Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom zit NL vol met incompetente automobilisten?

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:48:
[...]

Ik geloof best dat het veel verschil maakt, je ziet ook aan de wielen dat de bestuurder zelf niet corrigeert.
Het is echter wel gewoon losse sneeuw waar hij doorheen ploegt, daar breek je echt niet zomaar uit zoals op die aangereden plakkaten die bij mij in de wijk liggen.
Verder laten ze inderdaad niet zien wat er nu echt gebeurt als het wél glad wordt.

[...]

Dat betwijfel ik, als die systemen nodig zijn ga je te hard, dus moet je sowieso je snelheid minderen.
Dat lukt nogal slecht met gas geven. ;)
De term 'gas geven' insinueert snelheid maken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Draaiende wielen kunnen meer tractie hebben dan stilstaande, en met stilstaande wielen kan de techniek zijn werk óók niet doen. Ik kan me er dus wel degelijk iets bij voorstellen.

Te hard gaan is relatief. Bij die ijsbaan van het filmpje is élke snelheid te hard. Je crasht sowieso, de snelheid bepaalt hoe hard. Dat principe gaat op de snelweg ook op. Als ik 50 door de sneeuw rijd zal ik, zolang ik rechtuit ga, geen problemen ondervinden, ook niet als ik een paar ijsplekken raak. Voegt iemand op een dermate korte en onverantwoorde manier in dat ik buitengewone acties moet ondernemen, was dat op droog wegdek óók een probleem geweest, want dan had ik 100/120 gereden en was de schade groter dan bij 50 op sneeuw. Ik vind dus dat er, uitzonderingen daargelaten best wel een beetje beter met sneeuwrijden omgegaan kan worden. Ik hou net zo veel rekening met de mensen naast bij door veel, heel veel afstand te houden, en op mijn rijstijl/richting te letten. Een beetje net als bij een boot: je keert niet op een muntstuk.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
!null schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:02:
Er zijn genoeg situaties waarin je net te hard een bocht in komt en je met remmen alleen maar meer rechtdoor gaat, en waarbij je met gasgeven de auto de goeie richting in draait. Die systemen kunnen de rem en gas acties per wiel regelen en kunnen een auto daardoor nog beter/gecontroleerder laten draaien.
Ook met achterwielaangedreven auto's zonder enige electronica scheuren op het circuit merk je dat je er vaak beter doorheen komt met gas erop dan remmen. Dan heb ik het niet over sneller door de bocht gaan, maar meer het verschil tussen mooi door de bocht gaan of heel erg naar buiten toe gaan, van de weg of baan.

Ook wel sturen met je achterwielen genoemd.

Met voorwielaandrijving helpt gasgeven alleen wanneer je dwars gaat en de auto weer recht wil trekken, maar dan geef je snel te veel gas bij.
Met voorwiel aandrijving lukt dat ook hoor...
De kracht zit hem bij die systemen toch in het "per wiel". Vergelijk het met rupsbanden de een gaat anar voren en de ander staat stil, je draait dan om de as van de stilstaande rupsband...
Dat principe doe je dus door gas te geven en daarbij stuur je ook nog eens in de richting die je wil... Dus één wiel gaat vooruit door het gas en het andere staat stil door de rem. Doordat je ook nog eens de juiste richting in stuurt, gaat dit beter dan gas los...

Edit:
Dit is mijn ervaring, ik zeg tegen niemand dat ze hetzelfde moeten doen... Dit principe zal alleen werken bij systemen die per wiel het gas en de rem kunnen controleren!

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2010 11:15 ]

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:50:
[...]

Is er een niet abstracte manier om dergelijke zaken onder woorden te brengen dan? Ik kan niet met een meetlat langs de weg gaan liggen en de exacte fysieke eigenschappen tussen mijn band en het wegdek, meenemend de omgevingscondities weergeven om mijn punt te maken. Ik weet dat het argument 'het ging toch goed' niet heiligmakend is, maar dit word wél gebruikt ten faveure van de mensen die met een slakkengang voorpruttelen: "zo kom ik tenminste veilig aan".

Ik kwam ook veilig aan, en wel een half uur voor de rest.

Misschien zijn beide manieren van aanpak vanochtend goed geweest, alleen de mijne schoot meer op.
Als dit je TS was geweest dan was ik al een stuk milder voor je geweest. In je TS spuw je je gal en ga je over tot het invoeren van maatregelen waardoor slechte sneeuwrijders tot het verleden zouden moeten behoren.
Een proefperiode gaat er bij de burgers na tig jaren dit huidige systeem niet in natuurlijk. Never nooit niet.

En daarbij: Global Warming! die sneeuw komt er lang niet ieder jaar. Dus is het logisch dat mensen moeten wennen. En als je ergens bent met je auto en je wilt van A naar B (ook al zou dit het oefen terrein voor sneeuw noobs zijn) moet je je voortbewegen in je auto. Dus noobs bevinden zich gewoon in het verkeer.

En als laatste - van fouten leert men, dat gaat twee kanten op, maken ze een (kleine) slip mee, passen ze zich aan, naarmate het vertrouwen terug komt - gaan ze normale snelheden aannemen. Stel nu dat ze deze kleine slip op een op of afrit van een snelweg meemaken? Dan zijn ze bezig met herstellen _op_ de snelweg. En natuurlijk doet 95% dit rijdend en niet nadenkend op het eerst beschikbare tankstation - want je bent ergens naar toe aan het gaan (werk ofzo).

Dus wat we vooral moeten doen is achterlijk rijgedrag op youtube zetten (vat je 'm?) Daar word iedereen zekerder van, natuurlijk zou jou niet hetzelfde overkomen als die arme stakker die hoort op de radio dat het kan vriezen of dooien en een beetje in paniek is. Is er dan echt maar 1 manier om er naar te kijken voor sommige mensen? Verder kijken dan je neus lang is, zoek zelf eens verklaringen waarom mensen iets zouden doen.

En in plaats van mensen achterlijk rijgedrag in de schoenen te schuiven, zou je eens met de slechte rijders contact moeten zoeken. Leg iemand eens uit wat sneeuwrijden is, leg de vrouw in de volgende cubicle eens uit wat achteruit inparkeren voor voordelen biedt. Verspreid kennis, houd het niet voor jezelf.

Nee tuurlijk niet, dan is ff wat neerzetten in een forum en schijnoplossingen bieden (proefperiode rijbewijs - iedereen een slipcursus) veel leuker. Is er ook nog eens een (schijn)discussie ook. Ja discussieren kan met welles, nietes argumenten heel goed.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:01:
[...]

Ga eens een keer rijden met een dergelijk systeem zou ik zeggen...
Je kent vast wel iemand met een Volvo...

Ik heb het over normale bochten binnen de bebouwde kom. Dan kun je beter gas geven omdat in zo'n bocht dit resulteert in 1 wiel dat aangedreven wordt. Dus 1 voorwiel geeft gas en het andere voorwiel remt, daardoor trekt hij je in de goede baan...

Bij gas loslaten is het effect minder... Daarbij zorgt hetzelfde systeem voor geen wielspin, waardoor je sowieso minder gaat glijden. Geef vol gas in zijn 1 en de toerenteller komt niet boven de 2000 toeren uit.

Ik heb het één keer gehad, dat ik dus inderdaad de andere baan op gleed... Dat heb ik gecorrigeerd door gas te geven en dat werkte prima... Sindsdien doe ik dat met gladheid in iedere bocht.
Dan nog blijf je teveel vertrouwen op systemen die je auto bieden. En dat maakt het juist zo gevaarlijk, mensen die dat doen...Gezond verstand gebruiken is echt het allerbelangrijkste!

Elect a clown, expect a circus.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:32:
[...]

Het gaat erom, dat je zonder dat systeem met die snelheid en die sneeuw allang was uitgebroken, in het filmpje. En ik kan je vertellen, dat het systeem echt een wereld van verschil betekend!

[...]

Ja tuurlijk, maar daarom zeg ik toch ook, dat je sowieso niet moet remmen, maar met deze systemen werkt gas geven beter dan gas loslaten!

[...]

Dat ontken ik ook nergens.
Maar jij hebt dus ook ondervonden dat het zeker heel veel helpt, die systemen. Vooral tijdens de huidige condities op de weg (sneeuw).
Het helpt, zeker als je dan blijft rijden zoals je rijdt zonder die systemen. Dan helpt het zelfs veel. Overigens heb ik alle acties met vrij lage snelheden (> 30 km/h) gedaan, ben heel benieuwd wat er gebeurd als ik 80 rijd op sneeuw en dan wat abrupte stuurbewegingen maakt. 2000 kilo staal dat aan het glijden is, corrigeer je dan niet meer zo makkelijk.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 09:59
dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 08:30:

Je maakt gauw de fout te gaan remmen, waardoor sturen met gladheid niets uithaalt...
Denk dat het een natuurlijke reactie is. Je wil stoppen, dus je remt!
Heb de rem niet aangeraakt. Auto ging gewoon rechtdoor. Puur door gas loslaten en het stuur draaien.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

Slasher schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:17:
[...]

Dan nog blijf je teveel vertrouwen op systemen die je auto bieden. En dat maakt het juist zo gevaarlijk, mensen die dat doen...Gezond verstand gebruiken is echt het allerbelangrijkste!
dat is het zeker.
Er is geloof ik ook niemand die hier beweert dat je met die systemen gezellig door kunt gassen (of gas bij kunt geven) bij sneeuw en ijzel.
Wat ik dubbel vind aan deze systemen is dat ze de melding geven van: Kijk, ik ben actief!
Eigenlijk zouden ze onmerkbaar hun werk moeten doen zodat je er als bestuurder niet zomaar op gaat vertrouwen. Aan de andere kant is een melding ook weer een mooie waarschuwing dat het glad is/je het rustiger aan moet doen etc.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:01:
Ga eens een keer rijden met een dergelijk systeem zou ik zeggen...
Je kent vast wel iemand met een Volvo...
Yup, en de meesten rijden dan ook alsof ze niets kan gebeuren. ;)
dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:10:
Met voorwiel aandrijving lukt dat ook hoor...
De kracht zit hem bij die systemen toch in het "per wiel". Vergelijk het met rupsbanden de een gaat anar voren en de ander staat stil, je draait dan om de as van de stilstaande rupsband...
Dat principe doe je dus door gas te geven en daarbij stuur je ook nog eens in de richting die je wil... Dus één wiel gaat vooruit door het gas en het andere staat stil door de rem. Doordat je ook nog eens de juiste richting in stuurt, gaat dit beter dan gas los...

Edit:
Dit is mijn ervaring, ik zeg tegen niemand dat ze hetzelfde moeten doen... Dit principe zal alleen werken bij systemen die per wiel het gas en de rem kunnen controleren!
Het systeem is dan ook best mooi als ik het zo begrijp, het principe wat er uit voort lijkt te komen bevalt mij een stuk minder: "Geef maar gewoon gas, dan werken de systemen goed en heb je de minste problemen.".
Dat is nu juist wat het zo gevaarlijk maakt, mensen overschatten die systemen snel.
Zoals Lucky-Shirt al zegt, blijf rijden zoals je normaal reed en zo'n systeem maakt het stukken veiliger. Het begint echter nog altijd bij jezelf.
YellowCube schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:43:
Wat ik dubbel vind aan deze systemen is dat ze de melding geven van: Kijk, ik ben actief!
Eigenlijk zouden ze onmerkbaar hun werk moeten doen zodat je er als bestuurder niet zomaar op gaat vertrouwen. Aan de andere kant is een melding ook weer een mooie waarschuwing dat het glad is/je het rustiger aan moet doen etc.
Dat is dan ook exact mijn reactie.
"Shit het systeem werkt, dat is niet de bedoeling."
Dan dus rustiger aan doen en niet denken dat je gewoon door kan rijden omdat het systeem het wel regelt voor je.

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 06-01-2010 11:44 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BlakHawk
Gonadan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:43:
[...]

Yup, en de meesten rijden dan ook alsof ze niets kan gebeuren. ;)

[...]

Het systeem is dan ook best mooi als ik het zo begrijp, het principe wat er uit voort lijkt te komen bevalt mij een stuk minder: "Geef maar gewoon gas, dan werken de systemen goed en heb je de minste problemen.".
Dat is nu juist wat het zo gevaarlijk maakt, mensen overschatten die systemen snel.
Zoals Lucky-Shirt al zegt, blijf rijden zoals je normaal reed en zo'n systeem maakt het stukken veiliger. Het begint echter nog altijd bij jezelf.

[...]

Dat is dan ook exact mijn reactie.
"Shit het systeem werkt, dat is niet de bedoeling."
Dan dus rustiger aan doen en niet denken dat je gewoon door kan rijden omdat het systeem het wel regelt voor je.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel zeker niet dat je maar gewoon moet gassen. Maar als het echt glad is ga je met 10km/h al glijden. Dat gebeurde dus ook bij mij, in zo'n geval is je natuurlijke reactie, remmen... Dat deed ik dus niet, amar gas los was niet voldoende. Gas bijgeven is in zo'n situatie het beste om te doen (met een dergelijk systeem). En dat heeft dus ook voorkomen dat ik tegen een andere auto gleed.

Dat probeerde ik duidelijk te maken...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Paulus0013 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:51:
[...]

Dat heeft niets met makkelijk praten te maken, je ziet toch overduidelijk dat die weg een spiegel is.
En waar de eerste auto vandaan komt ziet het er niet veel anders uit.
Ik vraag me af of de gladheid zo goed zichtbaar was vanuit de positie van de bestuurders. Tegen de tijd dat je het opmerkt rijdt je te snel. Niet voor niets maken vier bestuurders dezelfde fout terwijl de twee laatsten aan het autokerkhof voor hun konden zien dat er troubles ahead waren. Als alle andere wegen goed begaanbaar zijn ga je niet 5km/h rijden voor de zekerheid, zo werkt het niet.
Trouwens als die eerste knakker zijn wielen blokkeert doet ie toch echt zelfs iets fout. Je wielen blokkeren toch echt pas als je te hard remt en niet als je je gas loslaat en een beetje tegenstuurt. Het eerste stuk rijdt ie toch onverminderd door naar mijn idee.
Hij ziet de gladheid, remt maar dan is het al zo glad dat zijn wielen meteen blokkeren en er nauwelijks vertraging mogelijk is. Als de ondergrond geen grip biedt dan hoef je niet hard te remmen om je wielen te blokkeren. Snelheid krijgt hij alleen uit zijn auto door tegen een lantaarnpaal te rijden. Achteraf gezien had hij beter helemaal niet kunnen remmen. Remmen lijkt me een natuurlijke reactie en het enorme verschil in grip overvalt de bestuurders.
Van de Golf is duidelijk te zien dat ie vol remt en blokkeert. Wel raar dat die Golf bestuurder vol gaat remmen, dat resulteert toch in dat je doorglijdt. Probeer er dan langs te sturen als er geen tegenligger is op dat moment. Al heeft dat net zo goed geen zin, als ie voor die omstandigheden iets te hard gaat.
De Golf vertraagt nauwelijks dus sturen zou zinloos zijn geweest.
Gunner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 07:50:
[...]

Moet toch heerlijk voelen om alle auto's zonder ESP even onder de noemer 'oude barrels' te scharen.
Oh gussie. Ik doelde op de vier auto's in het filmpje die allemaal een leeftijd hebben tussen 15 en 30 jaar oud en daarmee volgens objectieve maatschaven als oud bestempeld mogen worden.
!null schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 08:10:
[...]

Ga toch fietsen.. Oh wacht, dat moet je al want je hebt je BMW's ondanks ESP alsnog schade gereden in deze gladde omstandigheden. Zie je m'n punt? Meer hoef ik eigenlijk niet uit te leggen :P
Tijdens een rijvaardigheidstraining is het grappig om te zien hoe oude barrels zonder ESP en ABS bij hard remmen op glad wegdek, net zoals in het filmpje, bijna gegarandeerd dwars op de weg komen te staan, terwijl de bestuurders van een moderne auto hun voertuig moeiteloos op koers houden. Dat ligt niet aan hun rijvaardigheid.

Toen mijn auto van de weg gleed stonden alle hulpjes behalve abs overigens uit. Niet dat dit in mijn geval iets had uitgemaakt want ik kon nergens heen in een bocht op een weggetje zo breed als de auto zelf. Alleen winterbanden zouden geholpen hebben. De velgschade bij de andere had niets te maken met gladheid.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:13:
[...]

Als dit je TS was geweest dan was ik al een stuk milder voor je geweest. In je TS spuw je je gal en ga je over tot het invoeren van maatregelen waardoor slechte sneeuwrijders tot het verleden zouden moeten behoren.
Een proefperiode gaat er bij de burgers na tig jaren dit huidige systeem niet in natuurlijk. Never nooit niet.
Mag ik hieruit opmaken dat je het eens bent met de redering in die post waarop je reageert?
En daarbij: Global Warming! die sneeuw komt er lang niet ieder jaar. Dus is het logisch dat mensen moeten wennen. En als je ergens bent met je auto en je wilt van A naar B (ook al zou dit het oefen terrein voor sneeuw noobs zijn) moet je je voortbewegen in je auto. Dus noobs bevinden zich gewoon in het verkeer.
Dan nog is er toch niks mis mee mensen ervoor op te leiden? De slipcursus is niet alleen goed voor sneeuw: ook voor het uitwijken bij ongelukken, regen, olie op de weg, spelende kinderen, etc etc.
En als laatste - van fouten leert men, dat gaat twee kanten op, maken ze een (kleine) slip mee, passen ze zich aan, naarmate het vertrouwen terug komt - gaan ze normale snelheden aannemen. Stel nu dat ze deze kleine slip op een op of afrit van een snelweg meemaken? Dan zijn ze bezig met herstellen _op_ de snelweg. En natuurlijk doet 95% dit rijdend en niet nadenkend op het eerst beschikbare tankstation - want je bent ergens naar toe aan het gaan (werk ofzo).

Dus wat we vooral moeten doen is achterlijk rijgedrag op youtube zetten (vat je 'm?) Daar word iedereen zekerder van, natuurlijk zou jou niet hetzelfde overkomen als die arme stakker die hoort op de radio dat het kan vriezen of dooien en een beetje in paniek is. Is er dan echt maar 1 manier om er naar te kijken voor sommige mensen? Verder kijken dan je neus lang is, zoek zelf eens verklaringen waarom mensen iets zouden doen.

En in plaats van mensen achterlijk rijgedrag in de schoenen te schuiven, zou je eens met de slechte rijders contact moeten zoeken. Leg iemand eens uit wat sneeuwrijden is, leg de vrouw in de volgende cubicle eens uit wat achteruit inparkeren voor voordelen biedt. Verspreid kennis, houd het niet voor jezelf.
Absoluut waar, maar via een forum bereik je meer mensen. De verklaring zoek ik ook in meerdere oorzaken. Asociaal gedrag is er eentje, overschatting, onwetendheid, etc. Een goed begin is de rij-opleiding. Mensen staan dan open voor leren. Dat ze het niet gewend zijn is niet relevant, hij zijn over het algemeen nieuwe, aankomende bestuurders. Het puntensysteem is er ook doorheen, evenals de promillageregel.
Nee tuurlijk niet, dan is ff wat neerzetten in een forum en schijnoplossingen bieden (proefperiode rijbewijs - iedereen een slipcursus) veel leuker. Is er ook nog eens een (schijn)discussie ook. Ja discussieren kan met welles, nietes argumenten heel goed.
Die proefperiode werkt in andere landen ook goed, in verschillende vormen. Slipcursussen zijn altijd nuttig. Mijn ideeën zijn niet nieuw, en zouden veel frustraties bij mensen zoals ik, maar ook bij de aankomende bestuurders wegnemen. Ik kon nog niet autorijden toen ik mijn RBW haalde, dat leer je daarna pas. Ik had niet zoveel schuivers gemaakt met mijn eerste 'zwaardere' auto's met zo'n cursus denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 12:08 ]

• Gonadan

Gonadan

dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:49:
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel zeker niet dat je maar gewoon moet gassen. Maar als het echt glad is ga je met 10km/h al glijden. Dat gebeurde dus ook bij mij, in zo'n geval is je natuurlijke reactie, remmen... Dat deed ik dus niet, amar gas los was niet voldoende. Gas bijgeven is in zo'n situatie het beste om te doen (met een dergelijk systeem). En dat heeft dus ook voorkomen dat ik tegen een andere auto gleed.

Dat probeerde ik duidelijk te maken...
Dat is al een hele andere insteek inderdaad, zo ben ik het met je eens. ;)
Het kwam in eerste instantie nogal over dat die systemen zo geweldig zijn (kijk filmpje!) en dat dan gewoon door blijven gassen het veiligst is.
Met die instelling zie je ook veel moderne auto's veel te hard over slecht wegdek rijden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Paulus0013 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:51:
[...]

Dat heeft niets met makkelijk praten te maken, je ziet toch overduidelijk dat die weg een spiegel is.
En waar de eerste auto vandaan komt ziet het er niet veel anders uit.

Trouwens als die eerste knakker zijn wielen blokkeert doet ie toch echt zelfs iets fout. Je wielen blokkeren toch echt pas als je te hard remt en niet als je je gas loslaat en een beetje tegenstuurt. Het eerste stuk rijdt ie toch onverminderd door naar mijn idee.
Je bent erg knap als je (zonder ABS) op een beijzelde weg kunt remmen zonder je wielen te blokkeren. Wat een zelfoverschatting zeg :X De bestuurder van de voorste auto kan al gaan glijden als hij het gas loslaat en de koppeling niet indrukt (rem je af op de motor en gaan de voorwielen glijden).
Van de Golf is duidelijk te zien dat ie vol remt en blokkeert. Wel raar dat die Golf bestuurder vol gaat remmen, dat resulteert toch in dat je doorglijdt. Probeer er dan langs te sturen als er geen tegenligger is op dat moment. Al heeft dat net zo goed geen zin, als ie voor die omstandigheden iets te hard gaat.
Dit zit jij nu rustig te typen van achter je pc/laptop, maar die Golf rijder ziet iets gebeuren wat menig automobilist een paar keer in z'n leven zal zien en waar hij dus niet heel koelbloedig op reageert. Iedereen is anders, maar als je zelf in die situatie komt merk je pas hoe je op dat moment reageert (kan een andere keer weer anders zijn door een andere geestelijke gesteldheid). Bovendien zie je helemaal niet goed dat die Golf rijder vol in de ankers gaat. Zie jij hoe hard hij op de rem trapt? Op ijs heb je gewoon nul grip en is zelfs de kleinste remactie al voldoende om glijdend door te schuiven. Dat de wielen blokkeren zegt nul komma nul over hoe hard de Golf-rijder remt, da's brugklas natuurkunde :* Op droog asfalt had je gelijk gehad, op ijzel praat je onzin.
Ik zou niet opvoeren dat het 'opeens' glad is.
...wat dus wel het geval is, da's duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 06-01-2010 12:35 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Femme schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:03:
Tijdens een rijvaardigheidstraining is het grappig om te zien hoe oude barrels zonder ESP en ABS bij hard remmen op glad wegdek, net zoals in het filmpje, bijna gegarandeerd dwars op de weg komen te staan, terwijl de bestuurders van een moderne auto hun voertuig moeiteloos op koers houden. Dat ligt niet aan hun rijvaardigheid.

Toen mijn auto van de weg gleed stonden alle hulpjes behalve abs overigens uit. Niet dat dit in mijn geval iets had uitgemaakt want ik kon nergens heen in een bocht op een weggetje zo breed als de auto zelf. Alleen winterbanden zouden geholpen hebben. De velgschade bij de andere had niets te maken met gladheid.
Die systemen helpen zeker, dat ga ik niet ontkennen. Maar sommige mensen, waaronder ik, nemen aanstoot aan het "oude barrels zonder EPS en ABS" verhaal. Niet meteen duidelijk wat je daarmee bedoelt, je doelt op een paar oude auto's uit een filmpje.

Daarnaast zijn die systemen niet alles. Het zijn hulpmiddelen, net als winterbanden of een slipcursus. Al deze middelen helpen echt wel, maar geven vaak ook een vals vertrouwen. Zo heb je ook van die onderzoekjes die zeggen dat mensen die een slipcursus hebben gedaan (natuurlijk allemaal vrijwillig omdat het niet verplicht is) meer brokken maken dan mensen zonder.
Tijd terug zat ik op een flyover achter een nieuwe type M5, ik ging hem inhalen (niet omdat het een M5 is, nee ik gewoon wat harder). Ben ik naast hem, nog op die flyover, wordt hij "geactiveerd" en gaat er volgas vandoor. Hij gaat met een noodgang die flyover over, en kwam er zeker met richting 200 uit. Als hij dat had gedaan met een oud type M5, was ie zeker weten de vangrail ingevlogen, vanwege het ontbreken van deze regelsystemen.

Ja het is een vooruitgang, maar ik zie vaak mensen trappen als een idioot. Enige reden dat het goed is die regelsystemen, maar die kunnen je op een gegeven moment ook niet meer redden. Met sneeuw en/of ijzel kom je dat punt natuurlijk veel eerder tegen.
Maar belangrijker nog, vroeger moesten we het allemaal doen met auto's zonder ABS/ESP/winterbanden. Het is niet alsof alles onmogelijk is, of dat je levensmoe bent, zonder deze middelen. Vind je misschien ook niet maar zo komt het wel over. Ook de denigrerende toon, moet ik mij zelf zielig vinden omdat ik alleen maar ABS heb? :P

Maar goed, ik ben zo iemand die het liefst met z'n '85-er racertje over het circuit heen gaat zonder hulpmiddelen.

[ Voor 54% gewijzigd door !null op 06-01-2010 13:00 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:53
Gonadan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:47:
[...]
Dat zijn nu juist vaak degenen die brokken veroorzaken.
"Ik heb ABS/tractiecontrole/ESP/winterbanden dus ik heb niet zo'n last."
En daarna de vangrail knuffelen of erger...
Ik had trouwens jaren geleden voor deze oude corsa een Audi 80 met betere banden.
Klinkt misschien raar, maar die gleed nog veel sneller weg dan mijn corsa nu.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Femme schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:03:

Als de auto op alle vier de wielen onafhankelijk van elkaar kan remmen zonder dat ze blokkeren kun je hier als bestuurder niet tegenop remmen nee. Oude auto's hebben vaak ook nog gebreken. Achterremmen (meestal trommels) die niet of mindergoed werken waardoor de auto eerder scheef trekt of afwijkingen tussen links en rechts door ongelijke remmen of banden. Maar als de weg zelf aan een kant meer grip heeft als aan de andere kant krijg je hetzelfde effect.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:06:
[...]
Mag ik hieruit opmaken dat je het eens bent met de redering in die post waarop je reageert?
Ja dat mag. Ik doelde dan vooral op de laatste zinnen - jou methode was goed, van het andere volk ook, maar jij was sneller. Bedenk ook dat ergernis twee kanten op gaat. Die langzame rijders vinden het ook niet slim dat jij vaart maakt waar zij toch echt horen dat het glad kan zijn op de weg. We hoeven het niet eens te zijn, maar in de laatste zinnen relativeer je meer naar mijn smaak. Jij bent er gekomen en de langzame rijders ook, maar jij een half uur eerder. Reistijd maakt mij nooit iets uit, zat collega's met een Audi 4wiel die er hetzelfde over denken en ook rustig rijden. Alles is relatief. Ook de veiligheid die mensen zichzelf toe eigenen.
[...]
Dan nog is er toch niks mis mee mensen ervoor op te leiden? De slipcursus is niet alleen goed voor sneeuw: ook voor het uitwijken bij ongelukken, regen, olie op de weg, spelende kinderen, etc etc.
Opleiden mag, maar Rijvaardigheid is niet leren slippen en driften. Rijvaardigheid is rekeninghouden met je mede weggebruikers. Rijden op een voorrangsweg maakt niet dat jij voorrang mag nemen, voorrang moet je krijgen. Zo ook op de weg. Jij rijd als enige op de linkerbaan? en met 80? terwijl de rest 50 rijd op de rechterbaan? Wie is er dan aso? Ik heb er zondag ook heel wat ingehaald, maar gewoon met 5 kilometer verschil, en vrij langzaam. Die mensen die rijden met angst in de sneeuw gaan niet opeens denken "goh hij rijd 80, dat doe ik ook" nee, die hebben zelfs de kans nog akeliger te gaan rijden, omdat zij niet verwachten dat iemand bij ijzel de 80 nog aan wil tikken.
[...]
Absoluut waar, maar via een forum bereik je meer mensen. De verklaring zoek ik ook in meerdere oorzaken. Asociaal gedrag is er eentje, overschatting, onwetendheid, etc. Een goed begin is de rij-opleiding. Mensen staan dan open voor leren. Dat ze het niet gewend zijn is niet relevant, hij zijn over het algemeen nieuwe, aankomende bestuurders. Het puntensysteem is er ook doorheen, evenals de promillageregel.
En juist dat is mijn punt: Er zijn al regels. Vind maar eens een meerderheid die voor nog meer kosten is. Ja nog meer kosten. Toen ik afreed in de auto was een les 37 Euro. Nu volg ik les op de motor en het kost me 40 euro per les. Alles word duurder. De staat gaat geen slipcursussen weg geven hoor. Weet je hoe duur?
In een maatschappij als de onze is het ov niet heilig en niet in staat om het hele volk in de spits te vervoeren. Iedereen met de trein is een droom, fictie, want het kan niet. Dus je wilt ook mensen met de auto willen zien gaan.
Het puntensysteem kost de mensen geen geld. Als je stom bent en je hebt er drie, dan wel, maar dat is te aanvaarden. In jou idee, mag ik dus pas rijden met sneeuw als ik een slipcursus heb gehad (en met mij 80% van NL) Dan leg je de economie op zijn gat. Schijnoplossing. Een slipcursus die in NL vandaag de dag geld als een teamuitje is natuurlijk niet afdoende, dat soort dingen is leuk voor het gevoel maar leren, nee hoor.
Leren rijden in sneeuw duurt even. Waarom ze het in Finland zo doen, kan iedereen zich bedenken toch? :)
[...]

Die proefperiode werkt in andere landen ook goed, in verschillende vormen. Slipcursussen zijn altijd nuttig. Mijn ideeën zijn niet nieuw, en zouden veel frustraties bij mensen zoals ik, maar ook bij de aankomende bestuurders wegnemen. Ik kon nog niet autorijden toen ik mijn RBW haalde, dat leer je daarna pas. Ik had niet zoveel schuivers gemaakt met mijn eerste 'zwaardere' auto's met zo'n cursus denk ik.
Het voegt eigenlijk niets toe in mijn idee - want als je glijd met een instructeur aan boort is het veilig je weet dat het gebeurd. Glijden richting stilstaande files is natuurlijk een andere situatie en niet te oefenen, want zo schrijf je teveel auto's af. Schijnoplossing. Proefperiode van wat? 1-2 jaar? In NL is er lang niet altijd sneeuw. 1-2 sneeuwperiodes? wat als nu 1-2 sneeuwperiodes het zout niet op raakt en de wegen er netjes bij liggen? en wat moet er dan gebeuren als je glijd en botst? rijbewijs weg? wat is het doel van die proefperiode? als je glijd en botst nogmaals een cursus? Wat als ik in mijn proefperiode de sneeuw eventjes niet opzoek? en na 10 jaar rijden plotseling wel ijzel tegenkom?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:18:

Het voegt eigenlijk niets toe in mijn idee - want als je glijd met een instructeur aan boort is het veilig je weet dat het gebeurd. Glijden richting stilstaande files is natuurlijk een andere situatie en niet te oefenen, want zo schrijf je teveel auto's af. Schijnoplossing. Proefperiode van wat? 1-2 jaar? In NL is er lang niet altijd sneeuw. 1-2 sneeuwperiodes? wat als nu 1-2 sneeuwperiodes het zout niet op raakt en de wegen er netjes bij liggen?
Het generale idee is dat mensen niet alleen maar onder ideale omstandigheden leren rijden, want die zijn er zelden. We hebben niet zo vaak sneeuw, maar wel vaak slecht weer. Windhozen, regenbuien waar je niet doorheen kunt kijken, mist, noem het maar op. Talloze files, ongelukken, wegwerkzaamheden, dát soort situaties worden nu op de beginnende bestuurder losgelaten. De 'proef' periode is een overbrugging waarin je wel al mag rijden (je zou dan bv kunnen toestaan dat mensen met hun 17e al beginnen) maar pas na afloop van de complete training ben je houder van een volledig rijbewijs. Het is niet voor niks dat ze beginnende bestuurders harder aanpakken, ze rijden nu eenmaal minder goed over de band genomen. Dan is er toch niks mis mee, lijkt me, om ze beter op te leiden. De overheid hoeft die lessen ook niet kado te geven, het moet gewoon verplicht onderdeel worden van de lessen. Het hoeft niet eens meer dan 2 of 3 extra lessen te kosten om dit mee te krijgen.

En die KW-beperking net zo. Geef ze de kost eens, het aantal 'petjes' die met 2 weken rijbewijs in een Golf GTI of Audi RS van papa de weg opgaan. Dat is de risicogroep, dus dat moet je afschermen. Je kunt geen auto op naam zetten met meer dan xxx PK/ton tot na je proefperiode, en word je in andermans auto gepakt ben je je rijbewijs (tijdelijk) kwijt. Bij motoren is het toch ook zo? Waarom is een auto anders?
en wat moet er dan gebeuren als je glijd en botst? rijbewijs weg? wat is het doel van die proefperiode? als je glijd en botst nogmaals een cursus? Wat als ik in mijn proefperiode de sneeuw eventjes niet opzoek? en na 10 jaar rijden plotseling wel ijzel tegenkom?
Niks anders dan anders. Je mag alleen niet onder die omstandigheden de weg op wanneer je nog geen 'volledig' RBW hebt. Negeer je dat verbod, dan een sanctie idd. In je proefperiode mág je de sneeuw niet opzoeken, en na 10 jaar rijden ijzel tegenkomen is geen issue, je hebt wél of níet je slip-examen gedaan, en dat bepaalt of je dan mag rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 13:46 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:46:
Ja het is een vooruitgang, maar ik zie vaak mensen trappen als een idioot.
Zoals je wellicht weet rijden Zweedse Volvo's al heel lang met zwarte dozen rond en wordt iedere aanrijding ook door Volvo geanalyseerd. Bij de helft van de kop-staartbotsingen en enkelzijdige aanrijdingen (volvo tegen een lantaarnpaal) is er niet hard genoeg geremt om ABS te activeren. En in een Amerikaans onderzoek van een paar jaar terug bleek dat 15% van de mensen met ABS in hun auto pompend remden als ze een noodstop moesten maken. In datzelfde onderzoek bleek 85% niets te weten van de beperkingen en risico's van ABS. Zo gaan mensen bij een noodstop hard aan het stuur rukken met als gevolg dat ze van de weg raken omdat ze niet glijden maar gewoon kunnen sturen, en dat leidt tot een verdubbeling van het aantal doden (voor dat specifieke soort ongeval) omdat mensen harde obstakels langs de weg raken en niet de relatief zachte auto voor ze.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Volgens mij heb je geen kennis in 2 lessen opgedaan. Dan weet je misschien hoe het moet maar leren is nog steeds is van latijn (of grieks schiet mij maar lek) wat staat voor inkerven. Leren was vroeger ook nog rijtjes van buiten kennen, het erin stampen zodat het er niet meer uit te krijgen is. Na twee lessen (zeker die petjes waar je over spreekt) gaan ze het misschien net leuk vinden. Dan heb je ook nog eens een paar lessen nodig om uit te leggen dat het juist niet leuk is.
Een slipcursus gaat gewoon teveel kosten. 1 uur lekker slippen geeft je geen kijk op de uitwerking. Waarom ga ik slippen, Wanneer krijg ik weer grip, FWD RWD AWD, 100pk meer of minder. Dat is niet te leren.

Een pet met een GTI krijgt net zo goed een punt voor een veroorzaakte crash met letsel. En zo hoort het ook, iedereen kan een ongelukje krijgen en ik speel ook wel eens met de radio terwijl dat soms even niet kan eigenlijk.
Een pet met een GTI word al ontmoedigd door hoge verzekeringen. Als je het echt niet wil kan je het ook gewoon verbieden. Kijken hoe dat de economie beinvloed. We mogen ook maar 120, maar toch is de topsnelheid vele malen hoger. Waarom? Omdat het kan? Uiteraard.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:54:
Volgens mij heb je geen kennis in 2 lessen opgedaan. Dan weet je misschien hoe het moet maar leren is nog steeds is van latijn (of grieks schiet mij maar lek) wat staat voor inkerven. Leren was vroeger ook nog rijtjes van buiten kennen, het erin stampen zodat het er niet meer uit te krijgen is. Na twee lessen (zeker die petjes waar je over spreekt) gaan ze het misschien net leuk vinden. Dan heb je ook nog eens een paar lessen nodig om uit te leggen dat het juist niet leuk is.
Een slipcursus gaat gewoon teveel kosten. 1 uur lekker slippen geeft je geen kijk op de uitwerking. Waarom ga ik slippen, Wanneer krijg ik weer grip, FWD RWD AWD, 100pk meer of minder. Dat is niet te leren.
Bewustwording. Er word nu helemaal niks mee gedaan en men vertrouwt dus blind op hun techniek. Je word geen volleerd coureur op een slipcursus, net zo min als iemand een competent chauffeur is na het halen van zijn rijbewijs. Je bent puur bewust van de handelingen die je moet verrichten.
Een pet met een GTI krijgt net zo goed een punt voor een veroorzaakte crash met letsel. En zo hoort het ook, iedereen kan een ongelukje krijgen en ik speel ook wel eens met de radio terwijl dat soms even niet kan eigenlijk.
Een pet met een GTI word al ontmoedigd door hoge verzekeringen. Als je het echt niet wil kan je het ook gewoon verbieden. Kijken hoe dat de economie beinvloed. We mogen ook maar 120, maar toch is de topsnelheid vele malen hoger. Waarom? Omdat het kan? Uiteraard.
Sinds wanneer ontmoedigt een hoge prijs iemand? Benzineprijzen, accijns op tabak, alcohol, you name it. Geld is makkelijker aan te komen dan gezond verstand.

Ik wil dat dezelfde motivatie om motorrijders te beperken, gaat gelden op autobestuurders, zeker omdat het potentieel risico voor omstanders/bijrijders nog groter is bij een auto. Zorg gewoon dat ze gedwongen ervaring opdoen in laag-vermogen auto's. Daarmee kun je al genoeg ongein berokkenen, er zijn maar weinig mensen talentvol genoeg om direct met 300+ pk weg te kunnen rijden zonder brokken. De statistieken geven sowieso aan dat beginnend bestuurders het meest onervaren zijn en de meeste brokken maken, waarom dan het risico niet verder beperken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:18:
Ja dat mag. Ik doelde dan vooral op de laatste zinnen - jou methode was goed, van het andere volk ook, maar jij was sneller. Bedenk ook dat ergernis twee kanten op gaat. Die langzame rijders vinden het ook niet slim dat jij vaart maakt waar zij toch echt horen dat het glad kan zijn op de weg.
Er is wel een belangrijk verschil: op de weg geldt, per rijbaan natuurlijk, het recht van de traagste. Degene die het zachtst rijdt bepaalt het tempo. In dit topic wordt iedere keer het argument 'je bent niet alleen op de weg' gebruikt (of liever misbruikt) om de 'hardrijder' te veroordelen, maar andersom geldt het nog meer: je bent samen op de weg, en het idee is dat je veilig rijdt, en de doorstroming niet hindert. Heel erg zacht gaan rijden levert gevaarlijke situaties op, zoals eerder gezegd, en het komt de doorstroming absoluut niet ten goede. Ja, er moet rekening gehouden worden met gladheid, en met de weersomstandigheden ook al is het ter plekke niet glad. Maar er moet nog steeds met verstand gereden worden.

Het heeft geen zin om op een gepekelde snelweg zonder ijsvorming (en dat merk je) de helft of minder van de max. snelheid gaat rijden: het is niet veiliger, sterker nog, het levert gevaar op omdat er veel grotere verschillen in snelheid kunnen ontstaan, en het hindert de doorstroming, en kan eventueel files tot gevolg hebben.

Een hardrijder kan ook onnodig remacties, schrikreacties en daarmee ongelukken veroorzaken, maar ze zijn niet bepalend voor de doorstroming - dat zijn de traagste bestuurders. Vind je het echt zo eng, en ben je echt zo bang voor je veiligheid dat je, ook al is het ter plekke niet glad, je niet eens harder dan de helft van de max. snelheid durft te rijden, waarom ga je dan rijden? Het is een illusie dat je veiliger bezig bent als je zo langzaam rijdt.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Langzamer rijden is altijd veiliger, hoe je het ook wendt of keert. Een vMax is geen verplichte snelheid maar het maximum. In het kleine NL kom je toch nauwelijks eerder aan of je nu 120 of 80 rijdt op de snelweg. Ik rijd ook flink door als het kan maar als het druk is dan pas ik me aan en ga ik niet 130 drukken op de linkerbaan, 1 meter achter een notoire linksrijder, alleen omdat ik haantje de voorste wil zijn. Dan maar iets langzamer.

Je doet nu net of hardrijders het alleenrecht op de weg zouden moeten hebben terwijl hard rijden aantoonbaar gevaarlijker is.

Je dient je gewoon altijd aan te passen aan de omstandigheden en de omstandigheden zijn nu eenmaal het weer en andere weggebruikers. Je rijdt toch ook niet stug 50 op alle wegen in een dorp puur en alleen omdat dat de max snelheid is mag ik hopen? Gelijkwaardige kruisingen, voetgangers, fietsers en andere automobilisten hebben ook het recht om op straat te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wilf op 06-01-2010 14:27 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:24:
Langzamer rijden is altijd veiliger, hoe je het ook wendt of keert.
Nee.
Een vMax is geen verplichte snelheid maar het maximum. In het kleine NL kom je toch nauwelijks eerder aan of je nu 120 of 80 rijdt op de snelweg.
Van waar jij zit mag NL misschien klein lijken, 80 of 120 (en dat test ik wekelijks op een route van 100km) maakt zeker wel heel veel uit. Op een 3 kwartier reistijd kan het me soms 15 minuten schelen.
Ik rijd ook flink door als het kan maar als het druk is dan pas ik me aan en ga ik niet 130 drukken op de linkerbaan, 1 meter achter een notoire linksrijder, alleen omdat ik haantje de voorste wil zijn. Dan maar iets langzamer.

Je doet nu net of hardrijders het alleenrecht op de weg zouden moeten hebben terwijl hard rijden aantoonbaar gevaarlijker is.
De Duitsers hebben een heel ander snelheidsbeleid, en minder ongelukken, ra ra?
'Aantoonbaar gevaarlijker' is hoogst relatief aan de omstandigheden.

Hardrijders bezitten de weg niet, maar langzaamrijders net zo min.
Je dient je gewoon altijd aan te passen aan de omstandigheden en de omstandigheden zijn nu eenmaal het weer en andere weggebruikers. Je rijdt toch ook niet stug 50 op alle wegen in een dorp puur en alleen omdat dat de max snelheid is mag ik hopen? Gelijkwaardige kruisingen, voetgangers, fietsers en andere automobilisten hebben ook het recht om op straat te komen.
Je past je aan op de omstandigheden, zoveel was allang duidelijk. Jij schreeuwt alleen maar algemeenheden waar wij allang van op de hoogte zijn. Aanpassen is goed, overdrijven niet.

In jouw voorbeeld is het inderdaad goed om sommige stukken met 30 te nemen vanwege overstekenden kinderen bv. in plaats van met 50 omdat het mag, maar 10 rijden is dan overdreven en hindert het verkeer. Dat geld overal, ook in de sneeuw.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:09:
[...]

Je bent puur bewust van de handelingen die je moet verrichten.
En dat is het toch, Je weet dat rechts voor gaat, je weet dat rood stoppen betekend, en als je invoegt rijd je lekker door. En ja dat laatste zeg ik bewust, iedereen met een rijbewijs heeft moeten gassen op de invoegstrook. Dus ook de zondagrijders. Kennis verwatert en kennis toepassen is eng. ik heb een basisschool EHBO diploma, maar ik ben er bang voor hoor.
[...]

Sinds wanneer ontmoedigt een hoge prijs iemand? Benzineprijzen, accijns op tabak, alcohol, you name it. Geld is makkelijker aan te komen dan gezond verstand.
En dus? je gaat het verbieden? anno 2010 wil jij na 100 jaar (of iets) regelgeving de jeugd melden dat ze geen GTI meer mogen rijden? Als je ze ergens mee de straat op krijgt is dat t, misschien zelfs wel een paar hongerstakingen :)
Ik wil dat dezelfde motivatie om motorrijders te beperken, gaat gelden op autobestuurders, zeker omdat het potentieel risico voor omstanders/bijrijders nog groter is bij een auto. Zorg gewoon dat ze gedwongen ervaring opdoen in laag-vermogen auto's. Daarmee kun je al genoeg ongein berokkenen, er zijn maar weinig mensen talentvol genoeg om direct met 300+ pk weg te kunnen rijden zonder brokken. De statistieken geven sowieso aan dat beginnend bestuurders het meest onervaren zijn en de meeste brokken maken, waarom dan het risico niet verder beperken?
Risico beperken is goed, en het is logisch, maar dan moet dat voor iedereen gelden. Voer dat eens in, motoren zijn leeftijdsgebonden, met 25 jaar ben ik aan het lessen op een zware motorfiets. Ik ken nog genoeg mensen die ondanks hun leeftijd niet netjes kunnen rijden. Dus ook de grens bij motoren is er een die feitelijk niets toevoegt. Anders dan dat je het stereotype voedt dat als je 18 bent je leeftijd er voor zorgt dat je te boek staat als roekeloos en dat ze je schijnbaar moeten beteugelen.

Een petje krijgt het voor elkaar om in een Xantia automaat nog 10 doden te maken, let maar op, net zoals een lompe motorrijder op een <25kw motor nog schuivers kan maken.

Lomp rijden haal je er niet uit met een slipcursus, en lomp rijden is zeker niet leeftijdsgebonden.

• Gonadan

Gonadan

Aanpassen betekent ook aanpassen aan de andere weggebruikers.
Rijdt iedereen 50 en jij wil er met enkele anderen met 80 langs dan zij degenen die 80 rijden de onaangepasten.
Rijdt iedereen gewoon braaf 100 maar zijn er enkele boodschappenautootjes die 70 rijden dan zijn zij de onaangepasten.
Je kunt niet zomaar de langzaamrijder of hardrijder de schuld geven, dat hangt van de omstandigheden en overige weggebruikers af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:24:
Langzamer rijden is altijd veiliger, hoe je het ook wendt of keert.
Pertinent niet waar! Dat is alleen zo als iedereen het doet, en als iedereen zomaar lukraak een lage snelheid gaat kiezen, dan is die langzamere snelheid nog steeds niet voor iedereen gelijk.

Daarnaast: het veiligst is het om niet te gaan rijden. Laten we autoverkeer maar helemaal afschaffen!
Een vMax is geen verplichte snelheid maar het maximum. In het kleine NL kom je toch nauwelijks eerder aan of je nu 120 of 80 rijdt op de snelweg. Ik rijd ook flink door als het kan maar als het druk is dan pas ik me aan en ga ik niet 130 drukken op de linkerbaan, 1 meter achter een notoire linksrijder, alleen omdat ik haantje de voorste wil zijn. Dan maar iets langzamer.
Er is een verschil tussen 'iets langzamer' en 'de helft van de vmax of minder', zeker in het geval van geen gladheid.
Ik ben eigenlijk een beetje verbouwereerd over hoever je het punt van mijn posting gemist lijkt te hebben - met lichtjaren, blijkbaar!
Je rijdt hoe hard je veilig kan rijden. Maar dan wel zo hard mogelijk binnen die marge! Dat is het automatische gevolg van de regel dat je de doorstroming niet mag hinderen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:43:
[...]

En dat is het toch, Je weet dat rechts voor gaat, je weet dat rood stoppen betekend, en als je invoegt rijd je lekker door. En ja dat laatste zeg ik bewust, iedereen met een rijbewijs heeft moeten gassen op de invoegstrook. Dus ook de zondagrijders. Kennis verwatert en kennis toepassen is eng. ik heb een basisschool EHBO diploma, maar ik ben er bang voor hoor.
Mijn EHBO stamt nog van groep 8, maar ik ben er niet bang voor en weet er nog veel van.
En dus? je gaat het verbieden? anno 2010 wil jij na 100 jaar (of iets) regelgeving de jeugd melden dat ze geen GTI meer mogen rijden? Als je ze ergens mee de straat op krijgt is dat t, misschien zelfs wel een paar hongerstakingen :)
Ja, want het word al jaren bewezen dat beginnende (jonge) bestuurders sneller overmoedig zijn en risico's nemen, maar laat ik dat anders verwoorden: Onder jongeren bevind zich een hoger percentage roekeloze 'beginnend bestuurders'.
Risico beperken is goed, en het is logisch, maar dan moet dat voor iedereen gelden. Voer dat eens in, motoren zijn leeftijdsgebonden, met 25 jaar ben ik aan het lessen op een zware motorfiets. Ik ken nog genoeg mensen die ondanks hun leeftijd niet netjes kunnen rijden. Dus ook de grens bij motoren is er een die feitelijk niets toevoegt. Anders dan dat je het stereotype voedt dat als je 18 bent je leeftijd er voor zorgt dat je te boek staat als roekeloos en dat ze je schijnbaar moeten beteugelen.

Een petje krijgt het voor elkaar om in een Xantia automaat nog 10 doden te maken, let maar op, net zoals een lompe motorrijder op een <25kw motor nog schuivers kan maken.
Klopt, maar een (te) snelle auto is onnodig extra risico. Dat je altijd brokken kunt maken, is geen excuus om geen actie te ondernemen. Alcohol is altijd schadelijk, maar dat houd ons niet tegen het jongeren te verbieden, omdat de kans dat het dan misgaat nóg groter is.
Lomp rijden haal je er niet uit met een slipcursus, en lomp rijden is zeker niet leeftijdsgebonden.
Waar, en Waar.

Maar bewustwording is een sterk middel, en omwille van je 2e bewering pleit ik ook voor een universeel puntenrijbewijs, universele KW-beperking, universele regels dus, voor alle beginnend bestuurders, ongeacht leeftijd.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:41:
Duitsland heeft meer ongelukken. Bijna, maar net niet dubbel zoveel. De Belgen zit op precies het dubbele.

Duitsers hebben draconische wetten op het gebied van snelheidsovertredingen, en maar 3 procent van de autobahn heeft geen snelheidslimiet. Op 97 procent moet je je gewoon aan een maximale snelheid houden.
Zo is het geven van lichtsignalen op de snelweg verboden. Wie het toch doet en zijn voorganger daarmee in gevaar brengt, wordt aangeklaagd wegens Nötigung (uitlokking) en krijgt in het slechtste geval zeven punten. Wie binnen een periode van twee jaar ook nog een keer door rood licht rijdt (drie punten), vijftig kilometer te hard (vier punten), geen voorrang verleent (drie punten) en een uitrit blokkeert (1 punt) kan zijn rijbewijs definitief inleveren.
http://www.volkskrant.nl/...30487.ece/TATORT_AUTOBAHN

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:50:
Ja, want het word al jaren bewezen dat beginnende (jonge) bestuurders sneller overmoedig zijn en risico's nemen, maar laat ik dat anders verwoorden: Onder jongeren bevind zich een hoger percentage roekeloze 'beginnend bestuurders'.
Dat is een feit, daar kan ik niks over zeggen. Maar als je 18 bent, ben je volwassen, die regel hebben we ook. We hebben ook roekeloze stemmers, roekeloze drinkers :) van het 1 komt het ander, en verbieden is nooit goed. Zeker niet als je dat doet op basis van %, hoeveel dodelijke ongevallen zijn er wel niet met vrachtwagens, in verhouding tot met GTI-tjes. en hoeveel van die GTI-tjes hebben al meerdere punten op hun rijbewijs (mijn punt? een ongeluk _kan_ natuurlijk ook een ongeluk zijn, zonder dat er hardrijden of radio-bijstel-gedrag aan te pas komt)
[...]

Klopt, maar een (te) snelle auto is onnodig extra risico. Dat je altijd brokken kunt maken, is geen excuus om geen actie te ondernemen. Alcohol is altijd schadelijk, maar dat houd ons niet tegen het jongeren te verbieden, omdat de kans dat het dan misgaat nóg groter is.
Alcohol onder de 16 nog even niet, ben je 16 dan mag je coma zuipen wat je wilt. We zeggen nergens dat whiskey voor 23 jaar en ouder bestemd is.
[...]

Waar, en Waar.

Maar bewustwording is een sterk middel, en omwille van je 2e bewering pleit ik ook voor een universeel puntenrijbewijs, universele KW-beperking, universele regels dus, voor alle beginnend bestuurders, ongeacht leeftijd.
Dat is een goed punt, en als zoiets er was, zou ik me er in schikken. Maar zo'n regel komt er heel moeilijk natuurlijk. If anything gaan we regels juist versoepelen en inderdaad mensen al bij 17 in de auto stoppen.
Maar een universele regel is te begrijpen, en te handhaven mits het eenduidig is, dus dat je dus niet spreekt over abstracte dingen als 'bestuurder moet 2 sneeuwperiodes meemaken zonder ongelukken'.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
burne schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:02:
[...]

Duitsland heeft meer ongelukken. Bijna, maar net niet dubbel zoveel. De Belgen zit op precies het dubbele.
Naar de stats zoek ik nog even.

- edit -

http://www.flitsservice.n...-het-veiligst-t10547.html

vermeld een bron genaamd 'Rai Voorrang' waarvan ik het artikel nog niet gevonden heb.
De totale lengte van het Autobahn-netwerk is 12.200 km, en is één van de grootste snelwegnetwerken in de wereld. Qua veiligheid zit het wel goed. Uit een onderzoek uit 2005 van het Duitse ministerie van Verkeer en Waterstaat, is gebleken dat op plekken waar wel een snelheidslimiet is, er ongeveer even veel ongelukken gebeuren als daar waar geen snelheidslimiet is, en dat er niet meer ongelukken gebeuren dan in andere (West-)Europese landen.
uit:

http://www.duitslandweb.n...zum+Automobil_x0020_.html
Duitsers hebben draconische wetten op het gebied van snelheidsovertredingen, en maar 3 procent van de autobahn heeft geen snelheidslimiet. Op 97 procent moet je je gewoon aan een maximale snelheid houden.

http://www.volkskrant.nl/...30487.ece/TATORT_AUTOBAHN
uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autobahn_(Duitsland)
Een Autobahn is een Duitse term voor autosnelweg die in 1929 werd geïntroduceerd door hoogleraar Robert Otzen. De eerste snelweg, de 'Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße' (AVUS) in Berlijn werd tot dan toe omschreven als 'Nur Kraftwagen Straße', een weg voor enkel gemotoriseerd verkeer. De Autobahn is één van de weinige wegen in de wereld waar (op ongeveer 3/4 van het traject) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130km/u.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 15:27 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ja.
Van waar jij zit mag NL misschien klein lijken, 80 of 120 (en dat test ik wekelijks op een route van 100km) maakt zeker wel heel veel uit. Op een 3 kwartier reistijd kan het me soms 15 minuten schelen.
OMGWTFBBQ!!!!111 15!!!! minuten!!! Aaaargh!!!

Ik rijd voor mijn werk al gauw 100 tot 600 kilometer per dag (in NL) en kom prima op tijd als ik mijn reis plan met Google maps of TomTom, dit ondanks dat ik niet constant 140+ probeer te rijden maar mij aanpas aan de omstandigheden, en 80 hoef je bij normaal weer echt nauwelijks (behalve op ringwegen rond de steden).
De aarde warmt op en er zijn minder piraten in de Caribische zee, ra ra?

De laatste keer dat ik in Nederland woonde en in Duitsland ben geweest was Duitsland ongeveer 8,7 keer zo groot als Nederland en woonden er ongeveer 4,8 keer zoveel mensen. Bovendien: hoe lang is het geleden dat je Duitsland doorgereden bent? Meer dan de helft van de snelwegen hebben snelheidslimieten van 130, 100 of 80 en een kwart van de wegen moet je 60 vanwege het onophoudelijke werk aan de weg.

Desalniettemin heb ik al heel wat ranzige ravages gezien op de stukken waar er geen limieten zijn; uiteengereten Ferrari's, onder vangrail geperste BMW's en grote stukken Audi's over een stuk van 200 meter.

En als je dan toch met je Duitslandfabeltjes komt, kom dan ook met bronnen.

code:
1
2
3
Land    Slachtoffers per miljoen  
Duitsland   71
Nederland   50

en

Slachtoffers per miljard voertuigkilometers:
code:
1
2
3
Jaar    Land    IRTAD  
2006    Duitsland   7.48
2007    Nederland   4.97

Oftewel: ondanks dat Duitsland veel minder bevolkt en er meer ruimte op de wegen is zijn daar relatief veel meer dodelijke slachtoffers. Ra ra?

• !null
Ga maar eens op een normale dag 60 op de snelweg rijden. De mensen achter je hebben ook een remweg.
Als iedereen echter 60 rijdt is het wel veiliger ja.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Afbeeldingslocatie: http://grab.by/1zxS

bron: RIVM

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ !null

Dat gaat niet voorbij aan het feit dat:
De snelheid waarmee men zich verplaats is ongetwijfeld de belangrijkste factor als het gaat om de invloed op verkeersonveiligheid. Aanrijdingen met een relatief lage snelheid kunnen een mens al ernstig letsel berokkenen. (Finch e.a.,1994) Als vuistregel geldt: één km/u hogere gemiddelde snelheid leidt tot drie procent meer ernstige slachtoffer.
Bovendien heb je voldoende afstand gehouden om iemand die 60 rijdt netjes voorbij te gaan zonder bovenop je rem te moeten staan, anders ben je een incompetente automobilist.

Zelfs bij invoegers zou je niet zo stug moeten zijn dat als je ziet dat iemand heel langzaam rijdt en de toerit eindigt dat die auto ineens 120 gaat rijden, dan dien je in te houden en indien mogelijk maak je ruimte. Je rijdt op een drukke weg toch niet harder dan 120 dus is door je 2 seconden afstand die je houdt op voorliggers er genoeg anticipatietijd om de situatie veilig te naderen.

Als je met 150 zit te bumperkleven, er ineens rechts voorbij wil en een eend op dat moment invoegt, dan ben je zelf gewoon incompetent bezig.

[ Voor 0% gewijzigd door Wilf op 06-01-2010 15:36 . Reden: burne kwam er tussendoor :P ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Bij hogere snelheden heb je langere remweg. Ja, dus? Iemand die met 50 invoegt op een 120weg is té langzaam en dus heel gevaarlijk bezig. Langzaam is dus niet altijd beter, en dat is maar 1 van de vele voorbeelden.
OMGWTFBBQ!!!!111 15!!!! minuten!!! Aaaargh!!!
:?
Ik rijd voor mijn werk al gauw 100 tot 600 kilometer per dag (in NL) en kom prima op tijd als ik mijn reis plan met Google maps of TomTom, dit ondanks dat ik niet constant 140+ probeer te rijden maar mij aanpas aan de omstandigheden, en 80 hoef je bij normaal weer echt nauwelijks (behalve op ringwegen rond de steden).
Je hoort mij toch ook niet beweren dat ik óf constant te laat kom óf te hard rijd/jakker? Ik rijd ook vaak gewoon honderd rechterbaan, ik geef alleen objectief aan dat 80 of 120 heel veel scheelt voor je reistijd. In de stad niet, of in drukke gebieden, maar op een lange rechte route is het gewoon 33% van je reistijd. En voor sommige mensen is dat belangrijker dan andere.
De aarde warmt op en er zijn minder piraten in de Caribische zee, ra ra?

De laatste keer dat ik in Nederland woonde en in Duitsland ben geweest was Duitsland ongeveer 8,7 keer zo groot als Nederland en woonden er ongeveer 4,8 keer zoveel mensen. Bovendien: hoe lang is het geleden dat je Duitsland doorgereden bent? Meer dan de helft van de snelwegen hebben snelheidslimieten van 130, 100 of 80 en een kwart van de wegen moet je 60 vanwege het onophoudelijke werk aan de weg.
Ja, want daar onderhouden ze de snelwegen ook beter dan hier, en ook ik heb enkele bronnen in mijn vorige post aangehaald over de duitse snelwegen. Al zal ik toegeven dat ik iets moet nuanceren: ze hebben niet 'veel minder' ongelukken dan in Nederland, maar wel hetzelfde aantal ondanks de enorm hoge snelheden die daar toegestaan zijn en gereden worden. Als je daarbij optelt de veel hogere kans op een ongeluk bij die snelheden, moet er dus ook een factor zijn die de kansen op een ongeluk naar beneden haalt. De kwaliteit van wegen en auto's helpt iig wel, denk ik.
Desalniettemin heb ik al heel wat ranzige ravages gezien op de stukken waar er geen limieten zijn; uiteengereten Ferrari's, onder vangrail geperste BMW's en grote stukken Audi's over een stuk van 200 meter.

En als je dan toch met je Duitslandfabeltjes komt, kom dan ook met bronnen.

code:
1
2
3
Land    Slachtoffers per miljoen  
Duitsland   71
Nederland   50

en

Slachtoffers per miljard voertuigkilometers:
code:
1
2
3
Jaar    Land    IRTAD  
2006    Duitsland   7.48
2007    Nederland   4.97

Oftewel: ondanks dat Duitsland veel minder bevolkt en er meer ruimte op de wegen is zijn daar relatief veel meer dodelijke slachtoffers. Ra ra?
Bij een hogere snelheid is de kans op een dodelijk ongeval groter dan bij een lagere snelheid, dat klopt. Ik pleit ook niet voor een onbeperkte limiet op de snelheid, maar aangezien de aantallen ongelukken niet stijgen met de snelheid of aantal limieten daarop, is snelheid dus blijkbaar niet de belangrijkste factor bij het voorkomen van ongevallen.
Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:33:

[...]

Bovendien heb je voldoende afstand gehouden om iemand die 60 rijdt netjes voorbij te gaan zonder bovenop je rem te moeten staan, anders ben je een incompetente automobilist.

Zelfs bij invoegers zou je niet zo stug moeten zijn dat als je ziet dat iemand heel langzaam rijdt en de toerit eindigt dat die auto ineens 120 gaat rijden, dan dien je in te houden en indien mogelijk maak je ruimte. Je rijdt op een drukke weg toch niet harder dan 120 dus is door je 2 seconden afstand die je houdt op voorliggers er genoeg anticipatietijd om de situatie veilig te naderen.

Als je met 150 zit te bumperkleven, er ineens rechts voorbij wil en een eend op dat moment invoegt, dan ben je zelf gewoon incompetent bezig.
Als je op een volle, 2baans, goed doorstromende (100+ linkerbaan, 80+ rechts) met 60 invoegt moet er íemand op de rem. Of jij gaat er nog net voorbij en je achterligger, of jijzelf moet op de rem trappen, wat een gevaarlijke en filevormende golfbeweging veroorzaakt, er zal 10 auto's achter je maar net iemand van rijbaan aan het wisselen zijn, iemand die de inrit nog niet in zicht heeft.

2 seconden afstand is goed als je voorligger gaat remmen, maar niet als iemand die voor jou invoegt plots op de rem moet trappen omdat hij hier niet op kon anticiperen. Die invoeger loopt ook nog eens kans in een slip te geraken door een dergelijke actie.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 15:38 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Onzin, ga 's 40 rijden op de A1, om maar wat te noemen, stukken onveiliger dan 160 proberen te rijden (hoewel ik beide niet zou doen, maar als ik moest kiezen wist ik het wel). Je moet gewoon zoveel mogelijk Vmax rijden, op de autosnelweg is dat wmb minstens 80 (en met een gewone personenwagen liefst gewoon 100-120km/u), tenzij de weersomstandigheden overduidelijk iets anders van je verlangen. Snelheidsverschillen zijn gevaarlijk en die worden niet alleen door hardrijders, maar ook door onzekere chauffeurs veroorzaakt :)

Overigens is het ook onzin dat je in Duitsland maar op 3% van de autobahn >130km/u mag, dat percentage ligt veel hoger, al weet ik niet precies hoe hoog. Edit: Hier, wikipedia... 1/4e heeft geen snelheidslimiet, 1/4e heeft een permanente beperking, 1/2e heeft een tijdelijke beperking...

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 06-01-2010 16:05 ]

Verwijderd

Perfect. Pakken we toch gewoon de snelheid met de kortste remweg? 0 km/u, zo te zien. Maken we dat de max. Da's toch het veiligst? Dat is blijkbaar de enige overweging, dus laten we het zo doen in de toekomst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:51:
[...]

Perfect. Pakken we toch gewoon de snelheid met de kortste remweg? 0 km/u, zo te zien. Maken we dat de max. Da's toch het veiligst? Dat is blijkbaar de enige overweging, dus laten we het zo doen in de toekomst.
Zo help je de discussie verder? remweg hangt weer samen met afstand tot voorganger, en als het ijzelt heb je daar geen controle over, want hoe ver je glijd weet je niet. Dus ga je langzamer en je stelt je afstand bij om eventueel wat op te vangen en in het ergste geval te botsen met als gevolg blikschade, en geen doden.

• !null
Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:33:
@ !null

[...]
Snelheid is voornamelijk een factor in de hoeveelheid schade en eventueel lichamelijk letsel. Over de kans op een ongeluk zegt het vrij weinig.
Snelheidsverschil zegt daarentegen veel meer. Is een belangrijk verschil.
Dat antwoordt had ik wel verwacht, maar nogmaals, ga maar eens 60 rijden op een tweebaans snelweg, enigzins in de randstad. Los van dat genoeg mensen niet fatsoenlijk de situatie aan zullen zien komen (eventueel incompetente automobilisten), is er niet eens ruimte voor de rechterbaan om de hele tijd in te voegen bij de linkerbaan en weer terug. En voldoende afstand probeer ik altijd wel te houden, maar wordt vaak weer ingenomen door iemand die met minder marge genoegen neemt.

Maar het is gewoon heel simpel, langzaam rijden in zo'n geval creert gewoon een te groot snelheidsverschil. En dat is wat ik eerder zei, je zadelt dan iedereen achter je met een probleem, of een onverwachte verkeerssituatie. Ik kan ook 120 gaan rijden op de snelweg en bovenop de rem gaan staan. Als mensen genoeg afstand houden kunnen ze toch op tijd remmen? De praktijk zal echter anders uitwijzen :P
In principe is het zaak van de invoeger om zijn snelheid aan te passen. Is het een vrachtwagen of iets anders traags wat niet genoeg ruimte heeft om snelheid te maken is het een ander verhaal. Los daarvan maak ik vaak wel ruimte voor invoegend verkeer uit aardigheid, en vaak kom ik zelf ook harder aan en dan zouden ze niet kunnen invoegen natuurlijk. Toch merk ik, zoals eerder door iemand gezegd, dat het vaak een kwestie is van de bestuurder, weinig invoegstroken die te kort zijn om iig 100 te halen. Ja ze zijn er wel, weet ik, maar vaak is het toch de bestuurder die simpelweg niet genoeg vaart maakt.
Dat lijkt me duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 06-01-2010 16:06 ]

• Peenutzz
  • Laatst online: 21-11 09:59
In principe is het zaak van de invoeger om zijn snelheid aan te passen. Is het een vrachtwagen of iets anders traags wat niet genoeg ruimte heeft om snelheid te maken is het een ander verhaal. Los daarvan maak ik vaak wel ruimte voor invoegend verkeer uit aardigheid, en vaak kom ik zelf ook harder aan en dan zouden ze niet kunnen invoegen natuurlijk. Toch merk ik, zoals eerder door iemand gezegd, dat het vaak een kwestie is van de bestuurder, weinig invoegstroken die te kort zijn om iig 100 te halen. Ja ze zijn er wel, weet ik, maar vaak is het toch de bestuurder die simpelweg niet genoeg vaart maakt.
Inderdaad. Ik heb de nodige kilometers achter de rug in een Alto (0-100 18 seconden) en zelfs dat ding zat al ruim over de honderd vòòr het begin van de blokmarkering van de meeste invoegstroken die ik ben tegengekomen, kort of lang. Zo'n beetje elke doorsnee personenauto is daartoe in staat, met minder moeite. Waarom sommigen dan toch invoegen met 80 is me een raadsel.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Peenutzz schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:24:
[...]

Inderdaad. Ik heb de nodige kilometers achter de rug in een Alto (0-100 18 seconden) en zelfs dat ding zat al ruim over de honderd vòòr het begin van de blokmarkering van de meeste invoegstroken die ik ben tegengekomen, kort of lang. Zo'n beetje elke doorsnee personenauto is daartoe in staat, met minder moeite. Waarom sommigen dan toch invoegen met 80 is me een raadsel.
Mij niet, maar ik ondervind nogal tegenstand in mijn beweringen ;)

• Player1S
  • Laatst online: 18:58

Player1S

Probably out in the dark

Grrrrrene schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:37:

Onzin, ga 's 40 rijden op de A1, om maar wat te noemen, stukken onveiliger dan 160 proberen te rijden\
Logisch, met 40km/u rij je 80km/u langzamer dan de toegestane snelheid terwijl je met 160km/u "slechts" 40 km/u harder rijdt dan de toegestane snelheid.

Van mij mogen ze gewoon elke x jaar een rijtest afnemen. Oudere mensen, vertegenwoordigers en jongeren vooral. Dat zijn de grootste aanleidingen voor ongelukken.
Een bejaarde durft geen 80 meer te rijden en sukkelt met 50 over de weg. Een jong gastje in z'n GTI/vertegenwoordiger in z'n audi TDI wil erlangs maar heeft onvoldoende ervaring/is te gehaast en aan het bellen en haalt in terwijl het niet kan.

Tenzij je het te bont maakt is je rijbewijs altijd geldig als je het op tijd verlengt. En als je wat ouder zijn checken ze alleen of je gehoor apparaat hard genoeg staat en je bril schoon is maar ze kijken nooit of je reactie vermogen, inzicht en ervaring nog voldoende is.

Mijn opa durfde op het laatst alleen nog maar overdag te rijden. En toen ze met de snelweg bezig waren heeft hij en m'n oma tot 3x toe het giga-grote gele bord met "Let op afrit gesloten" gemist.
Uiteindelijk de auto plat gereden omdat ie niet zag dat het licht op rood stond. Maar ja, hij had een schone bril en het gehoorapparaat werkte.... |:(
En ze zijn te eigenwijs om naar de kinderen te luisteren.

Over dat invoegen met 80km/u: Weet je wat pas moordenaars zijn? Die lui die met 80 invoegen op een weg waar je links invoegt op de snelle baan 8)7
Kom op. Als je dood wilt, kun je bij elke bouwmarkt wel een touw kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Player1S op 06-01-2010 16:32 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

BM

Moderator Spielerij
L1nt schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:30:
Van mij mogen ze gewoon elke x jaar een rijtest afnemen. Oudere mensen, vertegenwoordigers en jongeren vooral. Dat zijn de grootste aanleidingen voor ongelukken.
Leuk, maar vooral jongeren en vertegenwoordigers zijn vaak slim genoeg om tijdens zo'n test ineens wel netjes te kunnen rijden. Zodra ze die test halen gaan ze vrolijk verder zoals ze altijd reden. Netto schiet je daar niks mee op.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• !null
Overigens vind ik dat te langzaam invoegen eigenlijk wel 1 van de kwalijkste dingen. Met het meeste heb ik zoiets van leef en laat leven, ook als iemand langzaam rijdt. Maar wanneer de snelheid (gewoon of bij het invoegen) zo laag ligt dat het problemen of zelfs gevaren gaat opleveren dan kan ik me er aardig druk om maken.
Dat hebben meer mensen denk ik, en daarom vallen ook meer mensen om de opmerking dat langzamer altijd beter is.

Daarnaast, langzaam rijden is alleen veiliger als iedereen het doet. Als iedereen 50 rijd op de snelweg. Dan gaat het verkeersdoden aantal zeker naar beneden. Ik denk echter wel dat we meer blikschade gaan krijgen, omdat mensen meer in slaap zullen dutten van de lage snelheden. Dat is nu al een probleem aan het worden, slaaprijders.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

BM schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:34:
[...]

Leuk, maar vooral jongeren en vertegenwoordigers zijn vaak slim genoeg om tijdens zo'n test ineens wel netjes te kunnen rijden. Zodra ze die test halen gaan ze vrolijk verder zoals ze altijd reden. Netto schiet je daar niks mee op.
ben je iig de bejaarden kwijt.....1/3 is nog altijd meer dan 0/3e :)

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Grrrrrene
  • Niet online
!null schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:38:
Overigens vind ik dat te langzaam invoegen eigenlijk wel 1 van de kwalijkste dingen.
True, maar met dit weer is het wel verklaarbaar. Je wordt dagelijks gewaarschuwd dat lokale wegen en op- en afritten glad kunnen zijn. Vind je het gek dat mensen dan rustig rijden op een klaverblad en weinig snelheid kunnen maken op de invoegstrook?

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Grrrrrene schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:40:
[...]

True, maar met dit weer is het wel verklaarbaar. Je wordt dagelijks gewaarschuwd dat lokale wegen en op- en afritten glad kunnen zijn. Vind je het gek dat mensen dan rustig rijden op een klaverblad en weinig snelheid kunnen maken op de invoegstrook?
langzaam invoegen gebeurd 365 dagen per jaar hoor. Je wordt niet 365 dagen per jaar gewaarschuwd voor gladde op- en afritten.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

Met al die grootspraak over de rijvaardigheid van jou, HTT, vraag ik me af waarom je niet in de F1 rijdt of werkt bij het KLPD, Arrestatieteam of BSB.

Ik denk dat jij jezelf overschat op een heel ongezonde manier, en vroeg of laat zul je er zelf ( en hopelijk niemand anders..) achterkomen en ik hoop dat ik niet diegene ben die je dan uit je auto moet trekken cq schrapen.

http://yor.minitroopers.com

Verwijderd

L1nt schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:48:
[...]

langzaam invoegen gebeurd 365 dagen per jaar hoor. Je wordt niet 365 dagen per jaar gewaarschuwd voor gladde op- en afritten.
Maar ben je het ermee eens dat dat de aanzet niet was? TS ging met sneeuw en langzame rijders. Als we nu ook de mooi weer langzaam rijders erbij betrekken word dit gewoon een 'Ik kan rijden en zij niet' topic

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:34:
[...]

Bij hogere snelheden heb je langere remweg. Ja, dus? Iemand die met 50 invoegt op een 120weg is té langzaam en dus heel gevaarlijk bezig. Langzaam is dus niet altijd beter, en dat is maar 1 van de vele voorbeelden.
Oh my god, dit was op pagina 1 ook al het punt van discussie, en nu nog steeds... :{
Zit echt geen vooruitgang in hier he :P

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Yor schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:53:
Met al die grootspraak over de rijvaardigheid van jou, HTT, vraag ik me af waarom je niet in de F1 rijdt of werkt bij het KLPD, Arrestatieteam of BSB.

Ik denk dat jij jezelf overschat op een heel ongezonde manier, en vroeg of laat zul je er zelf ( en hopelijk niemand anders..) achterkomen en ik hoop dat ik niet diegene ben die je dan uit je auto moet trekken cq schrapen.
Omdat ik niet goed genoeg rijd voor de F1, niet de people-skills heb voor de KLPD (al valt dat wel voor meer huidige agenten te zeggen) niet de conditie voor een arrestatieteam en dus al helemaal niet voor de BSB.

M.a.w. non-argument dus. Ik ben ook een goed schutter, maar daarom niet per definitie sniper bij de Landmacht.

Naast het over- en onderschatten waar iedereen telkens mee gooit, is er ook nog een middenweg - mensen die het precies juist schatten. Aangezien je verder niks toevoegt aan de discussie, ga ik je verder geen langer antwoord gunnen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
Guillome schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:07:
Zit echt geen vooruitgang in hier he :P
Nee... en dat is ook wel logisch. De mensen die denken erg goed te kunnen rijden (...) voelen zich in hun kruis getast als je ook maar durft te suggereren dat hun rijkunsten misschien niet zo goed zijn als ze zich zelf inbeelden. Andersom vinden de mensen die met mogelijke gladheid hun snelheid liever wat matigen (en wellicht in het algemeen liever veilig dan hard rijden - zoals ik) en die hardrijders en groot-licht-knipperaars-in-de-binnenspiegel maar vervelend vinden dat de mensen die denken met mogelijke gladheid heel hard te kunnen rijden maar gevaarlijk.

Je moet niet verwachten dat een zinloos topic zoals dit ook maar iemands mening over de 'tegenpartij' gaat veranderen. Maar het is een aardig tijdverdrijf terwijl ik naar wat installatieprocedures aan het kijken ben :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Whahahaha d:)b

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:33:
[...]

Nee... en dat is ook wel logisch. De mensen die denken erg goed te kunnen rijden (...) voelen zich in hun kruis getast als je ook maar durft te suggereren dat hun rijkunsten misschien niet zo goed zijn als ze zich zelf inbeelden.
Wie moet iemand zijn, of wat moet iemand doen/zeggen, om jou ervan te overtuigen dat je toevallig een keer écht met iemand te maken hebt die goed kan rijden? Of ga je er per definitie van uit dat iedereen die zegt dat hij kan rijden, dat niet kan?

- edit -

Met de hoeveelheid gebruikers op Tweakers, is de kans dat er een paar gasten tussen zitten die écht profi rijders zijn, behoorlijk groot, maar je geeft mij de indruk dat je die claim van niemand zou accepteren.

Als mijn uitspraken gedaan zouden zijn door Schumacher, de Stig, of een andere gevestigde wegkunstenaar, zou je ze dan wel voor waar aannemen?

[ Voor 23% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 18:04 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Schumacher natuurlijk!!

edit: ja dus d:)b

[ Voor 32% gewijzigd door Guillome op 06-01-2010 18:04 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Guillome schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:04:
Schumacher natuurlijk!!

edit: ja dus d:)b
Jij neemt het dus alleen voor waar aan als jij beoordeelt dat mijn claim dat ik kan rijden waar is, en wanneer je dit niet kunt bevestigen, ga je per definitie van het tegendeel uit en val je mijn rijvaardigheid aan.

Dan zouden er volgens jou, buiten de F1, politie, brandweer, ambu en nog een handjevol anderen, geen goede rijders bestaan en bestaat de snelweg uit 1 grote groep klootjesvolk.

Weet jij dat Schumacher meer ongelukken heeft gehad dan ik? Evenals de gemiddelde agent? Niet dat dat iets zegt, maar jouw manier van beoordelen doet dat evenmin.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 18:13 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:02:
Wie moet iemand zijn, of wat moet iemand doen/zeggen, om jou ervan te overtuigen dat je toevallig een keer écht met iemand te maken hebt die goed kan rijden? Of ga je er per definitie van uit dat iedereen die zegt dat hij kan rijden, dat niet kan?

- edit -

Met de hoeveelheid gebruikers op Tweakers, is de kans dat er een paar gasten tussen zitten die écht profi rijders zijn, behoorlijk groot, maar je geeft mij de indruk dat je die claim van niemand zou accepteren.
Bij het hebben van goede rijvaardigheid hoort ook acceptatie van het feit dat niet iedereen identiek is of identiek reageert, net zoals ongeduld een eigenschap is die niet bij een goede rijder hoort. Het openen van een rant-topic als dit diskwalificeert je dus automatisch :) ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Grrrrrene schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:37:
Overigens is het ook onzin dat je in Duitsland maar op 3% van de autobahn >130km/u mag, dat percentage ligt veel hoger, al weet ik niet precies hoe hoog.
Het blijkt 3% van het rijkswegennet te zijn.
Peenutzz schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:24:
Waarom sommigen dan toch invoegen met 80 is me een raadsel.
Je kunt overigens op de Autobahn voertuigen tegenkomen die 60 per uur rijden. En harder levert hoge straffen op. :P

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:12:
[...]

Jij neemt het dus alleen voor waar aan als jij beoordeelt dat mijn claim dat ik kan rijden waar is, en wanneer je dit niet kunt bevestigen, ga je per definitie van het tegendeel uit en val je mijn rijvaardigheid aan.

Dan zouden er volgens jou, buiten de F1, politie, brandweer, ambu en nog een handjevol anderen, geen goede rijders bestaan en bestaat de snelweg uit 1 grote groep klootjesvolk.

Weet jij dat Schumacher meer ongelukken heeft gehad dan ik? Evenals de gemiddelde agent? Niet dat dat iets zegt, maar jouw manier van beoordelen doet dat evenmin.
Ken je dit?

• me_mrtn
  • Laatst online: 14:34
HTT-Thalan, ik merk dus dat je mijn post gewoon negeert. Dat getuigt van genoeg informatie voor mij. Net zoals je op deze pagina aangeeft niet op anderen reageert tenzij ze 'dit of dat'. Ik ben het helemaal met Yor eens. Je merkt het ooit wel eens, hoop dat je niemand meeneemt in dat geval. Ik ben hier weg, discussie waar TS helemaal mee fout zit.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HTT-Thalan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:02:
...
Als mijn uitspraken gedaan zouden zijn door Schumacher, de Stig, of een andere gevestigde wegkunstenaar, zou je ze dan wel voor waar aannemen?
Misschien hebben ze dergelijke uitspraken gedaan? Of doen ze dat niet?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
me_mrtn schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:32:
HTT-Thalan, ik merk dus dat je mijn post gewoon negeert. Dat getuigt van genoeg informatie voor mij. Net zoals je op deze pagina aangeeft niet op anderen reageert tenzij ze 'dit of dat'. Ik ben het helemaal met Yor eens. Je merkt het ooit wel eens, hoop dat je niemand meeneemt in dat geval. Ik ben hier weg, discussie waar TS helemaal mee fout zit.
Ik heb je post niet gezien, ik heb niks opzettelijk genegeerd. Maar jouw aanname is natúúrlijk de beste verklaring voor mijn niet reageren...

- edit -

je bedoelt deze laatste post:
me_mrtn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:18:
[...]

Precies. En hoe jij dat aangeeft, dat is het probleem. Jij geeft in meerdere posts aan dat het allemaal wel meevalt met de omstandigheden, terwijl door door meerdere personen is aangegeven dat het over het algemeen onderschat wordt.
Ja, ik geef dat inderdaad aan. Ik vergelijk dit met omstandigheden die nog veel schrijnender zijn, zoals in America of Zwitserland, waar dit soort dingen veel en heftig voorkomen. Wij hebben het maar lastig in Nederland, met 5cm sneeuw eens in de 3 jaar.
Wie zegt dat jij je punten niet ter discussie mag stellen? Natuurlijk val ik je rijvaardigheid aan, daar gaat het toch om in dit geval? Nogmaals, met je posts en je TT geef je al aan dat je geen respect en/of begrip hebt voor medeweggebruikers omdat jij denkt dat het allemaal flauwekul is? Je punt proberen te maken met niet contistente posts? Je weet inderdaad niet waar je over praat. Want het lijkt machogedrag wat je hier tentoonstelt.
Ik heb nergens gezegd dat het allemaal flauwekul is. Ik hou net zo goed rekening met de weg en met de rest, maar ben van mening dat een aantal mensen aan het overdrijven zijn. Wat het voor jou lijkt doet mij, sorry voor jou, helemaal niks.
Je herhaalt het nu toch weer? Het is namelijk niet mogelijk om zo weinig op promillage te controleren.
De huidige grens laat nog steeds 1 biertje toe, terwijl de hoeveelheid alcohol die je kunt produceren/binnenkrijgen zonder alcohol te nuttigen ver onder het toegestane promillage ligt, en dan heb ik het over het verteren van voedsel, medicijnen, etc.
Daar hebben ze iets voor ingevoerd, het rijbewijs. Dat is de lat én de standaard. Voldoe je daar niet aan, dan mag je de weg niet op. Simpel toch?
Die standaard word dagelijks uitgeoefend, maar er word zoveel focus gelegd door de maatschappij op het daadwerkelijk halen van dit papiertje dat de lat steeds lager komt te liggen. Programma's als wegmisbruikers en blik op de weg laten elke week weer zien dat er mensen over die lat zijn gekomen zonder dat ze hoog genoeg konden springen. Er worden tot in de oneindigheid staatsexamens gehouden voor mensen die na 25 examens nog steeds niet presteren, net zo lang totdat het een keer bij toeval goed gaat of de examinator het gewoon zat is.

Nee, ik geloof niet dat ik 100% vertrouwen heb in die standaard die jij hierin ziet.

Ik hoop dat ik met deze verlate reactie je nachtrust weer heb gered.

[ Voor 68% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2010 19:46 ]

Verwijderd

Je sarcasm-o-meter staat uit? Hij zegt: langzamer is altijd veiliger want remweg. Dat is bullshit van de bovenste plank. En die bullshit illustreer ik hyperbolisch en sarcastisch op die wijze.
JeroenH schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:33:
Nee... en dat is ook wel logisch. De mensen die denken erg goed te kunnen rijden (...) voelen zich in hun kruis getast als je ook maar durft te suggereren dat hun rijkunsten misschien niet zo goed zijn als ze zich zelf inbeelden. Andersom vinden de mensen die met mogelijke gladheid hun snelheid liever wat matigen (en wellicht in het algemeen liever veilig dan hard rijden - zoals ik) en die hardrijders en groot-licht-knipperaars-in-de-binnenspiegel maar vervelend vinden dat de mensen die denken met mogelijke gladheid heel hard te kunnen rijden maar gevaarlijk.
... zo sprak hij, waarmee hij zijn superioriteit in inschattingsvermogen maar weer eens uitgebreid tentoon kon spreiden.

Of anders gezegd: je doet hier precies waar je anderen van beticht: vooringenomen zijn en jouw mening boven die van anderen plaatsen, blind voor ieder argument.

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:46:
Of anders gezegd: je doet hier precies waar je anderen van beticht: vooringenomen zijn en jouw mening boven die van anderen plaatsen, blind voor ieder argument.
Uhm, hoe haal je dat uit mijn stukje? Ik geef mijn mening, dat is absoluut waar, maar wat grappig dat jij het direct interpreteert als zijnde 'blind voor ieder argument'. Dat klinkt.... ja, dat klinkt als "vooringenomen zijn en jouw mening boven die van anderen plaatsen, blind voor ieder argument."

Grappig hoe dat werkt he?

Maar ontopic: toon maar aan dat ik ongelijk heb. Bij veel mensen valt zeggen dat ze slecht kunnen autorijden nog slechter dan zeggen dat ze slecht in bed zijn. En veel mensen die wat rustiger rijden vinden die hardrijders maar vervelende lieden, vooral onder omstandigheden die zij als gevaarlijk zien. Dat staat toch lijnrecht tegenover elkaar? Hoe is dat ooit te verenigen?

Maar goed, mijn mening over het grootschalig en onbewust autogebruik is dan ook erg raar, zo wordt mij regelmatig meegedeeld, dus dat ben ik wel gewend :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:00:
Uhm, hoe haal je dat uit mijn stukje? Ik geef mijn mening, dat is absoluut waar, maar wat grappig dat jij het direct interpreteert als zijnde 'blind voor ieder argument'. Dat klinkt.... ja, dat klinkt als "vooringenomen zijn en jouw mening boven die van anderen plaatsen, blind voor ieder argument."

Grappig hoe dat werkt he?
Luistert, je brengt zogenaamd 2 kanten van een argument in. De ene kant vanuit het perspectief van 'die hardrijders die zo goed denken te kunnen rijden', en de andere van de 'oh zo verstandige, snelheid matigende, meer op veiligheid gerichte toonbeelden van redelijkheid (zoals jij!)'. En je gebruikt niet eens argumenten om je verhaal te ondersteunen, het is gewoon een rant over hoeveel redelijker jij wel niet bent dan 'de hardrijders'.

De grap is, er zijn twee typen mensen in dit topic:

1) De mensen die vinden dat je veilig moet rijden, en dat doorstroming en voorspelbare snelheden op de snelweg daar een onderdeel van uitmaken, en die zeker niet van anderen verwachten dat ze net zo hard rijden als zij;
2) De mensen die vinden dat iedereen de snelheid moet laten asymptotiseren naar een absoluut nulpunt vanwege veiligheid, remweg en andere zaken, zonder ook maar op enige wijze rekening te houden met het feit dat anderen een andere snelheid kunnen hebben dan zij.

Zie je wat ik nu doe? Nu zijn de mensen die wat harder rijden en wat zekerder zijn op de weg ineens de redelijkheid zelve. :) En van punt 1) is niets gelogen - punt twee overdrijft natuurlijk een beetje, dat maakt de illustratie leuker, vind ik persoonlijk.
Maar ontopic: toon maar aan dat ik ongelijk heb.
Op welk punt wil je precies dat ik reageer dan? Je zegt alleen maar dat langzaamrijders beter en redelijker en veiliger bezig zijn dan hardrijders. Dat dat niet per definitie waar is, is al meerdere keren helder geformuleerd in dit topic.
Bij veel mensen valt zeggen dat ze slecht kunnen autorijden nog slechter dan zeggen dat ze slecht in bed zijn. En veel mensen die wat rustiger rijden vinden die hardrijders maar vervelende lieden, vooral onder omstandigheden die zij als gevaarlijk zien. Dat staat toch lijnrecht tegenover elkaar? Hoe is dat ooit te verenigen?
Inhoudelijke argumenten zouden kunnen helpen. En van de langzaamrijders in dit topic hoor ik tot nu toe niet veel meer dan: langzamer rijden is altijd veiliger. En met welke argumenten je ook aankomt, dat is gewoon niet waar (zoals meerdere malen goed onderbouwd beargumenteerd), als je ergens wilt komen in deze wereld.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:13:
1) De mensen die vinden dat je veilig moet rijden, en dat doorstroming en voorspelbare snelheden op de snelweg daar een onderdeel van uitmaken, en die zeker niet van anderen verwachten dat ze net zo hard rijden als zij;
2) De mensen die vinden dat iedereen de snelheid moet laten asymptotiseren naar een absoluut nulpunt vanwege veiligheid, remweg en andere zaken, zonder ook maar op enige wijze rekening te houden met het feit dat anderen een andere snelheid kunnen hebben dan zij.
Als je klaagt dat iemand een karikatuur maakt, moet je niet zelf met een karikatuur terugkomen ;) . Optie 1) is een heel erg onrealistische beschrijving, hoogstens hoe sommigen zichzelf zien, net zoals ze in de spiegel een gespierde adonis zien. Zelfkennis ontbreekt echter en er zit toch echt een bierbuik... :P

Autorijden doe je nooit alleen: het is altijd afhankelijk van de andere weggebruikers en de condities. Als anderen dus langzamer gaan rijden, dan zal de goede chauffeur zich daaraan aanpassen om te voorkomen dat er een groot en onveilig snelheidsverschil optreed. Echter, nogal wat van degenen die zich goed vinden, die willen toch kunnen doorrijden, en daar gaat het fout.

Een klaagtopic als deze toont juist aan dat die aanpassing moeite kost, net zoals de discussie over 180 rijden. Dat is ook een voorbeeld van je niet aanpassen, noch aan de regels noch aan de andere weggebruikers :) .

En JeroenH heeft gelijk als het gaat om de gevoeligheid van hen die zich goede chauffeurs noemen. De overreactie op zelfs maar de suggestie dat ze niet accepteren ook fouten te maken en dat hun oordeel niet zaligmakend is, is vergelijkbaar met het suggereren dat de sportauto een compensatie is voor deficientie in een andere afdeling :+

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 06-01-2010 21:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Ethirty

Who...me?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:32:
En waarom is dat? Niet omdat het overal vol ligt met kapotte auto's en ongevallen! Nee, het gros van autorijdend Nederland schrikt zich een hoedje van alle sneeuw, besluit vervolgens toch maar te rijden en gaat dan met 20km/u over de snelweg sukkelen :r
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:05:
Dat betekent echter niet dat dat een excuus moet zijn om overal maar als een oude trut doorheen te sukkelen. Als je bang bent voor sneeuw, ga er dan niet in rijden. Als je de linkerbaan te glad vind en daarom langzamer rijd dan rechts, ga dan rechts rijden!
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:09:
Sorry, maar, je lult echt alsof je geen auto rijd zelf :P, de TS heeft gelijk, hier ook elke dag die ergenis, wegen zijn notabene vrij en nog van die apen die 50 gaan rijden waar 80 toegestaan is.

Je kunt goed 80 rijden ,als je de afstanden maar aanpast tussen jou en je voorligger!
Ondanks dat ik op basis van deze 3 berichten verwacht dat de rest van dit topic vol staat met mensen die beweren dat het onmogelijk is om met een beetje sneeuw fatsoenlijk door te rijden (en daarom ga ik het topic dus ook niet helemaal lezen) wil ik toch even melden dat ik het héél erg met jullie eens ben d:)b

Alsof ze in Scandinavië, de Alpen of een ander sneeuwzeker gebied elke winter weer een compleet verkeersinfarct hebben van december tot maart. Nederlanders, leer rijden en blijf anders thuis! :X

En ja, ik kom net uit die infarct rondom Amsterdam en ja op grote stukken was wél prima door te rijden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ethirty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:35:
Alsof ze in Scandinavië, de Alpen of een ander sneeuwzeker gebied elke winter weer een compleet verkeersinfarct hebben van december tot maart. Nederlanders, leer rijden en blijf anders thuis! :X
Het is natuurlijk iets genuanceerder dan dat. Veel auto's op relatief weining KM's asfalt i.c.m plotseling slecht weer. Tel jij de factoren bij elkaar op?

Een klein beetje gelijk heb je wel. Ik kom regelmatig mensen tegen die onnodig te langzaam rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 06-01-2010 21:43 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vanochtend was er nauwelijks iemand op de weg in de spits en 's avonds staat de A10 linksom en rechtsom vol met auto's. Dat enorme verschil is er de rest van het jaar ook niet, ook niet in de drukste spitsen. Enige verschil was een fikse sneeuwbui vlak daarvoor. Ik trek dan wellicht onterecht daar de conclusie uit dat diezelfde mensen 's ochtends nergens last van hadden en 's avonds in paniek raken ;)

Voor het gemak reken ik de aso's die in de stad langs je komen razen over de baan voor tegemoedkomend verkeer of over het fietspad ook maar even tot de mensen die niet kunnen rijden. Die moeten ze gewoon definitief de rijbevoegdheid ontzeggen. Kom op zeg, we staan toch allemaal stil, wat maakt jou belangrijker dan de rest

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:13:
Als je klaagt dat iemand een karikatuur maakt, moet je niet zelf met een karikatuur terugkomen ;) .
In de woorden van Johnny in de boekenwinkel: bepoal jei dat? ;)
Optie 1) is een heel erg onrealistische beschrijving, hoogstens hoe sommigen zichzelf zien, net zoals ze in de spiegel een gespierde adonis zien. Zelfkennis ontbreekt echter en er zit toch echt een bierbuik... :P
Oh ja? Er bestaan dus geen mensen die vinden dat je veilig moet rijden, dat doorstroming van belang is, en die zelf misschien wel eens wat harder rijden, maar die dat niet van anderen verwachten? Weet jij dat zo goed? Echt waar joh? ;)
Autorijden doe je nooit alleen
Wow, na dit hele topic kom je met deze openbaring, super! :D Dat dat totaal niet in tegenspraak is met hetgeen ik beschreef in mijn post is je misschien ontgaan?
het is altijd afhankelijk van de andere weggebruikers en de condities. Als anderen dus langzamer gaan rijden, dan zal de goede chauffeur zich daaraan aanpassen om te voorkomen dat er een groot en onveilig snelheidsverschil optreed. Echter, nogal wat van degenen die zich goed vinden, die willen toch kunnen doorrijden, en daar gaat het fout.
Natuurlijk, dat is de enige manier waarop het fout kan gaan. Wat natuurlijk niet kan gebeuren, is dat een goede chauffeur een 'perfectly acceptable' snelheid hanteert (ja CatherinaBE, daar hoort inderdaad een t achter :P), en dat iemand om de een of andere reden een dusdanig lage snelheid hanteert dat er direct gevaar ontstaat, bijvoorbeeld in combinatie met een speciale verrichting (invoegen of zo).
Een klaagtopic als deze toont juist aan dat die aanpassing moeite kost, net zoals de discussie over 180 rijden. Dat is ook een voorbeeld van je niet aanpassen, noch aan de regels noch aan de andere weggebruikers :) .
Ach ja, want degene die dit topic opende kan natuurlijk nooit gelijk gehad hebben. Hij was wel de enige getuige van zijn situatie, maar omdat hij klaagt, is hij per definitie zelf al schuldig aan de situatie. De selecte groep 'holier than thou' tweakers springt prompt in de houding en zal deze snelheidsduivel wel eens even terechtwijzen, want dat is toch uiteindelijk de enige logische reactie op dit topic, right? Die mensen waarover hij klaagt kunnen met geen mogelijkheid te zacht gereden hebben, want:

1) Er bestaat niet zoiets als 'te zacht', hoe langzamer hoe veiliger;
2) Hij is een notoire hardrijder, en daarom kan niets wat hij schrijft de waarheid zijn (okay, niemand twijfelt aan het gebeurde an sich, maar hij moet toch wel de schuldige geweest zijn);
3) Hij zegt wel dat de snelheid die hij hanteerde veilig was, maar dat kan niet zo geweest zijn, want anderen reden langzamer - dus zij reden de veilige snelheid!
En JeroenH heeft gelijk als het gaat om de gevoeligheid van hen die zich goede chauffeurs noemen.
Kleine nuance: er zijn volgens mij maar weinigen in dit topic die zichzelf uitgesproken als een 'goede chauffeur' betitelen. Jij leidt dit waarschijnlijk af uit het feit dat ze anderen slechte chauffeurs noemen. Is toch niet helemaal hetzelfde. Ik ben persoonlijk bijvoorbeeld niet onverdeeld onder de indruk van mijn bestuurderscapaciteiten. But I can spot a bad driver when I see one. En dan kan eenieder mij vertellen dat ik mezelf misschien superieur vind. Maar ja, als ik niet mag zeggen dat ik anderen slecht vind autorijden, vertel mij dan ook niets over mijn capaciteiten. Zeker als je ze niet in levende lijve hebt mogen aanschouwen. ;)
De overreactie op zelfs maar de suggestie dat ze niet accepteren ook fouten te maken en dat hun oordeel niet zaligmakend is, is vergelijkbaar met het suggereren dat de sportauto een compensatie is voor deficientie in een andere afdeling :+
Ik weet niet wie er volgens jou 'overreageert' (niet echt Nederlands, geloof ik, maar een beter alternatief kan ik even niet verzinnen), maar als je HTT-Thalan bedoelt, zijn nogal sterke reacties komen volgens mij vanuit het feit dat het eerste wat men deed als reactie op zijn topic is hem als snelheidsmaniak, overdreven (ongerechtvaardigd) zelfverzekerde bestuurder en een slechte automobilist te bestempelen. Ik kan me zo voorstellen dat iemand dan in de verdediging schiet. En dan kan je zeggen dat hij dat kon verwachten als reactie op zo'n topic (wat ik overigens onzin vind; waarom voelen zoveel mensen zich slachtoffer van de TS terwijl ze er helemaal niet bij waren?), maar vervolgens wordt er niet meer naar zijn argumenten geluisterd.

En als je mij bedoelt: ik doe niet aan 'overreacting'. I just call stupidity when I see it. En het topic staat er vol mee, en niet op de laatste plaats van de mensen die zich zo hard op de borst kloppen over hun 'veilige' rijstijl. En geloof me, ik schrijf dit alles met een grote glimlach op mijn gezicht - pure entertainment voor mij.
Ethirty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:01:
Vanochtend was er nauwelijks iemand op de weg in de spits en 's avonds staat de A10 linksom en rechtsom vol met auto's. Dat enorme verschil is er de rest van het jaar ook niet, ook niet in de drukste spitsen. Enige verschil was een fikse sneeuwbui vlak daarvoor. Ik trek dan wellicht onterecht daar de conclusie uit dat diezelfde mensen 's ochtends nergens last van hadden en 's avonds in paniek raken ;)
Het was bizar inderdaad. Niet alleen de ring, maar de stad was ook onbereikbaar. Heb er vanaf de Schipholtunnel tot thuis (20 km) 2 uur en 50 minuten over gedaan, en dan heb ik nog wel wat rare routes (kende ze niet eens, lang leve de TomTom) gebruikt om de laatste kilometers niet gewoon 2 uur stil te staan.

Ik moet wel zeggen: doorrijden (om van hardrijden maar niet te spreken) ging ook gewoon niet. Ik was vroeg vertrokken uit Den Haag omdat ik de ring al vol zag lopen op de ANWB site, maar dat maakte niets uit, vlak voor Schiphol kwam ik in de sneeuw terecht, en toen was het afgelopen met het doorrijden. Er was al uren niet meer gepekeld, en de boel werd gewoon instantly glad. Vanaf dat punt heb ik niemand meer harder dan 60 zien rijden. En ja, dan gaat er ergens iets mis, of willen mensen in de 'snelste baan' zitten (right), en dan komt de hele stoet tot stilstand. Op- en afritten vol, binnenstad loopt vol, geen beweging meer in te krijgen.
Voor het gemak reken ik de aso's die in de stad langs je komen razen over de baan voor tegemoedkomend verkeer of over het fietspad ook maar even tot de mensen die niet kunnen rijden. Die moeten ze gewoon definitief de rijbevoegdheid ontzeggen. Kom op zeg, we staan toch allemaal stil, wat maakt jou belangrijker dan de rest
Hmm, dit heb ik niet gezien op mijn route. Het enige wat ik wel zag was mensen die er schijnbaar 'helemaal klaar mee' waren, en om gingen draaien (op de binnenwegen dus, niet op de snelweg ;)). Je ziet dan aan de overdreven agressieve manier van steken dat ze boos zijn of zo. Tsja, dat gaat helpen. ;) Het enige wat me stoorde was een aantal mensen die gewoon niet 'mee wilden doen' of zo. Niemand ertussen laten, of zelf er ineens tussen schieten, geen handje voor bedankt of zo, niets. Magoed, muziekje op, relaxen, en je komt er wel. Kon zelfs nog voor de deur parkeren. :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 22:55 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mja, ik probeerde juist de stad uit te komen. Zat tegen de S106 aan vlak naast de A10. Ben tegen het verkeer in gaan rijden (op de goede helft natuurlijk :+) en als ik nu terugkijk op Latitude heb ik daardoor een belachelijke omweg genomen, maar heb uiteindelijk maar beperkt echt stil gestaan.

Als ik het ergens stil zag staan reed ik in tegenovergestelde richting. De auto is daardoor vrijwel continue aan het rollen geweest. Rijden kan ik het niet noemen als je over 12km dik 2u doet. Ik ben uiteindelijk via Osdorp-Sloten-Badhoevedorp bij Aalsmeer de A9 richting Amstelveen opgedraaid :o

Een ding weet ik zeker, de afgelegde route ga ik nevernooit niet meer terug vinden :P Gewoon links-rechts-links en de navi maar: "keer om alstublieft". Yeah right...

Ik geloof dat ik in de 12 jaar dat ik auto rij pas een keer zoveel chaos door sneeuw heb gezien en dat is al snel een jaar of 8-10 geleden. Toen moest ik op mijn route meerdere keren op de vluchtstrook stoppen om aangekoekte sneeuw onder mijn wissers vandaan te halen. En nóg reed men toen harder dan tegenwoordig.

#team_UTC+1

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@kryz: ik amuseer me ook kostelijk, hoor :P . Maar valt het je niet op dat je in respons op een spottende oversimplificatie, je zelf ook met een oversimplificatie kwam, door maar 2 categorieen te kiezen? Ik steun de langzaamrijder niet en ik steun de hardrijder niet. Ik observeer alleen, en gooi van tijd tot tijd een botje in de meute ;)

heb even geen zin om te gaan quoten, dan krijg je alleen weer van die uberlange posts :+ .

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 00:48:
@kryz: ik amuseer me ook kostelijk, hoor :P . Maar valt het je niet op dat je in respons op een spottende oversimplificatie, je zelf ook met een oversimplificatie kwam, door maar 2 categorieen te kiezen?
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:13:
Zie je wat ik nu doe? Nu zijn de mensen die wat harder rijden en wat zekerder zijn op de weg ineens de redelijkheid zelve. :)
Ik heb letterlijk gezegd dat ik dat aan het doen was, dus ik denk dat het me wel opgevallen is, ja. ;)
Ik steun de langzaamrijder niet en ik steun de hardrijder niet. Ik observeer alleen, en gooi van tijd tot tijd een botje in de meute ;)
Nou moet je jezelf niet boven de rest van de discussie plaatsen door te doen alsof je volledig objectief bent. Dat strookt namelijk niet helemaal met de posts die je tot nu toe geschreven hebt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 01:10:
Nou moet je jezelf niet boven de rest van de discussie plaatsen door te doen alsof je volledig objectief bent. Dat strookt namelijk niet helemaal met de posts die je tot nu toe geschreven hebt.
Waar claim ik dat ik objectief ben? Ik zeg alleen dat ik noch de langzaamrijder, noch de hardrijder steun. Dat maakt me niet neutraal (duh), maar ik pas niet in de twee categorieen die je definieerde :Y) .

Objectiviteit is overrated :+

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 07-01-2010 01:13 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
L1nt schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:48:
[...]

Zo kun je op alle slakken zout leggen. Het gaat hier om rijden in winterse omstandigheden, in de zomer word je niet gewaarschuwd voor gladde op- en afritten, maar daar gaat het hier dus niet om. De TS merkt op dat met dit weer niemand meer normaal lijkt te kunnen rijden, wat heeft jouw zomerse weer daar nou mee te maken dan?

Wat betreft uitspraken over rijvaardigheid: 90% van de internetters denkt van zichzelf dat hij bovengemiddeld goed rijdt (ik ook :+), maar voor het overgrote deel is dat een overschatting van de eigen rijvaardigheid. Dat is geen mening, da's een feit. Hoe dat bij individuele gevallen zit kun je inderdaad onmogelijk aantonen, maar bepaalde uitspraken hier in dit topic geven me wel het idee dat er wat overmoedige bestuurders reageren hier :X

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ethirty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:35:
[...]

niet elke keer, maar ik heb in Oostenrijk wel eens 40 km in acht uur af mogen leggen na hevige sneeuwval.
dat opgehemel van andere landen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:47:
[...]

niet elke keer, maar ik heb in Oostenrijk wel eens 40 km in acht uur af mogen leggen na hevige sneeuwval.
Hevige sneeuwval in Oostenrijk is wat anders dan de 'hevige sneeuw' die wij hier hebben gehad. De wegen zijn overwegend vrij en echt dik belegd ligt het in veel delen niet. Natuurlijk gaat het elders ook wel eens mis, maar wij Nederlanders lijken wel heel onervaren, dat we met een paar cm sneeuw het halve land plat leggen.

• BlakHawk
YellowCube schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:47:
Het verschil is dat daar dan een meter sneeuw valt en hier 10cm!!!

Mensen, als je het eng vind om harder te rijden, neem dan gewoon de rechter baan!!!!
Ga niet 30 km/h, even hard als de rechterbaan rijden, terwijl de hele linkerbaan voor je vrij is!

Als je niet durft in te halen, doe het dan ook niet.

Ik ben gisteren en vandaag ook zo veel auto's tegen gekomen die links rijden terwijl de rechterbaan vrij is, misschien omdat het wisselen van baan eng is ofzo!?!?

Blijf dan rechts!!!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

HTT-Thalan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:05:
[...]

Hevige sneeuwval in Oostenrijk is wat anders dan de 'hevige sneeuw' die wij hier hebben gehad. De wegen zijn overwegend vrij en echt dik belegd ligt het in veel delen niet. Natuurlijk gaat het elders ook wel eens mis, maar wij Nederlanders lijken wel heel onervaren, dat we met een paar cm sneeuw het halve land plat leggen.
we zijn ook heel onervaren.
Plus drukte. Zelfs met mooi weer kan de hele zaak vast staan.

• !null
Het is vaak het overvolle wegennet. Vaak rijdt het op veel wegen altijd wel aardig door, maar hoeft er weinig te gebeuren of het staat al vast, omdat er geen marge meer is. Een ongeluk heeft grote invloed, maar je merkt het al met regen. Sneeuw is natuurlijk rampzalig.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dfrenner schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:07:
Mensen, als je het eng vind om harder te rijden, neem dan gewoon de rechter baan!!!!
Ga niet 30 km/h, even hard als de rechterbaan rijden, terwijl de hele linkerbaan voor je vrij is!

Als je niet durft in te halen, doe het dan ook niet.
Maar dfrenner toch! Dat mogen wij niet roepen! Want omdat al die mensen óók over een rijbewijs beschikken zijn zij net zulke capabele automobilisten en hebben zij net zo veel recht om iemand in te halen als wij! En net zo veel recht om links te rijden! We mogen ze niet als 'minder' zien omdat ze bang zijn auto te rijden in de sneeuw!

En zodra wij het wel roepen, ontmaskeren wij onszelf direct als antisociale, bumperklevende linkerbaanrijders die veel minder goed kunnen rijden dan die mensen die 'verstandig' zo langzaam mogelijk rijden!

ik accepteer geen verantwoordelijkheid voor gekneusde zieltjes van mensen die het sarcasme hierin niet zien

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2010 10:00 ]

• BlakHawk
HTT-Thalan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:59:
[...]

Maar dfrenner toch! Dat mogen wij niet roepen! Want omdat al die mensen óók over een rijbewijs beschikken zijn zij net zulke capabele automobilisten en hebben zij net zo veel recht om iemand in te halen als wij! En net zo veel recht om links te rijden! We mogen ze niet als 'minder' zien omdat ze bang zijn auto te rijden in de sneeuw!

En zodra wij het wel roepen, ontmaskeren wij onszelf direct als antisociale, bumperklevende linkerbaanrijders die veel minder goed kunnen rijden dan die mensen die 'verstandig' zo langzaam mogelijk rijden!

ik accepteer geen verantwoordelijkheid voor gekneusde zieltjes van mensen die het sarcasme hierin niet zien
Natuurlijk mag je inhalen, maar DOE dat dan ook...
Ga niet dezelfde snelheid rijden en zo het verkeer achter je ophouden...

Daarnaast, sneeuw of geen sneeuw. De plek op de weg weg is nog steeds rechts!!!
En gisterenavond ben ik diverse automobilisten tegengekomen die links rijden bij een vrije rechter rijbaan...

Mag je er dan rechts langs onder het mom van filerijden??? Niemand rijdt immers harder dan 30 km/h :P

Als je gewoon 50 rijd gaat het ook prima op de snelweg recht vooruit... Dus wil je het niet, prima, dan rijd je rechts.

Ik heb het niet over 120 gaan rijden oid, voor de duidelijkheid!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

HTT-Thalan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:05:
[...]

Is dat trouwens zo raar dan? Als het maar enkele keren per jaar voor komt kan je er ook niet ervaren in worden. Logisch dat we dan extra voorzichtig zijn. Eskimo`s moeten denk ik ook even wennen als ze ineens in afrika moeten overleven :)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Wat een gemoddergooi hier trouwens. Wat een kinderachtige pubers zijn hier bezig.

Verwijderd

Guillome schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:41:
[...]

Is dat trouwens zo raar dan? Als het maar enkele keren per jaar voor komt kan je er ook niet ervaren in worden. Logisch dat we dan extra voorzichtig zijn. Eskimo`s moeten denk ik ook even wennen als ze ineens in afrika moeten overleven :)
Schijnbaar beschikt rijkswaterstaat wel over sneeuwschuivers. Die ze pas inzetten als ze zien dat het zout op is. Maar wel 38 miljoen griprikken inslaan. Alles wat met belastingcenten gebeurd, is slecht georganiseerd, en zelden met goed doordachte planning, had ik de noordzuidlijn al genoemd? Nee? Bij deze dan.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Als de ontopic discussie te absurd wordt ga je maar flink offtopic? :o

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:45

Mud

YellowCube schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:10:
[...]

we zijn ook heel onervaren.
Plus drukte. Zelfs met mooi weer kan de hele zaak vast staan.
dat dus

Zelf rijd ik heel weinig auto en zou ik dus absoluut niet durven te rijden op de binnenstraatjes (ringbanen e.d zijn wel clean hier).

Kwestie van ervaring, durven en je rijstijl aanpassen aan de situatie (en dat verschilt heel erg per persoon).

Hetzelfde zie ik op de motor (zit aan 25kW beperking), ik ken iemand anders die even lang zijn rijbewijs heeft en ook 25kW moet rijden maar overal veel veel langzamer rijd en nog veel dingen niet durft. Je moet dit dingen maar gewoon accepteren..

• !null
Guillome schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:11:
Je ziet te zeuren over het niveau van de discussie maar zelf help je het niveau ondertussen ook mee naar beneden. En dat terwijl je eigenlijk uit deze discussie zou stappen.

• BlakHawk
Guillome schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:11:
Was helemaal niet off-topic wat hij zegt...
Het ging immers over verkeer en sneeuw, daar hoort strooien en schuiven toch ook echt bij!
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:47:
Schijnbaar beschikt rijkswaterstaat wel over sneeuwschuivers. Die ze pas inzetten als ze zien dat het zout op is. Maar wel 38 miljoen griprikken inslaan. Alles wat met belastingcenten gebeurd, is slecht georganiseerd, en zelden met goed doordachte planning, had ik de noordzuidlijn al genoemd? Nee? Bij deze dan.
Strooien is leuk als het even sneeuwt en vriest, maar bij deze langdurige periode is het zo nadelig... De snelweg wordt een ijsbaan, doordat het eerst smelt door zout en daarna vriest het 's nachts weer op... Neem een voorbeeld aan landen die hier ervaring mee hebben:
Alleen schuiven...

Laat dat zout achterwege, vooral met aankomend weekend met temperaturen van -15, zout maakt het alleen maar erger!!!

Maar wat verwacht je nou met deze opmerking:
Guillome schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:42:
Wat een gemoddergooi hier trouwens. Wat een kinderachtige pubers zijn hier bezig.
Geen idee waar je het over hebt, maar al wist ik het. Dan nog zou ik het negeren door je manier van reactie uitlokken...

[ Voor 43% gewijzigd door BlakHawk op 07-01-2010 11:34 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 16:42
Als ik ondertussen iets geleerd heb is dat een discussie over (auto)rijgedrag een eindeloze discussie is. Iedereen heeft er een andere mening over. En iedereen blijft door discussiëren om de ander te overtuigen van zijn/haar visie.

• JeroenH
Guillome schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:42:
Het gaat over autorijden, wat had je dan gedacht? Mijn mening over de 'twee partijen' (kort gezegd de hardrijders tegenover de voorzichtigen) die lijnrecht tegenover elkaar staan zie in bijna elke post hier bewezen. Het lijkt wel alsof bijna geen enkele activiteit het slechtste in de mens naar boven brengt als autorijden. Het zal wel het stukje anonimiteit zijn wat die anderhalve ton blik je verleent...

Verwijderd

Als het zout beschikbaar was, hadden ze het volop gestrooid, je ziet toch als overheidsinstantie wat dit doet met de economie, iedereen die gisteravond 7 uur deed over een stukje wat normaal een uur duurt, zal vandaag of later aanwezig zijn, of gewoon niet zo fris en er flink de balen van hebben.
De overheid, rijkswaterstaat in dit geval heeft gewoon flink bezuinigd op de voorraad, dan zijn dit de blaren waar we op moeten zitten, als heel Europa roept om zout.

En als je over zout rijd ipv ijs, rijden we een stuk harder door denk ik. Als dat niet ontopic was, dan liever dat getroll van jou? :)

• !null
JeroenH schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:34:
Het zal wel het stukje anonimiteit zijn wat die anderhalve ton blik je verleent...
Dat is eigenlijk vergelijkbaar met internetten. Mensen zijn op internet ook veel groffer en durfen meer dan in het echte leven.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Kostelijk vermaak :o

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:37:
De overheid, rijkswaterstaat in dit geval heeft gewoon flink bezuinigd op de voorraad, dan zijn dit de blaren waar we op moeten zitten, als heel Europa roept om zout.
Over dat soort opmerkingen kan ik me behoorlijk kwaad maken. Je verzint een leugen, of je herhaalt een verzonnen leugen van een ander met als doel de overheid zwart te maken. Vroeger liet de koning je gewoon onthoofden voor dat soort lasterpraat. En terecht.

Maar. De gemeente Haarlem, waar ik woon, heeft sinds eind december 2300 ton zout gestrooit. De vorige winter, waar we ook genoeg sneeuw en gladheid gehad hebben heeft in totaal, oktober 2008 tot april 2009, 1200 ton zout gekost. Hoezo bezuinigingen? Hoezo slecht beleid? Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden. Heel Nederland heeft in 10 dagen meer zout gestrooid dan in het voorgaande jaar. Nogal wiedes dat het zout opraakt.

De enige fout die ik zie is dat de overheid niet genoeg waarzeggers en helderzienden in dienst heeft die dit soort 'rampen' kunnen voorspellen. Het is winter, dit soort dingen gebeuren in de winter, al zeker een jaar of 6000, dus leer er maar mee leven.

Half Nederland staat klaar aan de zijlijn om de overheid wel even te vertellen hoe dit wel opgelost had moeten worden. Bijna iedereen denkt op een of andere manier een soort magische topmanager te zijn die het beter kan. Of het nou Rijkswaterstaat, de NS, de lokale overheid, Schiphol's beveiliging of het gevangeniswezen is. Dankzij de interwebs en de populistische partijen is Nederland een natie met 8 miljoen luidkeels klagende betweters geworden.

Oh, en laat ik vooral het CBR en de rijscholen niet vergeten. TS weet maar al te goed wat er mis is met rijopleidingen en -examens in Nederland. Gek genoeg werkt 'ie niet bij het CBR. Verspilling van talent, zeg ik je.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Nog even en het gaat over doodstraf, extreem links/rechts, politiek, oorlog etc whaha. Ik haal vanavond een zak M&Ms erbij :o

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:37:
Als het zout beschikbaar was, hadden ze het volop gestrooid, je ziet toch als overheidsinstantie wat dit doet met de economie, iedereen die gisteravond 7 uur deed over een stukje wat normaal een uur duurt, zal vandaag of later aanwezig zijn, of gewoon niet zo fris en er flink de balen van hebben.

En als je over zout rijd ipv ijs, rijden we een stuk harder door denk ik. Als dat niet ontopic was, dan liever dat getroll van jou? :)
Maar als er nooit gestrooid was, dan reden we nu niet over ijs heen..

Verwijderd

burne schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:04:
[...]

Over dat soort opmerkingen kan ik me behoorlijk kwaad maken. Je verzint een leugen, of je herhaalt een verzonnen leugen van een ander met als doel de overheid zwart te maken. Vroeger liet de koning je gewoon onthoofden voor dat soort lasterpraat. En terecht.

Maar. De gemeente Haarlem, waar ik woon, heeft sinds eind december 2300 ton zout gestrooit. De vorige winter, waar we ook genoeg sneeuw en gladheid gehad hebben heeft in totaal, oktober 2008 tot april 2009, 1200 ton zout gekost. Hoezo bezuinigingen? Hoezo slecht beleid? Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden. Heel Nederland heeft in 10 dagen meer zout gestrooid dan in het voorgaande jaar. Nogal wiedes dat het zout opraakt.

De enige fout die ik zie is dat de overheid niet genoeg waarzeggers en helderzienden in dienst heeft die dit soort 'rampen' kunnen voorspellen. Het is winter, dit soort dingen gebeuren in de winter, al zeker een jaar of 6000, dus leer er maar mee leven.

Half Nederland staat klaar aan de zijlijn om de overheid wel even te vertellen hoe dit wel opgelost had moeten worden. Bijna iedereen denkt op een of andere manier een soort magische topmanager te zijn die het beter kan. Of het nou Rijkswaterstaat, de NS, de lokale overheid, Schiphol's beveiliging of het gevangeniswezen is. Dankzij de interwebs en de populistische partijen is Nederland een natie met 8 miljoen luidkeels klagende betweters geworden.

Oh, en laat ik vooral het CBR en de rijscholen niet vergeten. TS weet maar al te goed wat er mis is met rijopleidingen en -examens in Nederland. Gek genoeg werkt 'ie niet bij het CBR. Verspilling van talent, zeg ik je.
De gemeente waar ik woon (lekker puh) strooide vorig jaar de hoofdweg van het dorp waar ik woon. De zondag voor kerst, toen het hevig gesneeuwd had strooide ze niet. De hoofdweg is afgelopen zondag ook niet gestrooid. Ik verkoop geen leugens, want het zout is op het is al 3 weken sneeuw in Nederland - ben je overheid, speel je daar op in. Nederland moet op het journaal horen dat het zout op is. Onthoofd mij maar, maar dat is toch slecht management.

Oh en laat ik het even hebben over het CBR, daar verkoop jij ook onzin, er is niks mis met de examens, je kan geen sneeuwrijden of slipcursus verplichten, omdat je niet leert (nu niet nooit niet) om met weersomstandigheden te rijden, je leert om de verkeersregels toe te passen. Zo is het. Iedereen kan ongelukjes krijgen, iemand die slipt en botst is geen onkundige lambal, nee, die kan ook gewoon een ongelukje hebben gehad. Iemand met slipcursus achter zijn kiezen is niet beter voorbereid. 1x water onder je wielen op zo'n cursus en je bent een specialist? Kul. Hoeveel is genoeg? 2 lessen? :) 2 'sneeuwperiodes'? Ja, joh, talent!

Half Nederland staat klaar om de overheid wat te vertellen? Wat? Nee, half Nederland staat in de file om half twee snachts, terwijl de wegbeheerder al 3 weken weet dat het sneeuwt. En dan schrijf ik leugens? Ik heb dan niet met rijkswaterstaat gebeld, maar ik heb ook ogen, en ik lees ook dat de overheid griepprikken inkoopt 2 per hoofd, terwijl je weet dat half Nederland op voorhand geen griepprik wil, laat staan 2.

Dan zeg ik slecht management.

• BlakHawk
Maar waarom houdt je zo vast aan dat strooien?

Voordelen zie ik alleen maar als het daarna weer dooit, of stopt met sneeuwen. Met dit aanhoudende weer geeft het alleen maar nadelen:
- Blijft glad
- Na een nacht matige tot strenge vorst, lijkt het net of het geijzeld heeft, gewoon een spekgladde ijslaag! (waar je banden in sneeuw nog enige vorm van grip hebben, is dat bij ijs nihil...
- Kost veel geld
- Slecht voor het grondwater/milieu

We zijn één van de weinige landen die strooien, waarom nemen we geen voorbeeld aan landen die echt ervaring met sneeuw hebben???

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste