Heb die deinterlacing gekte nooit zo begrepen, een beetje moderne TV doet zelf veel betere deinterlacing dan je HTPC ooit zal kunnen. Lijkt me alleen van belang als je je HTPC aan een simpele monitor hangt...
Juist niet. De deinterlacing in de "moderne" TV is juist heel zwak. Hier in België kunnen die digiboxen maar tot 1080i uitsturen, de TV moet dan deïnterlacen je ziet het vooral bij een tennismatch dat TV's maar een povere deïnterlacing hebben ivgl met VA deïnterlacing via een htpc.
Wil je de beste deinterlacing dan heb je een HTPC of een AVR nodig.
En trouwens wil je dat je TV deïnterlacet dan moet je het videosignaal (HDMI/DVI) ook als 1080i uitsturen, 100% zeker dat niemand hier met een HTPC dat doet en waarom zou je ook.
TV is een ouwe LG Plasma met een Faroudja DcDi chip of hoe dat ding ook heet. 1080i model die ik in 720p gebruik en niet 1 lijntje te zien kijkend naar Discovery HD in 1920x1088i via DVB-S2
Een TV kan geen 1080i model zijn, je bedoelt dat hij 1080i input aankan.
En interlaced materiaal heb je enkel bij TV-uitzendingen die je rechtstreeks binnenhaalt (DVB-T, DVB-S/S2, DVB-C).
Intel HD GFX kan trouwens volgens hardware.info en de specificaties aan advanced deïnterlacing doen. Of het CPU verbruik even laag blijft als bij gewoon progressief materiaal weet ik niet, het kan zijn dat het hierdoor stijgt omdat de CPU toch moet aflossen. Maar zolang de CPU geen atom is, is dat geen enkel probleem. Bijkomende beeldprocessing zal het CPU verbruik verder doen stijgen.
Met een 780G, 785G lukt het ook enkel moet je een HT3.0 processor hebben en je zal wel zien dat bij VA deinterlacing het CPU verbruik wel eens tot 20% kan stijgen. Bijkomende beeldprocessing zal het CPU verbruik nog verder doen stijgen. Ter referentie, BBC HD 1080i via 780G en AMD Phenom X3 => 40% cpu usage.
Met een HD5450 kan je decoden (IDCT etc...) en VA deïnterlacen zonder bijkomend effect op CPU verbruik.
Dat is dan ook wel de limiet van die kaart, wil je daarboven nog bijkomende beeldprocessing zal dat via de CPU gebeuren of je hebt bv een HD5670 nodig. Ter referentie, BBC HD 1080i + een pak beeldprocessing via HD4780 en Q6600 => 4% CPU usage.
*edit*
Maar ik persoonlijk verkies intel HD GFX boven elke HD4xxx/5xxx reeks. Gewoon omwille van het feit dat sinds de catalyst 8.6 driver je geen AVC profielen hoger dan 4.1 kan decoderen via DXVA. Deze zijn wel niet zo courant, maar ik heb er wel een paar. Ik heb liever dat die bestanden aan 6% cpu usage afspelen (Intel HD GFX) ipv aan 30-70% CPU usage tegenover dan mindere extra CPU usage bij het afspelen van 1080i materiaal.
Sateliet SD kanalen doen het goed, maar HD geven meestal blokjes. Beetje klooien met codecs en ff van kanaal wisselen gaat het wel redelijk weg. 1080P films doen het "overwegend" goed. Sommige zie je af en toe een stotter en lip/sync problemen in mediacenter zijn er soms ook. Heb het idee dat bovenstaande config "net/net" was.
Je zit met codec problemen volgens mij.
Voor HD TV-uitzendingen is bij mij de PowerDVD9 H264 codec de enige die het vloeiend doet. Mijn broer heeft een 780G en een Phenom X3 en daar lukken de HD zenders prima ook wel enkel met PowerDVD9 H264 codec (cpu usage is daar een 40%). Let eens op jouw CPU usage.
Het kan ook aan een audio codec liggen vermoed ik omdat je stotter en lip/sync problemen vermeld.
Windows synct audio en video als volgt. Het audiospoor laat hij met rust en zorgt ervoor dat het videospoor in pas met de audio loopt => schokjes/versnellingen in het beeld.
Ik had dit probleem met AC3Filter, herinstalleren hielp of ffdshow audio decoder dat ging ook.
[
Voor 28% gewijzigd door
petillan op 09-04-2010 14:03
]