Ik gok zelf dat mijn rijgedrag (andere auto gewend en niet gewend om links te rijden en aan de rechterkant van de auto te zitten) niet hoorde bij de verwachtingen van het algoritme voor een alerte bestuurder.OmeJoyo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:00:
[...]
Ik rij al 10 jaar met Ford modellen met die vermoeidheidsherkenning en heb daar echt nog nooit problemen mee gehad. Hij kijkt of er veel onverwachte, late stuurcorrecties zijn, of je netjes recht tussen de lijnen blijft, of je niet vaak laat remt en ook of er netjes richting aan wordt gegeven. Ik heb wel eens iemand anders in de auto gehad die reed, die binnen enkele minuten die melding al kreeg omdat die vaak geen of laat richting aangaf.
Bij jouw huurauto kan er natuurlijk iets mis zijn geweest, anders zul je het moeten zoeken in de andere verklaringen.
Hoe zijn de ervaringen met nieuwe Ford met automatische versnellingen eigenlijk? Toen ik 8 jar geleden ging kijken voor een Fiesta was (zacht gezegd) niet iedereen positief. Ik kijk met een half oog naar een Puma en overweeg automaat. En klopt het dat bij adaptive cruisecontrol je met een automaat echt kan filerijden zonder rem/gaspedaal aan te raken (ook tot stilstand), in tegenstelling tot handgeschakeld waar cruisecontrol beneden 20 km/u uitgeschakeld wordt?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik heb een Explorer PHEV, maar ACC stopt keurig in de file, en start ook weer op. Geen snelheidslimiet. Echter als de stilstand te lang duurt, dan moet je zelf even gas geven, of op OK drukken op het stuuramphora schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:15:
Hoe zijn de ervaringen met nieuwe Ford met automatische versnellingen eigenlijk? Toen ik 8 jar geleden ging kijken voor een Fiesta was (zacht gezegd) niet iedereen positief. Ik kijk met een half oog naar een Puma en overweeg automaat. En klopt het dat bij adaptive cruisecontrol je met een automaat echt kan filerijden zonder rem/gaspedaal aan te raken (ook tot stilstand), in tegenstelling tot handgeschakeld waar cruisecontrol beneden 20 km/u uitgeschakeld wordt?
Hier ook een focus met automaat uit 2019. Deze is een koppelomvormer, heerlijk smooth maar wel schadelijk in het verbruik bij lagere snelheid.amphora schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:15:
ACC stopt inderdaad keurig in de file en gaat weer uit zichzelf rijden, erg fijne functie!
Hier een Focus uit ‘23 met de 7speed DCT. Ja hij remt netjes vanzelf af. Maar na zo’n 5 seconden stilstaan gaat hij niet meer automatisch rijden. Even gas geven en hij volgt weer netjes ACC.amphora schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:15:
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Zelfde ervaring met een kuga
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
En vandaag erachter gekomen dat de reset knop van de CC ook werkt om weer te gaan rijden.GAIAjohan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:25:
[...]
Hier een Focus uit ‘23 met de 7speed DCT. Ja hij remt netjes vanzelf af. Maar na zo’n 5 seconden stilstaan gaat hij niet meer automatisch rijden. Even gas geven en hij volgt weer netjes ACC.
Dit is bij stilstand in de file:
Zoals je ziet staat ie op 30kmh, en hij geeft aan ‘gestopt’. Dotje gas of reset knop laat je dan weer rijden op de acc
Gisteren is de focus voor de 6e keer naar de garage gegaan voor een defecte versnellingsbak. Ford geeft nu aan de auto wellicht helemaal niet meer te gaan repareren. Het betreft lease, weet iemand wat dan normaal de gang van zaken is?
Regelt Ford een andere auto of komt dit vanuit de leasemaatschappij?
Normaliter gaat Ford iets afstemmen met je leasemaatschappij. Maar ik zou dat ook zelf even ter hand nemen.Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:19:
Gisteren is de focus voor de 6e keer naar de garage gegaan voor een defecte versnellingsbak. Ford geeft nu aan de auto wellicht helemaal niet meer te gaan repareren. Het betreft lease, weet iemand wat dan normaal de gang van zaken is?
Maar is het echt je versnellingsbak of is het wat anders? 6 x een bakwissel... het is geen Peugeot toch?
Wat geeft de dealer aan wat er met de bak mis is, is het iets wat kenmerkend is voor dat type versnellingsbak?
Oké top! Goed om te wetenreinier68 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:10:
[...]
Normaliter gaat Ford iets afstemmen met je leasemaatschappij. Maar ik zou dat ook zelf even ter hand nemen.
Maar is het echt je versnellingsbak of is het wat anders? 6 x een bakwissel... het is geen Peugeot toch?
Wat geeft de dealer aan wat er met de bak mis is, is het iets wat kenmerkend is voor dat type versnellingsbak?
Het is de versnellingsbak inderdaad. 3x is dezelfde bak gereviseerd. Daarna is een nieuwe geplaatst. Die overleefde 2000km en was toen de 5-6e versnelling kwijt. Nu is ook bak 5 kapot na +-4000km. Het betreft de 6 handbak van een 2023 focus met 155pk mhev.
Het probleem is bekend maar niet dat het zo vaak gebeurt
Wtf.. dit is puur een handbak probleem? Vind het wel vaag, want Ford had in het verleden best prima bakken. Sinds wanneer gebruiken ze deze t dan precies?Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:19:
Dat de DCT-6bak aka Powershift 1st gen niet geweldig is, is bekend
Bijzonder vreemd, je zou gaan denken dat het te maken heeft met de hybrid aandrijving. Kan me niet voorstellen dat je zoveel pech hebt om meermaals een handbak kapot te rijden.
M'n vorige Focus was een handbak, 220.000 km lang geen krimp verkeerd gegeven.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt in de bak zit. Als 2 nieuwe bakken al sneuvelen binnen 6k km’s dan zit het echt niet in die bak. Ik zou eerder een vliegwiel of vibratie in de krukas de schuld geven.Darks schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:45:
Bijzonder vreemd, je zou gaan denken dat het te maken heeft met de hybrid aandrijving. Kan me niet voorstellen dat je zoveel pech hebt om meermaals een handbak kapot te rijden.
Ik zou ook meer die kant op gaan denken. Zo frequent gaan die bakken niet stuk en de jouwe was al aangepast. Dan zou je toch gaan zoeken naar andere factoren die invloed hebben.Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:59:
[...]
Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt in de bak zit. Als 2 nieuwe bakken al sneuvelen binnen 6k km’s dan zit het echt niet in die bak. Ik zou eerder een vliegwiel of vibratie in de krukas de schuld geven.
Of ... Ford weet het en wil daarom niet meer in de auto investeren omdat herstel duurder is dan de waarde van de auto.
Heeft De Duif niet wat tandwielen kapot geknaagd?Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:19:
Nee, vervelende situatie! Zo verlies je wel het vertrouwen in de auto/garage ook..
Inderdaad, als een garage een auto “opgeeft” is nooit fijn. “Gelukkig” is het via een leasemaatschappij dus heb je er zelf financieel geen nadeel van.BarendBotje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:35:
[...]
Heeft De Duif niet wat tandwielen kapot geknaagd?![]()
Nee, vervelende situatie! Zo verlies je wel het vertrouwen in de auto/garage ook..
Als je dit als consument meemaakt ga je volgens mij altijd het schip in financieel. Hoe berekenen ze de restwaarde van de auto en wat krijg je terug…
Vanuit mijn lease ervaring, je zult eerst vervangend vervoer krijgen totdat ze besluiten of je contract beëindigd wordt denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door bakvis op 13-09-2025 13:23 ]
:strip_exif()/f/image/B1bmbShg3GSYTuXYNaS1neqB.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hier hoe ik dit moet lezen? Is dit:
A. Verlengde fabrieksgarantie tot 2029
B. Verlengde fabrieksgarantie én onderhoudsplan tot 2029 (waarbij vooraf al het onderhoud al betaald is)
Dit ook wel als vraag gesteld bij de Ford garage bij aanschaf, maar ze wisten het niet met zekerheid te zeggen. Want: qua naam zou het inderdaad B zijn, maar zelfs met dat in gedachten - zouden ze mij bij periodiek onderhoud gewoon de rekening sturen.
Kiwi !
Update. De focus doet niet meer mee en wordt teruggekocht door Ford. Ik heb nu een fiesta die op kantoor stond zonder berijder. Nu blijkt er 155pk in dat ding te zittenHeijmenberg99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:19:
Mocht iemand overwegen deze auto te kopen. Doe het niet, deze heeft een ellendige historie van kapotte versnellingsbakken. Bron? Deze was van mij 
S-369-KX
https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1693430-ford-focus
Ergens toch een boevenstreek om deze zo te koop te zetten zonder dat iemand weet dat het een tikkende tijdbom is.
S-369-KX
Ergens toch een boevenstreek om deze zo te koop te zetten zonder dat iemand weet dat het een tikkende tijdbom is.
Na mijn ervaring met filiaal DB, verbaasd me dat niets
Zelfs onze accountmanager van de LM was niet te spreken over de filiaalmanager. Dat zegt wat in mijn ogen...
Mooie auto om te zien hoor, maar dit is niet OK. Eigenlijk zou iemand stiekem een briefje in die auto moeten leggen, of in het boekje moeten schrijven welke ellende je met deze auto hebt gehad. Of nog publiekelijker dit op internet zetten.Heijmenberg99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:09:
Mocht iemand overwegen deze auto te kopen. Doe het niet, deze heeft een ellendige historie van kapotte versnellingsbakken. Bron? Deze was van mij
S-369-KX
Ben oprecht benieuwd wat ze tegen de nieuwe koper zeggen als die vraagt naar onderhoud/reparaties.
Een automaat?Heijmenberg99 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:17:
[...]
Update. De focus doet niet meer mee en wordt teruggekocht door Ford. Ik heb nu een fiesta die op kantoor stond zonder berijder. Nu blijkt er 155pk in dat ding te zittendit is echt een kart!
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als Ford hem terug heeft gekocht dan kunnen ze m toch best in de fabriek hebben nagekeken? Desnoods een hele nieuwe aanbrenging erin (ik noem maar wat), wat zouden ze anders met die auto moeten doen? Hij ziet er verder nog prima uit.Heijmenberg99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:09:
S-369-KX
Beste aantal km’s in 2-2.5 jaar tijdHeijmenberg99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:09:
S-369-KX
Is de prijs van €625 reëel voor een Fiesta MK6 uit 2017 voor een kleine beurt, APK, Aircoservice, en behandeling van het injectiesysteem bij een FORD dealer (dus inclusief pechhulp europa) of word ik gepiepeld en kan ik beter verder kijken?
4800Wp - 225° ZW - 12°
@Padje87 als je hem afzet tegen losse prijzen:
APK - 25-50€
Aircoservice ~125-150
Kleine beurt ~120-200
Injectiesysteem? Is dat gewoon een flesje additief erin a 15€?
En pechhulp europa, wat is de ‘kat in de zak’?
(Of zit ik er zelf naast qua prijzen?)
APK - 25-50€
Aircoservice ~125-150
Kleine beurt ~120-200
Injectiesysteem? Is dat gewoon een flesje additief erin a 15€?
En pechhulp europa, wat is de ‘kat in de zak’?
(Of zit ik er zelf naast qua prijzen?)
[ Voor 8% gewijzigd door Deshmir op 27-10-2025 20:27 ]
online vind je de adviesprijzen van onderhoud.Padje87 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:15:
Is de prijs van €625 reëel voor een Fiesta MK6 uit 2017 voor een kleine beurt, APK, Aircoservice, en behandeling van het injectiesysteem bij een FORD dealer (dus inclusief pechhulp europa) of word ik gepiepeld en kan ik beter verder kijken?
Ik heb pechhulp niet via Ford. Scheelt ~150 euro... (Heb geen pech service op mijn 2023 Kuga).
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2025 20:34 ]
Mijn Ford Focus 1.0 Ecoboost MHEV van 2021 met defecte motor is eindelijk hersteld
Deze zomer defecte motor gehad op reis spijtig genoeg (ontplofte bougie en gebarsten cilinder), originele Ford garage had bestek opgemaakt van bijna €12.000 voor revisiemotor
Na lang zoeken een garage gevonden die het voor het helft van het geld wou doen en ook jaar garantie geven
Vraag me nu af wat ik met toekomstig onderhoud moet doen. Terug naar een originele Ford garage of naar een andere (goedkopere) garage. Is mij namelijk niet zeker of ik Ford assistance kan behouden gezien ik heb laten herstellen bij niet-officiële garage (al kan ik daar niets expliciet van in de voorwaarden terug vinden). En ook het onderhoud komt niet exact meer overeen nu met het boekje (gezien nu nieuwe motor, nieuwe bougies, etc). Misschien goedkoper om assistance elders te nemen en onderhoud in niet-officiële garage te doen?
Deze zomer defecte motor gehad op reis spijtig genoeg (ontplofte bougie en gebarsten cilinder), originele Ford garage had bestek opgemaakt van bijna €12.000 voor revisiemotor
Vraag me nu af wat ik met toekomstig onderhoud moet doen. Terug naar een originele Ford garage of naar een andere (goedkopere) garage. Is mij namelijk niet zeker of ik Ford assistance kan behouden gezien ik heb laten herstellen bij niet-officiële garage (al kan ik daar niets expliciet van in de voorwaarden terug vinden). En ook het onderhoud komt niet exact meer overeen nu met het boekje (gezien nu nieuwe motor, nieuwe bougies, etc). Misschien goedkoper om assistance elders te nemen en onderhoud in niet-officiële garage te doen?
@Avenger 2.0 Onderhoud bij de Ford dealer? Tegen de forse adviesprijzen met dan de 'gratis' pechservice?
Of onderhoud bij een vakgarage en een ANWB lidmaatschap?
Wat is wijzer/handiger/goedkoper?
Aan de andere kant; een auto uit 2021 en dan al zo'n schade wat je helemaal zelf moet betalen? Was het dan verwijtbaar als zijnde geen/slecht voorgeschreven onderhoud? Of gewoon pech hebben? Of zou je mogen verwachten dat een auto wel wat langer meegaat zonder dit soort malheur?
Of onderhoud bij een vakgarage en een ANWB lidmaatschap?
Wat is wijzer/handiger/goedkoper?
Aan de andere kant; een auto uit 2021 en dan al zo'n schade wat je helemaal zelf moet betalen? Was het dan verwijtbaar als zijnde geen/slecht voorgeschreven onderhoud? Of gewoon pech hebben? Of zou je mogen verwachten dat een auto wel wat langer meegaat zonder dit soort malheur?
Altijd correct en op tijd onderhoud gehad in de officiële Ford garage. Volgens garage is het gewoon brute pech. Ford kwam maar voor 10% of max €1.000 tegemoet gezien geen fabrieksgarantie meer. Had geen zin in de lange juridische weg (wat mogelijk nog niets zou opleveren) en een andere garage gezocht om de wagen te repareren tegen veel gunstigere prijs.ehtweak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:26:
@Avenger 2.0
Ik vraag mij altijd af hoe dit juridisch zit. Wat gebeurt er als je het op non-conformiteit gooit? Dat had ik voor 12k namelijk gewoon uitgevochten. Je mag namelijk wel verwachten dat een motor langer dan 4 jaar mee gaat.
Sowieso hoop geld voor een grasmaaier motor.
Sowieso hoop geld voor een grasmaaier motor.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Wij hebben een vreemd probleem met onze ford focus wagon uit 2019. De binnenverlichting blijft spontaan branden, als je deze uit zet, gaat deze toch soms aan.
Ik dacht ik zal eerst de zekering controleren alleen kan ik niet vinden welke zekering van de binnenverlichting is.
Heeft iemand nog tips?
Ik dacht ik zal eerst de zekering controleren alleen kan ik niet vinden welke zekering van de binnenverlichting is.
Heeft iemand nog tips?
Accu al even losgekoppeld voor 15min?cverkooyen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:45:
Wij hebben een vreemd probleem met onze ford focus wagon uit 2019. De binnenverlichting blijft spontaan branden, als je deze uit zet, gaat deze toch soms aan.
Heeft iemand nog tips?
Waarom zou dat helpen? Electrische storing? Ga ik vanmiddag even proberen
Alles wordt tegenwoordig gedaan via software, ook de verlichting. Een harde reset kan hierbij helpen.
Page intentionally left blank.
Top, en er zit geen zekering in omdat het gevaar verwaarloosbaar is?
Ben benieuwd naar het volgende:
Ik krijg in mijn Ford Explorer PHEV sinds een paar dagen de melding dat mijn bandenspanning niet ok is.
Een plaatje van 4 banden met de cijfers eronder. 2.2 tot 2.0.
Heeft dit te maken met de kou wellicht? Dat de lucht minder plek inneemt?
Ik krijg in mijn Ford Explorer PHEV sinds een paar dagen de melding dat mijn bandenspanning niet ok is.
En wat is de aanbevolen bandenspanning voor jouw auto @Rzaan ?
(tankklepje, sticker ergens in de deurpost of in RTFM)
Kwestie van vergelijken...en mogelijk oppompen.
En ja, bij een lagere temperatuur zal een drukmeetsysteem (waarschijnlijk TPMS sensoren) een lagere druk meten.
BTW: De batterijtjes in de TPMS modules gaan zoiets van 5-10 jaar mee.
(tankklepje, sticker ergens in de deurpost of in RTFM)
Kwestie van vergelijken...en mogelijk oppompen.
En ja, bij een lagere temperatuur zal een drukmeetsysteem (waarschijnlijk TPMS sensoren) een lagere druk meten.
BTW: De batterijtjes in de TPMS modules gaan zoiets van 5-10 jaar mee.
[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 24-11-2025 08:00 ]
Dat heeft met de kou te maken ja. Zeker als het rondom is. Als je de banden opgepompt hebt stel je een ‘standaard’ in en als de afwijking daarvan te groot wordt krijg je die meldingRzaan schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:02:
2.0 (en 2.2 ook bij zo’n zware auto) is overigens wel echt laag hoor, vind ik
Hoi Rzaan,Rzaan schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:02:
Je moet minimaal 2.4 hebben bij een onbeladen auto.
Meten met koude banden. Als je eerst veel gereden hebt is de druk altijd iets hoger.
Wat ook kan is dat je sensoren op leeftijd komen, en defect raken. Beter gezegd, de accu erin raakt leeg, dan geeft ie ook vreemde waarden af. Dat heb ik nu... eerst rare waarden, daarna ging LV, kort daarop La, en nu RA. Dus 4 nieuwe TPMS sensoren besteld. Komen over 2 weken.
Helaas was dit niet de oplossing. Heb je meer tips?StarWing schreef op zondag 23 november 2025 @ 05:20:
Alles wordt tegenwoordig gedaan via software, ook de verlichting. Een harde reset kan hierbij helpen.
Als er een deurschakelaar inzit, deze even controleren ?
Page intentionally left blank.
Ik ben goed op weg naar een vergelijkbaar verhaal.. Vaak lees ik veel positieve verhalen, waar ik me ook in herken, omdat ik -zo lang ik geen problemen heb- heerlijk met de Focus rijd, maar ik ben ergens wel blij om eens een herkenbare versnellingsbak-soap te lezen.Heijmenberg99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:09:
S-369-KX
09-2023 Occ-leaseauto gekregen met +- 13000 op de teller.
02-2024 problemen versnellingsbak.
10-2024 problemen versnellingsbak.
05-2025 problemen versnellingsbak.
11-2025 problemen versnellingsbak. inmiddels +- 64000 op de teller.
Steevast een versnelling/synchro die de geest geeft. > Dealer heeft geen tijd en/of geen vervangend vervoer. > Doorrijden. > Volgende versnelling stuk. > Auto inleveren. > Vervangend vervoer. > Focus versnellingsbakreparatie/-vervanging.
Vraag me nog steeds vaak af of ik niet zelf het probleem ben, maar echt sportief rijd ik niet, geen hand op de pook tijdens het rijden, gewoon normaal schakelen/koppelen etc. Ook bij de dealer wel eens gevraagd of er iets is waar ik op kan letten, maar dan komen ze met laten uitrollen in z'n vrij en geen hand op de pook. Ik ben absoluut een leek wat betreft autotechniek, dus ik neem alle tips graag aan. Toch blijven problemen opnieuw ontstaan.
1,5 week terug weer de 1e versnelling stuk.
En nu afgelopen zaterdag reed ik over de A58 naar huis en plofte m'n auto: ratel-herrie, vermogen weg, gevaren lichten aan en de vluchtstrook op, om tot de ontdekking te komen dat schakelen naar welke versnelling dan ook geen soelaas bood. Ik reed met een metaalcentrifuge rond. Uiteindelijk toch in de 3e versnelling naar het eerstvolgende tankstation kunnen kruipen. Dealer pechservice > ANWB wegenwacht > berger en wat meer dan 2u later waren we thuis.
Ben erg benieuwd naar wat de dealer er nu mee gaat doen en wat de leasemaatschappij erover denkt.
Filmpje1..
Filmpje2..
Uitrollen in z’n vrij als tip (?!)
Dat is toch echt wel kansloos. Je rolt juist in de versnelling om controle te behouden en de benzinetoevoer af te sluiten, en dus zo zuinig mogelijk te rijden. En als een bak dat niet aan kan is het toch wel van chocola gemaakt
Dat is toch echt wel kansloos. Je rolt juist in de versnelling om controle te behouden en de benzinetoevoer af te sluiten, en dus zo zuinig mogelijk te rijden. En als een bak dat niet aan kan is het toch wel van chocola gemaakt
Jeetje wat klote! Ook voor mij fijn om iemand anders te vinden met dezelfde problemen. Dan ben ik gelukkig niet helemaal gekAce009 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
[...]
Ik ben goed op weg naar een vergelijkbaar verhaal.. Vaak lees ik veel positieve verhalen, waar ik me ook in herken, omdat ik -zo lang ik geen problemen heb- heerlijk met de Focus rijd, maar ik ben ergens wel blij om eens een herkenbare versnellingsbak-soap te lezen.
Steevast een versnelling/synchro die de geest geeft. > Dealer heeft geen tijd en/of geen vervangend vervoer. > Doorrijden. > Volgende versnelling stuk. > Auto inleveren. > Vervangend vervoer. > Focus versnellingsbakreparatie/-vervanging.
Vraag me nog steeds vaak af of ik niet zelf het probleem ben, maar echt sportief rijd ik niet, geen hand op de pook tijdens het rijden, gewoon normaal schakelen/koppelen etc. Ook bij de dealer wel eens gevraagd of er iets is waar ik op kan letten, maar dan komen ze met laten uitrollen in z'n vrij en geen hand op de pook. Ik ben absoluut een leek wat betreft autotechniek, dus ik neem alle tips graag aan. Toch blijven problemen opnieuw ontstaan.
En nu afgelopen zaterdag reed ik over de A58 naar huis en plofte m'n auto: ratel-herrie, vermogen weg, gevaren lichten aan en de vluchtstrook op, om tot de ontdekking te komen dat schakelen naar welke versnelling dan ook geen soelaas bood. Ik reed met een metaalcentrifuge rond. Uiteindelijk toch in de 3e versnelling naar het eerstvolgende tankstation kunnen kruipen. Dealer pechservice > ANWB wegenwacht > berger en wat meer dan 2u later waren we thuis.
Ben erg benieuwd naar wat de dealer er nu mee gaat doen en wat de leasemaatschappij erover denkt.
Filmpje1..
Filmpje2..
Ik zou dit probleem helemaal terugleggen bij de leasemaatschappij. Uiteindelijk heeft dat voor mij als resultaat gehad dat ik van t gezeik en de auto af ben. Als t aan Ford ligt blijven ze aan het repareren want dat zegt de handleiding en werkbrief. Maar goed, daar was jij ook al achter. Bij welke dealer is de auto in reparatie?
Sterkte met het vervolg en ik hoop dat de dealer m afschrijft!
Deze bak is oprecht van chocola voor m’n gevoelGAIAjohan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:02:
Uitrollen in z’n vrij als tip (?!)
Jeetje! En jij hebt wel een handbak, @Heijmenberg99 vgm niet?Ace009 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
[...]
Ik ben goed op weg naar een vergelijkbaar verhaal.. Vaak lees ik veel positieve verhalen, waar ik me ook in herken, omdat ik -zo lang ik geen problemen heb- heerlijk met de Focus rijd, maar ik ben ergens wel blij om eens een herkenbare versnellingsbak-soap te lezen.
Filmpje1..
Filmpje2..
Akelige geluiden uit de versnellingsbak ja.. sterkte
Hmm, weet iemand of je de temperatuur van de stuurverwarming in kunt stellen?
In onze S-Max uit 2023 werd het stuur eerst echt wel warm/heet, sinds gisteren lijkt het minder te zijn. Je voelt hem nu ook gedurende de rit warm worden en weer wat koeler.
In onze S-Max uit 2023 werd het stuur eerst echt wel warm/heet, sinds gisteren lijkt het minder te zijn. Je voelt hem nu ook gedurende de rit warm worden en weer wat koeler.
Nee, volgens mij niet. Maar het niet constant zijn van de temperatuur herken ik wel.zunrob schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:46:
Ja ik had zeker weten wel een handbak!BarendBotje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:49:
[...]
Jeetje! En jij hebt wel een handbak, @Heijmenberg99 vgm niet?
Akelige geluiden uit de versnellingsbak ja.. sterktezo verlies je het vertrouwen in je auto.. gelukkig lijkt mijn 1.5ecoboost een betere/sterkere bak te hebben zonder issues
OhHeijmenberg99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:39:
[...]
Ja ik had zeker weten wel een handbak!
Daar is niets aan in te stellen, bij die van ons is het ook aan/uit.zunrob schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:46:
Ik vind hem vaak aan de warme kant, naast het probleem dat de verwarming af en toe koude lucht blaast op het moment dat je dat helemaal niet wilt.
Sinds kort een Polestar 2, daar kun je hem in 3 standen inschakelen, dat werkt een stuk aangenamer.
@zunrob Ik meen mij te herinneren dat je dit met bijvoorbeeld Forscan op 3 verschillende temperaturen kon instellen, maar pin me er niet op vast
Inderdaad, voorheen vond ik hem ook snel te warm! Meestal zette ik hem na een kwartier uit. Nu kan ik hem gerust aanhouden, waarbij je hem soms alsnog heet voelt worden maar hij ook redelijk snel weer afkoelt. Wat me vooral stoort is dat er nu momenten zijn waarop ik denk het mag wel iets warmer blijven. Dat had ik eerst niet.205Gutmann schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:15:
[...]
Daar is niets aan in te stellen, bij die van ons is het ook aan/uit.
Ik vind hem vaak aan de warme kant, naast het probleem dat de verwarming af en toe koude lucht blaast op het moment dat je dat helemaal niet wilt.
Sinds kort een Polestar 2, daar kun je hem in 3 standen inschakelen, dat werkt een stuk aangenamer.
Dat van de koude lucht blazen herken ik ook, zeker als je wat langer onderweg bent. Meestal stel ik de temperatuur dan maar iets hoger in.
Ik heb iets vreemds. En semi-irritants:
Ik heb met mijn MY23 Focus met enige terugkerende regelmaat dat de piepjes van de parkeersensoren anders klinken. In 95% van de gevallen klinken ze zoals ze horen te klinken, maar af en toe veranderen ze van toonhoogte en ligt de interval ook veel hoger. Super irritant. Zijn er meer mensen die dit wel eens ervaren? Qua indicatie werken ze prima, dus de afstand inschatting werkt gewoon. Ze zijn ook niet vies oid, het lijkt alsof er gewoon een ander geluidsprofiel actief is op dat moment ofzo.
Ik heb met mijn MY23 Focus met enige terugkerende regelmaat dat de piepjes van de parkeersensoren anders klinken. In 95% van de gevallen klinken ze zoals ze horen te klinken, maar af en toe veranderen ze van toonhoogte en ligt de interval ook veel hoger. Super irritant. Zijn er meer mensen die dit wel eens ervaren? Qua indicatie werken ze prima, dus de afstand inschatting werkt gewoon. Ze zijn ook niet vies oid, het lijkt alsof er gewoon een ander geluidsprofiel actief is op dat moment ofzo.
Bij de S-Max wel eens iets vergelijkbaars. Ipv achter uit de speakers komen de geluiden dan van voren.lolgast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:43:
Dan is je accu wat aan de lege kant volgens mij!lolgast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:43:
Heb ik op mijn Fiesta ook wel eens inderdaad. Geen idee waarom maar vind het ook niet heel storend.lolgast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:43:
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Hmm. Net even gemeten en meet 12.05V. Dat is inderdaad wel wat aan de lage kant! Ik ga maar een nieuwe plaatsen. Kwaad kan het nietBarendBotje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:31:
[...]
Dan is je accu wat aan de lege kant volgens mij!
Wanneer heb je gemeten? Na een rit? Of na een paar dagen stilstaan in de buitenlucht?lolgast schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:11:
[...]
Hmm. Net even gemeten en meet 12.05V. Dat is inderdaad wel wat aan de lage kant! Ik ga maar een nieuwe plaatsen. Kwaad kan het niet
12.05 in rust is niet echt verkeerd in deze temperaturen.
Als ik mijn oude Galaxy in de ochtend bekeek was het vaak 11.8-11.9. En gaf nooit problemen, jaren zo volgehouden. De accu had inderdaad een lage spanning, maar zat aan Ah ter beschikking. Het laden hing wel tot 14.3, dus dat was ook OK. Al verdenk ik wel dat de BCM niet meer helemaal bij de les was.
In jouw geval zou ik eerst een intelligente acculader proberen en kijken wat dat doet.
Als je veel kortere stukjes rijdt, dan is een keertje bijladen ook geen slecht idee.
Merk zelf dat als ik dit constateer ik na een goede rit en na halve dag weer rijden geen aparte signalen meer. Maar of je het nu echt moet vervangen idk. Andere symptomen zijn noodoproepsysteem storing als accu niet helemaal lekker loopt en daarnaast de lampen afstelling die niet helemaal lekker gaat.lolgast schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:11:
[...]
Hmm. Net even gemeten en meet 12.05V. Dat is inderdaad wel wat aan de lage kant! Ik ga maar een nieuwe plaatsen. Kwaad kan het niet
Herkenbaar. Ik had hetzelfde vorige week 2x toen het kouder was.lolgast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:43:
Ik snapte het ook al niet.
My23 Focus. Toevallig kreeg ik rond dezelfde tijd gezeur over het batterijtje van de ‘sleutel’. Die vervangen, en sindsdien het piepprobleem ook niet meer gehad.
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 29-11-2025 22:53 ]
Oepsie, sorry. Hopelijk heb ik je niet ruw gewekt op zondagochtend
@lolgast
De Ford elektronica is zeer gevoelig voor boordspanning heb ik al gemerkt.
Na 3,5 weken stilstaan heb je al het volgende; na 2 weken meldingen dat je Ford App het niet meer doet, alles gaat in spaarstand, dus dat ook.
Dan starten ... tsja, de hybride accu zat 3/4 nog vol, dus dat lukte wel, meteen foutmeldingen op TPMS, SOS systeem, sleutel.... Bij het rijden werkte het gehele systeem voor geen meter. Ook bij de stand "Motor laad accu op" gebeurde er niets (motor hoort aan te gaan). Ook de automaat was nog in winterslaap denk ik, want het ging allemaal lomp en onlogisch. Pas na 15 kilometer rijden begon de auto weer een beetje tot leven te komen.
Wat ik persoonlijk nogal raar vind is dat er op de stekker niet meteen een druppellaadfunctie zit voor de 12V accu. Wat heb je aan een volle hoogspanningsaccu als je 12V systeem het niet doet ?
Ow, even ter volledigheid: als je een druppellader aansluit, doe dat dan niet op de accupolen maar op de aansluitingen voor de starthulp. Anders meet de BCM niet hoeveel stroom er je accu in gaat en raakt hij van het padje af. De BCM zit 99% van de gevallen vlak naast je + pool.
De Ford elektronica is zeer gevoelig voor boordspanning heb ik al gemerkt.
Na 3,5 weken stilstaan heb je al het volgende; na 2 weken meldingen dat je Ford App het niet meer doet, alles gaat in spaarstand, dus dat ook.
Dan starten ... tsja, de hybride accu zat 3/4 nog vol, dus dat lukte wel, meteen foutmeldingen op TPMS, SOS systeem, sleutel.... Bij het rijden werkte het gehele systeem voor geen meter. Ook bij de stand "Motor laad accu op" gebeurde er niets (motor hoort aan te gaan). Ook de automaat was nog in winterslaap denk ik, want het ging allemaal lomp en onlogisch. Pas na 15 kilometer rijden begon de auto weer een beetje tot leven te komen.
Wat ik persoonlijk nogal raar vind is dat er op de stekker niet meteen een druppellaadfunctie zit voor de 12V accu. Wat heb je aan een volle hoogspanningsaccu als je 12V systeem het niet doet ?
Ow, even ter volledigheid: als je een druppellader aansluit, doe dat dan niet op de accupolen maar op de aansluitingen voor de starthulp. Anders meet de BCM niet hoeveel stroom er je accu in gaat en raakt hij van het padje af. De BCM zit 99% van de gevallen vlak naast je + pool.
Ik heb met mijn ford (eind 2018 model, 100pk zonder hybride systeem) precies hetzelfde, ik denk dat na aankoop van de auto in mei 2020 een aantal maanden kunnen genieten van het stop-start systeem, daarna was de koek (al) op. Verdenk dat als ik de accu ga laten vervangen, dat het systeem het weer een tijdje doet - voor mij bied het systeem niet zoveel voordelen dat ik hierdoor eerder besluit om de accu te vervangen
http://specs.tweak.to/5253
Als ze je accu vervangen horen ze ook de BCM te resetten. Daarna zal het start-stop het weer doen. Persoonlijk vind ik het een bagger oplossing, en zette het meteen weer uit :-)Sjowhan schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:43:
Ik heb met mijn ford (eind 2018 model, 100pk zonder hybride systeem) precies hetzelfde, ik denk dat na aankoop van de auto in mei 2020 een aantal maanden kunnen genieten van het stop-start systeem, daarna was de koek (al) op. Verdenk dat als ik de accu ga laten vervangen, dat het systeem het weer een tijdje doet - voor mij bied het systeem niet zoveel voordelen dat ik hierdoor eerder besluit om de accu te vervangen
Als je accu geen startproblemen geeft, zou ik het zo laten.