Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom zit NL vol met incompetente automobilisten?

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:31:
[...]
Dan zeg ik slecht management.
Er zijn zo ontzettend veel variabelen die meespelen in deze hele kwestie dat ik zeker weet dat jij geen kundig oordeel kunt vellen over het wel of niet goed functioneren van het strooiproces. Weet jij hoeveel zout kost, waar het ingekocht wordt, wat de productiecapaciteit is etc? Dat neemt niet weg dat het ietwat knullig overkomt dat 'het zout op is' maar het beste-stuurlui-sta-aan-wal-principe gaat in dit topic in ieder geval goed op.

This too shall pass

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Ik ben het met je eens, maar ik moet wel even kwijt dat Prorail niet ontzien mag worden. Deze hebben wel degelijk een slecht gekozen bezuiniging in het verleden gedaan door gas verwarming in te zetten bij spoorwissels ipv elektrisch verwarming. Er gaat nu opnieuw geld in, dus de bezuiniging is er iig niet uitgehaald.
Maar Prorail is strict gezien ook geen overheidsorgaan, al scheelt het weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 07-01-2010 12:50 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan zeg ik: pak je spreekwoordenboek en zoek iets over stuurlui en wal ;) . Dat je het niet eens bent met beslissingen betekent niet dat ze slecht zijn :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Overigens heeft D ook maar weinig Streusalz over en ook A heeft in het verleden problemen gehad en....

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 13:01 ]

Verwijderd

Ik heb in 2004 per abuis een document ontvangen waarin beschreven staat wat de kosten zijn van de gladheidsbestrijding in de gemeente Deventer. Dat ging om vaste lasten van ongeveer 150k per jaar, wat exclusief de inkoop van zout, de manuren, inhuur materieel en projectkosten is. Die kosten zijn niet per jaar gespecificeerd, dus het is moeilijk in te schatten wat het kost, maar reken maar dat ze jaarlijks het dubbele daarvan uitgeven voor gladheidsbestrijding. Da's 1 gemeente, en er zijn op dit moment 431 gemeenten in NL. Nu zullen een aantal gemeenten significant minder uitgeven aan gladheidsbestrijding, maar er zullen er ook zijn die meer uitgeven. Het is veilig om aan te nemen dat er tientallen miljoenen per jaar uitgegeven worden aan gladheidsbestrijding.

En jij vindt het gek dat bij excessieve sneeuwval de capaciteit te beperkt blijkt om de gladheid effectief te bestrijden? Moet men nog eens 2x zoveel uitgeven per jaar om dit soort situaties, die eens in de 20 jaar voorkomen, aan te kunnen? Of heb je liever dat de overheid probeert om efficient met de kosten om te gaan?

Het is onrealistisch om te verwachten dat de overheid voorbereid is op de meest extreme omstandigheden, dan zou het onbetaalbaar worden. Maar goed, jij als topmanager van een grote multinational weet natuurlijk veel beter hoe de overheidsfinancien geregeld zouden moeten zijn.

Verwijderd

Sharky schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:49:
[...]

Er zijn zo ontzettend veel variabelen die meespelen in deze hele kwestie dat ik zeker weet dat jij geen kundig oordeel kunt vellen over het wel of niet goed functioneren van het strooiproces. Weet jij hoeveel zout kost, waar het ingekocht wordt, wat de productiecapaciteit is etc? Dat neemt niet weg dat het ietwat knullig overkomt dat 'het zout op is' maar het beste-stuurlui-sta-aan-wal-principe gaat in dit topic in ieder geval goed op.
1) 3 weken sneeuw
2) weer is te voorspellen - niks glazen bol het wordt van -20 nooit +25.
3) Zoutkosten? de economie ligt op zijn gat, over kosten gesproken

De beste stuurlui staan inderdaad aan wal, ik mag niet zoiets opperen, maar de TS mag wel zeggen dat een slipcursus goed zou zijn? (net als in....wait for it.....Finland, ja doh!)

Dat ik het niet eens ben met beslissingen betekend nog niet dat ze slechts zijn? Het _zout_ is _op_ :) Nee dat is vooruit plannen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:15:
Ja, het is ook Wouter Boskabouter zijn schuld!!111elfelf
De beste stuurlui staan inderdaad aan wal, ik mag niet zoiets opperen, maar de TS mag wel zeggen dat een slipcursus goed zou zijn?
Als je argumenten hebt tegen zijn opmerking, kom maar op, maar wat je hierboven zegt is: iemand anders zegt iets doms, dus ik mag ook iets doms zeggen!! Klopt wel, mag ook, zolang je je maar realiseert dat het dom is.
Dat ik het niet eens ben met beslissingen betekend nog niet dat ze slechts zijn? Het _zout_ is _op_ :) Nee dat is vooruit plannen?
Je hebt _geen idee_ wat er omgaat in _gladheidsbestrijding_, dus _doe_ ook niet _alsof_ je het _wel_ weet. ;)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

Ja?
Tot op zekere hoogte inderdaad, your point being?
Ik zie het verband nog steeds niet...
De beste stuurlui staan inderdaad aan wal, ik mag niet zoiets opperen, maar de TS mag wel zeggen dat een slipcursus goed zou zijn? (net als in....wait for it.....Finland, ja doh!)
Ik heb het niet over de TS, ik heb het over jou.
Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat de overheden exact wisten wat er aan de hand was en wat er zou gaan gebeuren maar dachten "ach schijt, het zout is zo op en de wegen worden spiegelglad. Ik doe er niets aan, interesseert me gewoon niet".

Interessante stelling op z'n minst. Lees anders de reactie van Kryz ook even goed door.

This too shall pass

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:18:
[...]

Ja, het is ook Wouter Boskabouter zijn schuld!!111elfelf
En dat is exact wat ik zei elf
[...]

Als je argumenten hebt tegen zijn opmerking, kom maar op, maar wat je hierboven zegt is: iemand anders zegt iets doms, dus ik mag ook iets doms zeggen!! Klopt wel, mag ook, zolang je je maar realiseert dat het dom is.
Kom maar op? ik heb al reacties gepost op die schijnoplossing, Ik zal het nogmaals opschrijven zeker?
[...]

Je hebt _geen idee_ wat er omgaat in _gladheidsbestrijding_, dus _doe_ ook niet _alsof_ je het _wel_ weet. ;)
Ik merk de gevolgen, en ik kijk als een brave burger nieuws, en die meld mij dat het zout op is. Dan kunnen 12 tweakers mij er niet van weerhouden mijn eigen conclusie te trekken en dat is dat ik zout op de weg wil zien, maar het niet zie. Dan ben ik even de fantasie stuurman en dan dan spoel ik drie weken terug en dan Vraag ik De bilt wat het weerbeeld word.

Want het is van de gekke dat we een elfstedentocht 3 maanden van tevoren voelen aankomen, dat de overheid _wel_ luistert naar een bijklussende Viroloog cq aandeelhouder van, maar dat er niemand actie onderneemt om die gladheidsbestrijding dan ook maar enigszins onder controle te houden (Nu het dus al drie weken vrieskou is).

Maargoed het is al gezegd, ik ben diegene die het niet snapt natuurlijk, ondanks dat alle tweakers hier ook nieuws lezen of horen en dus ergens ook iemand hebben horen zeggen dat het _zout op is_ (elf).
Vooruit plannen
[...]

Tot op zekere hoogte inderdaad, your point being?
Voorrrrruit plannen
[...]

Ik zie het verband nog steeds niet...
40 kilometer file voor Amsterdam. Nee, vast geen verbanden te vinden, met de gladheid op de weg, en de lege bureaus.
[...]

Ik heb het niet over de TS, ik heb het over jou.
Goed.
[...]

Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat de overheden exact wisten wat er aan de hand was en wat er zou gaan gebeuren maar dachten "ach schijt, het zout is zo op en de wegen worden spiegelglad. Ik doe er niets aan, interesseert me gewoon niet".

Interessante stelling op z'n minst. Lees anders de reactie van Kryz ook even goed door.
Want iedereen leest ook over mijn reacties heen en vraagt om verduidelijking, maar ik moet nogmaals dingen lezen? Fijn zo dat discussieren op het internet. Net echt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 13:39 ]

• !null
Ik weet niet of je het door hebt, maar het is een aardig ongebruikelijke winter voor NL.
Weer valt redelijk te voorspellen, maar aan het begin van die drie weken weet je nog niet hoe lang het gaat aanhouden. Verder dan een week vooruit kijken is er niet echt bij. En dan nog, dan is het allang te laat wat betreft het zout inslaan.
De economie en kosten hebben er niks mee te maken. Er is gewoon niet meer zout in EU. Het is overal op. Dat heeft niks met kosten te maken, en alles met logistiek en capaciteit van zoutleveranciers. NL is niet de enige met problemen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:31:
Ik verkoop geen leugens, want het zout is op het is al 3 weken sneeuw in Nederland - ben je overheid, speel je daar op in.
Het leugen is dat je beweert dat dat door mismanagement en bezuinigingen komt.

Probleem één is dat gemeentes zelf hun zout inkopen en dus alle gemeentes mismanaged zijn. Probleem twéé is dat Rijkswaterstaat zout anders inkoopt dan gemeentelijke overheden en dat daar dus ook sprake is van mismanagement.

Ga je me nu vertellen dat er op 444 plekken in Nederland iemand zit die verantwoordelijk is voor het inkopen van strooizout en dat alle 444 inkopers incompetente lullen zijn?

Als het door mismanagement komt zou het ergens goed moeten gaan. Je kunt niet in 443 gemeentes en 1 Rijkswaterstaat alleen maar slechte inkopers hebben.

En als het door Den Haag komt zou het in andere landen beter moeten gaan. Engeland heeft een linkse regering, maar ook daar is het zout bijna op. Spanje heeft een uitgesproken rechtse regering, maar daar strooien ze ook niet genoeg want het zout is bijna op. Duitsland heeft een brede coalitie en raad eens wat daar bijna op is?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:39
burne schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:04:
[...]
Ga je me nu vertellen dat er op 444 plekken in Nederland iemand zit die verantwoordelijk is voor het inkopen van strooizout en dat alle 444 inkopers incompetente lullen zijn?

Als het door mismanagement komt zou het ergens goed moeten gaan. Je kunt niet in 443 gemeentes en 1 Rijkswaterstaat alleen maar slechte inkopers hebben.
Ik heb er geen problemen mee dat het strooizout (bijna) op is. Een risico dat je incalculeert om de kosten binnen de perken te houden. Maar het is niet zo dat er NERGENS meer strooizout is, er zijn wel zeker plaatsen die voorlopig nog voorraad hebben. Bijvoorbeeld gemeente Groningen en dat is toch niet een plek waar geen sneeuw is gevallen.

Verwijderd

burne schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:04:
[...]

Het leugen is dat je beweert dat dat door mismanagement en bezuinigingen komt.

Probleem één is dat gemeentes zelf hun zout inkopen en dus alle gemeentes mismanaged zijn. Probleem twéé is dat Rijkswaterstaat zout anders inkoopt dan gemeentelijke overheden en dat daar dus ook sprake is van mismanagement.

En als het door Den Haag komt zou het in andere landen beter moeten gaan. Engeland heeft een linkse regering, maar ook daar is het zout bijna op. Spanje heeft een uitgesproken rechtse regering, maar daar strooien ze ook niet genoeg want het zout is bijna op. Duitsland heeft een brede coalitie en raad eens wat daar bijna op is?
Ik heb nergens gezegd dat het door onze regering die <blauw paars groen rood is> komt. Ik ben van mening dat het zout op is, terwijl het hard nodig is, Gasunie heeft (bijvoorbeeld) reserves. Die reserves spreken ze nu aan, een goed inkoper zorgt ervoor dat die reserves die we verbruiken weer aangevuld worden, ja toch? Als straks blijkt dat het gas op is gegaan en we ook door de reserves heen zijn, ga ik ook afgeven op Gasunie hoor wees maar niet bang. Ik ben niet anti overheid, ik ben anti chaos, en dat is wel iets wat we nu hebben op de wegen.

Slechte inkopers? Nee natuurlijk niet, ik wil niemand uitschelden, maar het zout is wel op toch, en zo onderhouden we de wegen. We hebben wel sneeuwruimers, maar die gebruiken we pas als het te laat is.
Ik heb het niet over 1 persoon die slecht is. Ik heb het over de organisatie of gebrek daaraan. Je weet wel, net als dat C2000 slecht word bevonden nadat blijkt dat een strandfeest 1 dode en een paar youtube filmpjes heeft opgeleverd. Organisatie, plannen, worst case scenario, en wie bellen we als....zoiets, die plannen worden vast gemaakt maar net als iedere organisatie, liggen die onder het stof, niet de schuld van 1, maar van velen.

En over het aantal gemeentes is in dit topic ook wat verwarring denk ik ;)

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 12:56
Alsof ze in Scandinavië, de Alpen of een ander sneeuwzeker gebied elke winter weer een compleet verkeersinfarct hebben van december tot maart. Nederlanders, leer rijden en blijf anders thuis
Waarom toch iedereen altijd met het argument "blijf dan lekker thuis" of "Leer rijden". Tegenwoordig krijg je je rijbewijs echt niet meer bij een pakje boter. Juist omdat Nederland zo druk, vol en tamelijk link is om te rijden zijn de meeste rijopleidingen redelijk goed.

En daarbij (ik weet het in ieder geval zeker in Duitsland en Oostenrijk) is het VERPLICHT om met dit weer met winterbanden te rijden (misschien een waarschuwing voor iemand?) in dit soort omstandigheden. Zonder winterbanden mag je in deze landen niet eens de weg op komen. Ik denk dat dat ook niet een verkeerde regel is. Veel NLers (incluis mezelf) vinden het onzin om deze banden te kopen voor die 2x dat ze nodig zijn per jaar. Echter zal het met dit soort weersomstandigheden zeker uitmaken op de wegen. Ook met de doorvloei van het verkeer.

Een van de redenen waarom het zout nu op dreigt te raken is omdat (in ieder geval in de NOP) men begint te strooien met +2 graden. En dan gelijk zoveel dat het nergens meer over gaat. Op de momenten dat het dan echt nodig is dan is alles op...met alle narigheid van dien. Bij ons in de straat wordt al meer als 3 weken niet gestrooid, het is dan ook echt spiegel glad.

Gelukkig zal ik geen ongelukken maken....niet omdat ik zon goede rijder ben maar omdat mijn auto bij de garage staat :(

Een echte golver is nooit uitgeput

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ben je al een keer gebotst dan? :P :+

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 12:56
Nee gebotst niet en de kettingbotsing op de A6 was ik niet bij, wat er met het ding aan de hand is weet ik echter ook niet. Maar, ik kan wel eerlijk toegeven dat ik omgekeerd heb gestaan op de snelweg (bij het invoegen een over een niet zichtbare sneeuwhoop gereden). Maar, dat zal alle goede chauffeurs hier wel niet zijn gebeurd ;)

Ik vind ook wel dat er mensen zijn die niet zo goed kunnen rijden. Maar een van de eigenschappen van een goede chauffeur is kunnen inschatten en anticiperen. Je kan klagen tot je een ons weegt, maar het wegenbeeld zal toch niet gaan veranderen hier in Nederland. En daarbij komen dit soort topics vaak alleen maar na aanleiding van extremen. Op een normale dag doet rijdend Nederland het zo heel gek nog niet. Wees blij dat je niet in Frankrijk woont of dagelijks door heen hoeft te rijden.

Ps, mensen die zeggen dat andere mensen de weg niet op moeten gaan omdat ze niet kunnen rijden met dit weer kunnen voor hun eigen veiligheid dan maar beter zelf het goede voorbeeld geven en thuisblijven. Wat de weg op gaan ze toch wel en dat weet je zelf ook...

Een echte golver is nooit uitgeput

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:47

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Oef, lange zit om het hele topic door te nemen, maar uiteindelijk gelukt :)
LoBbY_1 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:04:
[...]
En daarbij (ik weet het in ieder geval zeker in Duitsland en Oostenrijk) is het VERPLICHT om met dit weer met winterbanden te rijden (misschien een waarschuwing voor iemand?) in dit soort omstandigheden. Zonder winterbanden mag je in deze landen niet eens de weg op komen. Ik denk dat dat ook niet een verkeerde regel is. Veel NLers (incluis mezelf) vinden het onzin om deze banden te kopen voor die 2x dat ze nodig zijn per jaar. Echter zal het met dit soort weersomstandigheden zeker uitmaken op de wegen. Ook met de doorvloei van het verkeer.
Dit is imo het punt. In NL is het voor zover mij bekend dus niet verplicht. En dat zou het inderdaad wel moeten zijn. Zelf rijd ik (helaas) (ook) niet in een luxe bak, het is maar een Golf Variant van een jaar oud. Maar wel met winterbanden. En dat heeft als voordeel dat ik dus nog nergens last van heb gehad. Simpelweg een kwestie van anticiperen en weten wat je auto wel/niet kan. De winterbandjes spelen hierin een zeer grote rol, zo bleek toen ik in de A6 van een collega reed die niet op winterbanden staat...

Buiten dat ben ik het overigens eens met degenen die van mening zijn dat wie niet durft, niet de weg op moet in plaats van te traag (links) rijden.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

In Vlaanderen zitten 20% van de gemeenten bijna door hun voorraad. Tot nu toe hebben we de zouthoeveelheid van een heel winterseizoen erdoor gejaagd. Een centrale zoutcoördinatiecel houdt de logistiek en voorraden bij gemeenten en leveranciers bij. De schepen zijn al onderweg om het aan te vullen, maar als het deze weekend meer sneeuwt, dan zit ook Vlaanderen met een tekort.

Je hebt een systeem om gladheid bij te houden en te voorspellen. Dan kan je preventief strooien of vlak na de sneeuwbui de sneeuw eraf schuiven en strooien. Het strooien gebeurt tegenwoordig nat. Droog zout zou eerst nog opgelost moeten worden voordat het kan werken. Het is beter te doseren (15 à 20 g per vierkante meter) en je benevelt alleen het wegdek zodat slechts 5% in de berm belandt. Bij droog strooien belandt 10 à 20% in de berm. Zand en steengruis is alleen goed als een sneeuw- of ijslaag lang blijft liggen en je wilt het ruw maken zodat je erop kan rijden.

Gemiddeld jaagt Vlaanderen 36960 ton zout in een winter door en in de koudere winters gaan we over 60000 ton. Gemiddeld kost het in totaal 7,6 miljoen euro per winter, een koude winter gaat over 13 miljoen euro.
http://www.wegen.vlaanderen.be/verkeer/winter/cijfers.php

Nederland heeft al 5/3 van een normale winterseizoenhoeveelheid aan zout erdoor gejaagd of bijna zoveel als de vorige winterseizoen. Dat we zoveel zout in korte tijd erdoor kunnen jagen betekent dat voldoende reserves en logistiek voorzien is. De rest is overmacht door situaties waar je niet vooruit kan berekenen.
Afbeeldingslocatie: http://www.deputtenaer.nl/uploaded/IMAGES/photos/ANP/201001/img-060110-123.onlineBild.jpg
De gemeenten hebben hun risico's al met SLA's ingeperkt. Dat we (bijna) met een tekort zitten is eigen aan just-in-time logistiek ipv gigantische voorraden en uitzonderlijke vraag. De reactietijd van de schepen is een aantal weken.

Er is geen strategisch verlies. De buurlanden zitten even goed met een tekort en hun economieën kunnen ook wat vertraagd worden. De BNP benchmark je tegen de buren/concurrenten, je hebt pas een probleem als je slechter dan de concurrentie doet. Als je deze week weinig orders kan uitvoeren of de bestellingen/verkopen worden een weekje uitgesteld, dan worden de orders/bestellingen de volgende week uitgevoerd. Op jaarbasis zit er niet veel economische schade, bovendien heb je de extra zoutbusiness.
LoBbY_1 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:04:
Een van de redenen waarom het zout nu op dreigt te raken is omdat (in ieder geval in de NOP) men begint te strooien met +2 graden. En dan gelijk zoveel dat het nergens meer over gaat. Op de momenten dat het dan echt nodig is dan is alles op...met alle narigheid van dien. Bij ons in de straat wordt al meer als 3 weken niet gestrooid, het is dan ook echt spiegel glad.
  • Bij 2 °C moet je maar 3 m/s of 11 km/h wind erbij zetten om er -1 °C te maken.
  • 6 m/s of 22 km/h wind om er -7 °C ervan te maken.
  • 9 m/s of 32 km/h om -11 °C ervan te maken.
  • 12 m/s of 43 km/h om -13 °C ervan te maken.
Thermometers hangen in de shaduw in een windstille kast en zeggen niks over de temperatuur dat je zou meten als je thermometer open en bloot neerzet. Het was te merken aan de ijsvelden op een ijzeren brug aan de Schelde. De wind blaast over en onder de brug zodat het extra koud is tov de kasseien van de kaaien of de gewone voetpaden. Landbouwweerberichten spreken over temperatuur aan de grond zodat je weet wanneer de planten kapotvriezen.

Om gladheid te kunnen bepalen werden infraroodbeelden van wegen tijdens een winter gemaakt. Dan weet je dat bepaalde wegdekken sneller glad worden bij een bepaalde weerstype/situatie. Als de conclusie "het wegdek wordt glad" is, dan wordt het preventief gestrooid om te voorkomen dat je zomaar onverwacht van de baan glijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 07-01-2010 15:46 ]

• !null
AllSeeyinEye schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:30:

Dit is imo het punt. In NL is het voor zover mij bekend dus niet verplicht. En dat zou het inderdaad wel moeten zijn. Zelf rijd ik (helaas) (ook) niet in een luxe bak, het is maar een Golf Variant van een jaar oud. Maar wel met winterbanden. En dat heeft als voordeel dat ik dus nog nergens last van heb gehad. Simpelweg een kwestie van anticiperen en weten wat je auto wel/niet kan. De winterbandjes spelen hierin een zeer grote rol, zo bleek toen ik in de A6 van een collega reed die niet op winterbanden staat...
Ik vind het erg naief om te denken dat een verkeersinfarct zoals die van gisteravond te voorkomen was met winterbanden. Natuurlijk helpen winterbanden, maar deze maken niet het verschil.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
trolleystad schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:34:
Als ik ondertussen iets geleerd heb is dat een discussie over (auto)rijgedrag een eindeloze discussie is. Iedereen heeft er een andere mening over. En iedereen blijft door discussiëren om de ander te overtuigen van zijn/haar visie.
Duh, als het een heen-en-weer gesmijt van feitjes zou zijn, had je geen discussie maar een opsomming. Een discussie is inherent een gesprek tussen mensen met een verschillende mening die tot één punt pogen te komen.

OT:

Ik heb net even de proef op de som genomen door even een ritje van een uurtje te maken in de auto van een vriend/collega, een gloedjenieuwe Opel Insignia 2.0 diesel met alle elektronische snufjes erop. Resultaat: Ik ging op de parking elke richting op behalve de juiste, op extra dezelfde plaatsen waar ik met mijn 205 gewoon met één vinger een bochtje kan nemen zonder weg te glijden.

Ik moet bekennen dat ik enigszins verbaasd ben door deze ondervinding, ik had verwacht dat deze auto beter zou handelen, wat hij bij droog weer normaal ook doet (ik neem die auto vaker mee). Optrekken lukt bijna niet op sneeuw en hij glijd alle kanten uit. Zodra ik op gestrooid wegdek kwam verbeterde het weer. De handrem was niet bruikbaar, want die is elektronisch bij deze auto :P

Hij was niet voorzien van winterbanden, maar dat heeft mijn 205 ook niet, gewoon budget zomertroep van 50pop per wiel. Comfort, geluid en vermogen waren dan wel weer veel fijner :+

• Gonadan
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
HTT-Thalan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:14:
Duh, als het een heen-en-weer gesmijt van feitjes zou zijn, had je geen discussie maar een opsomming. Een discussie is inherent een gesprek tussen mensen met een verschillende mening die tot één punt pogen te komen.
Ware het niet dat de discussiedeelnemers niet tot één punt trachten te komen, zij trachten de ander tot hun eigen punt te laten komen.
Een significant verschil en een van de oorzaken waardoor deze discussie gedoemd is te mislukken. ;)
OT:

Ik heb net even de proef op de som genomen door even een ritje van een uurtje te maken in de auto van een vriend/collega, een gloedjenieuwe Opel Insignia 2.0 diesel met alle elektronische snufjes erop. Resultaat: Ik ging op de parking elke richting op behalve de juiste, op extra dezelfde plaatsen waar ik met mijn 205 gewoon met één vinger een bochtje kan nemen zonder weg te glijden.

Ik moet bekennen dat ik enigszins verbaasd ben door deze ondervinding, ik had verwacht dat deze auto beter zou handelen, wat hij bij droog weer normaal ook doet (ik neem die auto vaker mee). Optrekken lukt bijna niet op sneeuw en hij glijd alle kanten uit. Zodra ik op gestrooid wegdek kwam verbeterde het weer. De handrem was niet bruikbaar, want die is elektronisch bij deze auto :P

Hij was niet voorzien van winterbanden, maar dat heeft mijn 205 ook niet, gewoon budget zomertroep van 50pop per wiel. Comfort, geluid en vermogen waren dan wel weer veel fijner :+
Nu vergelijk je ook wel een lompe buffel van een auto met een boodschappenautootje. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zet eens TC uit bij die Insignia en het werkt dan ineens wel. TC is nu eerder een nadeel dan een voordeel nu het glad is.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AtleX schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:20:
Zet eens TC uit bij die Insignia en het werkt dan ineens wel. TC is nu eerder een nadeel dan een voordeel nu het glad is.
Misschien, maar gewicht en lengte t.o. de 205, plus de breedte van de banden zal ook wel meespelen. Niet te vergeten: het koppel van de diesel is veel groter, dus zal eerder tractie verliezen.

Eenderhoe had ik verwacht dat de techniek een hulp zou zijn, dat was hij niet :P ik voel me met dit weer nét een stukje veiliger in mijn koekblik :+

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:28:
[...]

ik voel me met dit weer nét een stukje veiliger in mijn koekblik :+
Totdat die dikke stuurloos glijdende bak van een medeweggebruiker jouw zijkant in komt.
Op slag dood in een 205 vs een beetje blikschade aan de Insignia. :P

Ik weet wel waar ik me veiliger in zou voelen :D

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik ga niet quoten, want dan wordt dit bericht te groot, maar even mijn reactie op het strooi- en schuifbeleid.

De mensen die claimen dat er te laat sneeuwschuivers ingezet worden, wordt eens wakker!!! De beruchte zondag voor kerst, toen er op sommige plaatsen bijna een halve meter sneeuw viel, zat ik op de weg. En wat reed daar??? Juist! Een peleton sneeuwschuivers met zoutstrooiers achterop. Alleen bij zware sneeuwval is het werk van die wagens met een half uur alweer ongedaan gemaakt en lijkt het alsof ze niks doen. En waarom denk je dat er bij alle kruisingen nog steeds grote bergen sneeuw liggen? Spontane opwaaiing? Of misschien daar naar toe geschoven door een sneeuwschuiver?

En dat het al 3 weken sneeuwt had niemand verwacht. Het was rond kerst zelfs nog maar de vraag of we een witte kerst gingen krijgen en even leek het er ook echt op dat de dooi in zou zetten. Dat is niet gebeurd of heeft niet doorgezet, met als gevolg dat er nu veel sneeuw en ijs op de wegen ligt. Daar kon RWS, het KNMI of de gemeenten echt niet op anticiperen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel vervelend dat het zout op drijgt te raken, maar zo is het nu eenmaal. En als iemand met het argument komt "hadden ze maar meer moeten inslaan", dan zeg ik "als deze winter niet zo was begonnen had heel Nederland geklaagd dat ze veel te veel zout hebben ingeslagen". Een kenmerk van commentaar op de overheid is namelijk dat zij het nooit goed kunnen doen.

Idem met Pro-rail. Ja ik baal dat de wissels problemen hebben, want ik ben voor mijn werk gebonden aan de trein. Maar als je weet dat Pro-rail een aantal jaar geleden aan heeft gegeven dat de gas-verwarmingen onbetrouwbaar zijn en dat ze eigenlijk electrische verwarming willen hebben, maar dat daarvoor geld nodig is. Geld dat afkomstig is van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. En die hebben nee gezegd, want de investering woog (toen) niet op tegen het risico van uitval. Dus is Pro-rail schuldig? Is het Ministerie schuldig? Geen van beiden. Zolang dit niet een jaarlijks terugkerend fenomeen is, blijft het altijd een afweging welke investering er nog te verantwoorden is.

Maar o.t.
Ik ben gisteren ook mensen tegen gekomen die in hun angst dingen deden waardoor het juist gevaarlijker wordt. Of juist het tegenovergestelde en gewoon blijven doorjakkeren of bumperkleven terwijl je op sneeuw rijdt. Deze weersomstandigheden werken als een vergrootglas. Mensen die met zelfvertrouwen rijden en weten wat ze doen vallen eigenlijk niet op, maar de angsthazen gaan nog banger (langzamer) rijden, en de aso blijven gewoon hun ding doen en rijden daardoor dus helemaal onverantwoord. Ik hoop dat ik mezelf in de middelste groep mag plaatsen, van bestuurders die wel doorrijden, maar voldoende aanpassen aan de situatie, al vrees ik dat ik snel in de groep van aso's gedrukt zal worden, omdat ik wel inhaal, en als er slechts een dun laagje ligt op de snelweg, ik wel 80 of 100 rij (ipv 40) en daarmee een wolk aan stuifsneeuw achter mij trek maar met tractie geen problemen heb. En raad eens, die stuifsneeuw zou er helemaal niet liggen als iedereen een beetje door reed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

OT:

Misschien een inkoppertje en een beetje flauw, maar Opel he...

Ik kan me dus totaal niet vinden in je ondervindingen... Ten minste, ik heb geen Opel... Maar bij Volvo werkt de TC heel erg goed.

Ik pak overal de linkerbaan op de snelweg (ook al ligt ie nog vol met sneeuw) en rijd gewoon tussen de 80-120, afhankelijk van het verkeer om me heen. En als het druk is, zak ik terug naar de 60, voordat ik daar weer gezeur over krijg. Als die TC niet zou werken lag ik natuurlijk al lang in de vangrail. Vooral als jij zegt dat je alle kanten op gaat behalve de juiste...

Daarnaast, met optrekken slippen mijn banden niet, waardoor je juist sneller op trekt. Als je banden doorslippen heb je geen grip. De TC controleert juist dat je vooruit komt maar niet gaat slippen.

Het zelfde op een besneeuwde snelweg... Als hij merkt dat 1 wiel iets wegglijd, corrigeert hij direct door remmen en gasgeven Links en rechts onafhankelijk van elkaar.

Maar goed als jij andere ervaringen hebt... Vreemd, of het ligt aan Opel, maar daar heb ik dus geen ervaring mee...

Youtube: DashcamNL

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind het wel grappig dat er weer mensen zijn die alles beter zouden hebben gedaan en de overheid van alles verwijten. Dat zijn dezelfde mensen die vooraan staan om te klagen als er meer belasting moet worden betaald. De overheid heeft geen geldboom ergens staan om voor exceptionele gevallen een passend antwoord te hebben hoor. Deze winter is een extreem geval en dat zul je moeten accepteren. Wie weet hoelang het nog zo achterlijk koud en besneeuwd blijft? Er is zout onderweg als ik het journaal goed heb begrepen, 't sneeuwt en vriest alleen al zo lang onderhand... Ik kan me niet herinneren wanneer dat voor het laatst is voorgekomen.

Kijk, als een van de klagers dit nu een maand of 2 geleden had voorspeld (ongeveer toen de inkopers van strooizout bij de gemeenten en Rijkswaterstaat hadden moeten ingrijpen), dan had ik je geklaag geaccepteerd, maar dit is weer zo makkelijk.

Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat zo'n moderne Opel Insignia alle kanten opglijdt op de parkeerplaats, dat kan gewoon niet normaal zijn. Ding heeft ABS, ESP, TC... Wat nou glijden? Dat je wellicht niet wegkomt, OK, maar glijden kan gewoon niet, tenzij je bewust al die dingen uitschakelt. Ook met zomerbanden heb je grip in sneeuw, niet veel, maar laag in de toeren heeft een moderne diesel ook niet zoveel koppel dat je dat niet kunt doseren, zodra die turbo erin komt moet je ff opletten als je niet bekend bent met de auto, maar onderin, zonder turbo...? * Grrrrrene snapt het niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

[...] Hij was niet voorzien van winterbanden, maar dat heeft mijn 205 ook niet, gewoon budget zomertroep van 50pop per wiel. Comfort, geluid en vermogen waren dan wel weer veel fijner :+
Maar hoe breed waren de bandjes? Dat maakt nogal een verschil. Je kunt onder de Insignia van die dikke 20 inch wielen krijgen waar vast niet de smalste bandjes op gaan. Verder vind ik het wel een beetje een raar verhaal. Als je het rustig aan doet zou die auto niet zomaar moeten wegglijden en bij glijden zou de tractie- en stabiliteitscontrole meteen moeten ingrijpen, wat je snel genoeg merkt door het wegvallen van vermogen.

Mijn auto's met brede banden glijden niet zomaar weg als je het rustig aan doet tenzij de sneeuw is veranderd in ijs of je reeds vast staat. De snelheid die ik ermee kan rijden in de sneeuw is wel een stuk lager dan van andere auto's met smalle banden. Het wil daarom nog wel eens gebeuren dat ik wordt opgedrukt door van die sneeuwtijgers met winterbanden :) . Even dwars gaat helpt vaak om de bumperklevers even af te schudden :P .

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

deepbass909 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:36:
De mensen die claimen dat er te laat sneeuwschuivers ingezet worden, wordt eens wakker!!!
Ik ben vanochtend even langsgeweest bij Spaarnelanden, het bedrijf wat veegt en strooit in Haarlem. Ik heb gisteren een schep geleend van ze en die moest ik terugbrengen.

Gisteren, toen de sneeuwbui wat minder werd ben ik op de fiets gestapt. Plaatjes komen later. Halverwege mijn fietstocht kwam ik hier: linkje Mensen die de situatie kennen weten gelijk wat het probleem is. Je moet een korte maar steile helling op. Die met 20 centimeter sneeuw niet te nemen is.

Een stel scholieren (dank je wel scholieren :) ) waren druk bezig automobilisten de helling op de duwen. Ik heb ze een tijdje geholpen. Na een kwartier kwam er een medewerker van Spaarnelanden langs met z'n Daihatsu dwerg-pickup, en die heeft standaard een schep bij zich. Die ik geleend heb, zodat ik zout uit de bak die daar ergens staat op de helling kon strooien. Dank je wel, Giel. :) Met 20 of 25 scheppen strooizout was het probleem de wereld uit, en vandaag ben ik dus langsgeweest om Giel z'n schep terug te brengen.

Ik maak altijd een praatje met mensen als ik ergens langsga. Geleerd van m'n ex die met iedereen een halve dag kan kletsen over drie keer niets. Dus ik heb een kwartier met de strooiers en schuivers van Haarlem staan kletsen.

Dat levert leuke inzichten op. Wist je dat 'ze' 10 gram zout per vierkante meter strooien? En dat natrium-chloride effectiever maar duurder is dan het kalium-chloride waar ze mee strooien is? Het jozo zoutvaatje in je keukenkastje is genoeg zout om 10 vierkante meter stoep sneeuwvrij te krijgen.

Neem je eigen verantwoordelijkheid als burger en investeer fokking 40 eurocent in een kilo zout om je eigen stoep te ontdooien. Het is niet dat je daar een nacht van wakker ligt, toch?

[over dooi]
Dat is niet gebeurd of heeft niet doorgezet, met als gevolg dat er nu veel sneeuw en ijs op de wegen ligt. Daar kon RWS, het KNMI of de gemeenten echt niet op anticiperen.
Half Nederland is erg goed in het achteraf aanwijzen waar de overheden en aanverwanten de fout ingaan. Maar zelf iets doen is uitgesloten. 'Achteraf' is het altijd eenvoudig besturen, maar wat die helft niet doorheeft is dat ze achterom kijken en daar hun zure gal over spugen maar vergeten dat ze zelf niet verder komen dan klagen. Met klagen schiet niemand iets op. Doe zelf iets of hou je bek dicht. Om het even ondiplomatiek te verwoorden.
Een kenmerk van commentaar op de overheid is namelijk dat zij het nooit goed kunnen doen.
'No contest'.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Grrrrrene schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:04:
Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat zo'n moderne Opel Insignia alle kanten opglijdt op de parkeerplaats, dat kan gewoon niet normaal zijn. Ding heeft ABS, ESP, TC... Wat nou glijden? Dat je wellicht niet wegkomt, OK, maar glijden kan gewoon niet, tenzij je bewust al die dingen uitschakelt.
Wat niet normaal is is dat mensen veel te veel vertrouwen op moderne techniek om hen uit gevaarlijke situaties te redden ipv op common sense.

Men belt, SMSt, kijkt filmpjes, eet een burger en kamt hun haar achter het stuur, de auto stuurt ons toch wel veilig door het verkeer...

Moderne auto's in sneeuw/ijs kunnen ook niet toveren.

http://www.dumpert.nl/med.../vrouwen_en_gladheid.html

Dit zijn echt niet allemaal oude barrels, wel veel mensen die hun rijkwaliteiten en auto overschatten, de situatie onderschatten en daarom gewoon te hard rijden (en daarom te hard remmen omdat ze geen rekening hadden gehouden met de veel langere remweg met dit soort weer).

Vooral dat eerste busje is tekenend. Gewoon 50 rijden in dat soort weer terwijl er 50 meter verderop een rotonde is 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 08-01-2010 02:52 ]

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ow dat ik dit topic gemist heb. Ik zit me al dagen op te vreten over die kansloze lui.
En als je ze dan inhaalt op de 80 k/m weg waar zij 40 rijden, dan beginnen ze met hun lichten te flitsen.
Alsof die sneeuw die aan de kant van de weg ligt "plotseling" de weg op kan springen om hun arme auto aan te vallen. :r

Ons parkeerterrein wordt niet vrijgemaakt en het is elke keer weer feest om te zien hoe mensen denken dat ze door meer gas te geven wel door de sneeuw heen komen. Laatst een kerel 30 minuten bezig geweest van het parkeerterrein af te komen. Met loeiende motor zat hij gewoon voren in de sneeuw en slush te trekken totdat zijn banden de grond raakten. Dan schot de auto weer een stukje naar voren/achteren en trapte hij op de rem. Dit herhaalde zich een half uur lang, en daarna was hij op de weg. Hou mijn hart vast over wat dit soort figuren vervolgens op de weg uithalen.

• !null
Het gaat gisteren en vandaag eigenlijk wel erg lekker. Ik heb de linkerbaan bijna voor mezelf. Hij is niet vies / glad of ondergesneeuwd, maar er rijden gewoon weinig auto's zodat de linkerbaan vaak niet eens echt nodig is. En mensen die er rijden, zelfs met winterbanden op hun nieuwe auto met allerlei veiligheidssystemen rijden ook erg rustig. Nu is het wel iets slechter dan normaal, je zal toch iets verder van huis zijn met een noodstop dan normaal. Maar echt glad is het niet, en door de rust in het verkeer kan ik gewoon op de linkerbaan de vaart erin houden en alles mooi overzien, lekker grote marges nemen. Waardoor ik dus bijna eigenlijk mijn normale snelheden kan aanhouden.
Dit gaat beter dan gemiddeld lijkt het wel, is iedereen even klaar met autorijden na woensdag ofzo?

Op dagen zoals gister en vandaag vind ik mensen eigenlijk prima rijden. Ik zou willen dat ze altijd deze rust erin zouden hebben, dan hebben we waarschijnlijk ook minder files.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 08-01-2010 08:24 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Femme schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:39:
[...]

Maar hoe breed waren de bandjes? Dat maakt nogal een verschil. Je kunt onder de Insignia van die dikke 20 inch wielen krijgen waar vast niet de smalste bandjes op gaan. Verder vind ik het wel een beetje een raar verhaal. Als je het rustig aan doet zou die auto niet zomaar moeten wegglijden en bij glijden zou de tractie- en stabiliteitscontrole meteen moeten ingrijpen, wat je snel genoeg merkt door het wegvallen van vermogen.

Mijn auto's met brede banden glijden niet zomaar weg als je het rustig aan doet tenzij de sneeuw is veranderd in ijs of je reeds vast staat. De snelheid die ik ermee kan rijden in de sneeuw is wel een stuk lager dan van andere auto's met smalle banden. Het wil daarom nog wel eens gebeuren dat ik wordt opgedrukt door van die sneeuwtijgers met winterbanden :) . Even dwars gaat helpt vaak om de bumperklevers even af te schudden :P .
(ook als antwoord @ dfrenner)

Er liggen behoorlijk grote velgen/banden onder de Opel, maar ik weet niet precies welke maat, dat boeit met niet zoveel.

Het parkeerterrein hier is half sneeuw half ijs, maar op beide terreinen kwam ik met de 205 beter weg. De Opel probeerde wel in te grijpen (dat maakte ik op uit het knipperende oranje autootje in het dashboard met van die kronkels eronder) maar het lukte gewoon niet, hij schoof naar de zijkant. Optrekken slipte hij ook gewoon, ik moest gewoon echt spelen met de koppeling en uiteindelijk maar in zijn 2 wegrijden, en ik heb echt beleefd gereden, dat doe ik altijd als het spul in kwestie niet van mij is. Ik heb ook niks uitgezet aan snufjes, ik zou niet eens weten waar of hoe.

Zodra ik op de gestrooide (snel)wegen kwam was hij natuurlijk in zijn element en reed het strak en snel. De collega in kwestie beaamde zelf ook dat hij wat issues heeft met de auto in dit weer maar schrijft het ook deels aan het niet hebben van winterbanden toe.

Vanmorgen was de parking compleet opgevroren en sneeuw om grip in te hebben was er ook niet meer, dus heb ik expres de 205 veel te snel en scherp de bocht om gestuurd en ja, dan wil de achterkant wel flink uitbreken, maar met voldoende tegensturen en gas matigen trok hij hem wel weer recht. Nu worden dit soort autootjes, zij het in een modernere vorm, natuurlijk ook gebruikt voor FWD sneeuwrallye's, dus er zal wel iets van waar zijn dat die kleine dingen zich makkelijker laten rijden met dit weer. In Breda zelf was het ook glad, dus daar moesten we nu ook enigszins gematigd rijden om geen plotseling overstekende voetgangers en fietsers zonder licht (:r) te scheppen.

Ik begrijp dat de verlichting van een fiets kwetsbaarder is dan die van een auto, maar mén, zorg toch gewoon dat je verlichting hebt op je rijwiel. En nee, die kuttige ledlampjes zijn echt compleet waardeloos, die zie je vaak pas als het al te laat zou zijn, in een gevaarlijke situatie. Veel fietsers hebben niet in de gaten hoe verschrikkelijk vervelend het is als ze geen licht voeren. Een fiets is ook gewoon een voertuig, en dus moet het onderhouden worden.

• FireAge
  • Nu online
Vergeet niet dat je met lichte auto's veel meer grip hebt in de sneeuw dan met zware auto's. Normaal gesproken maakt gewicht niet uit voor grip, maar bij sneeuw neemt je grip af bij meer gewicht omdat gecomprimeerde sneeuw in ijs verandert.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
HTT-Thalan schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:23:

Ik begrijp dat de verlichting van een fiets kwetsbaarder is dan die van een auto, maar mén, zorg toch gewoon dat je verlichting hebt op je rijwiel. En nee, die kuttige ledlampjes zijn echt compleet waardeloos, die zie je vaak pas als het al te laat zou zijn, in een gevaarlijke situatie. Veel fietsers hebben niet in de gaten hoe verschrikkelijk vervelend het is als ze geen licht voeren. Een fiets is ook gewoon een voertuig, en dus moet het onderhouden worden.
Haha, dat men zich nog ergerd aan fietsers zonder licht. Ik dacht dat elk gewoon automobilist dat al lang had aanvaard.

Gewoon goed opletten voor die mensen die levensmoe zijn.

• !null
FireAge schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:14:
Vergeet niet dat je met lichte auto's veel meer grip hebt in de sneeuw dan met zware auto's. Normaal gesproken maakt gewicht niet uit voor grip, maar bij sneeuw neemt je grip af bij meer gewicht omdat gecomprimeerde sneeuw in ijs verandert.
Meer gewicht is juist beter. Hoewel sneeuw inderdaad na een aantal keer gecomprimeerd wordt tot een veel gladder iets, maar dat gebeurt toch wel. Probleem van de grotere auto's is dat ze vaak op veel breder rubber staan, en daardoor per vierkante cm rubber op de weg juist minder gewicht erop hebben dan een kleine auto met kleine bandjes. En achterwielaandrijvers hebben vaak problemen in de sneeuw omdat er weinig is wat op de achteras drukt, gaan dus eerder spinnen en nergens naar toe.

Ondanks dat het vaak om druk en grip per viekante cm rubber gaat, kan het ook helpen om met zeer zachte banden te gaan rijden, omdat het dan niet geconcentreerd wordt op een heel klein stukje wat glad is, of dat je tegen een miniheuveltje aan staat te duwen waar je niet op komt.

• Gonadan
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
burne schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 02:29:
Half Nederland is erg goed in het achteraf aanwijzen waar de overheden en aanverwanten de fout ingaan. Maar zelf iets doen is uitgesloten. 'Achteraf' is het altijd eenvoudig besturen, maar wat die helft niet doorheeft is dat ze achterom kijken en daar hun zure gal over spugen maar vergeten dat ze zelf niet verder komen dan klagen. Met klagen schiet niemand iets op. Doe zelf iets of hou je bek dicht. Om het even ondiplomatiek te verwoorden.
QFT

Ze hebben 100.000 ton gestrooid waar 70.000 ton normaal gesproken genoeg is voor de hele winter.
Beetje kortzichtig om te zeggen dat ze dan te weinig ingeslagen hebben inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FireAge
  • Nu online
!null schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:46:
Meer gewicht is juist beter. Hoewel sneeuw inderdaad na een aantal keer gecomprimeerd wordt tot een veel gladder iets, maar dat gebeurt toch wel. Probleem van de grotere auto's is dat ze vaak op veel breder rubber staan, en daardoor per vierkante cm rubber op de weg juist minder gewicht erop hebben dan een kleine auto met kleine bandjes. En achterwielaandrijvers hebben vaak problemen in de sneeuw omdat er weinig is wat op de achteras drukt, gaan dus eerder spinnen en nergens naar toe.
Dat is dus alleen op een ijzig oppervlak. Zolang het nog sneeuw is, kun je beter minder druk zetten.

• BlakHawk
Wilf schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 02:51:
Wat niet normaal is is dat mensen veel te veel vertrouwen op moderne techniek om hen uit gevaarlijke situaties te redden ipv op common sense.
Deels eens...
Men belt, SMSt, kijkt filmpjes, eet een burger en kamt hun haar achter het stuur, de auto stuurt ons toch wel veilig door het verkeer...
Wat heeft dit ermee te maken?
Moderne auto's in sneeuw/ijs kunnen ook niet toveren.
Toveren niet, maar kunnen wel veel meer!

Dit zijn echt niet allemaal oude barrels, wel veel mensen die hun rijkwaliteiten en auto overschatten, de situatie onderschatten en daarom gewoon te hard rijden (en daarom te hard remmen omdat ze geen rekening hadden gehouden met de veel langere remweg met dit soort weer).

Vooral dat eerste busje is tekenend. Gewoon 50 rijden in dat soort weer terwijl er 50 meter verderop een rotonde is 8)7
Altijd ver van te voren beginnen met remmen, zodat je beter kunt inschatten hoe doe auto op dat stukje weg reageert en dat je nog zat ruimte hebt om te remmen... Hard rijden is geen probleem, maar inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt om tot stilstand te komen wel! Dat busje remt veel te laat en onderschat de gladheid... En komt dus te hard aanrijden ja!

Maar als er niet gestrooid zou zijn, was het er minder glad! Je hebt nog altijd meet grip op sneeuw, dan op ijs! Vooral met winterbanden... Op ijs maakt het niet meer uit wat voor banden je hebt!
Daarom ben ik met deze extreme temperaturen tegen strooien...
FireAge schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 07:34:
Ow dat ik dit topic gemist heb. Ik zit me al dagen op te vreten over die kansloze lui.
En als je ze dan inhaalt op de 80 k/m weg waar zij 40 rijden, dan beginnen ze met hun lichten te flitsen.
Alsof die sneeuw die aan de kant van de weg ligt "plotseling" de weg op kan springen om hun arme auto aan te vallen. :r
Ik heb dat op de snelweg, zo herkenbaar wat je zegt!!
Ons parkeerterrein wordt niet vrijgemaakt en het is elke keer weer feest om te zien hoe mensen denken dat ze door meer gas te geven wel door de sneeuw heen komen. Laatst een kerel 30 minuten bezig geweest van het parkeerterrein af te komen. Met loeiende motor zat hij gewoon voren in de sneeuw en slush te trekken totdat zijn banden de grond raakten. Dan schot de auto weer een stukje naar voren/achteren en trapte hij op de rem. Dit herhaalde zich een half uur lang, en daarna was hij op de weg. Hou mijn hart vast over wat dit soort figuren vervolgens op de weg uithalen.
Ik vind het altijd zo leuk die parkeerterreinen waar nog niemand heeft gereden :)
Mijn zwager heeft zomerbanden en komt er niet eens op, maar het is leuk om te zien dat die auto het ook een keer moeilijk heeft. Maar vast komen te staan is me nog niet gelukt...

Ik zoek het inderdaad een beetje op... Ook bij die heuveltjes is het altijd grappig om te zien dat iedereen elkaar moet duwen. Dan staan er mensen langs de kant van de weg te gebaren dat je de vaart erin moet houden. Dan stoppen en het raampje open en ze vragend aankijken van wat ze bedoelen :P

En vervolgens zonder moeite het heuveltje op, waar iedereen geduwd wordt! Ik kan niet wachten tot er weer 25cm gaat vallen...
HTT-Thalan schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:23:
(ook als antwoord @ dfrenner)

Er liggen behoorlijk grote velgen/banden onder de Opel, maar ik weet niet precies welke maat, dat boeit met niet zoveel.

Het parkeerterrein hier is half sneeuw half ijs, maar op beide terreinen kwam ik met de 205 beter weg. De Opel probeerde wel in te grijpen (dat maakte ik op uit het knipperende oranje autootje in het dashboard met van die kronkels eronder) maar het lukte gewoon niet, hij schoof naar de zijkant. Optrekken slipte hij ook gewoon, ik moest gewoon echt spelen met de koppeling en uiteindelijk maar in zijn 2 wegrijden, en ik heb echt beleefd gereden, dat doe ik altijd als het spul in kwestie niet van mij is. Ik heb ook niks uitgezet aan snufjes, ik zou niet eens weten waar of hoe.
Dan werkt TC in ieder geval niet hoe het zou moeten werken... Bij mij slipt hij niet namelijk... Ik kan ook niet met gas wegtrekken met gladheid. Hij zorgt er zelf heel gecontroleerd voor dat je eerst niet boven de 1200 toeren uitkomt en langzaam (naar de grip die je hebt), gaat hij hoger. Ondanks het feit dat ik het gaspedaal helemaal indruk...
Zodra ik op de gestrooide (snel)wegen kwam was hij natuurlijk in zijn element en reed het strak en snel. De collega in kwestie beaamde zelf ook dat hij wat issues heeft met de auto in dit weer maar schrijft het ook deels aan het niet hebben van winterbanden toe.
Dat maakt ook heel veel verschil op sneeuw (ingereden of niet).
Het probleem is dat er door het strooien een ijslaag op de sneeuw wordt gevormd en op ijs maakt het niet meer uit wat voor banden je hebt... Maar bij ons in de wijk (niet gestrooid, maar wel volledig ingereden sneeuw), heb ik zat grip en als ik rem grijpt de abs niet eens direct in...

• !null
Dat filmpje is trouwens wel bizar, die vrouw laat die Alfa gewoon in de achteruitstaan, automaat gok ik dan? Hij gaat er zo vandoor, had de andere weghelft op kunnen gaan.
dfrenner schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:56:
Maar als er niet gestrooid zou zijn, was het er minder glad! Je hebt nog altijd meet grip op sneeuw, dan op ijs! Vooral met winterbanden... Op ijs maakt het niet meer uit wat voor banden je hebt!
Daarom ben ik met deze extreme temperaturen tegen strooien...
Misschien dat dit op gaat voor wat binnenwegen hier en daar, dat wil ik best geloven, maar op N wegen en snelwegen is de boel zo platgereden tot een gladde boel, en wil je dus wel dat er gestrooid is, anders valt er niks mee te beginnen. Woensdag was het ook zo glad op de snelweg, verse laag sneeuw meteen platgereden tot gladheid. Maakte niet zoveel uit, want het ging toch maar met 5km/u :P

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 08-01-2010 10:05 ]

• BlakHawk
!null schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:04:
Misschien dat dit op gaat voor wat binnenwegen hier en daar, dat wil ik best geloven, maar op N wegen en snelwegen is de boel zo platgereden tot een gladde boel, en wil je dus wel dat er gestrooid is, anders valt er niks mee te beginnen. Woensdag was het ook zo glad op de snelweg, verse laag sneeuw meteen platgereden tot gladheid. Maakte niet zoveel uit, want het ging toch maar met 5km/u :P
In US en Canada, strooien ze volgens mij nooit... Daar is geen beginnen aan, iedere keer met sneeuwschuivers en die halen alles weg...

Waarom werkt dat in dat soort landen zo goed en hier niet??? Wat is het verschil?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Daar is het wat vaker aan de orde. Wij zijn weer beter met ... ehh.. :P weet even niets

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• !null
dfrenner schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:29:
[...]

In US en Canada, strooien ze volgens mij nooit... Daar is geen beginnen aan, iedere keer met sneeuwschuivers en die halen alles weg...

Waarom werkt dat in dat soort landen zo goed en hier niet??? Wat is het verschil?
Daar gaan ze op een snelweg echt wel aan de gang met sneeuwschuivers, net als in een hoop andere landen. Op de binnenwegen gaan ze soms gaan moeite doen, dat begrijp ik wel. Maar dat is ook wat ik zei, op drukke wegen wil je wel strooien, voor de rest kan het idd beter zijn om gewoon door de sneeuw te rijden.

• BlakHawk
!null schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:40:
Daar gaan ze op een snelweg echt wel aan de gang met sneeuwschuivers, net als in een hoop andere landen. Op de binnenwegen gaan ze soms gaan moeite doen, dat begrijp ik wel. Maar dat is ook wat ik zei, op drukke wegen wil je wel strooien, voor de rest kan het idd beter zijn om gewoon door de sneeuw te rijden.
Dat zeg ik, daar rijden sneeuwschuivers op en af... Maar daar strooien ze niet als het goed is!
Waarom moeten wij strooien??

Nadelen heb ik al genoemd:
- Het blijft glad
- Door opvriezing, wordt het nog gladder
- Kost veel geld
- Slecht voor het milieu

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
[...]

Met een sneeuwschuiver begin je niet zo veel tegen ijzel en opvriezende mist.

Daarbij kan strooien ook preventief werken. Je kunt je door om 14.00 uur te strooien wapenen tegen sneeuwval om 15.00 uur. Om 14.00 uur een sneeuwschuiver de weg op sturen helpt dan niet echt.

En wie zegt dat het in de US en Canada zo goed werkt? Daar staat het verkeer nooit stil? Daar rijdt met rustig door met een sneeuwstorm tijdens de spits? Lijkt mij niet.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 08-01-2010 11:18 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• BlakHawk
argro schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:15:
[...]
Met een sneeuwschuiver begin je niet zo veel tegen ijzel en opvriezende mist.

Daarbij kan strooien ook preventief werken. Je kunt je door om 14.00 uur te strooien wapenen tegen sneeuwval om 15.00 uur. Om 14.00 uur een sneeuwschuiver de weg op sturen helpt dan niet echt.

En wie zegt dat het in de US en Canada zo goed werkt? Daar staat het verkeer nooit stil? Daar rijdt met rustig door met een sneeuwstorm tijdens de spits? Lijkt mij niet.
Het rijdt er in ieder geval goed door nadat de sneeuw opgehouden is... Op sommige delen van de A9 is het nu nog ijs, door opvriezend water van 2 dagen geleden, wat weer door het strooien kwam...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De verkeersdrukte op een 6-baans interstate is dan ook totaal niet vergelijkbaar met de gemiddelde Nederlandse snelweg. Het verkeer daar is net zo goed aan het glibberen en glijden en bij zware en/of plotselinge sneeuwval heb je daar ook verkeersinfarcten, maar minder snel omdat de verkeersintensiteit daar vaak stukken lager is.

🖥️ | 🚗

• !null
Overigens hebben ze in die gebieden vaak nog auto's met echte bumpers, eventueel bullbars, om andere auto's vooruit te drukken die anders vast staan. En zijn ze vaak goed voorbereid met een deken etc in de auto, om eventueel langs de weg te moeten slapen. Wat ook gebeurt. Heb je nooit van mensen gehoord dat ze is in Duitsland, Zwitersland of Oostenrijk ofzo moesten slapen in de auto? Gebeurt wel eens hoor.

We moeten toch echt even kappen met het idee dat het in andere landen zoveel beter is. De situatie is hier totaal anders. Mensen zijn er logischerwijs veel minder ervaren mee, hoe lang geleden hebben we nog eens een echte winter gehad zo (lang) als deze?
En dan hebben we het ook nog eens over een overvol wegennet, waar normaal gesproken maar iets kleins hoeft te gebeuren of het staat al vast. Dit is niet iets kleins.

Ook voorbereidingen aan de auto zijn in andere landen zeer nuttig en heeft iedereen het, omdat het gewoon 4 maanden echt winter is om maar wat te noemen. Hier is het 9 van de 10 keer nutteloos om winterbanden te hebben, met die 2 dagen natte sneeuw die er gemiddeld valt in een jaar. Dus laat staan sneeuwkettingen of noppenbanden, voorraadje eten en drinken, sneeuwschovel, warme slaapzaak.
En ook met een compleet voorbereidde auto ging je woensdag nergens heen in Noord-Holland..

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 08-01-2010 11:46 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je kletst. http://www.youtube.com/watch?v=2plGjrmBGug en 100.000 vergelijkbare filmpjes.

• !null
Inderdaad, nog een goed voorbeeld. Amerikanen zijn denk ik nog erger dan NL-ers als het te maken heeft met voertuigbeheersing. Alleen in gebieden waar het altijd 3 of 4 maanden per jaar helemaal wit is hebben ze er echt ervaring mee, zoals in Noord-Canada of Scandinavië, Zwitersland enzo.

• BlakHawk
Daar valt dan ook een halve meter...
Ik ben een aantal keer in het noorden van New York geweest (vlak bij Canada) en ook in de winter. Het viel me op dat daar iedere nacht particulieren bedrijven met hun pickup en schuifbak rondrijden...

Voordeel was daar ook wel dat het alleen 's nachts sneeuwde, maar op de voetpaden lag ongeveer een meter en op de wegen weinig...

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ja, als je maar strategisch gaat filmen (heuvel af, sneeuw en mogelijk ijzel) heb je idd 100.000 filmpjes van mensen die incompetent bezig zijn omdat ze te hard rijden op plekken waar het niet kan, of gewoon niet aanpassen aan de omstandigheden. ;)
dfrenner schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:56:
[...]Ik ben een aantal keer in het noorden van New York geweest
Waarop veel Nederlanders reageren: "Huh?? Is New York zo groot dan???" Net zoals: "Huh??? Washington ligt toch aan de oostkust?" En dan vervolgens wel Amerikanen uitlachen als ze denken dat Amsterdam de hoofdstad is van Nederland, hier iedereen wiet gebruikt en ze Duits spreken :P

[ Voor 33% gewijzigd door Wilf op 08-01-2010 12:07 ]

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 13:27

Denko

|{ing Øf ßlitz

jvvv schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:26:
[...]

Haha, dat men zich nog ergerd aan fietsers zonder licht. Ik dacht dat elk gewoon automobilist dat al lang had aanvaard.

Gewoon goed opletten voor die mensen die levensmoe zijn.
Daarom: Goedkope auto, bullbar, dakraam (kan je nog ff zwaaien terwijl ze overrollen)

PSN & XBL: Denkoyugo

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:08

sebasd

loopt op espresso

Wilf schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:04:
En dan vervolgens wel Amerikanen uitlachen als ze denken dat Amsterdam de hoofdstad is van Nederland
Eeehhhh...

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 13:27

Denko

|{ing Øf ßlitz

[...]

En dan vervolgens wel Amerikanen uitlachen als ze denken dat Amsterdam de hoofdstad is van Nederland
Hm, ik vrees dat mijn intergratiecursus gefaald heeft....ik kon toch zweren dat....

PSN & XBL: Denkoyugo

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

spoiler:
Iets met sarcasme

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dfrenner schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:56:
Daar valt dan ook een halve meter...
Als je kijkt naar de voetstappen op de stoep ligt daar hooguit een centimeter of vijftien. Woensdag is er hier 25 centimeter gevallen. En Amerikaanse sneeuw is niet gladder dan Europese sneeuw.
Ik ben een aantal keer in het noorden van New York geweest (vlak bij Canada) en ook in de winter. Het viel me op dat daar iedere nacht particulieren bedrijven met hun pickup en schuifbak rondrijden...
Neem dan http://www.youtube.com/watch?v=zMzeiMJQrvk . Portland, Oregon ligt nog wat verder naar het noorden, heeft skigebieden en is dus goed ingesteld op sneeuw, maar wat gebeurt er bij de eerste 10 centimeter van de winter?

Het punt is dat Amerikaans gras niet groener is. Net zo min als Duits of Oostenrijks gras, en zelfs in Zweden en Rusland gaat het wel eens mis. Het is veel te eenvoudig om te roepen dat het de schuld is van deze kuttige linxxxe regering en dat jij het allemaal wel even beter zou doen. Alle regeringen zijn kut want het gaat overal wel eens mis, zelfs op plekken waar er vier maanden per jaar sneeuw ligt.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wilf schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 02:51:
[...]

Je word gewoon boos als je naar het filmpje kijkt. Wat een idioten allemaal. Een bewijs dat het halen van het rijbewijs helemaal niks zegt. Ongeloofelijk hoe slecht mensen hun auto de omstandigheden en zichzelf inschatten.

• !null
Het mooiste is nog wel het Ford Transit busje. Komt veelste hard aan, maar gaat nog wel in een lichte drift naar rechts, terwijl hij daar helemaal niet naar toe wilde. Kwam veel te hard, maar nog wel goed gered.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt er rare mensen bij ja, iedereen in dat filmpje rijdt veel te hard voor die omstandigheden. Het is ook niet dat je het niet kan zien dat het glad is. En dan nog zo'n gladiool die gaat toeteren omdat een auto midden op de kruising stopt. Heeft ook veel nut dat toeteren :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Met zulke omstandigheden kan je uberhaupt niet rijden natuurlijk. Ze glijden vanuit stilstand al weg.

Dat busje vond ik ook wel mooi. Draait naar rechts, slipt, stuurt tegen, geeft gas, stoplicht wordt net groen als ie er is, en hij rijdt mooi door :D

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
PWM schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:40:
[...]

Je word gewoon boos als je naar het filmpje kijkt. Wat een idioten allemaal. Een bewijs dat het halen van het rijbewijs helemaal niks zegt. Ongeloofelijk hoe slecht mensen hun auto de omstandigheden en zichzelf inschatten.
Boos? Behalve en beschadigde bumper gebeuren er geen gekke dingen. Allen de bestuurder van het busje is m.i. onverantwoord bezig, de overige bestuurders rijden nagenoeg stapvoets en staan allemaal tamelijk op tijd stil.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• !null
Behalve dan de vrouw in die Alfa. Die mag wel even bedenken dat het handig is de auto in z'n vrij of de automaat in de P te zetten als ze uitstapt.
En die grijze Opel, kwam ook wel een beetje hard aan, die had geluk.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In Nederland is het inderdaad niet erger dan in de omliggende landen. Groot Brittannië staat al dagen vast vanwege sneeuw en ijs, Duitsland heeft ook problemen, idem met België en Frankrijk.

Ik heb juist respect voor hoe in Nederland de doorgaande wegen nog overwegend zo goed begaanbaar gehouden worden. Ik zat woensdag in de auto en alleen buiten de hoofdwegen kwam ik echt gladde stukken tegen (bijv. in Lombok, Utrecht). Het enige echt lastige tot nu toe is het vinden van je weg op een complex verkeersplein als de lijnen verstopt zitten onder de sneeuw. Verder is het gewoon heel erg rustig rijden, rustig sturen, nog meer anticiperen dan normaal en je kop erbij houden. Maar goed, als iemand bij normale omstandigheden al niet kan anticiperen, verwacht ik niet dat die persoon het nu ineens wel kan.

Wat ik bijv. heel typisch vond was dat ik gelijk een opmerking kreeg over mijn huidige zomerbanden, namelijk dat ik er wel een setje per jaar of 2 jaar doorheen zou jagen, gezien het zachte rubber (Toyo Proxes T1-R). Nu rij ik zeker op een droge weg behoorlijk sportief, maar kom nooit een bocht door met piepende banden. Toch hebben ze na 15.000km nauwelijks slijtage opgelopen. En zeker niet zoveel dat ik ze volgend jaar al zou moeten vervangen. Hetzelfde geldt voor mijn winterbanden, die ik nu voor het 3de jaar gebruik. Toen ik ze kocht (2de hands) was 1 van de banden al redelijk op aan het raken. Pas sinds deze winter heeft die band eigenlijk teveel slijtage (<4mm profiel). Hoe komt het dan toch dat andere mensen sneller hun banden slijten? Ook al zijn het geen drifters? Simpelweg door veel en laat te remmen. Als ik op de snelweg 3 auto's voor me de remlichten aan zie springen, gaat bij mij de voet van het gas. Bijna altijd hoef ik dan niet meer bij te remmen. Ook bij stoplichten hoef ik maar zelden wat harder dan normaal (rustig) te remmen.

Pak nu de mensen die zoveel meer slijtage hebben en zet ze op een gladde weg. Daar kunnen ze dus niet mee overweg, want ze kennen alleen de manier van rijden met veel remmen. En remmen is nou juist iets wat nu even wat minder gaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ja, als je maar strategisch gaat filmen (heuvel af, sneeuw en mogelijk ijzel) heb je idd 100.000 filmpjes van mensen die incompetent bezig zijn omdat ze te hard rijden op plekken waar het niet kan, of gewoon niet aanpassen aan de omstandigheden. ;)
Met ijs op een heuvel kun je weinig doen. Dan begin je al te glijden als je gewoon geparkeerd staat. Het enige wat je wel kan doen is proberen de snelheid zo zacht mogelijk te houden zodat de schade beperkt blijft en ver vooruit kijken zodat je geen grote stuurbewegingen hoeft te maken.

/▌

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

@deepbass: weer een nieuwe theorie? Slijten je banden sneller van remmen? Zolang je normaal remt (mag best beetje stevig) en het is nog een eind van piepende banden af, slijten ze toch zo goed als niet meer dan rijden?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Guillome schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:48:
@deepbass: weer een nieuwe theorie? Slijten je banden sneller van remmen? Zolang je normaal remt (mag best beetje stevig) en het is nog een eind van piepende banden af, slijten ze toch zo goed als niet meer dan rijden?
Lijkt mij niet: bij remmen komt er veel meer kracht op het rubber te staan en heb je dus nog intenser wegcontact dan bij gewoon rollen. Hoe meer wegcontact, hoe meer rubber er op het wegdek achterblijft.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Guillome schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:48:
Nogal offtopic, maar het lijkt me logisch dan banden harder slijten van stevig remmen en optrekken zonder te slippen of piepen dan van uitrollen op de koppeling. Je hebt dan meer wrijving tussen de weg en de band.

/▌

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Maar is dat niet nihil bij normaal remmen zoals de meeste mensen doen?

• lredev
  • Laatst online: 12:18
Hoe groter de weerstand hoe meer slijtage natuurlijk.. Bij spinnen en slippend remmen ben je gewoon lekker aan het schrapen aan je rubber. Ik heb ooit met een noodstopje wel eens het profiel van mijn (slechte goedkope) banden helemaal weggehaald. Maar goed, toen had ik net mij rijbewijs.

Ik vind dat net aangehaald punt van de later remmers wel een goede. Dat gecombineerd met een sowieso al te hoge snelheid blijkt steds funest.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Guillome schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:15:
Maar is dat niet nihil bij normaal remmen zoals de meeste mensen doen?
Het is gewoon een antwoord op je hypothetische vraag. Je moet sowieso remmen. Het is een verkeerd soort zuinigheid als je dat niet doet ;)

/▌

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
lredev schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:27:
Hoe groter de weerstand hoe meer slijtage natuurlijk.. Bij spinnen en slippend remmen ben je gewoon lekker aan het schrapen aan je rubber. Ik heb ooit met een noodstopje wel eens het profiel van mijn (slechte goedkope) banden helemaal weggehaald. Maar goed, toen had ik net mij rijbewijs.

Ik vind dat net aangehaald punt van de later remmers wel een goede. Dat gecombineerd met een sowieso al te hoge snelheid blijkt steds funest.
Precies. Je moet rijden en sturen alsof je in een boot zit, en afstand houden alsof je geen remmen hebt. Is nog steeds geen foolproof manier om zonder deukjes door dit weer te komen, maar het scheelt wel enorm, vind ik.

Ook ben ik, ondanks mijn grote voorliefde voor beierse achterwielaandrijvers, onverwacht positief over FWD met dit weer, het is makkelijker je spoor te houden en bochten te nemen.

• !null
In deze dagen wil je geen Beierse achterwielaandrijvers hebben :P

@Marzman, en dan komen we natuurlijk op de nog verder offtopic discussie dat je juist heel zuinig kunt rijden zonder de rem amper aan te raken. Als ik er zin in heb kan ik vaak met de rem maar een paar keer aan te raken (laatste meters bij enkele stoplichten) gewoon op de plek van bestemming komen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

!null schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:44:
@Marzman, en dan komen we natuurlijk op de nog verder offtopic discussie dat je juist heel zuinig kunt rijden zonder de rem amper aan te raken. Als ik er zin in heb kan ik vaak met de rem maar een paar keer aan te raken (laatste meters bij enkele stoplichten) gewoon op de plek van bestemming komen.
Om de discussie dan maar weer on-topic te krijgen, daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel met verkeerd soort zuinigheid :p

/▌

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Gut gut gut hoor men een klagen, ik kan me niet herinneren dat er ook zoveel gezeken werd toen het hier in Groningen zo glad was net voor de kerst...

Mijn autotje is ook een ramp in de sneeuw (CRX = klein x licht + veel pk) en lekker glibberen op de weg en tijdens het wegkomen. Maar als je het een beetje behoedzaam doet kan ik me goed redden.

Ik moet van mijzelf zeggen dat ik op plekken waar ik geen gevaar voor een ander mijn voertuig wel eens op zijn limieten heb getest. En dan kan je van een oud opatje en omatje niet verwachten ik vind het dan ook helemaal niet erg als die heel langzaam rijden omdat ze het anders niet veilig vinden. Beter dat dan andersom lijkt me.

Dat men en de ts zich zo ergeren ligt volgensmij meer aan het feit dat ze ergens niet op een vooraf ingecalculeerde tijd aankomen dan dat zijn medeweggebruikers niet genoeg vertrouwen heeft in zijn rijkunsten.

Hey ben jij ook al zo goed bezig? Ik heb een keer de gehel reis van Groningen naar Emmeloord via de a7 de hele reis geen rempedaal aangeraakt. Dit door middel van goed timen en optijd gas los te laten. Bespaart mij toch flink wat benzine en onderhoud van de wagen mbt remschijven/blokken.

De 76km file die ik hierdoor veroorzaakte had ik niet zoveel last van, dat zit toch achter mij.

[ Voor 32% gewijzigd door kaasaanfiets op 08-01-2010 16:02 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

argro schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:27:
[...]
Boos? Behalve en beschadigde bumper gebeuren er geen gekke dingen. Allen de bestuurder van het busje is m.i. onverantwoord bezig, de overige bestuurders rijden nagenoeg stapvoets en staan allemaal tamelijk op tijd stil.
Die Opel op 0:31 gaat ook veel te hard, en schat de andere auto totaal verkeerd in. De Alfa daarna rijd ook gewoon te hard, plus dat de vrouw duidelijk niet de handigste is met haar auto maar dat terzijde. Dat busje in het begin gaat sowieso nergens over.

Die auto's rijden gewoon te hard op een kruispunt af. Nu hebben ze net genoeg ruimte, maar als er iets overwachts gebeurd ben je gewoon de sjaak. Ik heb het dan niet over gekke dingen, maar een glibberige fietser kan ook al een probleem zijn.

Je hebt aan die ene kant de mensen die 40 gaan rijden omdat er naast de weg sneeuw ligt, en aan de andere kant heb je dit soort mensen. Daarom is het rijden in de winter zo'n uitdaging.

In de zomer heb je ook veel malloten, maar dan heb je wat meer spelingsruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 08-01-2010 16:00 ]

• BlakHawk
koekoek2003nl schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:58:
Ik moet van mijzelf zeggen dat ik op plekken waar ik geen gevaar voor een ander mijn voertuig wel eens op zijn limieten heb getest. En dan kan je van een oud opatje en omatje niet verwachten ik vind het dan ook helemaal niet erg als die heel langzaam rijden omdat ze het anders niet veilig vinden. Beter dat dan andersom lijkt me.
Dat is prima, maar blijf dan gewoon rechts op de snelweg!

Ik had het afgelopen week, met die sneeuw op de A9. Rechterbaan rijdt 30-40 en de linkerbaan is leeg, op een Ford Focus na... Blijft maar links rijden en even hard als de rechterbaan! Zelfs als er een gat van 100 meter zich opdoet op de rechterbaan... Nog steeds links blijven rijden...

Ik ben maar onder het mom van filerijden erlangs gereden aan de rechterkant en vervolgens nergens meer last van... Heel de linkerbaan vrij voor mezelf :)

Verwijderd

dfrenner schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 10:24:
[...]
en vervolgens nergens meer last van... Heel de linkerbaan vrij voor mezelf :)
Dat zal die Focus ook gedacht hebben? Aangezien jij daar ook netjes kwam aantuffen met je auto? Of reed hij 30/40 en jij 120? Want dan ben je er best wel snel bij opzich. En hoelang heb je erachter gezeten? In jou ogen een eeuwigheid maar in werkelijkheid 45 seconden?

Ja inderdaad, dan zou ik ook rechts voorbij rijden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 11:23:
Dat zal die Focus ook gedacht hebben?
Objection, speculation.
Aangezien jij daar ook netjes kwam aantuffen met je auto?
Objection, speculation.
Of reed hij 30/40 en jij 120?
Objection, speculation.
Want dan ben je er best wel snel bij opzich. En hoelang heb je erachter gezeten? In jou ogen een eeuwigheid maar in werkelijkheid 45 seconden?
Objection, speculation.

Dit is nou wat ik bedoel met:
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:43:
Ach ja, want degene die dit topic opende kan natuurlijk nooit gelijk gehad hebben. Hij was wel de enige getuige van zijn situatie, maar omdat hij klaagt, is hij per definitie zelf al schuldig aan de situatie.
Dit is wat men graag doet in dit soort topics: de daadwerkelijk gepresenteerde data wordt compleet in twijfel getrokken, en alle missende data wordt zo ingevuld dat degene die het verhaal post wel de 'bad guy' moet zijn. Daar kan ik echt zo ontzettend slecht tegen. Als je vindt dat er informatie mist, stel dan gewoon vragen. En nee, niet zoals hierboven, want dat is puur suggestieve bullshit.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Met m'n duitse achterwiel drijver kan ik juist met dit weer eindelijk eens als eerste weg zijn bij t stoplicht ;) (volkswagen LT46 bakwagen met laadklep, 80Kw op leeg 2760Kg >:) en zomer bandjes). Voor de rest valt t allemaal wel mee zolang je doseert.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 12:51:
[...]

Objection, speculation.

[...]

Objection, speculation.

[...]

Objection, speculation.

[...]

Objection, speculation.

Dit is nou wat ik bedoel met:

[...]

Dit is wat men graag doet in dit soort topics: de daadwerkelijk gepresenteerde data wordt compleet in twijfel getrokken, en alle missende data wordt zo ingevuld dat degene die het verhaal post wel de 'bad guy' moet zijn. Daar kan ik echt zo ontzettend slecht tegen. Als je vindt dat er informatie mist, stel dan gewoon vragen. En nee, niet zoals hierboven, want dat is puur suggestieve bullshit.
Grappig dat Engels, speculaas inderdaad, scherp gezien. Ik zet er toch ook vraagtekens bij, maargoed als iedereen 40 rijd is dat met een reden. En dat ie er als laatste bijzet dat de linkbaan daarna vrij was voor hem, doet me nou niet zeggen "Dat doe je goed, puik werk, mooi dat je dat zo op een forum gooit, die focus was je bitch, woooh!"
Die laatste zin deed het hem gewoon, want als rechts 40 rijd, moet je er vooral langs jakkeren, want je mag er toch zeker 120? en als links vrij is, afgezien van die focus, dan is de weg toch ook gewoon van jou?

• S2S
  • Laatst online: 22:35

S2S

Ja lekker 120 rijden met deze weersomstandigheden. Ik heb me afgelopen vrijdag kapot gelachen. Was hier in het Oosten tegen 23:00 echt niet te doen op de weg (10-15 cm sneeuw). Er was geen mogelijkheid om te strooien en te schuiven op de A1.

Komen daar toch twee auto's links met 100 voorbij scheuren (1 Dacia), ik keek snel even.. geen winterbanden dacht ik nog. Ze lachte wel hard om al die zacht rijders (ja ook naar ons)

1 Km verder zie ik in eens mensen de waarschuwingslampen aan doen, en ja hoor beide heren stonden nu vast in de berm en waren als idioten aan het graven. (lekker van links naar de rechter rijbaan en door het midden een hoop sneeuw)

Wegenwacht konden ze wel vergeten.

Wij zijn gewoon thuis gekomen met 50 Km per uur :+ (ook geen winter banden)
Als je flink hard kun je altijd nog harder, maar dan wel in een ambulance.

Het is dat ik het raam niet open kreeg, wilde nog even wat naroepen.

Compleet kansloos.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 09-01-2010 14:17 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 13:56:
Ik zet er toch ook vraagtekens bij
Echt waar, je gebruikt dit argument, terwijl ik in diezelfde post al zeg:
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 12:51:
Als je vindt dat er informatie mist, stel dan gewoon vragen. En nee, niet zoals hierboven, want dat is puur suggestieve bullshit.
Je vraagt het niet echt, of wel? Je wil het eigenlijk niet weten, toch? Je stelt de vragen eigenlijk een beetje suggestief, alsof je het presenteert als een feit, niet waar?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Afbeeldingslocatie: http://www.bestweekever.tv/bwe/images/2008/10/michael%20jackson%20gif.gif

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Of relatief nieuwe auto's, onder andere een Audi A5 Quattro, die op een ogenschijnlijk schoon stuk weg ons voorbij vlogen om een 500 meter verderop een flauwe bocht niet te kunnen halen door de gladheid en vol op de vangrail te klappen.
Eh ja, geen enkele techniek had die A5 op de baan gehouden 8)7 Op een gegeven moment houdt het op. Dat wil echter niet zeggen dat het een nutteloze techniek is, het heeft mij al geholpen wanneer ik bv. een rondpunt aan 10 km/h te snel op ging :)
Wat een idioten om uit de wagen te springen.

[ Voor 20% gewijzigd door XWB op 09-01-2010 18:11 ]

March of the Eagles

• FireAge
  • Nu online
Hacku schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:07:
Briljant die gozer die met de deur open probeert zijn wagen te remmen door zoveel mogelijk sneeuw te verplaatsen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FireAge schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:15:
[...]

Briljant die gozer die met de deur open probeert zijn wagen te remmen door zoveel mogelijk sneeuw te verplaatsen.
Het lijkt net een cartoon :p Maar zo'n botsing overleef je heus wel, zolang je de gordel maar om hebt.

March of the Eagles

• FireAge
  • Nu online
Ja, maar denk je niet dat mensen uitstappen om te proberen de auto te remmen en dan uitglijden? Daar lijkt het mij namelijk op :)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

[...]

Die met dat lange haar.. bijna geplet tussen 2 auto's. :/

Vandaag 3 doden op de N224. 17 tot 22 jaar oud. :|

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Part schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 21:01:
[...]

Die met dat lange haar.. bijna geplet tussen 2 auto's. :/

Vandaag 3 doden op de N224. 17 tot 22 jaar oud. :|
Bijna elk weekend sterven er jongeren door een auto ongeval (tenminste, in België). Het staat bijna elke week in de krant, en de oorzaak is vaak altijd te snel rijden of te veel gedronken.

Ik ben vorig jaar ook een vriend verloren (klik).

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 09-01-2010 22:49 ]

March of the Eagles

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Zonder het hele topic door te hebben gelezen, wil ik eerst reageren op een opmerking uit de TS.. Na het afronden van een slipcursus, raak je minder snel aan het glijden.. Maar als je glijd, is er weinig aan te houden, wel of geen slipcursus, wel of geen winterbanden.. Mijn Caddy heeft winterbanden, op mn Astra liggen gewoon zomerbanden.. Met beide ben ik een keer aan het glijden gekomen :) Gelukkig is het allemaal te corrigeren, en ontstaat er geen schade whatsoever :)

Voor de rest, ik vraag me echt af wat sommige mensen denken in het verkeer.. Ik kan me daar soms best zorgen over maken.. Mensen in zilvergrijze auto's zonder verlichting, in dit weer :| WTF bezield je dan :? Bij de verkeerslichten zie je mensen die willen remmen, de wielen blokkeren, de auto glijd alle kanten op, en men houd gewoon de rem vast |:( Loslaten, en voorzichtig weer intrappen.. Letwel: Pas als je weer grip hebt! Maar nee, dat vatten ze niet.. :|

Ik heb btw de afgelopen dagen heel wat Calibra's/Golfjes GTI/Civicjes en CRX'en met flinke schade afgevoerd zien worden, achterop een bergingsauto :+

Gewoon voor de lol, nog even mijn ergnissen in het verkeer:
  1. Inhalende vrachtwagens
  2. Linksplakkers met Vmax-30
  3. Mensen die niet inhalen, maar erlangs kruipen.. Je bent aan het inhalen, geef gas!!
  4. Bumperklevers
  5. Verkeerd afgestelde (Xenon) verlichting
  6. Mensen die, ondanks seinen, hun grootlicht aan laten staan, en jij dus op een donkere weg verblind raakt..
  7. Mensen die 2km voor het stoplicht hun gaspedaal loslaten, "want dat is toch zuiniger?" :|
  8. Door sneeuw bedekte, niet schoongemaakte en dus niet zichtbare verlichting
  9. Fietsers zonder licht
  10. Fietsers en scooterrijders die totaal nergens naar kijken, hooguit een tunnelvisie recht vooruit hebben... Altijd moet JIJ voorkomen dat je hun aanrijd, als ze ZICHZELF in gevaar brengen..
  11. Automobilisten die op een gelijkwaardig kruispunt een halfuur blijven staan wachten, op ander verkeer, dat er niet is.

[ Voor 69% gewijzigd door Destruction op 10-01-2010 01:01 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Destruction schreef op zondag 10 januari 2010 @ 00:45:
Ik heb btw de afgelopen dagen heel wat Calibra's/Golfjes GTI/Civicjes en CRX'en met flinke schade afgevoerd zien worden, achterop een bergingsauto :+
want die mensen kunnen niet rijden? of heb je een hekel aan het steriotype bovenstaande auto rijders?
Ik durf nu al te beweren dat er veel meer andere merken en types auto met schade zijn afgevoerd.
Ik ga ook lekker lachen als jij je auto in de prak rijd, hoi hoi hoi wat een lol.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Denk eerder dat Destruction hiermee aan wil geven dat over het algemeen de jongeren "last" hebben van zelf overschatting. (En dat is niet iets wat we pas net weten).

BMW 535D

• TheGhost
  • Laatst online: 02-07 10:04
een heel verhaal
  1. heel lijstje met dingen
Ik kwam gisteravond in 't donker op de A12 ook al zo'n dwaas tegen die zonder licht reed (en ja ook die auto was zilvergrijs).

Over die automerken/types die je noemt: ik heb zaterdagochtend op de A12 diverse auto's in de vangrail zien staan, een 2-tal bestelwagen (VW caddy, oud type) iets van een Opel Agila een Clio-tje en nog wat meuk, allemaal redelijk normale auto's met zo op 't oog normale bestuurders (zo tussen de 30 en 70 jaar oud). Die mensen waren gewoon overvallen door de plotselinge gladheid, er was niks aan 't wegdek te zien.

Dat je rustig aan doet met dit weer is logisch (ik reed niet harder dan 70) maar dat je onder de 60km/h gaat rijden is dan weer levensgevaarlijk, remmen kan niet, uitwijken betekend per definitie de vangrail in, mensen rijd gewoon een verantwoorde snelheid en anders helemaal niet! (dat was er trouwens een met een corrado, dus hoezo stereotype?)

Voor de rest: laat de rijscholen maar een slipcursus in de rijopleidingen meenemen, dan weet men tenminste wat er kan gebeuren en kan men 't soms ook wat beter opvangen!

I'm not weird, I'm a limited edition

• YellowCube
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

[...]

er is natuurlijk altijd die 0,0000000001% kans dat jij het op een helling wel voor elkaar krijgt je met 20 km/u glijdenden, 1400 kg wegende auto te stoppen met niks meer dan een paar gympen en je blote handen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gelukkig is het allemaal te corrigeren, en ontstaat er geen schade whatsoever :)
Als je te snel rijdt is de weg op voordat je kunt corrigeren. Dan corrigeert de vangrail of de stoeprand voor je. Of een behulpzame medeweggebruiker. Er onstaat dan wel schade.

• lredev
koekoek2003nl schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:58:
Gut gut gut hoor men een klagen, ik kan me niet herinneren dat er ook zoveel gezeken werd toen het hier in Groningen zo glad was net voor de kerst...

Mijn autotje is ook een ramp in de sneeuw (CRX = klein x licht + veel pk) en lekker glibberen op de weg en tijdens het wegkomen. Maar als je het een beetje behoedzaam doet kan ik me goed redden.
Die veelheid aan PK's heb je zelf onder controle, rijd dan eens weg in zijn twee, minder leuk voor je koppeling, maar wel stukje makkelijker aangezien er dan veel minder kracht op de wielen staat.

Dat men en de ts zich zo ergeren ligt volgensmij meer aan het feit dat ze ergens niet op een vooraf ingecalculeerde tijd aankomen dan dat zijn medeweggebruikers niet genoeg vertrouwen heeft in zijn rijkunsten.
Mijn ergernis zit hem er vooral in dat ik me echt probeer aan te passen aan de omstandigheden en dan alsnog af en toe haast in de problemen kom omdat iemand anders zich heer en meester voelt over wagen en weg. Ten onrechte wel te verstaan. Ik zie genoeg mensen veel vlotter dan ik door het verkeer gaan, en zich daarbij prima redden. Toch zij houden wel afstand, geven goed richting aan en misbruiken niet de afstand die de voorzichtige medeweggebruiker tot zijn voorligger heeft gecreëerd. Hoewel het effect van ABS en ESP zeker minder groot is dan normaal bij dit weer, maakt het nog wel verschil. Ik in mijn polootje uit '94 heb dus meer afstand nodig en het is fijn dat iemand in zijn S80 of A4 quattro daar rekening mee houdt.

Ik merk vooral dat "goedkopere" leasebak (focus etc) zich vaak wat onvoorzichtig opstelt. Dat zijn meestal mensen die jong zijn, al 1 of 2 jaar erg veel kilometers maken, en zich op basis daarvan menen ongelofelijk goed te kunnen rijden. Natuurlijk ze zijn er, maar veel zie ik ook vooral overmoedig, arrogant en incapabel. (ook tijdens normale weersomstandigheden.)
[...]

Hey ben jij ook al zo goed bezig? Ik heb een keer de gehel reis van Groningen naar Emmeloord via de a7 de hele reis geen rempedaal aangeraakt. Dit door middel van goed timen en optijd gas los te laten. Bespaart mij toch flink wat benzine en onderhoud van de wagen mbt remschijven/blokken.

De 76km file die ik hierdoor veroorzaakte had ik niet zoveel last van, dat zit toch achter mij.
Die opmerking gaat natuurlijk helemaal nergens over. Naar mijn idee een zeer misplaatst sarcasme... Als meer mensen anticiperend zouden rijden in plaats van dat laat remmen - vol in het gas tot de volgende voorligger, dan zou er veel meer kalmte en soepelere doorstroom ontstaan. Mijn persoonlijke ervaring is dat je, met name op de snelweg, naast voor je gewoon ook veel achter je en naast je hebt te kijken, zodat je niet in de ankers hoeft als iemand moet invoegen of inhaalt en daarbij iemand achter je die minder ontspannen wil rijden tot noodstop dwingt. Ik heb best enige maal moeten uitwijken voor iemand voor me, en ik dank de bestuurders achter me dat zij hierop konden anticiperen. Sindsdien weet ik me bewust dat niet alleen de 2 auto's voor me relevant zijn voor mijn rijden, maar ook 6 auto's verder daarvoor en minstens een aantal auto's achter me.

Kern van mijn gewauwel. Wees gewoon bewust van het verkeer om je heen en houd rekening met de zaken waar jij en iedereen hier zich aan irriteert. Want de irritatie komt natuurlijk voort uit het feit dat je niet anticipeerde op hetgeen dat irriteerde. <- dit advies geldt evengoed voor mijzelf natuurlijk!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

YellowCube schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:29:
[...]

er is natuurlijk altijd die 0,0000000001% kans dat jij het op een helling wel voor elkaar krijgt je met 20 km/u glijdenden, 1400 kg wegende auto te stoppen met niks meer dan een paar gympen en je blote handen.
Bron?

8)7 :P

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
lredev schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:53:

Mijn ergernis zit hem er vooral in dat ik me echt probeer aan te passen aan de omstandigheden en dan alsnog af en toe haast in de problemen kom omdat iemand anders zich heer en meester voelt over wagen en weg. Ten onrechte wel te verstaan
Ik denk dat dat ook het grote probleem is.Met groot snelheids verschil komen ze op je af,zonder dat ze ook maar enige kans hebben om hun wagen ooit te kunnen corrigeren in deze omstandigheden.Zolang ze recht toe recht aan kunnen "lijkt" er niets aan de hand,maar ze dwingen ondertussen wel alles en iedereen om ruim baan te maken.
.

Ik zie genoeg mensen veel vlotter dan ik door het verkeer gaan, en zich daarbij prima redden. Toch zij houden wel afstand, geven goed richting aan en misbruiken niet de afstand die de voorzichtige medeweggebruiker tot zijn voorligger heeft gecreëerd. Hoewel het effect van ABS en ESP zeker minder groot is dan normaal bij dit weer, maakt het nog wel verschil. Ik in mijn polootje uit '94 heb dus meer afstand nodig en het is fijn dat iemand in zijn S80 of A4 quattro daar rekening mee houdt.
Ik zie maar weinig linksrijders echt rekening houden met wat er rechts gebeurd,ja wanneer er een langzamere auto van de rechter baan iemand dreigt in te halen,dan zijn ze er als de kippen bij om nog snel even dat gat dicht te rijden voordat er iemand tussenvoegt.
ook met invoegen zie ik ze links gewoon bumper aan bumper rijden,om maar te voorkomen dat er een auto van rechts op hun baan komt om wat ruimte te maken voor invoegend verkeer.
Ik merk vooral dat "goedkopere" leasebak (focus etc) zich vaak wat onvoorzichtig opstelt. Dat zijn meestal mensen die jong zijn, al 1 of 2 jaar erg veel kilometers maken, en zich op basis daarvan menen ongelofelijk goed te kunnen rijden. Natuurlijk ze zijn er, maar veel zie ik ook vooral overmoedig, arrogant en incapabel. (ook tijdens normale weersomstandigheden.)
ik merk juist dat het vooral de wat dikkere (Audi,VW,BMW,Volvo etc.) "leasebakken ;) " zijn,met op het oog de wat oudere mensen(mannen) die lak en schijt aan alles hebben.
[...]

Als meer mensen anticiperend zouden rijden in plaats van dat laat remmen - vol in het gas tot de volgende voorligger, dan zou er veel meer kalmte en soepelere doorstroom ontstaan.
Dovemansoren
Kern van mijn gewauwel. Wees gewoon bewust van het verkeer om je heen en houd rekening met de zaken waar jij en iedereen hier zich aan irriteert. Want de irritatie komt natuurlijk voort uit het feit dat je niet anticipeerde op hetgeen dat irriteerde. <- dit advies geldt evengoed voor mijzelf natuurlijk!
_/-\o_

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• lredev
kendo schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:57:
[...]
Ik denk dat dat ook het grote probleem is.Met groot snelheids verschil komen ze op je af,zonder dat ze ook maar enige kans hebben om hun wagen ooit te kunnen corrigeren in deze omstandigheden.Zolang ze recht toe recht aan kunnen "lijkt" er niets aan de hand,maar ze dwingen ondertussen wel alles en iedereen om ruim baan te maken.

[...]
Ik zie maar weinig linksrijders echt rekening houden met wat er rechts gebeurd,ja wanneer er een langzamere auto van de rechter baan iemand dreigt in te halen,dan zijn ze er als de kippen bij om nog snel even dat gat dicht te rijden voordat er iemand tussenvoegt.
ook met invoegen zie ik ze links gewoon bumper aan bumper rijden,om maar te voorkomen dat er een auto van rechts op hun baan komt om wat ruimte te maken voor invoegend verkeer.
True, het zijn er wel weinig, maar ze zijn er wel. Als ik in de auto van mijn baas rijd, mag ik ook graag het extra comfort en vermogen ter beschikking omzetten in wat hogere snelheid, toch houd ik dan wel veel rekening met anderen. Vind ik in ieder geval
[...]
ik merk juist dat het vooral de wat dikkere (Audi,VW,BMW,Volvo etc.) "leasebakken ;) " zijn,met op het oog de wat oudere mensen(mannen) die lak en schijt aan alles hebben.
Daarom heb ik het ook maar persoonlijk gehouden, dat is wat ik merk. Wat jij zegt zie ik ook wel terug, maar goed, zoals dat gaat met irritatie, je registreert doorgaans alleen wat je irriteert, en alles wat goed gaat blijft een beetje achter in de registratie. (Wat een self fulfilling prophecy in de hand werkt natuurlijk)

Ach sinds een paar jaar is mijn motto in de auto: tot tien tellen :) werkt erg goed.
[...]
Dovemansoren
Waarschijnlijk..
[...]
_/-\o_
:)
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste