Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

meeste efficiëntie winst zit vaak in de antenne en niet in het vermogen. Hangt er al een antennetje aan überbaupt? Op 433 is die niet zo heel groot maar een kwartgolf is al wel iets minder dan 17cm. Dus een volle dipool is met twee benen al 30+ cm, nog steeds niet veel maar van enrom belang voor je bereik. Anders dan veel mensen denken is zowel de antenne aan zend als ontvangst kant van vrijwel gelijk belang, en kan je dus kiezen aan welke kant je de betere antenne als eerste plaatst.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dus 2x 30 cm antenne zou moeten helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#include <VirtualWire.h>
      void setup()
      {
          Serial.begin(9600);
          Serial.println("setup");
          pinMode(13, OUTPUT);
          vw_setup(1000); // Bits per sec
          vw_rx_start();    // Start the receiver PLL running
      }
      void loop()
      {
          uint8_t buf[VW_MAX_MESSAGE_LEN];
          uint8_t buflen = VW_MAX_MESSAGE_LEN;
          if (vw_get_message(buf, &buflen)) // Non-blocking
          {
              int i;
              // Message with a good checksum received, dump HEX
              Serial.print("Got: ");
              for (i = 0; i < buflen; i++)
              {
                Serial.print(buf[i], HEX);
                Serial.print(" ");
                digitalWrite(13, HIGH);  
              }
              Serial.println("");
          } 
          delay(100);
          digitalWrite(13, LOW);
      }

Ik heb de voorbeeld code aangepast zodat ik met de zender aan de usb en de ontvanger mobiel aan de 9 volt kan testen hoe ver de range is doordat bij een ontvangen berichtje het on-board ledje gaat knipperen.

Handig ;)

In mijn garage heb ik net geen voldoende ontvangst meer. Maar ga dus testen met 2x 30 cm antenne.

De draadjes waar ik mee testte waren 26 cm, luistert het qua golflengte zo nauw, ik neem aan van wel?

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 03-04-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

je kan eerst met 17 of 16 cm draad als antenne testen of het wat uitmaakt, als er na die 5 meter een gewapende betonnen muur zit wordt het al snel anders/lastiger. Maar vaak zie je dat er een antenne van 3cm aanzit (of niets) en dan werkt het al een stuk minder dan een stralende antenne van de juiste lengte. Als je van die snoertjes hebt met krokodillen-klemmen is het een snelle test (die zijn dacht ik van een cm of 15? maar 10 moet ook al verschil maken)

edit: de dipool is dus 30, dat is een antenne met een kwart golf actief en een kwartgolf aarde. Voor een eerste test heb je alleen de zend kant nodig, dus maar 15 cm. Werkt dat al iets beter dan heb je een vergelijkbare winst door ook 15 cm aan de aarde bij de zender (en ontvanger) te knopen.

Dus niet 2x30 maar uiteindelijk 4x 15 (of 16). Voor een eecht optimaal resultaat komt het nog preciezer, maar voor nu moet het werken. Maar als je met 26 cm al geen resultaat had maak ik me zorgen, dat zou toch ook wel iets moeten doen.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 03-04-2012 21:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ha,

Ik heb nu 2x exact 30 centimeter er aangehangen en YES ik heb stabiele ontvangst bij mijn garagedeur. Dus dank voor de tip!. Ik zal ook nog eens testen met 15 cm maar dat komt later wel.

Super, nu dus wat code maken en prototype maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je hebt nu halve golflengtes (of net iets minder vwb lengte maar dat kon in een garage met veel staal wel eens goed werken) en dat werkt ook ipv kwarten, maar omdat men de antennes liever zo klein mogelijk houdt stel ik meestal een kwart voor.
Goed te lezen dat het werkt, graag gedaan en veel plezier! Als het goed is moet je terug kunnen naar 5V, succes!

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 03-04-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ja zit nog op 5 volt, korte attente is interessant ja. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik gok dat Springuin net als ik een videootje van het werkende systeem leuk tzt wel kunnen waarderen ;) Veel knutselplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Daar komt zeker een blogpost + video bij ;). Tnx!

Als ik een goed werkende oplossing heb ga ik het wel open-sourcen, maar wie weet kan ik het nog verpatsen ook. Source is 1 ding, maar bouwen is 2. Eerst aan mijn buren ;). (dan maar hopen dat het niet interfereert, maar dat is makkelijk op te lossen.)

Je kunt gaan denken aan een soort van oplossing waarbij je met meerdere sensoren en 1 ontvangen kunt werken, de opties zijn legio.

[ Voor 82% gewijzigd door Q op 03-04-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Nog ff plaatje (rommelig & lelijk)

Links de ontvanger, rechts de zender.

Schema stelt niets voor en komt rechtstreeks uit de voorbeeld documentatie. Het enige speciale is dat ik de virtualwire library moest installeren.

Afbeeldingslocatie: http://louwrentius.com/images/raw-test-setup-arduino-wireless.jpg

Voor iedereen die hiermee gaat kloten: besef wel dat er geen security is betreffende het draadloze signaal of je moet iets implementeren wat niet triviaal te reversen is.

Edit: AES voor arduino:

http://arduino.cc/forum/index.php?topic=92032.0

[ Voor 74% gewijzigd door Q op 03-04-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Prototype setup is klaar.

Garagedeur status detector werkt met twee 'sensors'.

1. tilt switch, dus als de deur van verticaal naar horizontaal gaat wordt dit als trigger gebruikt
2. IR range sensor gemonteerd op de bovenkant van de deur gericht op het plafond geeft alarm als deur open gaat omdat de sensor dan wegdraait van het plafon, de afstand dus groter wordt en dat geeft een alarm.

Demo filmpje, excuses voor mijn Engels.

YouTube: Arduino wireless garage door state detector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ziet er werkend uit, succes met de implementatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Mooi werk! Weeet je al hoe je straks de stroomvoorziening gaat doen of ga je nog iets doen mbt het energieverbruik? De arduino is niet het meest zuinige ding, zo'n 9 volt batterijtje zal snel leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenk16
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 22:02
Beste mede-tweakers,

Gisteren had ik weer wat tijd om met de arduino te gaan knutselen alleen er ging iets niet goed. Ik probeerde een script (blink example) te uploaden naar de arduino maar ik krijg de error: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00. Alles staat goed ingesteld (juiste com poort, juiste type arduino). Ik heb nu al een tijdje lopen googlen maar ik heb de oplossing nog niet gevonden. Ik heb wel op google gevonden dat het een communicatie error is tussen de arduino en de pc. De arduino lijkt niet te reageren.

Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Nog even iets anders, ik moet dit jaar gaan beginnen aan mijn pws (5VWO), het plan is om een quadrocopter te gaan bouwen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? (Ik weet dat er genoeg websites zijn met informatie hierover maar ik wil het toch nog even hier vragen).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Dat soort errors kun je krijgen als de communicatie met de arduino om de een of andere reden misgaat. Een reden kan zijn dat je chip bijvoorbeeld geen bootloader heeft (kan gebeuren als je hem gebruikt hebt met een losse programmer), niet lekker erin zit of je iets met pin D0 of D1 gedaan hebt wat de communicatie tussen de USB chip en de Atmega328 stoort.

Werkt het zonder dat er iets aangesloten is wel? Is het een originele of een China-made arduino?

Een quadrocopter is in de basis niet heel ingewikkeld, het is een kruisframe met vier propellors. Het moeilijke ervan is zorgen dat hij recht blijft. Je meet met een gyroscoop of de quadrotor een kant op gaat die je niet wil en stuurt op basis daar van het vermogen naar de propellors bij. Als je het regelalgoritme voor het stabiliseren zelf wilt doen denk ik dat je met 5VWO wat kennis van control systems gaat missen die je misschien niet zomaar van internet plukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenk16
Ik heb tot nu toe alleen nog maar wat simpele sketches gedaan (leds, infrarood en servo). Het is gewoon de originele arduino. Ik weet niet of het zonder iets aangesloten wel werkt want ik weet niet meer wat de laatste sketch is die erop staat :(. Pin D0 en D1 heb ik nog nooit gebruikt dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb ook nog nooit een external programmer gebruikt. Alleen maar basic dingen.

Wat betreft de quadrocopter, we weten al helemaal hoe hij werkt en wat voor dingen we nodig hebben, maar we zijn opzoek naar mensen die er ervaring mee hebben zodat we een goede kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door frenk16 op 09-04-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hoi allemaal!

Zojuist mijn Arduino Starter Kit binnengekregen. Op het printje staat dat het een Arduino UNO is (SMD Edition). Die zie ik niet staan in de beginpost.

Aangezien ik vanaf vandaag op NUL begin met deze nieuwe hobby: heb ik nu de verkeerde aanschaf gedaan of is dit weer een nieuw product uit de reeks?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:42

Rmg

Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:34:
Hoi allemaal!

Zojuist mijn Arduino Starter Kit binnengekregen. Op het printje staat dat het een Arduino UNO is (SMD Edition). Die zie ik niet staan in de beginpost.

