Ik gebruik al jaren kabeltjes van Anker en nooit problemen met Android Auto en Apple Carplay.
Och wat stom van me. Probeer de poort van de auto eens voorzichtig schoon te borstelen.Aardappelbakker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Dat verloopje is verkeerd om helaas...
De iPhone 15 pro kan USB 3 aan volgens mij. Heb je het al met een USB 3 gecertificeerde kabel geprobeerd? Overigens zal de Focus geen USB 3 doen lijkt me, maar dit is het beste idee dat ik heb
Kabeltjes van de IKEA werken goed bij mij. Al is dat wel lightning naar usb c. Want ik heb een sync 4 systeem. Wellicht kan je dat proberen
Wat dacht je van een wireless dongle voor CarPlay?
Heb ik nu zo'n 1,5 jaar in mijn Focus. Werkt perfect. Dan heb je geen gedoe meer met kabeltjes.
Heb ik nu zo'n 1,5 jaar in mijn Focus. Werkt perfect. Dan heb je geen gedoe meer met kabeltjes.
Dank voor de suggesties! Ik ga weer wat proberen en zal laten weten als er iets werkt
Ik gebruik nu deze kabel, kom je in de 1e of 3e versnelling iig nooit tegen de kabel aan.
Gaat prima verder tot nu toe.
https://www.amazon.nl/-/e...ed-Charging/dp/B0BZZ11RMP
Gaat prima verder tot nu toe.
https://www.amazon.nl/-/e...ed-Charging/dp/B0BZZ11RMP
Vandaag de eerste echte rit gemaakt met de Focus. Het trillen is niet minder geworden
Wat me in positieve zin wel opvalt is de verbetering van rol- en windgeluid ten opzichte van de Mazda 3. Daar viel met name het windgeruis in negatieve zin wel op. En de toename in vermogen (110 pk in de Mazda, 155 in de Focus) is ook érg goed merkbaar. De Mazda heeft een 2.0 liter atmosferisch blok en is bijzonder conservatief getuned. En daarmee uiteindelijk gewoon traag. De automaat van Ford is overigens óok sneller dan van de Mazda. Kortom: ik ben een zeer tevreden bestuurder zo.
Wel meteen een vraagje waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden:
Als ik in de Mazda de flippers had gebruikt om de automaat even te overrulen kon ik hem uit ‘manual’ mode halen door de flipper voor opschakelen even ingedrukt te houden. Daarmee hoefde ik niet op de computer te wachten tot die het tijd vond om het weer over te nemen. Ik kan dat voor de Focus niet vinden, behalve dan door hem even in Manual te zetten en weer terug in Drive, maar dat voelt omslachtig
Is die optie er wel in de Focus?
Als ik in de Mazda de flippers had gebruikt om de automaat even te overrulen kon ik hem uit ‘manual’ mode halen door de flipper voor opschakelen even ingedrukt te houden. Daarmee hoefde ik niet op de computer te wachten tot die het tijd vond om het weer over te nemen. Ik kan dat voor de Focus niet vinden, behalve dan door hem even in Manual te zetten en weer terug in Drive, maar dat voelt omslachtig
Had je niet ook een pak lood in een wiel liggen? Die velg is bewoon krom, maar de LM moet dat fixen, het is hun wagen...lolgast schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:39:
Vandaag de eerste echte rit gemaakt met de Focus. Het trillen is niet minder gewordenWat me in positieve zin wel opvalt is de verbetering van rol- en windgeluid ten opzichte van de Mazda 3. Daar viel met name het windgeruis in negatieve zin wel op. En de toename in vermogen (110 pk in de Mazda, 155 in de Focus) is ook érg goed merkbaar. De Mazda heeft een 2.0 liter atmosferisch blok en is bijzonder conservatief getuned. En daarmee uiteindelijk gewoon traag. De automaat van Ford is overigens óok sneller dan van de Mazda. Kortom: ik ben een zeer tevreden bestuurder zo.
Als ik in de Mazda de flippers had gebruikt om de automaat even te overrulen kon ik hem uit ‘manual’ mode halen door de flipper voor opschakelen even ingedrukt te houden. Daarmee hoefde ik niet op de computer te wachten tot die het tijd vond om het weer over te nemen. Ik kan dat voor de Focus niet vinden, behalve dan door hem even in Manual te zetten en weer terug in Drive, maar dat voelt omslachtigIs die optie er wel in de Focus?
ping 127.212.23.124
Ja dat klopt. Daar gaat hij donderdag ook voor naar een andere dealerpjottum schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:11:
[...]
Had je niet ook een pak lood in een wiel liggen? Die velg is bewoon krom, maar de LM moet dat fixen, het is hun wagen...
Ik gebruik vaak Android Auto, vooral voor de navigatie. Om vervolgens terug te komen naar het reguliere Sync 3 systeem moet ik linksonder op de puntjes duwen, en dan op het Ford icoon. Is er een snellere manier, allicht via een fysieke knop?
Heel herkenbaar, met Apple Carplay dan.....zunrob schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:50:
Ik gebruik vaak Android Auto, vooral voor de navigatie. Om vervolgens terug te komen naar het reguliere Sync 3 systeem moet ik linksonder op de puntjes duwen, en dan op het Ford icoon. Is er een snellere manier, allicht via een fysieke knop?
Tijdens het inspreken van een spraakbericht (echt audio, niet via Siri / Assistant) stopt de radio er altijd mee, maar die gaat vervolgens niet meer aan....
Super irritant om dan elke keer naar het Carplay hoofdmenu, SYNC aan te klikken, dan naar audio, DAB+, maar gelukkig houd ie daar de zender wel vast
Heb er al eens naar gezocht, maar volgens mij valt dit niet te fixen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruben279 op 09-01-2024 07:28 ]
Wat wil je doen?zunrob schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:50:
Als ik de radio wil, ipv whatever Android doet, doe ik dat via het andere schermpje (tussen de klokken), dan kun ik daar naar de muziekbron toe scrollen en dan een andere bron selecteren.
ping 127.212.23.124
Ik zou bijvoorbeeld graag de stuurwielverwarming aanzetten, dan moet op hetzelfde schermpje, maar dan in het klimaat tabblad van Sync 3.pjottum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:38:
[...]
Wat wil je doen?
Als ik de radio wil, ipv whatever Android doet, doe ik dat via het andere schermpje (tussen de klokken), dan kun ik daar naar de muziekbron toe scrollen en dan een andere bron selecteren.
Vind het wat onhandig dat Android Auto vanuit de Sync3 interface gewoon te selecteren als tabblad, maar als je vervolgens terug wilt je net wat meer stappen moet doorlopen. Ik had een knop voor de wissel handiger gevonden. Die zoek ik dus eigenlijk.
Sinds het deze week weer vriest merk ik een probleem met het sluiten van het portier voor aan de bestuurderskant. Ik krijg de deur 's ochtends wel open, maar bij het dichtdoen valt de deur niet in het slot. De deur stevig dichtduwen en dan op slot doen met de sleutel werkt helaas niet. Ik kan wel zien dat de vergrendeling niet omhoog klapt en daar blijft hangen (klapt meteen weer naar beneden), zoals bij de deur aan de andere kant wel gebeurt. Als ik de deur en het vergrendelingsmechanisme warm maak (met een föhn of warm water als er geen stopcontact in de buurt is), doet de vergrendeling het kort daarna wel.
Ik ben al even bij de dealer geweest. Zij zouden het slot gesmeerd hebben, maar de volgende ochtend helaas hetzelfde probleem. De dealer gaf aan dat als het met smeren niet verholpen is, ze het mechanisme er uit moeten halen. Voordat ik weer naar de dealer ga, en waarschijnlijk veel geld ga uitgeven, ben ik daarom benieuwd of jullie gedachten hebben. Tips zijn meer dan welkom!
Het gaat om een Focus mk4, bj 2020. Voor deze week nooit problemen mee gehad, ook niet in zeer winterse omstandigheden op wintersport.
Ik ben al even bij de dealer geweest. Zij zouden het slot gesmeerd hebben, maar de volgende ochtend helaas hetzelfde probleem. De dealer gaf aan dat als het met smeren niet verholpen is, ze het mechanisme er uit moeten halen. Voordat ik weer naar de dealer ga, en waarschijnlijk veel geld ga uitgeven, ben ik daarom benieuwd of jullie gedachten hebben. Tips zijn meer dan welkom!
Het gaat om een Focus mk4, bj 2020. Voor deze week nooit problemen mee gehad, ook niet in zeer winterse omstandigheden op wintersport.
Grappig ik heb elke winter precies hetzelfde en vanmorgen ook weer. Ligt echt aan het weer en er is volgens mij ook wel eens een terugroepactie geweest voor bepaalde sloten.Hompu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:11:
Sinds het deze week weer vriest merk ik een probleem met het sluiten van het portier voor aan de bestuurderskant. Ik krijg de deur 's ochtends wel open, maar bij het dichtdoen valt de deur niet in het slot. De deur stevig dichtduwen en dan op slot doen met de sleutel werkt helaas niet. Ik kan wel zien dat de vergrendeling niet omhoog klapt en daar blijft hangen (klapt meteen weer naar beneden), zoals bij de deur aan de andere kant wel gebeurt. Als ik de deur en het vergrendelingsmechanisme warm maak (met een föhn of warm water als er geen stopcontact in de buurt is), doet de vergrendeling het kort daarna wel.
Ik heb een Ford Focus uit 2018 en los het altijd op door de klink/deurhendel (binnenkant als buitenkant niet lekker gaat) goed aan te trekken en het deurslot mechaniek wat mee te helpen met een schroevendraaier of sleutel. Wat verwarmen kan ook wel eens helpen. Van de dealer begreep ik dat een vervangend deurslot mechaniek 250 euro is en dan moet alles nog ingebouwd worden wat een aardig werkje is want het hele deurpaneel moet los.
-
[ Voor 100% gewijzigd door qwasd op 10-01-2024 11:19 ]
Er zit best een grote afwijking tussen het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer en wat ik daadwerkelijk tank. De auto is volgens zichzelf minstens 0.5 liter per 100 km zuiniger dan dat het daadwerkelijk is. Ik weet dat je die bij Opel kon aanpassen, kan dit bij Ford ook?
Nee kan nietzunrob schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:15:
Er zit best een grote afwijking tussen het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer en wat ik daadwerkelijk tank. De auto is volgens zichzelf minstens 0.5 liter per 100 km zuiniger dan dat het daadwerkelijk is. Ik weet dat je die bij Opel kon aanpassen, kan dit bij Ford ook?
Duidelijk antwoord!
Zijn er hier meer mensen met de 2.5 FHEV aandrijflijn? Ik had eigenlijk verwacht dat het verbruik met de tijd beter zou worden, maar ondanks dezelfde rijstijl wordt het alleen maar slechter. Zou dat dan toch komen door de lagere temperatuur?
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1485504.html
[ Voor 35% gewijzigd door zunrob op 10-01-2024 23:29 ]
Lijkt me waarschijnlijk ja, het verbruik van iedereen neemt toe in de winter.zunrob schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:27:
[...]
Duidelijk antwoord!
Zijn er hier meer mensen met de 2.5 FHEV aandrijflijn? Ik had eigenlijk verwacht dat het verbruik met de tijd beter zou worden, maar ondanks dezelfde rijstijl wordt het alleen maar slechter. Zou dat dan toch komen door de lagere temperatuur?
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1485504.html
Ik zit nu al een tijdje bij de dealer hier in Oss, komt de monteur naar me toe:
Er zit een prop in je band linksachter. Het lijkt erop dat die band de trilling veroorzaakt.
HOEZO LEVER JE ALS DEALER EEN NIEUWE AUTO MET EEN GEREPAREERDE BAND?! Met 0.4 bar meer erin dan de overige banden... En dat dan ook nog eens niet noemen als ik vanwege de trilling binnen een week na aflevering terugkom om het te laten controleren. Echt waar, wat een kutdealer is dat toch.
Edit: De dealer wil nu dat ik met deze klacht terug rij naar hun, zodat zij de band kunnen balanceren en als dat niet voldoende blijkt, de band te vervangen. Weg werkdag...
Er zit een prop in je band linksachter. Het lijkt erop dat die band de trilling veroorzaakt.
HOEZO LEVER JE ALS DEALER EEN NIEUWE AUTO MET EEN GEREPAREERDE BAND?! Met 0.4 bar meer erin dan de overige banden... En dat dan ook nog eens niet noemen als ik vanwege de trilling binnen een week na aflevering terugkom om het te laten controleren. Echt waar, wat een kutdealer is dat toch.
Edit: De dealer wil nu dat ik met deze klacht terug rij naar hun, zodat zij de band kunnen balanceren en als dat niet voldoende blijkt, de band te vervangen. Weg werkdag...

[ Voor 20% gewijzigd door lolgast op 11-01-2024 11:48 ]
Klinkt als een smoes: ik heb vaak met proppen gereden, ook in een motorfietsachterrband en daar merk je (mits goed geplaatst) geen ene reet vanlolgast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:42:
Ik zit nu al een tijdje bij de dealer hier in Oss, komt de monteur naar me toe:
Ik zit nu bij een andere dealer (die in Oss dus) die op geen enkele manier gelieerd is aan deze auto/leasemaatschappij. Ik denk dat zij de waarheid wel spreken.SniperGuy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Klinkt als een smoes: ik heb vaak met proppen gereden, ook in een motorfietsachterrband en daar merk je (mits goed geplaatst) geen ene reet van
Ik denk ook: Deze band is tijdens transport kapot gegaan en is na reparatie niet (goed) gebalanceerd waardoor hij nu trilt. Ik wil ze dat opzich wel laten uitvoeren want ook ik heb duizenden kilometers met een prop in een band gereden zonder problemen.
Maar ik heb op geen enkele manier begrip voor het feit dat dit niet is opgemerkt door de dealer waar de auto vandaan komt. Wat ik eerder al zei, ik ben notabene binnen een week na aflevering met deze klacht teruggekomen. En daarbij is géén proefrit gemaakt om het te valideren en is het verder ook niet opgemerkt bij een fysieke inspectie. Dat vind ik een erg kwalijke zaak. En dat gaat de persoon waar ik me zo moet melden ook 100% te horen krijgen, met mogelijk de rest van de showroom erbij. Ik ben echt boos momenteel.
