Damn, zo snel gaan de ontwikkelingen... Die had ik nog niet eerder gezien. Maar goed, ik meende eerder al te hebben gehoord dat 2x16x pas interessant is als je 5970CF wilt draaien, omdat je tot die tijd genoeg hebt aan 2x8x... toch? En ik kan me ook herinneren dat iemand heeft geroepen dat CF5970 erg slecht schaalt. Dus wat het praktisch nut hiervan is...Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:13:
[...]
Niet helemaal waar: Mobo bouwers kunnen een NV200 chipset toevoegen zodat je 2x 16 lanes hebt(tot aan de NF200 chip( of 2), daarna is het weer gewoon wat de CPU kan leveren aan lanes).
Bijv:
http://www.tomshardware.c...-p7p55-supercomputer.html
Op een P55-mobo zitten 2 controllers: allereerst zit in de Lynnfiels processors een geïntegreerde PCIe 2.0 controller met 16 lanes. Deze zijn in de basis bedoeld voor de videokaart(en): plaats je één videokaart dan krijgt deze alle 16 lanes tot z'n beschikking, plaats je er twee, dan krijgen beide kaarten 8 lanes.
Naast de PCIe-controller zit er ook een controller in de P55-chipset himself. Goed genoeg voor 8 lanes en alhoewel die van generatie 2.0 zijn, werken ze op PCIe 1.1-snelheid, dus goed voor 250MB/s. Dan zouden de PCIe 2.0-controller in de Lynnfield dus het bovenste PCIe-slot aansturen en de controller in de chipset het onderste PCIe-slot aansturen. Niet dus tot zover ik heb begrepen.
* DaMarcus gaat eens uitzoeken hoe het zit met de USB- en SATA-controllers, om gek van te worden.
Naast de PCIe-controller zit er ook een controller in de P55-chipset himself. Goed genoeg voor 8 lanes en alhoewel die van generatie 2.0 zijn, werken ze op PCIe 1.1-snelheid, dus goed voor 250MB/s. Dan zouden de PCIe 2.0-controller in de Lynnfield dus het bovenste PCIe-slot aansturen en de controller in de chipset het onderste PCIe-slot aansturen. Niet dus tot zover ik heb begrepen.
* DaMarcus gaat eens uitzoeken hoe het zit met de USB- en SATA-controllers, om gek van te worden.
Verwijderd
Naja, wat is het effect van de lanes achter de NF200 chip?(leuk 16/16 maar daar achter zit gewoon 8 lanes?)Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:20:
[...]
Damn, zo snel gaan de ontwikkelingen... Die had ik nog niet eerder gezien.
Dat is geen wonder want de HD5970 is eigenlijk HD5870@HD5850mhzX2. Maar gezien ze dat te lang vonden hebben ze er maar HD5970 van gemaaktMaar goed, ik meende eerder al te hebben gehoord dat 2x16x pas interessant is als je 5970CF wilt draaien, omdat je tot die tijd genoeg hebt aan 2x8x... toch? En ik kan me ook herinneren dat iemand heeft geroepen dat CF5970 erg slecht schaalt.
4x een GPU voor GPGPU bewerkingen.Dus wat het praktisch nut hiervan is...
Volgens mij is vooral het probleem de connectie van de DMI naar de CPU. Dat is 4 lanes PCI-e 1.1.DaMarcus schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:22:
Op een P55-mobo zitten 2 controllers: allereerst zit in de Lynnfiels processors een geïntegreerde PCIe 2.0 controller met 16 lanes. Deze zijn in de basis bedoeld voor de videokaart(en): plaats je één videokaart dan krijgt deze alle 16 lanes tot z'n beschikking, plaats je er twee, dan krijgen beide kaarten 8 lanes.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 11:25 ]
Ja dit is nou niet bepaald een systeem waarbij je denkt van "O ja .. logisch!" 
Maar bij de X58 is het zo dat je sowieso 2 keer x16 kan hebben en daar dan een extra pci-e kaartje in kan zetten voor usb3.0 en sata600, zo heb je ook alles right?

Maar bij de X58 is het zo dat je sowieso 2 keer x16 kan hebben en daar dan een extra pci-e kaartje in kan zetten voor usb3.0 en sata600, zo heb je ook alles right?
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Waarom zou je dan geen GD65 (s1156 dus) nemen met een insteekkaart?Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:27:
de 5850 en 5870 in cf werken prima op x8 en een CF van de 5970 wil je toch niet.....
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ja, maar ik weet niet hoe het met de insteekkaarten zit. De Asus U3S6 heeft als ik het me goed herinner 4x nodig om te kunnen draaien, daar moet je dan wel rekening mee houden bij de selectie van het moederbord (een bord met 3x16 nemen of een bord vinden met een x4 slot, maar die zijn er volgens mij niet veel). Of dit alleen voor deze insteekkaart geldt en of deze beperking in de toekomst overeind blijft weet ik niet.Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:27:
Verwijderd
Sja imho vooral USB3.0. Denk dat die nog wel redelijk snel ingeburgerd gaan worden. Die heeft genoeg aan PCI-e 2.0 2 lanes. 1 lane is NET niet voldoende(500MB vs 625MB), maar niet dat je denk van omg ik wil geen pci-e 1x insteek kaart. SATA3 is denk ik nog lang overbodig. In ieder geval langer dan de economische levensduur van een PC(3jaar). Hardeschijven gaan nog niet zo snel en SSD moet ook nog verder ontwikkelen wil je echt de SATA2 bus vol trekken met 1 SSD.Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:31:
[...]
Ja, maar ik weet niet hoe het met de insteekkaarten zit. De Asus U3S6 heeft als ik het me goed herinner 4x nodig om te kunnen draaien, daar moet je dan wel rekening mee houden bij de selectie van het moederbord (een bord met 3x16 nemen of een bord vinden met een x4 slot, maar die zijn er volgens mij niet veel). Of dit alleen voor deze insteekkaart geldt en of deze beperking in de toekomst overeind blijft weet ik niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 11:36 ]
En daarnaast de USB 3.0- en SATA3-controllers. Deze hebben beide een PCIe 2.0 x1 interface wat goed is voor 500MB/s. An sich dus voldoende voor USB 3.0 maar net te weinig voor SATA 3.0. Alleen zit je dan met de controller van de P55-chipset welke goed is voor PCIe 1.1. Dus waar ga je je meuk aan aansluiten? De 16 PCIe2.0 lanes van de processor zijn immers al bezet door de videokaart en de acht PCI-Express lanes van de south bridge bieden elk slechts 250 MB/s en zijn zodoende zonder aanpassing niet snel genoeg voor USB 3.0 en SATA3.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:24:
Volgens mij is vooral het probleem de connectie van de DMI naar de CPU. Dat is 4 lanes PCI-e 1.1.
Nee, de bandbreedte van de USB 3.0 en S-ATA III controleren moet ergens worden gegehaald he.Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:14:
De laatste 8x is toch gewoon 16x?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Of je neemt een Asus moederbord (P7P55 -E Pro) en je hebt geen insteekkaart meer nodig (Bij Asus is de beperking die Gigabyte kent niet van toepassing). Maar goed, dat kost je ongeveer de prijs van het insteekkaartje, dus veel maakt dat ook niet uit.DRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:30:
[...]
Waarom zou je dan geen GD65 (s1156 dus) nemen met een insteekkaart?
de 5850 en 5870 in cf werken prima op x8 en een CF van de 5970 wil je toch niet.....
Verwijderd
Behalve dat je nu niets er aan hebt en je misschien tegen die tijd voor minder een insteek kaart kan kopen die je ook echt nodig hebt. Of is het tegen die tijd al mooi (of qua snelheid) wenselijk om compleet up te graden naar iets waar het al zo goed als standaard is.Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:36:
[...]
Of je neemt een Asus moederbord (P7P55 -E Pro) en je hebt geen insteekkaart meer nodig (Bij Asus is de beperking die Gigabyte kent niet van toepassing). Maar goed, dat kost je ongeveer de prijs van het insteekkaartje, dus veel maakt dat ook niet uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 11:39 ]
Dat idee had ik ook al, maar ik vind het dan wel gek dat dit niet op de site van Gigabyte vermeld staat.-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:34:
[...]
Nee, de bandbreedte van de USB 3.0 en S-ATA III controleren moet ergens worden gegehaald he.
(zie bijvoorbeeld de GA-P55A UD4). Vooral omdat ze de andere beperking wel genoemd hebben.
Verwijderd
Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:41:
[...]
Dat idee had ik ook al, maar ik vind het dan wel gek dat dit niet op de site van Gigabyte vermeld staat.
(zie bijvoorbeeld de GA-P55A UD4). Vooral omdat ze de andere beperking wel genoemd hebben.
offtopic:
de .eu site is sneller hoor
de .eu site is sneller hoor
Klopt, het is inderdaad momenteel meer de bling factor dan dat het echt waarde heeft. Hoewel men ondertussen wel het een en ander aan USB3 producten begint te releasen (met name externe SSDs).Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:39:
[...]
Behalve dat je nu niets er aan hebt en je misschien tegen die tijd voor minder een insteek kaart kan kopen die je ook echt nodig hebt. Of is het tegen die tijd al mooi (of qua snelheid) wenselijk om compleet up te graden naar iets waar het al zo goed als standaard is.
Je hebt wel een mooie maar iets duurdere variant van ASUS, die haalt wel 16x 2.0.Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:43:
[...]
Klopt, het is inderdaad momenteel meer de bling factor dan dat het echt waarde heeft. Hoewel men ondertussen wel het een en ander aan USB3 producten begint te releasen (met name externe SSDs).
Verwijderd
Klopt, maar die hebben ook een bijbehorend prijskaartje. Het gros van de mensen heeft het nog een hele tijd niet nodig. De meeste kopen net een interne SSD, laat staan een externeAncalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:43:
[...]
Klopt, het is inderdaad momenteel meer de bling factor dan dat het echt waarde heeft. Hoewel men ondertussen wel het een en ander aan USB3 producten begint te releasen (met name externe SSDs).
En om dat aan te vullen:-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:34:
[...]
Nee, de bandbreedte van de USB 3.0 en S-ATA III controleren moet ergens worden gegehaald he.
Standaard werkt de GPU op een plank van Gigabyte op PCIe 2.0 x8. De overige 8 lanes gaan dan door naar de USB- en SATA-controller. Deze controllers werken beide op PCIe 2.0 x1. Je GPU dus op PCIe 2.0 x8 in plaats van x16, al vraag ik me af of je dit überhaupt kan merken.
Wil je CF gaan draaien, dan ben je dus alle lanes van je Lynnfield kwijt, immers draaien de PCIe-sloten op PCIe 2.0 x8. Dan worden de lanes van de chipset aangesproken waardoor je USB- en SATA-controller op PCIe 1.1 werken. Oftewel: 250MB/s bandbreedte voor je USB- en SATA-controller.
Zoals bovenstaand geschreven zo voor Gigabyte het uit, de methode van andere fabrikanten moet ik nog uitzoeken.
Bedoel je de P7P55 WS? Daar had Reinman het ook al over. Die is wel 190 euro, dus zeg maar gerust flink duurder.karstnl schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:44:
[...]
Je hebt wel een mooie maar iets duurdere variant van ASUS, die haalt wel 16x 2.0.
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:13:
[...]
Niet helemaal waar: Mobo bouwers kunnen een NV200 chipset toevoegen zodat je 2x 16 lanes hebt(tot aan de NF200 chip( of 2), daarna is het weer gewoon wat de CPU kan leveren aan lanes).
Bijv:
http://www.tomshardware.c...-p7p55-supercomputer.html
Dan ben ik met name wel benieuwd naar Asus, aangezien die een aparte chip voor de USB3/Sata6 controller op het moederbord hebben. Als dat uiteindelijk ook door de CPU beperkt wordt heb je er ook niets aan (of heb ik het dan verkeerd begrepen?DaMarcus schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:49:
[...]
Zoals bovenstaand geschreven zo voor Gigabyte het uit, de methode van andere fabrikanten moet ik nog uitzoeken.
Verwijderd
Nee, Asus P7P55D serie heeft ook SATA3 en USB3: Bijv: pricewatch: Asus P7P55D ProAncalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:51:
[...]
Bedoel je de P7P55 WS? Daar had Reinman het ook al over. Die is wel 190 euro, dus zeg maar gerust flink duurder.
[...]
Ik heb net de Lancool pc-k62 behuizing binnengekregen. Ik wou eerst eigenlijk de Thermaltake Element G maar er werd met toch te vaak gezegd in reviews enz. dat die veel geluid produceerd.
Bij de Lancool is de powerled stekker een blokje waar drie draadjes in kunnen waarbij in het 1e en 3e stekkertje een draadje zit en in het midden geen draadje . Ik heb gelezen dat je die voor moderne moederborden moet splitten zodat je de twee draadjes naast elkaar krijgt. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort stekkertjes. Hoe pak ik dit het beste aan?
Bij de Lancool is de powerled stekker een blokje waar drie draadjes in kunnen waarbij in het 1e en 3e stekkertje een draadje zit en in het midden geen draadje . Ik heb gelezen dat je die voor moderne moederborden moet splitten zodat je de twee draadjes naast elkaar krijgt. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort stekkertjes. Hoe pak ik dit het beste aan?
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe
Snap ik, het ging mij er meer om dat er dus al ontwikkelingen zijn om hier iets mee te doen. De eerste producten zijn altijd duurder, maar het zou mij niets verbazen als USB3 binnen een jaar tegen hele normale prijzen te krijgen is. En zo snel was ik niet van plan mijn nieuwe computer weer te vervangenVerwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:46:
[...]
Klopt, maar die hebben ook een bijbehorend prijskaartje. Het gros van de mensen heeft het nog een hele tijd niet nodig. De meeste kopen net een interne SSD, laat staan een externe.
Daarnaast heb ik dus geen flauw idee wat het effect is van een insteekkaart tov de aparte USB3 controler die Asus op het moederbord heeft zitten (gezien de lanes discussie die nu loopt, en ik geef direct toe dat dat me ondertussen bijna te technisch aan het wordne is
Asus heeft een extra chip op het moederbord geplakt, de PLX-chip. Deze kan de 4 lanes PCIe 1.1-lanes uit de P55-chipset omtoveren tot 2 PCIe 2.0 x1-lanes. De USB- en SATA-controller krijgen zo ieder hun eigen lane. De 16 PCIe 2.0-lanes welke uit de Lynnfield CPU komen, kunnen dan worden gebruik voor een GPU. Mocht je CF gaan draaien, dan deelt zich op in 2 PCIe 2.0 x8.Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:54:
[...]
Dan ben ik met name wel benieuwd naar Asus, aangezien die een aparte chip voor de USB3/Sata6 controller op het moederbord hebben. Als dat uiteindelijk ook door de CPU beperkt wordt heb je er ook niets aan (of heb ik het dan verkeerd begrepen?
Verwijderd
Zoals ik al zei: USB3.0 doet max 625MB/s. Een PCI-e 2.0 1x slot doet 500MB/s. Dus de insteek kaarten voor een 1x slot zijn al bijna voldoende. Imho zou ik het dan nog steeds pas kopen als je het gaat gebruiken.(Daarbij zijn er nog geen single SSD's die 500MB/s doen(Behalve die hele dikke niet te betalen PCI-e insteek SSD's)).Ancalagon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:59:
[...]
Snap ik, het ging mij er meer om dat er dus al ontwikkelingen zijn om hier iets mee te doen. De eerste producten zijn altijd duurder, maar het zou mij niets verbazen als USB3 binnen een jaar tegen hele normale prijzen te krijgen is. En zo snel was ik niet van plan mijn nieuwe computer weer te vervangen
Daarnaast heb ik dus geen flauw idee wat het effect is van een insteekkaart tov de aparte USB3 controler die Asus op het moederbord heeft zitten (gezien de lanes discussie die nu loopt, en ik geef direct toe dat dat me ondertussen bijna te technisch aan het wordne is
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 12:03 ]
Volgens mij praten we nu langs elkaar. Ik had zijn opmerking niet goed gelezen (las 2x 16x in plaats van 16x 2.0).Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:56:
[...]
Nee, Asus P7P55D serie heeft ook SATA3 en USB3: Bijv: pricewatch: Asus P7P55D Pro
karstnl schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:44:
[...]
Je hebt wel een mooie maar iets duurdere variant van ASUS, die haalt wel 16x 2.0.
Bedankt voor de uitleg. En het enge is, ik denk dat ik het nog snap ookDaMarcus schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:02:
[...]
Asus heeft een extra chip op het moederbord geplakt, de PLX-chip. Deze kan de 4 lanes PCIe 1.1-lanes uit de P55-chipset omtoveren tot 2 PCIe 2.0 x1-lanes. De USB- en SATA-controller krijgen zo ieder hun eigen lane. De 16 PCIe 2.0-lanes welke uit de Lynnfield CPU komen, kunnen dan worden gebruik voor een GPU. Mocht je CF gaan draaien, dan deelt zich op in 2 PCIe 2.0 x8.
Maar dat houdt als ik het goed begrijp (icm de uitleg van Reinman) ook in dat de USB3 chip op het moederbord net iets onder het maximale USB3 potentieel performed (max 500 ipv 625 MB)
[ Voor 13% gewijzigd door Ancalagon op 13-01-2010 12:08 ]
Om te antfucken: USB 3.0 doet 4.8Gbit/s, dus 600MB/s.
Het klopt inderdaad dat je de USB-controller niet helemaal kan opentrekken. Maargoed, het is dan nog maar de vraag in hoeverre de USB-controller performt ondanks dat deze op de PCIe-bus is aangesloten.
Het klopt inderdaad dat je de USB-controller niet helemaal kan opentrekken. Maargoed, het is dan nog maar de vraag in hoeverre de USB-controller performt ondanks dat deze op de PCIe-bus is aangesloten.
Verwijderd
Idd, kijk maar naar USB 2.0. Die haalt ook niet zijn theoretische snelheid van 60MB/s.DaMarcus schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:16:
Om te antfucken: USB 3.0 doet 4.8Gbit/s, dus 600MB/s.
Die WS Supercomputer kan drie keer x16/x8/x8 of twee keer x16/x16
The 3 PCIe run on the speed of 16,8,8 links
Iets anders, ik vraag me af of een Samsung F3 in een externe behuizing sneller is op USB 3.0 dan 2.0? Denk het wel namelijk. 480mbit is ongeveer 60Mb/sec en mijn F3 doet al 115MB/sec op SATAwhen you install Geforce graphic cards in the two blue PCIe x16 lots which can work at 16 links
Precies!Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:20:
[...]
Idd, kijk maar naar USB 2.0. Die haalt ook niet zijn theoretische snelheid van 60MB/s.
[ Voor 20% gewijzigd door chim0 op 13-01-2010 12:28 ]
Maar, even voor wat zekerheid, met pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G kun je ook een 860 op 3,8 ghz laten draaien of heb je daar 1600 voor nodig? Want ik heb nu nog dit in mijn lijstje staan pricewatch: Corsair Dominator CMD4GX3M2A1600C8 en dat ziet er wel heel mooi uit en mooie specs enzo maar, wat voor verschillen zul je nou precies merken in overclocken en performance tussen het kingston en het corsair setje?
edit: En in stabiliteit?
edit: En in stabiliteit?
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Ik ben van plan on toch de Corsair HX650W te nemen. Deze is genoeg voor crossfire 5850, dat weet ik, maar heb ik genoeg 'ruimte' over voor andere dingen of wordt het toch ietwat krap?
Ben ik weer 
Zat eerst te denken aan dit moederbord voor mijn AM3 setup
pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Maar toen kwam ik deze goedkopere Foxconn tegen:
pricewatch: Foxconn A7DA-S 3.0
Heeft iemand hier aanmerkingen over? Het enige verschil dat ik zie is dat Foxconn geen SATA/USB 3.0 heeft maar dat heb ik wss toch niet nodig. Verder lijkt Foxconn 2x x16 speed PCI-e te hebben (voor mijn toekomstige crossfire) ipv 2x x8 (ik weet dat dit weinig scheelt voor 5850 kaarten maarja) vooral de prijs is erg aantrekkelijk. Foxconn ken ik als merk alleen niet goed. Dus euhh wat is jullie advies?
*edit*
Misschien zelfs een handig bord gezien er een geintegreerde graka in zit zodat ik wel alvast mijn systeem kan bouwen zonder meteen de HD 5850 voor een dikke meerprijs te hoeven kopen
Heeft iemand hier aanmerkingen over? Het enige verschil dat ik zie is dat Foxconn geen SATA/USB 3.0 heeft maar dat heb ik wss toch niet nodig. Verder lijkt Foxconn 2x x16 speed PCI-e te hebben (voor mijn toekomstige crossfire) ipv 2x x8 (ik weet dat dit weinig scheelt voor 5850 kaarten maarja) vooral de prijs is erg aantrekkelijk. Foxconn ken ik als merk alleen niet goed. Dus euhh wat is jullie advies?
*edit*
Misschien zelfs een handig bord gezien er een geintegreerde graka in zit zodat ik wel alvast mijn systeem kan bouwen zonder meteen de HD 5850 voor een dikke meerprijs te hoeven kopen
[ Voor 13% gewijzigd door Therapy777 op 13-01-2010 13:40 ]
Verwijderd
Ruim voldoende ook voor wat meer dingen. Ten zij je er nog 10 hardeschijven wil aansluiten.kilon666 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:32:
Ik ben van plan on toch de Corsair HX650W te nemen. Deze is genoeg voor crossfire 5850, dat weet ik, maar heb ik genoeg 'ruimte' over voor andere dingen of wordt het toch ietwat krap?
Die foxcon gaat ook naar 8x8x. Foxconn is de grootste producent van electronica ter wereldTherapy777 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:35:
Ben ik weer

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 13:42 ]
Oja 2x 8.0 oké nouja dat maakt in principe niet veel uit. Oke dus het lijkt me wel een prima merk dan. Die review die jij geeft is trouwens een oude AM2+ versie
dit is de 3.0 versie speciaal voor AM3 
Maarre niks op aan te merken dus vergeleken met de Gigabyte, behalve de lekkerdere prijs en geen USB3.0 hebbende?
Systeem zou dan als volgt worden:
Prima game systeem lijkt me?
al begin ik eerst met één HD 5850 kaart en als ze stukkie goedkoper zijn, twee. Maar heb ze voor het gemak er maar even bij gezet.
(koeler heb ik al, monitor ga ik nog uitzoeken)
Maarre niks op aan te merken dus vergeleken met de Gigabyte, behalve de lekkerdere prijs en geen USB3.0 hebbende?
Systeem zou dan als volgt worden:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 133,45 | € 133,45 |
2 | Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) | € 228,42 | € 456,84 |
1 | Cooler Master Scout Zwart | € 74,45 | € 74,45 |
1 | Corsair HX650W | € 95,70 | € 95,70 |
1 | Foxconn A7DA-S 3.0 | € 87,80 | € 87,80 |
1 | Intel X25-M SSDSA2MH080G2R5 | € 199,51 | € 199,51 |
1 | OCZ Platinum AMD Edition OCZ3P1333LVAM4GK | € 98,- | € 98,- |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 41,70 | € 41,70 |
1 | Scythe Kaze Server Fan Controller | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Sony AD-7240S | € 18,61 | € 18,61 |
Importeren | Totaal | € 1.237,96 |
Prima game systeem lijkt me?
(koeler heb ik al, monitor ga ik nog uitzoeken)
[ Voor 84% gewijzigd door Therapy777 op 13-01-2010 14:06 ]
Zelfs de Xeon X3440 krijg je op 3,8GHz met simpel 1333MHz Kingston geheugen.Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:58:
Maar, even voor wat zekerheid, met pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G kun je ook een 860 op 3,8 ghz laten draaien of heb je daar 1600 voor nodig?
Verschil merken doe je sowieso niet en als je doel 3,8GHz is dan kan dat ook prima met het Kingston geheugen.maar, wat voor verschillen zul je nou precies merken in overclocken en performance tussen het kingston en het corsair setje?
AMD Nieuwsdiscussie
Bedankt. Zal wel voor de LN2 fanaten bedoeld zijn dan 
Onderstaande ga ik zeer binnenkort bestellen. Langer wachten heeft geen nut meer als ik toch alles van mijn lijstje kan krijgen. SSD komt er later wel bij als daar de prijzen van dalen, vind het voor mijn doelstelling (Gamen) nog niet erg broodnodig.
Editje: ik heb de MSI HD5870 trouwens bij JoVoCo besteld
That company better be good
Onderstaande ga ik zeer binnenkort bestellen. Langer wachten heeft geen nut meer als ik toch alles van mijn lijstje kan krijgen. SSD komt er later wel bij als daar de prijzen van dalen, vind het voor mijn doelstelling (Gamen) nog niet erg broodnodig.
1 | Cooler Master HAF 932 | € 116,95 | € 116,95 |
1 | Intel Core i7 860 | € 227,50 | € 227,50 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 85,64 | € 85,64 |
1 | LG GH22NS30 | € 20,99 | € 20,99 |
1 | MSI P55-GD65 | € 124,95 | € 124,95 |
1 | MSI R5870-PM2D1G | € 331,07 | € 331,07 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,95 | € 31,95 |
Importeren | Totaal | € 1.104,65 |
Editje: ik heb de MSI HD5870 trouwens bij JoVoCo besteld
Das precies mijn systeem in aanbouw.Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:20:
Bedankt. Zal wel voor de LN2 fanaten bedoeld zijn dan
# Product Prijs Subtotaal 1 Cooler Master HAF 932 € 116,95 € 116,95 1 Corsair HX650W € 95,70 € 95,70 1 Intel Core i7 860 € 227,50 € 227,50 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 85,64 € 85,64 1 LG GH22NS30 € 20,99 € 20,99 1 MSI P55-GD65 € 124,95 € 124,95 1 MSI R5870-PM2D1G € 331,07 € 331,07 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 69,90 € 69,90 1 Scythe Mugen 2 Rev. B € 31,95 € 31,95 Importeren Totaal € 1.104,65
Editje: ik heb de MSI HD5870 trouwens bij JoVoCo besteldThat company better be good
adviesje, wacht met bestellen tot je graka binnen is... dat duurt wel ff (althans mijn 5870 van Club3D komt als het goed is morgen binnen, nu nog wachten op de 5870VX die ik voor mijn eigen systeem heb besteld bij YourPc)
Heb je jouw gpu ook bij jovoco besteld? Zeker 9 werkdagen geleden dan dus dat je hem daarom in principe morgen binnen moet krijgen ? 
Ik zal met de rest nog wel even tot eind van morgenmiddag wachten denk ik.
Trouwens volgens je systeemspecs pagina heb je een sapphire besteld?
Ik zal met de rest nog wel even tot eind van morgenmiddag wachten denk ik.
Trouwens volgens je systeemspecs pagina heb je een sapphire besteld?
[ Voor 14% gewijzigd door Murk op 13-01-2010 14:52 ]
Waarom geen X3440 en HD5850 als ik vragen mag?Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:20:
Onderstaande ga ik zeer binnenkort bestellen.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb er 2 besteld.
Eerst een VaporX bij 4launch die geannuleerd is en vervolgens gelijk een 5870 van Club3d.
toen ik die net een dag besteld had zag ik dat de VaporX wel te bestellen was bij YourPc en ik heb de bestelling door laten gaan bij JoVoCo en die heb ik 1op1 doorverkocht aan een medetweaker.
Die Club3d krijg ik morgen binnen als het goed is en de VaporX komt op 23-01-2010 binnen bij YourPc volgens de laatste gegevens.
Uiteindelijk komt er dus in mijn systeem een Sapphire 5870 VaporX
Eerst een VaporX bij 4launch die geannuleerd is en vervolgens gelijk een 5870 van Club3d.
toen ik die net een dag besteld had zag ik dat de VaporX wel te bestellen was bij YourPc en ik heb de bestelling door laten gaan bij JoVoCo en die heb ik 1op1 doorverkocht aan een medetweaker.
Die Club3d krijg ik morgen binnen als het goed is en de VaporX komt op 23-01-2010 binnen bij YourPc volgens de laatste gegevens.
Uiteindelijk komt er dus in mijn systeem een Sapphire 5870 VaporX

@mask:
@DRuw: ik volg je niet
Ook een kwestie van dat ik het gewoon wil. En de 5870 moet mij een heeeeeeele tijd vooruitslepen. Echt geen zin om de komende jaren te upgraden. Niet dat ik verwacht dat ik over een halfjaar/jaar alles nog op high kan spelen maar dat hoeft ook niet per se. Wil gewoon een flinke tijd door kunnen en op deze manier kan dat.-The_Mask- schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:25:
Ligt aan je budget. Xeon X3440 (quadcore met HT socket 1156) zit precies tussen een Core i5 en Core i7 860 in kwa prestaties en prijs. Maar dit hoort in CSL [BBG Aanschaf] Workstation: 2d-systeem juli 2009
Heb eergister het spul over 2 winkels verspreid besteld, maar nu kreeg ik echter van Azerty een mail na of ik pixelgarantie wil voor 20 euro voor mijn bestelde Samsung Synchmaster 2443BW, is dit de moeite waard?
Nee. Heb een keer voor 30 euro pixelgarantie bij cool-prices erbij gekocht, kreeg alsnog een monitor met dooie pixel, maar ik had geen zin om dat ding weer weken kwijt te zijn. Uiteindelijk zelf de pixel weten te fixen. Ik zou persoonlijk nooit meer zo'n garantie erbij kopen.Aethertyd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:35:
Heb eergister het spul over 2 winkels verspreid besteld, maar nu kreeg ik echter van Azerty een mail na of ik pixelgarantie wil voor 20 euro voor mijn bestelde Samsung Synchmaster 2443BW, is dit de moeite waard?

Btw DRuw, bij youpc is die kaart verdorie 20 euro goedkoper en van Sapphire ook nog nota bene

[ Voor 10% gewijzigd door Murk op 13-01-2010 15:41 ]
Ik heb de Club3D bij JoVoCo besteld voor 355,75 en de VaporX bij YourPc voor 372,94 (waar ik bij afhalen nog een hele euro voor terugkrijg;))Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:40:
[...]
Btw DRuw, bij youpc is die kaart verdorie 20 euro goedkoper en van Sapphire ook nog nota beneNouja ik heb hem nu toch al besteld..
nog meer offtopic, hoe fix je een dooie pixel?
EDIT: ik krijg net een Track en Trace code dat mijn JoVoCo bestelling is verstuurd
[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 13-01-2010 15:52 ]
Weet niet of je pixels die echt dood zijn kan repareren, maar ik heb zelf wel eerder pixels die op een kleur vastzaten (blauw of groen of rood geloof ik) gefixed met een filmpje dat de 3 basiskleuren ofzo snel achter elkaar flitste, zegmaar. Dan moet je dat laten herhalen en dan een paar uur aan laten staan.DRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:50:
[...]
Ik heb de Club3D bij JoVoCo besteld voor 355,75 en de VaporX bij YourPc voor 372,94 (waar ik bij afhalen nog een hele euro voor terugkrijg;))
nog meer offtopic, hoe fix je een dooie pixel?
[ Voor 5% gewijzigd door Aethertyd op 13-01-2010 15:53 ]
offtopic:
Werkt niet bij alle schermen maar bij een samsung volgens mij vaak wel. Originele instructie was om een balpen (met de punt uit) in een dun (niet té dun) doekje te wikkelen, en met de punt op de pixel te drukken als het beeldscherm uit staat en dan het scherm aan te zetten. Dan na een paar tellen los laten zodat de vloeistof terugvloeit.
Tegenwoordig komt hij heel soms nog wel eens terug en dan is letterlijk een tik met mijn vingertop erop genoeg om hem weer voor een paar weken te laten verdwijnen.. ik kan er mee leven
Werkt niet bij alle schermen maar bij een samsung volgens mij vaak wel. Originele instructie was om een balpen (met de punt uit) in een dun (niet té dun) doekje te wikkelen, en met de punt op de pixel te drukken als het beeldscherm uit staat en dan het scherm aan te zetten. Dan na een paar tellen los laten zodat de vloeistof terugvloeit.
Tegenwoordig komt hij heel soms nog wel eens terug en dan is letterlijk een tik met mijn vingertop erop genoeg om hem weer voor een paar weken te laten verdwijnen.. ik kan er mee leven
Wat is nou precies de meerwaarde van die VaporX uitvoering? De kloksnelheid is in het geval van de 5870 20Mhz hoger en de geheugensnelheid is 5000 ipv 4800, en er zit een custom koeler op, maar verder?
@boven: oja, mijn pixel was niet echt dood maar bleef op blauw staan
[ Voor 4% gewijzigd door Murk op 13-01-2010 15:57 ]
Dankje, was ik ff vergeten. Heb er nu een Asus ingedaan, die dat "euvel" niet heeft en waar dat dan wel kan.-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:17:
[...]
Die dingen werken dus niet allemaal te gelijk.
Die Asus klokt ook lekker over:
http://techgage.com/article/asus_p7p55d-e_pro/9
Kortom, alles wat die nodig heeft en misschien wel meer. Die MSI kan natuurlijk ook, maar dan mist die dus usb 3.0 en sata600. De prijs scheelt amper 20 euro, dan kun je er denk ik beter mee verlegen zitten dan om verlegen.
Losse usb 3.0 controllers zie ik algauw zo tegen de 30 euro kosten, dan heb je nog steeds geen sata600.
Dan zit hij dan op een belasting van zo'n 60 a 70% van zijn totale vermogen; ideaal tochDRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:20:
@ Madrox:
Wat is het voordeel van de UD4 tov de GD65 (even los van de USB3.0 en sata3 dan)
enneh, 750 watt voeding... een 5870Cf opstelling verbruikt nog geen 500W...
ps: als je enkel een spel speelt verbruikt die niet zoveel. Maarja, met multitasken wat we zo zalig vinden en waarom we toch vooral een quadcore moeten nemen volgens de meesten hier; zit je zo maar een spel te spelen en een video te encoden. Ben het daarom ook niet eens met de reviewers, die furmark en prime ofzo draaien en roepen dat het extreem is en je dat thuis niet doet. Dat is nou juist wel wat ik doe, gewoon omdat het kan!
Als je dan het stroomverbruik bekijkt, lijkt me een 750watt voeding helemaal niet overbodig:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3643&p=26
Niemand zit er nml. op te wachten dat zijn pc blijft hangen, omdat hij per ongeluk een cpu zware taak en gpu zware taak tegelijk heeft draaien. Wederom, beter mee verlegen dan om verlegen
Met Eyefinity neemt de HD5870 toch afstand van de HD5850, de HD5850 kan het nog net aan maar de HD5870 doet het gewoon lekkerder:Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:30:
@mask:
Ook een kwestie van dat ik het gewoon wil. En de 5870 moet mij een heeeeeeele tijd vooruitslepen. Echt geen zin om de komende jaren te upgraden. Niet dat ik verwacht dat ik over een halfjaar/jaar alles nog op high kan spelen maar dat hoeft ook niet per se. Wil gewoon een flinke tijd door kunnen en op deze manier kan dat.
http://www.hardocp.com/ar...finity_performance_review
Hij is geen echte tweaker!
Nee. Je hebt zowiezo recht op de zeven dagen afkoelingsperiode; binnen die periode kan je het zonder opgaaf van reden retourneren en je geld 100% terugkrijgen. Niks aantrekken van "de doos is open geweest..blabla", dat mag gewoon van de wet en dat hebben ze maar te slikken.Aethertyd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:35:
[ Voor 74% gewijzigd door Madrox op 13-01-2010 16:22 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Eyefinity is misschien een goed argument voor de 5870 maar het lijkt erop dat de 5xxx reeks in zijn algemeenheid nog niet klaar is voor die technologie. En dat bedoel ik dan fpsgewijs.
Neemt niet weg dat je er op medium settings sowieso wel elk spel vloeiend mee kunt spelen, en dat is voor mij wel interessant. Allicht dat ik in de toekomst nog twee 19" samsung schermen koop (niet widescreens nee), wat dan zou resulteren in een resolutie van 3840*1024... Of nu toch maar een mooi grote widescreen kopen en later nog 2 erbij. Ben nooit zo positief geweest tov widescreen, maar tegenwoordig met de daarvoor bestemde resoluties is het alleen maar mooier, en kun je vooral in games meer opzij kijken en dat lijkt me toch wel erg handig.
Neemt niet weg dat je er op medium settings sowieso wel elk spel vloeiend mee kunt spelen, en dat is voor mij wel interessant. Allicht dat ik in de toekomst nog twee 19" samsung schermen koop (niet widescreens nee), wat dan zou resulteren in een resolutie van 3840*1024... Of nu toch maar een mooi grote widescreen kopen en later nog 2 erbij. Ben nooit zo positief geweest tov widescreen, maar tegenwoordig met de daarvoor bestemde resoluties is het alleen maar mooier, en kun je vooral in games meer opzij kijken en dat lijkt me toch wel erg handig.
Quote van jouw linkje:Of the available slots, three are PCI-E 16x, suitable for your single or triple GPU configurations (slots will become 8x for dual cards and 8x/8x/4x for triple). Also found are two PCI-E 1x slots and also two legacy PCI slots. HUH?Madrox schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:03:
[...]
Dankje, was ik ff vergeten. Heb er nu een Asus ingedaan, die dat "euvel" niet heeft en waar dat dan wel kan.
Die Asus klokt ook lekker over:
http://techgage.com/article/asus_p7p55d-e_pro/9
Kortom, alles wat die nodig heeft en misschien wel meer. Die MSI kan natuurlijk ook, maar dan mist die dus usb 3.0 en sata600. De prijs scheelt amper 20 euro, dan kun je er denk ik beter mee verlegen zitten dan om verlegen.
Losse usb 3.0 controllers zie ik algauw zo tegen de 30 euro kosten, dan heb je nog steeds geen sata600.
EDIT CORRECTIE: bovenstaande staat op de doorlink (de oorspronkelijke review van het bord.)
in de conclusie van jouw link staat weer " The first is that it supports both S-ATA 3.0 and USB 3.0, and with the PLX chip, it means that your primary graphics card will still run at PCI-E 16x."
vaag...
[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 13-01-2010 16:42 ]
Waarom de OCZ Platinum AMD Edition OCZ3P1333LVAM4GK als ik vragen mag en niet een kingstom 4GB? Wil zelf ook een AMD systeem bestellen, dus ben hier wel benieuwd naar.
Krijg je een AMD 955 ook op ~4GHz met een 1333MHZ Kingston geheugen? Of raad je het geheugen aan dat hierboven staat (AMD edition van OCZ)-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:12:
[...]
Zelfs de Xeon X3440 krijg je op 3,8GHz met simpel 1333MHz Kingston geheugen.
[...]
Verschil merken doe je sowieso niet en als je doel 3,8GHz is dan kan dat ook prima met het Kingston geheugen.
Verwijderd
Die laatste 4x slot gaat via de DMIDRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:39:
[...]
Quote van jouw linkje:Of the available slots, three are PCI-E 16x, suitable for your single or triple GPU configurations (slots will become 8x for dual cards and 8x/8x/4x for triple). Also found are two PCI-E 1x slots and also two legacy PCI slots. HUH?
EDIT CORRECTIE: bovenstaande staat op de doorlink (de oorspronkelijke review van het bord.)
in de conclusie van jouw link staat weer " The first is that it supports both S-ATA 3.0 and USB 3.0, and with the PLX chip, it means that your primary graphics card will still run at PCI-E 16x."
vaag...
Vergeet niet dat het verschil tussen een HD5850 en HD5870 maar zo'n 15% is, dus als je een HD5850 neemt en die is over x aantal jaar te traag en je neemt dan een HD5870. Dan verwacht ik niet dat de game die je niet meer kan spelen op de gewenste instellingen met een HD5850 wel goed draaid op de HD5870 of te wel de prestaties liggen te dicht bij elkaar terwijl de prijs imo te ver van elkaar zit (toch vaak 100 euro)Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:30:
Ook een kwestie van dat ik het gewoon wil. En de 5870 moet mij een heeeeeeele tijd vooruitslepen. Echt geen zin om de komende jaren te upgraden.
Helaas toch wel zo'n 40 euro.Madrox schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:03:
De prijs scheelt amper 20 euro,
Onder load ja, maar een PC idled veel vaker en vergeet niet dat een voeding een beter rendement haalt op zo'n 100% dan op 20% al wil je natuurlijk niet een voeding altijd 100% belasten.Dan zit hij dan op een belasting van zo'n 60 a 70% van zijn totale vermogen; ideaal toch
AMD Nieuwsdiscussie
De AMD kan zelf prima met 1066MHz geheugen aangezien de multiplier unlocked is en je dus niks met het geheugen nodig hebt. Alleen 4GHz met een Phenom II 955BE mag je wel vergeten of je moet een extreem goed exemplaar hebben.TRD07 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:41:
Krijg je een AMD 955 ook op ~4GHz met een 1333MHZ Kingston geheugen? Of raad je het geheugen aan dat hierboven staat (AMD edition van OCZ)
AMD Nieuwsdiscussie
Idd, ik krijg de 955BE stepping 3 met gemak op de 3,6 en met wat moeite op de 3,8. Maar de 4GHZ, dat is me niet gelukt.-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:46:
[...]
De AMD kan zelf prima met 1066MHz geheugen aangezien de multiplier unlocked is en je dus niks met het geheugen nodig hebt. Alleen 4GHz met een Phenom II 955BE mag je wel vergeten of je moet een extreem goed exemplaar hebben.
Ik ben nog een leek in het overclocken, maar ik heb gehoord dat overclocken met alleen de multiplier zin heeft voor de eerste paar honderd mhz. Voor de volgende honderd mhz moet je ook je HT Ref Clock verhogen, anders heb je weinig aan. Dus dan zou de wat snellere geheugen wel zin hebben. Of zit ik ernaast?
BronI personally recommend against just using the multiplier. Many people have found that using a lower multiplier and a higher HT Ref. Clock can help increase your max overclock+stability slightly.
Not only that, but only using the multiplier will not always net you the best performance. Sure you can hit 4GHz with a 20X multiplier, and a bit more voltage. However, through benchmarking or game performance, you may find it is performing worse than someone else’s comparable 4GHz using a higher HT Ref Clock. This is because when you up the HT Ref Clock, it also increases ram speed, HT link speed, and NB (IMC) speed. Just remember to watch the stability on each of these.
[ Voor 57% gewijzigd door Iceman1987 op 13-01-2010 16:59 ]
Ach anders verkoop ik die 5870 over een jaar voor 100/150 euro en prik er dan 1 van de nieuwste kaarten in.. ik weet niet hoe de games zich zullen ontwikkelen en of ik er zelf zin in heb, maar de rest van mijn systeem zal in ieder geval de komende tijd geen bottleneck vormen in games. (SSD komt er ook nog bij later
)
Ik ben echt aardig lost op het moment zeg. Zoveel keuze en ik lees allerlei dingen over dat de prijzen tijdens het in elkaar flansen van de BBG jan. net even piekten? Is onderstaande nog wel de juiste keuze of staan er echt heel domme dingen in?
*het spoor bijster is
*
*het spoor bijster is
2 | Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) | € 228,42 | € 456,84 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 72,95 | € 72,95 |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 29,- | € 29,- |
1 | GeIL GV34GB1333C7DC | € 92,- | € 92,- |
1 | Intel Core i7 860 | € 227,50 | € 227,50 |
1 | Lancool PC-K58 Zwart | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Logitech X-540 | € 76,- | € 76,- |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 227,- | € 227,- |
1 | Scythe Mugen 2 | € 29,16 | € 29,16 |
Importeren | Totaal | € 1.470,20 |
CPU koeler past sowieso niet, maar is één HD5850 niet genoeg?
En wat is het budget? En wat ga je met de PC doen behalve gamen?
Zo lijkt het mij al iets beter voor jouw.
Zo lijkt het mij al iets beter voor jouw.
1 | be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W | € 71,45 | € 71,45 |
1 | Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) | € 228,42 | € 228,42 |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 29,- | € 29,- |
1 | Intel Xeon X3440 | € 183,43 | € 183,43 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 85,64 | € 85,64 |
1 | Lancool PC-K58 Zwart | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Logitech X-540 | € 76,- | € 76,- |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 227,- | € 227,- |
Importeren | Totaal | € 1.192,64 |
[ Voor 93% gewijzigd door -The_Mask- op 13-01-2010 17:01 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Maar heeft die asus nu EN USB3.0 EN Sata600 EN de mogenlijkheid voor een CF opstelling met 2x16x?
Alles bij elkaar zou dit toch wel de meerprijs van dit bordje goedmaken denk ik?
Een insteekkaartje tzt zal inderdaad ook wel wat kosten....
op het relatieve feit na dat je die videokaarten nevernooitniet zult vinden voor een schappelijke prijs op het moment, is het een goed systeem hoor.
Hou er wel rekening mee dat een 5.1 setje echt alleen maar leuk is als je het ook om je heen zet. Is dat niet het geval, kan je beter gaan voor een 'beter' 2.1 set
Hou er wel rekening mee dat een 5.1 setje echt alleen maar leuk is als je het ook om je heen zet. Is dat niet het geval, kan je beter gaan voor een 'beter' 2.1 set
2 keer PCIe 2.0 x8.DRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:00:
[...]
Maar heeft die asus nu EN USB3.0 EN Sata600 EN de mogenlijkheid voor een CF opstelling met 2x16x?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Nee, maar omdat ie een PLX chip heeft kan hij snel USB3.0 en SATA3 er bij doen zonder op lagere snelheid te moeten als er CF is, is ook al gemeld hoor. Nee imho niet. Waarom iets kopen wat je niet gebruikt?Als je het gaat gebruiken over tig jaar dan koop je dan voor minder een insteek kaart(wat kost een usb 2.0 insteek kaart nu?) of je hebt allang weer nieuwe spullen.DRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:00:
[...]
Alles bij elkaar zou dit toch wel de meerprijs van dit bordje goedmaken denk ik?
Een insteekkaartje tzt zal inderdaad ook wel wat kosten....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 17:05 ]
Daar zeg je wat ja, gaat niet werken.-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:58:
CPU koeler past sowieso niet, maar is één HD5850 niet genoeg?
Ik zit idd wel te denken om in de eerste instantie één HD5850 aan te schaffen en later eventueel een tweede. Ik ga de PC gebruiken om te gamen, verder voor niet zulke intensieve dingen. Wat voor de studie, een béétje video-bewerking, wat programmeren en mooi filmpjes kijken is ook wel een vereiste (o.a. daarom een 5.1 surround setje)
[ Voor 36% gewijzigd door vannilesoep op 13-01-2010 17:07 ]
Mee eens als ik het zo lees: blijft het toch de GD65Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:01:
[...]
Nee, maar omdat ie een PLX chip heeft kan hij snel USB3.0 en SATA3 er bij doen zonder op lagere snelheid te moeten als er CF is, is ook al gemeld hoor. Nee imho niet. Waarom iets kopen wat je niet gebruikt?Als je het gaat gebruiken over tig jaar dan koop je dan voor minder een insteek kaart(wat kost een usb 2.0 insteek kaart nu?) of je hebt allang weer nieuwe spullen.
enneh over die voeding... mocht ik toch nog eens een CF overwegen van de 5870: Quote: "Meanwhile the 5870 CF takes the cake, beating every other configuration for a load power of 664W. If we haven’t mentioned this already we will now: if you want to run multiple 5870s, you’re going to need a good power supply."
Damn.....
@TheMask: dat is dus hetzelfde als de gigabyte plankjes....
[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 13-01-2010 17:09 ]
Verwijderd
Ja, load power van het complete systeem inclusief inefficiëntie.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 17:12 ]
Ik heb nu bijna mijn hele pc bij elkaar, alleen nog een moederbord. Ik zoek er eentje voor socket AM3 (Phenom II X4 955). Ook is het een must als die 2 pci-e sloten heeft. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Oh ja... buget is max 100 euro.
Edit: Ik heb deze gevonden, is dit een leuk bordje waar je ook wat mee kan? http://www.digitique.nl/n...36-gigabyte-ga-790xta-ud4
Edit: Ik heb deze gevonden, is dit een leuk bordje waar je ook wat mee kan? http://www.digitique.nl/n...36-gigabyte-ga-790xta-ud4
[ Voor 28% gewijzigd door Yorinn op 13-01-2010 17:32 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Nee...DRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:08:
@TheMask: dat is dus hetzelfde als de gigabyte plankjes....
Gigabyte plankjes schakelen over na USB 2.0 en SATA II bij gebruik van de twee PCIe sloten.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit kan je misschien helpen.panasonies schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:23:
Ik heb nu bijna mijn hele pc bij elkaar, alleen nog een moederbord. Ik zoek er eentje voor socket AM3 (Phenom II X4 955). Ook is het een must als die 2 pci-e sloten heeft. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Oh ja... buget is max 100 euro.
Je moet alleen DDR3 selecteren als je dat wilt.
Zelf ben ik een fan van Asus, maar dat is geen argument
Zover was ik ook al, maar die bordjes hebben meestal maar 1x een pci-e slot en ik wil er 2.Iceman1987 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:34:
[...]
Dit kan je misschien helpen.
Je moet alleen DDR3 selecteren als je dat wilt.
Zelf ben ik een fan van Asus, maar dat is geen argument
Beter linkje.panasonies schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:38:
[...]
Zover was ik ook al, maar die bordjes hebben meestal maar 1x een pci-e slot en ik wil er 2.
AMD Nieuwsdiscussie
Nu een Radeon HD5770 erin zetten en later nog een tweede.
Hmm, misschien mag de filter van de priswatch wat duidelijker dan. Ik dacht dat PCI-E 2.x16, gewoon 2x PCI-16 was, maar zo te zien word er 2.0 mee bedoeld.panasonies schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:38:
[...]
Zover was ik ook al, maar die bordjes hebben meestal maar 1x een pci-e slot en ik wil er 2.
Je kan in ieder geval kijken naar de deze asus moederbord
Verwijderd
Dan is het handiger als je zegt dat je CF wilpanasonies schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:41:
Nu een Radeon HD5770 erin zetten en later nog een tweede.
pricewatch: Asus M4A79XTD EVO
pricewatch: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
pricewatch: Asrock M3A790GXH/128M
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 17:46 ]
Als er PCI-e 2.x16 staat is het imo best wel logisch dat er PCI-e 2.0 x16 word bedoelt.Iceman1987 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:42:
[...]
Hmm, misschien mag de filter van de priswatch wat duidelijker dan. Ik dacht dat PCI-E 2.x16, gewoon 2x PCI-16 was, maar zo te zien word er 2.0 mee bedoeld.
AMD Nieuwsdiscussie
Heb eigenlijk ook dat probleem. Zat te denken aan dit mobo:panasonies schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:23:
Is goedkoper dan die Gigabyte van jou (die ik ook al eerder op het oog had
reviews: Drie AM3-borden vergeleken
misschien ook interessant om te lezen, zie je dat de Asrock die Reinman o.a. voorschoteld een niet al te beste keuze lijkt
Nadeel van de pricewatch vind ik wel dat soms de informatie van componenten niet compleet is. Waardoor een prima moederbord met de juiste specs soms niet door bepaalde filters komt. (Bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4 wanneer je ATX als formfactor aanvinkt)
[ Voor 33% gewijzigd door Therapy777 op 13-01-2010 18:13 ]
U solliciteert naar de baan van pricewatch manager?Therapy777 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:45:
[...]
Nadeel van de pricewatch vind ik wel dat soms de informatie van componenten niet compleet is. Waardoor een prima moederbord met de juiste specs soms niet door bepaalde filters komt. (Bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4 wanneer je ATX als formfactor aanvinkt)
360k producten moeten ze onderhouden.. mogen ze ook een keer een foutje maken
Heeft dat foxcon bordje niet een beetje lange afstand tussen de PCI sloten?
die cf bruggetjes zijn volgens mij de helft...
die cf bruggetjes zijn volgens mij de helft...
Wut teh... moet ik daar nou ook al op letten? 
Anyways op de site staat dit plaatje dus zal wel goed zijn?

http://www.foxconnchannel...view.aspx?ID=en-us0000444

[ Voor 78% gewijzigd door Therapy777 op 13-01-2010 18:31 ]
Verwijderd
Ik heb een tijdje terug een PC besteld met 5850 gk
maar ik baal een beetje van de levertijden en helemaal over de onzerkheid daarover.
Dus ik wil overstappen naar een 5770(aangezien die wel goed leverbaar zijn)
hoe zit het met de prestaties daarvan? Ik wil gewoon spellen kunnen spelen(nieuw en oud) hoeft niet op allerhoogste settings.
maar ik baal een beetje van de levertijden en helemaal over de onzerkheid daarover.
Dus ik wil overstappen naar een 5770(aangezien die wel goed leverbaar zijn)
hoe zit het met de prestaties daarvan? Ik wil gewoon spellen kunnen spelen(nieuw en oud) hoeft niet op allerhoogste settings.
zoals ik het lees is er geen normale Crossfire...Therapy777 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 18:29:
Wut teh... moet ik daar nou ook al op letten?
[afbeelding]
wat ik ervan begrijp heeft het moederbord een intergrated gpu die samen met 1 externe videokaart in crossfire mode gezet kan worden.
maar tkan ook zijn dat dat nou net niet bedoeld wordt, ik vind eht er een beetje vaag staan
Van de site:Dalyxia schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 18:56:
[...]
zoals ik het lees is er geen normale Crossfire...
wat ik ervan begrijp heeft het moederbord een intergrated gpu die samen met 1 externe videokaart in crossfire mode gezet kan worden.
maar tkan ook zijn dat dat nou net niet bedoeld wordt, ik vind eht er een beetje vaag staan
ATI CrossFire X™ and Hybrid graphics
ATI Hybrid Graphics technology automatically improves system performance by enabling the ability for both discrete graphics and integrated graphics to render simultaneously – further increasing graphics firepower. With the CrossFire X™ can support up to two dual-GPU graphics cards.
Zoals ik het begrijp: met één videokaart werkt hij samen met de onboard in een soort hybride mode. En hij kan ook twee videokaarten in crossfire aan. Zelfs twee X2 kaarten blijkbaar. Zou anders beetje raar zijn dat er twee PCI-e x16 sloten op zitten.
Verwijderd
Hallo,
ik wil zelf een pc samenstellen met als budget €500-€600, met als doel games te kunnen spelen met zware graphics en games aan te kunnen in de toekomst op een hoog-redelijk hoog niveau.
nu kom ik er niet meer aan uit, hoe meer ik las op gegoogelde sites en forums, hoe waziger alles werd.
Wat is nu de beste keuze de AMD quad core, of de Intel quad core?(>3GHz)
Maakt een audio-kaart nog veel verschil of niet?
Welke videokaart is het beste?
Als je importeert kan je dan de BTW terugtrekken? of is het gewoon beter te bestellen in nationale shops?(niet garantie gezien)
Grtz
ik wil zelf een pc samenstellen met als budget €500-€600, met als doel games te kunnen spelen met zware graphics en games aan te kunnen in de toekomst op een hoog-redelijk hoog niveau.
nu kom ik er niet meer aan uit, hoe meer ik las op gegoogelde sites en forums, hoe waziger alles werd.
Wat is nu de beste keuze de AMD quad core, of de Intel quad core?(>3GHz)
Maakt een audio-kaart nog veel verschil of niet?
Welke videokaart is het beste?
Als je importeert kan je dan de BTW terugtrekken? of is het gewoon beter te bestellen in nationale shops?(niet garantie gezien)
Grtz
Ja maargoed, als je en HX650 hebt ga je het dus waarschijnlijk net redden....Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:10:
Ja, load power van het complete systeem inclusief inefficiëntie.
Mja TDP is natuurlijk het uiterste wat er vanaf zal komen, maar wil je 2 van zulke kaarten in CF dan haal je beter wel een voeding van minimaal 700W me dunkt.DRuw schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:24:
[...]
Ja maargoed, als je en HX650 hebt ga je het dus waarschijnlijk net redden....
Vraagje, kan ik over een tijdje de OS schijf in mijn systeempje vervangen door een SSD, geeft dat geen problemen bij het opnieuw installeren van een Windows 7 Premium OEM licentie?
Deze zin bevat een contaminatie. Met zo'n budget zul je nl. geen games op hoog niveau gaan spelen, in ieder geval niet vloeiend.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:14:
Hallo,
pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black EditionWat is nu de beste keuze de AMD quad core, of de Intel quad core?(>3GHz)
Hangt af van je eisen. Over het algemeen zijn onboard audiochips ruim afdoende, en gezien je budget is er geen plaats voor een audiokaart waarmee je een verschil zal merken in geluidskwaliteit tov onboard.Maakt een audio-kaart nog veel verschil of niet?
pricewatch: Powercolor HD5970 2GB GDDR5 PCI-EWelke videokaart is het beste?
Maar met kostenplaatje in het oog houdend, moet je waarschijnlijk naar de HD5770(pricewatch: Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E v2) gaan kijken.
[ Voor 57% gewijzigd door Murk op 13-01-2010 19:36 ]
Als het goedkoper is, ja waarom niet. Als het duurder is, nee je schiet er niks mee op.Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 18:46:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/263194-12-which-faster
Nou dus toch 1600Mhz halen?
AMD Nieuwsdiscussie
Ok!
Nou nog een gek vraagje.. als je nou 2133mhz geheugen neemt, dit bijvoorbeeld, en je zet het op 1600 mhz met dus veel lagere timings (zo rond de 6 geloof ik), is dat niet significant sneller dan 1600mhz geheugen op 9?
Moet nog wennen wat betreft latencies, vroeger waren ze best belangrijk
Nou nog een gek vraagje.. als je nou 2133mhz geheugen neemt, dit bijvoorbeeld, en je zet het op 1600 mhz met dus veel lagere timings (zo rond de 6 geloof ik), is dat niet significant sneller dan 1600mhz geheugen op 9?
Moet nog wennen wat betreft latencies, vroeger waren ze best belangrijk
Je zal het verschil niet merken bij normaal gebruik, je zal het alleen zien in bijvoorbeeld benchmarks zoals SuperPi.
AMD Nieuwsdiscussie
Tegenwoordig belangrijk voor de ePenis dus
Je zal misschien net die paar extra procenten meenemen als je niet alleen overklokt met de multiplier, veel verschil zit er sowieso niet in. Maar dan nog kan dit ook prima met 1333MHz geheugen.Iceman1987 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:52:
Ik ben nog een leek in het overclocken, maar ik heb gehoord dat overclocken met alleen de multiplier zin heeft voor de eerste paar honderd mhz. Voor de volgende honderd mhz moet je ook je HT Ref Clock verhogen, anders heb je weinig aan. Dus dan zou de wat snellere geheugen wel zin hebben. Of zit ik ernaast?
AMD Nieuwsdiscussie
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 133,45 | € 133,45 |
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 46,50 | € 46,50 |
1 | be quiet! L7 530W | € 49,96 | € 49,96 |
1 | Club3D HD4670 | € 58,95 | € 58,95 |
1 | Gigabyte GA-770TA-UD3 | € 78,- | € 78,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 80,96 | € 80,96 |
1 | Samsung SH-S223L | € 18,92 | € 18,92 |
Importeren | Totaal | € 653,49 |
- Antec Three Hundred Zwart of (vs.) Cooler Master CM 690? Iemand die hier reviews over heeft? Ik heb geen idee welke nou beter is...
- be quiet! L7 530W genoeg om later een HD5850 in te zetten + blu-ray brander en overklocken (~4GHZ)? Ik doe niet aan CF of eyefinity of zo
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G: er werd mij aangeraden om goed te kijken naar de 1600MHz versies. Heeft dit nou ook nog echt nut die 266MHz of ga ik dat toch niet merken, behalve in mijn portomonnee?
- Is het aan te raden om een aantal fans in de kast te plaatsen voor het overklocken of zijn fans alleen noodzakelijk bij het wat "hardere" overklocken?
- Binnen korte tijd wil ik ook een blu-ray brander erin zetten, kan ik dan gewoon de dvd brander vervangen of kan ik hem eronder plaatsen zodat ik er 2 heb?
Zijn er verder nog opmerkingen over dit systeem? Zoals jullie zien is het budget zo laag mogelijk
Alvast bedankt!
PersoonlijkTRD07 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:50:
- Antec Three Hundred Zwart of (vs.) Cooler Master CM 690? Iemand die hier reviews over heeft? Ik heb geen idee welke nou beter is...
Moet kunnen, al verwacht ik niet dat je de CPU op 4GHz krijgt.- be quiet! L7 530W genoeg om later een HD5850 in te zetten + blu-ray brander en overklocken (~4GHZ)? Ik doe niet aan CF of eyefinity of zo
Bij een CPU is 266MHz al erg weinig verschil, bij geheugen ga je sowieso niet merken.- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G: er werd mij aangeraden om goed te kijken naar de 1600MHz versies. Heeft dit nou ook nog echt nut die 266MHz of ga ik dat toch niet merken, behalve in mijn portomonnee?
De 300 bezit genoeg fans, meer erbij kan maar is niet nodig.- Is het aan te raden om een aantal fans in de kast te plaatsen voor het overklocken of zijn fans alleen noodzakelijk bij het wat "hardere" overklocken?
Alle twee kan.- Binnen korte tijd wil ik ook een blu-ray brander erin zetten, kan ik dan gewoon de dvd brander vervangen of kan ik hem eronder plaatsen zodat ik er 2 heb?
NeeZijn er verder nog opmerkingen over dit systeem?
AMD Nieuwsdiscussie
Nog een vraagje voordat ik mn nieuwe pc bestel:
Welke van de 2 cases is de beste?
Wat zijn de voor- en nadelen bij beide cases?
Beter voor grotere case gaan als budget het toe laat of toch maar de midtower gaan?
ivm modulaire voedingen, ik dacht dat elke voeding hetzelfde zou zijn qua aansluitingen.. maar per toeval kijk ik gisteren naar een foto van onderstaande voedingen en zie ik verschillen? Welke is het handigst om mee te werken en is meest kwalitatief (ja, ik weet het 100W verschil maar is maar een voorbeeld)?
Zelf heb ik nog nooit een pc geassembleerd, jullie raden aan om de 60 euro te besparen en alles zelf te doen (vind ik eigenlijk ook leuker)... maar ik heb toch mn twijfels:
- Hoe weet ik welke kabels ik van de voeding in het mobo moet pluggen (main power is logisch, maar voor de rest? CPU koeler, LED's etc is dit allemaal duidelijk aangegeven waar dit in moet?)?
- Ik wil geen wirwar van kabels in mn kast, kan ik het zelf mooi oplossen of kan een expert dit veel beter?
Alvast bedankt!
Welke van de 2 cases is de beste?
Wat zijn de voor- en nadelen bij beide cases?
Beter voor grotere case gaan als budget het toe laat of toch maar de midtower gaan?
1 | Cooler Master HAF 922 Zwart | € 82,- | € 82,- |
1 | Cooler Master HAF 932 | € 116,95 | € 116,95 |
ivm modulaire voedingen, ik dacht dat elke voeding hetzelfde zou zijn qua aansluitingen.. maar per toeval kijk ik gisteren naar een foto van onderstaande voedingen en zie ik verschillen? Welke is het handigst om mee te werken en is meest kwalitatief (ja, ik weet het 100W verschil maar is maar een voorbeeld)?
1 | Antec TruePower TP-550 | € 75,01 | € 75,01 |
Zelf heb ik nog nooit een pc geassembleerd, jullie raden aan om de 60 euro te besparen en alles zelf te doen (vind ik eigenlijk ook leuker)... maar ik heb toch mn twijfels:
- Hoe weet ik welke kabels ik van de voeding in het mobo moet pluggen (main power is logisch, maar voor de rest? CPU koeler, LED's etc is dit allemaal duidelijk aangegeven waar dit in moet?)?
- Ik wil geen wirwar van kabels in mn kast, kan ik het zelf mooi oplossen of kan een expert dit veel beter?
Alvast bedankt!
PSN: Carreon_TO
Voor een goede airflow in je kast zorgen is altijd een must, of je nou overclockt of niet. Dit zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van je elementen, ook doordat stof minder kans krijgt om je onderdelen te vernielen (maar als je 1 keer per jaar je pc stofvrij maakt is het ook prima).TRD07 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:50:
- Is het aan te raden om een aantal fans in de kast te plaatsen voor het overklocken of zijn fans alleen noodzakelijk bij het wat "hardere" overklocken?
Op de antec-pagina van de Three Hundred vond ik het volgende:
Dus achterin en bovenin zitten 2 fans die warme lucht naar buiten blazen, maar het blijkt dus dat er geen fan is die frisse lucht naar binnen blaast. Deze zou je kunnen toevoegen voorin de kast, en dan wordt je harde schijf ook gelijk gekoeld als ik de specs mag geloven. Altijd prettigCooling System:
• 1 rear 120 x 25 mm TriCool™ Fan with 3-speed switch control.
• 1 top special 140 x 25 mm TriCool™ Fan with 3-speed switch control
• 2 front (optional) 120 mm fans to cool the hard drives
• 1 side (Optional) 120 x 25 mm Fan to cool graphic cards
Ik verwacht die 4GHz persoonlijk ook niet (nog nooit gedaan namelijk-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:56:
[...]
Persoonlijk
[...]
Moet kunnen, al verwacht ik niet dat je de CPU op 4GHz krijgt.
[...]
Bij een CPU is 266MHz al erg weinig verschil, bij geheugen ga je sowieso niet merken.
[...]
De 300 bezit genoeg fans, meer erbij kan maar is niet nodig.
[...]
Alle twee kan.
[...]
Nee
Raad jij of iemand anders nog bepaalde fans aan die een goede prijs/kwaliteit verhouding leveren? Wat extra fans kunnen denk ik geen kwaad, aangezien de computer staat tussen 4 planken met alleen voor en achter een "opening". Moet ik dan gaan voor een enkele fan of 2 wellicht?Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:58:
[...]
Voor een goede airflow in je kast zorgen is altijd een must, of je nou overclockt of niet. Dit zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van je elementen, ook doordat stof minder kans krijgt om je onderdelen te vernielen (maar als je 1 keer per jaar je pc stofvrij maakt is het ook prima).
Op de antec-pagina van de Three Hundred vond ik het volgende:
[...]
Dus achterin en bovenin zitten 2 fans die warme lucht naar buiten blazen, maar het blijkt dus dat er geen fan is die frisse lucht naar binnen blaast. Deze zou je kunnen toevoegen voorin de kast, en dan wordt je harde schijf ook gelijk gekoeld als ik de specs mag geloven. Altijd prettig
offtopic:
wanneer ik nu zou overklocken, dien ik dan opnieuw te stressen en testen etc. wanneer ik nieuwe hardware (nieuwe graka & blu-ray brander) toevoeg?
wanneer ik nu zou overklocken, dien ik dan opnieuw te stressen en testen etc. wanneer ik nieuwe hardware (nieuwe graka & blu-ray brander) toevoeg?
Mijn HD4850 blijft behoorlijk koel in mijn three hundred (en de rest ook
), en ik heb geen extra fans geplaatst, dus ik vind de airflow wel òke zo. Opzich kan je met alleen intake- of outtake-fans ook wel airflow krijgen, nu zit er inderdaad niks bij de HDD ofzo, maar daar kan ik mee leven.
Maar een extra fannetje kan nooit kwaad
Maar een extra fannetje kan nooit kwaad
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Verwijderd
2 is het beste, intake en out take. Maar met meer fans kan je onderdruk creëren, waardoor er door alle openingen wel lucht word aangezogen. Gezien de 300 een 'open' voorkant heeft, komt daar nog heel veel lucht door heen. Vandaar dat hij standaard met 2 fans achter word geleverd. Goeie fans die niet duur zijn komen van nexus.TRD07 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:28:
Raad jij of iemand anders nog bepaalde fans aan die een goede prijs/kwaliteit verhouding leveren? Wat extra fans kunnen denk ik geen kwaad, aangezien de computer staat tussen 4 planken met alleen voor en achter een "opening". Moet ik dan gaan voor een enkele fan of 2 wellicht?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 21:33 ]
Op het moment zitten er 2 outtake, vind ik een beetje raar eigenlijk maar kennelijk werkt het goed genoeg. Teveel intake is echter ook niet goed want dan krijg je stof-ophoping en dergelijke. Ik zou er nog 1 intake fan bijzetten
[ Voor 11% gewijzigd door Murk op 13-01-2010 21:36 ]
Verwijderd
Qua stof valt het me denk ik. Die geperforeerde voorkanten zitten vaak soort schuim achter wat heel veel stof tegenhoud. Ff doekie er langs klaar.Murk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:35:
Op het moment zitten er 2 outtake, vind ik een beetje raar eigenlijk maar kennelijk werkt het goed genoeg. Teveel intake is echter ook niet goed want dan krijg je stof-ophoping en dergelijke. Ik zou er nog 1 intake fan bijzetten
The_Mask allereerst even bedankt voor je reactie
Ik sta daar denk ik niet alleen in, je bent behoorlijk behulpzaam in dit topic.
Ik zie dat je me de Intel Xeon X3440 aanraad i.p.v. de Intel Core i7 860. Vanwaar het verschil in CPU's? Ik dacht dat een flinke CPU toch wel belangrijk was om fatsoenlijk te kunnen gamen? Of is het verschil tussen de twee CPU's nauwelijks merkbaar?
Bedankt
Ik zie dat je me de Intel Xeon X3440 aanraad i.p.v. de Intel Core i7 860. Vanwaar het verschil in CPU's? Ik dacht dat een flinke CPU toch wel belangrijk was om fatsoenlijk te kunnen gamen? Of is het verschil tussen de twee CPU's nauwelijks merkbaar?
Bedankt
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier stond een TW
Hier stond een TW