Aangezien ik vanaf vandaag op NUL begin met deze nieuwe hobby: heb ik nu de verkeerde aanschaf gedaan of is dit weer een nieuw product uit de reeks?
Uno is de laatste versie op het moment, maakt niets uit

kort door de bocht is een arduino een arduino en maakt het sowieso niet uit.
(behalve met hele oude versies en als je shields gaat gebruiken)

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 20-04-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
waarom gebruik je de startpost op een forum als bron ipv de website van de maker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

steffex schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 15:52:
waarom gebruik je de startpost op een forum als bron ipv de website van de maker? ;)
Ach ik doe het ook op die manier (ik lees een enthousiast stuk hier op tweakers en bestel, zie ik later wel. bevalt me met muziek ook goed - ik hou wel van een verrassing) dus een arduino of twee, een 'wifi 4 things van 8projects' en een jeenode later heb ik die allemaal vanavond eens aangesloten. De jeenode (leuk usb stickje met 887 ontvanger) werkt gelijk en ook de Arduino 2009 doet het. de kleinste arduino moet ik nog wat aan solderen (een klein ding van sparkfun wat ik ooit kocht omdat ik overtuigd was dat ik 'm ging gebruiken...) , zal misschien nooit gebruikt worden. En dat wifi 4 things ding, wel lekker klein maar voor later (heeft wel 2 ETH en 1 WIFI, is eigenlijk een WRT bordje met wat extra mogelijkheden).
Eerst eens die arduinos eens temperaturen laten meten.

Uiteindelijk is het het 'probleem van Murphy' Voor een project van N onderdelen heb je er N-1 in huis.
Beter dus voldoende rotzooi in je knutselkist te hebben liggen ;) des te meer projecten lukken er.

edit:// ik neig wel erg naar jeelabs, op basis van arduino maar net iets beter doordacht is mijn eerste indruk. Al is het leuke van de 2009 dat je er steeds nieuwe procs in kan stoppen en dus die in kleine projectjes kan gebruiken wanneer ze geprogrameerd zijn. Maar nu droom ik weg, ik heb een led laten knipperen, nu eerst slapen.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 21-04-2012 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Springuin schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:32:
Mooi werk! Weeet je al hoe je straks de stroomvoorziening gaat doen of ga je nog iets doen mbt het energieverbruik? De arduino is niet het meest zuinige ding, zo'n 9 volt batterijtje zal snel leeg zijn.
Dat is een goed punt.

Ik denk dat ik hiermee aan de slag moet:

http://iprototype.nl/products/components/ics/attiny85-20pu

Afbeeldingslocatie: http://iprototype.nl/images/products/926_big.png

attiny85-20pu

Maar ik ben er nog niet over uit of dat dingetje overweg kan met de code die ik nu gebruik, dat vraagt extra 'research'.

Ik moet er mijn beetje code + de virtualwire library in kwijt. Maar zo zou ik er wel een zuinige appliance van moeten kunnen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 22-04-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat verbruikt er dan zoveel van een Arduino? De FTDI chip mogelijk. De Atmega waar dat ding zelf op draait hoeft geen drol te verbruiken als je sleep modii gebruikt.

En ik weet niet of Arduino code nog een beetje te gebruiken is voor andere Atmegas, maar die Atiny heeft nog geen eens een UART, en ik neem aan dat je die voor het RF gebruikt. Oftewel nee, dat gaat niet werken.

Eventjes wat gegoogled, en blijkbaar verbruikt Arduino op 9V zonder USB aansluiting alsnog 9mA (http://www.arduino.cc/cgi...B.pl?num=1280873480/11#11), dus ja je Arduino hardware verbruikt heel veel meer dan de Atmega in power down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
even googlen levert ook Arduino compatible bordjes op die zijn geoptimaliseerd voor zuinig gebruik:
http://www.rocketscream.c...ltra-8-mhz-available-now/ is dat wat voor je?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik weet van jeenodes dat ze volgens de eigenaar jaren (meervoud) op een enkele batterij rf-pakketjes blijven zenden...

http://jeelabs.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-10-2022
Hallo mede tweakers!! geweldig een arduino topic.. ik ben gered :)

ben een amateur fotograaf.. en bezig zelf een remote panorama kop te bouwen.. doormiddel van Arduino en wat stappen motoren.
alle electronica is nu klaar.
de setup bestaat uit:
panokop:
Arduino uno
MotorShield en 2 stappen motoren
XbeeShield zender/ontvanger
CanonShield custom build... aansturing shutter en focus canon eos camera's

en aan de zender kant:
usb to serial bord.
xbee zender/ontvanger

het idee is nu om een android app te maken die
de pano-kop remote kan aansturen de comunicatie verloopt via seriaal to xbee
het hardware gedeelte was een eitje om te maken.. nu loop ik tegen de wonderelijke wereld van programeren op en heb er opeens 100.000 problemen bij!
1 van die is dat ik niet kan programeren en alles nog mag gaan uitzoeken.. DUH! :+

de steppers lopen prachtig de xbee's zijn geprogrameerd dat ze met elkaar praten.. geweldig allemaal..
nu alleen nog een arduino programma schrijven dat via serieel comando's kan ontvangen ... en hier gaat het mis.. ik zoek me suf op ut net maar kan niet echt een passend voorbeeld vinden dat doet wat ik bedoel.. vervolgens zelf met de serial voorbeelden zitten spelen.. maar kom zwaar kennis te kort om te snappen wat er gebeurd.. en hier voor wil ik graag een beroep doen op jullie kennis :)

waar ik tegen aanloop is het volgende..
ik wil het eerst snappen dus laat het android app programeren eerst uit het verhaal en probeer de arduino eerst via processing (processing.org) aan de praat te krijgen of zelfs gewoon via een serial verbinding van de pc rechtstreeks..

heb zelf AFMotor aangepast zodat stepper 1 nu in 4 stappen 360 graden gaat.. dus steeds 90 graden>>FOTO>>90GRADEN>>FOTO enz.. dat werkt leuk maar ik wil dit remote kunnen aanpassen natuurlijk en niet met vaste waardes werken voor het aantal stappen of graden en de tijd nodig om een foto te maken..
dus mijn arduino moet via serieel deze gegevens kunnen ontvangen en on the fly toe passen..
  • start [start het programma]
  • stop [stop onmiddelijk--noodstop]
  • null [ga terug naar 0 graden]
  • foto### [aantal te nemen foto's tussen 0 en 360 graden vb:foto3 of foto101]
  • graden### [aantal graden tussen de stappen, de stappen motoren doen 200 stappen voor 1 omwenteling dus 1,8 graden per stap.. vb:graden180 vertaald zich naar 100 stapjes ]
  • timeA###### [##uren ##min ##sec timer funtie voor algemeen gebruik (timelaps)]
  • timeB##### [Msec timer voor shutter en focus camera , de camera heeft tijd nodig om een foto te maken, voor hdr 3 tot 9 foto's meer ]
  • shutter [maak foto]
  • focus [stelscherp]
niet alle commandos zullen gebruikt worden in elke shoot..
om bijvoorbeeld een 360 panorama beeld te maken zal ik dit willen zenden/instellen in het arduinio programma:
serial zend:
null,foto4,timeB1000 [ga terug naar null graden,verdeel 360 graden in 4 stappen,wacht na elke stap 1000msec en maak in die tijd een foto]
wacht nu op serial command 'start'

maar dit moet ook kunnen ga naar 60 graden en wacht op input...
serial zend:
graden60,focus

jullie snappen het wel toch?
mijn probleem is dat ik geen voorbeelden kan vinden die mij vertellen en laten snappen hoe ik dit kan doen..
de functie die dit zou moeten ontvangen en uitvoeren in het programma daar gaat het mij om.
aan de ene kant moet het luisteren op een serial port naar 1 comando en de andere keer naar een hele rits aan commando's met een reteurn als einde ..

kunnen jullie me alsjeblieft op weg helpen met wat duidelijke voorbeelden? _/-\o_
zodat ik het ook meteen snap? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien heb je wat aan mijn projectje: Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress Code en alles staat daarin.

Het verschil zal alleen de manier van aansturen zijn, ik doe het met een variabele analoge input, terwijl jij het met vaste afstanden kunt doen. Dus ik stel mij voor dat je het beste een functie maakt, die de foto maakt in de juiste volgorde (focus -> schutter -> foto). Daarna draai je genoeg stappen, om daarna dezelfde functie weer uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
_/-\o_ @roamor, zit net van je project te smullen leuk!!!
maar tis niet wat ik bedoel.. ik zoek echt naar een functie of codeblock die het serieel gedeelte voor me af vangt... en dus in de mainloop actief luisterd naar serial comandows realtime..
ik krijg nog niet eens voor elkaar om mijn arduino te laten luisteren op de serail usb verbinding naar de input'start' laat staan dat hij gaat luisteren naar meerder commandows achter elkaar ..
ik zoek een stuk code dat voor mij kan doen... en dat ik het dan zelf ook begrijp natuurlijk. :)
'desalniettemin' ga ik straks natuurlijk heerlijk met jou code aan de slag, je maakt gelukkig een hoop notes in je code.. thanks mate!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou zeggen makkelijkste optie is jouw commandos te versimpelen -> maak het commando zelf (excl parameters) één byte (waarbij 1 karakter waarschijnlijk het makkelijkste is). Meer kan ook, zolang het maar vaststaand is is het wel zo handig, maar één is het makkelijkste.

Dan kan je gewoon Serial.Read gebruiken, en wat daaruit komt gebruiken om simpelweg dat commando uit te voeren. Oftewel als 's' je startcommando is, dan heb je gewoon: if (input=='s') then...

Voor je opties met parameters als het niet erg is dat je main lus bevroren is, ga je vervolgens gewoon wachten tot die bytes binnen zijn en dat decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
heb het inmiddels gevonden... !! Lang leven internet...

