Ik zou als je hem voor video koopt toch zeker overwegen om een ander model te halen: Het video-dSLR hardware topic. Je hebt weinig instelmogelijkheden met die Nikon. Een 550D lijkt me een veel logischer keuze.Stoney3K schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:04:
Mocht dit goed uitpakken, dan gaat mijn plan voor een HV20/30/40 definitief het raam uit en ga ik kijken voor een dSLR met filmfunctie. De Nikon D5000 ziet er leuk uit, en zou voor mij handig zijn omdat ik toch al Nikon lenzen heb, maar die kan voorlopig alleen op 720p filmen.
Op dit moment zou ik inderdaad niet voor een Nikon maar voor een Canon gaan, als het je om de filmfunctionaliteit te doen is.
Als je veel Nikon glas hebt kun je ook overwegen een lens adapter er bij aan te schaffen. Volgens mensen als Philip Bloom en Shane Hurlbut kun je het beste geen goedkope versies van ebay aanschaffen, ze zweren zelf bij Fotodiox Pro converters, bijvoorbeeld deze of deze
Als je veel Nikon glas hebt kun je ook overwegen een lens adapter er bij aan te schaffen. Volgens mensen als Philip Bloom en Shane Hurlbut kun je het beste geen goedkope versies van ebay aanschaffen, ze zweren zelf bij Fotodiox Pro converters, bijvoorbeeld deze of deze
Canon heeft wel bewezen dat een dSLR met videofunctie een enorm gat in de markt is geworden, tot het punt dat camcorders zo'n beetje obsolete aan het worden zijn. Goed voor live televisie- en reportagewerk, maar als je producties hebt waar je de tijd kan nemen om te filmen en te post-producen, kun je net zo goed een dSLR pakken die dezelfde prijs heeft als een prosumer camcorder.Snoitkever schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:43:
Op dit moment zou ik inderdaad niet voor een Nikon maar voor een Canon gaan, als het je om de filmfunctionaliteit te doen is.
Vroegah schoten ze dat soort producties (bv. TV-series) ook op 35mm film, met een dSLR heb je daar gewoon de digitale variant van te pakken. Ik hoop dat Nikon ook in het wat duurdere gat gaat springen en een model uit gaat brengen die ook 1080p aankan, en zoals ik al zei, als je 1 of 2 producties moet doen, kun je ook voor een dagje een 5DII of een 7D huren.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zou wachten met het kopen van een Nikon, ze lopen imho enorm achter op de concurrentie. 720p is natuurlijk ook leuk, maar als ik meer dan 1000 euro investeer zou ik qua specs wel het beste willen en dan heb je zelfs met de 550d nu qua video meer mogelijkheden, full hd, 24 fps of 30 fps of 60 fps in hd ready modus. Nikon gaat die specs heus wel matchen bij het volgende model dat ze uitbrengen.Stoney3K schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:04:
Hier ook maar eens mijn 0,02 euro in gooien
Over een klein half uurtje ben ik op het circuit van Zolder te vinden, gewapend met een 5D-II, en gaan we promotiemateriaal schieten voor een raceteam. Dit is de eerste keer dat ik met een dSLR film, wel ervaring met camcorders, maar ik denk dat het nog een uitdaging gaat worden om alles 'mooi' erop te krijgen.
Mocht dit goed uitpakken, dan gaat mijn plan voor een HV20/30/40 definitief het raam uit en ga ik kijken voor een dSLR met filmfunctie. De Nikon D5000 ziet er leuk uit, en zou voor mij handig zijn omdat ik toch al Nikon lenzen heb, maar die kan voorlopig alleen op 720p filmen.
Desnoods maar eens een paar projectjes draaien met een gehuurde/geleende 5D-II of 7D.
Verwijderd
Hey,
Ik wil deze led belichting wel kopen http://cgi.ebay.nl/160-LE...nt_RL&hash=item2a075e782a
Met verzendingskosten komt hij op 60 euro, gaat nog wel. Maar hij wordt verzonden vanaf GB, moet ik hier dan nog extra taxen op betalen naar Belgie? Ik heb ook online schoenen gekocht, en moest 50 euro douane kosten betalen. Als dit hier ook het geval is dan komt het te duur uit.
Bedankt
Ik wil deze led belichting wel kopen http://cgi.ebay.nl/160-LE...nt_RL&hash=item2a075e782a
Met verzendingskosten komt hij op 60 euro, gaat nog wel. Maar hij wordt verzonden vanaf GB, moet ik hier dan nog extra taxen op betalen naar Belgie? Ik heb ook online schoenen gekocht, en moest 50 euro douane kosten betalen. Als dit hier ook het geval is dan komt het te duur uit.
Bedankt
Heb 'm zelf ook, van dezelfde verkoperVerwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:15:
Hey,
Bedankt
En ook naar .be verstuurd. Geen douanekosten oid erbij (nooit uit EU landen, afaik, vrij verkeer van goederen enz...)
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Verwijderd
Hey bedankt voor je antwoord, Ja hij heeft de 126 leds versie en de 160 led versie. Ik denk direct die van 160 te nemen, ben jij er tevreden van?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 09:16 ]
Heb 'm eigenlijk nog niet echt gebruiktVerwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:16:
Hey bedankt voor je antwoord, Ja hij heeft de 126 leds versie en de 160 led versie. Ik denk direct die van 160 te nemen, ben jij er tevreden van?
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Heb je dat bronbestand voor mij (of een klein gedeelte daarvan).... Dan ga ik even kijken wat het hier bij mij doet onder Win 7 + OSXpauldegroot schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:14:
Is er iemand die kan mij kan helpen met mijn eerder gestelde vraag?
Ik kom er echt niet uit.
Deze.
Ik heb van de week een interview uitgelicht met 2x de 126-LED-variant, en dat werkt geweldig. Ze zijn wel wat groenig en een beetje kil met 4900K, maar dat is met 1 of 2 lagen 1/4-CTO-gel van Lee (206) makkelijk te verhelpen!Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:16:
... en deel 3, 'The Revolution Begins'.Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:50:
[...]
Deel 2 inmiddels ookWOW, wat een serie
Damn, niet alleen de inhoud van de shootout, maar ook de kwaliteit van het filmen in de shootout zelf en de sample productions worden elke keer beter. Ik heb geboeid zitten kijken
Wat een geweldigheid - zelfs met de 550D.
Jammer dat de compressie de D3s zo tegenhoudt. Nikon heeft op deze manier steeds meer in te halen...
Jammer dat de compressie de D3s zo tegenhoudt. Nikon heeft op deze manier steeds meer in te halen...
No offence hoor, maar leuk dat ze zo mierenneuken, maar het merendeel van de mensen die in het filmpje voorkomen zien hun werk nooit op dat formaat, ik krijg er in ieder geval de kriebels van (negatief)
|>
Dat je bij foto's gemierenneuk afdoet als onzin ben ik het helemaal mee eens, want bij veruit de meeste foto's heb je gewoon echt niet meer dan 4MP detail nodig, en biedt een digitale sensor over de hele linie toch veel meer kwaliteit dan elke oude filmcamera ooit deed, en daarmee werden even geweldige foto's gemaakt.
Bij film ligt dat IMO toch iets anders: als je enigszins leuke dingen wilt doen (=productievideo) wil je al kunnen keyen en ga je vrij hard aan de kleuren zitten trekken, en dan loop je als je niet uitkijkt snel aan tegen fundamentele bezwaren van dSLRs: artefacting, cleanheid/ruisuitdrukking en blooming/channel clipping. Dan ben ik best blij met dit soort getest, waarin je gewoon duidelijk kunt zien dat het niet zo makkelijk is als bij foto's: er zijn fikse verschillen die de werkbaarheid gigantisch kunnen beinvloeden.
Bij film ligt dat IMO toch iets anders: als je enigszins leuke dingen wilt doen (=productievideo) wil je al kunnen keyen en ga je vrij hard aan de kleuren zitten trekken, en dan loop je als je niet uitkijkt snel aan tegen fundamentele bezwaren van dSLRs: artefacting, cleanheid/ruisuitdrukking en blooming/channel clipping. Dan ben ik best blij met dit soort getest, waarin je gewoon duidelijk kunt zien dat het niet zo makkelijk is als bij foto's: er zijn fikse verschillen die de werkbaarheid gigantisch kunnen beinvloeden.
Ik vind dat je het gewoon in perspectief moet zien. Als je beginnend filmmaker bent ga je niet enorm lopen kloten, je weet ook wel dat die dSLRs geen topkwaliteit output leveren, ontstijg je dat stadium, neem je een Arri Alexa, of een F35..
Denk ook aan het formaat waarop je het bekijkt, als jij naar cine formaat toewerkt, in een bioscoop showt, dan ga je toch even kijken hoe dat moet.. Ik vind het meer een show off van kijk mij cool zijn met een cine cam, dan dat het nou werkelijk iets toevoegt. Het zijn dingen die in de wereld zelf al lang bekend zijn, anders was er geen markt voor de Arri Alexa.
Denk ook aan het formaat waarop je het bekijkt, als jij naar cine formaat toewerkt, in een bioscoop showt, dan ga je toch even kijken hoe dat moet.. Ik vind het meer een show off van kijk mij cool zijn met een cine cam, dan dat het nou werkelijk iets toevoegt. Het zijn dingen die in de wereld zelf al lang bekend zijn, anders was er geen markt voor de Arri Alexa.
|>
Fair enough. Op zich is de enige harde conclusie die ik hieruit trek: koop geen Nikon dSLR voor video, want dan gaat chromakeyen je teveel tijd kosten.
Als je gaat keyen heb je met DSLR's (en tegenwoordige camcorders) vooral last van de enorme compressie die toegepast wordt. Met name de chroma wordt helemaal platgeperst en dan heb je bijna geen informatie meer over voor nabewerking.ssj3gohan schreef op zondag 30 mei 2010 @ 17:16:
Mocht je dus producties gaan doen waar keyen echt belangrijk is, dan ben je met andere hardware (bv. semiprof camcorders) beter uit.
Ik ben zelf wel van mening dat productie-video's niet noodzakelijkerwijs keying nodig gaan hebben. Als je goeie omgevingen bouwt/zoekt en een paar acteurs hebben die zich goed in kunnen leven, kun je het publiek aardig voor de gek houden met alledaagse situaties.
Een beetje kleurcorrectie en soms wat masking is wel praktisch.
Heb net alle 3 de video's van de shootout gezien, was wel even een hele zit
Zitten idd. hele leuke dingen in om te zien, vooral het vergelijk met professionele film kwam kwa dynamische bereik (lowkey en highkey testen) verschil 2k en 4k filmscan en de DSLR's.
Met lowkey zie je dat de lamp helemaal oplicht waar je met film nog het spiraal ziet zitten, ik denk dat als canon/nikon een highlight preserve functie erin maken of dat je de contrast curve kan aanpassen met filmen dat het dan nog een stukje beter kan (zover dat nu nog niet mogelijk is)
RAW-video zit er denk voorlopig nog niet in denk ik omdat de datastromen te groot worden voor kaartjes.
Ook zie je met de resolutie rest dat de DSLR-s toch nog best veel blockvorming hebben, dit kan met een iets hogere bitrare en efficiëntere compressie opgelost worden, de chips mogen niet teveel stroom gebruiken met encoden dus worden er waarschijnlijk een hoop short-cuts genomen om de hoge snelheid icm. met laag energie verbruik te realiseren.
Met hogere iso (5000+) zie je dat de nikon het een stuk beter doet dan canon, dit komt omdat nikon noisereduction als mogelijkheid bied tijdens het filmen en canon niet, nikon heeft ook een kleine voorsprong met 720p ipv. 1080p maar daar zit het verschil niet in.
Misschien dat canon met de 60D wat dingetjes verbeterd heeft kwa video eind dit jaar
Conclusie van de filmpjes is:
- De kleuren van D-SLR evenaren film
- De resolutie van D-SRL is beter dan die van film met minder/geen grain maar dit is alleen nog maar mogelijk met still, 4K filmen kan nog niet.
- Met hogere ISO waarden is D-SLR op dit moment al stukken beter dan gepushte kleur film, en nikon door de ruis filters een stuk beter dan canon.
- Kwa dynamische bereik zijn D-SLR's capabel maar nog niet zo goed als film, dit word alleen met still RAW benaderd.
Mochten de D-SLR's die nu op de markt zijn 24P 4K RAW doen met de zelfde kwaliteit als still RAW dan zijn ze op bijna alle gebieden beter dan analoge film.
Wel raar vind ik de smoes dat de geen RED camera in de test meegenomen hebben
:
"dan zouden het teveel camera's zijn en teveel worden om als kijker te kunnen vergelijken"
Had dan een andere camera weggelaten, film, 5DII, D3s en RED vergelijk lijkt mij het belangrijkste
Zitten idd. hele leuke dingen in om te zien, vooral het vergelijk met professionele film kwam kwa dynamische bereik (lowkey en highkey testen) verschil 2k en 4k filmscan en de DSLR's.
Met lowkey zie je dat de lamp helemaal oplicht waar je met film nog het spiraal ziet zitten, ik denk dat als canon/nikon een highlight preserve functie erin maken of dat je de contrast curve kan aanpassen met filmen dat het dan nog een stukje beter kan (zover dat nu nog niet mogelijk is)
RAW-video zit er denk voorlopig nog niet in denk ik omdat de datastromen te groot worden voor kaartjes.
Ook zie je met de resolutie rest dat de DSLR-s toch nog best veel blockvorming hebben, dit kan met een iets hogere bitrare en efficiëntere compressie opgelost worden, de chips mogen niet teveel stroom gebruiken met encoden dus worden er waarschijnlijk een hoop short-cuts genomen om de hoge snelheid icm. met laag energie verbruik te realiseren.
Met hogere iso (5000+) zie je dat de nikon het een stuk beter doet dan canon, dit komt omdat nikon noisereduction als mogelijkheid bied tijdens het filmen en canon niet, nikon heeft ook een kleine voorsprong met 720p ipv. 1080p maar daar zit het verschil niet in.
Misschien dat canon met de 60D wat dingetjes verbeterd heeft kwa video eind dit jaar
Conclusie van de filmpjes is:
- De kleuren van D-SLR evenaren film
- De resolutie van D-SRL is beter dan die van film met minder/geen grain maar dit is alleen nog maar mogelijk met still, 4K filmen kan nog niet.
- Met hogere ISO waarden is D-SLR op dit moment al stukken beter dan gepushte kleur film, en nikon door de ruis filters een stuk beter dan canon.
- Kwa dynamische bereik zijn D-SLR's capabel maar nog niet zo goed als film, dit word alleen met still RAW benaderd.
Mochten de D-SLR's die nu op de markt zijn 24P 4K RAW doen met de zelfde kwaliteit als still RAW dan zijn ze op bijna alle gebieden beter dan analoge film.
Wel raar vind ik de smoes dat de geen RED camera in de test meegenomen hebben
"dan zouden het teveel camera's zijn en teveel worden om als kijker te kunnen vergelijken"

Had dan een andere camera weggelaten, film, 5DII, D3s en RED vergelijk lijkt mij het belangrijkste
[ Voor 24% gewijzigd door Lennart_1337 op 01-06-2010 16:58 ]
En vergeet de grotere sensorsites van de D3s niet.. En Nikons voorsprong op ruisgebied op dit moment.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Hier had ik idd. nog niet bij stil gestaan, die 9 megapixel verschil is natuurlijk enorm en heeft er idd. veel mee te maken; maar digitale ruis verwijdering maakt denk toch een hoop verschil, anders dan met still kunnen ook voorgaande en nakomende frames vergeleken worden dus in theorie moet video ruis verwijdering beter gaan dan still, en omdat het beeld een stuk cleaner word kan de volledige bitrate van video aan detail besteed worden ipv. allemaal knipperende vlakjes en pixels wat niet goed gehandeld wordt met digitale compressie.ThunderNet schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:53:
En vergeet de grotere sensorsites van de D3s niet.. En Nikons voorsprong op ruisgebied op dit moment.
Dit is ook de reden dat een lichte vorm van ruis verwijdering in-cam beter is dan achteraf in de software, software heeft meer rekenkracht en betere algoritmes tot zijn beschikking maar moet het met gecomprimeerde data doen incl. detail dat al verloren is en blokvorming waar de camera het in-cam met RAW data doet voor compressie.
Ik merk iig. met mijn canon HF100 video camera met pinknagel sensor dat ruis best goed digitaal afgevangen wordt in donkere omgeving met behoud van detail.
[ Voor 20% gewijzigd door Lennart_1337 op 01-06-2010 17:06 ]
35mm en RED zitten wel even in een heel ander segment dan de 5DIII en D3s.Lennart_1337 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:47:
Wel raar vind ik de smoes dat de geen RED camera in de test meegenomen hebben:
"dan zouden het teveel camera's zijn en teveel worden om als kijker te kunnen vergelijken"![]()
Als je de cash hebt voor een rolletje 35mm kleurenfilm dan heb je het meestal over een wat grotere studio, terwijl de hobbyist-die-wat-meer-wil of de beginnende amateurfilmer nog wel een 5DIII kan betalen.
De amateurmarkt is nu wel enorm in vogelvlucht aan het gaan.Vroegah schoten we op S-VHS, toen gingen we naar de Canon XM2, daarna HDV met de Canon HV20'jes en Sony FX7's, en nu hebben we materieel wat professioneel studio-materiaal evenaart.
Het grootste probleem wordt nu om inspiratie te vinden om met dit mooie speelgoed ook écht goeie producties te kunnen draaien.
''soon we will all have the technology and equipment, it will than come down to vision'' - zack arias
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ik snap dat RED een hele andere prijs is, maar het gaat erom hoe D-SLR zich tot professionele apparatuur verhoud, en 35mm film en RED hoort daar thuis, maar een rechtstreeks vergelijk zou ik wel mooi vinden.
En RED wilde ook een goedkopere camera uitbrengen, die nog steeds bijna 3000,- moet kosten (weet niet of je dan alleen de module hebt of een werkbare set) maar dat is al veel betaalbaarder.
Het worden idd. spannende tijden en mensen moet zich meer op artistieke kwaliteiten gaan onderscheiden ipv. apparatuur.
En RED wilde ook een goedkopere camera uitbrengen, die nog steeds bijna 3000,- moet kosten (weet niet of je dan alleen de module hebt of een werkbare set) maar dat is al veel betaalbaarder.
Het worden idd. spannende tijden en mensen moet zich meer op artistieke kwaliteiten gaan onderscheiden ipv. apparatuur.
RED camera's kosten nooit 3000 euro, dat is een slimme truc van red, om een red bruikbaar te hebben heb je sowieso een rig nodig, en nog meer onderdelen. Volgens mij accepteren die dingen nog steeds geen CF kaartjes, en de red van 3k is geen FF sensor. Het merendeel van de red dingen zijn sowieso nog prototype/3d render.
|>
ADVIES... filmen met de Canon 550D welk lens is hiervoor geschikt of beter meest aanbevolen.
Lichtsterk 1.2 - 1.4 - 1.8 of 2.0 eventueel merk... en mm.
mod hem zo dat je mooie PL-mount lenzen erop kunt zetten. of je kunt natuurlijk eventueel naar de 1200L kijken en dergelijke, die wordt ook erg vaak gebruikt met het filmen
functie van dit; je geeft echt veeeeel te weinig informatie, wat wil je filmen, welk brandpuntafstand, eventuele follow focus dingetjes, en dergelijke.
functie van dit; je geeft echt veeeeel te weinig informatie, wat wil je filmen, welk brandpuntafstand, eventuele follow focus dingetjes, en dergelijke.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ik vind deze lenzen wel ok!ton1234 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:36:
ADVIES... filmen met de Canon 550D welk lens is hiervoor geschikt of beter meest aanbevolen.

mijn diy rig begint nu een beetje vorm te krijgen:

nu nog leren filmen
[Vimeo: http://www.vimeo.com/12295659]

nu nog leren filmen
[Vimeo: http://www.vimeo.com/12295659]
Welke editing software gebruiken jullie vooral? Er is zoveel keus en ik ben er nog niet echt wegwijs in geworden.
tja er is inderdaad veel: gebruik je mac of pc?DarkShadow schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:27:
Welke editing software gebruiken jullie vooral? Er is zoveel keus en ik ben er nog niet echt wegwijs in geworden.
Een pc, alhoewel ik ook een macbook tot mijn beschikking heb. De PC werkt wat fijner (groter scherm, muis e.d.)
dan zou ik zeggen avid 5 of premiere cs5... Ik heb zelf geen ervaring met avid, maar ik hoor er wel goede dingen over.
avid is voor de meeste beginners net een stap te ver; de workflow kan je nu niet bepaald logisch en begrijpelijk noemen als je het "idee" niet gewend bent.
Premiere CS5 lijkt me een prima keuze; vooralsnog ook het eerste pakket dat real-time met je native h264 bestanden om gaat, zonder ze eerst te moeten recoden. Qua stabiliteit hebben ze ook een paar grote stappen gemaakt...
Premiere CS5 lijkt me een prima keuze; vooralsnog ook het eerste pakket dat real-time met je native h264 bestanden om gaat, zonder ze eerst te moeten recoden. Qua stabiliteit hebben ze ook een paar grote stappen gemaakt...
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Zeer creatief, zo'n LCD-zoeker heb ik ook gemaakt van foamboard en een HEMA-leesbril. Maar met zoiets zou ik niet bij een betaalde opdracht durven aan te komen...savale schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 18:18:
mijn diy rig begint nu een beetje vorm te krijgen:
Ach ja als ze genoeg betalen zodat je je gear eruit kan halen dan zou ik ook iets echts aanschaffen, maar voor de hobby werkt dit toch prima.MartijnGizmo schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 11:39:
[...]
Zeer creatief, zo'n LCD-zoeker heb ik ook gemaakt van foamboard en een HEMA-leesbril. Maar met zoiets zou ik niet bij een betaalde opdracht durven aan te komen...
Zojuist een Zoom H4n aan de video-collectie toegevoegd:

Leuk ook dat ik dankzij de koptelefoonaansluiting rond kan lopen met het ding om een beetje 'feeling' te krijgen voor geluid.

Leuk ook dat ik dankzij de koptelefoonaansluiting rond kan lopen met het ding om een beetje 'feeling' te krijgen voor geluid.
nice! Zit daar ook iets bij voor buitengebruik? (tegen de wind)MartijnGizmo schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 15:05:
Zojuist een Zoom H4n aan de video-collectie toegevoegd:
[afbeelding]
Zit erbij, maar is niet geweldig.savale schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:24:
[...]
nice! Zit daar ook iets bij voor buitengebruik? (tegen de wind)
Hier moet je zijn : Red Head Windscreens (ik heb nu 3 kleuren... ) spaar ze allemaal!
Verwijderd
Oeh, gaaf met een XLR aansluiting
Moet mijzelf er ook maar eens in verdiepen. Heb je misschien leesvoer over recorders?
Moet mijzelf er ook maar eens in verdiepen. Heb je misschien leesvoer over recorders?
Precies, die is dus al onderweg deze kant op.GerardHenninger schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:52:
[...]
Zit erbij, maar is niet geweldig.
Hier moet je zijn : Red Head Windscreens (ik heb nu 3 kleuren... ) spaar ze allemaal!
haha coole dingen, ook wel wat voor over mijn mic
Trouwens vandaag voor t eerst geprobeerd te filmen met mn gear. de lcd viewfinder en folow focus deden wel goed hun werk. Kwa focus zat ik iedere keer eigenlijk al best goed en ik kon alles perfect zien in de volle zon. (wel beetje vals spelen op F11 - F18)
Ik heb dus wel nd filters nodig in de volle zon, want op F11 - F18 is de lol er wel een beetje af
Belichting is ook best wel aardig in orde, maar een histogram zou toch wel handig zijn, dus ik hoop dat Magic Lantern binnenkort ook werkt op 25p want die werk alleen nog met de 1.1 firmware meen ik?
Uiteraard wel wat klassieke fouten gemaakt: af en toe toch ff te snel willen pannen, waardoor het beeld wat stottert. Sommige shots had ik ook beter op een statief of met een slider moeten doen om het schudden er volledig uit te halen.
Ik moet ook nog even een beetje uitproberen wat nou lekker wegkijkt wat betreft spelen met de focus. Hoe ik nu mn stukjes film is als volgt: iedere keer vanuit "out of focus" naar wat ik in focus wil. Dan stukje pannen / opnemen wat ik wil en dan weer out of focus draaien of wegpannen, maar of dat wel nuttig is weet ik nog niet, maar dat zie ik wel met nabewerken denk ik zo.
Als die af is zal ik m wel even posten zodat er mogelijk nog wat tips van jullie binnenkomen
Ik zie hier niet heel veel filmpjes langs komen of posten jullie die ergens anders?
Trouwens vandaag voor t eerst geprobeerd te filmen met mn gear. de lcd viewfinder en folow focus deden wel goed hun werk. Kwa focus zat ik iedere keer eigenlijk al best goed en ik kon alles perfect zien in de volle zon. (wel beetje vals spelen op F11 - F18)
Ik heb dus wel nd filters nodig in de volle zon, want op F11 - F18 is de lol er wel een beetje af
Belichting is ook best wel aardig in orde, maar een histogram zou toch wel handig zijn, dus ik hoop dat Magic Lantern binnenkort ook werkt op 25p want die werk alleen nog met de 1.1 firmware meen ik?
Uiteraard wel wat klassieke fouten gemaakt: af en toe toch ff te snel willen pannen, waardoor het beeld wat stottert. Sommige shots had ik ook beter op een statief of met een slider moeten doen om het schudden er volledig uit te halen.
Ik moet ook nog even een beetje uitproberen wat nou lekker wegkijkt wat betreft spelen met de focus. Hoe ik nu mn stukjes film is als volgt: iedere keer vanuit "out of focus" naar wat ik in focus wil. Dan stukje pannen / opnemen wat ik wil en dan weer out of focus draaien of wegpannen, maar of dat wel nuttig is weet ik nog niet, maar dat zie ik wel met nabewerken denk ik zo.
Als die af is zal ik m wel even posten zodat er mogelijk nog wat tips van jullie binnenkomen
[ Voor 97% gewijzigd door savale op 05-06-2010 21:41 ]
@savale, wat me toch een beetje dwars zat aan je rig is dat je lijkt te focussen met een motortje? Is dat niet heel onwenselijk omdat je altijd vast zit aan de zelfde snelheid en niet eventjes kan vertragen aan het einde bv?
Jups is best jammer dat het niet sneller / langzamer kan inderdaad. Op zich is de constante snelheid wel fijn voor sommige dingen, maar het zou beter zijn dat ie aan t einde wat langzamer zou gaan. Ik ga r even over nadenken of ik dat nog kan fixen. Misschien een draaiknop die naar links / rechts kan. Hoe verder ik m draai hoe harder die een kant op gaat ofzo.
Twee drukgevoeligge knopjes, een Arduino mini oid. en daar hang je dan je servo-motor aan. Je kan elke gekke instelling creëren, eventueel zelfs presets.
ojee ik krijg inderdaad ineens ideeën: lens erop, dan even het begin / eindpunt calibreren door er zelf heen te stappen. Vervolgens met 2 drukgevoelige knoppen op variabele snelheid heen en weer en als je hem volledig induwt dan gaat ie compleet out of focus tot het eindpunt van de lens (dus oneindig of heel dichtbij gefocussed)Aloys schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:27:
Twee drukgevoeligge knopjes, een Arduino mini oid. en daar hang je dan je servo-motor aan. Je kan elke gekke instelling creëren, eventueel zelfs presets.
edit: heeft analoog in, dus kan ook gewoon een potmeter gebruiken en daarmee zelf aan de focus draaien en dan de 2 druknoppen erbij laten om in een vast tempo (zoals nu) te focussen
edit2: ik ga het denk toch nog simpeler oplossen: gewoon een 555 ictje met een potmeter
http://www.horrorseek.com...tors/svoint_RCServos.html
[ Voor 23% gewijzigd door savale op 06-06-2010 22:00 ]
Ik wacht op een mail van igus (www.igus.com) over de kosten van een rail en een blok om de camera overheen te laten glijden. Maar als ik zie dat je een glider bij indisystems al voor 99 euro kan krijgen is het bijna de moeite niet om het zelf te doen.
Overigens kwam ik gisteren op de site van hangrip, daar zitten echt wat leuke rigs bij die heel betaalbaar zijn (vanaf 150 euro) en niet direct lomp groot.
Overigens kwam ik gisteren op de site van hangrip, daar zitten echt wat leuke rigs bij die heel betaalbaar zijn (vanaf 150 euro) en niet direct lomp groot.
De voornaamste reden om zelf wat te maken is niet zozeer de kosten (ik bedoel... 100-300 euro op een camera+lens van 1000+, waarschijnlijk 2000+ euro), maar het feit dat je het helemaal custom kunt maken. Je ziet ook van tijd tot tijd heel leuke ideeën langskomen.
nou een beetje rig betaal je ook nog zo 1000 euro voor: folow focus / z-finder / shoulder mount, dat besteed ik liever aan andere dingen.ssj3gohan schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:39:
De voornaamste reden om zelf wat te maken is niet zozeer de kosten (ik bedoel... 100-300 euro op een camera+lens van 1000+, waarschijnlijk 2000+ euro), maar het feit dat je het helemaal custom kunt maken. Je ziet ook van tijd tot tijd heel leuke ideeën langskomen.
Het voordeel van zelf maken is dat je sneller even iets aanpast als het niet helemaal naar je zin is + het is leuk!
Ik wil ook nog graag een slider maken, maar het moet prijstechnisch wel interessant zijn. Die igus rails is wel langer als de indysystems variant meen ik
De indiSLIDER is gewoon gemaakt van Igus-componenten, alleen kun je dus bij Igus zelf de lengte kiezen en moet je er nog wat draad in tappen.DarkShadow schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:35:
Ik wacht op een mail van igus (www.igus.com) over de kosten van een rail en een blok om de camera overheen te laten glijden. Maar als ik zie dat je een glider bij indisystems al voor 99 euro kan krijgen is het bijna de moeite niet om het zelf te doen.
hoe lang doet igus erover om te reageren? Ik heb vrijdag al een order factuur aangevraagd, nog niets gezien.
Ik ben nu bezig in adobe premiere cs5, ik krijg echter gpu rendering niet aan het werk. Ik heb een ati hd4850, dus lijkt me dat die kaart toch geschikt moet zijn. Als ik naar de instelling gaat is het boxje grijs en kan ik het dus enkel op software matig houden.
Ik ben nu bezig in adobe premiere cs5, ik krijg echter gpu rendering niet aan het werk. Ik heb een ati hd4850, dus lijkt me dat die kaart toch geschikt moet zijn. Als ik naar de instelling gaat is het boxje grijs en kan ik het dus enkel op software matig houden.
GPU rendering werkt toch alleen maar op die paar selectieve NVIDIA kaarten? Volgens mij is ATI volledig uitgesloten van het voordeel-pakketje. De mercury engine zou echter wel ook zonder NVIDIA kaart moeten werken - hij krijgt gewoon wat minder boost dan. Ik kan de files uit mn 5D native editen hier, tevens met ATI kaart.
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Wat een bullshit zeg, dacht dat het enkel bij games bleef. Sneu om zo te concurreren.Aesculapius schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:55:
GPU rendering werkt toch alleen maar op die paar selectieve NVIDIA kaarten? Volgens mij is ATI volledig uitgesloten van het voordeel-pakketje. De mercury engine zou echter wel ook zonder NVIDIA kaart moeten werken - hij krijgt gewoon wat minder boost dan. Ik kan de files uit mn 5D native editen hier, tevens met ATI kaart.
Ik probeer nu transitions toe te voegen in mijn film, en in eerste instantie werkte het, maar nu zie ik alleen nog maar een vlaggetje en werkt de transitie niet. Wat doe ik verkeerd
[ Voor 15% gewijzigd door DarkShadow op 07-06-2010 16:12 ]
Voor de mensen die nog wat materiaal van DSLR's willen zien:
www.rebelfilm.nl
Alles geschoten met Canon 550D en/of Canon 5D MKII
www.rebelfilm.nl
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Voorlopig is er alleen hw-acceleratie voor Mercury voor specifieke videokaarten met CUDA 1.3: de nVidia GeForce GTX 285, Quadro FX 3800, 4800, 5800 en de Quadro CX.DarkShadow schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:41:
Ik ben nu bezig in adobe premiere cs5, ik krijg echter gpu rendering niet aan het werk. Ik heb een ati hd4850, dus lijkt me dat die kaart toch geschikt moet zijn.
Er zijn wel geruchten over een eventuele, toekomstige ondersteuning van OpenCL (bron), zodat Mercury misschien later ook kan draaien op nieuwere Ati/AMD kaarten. Kan ook goed CS6 worden.
Verwijderd
Het is een eerste implementatie van hardware encoding van de GPU. Geen enkele andere concurrent die dit ondersteunt. Ik snap dat je ervan baalt dat dit nog niet werkt voor ATI, maar als je voldoende professioneel hiermee werkt, dan is de aanschaf van een nVidia kaart een kleine investering waar je heel veel rendement uit haalt.DarkShadow schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:25:
Wat een bullshit zeg, dacht dat het enkel bij games bleef. Sneu om zo te concurreren.
Het is vrij simpel CS5 heeft veel betere ondersteuning van native formaten zoals DSLR H264 of RED RAW. Daar heeft iedereen voordeel van, ongeacht wat voor GPU je in je systeem hebt zitten. Ik merk hier thuis ook dat video van mijn 550D zonder problemen wordt afgespeeld, wat bij CS4 nog niet het geval was. Alleen scrollen en snelle edits leveren problemen (maar heb dan ook nog een dual core op dit moment)Aesculapius schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:55:
Daarnaast heeft CS5 de Mercury playback engine voor GPUs. Dit is een oplossing die playback van native formats ontzettend versneld. Denk aan meer dan 10 verschillende layers met video die tegelijk afgespeeld worden in realtime. Dit is allemaal gebouwd op NVIDIA's CUDA technologie, dus vandaar dat alleen NVIDIA kaarten ondersteund worden. OpenCL was nog niet beschikbaar tijdens de ontwikkeling van CS5, dus vandaar een NVIDIA only oplossing. Heeft weinig met "sneu concurreren" te maken, meer met het feit dat AMD gewoon geen fatsoenlijk alternatief had voor CUDA.
Ik was afgelopen zaterdag op de EO Jongerendag (tja, ben 26, maar kan er toch van genieten, sorry), en daar kon ik vrolijk mijn nieuwe lens uit testen.
Komende zaterdag opnieuw uittesten, maar in dan in de dierentuin (ouwehands). Hopelijk snel daarna een keer de surf in scheveningen mee gaan pakken. Probleem is nog wel het ontbreken van geld om microfoons/lenzen/rigs/nd filters aan te schaffen.
Veel langer kon ik hem niet stilhouden trouwens, is enorm zwaar. Een schouder rig zal dit natuurlijk oplossen, maar ik heb nu mijn oog laten vallen op de rigs van www.hangrip.com, vooral V1, V8 en V10 zien er gaaf uit. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit een oplossing is aangezien je wel betere grip hebt, maar geen ondersteuning. Ze zijn ontzettend betaalbaar, wat denken jullie?
Komende zaterdag opnieuw uittesten, maar in dan in de dierentuin (ouwehands). Hopelijk snel daarna een keer de surf in scheveningen mee gaan pakken. Probleem is nog wel het ontbreken van geld om microfoons/lenzen/rigs/nd filters aan te schaffen.
Veel langer kon ik hem niet stilhouden trouwens, is enorm zwaar. Een schouder rig zal dit natuurlijk oplossen, maar ik heb nu mijn oog laten vallen op de rigs van www.hangrip.com, vooral V1, V8 en V10 zien er gaaf uit. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit een oplossing is aangezien je wel betere grip hebt, maar geen ondersteuning. Ze zijn ontzettend betaalbaar, wat denken jullie?
[ Voor 17% gewijzigd door DarkShadow op 08-06-2010 20:10 ]
Je ziet ook die steadycam operator voorbijkomen, maar ik kon niet echt goed zien of hij nu ook een schermpje heeft dat hij ziet wat hij doet, of wordt de camera op afstand bedient en gericht?
Die hangt ongeveer op kniehoogte. Vooral handig om te kunnen zien waar je loopt.Lennart_1337 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:33:
Je ziet ook die steadycam operator voorbijkomen, maar ik kon niet echt goed zien of hij nu ook een schermpje heeft dat hij ziet wat hij doet, of wordt de camera op afstand bedient en gericht?
Zoiets dus, kon niet echt een mooier/beter plaatjes vinden

Mooie plaatjes dat wel. Maar inhoudelijk erg standaard filmpjes. Dat makelaarsfilmpje is bijna kneuterig.jd1987 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:38:
Voor de mensen die nog wat materiaal van DSLR's willen zien:
www.rebelfilm.nl
Dat is wat ik eerder in dit topic aanhaalde, fotograferen is een vak, film maken ook.
[ Voor 27% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-06-2010 20:50 ]
Ben ik het me eens, makelaarsfilmpje was echt kneuterig (geen beter woord). Jammer. MTV filmpje toch een stukje beter. Het is natuurlijk ook voor commerciële doeleinden, kan zijn dat de klant zoiets wenst. Zie toch liever de art/feature filmpjes.
Waarom is mijn filmpje trouwens niet in HD te zien op Vimeo? Ik heb hem gewoon geupload als 1080p24 bestand.
Waarom is mijn filmpje trouwens niet in HD te zien op Vimeo? Ik heb hem gewoon geupload als 1080p24 bestand.
[ Voor 18% gewijzigd door DarkShadow op 08-06-2010 23:15 ]
ligt maar net aan de situatie, en wat je wil 
Dus wat film jij zoal, wat wil je gaan filmen ? etc..
weet je trouwens dat je een edit knop heb?
Ik ben daar ontzettend goed in, die edit knop, alleen vergeet ik het soms nog wel eensBobF. schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:27:
ligt maar net aan de situatie, en wat je wil
Wat ik voornamelijk wil filmen is sport (surf/free run), maar ook roadtrips, mooie plaatsen. Weinig interviews of stem denk ik. Dus vooral omgevingsgeluid.
een rode mic
Verwijderd
Voor audio geldt eigenlijk altijd dat je zo dicht mogelijk op je onderwerp een mic wilt hebben. Vandaar dat ze vaak met een boom werken die boven de hoofden van de geinterviewden hangt als de presentator geen mic in zijn hand heeft. Als je geen geluidsman bij je hebt, dan is het met interviews ook handig om een groothoekadapter te gebruiken icm een normale videomic. Door de groothoek kun je dichter op je onderwerp werken.
Als je sport wilt gaan filmen dan wordt het erg lastig om een mic bij je onderwerp te hebben liggen en dan zou ik gewoon voor een normale videomic gaan. De monovariant is richtingsgevoelig en erg goed voor stemmen/interviews. Rode heeft ook een stereo videomic die geluid uit een veel bredere hoek opneemt en stereo geluid opneemt. In jouw geval zouden beide types goed zijn denk ik.
Zoals MG al aangeeft wil je er absoluut wel een deadcat omheen hebben zitten als je buiten gaat filmen, anders begint het membraan enorm te klapperen in de wind en is je buitenopname onbruikbaar.
Als je sport wilt gaan filmen dan wordt het erg lastig om een mic bij je onderwerp te hebben liggen en dan zou ik gewoon voor een normale videomic gaan. De monovariant is richtingsgevoelig en erg goed voor stemmen/interviews. Rode heeft ook een stereo videomic die geluid uit een veel bredere hoek opneemt en stereo geluid opneemt. In jouw geval zouden beide types goed zijn denk ik.
Zoals MG al aangeeft wil je er absoluut wel een deadcat omheen hebben zitten als je buiten gaat filmen, anders begint het membraan enorm te klapperen in de wind en is je buitenopname onbruikbaar.
Als je filmt met een DSLR dan lees dat je sluitertijd 50 dient in te stellen.
Maar waarom 50 dubbel van PAL25 maar kun je dan niet bv 200 of 400 of mee... sluitertijd gebruiken.
Wat gebeurt er in beeld als je dit doet ?
Maar waarom 50 dubbel van PAL25 maar kun je dan niet bv 200 of 400 of mee... sluitertijd gebruiken.
Dat kan je wel doen.. Alleen zal de video dan veel schokkeriger overkomen. Omdat het verschil tussen de frames groter wordt.ton1234 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 17:37:
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Dus eigenlijk als sluitertijd 50 wil behouden heb je een ND filter nodig het liefst variabel. Die krengen zijn best wel duur... 60e voor 58mm. Als het tegenzit heb je een grotere maat nodig dan... 65e. Plus een stepdownring > 52mm.
Moet er nog eens even over denken.
Moet er nog eens even over denken.
heb de gok genomen en t e.a. aan ND filters op ebay besteld. 30 euro met verzenden voor 4 filters totaal... Ik heb verder ook nog pola filters. DIe zullen ook wel helpen
Zoals ThunderNEt ook al zegt is sluitertijd belangrijk voor hoe "glad" je video loopt. Je moet je sluitertijd altijd zien als een fractie van de tijd per frame en hierbij is de "180-degree shutter" belangrijk. Dit komt uit het oude tijdperk van film waar de shutter gewoon een ronddraaiende halve schijf was. De helft van de tijd werd het frame belicht, en de andere helft werd gebruikt om de film door te schuiven naar het volgende frame. Omdat iedereen hier aan gewend is bij film is dit nog steeds tijd die wordt aangehouden, de sluitertijd is de helft van de tijd per frame. Dit betekent dus ook dat je sluitertijd niet per se 1/50e dient te zijn, dat is afhankelijk van je framerate. Als je 24 of 25fps schiet moet je inderdaad 1/50e aanhouden. Als je 60 FPS schiet is je sluitertijd 1/120e.ton1234 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 17:37:
Wat gebeurt er nu als je dit niet doet? Dat hangt er van af wat je wel doet. Hoe dichter je bij de 100% belichting komt, hoe meer je opnames er uit zullen zien als video. Videocamera's belichten namelijk doorgaans zo lang mogelijk het beeld, wat op zich vaak ook nodig is vanwege de kleinere sensors
Als je kortere sluitertijden gaat aanhouden krijg je zoals ThunderNet zegt hele "schokkerige" beelden. Het effect is echter moeilijk te omschrijven, je zult het eigenlijk eens uit moeten proberen, maar feit is dat opnames er gewoon minder vloeiend uit zien. Kijk maar eens Saving Private Ryan, de openingsscene op het strand. Hier heeft men namelijk met opzet de keuze gemaakt om een 270 degree shutten te gebruiken. Dit wordt in meerdere films wel gedaan maar het effect is hier wel het duidelijkst. Kijk vooral naar hoe explosies en dergelijke er uit zien en je snapt meteen wat het gevolg is (en waarom je in normale opnames nooit de 180-degree rule wilt breken, laat staan met extreme waardes als 1/400e)
Mijn hartelijke dank voor deze duidelijke uit 1 zetting.Snoitkever schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 00:48:
[...]
Zoals ThunderNEt ook al zegt is sluitertijd belangrijk voor hoe "glad" je video loopt. Je moet je sluitertijd altijd zien als een fractie van de tijd per frame en hierbij is de "180-degree shutter" belangrijk. Dit komt uit het oude tijdperk van film waar de shutter gewoon een ronddraaiende halve schijf was. De helft van de tijd werd het frame belicht, en de andere helft werd gebruikt om de film door te schuiven naar het volgende frame. Omdat iedereen hier aan gewend is bij film is dit nog steeds tijd die wordt aangehouden, de sluitertijd is de helft van de tijd per frame. Dit betekent dus ook dat je sluitertijd niet per se 1/50e dient te zijn, dat is afhankelijk van je framerate. Als je 24 of 25fps schiet moet je inderdaad 1/50e aanhouden. Als je 60 FPS schiet is je sluitertijd 1/120e.
Wat gebeurt er nu als je dit niet doet? Dat hangt er van af wat je wel doet. Hoe dichter je bij de 100% belichting komt, hoe meer je opnames er uit zullen zien als video. Videocamera's belichten namelijk doorgaans zo lang mogelijk het beeld, wat op zich vaak ook nodig is vanwege de kleinere sensors
Als je kortere sluitertijden gaat aanhouden krijg je zoals ThunderNet zegt hele "schokkerige" beelden. Het effect is echter moeilijk te omschrijven, je zult het eigenlijk eens uit moeten proberen, maar feit is dat opnames er gewoon minder vloeiend uit zien. Kijk maar eens Saving Private Ryan, de openingsscene op het strand. Hier heeft men namelijk met opzet de keuze gemaakt om een 270 degree shutten te gebruiken. Dit wordt in meerdere films wel gedaan maar het effect is hier wel het duidelijkst. Kijk vooral naar hoe explosies en dergelijke er uit zien en je snapt meteen wat het gevolg is (en waarom je in normale opnames nooit de 180-degree rule wilt breken, laat staan met extreme waardes als 1/400e)
Duidelijk dus dan toch een (vari)ND filter.
Heb nog verder gezocht op prijs, maar overal dezelfde prijs (hoge) prijs.
Ik heb gewoon twee goedkope (Green L) polafilters gekocht, van 1 van de 2 het glas omgedraaid en de ander geblokkeerd qua draaien...savale schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 00:39:
heb de gok genomen en t e.a. aan ND filters op ebay besteld. 30 euro met verzenden voor 4 filters totaal... Ik heb verder ook nog pola filters. DIe zullen ook wel helpen
Ik ben bezig met mijn eigen rig te bouwen. Nu is hij bijna af, maar ben ik nog opzoek naar een goedkope videohead met quickrelease of een baseplate met quickrelease zodat ik vrij simpel de camera kan verwijderen. Kan alleen niet echt iets goedkoops vinden.
Ik gebruik deze baseplate op m'n indiRAILS, omdat die plaatjes ook op m'n beide statiefkoppen en Magic Arm passen:

Het is een Manfrotto 323 RC2, kost bij Kamera-Express €32,50

Zou dit niet op te lossen zijn door achteraf een frame-blending effect op je video toe te passen? Voor bijvoorbeeld green-screen toepassing lijkt mij een kort sluitertijd erg praktisch, omdat je de randen dan makkelijk kan "knippen".ThunderNet schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 17:38:
[...]
Dat kan je wel doen.. Alleen zal de video dan veel schokkeriger overkomen. Omdat het verschil tussen de frames groter wordt.
Ben benieuwd naar het resultaat, zit er ook aan te denken om zelf iets te bouwen.. Plaats wat foto's als ie af is!DarkShadow schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 01:44:
Ik ben bezig met mijn eigen rig te bouwen. Nu is hij bijna af, maar ben ik nog opzoek naar een goedkope videohead met quickrelease of een baseplate met quickrelease zodat ik vrij simpel de camera kan verwijderen. Kan alleen niet echt iets goedkoops vinden.
Dat is perfect, ik heb nu een van mn goedkope statief afgehaald. Maar dat is een tijdelijke oplossing. Is er wel ruimte om daar een of twee gaten erin te boren (onder het baseplate dat je erafhaalt).MartijnGizmo schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:21:
Ik gebruik deze baseplate op m'n indiRAILS, omdat die plaatjes ook op m'n beide statiefkoppen en Magic Arm passen:
[afbeelding]
Hier een foto van mijn rig:

foto is gemaakt met iphone 3gs, dus vandaar de slechte kwaliteit.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=g2szUPQD61g]
De rig is nog niet af, ik ben opzoek naar een goede shoulder pad, daarnaast maak ik de rail misschien nog een stuk korter en plaats ik de shoulder pad opzij. Verder ga ik zelf een follow focus bouwen, onderdelen zijn in bestelling bij rsonline. Uiteindelijk moet ik nog sparen voor een Mic en een grotere lenzen voorraad etc.
[ Voor 35% gewijzigd door DarkShadow op 13-06-2010 12:54 ]
Die baseplate heeft idd ruimte voor gaten, en er zitten er al een aantal in:

Even een vraagje, ik heb ergens gelezen dat bij Rigs de afstand tussen de buizen 60 mm is (van midden buis naar midden buis). En dat de buisjes zelf 15 mm moeten zijn? (tenminste om te voldoen aan de standaard). Klopt dit?
Ik heb nu iets van een shoulder pad gevonden, ga het zo snel mogelijk uitproberen. Als hij af is maak ik wel een filmpje met mijn eigen camera, + eentje in de spiegel. Ik zit tot nu toe nog onder de 50 euro aan onderdelen.
Ik heb nu iets van een shoulder pad gevonden, ga het zo snel mogelijk uitproberen. Als hij af is maak ik wel een filmpje met mijn eigen camera, + eentje in de spiegel. Ik zit tot nu toe nog onder de 50 euro aan onderdelen.
60mm/15mm is idd de industriestandaard.
hehe al die technische praat..... heerlijk
maaruh ik was dit weekend even m;n eerste footage aan t schieten, hier een heel kort teasertje (loopt ie nou wel soepel?)
[Vimeo: http://vimeo.com/12530047]
maaruh ik was dit weekend even m;n eerste footage aan t schieten, hier een heel kort teasertje (loopt ie nou wel soepel?)
[Vimeo: http://vimeo.com/12530047]
@savale, leuk, maar wel erg kort 
Wat is eigenlijk de standaard lengte van een shoulder rig rail of is daar geen standaard voor. Mijn rail is nu op 50 cm, wat of te lang of te kort is. (te lang om de shoulder pad er naast te hangen, net iets te kort volgens mij om de shoulder pad eronder te hangen)
Wat is eigenlijk de standaard lengte van een shoulder rig rail of is daar geen standaard voor. Mijn rail is nu op 50 cm, wat of te lang of te kort is. (te lang om de shoulder pad er naast te hangen, net iets te kort volgens mij om de shoulder pad eronder te hangen)
De rails van indiSYSTEM die ik heb zijn 18", net geen 46cm dus... Als je die upgrade naar een schoudersetup zit de schouderpad ernaast/-achter:

Trouwens net mijn maxiMOUNT in ontvangst genomen van de FedEx-man, lijkt me erg prettig in gebruik.
Zo'n ding dus:

Trouwens net mijn maxiMOUNT in ontvangst genomen van de FedEx-man, lijkt me erg prettig in gebruik.
Zo'n ding dus:

Ik weet niet of deze filmpjes wel eens voorbijgekomen zijn:
http://provideocoalition....film_school_art_of_focus/
Word uitgelegd hoe focuspullen werkt en waar je op moet letten.
En in deel3 gaan ze het ook nog echt uitvoeren ook.
De focuspuller ziet dus helemaal niks van wat 'ie doet!
Die draait blind een de focus knop en raad/gokt de afstand aan de hand van markers en onthouden afstanden en doet alles op gevoel.
Echt super knap!
http://provideocoalition....film_school_art_of_focus/
Word uitgelegd hoe focuspullen werkt en waar je op moet letten.
En in deel3 gaan ze het ook nog echt uitvoeren ook.
De focuspuller ziet dus helemaal niks van wat 'ie doet!
Die draait blind een de focus knop en raad/gokt de afstand aan de hand van markers en onthouden afstanden en doet alles op gevoel.
Echt super knap!
Die heb ik idd al eens bekeken, knap werk!
@gizmo, dan zit ik dus toch aardig in de buurt met mijn 50 cm. Ik heb hem nu net af, zal zo eens wat plaatjes posten en een filmpje (direct maar een DIY 'tutorial' gemaakt).
Ha, zon maxi mount was ik nog naar op zoek (om zelf te maken). Ik zie dat hij 50 dollar is, hoeveel heb je er voor betaald incl verzendkosten? Laat me even weten hoe het bevalt.
Ha, zon maxi mount was ik nog naar op zoek (om zelf te maken). Ik zie dat hij 50 dollar is, hoeveel heb je er voor betaald incl verzendkosten? Laat me even weten hoe het bevalt.
[ Voor 34% gewijzigd door DarkShadow op 15-06-2010 20:47 ]
Was incl. verzenden $71,95... maak je het zelf ook wel voor, maar dan zit je nog met coaten, handvat, gaten met 1/4"-draad, etc.
Zoals belooft, mijn rig nu hij af is. Ik ga nog wel een follow focus toevoegen (zelf maken) en mogelijk de maxi mount. Verder is het nog allemaal wat kaal doordat ik slechts 2 lenzen heb en verder geen accessoires.

Ik hoor graag suggesties/opmerkingen/complimenten
Voor meer foto's (details): http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157624263860536/

Ik hoor graag suggesties/opmerkingen/complimenten
Voor meer foto's (details): http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157624263860536/
[ Voor 9% gewijzigd door DarkShadow op 15-06-2010 22:12 ]
Dacht ik net een Hoodman te bestellen kwam ik dit tegen.
Naast de Zacuto en de Hoodman is er ook de LCDVF...
http://www.lcdvf.com
Naast de Zacuto en de Hoodman is er ook de LCDVF...
http://www.lcdvf.com
Mooi al die RIGS ben wel benieuwd hoe de ervaringen ermee zijn.
Hier staan ze op een rij.
http://www.cinema5d.com/news/?p=1474&page=1
Op die review is veel kritiek gekomen. Zie hier bv de response van Cinevate: http://www.cinevate.com/website/index.php/dslr_rig_reviewton1234 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 01:04:
Mooi al die RIGS ben wel benieuwd hoe de ervaringen ermee zijn.
Maar niet alleen Cinevate, ook RedRock en andere bedrijven zijn er zeer kritisch over. De review leest inderdaad amateuristisch, tegenvaller dus.
Heb jij, of heeft iemand anders, al ervaring met dergelijke goedkopere ND filters? Ik zie namelijk op ebay prijzen die vele malen lager zijn dan wat je in de winkel betaalt voor een ND filter. Merk je dat terug in de kwaliteit?savale schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 00:39:
Ik twijfel namelijk wel een beetje over een variabel ND filter, je leest wel veel over artifacts en donkere waas met dergelijke filters. Denk dat ik dan toch liever voor een set standaard ND filters ga, als die niet de duur zijn.
Ik heb gelezen dat er veel troep via ebay wordt verkocht qua ND filters, ben ook erg benieuwt naar de ervaringen van Savale (het liefst met wat beelden).