Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:32:
Waarom maak je geen gebruik van interrupts? Telkens als er een puls komt teller laten verhogen in interrupt routine. Als er een minuut verstreken is dat aantal laten weergeven en de pulsteller resetten.
Het is gelukt. :-) Bedankt voor de tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:40:
[...]

Voelt goed he? *O* oOo

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Tortelli schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:41:
Met kerst de Arduino starter kit gekregen (banggood, dus zonder manual blijkbaar), echter zoek ik een paar leuke projecten om te bouwen.
Jullie wat tips om bouwende te leren hoe eea werkt? :)..

Heb deze werkend gekregen. Aantal op die site zijn nogal uitgebreid om mee te beginnen...
Heb je een joystick en een servo erbij zitten? Zo ja, ga de uitslag van de servo eens koppelen aan de joystick. Leuk projectje om analoge inputs en PWM outputs te gebruiken.
Bonus: als je op de joystick duwt, neemt ie op wat jij deed en als je de knop weer los laat, repeat ie dat als je de joystick een bepaalde richting op duwt.
Of het mogelijk is? Vast wel, verzin dit nu ter plekke. >:)

Andere: het op je 7 segment (zit die erbij?) weergegeven getal verhogen en verlagen met je joystick. Bonus: half omhoog is langzaam doortellen, vol omhoog is sneller doortellen.
Bonus2: als je er meerdere hebt, met links en rechts bewegen van getal dat je bedient wisselen, dus wisselen tussen honderdtallen, tientallen, etc.
Bonus2bonus: codeslot maken, getal erin opslaan en met de joystick in kunnen vullen. Drukken is invoeren, groen en rood ledje erbij voor goed/fout.

[ Voor 21% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-12-2015 02:54 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:40:
[...]

Graag gedaan :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op donderdag 31 december 2015 @ 02:51:
[...]
Heb je een joystick en een servo erbij zitten? (...)
Je kan een soort van lockpicking spel maken (zoals in Skyrim) waarbij je de joystick in een specifieke (random door de Arduino gekozen) richting moet duwen en op een knopje drukt om het slot vrij te krijgen. Een LEDje knippert sneller als je er dichter bij zat. Zit je er te ver naast, dan mag je nog een keer proberen. Het 7-segment display toont hoeveel kansen (= lockpicks) je nog over hebt.

Moeilijkheidsgraad stel je in adhv het aantal lockpicks en de marge op de joystick positie die toegelaten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03 19:21
Hoi,

Ik heb absoluut geen ervaring met Arduino, ook heb ik al heel lang niet meer zelf met electronica lopen knutselen. Nu wil ik (voornamelijk voor Star Citizen) een klein schakelpaneeltje bouwen op basis van een Arduino, aangezien ik knoppen te kort kom op m'n flightsticks. Eventueel ooit uitbreiden met wat LEDs per schakelaar, of die functie ingeschakeld is of niet.

Een medeTweaker raadde me een Pro Micro aan, naast natuurlijk een soldeerbout, schakelaars en draad, wat heb ik verder nog nodig? En heeft iemand hier nog tips? :)

Star Citizen: Syro // GOT Inc forum // GOT Inc RSI // Elite Dangerous: Siriouz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 01:14:
Een medeTweaker raadde me een Pro Micro aan, naast natuurlijk een soldeerbout, schakelaars en draad, wat heb ik verder nog nodig? En heeft iemand hier nog tips? :)
Misschien een shift register, zodat je meer functies kunt toevoegen. Al moet je waarschijnlijk gewoon gaan bouwen en dan zien waar het schip strandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 01:40:
[...]

Misschien een shift register, zodat je meer functies kunt toevoegen. Al moet je waarschijnlijk gewoon gaan bouwen en dan zien waar het schip strandt.
Momenteel zit ik te denken aan ongeveer 10 knoppen/schakelaars. Het moet nog wel een beetje makkelijk op m'n bureau passen, dus ik hou het liever klein. Een shift register is dan een beetje overbodig denk ik... Wellicht in de toekomst verder uitbreiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 01:55:
[...]

Momenteel zit ik te denken aan ongeveer 10 knoppen/schakelaars. Het moet nog wel een beetje makkelijk op m'n bureau passen, dus ik hou het liever klein. Een shift register is dan een beetje overbodig denk ik... Wellicht in de toekomst verder uitbreiden. :)
Ik zou dan een "echte" Micro nemen. De Pro Micro is van origine een Sparkfun product, de Micro is, behalve een Adafruit&Arduino ontwikkeling, een mini versie van de Leonardo en qua pin layout, op het niet in de ICSP header zittende SPI deel (aparte pinnen voor) & AI6+7 na (AI6&7 heeft ie simpelweg niet), identiek aan de Arduino Nano. Een kloon is iets duurder dan een Pro Micro kloon op ebay. Die heeft meer pinnen waarmee je kan spelen. Scheelt iets van 8 of 10 I/O pinnen, zo uit mijn hoofd. En als je er nog nooit mee gespeeld hebt, kan een USB ASP handig zijn. De chip op de Micro en Pro Micro (ATMega 32u4) laat zich met de Arduino software nogal makkelijk softwarematig bricken*, met een USB ASP is dit relatief eenvoudig debricked doordat deze de bootloader er met geweld in zet.

* En het maakt niet uit of je een echte OEM Micro, een kloon of een Pro Micro kloon hebt. Been there, done that. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-01-2016 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 02:30:
[...]
Ik zou dan een "echte" Micro nemen. De Pro Micro is van origine een Sparkfun product, de Micro is, behalve een Adafruit&Arduino ontwikkeling, een mini versie van de Leonardo en qua pin layout, op het niet in de ICSP header zittende SPI deel (aparte pinnen voor) & AI6+7 na (AI6&7 heeft ie simpelweg niet), identiek aan de Arduino Nano. Een kloon is iets duurder dan een Pro Micro kloon op ebay. Die heeft meer pinnen waarmee je kan spelen. Scheelt iets van 8 of 10 I/O pinnen, zo uit mijn hoofd. En als je er nog nooit mee gespeeld hebt, kan een USB ASP handig zijn. De chip op de Micro en Pro Micro (ATMega 32u4) laat zich met de Arduino software nogal makkelijk softwarematig bricken*, met een USB ASP is dit relatief eenvoudig debricked doordat deze de bootloader er met geweld in zet.

* En het maakt niet uit of je een echte OEM Micro, een kloon of een Pro Micro kloon hebt. Been there, done that. :+
Het wordt een beetje aardig verwarrend zo. :X

Dus nou wel een echte Micro of toch een kloon? USB ASP? Watte? :P Een kloon duurder dan een kloon? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 02:41:
[...]

Het wordt een beetje aardig verwarrend zo. :X

Dus nou wel een echte Micro of toch een kloon? USB ASP? Watte? :P Een kloon duurder dan een kloon? 8)7
Daarom ook "echte" op die manier. Je hebt, door Sparkfun, 2 versies: de Micro, ontwikkeld door Adafruit in samenwerking met Arduino (en daardoor dus terug te vinden op de officiële Arduino site's) en de door Sparkfun, op dezelfde chip, ontwikkelde Pro Micro. Beide zijn, uiteraard, gekloond in China te koop, waarbij de "echte" kloon zo'n 8 tot 11 euro doet en de "neppe" zo'n 3 tot 6 euro doet.

Voor de beeldvorming, boven de Micro, onder de Pro Micro:
Afbeeldingslocatie: http://40.media.tumblr.com/cdadca4e95808b376de52a88a5468367/tumblr_mi61oww6cu1s5t695o1_1280.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sparkfun.com/assets/9/c/3/c/4/523a1765757b7f5c6e8b4567.png

Een USB ASP is een in circuit AVR programmer voor Atmel chips. Als je hem brickt, moet je het zooitje opnieuw voorzien van bootloader, dat kan je doen met een USB ASP. Zijn ook een triljoen varianten op, maar de essentie is dat je alle 6 de ICSP pinnen aan sluit en dan met een SPI protocol de bootloader opnieuw brand, zodat de chip weer met je USB praat.
Afbeeldingslocatie: http://www.coreforge.com/blog/wp-content/uploads/2014/09/USBasp_ISP_KANDA.jpg

Stukje tekst over iemand die zijn Pro Micro unbricked met zo'n ding: http://www.coreforge.com/...ino-pro-micro-atmega32u4/
Hij zegt dat het ook met een andere Arduino moet kunnen, mijn ervaring is dat dit lang niet altijd werkt en je soms al moet vechten met de ASP om het weer werkend te krijgen. Het kan een nukkig ding zijn, zo'n 32U4. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-01-2016 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 02:53:
[...]
Daarom ook "echte" op die manier. Je hebt, door Sparkfun, 2 versies: de Micro, ontwikkeld door Adafruit in samenwerking met Arduino (en daardoor dus terug te vinden op de officiële Arduino site's) en de door Sparkfun, op dezelfde chip, ontwikkelde Pro Micro. Beide zijn, uiteraard, gekloond in China te koop, waarbij de "echte" kloon zo'n 8 tot 11 euro doet en de "neppe" zo'n 3 tot 6 euro doet.

Voor de beeldvorming, boven de Micro, onder de Pro Micro:
[afbeelding]

[afbeelding]

Een USB ASP is een in circuit AVR programmer voor Atmel chips. Als je hem brickt, moet je het zooitje opnieuw voorzien van bootloader, dat kan je doen met een USB ASP. Zijn ook een triljoen varianten op, maar de essentie is dat je alle 6 de ICSP pinnen aan sluit en dan met een SPI protocol de bootloader opnieuw brand, zodat de chip weer met je USB praat.
[afbeelding]

Stukje tekst over iemand die zijn Pro Micro unbricked met zo'n ding: http://www.coreforge.com/...ino-pro-micro-atmega32u4/
Hij zegt dat het ook met een andere Arduino moet kunnen, mijn ervaring is dat dit lang niet altijd werkt en je soms al moet vechten met de ASP om het weer werkend te krijgen. Het kan een nukkig ding zijn, zo'n 32U4. >:)
Wat houdt bricken/unbricken dan precies in? Pro Micro's lijken overigens veel meer voor te komen op Chinese webwinkels dan gewone Micro's, maar goed, denk dat ik er eentje gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 03:10:
[...]

Wat houdt bricken/unbricken dan precies in? Pro Micro's lijken overigens veel meer voor te komen op Chinese webwinkels dan gewone Micro's, maar goed, denk dat ik er eentje gevonden heb.
Als je elektronica brickt, is het alleen nog bruikbaar als brick. Steen dus. Eigenlijk dus nutteloos. Wikipedia: Brick (electronics)

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 03:13:
[...]
Als je elektronica brickt, is het alleen nog bruikbaar als brick. Steen dus. Eigenlijk dus nutteloos. Wikipedia: Brick (electronics)

;)
Ha, dat heeft m'n vorige huisgenoot gedaan met z'n telefoon... En z'n SmartTV... En z'n laptop... En z'n PS3... :+

En ook bijna mijn pc. :|

Is een dergelijke PSU als deze ook nog daadwerkelijk aan te raden? Zat meer te kijken vanwege het breadboard en de jumpercables die erbij zitten, maar goed. :) En maakt het met zo'n USB ASP nog uit welke? Zijn die universeel voor alle Arduino's?

[ Voor 27% gewijzigd door siriouz op 02-01-2016 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 02:30:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Ik was zelf al aardig de bomen kwijt in het bos van de 32u4 varianten. Toen iemand mij vroeg welke te gebruiken gaf ik ook het antwoord 'pro micro' simpelwrg omdat dat degene is die ik hier geb gebruikt (en heb er nog een stapeltje van.

Aandachtspuntje: bij de pro micro 32u4 is de usb virtueel. Het kan zijn dat je seriele poort niet zichtbaar is in Arduino IDE. Dit komt omdat de programming poort alleen draait tijdens de bootloader. En de bootloader draait allern na een volle reset (en dus niet bij het inpluggen). Het is dus handig om een reset knopje aan je Pro Micro te hangen. De seriele poort is dan 8 seconden zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 08:20:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Ik was zelf al aardig de bomen kwijt in het bos van de 32u4 varianten. Toen iemand mij vroeg welke te gebruiken gaf ik ook het antwoord 'pro micro' simpelwrg omdat dat degene is die ik hier geb gebruikt (en heb er nog een stapeltje van.

Aandachtspuntje: bij de pro micro 32u4 is de usb virtueel. Het kan zijn dat je seriele poort niet zichtbaar is in Arduino IDE. Dit komt omdat de programming poort alleen draait tijdens de bootloader. En de bootloader draait allern na een volle reset (en dus niet bij het inpluggen). Het is dus handig om een reset knopje aan je Pro Micro te hangen. De seriele poort is dan 8 seconden zichtbaar.
Graag gedaan... Het is met de Micro en Pro Micro en Mini en Pro Mini er niet echt duidelijker op geworden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik moet zeggen dat ik momenteel een pro micro op mijn breadboard heb zitten, en me inmiddels behoorlijk begin te ergeren aan het ontbreken van een reset knop en het constant wisselen van tty. Heb al 2 good old nano's liggen die ik inmiddels besteld heb, moet er maar snel eentje van headers voorzien.
Moet dus toch terugkomen op mijn idee dat die pro micro's zo ideaal zijn. De nano's zijn nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Dat is voor mij ook de reden dat ik geen pro micro gebruik. Ik gebruik voornamelijk de Uno of Mega. Verder heb ik nog een Esplora liggen waar ik sinds kort een spel op hebt gemaakt.
Waar ik na zit te kijken of een snelle manier om mijn pc te ontgrendelen via NFC + Leonardo of dergelijke. Puur omdat ik lui ben, en geen zin heb om altijd een wachtwoord in te voeren. :P

Heeft er iemand ervaring met de Leonardo Pro Mini? Als ik kijk bij hackerstore staat erbij genoteerd dat hij te programmeren is met een FTDI-kabel of Arduino programmer maar wat ik niet begrijp is dat er een ATmega32u4 op zit en die microcontroller zou je rechtstreeks kunnen programmeren.. :?

[ Voor 28% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 02-01-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:26:
staat erbij genoteerd dat hij te programmeren is met een FTDI-kabel of Arduino programmer maar wat ik niet begrijp is dat er een ATmega32u4 op zit en die microcontroller zou je rechtstreeks kunnen programmeren.. :?
Je kan hem programmeren via USB àls je er een bootloader op hebt draaien ja. Is de chip nog blanco, of de bootloader "stuk" dan moet je terugvallen op een programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:26:
Dat is voor mij ook de reden dat ik geen pro micro gebruik. Ik gebruik voornamelijk de Uno of Mega. Verder heb ik nog een Esplora liggen waar ik sinds kort een spel op hebt gemaakt.
Waar ik na zit te kijken of een snelle manier om mijn pc te ontgrendelen via NFC + Leonardo of dergelijke. Puur omdat ik lui ben, en geen zin heb om altijd een wachtwoord in te voeren. :P
Die grote dingen vind ik eigenlijk helemaal niet handig, met die scheve pinout. En je prikt ze ook niet FF op een breadboard.
Heeft er iemand ervaring met de Leonardo Pro Mini? Als ik kijk bij hackerstore staat erbij genoteerd dat hij te programmeren is met een FTDI-kabel of Arduino programmer maar wat ik niet begrijp is dat er een ATmega32u4 op zit en die microcontroller zou je rechtstreeks kunnen programmeren.. :?
Welk model bedoel je nou? Gewoon een pro micro? of de "officiele" Arduino Micro? Eigenlijk werken al die 32u4 arduino-achtigen precies het zelfde, alleen de pinout verschilt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
CrashOverDrive schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:45:
[...]

Je kan hem programmeren via USB àls je er een bootloader op hebt draaien ja. Is de chip nog blanco, of de bootloader "stuk" dan moet je terugvallen op een programmer.
Lijkt mij toch niet dat hackerstore die dingen zou gaan leveren zonder bootloader..
Het lijkt voor mij een trucje om extra dingen te verkopen, doordat mensen die geen ervaring hebben met de ATmega32u4 een FTDI kabel gaan kopen en er vervolgens achter komen dat het niet nodig is
mcDavid schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:01:
[...]
Die grote dingen vind ik eigenlijk helemaal niet handig, met die scheve pinout. En je prikt ze ook niet FF op een breadboard.
[...]

Welk model bedoel je nou? Gewoon een pro micro? of de "officiele" Arduino Micro? Eigenlijk werken al die 32u4 arduino-achtigen precies het zelfde, alleen de pinout verschilt wat.
Dit model: http://hackerstore.nl/Artikel/712

[ Voor 10% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 02-01-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:07:
[...]

Lijkt mij toch niet dat hackerstore die dingen zou gaan leveren zonder bootloader..

[...]

Dit model: http://hackerstore.nl/Artikel/712
Lijkt me ook, zou 'm gewoon bestellen. En voor mijn ervaring, zie hierboven dus. Wou overigens absoluut niet beweren dat het een waardeloos ding is. Voor toetsenbord/muis simulatie zijn ze heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:07:
[...]

Het lijkt voor mij een trucje om extra dingen te verkopen, doordat mensen die geen ervaring hebben met de ATmega32u4 een FTDI kabel gaan kopen en er vervolgens achter komen dat het niet nodig is
Hoezo trucje? Best een kans dat (gezien de prijs) het gewoon kloontjes uit China zijn zonder bootloader.
Maar voor jou zou ook een mini zonder bootloader geen problemen moet geven aangezien je een uno of mega gewoon als programmer kan inzetten en je die al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Is een Micro trouwens wel geschikt om een schakelpaneeltje mee te maken? Kan die niet alleen functioneren als kb/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kloontjes uit China hebben ook gewoon een bootloader hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:17:
Is een Micro trouwens wel geschikt om een schakelpaneeltje mee te maken? Kan die niet alleen functioneren als kb/m?
Precies dezelfde chip als een leo.. En kb/m is ook maar gewoon een softwarematige implementatie. Afhankelijk van wat je erin stopt kan je hem laten identificeren als wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:17:
Als er een 32u4 op zit, kan die KB/MUIS/JOYSTICK/fucking everything USB.
Als er een 328 op zit (oudere generatie) kan die KB/MUIS emuleren.

Voor een switchpaneeltje zou je dus een 328 kunnen gebruiken (Arduino UNO oa) die een 'A' keyboard press geeft. En de 'A' is dan weer iets wat je spel moet kunnen snappen.

Voor aan/uit schakelaars en joystickachtige zaken kun je beter een 32u4 gebaseerd boardje pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
RobV schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:37:
[...]

Als er een 32u4 op zit, kan die KB/MUIS/JOYSTICK/fucking everything USB.
Als er een 328 op zit (oudere generatie) kan die KB/MUIS emuleren.

Voor een switchpaneeltje zou je dus een 328 kunnen gebruiken (Arduino UNO oa) die een 'A' keyboard press geeft. En de 'A' is dan weer iets wat je spel moet kunnen snappen.

Voor aan/uit schakelaars en joystickachtige zaken kun je beter een 32u4 gebaseerd boardje pakken.
Bedankt, blij dat ik een 32u4 heb besteld. :) Was trouwens niet echt verbaasd om jou hier te zien, Rob. :P Heb vannacht overigens je joystick setup gelinkt naar een streamer op Twitch, hij vond 't erg bruut. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:40:
[...]

Bedankt, blij dat ik een 32u4 heb besteld. :) Was trouwens niet echt verbaasd om jou hier te zien, Rob. :P Heb vannacht overigens je joystick setup gelinkt naar een streamer op Twitch, hij vond 't erg bruut. _/-\o_
*O* d:)b

Hij wordt alleen maar mooier! Ik heb al de lelijke 2x4-tjes vervangen door aluminium, de vloerplaat en de achterplaats zijn nu van hoogwaardig hout, alle blanke delen zijn zwart geverfd, en last-but-most-certainly-not-least ben ik de mechanica aan het vervangen door een steviger ontwerp met hall effect sensors in plaats van luie potmetertjes :D

blog post
Afbeeldingslocatie: http://www.simplicate.info/wp-content/uploads/2016/01/Gimbal_v2_explode-250x126.png
Afbeeldingslocatie: http://www.simplicate.info/wp-content/uploads/2016/01/Throttle_v2-250x126.png
Afbeeldingslocatie: http://www.simplicate.info/wp-content/uploads/2016/01/IMG_2928-250x188.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
RobV schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:55:
[...]

*O* d:)b

Hij wordt alleen maar mooier! Ik heb al de lelijke 2x4-tjes vervangen door aluminium, de vloerplaat en de achterplaats zijn nu van hoogwaardig hout, alle blanke delen zijn zwart geverfd, en last-but-most-certainly-not-least ben ik de mechanica aan het vervangen door een steviger ontwerp met hall effect sensors in plaats van luie potmetertjes :D

blog post
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

Wat zijn hier trouwens de meningen over (als het uberhaupt mogelijk is) het solderen van kleine stekkertjes tussen Arduino connectors en bijvoorbeeld schakelaars, in plaats van direct de de draden er tussen solderen? Lijkt me wel wat handiger als ik ooit nog eens wat wil veranderen...

Nogmaals, ik ben een complete noob op dit gebied. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:12:
[...]

Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)
Welnu, de setup is in principe rond. Alles wat ik wilde maken werkt en is presentabel. Maarja, ik ben nu eenmaal een zeurpiet en het-kan-beter-dus-gaan-we-dat-doen. Als ik mezelf niet tegenhoud zou het nooit af komen!
Wat zijn hier trouwens de meningen over (als het uberhaupt mogelijk is) het solderen van kleine stekkertjes tussen Arduino connectors en bijvoorbeeld schakelaars, in plaats van direct de de draden er tussen solderen? Lijkt me wel wat handiger als ik ooit nog eens wat wil veranderen...

Nogmaals, ik ben een complete noob op dit gebied. :+
Als je ooit nog iets wilt veranderen, koop dat een nieuwe arduino, de kloon mini's kosten denk ik €2 of zo... Maar ik snap je ding, zelf heb ik voor ongeveer €50 aan 2-, 3-, 4-, 6-, en 8-polige JST stekkertjes en behuizingen gekocht dus maak ik meestal kabeltjes op maat. Zo kan ik de draadjes niet verkeerd om aansluiten. Was wel een dure tang voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Prutsers, dat is een pro micro. Ligt eraan hoe die zijn bootloader heeft staan waarop die reageert, ben al meerdere varianten tegen gekomen, als pro micro (moet je de sparkfun boardjes ook in de IDE zetten), als Leonardo en als Micro (die laatste was een foutje van mij bij het branden van de bootloader na een brick).

Een Pro Mini is gebaseerd op een 328 en heeft geen USB poort, maar heeft altijd een externe programmer nodig:
Afbeeldingslocatie: https://www.arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoProMini_Front_3v3.jpg
[b]mcDavid schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:16:
Lijkt me ook, zou 'm gewoon bestellen. En voor mijn ervaring, zie hierboven dus. Wou overigens absoluut niet beweren dat het een waardeloos ding is. Voor toetsenbord/muis simulatie zijn ze heel leuk.
Ik doe werkelijk alles dat ik met Arduino doe op een 32U4. 8)
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:12:
Ik knal altijd 2 stukken deelbare female header op een printplaat waar ik mijn Arduino dan weer in druk. Mocht ik wat anders willen of gaat de Arduino stuk, dan is ie er zo weer uit. Ook andere plug&play stukjes voorzie ik van een stukje header op de print. Ander voordeel: Het levert enige ruimte onder de Arduino op om draadjes, weerstanden e.d. te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:36:
Ik knal altijd 2 stukken deelbare female header op een printplaat waar ik mijn Arduino dan weer in druk. Mocht ik wat anders willen of gaat de Arduino stuk, dan is ie er zo weer uit. Ook andere plug&play stukjes voorzie ik van een stukje header op de print. Ander voordeel: Het levert enige ruimte onder de Arduino op om draadjes, weerstanden e.d. te leggen.
RobV schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:33:
Als je ooit nog iets wilt veranderen, koop dat een nieuwe arduino, de kloon mini's kosten denk ik €2 of zo... Maar ik snap je ding, zelf heb ik voor ongeveer €50 aan 2-, 3-, 4-, 6-, en 8-polige JST stekkertjes en behuizingen gekocht dus maak ik meestal kabeltjes op maat. Zo kan ik de draadjes niet verkeerd om aansluiten. Was wel een dure tang voor nodig!
Bedankt, daar kan ik wat mee! En zo'n tang, tja, die verdient zichzelf wel terug denk ik. En anders heeft m'n pa er wellicht nog een liggen. :)

Ik ben best wel een perfectionist, dan heb ik liever overal stekkers voor die, als er inderdaad wat kapot gaat, er gemakkelijk wat vervangen kan worden. :)

Behuizing kopen doe ik nog niet, eerst even kijken hoe groot ik alles uiteindelijk wil hebben... :P

Qua female headers, bedoel je zoiets als deze? Voor iemand met geen ervaring hiermee, is er letterlijk een overkill aan aanbod online... Moeilijk om te vinden wat ik moet hebben. :X

[ Voor 9% gewijzigd door siriouz op 02-01-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
[...]
Prutsers, dat is een pro micro. Ligt eraan hoe die zijn bootloader heeft staan waarop die reageert, ben al meerdere varianten tegen gekomen, als pro micro (moet je de sparkfun boardjes ook in de IDE zetten), als Leonardo en als Micro (die laatste was een foutje van mij bij het branden van de bootloader na een brick).

Een Pro Mini is gebaseerd op een 328 en heeft geen USB poort, maar heeft altijd een externe programmer nodig:
[afbeelding]

[...]
Ik doe werkelijk alles dat ik met Arduino doe op een 32U4. 8)

[...]
Haha, wel apart.
Heb wel eens vaker bij hun dingen gezien, waarvan ik dacht vreemd of dom omschreven.
Ik stuur hier dan ook altijd een mail over, aangezien het over het een goede webshop is alleen mist er soms meer informatie, of is de informatie die er staat onduidelijk/incorrect.
Zonde, want ze bieden een zeer goede klantenservice, waar ik zeker geen klachten over heb, en de pakketjes worden ook altijd netjes bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
Ik knal altijd 2 stukken deelbare female header op een printplaat waar ik mijn Arduino dan weer in druk.
Hoe bedoel je dat precies trouwens? Simpelweg op een kale printplaat? Klinkt wel interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door siriouz op 03-01-2016 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
siriouz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:42:
Bedankt, daar kan ik wat mee! En zo'n tang, tja, die verdient zichzelf wel terug denk ik. En anders heeft m'n pa er wellicht nog een liggen. :)

Ik ben best wel een perfectionist, dan heb ik liever overal stekkers voor die, als er inderdaad wat kapot gaat, er gemakkelijk wat vervangen kan worden. :)
Tijd voor een correctie van mijn kant, ik heb geen JST connectors, het zijn 2.54mm KF2510

Ik heb de een paar jaar terug op eBay gekocht, hier is een link naar het juiste product. Heel eBay staat er vol mee. Je kunt ze krijgen in bijna elke configuratie, rechtop of plat, van 1 tot wel 16 pinnetjes. Ik heb gewoon de eerste voor je gepakt, je kunt ze ongetwijfeld goedkoper krijgen. Ook bijvoorbeeld bij AliExpress.com

http://www.ebay.com/itm/1...37998b:g:MEAAAOSwU9xUUIaZ

Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1cY8lIXXXXXbBXXXXq6xXFXXXQ/KF2510-connector-2-54MM-Connector-Plug-looper-holder-font-b-terminal-b-font-KF2510-6P-100.jpg

Ik had het met mini-JST geprobeerd, maar dat mij echt veel te broos. Ik had toen geen goede tang en mijn draadje waren te dik waardoor ze om de haverklap afbraken wegens het ontbreken van een trek-ontlasting. Let wel: dat was een paar jaar terug toen ik net begon met electro en er nog helemaal geen ervaring mee had.

[ Voor 12% gewijzigd door RobV op 03-01-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Laatst kreeg ik ineens een idee om een diy PWM-fancontroller te bouwen.

Na wat geknutsel met 2 555jes in Multisim heb ik een 25kHz signaal met variabele pulsbreedte weten te maken. So far so good. Het regelen van de pulsbreedte wil ik via een Arduino met digitale potmeter DS1844 (4* 100k) doen, maar dan komt het uitlezen van de RPM's nog.

Voor het uitlezen van één fan met een Arduino is genoeg informatie, meerdere daarentegen niet... Toen kwam ik bij "frequency to voltage converters", bijv. de LM2907N waar ik een stel van heb liggen. Met die is het gewoon een kwestie van de spanning uitlezen op een analoge pin en omrekenen naar RPM.

Maar.... dat ding verwacht de puls in sinus/AC-vorm (-5/+5), niet squarewave/DC (0-5V).

Toen kreeg ik een ander ideetje. Waarom niet een stel transistors inzetten als schakelaars om telkens maar een RPM draad tegelijk op de interrupt pin van een Arduino aan te sluiten en dan achter elkaar de verschillende fans uitlezen d.m.v. schakelen van de transistors.
Misschien denk ik te simpel, maar zou zoiets kunnen werken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:10
Raven schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:42:
Laatst kreeg ik ineens een idee om een diy PWM-fancontroller te bouwen.

Na wat geknutsel met 2 555jes in Multisim heb ik een 25kHz signaal met variabele pulsbreedte weten te maken. So far so good. Het regelen van de pulsbreedte wil ik via een Arduino met digitale potmeter DS1844 (4* 100k) doen, maar dan komt het uitlezen van de RPM's nog.

Voor het uitlezen van één fan met een Arduino is genoeg informatie, meerdere daarentegen niet... Toen kwam ik bij "frequency to voltage converters", bijv. de LM2907N waar ik een stel van heb liggen. Met die is het gewoon een kwestie van de spanning uitlezen op een analoge pin en omrekenen naar RPM.

Maar.... dat ding verwacht de puls in sinus/AC-vorm (-5/+5), niet squarewave/DC (0-5V).

Toen kreeg ik een ander ideetje. Waarom niet een stel transistors inzetten als schakelaars om telkens maar een RPM draad tegelijk op de interrupt pin van een Arduino aan te sluiten en dan achter elkaar de verschillende fans uitlezen d.m.v. schakelen van de transistors.
Misschien denk ik te simpel, maar zou zoiets kunnen werken?
Euhm, heel simpel: je maakt gebruik van een RC filter. Je pwm uitgang(snelheid van je fan) door een RC filter, en die vervolgens uitlezen door een adc pin op je arduino.

Eventueel tweede of derde traps RC filter, maar daarmee wordt je systeem wel trager. Ook kan je in je systeem gebruik maken van een opamp om je signaal te bufferen in geval je fan pwm niet genoeg kan leveren om je RC filter op te laden.

Even wat uitleg: als jij een pwm signaal op zon filter zet dan ga je de condensator opladen zodra het signaal hoog is, en hij ontlaad zichzelf zodra het signaal laag is.

Gemiddeld gezien krijg je hierdoor dus een voltage. Hoe meer RC filters je achter elkaar zet hoe beter/schoner je signaal wordt, maar hoe langer het duurt voor je een verandering ziet bij het meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Dat werkt leuk om de duty cycle te meten, maar niet de frequentie toch :? .

Je kan dit prima met een interrupt pin en een multiplexer meten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
LED-Maniak schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:10:
Dat werkt leuk om de duty cycle te meten, maar niet de frequentie toch :? .

Je kan dit prima met een interrupt pin en een multiplexer meten.
|:( helemaal correct... Ik sliep nog half denk ik...

Ja, een optie is inderdaad te multiplexen, maar je hebt hierbij wel tijd nodig om een signaal te analyseren voor je de andere kan uitlezen.

Andere optie blijft om gebruik te maken van een ic, bijv zoiets: http://www.circuitstoday....age-converter-using-lm331

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
siriouz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 04:35:
[...]

Hoe bedoel je dat precies trouwens? Simpelweg op een kale printplaat? Klinkt wel interessant.
Kale print of alles verder daarop gebouwd. Goedkope componenten kwak ik er vaak wel op: weerstanden, LEDjes e.d. Bij onderstaande heb ik alles modulair gemaakt. Ook de spanningsregelaar, dit ding gebruik ik niet vaak, dus als ik in een breadboard 3 volt nodig heb, jat ik er hier een uit. Heb nog zo'n kastje, maar dan met een pro micro. Dit is trouwens een ondeelbare header, had ik op dat moment alleen liggen en voor die 3 pinnen die over blijven had ik geen zin moeite te doen...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3n1x28pl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eyqPZ1ul.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
lordprimoz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:45:
[...]

|:( helemaal correct... Ik sliep nog half denk ik...

Ja, een optie is inderdaad te multiplexen, maar je hebt hierbij wel tijd nodig om een signaal te analyseren voor je de andere kan uitlezen.

Andere optie blijft om gebruik te maken van een ic, bijv zoiets: http://www.circuitstoday....age-converter-using-lm331
Frequency to voltage converter IC's heb ik zoals gezegd al wel liggen (LM2907N, 14 pins versie), alleen van wat ik heb gelezen verwacht die dat de lage kant van de pulsen een negatieve spanning heeft, niet 0V. Als ik daar wat op kan vinden, dan kan ik die wel gebruiken.

En dat tijd nodig hebben valt wel mee. Hier is er een http://playground.arduino.cc/Main/ReadingRPM die (in de edit onderaan) een seconde lang de pulsen telt en dan de frequentie weergeeft, de sketch bovenaan lijkt het elke 20 pulsen uit te rekenen. Dat is voor mij snel zat.
Dan is het gewoon een kwestie van die sketch aanpassen dat na elke berekening er een andere fan aangesloten wordt en het meten opnieuw begint.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Raven schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:57:
[...]

Frequency to voltage converter IC's heb ik zoals gezegd al wel liggen (LM2907N, 14 pins versie), alleen van wat ik heb gelezen verwacht die dat de lage kant van de pulsen een negatieve spanning heeft, niet 0V. Als ik daar wat op kan vinden, dan kan ik die wel gebruiken.
heb je al eens nagedacht over hoe een signaal van AC en DC(blokgolf) eruitzien als je even de AC een offset geeft zodat deze altijd boven de nul zit( dus geen negatieve spanning) ?

Als je eens kijkt naar de interne werking van de LM331 dan zie je dat die gebruik maakt van een comparator, gevolgd door de rest van de functionaliteit. Met andere woorden; het ic doet niks anders als jouw AC signaal vergelijken met een ingestelde waarde, wat er dus op neer komt dat hij jouw ac signaal omzet naar een binair digitaal signaal ( 0 of 1 / hoog-laag). Je kan er dus ook prima een dc signaal aanhangen, want ding doet toch niks anders als kijken of je signaal hoger is als de waarde op dat moment.

Maar zoals ik al zei; het staat ook beschreven in de datasheet, misschien niet in zoveel woorden, want bij de meeste datasheets wordt verwacht dat je aardig wat kennis hebt van analoge en digitale electronica.
zie in de datasheet figure 18, hier presenteren ze toch duidelijk een blokgolf signaal aan het ic, terwijl het ic een 15v voeding heeft, en geen negatieve rail. Hoe is dit verschillend tussen een pwm signaal op 5v als je het ic ook voed met 5v?

EDIT: ik heb even door de datasheet van die lm2907n gekeken, en tachometer functionaliteit zit een een beetje in de weg. Dus je zal het waarschijnlijk niet voor elkaar kunnen krijgen met dit ic.

[ Voor 5% gewijzigd door lordprimoz op 03-01-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:12:
[...]

Tijd voor een correctie van mijn kant, ik heb geen JST connectors, het zijn 2.54mm KF2510

Ik heb de een paar jaar terug op eBay gekocht, hier is een link naar het juiste product. Heel eBay staat er vol mee. Je kunt ze krijgen in bijna elke configuratie, rechtop of plat, van 1 tot wel 16 pinnetjes. Ik heb gewoon de eerste voor je gepakt, je kunt ze ongetwijfeld goedkoper krijgen. Ook bijvoorbeeld bij AliExpress.com

http://www.ebay.com/itm/1...37998b:g:MEAAAOSwU9xUUIaZ

[afbeelding]

Ik had het met mini-JST geprobeerd, maar dat mij echt veel te broos. Ik had toen geen goede tang en mijn draadje waren te dik waardoor ze om de haverklap afbraken wegens het ontbreken van een trek-ontlasting. Let wel: dat was een paar jaar terug toen ik net begon met electro en er nog helemaal geen ervaring mee had.
Die gebruik ik ook overal voor. Je kunt ze krimpen zonder speciaal gereedschap (gewoon platknijpen met een punttang), en meestal soldeer ik het dan nog even.
De pennetjes kun je ook weer uit de plastic stekker halen met een kleine schroevendraaier. Supermakkelijk om de pinout weer aan te passen of de connectoren te hebruiken etc.
Mooi is ook dat ze door de pitch gewoon op standaard printplaat headers passen, en ze zijn goedkoop (bijvoorbeeld bij conrad).

Zijn dezelfde connectoren als een PC-fan gebruikt.
https://www.conrad.nl/nl/...nhoud-1-stuks-734036.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ook een vraagje van mijn kant. Ik heb een SD-kaart reader aan mijn Arduino, en ik gebruik deze voor de setpoints van twee stappenmotoren.

Nu is mijn vraag wat is de snelste manier om per tijdstap een aantal getallen in te lezen?

Het gaat mij erom dat het lezen van de SD-kaart ALTIJD zo weinig mogelijk tijd inneemt. Daarmee bedoel ik, stel dat het ongebufferd lezen voor elke tijdstap 10ms in beslag neemt, terwijl gebufferd lezen voor 1 tijdstap 20ms inneemt, en dan 9 tijdstappen 0ms, dan is dat ongebufferd lezen te prefereren. Dit omdat de motoren dan vloeiender kunnen blijven doorbewegen. zonder hiccups.

Ik gebruikte eerst de SD library, en dan de file.parseInt functie. De getallen staan gewoon kommagescheiden in de file. Dit werkte over het algemeen goed, alleen met grote files komen er dan op den duur tijdstappen waarin het ineens een stuk trager gaat. Ik ben inmiddels overgestapt naar de sdfat library, en gebruik daarbij nog steeds de parseInt functie, deze is al een stuk sneller.

Maar graag zou ik nog meer snelheidswinst halen. Hoe zou ik dat best aanpakken?
- Wat neemt normaal meer tijd in beslag, het lezen van de bytes, of het parsen naar getallen? Als vooral het lezen traag is zou ik de input een binaire file kunnen maken zodat ik minder bytes hoef in te lezen per tijdstap?
- Bufferen heeft waarschijnlijk geen zin gezien bovenstaande constraint? Werkt de parseInt functie eigenlijk ook met buffering, en verklaart dat waarom één in de x tijdstappen een factor 10 trager is dan de rest?

Alle tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
lordprimoz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:48:
Als je eens kijkt naar de interne werking van de LM331 dan zie je dat die gebruik maakt van een comparator, gevolgd door de rest van de functionaliteit. Met andere woorden; het ic doet niks anders als jouw AC signaal vergelijken met een ingestelde waarde, wat er dus op neer komt dat hij jouw ac signaal omzet naar een binair digitaal signaal ( 0 of 1 / hoog-laag). Je kan er dus ook prima een dc signaal aanhangen, want ding doet toch niks anders als kijken of je signaal hoger is als de waarde op dat moment.
Comparators ben ik wel bekend mee (LM393 + CNY70 in dit geval), dan lijkt dat IC een stuk makkelijker in gebruik dan die wat ik heb. * Raven plaatst bestelling, die dingen kosten toch niet veel.
lordprimoz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:48:
EDIT: ik heb even door de datasheet van die lm2907n gekeken, en tachometer functionaliteit zit een een beetje in de weg. Dus je zal het waarschijnlijk niet voor elkaar kunnen krijgen met dit ic.
Damn :/ , oh well, bewaar ik die voor eventuele andere projecten :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Raven schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:25:
[...]
Comparators ben ik wel bekend mee (LM393 + CNY70 in dit geval), dan lijkt dat IC een stuk makkelijker in gebruik dan die wat ik heb. * Raven plaatst bestelling, die dingen kosten toch niet veel.
even ter aanvulling, het eerste stuk van het ic doet niks anders als signaal vergelijken(comparator). Verder zit er nog iets van een one shot timer in, en andere functionaliteit. zie de datasheet =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bio schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:14:
Ook een vraagje van mijn kant. Ik heb een SD-kaart reader aan mijn Arduino, en ik gebruik deze voor de setpoints van twee stappenmotoren.

Nu is mijn vraag wat is de snelste manier om per tijdstap een aantal getallen in te lezen?

Het gaat mij erom dat het lezen van de SD-kaart ALTIJD zo weinig mogelijk tijd inneemt. Daarmee bedoel ik, stel dat het ongebufferd lezen voor elke tijdstap 10ms in beslag neemt, terwijl gebufferd lezen voor 1 tijdstap 20ms inneemt, en dan 9 tijdstappen 0ms, dan is dat ongebufferd lezen te prefereren. Dit omdat de motoren dan vloeiender kunnen blijven doorbewegen. zonder hiccups.

Ik gebruikte eerst de SD library, en dan de file.parseInt functie. De getallen staan gewoon kommagescheiden in de file. Dit werkte over het algemeen goed, alleen met grote files komen er dan op den duur tijdstappen waarin het ineens een stuk trager gaat. Ik ben inmiddels overgestapt naar de sdfat library, en gebruik daarbij nog steeds de parseInt functie, deze is al een stuk sneller.

Maar graag zou ik nog meer snelheidswinst halen. Hoe zou ik dat best aanpakken?
- Wat neemt normaal meer tijd in beslag, het lezen van de bytes, of het parsen naar getallen? Als vooral het lezen traag is zou ik de input een binaire file kunnen maken zodat ik minder bytes hoef in te lezen per tijdstap?
- Bufferen heeft waarschijnlijk geen zin gezien bovenstaande constraint? Werkt de parseInt functie eigenlijk ook met buffering, en verklaart dat waarom één in de x tijdstappen een factor 10 trager is dan de rest?

Alle tips zijn welkom
Zelf een functie schrijven die de data raw uit je SD-kaart uitleest als je de byte startlocatie uiteindelijk te weten bent gekomen met je SD lib(als die dat kan). Dan kost het je maar een paar klok cycles om steeds die data te pakken en zal je niets van een delay merken.
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:34:
[...]

Die gebruik ik ook overal voor. Je kunt ze krimpen zonder speciaal gereedschap (gewoon platknijpen met een punttang), en meestal soldeer ik het dan nog even.
De pennetjes kun je ook weer uit de plastic stekker halen met een kleine schroevendraaier. Supermakkelijk om de pinout weer aan te passen of de connectoren te hebruiken etc.
Mooi is ook dat ze door de pitch gewoon op standaard printplaat headers passen, en ze zijn goedkoop (bijvoorbeeld bij conrad).

Zijn dezelfde connectoren als een PC-fan gebruikt.
https://www.conrad.nl/nl/...nhoud-1-stuks-734036.html
Als je eenmaal het gemak van zo'n tang hebt ontdekt ga je nooit meer prutsen met solderen en een gewone tang. Voor 15 euro koop je een hoogwaardige kwaliteit bij reichelt.de. Die uit china voor dezelfde prijs op ebay zijn crap.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 04-01-2016 00:45 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

Ik maak voor een project gebruik van interrupts op poort D. Nu wil ik SoftwareSerial gebruiken voor de analoge poort. Nu krijg ik een conflict omdat SoftwareSerial gewoon botweg alle interrupts kaapt. Ik krijg dus een build error:
code:
1
2
3
4
5
SoftwareSerial/SoftwareSerial.cpp.o: In function `__vector_3':
/home/*****/arduino-1.6.4/hardware/arduino/avr/libraries/SoftwareSerial/SoftwareSerial.cpp:227: multiple definition of `__vector_5'
GPSLedApp.cpp.o:/home/*****/arduino-1.6.4/GPSLedApp.ino:53: first defined here
collect2: error: ld returned 1 exit status
Error compiling

Nu kan ik gewoon SoftwareSerial library aanpassen.. maar dat is niet wenselijk. Hoe lossen jullie zoiets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:47
Raven schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:57:
[...]

En dat tijd nodig hebben valt wel mee. Hier is er een http://playground.arduino.cc/Main/ReadingRPM die (in de edit onderaan) een seconde lang de pulsen telt en dan de frequentie weergeeft, de sketch bovenaan lijkt het elke 20 pulsen uit te rekenen. Dat is voor mij snel zat.
Dan is het gewoon een kwestie van die sketch aanpassen dat na elke berekening er een andere fan aangesloten wordt en het meten opnieuw begint.
Eventueel via de pin change interrupt? Heb ik zelf wel nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Via de interrupt kan je de periodetijd meten. Dan hoef je niet een seconde lang pulsjes te tellen. Multiplexer er voor en je bent klaar. Dan heb je in een seconde alle kanalen gemeten en kan je daarna middelen als het signaal niet stabiel genoeg is.

Als je bijvoorbeeld een signaal van 1kHz meet.. Dan duurt een periode laag 0.5ms. Doe gek en meet dat tien keer... 8 kanalen.. 10*0.5*8 = 40ms en al je frequenties zijn bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
D-Three schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:49:
[...]

Eventueel via de pin change interrupt? Heb ik zelf wel nog nooit gebruikt.
Raad eens hoe ze dat op de link die ik noemde doen :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hopelijk dinsdag nog wat extra speelgoed binnen voor mn "mega"clone..
en dan gaan we eens kijken wat ik als totale newbie allemaal voor leuks kan verzinnen :D

zolang mn ledpixels er niet zijn wil ik iets anders om mee te "prutsen" :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
Ben sinds een tijdje ook aan het knutselen met arduino. Ben namelijk een opener aan het maken voor mijn elektrische garage deur (dmv een rc522 lezer) @ een Uno.

Nu heb ik mijn sketch een aantal maal veranderd en geupload. Dit werkte na wat spelen met het breadboardje werkt zelfs de serial output naar de arduino software op mijn laptop.

Nu heb ik een aantal aanpassingen gedaan in mijn sketch welke ik wil uploaden naar het boardje en dan geeft hij het befaamde "avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync".

Nu heb ik op internet talloze fora en filmpjes gevonden waarin beschreven wordt dat dit een probleem is met de auto reset. Ik heb dit weekend twee keer tot 4 uur doorgeknutseld maar ik heb het idee dat ik er niet uit ga komen zonder de hulp :p

Info:
Board: Arduino Uno r3 (via dx dus wss fake maar wel met gouden chipje en originele logo's)
Software: Arduino 1.6.7
L led gaat enkel aan na het indrukken van de reset knop.

@ RX en TX knippert de RX 3x waarna TX 1x en daar blijft het bij (enkel @ verbose mode in arduino software geeft hij bij een retry 1x een knippertje op de rx of tx)

Heeft iemand een ideetje hoe ik dit fix of zou ik iets stuk gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
BurnerT schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:18:
Nu heb ik een aantal aanpassingen gedaan in mijn sketch welke ik wil uploaden naar het boardje en dan geeft hij het befaamde "avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync".
Zelf liep ik hier ook een keer tegenaan en toen was de oplossing om een elco over de reset pin en gnd pin te zetten tijdens het uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

tsjoender schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:37:
[...]

Zelf liep ik hier ook een keer tegenaan en toen was de oplossing om een elco over de reset pin en gnd pin te zetten tijdens het uploaden.
Wat bij mij hielp was: tijdens het uploaden even op reset te drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Today I learned:

Bij de Arduino Mega nummeren de digitale poorten door over de analoge inputs, aldus:
A0 = 54
A1 = 55
A2 = 56
A3 = 57
A4 = 58
A5 = 59
A6 = 60
A7 = 61
A8 = 62
A9 = 63
A10 = 64
A11 = 65
A12 = 66
A13 = 67
A14 = 68
A15 = 69

Zelfde werkt ook voor zo'n beetje alle andere Arduino's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@ BoAC Ik heb dat geprobeert op alle mogelijke momenten op de knop te drukken. Helaas geen soelaas.

Dat elcotje ga ik vanavond eens proberen 10 uF heb ik gelezen kun je dat bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
AlexanderB schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:51:
Today I learned:

Bij de Arduino Mega nummeren de digitale poorten door over de analoge inputs, aldus:
A0 = 54
A1 = 55
A2 = 56
A3 = 57
A4 = 58
A5 = 59
A6 = 60
A7 = 61
A8 = 62
A9 = 63
A10 = 64
A11 = 65
A12 = 66
A13 = 67
A14 = 68
A15 = 69

Zelfde werkt ook voor zo'n beetje alle andere Arduino's.
Volgens mij kunnen ze dat allemaal. Op de Micro (en dus ook de Leonardo en Yun) zijn bijv (wegens dubbel aanwezige poort) de TX/RX poorten ook gewoon te gebruiken als D0 en D1 (zonder de USB communicatie te verstoren) en kan ik de SPI gebruiken als D14-D17. A0-A5 is dan D18-D23. Andersom zijn D4, 6, 8, 9, 10, 12 ook bruikbaar als A8-A13.
Niet dat ik heel veel gebruik maak van deze benamingen, ik roep ze tegenwoordig altijd aan via hun poortnaam, is qua typen even een omslag, maar scheelt aanzienlijk in rekenstappen die de processor moet doen voor een write.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Klopt, Mega was als voorbeeld, maar ze ondersteunen het allemaal inderdaad.

Qua write snelheid heb je helemaal gelijk in, voor echt gevoelige dingen gebruik ik het zeker, maar voor code die af en toe een ledje aan of uit doet, eh, niet echt.

Het kwam eigenlijk voort uit iemand anders' programma, wat naar pin 63 scheef, en ik dacht "huh, zoveel digitale pins zijn dr niet". Maar dat is dus A9. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik stond bijna op het punt een nieuwe wekkerradio te kopen die ik alleen als klokje gebruik, toen ik me bedacht dat ik die ook gewoon zelf kon maken met wat onderdeeltjes die toch al in mijn knutseldoos zaten. Gelijk maar even online gezet:
https://github.com/dbursem/simple_clock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Ik ben bezig voor mijn vriendin om een muziekdoosje te maken voor haar verjaardag (Ze is vrijdag jarig...) met een arduino en een mp3 shield.
Mp3 shield werkt geweldig, nou ja.. alles werkt eigenlijk geweldig alleen wat niet werkt zijn de ledjes...
De bedoeling is dat de ledjes eigenlijk uit zijn, en op het moment dat de doosje open gaat moeten de ledjes aan gaan.
Alleen de ledjes blijven gewoon aan staan ondanks dat hij geen licht krijgt.
Weet iemand misschien wat ik fout doe, kan het gewoon niet vinden.
Excuses mocht het er niet al te geweldig uit zien, ben geen professionele programmeur en is gewoon een side-project op het moment :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
#define DEBUG //uncomment this to enable debugging in monitor

#include <SPI.h> // Library for shield
#include <SdFat.h> // Library for sd card on shield
#include <SdFatUtil.h> // Library for sd card on shield
#include <SFEMP3Shield.h> // Library to control shield
#include <VarSpeedServo.h> // Special Library for controlling the servo

//create and name the library object
SFEMP3Shield MP3player;
SdFat sd;
SdFile file;
VarSpeedServo servo;

// Define pins and such
int sensorPin = A0; // Light Sensor connected to Analog0
int sensorValue; // variable to store the value coming from the sensor
int servoPin = 5; // Pin controlling the servo
int Led1 = 3; // Led 1
int Led2 = 4; // Led 2
int randomnr; // Random number for choosing a song from the song array we use later
boolean firstSong = 1; // This is so the first track on the sd card will always play first when booting up the arduino

void setup() // run once, when the sketch starts
{
  Serial.begin(115200); // initialize the serial port
  pinMode(A0, INPUT); // sets analog pin A0 to be an input
  pinMode(Led1, OUTPUT); // sets pin 3 to be an output
  pinMode(Led2, OUTPUT); // sets pin 4 to be an output
  if(!sd.begin(SD_SEL, SPI_FULL_SPEED)) sd.initErrorHalt();;

//boot up the MP3 Player Shield
  MP3player.begin();
}

void loop() // run over and over again
{ 
  sensorValue = analogRead(sensorPin); // read the value from the light sensor
  delay(250); // Wait for a short moment

#ifdef DEBUG
  Serial.print("Light Sensor Value: "); // send that value to the computer
  Serial.println(sensorValue);

Serial.print("Boolean Value first song: "); // send that value to the computer
  Serial.println(firstSong); // send that value to the computer

Serial.print("Light detected: ");
  Serial.println(isLightDetected(sensorValue));
  #endif  

if(isLightDetected(sensorValue)) //Light Detected function is true
  {
    if(!servo.attached()){ // We got to check if the servo is attached, so it will not attach it everytime it loops. This is made so we can stop the servo spinning as well when there is not enough light
      servo.attach(servoPin);
    }
    digitalWrite(Led1, HIGH); //turns on led connected to pin 3
    digitalWrite(Led2, HIGH); //turns on led connected to pin 4
    delay(500); // Wait half a second for turning on the servo...
    servo.writeMicroseconds(1535);

if(firstSong == 1) // Check if song hasnt played before, if so start it up!
    {
      char firstsong[] = "track001.mp3";
      result = MP3player.playMP3(firstsong);
      delay(500);
      firstSong=0;

#ifdef DEBUG
        Serial.print("Boolean Value after song: "); // send that value to the computer
        Serial.println(firstSong); // send that value to the computer
     #endif
    }

randomnr = random(0,5); //random number generated for choosing a song from the array
    //Song array for the music to be choosen random
    char* trackArray[] = {
    "track001.mp3",
    "track002.mp3",
    "track003.mp3",
    "track004.mp3",
    "track005.mp3"  
    };

MP3player.playMP3(trackArray[randomnr]); // Play the song!
    sensorValue = analogRead(sensorPin); //Read value from sensor to see if it still has enough light
    #ifdef DEBUG
      Serial.print("Light Sensor Value After: "); // send that value to the computer
      Serial.println(sensorValue);
    #endif
  }
  else //No Light Detected
  {
    #ifdef DEBUG
      Serial.println("Not enough light detected shutting everything off"); // 
    #endif
    //Stop everything!
    MP3player.stopTrack();
    digitalWrite(Led1, LOW); // Turn of leds
    digitalWrite(Led2, LOW); // Turn of leds
    servo.detach();
  }
}

//Function to help us test if sensor conditions are met
boolean isLightDetected(int sensorValue)
{
  return sensorValue >= 1;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

regel 108, die waarde moet je ff wat hoger maken dan 1.

Verder denk ik niet dat die functie uberhaupt goed werkt, dus ik zou 'm veranderen naar zo iets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
boolean isLightDetected(int sensorValue) {
  if (sensorValue > 500) { 
    return true; 
  }
  else {
    return false;
  }
}

ofzo.

En check ff dat de leds niet in je lichtsensor schijnen, en daarmee zichzelf blijven activeren..

[ Voor 23% gewijzigd door AlexanderB op 12-01-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Bedankt voor de snelle reactie!
Had het ook op het arduino forum gevraagd, en heb aan de hand van suggesties daar ook al de huidige code aangepast (die ik hier heb staan)
Nogmaals bedankt!

edit:
Naar aanleiding van je bericht nog ff aan het knutselen gegaan.
Alles werkt nu naar toebehoren
Bedankt !!! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door kokkie20 op 12-01-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
tsjoender schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:37:
[...]

Zojuist een 12uf capje erop gestoken wat niets helpt. Of moet dit persee precies een 10uf zijn. t lijkt me geen defect omdat hij wel gewoon leesbaar is via de serial monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
BurnerT schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:09:
[...]

Zojuist een 12uf capje erop gestoken wat niets helpt. Of moet dit persee precies een 10uf zijn. t lijkt me geen defect omdat hij wel gewoon leesbaar is via de serial monitor
In mijn geval was een 4,7uF voldoende (die had ik toen zo snel bij de hand). Ik zou aannemen dat een 12 of 10 uF ook goed zou moeten werken. Als die elco voor jou niet helpt, dan loop je blijkbaar tegen een andere oorzaak aan die die melding geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb zojuist een TTL programmer, uno r3 en een nano besteld. Na een aantal slapeloze nachten met puzzelen en uitzoeken denk ik persoonlijk dat het de bootloader is.

Eind deze maand zal hij wel binnen komen en dan kom ik hier weer terug om mijn bevindingen te delen.

Ik snap niet dat men boardje gewoon start en zijn sketch afspeelt (heb een RFID read programma er op staan en de reader zorgt er voor at de led's knipperen als ik een pasje lees en zodra ik de serial monitor aanzet krijg ik netjes feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Ik heb mezelf weer een projectje in mijn hoofd gehaald :) Ik heb een tijd geleden een kistradio gemaakt. Leuk projectje: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]" De subwoofer echter is nog lang niet klaar (nu zit alles gewoon in een blankhouten testkist). De sub-kist is in principe al helemaal uitgedacht en getekend, alleen wil ik wat (meer) met licht doen. Mijn idee was dus een VU meter. Aangezien dit me een leuk moment leek om wat op het gebied van Arduino te leren heb ik gisteren wat gezocht naar VU meters die werken middels Arduino. De volgende leek me wel wat:

Ik heb op basis hiervan een WS2812 led strip besteld, een Arduino Nano en breadboard en bijbehoren.

Nogmaals, dit is voor mij allemaal nieuw en ik heb (soms) wat bevestiging nodig. Schema bij bovenstaande VU meter is op GitHub te vinden:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rx2JR91.jpg
  1. In dit schema is de chip weergegeven toch? Het linker deel naast die chip zit al op de Arduino zelf? Je moet daar dus alleen de Vin en GND aan te sluiten?
  2. De knoppen rechts naast de chip krijgen gewoon 5V bij VCC?
  3. De analog0 en analog1 is de input. Zou ik hier gewoon deze sensor op aan kunnen sluiten?
  4. In de code wordt gerefereerd aan de Adafruit_NeoPixel.h library en "Adafruit_NeoPixel leftStrip = Adafruit_NeoPixel(N_PIXELS, LEFT_LED_PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800);". Ik heb geen officiële NeoPixel led strip, maar zou dit uitmaken?
Misschien erg voor de hand liggende vragen, maar we zijn hier ook om te leren, toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
1. Klopt
2. Klopt ook, hier zitten nog wat debounce componenten bij. Die zou je weg kunnen laten en softwarematig debouncen
3. Ik denk het wel, maar dan zal je nog steeds het zelfde circuit ertussen nodig hebben als ik het zo bekijk.
4. Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mcDavid schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:03:
1. Klopt
2. Klopt ook, hier zitten nog wat debounce componenten bij. Die zou je weg kunnen laten en softwarematig debouncen
3. Ik denk het wel, maar dan zal je nog steeds het zelfde circuit ertussen nodig hebben als ik het zo bekijk.
4. Klopt
Thanks! 3 vroeg ik omdat in de GitHub ook de volgende jpeg stond:

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Matikas/VU_meter/master/Hardware/Audio-Input-to-Arduino-Schematic.jpg

Wat erop lijkt dat er meerdere mogelijkheden zijn qua input. Eén van die mogelijkheden is een circuit met electret mic die op de analog kan worden aangesloten. En mijn gok is dat dat circuit aardig overeenkomt met die module die ik linkte. Maar dat lijkt me een kwestie van "testen", toch? Zal niet veel kapot gaan hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
beste tweakers,

ik ben sinds een tijdje bezig met arduino's en nu ook met Nodemcu/ESP8266. Nu heb ik na een dag prutsen eindelijk een 20x4 karakter LCD aan de praat via I2C (op arduino nano was dit simpel, op de ESP8266 niet zo).

Nu zit ik met het volgende: de LCD verwacht een voeding met 5V, maar mijn ESP8266 werkt met 3.3V. Op dit moment doet de lcd het wel als ik hem voedt met 3.3V maar de tekst is heel vaag (bijna niet verlicht).

Is er een manier waarop ik de LCD aan zou kunnen passen zodat deze toch feller schijnt bij 3.3V en dus afleesbaar is (bijv. door weerstanden aan te passen oid). Andere optie is natuurlijk om een boost-converter te fixen die alleen de LCD powered, maar das misschien wat zonde.

het gaat om deze lcd:
http://gathering.tweakers...insert_message/1386234/81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Laatst online: 16-10-2021
Iets zegt mij dat volgend idee zou moeten werken, langs de andere kant vindt ik het ook wel een beetje een louche idee dus ik vraag mij af wat mede-tweakers hier van denken:
Ik wil mijn Arduino gebruiken om een relais aan en uit te switchen. Ik heb echter geen switch of button hier liggen dus ik dacht de reset pin van de Aruino zelf hier voor te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/9a7ryg.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 int cPin = 12;
int relayPin = 4;
void setup() {
  pinMode(relayPin, OUTPUT);
  pinMode(cPin, INPUT);
  if digitalRead(cPin) {
    // Set relay HIGH => turn stuff off
    pinMode(cPin, OUTPUT);
    digitalWrite(cPin, LOW);
    digitalWrite(relayPin, HIGH);
  }
  else {
    // Set relay LOW => turn stuff on.
    pinMode(cPin, OUTPUT);
    digitalWrite(cPin, HIGH);
    digitalWrite(relayPin, LOW);
  }  
}

Kort samengevat lees ik de spanning op pin 12, als deze laag is laad ik de condensator op zodat de spanning op de pin na de volgende reset hoog staat. De weerstand ertussen is er om de stroom te beperken.

Ik denk dat het zou moeten werken maar ik ben ook niet 100% zeker, wat denken jullie?

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik had wat onverwachte resultaten in m'n wiskunde, uiteindelijk bleek dat ik, via een omweg, ergens een float door een int aan het delen was, en dat werkt niet. Maar voordat ik daar achter was... Even een zwaar gesimplificeerd voorbeeldje:

de oplossing was simpel, van:
code:
1
2
3
4
5
#define A 10
float valueOut;
float valueIn = 23.45;
[...]
valueOut = valueIn / A;

Waarschijnlijk komt ie met iets als 37.52 voor valueOut ipv 2.345 wat je zou verwachten..

naar:
code:
1
2
3
4
5
#define A 10
float valueOut;
float valueIn = 23.45;
[...]
valueOut = valueIn / (float)A;

hoewel dit ook had gewerkt:
code:
1
2
3
4
5
#define A 10.0
float valueOut;
float valueIn = 23.45;
[...]
valueOut = valueIn / A;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
AlexanderB schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:05:

hoewel dit ook had gewerkt:
code:
1
2
3
4
5
#define A 10.0
float valueOut;
float valueIn = 23.45;
[...]
valueOut = valueIn / A;
Om dit in het vervolg te voorkomen, geen define meer gebruiken, maar const:

code:
1
const float A = 10;

Een const wordt netjes door de compiler opgeslikt en neemt dus geen extra geheugen in beslag (niet in alle 100% van de gevallen maar dat is off topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
sw3ex schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:24:
Iets zegt mij dat volgend idee zou moeten werken, langs de andere kant vindt ik het ook wel een beetje een louche idee dus ik vraag mij af wat mede-tweakers hier van denken:
Ik wil mijn Arduino gebruiken om een relais aan en uit te switchen. Ik heb echter geen switch of button hier liggen dus ik dacht de reset pin van de Aruino zelf hier voor te gebruiken.

[afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 int cPin = 12;
int relayPin = 4;
void setup() {
  pinMode(relayPin, OUTPUT);
  pinMode(cPin, INPUT);
  if digitalRead(cPin) {
    // Set relay HIGH => turn stuff off
    pinMode(cPin, OUTPUT);
    digitalWrite(cPin, LOW);
    digitalWrite(relayPin, HIGH);
  }
  else {
    // Set relay LOW => turn stuff on.
    pinMode(cPin, OUTPUT);
    digitalWrite(cPin, HIGH);
    digitalWrite(relayPin, LOW);
  }  
}

Kort samengevat lees ik de spanning op pin 12, als deze laag is laad ik de condensator op zodat de spanning op de pin na de volgende reset hoog staat. De weerstand ertussen is er om de stroom te beperken.

Ik denk dat het zou moeten werken maar ik ben ook niet 100% zeker, wat denken jullie?
Ik denk dat je daar snel genoeg achter komt als je het gewoon probeert? Wat houdt je tegen?

Vind het wel een hele omslachtige manier om een trigger switch te maken... Hoop ook niet dat die arduino tegelijkertijd nog wat anders moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat je daar snel genoeg achter komt als je het gewoon probeert? Wat houdt je tegen?

Vind het wel een hele omslachtige manier om een trigger switch te maken... Hoop ook niet dat die arduino tegelijkertijd nog wat anders moet doen.
Ik weet het, maar ik heb geen trigger switch liggen en ik heb nu geen zin om daar nog een maand op te wachten of te veel voor te betalen. Momenteel gebruik ik de Arduino niet vandaar dat ik hier aan dacht.
En anders ga ik wel gewoon een stekkerdoos met schakelaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

RobV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:03:
Om dit in het vervolg te voorkomen, geen define meer gebruiken, maar const:

code:
1
const float A = 10;

Een const wordt netjes door de compiler opgeslikt en neemt dus geen extra geheugen in beslag (niet in alle 100% van de gevallen maar dat is off topic)
Dat kan ook nog ja. :)

Ik heb momenteel gewoon alle settings als #define in 1 bestand staan, die worden door de compiler zowel voor #ifdef/#ifndef gebruikt, als gewoon 1:1 gereplaced als je ze ergens in de code gebruikt.
In mijn geval kan ik een hele formule invullen met vaste waardes, en de gebruiker lekker laten stikken/zoeken als ie iets wil veranderen, of gewoon de waardes #define'n, de compiler gooit alles bij elkaar, en maakt de formule op maat. :)

Const int / const float werkt inderdaad ook prima om inderdaad de waardes uit het geheugen te houden, en misschien netter, maar ik vond het gewoon fijn om alle instellingen in m'n bestand op één dezelfde manier te doen, das goed voor de leesbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

barrymossel schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:46:
Ik heb mezelf weer een projectje in mijn hoofd gehaald :) Ik heb een tijd geleden een kistradio gemaakt. Leuk projectje: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]" De subwoofer echter is nog lang niet klaar (nu zit alles gewoon in een blankhouten testkist). De sub-kist is in principe al helemaal uitgedacht en getekend, alleen wil ik wat (meer) met licht doen. Mijn idee was dus een VU meter. Aangezien dit me een leuk moment leek om wat op het gebied van Arduino te leren heb ik gisteren wat gezocht naar VU meters die werken middels Arduino. De volgende leek me wel wat:

[video]

Ik heb op basis hiervan een WS2812 led strip besteld, een Arduino Nano en breadboard en bijbehoren.

Nogmaals, dit is voor mij allemaal nieuw en ik heb (soms) wat bevestiging nodig. Schema bij bovenstaande VU meter is op GitHub te vinden:

[afbeelding]
  1. In dit schema is de chip weergegeven toch? Het linker deel naast die chip zit al op de Arduino zelf? Je moet daar dus alleen de Vin en GND aan te sluiten?
  2. De knoppen rechts naast de chip krijgen gewoon 5V bij VCC?
  3. De analog0 en analog1 is de input. Zou ik hier gewoon deze sensor op aan kunnen sluiten?
  4. In de code wordt gerefereerd aan de Adafruit_NeoPixel.h library en "Adafruit_NeoPixel leftStrip = Adafruit_NeoPixel(N_PIXELS, LEFT_LED_PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800);". Ik heb geen officiële NeoPixel led strip, maar zou dit uitmaken?
Misschien erg voor de hand liggende vragen, maar we zijn hier ook om te leren, toch? :+
Toevallig ben ik met ongeveer hetzelfde bezig. Wilde langzaam weer een beetje terug in dit topic komen. Voor carnaval ben ik een led stickman packje aan het maken. Deze wil ik op muziek laten werken. Ik heb precies diezelfde microphone module die je linkt besteld, maar deze is onversterkt en hier heb je dus totaal niks aan. Ik ben nu bezig met een printje om deze via een op amp te vesterken.

Voor de WS2812 led strip ga ik FastLED gebruiken, lees je hierover maar eens in. Er zijn al veel sound reactive projects over te vinden, maar deze gebruiken allemaal een MSGEq7, maar deze is niet te krijgen in Nederland en wil ik liever ook niet gebruiken. Ik wil gewoon hardware matig een microphone gebruiken, signaal versterken. 50hz voor bass eruit filteren en een envelop detector toepassen. Deze waardes wil ik analoog inlezen en hierop een code schrijven die de beat bepaald en de leds aanstuurt. Nog een hele uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
AlexanderB schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:48:
[...]

Dat kan ook nog ja. :)

Ik heb momenteel gewoon alle settings als #define in 1 bestand staan, die worden door de compiler zowel voor #ifdef/#ifndef gebruikt, als gewoon 1:1 gereplaced als je ze ergens in de code gebruikt.
In mijn geval kan ik een hele formule invullen met vaste waardes, en de gebruiker lekker laten stikken/zoeken als ie iets wil veranderen, of gewoon de waardes #define'n, de compiler gooit alles bij elkaar, en maakt de formule op maat. :)

Const int / const float werkt inderdaad ook prima om inderdaad de waardes uit het geheugen te houden, en misschien netter, maar ik vond het gewoon fijn om alle instellingen in m'n bestand op één dezelfde manier te doen, das goed voor de leesbaarheid.
Niets weerhoudt je ervan om alle constanten in 1 file te zetten en het allemaal leesbaar te houden. Stop ze in een class met juiste properties. Je wilt ook niet dat dezelfde waarden over verschillende bestanden gebruikt kunnen worden. #ifdef is natuurlijk een andere categorie! Maar hoe je het ook wendt of keert, het belangrijkste is wat je zelf wilt, en dat het werkt en overzichtelijk is. Ik ken de rest van je code base niet! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dw1-nl schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:52:
[...]

Toevallig ben ik met ongeveer hetzelfde bezig. Wilde langzaam weer een beetje terug in dit topic komen. Voor carnaval ben ik een led stickman packje aan het maken. Deze wil ik op muziek laten werken. Ik heb precies diezelfde microphone module die je linkt besteld, maar deze is onversterkt en hier heb je dus totaal niks aan. Ik ben nu bezig met een printje om deze via een op amp te vesterken.

Voor de WS2812 led strip ga ik FastLED gebruiken, lees je hierover maar eens in. Er zijn al veel sound reactive projects over te vinden, maar deze gebruiken allemaal een MSGEq7, maar deze is niet te krijgen in Nederland en wil ik liever ook niet gebruiken. Ik wil gewoon hardware matig een microphone gebruiken, signaal versterken. 50hz voor bass eruit filteren en een envelop detector toepassen. Deze waardes wil ik analoog inlezen en hierop een code schrijven die de beat bepaald en de leds aanstuurt. Nog een hele uitdaging!
Ik twijfel nog heel sterk of ik daadwerkelijk een microfoon moet gebruiken (zit in de subwoofer), de (sub) speaker output of line in. Microfoon in de kist lijkt me dat deze versterkt hoeft te zijn, toch? De vraag is alleen of je de leds wil laten reageren op de subwoofer (wat jij al zegt 50Hz eruit filteren). De verbinding tussen de kistradio en de subwoofer gaat nu via een 4p speakon. Twee van de 4 polen zijn voor speaker output en twee voor een extra accu die ik in de subwoofer wilde bouwen. Als ik dat laatste laat vallen (heb onlangs een 16000mAh LiPo besteld voor in de kistradio wat voorlopig wel genoeg is) dan kan ik een verbinding leggen met de line input. Denk dat dat er beter uit ziet... :)

Zelf heb ik totaal geen programmeerervaring buiten het aanpassen en hergebruiken van wat code hier en daar, dus ik wil een redelijk pasklare oplossing waarop ik verder kan borduren. Zo leer ik ook het meest in korte tijd. Die is toevallig gebaseerd op NeoPixel, maar dat schijnt redelijk veel op elkaar te lijken las ik hier: http://www.tweaking4all.n...duino/arduino-ws2812-led/

Sowieso moet ik eerst eens met de basis van Arduino starten. Ben me nu rustig aan het inlezen en hoop binnen een week de Arduino en bijbehoren binnen te krijgen (bewust besteld in EU warehouse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

barrymossel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:17:
[...]

Ik twijfel nog heel sterk of ik daadwerkelijk een microfoon moet gebruiken (zit in de subwoofer), de (sub) speaker output of line in. Microfoon in de kist lijkt me dat deze versterkt hoeft te zijn, toch? De vraag is alleen of je de leds wil laten reageren op de subwoofer (wat jij al zegt 50Hz eruit filteren). De verbinding tussen de kistradio en de subwoofer gaat nu via een 4p speakon. Twee van de 4 polen zijn voor speaker output en twee voor een extra accu die ik in de subwoofer wilde bouwen. Als ik dat laatste laat vallen (heb onlangs een 16000mAh LiPo besteld voor in de kistradio wat voorlopig wel genoeg is) dan kan ik een verbinding leggen met de line input. Denk dat dat er beter uit ziet... :)

Zelf heb ik totaal geen programmeerervaring buiten het aanpassen en hergebruiken van wat code hier en daar, dus ik wil een redelijk pasklare oplossing waarop ik verder kan borduren. Zo leer ik ook het meest in korte tijd. Die is toevallig gebaseerd op NeoPixel, maar dat schijnt redelijk veel op elkaar te lijken las ik hier: http://www.tweaking4all.n...duino/arduino-ws2812-led/

Sowieso moet ik eerst eens met de basis van Arduino starten. Ben me nu rustig aan het inlezen en hoop binnen een week de Arduino en bijbehoren binnen te krijgen (bewust besteld in EU warehouse).
Het zal zo te horen een hele uitdaging voor je worden haha. Je kunt de input inderdaad ook analoog binnen laten komen via a ndere manieren als via een microfoon. NeoPixel is een library voor addressable ledstrips net als FastLED. Je kunt beiden gebruiken. Alleen FastLED is veel geavanceerder als NeoPixel en ook grotere community erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vandaar ook de keuze om eerst uit te gaan van een bestaande code. :) Zelf programmeren is vooralsnog een brug te ver. Maar het is ook nou net geen hogere wiskunde. Dus beetje bij beetje komen we er wel.

En primaire doel is gewoon een werkende VU meter :)

Maar als we toch bezig zijn, met het volgende stukje kan ik wel wat hulp gebruiken (voorbeeld van Arduino.cc):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  if ((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay) {
    // whatever the reading is at, it's been there for longer
    // than the debounce delay, so take it as the actual current state:

// if the button state has changed:
    if (reading != buttonState) {
      buttonState = reading;

// only toggle the LED if the new button state is HIGH
      if (buttonState == HIGH) {
        ledState = !ledState;
      }
    }
  }

Daar heb ik wat moeite met:
code:
1
2
        ledState = !ledState;

Dat lees ik als volgt: als buttonState op HIGH is dan is ledState niet ledState

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
barrymossel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:04:
Daar heb ik wat moeite met:
code:
1
2
        ledState = !ledState;

Dat lees ik als volgt: als buttonState op HIGH is dan is ledState niet ledState

Iemand?
Hiermee krijgt ledState de waarde niet-ledState (assign). Dus als 'ie false was wordt 'ie nu true, en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RobV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:35:
[...]

Hiermee krijgt ledState de waarde niet-ledState (assign). Dus als 'ie false was wordt 'ie nu true, en andersom.
Ah, nuance ligt in de spatie tussen de = en ! lijkt me?
---edit---
En het feit dat "is niet" != is en niet =! :)

[ Voor 9% gewijzigd door barrymossel op 19-01-2016 17:02 . Reden: weer wat geleerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sw3ex
barrymossel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:48:
[...]

Ah, nuance ligt in de spatie tussen de = en ! lijkt me?
---edit---
En het feit dat "is niet" != is en niet =! :)
Tomayto, tomahto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zojuist 16x servo breakout driver boardje binnen met 5 cheapass servootjes

http://www.aliexpress.com...ible-new/32230165641.html

http://www.aliexpress.com...Trex-450/32215920095.html

Eens kijken wat ik daar ee doen ga. Leuk robotje ineen freubelen wellicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Cool! Zie me zelf nog wel eens deze klok namaken als ik eens de drang voel om iets met servotjes te doen: http://hackaday.com/2014/02/13/a-clock-that-plots-time/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Die is wel erg vet ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Even een update over mijn rotte uno, het leeft weer :D

Deze middag een nieuwe uno mogen ontvangen waarop ik de arduino voorzien heb van de example sketch "arduino as isp" vervolgens deze gekoppeld met mijn oude arduino.

handleiding https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

Na het connecten van de usb kabel druk je "burn bootloader"

Vervolgens losgekoppeld en de usb weer op m'n oude arduino aangesloten waarna de upload weer soepeltjes verloopt.

Intussen heb ik men sketch geupload en een opstelling gemaakt met een NFC reader en een relais. Nu ga ik stoeien met een webpagina of upload mechanisme waarmee ik tags kan toevoegen en verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door BurnerT op 23-01-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Als je met een Arduino een waterpomp aanstuurt die moet stoppen als het water een bepaalde hoogte heeft bereikt, hoe kun je dan het beste bepalen of het water dat niveau heeft bereikt? Float switch gaat niet lukken aangezien het om een bak gevuld met kleikorrels gaat en het water daar niet bovenuit gaat komen, plus de kleikorrels belemmeren het bewegen van de float switch...

Op de betreffende hoogte aan de ene kant en andere kant van de bak draadjes plaatsen die via het water als het hoog genoeg staat contact maken zou denk ik wel kunnen, maar draadjes roesten, dus dat is nou ook niet echt handig :P

Een HC-SR04 gaat niet werken omdat er kleikorrels in de weg zitten om het geluid op het water te laten weerkaatsen.

Iemand nog andere ideeën?

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 26-01-2016 23:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iets in de vorm van zo'n printje waarvan de weerstand verandert als deze in het water hangt? http://www.elechouse.com/...o&cPath=&products_id=2233

Ik heb al eens met zo'n ding gespeeld en dat werkte prima. Ik heb 'm gebruikt in mijn lekbak onder de wasmachine. Mocht het ding ooit gaan lekken, dan geeft de Arduino dit door aan mijn HomeWizard die vervolgens alarm slaat... Volgens mij moet het printje doen wat jij zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wolly_a schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:59:
Ik heb al eens met zo'n ding gespeeld en dat werkte prima. Ik heb 'm gebruikt in mijn lekbak onder de wasmachine. Mocht het ding ooit gaan lekken, dan geeft de Arduino dit door aan mijn HomeWizard die vervolgens alarm slaat... Volgens mij moet het printje doen wat jij zou willen.
Haha, blijft heerlijk, die toepassingen van een Arduino. ^^ hier had ik nooit aan gedacht...

* barrymossel surft naar Banggood voor een nieuwe Arduino ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ehm, gaat dat ding niet roesten/oxideren net als het gebruiken van draadjes?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:36:
Ehm, gaat dat ding niet roesten/oxideren net als het gebruiken van draadjes?
Alles zal op den duur een keer stuk gaan... Ik geloof dat dit redelijk lang volhoudt... Daarnaast kost het ding maar een paar euro, dus ook makkelijk te vervangen...

Allerlei drijfoplossingen gaan ook niet werken, om redenen die je zelf al aangeeft...

Zoek anders ook eens op liquid level sensor... Er zijn er vele in industriële toepassingen die volgens het principe van een condensator werken of middels een elektrode. Houdt er rekening mee dat jouw kleikorrels weleens roet in het eten kunnen gooien.

Zou dit wat kunnen zijn? https://www.antratek.nl/e...KSpusTRycoCFQQcwwodGBgLcw Kan tegen chemische vloeistoffen als benzine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Degene het oliepeil meet in m'n auto vind ik nog het meest clever, die meet de weerstand van een stuk PTC draad, zet dr dan voor 1 seconde 1 ampere op, en meet daarna opnieuw de weerstand. Als de draad in vloeistof staat, zal ie redelijk dezelfde temperatuur houden, en dus dezelfde weerstand. Als ie boven de vloeistof zit wordt ie warm, en verhoogt de weerstand. Zit het peil halverwege, dan verhoogt de weerstand een beetje, maar minder, enzovoort.

En zo weet ik precies hoeveel olie dr in m'n auto zit als ik de sleutel dr in steek. :)

Maar om te detecteren *of* dr vloeistof water is, is 2 draadjes op zich voldoende. En voor vochtigheid in grond heb ik laatst ook ergens een module gezien die z'n eigen blokgolf 'wisselspanning' maakte, zodat de vochtigheid-detectie-plaatjes inderdaad niet wegcorroderen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 27-01-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
wolly_a schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:59:
Iets in de vorm van zo'n printje waarvan de weerstand verandert als deze in het water hangt? http://www.elechouse.com/...o&cPath=&products_id=2233

Heb wel eens zo'n ding met 2 poten gebruikt om de vochtigheid van de potgrond van een plantje te bepalen, maar vond het maar lastig om er een duidelijke meetwaarde uit te halen. Maar voor niveaubepaling (water/geen water op de pootjes) moet het best werken ja.

Betwijfel alleen of in zo'n geval met wasmachine, de arduino-opstelling daadwerkelijk betrouwbaarder is dan het deurtje van de wasmachine :P

@Raven: Als je liever een vlotter gebruikt zou je die gewoon in een buisje kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ongetwijfeld een hele domme vraag, maar is een Arduino Nano compatible met de Arduino Uno. Met andere woorden, kan ik code die geschreven is voor de Uno gebruiken voor de Nano?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Zijn dezelfde chips, dus ja, lijkt me dat dat prima zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
barrymossel schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:04:
Ongetwijfeld een hele domme vraag, maar is een Arduino Nano compatible met de Arduino Uno. Met andere woorden, kan ik code die geschreven is voor de Uno gebruiken voor de Nano?
Geen probleem. Gewoon in de Arduino IDE een Uno of Nano selecteren. Zelf al regelmatig met dezelfde sketch tussen Nano's en Uno's gewisseld.
Pagina: 1 ... 82 ... 96 Laatste