Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik had 'm eind 2012 besteld en volgens mij is navi-uitvoering pas later in 2013 gekomen dus eigenlijk had ik het kunnen wetenDennusB schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 08:45:
[...]
Ah ik snap het. Ik heb hem nu maar een nieuwe laten bestellen, gaat 16 Juli in productie. Dus ik ben benieuwd.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dan is het alsnog vaag dat je wel die navi kon bestellenTommyGun schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 08:53:
[...]
Ik had 'm eind 2012 besteld en volgens mij is navi-uitvoering pas later in 2013 gekomen dus eigenlijk had ik het kunnen weten
Op de order stond 'Navi in A-stijl', totaal niet meer nagedacht wat dat dan inhield... had de verkoper me ook wel op mogen wijzenDennusB schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 08:53:
[...]
Dan is het alsnog vaag dat je wel die navi kon bestellen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Maar de komende tijd is het wel mooi weerPaganstars schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:03:
Leuk bakkie! Jammer dat het weer alleen de laatste tijd bagger is!
Mooie wagen inderdaad! Je kan hem hier ook nog plaatsen, als je wil: Alles wat rijdt, from the USA.. deel 5!
Iemand enig idee wat trouwens atm de levertijden zijn voor de focus? Ford NL doet namelijk nogal dodgy op dit soort vragen...
Mijn droomautoWokschotel schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 08:52:
Ford USA mag ook wel, toch?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@Paganstars: Mijne heeft ongeveer 2 maanden levertijd gehad begin dit jaar. Ik heb een econetic lease titanium genomen. Verder geen extra opties, dit verkort de levertijd aanzienlijk begreep ik.
[ Voor 24% gewijzigd door tiguan op 05-07-2013 10:29 ]
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Mijne was 3 maanden ongeveer, titanium met privacy glass/keyless entry en andere wieldoppenPaganstars schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:33:
@Tankiej; eerst zien dan geloven...
Iemand enig idee wat trouwens atm de levertijden zijn voor de focus? Ford NL doet namelijk nogal dodgy op dit soort vragen...
Mijne staat op 8 weken op dit moment. Planning is eind juliPaganstars schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:33:
@Tankiej; eerst zien dan geloven...
Wel lederen bekleding wat de levertijd twee weken langer maakt gaven ze aan.
Hopen dat ze deze keer wel de goede optie's er op/in hebben gezet
Volgende week Zaterdag/Maandag kan ik hem ophalen als het goed is !
Ik rij een C-max 1.6TDCi 115pk van mei 2012. Volgens de papieren moet hij op de snelweg 4.0 op 100 halen. Nu weet ik wel dat dit onder optimale lab-omstandigheden is (waar de europese gemeenschap gelukkig binnenkort paal en perk aan gaat stellen en realistische getallen gaat eisen), maar mijn auto deed slechts 6.0 op 100. 50% slechter dus. Dat kost je dus meer brandstof dan verwacht. Ik heb bij de eerste 20.000km beurt om een nieuwe motormanagement softare gevraagd en gekregen. Helaas geen resultaat. Recentelijk bij de 40.000km hier weer om gevraag en weer gekregen. Nu is het verbruik zo'n 10% lager
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
[ Voor 5% gewijzigd door tiguan op 27-07-2013 20:39 ]
De omvang is niet relevant, het gaat om wat Ford zelf aangeeft als verbruik voor deze auto.tiguan schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:38:
Een C-Max is een relatief grote auto voor zo'n motor denk ik? Ik haal gemiddeld 4.3l/100km met m'n Focus.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik ga hem toch laten chippen van 100PK naar 140PK, dus dan word m'n motormanagement software sowieso al aangepast en word hij al zuinigerMicrokid schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:31:
Wellicht ook interessant: vraag eens om een nieuwe motormanagement software.
Ik rij een C-max 1.6TDCi 115pk van mei 2012. Volgens de papieren moet hij op de snelweg 4.0 op 100 halen. Nu weet ik wel dat dit onder optimale lab-omstandigheden is (waar de europese gemeenschap gelukkig binnenkort paal en perk aan gaat stellen en realistische getallen gaat eisen), maar mijn auto deed slechts 6.0 op 100. 50% slechter dus. Dat kost je dus meer brandstof dan verwacht. Ik heb bij de eerste 20.000km beurt om een nieuwe motormanagement softare gevraagd en gekregen. Helaas geen resultaat. Recentelijk bij de 40.000km hier weer om gevraag en weer gekregen. Nu is het verbruik zo'n 10% lagerWaar ik voorheen op zo'n 6.0 op 100 zat, is dit gedaald naar ong 5.4/5.5 op 100. Toch de moeite waard en dit alles met een eenvoudige software upgrade. Helaas nog steeds niet in de buurt van de 4.0 op 100, maar al een stuk beter.
Inderdaad, zit nu op al een tijd stijf op 4.8l/100km, wat ik nog steeds netjes vind btw...tiguan schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 21:20:
Da's waar. Fabrieksopgave van de Focus is 3.3l/100km, dat haal ik ook nooit.
Nu heb ik een oudere, 115pk econetic diesel, en die heb opik toch strak op 5,6/100. (Zonder airco 4,6)datadevil schreef op zondag 28 juli 2013 @ 08:04:
[...]
Inderdaad, zit nu op al een tijd stijf op 4.8l/100km, wat ik nog steeds netjes vind btw...
Misschien dat dat motormanagement daar wat aan kan veranderen, maar zou men dat er niet sowieso in moeten stoppen?
ping 127.212.23.124
Zit op 5.4/100 met m'n focus econetic maar ik rij danook vooral veel op de snelweg (170km/dag) en vrijwel altijd iets boven de vmax.datadevil schreef op zondag 28 juli 2013 @ 08:04:
[...]
Inderdaad, zit nu op al een tijd stijf op 4.8l/100km, wat ik nog steeds netjes vind btw...
Als ik 100 ga rijden op de CC haal ik 4.4/100 ofzo.
https://niels.nu
100 op de CC haal ik tussen de 3.3 en de 4.5, afhankelijk van de wind. Rij elke dag A2 vandaar dat ik wel laag zit. (Nieuwste Econetic diesel btw, en met airco altijd aan)Hydra schreef op zondag 28 juli 2013 @ 11:21:
[...]
Zit op 5.4/100 met m'n focus econetic maar ik rij danook vooral veel op de snelweg (170km/dag) en vrijwel altijd iets boven de vmax.
Als ik 100 ga rijden op de CC haal ik 4.4/100 ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door datadevil op 28-07-2013 11:32 ]
Ik rijd nu ook in een C-Max 1.6 TDCi, maar dan van oktober 2011. Ik heb een gecombineerd verbruik (snelweg & stad) van 1:16,5 (net iets boven de 6L/100km) over bijna 10k km, voornamelijk snelweg. Heb hem nu 3,5 maand, voorloper van mn bestelde auto. Het is dat ik me er niet zo druk over maak, maar echt zuinig is het nietMicrokid schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:31:
Wellicht ook interessant: vraag eens om een nieuwe motormanagement software.
Ik rij een C-max 1.6TDCi 115pk van mei 2012. Volgens de papieren moet hij op de snelweg 4.0 op 100 halen. Nu weet ik wel dat dit onder optimale lab-omstandigheden is (waar de europese gemeenschap gelukkig binnenkort paal en perk aan gaat stellen en realistische getallen gaat eisen), maar mijn auto deed slechts 6.0 op 100. 50% slechter dus. Dat kost je dus meer brandstof dan verwacht. Ik heb bij de eerste 20.000km beurt om een nieuwe motormanagement softare gevraagd en gekregen. Helaas geen resultaat. Recentelijk bij de 40.000km hier weer om gevraag en weer gekregen. Nu is het verbruik zo'n 10% lagerWaar ik voorheen op zo'n 6.0 op 100 zat, is dit gedaald naar ong 5.4/5.5 op 100. Toch de moeite waard en dit alles met een eenvoudige software upgrade. Helaas nog steeds niet in de buurt van de 4.0 op 100, maar al een stuk beter.
Kater? Eerst water, de rest komt later
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
joopv schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:27:
[...] Dat verbruik is gemeten met een gestandaardiseerde test cyclus. Die testcyclus is voor alle auto's en voor heel europa gelijk - ongeacht merk, model, uitvoering enz.
In de praktijk zul je dit inderdaad vrijwel nooit halen. Dat geldt niet alleen voor jouw auto maar voor iedere auto. Een fabrikant KAN ook geen echte praktijkcijfers geven, omdat er veel te veel variabelen zijn waar hij geen invloed op kan uitoefenen. Zoals het klimaat waarin je rijdt, je rijstijl, de kwaliteit van de wegen, woon je vlak of in een bergachtig gebied, de mate van onderhoud, enzovoorts. Vandaar die testcyclus.
Die opgegeven cijfers kun je echter WEL onderling vergelijken, omdat de cyclus gelijk is voor alle auto's.
Voor praktijkcijfers ga je naar sites als www.spritmonitor.de of naar werkelijkverbruik.nl.
Met mijn 2009 focus econetic 1.6tdci zit ik nu na 3,5 4,5 jaar en bijna 100Mm 135Mm op 4.9L/100km gemiddeld. Spec is 4,3 gecombineerd stad/snelweg. Ik heb wel eens op 4,35 gezeten maar dat waren vrijwel alleen snelwegkilometers toen. En ik heb "het nieuwe rijden" tot mijn standaard rijstijl gemaakt.
Toch zit er tussen diverse fabrikanten een groot verschil tussen fabrieksopgave en realiteit. VW lijkt er aardig bij in de buurt te komen, Ford zeker niet en Kia al helemaal niet. Hier was laatst een uitzending over bij Radar of Kassa waarbij een klant zich belazerd voelde (kia had iets van 1:24 beloofd en auto deed slechts 1:16). Er zat toen ook iemand van de EC aan tafel die het probleem herkende en aangaf dat er scherpere regels gaan komen om ervoor te zorgen dat de opgegeven waarden aansluiten bij de werkelijkheid en niet bij labomstandigheden met adgeplakte naden, dichtgeklapte spiegels, achterbank eruit, bijna lege tank en een dwerg achter het stuur om de verbruikscijfers maar zo laag mogelijk te maken.joopv schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:51:
Over die verbruiksgegevens heb ik ooit in dit topic het volgende geschreven:
[...]
En hoe moeijlijk kan het zijn? Laat gewoon een lading proefpersonen een maand met de auto rijden in normale dagelijkse omstandigheden en bereken daar het gemiddelde verbruik uit. Dichter bij de werkelijkheid dan dit kan je niet komen.
Ja maar dat werkt dus niet voor de marketing. Dat verkoopt niet. Mensen willen graag bedrogen worden. Het klinkt heel suf maar dit gebeurd overal.Microkid schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:43:
[...]
Toch zit er tussen diverse fabrikanten een groot verschil tussen fabrieksopgave en raliteit. VW lijkt er aardig bij in de buurt te komen, Ford zeker niet en Kia al helemaal niet. Hier was laatst een uitzending over bij Radar of Kassa waarbij een klant zich belazerd voelde (kia had iets van 1:24 beloofd en auto deed slechts 1:16). Er zat toen ook iemand van de EC aan tafel die het probleem herkende en aangaf dat er scherpere regels gaan komen om ervoor te zorgen dat de opgegeven waarden aansluiten bij de werkelijkheid en niet bij labomstandigheden met adgeplakte naden, dichtgeklaplte spiegels, achterbank eruit, bijna lege tank en een dwerg achter het stuur om de verbruikscijfers maar zo laag mogelijk te maken.
En hoe moeijlijk kan het zijn? Laat gewoon een lading proefpersonen een maand met de auto rijden in normale dagelijkse omstandigheden en bereken daar het gemiddelde verbruik uit. Dichter bij de werkelijkheid dan dit kan je niet komen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Nou ik niet. Als ik een auto kies die 4 op 100 moet doen volgens de fabrikant, moet hij dat ook echt halen. Anders kost het mij meer brandstof dus geld. Grappig dat men dit soort verschillen zo makkelijk accepteerd, maar moord en brand gilt als de hypotheekrente 0,1% hoger is dan afgesproken....Touchdomex schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:48:
[...]
Ja maar dat werkt dus niet voor de marketing. Dat verkoopt niet. Mensen willen graag bedrogen worden. Het klinkt heel suf maar dit gebeurd overal.
Als jij rijdt zoals de fabrikant dat bedoeld heeft dan haal jij dat 4 op 100 ook wel alleen doet niemand dat. Bedoel ga maar eens 110 rijden of 100 ipv 120 en 130. Het zal zoveel schelen dat je in de buurt gaat komen. Daarnaast kun je beter gaan rekenen vanaf je hoeveel je tankt en hoeveel je gereden hebt. Dat is betrouwbaarder dan je boordcomputer.Microkid schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:51:
[...]
Nou ik niet. Als ik een auto kies die 4 op 100 moet doen volgens de fabrikant, moet hij dat ook echt halen. Anders kost het mij meer brandstof dus geld. Grappig dat men dit soort verschillen zo makkelijk accepteerd, maar moord en brand gilt als de hypotheekrente 0,1% hoger is dan afgesproken....
Je accepteert het ook in de winkel als je producten koopt. Een product zit nooit zo in de verpakking als dat het op de doos is afgebeeld.
Als ik strak 100 rij op de cc, radiio en airco uit, wind mee enz, zit hij al boven de 5.0 op 100. Die 4 op 100 is gewoon niet te halen.Touchdomex schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:56:
[...]
Als jij rijdt zoals de fabrikant dat bedoeld heeft dan haal jij dat 4 op 100 ook wel alleen doet niemand dat. Bedoel ga maar eens 110 rijden of 100 ipv 120 en 130. Het zal zoveel schelen dat je in de buurt gaat komen. Daarnaast kun je beter gaan rekenen vanaf je hoeveel je tankt en hoeveel je gereden hebt. Dat is betrouwbaarder dan je boordcomputer.
En ik bereken alles al op basis van echte km's en liters
Nu we toch aan het miepen zijn, wil ik weer even over de navigatie beginnen. Afgelopen vrijdag naar huis gereden vanuit Italië (1200km, 11,5uur rijden). In die tijd heb ik per uur ongeveer 3-5x gehoord "De route wordt berekend met inachtneming van verkeersstoringen" en "let op, de route bevat verkeersstoringen". Ik wil het geluid wel aanhouden want bij lange stukken rechtdoor let ik niet op de navi en dan wil ik de afslagen nog wel eens missen.
Wel een extra pluspunt, hij loopt harder dan de opgegeven 187km/u
Dat mag wel zo zijn, maar je merkt toch dat zowel klanten als de EU dit niet langer meer pikken. We zitten in een crisis en iedereen wil zeker zijn van zijn uitgaven, ook aan brandstof. Van een product mag je verwachten dat het aan de specificaties voldoent die de fabrikant afgeeft en niet stiekum 50% meer brandstof verbruikt dan opgegeven.martjah schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:08:
Iedereen weet dat het verbruik altijd meer is dan opgegeven
Als vergelijk: een broodrooster van 300W moet daadwerkelijk 300W gebruiken, geen 600W, Ziggo TV Plus met 54 kanalen moet daadwerkelijk 54 kanalen geven, geen 16. Van een auto mag je dan ook verwachten dat het verbruik overeenkomt met wat de fabrikant opgeeft. Ze zijn daar zeer ervaren in, ze bouwen tenslotte al tientallen jaren auto's, weten precies hoe ze dit moeten meten, hebben tijd genoeg om te proefrijden met de auto maar zijn blijkbaar niet in staat een betrouwbaar verbruikscijfer af te geven. Dit benadeeld enerzijds de consument, die meer brandstof kwijt is dan verwacht, en ook het milieu, aangezien de opgegeven uitstootcijfers in praktijk ook niet altijd gehaald worden en een auto dus vuiler is dan opgegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 29-07-2013 11:26 ]
Serieus? Dat is toch niet realistisch?Microkid schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:43:
[...]
...en niet bij labomstandigheden met adgeplakte naden, dichtgeklapte spiegels, achterbank eruit, bijna lege tank en een dwerg achter het stuur om de verbruikscijfers maar zo laag mogelijk te maken.
Trust me, het is algemeen bekend dat fabrikanten de vreemde fratsen uithalen om de meest optimale omstandigheden te creeëren tijdens de test-procedures.
Nee, merp!
Als alle auto fabrikanten het doen is het toch eerlijk en dan heb je toch vergelijkingsmateriaal met elkaar?
Hetzelfde geldt met de tour de france, iedereen gebruikte doping dus dat is ook allemaal rechtgetrokken.
Daar heb je een punt. Maar echt netjes is het niet van de fabrikanten. Als alle snackbarretjes je opeens nog maar 1 kipnugget geven ipv 4 dan blijft het ook oneerlijk, ookal doen ze het allemaal.MmarkM schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:51:
Ik snap het geneuzel niet dat het allemaal zo oneerlijk is.
Als alle auto fabrikanten het doen is het toch eerlijk en dan heb je toch vergelijkingsmateriaal met elkaar?
Hetzelfde geldt met de tour de france, iedereen gebruikte doping dus dat is ook allemaal rechtgetrokken.
Andere vraag : Weet iemand of je fabrieksgarantie vervalt als je je motor laat chiptunen?
Eerlijkheid is het punt niet, het punt is dat het behaalde resultaat in de testcyclus totaal niet representatief is voor het praktijkverbruik terwijl dat wel de maatstaf is voor allerlei andere zaken.MmarkM schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:51:
Ik snap het geneuzel niet dat het allemaal zo oneerlijk is.
Nee, merp!
Vaak wel, tenzij je het door de dealer zelf laat doen zoals bij VW.DennusB schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:00:
[...]
Andere vraag : Weet iemand of je fabrieksgarantie vervalt als je je motor laat chiptunen?
Goede tipMicrokid schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:13:
[...]
Vaak wel, tenzij je het door de dealer zelf laat doen zoals bij VW.
Als ik echt op mijn verbruik zou letten, haal ik zeker met gemak 4.7l/100km.
(Mijn verbruik komt dus overeen met hetgeen op die site gemeld wordt).
https://fgheysels.github.io/
Misschien wat offtopic, maar bij VAG (oa VW) vervalt de garantie tegenwoordig bij chiptunen. Vroeger nam importeur PON het over, maar dat doen ze niet meerMicrokid schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:13:
[...]
Vaak wel, tenzij je het door de dealer zelf laat doen zoals bij VW.
Volvo's behouden nog wel de garantie bij Polestar tuning volgens mij..
Kijk, ben ik ook weer up to dateTankiej schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:46:
[...]
Misschien wat offtopic, maar bij VAG (oa VW) vervalt de garantie tegenwoordig bij chiptunen. Vroeger nam importeur PON het over, maar dat doen ze niet meer
Volvo's behouden nog wel de garantie bij Polestar tuning volgens mij..
de vragen die ik nog heb zijn:
- zijn er specifieke dure onderhoudsmomenten? (distributie ofzo)
- zijn er specifieke aandachtspunten?
Stillere motor geluid bij een diesel? Die diesels klinken altijd als vrachtwagens johthejoker80 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:37:
ben wellicht in de markt voor een focus hatchback 5 drs (vanaf 2007). Weet nog niet of ik diesel of benzine neem. rij zo'n 12k kilometers per jaar, bijna allemaal snelweg (of meer). Heb het zelf uitgerekend en diesel (de 1.6) is dan al even duur als benzine, de 2.0 is dan nog 200,- duurder ofzo. Voorkeur is wel diesel vanwege stillere motor geluid en de levensduur van de auto, liever niet de 90pk maar ik ga dit keer voor een degelijke, relatief goedkope auto. Snelheid is niet meer zo van belang, uiterlijk ook niet zo. Vind het belangrijker dat er goede stoelen in zitten, de auto aardig wat opties heeft, niet overal rammels en kraakjes heeft en lekker stil is.
de vragen die ik nog heb zijn:
- zijn er specifieke dure onderhoudsmomenten? (distributie ofzo)
- zijn er specifieke aandachtspunten?
Maar een beetje zuinige benzine hoor je toch ook niet meer tegenwoordig?tiguan schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:21:
Op de snelweg valt dat best wel mee vind ik eerlijk gezegd.
Dat verschilt net hoe de temperatuur is buiten. In de zomer met hete temperaturen is het 'vrachtwagen' geluid tig keer minder.DennusB schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:16:
[...]
Stillere motor geluid bij een diesel? Die diesels klinken altijd als vrachtwagens joh
Da's ook weer waar.DennusB schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:22:
[...]
Maar een beetje zuinige benzine hoor je toch ook niet meer tegenwoordig?
"Mekker, blaat"
Ik rijd op dit moment met een 1.6 TDCi (C-Max), die is inderdaad redelijk stil. Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ik mij stoor aan het geluid dat hij produceert.thejoker80 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 07:09:
over het algemeen draait een diesel veel minder toeren op de snelweg, aangezien ik daar 90% van de tijd rijdt weegt datzwaar mee. Die tdci motoren zijn best stil toch?die 1.6 benzine moet volgens mij best wel hard werken in die auto, daarnaast is die niet echt zuinig lees ik in de autoweek reviews.
Eigenlijk de enige momenten wanneer ik denk: 'wat maakt dat ding een kabaal', is wanneer ik optrek en ik heb ramen open staan
Alleen zowel de dealer als ik kunnen maar niet ontdekken hoe je vervolgens zo'n voorkeur snel kan bellen?
Wanneer de radio speelt en ik druk een numerieke toets in, gaat hij naar de voorkeur radiozender (logisch).
Wanneer ik eerst 'telefoon' kies en ik toets een numerieke toets in, verschijnt het getal op de kiezer. Als ik dan op bellen druk, belt hij het ingetoetste getal i.p.v. het bijbehorende voorkeursnummer. Ook het inhouden van een numerieke toets werkt niet (dan gaat hij voorkeuren opslaan i.p.v. bellen).
In de handleiding van de auto, worden voorkeursnummers nergens genoemd. Heeft iemand een vergelijkbaar model en wel ontdekt hoe je snel (of handig) voorkeursnummers kan bellen? Of een andere truuk die makkelijk werkt, zodat ik niet het hele telefoonboek door hoef
Nummers uit je hoofd leren, zodat je ze gewoon in kan toetsen ipv opzoeken in het telefoonboekSkating_vince schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:31:
Sinds kort hebben we voor dagelijks gebruik een Ford Fiesta 1.6 Titanium X-Pack uit 2009 voor de deur. Deze is uitgevoerd met de standaard radio (geen Sony) met bluetooth. Hierop heb ik mijn telefoon via bluetooth verbonden. In het telefoonboek verschijnen mijn contacten en kan ik vervolgens een getal op het numerieke toetsenbord inhouden, waarna de melding 'NAAM CONTACT voorkeur 1 opgeslagen' o.i.d. in beeld verschijnt.
Alleen zowel de dealer als ik kunnen maar niet ontdekken hoe je vervolgens zo'n voorkeur snel kan bellen?
Wanneer de radio speelt en ik druk een numerieke toets in, gaat hij naar de voorkeur radiozender (logisch).
Wanneer ik eerst 'telefoon' kies en ik toets een numerieke toets in, verschijnt het getal op de kiezer. Als ik dan op bellen druk, belt hij het ingetoetste getal i.p.v. het bijbehorende voorkeursnummer. Ook het inhouden van een numerieke toets werkt niet (dan gaat hij voorkeuren opslaan i.p.v. bellen).
In de handleiding van de auto, worden voorkeursnummers nergens genoemd. Heeft iemand een vergelijkbaar model en wel ontdekt hoe je snel (of handig) voorkeursnummers kan bellen? Of een andere truuk die makkelijk werkt, zodat ik niet het hele telefoonboek door hoef.
Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik zal er eens naar kijken als ik vanmiddag weer in de auto stap!
Ik heb trouwens ook nog twee vraagjes over de telefoon via dit systeem (ik heb dezelfde).
Als ik mijn telefoon koppel via Bluetooth en dan een nummer wil opzoeken in het telefoonboek zie ik veel contacten meerdere keren voorkomen. Dit klopt ook wel, maar mijn telefoon koppelt alles aan elkaar tot 1 contact (telnummer, whatsapp, email, facebook etc). Maar de auto ziet dus alles als een apart contact, wat er voor zorgt dat mijn lijst tot 4 keer zo lang is.
Is hier iets aan in te stellen zodat je alleen de telefooncontacten ziet?
Tweede vraag:
Als ik nieuw contact toevoeg aan mijn telefoon, verschijnt hij niet gelijk in het telefoonboek wanneer ik zoek via het systeem in de auto. Ik moet de telefoon meerdere keren koppelen voordat hij dit nieuwe contact ziet, één keer opnieuw koppelen is nog nooit genoeg geweest. Het is eigenlijk altijd minstens 4 tot 5 keer..
Als ik het contact toevoeg wanneer de telefoon niet gekoppeld is veranderd dit niet, het nieuwe contact verschijnt nog steeds niet gelijk in de lijst wanneer ik daarna de telefoon koppel.
Iemand die weet of hier iets aan in te stellen is? Dit is namelijk behoorlijk irritant, regelmatig voeg ik iemand toe waar ik diezelfde dag of de volgende dag heen ga en dan van te voren even een belletje doe. Maar dan moet ik het via de telefoon doen omdat het nummer niet in de auto in de lijst verschijnt
Overigens heb ik ditzelfde probleem niet in andere auto's met bluetooth carkits, dus ik vermoed niet dat het aan mijn telefoon ligt
Dank voor je antwoord. Enig idee hoevaak de distributie moet en zijn er nog andere dure reparatie(momenten)? bijvoorbeeld het roetfilter?Tankiej schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 07:43:
[...]
Ik rijd op dit moment met een 1.6 TDCi (C-Max), die is inderdaad redelijk stil. Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ik mij stoor aan het geluid dat hij produceert.
Eigenlijk de enige momenten wanneer ik denk: 'wat maakt dat ding een kabaal', is wanneer ik optrek en ik heb ramen open staan
Ik heb geen flauw idee, het is een (tijdelijke) leaseauto. Dus dat zijn dingen waar ik me niet druk om maak..thejoker80 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:20:
[...]
Dank voor je antwoord. Enig idee hoevaak de distributie moet en zijn er nog andere dure reparatie(momenten)? bijvoorbeeld het roetfilter?
Roetfilter moet rond de 120k KM en schijnt iets van 1000 euro te kosten (ik kocht mijn 1.6 TDCi op 135K dus daar was het al gedaan). Verder heb je bij de 1.6TDCi (bouwjaar 2008) het risico dat de turbo er aan gaat, bij mij gebeurde dat rond de 150k, maar ik had het geluk dat het bij onder garantie werd vervangen.thejoker80 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:20:
[...]
Dank voor je antwoord. Enig idee hoevaak de distributie moet en zijn er nog andere dure reparatie(momenten)? bijvoorbeeld het roetfilter?
overigens gaat mijn Focus in de verkoop, ik DM je wel een linkje als ik de advertentie online heb staan
ah, tnx voor de info. het is in iig handig als dat al gedaan is ja.Haan schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:03:
[...]
Roetfilter moet rond de 120k KM en schijnt iets van 1000 euro te kosten (ik kocht mijn 1.6 TDCi op 135K dus daar was het al gedaan). Verder heb je bij de 1.6TDCi (bouwjaar 2008) het risico dat de turbo er aan gaat, bij mij gebeurde dat rond de 150k, maar ik had het geluk dat het bij onder garantie werd vervangen.
overigens gaat mijn Focus in de verkoop, ik DM je wel een linkje als ik de advertentie online heb staan![]()
is dat makkelijk, legaal en goedkoop?
Op vakantie met gezin (jonge kids) in de auto, en bagagewagen met dakkoffer erop (net uit de luchtstroom), en airco regelmatig aan -> 6,7 liter per 100 km :-)
Dan wel rustig gereden (100-110) op weg naar Frankrijk, dus lange stukken rechtuit.
Iets met open deuren?!thejoker80 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:40:
[...]
ah, tnx voor de info. het is in iig handig als dat al gedaan is ja.Heeft de 1.8/2.0 tdci geen problemen met de turbo?
[...]
is dat makkelijk, legaal en goedkoop?
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_01-08-2013
Artikel 4, artikel 20.5.
Lijkt erop dat als je het verwijderd of laat plaatsen, dat er een herkeuring moet komen.
Turbo probleem is alleen bij de 1.6 diesel. Helaas zijn 99/100 aangeboden wagens een 1.6thejoker80 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:40:
ah, tnx voor de info. het is in iig handig als dat al gedaan is ja.Heeft de 1.8/2.0 tdci geen problemen met de turbo?
Mijn ouders hebben dat ding er al een jaar of 6 ertussenuit en ieder jaar gewoon door de keuring heen.Paganstars schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:46:
[...]
Iets met open deuren?!![]()
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_01-08-2013
Artikel 4, artikel 20.5.
Lijkt erop dat als je het verwijderd of laat plaatsen, dat er een herkeuring moet komen.
Dat is ook de reden dat ik een 2.0TDCI heb gekozen 4 jaar geleden, 1.6 heeft veel problemen (zie diverse fora). Ik zou als ik 12k per jaar rijd nooit, maar dan ook nooit, voor een diesel gaan. Dat kan financieel echt niet uit. MRB is 2x zo hoog, onderhoud is duurder en de lagere dieselprijs compenseer je met zo weinig km per jaar niet. Het is dat ik 35k per jaar rijd, maar als dat al 10k minder was geweest dan had ik al voor benzine gekozen.Haan schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 15:22:
[...]
Turbo probleem is alleen bij de 1.6 diesel. Helaas zijn 99/100 aangeboden wagens een 1.6
Verder rijd ik nu 4 jaar rond en heb alleen de EGR klep kapot gehad (400/500 euro) en heb ik onlangs de distributieriem laten vervangen. Verder onderhoud doe ik zelf. De kracht van de 2 liter is heerlijk. Bij 120km/u draait het blok 2000 toeren en als je gas geeft heb je nooit het idee kracht tekort te komen, heerlijk
Ik zit op 6,1l/100km met de C-Max 1.6TDCitiguan schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:08:
Ondertussen zit ik op een gemiddelde van 4l/100km met de Focus 1.6TDCi. Wie biedt minder?
Dat is netjes! Ik haalde vorig jaar in de zomer net geen 1:21 wat ik al best netjes vond.tiguan schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:08:
Ondertussen zit ik op een gemiddelde van 4l/100km met de Focus 1.6TDCi. Wie biedt minder?
Nee, merp!
Nee, merp!
Nog steeds niet gefixed dus?PauseBreak schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:27:
Ja, zo heet de Focus sinds het ding een gescheurd uitlaatspruitstuk had
Allang gefixed. Is weer prima in elkaar gelast
Nee, merp!
Toch scheelt het heel weinig als je alleen verbruik en wegenbelasting bekijkt, echt tientjeswerk. Het onderhoud van een diesel is misschien duurder maar hoeft minder vaak voor onderhoud volgens mij. Of zie ik dat verkeerd? De enige grote vast posten zijn de distributie (om de 100k, benzine?) en roetfilter (120k).TimmieVelthuis schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:46:
[...]
Dat is ook de reden dat ik een 2.0TDCI heb gekozen 4 jaar geleden, 1.6 heeft veel problemen (zie diverse fora). Ik zou als ik 12k per jaar rijd nooit, maar dan ook nooit, voor een diesel gaan. Dat kan financieel echt niet uit. MRB is 2x zo hoog, onderhoud is duurder en de lagere dieselprijs compenseer je met zo weinig km per jaar niet. Het is dat ik 35k per jaar rijd, maar als dat al 10k minder was geweest dan had ik al voor benzine gekozen.
het 1.6tdci blok is lekker zuing maar ik zie inderdaad wat problemen naar mate de km-stand stijgt, en dat zou nou juist 1 van de voordelen moeten zijn van zo'n diesel. Wat verbruikt dit 2.0tdci nou?
Nee, merp!
Hmm, misschien toch maar benzine dan, welke is dan fijn? 1.6, 1.8 of 2.0?PauseBreak schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:28:
Benzine heeft een vervangtermijn van 150.000km voor de distributieriem. Daarbij, als je een atmosferische benzinemotor voorin hebt liggen kan het bijna niet simpeler qua onderhoud.
Zo dik mogelijk!thejoker80 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:12:
[...]
Hmm, misschien toch maar benzine dan, welke is dan fijn? 1.6, 1.8 of 2.0?
Nee, merp!
WTF, ik zit op 5,7 met mn Focus station 14% diesel.tiguan schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:08:
Maargoed, zag dat mn gemiddelde snelheid nu 80kmh is na 23000km, aka ik trap vaak aardig door
prutsert
vandaar ja..sinds ik A2 Utrecht-A'dam op CC rijdt gaat het langzaam naar beneden..tiguan schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:27:
Ik rij een klein stukje A4 130, verder idd voornamelijk 105 (A10/A9) op de cruise control, omdat je niet harder mag. Ik heb in 3 maanden tijd 3 bekeuringen gehad. Dus ik hou me ff netjes aan de snelheid.
Met mijn 20% Mondeo 1.6TDCI hatchback zit ik na ongeveer 12000km op 5.6l/100km bij gemiddeld 72km/u.--WaaZaa-- schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:56:
WTF, ik zit op 5,7 met mn Focus station 14% diesel.
Maargoed, zag dat mn gemiddelde snelheid nu 80kmh is na 23000km, aka ik trap vaak aardig door
Al mijn eco-bloemetjes zijn vol!!

Ford Fiesta Ecoboost 100pk, Titanium, 16" sportvelgen, Keyless Entry, Navigatie, Verlengde achterspoiler en metallic lak.
Enig minpuntje tot nu toe is dat hij niet automatisch op slot schiet als ik wegloop (Keyless Entry). Dealer zegt ook dat ze dat niet aan kunnen zetten? Iemand enig idee?
[ Voor 24% gewijzigd door DennusB op 04-08-2013 16:53 ]
Thanks voor de info. Iemand toevallig ook ervaring met Sync? Heb het werkend met mijn HTC Ons maar zie geen artiest en titel bij bluetooth streaming. Dat zou toch moeten werken?vhal schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 18:36:
Kan helaas niet. Ford wil het niet vanwege 'veiligheidsissues'. Bij het vorig model kon het wel met een bepaalde handeling (dmv de Konami code van Ford)
edit: hmm...ik dacht na het wegrijden maar blijkbaar bedoelde je iets anders. Nvm.
Leuke auto trouwens, het nieuwe neusje staat een stuk frisser.
[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 04-08-2013 18:47 ]
Maar ik heb 4.3 ... En het werkt niet (met Spotify in ieder geval)Reneger schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 19:02:
@Dennus: Wordt ondersteund vanaf Android 4.3. Ik heb het ook met mijn Desire HD op Android 4.2. iPhone werkt het wel feilloos.
Verwijderd
Kan iemand zeggen hoe het audio systeem is en of het de moeite waard is om de speakers te updaten dmv de soundupdate TX-WX11OA? Misschien met een subwoofer?
Tevens hoor ik dat er veel problemen zijn met de kaarten voor het navigatie systeem. Zijn deze inmiddels een beetje up to date?
Ik heb hem sinds gisteren en heb het standaard (dus niet het Sony systeem). Blij dat ik het niet heb gedaan want de speakers klinken echt meer dan prima! Bass is prima en ook hoog en mid zijn goed, je kan alles zelfs ook nog finetunen in de optie's natuurlijk.Verwijderd schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 22:15:
Ga komende week een proefrit maken in de Fiesta titanium (Frozen white) en wil het adv. tech. navigation pack.
Kan iemand zeggen hoe het audio systeem is en of het de moeite waard is om de speakers te updaten dmv de soundupdate TX-WX11OA? Misschien met een subwoofer?
Tevens hoor ik dat er veel problemen zijn met de kaarten voor het navigatie systeem. Zijn deze inmiddels een beetje up to date?
De kaarten zijn volgens mij wel prima, al paar ritjes gehad (Amsterdam, Amersfoort, Vlaardingen), ging allemaal prima tot aan de deur
Verwijderd
Kijkend naar MRB betaal ik voor m'n Focus 320 euro per kwartaal. Benzine variant is de helft. Voor 160 euro kan je heel wat liters benzine tanken... en dan kijk ik voor het gemak niet naar het verschil in verbruik en het verschil tussen benzine- en dieselprijs.thejoker80 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 16:39:
[...]
Toch scheelt het heel weinig als je alleen verbruik en wegenbelasting bekijkt, echt tientjeswerk. Het onderhoud van een diesel is misschien duurder maar hoeft minder vaak voor onderhoud volgens mij. Of zie ik dat verkeerd? De enige grote vast posten zijn de distributie (om de 100k, benzine?) en roetfilter (120k).
het 1.6tdci blok is lekker zuing maar ik zie inderdaad wat problemen naar mate de km-stand stijgt, en dat zou nou juist 1 van de voordelen moeten zijn van zo'n diesel. Wat verbruikt dit 2.0tdci nou?
Verder maakt het met jouw kilometrage niet uit, je zult elk jaar naar de garage moeten voor een beurt als je het volgens de Ford regels speelt. Onderhoudsinterval is om de 20K of 1 keer per jaar. Het onderhoud van een diesel is idd tientjeswerk duurder. Al met al zijn het aardig wat tientjes per maand dat je duurder uit bent wat er dus voor zorgt dat diesel pas bij veel kilometers per jaar interessant wordt.
Ik heb toentertijd gekeken wanneer bij mij het omslagpunt was om voor diesel te kiezen en dat was met een 2e hands auto (dus met veel minder afschrijvingen) bij 24.000 km. Het dubbele dus.
Het is natuurlijk je eigen keuze en als je het niet om het geld doet lekker de diesel kiezen, maar dan wel de 2.0
Nog een handig link: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215
Stream je dan met Spotify of met de gewone audioplayer? Met Spotify krijg ik iig ook geen info te zien op het display van de autoradio. En als je gewoon mp3-tjes afspeelt , dan kan je je HTC net zo goed via USB aansluiten, dan krijg je wel artiestinfo te zien.DennusB schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 18:39:
[...]
Thanks voor de info. Iemand toevallig ook ervaring met Sync? Heb het werkend met mijn HTC Ons maar zie geen artiest en titel bij bluetooth streaming. Dat zou toch moeten werken?
[ Voor 12% gewijzigd door tiguan op 05-08-2013 10:14 ]
Daar zit gewoon het standaard Ford systeem (6x 60Watt) in. Klinkt helemaal primaVerwijderd schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 22:58:
Dank voor je snelle reactie DennusB. Welk type heb jij en weet jij welk systeem er op de 1.0 (80 pk) titanium zit?
Ik heb de Titanium versie met het Navigation Launch Pack (is er nu niet meer). Maar wel zonder Sony systeem
Ik stream dan idd met Spotify. Enig idee waarom dat niet werkt dan? Want Spotify geeft gewoon artiest & titel info door aan Android toch?tiguan schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 10:14:
[...]
Stream je dan met Spotify of met de gewone audioplayer? Met Spotify krijg ik iig ook geen info te zien op het display van de autoradio. En als je gewoon mp3-tjes afspeelt , dan kan je je HTC net zo goed via USB aansluiten, dan krijg je wel artiestinfo te zien.
[ Voor 37% gewijzigd door DennusB op 05-08-2013 10:35 ]
tnx voor de info. mijn berekening is als volgt:TimmieVelthuis schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 09:59:
[...]
Kijkend naar MRB betaal ik voor m'n Focus 320 euro per kwartaal. Benzine variant is de helft. Voor 160 euro kan je heel wat liters benzine tanken... en dan kijk ik voor het gemak niet naar het verschil in verbruik en het verschil tussen benzine- en dieselprijs.
Verder maakt het met jouw kilometrage niet uit, je zult elk jaar naar de garage moeten voor een beurt als je het volgens de Ford regels speelt. Onderhoudsinterval is om de 20K of 1 keer per jaar. Het onderhoud van een diesel is idd tientjeswerk duurder. Al met al zijn het aardig wat tientjes per maand dat je duurder uit bent wat er dus voor zorgt dat diesel pas bij veel kilometers per jaar interessant wordt.
Ik heb toentertijd gekeken wanneer bij mij het omslagpunt was om voor diesel te kiezen en dat was met een 2e hands auto (dus met veel minder afschrijvingen) bij 24.000 km. Het dubbele dus.
Het is natuurlijk je eigen keuze en als je het niet om het geld doet lekker de diesel kiezen, maar dan wel de 2.0
Nog een handig link: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215
Als ik er vanuit ga dat 1 liter benzine 1,84 kost en een liter diesel 1,51. Een focus 1.6 rijdt 1op14, een 1.6 diesel 1 op 20. Het verschil per kilometer rijden is dan 6 cent. 12.000 * €0,06 = €671 besparing. 4 * 160 = 720,-. Scheelt dus €50,- bij 12k kilometer?
onderhoud kan ik niet goed inschatten. Ik weet dat de distributieriem om de 100k km moet en het roetfilter om de 120k bij de diesel. Weet niet hoe dat bij de benzine is.
Ben toch ook wel bang dat die 1.6 benzine veel toeren moet draaien bij 120km/u, mijn huidige auto doet zo'n 4.000 en dat maakt toch wel veel lawaai.
[ Voor 10% gewijzigd door thejoker80 op 05-08-2013 11:54 ]
Nee, merp!
Ga er vanuit dat de dieselversie geen 1 op 20 rijdt, maar eerder 1 op 17/18. Ik rij met de 2.0 gemiddeld 1 op 18, maar das met veel 100 km wegen, anders rij je maar 1 op 16. Verschil is dus niet zo groot als je schets. Zie trouwens dat de 1.6 diesel een 5bak heeft en de 2.0 diesel een 6bak, scheelt aanzienlijk qua toeren denk ik.thejoker80 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 11:38:
[...]
tnx voor de info. mijn berekening is als volgt:
Als ik er vanuit ga dat 1 liter benzine 1,84 kost en een liter diesel 1,51. Een focus 1.6 rijdt 1op14, een 1.6 diesel 1 op 20. Het verschil per kilometer rijden is dan 6 cent. 12.000 * €0,06 = €671 besparing. 4 * 160 = 720,-. Scheelt dus €50,- bij 12k kilometer?
onderhoud kan ik niet goed inschatten. Ik weet dat de distributieriem om de 100k km moet en het roetfilter om de 120k bij de diesel. Weet niet hoe dat bij de benzine is.
Ben toch ook wel bang dat die 1.6 benzine veel toeren moet draaien bij 120km/u, mijn huidige auto doet zo'n 4.000 en dat maakt toch wel veel lawaai.
Als lage toeren voor jou zo belangrijk is dan is dat waar jij op moet letten.
als de diesel 1:18 rijdt en de benzine 1:12 (zie hierboven) dan is het verschil zelfs nog iets groter. Ik wil wel zeker weten dat ik denkfouten maak maar ik kom iig niet op 24.000 km als omslagpunt, of denk ik echt verkeerd? Overigens zou ik wel voor een 2.0 diesel willen gaan aangezien deze wat betrouwbaarder is en die 6-bak heeft.TimmieVelthuis schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:29:
[...]
Ga er vanuit dat de dieselversie geen 1 op 20 rijdt, maar eerder 1 op 17/18. Ik rij met de 2.0 gemiddeld 1 op 18, maar das met veel 100 km wegen, anders rij je maar 1 op 16. Verschil is dus niet zo groot als je schets. Zie trouwens dat de 1.6 diesel een 5bak heeft en de 2.0 diesel een 6bak, scheelt aanzienlijk qua toeren denk ik.
3.000 tpm valt nog wel mee eigenlijk, 150.000km voor de distributie is ook prima. 1:12 is dan wel weer jammer. Dat doet mijn alfa 147 uit 2003 ook bij 120.PauseBreak schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:18:
De 1.6 draait 3000tpm (van de 6750tpm max) bij 120km/u. Distributie er van moet iedere 150.000km en je rijdt er eerder 1:12 dan 1:14 mee.
dat is wel belangrijk maar niet zo belangrijk dat ik daar 400,- of meer per jaar extra wil betalenAls lage toeren voor jou zo belangrijk is dan is dat waar jij op moet letten.
[ Voor 9% gewijzigd door thejoker80 op 05-08-2013 12:43 ]