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
char inData[20]; // Allocate some space for the string
char inChar=-1; // Where to store the character read
byte index = 0; // Index into array; where to store the character

void setup() {
    Serial.begin(9600);
    Serial.write("Power On");
}

char Comp(char* This) {
    while (Serial.available() > 0) // Don't read unless
                                   // there you know there is data
    {
        if(index < 19) // One less than the size of the array
        {
            inChar = Serial.read(); // Read a character
            inData[index] = inChar; // Store it
            index++; // Increment where to write next
            inData[index] = '\0'; // Null terminate the string
        }
    }

if (strcmp(inData,This)  == 0) {
        for (int i=0;i<19;i++) {
            inData[i]=0;
        }
        index=0;
        return(0);
    }
    else {
        return(1);
    }
}

void loop()
{
    if (Comp("m1 on")==0) {
        Serial.write("Motor 1 -> Online\n");
    }
    if (Comp("m1 off")==0) {
        Serial.write("Motor 1 -> Offline\n");
    }
}

:9~ haa bijna precies wat ik wilde... de text comandows zijn nu geen probleem meer...
nu nog uitvinden hoe de time waardes er uit te vissen en die als waarde gebruiken en niet als tekst.. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Meta3D op 26-04-2012 16:42 . Reden: in code blok geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

*Kuch*
Code tags gebruiken bitte ;)
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if(I_Am_Posting_Code)
{
   I_Use_CodeTags();
}

private void I_Use_CodeTags
{
  //Ik ben braaf
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Meta3D schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:08:

:9~ haa bijna precies wat ik wilde... de text comandows zijn nu geen probleem meer...
nu nog uitvinden hoe de time waardes er uit te vissen en die als waarde gebruiken en niet als tekst.. 8)
Door die variabele als integer te gebruiken met [int], zie ook http://arduino.cc/it/Reference/Int

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meta3D
heb inmiddels wat zitten prutsen met mijn programma..
er werken een aantal zaken... en natuurlijk nog een heleboel dingen niet.. zucht. ;w

Het programma zou gewoon moeten werken zonder shields dus op elke arduino.. het geeft immers via serial monitor door wat hij aant doen is..

commandos:
Prog1 maakt een panorama van 4 foto's en stuurd de stappenmotor en camera aan.
setup doet nog niks... krijg ut nog niet goed voor elkaar.. dat menu..
focus laat de camera scherstellen.
shutter laat de camera een foto maken.

Wie kan me helpen aan wat voorbeeld code voor een menu?
en hoe pas ik een var .. bijvoorbeeld TimeB via serial aan...
TimeB heeft nu de waarde 500 keihard geprogrameerd.. maar die zou ik graag aanwillen passen
in een menu of gewoon als commando bv TimeB1000 of TimeB10000
wie kan me hier bij helpen?

Hier mijn code..\
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
/*

Created by Robin Waslander.. ak hydro13 ak Zork_nl
e-mail r.waslander@gmail.com
25 April 2012
Project:PanCam v 0.2
Doel:Omzetten van camera postitie's en aantal te nemen foto's op een willekeurige graden schaal en willekeurig aantal positie's
    vertaald naar het aantal te nemen stappen voor de horizontale stappen motor. 
    Dit is een 'proof of concept' ik probeer alle stappen,functie's zo goed mogelijk te omschrijven zodat iedereen 
    ze 'meteen' zou moeten snappen, dit is niet alleen voor mezelf makkelijk maar ook voor anderen die (net zo als ik)
    Net met de geweldige IDE van arduino beginnen.

This code is in the public domain.
*/

char inData[20]; // Allocate some space for the string 
char inChar=-1; // Where to store the character read 
byte index = 0; // Index into array; where to store the character 
#include <AFMotor.h>
//Motor port #1 M1 and M2 op MotorShield
//Motor port #2 M3 and M4 op MotorShield>> deze heb ik nog niet in gebruik.. komt later
AF_Stepper motor(200, 1); //stapper motor 1 heeft 200 stappen voor 1 rotatie (360 graden)  

int menu;
int TimeB = 500;               //Default timer voor het indrukken van de shutter en het maken van een foto
                                 //!!TODO dit moet een variable worden die via serieel binnen komt als commando TimeB#####

void setup() {

pinMode(12, OUTPUT); //Focus
             pinMode(8, OUTPUT); //Shutter
             Serial.begin(9600);
             Serial.write(" Hy! PanCam ready\n"); // laat weten dat je er bent..
            Serial.write("type 'setup' voor instellingen \n"); // geef opties weer
            Serial.write("type 'prog1' om panorama opnamen te maken\n"); //om program1 te starten
              } 

char Comp(char* This) { // de char* functie snap ik nog niks van.. ook geeft de arduino reference hier geen uitleg over!
                       while (Serial.available() > 0) {                             // Don't read unless you know there is data
                                                       if(index < 19){              // One less than the size of the array
                                                       inChar = Serial.read();      // Read a character
                                                       inData[index] = inChar;      // Store it 
                                                       index++;                     // Increment where to write next 
                                                       inData[index] = '\0';        // Null terminate the string
                                                                      }
                                                       } 

if (strcmp(inData,This) == 0) { // wat gebeurd hier nou precies? ik heb geen idee??
                                                       for (int i=0;i<19;i++) { 
                                                                               inData[i]=0;
                                                                              }
                                                       index=0;
                                                       return(0);
                                                       } 
                         else { //en waarom een else functie als er verder niks mee gebeurd? deze kan toch gewoon weg? of kan ik hier bv mijn noodstop in kwijd?? 

return(1);
                              } 
                        } 
void loop()
 {
       if (Comp("start")==0) 
       { 
          Serial.write("voor programma\n");  // voor nu staan alle comando's onder elkaar, maar het start commando moet straks alle programma onderdelen die opgegeven
        }                                    // zijn uitvoeren.. zoals bijvoorbeeld: step4,timeA,TimeB,null  
       if (Comp("stop")==0) // stop staat nu opzich zelf.. het heeft geen enkele mogelijkheid om een programma te onderbreken (bijvoorbeeld "start") weet nog niet hoe ik dit moet doen.
       {
           Serial.write("Motor 1 -> Offline\n");
       }
       if (Comp("setup")==0) // settings staat nu opzich zelf.. werkt nog niet. laat alleen de setup zien
                             // met waarden
                             // menu serial.read werkt niet
       {

Serial.write("*********settings*********\n");
           Serial.write("1 TimeLaps:        00.00.00\n");
           Serial.write("2 TimeB:           500 msec\n");
           Serial.write("3 Panorama graden: 360\n");
           Serial.write("4 Shots:           4 \n");
           Serial.write("5 Motor1 pan speed:60 step/sec\n");
           Serial.write("6 Softstart motor: N/A \n");
           Serial.write("0 Exit\n");
           Serial.write("type nummer om aan te passen \n");
           Serial.write("\n");  
           menu = Serial.read();
           if(menu =='a') {Serial.println("deze functie is nog niet ingebruik\n" );}
           if(menu =='b') {Serial.println("TimeB:           500 msec\n"); 
                           Serial.println("input msec \n");           
                           TimeB = Serial.read();
                         }

if(menu =='3') { }
           if(menu =='4') { }
           if(menu =='5') { }
           if(menu =='6') { }
           if(menu =='0') { } 

}

//de onder staande commando's werken in iedergeval prima!! haaaa leuk!
if (Comp("prog1")==0){
  Serial.write("test programma 1\n");
  motor.setSpeed(60);  // 60 rpm // set motorspeed voor rotatie 
   int Shots = 4;                  // aantal Shotsitie's binnen graden 
                                 //!!TODO dit moet een variable worden die via serieel binnen komt als commando Shots#

int Graden = 360;             // de graden dit kan bijvoorbeeld ook 180 graden zijn!
                                 //!!TODO dit moet een variable worden die via serieel binnen komt als commando grad###

int Msteps = Graden;          // maak Msteps (motors-single-steps) gelijk aan waarde Graden.
   int Tsteps = 0;               //Totaal aantal steps gedaan..heb ik nodig om straks weer terug te kunnen.
   int Tgraden = Graden;         //voor het overzicht geeft totaal aantal graden weer.

Graden = Graden / Shots;        //deel de graden door het aantal'Shots'
   Msteps = Msteps / Shots / 1.8;  //deel Msteps door Shots en de graden die de stappenmotor doet per single step
                                 //in mijn geval is dat 1.8 graden per stap.. en dus 360 graden is 200 stappen.
                                 //Dit kan nog veranderen als ik bijvoorbeeld met tandwielen ga werken!!   
   Tsteps = Msteps * Shots;        //Omdat 'Shots' straks* een variable word en ik steeds naar de zelfde begin graden(0 dus)
                                 //wil zal ik de totaal aantal single steps van de stappen-motor bij moeten houden
                                 //zoveel stappen moet ik straks ook weer terug als ik op NULL graden uit wil komen.

