burne schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:03:
[...]
Loop naar buiten en zoek een stukje onbelopen sneeuw op. Schuif dat naar een stukje schoon trottoir toe en stamp er eens flink op. Wat hou je over? Lijkt dat op sneeuw of lijkt dat op ijs?
Als het ijs was, kon je erop schaatsen. Het is gewoon sneeuw, maar dat wil er niet echt in volgens mij. Compacte sneeuw is ook sneeuw, alleen wat gladder. En ook in die sneeuw merk ik verschil met m'n winterbanden t.o.v. m'n zomerbanden.
Het bandenoppervlak wat contact heeft met de weg is minder dan een handpalm voor alle vier de wielen tesamen, en je auto weegt 1200 kilo. De druk is veel hoger, dus lijkt het resultaat nog meer op ijs.
Als je op een sneeuwlaag van 3-5 centimeter op asfalt rijdt, rij je effectief op ijs, tenzij je een heel grof en scherp profiel hebt wat de druk zo hoog maakt dat ook het ijs breekt en je weer contact met het asfalt hebt. Zie de foto van het ijsprofiel waar ik eerder naar linkte.
Ik heb onlangs op ijs gereden en daar kom je ook met winterbanden amper overheen, dat was toch echt _totaal_ anders dan rijden op aangereden sneeuw, wat me in de buurt dagelijks gebeurt. IJzel, da's pas glad, dat is echt ijs op het wegdek en een heel ander verschijnsel dan wat jij ijs noemt (compacte sneeuw). Op ijs blijf je lopend amper op de been, op compacte sneeuw kun je prima wandelen.
[...]
Het is ook geen discussie, ik probeer je inzicht te laten verwerven. Vooralsnog ga je volledig voor het WC-eend-verhaal van fabrikanten en hun prive-lobbyclubje van de ANWB, en heb je geen inzicht in wat er onder je banden gebeurt. Ik zeg niet dat winterbanden slecht zijn, ik probeer je zelf te laten beredeneren waarom winterbanden op 10-20 centimeter sneeuw iets heel anders doen dan winterbanden op asfalt met een flinterdun laagje sneeuw of water erop. Zie ook het verhaal van !null over all-weather banden en het verschil daartussen met winterbanden.
Het gaat niet om all-weather banden en winterbanden, het gaat tussen zomerbanden en winterbanden. En de ANWB een privé-lobbyclubje noemen is een erg kinderachtige manier om m'n bron onderuit te halen, kom dan zelf eens met een bron ipv me vragen of een dunne laag sneeuw nog sneeuw genoemd mag worden of dat het meer ijs is.
Zodra je wiel blokkeert is op een voldoende dikke laag sneeuw ieder verschil tussen zomer- en winterband weg. Beiden glijden even goed over het verse ijs wat zich onder je band vormt. Pas op het moment dat je band weer contact heeft met het asfalt onder je wielen gaat de zachtere rubbersoort van een winterband weer een voordeel vormen.
Het gaat niet alleen om remmen, maar ook om bochten nemen (misschien wel veel belangrijker). Hard remmen gaat in de sneeuw niet, ook niet op winterbanden, maar bochten nemen zal toch echt moeten om ongelukken te voorkomen. Ook bij zijdelingse grip zijn winterbanden flink in het voordeel, want je bouwt dan geen bergje sneeuw op naast je banden, je slipt immers niet puur zijdelings.
Als je zachtjes remt spreekt je ABS niet aan.
Ik heb geen ABS op m'n auto, maar bij de Mazda 3 die ik onlangs als leenauto mee had sprong de ABS ook bij rustig remmen aan. En ja hoor, dat was er een op zomerbanden

Als het werkelijk zo is dat de bandenfabrikanten + ANWB-achtige vriendjes onzin praten en alleen maar winterbanden willen verkopen, dan is dat heel eenvoudig door een anti-winterbandenclubje te ontkrachtigen. Doe dat dan eens? Waarom is dat onderzoek er niet? Ik kan het nml niet vinden en jij komt er niet mee. Moet ik nu bewijs voor jouw stelling gaan zoeken?