Video voor fotografen

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als ND-filter heb ik 2 goedkope polafilters (Green L oid) gestapeld, met het glas omgekeerd in de voorste. Werkt prima, al heb ik nog niet zo heel veel met kleine DOF buiten gefilmd. :) Het is tenslotte ook maar 2 Megapixel waar je mee filmt.
ton1234 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 01:02:
Dacht ik net een Hoodman te bestellen kwam ik dit tegen.
Naast de Zacuto en de Hoodman is er ook de LCDVF...

http://www.lcdvf.com
Die had ik een tijdje in backorder bij GlideTrack, maar toen ik op C5D berichten las over een faillisement heb ik die geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Voor de LCDVF voor de 550D:

New frames that are more suitable for Canon 550D are coming out this week.
First online retailer who gets 100 of "LCDVF3/2" frames is

Even afwachten dus.

Heb de HD fader aangeschaft, wel duur. Maar beter duur als niet te koop :)
In dit geval gekozen voor het gebruikers gemak.

Voor geluidsoplossing / opnamen kwam ik dit tegen:
http://pro-audio.bhinsigh...job-done-new-zoom-h1.html
Ook leverbaar in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 00:02
ton1234 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 17:59:
Voor de LCDVF voor de 550D:

New frames that are more suitable for Canon 550D are coming out this week.
First online retailer who gets 100 of "LCDVF3/2" frames is

Even afwachten dus.

Heb de HD fader aangeschaft, wel duur. Maar beter duur als niet te koop :)
In dit geval gekozen voor het gebruikers gemak.

Voor geluidsoplossing / opnamen kwam ik dit tegen:
http://pro-audio.bhinsigh...job-done-new-zoom-h1.html
Ook leverbaar in NL.
Komt goed uit, kon de zoom4hn toch niet betalen. Ik vraag me trouwens wel af hoe het nou precies zit, sluit je die zoom h1 aan op je camera of neem je het geluid apart op. En hoe zit het met die rodeo mic van 80 dollar, ik begreep dat je die ook direct op je camera kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
DarkShadow schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:13:
[...]

Komt goed uit, kon de zoom4hn toch niet betalen. Ik vraag me trouwens wel af hoe het nou precies zit, sluit je die zoom h1 aan op je camera of neem je het geluid apart op. En hoe zit het met die rodeo mic van 80 dollar, ik begreep dat je die ook direct op je camera kan aansluiten.
Die Zoom H1 neemt gewoon apart het geluid op. Dus aan het begin van een opname even in beeld klappen om het geluid te kunnen synchroniseren. Die RØDE microfoon sluit je inderdaad wel op de camera aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Je kunt ook direct de H1 aansluiten op de 550D

http://www.samsontech.com...oductpage.cfm?prodID=2053

Use the stereo output jack to connect directly to the audio input on your camera,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
-DG- schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:21:
[...]

Die Zoom H1 neemt gewoon apart het geluid op. Dus aan het begin van een opname even in beeld klappen om het geluid te kunnen synchroniseren. Die RØDE microfoon sluit je inderdaad wel op de camera aan.
Ok, het is toch wel nodig, viel me vandaag op dat mijn EF-S 55-250 mm lens van canon een gek krakend geluid maakt als ik IS aan heb (wat ontzettend fijn is, zelfs op een shoulderrig zie je toch verschil). In stille shots is de audio dus sowieso onbruikbaar voor mij.

Ik weet niet of dit een specifiek probleem is van de lens of dat het enkel mijn lens is die zo kraakt. Heb het met mijn kitlens niet (heeft ook IS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik zal die ebay ND filters dit weekend even testen. Hier mijn eerste filmpje met mijn 5d2. Op dezelfde dag geimproviseerd als dat andere teaser filmpje. Die zal ik ook binnenkort even afmaken, want daar heb ik ook meer stukjes van. T is nogal improviseren en workflow uitproberen etc.

[Vimeo: http://vimeo.com/12623833]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
DarkShadow schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:33:
[...]

Ok, het is toch wel nodig, viel me vandaag op dat mijn EF-S 55-250 mm lens van canon een gek krakend geluid maakt als ik IS aan heb (wat ontzettend fijn is, zelfs op een shoulderrig zie je toch verschil). In stille shots is de audio dus sowieso onbruikbaar voor mij.

Ik weet niet of dit een specifiek probleem is van de lens of dat het enkel mijn lens is die zo kraakt. Heb het met mijn kitlens niet (heeft ook IS).
Dat is inderdaad gewoon de IS unit die beweegt. Bij telelenzen moet over het algemeen ook meer worden gecorrigeerd dan de bij groothoek lenzen, dus ik zou me niet zo zorgen maken om die lens.
Als je audio los opneemt heb je daar inderdaad minder/geen last van.

Die H1 kun je inderdaad ook op je camera aansluiten, mijn foutje.

@Savale:
Gebruik je die ND filters dan alleen zodat je op een mooie '180 degree shutter' uitkomt, of omdat je echt boven de 1/8000 uitkomt wideopen? Dat laatste lijkt me niet bij dit filmpje, en die eerste zie je ook niet echt bij langzamere beelden toch?
Ziet er verder leuk uit. :)

[ Voor 14% gewijzigd door -DG- op 17-06-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
ehm puur om op 1/50e een kleinere DOF te hebben eigenlijk. Ik had nog geen ND filters bij dit filmpje, dus is allemaal met n vrij klein diafragma helaas.
Ik moet nog eens proberen wat t effect is van korter belichten... Of je t echt ziet met langzame beelden, ik denk t niet echt. Snellere beelden uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
leuk filmpje, goede muziek, mag ik vragen welke?

Tja ik ben erg benieuwt naar de ND filters, vooral in vol zonlicht en het liefst nog met water erbij, voor mij belangrijk als ik binnenkort mijn camera naar het strand meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
DarkShadow schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 07:43:
leuk filmpje, goede muziek, mag ik vragen welke?

Tja ik ben erg benieuwt naar de ND filters, vooral in vol zonlicht en het liefst nog met water erbij, voor mij belangrijk als ik binnenkort mijn camera naar het strand meeneem.
muziek is een stukje van YouTube: Lazy Star--Flying Virgins

Tja een ND filter helpt niet voor contrastvermindering als het goed is, dus bij water is een pola misschien handiger. Ik zal een nd4 testen als volgt:

kale lens:
lens + ND4
lens + ND4 + pola

edit: tja niet echt weer om de boel te testen eigenlijk (alleen ND kan nog wel interessant zijn dan)

[ Voor 7% gewijzigd door savale op 19-06-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik zag deze tutorial, zou dit wat zijn? http://www.instructables....e-Neutral-Density-Filter/

van 2 polarisatie filters een variabel nd filter maken. Ik heb sowieso nog een polarisatiefilter nodig. Zag er een op marktplaats staan van het merk Hama, is dat wat? (15 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:56
DarkShadow schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:01:
Ik zag deze tutorial, zou dit wat zijn? http://www.instructables....e-Neutral-Density-Filter/

van 2 polarisatie filters een variabel nd filter maken. Ik heb sowieso nog een polarisatiefilter nodig. Zag er een op marktplaats staan van het merk Hama, is dat wat? (15 euro)
Nee! Geen Hama of Marumi kopen. Zonde van je foto/video.
Hou het bij Hoya of BW (en andere goede merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
GerardHenninger schreef op zondag 20 juni 2010 @ 00:19:
[...]

Nee! Geen Hama of Marumi kopen. Zonde van je foto/video.
Hou het bij Hoya of BW (en andere goede merken).
Maar ik las dat Hama een gerebrande hoya was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

(crosspost)

Vandaag eens zitten spelen met de filmmogelijkheden van mijn 550D. 2 Weken terug heb ik behoorlijk wat gefilmd in Denemarken, maar op "alles-auto-en-de-camera-zoekt-het-wel-uit" valt het allemaal wat tegen qua kwaliteit:

Auto-focus suckt keihard tijdens het filmen, want als 'ie de focusmotor gaat gebruiken hoor je dat nogal duidelijk terugkomen in je opname. Daarnaast is 'ie traag en hij stelt altijd lekker veilig scherp op oneindig.

Dus vandaag in een aanval van verveling een kleine setup in elkaar geklust om eens wat te gaan spelen met manual focus en andere manuele instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bHjEh3M7erAWSkQ9zBMB0xuj/thumb.jpg
Dan heb je ineens een stuk leukere mogelijkheden, zoals controle over je focus en DOF:

Saai (want geen doel/verhaal) en nog steeds geen geweldig filmpje, maar langzaamaan doorkrijgen wat je allemaal kan met een DSLR op foto- & filmgebied is gaaf. :P Ik heb alleen wel erg moeite om vloeiend handmatig scherp te stellen met de 18-55 IS lens, daar moet ik nog een beetje op oefenen en binnenkort eens wat lenzen uitproberen om te kijken of die een vloeiender te bedienen focusring hebben.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
AtleX schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:31:
(crosspost)

Vandaag eens zitten spelen met de filmmogelijkheden van mijn 550D. 2 Weken terug heb ik behoorlijk wat gefilmd in Denemarken, maar op "alles-auto-en-de-camera-zoekt-het-wel-uit" valt het allemaal wat tegen qua kwaliteit:
[video]
Auto-focus suckt keihard tijdens het filmen, want als 'ie de focusmotor gaat gebruiken hoor je dat nogal duidelijk terugkomen in je opname. Daarnaast is 'ie traag en hij stelt altijd lekker veilig scherp op oneindig.
Voor dit soort video's is een DSLR ook niet echt een handige videocamera. Aan een simpele handycam heb je meer. DSLR-videocamera's zijn vooral goed met video's waarin je zoveel mogelijk controle hebt; de regie, licht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, dat weet ik. Maar ik had dat ding toch bij me en dan kan ik net zo goed de video-mogelijkheid eens uitproberen. Voor even snel wat filmpjes maken waarbij de kwaliteit er niet echt toe doet voldoet het allemaal wel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:31:
[small]
Dus vandaag in een aanval van verveling een kleine setup in elkaar geklust om eens wat te gaan spelen met manual focus en andere manuele instellingen:
[afbeelding]
Leuke setup, wat voor houder is dat en waar te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat statiefje bedoel je? Da's een goedkoop prul van de Kijkshop. Een plastic-fantastic 550D met 18-55 lens is al te zwaar voor de zuignap maar hij bleef zo wel aardig stabiel staan. Ik heb 'm een paar keer gebruikt om met een goedkope compactcam wat opnames in auto's te maken en dat ging wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
MartijnGizmo schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 16:04:
Als ND-filter heb ik 2 goedkope polafilters (Green L oid) gestapeld, met het glas omgekeerd in de voorste. Werkt prima, al heb ik nog niet zo heel veel met kleine DOF buiten gefilmd. :) Het is tenslotte ook maar 2 Megapixel waar je mee filmt.
lol, ik lees het nu pas. Dat ga ik dus nu ook proberen.

@atlex, je kan best mooie filmpjes maken van zon autorace, maar het belangrijkste met filmen is wel dat je alles zelf doet, iedere instelling moet je zelf doen. Shutter moet je niet varieren maar gewoon ongeveer 2x je fps (dus film je 1080p24 dan doe je 1/50). Iso en diafragma moet je zelf varieren. Wil je veel scherpte diepte dan moet je je diafragma zoveel mogelijk open zetten, maar dan loop je al snel tegen het probleem aan dat er teveel licht in de camera komt (buiten overdag) en daarvoor heb je dus weer nd filters voor nodig.

Ik heb trouwens mijn picture instellingen ingesteld op een flat image (contrast, verzadiging etc helemaal naar beneden), maar ik begrijp nog niet helemaal het nut hiervan. Ik begrijp dat het nu gemakkelijker is om in de nabewerking alles goed in te stellen? Maar hoe doe je dat dan?

[ Voor 49% gewijzigd door DarkShadow op 21-06-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Als alles plat is krijg je minder snel dichtgelopen zwart en highlights, ook heb je niet dat kleuren dichtlopen en geen overdadige beeldverscherping die artefacts veroorzaakt.

Achteraf heb je dus nog alle mogelijkheden met zo min mogelijk verlies aan informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
DarkShadow schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:25:
[...]
@atlex, je kan best mooie filmpjes maken van zon autorace, maar het belangrijkste met filmen is wel dat je alles zelf doet, iedere instelling moet je zelf doen. Shutter moet je niet varieren maar gewoon ongeveer 2x je fps (dus film je 1080p24 dan doe je 1/50). Iso en diafragma moet je zelf varieren. Wil je veel weinig scherpte diepte dan moet je je diafragma zoveel mogelijk open zetten, maar dan loop je al snel tegen het probleem aan dat er teveel licht in de camera komt (buiten overdag) en daarvoor heb je dus weer nd filters voor nodig.
[...]
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
ai, ik bedoel inderdaad weinig, zeg maar blurry achtergrond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik ben nu bezig met wat editing (premiere cs5), maar wil opzich ook wel graag andere pakketten bekijken. Verder moet ik het hele color grading aanleren, iemand daar nog tips voor (of gratis plugins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

DarkShadow schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:02:
Ik ben nu bezig met wat editing (premiere cs5), maar wil opzich ook wel graag andere pakketten bekijken. Verder moet ik het hele color grading aanleren, iemand daar nog tips voor (of gratis plugins).
Color Grading kun je o.a. in After Effects doen, daar zit standaard een plugin meegeleverd. Of je kunt Magic Bullet gebruiken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Werkelijk? Ik vind het ontzettende poep. Enkel om het ontbreken van autofocus kraakt hij de videofunctie af omdat hij zijn familie niet goed kan vast leggen. Zo moeilijk is het echt niet om je dochtertje te volgen met manuele focus, beetje oefenen en je krijgt het goed. Tegenover de af en toe out of focus shots (die je gemakkelijk uit je uiteindelijke edit kan houden) staat onovertroffen kwaliteit aan beelden. Daarnaast gaat hij er helemaal van uit dat een hobbyist zonder team enkel familiefilmpjes wil schieten. Als laatste zijn er genoeg filmpjes geschoten door hobbyisten die zijn statement met beelden al wel weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vind het niet echt interessant, de man is een 'ouderwetse' fotograaf en weigert pertinent verder te kijken dan dat. Hij geeft het ook aan in zijn summary:
Honestly, some serious videographers do buy rigs from places like Zacuto and are able to focus and see the LCD through loupes for manual focus, but it's still not something for people like me wanting to capture their kids.

These are just is a few reasons why I don't care about DSLR video. If I was a full-time DP, I'd be very interested, but as a still shooter, DSLR video doesn't concern me.
Prima voor hem, maar er zijn veel mensen die fotografie en video combineren (soms moeten combineren) in hun werk. En het feit dat dslrs niet behoorlijk autofocussen als voornaamste wapenfeit aandragen vind ik zwak, ik heb zelf minstens zes mf lenzen bij m'n D300 en ik gebruik ze bij het fotograferen minstens zo vaak als m'n af lenzen. Voor de video die ik schiet (niet met de D300 want die kan dat niet) wil ik niet eens een autofocussende camera, hoe weet dat ding waar ik mee bezig ben? Voor huis-, tuin- en keukenvideo vind ik het een ander verhaal, maar ik denk niet dat veel mensen voor huis-, tuin- en keukenfotografie een 7D of sterker, een 5DmkII kopen. (<- Hiermee wil ik niet zeggen dat dit niet gebeurt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:02:
Hier wel een mooi artikel en voorbeeld over color grading van meester Stu Maschwitz met do's en don'ts.

Volgens mij staan er nog wel een aantal verdere tips op zijn blog. Je kunt hier de trials downloaden van alle Red Giant Plugins. Ik ben zelf wel gecharmeerd van Magic Bullet Looks.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Mijn docu over mijn minor is af, misschien ook interessant voor de mensen hier, want alles is gefilmd met DSLR's(550D en 5D MKII) en voor een deel door mensen die er niks van af wisten tijdens een workshop die we gegeven hebben over filmen met een DSLR. Ben benieuwd wie kan zien welk materiaal van welke camera komt! Het is een mix van beelden van het afgelopen half jaar, toen we begonnen zijn met filmen met DSLR's. Sommige beelden zijn daardoor flat geschoten en andere met een aangepaste Neutral setting. Hopelijk wordt het fabeltje dat met een flat picture style schieten goed is nu eens uit de wereld geholpen, want zoals te zien zijn de kleuren en het contrast van dat materiaal een stuk minder!. Montage gedaan in FCP 7, CC met Magic Bullet Looks:

http://www.rebelfilm.nl/eentweetien-documentaire/

De docu is ook in het lokale filmhuis te zien geweest! Kan vertellen dat het DSLR op het grote doek er fantastisch uit ziet! Mensen konden niet geloven dat het materiaal van een DSLR af kwam!

[ Voor 10% gewijzigd door jd1987 op 02-07-2010 15:36 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Welke settings had je dan (voor flat en de aangepaste neutral setting)?

En waarom wordt het flat schieten aangeraden door mensen zoals philip bloom? Het is toch zo dat een flat picture veel gemakkelijker met color grading te bewerken is?

even een vraagje, waar ging die docu over, met alle respect het zag er best mooi uit, maar ik weet nog steeds niet waar die opleiding over gaat en wat de docu wil zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door DarkShadow op 03-07-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59
jd1987 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:32:
Mijn docu over mijn minor is af, misschien ook interessant voor de mensen hier, want alles is gefilmd met DSLR's(550D en 5D MKII) en voor een deel door mensen die er niks van af wisten tijdens een workshop die we gegeven hebben over filmen met een DSLR. Ben benieuwd wie kan zien welk materiaal van welke camera komt! Het is een mix van beelden van het afgelopen half jaar, toen we begonnen zijn met filmen met DSLR's. Sommige beelden zijn daardoor flat geschoten en andere met een aangepaste Neutral setting. Hopelijk wordt het fabeltje dat met een flat picture style schieten goed is nu eens uit de wereld geholpen, want zoals te zien zijn de kleuren en het contrast van dat materiaal een stuk minder!. Montage gedaan in FCP 7, CC met Magic Bullet Looks:

http://www.rebelfilm.nl/eentweetien-documentaire/

De docu is ook in het lokale filmhuis te zien geweest! Kan vertellen dat het DSLR op het grote doek er fantastisch uit ziet! Mensen konden niet geloven dat het materiaal van een DSLR af kwam!
Beetje jammer dat er met vaste camerastandpunten gewerkt is. Het wordt er wel heel erg monotoon en saai door. Kortere stukjes lijken mij ook wat interessanter voor de kijker. Owja, en doe wat aan dat geluid buiten! Storend... maar kwalitatief prima in orde!

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik ben erg benieuwd hoe je een interview zonder vaste camera punten wilt doen een pan of tilt tijdens een interview lijkt mij behoorlijk lastig;) ik heb nog niet zoveel ervaring met interviews dus ik ben benieuwd ik vond 2 verschillende camerapunteb afwisselend genoeg. de audio zal ik eens naar kijkn ik heb mij er niet aan gestoord maar een deadcat staat op het verlanglijstje.

Ik heb de extra flat preset gebruikt en neutral met scherpte helemaal down en saturation wat naar beneden naar smaak ik heb geloof ik -2. Ik heb Philip bloom nog nooit een flat preset aan zien raden sowieso niet recentelijk. Vorig jaar was het idd erg populair het idee erachter is dat als je een flat preset gebruikt je meer dynamische range hebt en dat je met cc weer de juiste kleur terug kan krijgen. Dit werkt goed als je raw schiet met een red maar niet met h.264 als codec. De bestanden zijn erg gecomprimeerd en kan een dikke cc niet goed aan. Ik heb er van allerlei problemen mee gehad van random artifacts tot banding tot extra ruis. Met deze camera's is het beter om zo dicht mogelijk in de buurt van je gewenste eindresultaat te schieten, de codec kan maar weinig hebben.

De docu is vooral bedoeld voor de mensen die de minor hebben gevolgd en voor de avond waar die in première ging, een avond over levenskunst. Daar is ie zeer goed gevallen als buitenstaander kan ik me voorstellen dat je het wat minder kan boeien;)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Je hebt met twee camera's gefilmd, dan kan je met een toch flexibel zijn? Op zijn minst een andere kaderkeuze, bijv. af en toe wat meer close kan al wat prettige afwisseling geven.

V.w.b. color grading; ik vond dit altijd erg inspirerend; http://crookedpathfilms.c...ding-tutorials-and-tools/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
jd1987 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 20:06:
Ik ben erg benieuwd hoe je een interview zonder vaste camera punten wilt doen een pan of tilt tijdens een interview lijkt mij behoorlijk lastig;) ik heb nog niet zoveel ervaring met interviews dus ik ben benieuwd ik vond 2 verschillende camerapunteb afwisselend genoeg. de audio zal ik eens naar kijkn ik heb mij er niet aan gestoord maar een deadcat staat op het verlanglijstje.

Ik heb de extra flat preset gebruikt en neutral met scherpte helemaal down en saturation wat naar beneden naar smaak ik heb geloof ik -2. Ik heb Philip bloom nog nooit een flat preset aan zien raden sowieso niet recentelijk. Vorig jaar was het idd erg populair het idee erachter is dat als je een flat preset gebruikt je meer dynamische range hebt en dat je met cc weer de juiste kleur terug kan krijgen. Dit werkt goed als je raw schiet met een red maar niet met h.264 als codec. De bestanden zijn erg gecomprimeerd en kan een dikke cc niet goed aan. Ik heb er van allerlei problemen mee gehad van random artifacts tot banding tot extra ruis. Met deze camera's is het beter om zo dicht mogelijk in de buurt van je gewenste eindresultaat te schieten, de codec kan maar weinig hebben.

De docu is vooral bedoeld voor de mensen die de minor hebben gevolgd en voor de avond waar die in première ging, een avond over levenskunst. Daar is ie zeer goed gevallen als buitenstaander kan ik me voorstellen dat je het wat minder kan boeien;)
Die "populaire" flat picture style of de standaard neutral picture style met minder sharpness/saturation/contrast is hetzelfde. Ik snap niet zo goed wat je bedoeld.

Het idee is dat je "plat" materiaal overhoudt waardoor je blacks/whites niet dichtlopen. Dat is het doel van beide presets. Het enige nadeel is dat je bijna genoodzaakt bent om iedere video te colorcorrecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Aesculapius schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:01:
Je hebt met twee camera's gefilmd, dan kan je met een toch flexibel zijn? Op zijn minst een andere kaderkeuze, bijv. af en toe wat meer close kan al wat prettige afwisseling geven.

V.w.b. color grading; ik vond dit altijd erg inspirerend; http://crookedpathfilms.c...ding-tutorials-and-tools/
bedankt voor de link, ontzettend handige informatie. Ben zelf bezig om een goede workflow te vinden, maar het is allemaal wel heel fragiel (nog geen backup mogelijkheden), gelukkig is het maar voor hobby projectjes, maar zelfs dan kunnen mensen verwachtingen hebben en houd je je hard vast voor wat er allemaal kan gebeuren als je het materiaal kwijt raakt.

Ik moet echt wat nieuwe apparatuur aan gaan schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Aangepaste Neutral en de flat presets(extraflat, superflast, marvelcine) zijn niet hetzelfde ;) Bij de aangepaste Neutral preset is alleen de saturation wat naar beneden en de scherpte, de flat presets zijn gemaakt met de Picture Style Editor en bestaan uit een inwarded s-curve en vaak ook flink aangepaste kleurprofielen. Extraflat heeft bijvoorbeeld veel extra groen in de schaduwen, wat zorgt voor rare schaduwen bij bijvoorbeeld contrasterende kleuren als huidtonen. Huidtonen worden met de flat presets sowieso raar oranje, dat is ook een van de grootste minpunten. In CC zet je de s-curve van de flat preset weer om naar een gewone s-curve en daar gaat het fout, omdat de codec het materiaal veel compressed en de codec bij deze zware cc niet overeind blijft. Aangepaste Neutral is ook enigszins flat, maar niet zo rigoureus en zonder rare inwarded s-curve en kleurprofielen.

Ik heb ook een tijd op extraflat geschoten, maar na veel testen en lezen op Cinema5D overgestapt en blij toe.

Intressant leesvoer:

http://www.cinema5d.com/v...=t&sd=a&hilit=flat+preset
http://www.cinema5d.com/v...=t&sd=a&hilit=flat+preset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Heb maar weer eens een video gemaakt.
De trailer hadden vele al gezien, maar nu dan de complete video.

Ik moest voor werk (fotoshoot) naar Kiev en heb d'r meteen maar een video bij gemaakt.

Geschoten op een 5Dmk2, boel glas, glidecam etc etc.
Overigens eerste video die ik in Premiere CS5 heb gedaan; voorheen gebruikte ik altijd Final Cut Pro.

Voor meer achtergrondinformatie, gear used and software klik je even door naar Vimeo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:11
Ziet er goed uit! Alleen misschien had je sommige beelden (die van het bord op het vliegvelden en de toren van het vliegveld, bijvoorbeeld) wat kunnen stabiliseren met reverse tracking? Het is soms namelijk een beetje te shaky.. Of is dat de bedoeling?

[ Voor 19% gewijzigd door MPeek op 09-07-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
MPeek schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 18:02:
Ziet er goed uit! Alleen misschien had je sommige beelden (die van het bord op het vliegvelden en de toren van het vliegveld, bijvoorbeeld) wat kunnen stabiliseren met reverse tracking? Het is soms namelijk een beetje te shaky.. Of is dat de bedoeling?
Ik heb beide beelden getracked, maar dan werden het net foto's (logisch). Dus ik heb in After Effects weer wat beweging teruggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 14:34

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Gisteravond even wat onweer gefilmd in Vleuten vanuit het raam. Het had wat spectaculairder gekund allemaal, maar voor zo even uit de losse pols filmen en een nummer eronder vind ik het niet verkeerd.

YouTube: Thunderstorm and rain in Vleuten

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
GerardHenninger schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 18:06:
[...]
Ik heb beide beelden getracked, maar dan werden het net foto's (logisch). Dus ik heb in After Effects weer wat beweging teruggehaald.
Ik vind het een fijn filmpje, lekker spontaan allemaal, goeie sfeer, niet teveel DoF-geneuzel, goeie edit. Het ziet er lekker vrijblijvend uit terwijl er niets aan kwaliteit wordt ingeboet, plus het is duidelijk dat je precies weet wat je aan het doen bent met je camera (of je kunt het heel goed faken ;) )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
GerardHenninger schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 17:53:
Heb maar weer eens een video gemaakt.
De trailer hadden vele al gezien, maar nu dan de complete video.

Ik moest voor werk (fotoshoot) naar Kiev en heb d'r meteen maar een video bij gemaakt.

[video]

Geschoten op een 5Dmk2, boel glas, glidecam etc etc.
Overigens eerste video die ik in Premiere CS5 heb gedaan; voorheen gebruikte ik altijd Final Cut Pro.

Voor meer achtergrondinformatie, gear used and software klik je even door naar Vimeo
Mooie edit Gerard, ziet er strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
hfos schreef op maandag 12 juli 2010 @ 09:08:
[...]
Ik vind het een fijn filmpje, lekker spontaan allemaal, goeie sfeer, niet teveel DoF-geneuzel, goeie edit. Het ziet er lekker vrijblijvend uit terwijl er niets aan kwaliteit wordt ingeboet, plus het is duidelijk dat je precies weet wat je aan het doen bent met je camera (of je kunt het heel goed faken ;) )...
Thanks! Na verloop van tijd zie ik zelf niet zo goed meer of iets leuks/boeiend is of niet (dat heb ik overigens ook bij foto's).

Door dit soort opdrachten ben ik wel gaan twijfelen of de koop van een echte videocamera; zo vaak speel ik niet met de krappe DOF.... de kwaliteit boeit niet zoveel op 720p.... Hmmmz. Zit er echt aan te denken om gewoon een EX1 achtige camera te kopen.
ton1234 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:53:
[...]
Mooie edit Gerard, ziet er strak uit.
Thank you too.

Is zo'n video als deze eigenlijk wel boeiend om te zien voor de mensen die niet zo in het uitgaanscircuit zitten? Oftewel: wat zou ik de volgende keer beter kunnen doen zodat meer mensen (papa, oma etc) de video ook boeiend vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Nice Gerard... Waarom de keuze om Premiere te gebruiken? Zie je nog voordelen in FCP boven Premiere en andersom?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
ThunderNet schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:59:
Nice Gerard... Waarom de keuze om Premiere te gebruiken? Zie je nog voordelen in FCP boven Premiere en andersom?
Waarom ik overgestapt ben naar Premiere CS5
- Makkelijk clips/edits compleet maken in After Efects CS5
- Bestanden niet meer transcoden naar Prores LT

Dingen die ik mis van FCP/FCS :
- Interface reageert heel veel vlotter in FCP
- FCP kent heel veel goede plugins (wat ik nu maar compenseer met After Effects)
- FCP heeft veel meer functies/features lijkt het, werkt sneller qua workflow
- FCP voelt stabieler aan, Premiere loopt om de 3 uur nog wel eens "vast" (1 minuut lang de beachball voordat ik verder kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Afgelopen week heb ik 2 x proefopnamen gemaakt met het fototoestel Canon 550D. Het was Warm Waardeloos Weer dus op zoek naar een plekkie met wind. We kwamen uit bij de Landtong bij Rozenburg.
Ben echt onder de indruk waar de 550D toe in staat is. Oordeel zelf.
Hier staan de resultaten op You Tube.

Film 1
Met de instelling HD 1920 x 1080 25 P - ISO 100 - sluitertijd 50 - diafragma 16
YouTube: 550D - test - Port of Rotterdam - HD 1920

Film 2
Met de instelling HD 1280 x 720 50 P - ISO 100 - sluitertijd 60 - diafragma 16
YouTube: 550D - test - Port of Rotterdam - HD 1280

Je kunt de films in Full HD bekijken. Zie de verschillen tussen 1920 en de 1280 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
GerardHenninger schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:49:
[...]

Is zo'n video als deze eigenlijk wel boeiend om te zien voor de mensen die niet zo in het uitgaanscircuit zitten? Oftewel: wat zou ik de volgende keer beter kunnen doen zodat meer mensen (papa, oma etc) de video ook boeiend vinden?
Wat mij aanspreekt is dat het ECHT is en niet gemaakt / nep overkomt. Dit icm met muziek en edit maakt het prettig kijken. En als oma haar kleinzoon ziet, gaat het gehoorapparaat uit en komt de zakdoek uit de bh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

GerardHenninger schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:49:
[...]

FWIW: ik kijk er redelijk neutraal naar en vind hem een beetje langzaam/langdradig ge-edit (let vooral op 'een beetje'). De ontwikkeling zou iets sneller mogen, of je had wat echt knappe wideangle/overzichtsshots sneller erin kunnen editen. Nu is het wachten tot best ver in het filmpje tot je écht de sfeer te pakken hebt IMO.

Maargoed, het blijft hoe dan ook een kwalitatief erg goed filmpje.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:11
ton1234 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:43:
Je kunt de films in Full HD bekijken. Zie de verschillen tussen 1920 en de 1280 versie.
Het is moeilijk beoordelen omdat Youtube geen echte 1080p afspeelt, de bitrate is daar veel te laag voor en dat zie je wel aan de enorme hoeveelheid compressie artefacts. Voor een goede video weergave kan je je filmpjes beter uploaden op Vimeo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
MPeek schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:47:
[...]

Het is moeilijk beoordelen omdat Youtube geen echte 1080p afspeelt, de bitrate is daar veel te laag voor en dat zie je wel aan de enorme hoeveelheid compressie artefacts. Voor een goede video weergave kan je je filmpjes beter uploaden op Vimeo.
Bij mij speelt Vimeo minder af dan You Tube.
Hier staat de 1080P versie.

http://vimeo.com/13263137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Goede openingspost, vooral de handige links zijn erg bruikbaar. Op dit forum alleen staat al veel leerzaam spul.

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik kreeg net deze foto van mezelf in actie in een fitnessclub in Kralingen, was me er niet van bewust dat ik een 'denker' ben... :D

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4095/4803916053_59eeb88e0c_z.jpg

Ook voor het eerst m'n Zoom H4n gebruikt bij interviews, flinke vooruitgang qua geluidskwaliteit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
daar is de indifocus beugel weer :).

Wat voor statiefje heb je daar? Krijg je veel opdrachten om een filmpje te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het statief is een Manfrotto 055 ProB, gebruik ik al een paar jaar voor fotografie, maar nu voorzien van een 700RC2-kop. Die is eigenlijk wat te licht voor camera + railsysteem, maar zal voorlopig nog even moeten voldoen.

De video-opdrachten beginnen nu aardig binnen te komen ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb nu een filmpje klaar voor Vimeo, maar als ik in Premiere pro CS5 de preset vimeo hd gebruik voor rendering vind ik het resultaat vrij teleurstellend. Veel artefacts. Is dit nu altijd zo op Vimeo of kan je zelf de bitrate best wat hoger zetten? Of heeft dat geen zin en zet vimeo het zelf weer terug?

[ Voor 10% gewijzigd door DarkShadow op 18-07-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Vimeo zelf adviseert max 5000kb/s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ok, hij staat erop, laat me weten wat jullie vinden:

Het is trouwens geschoten met behulp van mijn DIY rig. Ik heb enkel de kitlens en de 55-250 mm zoomlens gebruikt (nog niet meer lenzen). Helaas geen slider aanwezig dus qua variatie in shots valt het daardoor wat tegen. Het is geedit in premiere/after effects cs5. Sorry voor het cheesy logo aan het begin, wat een tutorial die veel werk kostte en daarom er toch maar voor gepleurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 14:40

Frits Flits

SOUND! Designer

DarkShadow schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:34:
Ok, hij staat erop, laat me weten wat jullie vinden:
Beetje afstandelijk filmpje. Dat heeft denk ik te maken met de vele slow-motion shots die elkaar opvolgen, waarin vaak hetzelfde gebeurt en er vooral geen sync of iets anders van geluid is waardoor ik dichterbij de spelers of het publiek kan komen. Ik mis vooral de 'strijd' tussen de spelers en het enthousiasme van het publiek. Met schreeuwende, hard-spelende basketballers en publiek dat toejuicht was het denk ik al veel sterker geweest dan enkel de muziek. De overgang van normale snelheid naar slow-motion vond ik netjes gedaan, omdat het de actie benadrukte op dat moment.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Frits Flits schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:49:
[...]

Beetje afstandelijk filmpje. Dat heeft denk ik te maken met de vele slow-motion shots die elkaar opvolgen, waarin vaak hetzelfde gebeurt en er vooral geen sync of iets anders van geluid is waardoor ik dichterbij de spelers of het publiek kan komen. Ik mis vooral de 'strijd' tussen de spelers en het enthousiasme van het publiek. Met schreeuwende, hard-spelende basketballers en publiek dat toejuicht was het denk ik al veel sterker geweest dan enkel de muziek. De overgang van normale snelheid naar slow-motion vond ik netjes gedaan, omdat het de actie benadrukte op dat moment.
Klopt, omdat ik enkel de ingebouwde mic heb wou ik geen opgenomen audio gebruiken. Daarnaast stond er behoorlijk harde muziek aan op het veldje zelf. Dus ik heb uiteindelijk gekozen voor een wat relaxtere flow, maar vind het zelf ook wat tegenstrijdig aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
@DarkShadow
Was interessanter geweest als het geedit was naar een filmpje van 1 minuut denk ik, omdat veel beelden 'more of the same' zijn. Slow motion ziet er goed uit, is dit 50% snelheid bij 60fps ?

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
40%, terug naar 24p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Waarom 24p, en geen 25p?

[ Voor 37% gewijzigd door mcdronkz op 19-07-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
tja, 24p is meer voor het filmgevoel (standaard filmframe rate). Maakt voor de slomo's trouwens niet meer uit, want uiteindelijk is het gewoon in 30fps op vimeo gezet. Had dus oorspronkelijk beter voor 50% vertraging kunnen gaan. Het eindresultaat ziet er qua slomo's goed uit, dus het maakt me verder niet zoveel uit.

Dit was mijn eerste serieuze edit, heb er een tijdje aan gezeten en elke keer ga je terug om dingen weer te veranderen. Voor mn volgende filmpje ga ik dingen toch echt anders doen, iets meer de editing aanpassen op de muziek, mijn computer is echter vrij traag en daarom is de preview in premiere vaak slecht bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MPeek schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:47:
[...]

Over de compressie en artefacts zal ik me niet uitspreken, maar over 1080p wel. Vimeo biedt namelijk helemaal geen 1080p. De filmpjes die als 1080p zijn geüpload zijn in de flash/html5 player niet als 1080p te bekijken, enkel als 720p (zet de scaling maar eens uit).

Zelfs onder "about this video" staat het volgende:

About this video
MP4 00:04:47 1280x720, 73.17MB
Uploaded Mon July 12, 2010
Please join or log in to download

Dus voor 1080p kan je toch echt beter terecht op youtube. Nog beter is natuurlijk je 1080p bestandjes gewoon online te zetten op megaupload oid. :)

edit: Ik kom er nu achter dat er wel 1080p bestanden te vinden zijn op vimeo (alleen nog maar in mov gezien? :) ). Echter moet je natuurlijk wel gebruik maken van de functionaliteit. Youtube 1080p ziet er toch echt beter uit dan vimeo 720p.

