Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
OmeJoyo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:00:
[...]

Ik rij al 10 jaar met Ford modellen met die vermoeidheidsherkenning en heb daar echt nog nooit problemen mee gehad. Hij kijkt of er veel onverwachte, late stuurcorrecties zijn, of je netjes recht tussen de lijnen blijft, of je niet vaak laat remt en ook of er netjes richting aan wordt gegeven. Ik heb wel eens iemand anders in de auto gehad die reed, die binnen enkele minuten die melding al kreeg omdat die vaak geen of laat richting aangaf.

Bij jouw huurauto kan er natuurlijk iets mis zijn geweest, anders zul je het moeten zoeken in de andere verklaringen.
Ik gok zelf dat mijn rijgedrag (andere auto gewend en niet gewend om links te rijden en aan de rechterkant van de auto te zitten) niet hoorde bij de verwachtingen van het algoritme voor een alerte bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:30

amphora

Websites & Fotografie

Hoe zijn de ervaringen met nieuwe Ford met automatische versnellingen eigenlijk? Toen ik 8 jar geleden ging kijken voor een Fiesta was (zacht gezegd) niet iedereen positief. Ik kijk met een half oog naar een Puma en overweeg automaat. En klopt het dat bij adaptive cruisecontrol je met een automaat echt kan filerijden zonder rem/gaspedaal aan te raken (ook tot stilstand), in tegenstelling tot handgeschakeld waar cruisecontrol beneden 20 km/u uitgeschakeld wordt?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
amphora schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:15:
Hoe zijn de ervaringen met nieuwe Ford met automatische versnellingen eigenlijk? Toen ik 8 jar geleden ging kijken voor een Fiesta was (zacht gezegd) niet iedereen positief. Ik kijk met een half oog naar een Puma en overweeg automaat. En klopt het dat bij adaptive cruisecontrol je met een automaat echt kan filerijden zonder rem/gaspedaal aan te raken (ook tot stilstand), in tegenstelling tot handgeschakeld waar cruisecontrol beneden 20 km/u uitgeschakeld wordt?
Ik heb een Explorer PHEV, maar ACC stopt keurig in de file, en start ook weer op. Geen snelheidslimiet. Echter als de stilstand te lang duurt, dan moet je zelf even gas geven, of op OK drukken op het stuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 18:51

bakvis

Tweakers.Nerd

Hier ook een focus met automaat uit 2019. Deze is een koppelomvormer, heerlijk smooth maar wel schadelijk in het verbruik bij lagere snelheid.

ACC stopt inderdaad keurig in de file en gaat weer uit zichzelf rijden, erg fijne functie!

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Hier een Focus uit ‘23 met de 7speed DCT. Ja hij remt netjes vanzelf af. Maar na zo’n 5 seconden stilstaan gaat hij niet meer automatisch rijden. Even gas geven en hij volgt weer netjes ACC.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18

Duinkonijn

Huh?

Zelfde ervaring met een kuga

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
GAIAjohan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:25:
[...]

Hier een Focus uit ‘23 met de 7speed DCT. Ja hij remt netjes vanzelf af. Maar na zo’n 5 seconden stilstaan gaat hij niet meer automatisch rijden. Even gas geven en hij volgt weer netjes ACC.
En vandaag erachter gekomen dat de reset knop van de CC ook werkt om weer te gaan rijden.

Dit is bij stilstand in de file:
Zoals je ziet staat ie op 30kmh, en hij geeft aan ‘gestopt’. Dotje gas of reset knop laat je dan weer rijden op de acc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kZI4F6u_oPBmbFcko2a21dvc6I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/evaF3LZwUoaHUw0M2E7shCNn.jpg?f=user_large

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Gisteren is de focus voor de 6e keer naar de garage gegaan voor een defecte versnellingsbak. Ford geeft nu aan de auto wellicht helemaal niet meer te gaan repareren. Het betreft lease, weet iemand wat dan normaal de gang van zaken is?

Regelt Ford een andere auto of komt dit vanuit de leasemaatschappij?

• reinier68
Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:19:
Gisteren is de focus voor de 6e keer naar de garage gegaan voor een defecte versnellingsbak. Ford geeft nu aan de auto wellicht helemaal niet meer te gaan repareren. Het betreft lease, weet iemand wat dan normaal de gang van zaken is?

Normaliter gaat Ford iets afstemmen met je leasemaatschappij. Maar ik zou dat ook zelf even ter hand nemen.
Maar is het echt je versnellingsbak of is het wat anders? 6 x een bakwissel... het is geen Peugeot toch?
Wat geeft de dealer aan wat er met de bak mis is, is het iets wat kenmerkend is voor dat type versnellingsbak?

• Heijmenberg99
reinier68 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:10:
[...]

Normaliter gaat Ford iets afstemmen met je leasemaatschappij. Maar ik zou dat ook zelf even ter hand nemen.
Maar is het echt je versnellingsbak of is het wat anders? 6 x een bakwissel... het is geen Peugeot toch?
Wat geeft de dealer aan wat er met de bak mis is, is het iets wat kenmerkend is voor dat type versnellingsbak?
Oké top! Goed om te weten :)

Het is de versnellingsbak inderdaad. 3x is dezelfde bak gereviseerd. Daarna is een nieuwe geplaatst. Die overleefde 2000km en was toen de 5-6e versnelling kwijt. Nu is ook bak 5 kapot na +-4000km. Het betreft de 6 handbak van een 2023 focus met 155pk mhev.
Het probleem is bekend maar niet dat het zo vaak gebeurt :( er is een werkbrief van Ford die zegt dat er een te lichte koppelingsdemper vanaf fabriek in zit. Deze is bij de eerste reparatie ook vervangen voor een zwaardere. Maar ook daarmee blijven de syncros er uit vliegen.

• GAIAjohan

Wtf.. dit is puur een handbak probleem? Vind het wel vaag, want Ford had in het verleden best prima bakken. Sinds wanneer gebruiken ze deze t dan precies?

Dat de DCT-6bak aka Powershift 1st gen niet geweldig is, is bekend

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:08
Bijzonder vreemd, je zou gaan denken dat het te maken heeft met de hybrid aandrijving. Kan me niet voorstellen dat je zoveel pech hebt om meermaals een handbak kapot te rijden.

M'n vorige Focus was een handbak, 220.000 km lang geen krimp verkeerd gegeven.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Heijmenberg99
Darks schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:45:
Bijzonder vreemd, je zou gaan denken dat het te maken heeft met de hybrid aandrijving. Kan me niet voorstellen dat je zoveel pech hebt om meermaals een handbak kapot te rijden.

M'n vorige Focus was een handbak, 220.000 km lang geen krimp verkeerd gegeven.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt in de bak zit. Als 2 nieuwe bakken al sneuvelen binnen 6k km’s dan zit het echt niet in die bak. Ik zou eerder een vliegwiel of vibratie in de krukas de schuld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:59:
[...]

Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt in de bak zit. Als 2 nieuwe bakken al sneuvelen binnen 6k km’s dan zit het echt niet in die bak. Ik zou eerder een vliegwiel of vibratie in de krukas de schuld geven.
Ik zou ook meer die kant op gaan denken. Zo frequent gaan die bakken niet stuk en de jouwe was al aangepast. Dan zou je toch gaan zoeken naar andere factoren die invloed hebben.
Of ... Ford weet het en wil daarom niet meer in de auto investeren omdat herstel duurder is dan de waarde van de auto.

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online

Heeft De Duif niet wat tandwielen kapot geknaagd? :+

Nee, vervelende situatie! Zo verlies je wel het vertrouwen in de auto/garage ook..

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 18:51

bakvis

Tweakers.Nerd

BarendBotje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:35:
[...]

Heeft De Duif niet wat tandwielen kapot geknaagd? :+

Nee, vervelende situatie! Zo verlies je wel het vertrouwen in de auto/garage ook..
Inderdaad, als een garage een auto “opgeeft” is nooit fijn. “Gelukkig” is het via een leasemaatschappij dus heb je er zelf financieel geen nadeel van.

Als je dit als consument meemaakt ga je volgens mij altijd het schip in financieel. Hoe berekenen ze de restwaarde van de auto en wat krijg je terug…

Vanuit mijn lease ervaring, je zult eerst vervangend vervoer krijgen totdat ze besluiten of je contract beëindigd wordt denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door bakvis op 13-09-2025 13:23 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc1wo81SZqiKCCphlMEXB4LjgSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1bmbShg3GSYTuXYNaS1neqB.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hier hoe ik dit moet lezen? Is dit:
A. Verlengde fabrieksgarantie tot 2029
B. Verlengde fabrieksgarantie én onderhoudsplan tot 2029 (waarbij vooraf al het onderhoud al betaald is)

Dit ook wel als vraag gesteld bij de Ford garage bij aanschaf, maar ze wisten het niet met zekerheid te zeggen. Want: qua naam zou het inderdaad B zijn, maar zelfs met dat in gedachten - zouden ze mij bij periodiek onderhoud gewoon de rekening sturen.

Kiwi !

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste