Anoniem: 82860 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:33:
Mensen, ik wil graag jullie ervaringen horen met main spec/off spec raid rollen.
Wij gebruiken al jaren een dkp systeem, maar zien steeds meer guilds overstappen naar bovenstaande en we willen eigenlijk wel eens weten wat nu de voor- en nadelen van dit systeem zijn. (eventueel ook een testperiode inlassen) Aangezien onze attendance achteruit gaat en niet echt consistent is.
Waar we over inzitten:
- Loot verdeling (bijv: geen prioriteit meer voor MT, die meestal bovenaan DKP lijst staat)
- Mensen die een item looten en vervolgens de guild verlaten
- Mensen die niet regulier raiden maar wel het best gegeared zouden kunnen zijn
Bovenstaande kan allemaal invloed hebben op de progress. Hoe gaan jullie hier mee om? Maken jullie gebruik van ranks, of van een proef-periode voor nieuwe guild members?
Wat we als voordelen zien:
- een prikkel voor nieuwe raiders om vaker mee te gaan.
- geen administratief gedoe
- hogere attendance (denken we)
Er is geen "beste" loot-verdelings-systeem. Dat hangt ontzettend af van de guild, de sfeer binnen de guild (individualisme vs groepsgevoel), de doelstellingen (maximale progressie of casual raiding), de eisen aan een raider (1x per week meedoen goed genoeg of is 90%+ attendance nodig?)
De eerste keus die je moet maken is tussen een "loot council" (LC) en een op punten gebaseerd systeem (ik noem het maar even DKP, maar er zijn varianten waarin de punten anders genoemd worden zoals EP/GP).
De LC is perfect voor guilds die snel willen progressen. Ieder item daar plaatsen waar die het beste uitkomt. Het nadeel is dat het sterk afhankelijk is van het vertrouwen dat de members hebben in de officers (het maakt niet uit onpartijdig de officers zijn, het gaat er alleen om dat de members denken dat de officers onpartijdig zijn. Een perfect onpartijdige LC zal flinke moeite hebben als de members ontzettend wantrouwig zijn). Daarnaast kan het meer tijd kosten om uit te zoeken wie een item moet krijgen. En niet iedere officer vindt het idee van een LC prettig. Ik vond het zelf vreselijk dat ik moest bepalen wie een item kreeg of niet: Ook al vind ik mezelf erg objectief, er zijn altijd andere manieren om tegen de zaken aan te kijken, die net zo geldig zijn).
Met een DKP systeem weet je meteen waar je aan toe bent, het opzoeken wie een item krijgt is zo gedaan. Het kost alleen wel meer administratie achteraf om de boel bij te werken. Maar er zijn addons die dit vereenvoudigen. Daarnaast is het mogelijk dat mensen het DKP systeem "bespelen", dwz: proberen het maximale eruit te halen door op sommige upgrades te passen om te sparen voor de populaire items.
Over de punten die je zelf aangekaart hebt: Loot-prio voor de MT zou ik niet (meer) doen. De rol van de MT is niet meer zoals deze was in classic of TBC. Goede DPS en healers zijn inmiddels net zo belangrijk. Sowieso is het handig om af te stappen van 1 MT met wat OTs. In mijn guild wisselen de tanks regelmatig van taak en zo kunnen we allemaal iedere rol op ons nemen. Daarmee zijn we veel minder kwetsbaar als 1 persoon een paar weekjes op vakantie is of zelfs stopt met spelen.
Mensen die een item looten en daarna weggaan. In mijn guild hebben recruits lage prioriteit op items (wel meer dan offspec, maar altijd minder dan mainspec voor members). De simpele reden is dat je de persoon nog niet kent en niet weet of deze lang in de guild gaat blijven. Je raid niet voor de loot, je raid voor de boss-fights en de loot heb je nodig om de volgende raid te verslaan. Als guild wil je daarom de loot niet weggeven als beloning voor het raiden, maar als investering in toekomstige raids. Iemand waarvan je niet zeker weet of deze bij toekomstige raids aanwezig zal zijn, moet je niet in investeren. De proef-periode duurt bij ons een week of 3 (hangt af van de persoon), dus zo ontzettend lang is dat niet.
Mensen die weinig raiden maar wel gegeared zijn. Wij maken een strict onderscheid tussen raider en social member. Een social member doet in principe nooit mee met de officiele 25man raids. Enkel bij hoge uitzondering (het is de laatste maanden 1x voorgekomen tijdens officiele 25man raids). Van de raiders verwachten we een zekere inzet, die we niet in percentages uitdrukken, maar per geval bekijken. We doen 3 25man raids per week en we hebben 35 raiders, dus daaruit kun je wel een soort van gemiddelde attendance uit op maken. Door deze stricte scheiding binnen de guild, weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is en hoeven we ons loot-systeem niet aan te passen op iemand die 1x per 2 weken mee doet. Daarnaast is het voor de teambuilding binnen het raidteam ook beter om niet dat soort incidentele spelers te hebben, die zullen zich minder snel aanpassen aan het ritme van de raidgroep.
Jouw oplossing van simpelweg rollen heeft forse nadelen: Iemand die niet vaak meedoet kan item na item winnen. Uiteindelijk zal een /random systeem wel naar een goed gemiddelde gaan (Law of Large Numbers), maar op korte termijn kan het vervelende situaties opleveren. Daarnaast is het moeilijker om te onderscheiden tussen grote en kleine upgrades. Vooral actieve leden zullen dit systeem waarschijnlijk niet prettig vinden omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn.
Tot slot nog een korte omschrijving hoe DKP geregeld is in mijn guild, omdat het voor ons erg goed werkt:
- Items hebben een vaste prijs. Deze wordt bepaald door de "slot modifier" (een chest is meer waard dan braceers, enz...) en het itemlevel (heroic mode loot kost 2x zoveel als hetzelfde normal mode item bijvoorbeeld). De persoon met het meeste DKP wint (naast: member main spec > recruit main spec > member off spec > recruit off spec) en betaalt deze prijs.
- Aan het einde van iedere raid-week wordt de totale hoeveelheid betaalde DKP opgeteld, gedeeld door 3 (aantal raids) en het aantal deelnemers (in ons geval ~27, 25 + reserves). Iedereen krijgt vervolgens deze hoeveelheid DKP per raid die hij die week gedaan heeft. Dit is een "Zero Sum" systeem zo aangepast dat wipe-raids net zoveel opleveren als farm-raids.
- Na 8 weken worden items en raids verwijdert. Het DKP systeem heeft dus een geschiedenis van 8 weken. Dit voorkomt dat mensen punten gaan oppotten voor dat ene superitem, je kunt immers maar 8 weken sparen en als je nu een kleinere upgade neemt, ben je na 8 weken de "pijn" daarvan weer kwijt.