Wat is dat nou weer voor totaal nutteloze statistiek. Ieder kind dat doodgaat is vreselijk. Maar wat wil je in hemelsnaam, met zoveel verkeer op de weg? Denk je echt dat je met stapels regels en Balkenende-fatsoen kan voorkomen dat er geen erge dingen meer gebeuren? Je hebt het over mensen, niet robots. Mensen maken soms bewust, soms onbewust, domme beslissingen, die resulteren in vreselijk leed. Maar denk jij dat je met je maximumsnelheidsmantra een stuk verder komt? Je begrijpt er echt geen kont van volgens mij. Totale regulering zorgt niet voor meer veiligheid, zolang het mensenwerk blijft. En daarom zei ik: als je verkeersongelukken wilt voorkomen, maak de vmax 0 km/u. Laat mensen alleen nog maar lopen, zorg voor luchtkussens als bestrating zodat mensen zich niet verwonden als ze vallen, en laat iedereen een full-body-armour dragen.burne schreef op zondag 24 januari 2010 @ 22:40:
Moet ik nu zeggen dat er 'gelukkig' maar tweeëntwintig jonge kinderen (0-15) doodgereden zijn in 2008? Is dat een prestatie van iemand?
Net alsof de maximumsnelheid heilig is. Op de ene weg kan je geen 15 meter voor je uitzien vanwege beschoeiing en een bocht, en op de andere weg kan je honderden meters voor je uitzien, inclusief de stoep en wat daarchter ligt; de ene weg is gemaakt van gladde klinkers, de andere van stug asfalt met een veel kortere remweg; de ene weg ligt door een winkelgebied waar voetgangers het verschil tussen de weg en de stoep veelal negeren, en de andere weg ligt door een woonwijk waarbij iedere woning op zijn minst 15 meter van de straat afligt, en geen kip op straat te bekennen is omdat ze allemaal een joekel van een achtertuin hebben. Maar omdat al die wegen binnen de bebouwde kom liggen, is de maximale snelheid 50 km/u. Daar is een perfect acceptabele reden voor: eenvoud zorgt ervoor dat mensen makkelijk kunnen herkennen hoe hard ze mogen, en het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn, qua verkeersregels, zodat er geen discussie kan ontstaan over het handhaven van die regels.
Er ligt een weg in A'dam waar je 2x2 rijbanen hebt (gescheiden door een middenberm), geen stoplichten, wijd zicht en weinig verkeer, maar je mag er maar 50 km/u omdat het toevallig binnen de bebouwde kom ligt. Er is een weg langs de Vecht die anderhalf keer zo breed is als mijn auto, vol met bochten, en met zware begroeiing aan beide kanten, waardoor je geen reet kan zien van tegemoetkomend verkeer. Daar is de maximale snelheid 60 km/u, omdat dat nou eenmaal de snelheid is buiten de bebouwde kom (als 80 niet haalbaar is). Op de eerste weg kan je makkelijk 80 rijden, zonder enig gevaar voor jou of je medeweggebruikers (aangenomen dat dezelfde snelheid ook voor hen geldt!), en op de tweede zou ik van mijn levensdagen geen 60 rijden - ik rijd daar zelfs met mijn raam open om tegenliggers eerder te horen.
Ik zeg niet dat iedereen zomaar vrij is om te kiezen hoe hard ze rijden. Er is teveel verkeer om dat maar vrij te laten, de regels zijn er voor een reden. De manier waarop die regels zijn samengesteld zijn misschien niet in alle gevallen even praktisch, maar het is denk ik het beste wat je kan krijgen. Echter, dat wil niet zeggen dat het zinvol is om maar de moraalridder uit te gaan hangen en overal op te roepen dat je zachter moet rijden. Minder dan de maximale snelheid, dat is blijkbaar het nieuwe devies! Nou, sorry, maar dat slaat als een tang op een varken.