[ Voor 11% gewijzigd door Aloys op 19-07-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
DarkShadow schreef op maandag 19 juli 2010 @ 22:36:
tja, 24p is meer voor het filmgevoel (standaard filmframe rate). Maakt voor de slomo's trouwens niet meer uit, want uiteindelijk is het gewoon in 30fps op vimeo gezet. Had dus oorspronkelijk beter voor 50% vertraging kunnen gaan. Het eindresultaat ziet er qua slomo's goed uit, dus het maakt me verder niet zoveel uit.
24p is interessanter voor mensen in NTSC-gebieden, maar wij wonen in Pal-land. Het verschil tussen 24fps en 25fps is nihil, tot je het filmpje op een dvd of zo wilt zetten, dan moet je de boel opnieuw interpreteren en dan wordt je hele filmpje trager. Daarnaast geef je aan dat het uiteindelijk niet uitmaakt omdat hij 'gewoon' in 30fps is geupload. Waar komt die 30fps vandaan?
DarkShadow schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:34:
Sorry voor het cheesy logo aan het begin, wat een tutorial die veel werk kostte en daarom er toch maar voor gepleurd
:) Nou is dat nog niet zo erg, maar ik zou altijd proberen er een eigen draai aan te geven i.p.v. 1:1 de tutorial te volgen, zeker als het ding het web op gaat. Ik zag laatst in een reel van een productiehuis letterlijk #85 voorbij komen. Erg slordig, alsof men dat niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
tja het hele PAL vs NTSC verhaal zegt me niet zoveel meer. Ik zet toch nooit iets op dvd, filmpjes zijn echt bedoeld voor het web en ik heb dus de standaard vimeo hd instelling in premiere gebruikt om het filmpje te coderen. Ik had dit filmpje voor het grootste gedeelte ook opgenomen in 720p 60fps (ntsc dus), terug brengen naar 24 fps is dan de meest effectieve slomo en een mooi rond getal (40%). Kwam me dus gewoon wat beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdoramaTV heeft de voorbije weken wat interessante filmpjes online gezet voor de videografen onder ons:

http://www.youtube.com/user/adoramaTV#p/a

over rigs en followfocussen, tot matboxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:18:
AdoramaTV heeft de voorbije weken wat interessante filmpjes online gezet voor de videografen onder ons:

http://www.youtube.com/user/adoramaTV#p/a

over rigs en followfocussen, tot matboxen.
Interessante filmpjes. Ik merk dat met focussen tijdens filmen - niet op statief - ik altijd naar de focusring moet zoeken en eigenlijk is dat geen al te groot succes, ik beweeg toch ongewild de lens dan wat heen-en-weer. Vanaf 8:15 ( YouTube: Zacuto DSLR Rigs: Product Reviews: Adorama Photography TV ) is iets wat mij perfect lijkt. Stabiel, handige focus met zo'n follow focus draaiding aan de zijkant. Maar of ik me zelf daar voor lol-video's mee zie lopen, het is nogal een gevaarte zo :D

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik moet het met mijn iPhone 2G doen voor internet dus kan het filmpje niet bekijken maar zoals je beschrijft praat je over de Cross Fire, die is met €2600 ook niet echt bedoeld voor lol filmpjes;) Als Er nog een shoulderpad bij zit is het wss een Double Barrel en die is een kleine €4000. Ik heb nu sinds een paar dagen een Z-Finder JR en daar ben ik erg tevreden over, boven verwachting! Ik had de v2 al eens geprobeerd op een 7D maar het mindere scherm van de 7D itt de 550D en de 3x vergroting maakte het een pixelbrei vond ik. Daarna naar een monitor gekeken maar dan het liefst een HD field monitor en de SmallHD is toch nog erg prijzig(€800) voor een budget HD monitor en dan heb je ook nog een cage, arm, batterij nodig. Wordt erg duur, gelukkig kan ik voor mijn afstuuderproject altijd een Marshall monitor gebruiken:) Heb ook nog de Genus viewfinder geprobeerd maar daar was ik niet over te spreken, dikke barrel distortion, onscherpe hoeken en de vergroting leek meer dan 2.5x, want ik moest erg rond kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door jd1987 op 26-07-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Zaterdag de 2 lenzen verder geprobeerd te testen de 18-55mm IS en 50mm op een monopod.
In beeld staan de gebruikte settings. Voor de prijzen vd lenzen en het resultaat... ben benieuwd of je met een duurdere lens echte verschillen gaat zien.

YouTube: 550D - test - Varen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Je ziet bij de 50mm wel het gemis van IS, maar ondanks dat valt het nog mee. Vind het eigenlijk best acceptabel uitzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Aesculapius schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:50:
Je ziet bij de 50mm wel het gemis van IS, maar ondanks dat valt het nog mee. Vind het eigenlijk best acceptabel uitzien...
Met een 1-been kun je meer uit de voeten en ben je minder plaats gebonden. Daarbij ook, dat er weinig plek aan boord is waar je wilt staan.
Het geeft meer balans en neem het gewicht vd CAM uit handen. Tijdens het varen beweegt ook de boot, dus ook met een 3-poot.
De IS lens werkt voor dit soort opnamen prettig en neemt toch net de ongewenste trilling weg.

Tijdens het varen filmen is ook wel lastig. Hij vaart en vaart en... goed opletten wat er komen gaat. Ik was niet bekent met de boot en de route, zijn net zaken die het iets makkelijker kunnen maken.
Blijft, dat het voor mij een pleziervaart was om de 550D beter te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Vandaag een Manfrotto-eenpoot binnen gekregen, dat is iets wat ik sowieso al had moeten hebben, ook voor fotograferen. Maar het helpt in ieder geval al met filmen.

Nu heb ik even zitten kijken wat er aan stabilisatie bestaat voor de camera en het enige betaalbare wat ik zo gauw zie is een Glidecam (HD 1000/2000/4000). En ik zie het ook in dit draadje een paar keer voorbij komen. En als ik zo op Youtube zoek ziet het er niet verkeerd uit.

Ik zag dat Manfrotto ook een of ander stabilisatie-ding had, maar filmpjes gezien op internet en dat was vrij waardeloos. Ik heb ook wat van Merlin voorbij zien komen, maar dat is me te duur.

Oftewel, is Glidecam een aanrader voor stabilisatie? Iemand ervaringen?

[ Voor 12% gewijzigd door Tjeerd op 31-07-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Tjeerd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 20:18:
Vandaag een Manfrotto-eenpoot binnen gekregen, dat is iets wat ik sowieso al had moeten hebben, ook voor fotograferen. Maar het helpt in ieder geval al met filmen.

Nu heb ik even zitten kijken wat er aan stabilisatie bestaat voor de camera en het enige betaalbare wat ik zo gauw zie is een Glidecam (HD 1000/2000/4000). En ik zie het ook in dit draadje een paar keer voorbij komen. En als ik zo op Youtube zoek ziet het er niet verkeerd uit.

Ik zag dat Manfrotto ook een of ander stabilisatie-ding had, maar filmpjes gezien op internet en dat was vrij waardeloos. Ik heb ook wat van Merlin voorbij zien komen, maar dat is me te duur.

Oftewel, is Glidecam een aanrader voor stabilisatie? Iemand ervaringen?
Yep, aanrader. En Yep, ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

@GerardHenninger: ik zie dat de 1K/2K/4K voornamelijk verschilt qua lengte en gewichten. Zelf zou ik hem willen gebruiken i.c.m. een 550D, maar ik heb 0.0 ervaring met deze spullen, maar zie wel in dat het zeker wat toevoegt. Langer/groter/zwaarder is stabieler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Heb je er ook een vest/armsteun bij Gerard? Hoor vaak dat steadicam's bijna niet te gebruiken zijn zonder en dat na 20 seconden je arm eraf valt omdat ze zo zwaar wordt zonder. Ik ga een half jaar afstuderen bij een filmproductiebedrijf, mag alles doen met mijn DSLR gear. En ze hebben een Glidecam 4000 met X10 vest/armsteun set waar ik mee mag spelen, ben dus erg beniewd of het zonder ook te doen is, dan wil ik wel in een Glidecam 2000 investeren voor mijn eigen bedrijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Van de steadicam's zonder vest vind ik de steadicam merlin duidelijk beter dan de rest, afgaande op de output van de filmpjes die ik heb gezien. Welliswaar iets duurder dan de alternatieven, maar veel vloeiender beeld met minder heen en weer gewiebel. Niks wetenschappelijk bewezen, en misschien heb ik de verkeerde filmpjes van de alternatieven gezien, maar dat zijn m'n bevindingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Tjeerd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 20:53:
@GerardHenninger: ik zie dat de 1K/2K/4K voornamelijk verschilt qua lengte en gewichten. Zelf zou ik hem willen gebruiken i.c.m. een 550D, maar ik heb 0.0 ervaring met deze spullen, maar zie wel in dat het zeker wat toevoegt. Langer/groter/zwaarder is stabieler?
Het verschil zit in het gewicht dat je op de Glidecam gaat gooien. Een Glidecam 1000 HD kan minder aan dan een 2000 HD. Ik heb zelf een 4000 HD zodat ik er ook iets van audio en een monitor op kan bevestigen (= extra gewicht).

Wat voor soort video's wil je maken? Hou er rekening mee dat je NIET aan je camera kan zitten als je aan het filmen bent met een Glidecam; je balans klopt dan niet meer. Je kan dus NIET je focus veranderen.
Hollywood lost dat op door een apart iemand (focus puller) mee te laten lopen die dan draadloos de focus (follow focus) bestuurd. Niet een oplossing voor de gemiddelde Tweaker/hobbyist.

Verschil met de Steadicam Merlin en het Glidecam systeem is dat de Glidecam moeilijker te balanceren is en dat er veel meer tijd in gaat zitten voordat je echt goede beelden krijgt. Voordeel is dat je je Glidecam uit kan bouwen met een monitor, audiorecorder etc etc.

Koop niet zomaar een Glidecam/Merlin.... begin simpel met een monopod of shoulder-rig.

Ik heb 6 maanden geleden m'n Glidecam gekocht en nog steeds zit ik niet op het niveau waar ik wil zijn.
Voorbeeld van vorig weekend :

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=p3MqjX93Ckk]
jd1987 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:50:
Heb je er ook een vest/armsteun bij Gerard? Hoor vaak dat steadicam's bijna niet te gebruiken zijn zonder en dat na 20 seconden je arm eraf valt omdat ze zo zwaar wordt zonder. Ik ga een half jaar afstuderen bij een filmproductiebedrijf, mag alles doen met mijn DSLR gear. En ze hebben een Glidecam 4000 met X10 vest/armsteun set waar ik mee mag spelen, ben dus erg beniewd of het zonder ook te doen is, dan wil ik wel in een Glidecam 2000 investeren voor mijn eigen bedrijf ;)
Ik heb zowel een pols/armsteun als een vest+arm. Het vest+arm is echter van Steadicam zelf en niet van Glidecam omdat het X10 systeem van Glidecam minder goed werkt dan het vest van Steadicam. Het kost ietstjes meer en je moet er een adapter voor hebben, maar het werkt veel fijner.

Maar dat je arm eraf valt na 20 secs is een beetje overdreven; Ik kan m'n setup (zie video hierboven) ruim 3 minuten vasthouden voordat m'n arm gaat trillen. Daarna hou ik het misschien nog een minuutje vol maar dan moet ik toch echt even 5 minuten rust nemen. Het stomme is echter dat ik wel een vest+arm heb, maar dat ik het fijner vind om zonder het harnas te werken omdat ik dan gewoon sneller en flexibeler ben.

Conclusie: je kan gewoon een Glidecam 2000 HD (NIET de Pro) kopen zonder dat je dan meteen ook een vest moet aanschaffen. Hou er wel rekening mee dat je weken zoet bent voordat er echt leuke beelden uit komen.
-DG- schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:04:
Van de steadicam's zonder vest vind ik de steadicam merlin duidelijk beter dan de rest, afgaande op de output van de filmpjes die ik heb gezien. Welliswaar iets duurder dan de alternatieven, maar veel vloeiender beeld met minder heen en weer gewiebel. Niks wetenschappelijk bewezen, en misschien heb ik de verkeerde filmpjes van de alternatieven gezien, maar dat zijn m'n bevindingen. ;)
Ben ik niet met je eens. De Merlin is makkelijker in gebruik; balanceren is makkelijker en je haalt er sneller een leuk resultaat uit, maar je kan er niet echt mee verdergroeien.
Steadicam maakt wel veel betere vesteren en armen, zoals ik hierboven heb aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

GerardHenninger schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:20:
[...]

Wat voor soort video's wil je maken? Hou er rekening mee dat je NIET aan je camera kan zitten als je aan het filmen bent met een Glidecam; je balans klopt dan niet meer. Je kan dus NIET je focus veranderen.
Hollywood lost dat op door een apart iemand (focus puller) mee te laten lopen die dan draadloos de focus (follow focus) bestuurd. Niet een oplossing voor de gemiddelde Tweaker/hobbyist.

Conclusie: je kan gewoon een Glidecam 2000 HD (NIET de Pro) kopen zonder dat je dan meteen ook een vest moet aanschaffen. Hou er wel rekening mee dat je weken zoet bent voordat er echt leuke beelden uit komen.
[...]
Gisteren even naar de buren gefietst om daar wat experimenteel (met de nadruk op experimenteel) beeldmateriaal te maken. Ik had een monopod mee wat op zich wel redelijk helpt, maar ik heb in het filmpje ook wat schokkerig materiaal zitten, eigenlijk best veel/waardeloos af en toe. Ik focus tijdens het filmen af en toe. Het enige belangrijke wat ik eigenlijk wil voorkomen is dat onstabiele, zie het filmpje voor wat ik bedoel. Ik denk dus dat met een hoop beelden een schouderstatief oid of een Glidecam al helpt (?). Maar sommige beelden heb ik de camera op het statief gezet en vanuit 3 meter hoogte laten zakken, daar valt denk ik weinig aan te doen om dat soepeler te krijgen. Ja, dan moet ik een kraantje oid gaan meesjouwen :+

Viel me trouwens op dat het filmen van de kasteelmuren erg veel moiree gaf. En in-/uitzoomen is ook al zoiets dat niet echt lekker vloeiend gaat. Zou zo'n follow focus allicht ook van pas komen. Ik merk in ieder geval dat er nog een hoop te leren is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tjeerd op 02-08-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Je shots zijn voornamelijk stilstaand of met een pan erin. Ik denk dat je dan beter af bent met een goed videostatief en degelijke kop, in plaats van je heil in stabilisatie accesoires te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Aesculapius schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:46:
Je shots zijn voornamelijk stilstaand of met een pan erin. Ik denk dat je dan beter af bent met een goed videostatief en degelijke kop, in plaats van je heil in stabilisatie accesoires te gaan zoeken.
Ik ga sowieso mijn driepoot maar eens opzoeken, maar net zoals bij de standbeelden, daar geeft het ook een leuk effect als je er gewoon langsheen kunt 'zweven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het filmpje dat op je site staat is qua beelden niet heel verkeerd hoor, maar ik zou je aanraden om wat contrast toe te voegen of zelfs het hele filmpje te graden. Dat ziet er veelal superieur uit.

Kijk bijvoorbeeld eens naar MagicBullets Look. Daarmee kan je heel makkelijk mooie effecten (niet overdrijven) maken en preset gebruiken (en bewerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Voor een grote modebranche organisatie een sfeerimpressie van hun bedrijfsfeest gemaakt. Zitten een paar shots tussen waar ik niet helemaal tevreden mee ben, maar alles moet erin om de hele dag te laten zien. De foto's had ik er ook liever niet ingezet, maar ik miste beelden van het feest en de klant wilde dat er graag in.

http://vimeo.com/13832228

[ Voor 51% gewijzigd door jd1987 op 02-08-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Vorig weekend mijn eerste 'echte' videoshoot gedaan op Tomorrowland :

Beelden zijn van mijn hand, montage is gedaan door de DJ in beeld ;)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Vind de montage iets te cheesy met goedkope effectjes en de beelden zijn soms ok, maar van een afstand zou je wat stabilisatie kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Trefwoord stabilisatie... Om mijn handheld-shots te verbeteren heb ik een Zacuto Z-Finder Jr gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4142/4875042389_5eab6fb2e9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4082/4875042231_78352b92ee.jpg

Het plakframe is nu aan het hechten voor 24 uur met een paar boeken erop, maar een eerste testje leek al veelbelovend. :)

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4079/4875042089_2bd0c48635.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
In Bruinisse somber, grauw met regen...

YouTube: ‪550D - test - rain‬‎

Zondag naar het park bij de Euromast in Rotterdam naar de 24e Dag van de romantische muziek.
Wederom ging de Canon 550D mee. Nu als toevoeging een externe microfoon. Voor de techneuten onder ons: de 550D heeft een 3.5 mic ingang. Met AGC (AudioGainControl) Er valt dus niets in te stellen mbt geluidsinstellingen. De 550D heeft helaas geen koptelefoon aansluiting.
Ik heb voor de Sennheiser K6 + ME64 + plopkap + Rycote windshield gekozen. Gemonteerd op een draagbeugel. De opnamen zijn gemaakt zonder statief. Het ging er mij alleen om wat het geluid te testen, dit met een paar plaatjes.

Helaas is het geen point en shoot cam. Alles handmatig ingesteld, dit was dus wel een probleem. Het weer was van: zwaar bewolkt tot volop zon. De wind zorgde ervoor dat je moest blijven instellen dan op bewolkt rec knop ingedrukt en poef... kwam de zon weer. Een wijze les.

YouTube: ‪550D - test Sennheiser - Dag van de romantische muziek‬‎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
als je het geluid wilt testen, waarom doe je dan van die (vreselijke irritante) muziek achter je filmpjes :P. Nu kan ik de kwaliteit van het opgenomen geluid nauwelijks vergelijken met de mic van de cam zelf. Hoeveel was je kwijt trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
DarkShadow schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:08:
als je het geluid wilt testen, waarom doe je dan van die (vreselijke irritante) muziek achter je filmpjes :P. Nu kan ik de kwaliteit van het opgenomen geluid nauwelijks vergelijken met de mic van de cam zelf. Hoeveel was je kwijt trouwens?
Waar heb je het over? In de video waar hij z'n geluid test hoor ik toch echt geen extra muziek hoor, of het ligt aan mij. Volgens mij is alles wat je hoort gewoon opgenomen met z'n camera....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ton1234 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:53:
Helaas is het geen point en shoot cam. Alles handmatig ingesteld, dit was dus wel een probleem. Het weer was van: zwaar bewolkt tot volop zon. De wind zorgde ervoor dat je moest blijven instellen dan op bewolkt rec knop ingedrukt en poef... kwam de zon weer. Een wijze les.
In dat soort snel wisselende situaties kan de Auto-ISO nog wel eens uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
DarkShadow schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:08:
Het geluid... muziek... is life in de eerste minuten. Hierbij is de muziek onder gestoken onder beelden. Later zie / hoor je het life geluid.

Wat bedoel je met: Hoeveel was je kwijt.
De Sennheiser K6 met de module 62, 64, 66 die had ik al in mijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
MartijnGizmo schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:08:
[...]

In dat soort snel wisselende situaties kan de Auto-ISO nog wel eens uitkomst bieden.
Ga ik de volgende zekers proberen: AUTO ISO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Heb zelf eindelijk mn zoomlensje kunnen testen waarvoor hij bedoeld was: surfen. Was wel een laag dagje en de golfjes sloegen snel dicht, maar toch wat leuke beelden geschoten:

Alles handheld, behalve de surfbeelden, die waren op een statief. Mijn vrouw heeft ook wat geschoten, maar vergat te focussen. De panning gaat niet zo smooth, was de eerste keer en het statief is vrij cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Waarom film je vanaf het strand? Dichter bij de actie zou veel cooler zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik denk dat hij liever niet tot aan zijn middel in de golven staat met zijn camera 8)7

Zelf ben ik naar bidart geweest in frankrijk en daar ook wat surf foto's proberen te maken (mijn 20D doet niet aan film...).
Maar de 70-200 F2.8 was niet genoeg bereik dus ik een beetje naar voren gelopen, tot ik tot mijn knieën in het water stond.
De mensen keken me al raar aan dat ik met zo'n witte toeter en fototoestel in de oceaan ging staan :+

Kwam er na een paar minuten in 1x wel een hoge golf :P
Dus ik me camera maar boven mijn hoofd gehouden en proberen te blijven staan; wat gelukkig wel goed ging.

Maar ik neem het Gerbert (DarkShadow) niet kwalijk dat hij niet net zo gek is als ik :+

[ Voor 8% gewijzigd door Lennart_1337 op 10-08-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
ThunderNet schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:27:
Waarom film je vanaf het strand? Dichter bij de actie zou veel cooler zijn :)
haha, ja zeker :)

Maar dan heb ik 2 dingen nodig: groothoek of fisheye en een waterhousing voor mijn 550d, beiden zitten niet in mn budget, maar wel op mn wishlist. Nu had ik een statief iets in het water gezet (niet tot mn middel, zo gek ben ik idd niet :P )

Voor een 250mm vond ik het vrij dichtbij. Op de hogere dagen zit je overigens wel eigenlijk te ver, meer mm is dan een oplossing, maar niet een heel goede, want het wordt ook veel moeilijker om iemand te volgen en vanaf de start op film te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik ken ook iemand die vaker met z'n 1D + 300/2.8 IS en teleconverter met statief en waadpak in de golven staat voor surffoto's, je komt toch weer een stukje dichterbij zo.
Maar zo'n statief is misschien niet onverstandig.

@Darkshadow: Interesse in een onderwaterzak waar een 550D + 28/2.8 of 50/1.8 in past voor weinig? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door -DG- op 10-08-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Wat is weinig, en ja :)

Echt waterdicht?, ben nogal huiverig met zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
DarkShadow schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:09:
Maar dan heb ik 2 dingen nodig: groothoek of fisheye en een waterhousing voor mijn 550d, beiden zitten niet in mn budget, maar wel op mn wishlist. Nu had ik een statief iets in het water gezet (niet tot mn middel, zo gek ben ik idd niet :P )
Groothoek.. check! Fisheye... halve check! FullHD.. check! Slomo op 60fps... check!
GoPro Hero HD!

Geweldige camera voor een geweldige prijs. Ik heb twee weken geleden zo'n camera gekocht en het is echt een wonderbaarlijk ding. Nog niet in de zee geprobeerd, maar wel in de badkuip met een model.
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste