In de woorden van Johnny in de boekenwinkel: bepoal jei dat?

Optie 1) is een heel erg onrealistische beschrijving, hoogstens hoe sommigen zichzelf zien, net zoals ze in de spiegel een gespierde adonis zien. Zelfkennis ontbreekt echter en er zit toch echt een bierbuik...

Oh ja? Er bestaan dus geen mensen die vinden dat je veilig moet rijden, dat doorstroming van belang is, en die zelf misschien wel eens wat harder rijden, maar die dat niet van anderen verwachten? Weet jij dat zo goed? Echt waar joh?

Autorijden doe je nooit alleen
Wow, na dit hele topic kom je met deze openbaring, super!

Dat dat totaal niet in tegenspraak is met hetgeen ik beschreef in mijn post is je misschien ontgaan?
het is altijd afhankelijk van de andere weggebruikers en de condities. Als anderen dus langzamer gaan rijden, dan zal de goede chauffeur zich daaraan aanpassen om te voorkomen dat er een groot en onveilig snelheidsverschil optreed. Echter, nogal wat van degenen die zich goed vinden, die willen toch kunnen doorrijden, en daar gaat het fout.
Natuurlijk, dat is de
enige manier waarop het fout kan gaan. Wat natuurlijk niet kan gebeuren, is dat een goede chauffeur een 'perfectly acceptable' snelheid hanteert (ja CatherinaBE, daar hoort inderdaad een t achter

), en dat iemand om de een of andere reden een dusdanig lage snelheid hanteert dat er direct gevaar ontstaat, bijvoorbeeld in combinatie met een speciale verrichting (invoegen of zo).
Een klaagtopic als deze toont juist aan dat die aanpassing moeite kost, net zoals de discussie over 180 rijden. Dat is ook een voorbeeld van je niet aanpassen, noch aan de regels noch aan de andere weggebruikers

.
Ach ja, want degene die dit topic opende kan natuurlijk nooit gelijk gehad hebben. Hij was wel de enige getuige van zijn situatie, maar
omdat hij klaagt, is hij per definitie zelf al schuldig aan de situatie. De selecte groep 'holier than thou' tweakers springt prompt in de houding en zal deze snelheidsduivel wel eens even terechtwijzen, want dat is toch uiteindelijk de enige logische reactie op dit topic, right? Die mensen waarover hij klaagt kunnen met geen mogelijkheid te zacht gereden hebben, want:
1) Er bestaat niet zoiets als 'te zacht', hoe langzamer hoe veiliger;
2) Hij is een notoire hardrijder, en daarom kan niets wat hij schrijft de waarheid zijn (okay, niemand twijfelt aan het gebeurde an sich, maar hij moet toch wel de schuldige geweest zijn);
3) Hij zegt wel dat de snelheid die hij hanteerde veilig was, maar dat kan niet zo geweest zijn, want anderen reden langzamer - dus zij reden de veilige snelheid!
En JeroenH heeft gelijk als het gaat om de gevoeligheid van hen die zich goede chauffeurs noemen.
Kleine nuance: er zijn volgens mij maar weinigen in dit topic die zichzelf uitgesproken als een 'goede chauffeur' betitelen. Jij leidt dit waarschijnlijk af uit het feit dat ze anderen slechte chauffeurs noemen. Is toch niet helemaal hetzelfde. Ik ben persoonlijk bijvoorbeeld niet onverdeeld onder de indruk van mijn bestuurderscapaciteiten. But I can spot a bad driver when I see one. En dan kan eenieder mij vertellen dat ik mezelf misschien superieur vind. Maar ja, als ik niet mag zeggen dat ik anderen slecht vind autorijden, vertel mij dan ook niets over mijn capaciteiten. Zeker als je ze niet in levende lijve hebt mogen aanschouwen.

De overreactie op zelfs maar de suggestie dat ze niet accepteren ook fouten te maken en dat hun oordeel niet zaligmakend is, is vergelijkbaar met het suggereren dat de sportauto een compensatie is voor deficientie in een andere afdeling

Ik weet niet wie er volgens jou 'overreageert' (niet echt Nederlands, geloof ik, maar een beter alternatief kan ik even niet verzinnen), maar als je HTT-Thalan bedoelt, zijn nogal sterke reacties komen volgens mij vanuit het feit dat het eerste wat men deed als reactie op zijn topic is hem als snelheidsmaniak, overdreven (ongerechtvaardigd) zelfverzekerde bestuurder en een slechte automobilist te bestempelen. Ik kan me zo voorstellen dat iemand dan in de verdediging schiet. En dan kan je zeggen dat hij dat kon verwachten als reactie op zo'n topic (wat ik overigens onzin vind; waarom voelen zoveel mensen zich slachtoffer van de TS terwijl ze er helemaal niet bij waren?), maar vervolgens wordt er niet meer naar zijn argumenten geluisterd.
En als je mij bedoelt: ik doe niet aan 'overreacting'. I just call stupidity when I see it. En het topic staat er vol mee, en niet op de laatste plaats van de mensen die zich zo hard op de borst kloppen over hun 'veilige' rijstijl. En geloof me, ik schrijf dit alles met een grote glimlach op mijn gezicht - pure entertainment voor mij.
Ethirty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:01:
Vanochtend was er nauwelijks iemand op de weg in de spits en 's avonds staat de A10 linksom en rechtsom vol met auto's. Dat enorme verschil is er de rest van het jaar ook niet, ook niet in de drukste spitsen. Enige verschil was een fikse sneeuwbui vlak daarvoor. Ik trek dan wellicht onterecht daar de conclusie uit dat diezelfde mensen 's ochtends nergens last van hadden en 's avonds in paniek raken

Het was bizar inderdaad. Niet alleen de ring, maar de stad was ook onbereikbaar. Heb er vanaf de Schipholtunnel tot thuis (20 km) 2 uur en 50 minuten over gedaan, en dan heb ik nog wel wat rare routes (kende ze niet eens, lang leve de TomTom) gebruikt om de laatste kilometers niet gewoon 2 uur stil te staan.
Ik moet wel zeggen: doorrijden (om van hardrijden maar niet te spreken) ging ook gewoon niet. Ik was vroeg vertrokken uit Den Haag omdat ik de ring al vol zag lopen op de ANWB site, maar dat maakte niets uit, vlak voor Schiphol kwam ik in de sneeuw terecht, en toen was het afgelopen met het doorrijden. Er was al uren niet meer gepekeld, en de boel werd gewoon instantly glad. Vanaf dat punt heb ik niemand meer harder dan 60 zien rijden. En ja, dan gaat er ergens iets mis, of willen mensen in de 'snelste baan' zitten (right), en dan komt de hele stoet tot stilstand. Op- en afritten vol, binnenstad loopt vol, geen beweging meer in te krijgen.
Voor het gemak reken ik de aso's die in de stad langs je komen razen over de baan voor tegemoedkomend verkeer of over het fietspad ook maar even tot de mensen die niet kunnen rijden. Die moeten ze gewoon definitief de rijbevoegdheid ontzeggen. Kom op zeg, we staan toch allemaal stil, wat maakt jou belangrijker dan de rest
Hmm, dit heb ik niet gezien op mijn route. Het enige wat ik wel zag was mensen die er schijnbaar 'helemaal klaar mee' waren, en om gingen draaien (op de binnenwegen dus, niet op de snelweg

). Je ziet dan aan de overdreven agressieve manier van steken dat ze boos zijn of zo. Tsja, dat gaat helpen.

Het enige wat me stoorde was een aantal mensen die gewoon niet 'mee wilden doen' of zo. Niemand ertussen laten, of zelf er ineens tussen schieten, geen handje voor bedankt of zo, niets. Magoed, muziekje op, relaxen, en je komt er wel. Kon zelfs nog voor de deur parkeren.
[
Voor 19% gewijzigd door
Verwijderd op 06-01-2010 22:55
]