Deels eens...
Men belt, SMSt, kijkt filmpjes, eet een burger en kamt hun haar achter het stuur, de auto stuurt ons toch wel veilig door het verkeer...
Wat heeft dit ermee te maken?
Moderne auto's in sneeuw/ijs kunnen ook niet toveren.
Toveren niet, maar kunnen wel veel meer!
http://www.dumpert.nl/med.../vrouwen_en_gladheid.html
Dit zijn echt niet allemaal oude barrels, wel veel mensen die hun rijkwaliteiten en auto overschatten, de situatie onderschatten en daarom gewoon te hard rijden (en daarom te hard remmen omdat ze geen rekening hadden gehouden met de veel langere remweg met dit soort weer).
Vooral dat eerste busje is tekenend. Gewoon 50 rijden in dat soort weer terwijl er 50 meter verderop een rotonde is

Altijd ver van te voren beginnen met remmen, zodat je beter kunt inschatten hoe doe auto op dat stukje weg reageert en dat je nog zat ruimte hebt om te remmen... Hard rijden is geen probleem, maar inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt om tot stilstand te komen wel! Dat busje remt veel te laat en onderschat de gladheid... En komt dus te hard aanrijden ja!
Maar als er niet gestrooid zou zijn, was het er minder glad! Je hebt nog altijd meet grip op sneeuw, dan op ijs! Vooral met winterbanden... Op ijs maakt het niet meer uit wat voor banden je hebt!
Daarom ben ik met deze extreme temperaturen tegen strooien...
FireAge schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 07:34:
Ow dat ik dit topic gemist heb. Ik zit me al dagen op te vreten over die kansloze lui.
En als je ze dan inhaalt op de 80 k/m weg waar zij 40 rijden, dan beginnen ze met hun lichten te flitsen.
Alsof die sneeuw die aan de kant van de weg ligt "plotseling" de weg op kan springen om hun arme auto aan te vallen.

Ik heb dat op de snelweg, zo herkenbaar wat je zegt!!
Ons parkeerterrein wordt niet vrijgemaakt en het is elke keer weer feest om te zien hoe mensen denken dat ze door meer gas te geven wel door de sneeuw heen komen. Laatst een kerel 30 minuten bezig geweest van het parkeerterrein af te komen. Met loeiende motor zat hij gewoon voren in de sneeuw en slush te trekken totdat zijn banden de grond raakten. Dan schot de auto weer een stukje naar voren/achteren en trapte hij op de rem. Dit herhaalde zich een half uur lang, en daarna was hij op de weg. Hou mijn hart vast over wat dit soort figuren vervolgens op de weg uithalen.
Ik vind het altijd zo leuk die parkeerterreinen waar nog niemand heeft gereden
Mijn zwager heeft zomerbanden en komt er niet eens op, maar het is leuk om te zien dat die auto het ook een keer moeilijk heeft. Maar vast komen te staan is me nog niet gelukt...
Ik zoek het inderdaad een beetje op... Ook bij die heuveltjes is het altijd grappig om te zien dat iedereen elkaar moet duwen. Dan staan er mensen langs de kant van de weg te gebaren dat je de vaart erin moet houden. Dan stoppen en het raampje open en ze vragend aankijken van wat ze bedoelen
En vervolgens zonder moeite het heuveltje op, waar iedereen geduwd wordt! Ik kan niet wachten tot er weer 25cm gaat vallen...
HTT-Thalan schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:23:
(ook als antwoord @ dfrenner)
Er liggen behoorlijk grote velgen/banden onder de Opel, maar ik weet niet precies welke maat, dat boeit met niet zoveel.
Het parkeerterrein hier is half sneeuw half ijs, maar op beide terreinen kwam ik met de 205 beter weg. De Opel probeerde wel in te grijpen (dat maakte ik op uit het knipperende oranje autootje in het dashboard met van die kronkels eronder) maar het lukte gewoon niet, hij schoof naar de zijkant. Optrekken slipte hij ook gewoon, ik moest gewoon echt spelen met de koppeling en uiteindelijk maar in zijn 2 wegrijden, en ik heb echt beleefd gereden, dat doe ik altijd als het spul in kwestie niet van mij is. Ik heb ook niks uitgezet aan snufjes, ik zou niet eens weten waar of hoe.
Dan werkt TC in ieder geval niet hoe het zou moeten werken... Bij mij slipt hij niet namelijk... Ik kan ook niet met gas wegtrekken met gladheid. Hij zorgt er zelf heel gecontroleerd voor dat je eerst niet boven de 1200 toeren uitkomt en langzaam (naar de grip die je hebt), gaat hij hoger. Ondanks het feit dat ik het gaspedaal helemaal indruk...
Zodra ik op de gestrooide (snel)wegen kwam was hij natuurlijk in zijn element en reed het strak en snel. De collega in kwestie beaamde zelf ook dat hij wat issues heeft met de auto in dit weer maar schrijft het ook deels aan het niet hebben van winterbanden toe.
Dat maakt ook heel veel verschil op sneeuw (ingereden of niet).
Het probleem is dat er door het strooien een ijslaag op de sneeuw wordt gevormd en op ijs maakt het niet meer uit wat voor banden je hebt... Maar bij ons in de wijk (niet gestrooid, maar wel volledig ingereden sneeuw), heb ik zat grip en als ik rem grijpt de abs niet eens direct in...