Ik zou de dealer waar je bent vragen, na overleg met de LM, er een nieuwe band op te zetten om aan te tonen dat het daardoor komt.
ping 127.212.23.124
Ik zou sowieso een nieuwe band eisen: een prop/veter is officieel een tijdelijke oplossing en de band zal zsm vervangen moeten worden!pjottum schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:48:
Ik zou de dealer waar je bent vragen, na overleg met de LM, er een nieuwe band op te zetten om aan te tonen dat het daardoor komt.
https://www.anwb.nl/exper...an-een-autoband-te-rijden
Het kan wellicht wel, maar dat is een trail and error
[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 12-01-2024 10:27 ]
Idd een kwalijke zaak, ik vraag me af of de auto uberhaubt op de brug is geweest, dan had die prop opgevallen.lolgast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:01:
[...]
Ik zit nu bij een andere dealer (die in Oss dus) die op geen enkele manier gelieerd is aan deze auto/leasemaatschappij. Ik denk dat zij de waarheid wel spreken.
Ik denk ook: Deze band is tijdens transport kapot gegaan en is na reparatie niet (goed) gebalanceerd waardoor hij nu trilt. Ik wil ze dat opzich wel laten uitvoeren want ook ik heb duizenden kilometers met een prop in een band gereden zonder problemen.
Maar ik heb op geen enkele manier begrip voor het feit dat dit niet is opgemerkt door de dealer waar de auto vandaan komt. Wat ik eerder al zei, ik ben notabene binnen een week na aflevering met deze klacht teruggekomen. En daarbij is géén proefrit gemaakt om het te valideren en is het verder ook niet opgemerkt bij een fysieke inspectie. Dat vind ik een erg kwalijke zaak. En dat gaat de persoon waar ik me zo moet melden ook 100% te horen krijgen, met mogelijk de rest van de showroom erbij. Ik ben echt boos momenteel.
Een goede week verder. Tijd voor een update.Aardappelbakker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:42:
Hoi, sinds enkele maanden trotse bezitter van een Ford Focus ST uit 2020. Nu heb ik het volgende probleem... Android auto werkt perfect. USB in de telefoon en meteen ready to go. Sinds een goede week heb ik een iPhone 15 pro en iedere keer heb ik problemen met starten van Carplay.
De ene keer pakt ie het direct en de andere keer moet ik 20x opnieuw inpluggen en soms zelfs de auto uit en weer aanzetten en in de extreme gevallen Carplay resetten/toestel en auto verwijderen. De auto draait op sync 2.5 en is up to date.
Op het internet meerdere mensen gevonden met dit probleem. Oplossingen die werden gegeven (buiten software up to date hebben en herstarten) zijn een origineel kabeltje gebruiken en schermtijd in iOS uitzetten.
Een origineel kabeltje gaat niet echt, want Apple heeft alleen maar USB-C naar USB-C. Ook geprobeerd met een stekkertje er tussen van C naar A. Helaas geen effect. Een Belkin kabel A naar C gekocht. Leek een schot in de roos, maar na een paar keer weer terug bij af.
Schermtijd staat uit. Ook dat leek een schot in de roos, maar helaas. Ook hier na een paar keer terug bij af.
Hebben jullie mogelijk nog tips / suggesties om dit probleem op te lossen?
Een aanbevolen kabeltje uit dit topic gekocht en geprobeerd. Leek succesvol, maar helaas... Ik heb toen een dongel gekocht voor draadloze connectie. Dat gaat al iets beter, maar ook hetzelfde issue.
Het gekke is dat de auto wel iets lijkt te herkennen. Zodra ik inplug dan verschijnen wel de carplay settings in de instellingen van de auto. Maar carplay start verder niet door.
Iemand anders nog een goude tip?
Koplampen vervangen door LED
De dagrijverlichting van mijn 2019 Fiesta ST-Line heeft natuurlijk al LED, maar ik zou ook graag de koplampen willen vervangen.Als ik op YouTube kijk zien de modules van https://www.carenhancementsuk.co.uk/ er goed uit, maar misschien heeft iemand hier ook ervaringen met het wisselen naar LED en welke lamp dan?
@Aardappelbakker
Al met een andere telefoon geprobeerd of sync te updaten? Laad hij wel je telefoon op als
Carplay niet werkt?
En Siri moet natuurlijk aanstaan om Carplay te kunnen gebruiken.
Zou ook kunnen dat de usb poort niet helemaal goed functioneert.
Al met een andere telefoon geprobeerd of sync te updaten? Laad hij wel je telefoon op als
Carplay niet werkt?
[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 14-01-2024 14:33 ]
Druk en zetfouten voorbehouden.
heb wel eens een setje rgb modules van autobeam gemonteerd op de drl van een mk8. koplampje heb je er zo uit liggen en werken al een jaar zonder problemen. heb wel wat negatieve verhalen in het algemeen gehoord over led vervangers voor het dimlichtRuben279 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:31:Koplampen vervangen door LED
De dagrijverlichting van mijn 2019 Fiesta ST-Line heeft natuurlijk al LED, maar ik zou ook graag de koplampen willen vervangen.
Als ik op YouTube kijk zien de modules van https://www.carenhancementsuk.co.uk/ er goed uit, maar misschien heeft iemand hier ook ervaringen met het wisselen naar LED en welke lamp dan?
Wishfull thinking: Bedoel je daarmee dat in het menu onderin het scherm een knop voor CarPlay beschikbaar komt? Als dat zo is, klik er eens op.Aardappelbakker schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Het gekke is dat de auto wel iets lijkt te herkennen. Zodra ik inplug dan verschijnen wel de carplay settings in de instellingen van de auto. Maar carplay start verder niet door.
Je kunt in de instellingen van Sync aangeven wat je wilt. Via de knop opstarten of automatisch opstarten bij verbinding.
Ontgrendel je je iPhone voordat je de kabel inplugt?Aardappelbakker schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Een goede week verder. Tijd voor een update.
Een aanbevolen kabeltje uit dit topic gekocht en geprobeerd. Leek succesvol, maar helaas... Ik heb toen een dongel gekocht voor draadloze connectie. Dat gaat al iets beter, maar ook hetzelfde issue.
Andere telefoon (iPhone 15) zelfde issue. De telefoon laadt wel op en siri staat aan.EiT schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:32:
@Aardappelbakker
Carplay niet werkt?
Heb het vermoeden dat het inderdaad iets is met de 2 usb connectors.
Nee dat helaas niet. In de instellingen verschijnt wel de knop voor carplay instellingen. Haal ik het kabeltje eruit, verdwijnt die knop in de instellingen ook.SirJos schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:45:
[...]
Wishfull thinking: Bedoel je daarmee dat in het menu onderin het scherm een knop voor CarPlay beschikbaar komt? Als dat zo is, klik er eens op.
Je kunt in de instellingen van Sync aangeven wat je wilt. Via de knop opstarten of automatisch opstarten bij verbinding.
Vanalles al geprobeerd. Auto starten, dan pas inpluggen (ontgrendeld en niet ontgrendeld) of al inpluggen voor auto starten.GekkeRipper schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:03:
[...]
Ontgrendel je je iPhone voordat je de kabel inplugt?
He mensen,
Wij hebben een Ford Ka, alleen zit er geen onderhoudsboekje bij. Deze zal waarschijnlijk online verwerkt zijn, denk ik? Wij willen graag weten wanneer de distributieriem is vervangen. Hoe kunnen we hier achter komen?
Wij hebben een Ford Ka, alleen zit er geen onderhoudsboekje bij. Deze zal waarschijnlijk online verwerkt zijn, denk ik? Wij willen graag weten wanneer de distributieriem is vervangen. Hoe kunnen we hier achter komen?
Misschien een officiële Apple USB-naar-lightning kabel + USB-C adapter proberen? Dat is in theorie een officiële kabel.Aardappelbakker schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Een goede week verder. Tijd voor een update.
Kan het zijn dat je telefoon ook via bluetooth verbindt en dat dit op een manier Carplay blokkeert? Heb je automatische opdrachten geconfigureerd die getriggerd worden bij het verbinden met Carplay?
[ Voor 30% gewijzigd door TMC op 17-01-2024 14:43 ]
In de FordPass app of door in te loggen op ford.nl, je auto toe te voegen en je onderhoudsgeschiedenis te bekijken. Hier staan alleen werkzaamheden in die bij een officiële ford garage zijn gedaanllovesoccerx7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:18:
He mensen,
Vaak zit er een sticker in de buurt van de riem waarop de kmstand ten tijde van vervanging staat.llovesoccerx7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:18:
He mensen,
Ah top! Dan ga ik daar eens naar kijken. Alleen even kijken waar die zitlolgast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Vaak zit er een sticker in de buurt van de riem waarop de kmstand ten tijde van vervanging staat.

Ik heb daar even gekeken maar vind alleen de data waar we hem gekocht hebben verder staat er helaas niks in.x0z8_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:43:
[...]
In de FordPass app of door in te loggen op ford.nl, je auto toe te voegen en je onderhoudsgeschiedenis te bekijken. Hier staan alleen werkzaamheden in die bij een officiële ford garage zijn gedaan
Ik ga een adaptertje bestellen. Goede tip! Niet aan gedacht.TMC schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:39:
[...]
Misschien een officiële Apple USB-naar-lightning kabel + USB-C adapter proberen? Dat is in theorie een officiële kabel.
Kan het zijn dat je telefoon ook via bluetooth verbindt en dat dit op een manier Carplay blokkeert? Heb je automatische opdrachten geconfigureerd die getriggerd worden bij het verbinden met Carplay?
En wat betreft bluetooth: al verschillende dingen geprobeerd. Juist wel verbinding, juist niet. Bluetooth helemaal uit, bluetooth in de auto uit etc.
En automatische opdrachten heb ik geen voor Carplay.
Wordt weer vervolgd. Bedankt voor het meedenken iedereen
Daar kan je gewoon een LED vervanglamp in H7 inzetten (aangezien de koplamp van het projector type is).Ruben279 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:31:Koplampen vervangen door LED
De dagrijverlichting van mijn 2019 Fiesta ST-Line heeft natuurlijk al LED, maar ik zou ook graag de koplampen willen vervangen.
Als ik op YouTube kijk zien de modules van https://www.carenhancementsuk.co.uk/ er goed uit, maar misschien heeft iemand hier ook ervaringen met het wisselen naar LED en welke lamp dan?
Ik zou persoonlijk voor autobeam (UK) gaan. Dna kan je ook zien of je andere afdekdoppen nodig hebt omdat de LED lampen groter zijn.
Even een tripje naar de dealer of kijken in de Fordpass appllovesoccerx7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:18:
He mensen,
Cool! eens kijken. Dit artikel heeft wel betrekking op de USA Fords, wellicht dat de EU Fords dit ook hebben.zunrob schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:07:
[...]
Toch wel! Je kunt het zelf instellen. Zoek maar eens op 'Ford AFE bias'.
[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 19-01-2024 12:31 ]
Ik heb het van een Duits forum, ging specifiek over de S-Max (en volgens mij ook Kuga), dus ben vrij zeker dat het werkt.SniperGuy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Daar kan je gewoon een LED vervanglamp in H7 inzetten (aangezien de koplamp van het projector type is).
Ik zou persoonlijk voor autobeam (UK) gaan. Dna kan je ook zien of je andere afdekdoppen nodig hebt omdat de LED lampen groter zijn.
[...]
Even een tripje naar de dealer of kijken in de Fordpass app
[...]
Cool! eens kijken. Dit artikel heeft wel betrekking op de USA Fords, wellicht dat de EU Fords dit ook hebben.
https://www.motor-talk.de...7239257.html#post64967875
Kun je in dat "geheime" menu nog meer aanpassen?zunrob schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Ik heb het van een Duits forum, ging specifiek over de S-Max (en volgens mij ook Kuga), dus ben vrij zeker dat het werkt.
https://www.motor-talk.de...7239257.html#post64967875
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar ik lees dat er meer menukeuzes zijn, dus ik verwacht dat het antwoord 'ja' is.205Gutmann schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:43:
[...]
Kun je in dat "geheime" menu nog meer aanpassen?
Hoeveel inch? Ik heb nog een setje origineel 17" lichtmetaal liggen voor de S-Max >2015.zunrob schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:52:
Ik zou voor de S-Max eigenlijk graag nog originele Ford velgen met winterbanden kopen. Op de Duitse webshop zijn de complete sets echter uitverkocht. Google brengt me niet niet zoveel verder. Tips?
Hoe gaan jullie om met steenslag? Ik heb m'n Fiesta nu bijna 10 jaar, maar inmiddels zit er her en der wel een klein putje. Helaas ook niet echt te voorkomen.
Afgelopen week weer een nieuwe er bij (op het dak boven m'n deur...), dus ik ben eens gaan zoeken naar manieren om het te herstellen. En het komt neer op 3 manieren:
M'n Fiesta is Candy Blue, mooi maar misschien niet de makkelijkste kleur voor herstel. Zelf neig ik om in de buurt eens te informeren naar spot repair.
Afgelopen week weer een nieuwe er bij (op het dak boven m'n deur...), dus ik ben eens gaan zoeken naar manieren om het te herstellen. En het komt neer op 3 manieren:
- Het stuk bodywork helemaal opnieuw laten spuiten. Dat is natuurlijk nogal kostbaar.
- Spot repair. Een stuk goedkoper dan spuiten, maar schijnt niet overal te kunnen zoals op de motorkap.
- Zelf herstellen met een lakstift. Je kan lakstiften op exact dezelfde kleur als je autolak krijgen, maar voor een mooi resultaat moet je wel weten wat je doet. Wel veruit de goedkoopste manier.
M'n Fiesta is Candy Blue, mooi maar misschien niet de makkelijkste kleur voor herstel. Zelf neig ik om in de buurt eens te informeren naar spot repair.
We hebben een fors fiesta 2018 waarbij spontaan de Apple CarPlay verdwenen is. USB aansluitingen in de console geven geen power meer door. Alle verwijzingen in de radio naar CarPlay en of Google car zijn verdwenen.
Hoe kan ik dit verhelpen? Garage heeft geen idee waar te beginnen? Uitlezen geeft geen issues. Verschillende iPhones, Apple kabels etc.
Iemand een idee?
Hoe kan ik dit verhelpen? Garage heeft geen idee waar te beginnen? Uitlezen geeft geen issues. Verschillende iPhones, Apple kabels etc.
Iemand een idee?
[ Voor 5% gewijzigd door appelmoes3 op 20-01-2024 10:46 ]
@SayWhatAgain! Candy Blue zijn denk ik niet eens lakstiften van, wel? Volgens mij is dat een 3 lagen metallic lak waardoor je nooit dezelfde kleur gaat krijgen.
Wij hebben een ‘Frost White’ geloof ik, daar vul ik de grote putjes op met behulp van een sateprikker en daarna blanke lak. Overtollige lak poets ik vervolgens 48 uur later weg en dan zie je er nagenoeg niets van. Maar de kleur is heel bepalend voor de succesfactor als je geen professionele restaurateur bent
Wij hebben een ‘Frost White’ geloof ik, daar vul ik de grote putjes op met behulp van een sateprikker en daarna blanke lak. Overtollige lak poets ik vervolgens 48 uur later weg en dan zie je er nagenoeg niets van. Maar de kleur is heel bepalend voor de succesfactor als je geen professionele restaurateur bent
Ik weet dat ze via Ford zelf wel te krijgen zijn en er zijn ook verschillende partijen die claimen op basis van de kleurcode exact de goede kleur te kunnen leveren. Maar of je er een mooi resultaat mee gaat krijgen weet ik niet.lolgast schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:48:
@SayWhatAgain! Candy Blue zijn denk ik niet eens lakstiften van, wel? Volgens mij is dat een 3 lagen metallic lak waardoor je nooit dezelfde kleur gaat krijgen.
Dat wegpoetsen van overtollige lak, hoe doe je dat? Machinaal?
Bij mijn 2015 Fiesta trek ik de correcte zekering er even uit als de Bluetooth verbinding begint te haperen en ik geen muziek meer van mijn telefoon heb.appelmoes3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:43:
We hebben een fors fiesta 2018 waarbij spontaan de Apple CarPlay verdwenen is. USB aansluitingen in de console geven geen power meer door. Alle verwijzingen in de radio naar CarPlay en of Google car zijn verdwenen.
Iemand een idee?
Het is zelfs zo erg dat ik in het dashboardkastje (waar de zekeringen zitten) met een stift heb zitten tekenen welke ik moet hebben.
Kijk even in het boekje welke zekering je moet hebben, misschien dat die er even uit trekken kan helpen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Wegpoetsen doe ik met de hand. Ik heb geen poetsmachineSayWhatAgain! schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Ik weet dat ze via Ford zelf wel te krijgen zijn en er zijn ook verschillende partijen die claimen op basis van de kleurcode exact de goede kleur te kunnen leveren. Maar of je er een mooi resultaat mee gaat krijgen weet ik niet.
Dat wegpoetsen van overtollige lak, hoe doe je dat? Machinaal?
En vervolgens gaat ie om een unlock code vragen?Resistor schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Bij mijn 2015 Fiesta trek ik de correcte zekering er even uit als de Bluetooth verbinding begint te haperen en ik geen muziek meer van mijn telefoon heb.
Het is zelfs zo erg dat ik in het dashboardkastje (waar de zekeringen zitten) met een stift heb zitten tekenen welke ik moet hebben.
Kijk even in het boekje welke zekering je moet hebben, misschien dat die er even uit trekken kan helpen.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Die usb hubs geven wel eens de geest. Je zou evt nog kunnen proberen de laatste sync update te installeren dat was voor mij de oplossing.appelmoes3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:43:
Iemand een idee?
wat niet past, wordt gelast!
Nee zit geen code op.EiT schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:51:
[...]
En vervolgens gaat ie om een unlock code vragen?
Ik heb vanmorgen een automatische update gehad van Sync (4). In de release note staan wat verbeteringen voor CarPlay. Naar mijn gevoel gaat alles net wat soepeler.
Hebben meer mensen dit idee?
Hebben meer mensen dit idee?
Master reset uitvoeren van je Sync systeem. Wellicht heb je een OTA update ontvangen.appelmoes3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:43:
Iemand een idee?
Anders zekering checken en als laatste een andere HUB proberen
Sync 3 doet in Nederland toch niet aan OTA updates?SniperGuy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:54:
[...]
Master reset uitvoeren van je Sync systeem. Wellicht heb je een OTA update ontvangen.
Anders zekering checken en als laatste een andere HUB proberen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wel als er een ingebouwd modem inzit en automatisch updaten aanstaatGlashelder schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:17:
[...]
Sync 3 doet in Nederland toch niet aan OTA updates?

Ik heb de setting van 1000 naar 900 gezet (ik kan het alleen per 100 instelle ) en de waardes op de BC zijn idd anders.205Gutmann schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:43:
[...]
Kun je in dat "geheime" menu nog meer aanpassen?
Veel meer kan je niet aanpassen het is meer een diagnosemenu voor oa DTC, LED test, koelwatertemp, needle sweep, testbeeld en wat andere zaken.
Ik denk erover om originele Ford winterwielen (dus velg, incl. sensor, naafkap en band) te kopen. Bij mijn vorige BMW kon ik gewoon zelf wisselen, in de auto de bandeninstellingen resetten en voila, de nieuwe velgen werden met de juiste bandenspanning weergegeven in de auto. Gaat dit bij Ford ook zo makkelijk?
Als ze ingeleerd zijn wel. Ik hoef ze bij mijn Focus bijvoorbeeld helemaal niet te resetten, maar dat kan per model verschillenzunrob schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:37:
Ik denk erover om originele Ford winterwielen (dus velg, incl. sensor, naafkap en band) te kopen. Bij mijn vorige BMW kon ik gewoon zelf wisselen, in de auto de bandeninstellingen resetten en voila, de nieuwe velgen werden met de juiste bandenspanning weergegeven in de auto. Gaat dit bij Ford ook zo makkelijk?

Je hebt ook aftermarket sensoren die te clonen zijn, dan denkt je auto dat de zomerbanden er nog op zitten.
Moet binnenkort weer set nieuwe banden onder mijn Fiesta (eind 2015). Banden die vanaf fabirek eronder zaten kregen last van cupping, dus 2e set waren Vredestein Sportrac 5 195/50 r15.
Top banden, maar niet meer of lastig te leveren.
Vraag: welke band raden jullie me aan die geen cupping gaat geven? Liefst geen rib uit lijf
mag ook goedkoper merk zijn. Heb er te weinig verstand van, dus ik dacht informeer hier even
Vraag: welke band raden jullie me aan die geen cupping gaat geven? Liefst geen rib uit lijf
Ik had elders gevonden dat het bij de nieuwe S-Max er niks ingeleerd hoeft te worden. Velgen eronder en op 'initialiseren' drukken zou voldoende moeten zijn.kaos001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:53:
Moet binnenkort weer set nieuwe banden onder mijn Fiesta (eind 2015). Banden die vanaf fabirek eronder zaten kregen last van cupping, dus 2e set waren Vredestein Sportrac 5 195/50 r15.
Vraag: welke band raden jullie me aan die geen cupping gaat geven? Liefst geen rib uit lijfmag ook goedkoper merk zijn. Heb er te weinig verstand van, dus ik dacht informeer hier even
We gaan ons eens even goed afvragen of we wel winterbanden nodig hebben. Op wintersport gaan we namelijk niet. Dus dan zou het voor die paar keer zijn dat er hier sneeuw ligt.
Wie van jullie heeft winterbanden (en dan niet voor de wintersport)?
@zunrob Ik heb winterbanden sinds gisteren (en ben nu van de trilling af, wie had dat toch gedachte zeg....) maar normaliter doe ik het niet. Die 1,5 uur winter in Nederland tegenwoordig... Mijn vorige leaseauto heeft geen minuut op winterbanden gestaan.
Ik ga ook nooit op wintersport of naar Duitsland
Wij wonen wel net naast de Duitse grens, en tanken daar regelmatig. Al is dat nu niet zo heel gunstig meer. Maar volgens mij heb je ze daar alleen nodig tijdens winterse omstandigheden.lolgast schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:03:
@zunrob Ik heb winterbanden sinds gisteren (en ben nu van de trilling af, wie had dat toch gedachte zeg....) maar normaliter doe ik het niet. Die 1,5 uur winter in Nederland tegenwoordig... Mijn vorige leaseauto heeft geen minuut op winterbanden gestaan.
Wat fijn dat je trilling weg is!
@zunrob Wij hebben wel winterbanden. Het verschil met zomerbanden wat grip op sneeuw betreft is zo belachelijk groot dat ik toch graag de winterbanden wilde hebben.
Maar als je de auto kunt laten staan als er sneeuw ligt dan heb je ze niet nodig inderdaad.
Maar als je de auto kunt laten staan als er sneeuw ligt dan heb je ze niet nodig inderdaad.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik woon ook tegen de grens aan en tank vaak in Emmerich. Ik ben toch aan het overwegen winterbanden te nemen. Omdat ik geen vergif tank maar E5 is het verschil best veel. En omdat er volgens mij best wat onduidelijkheid is ben ik toch aan het overwegen een setje winterbanden te nemen.Glashelder schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:16:
@zunrob Wij hebben wel winterbanden. Het verschil met zomerbanden wat grip op sneeuw betreft is zo belachelijk groot dat ik toch graag de winterbanden wilde hebben.
In veel gevallen zal ik de auto kunnen laten staan, maar zul je het zien dat je ergens bent en toch verrast wordt door de sneeuw of om een andere reden toch de weg op moet.Glashelder schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:16:
Tot nu toe heb ik ze onder mijn vorige auto's altijd gehad.
Ik heb winterbanden (Ford Fiesta) omdat anders mijn aluminium velgen door het zout aangetast worden. Heb tweedehands een set stalen velgen gekocht, voor corona, en de banden kreeg ik erbij. Op die banden rij ik nog steeds. (tweede auto en rij er niet zoveel mee en tijdens Corona helemaal nauwelijks gereden, nu 130k in bijna 13 jaar)
Ik rij er vooral snelweg mee, woon-werk en net die paar meter extra remweg kan het verschil maken tussen schade en geen schade. Dat was voor mij de reden om ze te nemen. 1x schade is duurder dan de hele set velgen. Uiteindelijk slijten de banden de helft omdat je er 2x zoveel hebt. (om en nabij)
Ik rij er vooral snelweg mee, woon-werk en net die paar meter extra remweg kan het verschil maken tussen schade en geen schade. Dat was voor mij de reden om ze te nemen. 1x schade is duurder dan de hele set velgen. Uiteindelijk slijten de banden de helft omdat je er 2x zoveel hebt. (om en nabij)
[ Voor 30% gewijzigd door Goof2000 op 24-01-2024 14:24 ]
Ik snap je S-Max reactie niet helemaal denk ik, maar het gaat om een zomerband. Winterbanden doe ik idd niet aanzunrob schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Ik had elders gevonden dat het bij de nieuwe S-Max er niks ingeleerd hoeft te worden. Velgen eronder en op 'initialiseren' drukken zou voldoende moeten zijn.
We gaan ons eens even goed afvragen of we wel winterbanden nodig hebben. Op wintersport gaan we namelijk niet. Dus dan zou het voor die paar keer zijn dat er hier sneeuw ligt.
Wie van jullie heeft winterbanden (en dan niet voor de wintersport)?
Maakt niet uit of het zomer- of winterbanden zijn, wat ik probeerde te zeggen is dat je een nieuwe sensor in kunt laten leren bij de S-Max door simpelweg op 'initialiseren' te drukken in de auto. Je hoeft niet langs de dealer om iets te laten programmeren.kaos001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Ik snap je S-Max reactie niet helemaal denk ik, maar het gaat om een zomerband. Winterbanden doe ik idd niet aan
Iig, dat is wat ik tot nu toe kan vinden.
Hoezo onduidelijkheid? Als het sneeuwt/glad is moet je winterbanden hebben en als het droog is of regent niet.x0z8_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:23:
[...]
Ik woon ook tegen de grens aan en tank vaak in Emmerich. Ik ben toch aan het overwegen winterbanden te nemen. Omdat ik geen vergif tank maar E5 is het verschil best veel. En omdat er volgens mij best wat onduidelijkheid is ben ik toch aan het overwegen een setje winterbanden te nemen.
[removed]
Banden van 13 jaar zijn wel een beetje aan de oude kant.Goof2000 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:22:
Ik heb winterbanden (Ford Fiesta) omdat anders mijn aluminium velgen door het zout aangetast worden. Heb tweedehands een set stalen velgen gekocht, voor corona, en de banden kreeg ik erbij. Op die banden rij ik nog steeds. (tweede auto en rij er niet zoveel mee en tijdens Corona helemaal nauwelijks gereden, nu 130k in bijna 13 jaar)
Ik heb ook een set winterwielen voor mijn Mondeo MK5 en net als de zomerwielen zijn die voorzien van sensoren. Deze sensoren bevatten batterijtjes, die op een gegeven moment vervangen moeten worden. Ik heb begrepen die nogal duur zijn. Dat is wel een serieus nadeel als je 8 wielen zou moeten voorzien van nieuwe batterijen/sensoren.
Daarintegen hoor je ook vaak dat je in bepaalde maanden winterbanden moet hebben, ongeacht weersomstandighedenredwing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:05:
[...]
Hoezo onduidelijkheid? Als het sneeuwt/glad is moet je winterbanden hebben en als het droog is of regent niet.
Er zit een verschil tussen van horen zeggen en de feiten. De feiten vind je hier: https://www.allianzdirect...anden%20onder%20je%20auto.x0z8_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:21:
[...]
Daarintegen hoor je ook vaak dat je in bepaalde maanden winterbanden moet hebben, ongeacht weersomstandigheden
Winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden
Sneeuwvlok/alpine symbool op band verplicht, enkel M+S banden zijn per 1 oktober 2024 niet meer voldoende winterbanden
In Duitsland moeten motorvoertuigen uitgerust zijn met winterbanden tijdens winterse omstandigheden.
Winterse omstandigheden zijn volgens de Duitse wet: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming.
Wanneer winterbanden Duitsland nodig? Als je op zeker wilt spelen, rijd je van oktober tot april met winterbanden in Duitsland. Als bestuurder van de auto ben je verantwoordelijk voor geschikte winterbanden onder je auto.
Je aanhangwagen of caravan hoeft geen winterbanden te hebben, maar dit is voor extra grip natuurlijk wel aan te raden.
Alleen komt dat van mensen die maar wat roepen omdat dat dus niet waar isx0z8_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:21:
[...]
Daarintegen hoor je ook vaak dat je in bepaalde maanden winterbanden moet hebben, ongeacht weersomstandigheden
[removed]
Inmiddels een paar dagen getest en de situatie is als volgt.Aardappelbakker schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Ik ga een adaptertje bestellen. Goede tip! Niet aan gedacht.
En wat betreft bluetooth: al verschillende dingen geprobeerd. Juist wel verbinding, juist niet. Bluetooth helemaal uit, bluetooth in de auto uit etc.
En automatische opdrachten heb ik geen voor Carplay.
Wordt weer vervolgd. Bedankt voor het meedenken iedereen
- Met een lightning kabel + lightning naar USB C doet Carplay het 7 van de 10x
- Met een usb A naar C kabel van het merk Ugreen doet Carplay het meestal niet
- Met een dongel en draadloos verbinden doet Carplay het altijd, alleen de dongel zelf duurt +/- 2 minuten voordat die is opgestart en moet soms even opnieuw ingeplugd worden
- De auto geeft eigenlijk altijd aan dat mijn telefoon is geindexeerd, maar start dan niet altijd Carplay op.
- Doe ik de dongel en mijn telefoon met kabeltje tegelijk aansluiten, dan zegt de auto wel dat er geen 2 media-apparaten tegelijk verbonden kunnen zijn. Hij herkent het dus wel...

Zojuist na een tijdje speuren op internet een (mogelijke) fix tegengekomen die voor tientallen mensen heeft gewerkt. Door de powerbutton en het 'volgend nummer' knopje in te drukken totdat het systeem uitgaat en het Ford logo weer terugkomt voer een (soft?) reset uit en ineens werkt Carplay als een zonnetje met alle kabeltjes. Hopelijk is dat morgen ook nog zo en voor de rest van m'n leven
We zijn nu enkele weken verder en ik heb een work around voor het probleem. Als volgt: USB A naar lightning + lightning naar USB C adapter sluit ik aan op mijn telefoon. 50% kans dat hij hem pakt en carplay opstart. Zo niet, dan doe ik de 'soft reset' door de powerbutton en 'volgend nummer' knop van de radio in te houden en dan doet 'ie het altijd.Aardappelbakker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:48:
[...]
Inmiddels een paar dagen getest en de situatie is als volgt.Al met al nog niet soepel
- Met een lightning kabel + lightning naar USB C doet Carplay het 7 van de 10x
- Met een usb A naar C kabel van het merk Ugreen doet Carplay het meestal niet
- Met een dongel en draadloos verbinden doet Carplay het altijd, alleen de dongel zelf duurt +/- 2 minuten voordat die is opgestart en moet soms even opnieuw ingeplugd worden
- De auto geeft eigenlijk altijd aan dat mijn telefoon is geindexeerd, maar start dan niet altijd Carplay op.
- Doe ik de dongel en mijn telefoon met kabeltje tegelijk aansluiten, dan zegt de auto wel dat er geen 2 media-apparaten tegelijk verbonden kunnen zijn. Hij herkent het dus wel...
![]()
Zojuist na een tijdje speuren op internet een (mogelijke) fix tegengekomen die voor tientallen mensen heeft gewerkt. Door de powerbutton en het 'volgend nummer' knopje in te drukken totdat het systeem uitgaat en het Ford logo weer terugkomt voer een (soft?) reset uit en ineens werkt Carplay als een zonnetje met alle kabeltjes. Hopelijk is dat morgen ook nog zo en voor de rest van m'n leven
Niet ideaal, maar het werkt. Wel echt vreemd dat ik dit probleem met Android Auto nooit heb gehad in deze auto. Maargoed, ik accepteer het zoals het is
Iemand enig idee of je ook naderhand nog AGR stoelen in een Focus 4 kunt laten plaatsen? Ik begin de laatste tijd last van mijn onderrug te krijgen in de auto en een volledig op maat gemaakte stoel is nogal een prijzig verhaal.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Alles kan, dus dit kan ook.Aziraphale schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:12:
Iemand enig idee of je ook naderhand nog AGR stoelen in een Focus 4 kunt laten plaatsen? Ik begin de laatste tijd last van mijn onderrug te krijgen in de auto en een volledig op maat gemaakte stoel is nogal een prijzig verhaal.
De vraag wat het prijsverschil is of zelfs wat een stoel zoals je noemt kost, zou ik wel eerst even beantwoord willen.
Ik kreeg ooit last van mijn rug in een bravo (2007ish) en dat kwam toch echt doordat ik verkeerd zat. Leuning veel rechterop, de lendesteun in de rug en toen ging het beter. Misschien dat er zoiets bestaat die daarbij kan helpen? (zoals de ergopersoon@work)
ping 127.212.23.124
Mijn Grand C-Max klaagt na ruim 200.000 km over bandenspanningssensoren die defect zijn (of de batterijen leeg of zo). Nu vind ik het systeem niet zo belangrijk, dus ik druk dan gewoon op OK. Lampje blijft wel knipperen / branden. Heb eigenlijk niet zoveel zin om het voor veel geld te (laten) vervangen, wil dat de auto nog een paar maanden mee gaat. Is dat eigenlijk zelf makkelijk te fixen?
En ... is dat eigenlijk een apk-keuringspuntje?
Met forscan uitprogrammeren.koelkast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:26:
Mijn Grand C-Max klaagt na ruim 200.000 km over bandenspanningssensoren die defect zijn (of de batterijen leeg of zo). Nu vind ik het systeem niet zo belangrijk, dus ik druk dan gewoon op OK. Lampje blijft wel knipperen / branden. Heb eigenlijk niet zoveel zin om het voor veel geld te (laten) vervangen, wil dat de auto nog een paar maanden mee gaat. Is dat eigenlijk zelf makkelijk te fixen?
Overigens is het vanaf 2014 verplicht, geen idee of er met de apk naar gekeken wordt.
Ergopersoon@work? Die levert niet eens werkgerelateerde aanpassingen, laat staan iets voor mijn Focus.pjottum schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:23:
[...]
Alles kan, dus dit kan ook.
De vraag wat het prijsverschil is of zelfs wat een stoel zoals je noemt kost, zou ik wel eerst even beantwoord willen.
Ik kreeg ooit last van mijn rug in een bravo (2007ish) en dat kwam toch echt doordat ik verkeerd zat. Leuning veel rechterop, de lendesteun in de rug en toen ging het beter. Misschien dat er zoiets bestaat die daarbij kan helpen? (zoals de ergopersoon@work)
Maar verder idd goede vragen, hoor. Instellingen wil ik ook zeker naar kijken, maar waar moet ik beginnen?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik bedoelde niet _die_ persoon, meer dat er vast iemand is met verstand van instellingen, want..Aziraphale schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:00:
[...]
Ergopersoon@work? Die levert niet eens werkgerelateerde aanpassingen, laat staan iets voor mijn Focus.
.. ik weet het dus ook niet, behve die twee tips die ik gaf: ik lag echt in de Bravo.Maar verder idd goede vragen, hoor. Instellingen wil ik ook zeker naar kijken, maar waar moet ik beginnen?
(Ik zie dat VW rijders altijd scheefhangen, kan ook niet goed voor je zijn...)
ping 127.212.23.124
Idd met Forscan uitprogrammeren of op 'controle via ABS sensoren' (laten) zettennielsicq schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Met forscan uitprogrammeren.
Overigens is het vanaf 2014 verplicht, geen idee of er met de apk naar gekeken wordt.
Hiervoor moet je bij een hobbyist zijn aangezien de dealer zoiets nooit zal doen

Helaas is een werkend systeem verplicht as de auto van na 2017 is : https://www.anwb.nl/experts/auto/3/101/apk-eisen
Toch even hier vragen.
Ik rij een 2023 Ford Focus Ecoboost Hybrid connected (de scraalste versie).
Ik zie dat deze in het instrumentarium een lampje zou moeten hebben voor hill hold, en in de manual staat deze kan worden uitgeschakeld. Ik heb echter nergens een dergelijke optie. Hill Hold lijkt wel te werken, maar het lampje gaat nooit aan.
Is dit een update of iets dat de dealer dient aan te zetten?
Verder is het ondankse de basis uitrusting echt een heerlijke wagen, verbaast over die motor. Laatst voor onderhoud een ecosport mee gekregen met de "normale" ecoboost. Deze liep duidelijk een stuk stiller (riem ipv ketting) maar je merkt wel wat een gat die elektromotor opvult en dat het topvermogen daarmee ook stijgt. Volgens mij leveren die hybrids meer dan de 125 pk en 170nm ze beloven.
Ik zie dat deze in het instrumentarium een lampje zou moeten hebben voor hill hold, en in de manual staat deze kan worden uitgeschakeld. Ik heb echter nergens een dergelijke optie. Hill Hold lijkt wel te werken, maar het lampje gaat nooit aan.
Verder is het ondankse de basis uitrusting echt een heerlijke wagen, verbaast over die motor. Laatst voor onderhoud een ecosport mee gekregen met de "normale" ecoboost. Deze liep duidelijk een stuk stiller (riem ipv ketting) maar je merkt wel wat een gat die elektromotor opvult en dat het topvermogen daarmee ook stijgt. Volgens mij leveren die hybrids meer dan de 125 pk en 170nm ze beloven.
Ik "verhielp" het op de parkeerplaats van het APK station door de huidige bandenspanning op te slaan (dat is een menu-item). Dan blijft de melding een aantal KM weg (maar komt altijd weer terug).koelkast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:26:
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Kan je de hill-hold handmatig in- en uitschakelen via de schakelaar of dat niet?twowheeler schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:27:
Toch even hier vragen.
Het klopt inderdaad dat er een lampje (groen) boven het instrumentarium oplicht als je de in auto-hold (hill-hold) zet (tenminste, in mijn 2018 FF), maar dat zit dan in combinatie met de elektrische handrem. Ik weet niet of jouw Focus dat (ook) heeft...
http://specs.tweak.to/5253
Geen schakelaar gevonden, zou volgens de gebruiksaanwijzing in het menu moeten zitten. Er zit inderdaad een automatische handrem op, auto hold functioneerd ook. Zou iets anders dan hill hold moeten zijn.Sjowhan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Kan je de hill-hold handmatig in- en uitschakelen via de schakelaar of dat niet?
Het klopt inderdaad dat er een lampje (groen) boven het instrumentarium oplicht als je de in auto-hold (hill-hold) zet (tenminste, in mijn 2018 FF), maar dat zit dan in combinatie met de elektrische handrem. Ik weet niet of jouw Focus dat (ook) heeft...
Vorige week mijn Fiesta "moeten" inruilen voor een Opel Corsa (lease verandering). Wennen toch. Nu merk ik hoe fijn Sync eigenlijk is.
Dat viel mij laatst ook op bij een collega in een nieuwe Astra Wagon. Mooie auto, al vind ik de vizor een beetje misplaatst op die neus (maakt hem smal). Vanbinnen erg modern met de twee schermen etc.
Maar damn, wat is dat systeem vooral mooi en niet perse heel handig. Echt zo'n systeem dat tijdens de proefrit en bij de dealer een grote wow-factor heeft maar tijdens gebruik (als alle "eye-candy" gewoon is) blijft enkel het gebruik over. Het werkt allemaal prima maar het simpele sync bijna nog beter.
Daarbij vind ik de hoeveelheid pianozwart echt bizar hoog. Overal zit het en overal was het al bekrast. Jammer.
Maar damn, wat is dat systeem vooral mooi en niet perse heel handig. Echt zo'n systeem dat tijdens de proefrit en bij de dealer een grote wow-factor heeft maar tijdens gebruik (als alle "eye-candy" gewoon is) blijft enkel het gebruik over. Het werkt allemaal prima maar het simpele sync bijna nog beter.
Daarbij vind ik de hoeveelheid pianozwart echt bizar hoog. Overal zit het en overal was het al bekrast. Jammer.
[ Voor 15% gewijzigd door twowheeler op 01-03-2024 09:49 ]
Hoi mede Ford rijders. Ik ben sinds paar dagen een trotse eigenaar van een Ford Puma ST-Line. Maar nu heb ik toch een vraag, iets maakt mij helemaal gek. Tijdens het rijden zegt de auto zeer regelmatig tegen me "Let Op!". En best hard ook. Wat is dat voor een melding?
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Gefeliciteerd! Mogelijk flitsmeldingen. Ook wel gevaarlijke punten genoemd ofzo. Dat is ergens een vinkje in de navigatie instellingen.BarryS schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:04:
Hoi mede Ford rijders. Ik ben sinds paar dagen een trotse eigenaar van een Ford Puma ST-Line. Maar nu heb ik toch een vraag, iets maakt mij helemaal gek. Tijdens het rijden zegt de auto zeer regelmatig tegen me "Let Op!". En best hard ook. Wat is dat voor een melding?
[ Voor 10% gewijzigd door GekkeRipper op 13-03-2024 18:38 ]
Thanks ga daar naar kijken. Wat ik wel vreemd vind dat is dat dit ook gebeurt als ik met Google Maps via CarPlay rijd.GekkeRipper schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:35:
[...]
Gefeliciteerd! Mogelijk flitsmeldingen. Ook wel gevaarlijke punten genoemd ofzo. Dat is ergens een vinkje in de navigatie instellingen.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Of het is dat je te dicht op je voorganger rijdt, staan die assistentie systemen aan?BarryS schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Thanks ga daar naar kijken. Wat ik wel vreemd vind dat is dat dit ook gebeurt als ik met Google Maps via CarPlay rijd.
ping 127.212.23.124
Hmz zal daar op letten. Ze staan wel aan idd. Maar zou wel handig zijn als ik weet waarvoor hij een waarschuwing geeft.pjottum schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:45:
[...]
Of het is dat je te dicht op je voorganger rijdt, staan die assistentie systemen aan?
Let op! Altijd goed om er aan herinnerd te worden dat je moet opletten.stijn014 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:39:
Ha de Ford spooky sounds.