Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Necris Phayder
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14-03 09:23
Hoi allen,

Ook ik zit er aan te denken om eens te gaan spelen met Arduino. De wintermaanden komen er aan, het gamen word minder en zoek toch iets om me bezig te houden :)

Nu zit ik zelf bij een biljartvereniging en merkte dat de 7segment leds in het scorebord het beginnen te begeven (knipperen, minder fel branden, etc.). Het bord is dan ook al een jaar of 20 oud dus het mag wel een keer. Ik zat me dus te bedenken dat dit best wel eens een leuk projectje kan zijn om middels Arduino een nieuw bord in elkaar te knutselen. Zodoende eigenlijk.

Maar nu... Ik heb hier eigenlijk helemaal geen kaas van gegeten maar het lijkt me toch een leuk iets om op te pakken. Ik ben eens beetje gaan speuren hoe je hier het beste mee kan beginnen en dat is middels een kit waarmee je het gaande weg leert. Perfect voor mij dus. Ben eens gaan zoeken en schrok toch eigenlijk wel van de prijs van de officiële Arduino kit. Zit toch al snel aan de ¤70,- ¤100,- als ik de verschillende webshops mag geloven zoals Arduino zelf en bv. Conrad.

Dus de vraag is eigenlijk, met welke kit zou ik het beste kunnen beginnen welke niet al te veel kost, zo ongeveer rond de ± ¤40,-. maar wel (redelijk) veel bang for buck geeft. Dus niet "slechts" 10 projectjes ofzo.

Nu weet ik dat er ook heel veel andere compatible bordjes zijn zoals Funduino, Freeduino, etc. Ik ben dus eens op AliExpress gaan kijken en kwam Keyestudio tegen. Hebben veel verschillende kits voor niet al te veel geld maar elke kit biedt toch redelijk wat kleine projectjes (30-34) aan om, denk ik, lekker van start te kunnen gaan. Maar heeft iemand hier ervaring mee? en dan bedoel ik meer de guide die er bij zit. de kwaliteit, e.d.

Of zijn er misschien andere kits welke jullie mij aan kunnen raden?

Hoor het graag :)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-07 20:13
quote:
Necris Phayder schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:49:
Hoi allen,

Ook ik zit er aan te denken om eens te gaan spelen met Arduino. De wintermaanden komen er aan, het gamen word minder en zoek toch iets om me bezig te houden :)

Nu zit ik zelf bij een biljartvereniging en merkte dat de 7segment leds in het scorebord het beginnen te begeven (knipperen, minder fel branden, etc.). Het bord is dan ook al een jaar of 20 oud dus het mag wel een keer. Ik zat me dus te bedenken dat dit best wel eens een leuk projectje kan zijn om middels Arduino een nieuw bord in elkaar te knutselen. Zodoende eigenlijk.

Maar nu... Ik heb hier eigenlijk helemaal geen kaas van gegeten maar het lijkt me toch een leuk iets om op te pakken. Ik ben eens beetje gaan speuren hoe je hier het beste mee kan beginnen en dat is middels een kit waarmee je het gaande weg leert. Perfect voor mij dus. Ben eens gaan zoeken en schrok toch eigenlijk wel van de prijs van de officiële Arduino kit. Zit toch al snel aan de ¤70,- ¤100,- als ik de verschillende webshops mag geloven zoals Arduino zelf en bv. Conrad.

Dus de vraag is eigenlijk, met welke kit zou ik het beste kunnen beginnen welke niet al te veel kost, zo ongeveer rond de ± ¤40,-. maar wel (redelijk) veel bang for buck geeft. Dus niet "slechts" 10 projectjes ofzo.

Nu weet ik dat er ook heel veel andere compatible bordjes zijn zoals Funduino, Freeduino, etc. Ik ben dus eens op AliExpress gaan kijken en kwam Keyestudio tegen. Hebben veel verschillende kits voor niet al te veel geld maar elke kit biedt toch redelijk wat kleine projectjes (30-34) aan om, denk ik, lekker van start te kunnen gaan. Maar heeft iemand hier ervaring mee? en dan bedoel ik meer de guide die er bij zit. de kwaliteit, e.d.

Best wel veel geld denk ik om mee te starten. Waarschijnlijk gebruik je het meeste niet.
Zijn wel goedkopere kitjes.

• SnowDude
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:58

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
LED-Maniak schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 00:23:
Om dat te voorkomen moet je een fuse zetten in de AVR(preserve EEPROM). Alleen weet ik niet of dit vanuit de arduino omgeving ook kan.
Gelukt met: avrdude -p m328p -c usbasp -U hfuse:w:0xd7:m -U lfuse:w:0xff:m -U efuse:w:0xf5:m

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:12
quote:
Necris Phayder schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:49:
Hoi allen,

Prima kit. Ik ben ook begonnen met een dergelijke kit. Het maakt niet zoveel uit welke kit je neemt omdat bij iedere kit de basis toch zo ongeveer wel hetzelfde is.

• Tumbler
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-07 19:07
Ik heb een touchpad over, met als serienummer / naam hdq70 ls-2783. Ik wil deze nu op de Arduino aansluiten, maar ik heb geen idee welke pinnetjes bijvoorbeeld GND of 5v zijn. Is er een manier om dit te meten? Dit is de touchpad zelf, met de bovenkant daar moet het worden aangesloten:

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-07 10:55
Als je de laptop zelf nog hebt, en die werkt nog, dan kan je aan die kant aan meten.
Aan een losse touchpad valt niet veel te meten, alleen gokken en logisch redeneren.

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:48
Vanaf vandaag ben ik ook op de Arduino bandwagen gesprongen, en wel met 5× Arduino Uno en 3× W5100 Ethernet.

Ik ben nu nog aan het kijken naar DHT22's, een paar LDR's en een BMP280 voor een geautomatiseerde moestuin kas en verdieping monitoring in huis.

• jvdmast
quote:
GewoonWatSpulle schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:14:
Vanaf vandaag ben ik ook op de Arduino bandwagen gesprongen, en wel met 5× Arduino Uno en 3× W5100 Ethernet.

Ik ben nu nog aan het kijken naar DHT22's, een paar LDR's en een BMP280 voor een geautomatiseerde moestuin kas en verdieping monitoring in huis.
Hmmm... Waren esp8266 dan wellicht handiger geweest? ;)

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:48
Zeker voor de moestuin was een ESP8266 beter geschikt maar binnenshuis kan ik goed uit de voeten met verstopte doosjes en een UTP kabel.

Ik zit voor de moestuin Arduino te kijken naar een NRF24, ipv. ESP8266, omdat deze beter bereikt zou hebben.

Moestuin/kas
  • 1× Arduino Uno
  • NRF24
  • 1× DHT22
  • 1× Grondwater niveau meter
  • Watertank niveau meter
Schuingedrukt de twijfel gevallen, water tank zou eventueel nog bijgevuld kunnen worden via 12v waterpomp maar de druppelaars kunnen opzich lang vooruit met een 10 liter watertankje.

GewoonWatSpulle wijzigde deze reactie 01-11-2016 13:20 (17%)

• Markos
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:00

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe en wat wil je precies gaan maken? Ik wil ook nog steeds zo'n geautomatiseerde moestuin maken. Je wilt gewoon iets voor binnenshuis maken?

DHT22 is toch een temperatuur- en luchtvochtigheid-meter? Deze kun je niet in de grond plaatsen toch? Kun je niet beter iets pakken die je wel in de grond kunt gebruiken?

Wat wil je er allemaal mee regelen? Alleen bewatering?
En hoe wil je dit bewatering doen? Met een simpele (12v?) waterpomp?

• jvdmast
Een NRF24 is iets heel anders. Daarmee kan je tussen 2 apparaten (bijv elk met zo'n module) communiceren maar niet met je wifi netwerk. Je moet dan dus bijv een arduino met een nrf24 buiten hebben die zijn data verstuurt naar een arduino met een nrf24 binnen die het ontvangt, en dan alsnog via wifi of ethernet naar je netwerk toe...

Als je zoiets wilt, dan zou ik persoonlijk tweemaal een cc1101 ofzo kiezen, die koop je al voor 3 euro ofzo.

De DHT22 kan je niet in de grond prikken, dat overleeft ie niet. Het is een (temperatuur en) LUCHTvochtigheidsmeter, geen vochtmeter. Om de luchtvochtigheid te meten is een dht22 prima, of zelfs een dht 11 wellicht. Je moet hem dan wel in een soort weerstationnetje plaatsen waar hij wel de lucht kan meten maar niet natregent.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:51
quote:
Daarvoor kun je heel goed een ultrasoon sensor gebruiken zoals deze:

https://hackerstore.nl/Artikel/95

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmmm, vage glitch in een simpel programmaatje.
Ik lees zo'n digitale temperatuursensor uit, en de gemeten waarde doe ik tussen de 30 en 50 graden mappen naar een waarde die ik naar de PWM uitgang zet.

Maargoed, als de temperatuur langzaam daalt, dan is er altijd een moment zo rond de 40 graden dat de uitgang even uitgaat en daarna gewoon weer netjes verder.
Kan dat iets te maken hebben met het mappen?
Kan ook nog zijn dat hij heel even geen temperatuur door krijgt en dan dus de boel uitzet. Doe namelijk niets qua controle van de waarde. Zo kritisch is het ook allemaal niet. Ik schakel met een FET 8x 12cm fans van elk 0,25A en als je op die uitgang meet komen er flinke spanningspieken voorbij...
Heb geen communicatie op het printje gemaakt destijds, anders was het wat makkelijker te monitoren.
Tegenwoordig pak ik daarom het liefste een Nano, dan bouw je een printje en prik de de Arduino er zo op en heb je alle i/o

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
quote:
_ferry_ schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:41:
Ik lees zo'n digitale temperatuursensor uit, en de gemeten waarde doe ik tussen de 30 en 50 graden mappen naar een waarde die ik naar de PWM uitgang zet.

Maargoed, als de temperatuur langzaam daalt, dan is er altijd een moment zo rond de 40 graden dat de uitgang even uitgaat en daarna gewoon weer netjes verder.
Kan ook nog zijn dat hij heel even geen temperatuur door krijgt en dan dus de boel uitzet. Doe namelijk niets qua controle van de waarde. Zo kritisch is het ook allemaal niet. Ik schakel met een FET 8x 12cm fans van elk 0,25A en als je op die uitgang meet komen er flinke spanningspieken voorbij...
Heb geen communicatie op het printje gemaakt destijds, anders was het wat makkelijker te monitoren.
Tegenwoordig pak ik daarom het liefste een Nano, dan bouw je een printje en prik de de Arduino er zo op en heb je alle i/o
Wat is nou eigenlijk je vraag? Een aansluitschema en een stuk code zou ons een beetje helpen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja beetje warrig idd 8)7
Zijn er bepaalde waardes waarbij dat mappen mis kan gaan? Uit de uitleg maak ik op dat hij alleen hele waardes doorgeeft, dus zonder decimalen. Dan kan het toch eigenlijk niet mis gaan?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 06:23:
Ja beetje warrig idd 8)7
Zijn er bepaalde waardes waarbij dat mappen mis kan gaan? Uit de uitleg maak ik op dat hij alleen hele waardes doorgeeft, dus zonder decimalen. Dan kan het toch eigenlijk niet mis gaan?
Wederom, laat eens wat zien, wat bedoel je mappen? Sorry hoor je moet echt specifieker zijn

• foekie01
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:19
quote:
RobV schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:38:
[...]

Wederom, laat eens wat zien, wat bedoel je mappen? Sorry hoor je moet echt specifieker zijn
De vraag lijkt mij meer dan duidelijk :D
quote:

Ik denk dat je even een print statement moet maken op bijv. terminal. Dan kun je kijken wat het kritieke punt is. Wellicht komt het door de temperatuur, maar misschien gaat je mapping net op het kantelpunt mis en stuur je een 0 o.i.d. 8)7

foekie01 wijzigde deze reactie 15-11-2016 09:00 (9%)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja precies, serieel is dan toch wel erg handig blijkt dan maar weer :+
Maar dit was een nogal kaal printje met alleen de uC, kristal, ontstoring, voeding en een FET als uitgang.

Misschien voordat ik de boel uitgebreid ga modificeren (printje is niet zo groot, vandaar dat het er niet op zit...) een statusledje er op solderen die aan staat als de PWM waarde groter is dan 0 (en dus PWM actief).

Als dat goed of fout gaat kan ik ook de LED nog schakelen op basis van de temperatuur. Als de temperatuur lager dan 20 is dan de led aan. Want dan is het een mismeting. En gaat de PWM inderdaad plots naar 0. Dan weet ik ook waar ik het in moet zoeken.
mja "zo'n digitale temperatuursensor" en "het mappen" geeft ons nou niet echt de handvatten die nodig zijn om echt mee te denken behalve wat algemene opmerkingen idd.

zcflevo.nl

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:32
Misschien lees je de digitale sensor te snel uit en krijg je de helft vd tijd geen data.

Inventaris - HP Microserver G8 te koop!

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Hebben jullie al gezien dat er inmiddelseen Atmega328PB is, die van alles net even meer heeft? Hij heeft tien PWM-uitgangen, twee keer USART, SPI, and I2C serial, meer counters en ondersteuning voor touch-gebeuren. Evolutionair in plaats van revolutionair, maar het kan bij sommige projecten wat hoofdpijn schelen. Op bordjes zie je ze echter nog maar weinig.

Ik weet alleen niet of deze Atmega328PB ook RoHS compliant is :+
quote:
Wellicht dat de het digitale signaal van de temperatuur met behulp van de logic analyzer vergelijken met PWM-output meer inzichten oplevert. Mijn eerste gedachte is inderdaad dat de sensor misschien het signaal niet altijd helemaal lekker uitstuurt.

Camacha wijzigde deze reactie 15-11-2016 10:07 (60%)

Persuader of bytes.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-07 22:08
Nog een vraag die bij mij opkwam, weet je zeker dat het een digitale temperatuursensor is, en niet een sensor die werkt met SPI of I2C?

Hoe zou namelijk een temperatuursensor moeten aangeven waar neer het nou 40 of 42, of 43 graden is?

Het is natuurlijk wel mogelijk als er al een IC opzit, en bij een bepaalde analoge waarde een digitaal signaal stuurt wat je kan uitlezen. Maar alsnog vind ik dit een vreemd verhaal :9

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:07:
Nog een vraag die bij mij opkwam, weet je zeker dat het een digitale temperatuursensor is, en niet een sensor die werkt met SPI of I2C?

Hoe zou namelijk een temperatuursensor moeten aangeven waar neer het nou 40 of 42, of 43 graden is?

Het is natuurlijk wel mogelijk als er al een IC opzit, en bij een bepaalde analoge waarde een digitaal signaal stuurt wat je kan uitlezen. Maar alsnog vind ik dit een vreemd verhaal :9
Ja, zo'n I2C one wire geval inderdaad. (wel 2 wire aangesloten)
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:40:
Eh. Is het nou I2C of is het onewire?
Het is toch niet zo heel moeilijk om gewoon te vertellen:
- watvoor temperatuursensor het is
- hoe je die precies uitleest
- wat je doet met die temperatuur (wat jij "mappen" noemt)
- etc?
edit: ajah, onewire is natuurlijk geen I2C.
Maar ik kan vooruit, debug optie er op solderen en evt logic analyzer, dan moet er vast wel iets uit komen. Kan momenteel niet bij de code om te laten zien wat ie precies doet.

_ferry_ wijzigde deze reactie 15-11-2016 10:53 (33%)

- etc?

mcDavid wijzigde deze reactie 15-11-2016 10:41 (72%)

zcflevo.nl

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:07:

Tip zoek een op ds18b20 dat is een digitale temperatuurssensor, die heft inderdaad gewwon een chip onboard en is intern gecalibreerd. Hierdoor kan je gewoon digitale waardes uitlezen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:28:
[...]

Ja, zo'n I2C one wire geval inderdaad. (wel 2 wire aangesloten)

[...]

edit: ajah, onewire is natuurlijk geen I2C.
Maar ik kan vooruit, debug optie er op solderen en evt logic analyzer, dan moet er vast wel iets uit komen. Kan momenteel niet bij de code om te laten zien wat ie precies doet.
Lang leve de logic analyzer, met sigrok heb je die tegenwoordig voor een paar euro en dat scheelt je heel veel speuren.

• BladeSlayer1000
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:40:

- etc?
Ik denk dat hij het "mappen" bedoelt de functie map.
quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:15:
[...]

Tip zoek een op ds18b20 dat is een digitale temperatuurssensor, die heft inderdaad gewoon een chip onboard en is intern gecalibreerd. Hierdoor kan je gewoon digitale waardes uitlezen.
Het is natuurlijk altijd mogelijk, zoals ik al zei. Maar de kans dat je als hobbyist de DS18B20(¤ 2,90 bij farnell gebruikt tegenover bijvoorbeeld een TMP100(¤ 2,55 bij farnell) of een TMP35 (¤1,33 bij farnell) wordt wel klein. Vaak kijken hobbyisten deels naar de prijs al gaat het maar om een paar cent en hoe makkelijk het kan worden gebruikt (aka of er library's voor beschikbaar zijn).
Ik zou in dit geval voor het aansturen van een paar fans aansturen voor de TMP35 gaan, makkelijk in gebruik, goedkoop en kwa specificaties goed. Dan laat ik er nog buiten dat ik er hier een paar heb liggen.

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 15-11-2016 12:38 (8%)

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:31:
[...]

[...]

Het is natuurlijk altijd mogelijk, zoals ik al zei. Maar de kans dat je als hobbyist de DS18B20(¤ 2,90 bij farnell gebruikt tegenover bijvoorbeeld een TMP100(¤ 2,55 bij farnell) of een TMP35 (¤1,33 bij farnell) wordt wel klein. Vaak kijken hobbyisten deels naar de prijs al gaat het maar om een paar cent en hoe makkelijk het kan worden gebruikt (aka of er library's voor beschikbaar zijn).
De DS18B20 is nou juist de meest gebruikte sensor bij arduino's. Ze kosten zo'n 50 cent als je ze per 5 besteld op ebay en er zijn genoeg libraries voor. Het grote voordeel is dat je ze nooit hoeft te ijken.

• BladeSlayer1000
quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:39:
[...]
De DS18B20 is nou juist de meest gebruikte sensor bij arduino's. Ze kosten zo'n 50 cent als je ze per 5 besteld op ebay en er zijn genoeg libraries voor. Het grote voordeel is dat je ze nooit hoeft te ijken.
Ligt er inderdaad ook aan waar je ze vandaan haalt, ik heb een account bij digikey, farnell en RS-online en kan daar bestellen, dan heb ik het altijd de volgende dag binnen tegenover een week moeten wachten voordat het uit China komt :P

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:42:
[...]

Ligt er inderdaad ook aan waar je ze vandaan haalt, ik heb een account bij digikey, farnell en RS-online en kan daar bestellen, dan heb ik het altijd de volgende dag binnen tegenover een week moeten wachten voordat het uit China komt :P
Ik heb dat soort spul gewoon in voorraad omdat het meeste in bulk bestellen via ebay toch goedkoper is dan 1 stuk bij farnel of digikey. Ook moet ik toch altijd een week of 3 wachten op de prints die ik in china bestel

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:31:
[...]

Tja dat vermoedde ik ook al maar met aannames lossen we geen problemen op. Geeft hij gewoon een code snippet en de namen van de sensors en de aansluitingen (of een schemaatje), dan kunnen we stoppen met gissen en het probleem bespreken. Ergens niet uit komen is geen probleem, om hulp vragen ook niet daarvoor is het een forum, maar doe wel een beetje je best om aan ons te vertellen wat je aan het doen bent. Ik denk dat nu vaak genoeg gevraagd is om relevante details.

quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:39:
[...]
50 cent? Gewoon gratis sample bestellen bij maxim, heb je ze met 2 werkdagen in huis :Y)

zcflevo.nl

• BladeSlayer1000
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:35:
[...]

50 cent? Gewoon gratis sample bestellen bij maxim, heb je ze met 2 werkdagen in huis :Y)
Hierdoor gaat juist de optie om samples te bestellen kapot, ik haat letterlijk mensen die dit doen.
Ik geef toe, ik heb er ook aan zitten te denken als ik maar 1 IC nodig had, maar heb uiteindelijk wel het IC gekocht.
Maar hierdoor gaan steeds meer fabrikanten meer eisen stellen om samples te bestellen wat onnodig is als mensen het gebruiken waarvoor het is.

Btw; back to ontopic;

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 15-11-2016 14:23 (5%)

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:18:
[...]

Hierdoor gaat juist de optie om samples te bestellen kapot, ik haat letterlijk mensen die dit doen.
Ik geef toe, ik heb er ook aan zitten te denken als ik maar 1 IC nodig had, maar heb uiteindelijk wel het IC gekocht.
Maar hierdoor gaan steeds meer fabrikanten meer eisen stellen om samples te bestellen wat onnodig is als mensen het gebruiken waarvoor het is.

Btw; back to ontopic;
Heel veel fabrikanten vinden het juist niet erg als hobbyisten zo onderdelen aanvragen. Zo krijgen de hobbyisten ervaring met hun producten. Ze maken toch geen winst op de klanten die maar 1 of 2 componenten bestellen, ze moeten het hebben van de bulk aankopen.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:26:
Heel veel fabrikanten vinden het juist niet erg als hobbyisten zo onderdelen aanvragen. Zo krijgen de hobbyisten ervaring met hun producten. Ze maken toch geen winst op de klanten die maar 1 of 2 componenten bestellen, ze moeten het hebben van de bulk aankopen.
Dat is inderdaad ook wel zo. Als je een serieuzer project gaat aanpakken zal je toch sneller naar iets grijpen dat je al een keer gezien hebt. Aan de andere kant zijn er soms wel mensen die er echt volop misbruik van maken.

Persuader of bytes.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:46

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Een hobbyist die wat aanmoddert is heel iets anders dan een engineer die een sample bestelt en daarmee aanmoddert. Van de eerste groep zal 99.9% niet meer dan 100 stuks afnemen.

Prima om eens een sample te bestellen van onderdelen die niet te verkrijgen zijn bij een van de onderdelenhuizen. Voor goed verkrijgbare dingen van 50 cent tot 1 euro is het echt belachelijk.

Zolang er gecalculeerd winst gemaakt wordt op sample orders zullen ze een oogje toeknijpen. Slaat dit om, dan zijn wij allen gedupeerd door deze schraalhanzen.

Appeltaart is lekker!

• BladeSlayer1000
quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:26:
[...]

Een fabrikant maakt op ieder product wat wordt verkocht op welke manier dan ook aan een consument of distributeur winst, de grootste winst zullen ze inderdaad behalen van bulk aankopen wat een distributeur doet.

Maar denk jij, dat als er 1 miljoen hobbyisten allemaal samples gaan lopen aanvragen keer op keer omdat ze er maar 1 nodig hebben de cijfers niet schaadt? De onderdelen zoals goud, silicium en andere materialen niet gratis, de panden en de fabricage lijnen zijn ook niet allemaal gedoneerd door een man met een zak geld.

Ik heb jaren als hobbyist veel dingen gemaakt etc. Maar zodra je met serieuze projecten aan de gang gaat, kom je altijd uit bij een distribueer die de onderdelen gaat leveren, en daar heeft de fabrikant zijn winst al op behaald en daar maakt hij dan geen verlies op. Maar als je als bedrijf keer op keer samples gaat lopen bestellen omdat het toch gratis is, dan maken ze er verlies op.

Als je samples besteld voor duurdere onderdelen, oké maar zodra het aankomt op een bedrag van 1 euro komop waar ben je dan mee bezig.. fabrikanten kijken uiteindelijk naar hoeveel samples ze weggeven en hoeveel winst ze daardoor binnen krijgen. Krijgen ze te weinig winst door de hoeveelheid samples die ze weggeven, dan stellen ze strengere eisen of soms stoppen ze helemaal met het weggeven van samples.

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 15-11-2016 14:51 (3%)

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:47:
[...]

Een fabrikant maakt op ieder product wat wordt verkocht op welke manier dan ook aan een consument of distributeur winst, de grootste winst zullen ze inderdaad behalen van bulk aankopen wat een distributeur doet.

Maar denk jij, dat als er 1 miljoen hobbyisten allemaal samples gaan lopen aanvragen keer op keer omdat ze er maar 1 nodig hebben de cijfers niet schaadt? De onderdelen zoals goud, silicium en andere materialen niet gratis, de panden en de fabricage lijnen zijn ook niet allemaal gedoneerd door een man met een zak geld.

Ik heb jaren als hobbyist veel dingen gemaakt etc. Maar zodra je met serieuze projecten aan de gang gaat, kom je altijd uit bij een distribueer die de onderdelen gaat leveren, en daar heeft de fabrikant zijn winst al op behaald en daar maakt hij dan geen verlies op. Maar als je als bedrijf keer op keer samples gaat lopen bestellen omdat het toch gratis is, dan maken ze er verlies op.

Als je samples besteld voor duurdere onderdelen, oké maar zodra het aankomt op een bedrag van 1 euro komop waar ben je dan mee bezig.. fabrikanten kijken uiteindelijk naar hoeveel samples ze weggeven en hoeveel winst ze daardoor binnen krijgen. Krijgen ze te weinig winst door de hoeveelheid samples die ze weggeven, dan stellen ze strengere eisen of soms stoppen ze helemaal met het weggeven van samples.
Veel fabrikanten kijken al naar je adres als jij 5 keer per jaar samples aanvraagt gaan ze ook al moeilijk doen (en terecht) In het ergste geval zullen ze stoppen met het leveren van samples aan de hobbyisten. Als serieus bedrijf zou daar dus geen hinder van ondervinden. Denk je nou echt dat als een grote fabrikant belt naar Maxim dat ze dan geen samples meer versturen omdat ze te veel samples aan hobbyisten hebben gegeven?

• BladeSlayer1000
quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:57:
[...]

Veel fabrikanten kijken al naar je adres als jij 5 keer per jaar samples aanvraagt gaan ze ook al moeilijk doen (en terecht) In het ergste geval zullen ze stoppen met het leveren van samples aan de hobbyisten. Als serieus bedrijf zou daar dus geen hinder van ondervinden. Denk je nou echt dat als een grote fabrikant belt naar Maxim dat ze dan geen samples meer versturen omdat ze te veel samples aan hobbyisten hebben gegeven?
Dan heb je het over een groot bedrijf, maar er zijn ook kleine bedrijven met maar 1-10 man in dienst en op een huisadres gevestigd. En die kunnen hierdoor in de problemen komen. Daar is namelijk vaak tot geen informatie van bekenend.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Dat herken ik wel ja. Dan mag er eerst een vertegenwoordiger langskomen en ga je praten over hoeveel je er per jaar gaat afnemen... Of ze nemen die moeite niet eens meer.

Zoals met alles: een kleine groep verpest het voor de rest. :)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 15-11-2016 15:08 (16%)

Appeltaart is lekker!

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Tegelijk lijkt me of een onderdeel gratis als sample te krijgen is of niet niet bepalend voor het verloop van een project. Ontwikkeling kost een hoop geld en de prijs van onderdelen stelt dan eigenlijk niets voor.

Persuader of bytes.

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:07:
Dat herken ik wel ja. Dan mag er eerst een vertegenwoordiger langskomen en ga je praten over hoeveel je er per jaar gaat afnemen... Of ze nemen die moeite niet eens meer.

Zoals met alles: een kleine groep verpest het voor de rest. :)
Sorry hoor, maar bij de ontwikkeling van hardware zijn de onderdelen de kleinste kostenpost, als je niet eens een paar honderd euro in componenten kan investeren voor een prototype zit je misschien wel in de verkeerde business.

• LED-Maniak

LED-Maniak

quote:
Camacha schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:12:
Tegelijk lijkt me of een onderdeel gratis als sample te krijgen is of niet niet bepalend voor het verloop van een project. Ontwikkeling kost een hoop geld en de prijs van onderdelen stelt dan eigenlijk niets voor.
Eenvoud van verkrijgbaarheid en support doet dit wel.
Als ik met een klik van de muisknop een onderdeel kan samplen van tientallen euro's terwijl de concurrent wil dat ik er dan eerst 100 afneem(terwijl ik niet eens weet of hij optimaal gaat functioneren in de applicatie) of eerst een vertegenwoordiger langs wil sturen voordat ze de mogelijkheid van een sample bespreken, dan is de keuze snel gemaakt.
quote:
SnowDude schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:12:
[...]

Sorry hoor, maar bij de ontwikkeling van hardware zijn de onderdelen de kleinste kostenpost, als je niet eens een paar honderd euro in componenten kan investeren voor een prototype zit je misschien wel in de verkeerde business.
Eh :? Waar reageer je precies op :? Niet op mij in ieder geval..

LED-Maniak wijzigde deze reactie 15-11-2016 15:21 (21%)

Appeltaart is lekker!

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:15:
Eh :? Waar reageren jullie precies op :? Niet op mij in ieder geval..
Toch wel. Verpesten houdt in dat een proces behoorlijk verstoord wordt. Het als bedrijf dan toch maar zelf moeten betalen van wat doorgaans niet extreem kostbare electronica reken ik daar niet echt toe.

Ook valt er wat voor te zeggen dat fabrikanten graag hebben dat studenten en hobbyisten vroeg ervaring opdoen met hun producten. Het is niet voor niets dat veel Microsoft-spul gratis of goedkoop is voor die groep. Ga je productie draaien, dan moet je de portemonnee wel trekken.

Zoals gezegd is er zeker wel een groep die er regelrecht misbruik van maakt :)

Edit: onze berichten hebben elkaar gekruisd.

Camacha wijzigde deze reactie 15-11-2016 15:21 (8%)

Persuader of bytes.

• Lennyz
Ik wil beter worden in C++. Specifiek de Arduino-smaak van C++. Verder dan een paar basic dingen lukt mij niet om te programmeren. Ik heb wel tutorials gevolgd en dat lukt op zich ook wel prima, maar uit een boek leert toch makkelijker. Wat is een goed boek om het onder de knie te krijgen?

Ik heb geen enkele ervaring met programmeren verder behalve een klein beetje HTML.

Lennyz wijzigde deze reactie 15-11-2016 17:08 (5%)

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Lennyz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:06:
Ik wil beter worden in C++. Verder dan een paar basic dingen lukt mij niet om te programmeren. Ik heb wel tutorials gevolgd en dat lukt op zich ook wel prima, maar uit een boek leert toch makkelijker. Wat is een goed boek om het onder de knie te krijgen?

Ik heb geen enkele ervaring met programmeren verder behalve een klein beetje HTML.
Wil je de Arduino-smaak leren, in AVR Studio werken of anders?

Persuader of bytes.

• Lennyz
quote:
Camacha schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:07:
[...]

Wil je de Arduino-smaak leren, in AVR Studio werken of anders?
De Arduino-smaak. Ik zal het even toevoegen aan m'n vorige post.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Heeft iemand ervaring met de Arduino Leonardo of de ATmega32u4? Dat USB geïntegreerd is lijkt me erg handig bij sommige projecten, maar ik weet niet of die standaard in Windows zitten, of dat die dan weer los geïnstalleerd moeten worden.

Persuader of bytes.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
Camacha schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:52:
Heeft iemand ervaring met de Arduino Leonardo of de ATmega32u4? Dat USB geïntegreerd is lijkt me erg handig bij sommige projecten, maar ik weet niet of die standaard in Windows zitten, of dat die dan weer los geïnstalleerd moeten worden.
Wat wil je bereiken?

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Plug and play-functionaliteit die in ieder geval op Windows-computers zonder extra drivers werkt.

Persuader of bytes.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
Camacha schreef op woensdag 16 november 2016 @ 02:13:
[...]

Plug and play-functionaliteit die in ieder geval op Windows-computers zonder extra drivers werkt.
Geen probleem. Je kunt met de 32u4 en de pluggableHID van alles bereiken. Voor werk is gedaan door NicoHood die moet maar eens googlen. De default windows usb gamepad driver is flexibel maar heeft zijn limieten (max 64 buttons en 8 assen geloof ik).

Update:
Mijn pastebin code (incompleet) voor een buttonpad met pluggableHID

http://pastebin.com/CRTG5ezj
(Ook al zegt het commentaar dat het een joystick is, is het echt een pad met 32 knoppen)

RobV wijzigde deze reactie 16-11-2016 09:36 (17%)

• ProAce
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:36
Ik probeer op de arduino een decimaal getal om te zetten in een binair getal. Nu heb ik een vrij lompe methode gemaakt, maar deze is niet repetitief en wordt snel heel groot. Is er niet een makkelijkere manier? Niks op internet kunnen vinden namelijk.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
int b0 = 0;
int b1 = 0;
int b2 = 0;
int b3 = 0;
// etc

int x = 27;
int divide = 0;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  b0 = x % 2;
  divide = x / 2;
  Serial.println(divide);
  b1 = divide % 2;
  divide = divide / 2;
  Serial.println(divide);
  b2 = divide % 2;
  divide = divide / 2;
  Serial.println(divide);
  b3 = divide % 2;
  divide = divide / 2;
  Serial.println(divide);
  // etc

Serial.print(b3);
  Serial.print(b2);
  Serial.print(b1);
  Serial.print(b0);

}

void loop() { 
}

code:
1
Serial.print(x, BIN);

?
https://www.arduino.cc/en/Serial/Print

verder wil je, als je met binaire getallen bezig bent, je waarschijnlijk even inlezen in bitwise operators en bitmasks. Had een dergelijke functie een stuk efficiënter gemaakt.

mcDavid wijzigde deze reactie 18-11-2016 14:53 (54%)

zcflevo.nl

• Lennyz
Even een leuk feitje wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

https://blog.arduino.cc/2...wo-arduinos-become-one-2/

De twee bedrijven achter respectievelijk Arduino.cc en Arduino.org gaan dus samenvoegen. Goed nieuws lijkt mij. Hierdoor zal de originele Arduino dus weer gewoon als een Arduino verkocht kunnen gaan worden.

• BladeSlayer1000
quote:
Lennyz schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:41:

De twee bedrijven achter respectievelijk Arduino.cc en Arduino.org gaan dus samenvoegen. Goed nieuws lijkt mij. Hierdoor zal de originele Arduino dus weer gewoon als een Arduino verkocht kunnen gaan worden.
Mooi nieuws, zijn we misschien eindelijk van alle problemen af die er nu zijn met de 2 verschillende IDE's

Ik zelf heb eigenlijk nooit begrepen waarom het werd gesplitst. Het bracht veel problemen mee..

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Lennyz schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:41:

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Als men voortaan inderdaad weer door één deur kan, zou dat voor Arduino en de community alleen maar beter zijn. De hele affaire was behoorlijk vies en vervelend en een smet op het simpele gereedschap dat Arduino zou moeten zijn en bieden.
quote:
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 00:28:
Ik zelf heb eigenlijk nooit begrepen waarom het werd gesplitst. Het bracht veel problemen mee..
Het was een ouderwetse ruzie op basis van verschillende visies en belangen.

Persuader of bytes.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Italiaanse familie-vetes, je zou d'r haast een film van kunnen maken. Ideetje voor een nieuwe 'godfather?'

Ik zie het voor me "en? Hoe vond u de film?" "Dit gaat echt nérgens over" "ja daar waren wij al achter, maar de film gaat erover hoe zij daar zelf achter komen" "voor mij, 1 ster".

RobV wijzigde deze reactie 19-11-2016 09:50 (46%)

• Stefan.Z
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:09
-

Stefan.Z wijzigde deze reactie 19-11-2016 16:00 (99%)
Reden: mag verwijderd worden, werkt spontaan weer...

Skoftig

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Heeft iemand dit gezien? Niet helemaal maar toch wel een soort van Arduino en bovendien helemaal in de spirit van een open platform. Na alle onthullingen over gecompromitteerde hardware lijkt dit toch de opmaat naar meer. Snel, open en best betaalbaar - ideaal!

Persuader of bytes.

• BladeSlayer1000
quote:
Camacha schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:27:
Heeft iemand dit gezien? Niet helemaal maar toch wel een soort van Arduino en bovendien helemaal in de spirit van een open platform. Na alle onthullingen over gecompromitteerde hardware lijkt dit toch de opmaat naar meer. Snel, open en best betaalbaar - ideaal!

[afbeelding]
Ik moet eerlijk zeggen, voor mij is dit de zoveelste arduino clone. Je hebt dan 16384kb aan flash, maar bij de Arduino Uno ben ik al nooit boven de 20kb gekomen, en dat was een heel uitgebreid project, voor de IO's ga ik het ook niet doen, mocht ik te weinig IO's hebben dan pak ik wel een port extender. De enige voordelen die ik dus zie is de hogere kloksnelheid...

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:51:
Ik moet eerlijk zeggen, voor mij is dit de zoveelste arduino clone. Je hebt dan 16384kb aan flash, maar bij de Arduino Uno ben ik al nooit boven de 20kb gekomen, en dat was een heel uitgebreid project, voor de IO's ga ik het ook niet doen, mocht ik te weinig IO's hebben dan pak ik wel een port extender. De enige voordelen die ik dus zie is de hogere kloksnelheid...
Je hebt een significant hogere kloksnelheid dan bij heel veel andere concurrenten maar, misschien nog wel belangrijker, de processor is volledig open source. Iedereen kan dit ontwerp zelf in productie brengen. Die twee zaken maken het toch een erg fraai initiatief.

Je zult inderdaad lang niet altijd zoveel ruimte of snelheid nodig hebben, maar als je het wel een keer nodig hebt ben je ruim voorzien en sommige projecten zijn kansloos zonder die performance.

Persuader of bytes.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
Camacha schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:27:

[afbeelding]
Wow, realtime animaties met een Arduino op een 3.95" tft, 32bit, 320mhz. (Had ook met een rPI gekund)

• dotacom
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18-07 10:47
Ik ben recentelijk aan de slag gegaan als SystemEngineer in een bedrijf dat zich specialiseert in industriële automatisatie.

Hoewel ik duidelijk vermeld had bij mijn sollicitatie dat ik haast over geen PLC/SCADA kennis beschik, had ik hier toch graag aan gewerkt.
Zo komt het vaak voor dat ik niet kan meepraten met mijn collega programmeurs (zitten op zelfde vloer) over dergelijke zaken. Ook worden hier regelmatig projecten uitgevoerd in elektronica sector wat al helemaal Chinees is voor mij.
IOT staat hier ook voor de deur en PLC's zijn van het merk Siemens.

Wat zou nu het "beste" project zijn om in mijn vrije tijd hierin te investeren?

Dit leek mij wel wat maar de prijs schrikt mij beetje af: https://www.adafruit.com/windows10iotpi2
Ze vragen nog 20¤ verzendingskosten bij naar NL.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
dotacom schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:36:
Wat zou nu het "beste" project zijn om in mijn vrije tijd hierin te investeren?
Allereerst, geweldig dat je besloten hebt je te verdiepen in de materie. De beste manier om beter te begrijpen wat je collega's doen is de handen uit de mouwen te steken :)

Wat de beste optie is hangt een beetje af van wat je doel is. Wil je algemene kennis opdoen op het vlak van microcontrollers en de beperkingen die daarbij een rol spelen, dan kan je met iedere Arduino, ESP of Pi aan de slag. Wil je echter meer specifieke kennis opdoen dan is het waarschijnlijk een goed idee iets te kiezen dat aansluit bij het materiaal dat jullie gebruiken. Denk dan aan de microcontrollers zelf, maar ook het OS of de omgeving waar het op draait en de IDE die voor ontwikkeling wordt gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld Windows IoT in combinatie met Visual Studio, dan kan het lonen daar meer tijd in te gaan steken. Wat je leert helpt je dan direct te begrijpen wat er gaande is. De kans bestaat echter ook dat jullie interne toepassingen zo specialistisch zijn dat je wat meer achtergrond nodig hebt om ermee om te kunnen gaan of er überhaupt toegang tot te krijgen.

Persuader of bytes.

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-07 16:47
Wat Camacha zegt. Beste is met deze minimale briefing niet te adviseren.

Leukste manier is denk ik om je te richten op Domotica thuis. Je ziet direct het functioneel nut en wordt waarschijnlijk snel enthousiast en leergierig naar meer.

Afgelopen tijd heb ik ongeveer deze route gevolgd: Instaleer Domoticz op een RPi/S ynology en verdiep je in Zwave, zigbee, 433mhz (KAKU bv), RFlink, ESP8266, MQTT, Lua of C++.

PVOutput live - 3060wp

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Is het mogelijk om een oude controller (een PSP in dit geval) dmv van een kleine Arduino om te bouwen tot een controller die je via usb-OTG op een android toestel kunt gebruiken?
Met een Teensy bijvoorbeeld (of een willekeurig ATMega32U bordje) of iets anders?

Markos wijzigde deze reactie 15-12-2016 17:25 (1%)
Reden: Volgens mij hoort ATMega32U niet bij Teensy? Volgens de Wiki iig niet

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:04:
Is het mogelijk om een oude controller (een PSP in dit geval) dmv van een kleine Arduino om te bouwen tot een controller die je via usb-OTG op een android toestel kunt gebruiken?
Met een Teensy bijvoorbeeld (of een willekeurig ATMega32U bordje) of iets anders?
Ja. Dat wordt ook veelvuldig gedaan met allerhande controllers :)

Persuader of bytes.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

quote:
Camacha schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:27:
[...]

Ja. Dat wordt ook veelvuldig gedaan met allerhande controllers :)
Ik zat namelijk in eerste instantie te denken om ook een keer zo'n PSPi te maken met een Raspberry Pi Zero
http://othermod.com/pspi-version-2/
Alleen ik heb volgens mij nog wel een telefoon liggen met OTG support en een ~4.3" 16:9 scherm.

Zou dat moeten werken denken jullie? En zou dat niet makkelijker zijn dan een Raspberry Pi Zero mod zoals in de link?

(volgens mij werken de meeste lichte Emulators prima in Android)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:04:
De teensy 2.0 had een atmega32u4 aan boord. https://www.pjrc.com/teensy/

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03 01:43
quote:
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:36:
[...]

Ik zat namelijk in eerste instantie te denken om ook een keer zo'n PSPi te maken met een Raspberry Pi Zero
http://othermod.com/pspi-version-2/
Alleen ik heb volgens mij nog wel een telefoon liggen met OTG support en een ~4.3" 16:9 scherm.

Zou dat moeten werken denken jullie? En zou dat niet makkelijker zijn dan een Raspberry Pi Zero mod zoals in de link?

(volgens mij werken de meeste lichte Emulators prima in Android)
Ik kan eens testen als ik de USB Type van een Teensy als HID (US Keyboard) instel of hij dan ook op een Android met USB OTG werkt. Ik denk het wel, dus dan is het letterlijk zo simpel als de knoppen/toetsen van de controller bedraden naar de inputs van de Teensy en in software als 'keypress' doorsturen.
quote:
Ik ben nu dus veel met Teensy's bezig. Dat zijn 180MHz, 32-bit microprocessors met floating-point-unit en DSP. Daar kun je echt wel wat dingen mee. 2 voorbeelden:

Het is mogelijk om bijvoorbeeld digitale gitaareffecten te bouwen. Op een microcontroller, met de Arduino IDE! En het ding is ook nog een Audio én Midi interface over USB!

Een ander projectje waar ik mee bezig ben is om een vleermuis-detector te bouwen, die de resultaten over LoRaWAN verstuurt. Aangezien LoRa maar een zeer beperkte hoeveelheid data kan versturen, moeten de resultaten dus (lokaal) op het apparaat geanalyseerd worden, er moet dus ultrasoon (120KHz) geluid gesampled en geanalyseerd (real-time FFT) worden om bijvoorbeeld de soort van de vleermuis te achterhalen. Teensy met z'n DPS is hier ideaal voor! En het energieverbruik is laag genoeg om op een accu te kunnen werken.

Hier is nog een project dat eigenlijk (/helaas?) hetzelfde wil als Teensy: https://www.kickstarter.c...ex-m4f-development-boards ; de Arduino Library's porten naar een Cortex M4. Alleen gebruiken ze daar de STM32L4 in plaats van de Kinetis K66 zoals de Teensy. Geen idee of het 'goed' is dat er steeds meer verschillende platformen komen...

147126 wijzigde deze reactie 15-12-2016 18:29 (50%)

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19:07
vraagje

ik heb de volgende functie
C: *.ino
1
2
3
4
5
   if (a > b) {
    x++; 
  } else {
    x--;
  }

dat zou hetzelfde zijn als
1
#define HSEPID(x, a, b) ((a)>(b)?(long)((x)-1):(long)((x)+1))

toch werkt het niet hetzelfde, hoe komt dit ?

itcouldbeanyone wijzigde deze reactie 16-12-2016 10:20 (5%)

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-07 07:49

IWriteCode

Less = more

quote:
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:17:
Wat is er precies anders? En hoe roep je het aan?

Ik was al een reactie aan het tikken op je niet aangepaste code... 8)7

Less = more

• itcouldbeanyone
quote:
IWriteCode schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:25:
[...]

Wat is er precies anders? En hoe roep je het aan?

Ik was al een reactie aan het tikken op je niet aangepaste code... 8)7
ik spreek het aan als

x=FUNC(x, a, b);

in de eerste seconde lijkt het te werken, maar daarna wijkt de waarde x af.

heb het gebruikt om een voltage aan te maken, duszal ff via serial monitor bekijken wat er werkelijk mee gebeurt

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:17:
vraagje

ik heb de volgende functie
1
2
3
4
5
   if (a > b) {
    x++; 
  } else {
    x--;
  }

dat zou hetzelfde zijn als
1
#define HSEPID(x, a, b) ((a)>(b)?(long)((x)-1):(long)((x)+1))

In de if versie verhoog je x, in de define verlaag je x.

• itcouldbeanyone
quote:
RobV schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:46:
[...]

In de if versie verhoog je x, in de define verlaag je x.
sorry ik zie het niet

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
X++

X-1

Bij het gebruik van de ternaire operator (a?b:c) is het het 2e argument (de expressie b) voor 'waar', en c voor onwaar.

RobV wijzigde deze reactie 16-12-2016 11:14 (6%)

• itcouldbeanyone
quote:
RobV schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:13:
[...]

X++

X-1

Bij het gebruik van de ternaire operator is het 2e argument de expressie voor 'waar',
ok thanks ik snap hem.

zover ik zie zodra A of B geen variabele is, zal X overlopen naar negatief of positief.
veranderd A of B dan telt X de andere kant weer op.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#define FUNC(x, a, b) ((a)>(b)?(long)((x)+1):(long)((x)-1))

int X, A, B;
void setup() {
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {

A=analogRead(A5);  // potmeter ingang 
  B=500;
  Serial.println(X);
 X=FUNC(X, A, B);
}

itcouldbeanyone wijzigde deze reactie 16-12-2016 11:25 (45%)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
A wat probeer je te bereiken.

B waarom een #define terwijl een if, of zelfs een inline ?-operator prima zijn ding doet?

Je functies gewoon opschrijven maakt je code leesbaarder en onderhoudbaarder. Denk je dat je dit over 6 maanden nog begrijpt? Waarom de keuze voor 'FUNC' en 'A' en 'B', waarom niet gewoon de variabelen een zinnige naam geven zoals 'potmeterWaarde', en 'drempelWaarde'.

RobV wijzigde deze reactie 16-12-2016 11:31 (0%)
Reden: Ontsmileyen

• itcouldbeanyone
quote:
RobV schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:31:
A wat probeer je te bereiken.

B waarom een #define terwijl een if, of zelfs een inline ?-operator prima zijn ding doet?

Je functies gewoon opschrijven maakt je code leesbaarder en onderhoudbaarder. Denk je dat je dit over 6 maanden nog begrijpt? Waarom de keuze voor 'FUNC' en 'A' en 'B', waarom niet gewoon de variabelen een zinnige naam geven zoals 'potmeterWaarde', en 'drempelWaarde'.
omdat ik de functie vaker wil gebruiken in dezelfde code met verschillende variabelen.
dan houd ik het overzichtelijk.
maar ik kan het natuurlijk ook in een void() zetten inplaats van define.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Je wilt een if herbruikbaar maken... waarschijnlijk omdat je meerdere potmeters en meerdere grenswaarden hebt. En je wilt voor ieder 'ding' een gelijksoortige afhandeling doen. Mag ik je suggereren om een aan een class te denken?

• jvdmast
Datr doe je toch gewoon door een normale functie te maken?
C++:
1
2
3
int FUNC(int x, int a, int b) {
  return ((a)>(b)?(long)((x)+1):(long)((x)-1));
}

(en in je loop lijkt het me logischer als je println na de aanroep van FUNC komt!)

jvdmast wijzigde deze reactie 16-12-2016 14:00 (20%)

• Seamile
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Het kan op deze manier:
code:
1
2
3
4
5
#define HSEPID(x,a,b) \
  if((a)>(b)) \
    x++; \
  else \
    x--

De aanroep is dan:
code:
1
HSEPID(x,a,b);

De puntkomma achter de aanroep wordt dan de afsluitende puntkomma achter de x-- in de macro. Dat is vreemd, maar met een macro kun je dan ook merkwaardige constructies bedenken. Een functie is beter.

• Bumpy_NL
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-07 14:04
Graag wil ik meer leren over Arduino en het programmeren hiervan. Mijn programmeer kennis is echter zeer beperkt. Na wat tutorials te hebben gevolgd wil ik een klein projectje beginnen. Met het project wil ik graag de RF code van de garage "brute forcen". De gebruikte frequentie en het aantal bits heb ik reeds via de normale afstandbediening achterhaald (433Mhz, 12 bit).

De volgende code heb ik tot dusver geschreven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#include <VirtualWire.h>

void setup()
{
  Serial.begin(9600);  //Debugging only

vw_setup(2000);  //bits/s
  vw_set_tx_pin(7);  //Transmission pin
}

void loop()
{
  for (int i=0; i<4096; i++)  { //"Code" space in decimal numbers
    int codeDec = i; //Starting at 0 (i)

//Binary code should be 12 bits. The following code will add zeros to make sure that the amount of bits is OK.
    int codeLength = String(codeDec,BIN).length();  //Get length of binary code
    int amountZeros = 12-codeLength;  //Amount of zeross that need to be added for the binary number to get 12 bits of length
    String zeros = ""
    for int (j=1; j<amountZeros; j++) {
      String zerosCur = zeros;
      zeros = zerosCur+"0";
    }
    String codeBin = zeros+String (codeDec,BIN); //12 bit binary code (in a string). This is the message that is going to be send.

vw_send(); //
    vw_wait_tx();  //Wait until the whole message is gone
  }
}

Grofweg denk ik het in twee stappen aan te pakken:
  1. Maak een loop waarin alle mogelijk codes voorbij komen en zet deze om naar een 12 bit (binaire) code
  2. Stuur de codes
De hardware heb ik nog niet binnen, maar ik vroeg mij af of iemand een idee heeft of mijn opzet gaat werken om de code om te zetten naar 12 bits. Verder is het mij niet duidelijk hoe het vw_send() commando gebruikt moet worden om de 12 bits te sturen. Heeft iemand hier ervaring mee?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vandaag 30 minuten aan het stoeien geweest om een blink aan de praat te krijgen op een stm32f103c8t6.
Flashen gaat goed
serial print gaat goed
Led pin pc13 gebruikt.

Na 30 minuten toch maar even de led gecheckt. Jahoor, d00d. Scope ziet gewoon aan/uit signaal langskomen. Van de 5 stm’s die ik bij Ali besteld heb, doet van 3 de led het niet. Power led wel. Toch opmerkelijk. Ik ga eens proberen er een ander ledje op te zetten, for the fun of it.

* RobV is een prutser. PB12 gebruiken voor de interne led. Man man man |:(

De interne led is blauw, en ligt daarom niet op als ik de diodetester van mijn multimeter pak. 8)7

RobV wijzigde deze reactie 28-12-2016 17:02 (17%)

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
Bumpy_NL schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:18:
Graag wil ik meer leren over Arduino en het programmeren hiervan. Mijn programmeer kennis is echter zeer beperkt. Na wat tutorials te hebben gevolgd wil ik een klein projectje beginnen. Met het project wil ik graag de RF code van de garage "brute forcen". De gebruikte frequentie en het aantal bits heb ik reeds via de normale afstandbediening achterhaald (433Mhz, 12 bit).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#include <VirtualWire.h>

void setup()
{

}

void loop()
{

//Binary code should be 12 bits. The following code will add zeros to make sure that the amount of bits is OK.
    int amountZeros = 12-codeLength;  //Amount of zeross that need to be added for the binary number to get 12 bits of length
    String zeros = ""
      String zerosCur = zeros;
      zeros = zerosCur+"0";
    }
    String codeBin = zeros+String (codeDec,BIN); //12 bit binary code (in a string). This is the message that is going to be send.

vw_send(); //
  }
}

1. Maak een loop waarin alle mogelijk codes voorbij komen en zet deze om naar een 12 bit (binaire) code
  2. Stuur de codes
De hardware heb ik nog niet binnen, maar ik vroeg mij af of iemand een idee heeft of mijn opzet gaat werken om de code om te zetten naar 12 bits. Verder is het mij niet duidelijk hoe het vw_send() commando gebruikt moet worden om de 12 bits te sturen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom wil je bruteforcen als er zeer waarschijnlijk al iemand is geweest die het protocol heeft gedecodeerd. Wel merk heb je eigenlijk?

SnowDude wijzigde deze reactie 28-12-2016 16:58 (6%)

• Lennyz
quote:
Bumpy_NL schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:18:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#include <VirtualWire.h>

void setup()
{

}

void loop()
{

String zeros = ""
      String zerosCur = zeros;
      zeros = zerosCur+"0";
    }

vw_send(); //
  }
}

2. Stuur de codes
Volgens mij is je vw_send() commando niet goed. Dit haal ik van de website van de VirtualWire Library af:

vw_send(message, length)

Transmit a message. "message" is an array of the bytes to send, and "length" is the number of bytes stored in the array. This function returns immediately and the message is sent slowly by an interrupt-based background process.
quote:
SnowDude schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:58:
[...]

Waarom wil je bruteforcen als er zeer waarschijnlijk al iemand is geweest die het protocol heeft gedecodeerd. Wel merk heb je eigenlijk?
Dat is zijn vraag toch niet?

• RobinKuijp
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19-07 12:47
leuk toppic :)
Op school gebruiken we bijna altijd een Arduino.
zelfs om de boord computer van een auto uit te lezen en de data via TCP naar een webserver te sturen puur omdat het kan haha

Meow, meow I'm a cow

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Shadow schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:53:
Ik ben nu dus veel met Teensy's bezig. Dat zijn 180MHz, 32-bit microprocessors met floating-point-unit en DSP. Daar kun je echt wel wat dingen mee.
De chip en het product dat ik linkte gaat over één van de zeldzame gevallen van open hardware :) Open software is zo gangbaar als wat, maar als je een chip nodig hebt, heb je maar een paar keuzes en die zijn zo proprietary als wat. Ben je minder goed van vertrouwen, kan je ook nog stellen dat je geen idee hebt wat zo'n chip nu eigenlijk doet.

Persuader of bytes.

• SnowDude

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

quote:
[b]Lennyz schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:32:

[...]

Dat is zijn vraag toch niet?
Nee maar als hij een merk heeft dat een rolling code gebruikt dan gaat brute-forcen niet werken

• Bumpy_NL
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-07 14:04
quote:
Lennyz schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:32:
[...]

Volgens mij is je vw_send() commando niet goed. Dit haal ik van de website van de VirtualWire Library af:

vw_send(message, length)

Transmit a message. "message" is an array of the bytes to send, and "length" is the number of bytes stored in the array. This function returns immediately and the message is sent slowly by an interrupt-based background process.
Als er een de message length in bytes is, betekend dat dan ook dat ik niet enkel 12 bits kan sturen? Als ik het goed heb gaan er 8 bits in een byte. Dat zou betekenen dat je 2 bytes lengte hebt en dus 16 bits. Wellicht is dit geen probleem en kan ik Voor de 12 bits nog 4 maal een 0 plaatsen.

Hoe je dan dan bits stuurt is mij nog niet duidelijk. Wel heb ik gevonden hoe characters gestuurd kunnen worden. Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
void loop()
{
  char msg[7] = {'h','e','l','l','o',' ','#'};

msg[6] = count;
  digitalWrite(led_pin, HIGH); // Flash a light to show transmitting
  vw_send((uint8_t *)msg, 7);
  vw_wait_tx(); // Wait until the whole message is gone
  digitalWrite(led_pin, LOW);
  delay(1000);
  count = count + 1;
}

quote:
SnowDude schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:19:
[...]

Nee maar als hij een merk heeft dat een rolling code gebruikt dan gaat brute-forcen niet werken
Ik ben er vrij zeker van dat het een fixed code betreft.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:52
Ik struikel over iets waarvan ik dacht dat het niet zo ingewikkeld kon zijn: afronden op X decimalen.

De situatie: ik lees de temperatuur van twee DHT22-sensoren uit, en middel die. Deze waarde gaat in een float. Standaard is de nauwkeurigheid twee decimalen, maar dat kunnen (zelfs twee) DHT22's helemaal niet waarmaken, dus ik wil dat terugbrengen naar één decimaal. Ik dacht dat simpelweg als volgt te doen:
code:
1
2
  float avg = (t1+t2)/2; // neem het gemiddelde van de twee temperaturen
  float avg_round = (round(avg*10))/10; // vermenigvuldig avg met tien; rond af (nul decimalen); deel door tien

Het gekke is alleen dat als ik na afloop de variable avg_round over de seriële poort naar de computer duw, deze waarde geheel afgerond is (nul decimalen - althans, er worden twee decimalen weergeven maar deze zijn altijd .00).

Als ik de code aanpas naar het volgende:
code:
1
2
3
  float avg = (t1+t2)/2; // neem het gemiddelde van de twee temperaturen
  float avg_between = round(avg*10); // vermenigvulden met tien; rond af
  float avg_round = (avg_between)/10; // deel de afgeronde met tien vermenigvuldigde waarde door tien

En dan werkt het perfect; ik zie waardes die op één decimaal nauwkeurig zijn.

Ik snap echter niet waarom het met die tussenstap wel werkt en zonder die tussenstap niet. Zie ik iets over het hoofd?

Het project waar ik dit voor aan het ontwikkelen ben is een wifi-connected thermometer voor op de kinderkamer (en als ik het goed werkend krij mogelijk ook op andere kamers), die de meetwaarde via een webserver ter beschikking stelt.

Illusion is the ultimate weapon

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:26
@JeroenH, gezien ik hem ook niet direct zie, wat je kan proberen is delen/vermenigvuldigen met 10.0 (of 10.0f), mogelijk zit er nu een onterechte conversie naar integer ergens in omdat 10 een integer is. 10.0 is een double, 10.0f een float.
quote:
Camacha schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:45:
[...]

De chip en het product dat ik linkte gaat over één van de zeldzame gevallen van open hardware :) Open software is zo gangbaar als wat, maar als je een chip nodig hebt, heb je maar een paar keuzes en die zijn zo proprietary als wat. Ben je minder goed van vertrouwen, kan je ook nog stellen dat je geen idee hebt wat zo'n chip nu eigenlijk doet.
Hoewel ik uit het commentaar begrijp dat ik bijvoorbeeld de verilog code van de PWM module moet kunnen vinden, is het me nog niet gelukt die te vinden. Maar sowieso zover ik kan zien is het maar beperkt open: Ja de RTL code zou er moeten zijn, maar niet de daadwerkelijke GDS (layout) files. Als je die wel beschikbaar stelt worden natuurlijk binnen 2 dagen de eerste Chinese kopieën geproduceerd. Dat kan, als je een vedienmodel hebt gebaseerd op software, maar anders lijkt het me problematisch.

Ja of je moet het hobbymatig doen, maar chips ontwerpen is wel een bijzonder dure hobby :P.

Sissors wijzigde deze reactie 30-12-2016 09:07 (10%)

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:52
quote:
Sissors schreef op donderdag 29 december 2016 @ 23:28:
@JeroenH, gezien ik hem ook niet direct zie, wat je kan proberen is delen/vermenigvuldigen met 10.0 (of 10.0f), mogelijk zit er nu een onterechte conversie naar integer ergens in omdat 10 een integer is. 10.0 is een double, 10.0f een float.
Holy }:O ! Dat was precies de oplossing! Zeer bedankt, daar was ik zelf niet zo makkelijk achtergekomen.

Illusion is the ultimate weapon

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 19:00
Ik heb hier een raar probleempje met een sketch die ik recent maakte: (linkje om topic niet te vervuilen met 100 regels code)

De schakeling is als volgt:
- geheel krijgt voeding via usb (via een hub met voeding 2A aangesloten op een raspberry pi)
- arduino nano
- hk1117ah om van de 5v uit de 5v pin van de arduino 3.3V te maken, met een 100nF cap op de 5V en op de 3.3V om eventuele dipjes te vermijden)
- relaisbordje (zoiets) met 2 relais waarvan 1 in gebruik
- eps8266 (esp01) aangesloten via softserial poort (spanningsdeler 2k7 5k6 op de rx pin van de eps01 en neemt voeding via de 3.3V uit de hk1117ah)
- 2 ledjes met bijhorende weerstand 330ohm
- input: drukknop die 3.3v (uit de hk117ah) doorgeeft aan enerzijds via 10k weerstand aan de gnd en anderzijds via 1k aan pin 5
- anti-reboot: een cap zorgt ervoor dat de arduino niet reset bij usb connectie. (tussen gnd en reset)

Het rare is: meestal werkt het zonder probleem: bij het drukken op de knop gaat het relais actief voor 4seconden. Maar af en toe gaat het relais veel langer aan: na 4seconden hoor je een kleine onderbreking maar dan gaat het terug actief. Soms 2 keer (dus 8 seconden), maar ook al 3x of 4 keer gehad.... (bij een enkele druk op de knop)

Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand zou zijn want ik kan niks zien die dat zou veroorzaken

Promy wijzigde deze reactie 03-01-2017 20:52 (3%)

• jvdmast
quote:
Promy schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:44:
Ik heb hier een raar probleempje met een sketch die ik recent maakte: (linkje om topic niet te vervuilen met 100 regels code)
Ik raad je aan om iets meer haakjes te gebruiken.
code:
1
if (digitalRead(BEL_PIN) == 1 && millis() - druktijd > p_debounce)

zou mogelijk een ander resultaat kunnen geven dan wat je wilt:
code:
1
if ((digitalRead(BEL_PIN) == 1) && (millis() - druktijd > p_debounce))

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
Promy schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:44:

De schakeling is als volgt:
- geheel krijgt voeding via usb (via een hub met voeding 2A aangesloten op een raspberry pi)
- arduino nano
- hk1117ah om van de 5v uit de 5v pin van de arduino 3.3V te maken, met een 100nF cap op de 5V en op de 3.3V om eventuele dipjes te vermijden)
- relaisbordje (zoiets) met 2 relais waarvan 1 in gebruik
- eps8266 (esp01) aangesloten via softserial poort (spanningsdeler 2k7 5k6 op de rx pin van de eps01 en neemt voeding via de 3.3V uit de hk1117ah)
- 2 ledjes met bijhorende weerstand 330ohm
- input: drukknop die 3.3v (uit de hk117ah) doorgeeft aan enerzijds via 10k weerstand aan de gnd en anderzijds via 1k aan pin 5
- anti-reboot: een cap zorgt ervoor dat de arduino niet reset bij usb connectie. (tussen gnd en reset)

Het rare is: meestal werkt het zonder probleem: bij het drukken op de knop gaat het relais actief voor 4seconden. Maar af en toe gaat het relais veel langer aan: na 4seconden hoor je een kleine onderbreking maar dan gaat het terug actief. Soms 2 keer (dus 8 seconden), maar ook al 3x of 4 keer gehad.... (bij een enkele druk op de knop)

Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand zou zijn want ik kan niks zien die dat zou veroorzaken
Je code bevat een debounce (= goed) maar je moet wel de debounce resetten wanneer de knop losgelaten wordt. Verder zie ik zo snel geen vreemde dingen. Wellicht crasht je code ergens anders en wordt je programma gereset? Ik zie een mogelijke buffer overflow als je rs232 commando te lang is namelijk.

• Promy
quote:
RobV schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:53:
[...]

Je code bevat een debounce (= goed) maar je moet wel de debounce resetten wanneer de knop losgelaten wordt. Verder zie ik zo snel geen vreemde dingen. Wellicht crasht je code ergens anders en wordt je programma gereset? Ik zie een mogelijke buffer overflow als je rs232 commando te lang is namelijk.
Door millis() - druktijd > p_debounce te doen moet ik toch de debounce niet meer resetten (druktijd wordt gezet binnen een aanvaardde druk op de knop O-)

ivm de rs232: ik heb hier inderdaad 40 karakters voorzien, maar daar blijf ik ruimschoots onder.
In principe kan de arduino niet resetten door de cap tussen reset en gnd (of klopt dit niet?)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat nou als je de knop indrukt maar binnen de threshold loslaat

Deling door 0 of invalid pointer gaat ie toch echt reset hoor.

• Promy
@RobV: ik ben niet helemaal mee: als je drukt, dan steekt hij de huidige millis() in de variable druktijd. (enkel als hij voorbij de voorwaarde raakt dat het minder dan de debounce tijd geleden is dat er gedrukt was.) Dit zou toch altijd goed moeten gaan, of zie ik het mis?

Net nog wat zitten testen: de arduino denkt dat er 3 of 4 keer gedrukt wordt (terwijl het echt maar 1 keer was en kort).
Kan het zijn dat de 3.3V niet voldoende is om een stabiel contact te krijgen? (de afstand tussen de drukknop en de arduino is ongeveer 20m en is verbonden via utp cat 6 (4 kabeltjes samen genomen als 1)

Promy wijzigde deze reactie 05-01-2017 16:55 (6%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Heb je al een RC schakeling tussen de knop en de input geprobeerd? 10k/100k en 100n bijvoorbeeld.

Appeltaart is lekker!

Pagina: 1 ... 87 ... 91 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True