Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom zit NL vol met incompetente automobilisten?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Verwijderd

In de afgelopen 24 uur: 1x. Ik rijd links op de A44 gisteravond, geheel schoon, gangetje van ongeveer 100 (geen 120, iets teveel onzekere bestuurders), rij iemand voorbij die ongeveer 80 rijd rechts, terwijl iemand met waarschijnlijk een gangetje van 50 gaat (niet alleen wil, maar het dus ook gewoon doet) invoegen. Ik wilde zelf op de rem stampen zodat de bestuurder op de rechterbaan naar links kon uitwijken, maar hij stond zelf al op de rem en zat direct naast me, dus kon toen al niet meer opzij.

Met dit soort weersomstandigheden is dat gewoon levensgevaarlijk. Het probleem is niet perse snelheid, maar abrupte koers- en snelheidswisselingen (dus een bocht scherp nemen of hard remmen, bijvoorbeeld). Het gaat erom dat er voorspelbaar gereden wordt. Op de A44 rij je gewoon niet 50, dus invoegen met 50 is niet voorspelbaar gedrag, en daarom levensgevaarlijk.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Over incompetente automobilisten gesproken:

Ik loop rustig over een van de volledig be-ijsde wegen van Den Haag, komt er een pool in een dikke 4WD BMW uit een zijstraatje. Om voor mij volledig onbekende redenen denkt hij dat hij juist op dit moment moet gaan proberen om al zijn pk's op de weg te krijgen, tevergeefs uiteraard want al (!!) zijn wielen slippen continu. Daarna verwacht hij van deze, in zijn ogen ongetwijfeld magische, auto dat zonder enige grip het maken van een bocht een peulenschilletje zal zijn. Uiteraard komt hij met zijn linkervoorflank met ~15 km/h tegen het rijtje paaltjes in de bocht aan.

Ik bedoel, WTF? Ik kon het meer dan tien seconden van tevoren zien aankomen. Hij deed geen moeite om te remmen, sterker nog, hij bleef steeds harder revven en was al hartstikke sideways aan het gaan op de iets aflopende bolling van de weg. Bij het uitstappen was hij verbaasd dat zijn (plastic) flank en linkervoorlamp aan gort was.

Dit moet zeker in het WTF-ervaringentopic?

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

@Kryz
Zulke dingen gebeuren nou eenmaal, dat weetje en is al vaker gezegd: je bent niet alleen op de weg.
Dus kan je 2 dingen doen. Blijven volhouden van "maar ik kan wel veilig 100 blijven rijden op een gladde weg" en de gevaren in stand houden. Of accepteren dat het glad is en je niet de enige bent op de weg, en je aanpassen aan de rest, en niet met 100 door blijven banjeren, maar minderen naar 60 ofzo.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Silvos schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:11:
De meeste mensen (waaronder ikzelf ook) hebben beperkte ervaring met het rijden in extreem winterweer, alleen daarom al rijdt ik extra voorzichtig ongeacht de wegcondities. Als mensen als de TS zich daaraan ergeren zijn ze vrij mij in te halen over de besneeuwde linkerrijstrook..
En dat doe ik dan ook graag, met mate en met verstand, als jij echt onnodig langzaam rijd, maar er hoeven maar 2 eikels vooraan te rijden om 2 banen snelweg voor 40 kilometer dicht te zetten, en als ik daardoor onnodig 2 uur doe over een ritje van normaal 30 minuten, word ik wel giftig.

Ik ben geen linkerbaanblazer en rijdt vaak zelfs gewoon 100 op 120 wegen omdat het prettiger rijd (vooral in belgie, waar ze sowieso rijden als gekken) en zuiniger is. Daarintegen houd ik niet van treuzelen.
Tot slot zijn slipcursussen echt geen heel nuttige bijdrage; tijdens rijlessen leren mensen ook vanalles omdat vervolgens weer snel te vergeten als ze eenmaal alleen op de weg zitten. Kennis van slipcursussen zal wellicht een klein beetje bijdragen aan voertuigbeheersing maar verder geen grote invloed hebben op het rijgedrag van mensen. Hooguit dat ze nog banger worden omdat ze weten wat er kan gebeuren of zelfoverschatting omdat ze denken precies te weten wat er gaat gebeuren.
Een vrijwillige slipcursus: nee, dan zou ik het met je eens zijn, weinig impact. Zodra die cursus verplicht word voor het volledig behalen van je RBW word het wat anders. En zelfs het kleine beetje extra voertuigbeheersing is meegenomen. Hoe logisch is het dat mensen afrijden in een Polo en vervolgens volledige vrijheid hebben om in een Q7/X5/535i of andere sloep door het verkeer te jakkeren met nul rijervaring? Laat ze eerst maar eens oefenen in een maximaal door 100pk/ton aangedreven autootje en pas ruig weer opzoeken als ze hebben bewezen dat ze dat aankunnen.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:27:
@Kryz
Zulke dingen gebeuren nou eenmaal, dat weetje en is al vaker gezegd: je bent niet alleen op de weg.
Dus kan je 2 dingen doen. Blijven volhouden van "maar ik kan wel veilig 100 blijven rijden op een gladde weg" en de gevaren in stand houden. Of accepteren dat het glad is en je niet de enige bent op de weg, en je aanpassen aan de rest, en niet met 100 door blijven banjeren, maar minderen naar 60 ofzo.
Op de snelweg die goed begaanbaar is rij je geen 60, Punt!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kan wel hoor, gebeurt wel. (en het mag nog ook)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

En daarbij gaat het hier om slechte weersomstandigheden, wat is dat nou voor aparte opmerking 911gt2?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Compuhair schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:05:
Als je dan van jezelf vind dat je zo goed kan rijden,
Dat heb ik nooit gezegd.
dan snap ik eerlijk gezegd niet dat je 120 gaat rijden op de rechterbaan waar je 1 op de 10 keer moet uitwijken of vol in de ankers moet voor mensen die met 60 invoegen.
Ik zou denken dat je na 2, misschien 3 keer wel snapt dat er rechts langzamer wordt gereden dan 120, en dat je dan de linkerbaan gebruikt om door te rijden. Ik rij zelf regelmatig 150 en dat doe ik altijd helemaal links. Zelfs als er vier of vijf banen zijn en alleen de rechter twee worden gebruikt.
Op die manier geef ik anderen de gelegenheid om ook iemand in te halen of een baan op te schuiven zonder dat dit gevaar oplevert.
Nouja, als de rechterbaan verder leeg is of net zo snel gaat als ik, dan ga ik niet links rijden, sterker nog, dat mag niet.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat het echt 1 op de 10 keer is. Ik rij iedere dag heen en terug van zoetermeer naar Amsterdam en dat zou betekenen dat ik iedere week een levensgevaarlijke situatie heb met een langzaamrijdende invoeger. Nou ik kan je verzekeren dat ik die zelfs niet 1 keer in de maand heb.
Ok, dat kan overdreven zijn, maar het gebeurt toch vrij vaak dat er mensen langzaam invoegen dat ik naar de linkerbaan moet. Is verder geen gevaarlijke situatie want ik ga ruim op tijd naar links. (defensief rijden. :P )
Ik vind 't prima als je zeurt over mensen die langzaam invoegen. Ik snap 't ook niet dat het mensen niet lukt om 90km/u of harder te gaan op de invoegstrook. Er zijn maar weinig uitzonderingen waarbij de combinatie "lengte v.d. invoegstrook + vermogen v.d. motor" niet voldoende is. Maar als goede bestuurder hoeft dat echt niet 1 op de 10 keer een probleem op te leveren. Sterker nog, ik vind je pas echt een goede automobilist als je gevaarlijke situaties kan voorkomen door bijv. defensief te rijden. Ook al worden die (mogelijk) gevaarlijke situaties soms door anderen veroorzaakt.
Ik heb het verkeerd uitgelegd denk ik, het is niet 1 op de 10 keer een probleem, want ik wijk ruim op tijd uit, maar het gebeurt wel vaak.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Zijn punt is waarschijnlijk dat je met slechte weersomstandigheden nog steeds een goed begaanbare snelweg kan hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 03:45
911GT2 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:39:
[...]
Op de snelweg die goed begaanbaar is rij je geen 60, Punt!
Ik vind dit wel een interessante opmerking; los van het feit dat het wettelijk toegestaan is om 60 te rijden op de snelweg (iets wat ik overigens absoluut niet toejuich), maar waar leg je de grens een weg is goed begaanbaar? Is dat als er een beetje strooizout ligt? Of is de weg al goed begaanbaar als er alleen nog sneeuwsmurrie ligt? Is een weg goed begaanbaar als het regent en er gevaar voor aquaplanning is? Allemaal situaties die jij misschien ongevaarlijk vind maar die een onervaren verkeersdeelnamer aanmoedigen tot het matigen van zijn snelheid.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:28:
En dat doe ik dan ook graag, met mate en met verstand, als jij echt onnodig langzaam rijd, maar er hoeven maar 2 eikels vooraan te rijden om 2 banen snelweg voor 40 kilometer dicht te zetten, en als ik daardoor onnodig 2 uur doe over een ritje van normaal 30 minuten, word ik wel giftig.

Ik ben geen linkerbaanblazer en rijdt vaak zelfs gewoon 100 op 120 wegen omdat het prettiger rijd (vooral in belgie, waar ze sowieso rijden als gekken) en zuiniger is. Daarintegen houd ik niet van treuzelen.

[...]

Een vrijwillige slipcursus: nee, dan zou ik het met je eens zijn, weinig impact. Zodra die cursus verplicht word voor het volledig behalen van je RBW word het wat anders. En zelfs het kleine beetje extra voertuigbeheersing is meegenomen. Hoe logisch is het dat mensen afrijden in een Polo en vervolgens volledige vrijheid hebben om in een Q7/X5/535i of andere sloep door het verkeer te jakkeren met nul rijervaring? Laat ze eerst maar eens oefenen in een maximaal door 100pk/ton aangedreven autootje en pas ruig weer opzoeken als ze hebben bewezen dat ze dat aankunnen.
Ik snap dat je je ergert aan 2 incompetente verkeersdeelnemers die een file veroorzaken die jou en honderden anderen een uur van hun tijd kosten. Echter ik vind links inhalen over een besneeuwde linkerbaan persoonlijk echt onverwantwoord, los van het feit hoe hard er op de rechterbaan wordt gereden. Dan kun je winterbanden hebben en goede rijvaardigheid maar je zit zo in een slip en dan ben jij degene die 40 km file veroorzaakt. Mijn punt is gewoon anticiperen en defensief rijden vooral onder slechte weersomstandigheden. En als je onnodig langzaam moet rijden of in de file staat dan is dat maar zo. Als de trein vertraging heeft kun je daar ook niets aan doen.

Daarnaast denk ik dat een PK/KW beperking voor beginnende bestuurders handig zou zijn maar wel een maatregel die weinig invloed uitoefent wanneer het sneeuwt. Aangezien je ook met een auto met weinig vermogen kunt slippen of verongelukken. Tot slot denk ik nog steeds dat een slipcursus verplicht of onverplicht weinig invloed heeft.

• mace

mace

Sapere Aude

Silvos schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:50:
[...] Ik vind dit wel een interessante opmerking; los van het feit dat het wettelijk toegestaan is om 60 te rijden op de snelweg (iets wat ik overigens absoluut niet toejuich) [...]
Dit vraag ik mij af.

Je mag het verkeer niet onnodig in gevaar brengen en de doorstroom van het verkeer ook niet hinderen.

Dus als je in staat bent om harder te rijden dan 60 dan ben je zeker ook verplicht dat te doen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 05-01-2010 14:55 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Precies. Ik ben zelf een absoluut niet-bange rijder, en rij vaak gewoon door. Maar soms is het me echt te gortig, dan rijden rechts alle mensen 60 (met sneeuw uit de lucht en gladde wegen) en op de linkerbaan ligt nog meer sneeuw. Sommigen gaan dan met 100 inhalen, dat vind ik persoonlijk vreemd en ook gevaarlijk.

@Mace:
Wie bepaalt of je daartoe in staat bent? Als je het lastig vindt met sneeuwval, of het niet vertrouwt om harder te gaan met zoveel sneeuw, zeker als meer mensen trager rijden... tja. Als jij dan harder wilt is het jouw eigen keuze (al breng je ook anderen hiermee in gevaar), maar ga nou niet klagen als anderen trager gaan rijden bij sneeuw of gladde wegen. Het moet niet gekker worden zeg...

[ Voor 39% gewijzigd door Guillome op 05-01-2010 14:58 ]

• !null
Ja, als je 60 rijdt op een vlotte snelweg wordt je aan de kant gezet door de politie, en kun je een boete krijgen voor Artikel 5, gevaar op de weg.

@Silvos, een besneeuwde baan is geen ramp, mensen moeten alleen niet te snel van en naar die rijbewijs schieten. En ik zie mensen dat nog altijd wel best snel doen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dus ik mag niet klagen als men te langzaam rijdt, maar jullie wel als een ander (naar jullie mening) te snel rijd, ondanks dat het nog steeds verantwoord is? Dat laatste is vaak niet objectief en afhankelijk van gebruikt materieel en rijstijl, maar toch.

Op de A4 vanmorgen reed ik lekker 50/60 links door een paar centimeter sneeuw terwijl de asfaltbaan rechts vol zat met 40km/h rijders. Aangezien het wel rijsporen had waren er al eerder mensen doorheen gereden, en zo te zien ook probleemloos: allemaal rechte sporen. Het schoot lekker op en de sneeuw had ook prima grip, ondanks mijn budget-zomerbandjes.

Gewoon opletten, aanvoelen, en weten wat je doet.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Volgens mij wordt er langs elkaar heen gepraat, of zitten we met verschillende situaties in ons hoofd. Het gaat om besneeuwde gladde ijzelige snelwegen, niet om een klein beetje poeder her en der ofzo. Ik bedoel: het anwb raadt iedereen aan thuis te blijven, want je haalt je bestemming toch niet 8)7 Nou is dat overdreven, maar klagen als mensen dan trager gaan rijden lijkt mij van de zotte!

@laatste: 'wij' klagen niet. Jij begint het topic met geklaag, en ik verdedig waarom ik het wel snap dat mensen trager gaan rijden. Niet de dingen gaan verdraaien nu :|

[ Voor 50% gewijzigd door Guillome op 05-01-2010 15:04 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:56:
@Mace:
Wie bepaalt of je daartoe in staat bent? Als je het lastig vindt met sneeuwval, of het niet vertrouwt om harder te gaan met zoveel sneeuw, zeker als meer mensen trager rijden... tja. Als jij dan harder wilt is het jouw eigen keuze (al breng je ook anderen hiermee in gevaar), maar ga nou niet klagen als anderen trager gaan rijden bij sneeuw of gladde wegen. Het moet niet gekker worden zeg...
Waar zeg ik dat dan?

Je mag langzaam rijden wat je wilt, in de rechterbaan.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

De snelheden die HTT nu noemt zijn ook alles behalve klaag-waardig :P Daar is niets mis mee. Maar je begon over 100+km/u ofzo? En de rest die dan 10 zou rijden? Zoals je het nu schetst is er niets mis mee.

• !null
Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:03:
Volgens mij wordt er langs elkaar heen gepraat, of zitten we met verschillende situaties in ons hoofd. Het gaat om besneeuwde gladde ijzelige snelwegen, niet om een klein beetje poeder her en der ofzo.
Wees dan ook duidelijk :P
Het is niet vaak besneeuwd en ijzelig tegelijk. Kan wel, maar vaak ligt er of een laag sneeuw, of is het ijzel.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:55:
...
Dus als je in staat bent om harder te rijden dan 60 dan ben je zeker ook verplicht dat te doen denk ik.
Niet elke verkeersdeelnemer is in staat met sneller dan 60km/u in te voegen/rijden, toch? 60 is het minimum. Als je harder kan en mag (gezien voertuig, omstandigheden etc.) moet je dat inderdaad doen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En vertel eens: wat doe je als iemand voor je besluit in te halen en 30 meter voor je naar links komt? Ontwijken lukt niet, remmen lukt niet, gas geven lukt niet, ABS doet niets voor je, winterbanden heb je niet, dus je gaat er gewoon vol in, en dan mag je de rechter uitleggen waarom jij je niet aan artikel 19 RVV hoeft te houden.

Weet je zeker dat je weet wat je doet? Rijden in een rechte lijn kan iedere aap. Inschatten wat je remweg is op ijs is erg lastig tot vrijwel onmogelijk, afhankelijk van hoe vaak je op ijs rijdt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:03:

Probleem met ijs op de weg is dat je dit amper aan ziet komen. Ik reed vandaag over de A15. Weg was een beetje vochtig, meer niet. Tot het moment dat de weg niet meer gewoon een beetje nat was, maar opeens lag er een plaat ijs. Dat ijs verschilt qua 'looks' niet van water, het glimt beide. Dan kun je opletten en aanvoelen wat je wilt en ook nog weten wat je doet, maar dan ben je al lang en breed aan het glijden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• mace

mace

Sapere Aude

begintmeta schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:10:
[...]

Niet elke verkeersdeelnemer is in staat met sneller dan 60km/u in te voegen/rijden, toch? 60 is het minimum. Als je harder kan en mag (gezien voertuig, omstandigheden etc.) moet je dat inderdaad doen.
Ja, daarom zeg ik ook, als je in staat bent. :)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja dat is inherent!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:10:
[...]

En vertel eens: wat doe je als iemand voor je besluit in te halen en 30 meter voor je naar links komt? Ontwijken lukt niet, remmen lukt niet, gas geven lukt niet, ABS doet niets voor je, winterbanden heb je niet, dus je gaat er gewoon vol in, en dan mag je de rechter uitleggen waarom jij je niet aan artikel 19 RVV hoeft te houden.

Weet je zeker dat je weet wat je doet? Rijden in een rechte lijn kan iedere aap. Inschatten wat je remweg is op ijs is erg lastig tot vrijwel onmogelijk, afhankelijk van hoe vaak je op ijs rijdt.
Als ik 50 rijd en hij 40, moet hij sowieso snelheid maken om uberhaupt iemand op zijn eigen baan in te kunnen gaan halen. Het enige wat ik dan hoef te doen is gas lossen. Hij zou zelfs 10 meter voor me mogen invoegen, dan was er nog geen probleem.

Dáárom rijd ik dus niet met 80 voorbij, maar met een redelijke snelheid. Om dezelfde reden worden motoren geacht met slechts 10km/u snelheidsverschil door de file te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 15:17 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:14:
Ja, daarom zeg ik ook, als je in staat bent. :)
Klopt jij schrijft dat, maar eerder is gepost 'Op de snelweg die goed begaanbaar is rij je geen 60, Punt!'. Dat was me wat te kort door de bocht. Je moet (ook omdat hoe dan ook gekke (en nog gekkere) dingen gebeuren), altijd rekening houden met de mogelijke aanwezigheid langzamer verkeer, ook op de snelweg.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:17:
... Als ik 50 rijd en hij 40, moet hij sowieso snelheid maken om uberhaupt iemand op zijn eigen baan in te kunnen gaan halen. ...
Niet per se natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2010 15:20 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

begintmeta schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:10:
Je auto moet minimaal 60 kunnen (en mogen....). En afhankelijk van de omstandigheden zal de politie je van de weg halen wegens artikel 5. Maar er is geen regel dat er een minimum snelheid is op de snelweg, zou mooi verhaal worden...

Ik vind dit topic overigens een beetje triest. Ja grote snelheidsverschillen zijn gevaarlijk en zijn de oorzaak van vele ongelukken. Ja, mensen moeten uit hun doppen kijken. Ja, er rijden veel debielen rond. Leer ermee leven. Op de fiets en in de trein heb je ook debielen.... Feit is dat dit soort weersomstandigheden uitzonderlijk zijn voor Nederland, dus dat mensen hier niet veel ervaring mee hebben is dus niet meer dan logisch. Ook is niet iedereen even getalenteerd om een auto te besturen, en helaas zijn er velen die vinden dat ze dat wel zijn maar het in werkelijkheid niet zijn (dat is nog gevaarlijker dan iemand die weet van zichzelf dat ie niet zo goed kan rijden). Als je dit topic op een normale dag had gestart was ik t waarschijnlijk helemaal met je eens geweest, maar met dit wisselvallige en onvoorspelbare weer.... maak je niet druk, adem een paar keer diep in en uit en doe gewoon rustig aan, net als de rest. Dan doe je er een uur langer over, boeien. Beter een uur later thuis dan helemaal niet meer thuis komen (ongeacht wiens schuld dat zou zijn). En anders werk je lekker thuis, doe ik ook. Niet omdat ik bang ben om de weg op te gaan nu, maar waarom zou ik onnodig risico lopen om ergens heen te rijden waar ik hetzelfde doe als thuis.

Exact expert nodig?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

:) Ik zou dat een heel mooi slotwoord vinden.

Verwijderd

@Kryz
Waarom weet iedereen toch zo goed te vertellen hoe hard ergens gereden kon worden op basis van een beschrijving van iemand anders (die er wel bij was), die juist het tegenovergestelde beweert? Honderd was geen probleem, 120 had ook gekund maar vond ik niet verantwoord, en rechts reed men 80. Daarbij: ik weet niet hoe jij komt op "gladde weg" terwijl ik schreef dat de weg "geheel schoon" was.

Ik zeg: met dit soort weersomstandigheden is het levensgevaarlijk. De weg was wel schoon, maar je weet niet wat je tegenkomt, dus je rijdt een klein beetje voorzichtiger. Maar dan moet je niet met 50 in komen voegen op een snelweg waar 120 de max is. Terwijl iemand in je linkerspiegel zou moeten zitten die je redelijk dicht nadert met 30 km/u snelheidsverschil.

Dus de opmerking "accepteren dat het glad is ... en minderen naar 60 of zo" slaat helemaal nergens op. Welke randmongool gaat nou 60 rijden op een goed begaanbare, schone snelweg, met goed zicht, waar een topsnelheid van 120 geldt? Je aanpassen aan weersomstandigheden wil niet zeggen dat je je snelheid moet halveren. Als we zo zouden gaan rijden kwamen we nergens meer.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
Als reactie op TS: het is een bekend gegeven dat bijna iedere automobilist oprecht denkt dat hij of zij (veel) beter rijdt dan de andere mensen. Het lijkt echter ook zo te zijn dat de mensen die dat om het hardst roepen over het algemeen technisch gezien niet zulke veilige automobilisten zijn. Het verkeersinzicht blijft meestal steken bij 'waarom rijden die sukkels voor me zo langzaam' en ongelukken vanwege te hard rijden worden weggewuifd als 'inschattingsfoutjes'.

Ik rijd zelf niet veel auto, hooguit zo'n 4 a 5000 per jaar (ik fiets meestal meer dan dat). Omdat ik niet veel rijd ben ik me er van bewust dat ik wellicht niet zo geroutineerd ben als iemand die, zeg, 30000 per jaar rijdt. Ik rijd daarom defensief, en rustig, zodat ik mezelf veel tijd geef om mijn fouten - en die van anderen - op te vangen. Ik probeer ook zoveel mogelijk anderen niet in de weg te rijden.

Het is zo jammer dat er dan mensen het nodig vinden om met hoge snelheid achterop je te komen rijden, driftig knipperend omdat je niet snel genoeg aan de kant gaat. Hoe goed rijd je dan? Is het niet zo dat we de weg met zijn allen delen, en dat het dus een beetje geven en nemen is? Dat begrip lijkt aan sommige mensen voorbij te gaan...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:30:
... Maar dan moet je niet met 50 in komen voegen op een snelweg waar 120 de max is. Terwijl iemand in je linkerspiegel zou moeten zitten die je redelijk dicht nadert met 30 km/u snelheidsverschil.
Tuurlijk moet niemand 'm er ineens voorgooien, dat is niet OK. Degene die wil invoegen moet ook goed uitkijken.
... Welke randmongool gaat nou 60 rijden op een goed begaanbare, schone snelweg, met goed zicht, waar een topsnelheid van 120 geldt? ...
Er zijn voertuigen die al niet of nauwelijks sneller kunnen, binnen de huidige regelgeving mogen die eventueel de snelweg op.

't is gewoon altijd uitkijken, of je nu in ofuit wil voegen en snel of langzaam rijdt. Rekening houden met wat gebeurd of kan gebeuren op de weg is nooit weg.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2010 15:37 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dan nog! Gas lossen en hij is 'in the clear'. Denk niet dat ik daar geen rekening mee houd, en bovendien, wie is er nou fout als je naar links zwiert zonder reden?
JeroenH schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:31:
Als reactie op TS: het is een bekend gegeven dat bijna iedere automobilist oprecht denkt dat hij of zij (veel) beter rijdt dan de andere mensen. Het lijkt echter ook zo te zijn dat de mensen die dat om het hardst roepen over het algemeen technisch gezien niet zulke veilige automobilisten zijn. Het verkeersinzicht blijft meestal steken bij 'waarom rijden die sukkels voor me zo langzaam' en ongelukken vanwege te hard rijden worden weggewuifd als 'inschattingsfoutjes'.

Ik rijd zelf niet veel auto, hooguit zo'n 4 a 5000 per jaar (ik fiets meestal meer dan dat). Omdat ik niet veel rijd ben ik me er van bewust dat ik wellicht niet zo geroutineerd ben als iemand die, zeg, 30000 per jaar rijdt. Ik rijd daarom defensief, en rustig, zodat ik mezelf veel tijd geef om mijn fouten - en die van anderen - op te vangen. Ik probeer ook zoveel mogelijk anderen niet in de weg te rijden.

Het is zo jammer dat er dan mensen het nodig vinden om met hoge snelheid achterop je te komen rijden, driftig knipperend omdat je niet snel genoeg aan de kant gaat. Hoe goed rijd je dan? Is het niet zo dat we de weg met zijn allen delen, en dat het dus een beetje geven en nemen is? Dat begrip lijkt aan sommige mensen voorbij te gaan...
En als je goed leest veroordelen wij met zijn allen in dit topic de mensen die zo rijden.

Ik heb het, als normale bestuurder, over mensen die onder het gemiddelde presteren qua rijgedrag.

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:35:
Er zijn voertuigen die al niet of nauwelijks sneller kunnen, binnen de huidige regelgeving mogen die eventueel de snelweg op.
Vast wel, maar dit was gewoon een Peugeot 106 of zo, en de invoegstrook was nog lang niet op. Dat het soms kan gebeuren, en dat het niet eens verboden is, en dat sommige auto's niet harder kunnen, is theoretisch geneuzel. Het feit is: deze auto kon harder, en had harder moeten rijden. En gezien de weersomstandigheden was het extra gevaarlijk wat de bestuurder deed.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

`t Is een beetje zinloos gepingpong geworden hierzo :{

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het probleem is niet zozeer de sneeuw. Het probleem zijn onverwachte gladde stukken waar mensen als de TS op hun bek gaan. Zelfs BBA bussen heb ik uit de bocht zien vliegen en dat zijn toch voertuigen met ervaren chauffeurs die met het gewicht in hun voordeel zijn in de meeste omstandigheden (behalve dus op de onverwachte stukken ijs)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Azertyftw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-03 14:53
Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:44:
/Agree! :O

It's super mega death christ 4000 B.C. Version 2.0 Beta B*tch!

• argro
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:38:
[...]

Ik heb het, als normale bestuurder, over mensen die onder het gemiddelde presteren qua rijgedrag.
Met dergelijke mensen moet je leren leven. Wanneer we iedereen die onder het gemiddelde presteert bannen van de snelweg blijft er op den duur nog maar 1 Nederlander over met een rijbewijs.

Verwijderd

Wat is dan het gemiddelde? ik bedoel, ik vind dit echt een heel slecht topic, zowel de TS als de discussie die onstaat. Ja jij hebt er last van, maar wie weet hoe een file veroorzaakt word mag het zeggen, misschien heeft de voorste auto wel gewoon pech onderweg, een hartaanval in spee ofzo. Nee, gewoon er van uit gaan dat er onkunde in het spel is. En wel zo zelfverzekerd zijn, dat je makkelijk x km/u kan rijden terwijl den verrekte mongol maar de helft daarvan rijd. Tis wat, zelfkennis en begrip voor de medemens. Dan is het veel simpeler om maar van het slechtste geval uit te gaan, en de oorzaak leggen bij het niet willen rijden volgens jou norm

:)
my 2 cents.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:51:
Wat is dan het gemiddelde? ik bedoel, ik vind dit echt een heel slecht topic, zowel de TS als de discussie die onstaat. Ja jij hebt er last van, maar wie weet hoe een file veroorzaakt word mag het zeggen, misschien heeft de voorste auto wel gewoon pech onderweg, een hartaanval in spee ofzo. Nee, gewoon er van uit gaan dat er onkunde in het spel is. En wel zo zelfverzekerd zijn, dat je makkelijk x km/u kan rijden terwijl den verrekte mongol maar de helft daarvan rijd. Tis wat, zelfkennis en begrip voor de medemens. Dan is het veel simpeler om maar van het slechtste geval uit te gaan, en de oorzaak leggen bij het niet willen rijden volgens jou norm

:)
my 2 cents.
Zo moeilijk zijn die files ook weer niet te verklaren :)

Als de wegen onder normale omstandigheden net toerijkend zijn en mensen gaan zachter rijden en meer afstand houden vanwege weersomstandigheden (wat heel verstandig is) dan krijg je ook files en opstoppingen bij knooppunten die er normaal niet zijn omdat de auto's allemaal maar aansluiten maar de weg minder auto's per tijdeenheid kan verwerken. Dat is zonder ongelukken, als er wat gebeurd en er valt daardoor een rijbaan af wordt het natuurlijk alleen nog maar erger.

/▌

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 21:57
Bijna alle ongelukken in de sneeuw gebeuren doordat mensen bang zijn om er in te rijden. Stel jij rijd over de rechterbaan van de snelweg, de linkerbaan is niet gestrooid, er rijden niet veel mensen voor je. Er komt iemand de snelweg op via de oprit, en die rijd zo langzaam en is zo bang om in de slip te raken, dat hij zelfs vergeet achterom te kijken als hij met 50km/h de snelweg op komt, en wat doe jij dan als je daar rijdt met 120km/h en verder nergens last van hebt, omdat er immers helemaal geen sneeuw meer ligt op die rijbaan? Remmen zal lastig worden met 120km/h, omdat dat een verschil is van 70km/h. Er keihard achterop knallen is ook niet echt een optie, dus blijft er maar één over; uitwijken naar links, maar dat zul je ook niet zo zien zitten met die snelheid, want dan raak je gegarandeerd van de weg en kunnen de slome sukkels onder ons weer zeggen: "Kijk, heb je weer zo'n idioot die denkt dat het hier niet gevaarlijk is." En wie veroorzaakt dan het ongeluk en zo de file? De zelfverzekerde snelle rijder die nergens last van heeft, of de slome sukkel die zo bang is om te slippen dat hij niet meer achterom durft te kijken, en daardoor iemand afsnijdt?

[ Voor 11% gewijzigd door Japperrrr op 05-01-2010 15:56 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Whaha oh my god wat een vergezocht, subjectief gekleurd onzinverhaaltje dit zeg, vreselijk :o

[ Voor 6% gewijzigd door Guillome op 05-01-2010 16:02 ]

• argro
Japperrrr schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:54:
Bijna alle ongelukken in de sneeuw gebeuren doordat mensen bang zijn om er in te rijden. Stel jij rijd over de rechterbaan van de snelweg, de linkerbaan is niet gestrooid, er rijden niet veel mensen voor je. Er komt iemand de snelweg op via de oprit, en die rijd zo langzaam en is zo bang om in de slip te raken, dat hij zelfs vergeet achterom te kijken als hij met 50km/h de snelweg op komt, en wat doe jij dan als je daar rijdt met 120km/h en verder nergens last van hebt, omdat er immers helemaal geen sneeuw meer ligt op die rijbaan? Remmen zal lastig worden met 120km/h, omdat dat een verschil is van 70km/h. Er keihard achterop knallen is ook niet echt een optie, dus blijft er maar één over; uitwijken naar links, maar dat zul je ook niet zo zien zitten met die snelheid, want dan raak je gegarandeerd van de weg en kunnen de slome sukkels onder ons weer zeggen: "Kijk, heb je weer zo'n idioot die denkt dat het hier niet gevaarlijk is." En wie veroorzaakt dan het ongeluk en zo de file? De zelfverzekerde snelle rijder die nergens last van heeft, of de slome sukkel die zo bang is om te slippen dat hij niet meer achterom durft te kijken, en daardoor iemand afsnijdt?
Wie het ongeluk veroorzaakt? Simpel, de zogenaamde zelfverzekerde snelle rijder. De omstandigheden laten zijn rijgedrag niet toe namelijk.

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 10:05
argro schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:02:
[...]
Wie het ongeluk veroorzaakt? Simpel, de zogenaamde zelfverzekerde snelle rijder. De omstandigheden laten zijn rijgedrag niet toe namelijk.
En dat is precies wat ik bedoelde met mijn eerdere reactie

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:53:
[...]

Zo moeilijk zijn die files ook weer niet te verklaren :)

Als de wegen onder normale omstandigheden net toerijkend zijn en mensen gaan zachter rijden en meer afstand houden vanwege weersomstandigheden (wat heel verstandig is) dan krijg je ook files en opstoppingen bij knooppunten die er normaal niet zijn omdat de auto's allemaal maar aansluiten maar de weg minder auto's per tijdeenheid kan verwerken. Dat is zonder ongelukken, als er wat gebeurd en er valt daardoor een rijbaan af wordt het natuurlijk alleen nog maar erger.
Dat zeg ik, wie het weet mag het zeggen, er gebeuren zat freak accidents, uit het niets zeg maar, ook tijdens sneeuwval. Een vrachtwagenchauffeur stapt ook niet in om de vracht ergens in de berm te dumpen op de A12. Dat is wat ik wil zeggen, maar goed, als de TS gelijk er van uit wil gaan van het slechte in de mens vooruit dan maar. So be it, maar iets meer overzicht op het geheel mag ook wel. Ik rijd ook wel eens op de weg, en zondagsrijders genoeg, en ja, die mogen ook de sneeuw opzoeken, doen ze dat met 50km/u ipv 80km/u laat ze lekker, ze hebben een rijbewijs en zijn graag zuinig op de auto, waarvoor sommige behoorlijk hebben kromgelegen, dus laat ze lekker.

Verwijderd

Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:44:
Mag ik dan wel even aanstippen dat je, hoewel je dit correct constateert, in ieder geval van 1 pingpong-verhaal zelf de aanstichter bent? Misschien moet je beter lezen en geen aannames doen voordat je iemand van gevaarlijk rijgedrag beticht.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Japperrrr schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:54:
Wat een stom eenzijdig voorbeeld. Ten eerste ben je als zelfverzekerde 120 km/uur rijdende automobilist zelf verantwoordelijk voor je voertuig en of je dit onder die omstandigheden op tijd tot stilstand kan brengen. Rekening houden met andere automobilisten is een onderdeel van autorijden, en als je crasht zoals in je voorbeeld dan reed je gewoon te hard voor de omstanddigheden. Je rijdt namelijk niet alleen op de weg, dat is een feit waar je rekening mee moet houden. Vrachtwagen voegen ook niet met 120 km/uur in op de rijbaan, die zullen ook met moeite tegen de 70 zitten op dat moment als er een flinke lading in ligt.

/▌

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:10:
[...]

Mag ik dan wel even aanstippen dat je, hoewel je dit correct constateert, in ieder geval van 1 pingpong-verhaal zelf de aanstichter bent? Misschien moet je beter lezen en geen aannames doen voordat je iemand van gevaarlijk rijgedrag beticht.
Waar dat?

Verwijderd

@Kryz

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Waar beticht ik hier iemand voor gevaarlijk rijgedrag dan? :? Ik geef aan dat je dan mogelijke gevaren in stand houdt als je op gladde wegen hard rijdt: terwijl je weet (of zelfs ziet) dat er anderen traag rijden en je zelf hard door blijft rijden heb je weinig uitwijkmogelijkheden, en remmen werkt niet (is door de hard-rijders hier ook al aangegeven) :)
En of ik nou meedoe of niet, het blijft pingpong :)

[ Voor 22% gewijzigd door Guillome op 05-01-2010 16:24 ]

Verwijderd

Guillome schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:23:
Waar beticht ik hier iemand voor gevaarlijk rijgedrag dan? :? Ik geef aan dat je dan mogelijke gevaren in stand houdt als je op gladde wegen hard rijdt: terwijl je weet (of zelfs ziet) dat er anderen traag rijden en je zelf hard door blijft rijden heb je weinig uitwijkmogelijkheden, en remmen werkt niet (is door de hard-rijders hier ook al aangegeven) :)
En of ik nou meedoe of niet, het blijft pingpong :)
Gevaren in stand houden is toch een eufemisme voor gevaarlijk rijgedrag? Vervolgens: het was geen gladde weg (tweede keer dat ik dat zeg). En "terwijl je weet (of zelfs ziet)...": dat weet/zie je toch pas als die mongool zijn stuur naar links flikkert en invoegt terwijl hij helemaal nog niet op snelheid is? Tot die tijd verwacht je toch niet dat hij dat gaat doen?

En voordat je zegt van wel: dan zeg je dus dat je met alle excessen rekening moet houden, en dat betekent dat je nooit meer de deur uitkan - je zou wel eens uit kunnen glijden en met je kop op de stoeprand terechtkomen, namelijk.

• Japperrrr
argro schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:02:
[...]
De omstandigheden laten toe met 120km/h te rijden, mits er geen slome sukkels zijn die met 50km/h komen invoegen zonder in hun spiegel te kijken, waardoor jij vol op je remmen moet, omdat zij bang zijn en jij niet, zij zijn bang voor dingen die er niet zijn. Laatst ben ik s'ochtens mijn moeder op gaan halen in Flevoland, op de heenweg ongeveer een uur en een kwartier over gedaan, en de hele weg lang 120km/h gereden en slome sukkels ingehaald over de linkerbaan, dóór de 15cm dikke laag sneeuw, zónder te verongelukken. En als jij dan denkt dat je 70km/h moet gaan rijden op een gestrooide weg, terwijl je met 100km/h door de sneeuw heen kunt scheuren, moet je dat uiteraard zelf weten. Maar zeg dan niet dat de mensen die 120km/h rijden over een gestrooide weg de ongelukken veroorzaken. Even terug op mijn voorbeeld, als die man niet zo bang zou zijn en gewoon zijn gedachten bij het rijden zou houden in plaats van bij de sneeuw, zou hij niet vergeten in de spiegel te kijken, en al helemaal niet met 50km/h de snelweg op rijden, want die mensen hebben dat vaak niet eens door. Ze zoeken naar gevaren terwijl ze zelf de grootste zijn.

En ja, remmen gaat makkelijk in de sneeuw, alleen met ijzel gaat het wat minder.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Nouja zeg ik peer `m, dit gaat werkelijk nergens meer over

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:17:
Als ik 50 rijd en hij 40, moet hij sowieso snelheid maken om uberhaupt iemand op zijn eigen baan in te kunnen gaan halen. Het enige wat ik dan hoef te doen is gas lossen. Hij zou zelfs 10 meter voor me mogen invoegen, dan was er nog geen probleem.

Dáárom rijd ik dus niet met 80 voorbij, maar met een redelijke snelheid. Om dezelfde reden worden motoren geacht met slechts 10km/u snelheidsverschil door de file te rijden.
In je topicstart had je het over 80 of 50, in de reactie waar ik op reageerde had je het over 50/60 en nu is het 50. Je snelheid daalt snel.

De afgelopen dagen heeft het veel geijzeld. Nu en hier in de buurt wordt het weer glad. De temperatuur is net onder het nulpunt gedoken, veel wegen zijn kletsnat van het smeltende ijs van vanmiddag en als dat nu opvriest krijg je een perfect glad ijslaagje.

Wat zou de 'veilige snelheid' op deze weg: http://www.nutz.nl/video/op-glad-ijs zijn? 80? 60? 50? _O-

(en wees eens eerlijk: kun jij aan de weg zien hoe glad het daar is?)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Damn, maar goed slechtste wat je kan doen is volgens mij uit die auto stappen. Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe stijl het daar afloopt.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat zou de 'veilige snelheid' op deze weg: http://www.nutz.nl/video/op-glad-ijs zijn? 80? 60? 50? _O-
Lol, prachtig filmpje idd, de meest veilige snelheid op die weg lijkt me 0 km/h, a.k.a.: niet gaan rijden :P

En idd, je kan helemaal niet aan het uiterlijk van een weg zien hoe veilig het is, want dat laagje ijs is zó dun, dat zie je niet, of je moet er net onder exact de goede hoek op kijken. Een perfect zwart uitiend stuk asfalt kan toch een soort ijsparadijs zijn.

Virussen? Scan ze hier!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Japperrrr schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:36:
De omstandigheden laten toe met 120km/h te rijden, mits er geen slome sukkels zijn die met 50km/h komen invoegen zonder in hun spiegel te kijken, waardoor jij vol op je remmen moet, omdat zij bang zijn en jij niet, zij zijn bang voor dingen die er niet zijn.
En laten die 'slome sukkels' nu net tot de omstandigheden behoren.
De omstandigheden laten het dus niet toe.
Laatst ben ik s'ochtens mijn moeder op gaan halen in Flevoland, op de heenweg ongeveer een uur en een kwartier over gedaan, en de hele weg lang 120km/h gereden en slome sukkels ingehaald over de linkerbaan, dóór de 15cm dikke laag sneeuw, zónder te verongelukken. En als jij dan denkt dat je 70km/h moet gaan rijden op een gestrooide weg, terwijl je met 100km/h door de sneeuw heen kunt scheuren, moet je dat uiteraard zelf weten. Maar zeg dan niet dat de mensen die 120km/h rijden over een gestrooide weg de ongelukken veroorzaken. Even terug op mijn voorbeeld, als die man niet zo bang zou zijn en gewoon zijn gedachten bij het rijden zou houden in plaats van bij de sneeuw, zou hij niet vergeten in de spiegel te kijken, en al helemaal niet met 50km/h de snelweg op rijden, want die mensen hebben dat vaak niet eens door. Ze zoeken naar gevaren terwijl ze zelf de grootste zijn.

En ja, remmen gaat makkelijk in de sneeuw, alleen met ijzel gaat het wat minder.
Als het van dit soort weer is kan je verwachten dat mensen extra langzaam gaan rijden.
Of het nu gestrooid is of niet, ze zullen er altijd zijn, ik zou ook 70 gaan rijden, misschien 80, 50 is mij ook te langzaam.
Om dan echter met 120 door te rossen terwijl je wéét dat er iemand met 50 kan zijn omdat het weer zo slecht is/was is ronduit gevaarlijk. Daarbij kan je die 50-rijder niets verwijten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:45:
[...]

In je topicstart had je het over 80 of 50, in de reactie waar ik op reageerde had je het over 50/60 en nu is het 50. Je snelheid daalt snel.

De afgelopen dagen heeft het veel geijzeld. Nu en hier in de buurt wordt het weer glad. De temperatuur is net onder het nulpunt gedoken, veel wegen zijn kletsnat van het smeltende ijs van vanmiddag en als dat nu opvriest krijg je een perfect glad ijslaagje.

(en wees eens eerlijk: kun jij aan de weg zien hoe glad het daar is?)
Op de a58 lag geen sneeuw, daar kón je 80 rijden als iedereen niet zo aan het trutten was.

Op de a4 lag op 1 baan sneeuw, welke ik met 50 nam, terwijl de rechterbaan (sneeuwvrij) 40 reed.

En, heel eerlijk? Ja, ik had het geluid nog niet eens aan en ik kon aan díe weg wel zien dat het 1 grote spiegel was, waarmee ik niet wil beweren dat ik dat op welke weg kan zien. De toegangsweg op mijn oude baan naar de parking was ook zo: aflopende en met bochten. Op een goeie dag was die helemaal opgevroren en ik was 1 van de weinige die daar niet uit de bocht vloog. 2 mensen hebben er zelfs hun voorophanging verrot gereden.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 17:02 ]

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 14:34
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:03:
Het schoot lekker op en de sneeuw had ook prima grip, ondanks mijn budget-zomerbandjes.

Jij komt er ooit nog wel hoor. ;) Tegen de boom of in de berm bedoel ik dan, want wat ben jij een ongelooflijke egoïstische bestuurder. Jij denkt dat je grip had, prima. Maar in één onbewaakt moment (wat juist nu gebeurt door het constant schommelen tussen vriezen en dooien) en je bent weg. En ook al rij je 40 km/h, je maakt een smak.

Overigens, het geouwehoer over de kosten van een winterband snap ik niet. Ik heb zelf geen winterbanden, omdat hier thuis nog een Passat staat die is uitgerust met winterbanden en die kan ik zonodig wel meenemen. Stel als je 30.000 km rijdt met een zomerband en 30.000 km met een winterband. Dan heb je dezelfde kosten, alleen de initiële aanschafkosten zijn hoger.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:56:
[...]

Op de a58 lag geen sneeuw, daar kón je 80 rijden als iedereen niet zo aan het trutten was.
Tsja, dat zou ik niet te hard zeggen: http://www.bndestem.nl/re...aat-fohnt-A58-ijsvrij.ece

Er zijn op de A58 (en ook de A16) de laatste dagen bovengemiddeld veel ongevallen gebeurd. Dat zou je als hint kunenn opvatten...
Op de a4 lag op 1 baan sneeuw, welke ik met 50 nam, terwijl de rechterbaan (sneeuwvrij) 40 reed.
Toevallig heb ik vandaag ook de A4 genoemen (moest van Brabant naar Schiphol), en die was op sommige plekken verrekte glad hoor.

Ook als er geen sneeuw ligt kan het aardig glad zijn hoor, opgevroren smeltwater, ijzel etc.

Op sommige plekken heb ik ook 40-50 km/h gereden daar, vond sneller niet verantwoord onder de omstandigheden. Op andere plekken was 80 km/h weer geen probleem bijvoorbeeld...

(en dit is met winterbanden, btw)

Virussen? Scan ze hier!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
me_mrtn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:05:
[...]

Jij komt er ooit nog wel hoor. ;) Tegen de boom of in de berm bedoel ik dan, want wat ben jij een ongelooflijke egoïstische bestuurder. Jij denkt dat je grip had, prima. Maar in één onbewaakt moment (wat juist nu gebeurt door het constant schommelen tussen vriezen en dooien) en je bent weg. En ook al rij je 40 km/h, je maakt een smak.
Ok, dus ik ben egoistisch omdat ik die lege linkerbaan pak, terwijl de rest rechts rijd? Of is die ene persoon egoistisch, die ergens op de a58 links 20km/h is gaan rijden en daarmee de hele snelweg vastzette?

Bij normale omstandigheden kun je ook een klapband krijgen en een smak maken, is dat een reden om nooit meer boven de 50km/h te komen? Nee. Zolang de omstandigheden dit toelaten en je daarmee om kan gaan, kun je die snelheden aanhouden. Het was een 120-weg waar ik mijn snelheid aanpaste naar de 50 omdat die snelheid nog een goede controle over de auto gaf.

Laat mensen dan ook zelf die beslissing maken, en ga het niet voor ze afdwingen door beide banen te bezetten, lijkt me. Slome mensen rechts, bij de vrachtwagens! :P

• me_mrtn
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:13:
[...]

Ok, dus ik ben egoistisch omdat ik die lege linkerbaan pak, terwijl de rest rechts rijd? Of is die ene persoon egoistisch, die ergens op de a58 links 20km/h is gaan rijden en daarmee de hele snelweg vastzette?

Bij normale omstandigheden kun je ook een klapband krijgen en een smak maken, is dat een reden om nooit meer boven de 50km/h te komen? Nee. Zolang de omstandigheden dit toelaten en je daarmee om kan gaan, kun je die snelheden aanhouden. Het was een 120-weg waar ik mijn snelheid aanpaste naar de 50 omdat die snelheid nog een goede controle over de auto gaf.

Laat mensen dan ook zelf die beslissing maken, en ga het niet voor ze afdwingen door beide banen te bezetten, lijkt me. Slome mensen rechts, bij de vrachtwagens! :P
Nee, je kunt niet lezen. Lees mijn quote nog eens na. Je rijdt zelf op budgetzomerbandjes, zoals je aangeeft, en wat ik hier lees in het topic heb je veels te veel zelfvertrouwen. Dit soort figuren rijden dus asociaal. Als de omstandigheden het aangeven en het overgrote deel van het wegverkeer rijdt langzamer (en die snelheidsverschillen die jij aangeeft geloof ik echt geen jota van), dan zal dat heus niet om niets zijn. Nogmaals, het kan zeer lokaal ijzelen, maar jij trotseert dat wel allemaal even. Zo komt dat bij mij over en ja, dus ben jij egoïstisch. De weg is niet van jou hé, die heb je te delen. ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
me_mrtn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:17:
[...]

Nee, je kunt niet lezen. Lees mijn quote nog eens na. Je rijdt zelf op budgetzomerbandjes, zoals je aangeeft, en wat ik hier lees in het topic heb je veels te veel zelfvertrouwen. Dit soort figuren rijden dus asociaal.
Dus, omdat ik geen winterbanden heb en aangeef dat het met veel mensen slecht gesteld is qua rijvaardigheid, ben ik automatisch een van de asocialen der wegen?

Wat is dat toch met rijvaardigheid? Als een IT-beheerder hier op tweakers verhalen uit de doeken doet over welke domme handelingen zijn collega's vandaag hebben uitgehaald, lacht iedereen erom, maar als een autobestuurder laat weten dat zijn collega-weggebruikers dom bezig waren, valt iedereen de vermeende rijvaardigheid van de spreker aan? Waarom roepen de toehoorders van de IT-beheerder niet "alsof jij alle kennis in pacht hebt!" ? Iedereen vind zogezegd van zichzelf dat ze de beste autobestuurder, maar dat geld niet voor andere beroepen/werkzaamheden?

Ik moet van jou aannemen dat ik asociaal bezig was en een egoist ben, maar jij wilt van mij niet aannemen dat er ook mensen zijn die beter kunnen inschatten/rijden dan jij. Face it, er zijn mensen beter op de weg dan jij, zoals er ook weer mensen zijn beter dan mij en alle andere mensen die naar mijn inzicht wel fatsoenlijk van de weg gebruik kunnen maken.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 17:35 ]

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:33:
[...]

Dus, omdat ik geen winterbanden heb en aangeef dat het met veel mensen slecht gesteld is qua rijvaardigheid, ben ik automatisch een van de asocialen der wegen?

Wat is dat toch met rijvaardigheid? Als een IT-beheerder hier op tweakers verhalen uit de doeken doet over welke domme handelingen zijn collega's vandaag hebben uitgehaald, lacht iedereen erom, maar als een autobestuurder laat weten dat zijn collega-weggebruikers dom bezig waren, valt iedereen de vermeende rijvaardigheid van de spreker aan? Iedereen vind zogezegd van zichzelf dat ze de beste autobestuurder, maar dat geld niet voor andere beroepen/werkzaamheden?

Ik moet van jou aannemen dat ik asociaal bezig was en een egoist ben, maar jij wilt van mij niet aannemen dat er ook mensen zijn die beter kunnen inschatten/rijden dan jij.
Omdat wij tweakers weten dat een format geen defragmenteren is :) (voorbeeld)
Maar jij komt met abstracte termen als rijgedrag, en dom gedrag en rijvaardigheid. De mensen in die auto's hebben gewoon een rijbewijs, dus die mogen de weg op. Schik je in je rol als medeweggebruiker, er is geen god-mode op de weg, dus lijd in stilte, en als jij minister van verkeer bent geworden dan horen we wel hoe we ons moeten gedragen op de weg in de wintermaanden.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
In de regel is het verstandiger je rijcapaciteiten te onderschatten dan te overschatten.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]
De omstandigheden laten toe met 120km/h te rijden, mits er geen slome sukkels zijn die met 50km/h komen invoegen zonder in hun spiegel te kijken, waardoor jij vol op je remmen moet, omdat zij bang zijn en jij niet, zij zijn bang voor dingen die er niet zijn.
Maar die slome sukkels in kleine autootjes die veel meer last van dit weer hebben als zware auto's of zware vrachtwagens die nog vaart aan het maken zijn onderdeel van de omstandigheden. Ze laten het dus niet toe :)

/▌

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:38:
[...]

Omdat wij tweakers weten dat een format geen defragmenteren is :) (voorbeeld)
Maar jij komt met abstracte termen als rijgedrag, en dom gedrag en rijvaardigheid. De mensen in die auto's hebben gewoon een rijbewijs, dus die mogen de weg op. Schik je in je rol als medeweggebruiker, er is geen god-mode op de weg, dus lijd in stilte, en als jij minister van verkeer bent geworden dan horen we wel hoe we ons moeten gedragen op de weg in de wintermaanden.
Is er een niet abstracte manier om dergelijke zaken onder woorden te brengen dan? Ik kan niet met een meetlat langs de weg gaan liggen en de exacte fysieke eigenschappen tussen mijn band en het wegdek, meenemend de omgevingscondities weergeven om mijn punt te maken. Ik weet dat het argument 'het ging toch goed' niet heiligmakend is, maar dit word wél gebruikt ten faveure van de mensen die met een slakkengang voorpruttelen: "zo kom ik tenminste veilig aan".

Ik kwam ook veilig aan, en wel een half uur voor de rest.

Misschien zijn beide manieren van aanpak vanochtend goed geweest, alleen de mijne schoot meer op.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 17:51 ]

• me_mrtn
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:33:
[...]

Nee, niet daarom. Jij doet je voor alsof jij het allemaal wel kunt. Je overschat jezelf enorm. Voorbeelden hiervan staan in bijna elke post in dit topic, met als grote voorbeeld je OP.
Wat is dat toch met rijvaardigheid? Als een IT-beheerder hier op tweakers verhalen uit de doeken doet over welke domme handelingen zijn collega's vandaag hebben uitgehaald, lacht iedereen erom, maar als een autobestuurder laat weten dat zijn collega-weggebruikers dom bezig waren, valt iedereen de vermeende rijvaardigheid van de spreker aan? Waarom roepen de toehoorders van de IT-beheerder niet "alsof jij alle kennis in pacht hebt!" ? Iedereen vind zogezegd van zichzelf dat ze de beste autobestuurder, maar dat geld niet voor andere beroepen/werkzaamheden?
Ik kom verder weinig in VV, maar ik werd hier opgewezen. Wat anderen doen maakt mij echt geen jota uit. Ik heb het nu tegen jou.
Ik moet van jou aannemen dat ik asociaal bezig was en een egoist ben, maar jij wilt van mij niet aannemen dat er ook mensen zijn die beter kunnen inschatten/rijden dan jij. Face it, er zijn mensen beter op de weg dan jij, zoals er ook weer mensen zijn beter dan mij en alle andere mensen die naar mijn inzicht wel fatsoenlijk van de weg gebruik kunnen maken.
Ga geen dingen insinueren. Ik heb nergens gezegd dat er geen betere bestuurders zijn dan ik. Desalniettemin wijs ik er jou gewoon op dat jij met je gedrag en je ridicule eisen met met betrekking tot beginnende rijders (je eis met 0,0 aan promillage geeft het al aan) dat je geen respect hebt voor andere weggebruikers die hoog in de pikorde staan als jij. Jij denkt dat je meer rechten hebt, maar die heb je niet. Nogmaals, de zon schijnt niet uit jouw gat en de weg is niet van jou.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
me_mrtn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:52:
[...]

Nee, niet daarom. Jij doet je voor alsof jij het allemaal wel kunt. Je overschat jezelf enorm. Voorbeelden hiervan staan in bijna elke post in dit topic, met als grote voorbeeld je OP.
Ik geef aan over bepaalde kennis en kunde te beschikken die ik succesvol in de praktijk breng.
Ik kom verder weinig in VV, maar ik werd hier opgewezen. Wat anderen doen maakt mij echt geen jota uit. Ik heb het nu tegen jou.
Ja, en in plaats van aan te nemen dat ik weet waar ik over praat, val je (al dan niet indirect) mijn rijvaardigheid aan. Dit zou je in heel veel situaties niet doen, maar nu het over rijden gaat (waarvan iedereen vind dat ze het goed kunnen) ga je naast het punt dat ik probeer te maken, en schets je dat ik niet weet waar ik over praat. Wie moet ik zijn voordat mijn kunde niet meer ter discussie word gesteld, Schumacher?
Ga geen dingen insinueren. Ik heb nergens gezegd dat er geen betere bestuurders zijn dan ik. Desalniettemin wijs ik er jou gewoon op dat jij met je gedrag en je ridicule eisen met met betrekking tot beginnende rijders (je eis met 0,0 aan promillage geeft het al aan)
Welke ik later ook nuanceerde: Ik weet dat 0,0 niet mogelijk is, maar ik vind dat men 1 biertje óók niet meer moet toestaan.
dat je geen respect hebt voor andere weggebruikers die hoog in de pikorde staan als jij. Jij denkt dat je meer rechten hebt, maar die heb je niet. Nogmaals, de zon schijnt niet uit jouw gat en de weg is niet van jou.
Ik weet donders goed dat ik evenveel (of weinig) rechten heb dan die andere mensen op de weg. Ik vind wél dat mensen beter op de hoogte moeten zijn van wat ze doen, wanneer ze zich op de weg begeven. Niet iedereen is overal goed in, en voor sommige dingen heb je talent nodig, maar autorijden is door het gros van de mensen goed aan te leren. Ben je dermate incompetent dat je niet aan de standaard voldoet, doe het dan gewoon niet. Je accepteert een hoge 'lat' voor mensen die arts willen worden, maar niet voor mensen die een projectiel mogen besturen waarmee je tientallen levens in gevaar kunt brengen?
Gluten Parody schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:44:
In de regel is het verstandiger je rijcapaciteiten te onderschatten dan te overschatten.
Inderdaad, in de regel. Al geloof ik ook nog in zoiets als een middenweg: Er zijn ook mensen die het wél juist inschatten.
wildhagen schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:06:
[...]

Tsja, dat zou ik niet te hard zeggen: http://www.bndestem.nl/re...aat-fohnt-A58-ijsvrij.ece

Er zijn op de A58 (en ook de A16) de laatste dagen bovengemiddeld veel ongevallen gebeurd. Dat zou je als hint kunenn opvatten...

Toevallig heb ik vandaag ook de A4 genoemen (moest van Brabant naar Schiphol), en die was op sommige plekken verrekte glad hoor.

Ook als er geen sneeuw ligt kan het aardig glad zijn hoor, opgevroren smeltwater, ijzel etc.

Op sommige plekken heb ik ook 40-50 km/h gereden daar, vond sneller niet verantwoord onder de omstandigheden. Op andere plekken was 80 km/h weer geen probleem bijvoorbeeld...

(en dit is met winterbanden, btw)
Daarom rijd ik ook liever over sneeuw. Dat geeft toch nét iets meer grip. En dan nog moet je niet te hard rijden, maar ik vond 50 daar echt niet te hard.

[ Voor 23% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2010 18:03 ]

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

HTT-Thalan moet eens met een Zweedse rallyerijder gaan praten of een ongeluk krijgen, dan komt hij wellicht tot inzicht.

Ik zal mijzelf nooit tot een geweldig goede bestuurder bombarderen maar ik heb na 9 jaar rijbewijs en zeker meer dan een half miljoen kilometers (voor mijn werk rijd ik regelmatig 400 km/dag) met veel verschillende soorten auto's (modern, FWD, RWD, oud, Amerikaans, klassiek, bussen met en zonder turbo etc.) toch echt wel geleerd dat je jezelf niet moet overschatten omdat "het altijd goedgaat".

Vooral mensen in moderne auto's voelen zich vaak veel te veilig. Voor kerst was er ook een dag met veel zware sneeuw (geen zich, wit op de weg), ik reed op de A12 met 40 km/u (was al op de grens van te hard) en werd ingehaald door een Golf die ongeveer 60 a 70 reed. Toen hij mij voorbij was ging hij terug naar de rechterbaan en gleed daarbij bijna van de weg (zijn kont kwam hem al bijna voorbij). Vervolgens ging hij geschrokken 30 rijden.

Als je nooit de grenzen van je auto's hebt gevoeld voel je je veel te zeker. Ik heb met een paar auto's bijna-ongelukken en een ongeluk gehad doordat de omstandigheden tegen zaten (ongeluk was met 10 km/u tegen een auto die ineens een uitrit uitkwam 10 meter voor ik voorbij reed (ik reed 40 op een 50-weg, remde maar gleed dus met 10 km/u tegen zijn auto; een bijna-ongeluk toen het regende en mijn RWD-auto met El Cheapobandjes de aquaplaning in een bocht die ik met 30 reed niet aankonden), daar leer je best veel van, vooral dat je je gewoon ontzettend aan moet passen aan de omstandigheden en in gevaarlijke weersomstandigheden niet de grenzen op moet gaan zoeken.

Mensen raken veel te nonchalant als het allemaal altijd maar goed gaat, dan gaan ze vanzelf de grens opzoeken tot het een keer goed fout gaat. Ik zie in woonwijken met 30 km-zones ook vaak hoe nonchalance levens kan kosten. Met 60 door de straten "omdat het er toch altijd rustig is" en niet remmen voor een blinde kruising van rechts "omdat er toch nooit iemand daar van rechts komt". Mijn vriendin woont ook in een woonwijk met dat soort bochten en een heeel dunne kronkelweg waar maar 1 auto tegelijk doorkan. Als ik die weg inrijd doe ik dat met 5 a 10 km/u, ondanks dat ik al jarenlang mijn rijbewijs heb en die weg goed ken. Vaak genoeg heb ik dan alsnog een buurtbewoner bijna tegen mijn voorkant die verschrikt op zijn rem trapt omdat er rond die tijd nooit iemand de buurt inrijd (ik heb geen kantoorurenwerk).

De mythe dat ervaren rijders betere rijders zijn is net zo waar als dat auto's van een oud omaatje geweest is en zo goed is (koppelingsplaten anyone?). Je ziet ook vaak dat 'ervaren' chauffeurs steeds dichter en dichter bumperkleven "omdat het altijd goedgaat". Ja, tot de voorligger ineens op de rem moet omdat er iemand op de snelweg invoegt en van de invoegstrook met 80 direct naar de linkerbaan gaat om een vrachtwagen in te halen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilf schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:08:
HTT-Thalan moet eens met een Zweedse rallyerijder gaan praten of een ongeluk krijgen, dan komt hij wellicht tot inzicht.

Ik zal mijzelf nooit tot een geweldig goede bestuurder bombarderen maar ik heb na 9 jaar rijbewijs en zeker meer dan een half miljoen kilometers (voor mijn werk rijd ik regelmatig 400 km/dag) met veel verschillende soorten auto's (modern, FWD, RWD, oud, Amerikaans, klassiek, bussen met en zonder turbo etc.) toch echt wel geleerd dat je jezelf niet moet overschatten omdat "het altijd goedgaat".

Vooral mensen in moderne auto's voelen zich vaak veel te veilig. Voor kerst was er ook een dag met veel zware sneeuw (geen zich, wit op de weg), ik reed op de A12 met 40 km/u (was al op de grens van te hard) en werd ingehaald door een Golf die ongeveer 60 a 70 reed. Toen hij mij voorbij was ging hij terug naar de rechterbaan en gleed daarbij bijna van de weg (zijn kont kwam hem al bijna voorbij). Vervolgens ging hij geschrokken 30 rijden.
Het format blijft wel hetzelfde bij jullie he?

"TS zit ernaast, want ik ben blaas veel minder hoog van de toren dan hij, en ik maakte dit allemaal mee: '<insert verhaal>.

Denk je dat ik nooit een glijertje gemaakt heb, of een auto af liet slaan, een inparkeerfout of een lekke band?

- Met een 320i doorgeschoten in een natte bocht en uitgebroken (oorzaak: kapotte band)
- Mijn eerste dag in een 520i (RWD dus) met nat weer van de snelweg komen, met zeer gematigde snelheid (30km/h) de bocht om en tot 3 keer toe uitbreken + corrigeren vooraleer ik weer in mijn eigen baan zat)
- Met de corolla van mijn vader onderstuur op een gladde rotonde (gecorrigeerd)
- Met de peugeot 205 een 'put' aan de rand van het asfalt geraakt (onzichtbaar, stond onder water) met als gevolg bijna slippen en een vloedgolf over de voorruit (gecorrigeerd)
- Een grote audi Q-nogwat in Belgie op de snelweg die met kweetniet-hoeveel km/h links langs kwam zeilen en ons afsneed (gas ingehouden, uitwijken)
- Een Xantia automaat van een vriendin die vastzat in de modder eruit gekregen door heen en weer te wiegen in de automaatbak
- Lekke band met een 205 op de snelweg (veilig gestopt, reserve erop)

sommige van deze zaken deden zich voor toen ik nog maar net mijn rijbewijs had. Onervaren maar niet minder oplettend. Dit alles maakt mij nog steeds geen exeptioneel betere bestuurder dan heel veel andere, maar zeker niet slechter.

• mace

mace

Sapere Aude

Gast.... :')

Het spijt mij dat mijn vocabulaire je boven de pet stijgt ( :P ), maar inherent is een heel normaal woord.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Van overmoed krijg je dit:

Mensen hebben de neiging om hun eigen kunnen (niet alleen in de auto, maar in zijn algemeenheid) nogal te overschatten, met alle gevaren van dien.

Nou is in dit geval wel héél duidelijk de gladheid te zien (het ijs is nogal goed zichtbaar), maar toch... en dan dat gezeur "de politie is gebeld, maar doet ook niet echt veel"... nee goh, je hebt ze net 30 seconden geleden gebeld, wat verwacht je dan, een beetje water toevoegen en je hebt 'instant-politie' ofzo :P

Virussen? Scan ze hier!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 03:45
[...]

De omstandigheden laten toe met 120km/h te rijden, mits er geen slome sukkels zijn die met 50km/h komen invoegen zonder in hun spiegel te kijken, waardoor jij vol op je remmen moet, omdat zij bang zijn en jij niet, zij zijn bang voor dingen die er niet zijn. Laatst ben ik s'ochtens mijn moeder op gaan halen in Flevoland, op de heenweg ongeveer een uur en een kwartier over gedaan, en de hele weg lang 120km/h gereden en slome sukkels ingehaald over de linkerbaan, dóór de 15cm dikke laag sneeuw, zónder te verongelukken. En als jij dan denkt dat je 70km/h moet gaan rijden op een gestrooide weg, terwijl je met 100km/h door de sneeuw heen kunt scheuren, moet je dat uiteraard zelf weten. Maar zeg dan niet dat de mensen die 120km/h rijden over een gestrooide weg de ongelukken veroorzaken. Even terug op mijn voorbeeld, als die man niet zo bang zou zijn en gewoon zijn gedachten bij het rijden zou houden in plaats van bij de sneeuw, zou hij niet vergeten in de spiegel te kijken, en al helemaal niet met 50km/h de snelweg op rijden, want die mensen hebben dat vaak niet eens door. Ze zoeken naar gevaren terwijl ze zelf de grootste zijn.

Knap hoor. Misschien moet je een carriere als rallyracer overwegen. Een cursus sociaal weggedrag zou daarnaast ook zeker niet misstaan hoewel je als rallyracer gelukkig niet op de openbare weg hoeft.

Alleen al hoe je het vertelt. Je bent zelf natuurlijk ZO moedig nooit bang en alle andere weggebruikers althans degene die minder dan 120 rijden zijn natuurlijk sukkels. Wat een stomme en bange mensen, asjeblieft zeg wat een trieste reactie. Sowieso je KAN met 100 km/u door de sneeuw heen maar MOET dat dan ook? Jij zoekt in ieder geval overduidelijk niet naar gevaren want je kan alles al. Nogmaals je bent niet alleen op de weg je dient je aan te passen en te anticiperen op je medeweggebruikers. Daarnaast is met 120 door 15 cm sneeuw rijden onverantwoord in combinatie met die achterlijke zelfoverschatting ben ik dan ook verbaasd dat je niet de sloot in bent gereden.

• me_mrtn
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:58:
Ik geef aan over bepaalde kennis en kunde te beschikken die ik succesvol in de praktijk breng.
Precies. En hoe jij dat aangeeft, dat is het probleem. Jij geeft in meerdere posts aan dat het allemaal wel meevalt met de omstandigheden, terwijl door door meerdere personen is aangegeven dat het over het algemeen onderschat wordt.
Ja, en in plaats van aan te nemen dat ik weet waar ik over praat, val je (al dan niet indirect) mijn rijvaardigheid aan. Dit zou je in heel veel situaties niet doen, maar nu het over rijden gaat (waarvan iedereen vind dat ze het goed kunnen) ga je naast het punt dat ik probeer te maken, en schets je dat ik niet weet waar ik over praat. Wie moet ik zijn voordat mijn kunde niet meer ter discussie word gesteld, Schumacher?
Wie zegt dat jij je punten niet ter discussie mag stellen? Natuurlijk val ik je rijvaardigheid aan, daar gaat het toch om in dit geval? Nogmaals, met je posts en je TT geef je al aan dat je geen respect en/of begrip hebt voor medeweggebruikers omdat jij denkt dat het allemaal flauwekul is? Je punt proberen te maken met niet contistente posts? Je weet inderdaad niet waar je over praat. Want het lijkt machogedrag wat je hier tentoonstelt.
Welke ik later ook nuanceerde: Ik weet dat 0,0 niet mogelijk is, maar ik vind dat men 1 biertje óók niet meer moet toestaan.
Je herhaalt het nu toch weer? Het is namelijk niet mogelijk om zo weinig op promillage te controleren.
Ik weet donders goed dat ik evenveel (of weinig) rechten heb dan die andere mensen op de weg. Ik vind wél dat mensen beter op de hoogte moeten zijn van wat ze doen, wanneer ze zich op de weg begeven. Niet iedereen is overal goed in, en voor sommige dingen heb je talent nodig, maar autorijden is door het gros van de mensen goed aan te leren. Ben je dermate incompetent dat je niet aan de standaard voldoet, doe het dan gewoon niet. Je accepteert een hoge 'lat' voor mensen die arts willen worden, maar niet voor mensen die een projectiel mogen besturen waarmee je tientallen levens in gevaar kunt brengen?
Daar hebben ze iets voor ingevoerd, het rijbewijs. Dat is de lat én de standaard. Voldoe je daar niet aan, dan mag je de weg niet op. Simpel toch?

• Tom
  • Niet online

Tom

Normaal ben ik iemand die aardig van het doorrijden is (als de situatie het toelaat). Met dit weer het tegenovergestelde, ga volgens veel medeweggebruikers te langzaam. Op sommige stukken kan het verraderlijk glad zijn. Het is niet erg als het overal hetzelfde is, maar gladheid kan op een klein stuk zijn en dan is het vaak al te laat. Wanneer het ineens glad is kun je nog zo'n goede auto (terreinauto, banden, tractioncontrol, enz.) hebben of goede bestuurder zijn, als je aan het glijden bent dan doe je daar niets meer aan.

• Gisae
  • Niet online
thejoker80 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:03:
[...]

"ik heb nog nooit een ongeluk gehad, dus ik kan goed rijden" - van dat soort mensen.... :|
Dat zijn vaak juist de mensen die 20 rijden bij sneeuw.

Mensen moeten gewoon duidelijk zijn bij het rijden en niet met een "ikke ikke ikke" instelling in de auto stappen. Geef een ander de ruimte, gebruik je knipperlicht, enz...
En zorg a.u.b. voor wat doorstroming. Met een instelling "langzaam rijden is niet verboden" kom je er nooit...

Met dit weer heb ik op een parkeerplaats geprobeert hoe mijn auto reageert bij gladheid, daar heb ik veel aan gehad gezien ik bij een beginnende schuiver de auto zonder problemen weer recht krijg.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Gisae schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:42:
[...]Met dit weer heb ik op een parkeerplaats geprobeert hoe mijn auto reageert bij gladheid, daar heb ik veel aan gehad gezien ik bij een beginnende schuiver de auto zonder problemen weer recht krijg.
Totdat je op een perfect gestrooide weg aan het doorrijden bent, al een half uur, niks aan de hand en door opvriezend lekkend water net na een viaduct de auto ineens begint te glijden bij snelheden van +80 km/u.

Uiteraard is een beetje spelen leuk, en uiteraard gaat het dan meestal goed omdat je op dat moment gefocust bent op het rijden, maar op het moment dat je met dit weer op de autopilot gaat rijden alsof er niks aan de hand is dan kan je lelijk de deksel op je neus krijgen. In Nederland zijn we dat niet gewend, in Scandinavië zijn ze daar bekender mee. Daar dragen ze in de winter ook overigens meestal wat degelijkere kleren dan wij, omdat hier fashionable soms ook gaat boven beschermend blijkbaar.

• YellowCube
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

Tom schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:32:
Normaal ben ik iemand die aardig van het doorrijden is (als de situatie het toelaat). Met dit weer het tegenovergestelde, ga volgens veel medeweggebruikers te langzaam. Op sommige stukken kan het verraderlijk glad zijn. Het is niet erg als het overal hetzelfde is, maar gladheid kan op een klein stuk zijn en dan is het vaak al te laat. Wanneer het ineens glad is kun je nog zo'n goede auto (terreinauto, banden, tractioncontrol, enz.) hebben of goede bestuurder zijn, als je aan het glijden bent dan doe je daar niets meer aan.
maar jij hebt ook nog eens 265 banden eronder liggen? Daar wordt het nog beroerder van.
buiten dat d:)b

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Het Youtube filmpje is dan wel een oude, maar je ziet toch duidelijk dat die weg spekglad is. Hoe kan je die snelheid daar rijden :S. Zelfs als je 10 rijdt en de rem onderin stampt glijd je nog een stuk door.

Ik heb mezelf ook enkele dagen door het mooie weer begeven. Zaterdagavond laat in volle sneeuwbui over de A16 en A58. Viel me reuze mee! Toen ik dit 2 weken eerder deed was het een veel grotere puinhoop. Afritten die net een schans waren.

Maar er zijn nog altijd imbecielen op de weg. En dat is niet alleen met mooi weer, ook met dit minder fijne weer.
Ik wil ergens invoegen vanaf een parkeerplaats langs de snelweg, maar met gladheid kom je lastig op gang. Toch vinden mensen het kennelijk niet nodig om dan even een baan op te schuiven, zodat ik normaal kan invoegen, terwijl daar wel alle ruimte voor is. Gelukkig was er vluchtstrook genoeg na de oprit, maar daar rijdt je toch liever niet vanwege de sneeuw/ijs en zooi.
Ik heb de man dan ook even vriendelijk gebaart zijn ruimte te waarderen.

Ik snap dat soort mensen sowieso niet. Of wellicht moet ik zelf wat asocialer worden in dat soort dingen. Het is toch heel makkelijk als je ziet dat iemand op een invoegstrook rijdt, er links niemand naast je zit, om dan even op de linkerbaan te rijden? Superkleine moeite, maar wel zo fijn voor de mensen om je heen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
Gluten Parody schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:44:
Hear, hear! Helaas doen veel mensen in de praktijk het tegenovergestelde, het lijkt er op dat een stalen blikje van anderhalve ton zwaar mensen het gevoel geeft onkwetsbaar te zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

mace schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:35:
[...]

Gast.... :')

Het spijt mij dat mijn vocabulaire je boven de pet stijgt ( :P ), maar inherent is een heel normaal woord.
En het splijt mij dat jij de humor niet ziet, ik zal het nooit meer doen, sorry

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:56:
Mooi was dat he! Heel de linker baan vrij!!! En de andere twee banen reed men 30-40 km/h
Eerlijk gezegd reed ik iets harder op de linkerbaan, ik zeg maar niet met welke snelheid :X

Maar het is zo vervelend, dat mensen op stukken waar gestrooid is en geen sneeuw ligt zo zacht gaan rijden. Als je het eng vind moet je de weg niet op gaan...

Die linkerbaan was wel één grote sneeuw baan, maar helemaal geen auto's op, helemaal vrij... Dan kies ik er ook voor om de lege baan te nemen...
Tom schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:32:
Nu onderschat je bepaalde systemen toch echt heel erg...

Winterbanden maken al een wereld van verschil en nu heb je bepaalde mensen die zeggen dat winterbanden voor mietjes staan, prima, maar ondertussen heb ik nog nergens vastgestaan. Daarnaast merk je dat remmen zo veel sneller geschiet... Je merkt dat de ABS veeeeeel, minder snel ingrijpt, dus je blijft grip hoeden op gladde sneeuw...

Daarnaast heb ik ook DSTC op de auto zitten en dat is ook echt geweldig met dit weer.... Ik ben nog helemaal niet gaan glijden en hij controleert alle vier de wielen, om ze onafhankelijk van elkaar bij te remmen en de voorwielen onafhankelijk van elkaar gas te geven... Ik kan je vertellen dat ik erg onder de indruk ben van dit systeem! Ik heb dan nog geen glijpartij meegemaakt tijdens deze sneeuwperiode en ik rijd alleen al 200 zakelijke kilometers per dag... En geloof me, ik houd van doorrijden... Zo ook vanochtend op de A4, linkerbaan bedekt met sneeuw, werkt prima...

De werking van DSTC:
http://www.youtube.com/watch?v=RisVlHDn8TU

En je ziet hoe de S60 de sneeuw trotseert, dit is niet zomaar een marketing filmpje, het werkt echt... Ook op een C30 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2010 00:13 ]

Youtube: DashcamNL

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Paulus0013 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:24:
Het Youtube filmpje is dan wel een oude, maar je ziet toch duidelijk dat die weg spekglad is. Hoe kan je die snelheid daar rijden :S. Zelfs als je 10 rijdt en de rem onderin stampt glijd je nog een stuk door.
Lekker makkelijk praten. Ik had graag gezien hoe je het er daar vanaf had gebracht. De eerste bestuurder ziet dat het opeens glad is, maar komt door het blokkeren van zijn wielen direct in een slip. Overal 5km/h rijden terwijl op bijv. 90 procent van de wegen goed is gestrooid is ook geen optie. Het is het enorme verschil in grip dat problemen veroorzaakt. Wat in dit geval ook niet helpt is dat het allemaal oude barrels zijn met hooguit abs en geen esp, die daardoor direct hun wielen blokkeren en onbestuurbaar worden.
YellowCube schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:56:
[...]

maar jij hebt ook nog eens 265 banden eronder liggen? Daar wordt het nog beroerder van.
buiten dat d:)b
Ik heb dat vorig jaar gedaan met de Z4 (ook 265 achter) en het is op zich wel grappig. Harder dan 30km/h in de sneeuw kon uberhaupt niet ivm wielspin. De Z4 is erg makkelijk te driften (in ieder geval met het sperdifferentieel wat ik eronder heb) en omdat hij niet zo lang is heb je weinig ruimte nodig op de weg (bij het dwars gaan). Zolang de sneeuw niet keihard aangereden is en erg glad wordt, gaat alles lekker traag en heb je tijd genoeg om te reageren (snelheid maken kan immers niet). Omdat je bijna op de achteras is de feedback perfect. In dikke sneeuw zul je natuurlijk bij het minste geringste vastlopen of kom je helemaal niet van je plaats.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Weet je waarom er zoveel ongelukken gebeuren bij mist? Omdat mensen die denken dat ze God op wielen zijn hun eigen snelheid niet meer fatsoenlijk weten in te schatten en soms zelfs harder gaan rijden (door gezichtsbedrog). Bij sneeuw kan ditzelfde gezichtsbedrog ook leiden tot hogere snelheden, maar gelukkig letten de meeste mensen dan wel op hun snelheid, juist ook omdat vallende sneeuw zeer desoriënterend kan werken. Bovendien is in een sneeuwbui een groot gedeelte van de belijning niet of zeer slecht te zien en volgt men de sporen die door de auto's ervoor schoon zijn gereden, sporen die soms over de belijning heen gaan. Als men dus aan deze omstandigheden aanpast en de schoongereden sporen volgen en iemand met 120 voorbijdendert dan kan dus een verrassende confrontatie opleveren als dat schoongereden spoor half over het besneeuwde spoor van de DSTC-vertrouweling loopt.

De opvallend veel ongelukken met vrachtwagens vind ik ook niet echt verrassend als je ziet dat veel chauffeurs gewoon in de begrenzer bleven rijden en op de besneeuwde weghelften andere auto's in gingen halen. Ja, een vrachtwagen heeft meer asdruk dus met verse sneeuw over een droge weg gaat dit best prima, maar er kan ook ijzel liggen... en dan liggen er ineens 300 varkens in de middenberm.

• BlakHawk
Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:26:
Weet je waarom er zoveel ongelukken gebeuren bij mist? Omdat mensen die denken dat ze God op wielen zijn hun eigen snelheid niet meer fatsoenlijk weten in te schatten en soms zelfs harder gaan rijden (door gezichtsbedrog). Bij sneeuw kan ditzelfde gezichtsbedrog ook leiden tot hogere snelheden, maar gelukkig letten de meeste mensen dan wel op hun snelheid, juist ook omdat vallende sneeuw zeer desoriënterend kan werken. Bovendien is in een sneeuwbui een groot gedeelte van de belijning niet of zeer slecht te zien en volgt men de sporen die door de auto's ervoor schoon zijn gereden, sporen die soms over de belijning heen gaan. Als men dus aan deze omstandigheden aanpast en de schoongereden sporen volgen en iemand met 120 voorbijdendert dan kan dus een verrassende confrontatie opleveren als dat schoongereden spoor half over het besneeuwde spoor van de DSTC-vertrouweling loopt.
Als ik inderdaad (zoals vanochtend) de normale snelheid rijd bij een besneeuwde baan let ik altijd op uitwijkmogelijkheden... Op de A4 ligt links van de snelweg een hele brede vluchtstrook. Mocht iemand onverhoopt uitwijken kan ik ook uitwijken. Als die er niet was geweest, had ik ook nooit zo hard gereden, daarbij laat ik ver van te voren gas los als er voor me onverhoopt toch iemand op die linkerbaan rijd... Ik ga anderen niet mijn rijstijl opdringen...

Maar inderdaad, ik vertrouw daarbij wel voor een groot deel op de auto... HEb je het weleens geprobeerd? Of heb je er ervaring mee?

Ik moet wel zeggen dat vooral ook de winterbanden een groot verschil maken qua grip met remmen en optrekken op gladde delen. Ik had een dagje een leenauto mee, wegens onderhoud. Uiteraard ook met DSTC, maar met zomerbanden. Je merkt direct dat de ABS bij remmen vrijwel direct erin schiet en dat je lastig van je plek komt. Dit juist door die DSTC, je spint helemaal niet met je wielen namelijk. Hij merkt namelijk dat je banden door spinnen en zorgt er direct voor dat er geen tot weinig gas wordt gegeven. Op gladde stukken kom je ondanks vol gas gewoon niet boven de 2000 toeren uit... Als je dan weer iets wat vaart hebt, dan werkt het juist weer goed, doordat je geen wielspin hebt...

Leuk om daar op een parkeerterrein (leeg) mee te spelen :)

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Femme schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:19:
[...]
Lekker makkelijk praten. Ik had graag gezien hoe je het er daar vanaf had gebracht. De eerste bestuurder ziet dat het opeens glad is, maar komt door het blokkeren van zijn wielen direct in een slip. Overal 5km/h rijden terwijl op bijv. 90 procent van de wegen goed is gestrooid is ook geen optie. Het is het enorme verschil in grip dat problemen veroorzaakt. Wat in dit geval ook niet helpt is dat het allemaal oude barrels zijn met hooguit abs en geen esp, die daardoor direct hun wielen blokkeren en onbestuurbaar worden.
Dat heeft niets met makkelijk praten te maken, je ziet toch overduidelijk dat die weg een spiegel is.
En waar de eerste auto vandaan komt ziet het er niet veel anders uit.

Trouwens als die eerste knakker zijn wielen blokkeert doet ie toch echt zelfs iets fout. Je wielen blokkeren toch echt pas als je te hard remt en niet als je je gas loslaat en een beetje tegenstuurt. Het eerste stuk rijdt ie toch onverminderd door naar mijn idee.
Van de Golf is duidelijk te zien dat ie vol remt en blokkeert. Wel raar dat die Golf bestuurder vol gaat remmen, dat resulteert toch in dat je doorglijdt. Probeer er dan langs te sturen als er geen tegenligger is op dat moment. Al heeft dat net zo goed geen zin, als ie voor die omstandigheden iets te hard gaat.

En hoe ik het er af gebracht zou hebben? Dat is natuurlijk niet met zekerheid te stellen.
Maar ik denk dat ik toch wel wat rustiger had aangereden dan de eerste auto.
Ik zou niet opvoeren dat het 'opeens' glad is.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Paulus0013 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:51:
Dat heeft niets met makkelijk praten te maken, je ziet toch overduidelijk dat die weg een spiegel is.
Je ziet ook overduidelijk dat geen van de zeven bestuurders er in slaagt op tijd te anticiperen. Ze verliezen allemaal tijdelijk de controle over hun auto. Je hebt jezelf zojuist verheven tot de 12.5% beste bestuurders van Nederland, en ik gok zomaar dat je daar niet in thuishoort.
:+
Trouwens als die eerste knakker zijn wielen blokkeert doet ie toch echt zelfs iets fout. Je wielen blokkeren toch echt pas als je te hard remt en niet als je je gas loslaat en een beetje tegenstuurt.
Heb je überhaupt enige ervaring met ijs/ijzel? Als je je grip kwijtbent ben je je grip kwijt. Punt. Iets te hard op je remmen en je bent een toeschouwer geworden. Het grootste deel van Nederland, op een enkele rallyrijder na, kan op dat moment niets anders doen dan afwachten waar ze gaan eindigen. In dit geval tegen een lantaarnpaal.
En hoe ik het er af gebracht zou hebben? Dat is natuurlijk niet met zekerheid te stellen.
Ik wil wel een gokje wagen maar ik denk dat jij niet blij gaat worden van de uitkomst.

:+

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Er zijn twee onderwerpen waar mannen niet realistisch over kunnen praten, en dat is de lengte van hun penis en hun rijvaardigheid :P

@ dfrenner: als al die systemen feilloos zouden werken valt er niks te spelen op lege parkeerterreinen.

• Peenutzz
  • Laatst online: 21-11 09:59
Paulus0013 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:51:
Je wielen blokkeren toch echt pas als je te hard remt en niet als je je gas loslaat en een beetje tegenstuurt.
Hoe gladder het is hoe minder hard je hoeft te remmen voor je te hard remt natuurlijk.
In een lage versnelling je gas loslaten kan weldegelijk resulteren in blokkerende voorwielen, zeker als er ook nog gestuurd wordt. Heb een keer in de bosjes gestaan toen ik bij mijn eerste sneeuwrit (net een paar maanden mijn rijbewijs) mijn gas losliet en de bocht wilde nemen. Ging mooi rechtdoor. Reed hooguit 20. Gelukkig waren het erg lage bosjes :P . Of jaren later, midden in een sneeuwbui, vanuit een schoongeschoven en gestrooide zijstraat, rechtsaf een parallelweg op willen draaien, maar gewoon rechtdoor de hoofdrijbaan opglijden, om daar pas grip te krijgen en rechtsaf te slaan. Reed weer iets van 20. Ter hoogte van de parallelweg was het gewoon nog spekglad, maar daar was niks van te zien, zag er net zo uit als de rest van de weg die niet glad was.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 02:05:
Er zijn twee onderwerpen waar mannen niet realistisch over kunnen praten, en dat is de lengte van hun penis en hun rijvaardigheid :P
Zeventien en een halve centimeter en grofweg een half miljoen kilometer in 50 verschillende voertuigen en dat in 8 landen.

Meer vragen?

• Japperrrr
Het punt van de hele topic is eigenlijk, dat door allerlei angstaanjagende (nieuws)berichten mensen zenuwachtig raken, omdat ze nog niet zo vaak in de sneeuw gereden hebben, of ieder jaar weer horen dat de weg 'lévensgevaarlijk' is(dat geldt over het algemeen voor binnenwegen).. Doordat ze dan zo bezig zijn met 'het op de weg houden van hun auto', en ieder groot brok sneeuw dat van andere auto's af is gevallen te proberen ontwijken, letten ze totáál niet meer op het overige verkeer. Dáár komen ongelukken van. En als ik gewoon 120km/h rijd op een lege rechterrijbaan, niemand voor me, niemand achter me, met op de linkerrijbaan sneeuw en rechts een oprit, en er komt daar plotseling iemand met 50km/h invoegen zonder achterom te kijken, wie is dan schuldig als er een botsing plaatsvindt?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Femme schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:19:
Wat in dit geval ook niet helpt is dat het allemaal oude barrels zijn met hooguit abs en geen esp, die daardoor direct hun wielen blokkeren en onbestuurbaar worden.
Moet toch heerlijk voelen om alle auto's zonder ESP even onder de noemer 'oude barrels' te scharen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• !null
Femme schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:19:Wat in dit geval ook niet helpt is dat het allemaal oude barrels zijn met hooguit abs en geen esp, die daardoor direct hun wielen blokkeren en onbestuurbaar worden
Ga toch fietsen.. Oh wacht, dat moet je al want je hebt je BMW's ondanks ESP alsnog schade gereden in deze gladde omstandigheden. Zie je m'n punt? Meer hoef ik eigenlijk niet uit te leggen :P

• BlakHawk
Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 02:05:

@ dfrenner: als al die systemen feilloos zouden werken valt er niks te spelen op lege parkeerterreinen.
Daarom kan je het ook uitzetten en het verschil ervaren... En dat doe ik alleen op een parkeerterrein, niet op de weg.
Peenutzz schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 02:21:
Hoe gladder het is hoe minder hard je hoeft te remmen voor je te hard remt natuurlijk.
In een lage versnelling je gas loslaten kan weldegelijk resulteren in blokkerende voorwielen, zeker als er ook nog gestuurd wordt. Heb een keer in de bosjes gestaan toen ik bij mijn eerste sneeuwrit (net een paar maanden mijn rijbewijs) mijn gas losliet en de bocht wilde nemen. Ging mooi rechtdoor. Reed hooguit 20. Gelukkig waren het erg lage bosjes :P . Of jaren later, midden in een sneeuwbui, vanuit een schoongeschoven en gestrooide zijstraat, rechtsaf een parallelweg op willen draaien, maar gewoon rechtdoor de hoofdrijbaan opglijden, om daar pas grip te krijgen en rechtsaf te slaan. Reed weer iets van 20. Ter hoogte van de parallelweg was het gewoon nog spekglad, maar daar was niks van te zien, zag er net zo uit als de rest van de weg die niet glad was.
Je maakt gauw de fout te gaan remmen, waardoor sturen met gladheid niets uithaalt...
Denk dat het een natuurlijke reactie is. Je wil stoppen, dus je remt!

Ik kan beter gas geven in een bocht dan gas loslaten...

Wat er gebeurt in een bocht als ik bijvoorbeeld naar rechts stuur, is dat het linker voorwiel een voorwaartse beweging maakt (gas geeft), terwijl het rechter voorwiel remt en het rechter achterwiel ook. En links achter doet niets, want ik heb geen AWD.

Als ik geen gas geef heb je dus dezelfde situatie, alleen dat links voor geen voorwaartse beweging maakt... Terwijl dat wiel je dan juist de weg op trekt.
Gunner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 07:50:
Moet toch heerlijk voelen om alle auto's zonder ESP even onder de noemer 'oude barrels' te scharen.
Gelukkig zijn er bepaalde merken waar het standaard op geleverd wordt...
Doet Renault het ook al standaard???

Als een merk echt veilig wil zijn, doen ze dat gewoon, ondanks de kosten. Het kan zo veel ongelukken schelen.

Verder heeft het dus niets met oude barrels te maken, maar dit zou standaard op iedere auto moeten zitten.

• Gonadan

Gonadan

Gunner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 07:50:
Moet toch heerlijk voelen om weer iets in een post gevonden te hebben waar je op kunt 'schieten'. ;)

Als we met zijn allen de nuances er uit gaan pikken om aan te vallen zal er weinig inhoudelijk meer gediscussiëerd worden.
Oh wacht, was dat niet de definitie van een internetdiscussie? :+ ;)
dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:10:
Nu onderschat je bepaalde systemen toch echt heel erg...

Winterbanden maken al een wereld van verschil en nu heb je bepaalde mensen die zeggen dat winterbanden voor mietjes staan, prima, maar ondertussen heb ik nog nergens vastgestaan. Daarnaast merk je dat remmen zo veel sneller geschiet... Je merkt dat de ABS veeeeeel, minder snel ingrijpt, dus je blijft grip hoeden op gladde sneeuw...

Daarnaast heb ik ook DSTC op de auto zitten en dat is ook echt geweldig met dit weer.... Ik ben nog helemaal niet gaan glijden en hij controleert alle vier de wielen, om ze onafhankelijk van elkaar bij te remmen en de voorwielen onafhankelijk van elkaar gas te geven... Ik kan je vertellen dat ik erg onder de indruk ben van dit systeem! Ik heb dan nog geen glijpartij meegemaakt tijdens deze sneeuwperiode en ik rijd alleen al 200 zakelijke kilometers per dag... En geloof me, ik houd van doorrijden... Zo ook vanochtend op de A4, linkerbaan bedekt met sneeuw, werkt prima...

De werking van DSTC:
http://www.youtube.com/watch?v=RisVlHDn8TU

En je ziet hoe de S60 de sneeuw trotseert, dit is niet zomaar een marketing filmpje, het werkt echt... Ook op een C30 ;)
En ik denk dat jij de systemen flink overschat.
Je kunt me nog meer vertellen maar dat is wel degelijk een flink marketingfilmpje met een erg goede coureur die niet echt een vaste rijbaan volgt.
Zodra je dan die ijsplas krijgt laten ze ineens niet zien hoe hard hij rijdt, dat red je namelijk nooit met die snelheden.
De nieuwste systemen zullen vast hele goede correcties kunnen doen waardoor het minder snel erg mis gaat.
Een kennis van mij had ook van die moderne systemen maar als de vrouw dan uit schrik het stuur om gooit en op de rem trapt gaat hij gewoon, ondanks alle snufjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Leuk filmpje van die S60, ik rijd tijdelijk in een bmw x5 30d met xdrive, nieuwe winterbanden en allerhande electronica om die auto maar op de weg te houden. Op dat stukje vanaf 45 sec. ga je toch mooi rechtdoor als de snelheid te hoog is (dat stuk ijs wat er in de haakse bocht ligt), ondanks alle electronica.

Van de week op een parkeerplaats eens gekeken wat je er nu nog mee kan doen, best veel, zeker op sneeuw, maar zodra je op de echte ijzel komt, ben je gewoon verloren zolang de snelheid boven de 10 km/h uur is. Uit laten breken wordt erg lastig (in de sneeuw), maar ook dat lukt uiteindelijk wel, als je maar wild genoeg doet. Maar nogmaals, op de echte ijzel ben je gewoon passagier als de auto gaat glijden.

• BlakHawk
Gonadan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:34:
En ik denk dat jij de systemen flink overschat.
Je kunt me nog meer vertellen maar dat is wel degelijk een flink marketingfilmpje met een erg goede coureur die niet echt een vaste rijbaan volgt.
Het gaat erom, dat je zonder dat systeem met die snelheid en die sneeuw allang was uitgebroken, in het filmpje. En ik kan je vertellen, dat het systeem echt een wereld van verschil betekend!
Zodra je dan die ijsplas krijgt laten ze ineens niet zien hoe hard hij rijdt, dat red je namelijk nooit met die snelheden.
De nieuwste systemen zullen vast hele goede correcties kunnen doen waardoor het minder snel erg mis gaat.
Een kennis van mij had ook van die moderne systemen maar als de vrouw dan uit schrik het stuur om gooit en op de rem trapt gaat hij gewoon, ondanks alle snufjes.
Ja tuurlijk, maar daarom zeg ik toch ook, dat je sowieso niet moet remmen, maar met deze systemen werkt gas geven beter dan gas loslaten!
Lucky-Shirt schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:48:
Leuk filmpje van die S60, ik rijd tijdelijk in een bmw x5 30d met xdrive, nieuwe winterbanden en allerhande electronica om die auto maar op de weg te houden. Op dat stukje vanaf 45 sec. ga je toch mooi rechtdoor als de snelheid te hoog is (dat stuk ijs wat er in de haakse bocht ligt), ondanks alle electronica.

Van de week op een parkeerplaats eens gekeken wat je er nu nog mee kan doen, best veel, zeker op sneeuw, maar zodra je op de echte ijzel komt, ben je gewoon verloren zolang de snelheid boven de 10 km/h uur is. Uit laten breken wordt erg lastig (in de sneeuw), maar ook dat lukt uiteindelijk wel, als je maar wild genoeg doet. Maar nogmaals, op de echte ijzel ben je gewoon passagier als de auto gaat glijden.
Dat ontken ik ook nergens.
Maar jij hebt dus ook ondervonden dat het zeker heel veel helpt, die systemen. Vooral tijdens de huidige condities op de weg (sneeuw).

• Gonadan

Gonadan

dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:32:
Het gaat erom, dat je zonder dat systeem met die snelheid en die sneeuw allang was uitgebroken, in het filmpje. En ik kan je vertellen, dat het systeem echt een wereld van verschil betekend!
Ik geloof best dat het veel verschil maakt, je ziet ook aan de wielen dat de bestuurder zelf niet corrigeert.
Het is echter wel gewoon losse sneeuw waar hij doorheen ploegt, daar breek je echt niet zomaar uit zoals op die aangereden plakkaten die bij mij in de wijk liggen.
Verder laten ze inderdaad niet zien wat er nu echt gebeurt als het wél glad wordt.
Ja tuurlijk, maar daarom zeg ik toch ook, dat je sowieso niet moet remmen, maar met deze systemen werkt gas geven beter dan gas loslaten!
Dat betwijfel ik, als die systemen nodig zijn ga je te hard, dus moet je sowieso je snelheid minderen.
Dat lukt nogal slecht met gas geven. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Gonadan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:48:
[...]Dat betwijfel ik, als die systemen nodig zijn ga je te hard, dus moet je sowieso je snelheid minderen.
QFT.

Ik kan prima rijden in een '87 Kadett op dit moment, zolang ik mij me maar aanpas aan de omstandigheden. Als ik een moderne stille auto met allerlei digitale hulpmiddelen zou hebben zou ik misschien ook in de valkuil stappen van de waan van veiligheid, maar vertrouwen op hulpmiddelen gaat dan wel weer een stap verder.

Een bergbeklimmer die gezekerd is hangt immers ook niet constant bewust aan zijn lifeline puur omdat het 'veilig' is...

• BlakHawk
Gonadan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:48:
Dat betwijfel ik, als die systemen nodig zijn ga je te hard, dus moet je sowieso je snelheid minderen.
Dat lukt nogal slecht met gas geven. ;)
Ga eens een keer rijden met een dergelijk systeem zou ik zeggen...
Je kent vast wel iemand met een Volvo...

Ik heb het over normale bochten binnen de bebouwde kom. Dan kun je beter gas geven omdat in zo'n bocht dit resulteert in 1 wiel dat aangedreven wordt. Dus 1 voorwiel geeft gas en het andere voorwiel remt, daardoor trekt hij je in de goede baan...

Bij gas loslaten is het effect minder... Daarbij zorgt hetzelfde systeem voor geen wielspin, waardoor je sowieso minder gaat glijden. Geef vol gas in zijn 1 en de toerenteller komt niet boven de 2000 toeren uit.

Ik heb het één keer gehad, dat ik dus inderdaad de andere baan op gleed... Dat heb ik gecorrigeerd door gas te geven en dat werkte prima... Sindsdien doe ik dat met gladheid in iedere bocht.

• !null
Er zijn genoeg situaties waarin je net te hard een bocht in komt en je met remmen alleen maar meer rechtdoor gaat, en waarbij je met gasgeven de auto de goeie richting in draait. Die systemen kunnen de rem en gas acties per wiel regelen en kunnen een auto daardoor nog beter/gecontroleerder laten draaien.
Ook met achterwielaangedreven auto's zonder enige electronica scheuren op het circuit merk je dat je er vaak beter doorheen komt met gas erop dan remmen. Dan heb ik het niet over sneller door de bocht gaan, maar meer het verschil tussen mooi door de bocht gaan of heel erg naar buiten toe gaan, van de weg of baan.

Ook wel sturen met je achterwielen genoemd.

Met voorwielaandrijving helpt gasgeven alleen wanneer je dwars gaat en de auto weer recht wil trekken, maar dan geef je snel te veel gas bij.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 06-01-2010 11:05 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste