Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
AVR is gewoon de architectuur van de cpu, dus alle tiny's. mega's en Xmega's zijn AVR's. PIC is bijvoorbeeld weer een andere architectuur. AVR is gebaseerd op de wel bekende Harvard-architectuur, tegenhanger van de Von Neumann-architectuur waar de x86 in je pc ooit op gebaseerd is geweest.

m1280 heeft denk ik toch echt wel andere timers, bijna nooit dat alles zonder aanpassingen werkt op andere mega uit andere serie. Libs ondersteunen vaak meerder type avr;s, maar ook SAM's komen steeds meer voor in de libs. Hou in dat libs zelf bepaald welke instelling er nodig zijn voor de desbetreffende avr of SAM's. Dus dat code werkt op je mega en ook op de une wilt niet zeggen dat daar dezelfde code opdraaien met dezelfde instellingen.

En als je code simpel is en niks specifieks gebruikt dan doet de code het overal op, pas wanneer je timers en dergelijk gaat gebruiken zal je ondersteuning moeten inbouwen voor meerdere type avr's.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
mad_max234 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:29:
Houd in dat libs zelf bepaald welke instelling er nodig zijn voor de desbetreffende avr of SAM's. Dus dat code werkt op je mega en ook op de uno wilt niet zeggen dat daar dezelfde code opdraaien met dezelfde instellingen.
Eigenlijk nog niet bij dit stilgestaan, tnx.
Ben voorlopig nog even bezig met de basics van c++ en een lib is voor mij iets wat uit een zipje komt en ergens als black box wat meespeelt op de achtergrond.
Sam kon ik ook niet, blijkt een 32 bitter te zijn; de eerste (en enige?) in de arduino-serie.
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDue#.Uyb6Kfl5PbQ
Over paar jaar misschien maar eens proberen als de 8-bitter is uitgewerkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja de Arduino Due is enige officiële 32bit arduino, maar zijn wel onofficiële 32bit arduino compatibel bordjes die compapible zijn met arduino IDE en sketches, of min of meer, verwacht niet dat alle libs het zonder horde of stoten altijd werkt.

Zoals de:
Leaflabs Maple heeft STM32
chipKIT heeft PIC32
Freescale Freedom heeft Cortex M0+

Wikipedia: List of Arduino boards and compatible systems

Edit/
SAM's bedoelen we Atmel SAM chip's mee, niet arduino due, SAM's zijn gebaseerd op ARM cortex architectuur.

SAM D serie
SAM G serie
SAM3S serie
etc

http://www.atmel.com/products/microcontrollers/arm/

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 17-03-2014 14:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:55:
Ja de Arduino Due is enige officiële 32bit arduino, maar zijn wel onofficiële 32bit arduino compatibel bordjes
er bestaat ook een 32 bits Arduino Gallileo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Lol, ja inderdaad even vergeten, enige van de twee dus. :)

Maar de Galileo is alles behalve compatibel met de arduino libs en sketches. Heb nog 0.0% libs gezien die ondersteuning daarvoor hadden, en zie dat ook niet snel gebeuren.

Edit/
Had gisteren nog even snel grafiekje getekend. Heb twee simpele functies, eentje tekent het frame van de grafiek, tekst en achtergrond, de andere functie is een dataplotter die data in de grafiek zet vanuit een array.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/arduino/grafiek.jpg

Gebruik de adafruit tft lib, als iemand interesse heeft in de code dan hoor ik het wel.

Edit/2

Ben nog even bezig geweest met de tft, heb nu relatieve luchtvochtigheid toegevoegd aan de grafiek, en leuk zonnetje. :D
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/arduino/grafiek2.jpg

Tijdje terug kwamen er volgens mijn programma's voorbij waarmee je simpele bmp(?) kon omzetten naar pixels, als ik me niet vergis. Weet iemand van dat soort programma's?

Heb nu alles getekend met lijnen en beetje wiskunde, dat is prima te doen voor dit soort dingen, maar als je iets complexere plaatjes wilt word het toch lastig, met hand tekenen en dan omzetten gaat stuk makkelijker.

[ Voor 78% gewijzigd door mad_max234 op 17-03-2014 21:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

@mad_max234:
is dat schermpje aan te raden? Ik "klooi" nu nog een beetje aan met een 20x4 character lcd en wil eigenlijk ook wel eens iets grafisch doen. Evt. tips qua verkopers?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al meer dan een week bezig om een lcdmenulib (LCDML)aan de praat te krijgen met een Rotary encoder via phi_rotary_encoders .( http://forum.arduino.cc/i...job16spr1b6&topic=73816.0 )
Maar ik kom dr niet meer uit .

#include <LiquidCrystal.h>
#include <LCDMenuLib.h>
#include <phi_interfaces.h>
/* settings for lcd */
#define _LCDMenuLib_LCD_cols 20
#define _LCDMenuLib_LCD_rows 4

/* pin settings */
#define _LCDMenuLib_LCD_rs 4
#define _LCDMenuLib_LCD_e 5
#define _LCDMenuLib_LCD_dat0 8
#define _LCDMenuLib_LCD_dat1 9
#define _LCDMenuLib_LCD_dat2 7
#define _LCDMenuLib_LCD_dat3 11

//#define _LCDMenuLib_LCD_backlight 7
//#define _LCDMenuLib_LCD_backlight_pol POSITIVE // NEGATIVE

//#define _LCDMenuLib_LCD_rw 0
/* 8 bit mode */
//#define _LCDMenuLib_LCD_dat4 0
//#define _LCDMenuLib_LCD_dat5 0
//#define _LCDMenuLib_LCD_dat6 0
//#define _LCDMenuLib_LCD_dat7 0

/* lib config */
#define _LCDMenuLib_cfg_initscreen 1 /* 0=disable, 1=enable */
#define _LCDMenuLib_cfg_initscreen_time 60000 /* 0=time disabled, >0 wait time in ms */
#define _LCDMenuLib_cfg_scrollbar 1 /* 0=no scrollbar, 1=complex scrollbar, 2=easy scrollbar */
#define _LCDMenuLib_cfg_lcd_standard 0 /* 0=HD44780 standard / 1=HD44780U standard */
#define _LCDMenuLib_cfg_press_time 200 /* button press time in ms */

/* menu element count - last element id */
#define _LCDMenuLib_cnt 17

/* init lcdmenulib */
LCDMenuLib_init(_LCDMenuLib_cnt);

/* create lcdmenulib */
/* Item => layer 0 */
/* Item_XX => layer 1 */
/* Item_XX_XX => layer 2 */
/* Item_XX_XX_XX => layer 3 */
/* LCDMenuLib_element(id, prev_layer_element, current_layer_element, lang_string, callback_function) */
LCDMenuLib_element(0 , Item , Item_1 , "Information" , FUNC_information);
LCDMenuLib_element(1 , Item , Item_2 , "Zeit Info" , FUNC_timer_info);
LCDMenuLib_element(2 , Item , Item_3 , "Einstellungen" , FUNC);
LCDMenuLib_element(3 , Item_3 , Item_3_1 , "Werte veraendern" , FUNC);
LCDMenuLib_element(4 , Item_3 , Item_3_2 , "Irgendwas" , FUNC);
LCDMenuLib_element(5 , Item , Item_4 , "Programme" , FUNC);
LCDMenuLib_element(6 , Item_4 , Item_4_1 , "Programme 1" , FUNC);
LCDMenuLib_element(7 , Item_4_1 , Item_4_1_1 , "P1 Starten" , FUNC);
LCDMenuLib_element(8 , Item_4_1 , Item_4_1_2 , "Einstellungen" , FUNC);
LCDMenuLib_element(9 , Item_4_1_2 , Item_4_1_2_1 , "extra warm" , FUNC);
LCDMenuLib_element(10 , Item_4_1_2 , Item_4_1_2_2 , "extra lang" , FUNC);
LCDMenuLib_element(11 , Item_4_1_2 , Item_4_1_2_3 , "zurück" , FUNC_back);
LCDMenuLib_element(12 , Item_4 , Item_4_2 , "Programm 2" , FUNC_p2);
LCDMenuLib_element(13 , Item_4 , Item_4_3 , "Programm Mix" , FUNC);
LCDMenuLib_element(14 , Item_4 , Item_4_4 , "Programm Hemden" , FUNC);
LCDMenuLib_element(15 , Item_4 , Item_4_5 , "Programm Schnell" , FUNC);
LCDMenuLib_element(16 , Item_4 , Item_4_6 , "Einstellungen" , FUNC);
LCDMenuLib_element(17 , Item_4_6 , Item_4_6_1 , "Irgendwas" , FUNC);
LCDMenuLib_createMenu(_LCDMenuLib_cnt);

void setup()
{
LCDMenuLib_setup(_LCDMenuLib_cnt); /* Setup for LcdMenuLib */
Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
//LCDMenuLib_control_analog(); /* lcd menu control - config in tab "LCDML_control" */
//LCDMenuLib_control_digital(); /* lcd menu control - config in tab "LCDML_control" */
/// LCDMenuLib_control_serial(); /* lcd menu control */
LCDMenuLib_control_rotary();
LCDMenuLib_loop(); /* lcd function call */

//other function ... for example simple threads ..
}

*********************************************************************************************
En dit staat in LCDMenuLib_control.

void LCDMenuLib_control_rotary()
{

#define Encoder1ChnA 2
#define Encoder1ChnB 3
#define EncoderDetent 12

char mapping1[]={'U','D'}; // This is a rotary encoder so it returns U for up and D for down on the dial.
phi_rotary_encoders my_encoder1(mapping1, Encoder1ChnA, Encoder1ChnB, EncoderDetent);
multiple_button_input* dial1=&my_encoder1;

char temp;
//Rotary encoder 1:
// temp=my_encoder1.getKey(); // Use phi_keypads object to access the keypad
temp=dial1->getKey(); // Use the phi_interfaces to access the same keypad
if (temp!=NO_KEY) Serial.println(temp);
switch(temp){
case 'U': LCDML.Button_up_down_left_right(_LCDMenuLib_button_up);
case 'D': LCDML.Button_up_down_left_right(_LCDMenuLib_button_down);
}

Ik heb ook geen seriele output in de seriele monitor.
Ik heb het gedeeltelijk aan de praat gehad ,maar daarvoor heb ik het hele LCDMenuLib_control gedeelte er uit moeten slopen .

En het Rotary gedeelte onderaan de void loop moeten plakken.
Maar dan kon ik het pijltje bewegen dat voor het menu staat, maar het menu ging niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0dj77a6ola1mm58/Schermopname%20%281%29.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
C.44 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:13:
@mad_max234:
is dat schermpje aan te raden? Ik "klooi" nu nog een beetje aan met een 20x4 character lcd en wil eigenlijk ook wel eens iets grafisch doen. Evt. tips qua verkopers?
Aanraken kan je hem wel, krijgt dan leuke kringen maar meer dan dat doet die niet. :D

Het is geen touchscreen, neem aan dat je daar op doelde. :)

Kosten niet zoveel, althans als je ze via ebay of DX of zo koopt, 4 euro ongeveer. Dit is overigens betrouwbare verkoopster, koop er al paar jaar, en veel hier zullen er ook wel eens iets besteld hebben.
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item2ec8e935f9

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

mad_max234 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:57:
[...]

Aanraken kan je hem wel, krijgt dan leuke kringen maar meer dan dat doet die niet. :D

Kosten niet zoveel, althans als je ze via ebay of DX of zo koopt, 4 euro ongeveer. Dit is overigens betrouwbare verkoopster, koop er al paar jaar, en veel hier zullen er ook wel eens iets besteld hebben.
Aanraden ;)

Had 't zelfde schermpje al voor 12 euro ex verzendkosten op marktplaats gevonden en voor bijna 17 op de duitse ebay. Zal eens even gaan rondneuzen in dat eBay winkeltje, ben normaliter niet zo'n fan van inkopen in verweggistan ivm gruwelijke levertijden maar goed, als 't financieel heel interessant is mss toch maar weer eens overwegen.

Thx =)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:04:

Tijdje terug kwamen er volgens mijn programma's voorbij waarmee je simpele bmp(?) kon omzetten naar pixels, als ik me niet vergis. Weet iemand van dat soort programma's?
LCD assistant gooi je een bmp in en komt een .h file uit maar monochrome 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:32:

#define _LCDMenuLib_cfg_initscreen_time 60000 /* 0=time disabled, >0 wait time in ms */

Ik heb ook geen seriele output in de seriele monitor.
Ik heb geen enkele ervaring met jouw specifieke setup maar deze regel valt me op: Je hebt de initscreen time op 60 seconden staan. Klopt dat wel? In dat geval kan het ook even duren voor je seriele monitor gaat werken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
mad_max234 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:57:
[...]

Die verkoopster kan alleen niet tellen.... Had het een en ander besteld, kloppen de aantallen niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Raven schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:30:
[...]

Die verkoopster kan alleen niet tellen.... Had het een en ander besteld, kloppen de aantallen niet.
Nooit last van gehad, gewoon even mailen lossen ze het op voor je, als het tenminste in jou nadeel is anders hoef je niet te mailen en heb je geluk. :)

En gebeurd de best onder ons, maar is zeker niet iets wat vaak voorkomt, heb in alle tientallen bestellingen nog nooit iets verkeerd gehad. Bijvoorbeeld bij dick best had ik maanden lang bijna elke bestelling wel iets verkeerd, maar ook daar werd het netjes opgelost. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 00:34:
[...]

LCD assistant gooi je een bmp in en komt een .h file uit maar monochrome 8)
Ja zoiets bedoelde ik, ik ga even mee aan de slag wellicht kan ik er iets mee. En anders ga ik denk ik maar zelf een .net programma maken die bmp omzet naar RGB pixels. Gaat mij om kleine simpele plaatjes zoals icons, pijltjes, etc

[ Voor 27% gewijzigd door mad_max234 op 18-03-2014 10:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
C.44 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:00:
[...]

Aanraden ;)

Had 't zelfde schermpje al voor 12 euro ex verzendkosten op marktplaats gevonden en voor bijna 17 op de duitse ebay. Zal eens even gaan rondneuzen in dat eBay winkeltje, ben normaliter niet zo'n fan van inkopen in verweggistan ivm gruwelijke levertijden maar goed, als 't financieel heel interessant is mss toch maar weer eens overwegen.

Thx =)
Lol, sorry lees soms dingen niet zoals ze er staan, al lees ik ze tig keer over. :+

Ik dacht ook jarenlang zo, tot ik het toch maar keertje heb gewacht paar jaar terug en nu doe ik niks meer anders dan inkopen via ebay, heb lijst met betrouwbare verkopers en als je goed oplet op het aantal wat ze verkopen per maand en hoeveel positieve reactie ze krijgen kan je min of meer zeker van zijn dat het betrouwbare verkoper is. Als die 20K per maand verkoopt en heeft >99% positieve reacties en doet dit al voor paar jaar, dan weet je eigenlijk zeker dat betrouwbaar is.

Enige nadeel is dat je 2 a 3 weken moet wachten, maar je kan nu 4 kopen voor prijs van 1. :)

Edit/
Oeps vergeten edit te gebruiken, gaat lekker met mij. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 18-03-2014 11:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:03:
[...]

Lol, sorry lees soms dingen niet zoals ze er staan, al lees ik ze tig keer over. :+
dat heb ik ook met schrijven 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik was ook op zoek naar tft, bij de link van Max staat echter totaal geen documentatie ? :?
Dat gaat me dus echt niet lukken om die aan de praat te krijgen. Dus gezocht op adafruit welke driver die gebruiken. Blijkt deze te zijn, een ST7735.
Weer op ebay gekeken : http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item256df1292b
En mooi, zit een library bij. Deze erin gezet, example gecompiled, helaas, enkel foutmeldingen.
Toen maar op de adafruit zelf gekeken: http://learn.adafruit.com/1-8-tft-display/graphics-library
Library erin gezet, example geverified, en ja hoor, doet het.
Kost helaas wel 22 dollar ex. verz. kosten. Maar ja, dan heb je tenminste wel support.
Dus ik ga hier nog even over nadenken en als iemand tip heeft dan welkom.

@Marcel
Dit is geen kritiek maar als je je code volgens de UBB-codes (linksboven je invoerveldje) gebruikt is het beter leesbaar. Voorbeeld {code=c++} .......{/code}
maar dan met [ ]
C:
1
2
3
4
5
6
void loop() {
  digitalWrite(led, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);               // wait for a second
  digitalWrite(led, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);               // wait for a second
}

Ik heb trouwens geen oplossing voor je vraag.

@Resucigam
Ben je al met een ander projectje begonnen na die enorme LED-teller ?

/edit
over ebay, eigenlijk nog geen last gehad.Op2 feb een paar 74HC4066 besteld. Nog niet binnen. Dus probleem aangeklikt, verschijnt er gewoon een nieuwe leverdatum, uiterlijk 15 april ofzo. }:|
Maar dit was uitzondering

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 18-03-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Is TFT die overal word verkocht, zit een ILI9341 controller op in SPI mode, bij alle winkel en ebay, DX, etc waar ze deze verkopen.

Edit/
In libs staan de pinnen die je moet aansluiten, verschilt per lib namelijk.
Zijn uiteraard 3.3v devices, zoals bijna alles wat beetje modern is.

Wat voor documentatie wil je nog meer hebben?

Onder andere deze lib werkt met de ILI9341
https://github.com/adafruit/TFTLCD-Library

En deze UTFT
http://henningkarlsen.com/electronics/library.php?id=52

En deze ook dacht ik
http://www.seeedstudio.co...%27_TFT_Touch_Shield_V2.0

[ Voor 87% gewijzigd door mad_max234 op 18-03-2014 11:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:53:
[...]

Nooit last van gehad, gewoon even mailen lossen ze het op voor je, als het tenminste in jou nadeel is anders hoef je niet te mailen en heb je geluk. :)

En gebeurd de best onder ons, maar is zeker niet iets wat vaak voorkomt, heb in alle tientallen bestellingen nog nooit iets verkeerd gehad. Bijvoorbeeld bij dick best had ik maanden lang bijna elke bestelling wel iets verkeerd, maar ook daar werd het netjes opgelost. :)
In mijn nadeel helaas, nog steeds de missende dingen niet ontvangen... Na nakijken emails:
"OK,we will resend to you with your new order.sorry about it"

Heb alleen geen nieuwe order :P

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 18-03-2014 11:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:42:
Is TFT die overal word verkocht, zit een ILI9341 controller op in SPI mode, bij alle winkel en ebay, DX, etc waar ze deze verkopen.
Edit/
In libs staan de pinnen die je moet aansluiten, verschilt per lib namelijk.
Zijn uiteraard 3.3v devices, zoals bijna alles wat beetje modern is.
Wat voor documentatie wil je nog meer hebben?
Onder andere deze lib werkt met de ILI9341
https://github.com/adafruit/TFTLCD-Library
En deze UTFT
http://henningkarlsen.com/electronics/library.php?id=52
En deze ook dacht ik
http://www.seeedstudio.co...%27_TFT_Touch_Shield_V2.0
Ok, tnx
Allereerst had ik de driver nodig, dat is dus een ILI9341. Dat wist ik niet, is nieuw voor mij een tft.
Had ik dat geweten dan had ik daarop gezocht maar dat heb jij dus nu al gedaan, tof
Over die pinnen, aangezien het apparaat nog niet binnen is, is dat voor later zorg.
Ikheb eerst gekeken of de library wel 'draait' en of de excamples compilen. Dan zou moeten werken zonder iets aan te sluiten. Bij mijn ebay-tft'je lukte dat niet, sterker nog, die hele library ging er niet in. Bij adafruit wel.
Zal die van jou eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Hier nog wat meer info.
http://www.elecfreaks.com...2S%22_TFT_LCD:_TFT01-2.2S

Tip, kijk eens bij andere ebay aanbieders, sommige hebben meer info erbij staan.
Met zit soort standaardproducten zijn er altijd tientallen verkopers, ene heeft meer info dan de andere.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik weet genoeg Max
Ik bestel 'jouw' tft van jouw link
Kan nu nog moeilijk mis gaan, anders weet ik bij wie ik moet zijn voor wat tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik gebruik zelf de adafruit lib, die doet het gegarandeerd, moet ook de GFX lib van adafruit installeren naast de TFT lib.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:06:
Ik gebruik zelf de adafruit lib, die doet het gegarandeerd, moet ook de GFX lib van adafruit ook installeren naast de TFT lib.
Die eerste heb ik er al op staan toen ik aan het proberen was met die ST7735. Ik begrijp enkel niet goed waarom je die library moet hernoemen. Waarom geven ze die niet gelijk een goede naam op de github?
https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library
Voordeel van arduino 1.0.5 was juist dat je niet hoeft te unzippen, maar dat werkt op deze manier niet.
Geeft niet, is inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fast PWM and Electromagnetic Interference
fun with ATMega328 and rtl-sdr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:12:
[...]

Die eerste heb ik er al op staan toen ik aan het proberen was met die ST7735. Ik begrijp enkel niet goed waarom je die library moet hernoemen. Waarom geven ze die niet gelijk een goede naam op de github?
Voordeel van arduino 1.0.5 was juist dat je niet hoeft te unzippen, maar dat werkt op deze manier niet.
Geeft niet, is inmiddels opgelost.
Als je libs moet hernoemen dan gaat er meestal iets fout. :D

Ik gebruik deze lib van adafruit, de ili9340 heeft dezelfde SPI commands als ili9341.
https://github.com/adafruit/Adafruit_ILI9340

Edit/
Daar hoort de GFX lib dan nog bij, moet ze dus beide installeren. TFT lib maakt namelijk gebruik van aantal functie van de GFX lib.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 18-03-2014 12:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goede link weer Borroz. Vereist wel wat aandacht zo te zien.
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:45:
Als je libs moet hernoemen dan gaat er meestal iets fout. :D
Tja, ik zal Ada even bellen dan want staat toch echt hier : :/
Uncompress the folder and rename it
http://learn.adafruit.com...h-shield-v2/graphics-test
Inmiddels erin gezet en een example geverified, ging goed
Ik gebruik deze lib van adafruit, de ili9340 heeft dezelfde SPI commands als ili9341.
https://github.com/adafruit/Adafruit_ILI9340
Edit/
Daar hoort de GFX lib dan nog bij, moet ze dus beide installeren. TFT lib maakt namelijk gebruik van aantal functie van de GFX lib.
Tnx, de 9340 zet ik er ook alvast op. Enkel nog dat ding bestellen en dan hopen dat het geen 2 maanden duurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat ligt niet aan adafruit, komt omdat het afkomstig is van upload service github.com die er doodleuk even - master achter de naam van je zip bestand zet na het uploaden. Ga je die uitpakken moet je de folder naam even aanpassen en dus - master verwijderen.

Heeft dus niks met lib te maken of met adafruit, zul je bij alle bestanden tegenkomen die je van github.com afhaalt. ;)

Edit/
Geldt uiteraard als je de heel zip download(.zip link aan de rechterkant van de pagina), losse bestanden volgens mijn niet.

Hier moet je dus ook -master weghalen.
https://github.com/adafru...LI9340/archive/master.zip

Edit/2
Was helemaal vergeten dat adafruit ook tutorial had voor de ili9341, loop hier alles te vertellen wat daar ook gewoon staat. :D

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 18-03-2014 13:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:14:
Dat ligt niet aan adafruit, komt omdat het afkomstig is van upload service github.com die er doodleuk even - master achter de naam van je zip bestand zet na het uploaden. Ga je die uitpakken moet je de folder naam even aanpassen en dus - master verwijderen.
Heeft dus niks met lib te maken of met adafruit, zul je bij alle bestanden tegenkomen die je van github.com afhaalt. ;)
Edit/
Geldt uiteraard als je de heel zip download(.zip link aan de rechterkant van de pagina), losse bestanden volgens mijn niet.
Hier moet je dus ook -master weghalen.
https://github.com/adafru...LI9340/archive/master.zip
Ok, zo zit dat dus. Ik gebruik de download van de hele zip. In downloads op mijn computer hernoem ik het door master weg te halen. Gelukkig heb ik 7-zip. http://www.binaries4all.nl/7zip/
Daarmee open ik het en dan de eerste folder in die zip ook hernoemen door de master te verwijderen. Dan toevoegen aan de library in 5.0.1 1.0.5
Gaat nu goed hoor, wel beetje omslachtig allemaal en heeft me vanmorgen aardig wat tijd gekost.
/edit: ILI9340 example verified ook goed, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn ervaring met die schermpjes : geef een paar euro meer uit voor een maatje groter of bestel er gelijk een vergrootglas bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Of je vergroot gewoon het font, letters kunnen grotere zijn dan die van 16x2 schermpje, je moet dan wel heel kippig zijn wil je dat niet kunnen lezen. :D

Let op dit is een 1.8", kleiner dus, ging mij even om het font. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.generationrobots.com/img/cms/arduino-shield-tft-18bits-color-screen-3.jpg

2.2" is ook weer niet zo klein, toch?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja die 'witte heb ik ook wel even getest.
eea afhankelijk van je toepassing (in mijn geval kleine txt boodschap) maar voor een grafiekje/foto/filmpje/animatie ed zou ik een maatje groter nemen, maar ik ben dan ook kippig 8)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uhtqmaY.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:52:
mijn ervaring met die schermpjes : geef een paar euro meer uit voor een maatje groter of bestel er gelijk een vergrootglas bij :)
Oeps, te laat. Inmiddels al besteld
Maar gaat mij om het testen en die 5 dollar kan ik nog missen. Toevallig gisteren deze ook besteld dus kan van pas komen :+
Afbeeldingslocatie: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mRk6hjdoFQaIftdzbR-cXTA.jpg
http://www.ebay.com/itm/L...ain_0&hash=item19e6db665d
Dat was eigenlijk meer om nummers op IC's te lezen. Zelfs met normaal vergrootglas zie ik het amper. En om nou meteen een usb-microscoop aan te schaffen ..... nog maar even uitstellen :/

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 18-03-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Loopje hoor ook thuis in gereedschapskist van elke elektronicahobbyist. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik gebruik daar gewoon 't vergrootglas van m'n "second hands" voor :+

Kitao, heb je een een itemnummer voor dat euh... loepje? ik moet af en toe es op F5 duwen...

[ Voor 14% gewijzigd door C.44 op 18-03-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:32:
Ik gebruik daar gewoon 't vergrootglas van m'n "second hands" voor :+Kitao, heb je een een itemnummer voor dat euh... loepje? ik moet af en toe es op F5 duwen...
Sorry, my bad. De link kwam er pas achteraan in een edit.
Vandaag een beetje verslofd, maar ik was nog steeds bezig met mijn rec (weet je nog van gisteren)
Leuk programma dit, berekent de hoek waaronder je draait in stappen van 15º (bij een 24-encoder)
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
/*
 Read a rotary encoder
 This simple version polls the encoder pins
 The position is displayed on the Serial Monitor
 */
const int encoderPinA = 4;
const int encoderPinB = 2;
const int encoderStepsPerRevolution=24;
int angle = 0;
int val;
int encoderPos = 0;
boolean encoderALast = LOW;  // remembers the previous pin state
void setup()
{
  pinMode(encoderPinA, INPUT);
  pinMode(encoderPinB, INPUT);
  digitalWrite(encoderPinA, HIGH);
 digitalWrite(encoderPinB, HIGH);
  Serial.begin (9600);
}

void loop()
{
  boolean encoderA = digitalRead(encoderPinA);

if ((encoderALast == HIGH) && (encoderA == LOW))
  {
    if (digitalRead(encoderPinB) == LOW)
    {
      encoderPos--;
    }
    else
    {
      encoderPos++;
    }
    angle=(encoderPos % encoderStepsPerRevolution)*360/encoderStepsPerRevolution;
    Serial.print (encoderPos);
    Serial.print (" ");
    Serial.println (angle);
  }

encoderALast = encoderA;
}

uit cookbook 6.10

Zou wel grappig zijn als ik daarmee op de tft een cirkel kan inkleuren met de rec.
(moet ik nog wel even programmeren leren :X )

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 18-03-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
C.44 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:32:
Ik gebruik daar gewoon 't vergrootglas van m'n "second hands" voor :+

Kitao, heb je een een itemnummer voor dat euh... loepje? ik moet af en toe es op F5 duwen...
Mis je een hand? Bij mij is het namelijk mijn third hand die loep heeft. :D

Ik vind handscoop zoals Kitaoheeft gekocht fijner werken dan vergrootglas, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:56:
[...]

Mis je een hand? Bij mij is het namelijk mijn third hand die loep heeft. :D

Ik vind handscoop zoals Kitaoheeft gekocht fijner werken dan vergrootglas, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Lol, dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen xD Maar nee ik heb allebei m'n handen gelukkig. Ik moet zeggen dat klooien met een vergrootglas gewoon behelpen is maar vaak kan ik die dingen ook zonder loep prima lezen. Tenzij 't echt goed klein word natuurlijk. Mss ook maar eens zo'n handscoop ding bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:56:
Ik vind handscoop zoals Kitao heeft gekocht fijner werken dan vergrootglas, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Dat mag ook wel want volgens leverancier geeft die 60x vergroting. Ik weet niet hoeveel een standaard glas vergroot maar in sommige gevallen dus niet genoeg. Voor mij althans.
Aan andere kant, voor die $2,50 zal me ook niets verbazen als die een dag later in elkaar stort. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mooiste is een 10 of 20x stereomicroscoop, zoiets als deze wil ik nog wel keertje kopen, je kan hem zo opbouwen dan die boven je werkplek hangt en je zo mee kan kijken met wat je aan doen bent. Maar tot die tijd moet ik het met gewone oude mono microscoop doen die ik al zins mijn kindertijd heb ook 10x.

http://www.quirumed.com/n...O6w1pignL0CFWvjwgodO5cAMQ

Edit
@kitao

Vraag is hoe zijn de lenzen, want als die slecht zijn heb je de eerste dag er al niks aan, al blijft die in elkaar zitten. Maar gok kan je natuurlijk wagen voor die paar uren, wel even je ervaring delen zodat we niet allemaal in hetzelfde gat vallen of dat we juist er allemaal eentje moeten gaan bestellen. :)

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 18-03-2014 15:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:06:
@kitao, wel even je ervaring delen zodat we niet allemaal in hetzelfde gat vallen of dat we juist er allemaal eentje moeten gaan bestellen. :)
Afgesproken. Ik hoop alleen dat ik het nog herinner als de levering erg lang duurt. Ik had het over een 2-feb bestelling 74HC4066 die maar niet wil aankomen.
http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item53f16cf1b1
Ik wil daar namelijk een alarmklokje mee maken. Dan heb ik trouwens ook een knoppenboardje nodig zoals je gisteren liet zien. Ik zit te twijfelen of ik opnieuw ga bestellen bij andere leverancier. Maar ja, als die dan alsnog binnen komt dan heb ik 10 van die dingen waar ik niks aan heb.
http://tronixstuff.com/20...arduino-chapter-thirteen/
C.44 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:49:
@Kitao, geen trackingnummer?
:?
Is geen Post.nl hoor
je kan op ebay wel wat acties uitvoeren zoals leverancier benaderen of via ebay probleem aankaarten en geld terugvragen.
Oh, wacht even, zit toch trackno. bij
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/mc2kzbmgv/74hc4066.jpg
balkje is leeg dus seller maar even emailen }:|
ps, ik heb maar geen nieuwe post gezet zodat jouw vraag niet ondersneeuwt

[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 18-03-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

@Kitao, geen trackingnummer?

Ik ben trouwens op zoek naar een goede manier om de hoeveelheid vloeistof te meten in een watertank. Als ik me niet vergis gaat er een liter of 3 in 't ding. In eerste instantie had ik gedacht voor een in-tank oplossing te gaan (capacitief dmv 2 probes of gewoon met een vlotter) maar dat is me allemaal iets te veel werk op 't moment dat de tank verwijderd moet worden uit 't apparaat. Daarna dacht ik aan een buigbare weerstand aangezien het geheel op een geveerd platform staat. Weer iets later kwam ik tot 't besef dat 't wellicht beter was om gewoon 't gewicht te meten dmv een drukweerstand. En op 't moment dat ik dat besefte waren die dingen ineens uitverkocht bij iPrototype.

Iemand nog andere ideeën waar ik overheen kijk? Ik heb de FSR 402 (iirc) wel al op meerdere plekken gevonden in NL maar over anders is 't ding gewoon de helft duurder dan by iPrototype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ResuCigam schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 04:41:
[...]

Ik heb geen enkele ervaring met jouw specifieke setup maar deze regel valt me op: Je hebt de initscreen time op 60 seconden staan. Klopt dat wel? In dat geval kan het ook even duren voor je seriele monitor gaat werken.
Hij start met het menu ,Als er 60 sec niks gebeurt (geen user input ) gaat hij naar het initscreen .
Gewoon een text die zegt initscreen .
Zou ik ook kunnen vervangen door ,"druk op een knop voor het menu" .
Eigenlijk een soort van screensaver.

Er mist nog en stuk van de code . er zijn 3 tab bladen .
1 met lcdml voor het menu gedeelte.
1 met lcdml control voor het bedienings gedeelte
en 1 met lcdml function voor het initscreen.

Ik kan de Rotary aan de praat krijgen door het hele Rotary menu uit de lcdml control te halen en onder aan het lcdml menu te plakken.

Maar ik wou het netjes doen en het proberen om het ook in lcdml control te houden.
Dit menu werkt perfect met de seriele bediening via de monitor,maar dat is niet wat ik wil.

Maar daar ga ik de mist in .

Er is iets niet goed of staat in de verkeerde volgorde ,maar ik weet niet meer wat .
In het arduino forum gaan er bijna 25 pagina,s over deze library maar niemand die een Rotary gebruikt.
En het is in het duits ,dus vandaar dat ik het hier even probeer .
Wellicht dat iemand het hier toevallig heeft gebruikt of weet wat er mist of niet aan deugt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb de FSR 402 (iirc) wel al op meerdere plekken gevonden in NL maar over anders is 't ding gewoon de helft duurder dan by iPrototype.
deze is even duur http://www.hackerstore.nl/Artikel/280
en geen verz. kosten. wordt binnen een week geleverd, al eerder geshopt daar
bits and parts is ook goed http://www.bitsandparts.eu/showarticles/1
allebei hebben ze geen min. aankoopbedrag edit: bij bits min 5 euro meen ik

Edit: @Marcel
Als je er echt al een week mee bezig bent en andere fora heb bezocht dan zou ik er een nieuw topic over openen.
Dan heb je misschien meer kans dat het door meer mensen wordt opgepikt.

[ Voor 27% gewijzigd door kitao op 18-03-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
Ik ben trouwens op zoek naar een goede manier om de hoeveelheid vloeistof te meten in een watertank.
Zoiets kan ook: http://www.open-electronics.org/water-tank-level-display-with-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

kitao schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:41:
[...]

deze is even duur http://www.hackerstore.nl/Artikel/280
en geen verz. kosten. wordt binnen een week geleverd, al eerder geshopt daar
bits and parts is ook goed http://www.bitsandparts.eu/showarticles/1
allebei hebben ze geen min. aankoopbedrag edit: bij bits min 5 euro meen ik

[...]
Thx! Net besteld bij Hackerstore, nu alleen hopen dat ze 't vandaag nog de deur uit doen aangezien ik 't nipt voor 17.00u besteld heb (17.00u is cutoff tijd). Ik hoop alleen dat 't daadwerkelijk de FSR402 is en niet de FSR400 zoals afgebeeld. Verschil zit em in de drukrange, de 402 kan van ~0.1 tot ~10kg weergeven en de 400 geloof ik tot max ~100 gram.

Bits and Parts kende ik nog niet, ook maar eens even rondneuzen daar. Vreemd wel dat ik die shops niet ben tegen gekomen toen ik aan 't zoeken was naar dat ding :/
Hmm die oplossing had ik iig nog niet bedacht. Als 't met die druksensor niet gaat lukken ga ik dat proberen. Het grote voordeel van die druksensor is dat ie eigenlijk gewoon niet in de weg zit en dat je em eigenlijk bijna niet ziet. Een ultrasoon sensor aan een kabel aan 't deksel van je waterbak kom je vanzelf tegen als je een keer met de bak en deksel gaat lopen en vergeet dat er een kabel aan hangt :+

@Marcel, maak in Fritzing eens een tekening van je huidige opstelling en post eens een linkje naar een zipje met de gehele sketch dat verschaft al wat meer info in de exacte situatie en dan kan iemand ook een gerichter antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 17:13:
Bits and Parts kende ik nog niet, ook maar eens even rondneuzen daar. Vreemd wel dat ik die shops niet ben tegen gekomen toen ik aan 't zoeken was.
Eerlijk gezegd heb ik die ook niet gevonden. Ik heb ze van Borroz, die heeft altijd goede links
tleegwater wil ik trouwens ook bedanken, ziet er goed uit die tutorial
Afbeeldingslocatie: http://www.open-electronics.org/wp-content/uploads/2011/08/SchemaElettricoDanilo-500x356.jpg
We will use the open source Arduino hardware device, an ultrasonic Parallax sensor to measure the height of the water.
In 2009 heb ik eens een parallax basic stamp gekocht. Jammer alleen dat die firma de hoofdprijs rekent voor zn materiaal. Edit: in hun voordeel, ze hebben wel veel free download tuto's http://www.parallax.com/
Dit i.t.t J.Blum die z'n boek niet wil delen ;(
Afbeeldingslocatie: http://www.ebookmall.com/Public/Images/Products/ProductPage/8/1118549481.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door kitao op 18-03-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Hele internet staat vol met tutorial meer dan je ooit kan lezen, vergeet dat ouderwetse medium nu eens en kom naar 21 eeuw en gebruik het internet. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik vind die diagrammen die je met Fritzing kunt maken altijd heel overzichtelijk en ook best mooi. Alleen jammer dat vaak onderdelen ontbreken en die vaak ook moeilijk te vinden zijn. Het schijnt wel mogelijk te zijn om zelf ook onderdelen ervoor te maken maar daar heb ik me eerlijk gezegd zelf nog niet mee bezig gehouden.

Ik ben nog heel even op die eBay shop van TxHang aan 't rondneuzen en ben nu eigenlijk aan 't kijken naar een LCD'tje (grafisch en in kleur) met een touchlaag. Ik kom ze echter alleen tegen met of SPI of Touch (en dan zit je dus met een hele berg pinnen om aan te sluiten).

Verder heb ik nog een vraag over SPI in 't algemeen. Ik heb op de Arduino website een inleidend stuk gelezen over SPI (zelf nog niets mee gedaan aangezien ik geen SPI materiaal heb nog) en daar staat dat de MOSI, MISO en SCK signalen zowel op pinnen 11, 12 en 13 als op de ICSP connector te vinden zijn. Het enigste wat ik dan weer nergens kan vinden is of ik pin 11, 12 en 13 voor iets anders kan gebruiken als ik de MOSI, MISO en SCK via de ICSP connector gebruik. Ik heb al eens door de SPI header en cpp file gekeken maar daar heb ik ook weinig kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:05:
Het enigste wat ik dan weer nergens kan vinden is of ik pin 11, 12 en 13 voor iets anders kan gebruiken als ik de MOSI, MISO en SCK via de ICSP connector gebruik.
nee, dat kan (meestal) niet, dus die pins vb ook als gewoon output tegelijk gebruiken.
wat wel kan is meerdere SPI 'slaves aan dezelfde pinnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:10:
[...]

nee, dat kan (meestal) niet
Jammer, maar zoiets verwachtte ik eigenlijk al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
In sommige gevallen kan je pinnen wel delen, je kan bijvoorbeeld naast spi de pinnen gebruiken als input, zal dat om en om moeten doen. Kan dus niet altijd maar als je wat tijd over hebt kan je gewoon de i/o veranderen naar input en kijken of knopje word ingedrukt e vervolgens weer naar spi, initial zal bij veel devices wel nodig zijn, sowieso moet je spi weer inschakelen.

Maar stel heb 595 aan de spi hangen, en hoef die maar eens in de zoveel tijd te update, dan kan de rest van tijd de pinnen gewoon gebruiken voor knopjes, bijvoorbeeld dipswitch voor wat instellingen, waar responstijd niet zo van belang is. Zijn vast wel meer situaties te bedenken waar het mogelijk is.

Maar als je zo omhoog zit met je pinnen is het tijd voor een andere uC of iets van shift registers of multiplexers of zo.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:26:
In sommige gevallen kan je pinnen wel delen, je kan bijvoorbeeld naast spi de pinnen gebruiken als input, zal dat om en om moeten doen. Kan dus niet altijd maar als je wat tijd over hebt kan je gewoon de i/o veranderen naar input en kijken of knopje word ingedrukt e vervolgens weer naar spi, initial zal bij veel devices wel nodig zijn, sowieso moet je spi weer inschakelen.

Maar stel heb 595 aan de spi hangen, en hoef die maar eens in de zoveel tijd te update, dan kan de rest van tijd de pinnen gewoon gebruiken voor knopjes, bijvoorbeeld dipswitch voor wat instellingen, waar responstijd niet zo van belang is. Zijn vast wel meer situaties te bedenken waar het mogelijk is.

Maar als je zo omhoog zit met je pinnen is het tijd voor een andere uC of iets van shift registers of multiplexers of zo.
Hmm, interessant. Ik zit niet in pin-nood maar ik gebruik 't liefst altijd zo weinig mogelijk pinnen zodat ik in/outputs over houd voor andere dingen. Ik experimenteer veel en probeer ook altijd veel inputs en outputs te combineren maar moet eerlijk toegeven dat ik nog geen pins tekort gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Let wel op dat het soms niet gaat, vooral op de miso pin kan slave wel eens dwarszitten, maar mosi en sck zouden in meeste gevallen geen probleem moeten geven. Leuk om eens wat mee te experimenteren. :)

Ik bedoelde meer als je dit soort oplossing echt nodig zou hebben dat het dan tijd word voor andere uC.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:03:
Hele internet staat vol met tutorial meer dan je ooit kan lezen, vergeet dat ouderwetse medium nu eens en kom naar 21 eeuw en gebruik het internet. :D
Er zijn mensen die de voorkeur geven aan boeken :P , en dan heb je gelijk de nodige informatie bij elkaar terwijl tutorials meestal op 1 specifiek doel gericht zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 18-03-2014 18:50 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Raven schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:49:
Er zijn mensen die de voorkeur geven aan boeken
Eigenlijk staat dat er los van
een pdf-uitvoering kost glashard ook gewoon 24 dollar :/
http://www.ebookmall.com/...rdry/j-blum/9781118549360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Raven schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:49:
[...]

Er zijn mensen die de voorkeur geven aan boeken :P , en dan heb je gelijk de nodige informatie bij elkaar terwijl tutorials meestal op 1 specifiek doel gericht zijn.
Zijn zat websites waar je meer tutorials bij elkaar hebt dan menig boek dat heeft, en ook nog eens snel doorzoekbaar.

De meest voor handliggende website
http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage#.UyiWLYVtTiw
http://learn.adafruit.com/category/learn-arduino

Uiteraard websites zoals de bekende instructables, make, etc
http://www.instructables....=none&q=arduino+tutorials
http://makezine.com/category/electronics/arduino/

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, zijn nog heel veel andere websites die echt niks onder doen voor zo boek. Ik ken het boek niet maar zie wel eens reviews van andere mensen en is vaak erg gesteld met wat er in dat soort boeken beschreven word, en uitleg is vaak ook niet al te best. Ik vraag me af of je wel beter af bent met dat soort boekjes of dat weggegooid geld is. Voor mij staat er in iedere geval bijna nooit wat in wat ik niet binnen minuut via een website kon vinden.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

kitao schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:36:
@Resucigam
Ben je al met een ander projectje begonnen na die enorme LED-teller ?
Ja een heleboel :) Ik ben voornamelijk nog steeds aan het leren programmeren, dit doe ik met hele simpele opstellingen die ik zelf bedenk aan de hand van de datasheets van de componenten. Waarna ik er mijn eigen software voor probeer te schrijven zonder libraries te gebruiken als oefening. Soms moet ik er dingen nog even voor aan de kant leggen: Zo heb ik mijn LCD scherm werkend zonder libraries. Ik kan nu elk character overal neerzetten maar ik moet nog beginnen (te leren) met String manipulatie dus ik kan nog geen print.LCD() functie maken. Staat op mijn te doen lijstje.

Daarna heb ik nog wat lopen spelen met multiplexing en shift registers, zie filmpje:
Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Forums/1thumb_zps0dad0740.jpg

Oh en ik probeer zo min mogelijk gadgets te kopen maar zo'n schattig ultrasoon sensortje kon ik niet laten liggen. Daar heb ik de formule voor de afstand bepaling wel online opgezocht trouwens. Pure luiheid. Na wat eerste testjes en een 'muziek instrument' kwam ik op het idee om dat ding op de servo uit mijn starterskit te zetten zoals je bij die robotjes ziet en ik heb er een simpele 'range finder' voor geschreven. Er zitten wat veel kabeltjes in dit voorbeeld, hiervoor zat de sensor nog direct op het breadboard:
Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Forums/2thumb_zps623739d7.jpg

En nu heb ik een 8x8 led matrix gekocht en die ben ik aan het aansturen met behulp van 2 shift registers en een darlington array. Datasheets erbij en alles op een breadboard geprikt. Dat magische gevoel als alles dan werkt, heerlijk :) Ik ben daar nu druk mee qua software: Ik kan figuurtjes en ascii characters in beeld zetten momenteel. En ik ben met bitshiften aan de slag gegaan en kan ook characters laten scrollen. Alleen scrollen mijn characters nu 1 voor 1 in en uit beeld en die wil ik nog dichter bij elkaar zetten. En verder loop ik hier tegen hetzelfde probleem aan als bij mijn LCD oefening. Ik zal met String manipulatie aan de slag moeten voor een mooie print.Matrix() functie. Dus ik zal er binnenkort aan moeten geloven. Een filmpje van de led matrix volgt nog als ik wat verder ben met deze 'uitdagingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die ultrasoon echo is door iemand aangepast :9
- http://uglyduck.ath.cx/ep...HC_SR04_Echo_Locator.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@ResuCigam
Makkelijkste is sprintf voor je string manipulatie gebruiken, dan hoef je alleen maar functie te maken die alle chars via loop naar je port stuurt, je gebruikte 8bit mode als ik me goed herinner?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

Bedankt voor de tip. ik zal er eens naar kijken. En ja ik was inderdaad in 8 bit mode bezig met mijn LCD, goed geheugen hoor :)

Edit, reactie op hieronder: goede woordspeling, ik viel er al meteen over toen ik sprintf aan het bekijken was. Ik ben tot nu toe nog met een grote boog om pointers heen gelopen.

[ Voor 41% gewijzigd door ResuCigam op 18-03-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dan moet je ook even naar bitmask gaan kijken hoe je de byte in twee kan hakken voor 4bit mode. Ik weet dat je geen hulp wilt dus die krijg je verder ook niet, hoogsten paar pointers. :D :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 22:23

NoE

Que?

Speel al een poos met de gedachte om iets te bouwen voor mijn oldtimer, aangezien deze uit 1967 is bezit ie nog niet over een OBDII systeem.

Nu vroeg ik mij af of iemand al iets gebouwd had om zijn auto te monitoren? Ik zelf denk aan toerental, bepaalde weerstand waardes (kan temp, lucht zijn) en wellicht nog andere interessante waardes.

Zou gaaf zijn als ik dit met mijn telefoon eenvoudig kan inzien.

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik zit nog steeds te zoeken naar een tftje met touch. Er bestaan er zat en er zijn er ook plenty met een sd kaartslot alleen beslaan die dingen dus direct zo goed als alle pins. Nu vraag ik me af of 't niet mogelijk is om D0 tot D7 gewoon over een shiftregister aan te sturen? Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik tot nu toe nog steeds m'n shiftregister niet heb aangesloten gehad of heb uitgeprobeerd (dat komt 1 dezer dagen vast ook nog wel :X) dus 't zou me niet verbazen als ik hier slechts 3 of pinnen mee spaar maar dat terzijde. Ik vraag me dus alleen even af of 't überhaupt mogelijk zou zijn en wat zoiets zou inhouden qua performance.

Tegelijkertijd vraag ik me af of 't mogelijk zou zijn om een ATTiny chip te proggen, dat dan op een pcbtje gewoon te verbinden met allemaal die pins en dan vervolgens gewoon over I2C of SPI aan te sturen. Ik zit even hardop te denken dus 't kan best zijn dat ik hier even grof de plank aan het misslaan ben.

Edit: net viel me in dat ik mss beter eens kan kijken naar een I2C port expander. Volgens een artikel op Tronixstuff gebruik je alleen al 12 pinnen voor de datalijnen en control. Dan VCC (5v) en GND en 3.3V. Die laatste is evt wel af te vangen met een voltage regulator. En dat is dan alleen nog maar voor het scherm op zich, daar komen dan nog een aantal pinnen voor 't touchpanel bij. Volgens een artikel van Adafruit kun je 4 pinnen van 't scherm recyclen omdat die niet constant gebruikt worden door het scherm zelf. Nu zit ik alleen nog even in m'n maag met een eventueel SD slot want als ik me niet vergis worden die zoiezo via SPI aangestuurd.

Als I2C port expander zou ik nu dus (volgens arduino.cc) al minimaal naar een PCF8575 moeten gaan zoeken want diegeeft me 16 extra pinnen. Een PCA9685 zou dan weer interessant zijn omdat je dan ook de beschikking hebt over een aantal PWM outputs waar je er dan 1 van zou kunnen gebruiken voor de backlight. Alleen ben ik die alleen nog maar in surfacemount versie tegen gekomen en dan zit je dus weer met 't probleem dat breadboarden / prototypen een stuk lastiger word tenzij je een TSSOP-28 socket koopt die dan doodleuk 25 euro en meer kosten 8)7

Ik vraag me alleen even af of 't snelheidstechnisch überhaupt nog interessant is om een dergelijke opstelling te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door C.44 op 19-03-2014 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 00:14:

I2C port expander
. Alleen ben ik die alleen nog maar in surfacemount versie tegen gekomen ...
- https://iprototype.nl/pro...2C-bus-expander-PCF8574AN 8)
- http://floris.cc/shop/nl/...output-port-expander.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

PCF8574 is een 8 bits portexpander zonder pwm. Die dingen vind je letterlijk overal maar ze komen zoiezo a 4 pinnen te kort om een grafisch LCD fatsoenlijk aan te sturen. Sterker nog, ze worden ook gebruikt in de LCD backpacks van DFRobot (zoals ik die op m'n 20x4 lcd heb zitten). De PCF8575 is dan weer 16bits en daar zou 't in principe wel mee kunnen maar aangezien ik ook de beschikking wil hebben over een pwm output voor de backlight ben ik eigenlijk op zoek naar een PCA9685 variant en die ben ik alleen maar in surfacemount tegen gekomen nog ;)

Wel vroeg ik me even af of ik niet mss ook eens moet kijken naar een SPI port expander ivm 't snelheidsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:15:
[...]

Wel vroeg ik me even af of ik niet mss ook eens moet kijken naar een SPI port expander ivm 't snelheidsverschil.
en dat is weer afhankelijk van wat je wil weergeven.

statische tekst.. menuutje.. een waarde die af en toe is veranderd ? I2C
of vb een equalizer live displaytje .. een signaalindicator.. SPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:20:
[...]

en dat is weer afhankelijk van wat je wil weergeven.

statische tekst.. menuutje.. een waarde die af en toe is veranderd ? I2C
of vb een equalizer live displaytje .. een signaalindicator.. SPI
Mjah, voor statische tekst zou ik eerder gewoon m'n 20x4 gebruiken, maar een grafisch lcd wil je natuurlijk ook kunnen gebruiken met een wat betere refreshrate. Ik heb nog geen research gedaan, daar moet ik eerst even voor aan de espresso's :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met een SPI port expander gaat het misschien nog wel redelijk, maar een I2C port expander is echt veel te traag om fatsoenlijk een grafisch display te beschrijven. Nog handiger is als je direct een SPI display pakt. Ik moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk niet begrijp waarom zooi recente displays die worden verkocht geen 8/16-bit SPI optie standaard hebben, terwijl de controller het wel aan kan. Hadden ze enkel een jumpertje ofzo ervoor op moeten zetten. Maar hoewel parallel leuk is voor heel snel aansturen, is SPI voor veel projecten toch de realistischere optie tegenwoordig, gezien je op veel platforms gewoon niet 8-16 pinnen van één poort vrij hebt en naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chromecast als display 'device' voor Arduino ? lijkt me wel wat :9~

Afbeeldingslocatie: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/njg1TWjTolxaeLjd.medium
- http://www.ifixit.com/Teardown/Chromecast+Teardown/16069

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Sissors schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:44:
Met een SPI port expander gaat het misschien nog wel redelijk, maar een I2C port expander is echt veel te traag om fatsoenlijk een grafisch display te beschrijven. Nog handiger is als je direct een SPI display pakt. Ik moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk niet begrijp waarom zooi recente displays die worden verkocht geen 8/16-bit SPI optie standaard hebben, terwijl de controller het wel aan kan. Hadden ze enkel een jumpertje ofzo ervoor op moeten zetten. Maar hoewel parallel leuk is voor heel snel aansturen, is SPI voor veel projecten toch de realistischere optie tegenwoordig, gezien je op veel platforms gewoon niet 8-16 pinnen van één poort vrij hebt en naast elkaar.
Ik heb al wat panelen bekeken maar zoals je zelf al had vastgesteld, weinig recente displays hebben daadwerkelijk de SPI bus aangesloten terwijl de datasheet van de chip 't wel gewoon beschrijft. De ILI9325 bijvoorbeeld heeft gewoon een SPI bus, is alleen op 9 van de 10 borden niet te gebruiken op 't pcb waar 't ding op zit. Die 1 van 10 die dat wel hebben icm een touchpanel heb ik nog niet gevonden.

Dat terzijde, ik heb ook nog geen SPI port expander gevonden die een PWM poort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet ook niet of je dat moet willen. Je kan die PWM gewoon van je arduino zelf afhalen. Als je er eentje met PWM hebt moet je namelijk waarschijnlijk eerst een commando sturen wat je gaat schrijven (PWM of GPIO) voordat je kan schrijven, en dat maakt de handel enorm veel trager. De simpelste SPI port expander (aka shiftregister of iets wat er heel erg op lijkt) heeft nagenoeg geen overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Sissors schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:03:
Ik weet ook niet of je dat moet willen. Je kan die PWM gewoon van je arduino zelf afhalen. Als je er eentje met PWM hebt moet je namelijk waarschijnlijk eerst een commando sturen wat je gaat schrijven (PWM of GPIO) voordat je kan schrijven, en dat maakt de handel enorm veel trager. De simpelste SPI port expander (aka shiftregister of iets wat er heel erg op lijkt) heeft nagenoeg geen overhead.
De enigste reden waarom ik een PWM signaal wil hebben is voor het aansturen van de backlight via een functie. Uiteraard kan dat wel via een PWM signaal direct vanaf de Arduino maar ik wil eigenlijk proberen 't aantal pins dat ik op de Arduino gebruik zo beperkt mogelijk te houden maar als er geen andere mogelijkheid is dan is dat waarschijnlijk wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' Uiteraard kan dat wel via een PWM signaal direct vanaf de Arduino maar ik wil eigenlijk proberen 't aantal pins dat ik op de Arduino gebruik zo beperkt mogelijk te houden '

moeilijk doen dus als het ook makkelijk kan.. ja ik ken dat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:37:
' Uiteraard kan dat wel via een PWM signaal direct vanaf de Arduino maar ik wil eigenlijk proberen 't aantal pins dat ik op de Arduino gebruik zo beperkt mogelijk te houden '

moeilijk doen dus als het ook makkelijk kan.. ja ik ken dat >:)
Zo ongeveer ja :+

Het grootste gemis aan de backpack op m'n 20x4 lcd is een mogelijkheid de backlight van 't ding te dimmen. Uiteraard bestaat er wel een backlight() en noBacklight() functie maar daar zet je 't ding mee aan of uit. Heel wreed hebben ze ook een setBacklight() functie in de LiquidCrystal_I2C lib maar daar kun je dus ook alleen een 0 of 1 waarde heen sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:06:
[...]

Zo ongeveer ja :+

Het grootste gemis aan de backpack op m'n 20x4 lcd is een mogelijkheid de backlight van 't ding te dimmen. Uiteraard bestaat er wel een backlight() en noBacklight() functie maar daar zet je 't ding mee aan of uit. Heel wreed hebben ze ook een setBacklight() functie in de LiquidCrystal_I2C lib maar daar kun je dus ook alleen een 0 of 1 waarde heen sturen :(
klopt.. heb ook zo'n ding hier liggen.
maar kan hem wel met een simpel potmetertje instellen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:08:
[...]

klopt.. heb ook zo'n ding hier liggen.
maar kan hem wel met een simpel potmetertje instellen 8)
Het potmetertje op de backpack van DFRobot is voor 't contrast, niet voor de backlight zelf. Je kunt uiteraard wel gaan zitten frotten aan 't geheel en er een potmeter tussen zetten maar goed, die kun je vanuit de code dan weer moeilijk bedienen... alhoewel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:20:
[...]

Het potmetertje op de backpack van DFRobot is voor 't contrast, niet voor de backlight zelf. Je kunt uiteraard wel gaan zitten frotten aan 't geheel en er een potmeter tussen zetten maar goed, die kun je vanuit de code dan weer moeilijk bedienen... alhoewel...
aan / uit vanuit de code is meestal voldoende.. een soort 'attentie flash'
het werkelijk kunnen regelen van de backlight vanuit code lijkt mij minder zinvol en al zeker niet al die moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik gebruik ook alleen maar aan/uit, zou eerder willen dat feller kon dan dat ik behoefte heb aan dimmen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Resucigam
Bedankt voor de terugkoppeling en de video's, die ping vond ik erg grappig met gaaf geluidje. :)
Verder wou ik dat ik jouw geduld had om een component op tafel te leggen en dan zo van : 'zie die maar aan de praat te krijgen zonder voorbeelden met enkel een datasheet'. Hoezo, de lat voor jezelf hoog leggen ?! :D
Voordeel is dan wel dat je het never nooit meer vergeet, maar misschien zou ik ook mezelf afvragen of ik niet 2x het wiel aan het uitvinden ben.
Dat laatste is niet negatief bedoeld, als jouw nadruk ligt op programmeren leren dan is dit zeker een goede oefening lijkt mij.
Over pointers, hfdst8 in het boek 'Beginning C for Arduino' gaat erover.
Heb dat boek met aandacht helemaal doorgelezen maar vond het nog te moeilijk. Ben nu met 4 andere bezig.
NoE schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 00:14:
Speel al een poos met de gedachte om iets te bouwen voor mijn oldtimer, aangezien deze uit 1967 is bezit ie nog niet over een OBDII systeem. Nu vroeg ik mij af of iemand al iets gebouwd had om zijn auto te monitoren? Ik zelf denk aan toerental, bepaalde weerstand waardes (kan temp, lucht zijn) en wellicht nog andere interessante waardes.
Ik zelf niet maar ik heb wel een paar posters gezien die daarmee bezig waren, ben enkel vergeten wie dat waren. Heb gezocht op "car monitoring with arduino" en dat geeft aardig wat resultaten.

[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 19-03-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat is niet lat hoog leggen, dat is gewoon normale manier hoe je iets gebruikt, datasheets lezen en aansluiten, als je geen datasheets lees hoe wil je dan leren? Altijd maar dingen namaken die andere voor je hebben gemaakt, dan maak je nooit iets zelf maar doe je alleen trucjes na die andere bedacht hebben.

Meeste zullen naar paar maanden/jaren overstappen naar eigen codes en zelf dingen gaan maken, je bent anders wel heel beperkt en afhankelijk. En als je wat ervaring hebt opgedaan is het allemaal niet zo lastig, komt bijna allemaal op hetzelfde neer, is echt niet zo lastig als het allemaal lijkt, ik kan het ook en ben echt geen Einstein. :D

Je hebt wel vastberadenheid nodig, moet goed zelfstandig projecten kunnen sturen en afronden, dan ben je al heel eind, rest leer je gaandeweg wel, kennis is zat beschikbaar.

Edit
It-books.info is illegale site overigens, servers zijn in Rusland gevestigd en bevatten auteursbeschermdmateriaal die ze illegaal aanbieden. Kom er ook wel eens hoor, maar is niet zo legaal.

Beginning C for Arduino kost gewoon geld in PDF vorm, is zoals meeste boeken op it-ebooks illegaal!

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 19-03-2014 15:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Max
Is echt niet zo dat ik nooit een sheet lees. In 89 volgde ik een cursus digitale techniek en daar zaten ook sheets bij. En als je geen sheet had kon je lekker naar de centrale bibliotheek om ze op te zoeken. Niks geen internet voorgekookt eitje. Heb enkel niet het geduld om bijvoorbeeld een uC sheet van 300 pagina's door te gaan pluizen. Wil ook wel eens iets leuks in actie zien zonder daar een maand mee aan het klooien te zijn. Maar goed, ieders karakter verschilt en ieders aanpak ook. Bovendien, ook al hoeft iemand geen einstein te zijn, het is goed mogelijk dat de ene iets binnen 2 dagen doorheeft waar een ander een week mee bezig is. Dat is gewoon meer aanleg ervoor hebben.
C.44 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 00:14:
Ik zit nog steeds te zoeken naar een tftje met touch. Er bestaan er zat en er zijn er ook plenty met een sd kaartslot alleen beslaan die dingen dus direct zo goed als alle pins.
Dat viel mij ook al op gisteren :
Afbeeldingslocatie: http://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/013/423/medium800/adafruit_products_1651iso_LRG.jpg?1388700474
http://learn.adafruit.com...ouch-shield-v2/connecting
Dat kost je dan $40,- aan screen excl een uno :/
Past echter ook op een mega volgens dat artikel en die zijn te verkrijgen voor rond de 17-18 dollar. Ok, stuk duurder als een I/O expander, dat wel.

[ Voor 51% gewijzigd door kitao op 19-03-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik sta nu net op 't punt een hele bestelling bij TxHang te plaatsen, waaronder 3 schermpjes. Tot nu toe heb ik een 16x2 met I2C, dat 2.2" SPI model en een 2.8" Touch model waar ik dan met een beetje geluk zelf wel een libje voor schrijven kan. Voor de prijs hoef je 't iig niet te laten.

Edit: bestelling geplaatst. Die 3 schermpjes dus, paar extra breadboards en kabels, paar relays en zo'n ultrasoon sensor. Ben eens benieuwd wanneer ze gaan aankomen =)

[ Voor 22% gewijzigd door C.44 op 19-03-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Lol, ja alles was toen nog in boeken aan gebrek aan beter, maar er is niks veranderd alleen dat je nu dus niet meer naar bib hoeft maar ze gewoon kan downloaden, datasheets zijn niks veranderd tussen '89 en nu.

Als je uC koopt zul je toch eerste alle datasheets globaal moeten doorlezen. En is echt niet nodig om alle pagina's te lezen, usart is usart, kijk hoogstens of usart bijvoorbeeld de functies heeft die ik nodig heb maar meer ook niet, ga echt niet alle pagina's zitten lezen, is ook niet nodig. En als ga programmeren uiteraard de registers, maar verder heb ik uC datasheets niet nodig. Als eentje heb gelezen ken je ze allemaal min of meer.

Maand? uurtjes bedoel je, naar paar avonden heb je complex library in elkaar gezet. :) Ja je eerste zal wellicht wat langer duren maar als je eerste hebt gemaakt is tweede veel makkelijker, zoals ik al zovaak heb gezegd, alles werkt min of meer hetzelfde, als je eenmaal 1 spi divice kan aansturen zal de volgende niet meer lastig zijn, is wel even puzzelen welke registers je moet aanspreken of moet instellen maar daar zijn datasheets vaak heel duidelijk over, wat eerst lastig leek is ineens kinderspel geworden. En geeft je echt veel meer voldoening dan dingen namaken waar iemand anders alles al voor je heeft gedaan.

En als je beginner bent is lezen eigenlijk enige wat je moet doen, heb heel veel zitten lezen, vele uren voor het slapen gaan, vooral app notes van alle grote fabrikanten, zo leer je hoe je de circuits moet maken, weke eisen ze stellen. En geven vaak veel meer info dan alleen over hun eigen producten. TI heeft heel interessante app notes over analoog.

Verplicht leesvoer als je met opamps gaat werken, en die komen in veel circuits voor dus eigenlijk basiskennis.
http://www.ti.com/lit/an/sboa092a/sboa092a.pdf

Je moet eigenlijk altijd voordat je iets koop de datasheets te lezen, anders weet je niet eens wat je koopt. Behalve als iemand het je voorzegt, maar ben je weer afhankelijk en doe je eigenlijk niks zelf, komt het toch meer in de hoek van kitjes bouwen, enige verschil is dat je zelf onderdelen los koopt vanaf lijstje ipv tegelijk.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Max,
Waarom denk je dat de arduino zo aanslaat ? Dat komt niet omdat zoveel gebruikers ineens bezig willen zijn met een intern onderzoek van die uC maar omdat het 'eenvoudig' aan te sluiten is. En natuurlijk zijn er ook gebruikers die daar wel naar kijken. Ik zoek de middenweg ervan en doe dat in mijn eigen tempo. Inmiddels besef ik wel dat zonder programmeer-achtergrond je erg afhankelijk bent van anderen, maar helaas, ik ga niet ontkennen dat mijn tempo erg laag ligt.
Zal je voorbeeldje geven:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
const int LED=9;             //The LED is connected to pin 9
const int BUTTON=2;          //The Button is connected to pin 2
boolean lastButton = LOW;    //Variable containing the previous button state
boolean currentButton = LOW; //Variable containing the current button state
boolean ledOn = false;       //The present state of the LED (on/off)

void setup()
{
  pinMode (LED, OUTPUT);     //Set the LED pin as an output
  pinMode (BUTTON, INPUT);   //Set button as input (not required)
}

/*
* Debouncing Function
* Pass it the previous button state,
* and get back the current debounced button state.
*/
boolean debounce(boolean last)
{
  boolean current = digitalRead(BUTTON);       //Read the button state
  if (last != current)                         //if it's different&#8230;
  {
    delay(5);                                  //wait 5ms
    current = digitalRead(BUTTON);             //read it again
  }
  return current;                              //return the current value
}

void loop()
{
  currentButton = debounce(lastButton);              //read deboucned state
  if (lastButton == LOW && currentButton == HIGH)    //if it was pressed&#8230;
  {
    ledOn = !ledOn;                                  //toggle the LED value
  }
  lastButton = currentButton;                        //reset button value

digitalWrite(LED, ledOn);                          //change the LED state

}

Regel 5, 18 en 31 snap ik geen bal van. In zoverre, ik heb daar een half uur naar opgezocht en bekeken en heb wel een vage indruk maar het zit er niet goed in. Ik blijf daar dan niet hangen maar ga gewoon verder en ik hoop dan maar dat het in de toekomst wel duidelijker wordt. Dan vind ik dat ik nog niet klaar ben om zelf libs te gaan schrijven. Overigens trekt programmeren me al helemaal niet zo aan maar ik zou het op zn minst willen lezen kunnen. Dat zou voor mij al voldoende zijn. Een ander vindt programmeren juist leuk, prima, ook niks mis mee. :)

Nog een ander voorbeeld, ik was laatst net als Resucigam bezig met een 8x8 matrix volgens dit kitje:
http://tronixstuff.com/20...ith-arduino-chapter-nine/
Het 8x8 wat schrijver gebruikt kon ik niet krijgen. Dus 1 besteld met andere pinindeling. Dan test ik ook met de hand welke verbonden zit aan wat en de datasheet om te kijken of het klopt en pas dan zelf de aansluitingen aan op de juiste pins. Maar als het niet nodig is en ik heb toevallig wel dezelfde matrix als in dat artikel....tja, dan ga ik niet moeilijk lopen doen.

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 19-03-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:17:
Ik sta nu net op 't punt een hele bestelling bij TxHang te plaatsen, waaronder 3 schermpjes. Tot nu toe heb ik een 16x2 met I2C, dat 2.2" SPI model en een 2.8" Touch model waar ik dan met een beetje geluk zelf wel een libje voor schrijven kan. Voor de prijs hoef je 't iig niet te laten.

Edit: bestelling geplaatst. Die 3 schermpjes dus, paar extra breadboards en kabels, paar relays en zo'n ultrasoon sensor. Ben eens benieuwd wanneer ze gaan aankomen =)
prima toko.. bestel ik ook regelmatig .. reken op een dag of 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zeg het verkeerd en met veel te veel woorden, als je wilt leren pak je het verkeerd aan, je leert niet veel door af te kijken. Je leer veel beter als je zelf tegen problemen aanloopt en die dan zelf gaat uitzoeken, duik in het diepen en je moet leren zwemmen anders verdrink je. :)

Als je regel 5, 18, 31 niet snapt moet je stoppen en eerst boolan gaan leren, bent al veel te ver.
dingen als bool, bitwise, loops, statements, etc moet je gewoon uit je hoofd kennen voordat je gaat beginnen, ga codes schrijven ie heel gericht deze functie een voro een gebruiken en experimenteer er wat mee.

Je bent nu al aan rijlessen zonder dat je de belangrijkste begrippen kent van het verkeer, weten denk ik allemaal wel dat langer duurt dan iemand de begrippen al kent.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:35:

Je moet eigenlijk altijd voordat je iets koop de datasheets te lezen, anders weet je niet eens wat je koopt. Behalve als iemand het je voorzegt, maar ben je weer afhankelijk en doe je eigenlijk niks zelf, komt het toch meer in de hoek van kitjes bouwen, enige verschil is dat je zelf onderdelen los koopt vanaf lijstje ipv tegelijk.
mwoah .. iemand die begint en iets aan/uit wil zetten met een arduino, hoeft echt geen datasheets te (leren) lezen.
Vind dat hele ' je moet datasheets kunnen lezen en zelf library's schrijven' beetje overdreven gedoe voor iemand die net begint, zelfs voor gevorderden is het zonde van je tijd want er is al zo vreselijk veel geschreven.. het wiel opnieuw uitvinden is dat.
Voor iemand die een studie op een hoger nivo volgt wellicht leuk, om de timing van een of ander flut chinees TFT je helemaal uit te gaan pluizen en zelf de library te maken.. ik google wel even :)

Hou me ten goede.. natuurlijk kan het soms nuttig zijn, sterker, soms moet je wel volgens de specs .. zeker bij eigen design.
Maar in het licht van dit eenvoudige arduino topic en haar gebruikers zeg ik.. niet druk om maken, bestel gewoon leuke breakout bordjes en knutselse, het moet wel leuk blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat zeg ik niet. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:34:
[...]

mwoah .. iemand die begint en iets aan/uit wil zetten met een arduino, hoeft echt geen datasheets te (leren) lezen.
Vind dat hele ' je moet datasheets kunnen lezen en zelf library's schrijven' beetje overdreven gedoe voor iemand die net begint, zelfs voor gevordenden is het zonde van je tijd want er is al zo vreselijk veel geschreven.. het wiel opnieuw uitvinden is dat.
Voor iemand die een studie op een hoger nivo volgt wellicht leuk, om de timing van een of ander flut chinees TFT je helemaal uit te gaan pluizen en zelf de library te maken.. ik google wel even :)

Hou me ten goede.. natuurlijk kan het soms nuttig zijn, sterker, soms moet je wel volgens de specs .. zeker bij eigen design.
Maar in het licht van dit eenvoudige arduino topic en haar gebruikers zeg ik.. niet druk om maken, bestel gewoon leuke breakout bordjes en knutselse, het moet wel leuk blijven :P
Dat zeg ik niet. :D

Niemand heeft het over dat beginners die net komen kijken dat die zijn eigen codes moeten schrijven, zeg heel specifiek dat men daar meestal naar paar maanden of paar jaren mee begint. ;)
mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"

Dat kan jij vinden, buiten arduino om is dat toch de manier wat rest van wereld gebruikt. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 19-03-2014 16:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:40:
[...]

Dat kan jij vinden, buiten arduino om is dat toch de manier wat rest van wereld gebruikt. ;)
precies.. en dit is het Arduino (discussie) topic .. toch :+

ik breng gewoon even eea in balans voor tweakers die meelezen en die met arduino willen gaan knutselen en wellicht afgeschrikt worden door moeilijke dingen zoals eigen library's en datasheets, niet nodig hoor :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja en? Omdat arduino topic is mag je het niet op de manier doen zoals meeste hobbyisten het doe, inclusief veel arduino gebruikers, hoe denk je anders dat die libs er zijn gekomen. :D

Libs zijn allemaal gemaakt door mensen die wel datasheets lezen. ;)

Edit
Wacht even, wie heeft het over moeilijk maken voor beginners? Ik heb nooit gezegd dat je geen gebruik mag/kan maken van alle libs en tutorial! Maar dat is niet verplicht, zijn zal Hoe kom je daar nu weer bij? :D

Arduino is gewoon laagdrempelig en veel kant en klare libs, ideaal voor beginner, zou niet anders durven beweren. :)

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 19-03-2014 16:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:49:
Ja en? Omdat arduino topic is mag je het niet op de manier doen zoals meeste hobbyisten het doe, inclusief veel arduino gebruikers, hoe denk je anders dat die libs er zijn gekomen. :D

Libs zijn allemaal gemaakt door mensen die wel datasheets lezen. ;)
ja ik hoor je.. maar ik denk even aan beginnende Arduino fans die wellicht denken dat het een 'must' is om datasheets te begrijpen.. en dat is het beslist niet.
verder lullen we langs elkaar heen vrees ik.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fzbxUQQfqd4]
hoor je nu wel klappen :o

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dan moeten ze even verder lezen dan deze paar posten want andere 180 pagina's inclusief startpost zeggen toch iets anders.

En word nergens gezegd dat je zelf libs moeten maken, ook niet in laatste paar posten, lijk me dus sterk dat mensen afschrikken van iets wat niet gezegd is. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I rest my case :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:34:
.. niet druk om maken, bestel gewoon leuke breakout bordjes en knutselse, het moet wel leuk blijven :P
ITA, oftewel, dat dus :+
Ps, microfoontje is vandaag binnengekomen. (als reactie op je video)
http://www.hackerstore.nl/Artikel/164

@C.44
Deze kwam ik net tegen, watersensor
http://www.hackerstore.nl/Artikel/159

[ Voor 28% gewijzigd door kitao op 19-03-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Nu doet je apparaatje wat ik had verwacht in je vorige filmpje, maar geen afroman dit keer. :(

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:00:
Nu doet je apparaatje wat ik had verwacht in je vorige filmpje, maar geen afroman dit keer. :(
lol :'(
en hij doet nog lang niet wat die moet gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb die sensor ook liggen, al meer dan jaar, +-1.50 euro via ebay gekocht. Is een aan of uit sensor, schakelaar, zit reed contact in. Kan dus niet level mee meten maar alleen of je tank vol is bijvoorbeeld.

Edit/
Kosten nu zelfs nog minder, 1 euro ongeveer.
http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item35cf653d4b

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 19-03-2014 17:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:15:
Is een aan of uit sensor, schakelaar, zit reed contact in. Kan dus niet level mee meten maar alleen of je tank vol is bijvoorbeeld.
Ja, was ik al bang voor, maar je zou er wrs wel een stuk of 3 op verschillende hoogte per meter tank in kunnen hangen ? En dan uitlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 19-03-2014 17:23 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 96 Laatste