//!!TODO.. laat arduino een opsomming (beschrijving) geven hoe de graden en Shotstitie's
                                 //zijn ingesteld.. via serieel en wacht op gebruiker input (Start of Stop) om door te gaan
                                 //is nu niet belangrijk maar als er straks een 600mm lens aan de camera hangt wel!, die krijg
                                 //je namelijk niet graag tegen je knarr onverwachts.. of erger nog onschuldige mensen op de
                                 //markt mee om de oren meppen!!
                                 //!!TODO.. Maak een noodstop functie die het ..ahum.. geweld.. altijd onmiddelijk stop!!
                                 //tweakers.... HEEEEEEELP.. :)

for (int i = 1; i <= Shots; i=i+1){      // maak een teller aan die gelijk is aan het aantal Shots
                                          // en verhoog deze elke keer met 1 totdat het aantal Shots is bereikt.
     Serial.write("Shot:");            // schrijf naar serieel Shot 1,2,3 enz.
     Serial.println(i);                   // schrijft de waarde i.. dus 'Shots' naar serieel 1,2,3,4 enz..
     motor.step(Msteps, FORWARD, DOUBLE); // draai motor het aantal Msteps
     Serial.write("aantal graden:");      // schrijf aantal graden naar serieel
     Serial.println(Graden);
     Serial.write("aantal motor steps:"); // schrijf aantal steps naar serieel
     Serial.println(Msteps);

Serial.write("maak nu een foto\n");

digitalWrite(8, HIGH);               // schakel pen 8 in (Shutter.. maak foto)
     delay(TimeB);                        // wacht een halve sec dit moet variable worden met de 'TimeB' variable maar ik weet nog niet hoe!
     digitalWrite(8, LOW);                // schakel pen 8 uit (shutter release) 
     Serial.write(" \n");                 // lege regel voor overzicht

}                                        // einde teller 'for i =....' 
     Serial.write("Totaal Motor steps:");
     Serial.println(Tsteps);
     Serial.write("Totaal aantal graden:");
     Serial.println(Tgraden);

Serial.println("terug naar start positie"); // dit is het null commando ga terug naar 0 graden.
     motor.setSpeed(100);  // 100 rpm motor // full speed die hab! 
     motor.step(Tsteps, BACKWARD, DOUBLE); //Gebruikt Tsteps om de gemaakte stappen terug te draaien
}                                          // Einde prog1 functie       

if (Comp("focus")==0) 
       {
           Serial.write("scherpstellen\n");
           digitalWrite(12, HIGH);   // schakel pen 12 in
           delay(1000);              // wacht een sec.. geef de camera wat tijd op scherp te stellen
           digitalWrite(12, LOW);    // schakel pen 12 uit
           // onderstaande is voor mij zodat ik kan zien dat het uitgevoerd is en klaar.. als test zeg maar..
           delay(100);              // wacht een 10de seconde
           Serial.write("klaar met scherstellen\n");
       }
if (Comp("shutter")==0) // case voor het maken van een foto.. 
       {
           Serial.write("maak nu een foto\n");
           digitalWrite(8, HIGH);   // schakel pen 8 in
           delay(500);              // wacht een halve sec
           digitalWrite(8, LOW);    // schakel pen 8 uit
           // onderstaande is voor mij zodat ik kan zien dat het uitgevoerd is en klaar.. als test zeg maar..
           delay(100);              // wacht een 10de seconde
           Serial.write("foto is gemaakt\n");
       }
       // de loop heeft nog geen fout afhandeling, zodra er een comando binnen komt
       // wat de loop niet herkend.. is het gedaan met de loop en hangt het programma!
       //Serial.write("error\n");   //geen geldig commando ontvangen
 }

[ Voor 5% gewijzigd door Meta3D op 26-04-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

TimDJ schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:18:
even googlen levert ook Arduino compatible bordjes op die zijn geoptimaliseerd voor zuinig gebruik:
http://www.rocketscream.c...ltra-8-mhz-available-now/ is dat wat voor je?
Bedankt voor de tips (late reactie), ook voor de anderen.

Zeker interessant. Ik wil er echt verder mee. Het gaat uiteindelijk om zuinig, niet om compact. Kan dat niet gerealiseerd worden door gewoon met een losse 328 te spelen? Bestel ook liever hier wat in NL.

http://iprototype.nl/products/kits/barebone-arduino-kit

Uit Atmel328 spec:
The device is shipped with internal RC oscillator at 8.0MHz and with the fuse CKDIV8 pro- grammed, resulting in 1.0MHz system clock. The startup time is set to maximum and time-out period enabled. (CKSEL = "0010", SUT = "10", CKDIV8 = "0"). The default setting ensures that all users can make their desired clock source setting using any available programming interface.
Klinkt niet verkeerd. Geen extern kristal, gewoon kale IC gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Q op 02-05-2012 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Als je geen nauwkeurige timers, interrupts, etc nodig heb volstaat de RC oscillator wel, maar wil je tijd bijhouden of frequentie meten, of iets anders wat relatief nauwkeurig moet gebeuren dan ontkom je niet aan kristal.

En atmega328 heeft dacht ik geen PLL als je sneller wilt dan 8Mhz kan dat niet, langzamer kan wel overigens zit wel divider bij.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Ik wil graag Wifi toevoegen aan mijn Arduino. Nu heb ik even rondgekeken en nou heb ik twee mooie manieren gevonden:De tweede optie is een flink stuk goedkoper. Maar ik vroeg me af welke verschillen er (programmeertechnisch) zijn. Is de Xbee optie lastiger te implementeren? Of juist makkelijker? Of werkt de Xbee optie überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

mad_max234 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:36:
Als je geen nauwkeurige timers, interrupts, etc nodig heb volstaat de RC oscillator wel, maar wil je tijd bijhouden of frequentie meten, of iets anders wat relatief nauwkeurig moet gebeuren dan ontkom je niet aan kristal.

En atmega328 heeft dacht ik geen PLL als je sneller wilt dan 8Mhz kan dat niet, langzamer kan wel overigens zit wel divider bij.
Ok bedankt, zoveel nauwkeurigheid is niet nodig. Met 2 arduino boards kan ik mooi 1 board gebruiken om een 8mhz bootroom te configureren. FF goed voor en na testen qua energie verbruik om te zien wat nu het verschil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 22:11

LoneWolf

Just a Byte

Heb nu ook een Arduino Uno liggen, leuk om weer een oude hobby (electronica projectjes) mee op te pakken. Heb nog nooit wat met microprocs gedaan, dat was 22 jaar gleden niet echt betaalbaar als 15-16 jarige. Daarna de interesse een poos verloren, nu lijkt me wel weer wat om mee te knutselen, vooral licht projectjes en robot autootjes lijken me erg leuk. En als ik het een beetje onder de knie heb ook wat domotica via internet.

Wil ook de boardjes straks zelf gaan maken met alleen het hoognodige er op, dus zelf de Atmel328 Met de arduino software programmeren en dan op een board zetten met de benodigde onderdelen voor het project.

Alleen na het lezen hier en op de arduino site is me nog niet duidelijk of ik met de Uno ook een lege Atmel328 van de arduino uno software kan voorzien, hoe gaat dat in zijn werk ?

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
LoneWolf schreef op zondag 06 mei 2012 @ 17:52:

Alleen na het lezen hier en op de arduino site is me nog niet duidelijk of ik met de Uno ook een lege Atmel328 van de arduino uno software kan voorzien, hoe gaat dat in zijn werk ?
Leuk he? :) Ik heb hetzelfde. MTS afgerond, nooit meer wat mee gedaan.

Zover ik weet zijn ze nog bezig met het mogelijk maken om met een Uno een Atmel te programmeren. Elke andere Arduino kan dat wel.

Je heb ook losse Atmel-programmers. Zoek maar eens naar USB-ASP.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Naar mijn weten kun je met de UNO gewoon alles doen. Zelf nog niet gedaan, maar lees hier:

http://electronics.stacke...ip-via-arduino-uno-as-isp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenk16
Heb nu ook een Arduino Uno liggen, leuk om weer een oude hobby (electronica projectjes) mee op te pakken. Heb nog nooit wat met microprocs gedaan, dat was 22 jaar gleden niet echt betaalbaar als 15-16 jarige. Daarna de interesse een poos verloren, nu lijkt me wel weer wat om mee te knutselen, vooral licht projectjes en robot autootjes lijken me erg leuk. En als ik het een beetje onder de knie heb ook wat domotica via internet.

Wil ook de boardjes straks zelf gaan maken met alleen het hoognodige er op, dus zelf de Atmel328 Met de arduino software programmeren en dan op een board zetten met de benodigde onderdelen voor het project.

Als je deze koopt ben je volgens mij in een keer klaar. Dit is de barebone set.

-------------------------------------------

Ik zit even met een probleem, gisteren heb ik een relais gekregen maar ik krijg hem niet aan de praat. Volgens mij is hij heel simpel aan te sluiten, gewoon via de in1 (of 2 ) en via gnd.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/nukvm9zm3/relais.jpg

Het is een srd-05vdc-sl-c relais, deze moet toch gewoon werken met de arduino? Waar staat voc voor (zie foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Q schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:58:
Naar mijn weten kun je met de UNO gewoon alles doen. Zelf nog niet gedaan, maar lees hier:

http://electronics.stacke...ip-via-arduino-uno-as-isp
Ok! Ik heb nog wel wat Atmelletjes liggen. Zal eens kijken of ik nog een 120Ohm op de zaak mee kan nemen, en of ik dat tructje kan doen...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:42

Rmg

frenk16 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:15:
[...]

Als je deze koopt ben je volgens mij in een keer klaar. Dit is de barebone set.

-------------------------------------------

Ik zit even met een probleem, gisteren heb ik een relais gekregen maar ik krijg hem niet aan de praat. Volgens mij is hij heel simpel aan te sluiten, gewoon via de in1 (of 2 ) en via gnd.
[afbeelding]

Het is een srd-05vdc-sl-c relais, deze moet toch gewoon werken met de arduino? Waar staat voc voor (zie foto).
Vcc... Daar zal je 5v moeten opzetten en in1/2 is schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22
frenk16 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:15:
[...]

[afbeelding]

Er lijken 2 optocoupler op te zitten, deze zullen wel gevoed moeten worden d.m.v die VCC en GND, daarnaast moet je het actieve signaal op IN1/IN2 aanbieden om te schakelen.

Persoonlijk denk ik dat je kan schakelen door je 5V+ van je arduino op de VCC(die bij de IN1/IN2) aan te sluiten en je output van je I/O op IN1/IN2.

Die jumper zorgt ervoor dat je je powersupply vanuit je arduino kan gebruiken volgens mij. Als je hem eraf haalt kan je de print apart voeden door 5V aan te sluiten op de VCC en GND op die header waar je jumper op zat.

[ Voor 22% gewijzigd door Venxir op 07-05-2012 12:41 . Reden: extra info ]

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je moet inderdaad 5v aansluiten en grond, en 1 en 2 zijn signalen. Printje werkt met actief low, dus ingang laag maken van je arduino activeert de ralay.

Hier schema van printje.
Afbeeldingslocatie: http://yourduino.com/p/OptoRelayChannelData-575.jpg

Edit/
Jumper is voor als je de arduino geheel wilt isoleren via de optocoupler van het relay print. Je haalt de jumper eraf en sluit dan op dan aparte voeding op aan zodat printje geheel op andere voeding loopt dan de arduino. De vcc van de arduino voed dan alleen de optocoupler rest is gescheiden vanaf de optocoupler
Ja dat kan, zijn meldingen dat het gewoon werkt met uno. Eigenlijk zou het ook geen verschil mogen maken, enige verschil is dat uno en voorganger is dat de uno nu atmega gebruik als serial naar usb ipv FTDI chip. Zolang Windows maar com port ziet kan avrdude daar gewoon gebruik van maken. Arduino bootloader neemt alles aan wat via usart erin word gestopt, waar het vandaan komt maakt niks uit, of het nu vanuit usart, usb, xbee, IR, radiosignaal(433mhz bijvoorbeeld), etc komt, dat werkt allemaal zolang je het op juiste snelheid in de usart van de doel chip word geduwd.

Zo heb ik al paar keer attiny45 of attint2313 gebruikt om serial naar usb te doen en kon gewoon de atmega flashen, en dat was via v-usb, dat is softwarematige usb, ook dat ging allemaal prima.

Zou zeggen probeer het gewoon, is heel simpel, je hoieft alleen 5 draadje te trekken van isp en sketch erop te zetten en je hebt klaar.

[ Voor 90% gewijzigd door mad_max234 op 07-05-2012 16:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenk16
Het relais werkt nu naar behoren :) Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:00
Hah, ik heb precies dezelfde relais. Duurde bij mij ook even voordat ik door had hoe dat ding precies schakelde. Ik voed hem nu gewoon met de 5V van de arduino, dat geeft geen problemen. (De schakelende pinnen gebruiken nog relatief veel stroom geloof ik maar ook dat werkt wel gewoon goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-04 11:37

Dafut

David

Heren, ik heb een (simpel) vraagje. Ik kom ik sommige stukken code voor aduino's wel eens de volgende dingen tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
switch (code & B11) {
    case 0:
        //code... 
        break;
    case 1:
        //code...
        break;
    case 2:
        //code...
        break;
}

of

code:
1
repeats = 1 << (repeats & B111);

Nu is mijn vraag wat stellen "B11" en "B111" voor? Deze zijn in de rest van de code nergens gedeclareerd en ik kan ze verder ook nergens terug vinden, is dit een soort conditie ofzo? Ik kan hier helaas niet zoveel over vinden middels google, dus wie weet kan/wil iemand hier mij even een duw in de goede richting geven.

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 22:34
Dat zijn in de Arduino-files voorgedefinieerde binaire codes. B11 is gewoon binair 11, B111 binair 111.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik ga mijn arduino eens beter gebruiken. Ik wil dit doen door een mini SMS servertje ervan te maken. Ik wil dan een GSM/GPRS of 3G shield kopen en erop zetten. Ik gebruik dan mijn huidige Arduino (dueminalove) die nu slechts 10 ledjes aanstuurt.
Is dit mogelijk, en bovenal: kan ik het oproepen via internet. (dus een internetbutton/script die een sms verstuurt)
Hoe ga ik dit aanpakken?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22
F.West98 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:59:
Ik ga mijn arduino eens beter gebruiken. Ik wil dit doen door een mini SMS servertje ervan te maken. Ik wil dan een GSM/GPRS of 3G shield kopen en erop zetten. Ik gebruik dan mijn huidige Arduino (dueminalove) die nu slechts 10 ledjes aanstuurt.
Is dit mogelijk, en bovenal: kan ik het oproepen via internet. (dus een internetbutton/script die een sms verstuurt)
Hoe ga ik dit aanpakken?
Er zijn ethernetshields die een webservertje hosten, daar zou je je webrequest kunnen dumpen en de arduino laten checken op die request en eventuele bijbehorende data.

Daarnaast heb je een module nodig die SMSjes kan versturen, dit zal vast wel bestaan maar ik weet niet hoe makkelijk dit samen gecombineerd kan worden.

Een andere optie is om via de ethernet module een bericht via twitter te SMSen zie:
YouTube: SMS Messages from the Arduino Ethernet Shield

[ Voor 32% gewijzigd door Venxir op 09-05-2012 08:19 . Reden: Quote toegevoegd ]

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Bedoel je met "via internet" een netwerkverbinding of 3G? Via een vaste netwerkverbinding is prima te doen met een ethernetshield, als je het via 3G wilt doen dan heb je een simkaart nodig met een buiten IP adres, en dan liefst een die niet verandert (= hoog maandbedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik heb mijn arduino vastzitten in mijn computer en die stuurt nu enkel wat lichtjes aan. Er is dus al een permanente verbinding.
Wat ik wil is daar een GPRS shield opzetten klik waar je een sim in kan zetten. Die kan je dan heel eenvoudig aansturen. Nu wil ik dus iets maken dat als er een php request komt (naar mijn lokale, vaste IP, doorgelinkt naar mijn computer) mijn computer op één of andere manier er op reageert en dan arduino een commando send SMS geeft. Beveiliging regel ik zelf wel.

Is dat mogelijk (lokale gedeelte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Dat zal een beetje afhangen van je PHP server.
Als je nog geen PHP server hebt draaien, kan je een opensource versie gebruiken en deze aanpassen.
Dan kan je specifieke command's redirecten.
Of je kan een execute shell doen.
Of je PHP een in een sql een command neerzetten, en een background task hebben die deze database doorleest, en het commando naar je Arduino stuurt.

Mogelijkheden zijn eindeloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik heb 2 PHP servers, een lokale (die uitgaat als mijn computer uitgaat, 's nachts) en een online variant. Offline is wampserver en online weet ik niet.
Ik moet me in het PHP gedeelte nog wel inlezen.
Verder is dit project een beetje verplaatst, ik zal ermee bezig gaan over 6 weken+.
Dit is voor de eindversie van mijn site, maar ik wil eerst de huidige update online zetten inclusief apps.
Verder moet het wel instant, dus button 'send' en binnen een minuut dus SMS binnen

edit:
Ik zoek een manier om een loop te doen, buiten de normale loop en zonder void enzo...
Ik wil de arduino met de serial monitor besturen. Nu kan ik wel commando's geven dat ie iets doet maar dat is na 1x afgelopen. Wat ik wil is dat zolang er geen nieuwe value binnen komt dat ie de oude blijft loopen totdat 'ie een nieuwe krijgt.
Hoe pak ik dit aan?

[ Voor 27% gewijzigd door F.West98 op 10-05-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
F.West98 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 14:26:
Ik zoek een manier om een loop te doen, buiten de normale loop en zonder void enzo...
Ik wil de arduino met de serial monitor besturen. Nu kan ik wel commando's geven dat ie iets doet maar dat is na 1x afgelopen. Wat ik wil is dat zolang er geen nieuwe value binnen komt dat ie de oude blijft loopen totdat 'ie een nieuwe krijgt.
Hoe pak ik dit aan?
met:
C:
1
2
3
while(1) {
    // Dit blijft maar loopen
}

of
C:
1
2
3
for(;;) {
    // Dit blijft ook altijd loopen
}

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
F.West98 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 14:26:

Hoe pak ik dit aan?
Waarom zou je dat buiten de normale loop willen doen? Je kunt toch gewoon de value in een var knallen en die gebruiken totdat er op de serial weer wat binnenkomt?

zie dit voorbeeld: mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:51
Zijn al die pin assignments e.d. in elk Arduino bord hetzelfde? Ik heb zelf altijd gewoon microprocessors rechtstreeks geprogrammeerd in C, maar wil nu dit eens proberen. Wil alleen zeker weten dat ik bij tutorials e.d. niet vastloop op "pinnen kloppen niet met die van de tutorial". Oftewel, zijn qua aansluitingen alle arduino bordjes gelijk?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
David schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:11:
[...]

met:
C:
1
2
3
while(1) {
    // Dit blijft maar loopen
}

of
C:
1
2
3
for(;;) {
    // Dit blijft ook altijd loopen
}
Maar als er dan een byte binnenkomt doet ie nog niets, behalve de loop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
SanderPS3 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:47:
Zijn al die pin assignments e.d. in elk Arduino bord hetzelfde? Ik heb zelf altijd gewoon microprocessors rechtstreeks geprogrammeerd in C, maar wil nu dit eens proberen. Wil alleen zeker weten dat ik bij tutorials e.d. niet vastloop op "pinnen kloppen niet met die van de tutorial". Oftewel, zijn qua aansluitingen alle arduino bordjes gelijk?
Pin assignments zijn bij meeste bordjes hetzelfde. Je hebt alleen kans dat bepaalde pinnen in gebruik zijn. Bijvoorbeeld bij de Ethernet bordjes zijn 4,10,11,12 en 13 mogelijk al gebruikt. Dit kun je terugvinden in de specs.

Ook kunnen shields bepaalde pinnen nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door TimDJ op 11-05-2012 16:20 ]

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
F.West98 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:04:
[...]

Maar als er dan een byte binnenkomt doet ie nog niets, behalve de loop ;)
Dan zorg je dat hij checkt of er een byte binnen is:
C:
1
2
3
while(Serial.available() == 0) {
    // Dit doet 'ie zolang er geen bytes binnengekomen zijn via de Seriële poort
}

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
David schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 18:58:
[...]

Dan zorg je dat hij checkt of er een byte binnen is:
C:
1
2
3
while(Serial.available() == 0) {
    // Dit doet 'ie zolang er geen bytes binnengekomen zijn via de Seriële poort
}
Dit werkte grotendeels.
Via Serial.peek() daarna de byte ophalen en hij gaat goed. Maar.... Hij reageert niet op de volgende inkomende bite omdat 'ie in de while blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

moet je die dan zelf niet weer laag zetten?
* franssie krijgt een vage assembly herinnering waarbij dat moest maar dat was op een Z80A, dus even geleden

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 11-05-2012 23:12 . Reden: verkapte hoe oud ik wel niet ben post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ok, stomme vraag misschien, maar ik heb hier een stapeltje BD681G Darlingtons liggen.
Daar mee wil ik 12volt aan en uit schakelen.
Ik zit alleen tegen de weerstand aan te hikken die ik tussen de pin van m'n Arduino moet hangen en de base van de darlington.
Hoe bereken je zoiets? Ik wordt er niet echt wijs uit...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:23
@McKaamos, gokje: R = U/I waar U de spanning van je arduino pin is en I de maximale stroom die de pin mag leveren aan de base van je darlington?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Heeft te maken met je HFE van je transistor en de stroom die je er door laat lopen geloof ik. Stel je HFE is 100, en je wilt 100mA Collector > Emittor laten lopen dan moet je dus 100/100=1mA naar je basis sturen. Bij 5 volt moet je dus een 5Kohm weerstandje hebben zo even snel uit mn hoofd gedaan :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik las allerlei dingen over dat zoiets moet matchen met de stroom die gaat lopen tussen collector en emitter?
Of lees ik de verkeerde dingen?

Edit: Dus dan heb ik goed gelezen.

Heb een HFE van 750.
Ik wil max 95 ledjes aansturen, maar dat is variabel (kan minder zijn).
95 x 0.02A = 1,9A max
Laten we voor het gemak zeggen: 2A

Dan is het 2/750=0,0027

Moet ik de stroom dan tot 0,0027A beperken?

5volt @ 0,0027A is dan ongeveer 1850ohm?

[ Voor 53% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2012 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
McKaamos schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:52:
Ik las allerlei dingen over dat zoiets moet matchen met de stroom die gaat lopen tussen collector en emitter?
Zie mijn post hierboven, de stroom moet je dus inderdaad berekenen met je collector emitter stroom :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

En dan meteen een andere domme vraag: Heatsink er tegenaan? zijn maar kleine dinkies, maar in de datasheet staat dat ze 40watt weg kunnen stoken? Das wel een hele hoop warmte :X
Of lees ik weer iets niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Die berekening die je daarboven doet klopt wel geloof ik :) (het is 1 uur 's nachts, foutjes voorbehouden :P ). Bij 1850ohm gaat er 0.002A lopen, wat voldoende moet zijn om die transistor dus "open genoeg" te zetten om 2A door te laten :).

Wat betreft het vermogen verstoken; hij kan 40watt verstoken. Dit heeft te maken met de spanning die staat op de basis > emitteer. Zo uit m'n hoofd is dit iets van 0,7V. Als je bij wijze van 50A collector > emitter jaagt, dan gaat die transistor dus vermogen verstoken. Je hebt namelijk 0,7V spanning daadwerkelijk over die transistor staan (die 0,7V basis>emitter) waar dus 50A doorheen gaat. Je verstookte vermogen in die transistor is dan 0,7*50=35W. Dit kan hij dus verstoken maar je moet dan wel een koelblok hebben inderdaad. Die 40 watt is het vermogen wat hij max kan overdragen aan een koelblok geloof ik, maar ben er geen expert in. Als jij 2A collector>emitter verstookt dan hoef je je nergens druk om te maken imo :).

[ Voor 7% gewijzigd door Bloemstukje op 12-05-2012 01:09 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mooi :) dan soldeer ik dat deel morgen maar vast in elkaar :P

Tgaat hier om een oude Sigma lichtkrant trouwens.
Bouw er een controller voor op basis van een Arduino.

Zit nu weer met een ander dingetje en dat is dat ik niet volg hoe de schuifregisters worden aangestuurd.
Plus en Output enable zitten aan elkaar geknoopt bij de chip, maar verder terug in de print zit diezelfde draad ook aan Strobe.
Over elke shiftregister zit wel een condensator. Kan het zo zijn dattie gepulseerd plus krijgt en dan opvangt wattie nodig heeft uit de condensator? Ze zijn wel klein...
Van 1 draad kan ik niet zien waar hij precies heen gaat. Morgen maar even doormeten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een proximity sensor die bij detecteren een stroompje van 0.1mA levert.
Kan een Arduino dit detecteren zodat ik hier bijvoorbeeld een interrupt op zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Dan zul je dat stroompje door een weerstand moeten laten lopen denk ik, waardoor er een spanning over valt. Die kun je dan weer weten :) moet je even uitrekenen hoeveel ohm die weerstand moet worden om 5 volt bij 0,1mA spanningsval te geven.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SanderPS3 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:29:
Dan zul je dat stroompje door een weerstand moeten laten lopen denk ik, waardoor er een spanning over valt. Die kun je dan weer weten :) moet je even uitrekenen hoeveel ohm die weerstand moet worden om 5 volt bij 0,1mA spanningsval te geven.
Is 0,1mA dan wel genoeg?? Lijkt me beetje weinig.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
50Kohm, moet kunnen. hoe wil je hem anders uit gaan lezen? Dat is imo de enige manier. Andere manier is een stroommeter, maar die doet hetzelfde als wat ik uitleg.

[ Voor 92% gewijzigd door Bloemstukje op 18-05-2012 22:58 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:42
Hmm ik zit een beetje vast, en ik denk dat het komt door wat ik allemaal wil combineren.

Ik wil een project maken die het volgende doet:
  • een vochtigheidsmeter/temp meter en bij bepaalde vochtigheidsgraad een relay aandrijft voor een warmte plaat
  • 4 aparte licht dimmers die over een X periode van 0-100 gaan en y periode van 100-0 gaan
  • 8 "switches" voor te zien of iets open of toe is
  • LCD voor opties 16x4 of 20x4
  • 5 knopjes (iig 1 analoge lijn met dan 5 verschillende weerstanden)
  • bewegens sensor
  • webserver die de bovengestaande gegevens kan weergeven en bv de dimmer kunt aanpassen(wanneer het aangaat)
  • dimmer overwrite voor als ik gewoon daar moet zijn (maar daarna gewoon doorgaat)
  • ...
Ik zit vooral vast hoe ik precies "time critical" dingen zoals de light dimmers los kan doen..
Of zou ik een apart circuit moeten maken met een IC waar ik dan digitaal de tijd aan mee geef en dat hij moet starten en of stoppen?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Ik denk dat je inderdaad je dimmer in een apart circuit moet gaan maken. Een dimmer maken is al vrij intensief voor een ATMega, laat staan 4 dimmers + de rest van de taken. Je moet gewoon een losse ATTiny die dimmers laten regelen. En de arduino de rest laten doen :). De arduino kan dan met TX RX outputs de 4 dimmers wel regelen, over rs232 dus. Heb je een mega arduino of een gewone?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Beide, maar wil de Mega gaan gebruiken uiteindelijk.
Gebruik nu de gewone om elke functie "apart" te testen.. :-)

Moet ook nog eens zien hoe ik precies UTP/netwerk/webserver het beste kan doen..

en ben natuurlijk ook nog eens de RealTime Clock module vergeten!

---

Ik zit ook nog te twijfelen over dimmer gedeelte
sommige zeggen SSR's andere triac's ..

[ Voor 15% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-05-2012 13:40 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Realtime clockmodule is ook erg intensief, kan je die niet beter met een externe 1Hz pulse generator op een interrupt zetten? Denk dat dat minder processor intensief is, hoewel je programma er niet sneller van word denk ik..

Qua dimmer zou ik een Triac gebruiken. Word verreweg het meest gebruikt, geloof dat KaKu het ook met Triac's doet. Denk dat het daardoor ook de meest goedkope oplossing is. Maar ben niet op de hoogte van de prijzen van SSR's.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
de RTC is voor als de stroom uitgaat. zodat ik nog steeds de juiste datum/tijd weet.
in principe wordt dit enkel opgevraagd als milis onder X tijd is.

of dat was toch de logica er achter

[ Voor 11% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-05-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar die dimmers moeten dus PWM output zijn? Dat is niet bepaald intensief voor een atmega, afhankelijk van hoeveel timers je voor andere dingen nodig hebt, en hoeveel timers je atmega heeft. Als je die PWM kan draaien op hardware, en een andere timer gebruikt om van 0-100 en 100-0 te gaan, zou dat toch niet veel resources moeten kosten. Je kan zelfs de overflow van je PWM timer kunnen gebruiken om de duty cycle te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
SanderPS3 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 13:10:
Ik denk dat je inderdaad je dimmer in een apart circuit moet gaan maken. Een dimmer maken is al vrij intensief voor een ATMega, laat staan 4 dimmers + de rest van de taken. Je moet gewoon een losse ATTiny die dimmers laten regelen. En de arduino de rest laten doen :). De arduino kan dan met TX RX outputs de 4 dimmers wel regelen, over rs232 dus. Heb je een mega arduino of een gewone?
Ik prop 3 kanaal dimmer met v-usb in 4KB avr, atmega48 bijvoorbeeld, en dan heb ik nog wat ruimte over. Heb dan dimmer die via pc software is in te stellen en die dag programma afloopt met de opgeven intensiteit per kanaal doorloopt. De kleinste atmega doet dat dus nog met gemak. Arduino heeft vrij forse atmega met 32Kb geheugen.

Ik heb heel aquarium computer met verschillende functie, 433Mhz zender voor kaku schakelaars, rtc, pH monitoren en loggen, 3x temperatuur sensor monitoren en loggen, 2x usart(1 voor FTDi chip en eentje voor ethernet), uitgebreid instel menu met meerdere lagen, uiteraard lcd erbij, en nog veel meer in 10.8KB gepropt van atxmega16a4. Om nog maar voorbeeldje te noemen.

Heb floats ontweken, floats nemen veel ruimte in en zijn traag, altijd vermijden! Alle berekening zijn in integer, voor float berekening heb ik alles keer 1000 gedaan en voor de weergaven trek ik dat uit elkaar, heeft eerst de hele getallen weer, dan punt en dan getal achter de komma. Met wat deel en aftrek weer kan dat geheel zonder floats

Nog tip leer hoe je poorten direct kan aansturen met C, en gebruik dat ipv arduino code. Je kan dan wel gewoon arduino omgeving blijven gebruiken hoeft dus niet ineens alles te leren hoe je avr programmeert en instelt, maar je kan dan wel bijvoorbeeld digitalWrite niet meer gebruiken en zo al heel wat snelheid winnen en ruimte. Dat kan met alle arduino functie overigens.

Edit/
RTC zoals ds1307 kost bijna geen code en snelheid, TWI(i2c) is geheel hardwarematig en kost bijna geen coderuimte, alleen het opvangen van de bytes moet je even klein stukje code voor maken. Arduino library die zijn lomp, dat zijn stukken code die vaak door andere arduino gebruikers gemaakt worden en zijn meestal niet meest efficiënt en zeulen hele hoop troep mee die niet nodig is. Kan beter eigen TWI code lib maken voor je projecten. leer je ook gelijk TWI interface. :)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 19-05-2012 16:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Ik heb tot een paar dagen terug niets anders gedaan dan alleen maar in C programmeren. Arduino is nieuw voor mij, heb altijd alleen maar geprogrammeerd in C rechtstreeks op een Atmega328P via een STK500 programmeren. En dan gewoon via AVR Studio icm WinAVR. Geheugen setten zodat een poort of pinnen van een poort uit of ingangen worden etc. etc. Dit heb ik jaren lang gedaan op die manier, en heel wat projecten mee gedaan :). Vervelende daarvan is dat je dus veel library's mist, waardoor je heel lang bezig bent om de simpelste dingen voor elkaar te krijgen. Vooral nu arduino steeds populairder word, worden er voor de nieuwe hardware vaak geen library's voor WinAVR geschreven.

Een tip om programma's nog sneller te laten lopen; leer programmeren in Assembly. Daarmee programmeer je echt rechtstreeks de registers van een uC en laat je programma's nog sneller lopen.

Echter is het zo dat je bij bijvoorbeeld een USART eerst een tijd bezig bent om al je registers e.d. goed te krijgen zodat de USART goed staat ingesteld. Bij arduino doe je dat simpelweg met begin.Serial(baud). Hierdoor word alles programmeren zoveel makkelijker.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik gebruik soms ook assembler voor bepaalde taken, lees niet lekker dus gebruik meestal c, maar moet het even echt snel dan komt er stukje assembler tussen.

Zijn vrij veel libs te vinden, en als je paar jaar hebt gebruik moet je toch ook wel zowat alles in een eigen code bibliotheek hebben? Neem aan dat je je eigen libs netjes bewaard?

De populair libs van Peter Fleury doen het gewoon prima, lcd en usart. Verder heeft atmel bergen met code voorbeelden op hun website staan, met app note en code exampels erbij.

Arduino is leuk maar nu ik alles in C en assembler doe wil ik echt niet meer terug, alle opzichten zou dat achteruit gang betekenen. Voor libs hoef ik het niet te doen in ieder geval, of ik port heb wel even snel of er bestaat er al eentje. Want arduino lib kan je meestal binnen elke minuten poorten naar C en andersom natuurlijk ook. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Ik heb inderdaad veel zelf de library's geschreven op basis van bestaande library's. De LCD library van Peter Fleury werkte bij mij verre van vlekkeloos en ben lang bezig geweest die werkend te krijgen op mijn ATMega168P. Heb inderdaad alles netjes bewaard en gebruik dat ook best nog veel. Maar het valt mij op dat voor de simpele dingen een arduino prima voldoet. Ik gebruik nu niet het standaard arduino bord maar stop gewoon een uno bootloader in mijn uC. USART en ADC library heb ik via docenten gekregen dus dat ging an zich ook prima.

Ben het wel met je eens hoor. Arduino is wat meer speelgoed en heb je het idee dat je in een zandbak speelt (als in, binnen de "muren" van arduino). Programmeer je gewoon zonder arduino rechtstreeks heb je meer vrijheid en meer controle over alles. Zo viel me meteen al op dat bijvoorbeeld de ADC van de arduino prima werkt, alleen heb je veel instellingen van die ADC niet meer onder controle (of in elk geval; ben er nog niet achter hoe ik dat moet aanpassen). Toch heb ik arduino over het algemeen sneller aan de praat. Maar dat komt waarschijnlijk omdat het meer uitgekauwd is dan de standaard library's. Wist trouwens niet dat er op de website van Atmel zelf ook library's stonden. Dank voor de tip :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:52:

Edit: Dus dan heb ik goed gelezen.

Heb een HFE van 750.
Ik wil max 95 ledjes aansturen, maar dat is variabel (kan minder zijn).
95 x 0.02A = 1,9A max
Laten we voor het gemak zeggen: 2A

Dan is het 2/750=0,0027

Moet ik de stroom dan tot 0,0027A beperken?

5volt @ 0,0027A is dan ongeveer 1850ohm?
Gebruik van een darlington is hier eigenlijk helemaal niet zo handig.
Je kan veel beter een N-channel logic-level mosfet gebruiken.
Even de sommen voor de Darlington. Ik heb wat berekeningen voorbij zien komen die niet tot de juiste oplossing leiden.
Je wil een BD681 gebruiken. Deze heeft een minimaal gegarandeerde Hfe van 750. Voor een Collectorstroom van 2A moet de basisstroom dus minimaal 2/750 = 2,7mA zijn. Geen probleem voor de microcontroller.
Voor berekening van de weerstand tussen de controller en de basis moet je echter wel rekening houden met de Vbeon, dus de spanning op de basis (tov de massa/emitter) bij de gewenste collectorstroom. Die is bij deze darlington maar liefst maximaal 2.5 Volt. (volgens de grafieken minder, ongeveer twee basis-emitter overgangen, maar voor de berekeningen MOET je altijd uitgaan van de minimaal of maximaal gegarandeerde waarden uit de datasheet).
Dus blijft er 2,5 volt over tussen de microcontroller en de basis. De benodigde weerstand is dus minimaal 2,5 / 0.0027 = 938 Ohm. Maak er 810 van dan heb je wat speling. Die 2,7 mA is voor de Arduino geen enkel probleem.

Nu de dissipatie in de darlington. De Vce(sat), dit is de verzadigingspanning over de collector-emitter is bij 2A collectorstroom volgens de datasheet maximaal 2,5 Volt. Worst-case, maar toch. (blijft er dus 12-2,5 = 9.5 volt over voor de LED's). Die 2,5 Volt bij 2A betekent 5 Watt dissipatie in de darlington. Dat is voor zo'n klein ding behoorlijk en je hebt dus een flinke koelvin nodig (stel < 8 *C/W voor maximaal 40 graden temperatuurverhoging van de koelvin).

Allemaal niet erg fraai. Beter gebruik je een logic level mosfet, bijvoorbeeld een IRLZ34N. (http://www.voti.nl/winkel/catalog.html)
Deze logic-level mosfet kan je direct met de Microcontroller aansturen. Deze fet heeft een Rdson van 0.035 Ohm, bij 2A betekent dit een dissipatie van 0.14 Watt. Die hoef je dus helemaal niet te koelen!!

Dan nog even een andere vraag: je schrijft dat je 95 ledjes wil aansturen, met 0.02A per led is dat 2A totaal. Hiermee suggereer je dat al die leds parallel komen te staan. Met een voeding van 12 volt (9.5 voor de leds als je een darlington gebruikt, ongeveer 12 als je een logic-level fet gebruikt) betekent dit dat je ook 95 serieweerstanden moet opnemen, een voor elke led. De spanning over de led is afhankelijk van het type (moet je dus opzoeken of meten) maar voor een rode led is dit meestal rond de 1.8 volt (andere kleuren gaan wel tot 3,5 volt).
Over de weerstand staat dan 12-1,8 = 10,2 volt (spanningsval over de fet kan je verwaarlozen, die is maar 2 x 0.035 = 0.07 volt). Al die serieweerstanden moeten dus een waarde hebben van 10.2 / 0.02 = 510 Ohm. Maar van de 24 Watt vermogen (2A x 12V) gaat zo wel 10.2 x 2 = 20.4 Watt op aan warmte in al die weerstanden. Niet erg efficiënt.
Beter zet je steeds een aantal leds in serie. Je hebt bijna 12 volt om mee te spelen. Zet bijvoorbeeld telkens 5 leds in serie. Dit betekent dat je dan 12=5x1.8 = 3 volt over de weerstand over houdt. Bij 0,02 A betekent dit een weerstandswaarde van 150 Ohm.
Dan zet je 19 van deze serieschakelingen in parallel voor in totaal 95 leds. Dan is de totale stroom 19 x 0.02 A = 380 mA. Dus een stuk efficiënter dan die 2A en je hebt veel minder weerstanden te solderen….

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 15:40

glashio

C64 > AMIGA > PC

Nieuwe versie is uit v1.0.1 Changelog

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Laatst online: 14:25

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb een arduino in mijn systeemkast zitten die icm een Dallas temperatuuropnemer de ventilatie van de kast regelt. Ik wil echter de waarden die van de temperatuursensoren van de processor (i5) en de videokaart (radeon 5770) die in windows te zien zijn via driversoftware gaan gebruiken om de ventilatie aan te sturen in plaats van de Dallas. Nu is de vraag: hoe krijg ik die waarden uit Windows en in de Arduino? Heeft iemand daar een idee over?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je kan stukje software schrijven voor op de pc die via com port de temperatuur doorzend naar de arduino, zo doen meeste mensen het. Kan bijvoorbeeld C# of VB daarvoor prima gebruiken, lekker laag drempelig en info over te vinden op het internet.
SanderPS3 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:14:
Ik heb inderdaad veel zelf de library's geschreven op basis van bestaande library's. De LCD library van Peter Fleury werkte bij mij verre van vlekkeloos en ben lang bezig geweest die werkend te krijgen op mijn ATMega168P. Heb inderdaad alles netjes bewaard en gebruik dat ook best nog veel. Maar het valt mij op dat voor de simpele dingen een arduino prima voldoet. Ik gebruik nu niet het standaard arduino bord maar stop gewoon een uno bootloader in mijn uC. USART en ADC library heb ik via docenten gekregen dus dat ging an zich ook prima.
Dat is wel heel apart dat je lang bezig bent geweest met lcd lib, die dingen zijn heel simpel opgebouwd. Je stuurt gewoon wat bits uit op paar pinnen en meer is het niet, heb die laats zelf geschreven voor atxmega serie(opvolger/grote broer van de atmega serie) omdat daar geen 4bit lcd lib voor bestond. Bij lib van peter hoef je alleen paar definities aan te passen en hij doet het op elke atmega en attiny.
Ben het wel met je eens hoor. Arduino is wat meer speelgoed en heb je het idee dat je in een zandbak speelt (als in, binnen de "muren" van arduino). Programmeer je gewoon zonder arduino rechtstreeks heb je meer vrijheid en meer controle over alles. Zo viel me meteen al op dat bijvoorbeeld de ADC van de arduino prima werkt, alleen heb je veel instellingen van die ADC niet meer onder controle (of in elk geval; ben er nog niet achter hoe ik dat moet aanpassen). Toch heb ik arduino over het algemeen sneller aan de praat. Maar dat komt waarschijnlijk omdat het meer uitgekauwd is dan de standaard library's. Wist trouwens niet dat er op de website van Atmel zelf ook library's stonden. Dank voor de tip :).
Je kan alles nog gewoon aanpassen, arduino is niks anders dan berg C functies.

In de map hardware\arduino\cores\arduino vind je alle files met de arduino functies in C uitgewerkt(en soms assembler). ADC staat zit in de wiring_analog.c file. :)

[ Voor 80% gewijzigd door mad_max234 op 27-05-2012 18:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Laatst online: 14:25

almightyarjen

When does the hurting stop?

mad_max234 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:42:
Je kan stukje software schrijven voor op de pc die via com port de temperatuur doorzend naar de arduino, zo doen meeste mensen het. Kan bijvoorbeeld C# of VB daarvoor prima gebruiken, lekker laag drempelig en info over te vinden op het internet.
Het stukje VB om de com-poort aan te sturen lukt nog wel. Het gaat me meer om het uitlezen van de core-temp van de CPU. Ik kan daar ook maar weinig over vinden op het internet... Iemand een idee?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
het wil bij mij niet echt lukken om een ATtiny 2313 te programmeren met een arduino uno R1.
ik gebruik de arduino ide 1.01 op windows 7.
ik heb deze tutorial gevolgt. http://www.ernstc.dk/arduino/2313.htm en nu krijg ik de volgende error als ik blink sketch wil uploaden.
en vervolgens gebeurt er niks.
code:
1
2
3
4
Binary sketch size: 796 bytes (of a 2,048 byte maximum)
avrdude: Yikes!  Invalid device signature.
         Double check connections and try again, or use -F to override
         this check.

edit: probleem opgelost, bleek dat ik ground niet verbonden had met ground op de arduino maar met vin..... |:( :+

[ Voor 81% gewijzigd door dragon9114 op 04-06-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
almightyarjen schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:12:
[...]

Het stukje VB om de com-poort aan te sturen lukt nog wel. Het gaat me meer om het uitlezen van de core-temp van de CPU. Ik kan daar ook maar weinig over vinden op het internet... Iemand een idee?
Dat kan gewoon via System.Management waar je ook alle andere systeem waarde vandaan kan halen als ik me niet vergis. CPU temperatuur gaat toch ook via WMI?

http://geekswithblogs.net.../using_wmi_in_csharp.aspx

Hoe je dat doet in VB weet ik niet, gebruik alleen C#.

Edit/
MS heeft gewoon voorbeeld pagina, één van de eerste plekken waar je als eerste behoort te zoeken. ;)

MSDN: Win32_TemperatureProbe class (Windows)

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2012 17:13 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 01:52
Een arduino topic op tweakers :D met mensen die er verstand van hebben, hulde!

Het zal wel simpel zijn, echter krijg ik het niet opgelost.

Ik speel al een tijdje met arduino en nu wil ik mijn eerste code in een attiny45 zetten met de een arduino uno board als isp.

Alles lukt ik krijg de code erin, alleen reageerd hij anders dan verwacht.
Nu heb ik de meest basic arduino code erin gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/*
  Blink
  Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.

This example code is in the public domain.
 */

void setup() {                
  // initialize the digital pin as an output.
  // Pin 13 has an LED connected on most Arduino boards:
  pinMode(1, OUTPUT);     
}

void loop() {
  digitalWrite(1, HIGH);   // set the LED on
  delay(2000);              // wait for a second
  digitalWrite(1, LOW);    // set the LED off
  delay(2000);              // wait for a second
}

En deze werkt ook niet als verwacht.
Het ledje blijft circa twee seconde aan, en gaat daarna een tiende van een seconde uit.
Ik gebruik arduino 1.0 software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt niet zomaar arduinocode in een attiny laden. Je zult de code moeten herschrijven zodat 't overeen komt met de attiny's ideeën over pins en dergelijke. Plus allicht zullen die timer functies (delay()) niet meer kloppen als je een andere mcu gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
A ik ging er vanuit dat arduino dat voor mij oploste, dat werd ook gesuggereerd in alle tutorials. Vanzelfsprekend heb ik wel het pinnummer aangepast.
Sterker nog, hier doet hij het ook :
YouTube: How to Program an ATtiny using the Arduino

[ Voor 32% gewijzigd door Bill_E op 03-06-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Heb je bij board ook wel de het goede "board" geselecteerd? Welke bootlader heb je erin gebrand?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
Attiny45 met internal 1mhz klok als Board.
De bootloader is de standaard meegeleverde in de software, waar er onder de functie hartbeat een aanpassing gedaan moet worden in een delay.

Als ik de code aanpas naar bijvoorbeeld 3 seconde, dan gaat hij ook netjes 3 seconde aan blijven en even een fractie van een seconde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:34

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb zelf een tijd lang programmeren gedaan en ik zit eraan te denken om dit weer op te pakken maar ik ben erg roestig. Nu wil ik een Arduino bordje halen en nu zie ik de Arduino UNO staan bij Conrad. Ik zie alleen dat de topicstart volgens mij al een tijdje hier niet meer is bijgewerkt? :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 22:11

LoneWolf

Just a Byte

hmmm conrad is ook prijzig en heeft niet veel andere onderdelen,

ik zou eens kijken bij bv iprototype.nl en onze chinese vrienden van dealextreme (zoek op arduino daar)

Heb de arduino zelf hier in nl gekocht met wat bedrading (een setje met jumperwires en solide draad) wat ledjes enz, , en de rest zoals prototype boardje en breadboards en lcdshield, dht11 temp sensor enzo komt allemaal van DX. Werkt prima, en dx levert momenteel vrij vlot, 16 dagen na bestelling in huis (tot nu toe al 3x)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
Als je helemaal niets hebt, dan zou deze http://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit set een mooi startpunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:34

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zeer awesome advies. Die starterkit is wel handig idd. :) erg bedankt!

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Pagina: 1 ... 14 ... 96 Laatste