Video voor fotografen

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
Nou, no offence, maar de camera is vooral leuk vanwege de enorm hoge FPS mogelijkheden die je in 99,9% van je werk nooit nodig hebt. Doe mij dan maar een (waarschijnlijk goedkopere) RED Epic, die kan 5K schieten op niet minder dan 120 fps (5x slow-motion) en zelfs 225 fps @ 2K (9,4x slow-motion). Daar kan de Phantom een puntje aan zuigen. 13.5 stops dynamic range, lossless REDCODE compressie, ik wist wel waar ik mijn lichaamsdelen voor op zou offeren hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349417

Hey ik heb een 550d gekocht. Maar soms zie ik dat in filmmodus alles binnen een halve meter scherp is en alles daarachter niet meer. En soms zie ik dan dat ik tot 20 meter alles piekfijn uitzie. Je kan dus het diagframga op 1 of andere manier toch aanpassen volgens mij?

In de modus tv, kan je het diagfragma wijzigen, maar in filmmodus zover ik weet niet? Hoe doe je dit dus in de filmmodus?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 18:43

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zat dat boek over die Spaanse jongen genaamd Manual er niet bij? O-)

Camera op "M" zetten, dan kun je het wel regelen. Daarnaast is het scherptepunt natuurlijk afhankelijk van de plek waar je gefocust hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK in M kan ik het idd wijzigen, maar behoudt hij dan deze instellingen als ik hem terugdraai naar filmmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:13
Iemand die dit gaat proberen? http://vimeo.com/10599330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
Anoniem: 349417 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:21:
OK in M kan ik het idd wijzigen, maar behoudt hij dan deze instellingen als ik hem terugdraai naar filmmodus?
Dat is niet hoe het moet. Ik heb m'n 550D zo niet bij de hand, dus ik moet het even uit m'n hoofd doen. Eerste wat je moet doen is de camera in de movie mode zetten. Vervolgens ga je naar het menu en zet je exposure op "manual". Je wilt niet dat de camera dit voor je gaat doen, dan krijg je zoals je zelf al zegt zwaar onbetrouwbare resultaten.
Nu kun je het menu afsluiten en zaken instellen. Naast de afdrukknop zit een knopje "ISO". Als je deze indrukt kun je met het wieltje bovenop de ISO instellen, of je kunt deze op auto zetten als je toch nog enige vorm van automatische belichting wilt behouden (ik raad het af) Als je geen knoppen indrukt kun je met het zelfde wiel de sluitertijd instellen. Om mooie "film"-achtige beelden te krijgen kun je het best de 2xFPS regel aanhouden, wat neerkomt op 1/50ste bij 24 of 25 fps, 1/60ste bij 30 fps, 1/100ste bij 50 fps en 1/125ste bij 60 fps. Langere sluitertijd geeft je opnames wat sommigen de "video-look" noemen, teveel motion blur en te vloeiende bewegingen. Op zich raar dat vloeiender beelden als goedkoper afgedaan worden, maar dat is een mooie discussie voor een andere draad, net als de 24p of 60p discussie. Daarover gesproken, als je voor de "filmische look" gaat wil je ook absoluut 24p schieten.
Tot slot wil je nog diafragma kunnen instellen. Hiervoor gebruik je de bovenste knop naast je beeldscherm, met "AV" er op. Houdt deze ingedrukt en draai aan het wiel om je diafragma in te stellen. Ik weet niet wat voor lens(en) je gebruikt, maar ik kan zelf adviseren om die niet verder open te gooien dan f/3.5 ofzo. Je hebt het al lastig genoeg om vanaf je LCD focus goed te krijgen met f/3.5. Ik schiet zelf liever richting de f/11 als ik hem niet op statief heb staan, maar ik heb (helaas) dan ook nog geen Z-finder of monitor om focussen makkelijker te maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Na alle berichten over de 550D kun je haast niet zonder. :)
Snotkever bedankt voor de waardevolle post, ga ik ook zeker gebruiken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey Snotkever bedankt!

Ik kan wel mijn diafragma niet zo ver als f/3.5 opengooien, bij mij gaat hij maar tot f/5 ofzo. Is dat ook ergens een instelling die ik moet veranderen? (Ik schiet met een kitlens 18-55mm)

Alvast nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Anoniem: 349417 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:40:
Hey Snotkever bedankt!

Ik kan wel mijn diafragma niet zo ver als f/3.5 opengooien, bij mij gaat hij maar tot f/5 ofzo. Is dat ook ergens een instelling die ik moet veranderen? (Ik schiet met een kitlens 18-55mm)

Alvast nogmaals bedankt!
Heb je hem wel op 18mm staan? Het diafragma van die kitlens verloopt namelijk van F/3.5 naar F/5.6, dus op 55mm kun je niet meer krijgen dan F/5.6. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yep thx, Leer hier heel wat bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey Ik gebruik Vegas pro 8 als editing software. Nu sleep ik mijn .mov file gewoon in mijn project file NTSC DV 24p (720x480; 23,976 fps). En Render ik hem als Movie voor Windows.avi NTSC DV24p (inserting 2 - 3 pulldown). (of kan je deze gewoon al best converteren met 1 of ander tooltje?Zoja welk?)

Als hij klaar is met renderen, en ik speel het filmpje af, zie ik dat het filmpje heel wat vager is, als de persoon die ik gefilmd iets of wat beweegd, komen er scanlines op het beeld. Speel ik het orignele filmpje rechtstreeks af zoals ik hem van de cam afhaal. Heeft hij dat dus niet? Is dit een render instelling die ik moet wijzigen?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 349417 op 02-05-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Waarom die 720x480 en waarom pulldown?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik hoop dus binnenkort eigenaar te zijn van een canon 550d. Vooral geinteresseerd vanwege de videofunctie (alhoewel fotograferen mij ook wel aanspreekt). Ik ben echter complete (maar wel gedreven) beginner op dit gebied.

In het begin zal ik het met de kitlens moeten doen totdat er extra geld binnenkomt. Ik ben zelf vrij fanatiek met golfsurfen en wil ook daarbij gaan filmen, wat voor tips kunnen jullie mij wat dat betreft geven (schieten op 60fps in 1280 bij 720?). Welke lenzen zijn sowieso erg bruikbaar bij filmen en welke software kan ik het best gebruiken voor het bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
DarkShadow schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 00:09:
Ik hoop dus binnenkort eigenaar te zijn van een canon 550d. Vooral geinteresseerd vanwege de videofunctie (alhoewel fotograferen mij ook wel aanspreekt). Ik ben echter complete (maar wel gedreven) beginner op dit gebied.

In het begin zal ik het met de kitlens moeten doen totdat er extra geld binnenkomt. Ik ben zelf vrij fanatiek met golfsurfen en wil ook daarbij gaan filmen, wat voor tips kunnen jullie mij wat dat betreft geven (schieten op 60fps in 1280 bij 720?). Welke lenzen zijn sowieso erg bruikbaar bij filmen en welke software kan ik het best gebruiken voor het bewerken.
No offence, maar dat zijn moeilijke vragen om antwoord op te geven. Een vraag als "welke lenzen zijn bruikbaar" kan op 1000-en manieren beantwoord worden afhankelijk van wat je wilt filmen, hoe je wilt filmen, hoeveel geld je uit wilt geven, hoe belangrijk beeldkwaliteit voor je is, etcetera.

Kun je wat meer vertellen over wat je precies op video wilt zetten (je hebt het over golfsurfen, maar wat dan precies? Mensen op de plank of juist meer "interview" achtige dingen? Vrienden of juist onbekenden? Evenementen? En wil je ook video schieten van andere dingen naast dat surfen), of je veel of weinig geld wilt uitgeven (is filmen een bijzaak voor af en toe of ben je van plan er uren en dagen aan te besteden?) en kun je dan meteen iets vertellen hoeveel ervaring je buiten DSLRs (waar je aangeeft een beginner te zijn) hebt met foto en video? Hoe meer wij weten, hoe beter we kunnen helpen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Snoitkever op 05-05-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:42
Holy crap.... dit is dus wat je krijgt als je een video-DSLR geeft aan de pro's (met budget) :

Eerste twee minuten van de laatste aflevering van House! (480p... maar toch)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=yAaZZQhuyMo]

[ Voor 7% gewijzigd door GerardHenninger op 08-05-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sony komt nu ook met een camcorder op basis van een APS-c sensor: http://dpreview.com/news/1005/10051103sonycamcorder.asp

Dit is alleen nog de aankondiging voor najaar 2010, dus er staan nog weinig specs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

In tegenstelling tot zowat alle andere videocamera's met interchangeable lens lijkt deze:
- Specifiek, primair, helemaal op video gericht (dus geen onhandige haakse dslr-achtige body zoals bij de GH1 etc.)
- op de consumentenmarkt gericht!

Hopelijk is dat ook echt waar, dan hebben we nog een winnaar, IMO.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ssj3gohan schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:15:

- op de consumentenmarkt gericht!
Dat haal ik er niet uit hoor. Hij gebruikt consumenten objectieven, maar ik zie nergens een indicatie van kosten/segment.
Hopelijk is dat ook echt waar, dan hebben we nog een winnaar, IMO.
Anoniem: 22659 in "Video voor fotografen"

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even ter info: ik heb even een nieuw topic online gezet als centrale plek voor discussies over de hardware van dSLRs met een videofunctie. Hierin is direct een overzicht opgenomen van de relevante videospecs van deze camera's. Mocht je aanvullingen hebben (er staan hier en daar nog wat vraagtekens) dan kun je die via de TR melden :)

Het topic vind je in Het video-dSLR hardware topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik haalde het consumentenverhaal meer uit de vorm van de camera en de manier van aankondigen dan iets anders. Vandaar ook de 'als dit waar is dan....'.

Ik zou zeggen: zo moeilijk kan het toch niet zijn? Je kunt nu al voor 500e een dSLR met uitstekende videofunctie krijgen, sloop het spiegelhuis en alle andere spiegelreflexdingen eruit en dan zeg ik dat het mogelijk is om voor een vergelijkbare prijs (iig <700e) zo'n product neer te zetten :)

Sony kennende - met hun dSLRs maar blijkbaar ook met de nieuwe NEX camera's - zullen ze het zeker op de prijs gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ssj3gohan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:38:

Sony kennende - met hun dSLRs maar blijkbaar ook met de nieuwe NEX camera's - zullen ze het zeker op de prijs gaan spelen.
Ik denk het niet, aangezien Panasonic het nieuwe model neerzet voor 6k. Sony heeft een hele line-up (meerdere zelfs) in het segment 3-8k zitten en als ze daar onder gaan zitten met een monster video-dSLR dan verkopen ze niks meer in dat segment (professionele bruiloft-segment, budget reportage segement).

Mijn inschatting is dat alleen Nikon hier een camera neer kan zetten die aan jouw prijs voldoet. Alle andere merken hebben namelijk belangen in het segment 3-8k. Nikon heeft zijn handen vrij en kan gewoon een supergoede goedkope camera neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:43:
[...]

Ik denk het niet, aangezien Panasonic het nieuwe model neerzet voor 6k. Sony heeft een hele line-up (meerdere zelfs) in het segment 3-8k zitten en als ze daar onder gaan zitten met een monster video-dSLR dan verkopen ze niks meer in dat segment (professionele bruiloft-segment, budget reportage segement).

Mijn inschatting is dat alleen Nikon hier een camera neer kan zetten die aan jouw prijs voldoet. Alle andere merken hebben namelijk belangen in het segment 3-8k. Nikon heeft zijn handen vrij en kan gewoon een supergoede goedkope camera neerzetten.
Wat is dan het grote voordeel van deze camcorder? Er is nog een boel informatie niet bekend, maar het ziet er niet naar uit dat deze camera ingebouwde ND filters heeft of XLR inputs, en ook geen RAW opname. Misschien dat het een iets betere codec heeft (H.264 is een belabberd opnameformat), maar ik zie nog niet echt in wat het hele "camcorder" idee toevoegt boven de DSLR. Sterker nog, ik kan met mijn 550D ook gewoon mooie foto's schieten, wat hiermee niet meer kan.
Het idee om een DSLR-sensor in een semi-prof camera te zetten zie ik wel echt zitten, ik snap alleen echt niet wat het nut van de camcorder is en al helemaal niet waarom deze duurder zou mogen zijn dan een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ergonomisch is een klassieke 'handshake'-camcorder wel een stuk fijner dan een haakse dSLR-body. Althans, dat is mijn nederige mening. Als je dan toch die mega-sensor alleen voor video gaat gebruiken zou ik liever zon body hebben.

Technisch boeit het natuurlijk niet. Sensor, opslagmedium, schermpje, aansluitingen kun je wat dat betreft ook in iets fietsband- of melkpak-vormigs stoppen, beeld/featuretechnische verschillen hoeven er niet te zijn. Het systeem en de ergonomie (met bijbehorende compatabiliteit met steadicams, follow focus, geintegreerde railsystemen, noem maar op) zijn wat het verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga ervan uit dat ze hem tegenover de eerder genoemde Panasonic zetten, wat inhoudt dat ie wel degelijk leuke features heeft. Als het een consumenten modelletje wordt dan zal ie eerder tussen de 1000 en 1500 euro gaan vallen (duurste camcorder segment). Maar je hebt gelijk dat we er pas meer over kunnen zeggen als er meer bekend wordt gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Even op een hele andere noot: Er bestaat een leuk programmaatje, EOS Movie Record dat vooral bijzonder goed samenwerkt met de 450D. Het neemt op 800x480 op bij 22fps in MJPEG over de USB-verbinding naar je computer. Het lijkt niet of nauwelijks frames te droppen en is dus in tegensteling tot andere live view-opneemfuncties best geschikt om hoge kwaliteit video op te nemen. Nee, het is geen 30fps en nee, het is geen HD maar het is allicht een stuk beter dan elke small-sensor camcorder.

Ik ga bij goed weer dit weekend eens kijken of ik iets moois kan maken. De videokriebels beginnen weer te komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens de comments werkt het ook met een 40D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Correctie op het vorige, nav de originele devpage:

450D: 848x560
40D, 50D, 5D Mark II, 1Ds Mark III: 1024x600
1000D: 768x512

Mileage may vary, op de 450D schijnen de beste resultaten te zijn qua framerate, ook omdat de ontwikkelaar zelf een 450D heeft en daar de meeste tijd in heeft gestoken.

Uiteraard blijft het een USB-verbinding, dus geen goede frame sync, deze camera's hebben geen enkele vorm van rolling shutter-optimalisaties (dus: schiet met korte sluitertijden), geen audio (niet persé een gemis) en een vage framerate+reso. Allemaal te ondervangen met een setje aardige mics en aardige NLE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Dit kan toch ook met de - bij de camera geleverde - EOS Utility, of zit ik er naast? En dan doel ik natuurlijk op de camera's waarmee je sowieso kunt filmen (550D, 7D, 5D2 enz).

Vast wel, anders hadden ze er geen programma voor hoeven schrijven :P

[ Voor 21% gewijzigd door mcdronkz op 15-05-2010 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een 450D en 40D kunnen ook niet via de EOS utility filmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, ik heb wat met EOS camera movie record geklooid maar er is nog niks toonbaars uit gekomen (zoals meestal met film, helaas...). Steadicam en follow focus zijn noodzakelijk vrees ik...

The good:
- Er komt consistente, goede kwaliteit video uit
- Je kunt op volle resolutie video eruit trekken met 5x en 10x vergroting! maw: prop een 24mm lens op je camera, en je hebt tegelijk een ~135mm en ~300mm lens, for video purposes.
- Het programma is stabiel en zodra je de cryptische knopjes hebt ontcijferd best gebruiksvriendelijk.
- Je kunt je camera op elke manier op afstand besturen, incl. focus (als je AF/M knop goed staat), diafragma, ISO, sluitertijd, etc. Je modusknop moet je wel fysiek veranderen.
- Je kunt tegelijkertijd op het schermpje van je camera en de computer de opgenomen video/preview bekijken.

The bad:
- Schermpje op camera is vrij ontoereikend om echt goed de focus te beoordelen. Zeker in een lichte omgeving. Een Z-finder is wel redelijk essentieel denk ik.
- Je moet fysiek op de computer een knop indrukken om op te nemen. Lastig!
- Je kunt de focus niet automatisch laten lopen van punt A naar punt B.
- Focus via de computer besturen gaat hakkelig
- MJPEG rommel
- Framerate is niet echt 100% hetzelfde de hele tijd
- Geen audio, geen audio sync. Op zich het minste van mijn problemen.

Maar! De software is open source. Dat biedt veel mogelijkheden. Ik heb het helaas veel te druk om me er echt in te verdiepen, maar een paar dingen die gemakkelijk kunnen worden geprogrammeerd en dit zouden omvormen tot een heel fatsoenlijk videoplatform zijn:
- Automagische focus shift (twee focuspunten instellen en de computer instrueren dat hij automatisch van het ene naar het andere gaat op een constant tempo)
- Opnemen door een fysieke knop op je camera in te drukken
- Door een fysieke knop op de camera in te drukken even de spiegel naar beneden laten zodat je via de OVF dingen kunt bekijken

Ik beschouw dit eigenlijk als best een aardig en goedkoop platform om video met een grote sensor te maken. Het kan alles wat de camcorders kunnen die voor vele budget/oefenfilmpjes worden gebruikt, maar dan met verwisselbare lenzen en een grotere sensor. De resolutie en framerate zijn prima (meer dan PAL resp. zo goed als film)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:46
Die zaken zijn dus niet gemakkelijk te programmeren.
Tenminste, ik ben met de Nikon SDK aan de slag gegaan en die dingen zijn absoluut niet makkelijk om te maken. Kan me niet voorstellen dat het met de Canon SDK anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je vergeet dat de interface nu al basically al die dingen kan:

- je kunt al de focus regelen vanuit software, alleen moet je elke keer klikken om een stapje verder te gaan. Het is echt een peulenschilletje om dat geautomatiseerd te doen.
- De computer-interface update direct als je iets op de camera doet, en omgekeerd. Je kunt dus in feite al de knoppen 'uitlezen', het is dan enkel een kwestie van automagisch de opneemknop laten werken zodra je op een bepaalde knop drukt
- Hij kan al je spiegel op en neer laten klappen op commando.

De enige beperking hier is dat ik geen VC.net programmeerervaring heb, ik zit in hele andere kringen als het om programmeren gaat (embedded zooi, web/scriptingtalen, technisch/wetenschappelijk scripten/programmeren, dus alles behalve dit :P). En ik heb weinig tijd om dit te doen, anders had ik dit weekend wel genomen om het te programmeren. Come to think of it, het kan waarschijnlijk al met VBA macro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 18:57
Daarnaast is audio ook niet super moeilijk, aangezien er vaak geen interne microfoon in de camera's zit die gebruikt worden kan je denk ik met niet al te veel moeite iets om audio op te nemen met een microfoon erin bouwen en dan de audio met de video syncen. Nou is dit misschien wel een beetje omslachtig voor de dSLR's die wél een interne microfoon hebben, maar dan ga je denk ik niet gauw van dit programma gebruik maken.

[ Voor 47% gewijzigd door MPeek op 16-05-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, dit programma is niet echt bedoeld voor candid shots ofzo, meer productiespul, vooropgezette dingen of anderszins dingen waar je al wat voor gepland hebt. Het is natuurlijk een workaround van jewelste voor minder pixeltjes en framepjes dan je voor 100 euro extra kunt krijgen. Maargoed, ik bijvoorbeeld ga de komende tijd (zeker nu ik kan filmen met mn SLR) geen nieuwe body kopen, en heb wel her en der video-ambities en wat ervaring met video. Dan is dit erg gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
ssj3gohan schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:44:
Je vergeet dat de interface nu al basically al die dingen kan:

- je kunt al de focus regelen vanuit software, alleen moet je elke keer klikken om een stapje verder te gaan. Het is echt een peulenschilletje om dat geautomatiseerd te doen.
- De computer-interface update direct als je iets op de camera doet, en omgekeerd. Je kunt dus in feite al de knoppen 'uitlezen', het is dan enkel een kwestie van automagisch de opneemknop laten werken zodra je op een bepaalde knop drukt
- Hij kan al je spiegel op en neer laten klappen op commando.

De enige beperking hier is dat ik geen VC.net programmeerervaring heb, ik zit in hele andere kringen als het om programmeren gaat (embedded zooi, web/scriptingtalen, technisch/wetenschappelijk scripten/programmeren, dus alles behalve dit :P). En ik heb weinig tijd om dit te doen, anders had ik dit weekend wel genomen om het te programmeren. Come to think of it, het kan waarschijnlijk al met VBA macro's.
Het gaat erom dat je waarschijnlijk geen acties kan hangen aan het drukken op een fysieke knop op de camera. Dát is het probleem.

Voor de rest dacht ik dat je de diepte tussen twee focuspunten langzaam wilde laten overlopen. Je kan inderdaad de autofocus rectangle steeds verplaatsen, maar die werkt in liveview met contrast en is retesloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik wil helemaal geen autofocus, ik wil gewoon twee focuspunten instellen en de focus daartussen laten verlopen :). Gezien beide onafhankelijk mogelijk zijn, is het volgens mij gewoon 1+1=2 om dat aan elkaar te hangen. Hetzelfde geldt voor knoppen aan acties hangen en/of omgekeerd. Althans, dat is mijn hypothese :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Dan wens ik je veel succes, want dat gaat je waarschijnlijk niet lukken. De SDK's zijn behoorlijk beperkt. Je kan met video DSLR's zelfs geen video's opnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 16-05-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Even 'n vraagje :
Dat MOV's geen exif-info bevatten, wist ik al wel, maar dat de daarbijhorende THM files dat wel bevatten, wist ik niet.
Nu dus wel, maar nu merk ik, dat sinds ik m'n 5DII ge-update heb naar V2.0.4, deze exif-info helaas niet meer klopt : 1.0 sec at f/1.0 (hoewel ik die f/1.0 wel zou willen!)
Van voor de update klopt de exif-info dus gewoon wel : 1/30 sec at f/2.8, ISO 3200, 24MM
Hebben jullie dat ook, of is het een gevalletje PEBCAK?

UPDATE : gevalletje PEBCAK dus, settings stonden niet goed ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dodge_911 op 17-05-2010 22:06 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Season Finale van House! Geschoten met 3x Canon 5D mk2.

Heb even wat screengrabs gemaakt en geupload. Klik voor 720p.
Ze hebben wel moeite met focuspullen, maar dat is ook niet zo raar met die brakke L-objectieven van Canon, die zijn helemaal niet gemaakt voor video.

Ook bij video geldt dus : het gaat niet zozeer om te camera maar om de gebruiker (lees: het team).

Afbeeldingslocatie: http://temp.servervangerard.nl/forum/house/house01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://temp.servervangerard.nl/forum/house/house02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://temp.servervangerard.nl/forum/house/house03.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 18-05-2010 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat ze Zeis CP.2-achtige meuk in pre-production zouden gebruiken ipv foto-objectieven. Valt me wel weer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40
Ja nee, echte domper... :?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Die kunnen wel gemakkelijker focus pullen... beter gedempt zoomen... etc.? Je gebruikt toch ook geen videocamera om foto's mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Men moet ergens beginnen natuurlijk. Uiteindelijk draait het om het resultaat en niet om de apparatuur die men gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
D-Ed schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:05:
Men moet ergens beginnen natuurlijk. Uiteindelijk draait het om het resultaat en niet om de apparatuur die men gebruikt...
Klopt, maar als de focus puller daardoor beter kan werken zorgt dat voor minder shots die (achteraf) out of focus blijken te zijn. Lijkt mij toch wel belangrijk. Ik snap de beslissing voor Canon glas eigenlijk ook niet echt. Niet dat Canon geen goede lenzen maakt, maar als je ook Zeiss glas kan gebruiken dat zelfs speciaal voor film gemaakt is zou ik het als filmmaker toch wel snel weten. Zeker als budget geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je echt het vermoeden dat de producers hier ook maar een stuiver voor hebben betaald? Hier zit zoveel PR in voor Canon dat ik het vermoeden heb dat er heel wat meer in de deal zit dan alleen wat apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:03:
Heb je echt het vermoeden dat de producers hier ook maar een stuiver voor hebben betaald? Hier zit zoveel PR in voor Canon dat ik het vermoeden heb dat er heel wat meer in de deal zit dan alleen wat apparatuur.
Ze hebben toch echt in een interview (met Philip Bloom) aangegeven dat hier niets van Canon achterzit.
Canon was ook vrij laat met het persbericht. Enige wat ze van Canon "kregen" was een CPS-achtige-techneut die op de set hielp bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, maar na een paar jaar ervaring in de handel durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat ik daar helemaal niets van geloof. De zakken van Canon zijn voor de juiste kanalen erg diep. Daarnaast brengt het filmen van een episode met dSLRs een enorme verandering in de workflow met zich mee, ergo kosten. Ik kan mij niet voorstellen dat men genoegen neemt met een techneut en wat gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:28:
Sorry, maar na een paar jaar ervaring in de handel durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat ik daar helemaal niets van geloof. De zakken van Canon zijn voor de juiste kanalen erg diep. Daarnaast brengt het filmen van een episode met dSLRs een enorme verandering in de workflow met zich mee, ergo kosten. Ik kan mij niet voorstellen dat men genoegen neemt met een techneut en wat gear.
Waarom zou het team van House daarover liegen? Ze schieten al langer met de 5D naast hun filmcamera en het verhaal van de laatste aflevering maakte de 5D extra bruikbaar.

En de verandering in de workflow klopt, maar dat van die kosten klopt niet.
Film -> Ontwikkelen/Digitaliseren -> Inladen -> Editen
5D -> CF kaartje inladen -> Editen

gok eens welke van de twee goedkoper is?

Luister het interview even helemaal en aandachtig door.....

Als Canon iets sponsort dan geven ze het bijna altijd duidelijk aan, zoals "The Last 3 minutes" of "Reverie" (dat hebben ze achteraf gekocht en reclame mee gemaakt).

[ Voor 8% gewijzigd door GerardHenninger op 18-05-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Snoitkever schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 19:01:
[...]

No offence, maar dat zijn moeilijke vragen om antwoord op te geven. Een vraag als "welke lenzen zijn bruikbaar" kan op 1000-en manieren beantwoord worden afhankelijk van wat je wilt filmen, hoe je wilt filmen, hoeveel geld je uit wilt geven, hoe belangrijk beeldkwaliteit voor je is, etcetera.

Kun je wat meer vertellen over wat je precies op video wilt zetten (je hebt het over golfsurfen, maar wat dan precies? Mensen op de plank of juist meer "interview" achtige dingen? Vrienden of juist onbekenden? Evenementen? En wil je ook video schieten van andere dingen naast dat surfen), of je veel of weinig geld wilt uitgeven (is filmen een bijzaak voor af en toe of ben je van plan er uren en dagen aan te besteden?) en kun je dan meteen iets vertellen hoeveel ervaring je buiten DSLRs (waar je aangeeft een beginner te zijn) hebt met foto en video? Hoe meer wij weten, hoe beter we kunnen helpen :)
Ik had vanmiddag een uitgebreide respons getyped, maar om onbekende redenen is die niet geposted (frustrerend en jaren geleden dat me dat is overkomen). Om het toch nog even weer kort te beantwoorden:

Het onderwerp is absoluut het golfsurfen zelf (natuurlijk ook scenery shots en close ups van mensen tussendoor, maar het hoofdonderwerp blijft surfen zelf). Zowel vrienden als onbekenden. Ik ben van plan in deze hobby te investeren, maar je mag voorlopig uitgaan van een beperkt budget, ik ben net getrouwd en heb nog wat grote onkosten in de pijplijn :). Het enige wat ik echt snel wil hebben is een fatsoenlijke telelens, minimaal 250 mm, liefst ook nog leuk om fotos mee te maken.

Ik heb weinig ervaring, maar ik lees veel, en heb het afgelopen jaar de nieuwe dslr video rage goed in de gaten gehouden. Ik weet dus waar afkortingen als IS etc voor staan, ik snap alle instellingen, ik heb de kennis, maar qua integratie en toepassing schort het nog (ik zit in het onderwijs, ben nask docent).

Ik heb tot nu toe nog maar weinig geschoten met mijn nieuwe camera, enkel een kort filmpje op de dag dat ik hem heb gekocht: http://www.youtube.com/watch?v=OIGDTE8aMI8
Daar krijg ik graag kritiek op, hou er wel rekening mee dat het zeer snel gemaakt is en de editing afgeraffeld is in iMovie op de computer van mn vader, dus verwacht er niet teveel van. Diezelfde avond vloog ik nog naar griekenland. Daar heb ik ook wat aardige shots gemaakt, maar dat moet nog worden geedit.

Vragen van mijn kant: welk programma kan ik het beste gebruiken voor editing (helaas voorlopig nog windows 7).

Hoe kan ik het beste soepel focussen (manual),en waarom lukt het me niet om te autofocussen (kitlens) tijdens het filmen (ik druk de knop waar je fotos mee maakt half in en de lens staat op autofocus).
Ik heb soms ook last van glare op het scherm en kan moeilijk beoordelen of de focus goed is, iemand tips hiervoor (behalve een hooded cap).

Zijn er nog goedkope maar behulpzame accessoires die mij als beginner helpen (houders om de cam stabiel te houden, microfoon, doe het zelf rail, etc).

Hebben jullie algemene tips om shots te maken, ik vind het zelf bv erg mooi om de cam stil te houden, of bijna stil en het onderwerp uit het beeld te laten verdwijnen ipv het te volgen.

Lijkt me een stuk concreter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, een heel belangrijke vraag hierbij: Moet je zelf ook op het water, bij het water, of in andere situaties waar mobiliteit hoog in het vaandel staat, of is het niet erg als e.e.a. 4kg weegt en hier en daar uitsteekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 18:57
Autofocus werkt zo goed als niet met filmen. Je zult dus alles helemaal handmatig moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
ssj3gohan schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:17:
OK, een heel belangrijke vraag hierbij: Moet je zelf ook op het water, bij het water, of in andere situaties waar mobiliteit hoog in het vaandel staat, of is het niet erg als e.e.a. 4kg weegt en hier en daar uitsteekt?
voorlopig (gelukkig, waterhousing is enorm duur) niet in het water, vandaar ook de telelens. Dus gewoon op het strand filmen. Ik zit nog wel een beetje met stof etc in mn maag (het is geen 7d of 5d, dus minder weer/stofbestendig).

Het is absoluut niet erg als iets 4kg weegt en hier en daar uitsteekt.

Qua focus doe ik alles al zelf, volgens mij werkt die autofocus totaal niet op de kitlens bij video. Het probleem is echter dat ik het soms wat schokkerig vind gaan bij mezelf, en op een statief lijkt het me niet altijd fijn om aan zon schijfje te rommelen. Zijn er geen manieren om de focusverandering natuurlijker of geleidelijker te laten verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DarkShadow schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:22: Zijn er geen manieren om de focusverandering natuurlijker of geleidelijker te laten verlopen?
Jawel, daar heb je follow focussystemen voor, zoals die van bijvoorbeeld indiFOCUS, Zacuto, Redrock Micro, Cinevate en ongetwijfeld vele anderen. Je kunt het zo duur maken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Sowieso veel leuk speelgoed bij indiFOCUS voor niet al teveel geld. Iemand al ervaringen met dit soort accessoires?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik twijfel over de indiFocus, lijkt mooi systeem. Zacuto is overal in overpriced. Arri heeft ook een vrij onbetaalbare followfocus.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
Deze shouldermount van IndiSystem ziet er wel leuk uit. Deze is ook goed betaalbaar vergeleken met andere shouldermounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
De D-Focus is ook nog een optie voor degene die niet het geld wil uitgeven aan een professionele follow focus. Ik zou echter niet zo snel zeggen dat Zacuto (en anderen) overpriced zijn. Reken maar dat er een enorm kwaliteitsverschil zit tussen de Indi en D-Focus systemen en Zacuto/Redrock/CineVate. Ja, waarschijnlijk gaan ze een paar keer over de kop als je naar de productiekosten kijkt, maar waarschijnlijk geldt het zelfde in mindere mate ook voor de hele goedkope systemen. Vergeet niet dat er achter bedrijven als Zacuto en dergelijke ook een heleboel mensen zitten die ook betaald moeten krijgen en vergeet niet dat er ook heel veel research achter zit. Daarnaast is dit uiteraard apparatuur die niet mag falen of kapot gaan, dus waar de goedkope varianten wegkomen met goedkope materialen (veel kunststof) zal een professionele 1st AC nooit willen werken met een follow focus die niet 100% van de tijd perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Zacuto is overpriced hoor, ik heb spul van ze gecheckt, en je betaalt echt veel te veel. Voor DFPro is het gereviewed door een maat van me, en het valt allemaal nogal tegen. Spul van IndiSystems heeft enorm veel meer value for money.

Zacuto is ongeveer Arri prijs, maar zonder Arri kwaliteit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

indi is uitstekend spul. Dat is eigenlijk ook waar ik op doelde met mijn vraag.

Arri en Zacuto zijn niet binnen bereik voor de meeste mensen hier. Arri is wel belachelijk goed spul, naar het schijnt, maar het indi-spul dat ik heb mogen vasthouden kwam me ook prima voor. Wel wat priegelig om in elkaar te zetten, die indiFocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Ik heb een indiFOCUS, -RAILS en -SLIDER. Ben nog niet heel bekend met de kwaliteit van andere merken maar ik vind het acceptabel voor het geld wat je ervoor neerlegt. Zoals ssj3gohan terecht opmerkt niet de meest rechttoe rechtaan assemblage, maar als het eenmaal in elkaar zit werkt het best okee. Toch zou ik als ik de resources had wel voor wat meer high end spul gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ergens zweeft een geschreven review rond van zowel Arri als Zacuto als Indi als nog een paar andere merken. Die kan ik even zo snel niet terugvinden, maar ik weet dat deze ook wel redelijk was:

http://provideocoalition....low_focus_system_reviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:42
Inderdaad nice, maar vind het nog veel geld, dus ik ben zoiets zelf al aan het knutselen. Ik twijfel wat beter werkt: iets helemaal op de schouder leunend of tegen de borstkas? Iemand ervaring?

Ik ben ook van plan te gaan expirimenteren met film (5d2), dus ik ben maar eens wat materiaal aan het verzamelen om een beetje kwaliteit te krijgen. Het is allemaal redelijk low budget, maar ik denk dat ik hiermee voor het filmen van mensen wel redelijk uit de voeten moet kunnen komen:

Wat heb ik:

5d2 body, 2 accu's, 32gb kaartje, goede tripod, 17-40 f4, 70-200 f4

mijn boodschappenwagentje
- 50mm F1.4 (stuk betere manuele focus dan mijn F1.8 plastic fantastic lens) Ik hoop dat het focussen een beetje vloeiend wil. Had deze voor mijn fotografie toch al op mn verlanglijstje

- 126 leds regelbaar daglichtpaneeltje (leuk voor wat fill en catchlight) 60 euro

nog nodig:
schouder mount (ga ik zelf bouwen)
z finder (zelfbouw van een horlogemakerslens) om goed te kunnen focussen.

Mis ik dan nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je zelf dingen gaat bouwen, kun je dat filmlicht net zo goed ook zelf bouwen. Genoeg mensen in EL die je daarmee kunnen helpen.

Als je een Z-finder gaat knutselen, zou ik persoonlijk zeggen: ga voor een shoulder/rifle-achtige constructie. En granted, met een 50/1.8 filmen gaat echt helemáál niet lukken. Maar een 50/1.4 zul je alsnog niet direct met je hand willen scherpstellen, daar wil je een follow focus voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Genoeg mensen in EL die je daarmee kunnen helpen.
Wat is EL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Tja ik vraag me af of je met folow focus nou zoveel wint. Scherpstellen via de finder moet ik toch nog blijven doen aangezien ik voornamelijk ook lopend te werk zal gaan en mijn onderwerpen ook bewegen.
Ik heb begrepen dat folow focus vooral handig is om even precies de focus van te voren in te stellen en vervolgens makkelijk kan switchen tussen focuspunten. Of is een folow focus ook gewoon veel preciezer? Ik heb het idee van niet omdat het weer een extra tandwiel met speling etc is.
Die led array kan ik voor dat geld zelf niet maken denk ik of nouja niet veel goedkoper dus die koop ik gewoon.
Het riffle achtige idee is denk wel tof. De camera leunend op de schouder is handiger met de viewfinder denk ik ook. Anders komt ie al snel te laag te zitten. Eventueel nog met een soort extra steun die er voor zorgt dat ik beide handen vrij kan hebben. Het weekend maar even gaan knutselen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
savale schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:13:
Tja ik vraag me af of je met folow focus nou zoveel wint. Scherpstellen via de finder moet ik toch nog blijven doen aangezien ik voornamelijk ook lopend te werk zal gaan en mijn onderwerpen ook bewegen.
Ik heb begrepen dat folow focus vooral handig is om even precies de focus van te voren in te stellen en vervolgens makkelijk kan switchen tussen focuspunten. Of is een folow focus ook gewoon veel preciezer? Ik heb het idee van niet omdat het weer een extra tandwiel met speling etc is.
Wat je er onder andere mee wint is dat je dan niet meer scherpstelt door naar links/rechts te draaien maar naar voor/achter. Links/rechts is voor fotografie niet erg (want een statisch beeld), als je het tijdens het filmen doet kan het onprettig zijn omdat je je camera op je onderwerp gericht wilt houden zonder die extra schommeling die op kan treden. En ik weet niet zo goed wat je bedoelt met speling bij je tandwiel..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
savale schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:13:
Die led array kan ik voor dat geld zelf niet maken denk ik of nouja niet veel goedkoper dus die koop ik gewoon.
Het riffle achtige idee is denk wel tof. De camera leunend op de schouder is handiger met de viewfinder denk ik ook. Anders komt ie al snel te laag te zitten. Eventueel nog met een soort extra steun die er voor zorgt dat ik beide handen vrij kan hebben. Het weekend maar even gaan knutselen dan :P
Wat wil je gaan vastleggen met je DSLR dan? Lopend/Bewegend filmen is niet waar DSLR-video goed in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Ik zal me ook eens melden na zolang alleen maar mee te hebben gelezen...

Met zowel de indiFOCUS v1 (tnx voor het lenen Hfos ;)) en de D|Focus v2 heb ik enige ervaring. Ik heb ze gebruikt met een 7D, indiRAILS pro en een Z-Finder op diverse lenzen (met name de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en een Asahi Pentax 50mm f/1.4 met adapterring).
  • Over het algemeen doen ze niet veel voor elkaar onder.
  • Beide zijn iel en kwetsbaar, als is de indi wat robuuster en zwaarder uitgevoerd. Een tik ertegen of een bump in je tas en er staat weer wat scheef.
  • Er is een hele lichte 'lag' in de gears, maar alleszins acceptabel, zeker voor de prijs.
  • Beide claimen lens gears met een "industry standard" dot pitch te hebben, maar de systemen passen niet op elkaar... |:(
  • Ik vond de lens gears uit één stuk van indi prettiger op mijn kleinere lenzen dan de hele grote van JAG35. Die zijn minder strak vast te zetten en verschuiven makkelijker van de focusring af. Maar op lenzen met een grote diameter passen die van indi niet eens. Het fijne van de lens gears van JAG35 is dat je ze ook open kunt klappen.
  • Bij de indiFOCUS zit ook een schuimrubberen wiel waarmee je het tandwiel kan vervangen, voor gebruik met lenzen zonder lens gear. Je drukt dan het schuimrubberen wiel tegen de focusring van de lens aan. Dit was niet zo'n succes, het levert extra speling en vertraging op tijdens het focussen. Met gears was de speling veel minder en het focussen veel directer.
  • Mijn USM lenzen hebben geen stop op de focusring. Je kan dus oneindig door blijven draaien. Markers op het marking wheel hebben daarbij dus weinig zin.
Een Z-Finder (of een alternatief als de Hoodman of LCDVF) is voor mij een essentiële accesoire om 1) preciezer te kunnen zien waarop je focust, 2) buiten in de zon überhaupt nog wat op je scherm te kunnen zien en 3) het levert een extra stabilisatiepunt op. De mijne beslaat alleen irritant snel, maar Zacuto is bereid om een nieuwe lens met anti-fogging coating toe te zenden. Ik wacht nog op een prijsopgaaf van ze.

En als je nog niet overtuigd was van de grote toegevoegde waarde van IS voor video: onze Philip heeft er een voorbeeldfilmpje van gemaakt. Twijfel je tussen de aanschaf van een IS of non-IS lens en je wilt (eventueel) video gaan schieten: altijd die met IS nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 13:08

jd1987

cliquefotografie.nl

Wat ik leuk vind om te weten is hoeveel mensen nou eigenlijk ook professioneel(dus betaald) werken met een DSLR voor filmklussen :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@HappyChainSaw: dat is dus het irritante aan foto-objectieven: korte primes (waar je vaak mee wilt schieten) hebben nooit IS :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Laatst online: 29-04 07:35
jd1987 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:38:
Wat ik leuk vind om te weten is hoeveel mensen nou eigenlijk ook professioneel(dus betaald) werken met een DSLR voor filmklussen :)
Ik weet dat het al wel gebruikt wordt. De nieuwe clip van Anouk is gedaan met een dslr, en ook een clip voor de band Johan.. Buiten nederland volg ik het niet zo erg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
HappyChainsaw schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:16: Ik vond de lens gears uit één stuk van indi prettiger op mijn kleinere lenzen dan de hele grote van JAG35. Die zijn minder strak vast te zetten en verschuiven makkelijker van de focusring af. Maar op lenzen met een grote diameter passen die van indi niet eens. Het fijne van de lens gears van JAG35 is dat je ze ook open kunt klappen.
Wat ze tegenwoordig ook hebben: SNAP! gears set. Ik neem aan dat die passen op hun eigen 'industry standard' follow focus ;). Alleen hebben ze wel hele specifieke maten, weet niet hoe je een eventueel verschil in diameter op zou moeten vangen.
Ter info: de ringen die ik bij mijn follow focus kreeg zijn allemaal 75mm, met verschillende maten stelschroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik heb een probleem bij het bewerken van video uit mijn EOS 40D in After Effects CS5.
Ik neem video op met Eos Movie Record, daarmee kan ik de live-view stream van mijn 40D opnemen.
Dit slaat hij op in een avi M-JPEG bestand.

Als ik deze vervolgens importeer in After Effect ziet alles er goed uit. Vervolgens schaal ik dit bestand naar een 16:9 1280x720 bestand in After Effects en exporteer deze om te kijken hoe dit eruit ziet, daar zit mijn probleem.

Het geëxporteerde bestand heeft teveel contrast en is te helder alsof de gamma o.i.d. omhoog gegooid is.
Zie het voorbeeld hier.

Links is de After Effects compositie, midden is de het bronbestand en rechts is de geëxporteerde video.

Het instellen van mijn project op sRGB werkt niet. Exporteren naar MPEG-2, MPEG-4 of H.264 mp4 of Quicktime bestand baat niet, alle export-opties hebben hetzelfde euvel. De kleurdiepte op 16-bit zetten helpt ook niet. Verder heb ik gelezen over een Quicktime H.264 euvel dat ervoor zorgt dat er gamma problemen optreden maar voor zover ik gelezen heb maakt dit de video juist minder contrastrijk en doet dit probleem zich alleen voor onder OSX, ik gebruik Windows 7 x64.

Wie o wie kan licht op mijn zaak schijnen?

[ Voor 13% gewijzigd door pauldegroot op 20-05-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Wat voor microfoons gebruiken jullie?

Verder zit ik nu nog steeds met de vraag welke lens ik het beste kan gaan voor surfvideo's. Sowieso minstens 250 tot 300 mm. IS lijkt me toch wel handig, alhoewel ik wel een statief gebruik, zal ik dat niet altijd doen. Prijsklasse rond de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42
Met die prijsklasse en range moet je zeker de 55-250mm is, overwegen. Heeft 3 stops is, voldoet aan je bereik en de prijs kwaliteit is erg goed!

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Wat betekent 3 stops?

De 55-250 mm van Canon wou ik in eerste instantie ook voor gaan, maar ik twijfel nog omdat ik eigenlijk geen andere merken in overweging heb genomen zoals bv Tamron of Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
Ik ben geen professional, dus mijn uitleg klopt vast niet 100%, maar een stop is waarde in belichting. Stop komt van f-stop, wat de benaming is voor hoe ver je je diafragma open zet. Daarbij geldt dat een stop meer gelijk is aan de dubbele hoeveelheid licht, en een stop minder de helft van het licht. Er zijn drie waarden die belangrijk zijn bij het belichten van je foto (of bij een DSLR het belichten van je sensor), namelijk diafragma, sluitertijd en ISO. Alle drie kun je instellen in stappen van 1 "stop" (soms ook een halve of een derde). Diafragma 1 stop open zetten betekent dat er dubbel zoveel licht binnenkomt. Sluitertijd halveren betekent dat er de helft van het licht binnenkomt. ISO verdubbelen betekent dat je nog maar de helft van het ligt nodig hebt voor dezelfde foto. Die drie vormen een balans, zodat je artistieke keuze's kunt maken bij je foto's. Wil je korte sluitertijd? Stel dat je je sluitertijd 3 keer korter maakt, dan krijg je dus 3 stops minder licht binnen. Je zult dat moeten compenseren door je diafragma drie stops verder open te zetten, of je ISO te verhogen, of een combinatie daarvan.
Nogal korte uitleg van complexe zaken, dus als je dit niet kan volgen kun je beter wat literatuur of internet er bij pakken voor wat fotografie basis :)

Wat heeft dit nu met IS te maken? Stel dat een lens 3 stops IS heeft, dan betekent dat niet dat je meer of minder licht nodig hebt. Het heeft te maken met sluitertijd. Hoe langer de sluitertijd, hoe meer kans dat je foto bewogen is, als je je camera in de hand houdt. De meeste mensen schieten met een sluitertijd van 1/125e 99% van hun foto's onbewogen. 1/60e (een stop langer) is al vaker een probleem, 1/30e is bijna niet te doen uit de hand. Met IS blijft je lens echter stabiel bij langere sluitertijd toch stabiel, zodat je je sluitertijd een aantal stops langer kan houden zonder dat je foto's bewegen. Stel dat je 3 stops IS hebt, dan kun je dus ipv 1/125e 1/15e sluitertijd gebruiken zonder dat je foto's bewogen worden. Stel dat je heel goed bent in je cam stabiel houden en je kan op 1/60e 95% van de tijd onbewogen foto's schieten, dan kun je nu zelfs met 1/8e sluitertijd toe. Ideaal als je in situaties met weinig licht bent en de extra belichtingstijd wel kunt gebruiken :)

Hou er wel rekening mee dat wat de fabrikant claimt aan IS te winnen niet meer dan een claim is. Het is niet zoals andere specs een vaststaand feit, dus lees altijd eerst reviews en dergelijke om er achter te komen of de claim van de fabrikant ook daadwerkelijk waar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Typisch claimt de fabrikant 1-2 stops meer dan je in werkelijkheid behaalt. Bij de 55-250 en andere lenzen van die generatie worden 4 stops geclaimd, en haal je 2-3 stops.

IS compenseert enkel je eigen beweging, niet de beweging van je onderwerp. Als je onderwerp dus heftig beweegt, heb je niks aan IS. Voor video echter, is IS vrijwel onmisbaar op een dSLR, of je moet aan de steadicams etc.

Zonder IS kun je uitgaan van de vuistregel dat een foto scherp is bij een sluitertijd van 1/(brandpunt x cropfactor). Een 55-250 op 250mm op een 1.6x cropcamera heeft dus een sluitertijd van 1/400 nodig om scherpe foto's mee te maken. Met IS kun je dan terug naar ~1/50e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Duidelijk :) (allebei). Nu even kijken hoeveel vakantiegeld ik hiervoor kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snoitkever schreef op donderdag 29 april 2010 @ 10:57:
[...]

Dat is niet hoe het moet. Ik heb m'n 550D zo niet bij de hand, dus ik moet het even uit m'n hoofd doen. Eerste wat je moet doen is de camera in de movie mode zetten. Vervolgens ga je naar het menu en zet je exposure op "manual". Je wilt niet dat de camera dit voor je gaat doen, dan krijg je zoals je zelf al zegt zwaar onbetrouwbare resultaten.
Nu kun je het menu afsluiten en zaken instellen. Naast de afdrukknop zit een knopje "ISO". Als je deze indrukt kun je met het wieltje bovenop de ISO instellen, of je kunt deze op auto zetten als je toch nog enige vorm van automatische belichting wilt behouden (ik raad het af) Als je geen knoppen indrukt kun je met het zelfde wiel de sluitertijd instellen. Om mooie "film"-achtige beelden te krijgen kun je het best de 2xFPS regel aanhouden, wat neerkomt op 1/50ste bij 24 of 25 fps, 1/60ste bij 30 fps, 1/100ste bij 50 fps en 1/125ste bij 60 fps. Langere sluitertijd geeft je opnames wat sommigen de "video-look" noemen, teveel motion blur en te vloeiende bewegingen. Op zich raar dat vloeiender beelden als goedkoper afgedaan worden, maar dat is een mooie discussie voor een andere draad, net als de 24p of 60p discussie. Daarover gesproken, als je voor de "filmische look" gaat wil je ook absoluut 24p schieten.
Tot slot wil je nog diafragma kunnen instellen. Hiervoor gebruik je de bovenste knop naast je beeldscherm, met "AV" er op. Houdt deze ingedrukt en draai aan het wiel om je diafragma in te stellen. Ik weet niet wat voor lens(en) je gebruikt, maar ik kan zelf adviseren om die niet verder open te gooien dan f/3.5 ofzo. Je hebt het al lastig genoeg om vanaf je LCD focus goed te krijgen met f/3.5. Ik schiet zelf liever richting de f/11 als ik hem niet op statief heb staan, maar ik heb (helaas) dan ook nog geen Z-finder of monitor om focussen makkelijker te maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Hey Ik ben momenteel in 24fps aan het filmen, ik had hier gelezen van de 2xFPS regel. Dus ik film in 24 fps dus zou ik hem in1/50ste moeten zetten. Klopt het dat bij video alleen het achterste wordt getoont 50ste? Mijn shutter gaat van 30 tot 4000(en staat nergens 1/ voor), zodus dan zet ik hem hier gewoon op 50, klopt dit(door gewoon aan de dial te draaien zonder een knop in te drukken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ja hoor, geloof me maar dat je het verschil tussen 50sec en 1/50sec sluitertijd wel merkt. ;)

Bij canon worden de secondes overigens aangegeven met ". Dus bijvoorbeeld 20" voor 20 sec en 20 voor 1/20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey ja dat weet ik ook wel. Maar als je in filmmodus het op 50 zet dat komt dat toch overeen met 1/50 ste en niet met 50 seconden geloof ik he? Want ik kan maar van 30 tot 4000 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveO
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-03-2020
Anoniem: 349417 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 15:12:
Hey ja dat weet ik ook wel. Maar als je in filmmodus het op 50 zet dat komt dat toch overeen met 1/50 ste en niet met 50 seconden geloof ik he? Want ik kan maar van 30 tot 4000 gaan.
"50" betekent 1/50e ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Anoniem: 349417 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 15:12:
Ja, maar het is ook logisch dat je niet verder kan dan 1/30, want je filmt met 30fps (of 24) en de sluiter kan per frame dus niet langer dan de tijd van dat frame open staan; 1/30 sec. Wat men bij film het meeste gebruikt is inderdaad een sluitertijd rond de 1/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemnis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 16:56
Hoe kan dit dan:

http://vimeo.com/5588719

GH1 met sluitertijd 1/2 s

ik weet dat dit een feature is van de GH1, maar wil ik graag weten of dit mogelijk is met mijn D5000 (een of andere manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 18:43

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Is dat niet gewoon in burst geschoten op 1/2s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Dat moet wel, je kan niet 1/2e op 30 fps filmen, dan zou je 15 beeldjes het zelfde moeten hebben (15x clone) en vervolgens weer 15...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Of, 15 beeldjes die progressief lichter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
misschien leuk voor de DIY-ers zoalws ik, dit is een eerste testje met een gemodde servo folow focus op mijn 5d2. Ik had nog geen echte knopjes, dus was aan t klooien met een batterij, had ook nog geen markers gebruikt dus de focus zit er nog wat naast :P Ik vraag me wel af of niet wat te snel gaat nog, anders de servo motor op een wat lager voltage. De lawaai lijkt trouwens erger dan het in werkelijkheid is, maar een externe mic is eigenlijk zowiezo wel een must

http://vimeo.com/11990121

de opstelling (inmiddels al zonder al die poespas om alles op zn plek te houden :'))
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/i2kimp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Vet gedaan :D, jammer alleen dat dit soort oplossingen nodig zijn terwijl er in de lens eigenlijk een perfecte motor zit die met wat software zo zou kunnen worden aangestuurd door canon. Wie weet op een body in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
ja ik zat er eerst aan te denken om mijn 50mm op te offeren en te voorzien van een focus mod door direct de motor aan te sturen. Alleen werkt het dan maar voor 1 lens.
Echt perfect is dit ook nog niet, want ik heb nog niet echt een goed idee hoe ik nu echt perfect van punt a naar punt b kan focussen.
Ik ga nog wel even een testje doen met een soort folow focus principe (dus van de ene marker naar de andere) maar ik vrees dat het nog best lastig is om exact uit te komen.
Dit principe icm een stappenmotor zou wel helemaal tof zijn, alleen heb je dan al behoorlijk wat elektronica / software nodig om die stappenmotor in een bepaalde snelheid te laten bewegen etc.
Ideeën zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01
Had de magic lantern firmware geen focus stacking aan boord? Misschien nog wat primitief om in te stellen enzo, maar volgens mij kan het softwarematig allemaal wel geregeld worden...

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
focusstacking met video?!

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
wtf dat is er gewoon in de laatste magic lantern idd. Echt handig in te stellen is het nog niet, maar als ik het goed heb wat je kunt instellen is dit:

voor het starten van opnemen video:

- focus punt A met de hand instellen.
- richting (verder weg / dichterbij)
- focus punt B instellen
- tijd instellen (focussnelheid)

dan opnemen video en in het menu de boel starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Voor de liefhebber: http://vimeo.com/5879032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruikt er hier iemand led lights met zijn dslr? Zoja welke en bevalt hij je, en waar heb je hem gekocht? Ik wil er wel 1 kopen of zelf 1 maken aangezien ze zo duur zijn. Iemand al een DIY led light setup gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Anoniem: 349417 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 04:14:
Gebruikt er hier iemand led lights met zijn dslr? Zoja welke en bevalt hij je, en waar heb je hem gekocht? Ik wil er wel 1 kopen of zelf 1 maken aangezien ze zo duur zijn. Iemand al een DIY led light setup gezien?
Dit lijkt mij redelijk betaalbaar?
http://cgi.ebay.nl/Pro-12...nt_RL?hash=item27ad2cac1c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Hier ook maar eens mijn 0,02 euro in gooien

Over een klein half uurtje ben ik op het circuit van Zolder te vinden, gewapend met een 5D-II, en gaan we promotiemateriaal schieten voor een raceteam. Dit is de eerste keer dat ik met een dSLR film, wel ervaring met camcorders, maar ik denk dat het nog een uitdaging gaat worden om alles 'mooi' erop te krijgen.

Mocht dit goed uitpakken, dan gaat mijn plan voor een HV20/30/40 definitief het raam uit en ga ik kijken voor een dSLR met filmfunctie. De Nikon D5000 ziet er leuk uit, en zou voor mij handig zijn omdat ik toch al Nikon lenzen heb, maar die kan voorlopig alleen op 720p filmen.

Desnoods maar eens een paar projectjes draaien met een gehuurde/geleende 5D-II of 7D.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste