Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom zit NL vol met incompetente automobilisten?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
http://www.nu.nl/binnenla...orgt-veel-ongelukken.html

"Thuisblijven

De spiegelgladde wegen zorgen voor zoveel problemen dat de ANWB mensen adviseert thuis te blijven. "Stel in ieder geval de reis uit, want op dit moment kom je waarschijnlijk toch niet op je bestemming aan", zegt een woordvoerder."

En waarom is dat? Niet omdat het overal vol ligt met kapotte auto's en ongevallen! Nee, het gros van autorijdend Nederland schrikt zich een hoedje van alle sneeuw, besluit vervolgens toch maar te rijden en gaat dan met 20km/u over de snelweg sukkelen :r

Sorry dat ik even zo mijn gal spuw, maar serieus. Ik rijd een rood roestig 205'je uit het jaar kruik en heb bijna nergens problemen mee. Zolang je met je auto om weet te gaan, een beetje fatsoenlijk kunt autorijden en rekening houdt met de auto's om je heen is er helemaal geen probleem! Op de A4 vanmorgen snapte men het: De slome duikelaars rechts en de mensen die weten hoe een auto werkt rijden links. Je kunt op een heleboel snel- en binnenwegen prima rijden, 80 of 50 is goed haalbaar met voldoende afstand.

Ik pleit ervoor om het rijbewijs systeem als volgt aan te passen, en aanvullingen/opmerkingen zijn welkom:

Na het behalen van een rijbewijs gaat iedereen in een jaar proefperiode. In deze periode gaat het toegestane alcoholpromillage naar nul en mag je zolang je geen slipcursus hebt gevolgd niet in de sneeuw rijden, of wat dat aangaat ook niet wanneer er een weeralarm is afgegeven. Ook mogen ze wat mij betreft allemaal een beperking krijgen op het aantal KW's onder de motorkap, net zoals dat bij motoren al gebeurt.

Na dat jaar mag je het huidige maximum promillage hebben wat nu voor beginnend bestuurders geld, en verdwijnt de KW-beperking. De beperking op zwaar weer/sneeuw/weeralarm blijft van kracht totdat je de slipcursus hebt gevolgd, die binnen 1 jaar na het behalen van het rijbewijs gevolgd moet worden. Doe je dit niet word je rijbewijs geschorst tot de cursus is afgerond.
Mensen die met (teveel) alcohol achter het stuur worden 'gevonden' gaan per definitie naar een (uit eigen zak) betaalde cursus. Brommerrijders moeten voor hun examen een praktijk volgen in plaats van alleen een theorie, maar daar is men al mee bezig volgens mij, om dat mogelijk te maken. Puntensysteem moet blijven, maar nu geldig worden voor ALLE nieuwe bestuurders, voorzover dat al niet zo is.

Ik kom dagelijks zo verschrikkelijk veel mensen tegen die ín een auto rijden in plaats van mét hun auto. Totaal geen voertuigcontrole, geen gevoel, geen inzicht en geen zicht. De helft geeft geen richting aan, rijd met mistlampen aan omdat het regent/sneeuwt of nota bene omdat ze een kapotte lamp hebben en te beroerd zijn deze te (laten) vervangen :(, bumperkleven en vanmorgen kwam ik er een aantal tegen die denken dat omdat er nu sneeuw ligt ze ineens links mogen blijven rijden met 20km/h :r.

Verder zou de KLPD moeten gaat patrouilleren op belangrijke knooppunten en aan het begin van (grote) files. Vervolgens pikken ze de file-veroorzakers (of diegene die het bevorderen door asociaal file-gedrag) eruit voor een standje en indien nodig/gepast, een boete.

Autorijdend Nederland kan nog veel leren, en ik denk dat deze maatregelen een flinke hap zullen nemen uit de dagelijkse files op onze wegen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik dacht dat ik sjaggie was :P

Overigens was het weer feest vanochtend op de A12. Soms zie ik ook mensen rijden waar ik me hoofd bij schud. Defensief en voorzichtig rijden is goed, maar mensen die als ze sneeuw of regen zien maar 50 gaan rijden dat is weer over de top.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dit is nogal een "ik kan geweldig rijden en de rest niet" topic. Precies de mensen die nu zoveel ongelukken & files veroorzaken denken zo.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:34
AtleX schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:49:
Dit is nogal een "ik kan geweldig rijden en de rest niet" topic. Precies de mensen die nu zoveel ongelukken veroorzaken denken zo.
Precies, ik heb liever 5 mensen die hun eigen rijkwaliteiten onderschatten voor me, dan eentje die zichzelf overschat. Ik geloof dat ooit eens is onderzocht dat 90% van de Nederlandse automobilisten denkt dat hij/zij beter rijdt dan gemiddeld. De TS bevindt zich dus in goed gezelschap. Desondanks hoop ik hem op een beijzelde snelweg niet tegen te komen...

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

Dit is nogal een "ik kan geweldig rijden en de rest niet" topic. Precies de mensen die nu zoveel ongelukken & files veroorzaken denken zo.
Nou idd.. Typisch gevalletje zelfoverschatting lijkt mij. Hoe oud is de TS?

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

"ik heb nog nooit een ongeluk gehad, dus ik kan goed rijden" - van dat soort mensen.... :|

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Je hoeft niet bang te zijn dat ik mezelf overschat. Ik rijd niet te hard, bumperkleef niet, hou me netjes aan alle verkeersregels en heb ook nog nooit een ongeluk gehad, ook niet wanneer ik gesneden werd, mensen door rood voorbij komen zeilen of andere ongein. Inderdaad, door defensief rijden.

Dat betekent echter niet dat dat een excuus moet zijn om overal maar als een oude trut doorheen te sukkelen. Als je bang bent voor sneeuw, ga er dan niet in rijden. Als je de linkerbaan te glad vind en daarom langzamer rijd dan rechts, ga dan rechts rijden!

De A58 vanmorgen had helemaal geen ijzel of sneeuw, hooguit een beetje natte zooi, maar desondanks rijd iedereen 10 km/h en ze verstoppen de hele snelweg! Je houd gewoon wat meer afstand dan normaal, kijkt ver voor je uit en hou je snelheid gestaag. Je kunt zo prima 50 of 60 rijden zonder risico's of uitglijers.

Heel passend dat jullie mij nu betichten van 'niet kunnen rijden'. Zonder jullie mee te nemen zal ik het tegendeel lastig kunnen aantonen, maar ik kan wel aantonen dat het echt slecht gesteld is met rijdend Nederland, je hoeft er alleen maar de weg voor op.

Ik zeg niet dat je geen rekening moet houden met weeromstandigheden, ik zeg dat een hoop mensen zwaar overdrijven. Een beetje sneeuw en heel Nederland ligt op zijn gat, dat is toch belachelijk?

- edit -

Voor de azijnpissers: Ik ben 27, ben me er terdege van bewust dat het niet hebben van ongelukken niet heiligmakend is, maar weet (en niet alleen door eigen inzicht) dat ik mijn auto zeer goed onder controle heb. Wellicht kunnen jullie ook constructief ingaan op een aantal van de andere zaken in de OP, in plaats van zeiken dat ik "vast wel weer zo'n sjonnie zal zijn die overal te hard doorheen stoomt". Ik weet hoe het hoort, er zitten gewoon een hoop eikels tussen op de weg, nog los van de pc-hooft-tractor-boeren die denken dat ze meer kunnen/mogen vanwege hun velggrootte.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 10:09 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Empathy schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:55:
[...]

Nou idd.. Typisch gevalletje zelfoverschatting lijkt mij. Hoe oud is de TS?
Sorry, maar, je lult echt alsof je geen auto rijd zelf :P, de TS heeft gelijk, hier ook elke dag die ergenis, wegen zijn notabene vrij en nog van die apen die 50 gaan rijden waar 80 toegestaan is.

Je kunt goed 80 rijden ,als je de afstanden maar aanpast tussen jou en je voorligger!

Weet je wat gevaarlijk is? Dat de rest wel op tijd op het werk wilt komen en er dus allemaal mensen die auto gaan inhalen. DAAR komen ongelukken van!

En wat blijkt dan, dan is het zon kip van een vrouw die 1cm op het stuur zit, of een oude man of vrouw !
ARGH#@!#$#@%@

Ow en om je maar voor te zijn dat je mij beticht van dezelfde dingen als de TS, ik rijd al 1011 jaar schadevrij ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-01-2010 10:12 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

ja want sneeuw is gevaarlijk :/ vervolgens presteer je het nog om in een onverwachte beweging naar de linkerbaan te komen waardoor je juist de gevaarlijke situatie veroorzaakt....

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Nee, leuk geprobeerd, maar je zit ernaast. Een hoop ongelukken worden ook veroorzaakt door mensen die geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Om de sneeuw als voorbeeld te nemen:

- Mensen die constant op de rem trappen en daarom gaan glijden
- Mensen die hun auto maar half van sneeuw ontdoen waardoor ze slecht zicht rondom hebben én de sneeuw van hun dak op andermans ruiten waait
- Mensen die een dikke achterwielaangedreven sloep rijden maar geen idee hebben van het rijgedrag van zo'n ding in de sneeuw
- Mensen die zo langzaam gaan rijden dat ze vast komen te zitten en iedereen ophouden

Hoeveel mensen hebben geleerd of snappen uberhaupt, dat je ook naar je auto moet luisteren tijdens het rijden in moeilijke omstandigheden? Radio uitzetten dus. Je kunt aan je banden, aandrijving en motor horen wat voor ondergrond je hebt, of je wielen aan het slippen zijn en ook nog eens heel veel voelen via je stuur. Je moest eens weten hoeveel mensen daar geen benul van hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 10:15 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Haha kom maar eens hier in België kijken, dan ben je blij als je weer in Nederland bent. Echt ongelofelijk, ik heb minstens 10 gecrashte auto's gezien gisteren en vandaag, op een volledig gestrooide snelweg waar ik met gemak de hele tijd 120+ kon rijden. Het enige waar nog wat sneeuw lag was op de redresseerstrook en de vluchtstrook, hoe presteer je het om daar op uit te glijden :?

• DonDjo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 10:23
A58 was idd op en top triest, ik heb een stuk van 20km 1,5uur overgedaan terwijl de rechterrijbaan totaal niks mee aan de hand was en de linkerrijbaan kon je zeker 70/80 rijden zonder problemen...

sommige mensen krijg je toch een slappe van en als er dan iemand moet invoegen is het helemaal chaos

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Stoffel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:15:
Haha kom maar eens hier in België kijken, dan ben je blij als je weer in Nederland bent. Echt ongelofelijk, ik heb minstens 10 gecrashte auto's gezien gisteren en vandaag, op een volledig gestrooide snelweg waar ik met gemak de hele tijd 120+ kon rijden. Het enige waar nog wat sneeuw lag was op de redresseerstrook en de vluchtstrook, hoe presteer je het om daar op uit te glijden :?
Wij rijden regelmatig naar Antwerpen voor de Bios, zelfs met goed en helder weer is het daar levensgevaarlijk... sorry, maar veel Belgen rijden écht als idioten. Nog meer als Nederlanders, lijkt het wel. Bumperkleven en rechts inhalen is daar orde van de dag, en ik tel met élk ritje daarheen (geen gein, ik heb het bijgehouden) minstens 10 mensen met groot/geen licht en bumperklevers/rechtsinhalers (wat een woord).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom geef je de schuld aan beginnende chauffeurs? Tenminste, daar lijkt het op, want je voorstellen zijn gericht op beginnende chauffeurs. Dan moet je aantonen dat het die beginnende chauffeurs zijn die het probleem (?) veroorzaken. Wel proef ik de gebruikelijke "het is een andere groep die het probleem veroorzaakt" houding.

Als je echt verbetering wilt zien, waarom dan niet het rijbewijs tijdelijk maken? Elke 5 jaar opnieuw examen doen. Dan zakken heel wat bestuurders die denken goed te kunnen rijden tenminste snel door het ijs.

Twee positieve karaktereigenschapen in het verkeer die je misschien nog nodig hebt zijn geduld en begrip. Geduld omdat in slechtere omstandigheden het verkeer nu eenmaal langzamer gaat, en je dus tijdsverlies moet anticiperen, en begrip omdat niet iedereen hetzelfde reageert op veranderende omstandigheden, en dus vertraging moet accepteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:19:
Waarom geef je de schuld aan beginnende chauffeurs? Tenminste, daar lijkt het op, want je voorstellen zijn gericht op beginnende chauffeurs. Dan moet je aantonen dat het die beginnende chauffeurs zijn die het probleem (?) veroorzaken. Wel proef ik de gebruikelijke "het is een andere groep die het probleem veroorzaakt" houding.

Als je echt verbetering wilt zien, waarom dan niet het rijbewijs tijdelijk maken? Elke 5 jaar opnieuw examen doen. Dan zakken heel wat bestuurders die denken goed te kunnen rijden tenminste snel door het ijs.
Het is niet zo dat de beginnende bestuurders de schuld persé krijgen, het is dat je het ze vanaf het begin goed aan moet leren. Men roept wel dat de groep 18-25 de meeste ongelukken maakt, maar een vrouwtje dat op haar 50-ste pas een rijbewijs haalt en onzeker is, kan net zo gevaarlijk zijn. Iedereen gelijk behandelen dus, en zorgen dat ze meer onderricht krijgen dan alleen sturen en schakelen.

Er is inderdaad niks mis met een examen elke 5 jaar - bij heftruckbestuurders word het ook gedaan, blijkbaar acht men dat gevaarlijker. Ik weet ook zeker (ondanks alle klepzeikers in dit topic) dat ik direct weer zou slagen, dat deed ik in mijn eerste examen ook direct na tien lessen, en ook mijn eerste theorie, en mijn eerste theorie- en praktijkexamen heftruck. Een beetje inzicht scheelt al de helft.
Twee positieve karaktereigenschapen in het verkeer die je misschien nog nodig hebt zijn geduld en begrip. Geduld omdat in slechtere omstandigheden het verkeer nu eenmaal langzamer gaat, en je dus tijdsverlies moet anticiperen, en begrip omdat niet iedereen hetzelfde reageert op veranderende omstandigheden, en dus vertraging moet accepteren.
Dat begrijp ik allemaal heel goed. Natuurlijk gaat het langzamer als het slecht weer is, daar hou ik ook rekening mee. Ook moet ik begrip en geduld opbrengen voor mensen die hier minder goed mee om kunnen gaan. Die mensen mogen echter zelf ook wel een beetje meewerken vind ik. Als je niet in de sneeuw durft te rijden, doe het dan gewoon niet. Als je langzamer wilt rijden, doe dat dan rechts. Een heel tegenstrijdige uitspraak, maar als je vind dat ik niet mag verwachten dat iedereen zich aan mij aanpast (en hoe het ook lijkt, dat doe ik niet) doe dat dan zelf ook niet. Mensen mogen andersom ook begrijpen dat er mensen zijn die wél door willen en kúnnen rijden onder lastige omstandigheden.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 10:33 ]

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:14
Misschien ben ik dan ook wel zo'n truttige rijder volgens de TS, maar beter té langzaam als té snel is mijn motto. Ik heb een klein autootje uit 1996 zonder winterbanden, ik pas wel op.
Als ik nu een dikke Audi (oid) had mét winterbanden etc, dan durfde ik ook wel wat meer.

Mensen die geen rijrichting aangeven zijn er, maar dat is naar mijn ervaring minder dan de helft.
Datzelfde geldt voor de aso's op de weg, dat zijn er vaak maar een paar. Het vervelende is dat juist die mensen opvallen en de rest niet, waardoor ik dan sterk de neiging krijg om iedereen maar over 1 kam te scheren.

Over het buitenland, Belgie weet ik zo niet of dat aso rijders zijn. Ik was eergisteren in Duitsland, daar word ik altijd zo blij van, die rijden bijna altijd heel netjes (bijna dan he?).
Ik denk dat Nederlanders nog wel netjes over het algemeen rijden, gezien de dichtheid van de snelwegen.

[ Voor 40% gewijzigd door Harribo op 05-01-2010 10:33 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oh ja, lamp vervangen, dat moest ik ook nog regelen :Y

Overigens heeft TS wel een punt als ik zo eens om me heen keek vanochtend. Wat een gemiep op de weg...

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Het is gewoon dit type weer. Sneeuw is wat anders, maar opgevroren wegen (ijzel dus) is erg verradelijk. Je hebt een groep mensen die aardig doorrijden, misschien te hard, en zich vergissen in het wegdek en dan dus brokken maken. Verder heb je nog een groep mensen die dat risico niet wil nemen en gewoon erg langzaam gaat rijden om dat risico uit te sluiten. Dan heb je natuurlijk nog de middenweg, waarbij mensen nog wel wat vaart erin houden maar proberen het wegdek niet te onderschatten.

Ik rij zelf ook in deze tijden nog aardig hard, eigenlijk net zo hard als normaal, alleen dan met veel grotere marges. Ik rij natuurlijk niet zo hard als normaal als ik daadwerkelijk op een goeie sneeuw of ijzel laag aan kom, maar dat lijkt me duidelijk anders lag ik al vaker in de vangrail.

De puinhoop van vandaag komt voornamelijk door de ongelukken, niet zo zeer door langzame mensen. Eerder door de groep die zichzelf overschat, of het wegdek onderschat. Met wat ongelukjes heb je zo de randstad vol in de spits.

Toen het de afgelopen tijd echt vol lag met sneeuw vond ik wel dat ik veel onkunde zag. Niet op de (bestrooide) snelwegen enzo, maar in steden en dorpen waar niet gestrooid was. Mensen kunnen slecht overweg met sneeuw.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Tja, niet iedereen heeft dezelfde gaven. Er zijn mensen die het al moeilijk zat vinden om alles voor zich in de gaten te houden. Die hebben gewoon niet het inzicht om situaties in te schatten en niet de controle over de auto zoals anderen dat wel hebben. Toch moeten we met z'n allen over het asfalt.

Ik erger me er ook wel aan, maar ik heb me er maar in berust, dat rijd een stuk relaxter. Je bent nou eenmaal niet alleen op de weg :)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Harribo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:30:
Misschien ben ik dan ook wel zo'n truttige rijder volgens de TS, maar beter té langzaam als té snel is mijn motto. Ik heb een klein autootje uit 1996 zonder winterbanden, ik pas wel op.
Als ik nu een dikke Audi (oid) had mét winterbanden etc, dan durfde ik ook wel wat meer.
Waarmee jij nu insinueert dat ik te snel zou willen rijden. Ik vind 50 of 60 op de snelweg niet te snel. Het is wel veel beter dan met 10km/h over de linkerbaan sukkelen. Ik pas me echt wel aan op de wegomstandigheden, maar zoals ik al eerder schreef, overdrijven is ook een kunst. Mijn autootje is uit 1989 en heeft geen enkel hulpmiddels als ABS of ESP, en geen winterbanden.
Over het buitenland, Belgie weet ik zo niet of dat aso rijders zijn. Ik was eergisteren in Duitsland, daar word ik altijd zo blij van, die rijden bijna altijd heel netjes (bijna dan he?).
Ik denk dat Nederlanders nog wel netjes over het algemeen rijden, gezien de dichtheid van de snelwegen.
In Duitsland is het toegestaan op veel stukken om zo hard te rijden als je wilt. Het aantal ongelukken op de autobahn is lager dan in Nederland, en als ze daar een limiet aangeven, houd men zich er ook nog eens veel beter aan, over de band genomen. In Nederland zijn er weinig wegen die zich daarvoor lenen, al vind ik een variable limiet een goed idee: Van 120 naar 100 bij drukte, en van 120 naar 140 bij een rustige heldere nacht, b.v. op de A16.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:30:
Het is niet zo dat de beginnende bestuurders de schuld persé krijgen, het is dat je het ze vanaf het begin goed aan moet leren. Men roept wel dat de groep 18-25 de meeste ongelukken maakt, maar een vrouwtje dat op haar 50-ste pas een rijbewijs haalt en onzeker is, kan net zo gevaarlijk zijn. Iedereen gelijk behandelen dus, en zorgen dat ze meer onderricht krijgen dan alleen sturen en schakelen.
Uiteindelijk gaat er niets boven praktijkervaring, en op rijden in slecht weer als dit is slecht te trainen. Hoe moet men het leren als je de weg niet op "mag" van je omdat men de doorrijders hindert? Iets verder kijken dan je eigen ongeduld, dat is ook een benodigde en positieve eigenschap :) .
Er is inderdaad niks mis met een examen elke 5 jaar - bij heftruckbestuurders word het ook gedaan, blijkbaar acht men dat gevaarlijker. Ik weet ook zeker (ondanks alle klepzeikers in dit topic) dat ik direct weer zou slagen, dat deed ik in mijn eerste examen ook direct na tien lessen, en ook mijn eerste theorie, en mijn eerste theorie- en praktijkexamen heftruck. Een beetje inzicht scheelt al de helft.
Dat je snel slaagde zegt niets over je rijvaardigheid. Ik haalde mijn rijbewijs het snelste van de kinderen, maar ik weet ook dat ik met afstand de slechtste chauffeur ben van de 3. Weet je wat de belangrijkste reden was dat mijn oudere broer zakte voor zijn eerste rijexamen: te veel zelfvertrouwen.

Was er niet een tijdje terug een onderzoek dat juist de meer ervaren rijders die denken goed te kunnen rijden vaak het slechtste doen als ze weer een rijexamen zouden doen? Juist omdat ze zich allerlei dingen hebben aangeleerd zoals denken sneller te kunnen rijden, en hun eigen interpretatie van de regels als waarheid aannemen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:38:
[...]

Uiteindelijk gaat er niets boven praktijkervaring, en op rijden in slecht weer als dit is slecht te trainen. Hoe moet men het leren als je de weg niet op "mag" van je omdat men de doorrijders hindert? Iets verder kijken dan je eigen ongeduld, dat is ook een benodigde en positieve eigenschap :) .
Vandaar de slipcursus - zodra je die af hebt, mag je los. Bovendien zijn er veel landen waar je eerst een jaar met begeleiding moet rijden, van iemand die 5+ jaar ervaring heeft. Zo heb je altijd een extra paar ogen op de weg.
Dat je snel slaagde zegt niets over je rijvaardigheid. Ik haalde mijn rijbewijs het snelste van de kinderen, maar ik weet ook dat ik met afstand de slechtste chauffeur ben van de 3. Weet je wat de belangrijkste reden was dat mijn oudere broer zakte voor zijn eerste rijexamen: te veel zelfvertrouwen.

Was er niet een tijdje terug een onderzoek dat juist de meer ervaren rijders die denken goed te kunnen rijden vaak het slechtste doen als ze weer een rijexamen zouden doen? Juist omdat ze zich allerlei dingen hebben aangeleerd zoals denken sneller te kunnen rijden, en hun eigen interpretatie van de regels als waarheid aannemen.
Dat is een goed punt wat je aanhaalt, maar ik lees nog regelmatig bij over de verkeersregels en stel mezelf vaak die kritische vraag: "hoe zat het ook alweer?". Ik weet hoe het me bij de rijlessen is aangeleerd en aangezien ik 'gezegend' ben met ADHD heb ik er heel veel baat bij gehad om mezelf routine aan te leren. Routine is goed en slijt snel in, waardoor ik het dus altijd op de manier doe zoals het me is geleerd. Vergeet ik iets of ben ik niet zeker hoe het ook alweer zat? Dan zoek ik het op.
André schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:37:
Toch moeten we met z'n allen over het asfalt.
En dáár ben ik het dus niet mee eens. Mensen denken vaak dat het een automatisch verworven recht is om auto te mogen rijden, en willen kosten wat het kost (desnoods met 10+ staatsexamens) dat papiertje halen. Je mag ook niet zomaar dokter, politieagent of brandweerman worden als je 'niet geschikt' bent. Waarom niet? Omdat je mensenlevens in gevaar kunt brengen. Met autorijden is dat niet anders. Sommige mensen zijn gewoon 'ongeschikt'.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 10:45 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Het vervelende met dit weer is dat langzamer rijden niet persé beter is. Soms is de wegverkanting zo, dat langzaam rijden je alleen maar in problemen brengt. Als het rustig is kan ik daar wel mee omgaan, maar er hoeft er maar één langzaam te rijden en de rest daarachter dus ook.

Men denkt vaak, hoe langzamer hoe beter, maar dat gaat niet altijd op. Soms helpt wat meer vaart ook om gewoon recht te blijven (massa traagheid). Dit vereist wel wat lef hier en daar, en dat is nu juist een heikel punt in het verkeer.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Harribo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:30:
Dat zijn nu juist vaak degenen die brokken veroorzaken.
"Ik heb ABS/tractiecontrole/ESP/winterbanden dus ik heb niet zo'n last."
En daarna de vangrail knuffelen of erger...

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:23

Matis

Rubber Rocket

Gonadan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:47:
Precies, ze denken dat al die snufjes ervoor zorgen dat je harder kan en mag. Meestal zijn dat de stropdassen die in een veel te dure leasebak van de zaak een kopstaart-botsing veroorzaken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
[...]

Zonder de hele winterbandendiscussie (die loopt elders in VV al) naar boven te willen halen - ze helpen wel, maar maken maar 10% uit (denk ik) van alle maatregelen die je moet nemen met dit weer. Je rijstijl maakt 80% van de uitkomst van een ritje op.

ESP en ABS is allemaal wel leuk, maar ik doe het liever op gevoel.

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:09:
[...]

Sorry, maar, je lult echt alsof je geen auto rijd zelf :P, de TS heeft gelijk, hier ook elke dag die ergenis, wegen zijn notabene vrij en nog van die apen die 50 gaan rijden waar 80 toegestaan is.

Je kunt goed 80 rijden ,als je de afstanden maar aanpast tussen jou en je voorligger!

Weet je wat gevaarlijk is? Dat de rest wel op tijd op het werk wilt komen en er dus allemaal mensen die auto gaan inhalen. DAAR komen ongelukken van!

En wat blijkt dan, dan is het zon kip van een vrouw die 1cm op het stuur zit, of een oude man of vrouw !
ARGH#@!#$#@%@

Ow en om je maar voor te zijn dat je mij beticht van dezelfde dingen als de TS, ik rijd al 1011 jaar schadevrij ;)
Neu, heb nu 8 jaar m'n rijbewijs en rij de laatste jaren een kleine 60.000 km per jaar. Ik ben het met je eens dat sommigen met dit weer beter thuis kunnen blijven, maar de TS doet in z'n startpost net alsof hij 'the great and glorious' op de weg is (slome duikelaars dit, incompetente dat..). Ga gewoon met de meute mee, zet je radio aan en maak je niet druk, je weet dat als er sneeuw valt in Nederland dat het allemaal wat langer gaat duren.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Sorry hoor maar ik zie nooit mensen 10km/u rijden, ik weet niet waar jij leeft. Mensen rijden idd langzamer met sneeuw op de weg. Maar tijdens de rit Amsterdam Heerenveen Bolsward heb ik mensen 'hooguit' 60 zien rijden, en toen was het ook echt glad. En dan is het onverantwoord om sneller te rijden. Het gaat er niet om dat je makkelijk 80 kan, want rechtdoor is dat inderdaad geen probleem. Het gaat om de onverwachte momenten dat je moet uitwijken of remmen. En dat is nou net het geen wat dan niet kan. Als je dan 80 gaat, is de kans dat je gaat draaien en heel ver doorglijdt veel te groot.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@TS
Je hebt toch ook toegang tot de HK? In dit topic gaat het al 8000+ posts lang over voorstellen zoals die van jou:
Het Grote Wegmisbruikers Topic! Part 9

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het roerend met je eens ben, maar iedere keer dat ik naar het buitenland ben geweest (hoe zuidelijker hoe erger) stel ik mijn mening over Nederlandse automobilisten weer bij. Dan valt het hier enorm mee.

🖥️ | 🚗

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Empathy schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:52:
[...]

Neu, heb nu 8 jaar m'n rijbewijs en rij de laatste jaren een kleine 60.000 km per jaar. Ik ben het met je eens dat sommigen met dit weer beter thuis kunnen blijven, maar de TS doet in z'n startpost net alsof hij 'the great and glorious' op de weg is (slome duikelaars dit, incompetente dat..). Ga gewoon met de meute mee, zet je radio aan en maak je niet druk, je weet dat als er sneeuw valt in Nederland dat het allemaal wat langer gaat duren.
Nee dus. Er zijn gewoon incompetente mensen op de weg, en veel ook. "Wat langer duren" is ook niet erg, ik hou dan rekening met een 25% of 50% misschien wel, extra reistijd. Geen 150% zoals vanmorgen :(. Ik ben een 'normale' bestuurder, eentje zoals het hoort, denk ik. Iemand die zijn kennis en rijstijl goed in de vingers heeft. Ik ben geen 'stig' en heb nog nooit een auto in bezit gehad met meer dan een goeie 129pk (en die woog 1500 kilo). Vergeleken met slome duikelaars echter, zoals ik die vanmorgen had, kom ik er wel verdomd goed uit ja, vind ik.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

André schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:37:
Tja, niet iedereen heeft dezelfde gaven. Er zijn mensen die het al moeilijk zat vinden om alles voor zich in de gaten te houden. Die hebben gewoon niet het inzicht om situaties in te schatten en niet de controle over de auto zoals anderen dat wel hebben. Toch moeten we met z'n allen over het asfalt.

Ik erger me er ook wel aan, maar ik heb me er maar in berust, dat rijd een stuk relaxter. Je bent nou eenmaal niet alleen op de weg :)
Amen

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:53:
Sorry hoor maar ik zie nooit mensen 10km/u rijden, ik weet niet waar jij leeft. Mensen rijden idd langzamer met sneeuw op de weg. Maar tijdens de rit Amsterdam Heerenveen Bolsward heb ik mensen 'hooguit' 60 zien rijden, en toen was het ook echt glad. En dan is het onverantwoord om sneller te rijden. Het gaat er niet om dat je makkelijk 80 kan, want rechtdoor is dat inderdaad geen probleem. Het gaat om de onverwachte momenten dat je moet uitwijken of remmen. En dat is nou net het geen wat dan niet kan. Als je dan 80 gaat, is de kans dat je gaat draaien en heel ver doorglijdt veel te groot.
In Breda, en moet elke dag over de a58 naar Steenbergen, en ja, men reed stapvoets daar waar 80+ gewoon veilig mogelijk was (want geen ijzel of sneeuw).

Je moet ver vooruit kijken, anticiperen en afstand houden. Als je goeie voertuigcontrole hebt, is er niks aan de hand. Zorg dat je een botsing kunt vermijden zonder de rem te gebruiken, en rijd alsof je geen remmen hébt. Zó rijdt je in de sneeuw.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Die ruimte heb je niet altijd in drukte. Als het glad is, kan je amper de rem gebruiken. Als je dan 80+ rijdt, heb je dus een enorme uitloop. Als er nou 1tje de vangrail in gaat en op de weg tot stilstand komt, knal jij er met 80+ mooi bovenop. Als je dan 40 of 50 had gereden net als de rest scheelt dat aanzienlijk.

Je denkt alles mooi onder controle te hebben, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat weet iedereen. En op dat moment heb je weinig aan je controle of anticipatie, omdat het altijd onverwacht komt.

En als je glijdt glij je.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

Mooi voorbeeld. Ik heb afgelopen 20 december 500km (250km enkele reis) gereden in die sneeuwstorm. Er viel toen dat weekend echt veel sneeuw vergeleken met de afgelopen paar jaar. We reden met 2 auto's, mijn '00 Yaris met ABS en een '92 RWD zonder ABS/ESP/TC en 266 wiel-PK's. We hebben er op de heenweg ruim 5,5 uur over gedaan, omdat het soms zo erg stormde dat ik mijn voorligger die 30 meter voor me reed niet meer kon zien. In die sneeuwbuien zijn we ingehaald door MPV's die volgeladen met kinderen tegen de 100 km/u reden. Een paar kilometer verderop lag er eentje achterstevoren in de sloot, aan de sporen te zien was 'ie eerst rechts naast de weg gekomen en vervolgens zo naar de andere kant getold. Of relatief nieuwe auto's, onder andere een Audi A5 Quattro, die op een ogenschijnlijk schoon stuk weg ons voorbij vlogen om een 500 meter verderop een flauwe bocht niet te kunnen halen door de gladheid en vol op de vangrail te klappen.

We reden op een gegeven moment midden op de snelweg omdat er zo'n 10-15 centimeter sneeuw op lag en het onmogelijk was om te zien waar de weg ophield en de berm begon. Mijn voorligger, de RWD auto, had af en toe last van een licht uitbrekende achterkant en dan is het wel prettig om wat ruimte te hebben. Zo rijden we in een treintje van zo'n 20 auto's denk ik, wij reden halverwege. Na een paar kilometer worden we ingehaald door een Renault Scenic die half in de berm komt en een hectometerpaaltje meepakt. Met veel moeite komt 'ie weer op de weg, schiet bijna aan de andere kant de berm in en in plaats van de stoppen om zijn schade te inspecteren gaat 'ie bumperklevend met grootlicht & mistlicht & toeterend achter me rijden.

Dat zijn van die mensen die geen rekening houden met de omstandigheden en hun auto en hun rijvaardigheden hopeloos overschatten. Ik sukkel liever in een treintje met 30-50km/h over de snelweg dan dat er van die idioten voorbij komen die denken toch wel 120 te kunnen gaan rijden want "de snelweg is schoon". Ja, die is vast prima berijdbaar totdat je compleet verrast wordt door een glad stuk en je door je hoge snelheid je auto niet meer onder controle kunt houden.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:59:
[...]
Je moet ver vooruit kijken, anticiperen en afstand houden. Als je goeie voertuigcontrole hebt, is er niks aan de hand. Zorg dat je een botsing kunt vermijden zonder de rem te gebruiken, en rijd alsof je geen remmen hébt. Zó rijdt je in de sneeuw.
Ja als je zo moet rijden sta je wel een stuk sneller stil als je 10 km/u rijdt, dan dat je 80 km/u rijdt. Maar hoe kun jij het verschil zien tussen en nat wegdek en een be-ijzeld wegdek? Dat kun je namelijk niet, zeker niet als je er overheen rijdt. Je kunt het hooguit voelen aan de auto.

Nog even over Duitsers: Ze vinden inderdaad dat wij linksplakkers zijn, maar ik hoor er ook genoeg die schrikken van ons wegbeeld hier. Met 120 km/u over de weg scheuren en allemaal dicht op elkaar... Ja Duitsers vinden ons best goed rijden.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

QFT

Ik zie veel mensen in andere topics zulke dingen posten, O wat ben ik blij met mijn ABS / ESP etc etc :X

Dat zijn inderdaad diegene die zichzelf enorm overschatten. Voor dat soort figuren moet je juist extra oppassen. Meestal de grootste brokkenmakers.

Elect a clown, expect a circus.

• DonDjo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 10:23
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:59:
[...]

In Breda, en moet elke dag over de a58 naar Steenbergen, en ja, men reed stapvoets daar waar 80+ gewoon veilig mogelijk was (want geen ijzel of sneeuw).

rij je dan niet erg om als je naar Steenbergen moet via de A58?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Oh ja ik geef vaak even een bult gas om te kijken hoe glad het is :) Ik heb gemerkt dat de auto daar geen gekke dingen van doet, mits het maar 1 seconden is. En je weet meteen hoe glad het is. Soms rem ik ook hard waar mogelijk, om hetzelfde te bekijken :)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:32:
En waarom is dat? Niet omdat het overal vol ligt met kapotte auto's en ongevallen! Nee, het gros van autorijdend Nederland schrikt zich een hoedje van alle sneeuw, besluit vervolgens toch maar te rijden en gaat dan met 20km/u over de snelweg sukkelen :r
Dit lijkt me wat kort door de bocht... Er is simpelweg veel te weinig asfalt, of anders gezegd: er zijn veel te veel mensen (en dus auto's) voor de hoeveelheid wegen. Normaal staat het al vol files, voeg daar gladheid aan toe en de files nemen exponentieel toe.

Voor al je rijbewijs-plannen heb ik een veel eenvoudiger oplossing: gewoon verplicht herexamen als je je rijbewijs verlengt. Dat geldt namelijk voor iedereen, wedden dat het rustig wordt op de weg?
^^ Dat gevoel had ik ook bij het doorlezen van de TS. Ik kom ook erg veel "ik heb winterbanden maar ben toch gecrasht"-topics tegen, het lijkt erop dat mensen met winterbanden zich onkwetsbaar voelen en daardoor enorm veel risico nemen.
Anakha schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:55:
[...]
Precies, ik heb liever 5 mensen die hun eigen rijkwaliteiten onderschatten voor me, dan eentje die zichzelf overschat. Ik geloof dat ooit eens is onderzocht dat 90% van de Nederlandse automobilisten denkt dat hij/zij beter rijdt dan gemiddeld. De TS bevindt zich dus in goed gezelschap. Desondanks hoop ik hem op een beijzelde snelweg niet tegen te komen...
Ik las altijd 80%. Maar waar ik me serieus zorgen om maakt, is de resterende 20%!
thejoker80 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:03:
[...]

"ik heb nog nooit een ongeluk gehad, dus ik kan goed rijden" - van dat soort mensen.... :|
Juist. Terwijl "goed omgaan met veiligheid" juist inhoudt dat je niet extra risico's mag gaan nemen "omdat het toch wel goed gaat"...

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:55:
[...]

Nee dus. Er zijn gewoon incompetente mensen op de weg, en veel ook. "Wat langer duren" is ook niet erg, ik hou dan rekening met een 25% of 50% misschien wel, extra reistijd. Geen 150% zoals vanmorgen :(. Ik ben een 'normale' bestuurder, eentje zoals het hoort, denk ik. Iemand die zijn kennis en rijstijl goed in de vingers heeft. Ik ben geen 'stig' en heb nog nooit een auto in bezit gehad met meer dan een goeie 129pk (en die woog 1500 kilo). Vergeleken met slome duikelaars echter, zoals ik die vanmorgen had, kom ik er wel verdomd goed uit ja, vind ik.
Tsja.. sneeuw + gladheid + drukte + voorzichtige bestuurders zijn een slechte combo en zorgen gegarandeerd voor lange files.. Deal with it en maak je niet zo druk :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

RemcoDelft schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:18:
Dit lijkt me wat kort door de bocht... Er is simpelweg veel te weinig asfalt, of anders gezegd: er zijn veel te veel mensen (en dus auto's) voor de hoeveelheid wegen. Normaal staat het al vol files, voeg daar gladheid aan toe en de files nemen exponentieel toe.
Toch wordt er vaak geroepen dat hoge snelheid voor de files zorgt omdat je afstand moet houden.
Dan gaan we een keer langzaam rijden met zijn allen is is het nog niet goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stoffel

Stoffel

thejoker80 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:03:
[...]

Argh verschrikkelijk, die discussie heb ik eens gevoerd met mijn schoonmoeder. Zij gaat iedere dag met de trein naar haar werk, bij uitzondering met de auto, en voor de rest gaat ze alleen naar de winkel en wat andere kleine dingetjes. Dit dus wel al 25 jaar schadevrij. Ik daarentegen, heb de afgelopen 8 jaar 50-60k per jaar gereden, waarvan het grootste gedeelte in de spits. Daarbij ben ik drie keer betrokken geweest bij een ongeluk. Twee keer werd ik buiten mijn schuld om geramd door iemand anders die niet oplette, en een keer lette ik zelf niet op en tikte ik (met <5km/u) iemand op zijn bumper. Dat laatste was mijn eigen schuld, dat geef ik grif toe.

Zij beweerde echter dat zij zo goed kon rijden dat ze nog nooit een ongeluk had gehad, waarop ik zei dat ik per jaar meer rijd dan zij per decennium, en dan ook nog op momenten dat het het drukste is. De kans wordt dan wel ietsjes groter, maar dat was volgens haar geen argument...

• !null
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:55:
[...]

Je hebt het de hele tijd over die slome mensen, maar je gaat voorbij aan het feit dat de puinhoop van deze morgen wordt veroorzaakt door ongelukken en/of beschadigd wegdek. Die langzame mensen kunnen vast een stuk harder rijden, maar zij veroorzaken geen ongelukken of beschadigd wegdek.
En natuurlijk kan je met langzaam rijden wel ongelukken veroorzaken (indirect ook), maar op dagen zoals vandaag is dan in het algemeen de snelheid eruit.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Ik hoop dat de TS op de snelweg ver van mijn vrachtwaggel weg blijft, nog nooit gehoord van plaatselijke aanvriezing van de weg? Vooral vannacht/ochtend was het erg, waar gestrooit was vroor het met een paar minuten weer aan. Gladde stukken zie je dan ook niet op de weg en je staat dwars voordat je het weet. Vooral wegbelijning moet je voor uitkijken, dat kan verdomd glad zijn. (Vriest ook het eerste aan)
Maar een aantal dingen ben ik wel met de TS eens, er rijden zoveel mensen rond die niet kunnen rijden en/of totaal geen verkeersinzicht hebben. Als chauffeur maak je het dagelijks mee.
Maar er zijn er ook heel veel die 'denken' dat ze hun voertuig onder controle hebben, die kom ik dan na een paar kilometer weer achterstevoren in de berm tegen...
Gelukkig heb ik met 12,5 ton op mijn aandrijfas een stukkie meer grip dan menig personenauto. _/-\o_

Gaaaaaaap, de halve nacht met mijn combi achter een strooiwagen gehangen, ik hoefde gelukkig maar 2 DC's... Wel vermoeiend de hele nacht zo rijden, zometeen maar even nog een uurtje extra plat op de bank :P

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het grote probleem is dat je niet weet hoe goed/slecht de weg 100m verder is.
Het feit dat het stuk snelweg waar je nu op rijd voldoende grip heft zegt niets over de bocht 200M verder.
Ijzel kan heel lokaal vallen en ook het opvriezen kan extreem lokaal gebeuren, gewoon omdat een bepaald stuk weg kouder is (bijvoorbeeld een bocht waar mensen over het algemeen minder hard rijden).
Als jij in die bocht al 120 rijdend ijzel tegenkomt dan rij je (met of zonder slipcursus) gewoon rechtdoor. Dat geld voor een grote dikke audi, maar ook voor een oude gare peugeot.

Daarnaast is anticiperen natuurlijk heel belangrijk, maar anticiperen geeft je geen 100% garantie. Je zal niet de eerste zijn die met 120 aankomt terwijl het oma een goed idee lijkt om met 60 haar voorganger in te gaan halen. Daar zit je dan met je rijden alsof je geen remmen hebt.

In je eentje op de snelweg kun je misschien prima doorrijden, maar met al die debielen om me heen neem ik gewoon geen enkel risico, dan maar 5 minuten later thuis.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
DonDjo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:16:
[...]

rij je dan niet erg om als je naar Steenbergen moet via de A58?
Het is een kwestie van drukte idd, en de A58 stroomt eigenlijk altijd vlot door. Behalve vandaag dan. Ik moet helemaal links uit Breda komen, dus dit was sneller.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stoffel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:26:
[...]

Argh verschrikkelijk, die discussie heb ik eens gevoerd met mijn schoonmoeder. Zij gaat iedere dag met de trein naar haar werk, bij uitzondering met de auto, en voor de rest gaat ze alleen naar de winkel en wat andere kleine dingetjes. Dit dus wel al 25 jaar schadevrij. Ik daarentegen, heb de afgelopen 8 jaar 50-60k per jaar gereden, waarvan het grootste gedeelte in de spits. Daarbij ben ik drie keer betrokken geweest bij een ongeluk. Twee keer werd ik buiten mijn schuld om geramd door iemand anders die niet oplette, en een keer lette ik zelf niet op en tikte ik (met <5km/u) iemand op zijn bumper. Dat laatste was mijn eigen schuld, dat geef ik grif toe.

Zij beweerde echter dat zij zo goed kon rijden dat ze nog nooit een ongeluk had gehad, waarop ik zei dat ik per jaar meer rijd dan zij per decennium, en dan ook nog op momenten dat het het drukste is. De kans wordt dan wel ietsjes groter, maar dat was volgens haar geen argument...
Ja zo'n discussie heb ik eens met mijn vader gehad. Ik merkte op dat ik eens een kapotte koplamp had en deze had laten vervangen. Zegt ie "ik heb nooit een kapotte koplamp". Nee natuurlijk is de kans op een kapotte lamp klein als je slechts een fractie (misschien enkele procenten) op de weg rijdt dan ik. :o

Met 50K per jaar met 99 procent van de tijd verlichting aan, mag er dan eens een lampje stukgaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 05-01-2010 11:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• mace
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:32:
[...] Na het behalen van een rijbewijs gaat iedereen in een jaar proefperiode. In deze periode gaat het toegestane alcoholpromillage naar nul [...]
Hier moet ik even op reageren, volgens mij wilden ze het promillage in de eerste instantie al op 0 zetten voor beginnende bestuurders, maar dat kan niet want in bepaalde gevallen maakt het lichaam zelf een beetje alcohol aan, dus 0 promille kan niet gehandhaafd wroden.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Devil schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:28:
Het grote probleem is dat je niet weet hoe goed/slecht de weg 100m verder is.
Het feit dat het stuk snelweg waar je nu op rijd voldoende grip heft zegt niets over de bocht 200M verder.
Ijzel kan heel lokaal vallen en ook het opvriezen kan extreem lokaal gebeuren, gewoon omdat een bepaald stuk weg kouder is (bijvoorbeeld een bocht waar mensen over het algemeen minder hard rijden).
Als jij in die bocht al 120 rijdend ijzel tegenkomt dan rij je (met of zonder slipcursus) gewoon rechtdoor. Dat geld voor een grote dikke audi, maar ook voor een oude gare peugeot.

Daarnaast is anticiperen natuurlijk heel belangrijk, maar anticiperen geeft je geen 100% garantie. Je zal niet de eerste zijn die met 120 aankomt terwijl het oma een goed idee lijkt om met 60 haar voorganger in te gaan halen. Daar zit je dan met je rijden alsof je geen remmen hebt.

In je eentje op de snelweg kun je misschien prima doorrijden, maar met al die debielen om me heen neem ik gewoon geen enkel risico, dan maar 5 minuten later thuis.
Allemaal waar, maar ijzelen doet het als het vriest, en constant bereden wegen blijven beter open. Als iedereen stapvoets doorsukkelt, snap ik dat de weg ervoor de kans krijgt om terug op te vriezen! ;)
mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:33:
[...]

Hier moet ik even op reageren, volgens mij wilden ze het promillage in de eerste instantie al op 0 zetten voor beginnende bestuurders, maar dat kan niet want in bepaalde gevallen maakt het lichaam zelf een beetje alcohol aan, dus 0 promille kan niet gehandhaafd wroden.
Klopt, misschien was het een betere bewoording geweest om gewoon geen alcohol meer toe te staan, ook niet één biertje. Mensen die extreem alcohol-intolerant zijn kunnen na 1 biertje al niet meer lopen, maar mogen promillage-gewijs nog wél rijden. En ja, ook daar zitten hufters tussen die denken dat ze nog prima kunnen rijden.

Als jij met 1 biertje legaal de weg op gaat, en iemand aanrijdt die nuchter is, ga je daar nog een harde dobber aan krijgen in de rechtszaal, denk ik, zelfs als je binnen de wettelijke limiet zat: jij had gedronken, de tegenpartij niet. Om die reden drink ik geen druppel voor het rijden, ook niet de avond ervoor als ik vroeg weg moet.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 11:36 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

tja, ik heb vorige week mijn vriendin naar haar werk moeten brengen (sneeuwstorm, gladheid e.d.) omdat ik liever heb dat ik zelf rijdt dan dat mijn vriendin rijdt (die durft ook gewoon echt niet met gladheid de weg op).
Ik moet zeggen, je hebt mensen die te voorzichtig rijden, mensen die voorzichtig rijden en mensen die gewoonweg gevaarlijk rijden.

Hele snelweg vol met sneeuw, sneeuwschuivers voor je, daar achter strooiers en wie haalt je in? Inderdaad, het balletje van kantoor, met 120 over een weg waar maximaal 100 is toegestaan, dik besneeuwd, alle troep van de weg vliegt over auto's die hij in haalt waardoor weer een andere gevaarlijke situatie wordt veroorzaakt....

Rij gewoon verstandig met dit weer, voel je jezelf beter bij het "20km/h" gevoel op de snelweg, ga dan lekker 20 km/h rijden. Durf je het aan om harder te gaan, vertrouw je jezelf er mee, doe dat dan vooral, maar ga niet lopen zeiken over de mensen die zichzelf wat minder veilig voelen achter het stuur.

De beste automobilist moet nog uitgevonden worden, we blijven allemaal mensen, en mensen maken fouten.
Mijn vader vanmorgen met een telefoontje : Staan hier drie internationale vrachtwagen op hun kant in de sloot...

Het maakt dus helemaal niet uit met dit weer of je 1 miljoen miljard jaar je rijbewijs hebt, 15 miljard miljoen miljard jaar aan rijervaring hebt. 1 klein stuurfoutje en je auto ligt in de prak.

Veel plezier met je scheuren over de binnenwegen en snelwegen, ik doe het lekker rustig aan.

Wabbawabbawabbawabba

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:33:
[...]

Allemaal waar, maar ijzelen doet het als het vriest, en constant bereden wegen blijven beter open. Als iedereen stapvoets doorsukkelt, snap ik dat de weg ervoor de kans krijgt om terug op te vriezen! ;)
Dat is dus een grote misvatting. Ijzelen doet het als de weg beneden 0 is, of de regen die er op valt beneden nul is. De buitentemperatuur heeft er in eerste instantie dus niets mee te maken.
Als het op de grond 1 graad is, dan kan het heel goed zijn dat de weg nog -5 is. Daarnaast is de temperatuur ook weer iets dat ontzettend varieert met de plek.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Devil schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:38:
[...]

Dat is dus een grote misvatting. Ijzelen doet het als de weg beneden 0 is, of de regen die er op valt beneden nul is. De buitentemperatuur heeft er in eerste instantie dus niets mee te maken.
Als het op de grond 1 graad is, dan kan het heel goed zijn dat de weg nog -5 is. Daarnaast is de temperatuur ook weer iets dat ontzettend varieert met de plek.
Even afgezien van ZOAB, op het moment dat er voldoende zout op de weg ligt, lijkt het mij onmogelijk dat het daar nog aanvriest?

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 19:37
Ik kan je vertellen dat banden enorm veel verschil maken... Ik zit op dit moment in Finland waar, afgezien van de snelweg, nu overal een 5 cm dikke laag ijs/sneeuw op het asfalt ligt. Echter omdat het hier verplicht is vanaf december met spikebanden te rijden zijn er totaal geen problemen.
Mensen hier zijn natuurlijk wat meer gewend, maar ik rijd hier nu 4 maanden rond, waarvan 1,5 in de sneeuw en ik rijd prima met 80 km/h door een verse laag sneeuw van 15 cm.
Het is idd ook een kwestie van goed anticiperen, en afstand houden.

Helaas zijn spikebandjes volgens mij verboden in NL, maar ik vind dat ze net als in Duitsland iig winterbanden verplicht zouden moeten maken.

En dan nog iets... omdat het hier nu -17 is, is zout strooien niet echt zinvol meer. Dat doen ze dus ook totaal niet. Wat ze doen is grind strooien wat door de auto's vervolgens vast wordt gereden in de laag ijs die al op de weg ligt. Dit levert best goed grip ipv de natte bende die je in NL krijgt...

2JZ TT6 :D

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
DJT88 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:47:
En dan nog iets... omdat het hier nu -17 is, is zout strooien niet echt zinvol meer. Dat doen ze dus ook totaal niet. Wat ze doen is grind strooien wat door de auto's vervolgens vast wordt gereden in de laag ijs die al op de weg ligt. Dit levert best goed grip ipv de natte bende die je in NL krijgt...
Grind idd. Moeten ze hier ook doen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, elke debiel moet kunnen autorijden na een cursusje van een paar dagen, dus rijden ook alle debielen auto. Dat is een keuze die we als maatschappij maken :)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:50:
Grind idd. Moeten ze hier ook doen.
Grind strooien voor die drieënhalve dag per jaar dat er sneeuw op de wegen ligt? En dan vervolgens wekenlang grind op de wegen zeker? Daar worden motorrijders vast niet blij van :)

[ Voor 51% gewijzigd door eamelink op 05-01-2010 11:53 ]

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

eamelink schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:51:
Tsja, elke debiel moet kunnen autorijden na een cursusje van een paar dagen, dus rijden ook alle debielen auto. Dat is een keuze die we als maatschappij maken :)

[...]

Grind strooien voor die drieënhalve dag per jaar dat er sneeuw op de wegen ligt? En dan vervolgens wekenlang grind op de wegen zeker? Daar worden motorrijders vast niet blij van :)
Ik denk dat de glasreparatiebedrijven dit een fantastisch idee zullen vinden ;)

• mace

mace

Sapere Aude

Klopt, misschien was het een betere bewoording geweest om gewoon geen alcohol meer toe te staan, ook niet één biertje. Mensen die extreem alcohol-intolerant zijn kunnen na 1 biertje al niet meer lopen, maar mogen promillage-gewijs nog wél rijden. En ja, ook daar zitten hufters tussen die denken dat ze nog prima kunnen rijden.
Dat ben ik met je eens, echter kan je dat gewoon niet controleren, je weet niet of het een biertje is of dat die persoon toevallig wat gegeten heeft wat alcohol produceert bij het verteren. Het is gewoon niet hand te haven.

• !null
@HTT-Thalan, kun je reageren op m'n vorige post?
Helaas zijn spikebandjes volgens mij verboden in NL, maar ik vind dat ze net als in Duitsland iig winterbanden verplicht zouden moeten maken.
Alsjeblieft niet! Ik ga niet lopen verkondigen dat winterbanden niet helpen, maar ze zijn niet altijd nodig. Met het weer van de afgelopen tijd heb ik ook iedere dag op m'n all-season bandjes gereden het kan gewoon. Natuurlijk kan het veiliger met winterbanden, en in Finland zal dat helemaal anders liggen. Maar winterbanden verplichten heeft in Nederland weinig nut, zeker met de meeste zachte winters. En het maakt het auto rijden duurder dan nodig. Deze winter hier is uitzonderlijk he, meestal gaat het er zachter aan toe.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 05-01-2010 11:58 ]

• mace

mace

Sapere Aude

All-season banden is al wat anders dan zomerbanden waar de meesten op rijden.

Of bedoelde je zomerbanden? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 05-01-2010 11:58 ]

• !null
Mwah, de mijne worden geadverteerd als regenbanden. Ik noem het allseason banden want ik rij er ook op in de zomer :+

Edit: Maar laten we geen banden discussie houden, daarvoor is het winterbanden topic. Ik wilde alleen even melden dat ik een verplichting in NL niet normaal zou vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door !null op 05-01-2010 12:00 ]

• lredev
  • Laatst online: 12:18
Wat met dit weer mij echt heel duidelijk wordt is dat het gewoon noodzakelijk is te beseffen dat er geen individuele automobilisten (zouden moeten)zijn. Het verkeer is een organisch geheel en zo zouden bestuurders zich ook op moeten stellen.

Om daarmee terug te komen op de TS, ik meen dat het zinnig zou zijn dat daar gewoon veel aandacht voor zou moeten zijn tijdens rijlessen. Er is niets mis met een keertje uitwijken voor iemand die wat vlotter wil, geduldig te zijn voor iemand die de snelweg spannend vind of begrip te hebben voor de voorzichtigheid van mensen die sneeuw en ijzel niet gewend zijn en daar moeite mee hebben.

TS komt op mij over als iemand die zich zeker bewust is van gevaar en veiligheid op de weg, maar zoals al eerder gezegd: niet iedereen deelt dezelfde talenten en inzichten.

Wat ik nog wel graag wil toevoegen: Net als TS rijd ik de laatste tijd in een klein oud autootje. Een VW polo zonder enige elektronische assistentie en dat maakt volgens mij wel dat je veel eerder de grenzen merkt t.o.v. gladheid. Als ik in de auto van mijn baas rijd lijkt het al best snel minder glad, maar moet je echt remmen of uitwijken dan ben je net zo kwetsbaar.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als jij met 1 biertje legaal de weg op gaat, en iemand aanrijdt die nuchter is, ga je daar nog een harde dobber aan krijgen in de rechtszaal, denk ik, zelfs als je binnen de wettelijke limiet zat: jij had gedronken, de tegenpartij niet. Om die reden drink ik geen druppel voor het rijden, ook niet de avond ervoor als ik vroeg weg moet.
Ik doe hetzelfde, maar dan is de reden meer voor mijzelf.
Mocht er wel iets gebeuren zal ik het mijzelf nooit vergeven dat ik dan tóch die een of twee biertjes genomen heb.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Weer dat misverstand :/

Winterbanden zijn _niet_ verplicht in Duitsland. Zoek zelf de echte regelgeving maar op (tip: anwb.nl).

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
!null schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:26:
[...]

Je hebt het de hele tijd over die slome mensen, maar je gaat voorbij aan het feit dat de puinhoop van deze morgen wordt veroorzaakt door ongelukken en/of beschadigd wegdek. Die langzame mensen kunnen vast een stuk harder rijden, maar zij veroorzaken geen ongelukken of beschadigd wegdek.
En natuurlijk kan je met langzaam rijden wel ongelukken veroorzaken (indirect ook), maar op dagen zoals vandaag is dan in het algemeen de snelheid eruit.
Ja wat valt daarop te zeggen :P heel veel beschadigd wegdek kom ik niet tegen, maar ik rij dan ook vooral onder de rivieren. In Belgie is het wel heel erg maar die mijd ik dan ook als het kan, met dit weer.

De snelheid móet er ook uit bij dit weer, maar ik blijf het herhalen: niet overdrijven. Een 120 weg waar goed gestrooid is en opengehouden word, kan goed met 60~80 bereden worden. Als iedereen netjes in zijn laan blijft en doorrijd, is er ook minder aanleiding om constant onnodig te switchen.

De laatste 2 dagen heb ik vooral binnenwegen gepakt waar mogelijk, dan was ik sneller op de plaats van bestemming dan via de snelweg: veel meer sneeuw maar minder verkeer en dus schiet het beter op.

Nu heb ik 2 jaar in een RWD auto gereden, en met sneeuw denk ik dat een FWD toch makkelijker is als je ervanuit gaat dat je in het spoor wilt blijven rijden. Je breekt minder makkelijk uit en trekt jezelf recht in de bochten. RWD is wel veel meer lol, vooral bij grote vlaktes, alhoewel ik de (des morgens volledig lege, private en grote, voor de zeikerds) parking bij ons op kantoor ook bijna volledig dwars kan pakken alvorens hem in een parkeervak te schuiven. Stukje afreageren voor al het getreuzel op de snelweg, dat ik het laatste gedeelte van de route wel gewoon door kan rijden.

Als ik het geld heb, ga ik nog wel eens een keer 4x4 en/of rallye rijden in de sneeuw. Lijkt me helemaal het einde. In echt diepe sneeuw is ook veel fijner rijden - het is zachter en geeft meer grip dan nat/glad asfalt.

• mace

mace

Sapere Aude

Gunner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:04:
[...]

Weer dat misverstand :/

Winterbanden zijn _niet_ verplicht in Duitsland. Zoek zelf de echte regelgeving maar op (tip: anwb.nl).
Quote van anwb:
Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?

Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, hebt u geen winterbanden nodig. Hebt u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.
Wel dus. :>

[ Voor 85% gewijzigd door mace op 05-01-2010 12:09 ]

• Sabelhout
  • Laatst online: 19-11 19:25
Leuk topic :) Afgelopen zaterdag had ik een verjaardag in Enschede. Tijdens de verjaardag begon het te sneeuwen en dit heeft het ook een tijdje gedaan. Gevolg: een verse laag sneeuw van zo'n 10 a 15 cm. Op de terugweg naar huis (Deventer) lekker rustig in het treintje op de rechterbaan gereden met zo'n 60 kmh. Veel mensen die ons ingehaald hebben, kwamen we enkele kilometers verder achterstevoren op de vluchtstrook of in de berm tegen. Vooral de mensen in de berm zullen een lange nacht gehad hebben, aangezien ze daar niet meer uit konden komen :) en niemand zich geroepen voelde ze te helpen (terecht!).

.....

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Noem me een regelneuker, maar het is niet verplicht als er geen winterse omstandigheden zijn. Buiten dat meen ik dat je slechts verantwoordelijk bent voor schade als het ongeluk voorkomen had kunnen worden met winterbanden.

En verder:
Wat zijn precies die ‘winterse omstandigheden’?

De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden, in Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen. In Duitsland geldt dit het hele jaar, in Oostenrijk geldt de verplichting tussen 1 november en 15 april. Het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen.
De verplichting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden.
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn.
Erg discutabel dus. En voor interpretatie vatbaar.

[ Voor 60% gewijzigd door Gunner op 05-01-2010 12:12 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Gunner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:11:
[...]
Noem me een regelneuker, maar het is niet verplicht als er geen winterse omstandigheden zijn. Buiten dat meen ik dat je slechts verantwoordelijk bent voor schade als het ongeluk voorkomen had kunnen worden met winterbanden.
Ja ok, maar ga jij met de duitse politie in discussie daarover?
En verder:
[...]
Erg discutabel dus. En voor interpretatie vatbaar.
Net zoiets dat in NL het meehebben van een gevarendriehoek niet verplicht is, maar dat het wel verplicht is om een gevarendriehoek voorhanden te hebben in geval van pech. :z

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 05-01-2010 12:14 ]

• Azertyftw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-03 14:53
Ik zit nu midden in mijn rij-opleiding en ik vind het op zich wel fijn dat ik dit nu ook leer.
Heb ik die ervaring teminste ook al en sta ik dalijk niet zo van shit wat moet ik nu doen.

It's super mega death christ 4000 B.C. Version 2.0 Beta B*tch!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:13:
[...]

Net zoiets dat in NL het meehebben van een gevarendriehoek niet verplicht is, maar dat het wel verplicht is om een gevarendriehoek voorhanden te hebben in geval van pech. :z
Het verschil is dat je normaal gesproken niet kunt voorzien dat je met pech langs de weg komt te staan, maar wel kunt voorzien of er winterse omstandigheden op de weg heersen. Als je eind februari / begin maart met een blakende zon aan de hemel en 12 graden buitentemperatuur naar de Cebit racet zijn winterbanden niet verplicht in Duitsland en zal een zomerband niet in verband gebracht worden met de oorzaak van een eventueel ongeluk.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:21:
[...]

Het verschil is dat je normaal gesproken niet kunt voorzien dat je met pech langs de weg komt te staan, maar wel kunt voorzien of er winterse omstandigheden op de weg heersen. Als je eind februari / begin maart met een blakende zon aan de hemel en 12 graden buitentemperatuur naar de Cebit racet zijn winterbanden niet verplicht in Duitsland en zal een zomerband niet in verband gebracht worden met de oorzaak van een eventueel ongeluk.
Leuk dat je ook meedoet :P - met welke van de drie Beierse Bakken heb jij de beste ervaringen met dit weer? En dan bedoel ik niet welke het hardst dwars gaan, maar welke gewoon het veiligst te gebruiken is :P. RWD is leuk spelen, maar als het echt glad is speelde het mij alleen maar parten bij het 'doorrijden'.

• Plague
  • Niet online
Azertyftw schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:15:
Ik zit nu midden in mijn rij-opleiding en ik vind het op zich wel fijn dat ik dit nu ook leer.
Heb ik die ervaring teminste ook al en sta ik dalijk niet zo van shit wat moet ik nu doen.
Doe vooral ook een anti-slip cursus als je je papiertje hebt. Ik kreeg dat vrijwel direct na het behalen van mijn rbw van mijn vader, en dat is absoluut geen overbodige luxe. Daarnaast is het ook gewoon leuk ;) Ik doe nu iedere 2 jaar een 'opfriscursus': 3-4 uurse anti-slip cursus. Want je verleert de reflexen wel enigszins, hoewel velen dat met mij oneens zullen zijn. In een cursus van 1 dag bouw je geen routine op: je weet dan alleen wat je moet doen in het geval dat er zoiets gebeurd, en je kunt het toepassen op het moment dat je erop bedacht bent. Op het moment dat je erdoor overvallen wordt is het alsnog een heel ander verhaal en dan moet het dus routine zijn.

De verplichte anti-slip cursus ben ik het voor de volle 100% mee eens. Daarom heeft mijn vriendin dat ook maar voor kerst gekregen ;)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:25:
[...]

Leuk dat je ook meedoet :P - met welke van de drie Beierse Bakken heb jij de beste ervaringen met dit weer? En dan bedoel ik niet welke het hardst dwars gaan, maar welke gewoon het veiligst te gebruiken is :P. RWD is leuk spelen, maar als het echt glad is speelde het mij alleen maar parten bij het 'doorrijden'.
Ik gok simpelweg de 3-er. De Z4 en 5-er hebben volgens mij te brede banden. Buiten het feit dat ze nu alle 3 bij de garage staan. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Plague op 05-01-2010 12:33 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:46:
[...]

Even afgezien van ZOAB, op het moment dat er voldoende zout op de weg ligt, lijkt het mij onmogelijk dat het daar nog aanvriest?
Zout verlaagt het vriespunt van water slecht een paar graden. Als het kouder wordt bevriest het gewoon weer.

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11 19:39
Van langzaam rijden gaat niemand dood. En het veroorzaakt ook geen ongelukken. Tenzij je zit te slapen achter je stuur en er vol op knalt.

Ik heb liever iemand die langzaam en voorzichtig rijdt, dan iemand die roekeloos rijdt. Weet je hoeveel ongelukken er gebeuren met dit weer? Vanochtend ook weer twee maal zoveel als normaal. Al een paar keer op het nieuws langskomen dat mensen de sloot in zijn gegleden, of het ijs op rijden met hun auto. Verder heb ik ook al een paar keer gezien dat iemand net op tijd tot stilstand kwam voor een andere auto, terwijl zijn wielen volledig geblokkeerd waren nadat hij remde (in de stad met 30km/u).

Ik vind het juist een veel groter probleem dat mensen hun eigen auto overschatten en dus te hard rijden en daarmee gevaarlijk bezig zijn, dan dat mensen te langzaam rijden omdat ze hun auto en stuurkunsten onderschatten.

• mace

mace

Sapere Aude

Compuhair schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:40:
Van langzaam rijden gaat niemand dood. En het veroorzaakt ook geen ongelukken. Tenzij je zit te slapen achter je stuur en er vol op knalt.
Oneens, te langzaam rijden is misschien nog wel gevaarlijker dan te hard.

Hoevaak hebben we wel niet moeten uitwijken of remmen voor een opa die met 60 invoegt op de snelweg bijvoorbeeld?

Met 20 in de linkerbaan ben je gewoon fout bezig, ook al is het glad.

• Stoffel

Stoffel

mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:44:
[...]

Hoevaak hebben we wel niet moeten uitwijken of remmen voor een opa die met 60 invoegt op de snelweg bijvoorbeeld?

Veel snelheidsverschil is gewoon gevaarlijk, het maakt niet uit welke kant op. Het maakt goed anticiperen gewoon lastig/onmogelijk.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Plague schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:28:
Ik gok simpelweg de 3-er. De Z4 en 5-er hebben volgens mij te brede banden. Buiten het feit dat ze nu alle 3 bij de garage staan. :P
:o Dat is zuur! 3 mooie auto's en dan moet je fietsen :P ik heb er maar 1 en ben elke ochtend weer dankbaar dat hij start!
Compuhair schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:40:

Ik heb liever iemand die langzaam en voorzichtig rijdt, dan iemand die roekeloos rijdt. Weet je hoeveel ongelukken er gebeuren met dit weer? Vanochtend ook weer twee maal zoveel als normaal. Al een paar keer op het nieuws langskomen dat mensen de sloot in zijn gegleden, of het ijs op rijden met hun auto. Verder heb ik ook al een paar keer gezien dat iemand net op tijd tot stilstand kwam voor een andere auto, terwijl zijn wielen volledig geblokkeerd waren nadat hij remde (in de stad met 30km/u).
Blokkerende wielen, wiens schuld is dat? M.i. die van de bestuurder, want dan doe je iets niet goed.
Dit komt ook weer terug in je volgende punt:
Ik vind het juist een veel groter probleem dat mensen hun eigen auto overschatten en dus te hard rijden en daarmee gevaarlijk bezig zijn, dan dat mensen te langzaam rijden omdat ze hun auto en stuurkunsten onderschatten.
Bleef het maar bij alleen langzaam rijden. Ook langzame rijders veroorzaken ongelukken door dus die blokkerende wielen, glijpartijen, geen inzicht hebben en dus roekeloze bewegingen maken.

Je hebt:

Bewust Bekwaam
Onbewust Bekwaam
Bewust Onbekwaam
Onbewust Onbekwaam

Cat. 1 zijn over het algemeen de goede rijders. Cat. 2 en 3 bevatten imo veel rijders die bij dit weer problemen veroorzaken door onnodig langzaam te rijden of rare toeren uit te halen omdat ze denken dat het allemaal erger is dan het écht is (cat. 3) en Cat. 4 zijn de aso's die ongelukken maken en/of in de berm eindigen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

.
Ik kan je vertellen dat banden enorm veel verschil maken... Ik zit op dit moment in Finland waar, afgezien van de snelweg, nu overal een 5 cm dikke laag ijs/sneeuw op het asfalt ligt. Echter omdat het hier verplicht is vanaf december met spikebanden te rijden zijn er totaal geen problemen.
Mensen hier zijn natuurlijk wat meer gewend, maar ik rijd hier nu 4 maanden rond, waarvan 1,5 in de sneeuw en ik rijd prima met 80 km/h door een verse laag sneeuw van 15 cm.
Het is idd ook een kwestie van goed anticiperen, en afstand houden.
zijn spikes daar daadwerkelijk verplicht?
In Noorwegen bijv. mag je ze voeren, maar daar betaal je dan wel extra voor.

[ Voor 198% gewijzigd door YellowCube op 05-01-2010 12:53 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Compuhair
mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:44:
[...]

Nou hoevaak?
Ik zie echt amper gevaarlijke situaties door te langzaam invoegen. Het snelheidsverschil is vaak klein genoeg om niet problematisch te zijn. Vergeet niet dat het meeste verkeer rechts nog geen 100km/u rijdt door de vrachtwagens en rustig rijdende auto's, en vaak zelfs langzamer dan 90km/u.
Zo'n statement zonder context zegt niets. In de file gaat het vaak nog veel langzamer dan 20 op de linkerbaan, daar is niks gevaarlijks aan. Verder zijn er ook weinig mensen die met 20km/u naar een baan wisselen waar men 120km/u rijdt. Dus hoewel dat gevaarlijk is, komt dat (bijna) nooit voor.

Ik blijf van mening dat rustig/langzaam rijden op zich niet gevaarlijk is. Het komst hoogst zelden voor dat een achterblijven links blijft hangen met 50km/u terwijl er een nieuwe stoet auto's met 120km/u aan komt.

Langzame rijders zijn misschien wel ergernis opwekkend voor anderen. Als iemand 80km/u rijdt en een ander denkt dat hij 120km/u kan, dan kan dat tot irritatie leiden en mogelijk gevaarlijk gedrag zoals rechts inhalen of kleven.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Goede vraag. IMHO valt het gevaar van langzaam rijden over het algemeen mee, mits het snellere verkeer goed (/normaal?) oplet.
[... Ik doe nu iedere 2 jaar een 'opfriscursus': 3-4 uurse anti-slip cursus. Want je verleert de reflexen wel enigszins, hoewel velen dat met mij oneens zullen zijn. In een cursus van 1 dag bouw je geen routine op: ...
Ik ben het met je eens, maar wil er graag aan toevoegen dat je ook geen routine opbouwt als je alle twee jaar een opfriscursus doet.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2010 12:58 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:56:
[...]

Goede vraag. IMHO valt het gevaar van langzaam rijden over het algemeen mee, mits het snellere verkeer goed (/normaal?) oplet.

[...]

Ik ben het met je eens, maar wil er graag aan toevoegen dat je ook geen routine opbouwt als je alle twee jaar een opfriscursus doet.
Aye, training makes perfect, maar je hoeft echt niet elke maand op slipcursus, net zoals je niet elke week een noodontruiming oefent op kantoor en je niet elke maand opnieuw moet leren fietsen, ook als je het nooit gebruikt. Het scheelt al heel wat dat je weet wat je moet doen en dat er blijkbaar automobilisten zijn die zich wél zorgen maken om hun weggedrag en er actief wat aan doen.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Gelukkig zijn er mensen zoals jij :)

• mace

mace

Sapere Aude

Compuhair schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:53:
Nou hoevaak?
Ik zie echt amper gevaarlijke situaties door te langzaam invoegen. Het snelheidsverschil is vaak klein genoeg om niet problematisch te zijn. Vergeet niet dat het meeste verkeer rechts nog geen 100km/u rijdt door de vrachtwagens en rustig rijdende auto's, en vaak zelfs langzamer dan 90km/u.
Gemiddeld 1 in de 10 keer dat ik rijd op de snelweg, en ik rijd bijna altijd gewoon 120. (soms 130)
Zo'n statement zonder context zegt niets. In de file gaat het vaak nog veel langzamer dan 20 op de linkerbaan, daar is niks gevaarlijks aan. Verder zijn er ook weinig mensen die met 20km/u naar een baan wisselen waar men 120km/u rijdt. Dus hoewel dat gevaarlijk is, komt dat (bijna) nooit voor.
Ja ik gaf er een context bij idd maar ik mag aannemen dat je begrijpt dat ik het niet over files heb.
Ik blijf van mening dat rustig/langzaam rijden op zich niet gevaarlijk is. Het komst hoogst zelden voor dat een achterblijven links blijft hangen met 50km/u terwijl er een nieuwe stoet auto's met 120km/u aan komt.

Langzame rijders zijn misschien wel ergernis opwekkend voor anderen. Als iemand 80km/u rijdt en een ander denkt dat hij 120km/u kan, dan kan dat tot irritatie leiden en mogelijk gevaarlijk gedrag zoals rechts inhalen of kleven.
Ik blijf van mening dat als je snelheid teveel verschilt met de rest van het verkeer dat dat inherent gevaarlijk is. Of dat nou harder is of zachter.

• !null
Op een snelweg waar de gemiddelde snelheid bijvoorbeeld 110 is, is het echt veel gevaarlijker om substantieel langzamer te rijden dan substantieel harder. Dat lijkt me vrij duidelijk, dat kan je snel afleiden uit wat praktijk voorbeelden.

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 10:05
Een goede rijder anticipeert op het verkeer en moet dus rekening houden dat er mensen zijn die met 20km/h over de snelweg sukkelen als het sneewt. Of met 70 over de snelweg rijden daar waar je 120 mag.

Ben het absoluut eens met de TS zijn oplossingen, een slipcursus met goed gevolg afleggen mag wat mij betreft een vereiste worden voor het praktijkexamen (net als het theorie examen een vereiste is).

Kan me voorstellen dat je je irriteerd aan het gedrag van sommige andere weggebruikers, maar een echt goede bestuurder houd hier rekening mee. De meeste ongelukken gebeuren omdat mensen zich irriteren aan anderen en dwaze acties gaan uithalen.
Mijn vrouw reed vanochtend voor mij op een weg waar je 80 mag. Echter er lag wat sneeuw en zij heeft geen winterbanden (een andere discussie). Zij hobbelde dus met een gangetje van ongeveer 65 over die weg. Ik reed er achter. Hoeveel mensen ons hebben ingehaald op de meest onmogelijke punten kan ik niet op 2 handen tellen...echt onvoorstelbaar.

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

• 911GT2
  • Laatst online: 12:04
ZTeeVeR schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:33:
Een goede rijder anticipeert op het verkeer en moet dus rekening houden dat er mensen zijn die met 20km/h over de snelweg sukkelen als het sneewt. Of met 70 over de snelweg rijden daar waar je 120 mag.

Ben het absoluut eens met de TS zijn oplossingen, een slipcursus met goed gevolg afleggen mag wat mij betreft een vereiste worden voor het praktijkexamen (net als het theorie examen een vereiste is).

Kan me voorstellen dat je je irriteerd aan het gedrag van sommige andere weggebruikers, maar een echt goede bestuurder houd hier rekening mee. De meeste ongelukken gebeuren omdat mensen zich irriteren aan anderen en dwaze acties gaan uithalen.
Mijn vrouw reed vanochtend voor mij op een weg waar je 80 mag. Echter er lag wat sneeuw en zij heeft geen winterbanden (een andere discussie). Zij hobbelde dus met een gangetje van ongeveer 65 over die weg. Ik reed er achter. Hoeveel mensen ons hebben ingehaald op de meest onmogelijke punten kan ik niet op 2 handen tellen...echt onvoorstelbaar.
Als het er zoveel waren dan was harder rijden waarschijnlijk goed mogelijk en waren jullie dus in dit geval het gevaar op de weg!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
911GT2 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:36:
... waren jullie dus in dit geval het gevaar op de weg!
Volgens mij zijn de mensen die dan bij onmogelijke punten inhalen het gevaar, een eventuele oorzaak voor dergelijk gedrag kan (alleen onder andere natuurlijk) onaangepast (in dit geval te langzaam) rijden van een medeweggebruiker zijn.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

@Mace: nieuw stopwoordje erbij? inherent?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

911GT2 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:36:
Als het er zoveel waren dan was harder rijden waarschijnlijk goed mogelijk en waren jullie dus in dit geval het gevaar op de weg!
65 waar je 80 mag vind ik zelfs met droog weer te ver gaan om een gevaar op de weg te noemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mace

mace

Sapere Aude

Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:40:
@Mace: nieuw stopwoordje erbij? inherent?
Hoezo, gebruik ik wel vaker hoor? :?

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Beetje vreemde opmerking idd :?

Met sneeuw is best hard te rijden, ook met zomerbanden, alleen je moet je afvragen waar de grens met veiligheid ligt.. Veel mensen denken dat die vrij hoog ligt, ik zie in de omgeving waar ik rij de mensen een stuk beschaafder rijden dan normaal iig :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:25:
[...]

De E39 Touring omdat die veruit het zwaarst is. Ik vind het rijden verder niet moeilijk, het is alleen onhandig dat je om zomerbanden in situaties met een dikke laag onaangereden sneeuw nogal snel komt vast te staan.

Het voordeel van op sneeuw rijden is dat je weet waar je aan toe bent. Op eerste Kerstdag ben ik van de weg gegleden op een haakse boch in een weggetje waarvan het asfalt in het spoor zichtbaar was maar daartussen sneeuw bevond die kennelijk tot ijs was aangereden en opgevroren. Dat kan je nogal verassen: rechtuit rijdt je op asfalt, in de bocht gingen de banden kennelijk net iets van het spoor af en kwamen ze op ijs met zero grip. Ik ging er niet harder dan dertig maar de auto ging mooi rechtdoor. Aan een slipcursus heb je dan ook niet zoveel behalve dat je je kunt bezinnen in de wetenschap dat sturen geen zin heeft. Ik moet wel zeggen dat ik graag de problemen opzoek in de sneeuw omdat ik wil weten hoe het rijdt.

Op normale sneeuw heb ik in die week ervoor niet één keer onderstuur gehad, gewoon omdat de achterwielen zo weinig tractie hadden dat je toch geen snelheid kon maken. Als ik mag kiezen tussen overstuur of onderstuur in de sneeuw dan heb ik way liever overstuur want dan kun je tenminste nog sturen waar je heen wilt. Ik kan me voorstellen dat overstuur in een voorwielaangedreven auto minder prettig is omdat je niet kunt sturen met het gaspedaal. Het voordeel van rwd is tevens dat je eenvoudiger kunt vaststellen hoeveel tractie de ondergrond biedt. Gewoon een dot gasgeven en als hij wegglijdt is het glad. Ondertussen kun je wel sturen.
[...]

Doe vooral ook een anti-slip cursus als je je papiertje hebt. Ik kreeg dat vrijwel direct na het behalen van mijn rbw van mijn vader, en dat is absoluut geen overbodige luxe. Daarnaast is het ook gewoon leuk ;) Ik doe nu iedere 2 jaar een 'opfriscursus': 3-4 uurse anti-slip cursus. Want je verleert de reflexen wel enigszins, hoewel velen dat met mij oneens zullen zijn. In een cursus van 1 dag bouw je geen routine op: je weet dan alleen wat je moet doen in het geval dat er zoiets gebeurd, en je kunt het toepassen op het moment dat je erop bedacht bent. Op het moment dat je erdoor overvallen wordt is het alsnog een heel ander verhaal en dan moet het dus routine zijn.
Als je nu naar buiten gaat om in de sneeuw te rijden leer je veel meer dan bij zo'n opfriscursus.

• !null
Op een weg waar gemiddeld 110 gereden wordt is het kwalijker om 70 te gaan rijden dan 150.
In beide gevallen veroorzaak je een probleem, namelijk een snelheidsverschil van 40km/u. Maar als je 150 wil rijden zit je zelf met dat probleem, en zul je afremmen, het gaat dan niet lukken om die 150 te rijden. Als je 70 rijdt dan zadel je praktisch iedereen achter je met dat probleem op. Die moet allemaal naar links met vaak grote remacties tot gevolg. In een ideale wereld doen mensen dat zonder te remmen, maar dat lukt vaak al niet op een enigzins rustige weg. Als je het op een redelijk drukke weg hebt dan is er gewoon geen extra ruimte voor iedereen (en vrachtwagens ook) om in te halen.

De keren dat ik het meest bang ben geweest, het dichtste bij ongelukken in de buurt ben gekomen, is wanneer ik substantieel te langzaam reed (en geen snelheid kon maken vanwege de situatie).
mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:43:
[...]

Hoezo, gebruik ik wel vaker hoor? :?
Daarom :+

• Compuhair
mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:16:
[...]

Gemiddeld 1 in de 10 keer dat ik rijd op de snelweg, en ik rijd bijna altijd gewoon 120. (soms 130)
Als je dan van jezelf vind dat je zo goed kan rijden, dan snap ik eerlijk gezegd niet dat je 120 gaat rijden op de rechterbaan waar je 1 op de 10 keer moet uitwijken of vol in de ankers moet voor mensen die met 60 invoegen.
Ik zou denken dat je na 2, misschien 3 keer wel snapt dat er rechts langzamer wordt gereden dan 120, en dat je dan de linkerbaan gebruikt om door te rijden. Ik rij zelf regelmatig 150 en dat doe ik altijd helemaal links. Zelfs als er vier of vijf banen zijn en alleen de rechter twee worden gebruikt.
Op die manier geef ik anderen de gelegenheid om ook iemand in te halen of een baan op te schuiven zonder dat dit gevaar oplevert.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat het echt 1 op de 10 keer is. Ik rij iedere dag heen en terug van zoetermeer naar Amsterdam en dat zou betekenen dat ik iedere week een levensgevaarlijke situatie heb met een langzaamrijdende invoeger. Nou ik kan je verzekeren dat ik die zelfs niet 1 keer in de maand heb.

Ik vind 't prima als je zeurt over mensen die langzaam invoegen. Ik snap 't ook niet dat het mensen niet lukt om 90km/u of harder te gaan op de invoegstrook. Er zijn maar weinig uitzonderingen waarbij de combinatie "lengte v.d. invoegstrook + vermogen v.d. motor" niet voldoende is. Maar als goede bestuurder hoeft dat echt niet 1 op de 10 keer een probleem op te leveren. Sterker nog, ik vind je pas echt een goede automobilist als je gevaarlijke situaties kan voorkomen door bijv. defensief te rijden. Ook al worden die (mogelijk) gevaarlijke situaties soms door anderen veroorzaakt.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja ik ging zaterdagavond even broertje van mijn vriendin wegbrengen naar zijn werk, anders moest ie fietsen, sneeuwde nog al hard hier. Maar goed weg lag dus helemaal onder, maar goed harder als 30 ging het dus niet en terecht even gaspedaal of rempedaal aanraken en het blokkeerde allemaal, ondanks traction control en abs. En ik rij liever niet op me abs en tractioncontrol, het moet een hulpmiddel zijn in situaties waarin je het zelf even niet kon overzien, maar je moet er helemaal geen rekening mee houden.

Dan zitten die auto's/busjes met winterbanden wel allemaal te drukken, van ga harder. Maar die houden geen rekening met auto's die geen winterbanden hebben, omdat het normaal in nederland onzin is om die krengen te hebben. Begin alleen nu wel te twijfelen of ik ze niet toch maar moet gaan aanschaffen.

En begin a.u.b. niet over het feit dat ik niet kan rijden, want dat kan ik dus wel, heb meerdere cursussen gevolgd voor verhoogde rijvaardigheid, heb mijn racelicentie, rij ook races in de regen, waarin het met semislicks ook aardig glad kan zijn. Ik ben misschien geen schumacher of whatever maar mijn auto heb ik wel onder controle.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:45
Ik heb niet elke post hier gelezen maar ik zie wat gevalletjes van zelfoverschatting en overdreven geklaag. Een belangrijk onderdeel van verkeer is juist anticiperen. Is er dan iemand die 50 rijdt op een nagenoeg schoongeveegde snelweg dan is dat natuurlijk niet goed, maar het is aan de rest van het verkeer om daar deugdelijk op te anticiperen. Wat dat betreft ben ik zeer verdraagzaam.

Verder zie ik voornamelijk mensen die in het winterweer te hard rijden dan te langzaam. Laatst reedt ik in de avonduren over een volledig beijzelde (kan dat woord?) en ongestrooide 80km weg met een gangetje van 30 / 40 km/u (waarna de achterwielen soms nog gingen slippen aangezien de weg licht omhoogliep) dan zie ik regelmatig idioten met 80 voorbij komen en denk ik bij mezelf; dat je de sloot in wilt is best maar neem mij niet mee in je ondergang.

Natuurlijk kom je op de snelweg wel eens een bejaarde tegen die 60/70 rijdt maar die zie je in de zomer ook nog wel eens. Daar moet je gewoon goed op anticiperen en de weersomstandigheden zijn per definitie niet ideaal in deze maanden dus wanneer men een weer alarm geeft of er licht een significante hoeveelheid prut/ijs/sneeuw op de weg moet je helemaal niet harder willen dan 50-100 km/u afhankelijk van de omstandigheden.

De meeste mensen (waaronder ikzelf ook) hebben beperkte ervaring met het rijden in extreem winterweer, alleen daarom al rijdt ik extra voorzichtig ongeacht de wegcondities. Als mensen als de TS zich daaraan ergeren zijn ze vrij mij in te halen over de besneeuwde linkerrijstrook..

Tot slot zijn slipcursussen echt geen heel nuttige bijdrage; tijdens rijlessen leren mensen ook vanalles omdat vervolgens weer snel te vergeten als ze eenmaal alleen op de weg zitten. Kennis van slipcursussen zal wellicht een klein beetje bijdragen aan voertuigbeheersing maar verder geen grote invloed hebben op het rijgedrag van mensen. Hooguit dat ze nog banger worden omdat ze weten wat er kan gebeuren of zelfoverschatting omdat ze denken precies te weten wat er gaat gebeuren.

Edit;/ over die winterbanden dat is gewoon een hype. Er bestaat ook zoiets als een 4-seizoenenband. Ik ga echt geen 600 euro spenderen voor de 2 weken dat het vriest hier. Het enige voordeel wat winterbanden namelijk hebben is rijden op nat wegdek of ijs onder de 6 graden. Op droog wegdek zijn zomerbanden bij elke temperatuur al niet significant in het nadeel en boven de 6 graden is een zomerband op elk vlak beter presterend. Bij slechte weersomstandigheden rijdt ik toch al minder. Dan koop je voor 600 euro winterbanden voor 2 maanden waarin ik misschien 1800 km rijdt, dat is een toeslag van 0,33 cent per kilometer; voor mij een onacceptabel hoog bedrag. Ik realiseer me in ieder geval dat ik minder grip heb op zomerbanden en anticipeer daarop. De gemiddelde winterband gebruiker denkt echter perfecte grip te hebben en anticipeert dus niet en rijdt daardoor uiteindelijk misschien wel onveiliger

[ Voor 18% gewijzigd door Silvos op 05-01-2010 14:16 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Speedy55 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:10:
En begin a.u.b. niet over het feit dat ik niet kan rijden
Nou, in plaats van als een idioot naar de maximumsnelheid te stampen en te gaan schelden op mensen die zachter rijden ben jij blijkbaar wel in staat om je eigen grenzen te bepalen. Imho valt dat eerder in de categorie "goede eigenschappen in het verkeer" dan wat sommige andere mensen in dit topic tentoonspreiden.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

@ AtleX Met jou kan ik praten.

Misschien kon het wel harder, maar dat zou alleen zo zijn als er op de weg nooit eens iets geks zou gebeuren, maar dat gebeurd nog wel eens. Daar valt soms niet op te anticiperen, hoe goed je ook rijdt. En zeg nou zelf, wie maakt nooit een foutje, iedereen doet dat. Dat is ook menselijk, maar beperk in dit weer dan gewoon je snelheid.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:47:
Op normale sneeuw heb ik in die week ervoor niet één keer onderstuur gehad, gewoon omdat de achterwielen zo weinig tractie hadden dat je toch geen snelheid kon maken. Als ik mag kiezen tussen overstuur of onderstuur in de sneeuw dan heb ik way liever overstuur want dan kun je tenminste nog sturen waar je heen wilt. Ik kan me voorstellen dat overstuur in een voorwielaangedreven auto minder prettig is omdat je niet kunt sturen met het gaspedaal. Het voordeel van rwd is tevens dat je eenvoudiger kunt vaststellen hoeveel tractie de ondergrond biedt. Gewoon een dot gasgeven en als hij wegglijdt is het glad. Ondertussen kun je wel sturen.
Klopt. Aan de andere kant, je trekt je achterkant, indien de auto nose-heavy is, wel makkelijker terug 'in spoor'. Bij een 205 is dat dus niet lastig en zelf als ik het erom doe krijg ik mijn achterkant niet eenvoudig uitgebroken. Meestal moet je de handrem een tikje geven.

Bij een zware achterkant is RWD eenvoudiger om de door jou genoemde redenen. Sturen en gassen tegelijk en dus meer controle, remmen heeft nooit zin, dan ben je om te beginnen al te hard gegaan.
Als je nu naar buiten gaat om in de sneeuw te rijden leer je veel meer dan bij zo'n opfriscursus.
Klopt. Zo leerde ik vorig jaar (ook weer op een groot privaat parkeerterrein bij de baas) dat krappe bochtjes met een lange FWD auto (mondeo station) soms echt makkelijker zijn met de handrem, omdat onderstuur moeilijk te corrigeren is als je al glijd. Nou moet ik zeggen dat een Mondeo MK1 met droog weer óók als een dweil rijdt.

Dat laat niet onverlet dat ik nog een keer een driftcursus wil volgen, liefst in een grote sloep, een Touring zou het mooist zijn, 540i ofzo :P

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:00

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb een nieuwe case:

Ik rijd de hoek om thuis en bij de stoplichten linksaf heb je 2 banen. Linkerbaan was half besneeuwd en er stond een 106 midden op de 2 rijbanen.

Licht springt op groen, auto rijdt de ringbaan Tilburg op en blijft precies in het midden rijden. Vermoedelijk omdat aan de buitenkant van beide rijbanen wat sneeuw lag. Het verkeer hoopte op maar de auto bleef met 20km/h midden op beide banen rijden.

Stukje verderop ging de auto naar de zijkant en toen zag ik dat deze werd bestuurd door een dame van 30-35 die haar stoel zo ver schuin naar voren had staan dat ze met haar kin 10 cm vanaf het stuur zat :/
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste