Wilf schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:08:
HTT-Thalan moet eens met een Zweedse rallyerijder gaan praten of een ongeluk krijgen, dan komt hij wellicht tot inzicht.
Ik zal mijzelf nooit tot een geweldig goede bestuurder bombarderen maar ik heb na 9 jaar rijbewijs en zeker meer dan een half miljoen kilometers (voor mijn werk rijd ik regelmatig 400 km/dag) met veel verschillende soorten auto's (modern, FWD, RWD, oud, Amerikaans, klassiek, bussen met en zonder turbo etc.) toch echt wel geleerd dat je jezelf niet moet overschatten omdat "het altijd goedgaat".
Vooral mensen in moderne auto's voelen zich vaak veel te veilig. Voor kerst was er ook een dag met veel zware sneeuw (geen zich, wit op de weg), ik reed op de A12 met 40 km/u (was al op de grens van te hard) en werd ingehaald door een Golf die ongeveer 60 a 70 reed. Toen hij mij voorbij was ging hij terug naar de rechterbaan en gleed daarbij bijna van de weg (zijn kont kwam hem al bijna voorbij). Vervolgens ging hij geschrokken 30 rijden.
Het format blijft wel hetzelfde bij jullie he?
"TS zit ernaast, want ik ben blaas veel minder hoog van de toren dan hij, en ik maakte dit allemaal mee: '<insert verhaal>.
Denk je dat ik nooit een glijertje gemaakt heb, of een auto af liet slaan, een inparkeerfout of een lekke band?
- Met een 320i doorgeschoten in een natte bocht en uitgebroken (oorzaak: kapotte band)
- Mijn eerste dag in een 520i (RWD dus) met nat weer van de snelweg komen, met zeer gematigde snelheid (30km/h) de bocht om en tot 3 keer toe uitbreken + corrigeren vooraleer ik weer in mijn eigen baan zat)
- Met de corolla van mijn vader onderstuur op een gladde rotonde (gecorrigeerd)
- Met de peugeot 205 een 'put' aan de rand van het asfalt geraakt (onzichtbaar, stond onder water) met als gevolg bijna slippen en een vloedgolf over de voorruit (gecorrigeerd)
- Een grote audi Q-nogwat in Belgie op de snelweg die met kweetniet-hoeveel km/h links langs kwam zeilen en ons afsneed (gas ingehouden, uitwijken)
- Een Xantia automaat van een vriendin die vastzat in de modder eruit gekregen door heen en weer te wiegen in de automaatbak
- Lekke band met een 205 op de snelweg (veilig gestopt, reserve erop)
sommige van deze zaken deden zich voor toen ik nog maar net mijn rijbewijs had. Onervaren maar niet minder oplettend. Dit alles maakt mij nog steeds geen exeptioneel betere bestuurder dan heel veel andere, maar zeker niet slechter.