Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:02
Ik heb een arduino uno SMD

ook heb ik er meteen een lan module bij besteld
op de achterkant staat LC STUDIO
er zit een enc28j60 chipje op en de connector is een hr911105A
Wat kan ik hier precies mee? Kan ik hem het zelfde gebruiken als het originele arduino ethernet shield? Ik weet ook niet hoe ik hem aansluit, heeft iemand een handleiding hoe je zo'n module moet gebruiken?

bedankt! (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enc28j60 stop je tussen de Arduino en je bekabelde ethernet. Het draait op 10Mb.
Aansluiten:

LAN module -> Arduino

Wol -> Not Connected
Vcc -> supply voltage; 3V3
Int -> interrupt output, Pin 2 Ethershield / PD3 Ethercard
clkout -> Not connected or programmable clock output (XTAL1 / PB6 ?)
Gnd -> ground

SCK -> Pin 13 - SCK
SO -> Pin 12 - MISO
SI -> Pin 11 - MOSI
CS -> Pin 10 Ethershield library / Pin 8 ethercard library

Je kunt niet de standaard ethernet shield library gebruiken, maar wel de ethercard library en de ethershield. Die moet je apart downloaden en in je IDE omgeving stoppen. Ethershield wordt niet meer ondersteund, maar werkt nog wel in de Arduino 1.0 omgeving. De ethercard library wordt nog wel actief ondersteund. Beide libraries worden geleverd met duidelijke voorbeelden, maar let op de verschillen bij het aansluiten van de pinnetjes. Zelf gebruik ik nog de ethershield library. De 3,3V aansluiting van de Arduino levert voldoende stroom voor de lan module, level shifters voor het omzetten van 5V naar 3,3V en omgekeerd zijn niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:41

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik ben eerst maar eens begonnen met het bestellen van een fatsoenlijke soldeerbout zodat ik weer wat leer solderen voordat ik een Arduino haal. :P

Eind van de week een Weller 40W soldeerstation met bout thuis staan. Ik moet nog wat losse componenten halen maar ik zag al dat DX mijn vriend is in dat compartement.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10

Rhapsody

In Metal We Trust

Heeft er iemand al eens gespeeld met e-ink displays? Ik kan, behalve een mini-ding op Sparkfun, nergens een fatsoenlijk display vinden...

Volgens mij moet ik een e-reader uit elkaar gaan halen...

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Gisteren geprobeerd zelf een ISP shield in elkaar te zetten maar ik krijg steeds de melding

Yikes! Invalid device signature.

Als ik een bootloader probeer te burnen. Voor zover ik weet probeer ik de standaard bootloader te burnen voor een Arduino met 16 MHz kristal. Er zit op het zelfgebouwde shield geen kristaloscillator. Kan dit de oorzaak van het probleem zijn?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
TNW schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:36:
Gisteren geprobeerd zelf een ISP shield in elkaar te zetten maar ik krijg steeds de melding

Yikes! Invalid device signature.

Als ik een bootloader probeer te burnen. Voor zover ik weet probeer ik de standaard bootloader te burnen voor een Arduino met 16 MHz kristal. Er zit op het zelfgebouwde shield geen kristaloscillator. Kan dit de oorzaak van het probleem zijn?
Zie je ook wat die signature is? In Arduino 1 en verder kun je bij je preferences de "verbose" mode aanzetten voor het uploaden.
Als je signature 0x000000 terug krijgt dan communiceert je chip niet goed. Dit kan komen door het verkeerd aansluiten van je ISP-lijnen maar ook door het ontbreken van een kristal als dan nodig is (voordat de nieuwe bootloader erop staat). Een gloednieuwe ATmega heeft niets nodig (draait op de interne oscillator), maar een chip die van een Arduino-bord komt zal geconfigureerd zijn om een extern kristal te gebruiken.
Als je wel een signature doorkrijgt kan het zijn dat de target-chip niet dezelfde is als verwacht. In de Arduino software (of avrdude als je dat direct gebruikt) moet je dus dezelfde chip selecteren als degene die je aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 22:11

LoneWolf

Just a Byte

Als je Hier op de Arduino site kijkt zie je hoe het kan zonder een kristal.
Maar ! dit alles werkt niet bij een arduino UNO board.... (volgens de site)

[ Voor 5% gewijzigd door LoneWolf op 05-06-2012 13:59 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

BocraM schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:46:
[...] In Arduino 1 en verder kun je bij je preferences de "verbose" mode aanzetten voor het uploaden.
Als je signature 0x000000 terug krijgt dan communiceert je chip niet goed.
Bedankt, daar ga ik vanavond eens mee aan de slag...

Edit:

Uiteindelijk twee Arduinobordjes die ik had aan elkaar geknoopt, zoek nog wel eens uit wat er met mijn schildje mis ging, met succes twee chips van bootloader voorzien :)

[ Voor 21% gewijzigd door TNW op 06-06-2012 23:58 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Ik heb overigens de 1e stap gezet in een robotje met de arduino :
[YouTube: http://youtu.be/nlcTf-bP7ys?hd=1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
LoneWolf schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:05:
hmmm conrad is ook prijzig en heeft niet veel andere onderdelen,

ik zou eens kijken bij bv iprototype.nl en onze chinese vrienden van dealextreme (zoek op arduino daar)

Heb de arduino zelf hier in nl gekocht met wat bedrading (een setje met jumperwires en solide draad) wat ledjes enz, , en de rest zoals prototype boardje en breadboards en lcdshield, dht11 temp sensor enzo komt allemaal van DX. Werkt prima, en dx levert momenteel vrij vlot, 16 dagen na bestelling in huis (tot nu toe al 3x)
Arduino koop je bij? Arduino! :D

15 euro heb je al Arduino Duemilanove w/ Atmega328 of voor 16 euro een Arduino Leonardo, en de Arduino uno kost je 20 euro. Heb je orginele en koop je hem bij de mensen die arduino hebben opgezet en spek je niet een of andere tussenpersoon of andere fabrikant.

http://store.arduino.cc/ww/

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 05-06-2012 20:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 01:52
Om mijn eigen probleem even te updaten. Ik was gewoon met de verkeerde weerstanden aan de slag. Bij inschakelen zakte de voeding in en resette de Attiny zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik ben bezig met een muziekspeler op basis van embedded Linux. Werkt allemaal prima, maar ik heb nog een user interface nodig. Daarvoor wil ik graag een Arduino via USB gebruiken, ik heb een /dev/ttyUSB0 aangemaakt en als ik die tail, krijg ik alles te zien wat de Arduino uitspuwt. Wat ik nu zoek, is een manier om vanuit de Arduino commando's in Linux uit te voeren.
NB: omdat het een embedded systeem betreft, kan/wil ik niet teveel nieuwe software/scripttalen installeren - het systeem weegt nog geen 2 MB. Oplossingen via Perl of Python zijn dus niet echt een optie..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

mad_max234 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:20:
[...]

Arduino koop je bij? Arduino! :D

15 euro heb je al Arduino Duemilanove w/ Atmega328 of voor 16 euro een Arduino Leonardo, en de Arduino uno kost je 20 euro. Heb je orginele en koop je hem bij de mensen die arduino hebben opgezet en spek je niet een of andere tussenpersoon of andere fabrikant.

http://store.arduino.cc/ww/
Ik denk dat je voor 24 euro niet veel spekt hoor voor een UNO.... en vandaag besteld morgen in huis... in het geval van iprototype, waar ik hem besteld heb(mits op voorraad natuurlijk)... denk dat je dat via arduino.cc nog wel wat langer duurt... en de verzendkosten er bij..... helaas geeft ie het niet aan voor het bestel proces, maar dat zal zeker geen 4 euro of minder zijn denk ik....

Tja en voor de rest DX is goedkoper..... voor wat simpele test dingen en zo als proto shields, ga ik geen 15-20 eur betalen voor een printplaatje met wat pinnen en 2 ledjes hier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Demoniac schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:03:
Ik ben bezig met een muziekspeler op basis van embedded Linux. Werkt allemaal prima, maar ik heb nog een user interface nodig. Daarvoor wil ik graag een Arduino via USB gebruiken, ik heb een /dev/ttyUSB0 aangemaakt en als ik die tail, krijg ik alles te zien wat de Arduino uitspuwt. Wat ik nu zoek, is een manier om vanuit de Arduino commando's in Linux uit te voeren.
NB: omdat het een embedded systeem betreft, kan/wil ik niet teveel nieuwe software/scripttalen installeren - het systeem weegt nog geen 2 MB. Oplossingen via Perl of Python zijn dus niet echt een optie..
Je kan toch gewoon elke willekeurige taal die je wilt pakken, en dan de virtuele compoort uit lezen? Het werkt blijkbaar allemaal, enkel nog UI erbij. Dan kan je je Arduino als er wat te melden is iets op de USB compoort zetten, of je kan je programma de Arduino pollen om de huidige status van de UI, en dat gewoon gebruiken in je programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Laatst online: 07:02
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:43:
De enc28j60 stop je tussen de Arduino en je bekabelde ethernet. Het draait op 10Mb.
Aansluiten:

LAN module -> Arduino

Wol -> Not Connected
Vcc -> supply voltage; 3V3
Int -> interrupt output, Pin 2 Ethershield / PD3 Ethercard
clkout -> Not connected or programmable clock output (XTAL1 / PB6 ?)
Gnd -> ground

SCK -> Pin 13 - SCK
SO -> Pin 12 - MISO
SI -> Pin 11 - MOSI
CS -> Pin 10 Ethershield library / Pin 8 ethercard library

Je kunt niet de standaard ethernet shield library gebruiken, maar wel de ethercard library en de ethershield. Die moet je apart downloaden en in je IDE omgeving stoppen. Ethershield wordt niet meer ondersteund, maar werkt nog wel in de Arduino 1.0 omgeving. De ethercard library wordt nog wel actief ondersteund. Beide libraries worden geleverd met duidelijke voorbeelden, maar let op de verschillen bij het aansluiten van de pinnetjes. Zelf gebruik ik nog de ethershield library. De 3,3V aansluiting van de Arduino levert voldoende stroom voor de lan module, level shifters voor het omzetten van 5V naar 3,3V en omgekeerd zijn niet nodig.
Thanks!! Ik kan weer even aan de slag (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
LoneWolf schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:22:
[...]

Ik denk dat je voor 24 euro niet veel spekt hoor voor een UNO.... en vandaag besteld morgen in huis... in het geval van iprototype, waar ik hem besteld heb(mits op voorraad natuurlijk)... denk dat je dat via arduino.cc nog wel wat langer duurt... en de verzendkosten er bij..... helaas geeft ie het niet aan voor het bestel proces, maar dat zal zeker geen 4 euro of minder zijn denk ik....

Tja en voor de rest DX is goedkoper..... voor wat simpele test dingen en zo als proto shields, ga ik geen 15-20 eur betalen voor een printplaatje met wat pinnen en 2 ledjes hier.....
Je hebt gelijk, verzendkosten lijken nogal hoog te zijn. Maar heb zo hekel aan die dozenschuivers, en die verkapte reclame steeds in topics, lijkt wel of er iemand steeds actief van die winkel is op fora om naam steeds te spammen.

Koop hem dan bij een van de andere shops die ook nog eens goedkoper is!
http://www.pieterfloris.nl/shop/category.php?id_category=7

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

@ Mad Max,
en die verkapte reclame steeds in topics, lijkt wel of er iemand steeds actief van die winkel is op fora om naam steeds te spammen.
Het lijkt er op dat je dit nu zelf doet... met die link naar die andere winkel...

Ik spam niet voor een winkel, niet voor iprototype noch voor DealExteme, heb er geen enkel baat bij, heb er alleen positieve ervaring mee, en ben vooral prijsbewust. (als ik ergens een paar euro voordeel kan halen door bv verzendkosten vrij te bestellen, is dat zo 5 euro die ik weer kan uitgeven aan mijn hobby)

Overigens is die shop die jij noemt helemaal niet goedkoper, de Uno is 15 cent goedkoper daar.... MAAR daar betaal je 5 euro verzendkosten, bij iProtoype momenteel niet... (en anders nog maar 3,95) dus dan vraag ik me af of JIJ wel subjectief bent...

Heb bij beide shops een vrij standaard setje in de winkelmand gedaan, UNO, draden set (m/f, mm, 3rollen draad) , mini breadboard, extra headers, male headers, en ben dan bij de door jou genoemde shop al 5,50 euro duurder uit. zit er nog geen ledje of shield bij...

Verder heb ik een aantal dingen vergeleken even bij beide shops, veel arduinos zijn 10-40 cent geodkoper inderdaad maar bv een screw shield kost 2 euro meer daar, jumperwires 10 stuks zijn daar gewoon 1 a 2 euro de 10 duurder, losse componenten zijn duurder daar, headers kosten 1,75 tov 1,29 en bv een standaard protoshield hebben ze er al niet (wel alleen de print, dus ongesoldeerd)

Ik weet niet waarom jij zo fel reageert als iemand aangeeft waar het goedkoper is, maar het is nogal ongefundeerd imho.

bericht hieronder is voor mij een reden om de arduino dus bij een nederlandse shop te bestellen, zo kan ik er snel mee aan de slag, voor een goede prijs dus. Ik bestel mijn Arduino zelf dan ook niet bij DX, dat duurt me te lang, bovendien is dat dus ook de vraag of die 100% compatible is. (buiten dat dat dus echte nep is natuurlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door LoneWolf op 06-06-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

De webshop van Arduino zegt het volgende over bestellen. Alles is zonder BTW (dus er komt nog 19% bovenop). Als je besteld is er een levertermijn gemiddelod van 3 dagen in de EU. Dus dat betekend in principe n24 euro voor betalen met verzendkosten en dan heb je hemk nog dezelfde week.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:51
Een vraag : Ik ben bezig met seriële communicatie. Nu doe ik dat met serialEvent(); en zo word de hele regel text die binnenkomt opgeslagen in een string. Maar hoe breek ik die string op in losse bytes?

Dus stel ik stuur vanaf mac naar arduino : "schakelaar 1 aan". Dan wil ik dus dat mijn arduino "herkent" dat het nummer 1 staat voor schakelaar 1, en "aan" een boolean true maakt. Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij uit die string "schakelaar 1 aan", het nummer en het woord "aan" herkent? zodat hij schakelaar 1 aanzet ?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb inmiddels de Arduino Uno besteld en verwacht hem in de loop van volgende week. Ik ga vanaaf nog even mijn laptop inrichten ervoor (draai Ubuntu). Eerst even de taal 'leren' maar van wat ik las op de Arduino site is het een eitje. (ik heb in het verleden Assembler, Pascal, C en C++ gedaan).

Kan de arduino ook worden gebruik om andere chips te programmeren of dient het alleen als eigen chip voor de aansturing naar andere elektrnosche circuits en dingen zoals LCD's?

Verder heb ik nog een serieel display thuis liggen. Ik ga daar natuurlijk even mee knutselen en aan te sturen via de Arduino. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
SanderPS3 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:41:
Een vraag : Ik ben bezig met seriële communicatie. Nu doe ik dat met serialEvent(); en zo word de hele regel text die binnenkomt opgeslagen in een string. Maar hoe breek ik die string op in losse bytes?

Dus stel ik stuur vanaf mac naar arduino : "schakelaar 1 aan". Dan wil ik dus dat mijn arduino "herkent" dat het nummer 1 staat voor schakelaar 1, en "aan" een boolean true maakt. Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij uit die string "schakelaar 1 aan", het nummer en het woord "aan" herkent? zodat hij schakelaar 1 aanzet ?
Een string in C is gewoon een char array. Als je dus een string hebt met de naam str dan is str[0] het eerste teken en de string eindigt bij de eerste '\0' vanaf het begin. De lengte is dus niet per definitie bekend en is iets wat je goed in de gaten moet houden want voor je het weet zit je in een ander stuk geheugen te schrijven.

Een standaard set string functies kun je gebruiken door string.h te includen. Lees ook: http://www.cplusplus.com/reference/clibrary/cstring/

In jouw geval zou deze functie handig zijn: http://www.cplusplus.com/reference/clibrary/cstring/strtok/
Daarmee kun je een string nemen en die op laten delen in losse stukjes die je dan een voor een kunt vergelijken en behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Heel erg dank voor de tips. Het is natuurlijk geweldig dat je de Arduino kunt gebruiken om andere chips te proggen zonder dat je ervoor weer een nieuw apart borje voor nodig hebt. Ik verwacht overigens mijn arduino in de eerste helft van deze week.Ik kijk er echt naar uit. Mijn laptop al voorbereid erop. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Op mijn arduino heb ik een webserver draaien waar ik commando's naar toe stuur. Deze commando's worden geïnterpreteerd en actie wordt er op ondernomen. Als ik bijvoorbeeld: http://192.168.1.25/lightswitch/lampa/turnon in de browser aanroep dan gaat er een lamp aan. Dit werkt echt geweldig. Het verzoek kost de arduino 150ms om uit te voeren en dan komt hij weer terug in zijn oorspronkelijke loop waar hij op de volgende opdracht wacht.

Tot hier nog helemaal geen probleem, maar nu heb ik een webpagina gemaakt waar ik d.m.v. jquery de pagina's aanroep, zodat als ik op een knop druk de lamp aan of uit gaat. Maar nu duurt de handeling ineens 1150ms, precies 1 seconde meer.

Na een tijdje debuggen kom ik er achter dat het mis gaat bij het stoppen van de EthernetClient in de Arduino. Schijnbaar blijft de verbinding nog open staan, want dit is het stuk waar het op mis gaat.
code:
1
2
while (status() != SnSR::CLOSED && millis() - start < 1000)
    delay(1);

In de jquery pagina staat de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$("#turnon").click(function(event)
    {
        $.ajax({
            url: 'http://192.168.1.25/lightswitch/grolsch/turnon',
            type: 'GET',
            success: function(res) {
                alert(res.responseText);
            },
            error: function (xhr, status) {
                alert(xhr.responseText);
            }
        });
    });

De alert van de error wordt ook alleen maar getoond, maar ik weet niet waarom hij dat doet. Firebug laat zien dat hij de pagina netjes in 140ms binnen haalt. Dus ik zou verwachten dat het dan goed zit, maar er blijft iets achter volgens mij.

Als ik in de browser op F5 blijf rammen (directe aanvraag dus) dan gaat het elke keer goed, maar bij jquery gaat het vaak mis. Heeft iemand hier ook problemen mee? :?

[ Voor 21% gewijzigd door 4Real op 14-06-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
LoneWolf schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:04:
@ Mad Max,

[...]

Het lijkt er op dat je dit nu zelf doet... met die link naar die andere winkel...

Ik spam niet voor een winkel, niet voor iprototype noch voor DealExteme, heb er geen enkel baat bij, heb er alleen positieve ervaring mee, en ben vooral prijsbewust. (als ik ergens een paar euro voordeel kan halen door bv verzendkosten vrij te bestellen, is dat zo 5 euro die ik weer kan uitgeven aan mijn hobby)
Zie verdacht veel dezelfde winkel genoemd worden, is zelfs een gebruiker met die naam. Als het om het geld alleen gaat moet je helemaal niet bij dit soort winkels zijn, koop dan gewoon arduino kopie voor 10 euro, zoveel verschil kan er niet inzitten, handje vol componenten en twee ic die al het werk doen. Of beter bouw gewoon je eigen arduino clone, leer je ook gelijk hoe simpel zo bordje in elkaar steekt. ;)

Edit/
Onderdelen al helemaal niet bij dat soort winkels kopen, betaald gauw paar keer meer dan bij bepaalde andere winkels, kan nog beter bij grote winkel als mouser of farnell kopen. Gewoon links laten liggen, hoogsten je arduino bordje er vandaan halen maar meer ook niet. Zij kopen het bij mouser/farnell/china/ect in en vragen er gewoon iets meer voor, kan je beter zelf gelijk inkopen waar hun het vaak ook gewoon doen, alleen blijft er nog wat aan de stok hangen van de winkels.

En waarom ik reageerde is omdat mensen gewoon steeds hetzelfde advies krijgen, en dat is raar want winkel blink nergens op uit, niet op prijs, niet op aanbod, etc. Is dus wat vreemd dat bepaalde winkel steeds genoemd word en andere bijna helemaal niet.

Edit/
Zat nog even te denken, maar als je perse de originele wilt bij conrad verkopen ze voor 27.99, als je met ideal betaald heb je geen verzendkosten. Dat is wellicht nog goedkoper dan meeste andere webwinkels. Als je ook nog even wacht op 5 of 10% kortingsactie op alle producten dan heb je hem helemaal goedkoper. Conrad is wellicht ook iets goedkoper met component dan de arduino webshops, al is conrad niet echt goedkoop, maar de arduino webwinkels zijn gewoon heel duur met hun componenten prijzen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191789?WT.mc_id=gshop

[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 15-06-2012 15:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

@mad max, een adruino kloon is hier in nl niet zo snel te vinden, en die chineze klonen is maar de vraag of het 100% compatible is .
Ook heb ik ondertussen ervaring met hun service, en die is zeer goed te noemen, defecte/niet goed funcionerend onderdeel werd zonder meer vervangen/nagestuurd, geen gezeur, defecte onderdeel hoefde niet eerst terug. Bij andere shops is dat vaak wel anders, wordt je naar de fabrikant verwezen of moet je eerst de boel terug sturen op eigen kosten (waardoor je dan uiteindelijk erg duur uit bent)

Heb ondetussen ook zelf een arduino boardje gesoldeerd om op een robotje te plaatsen, daar hoeven geen shields op verder, bovendien nu de pins ook gelijk bruikbaar voor servos gemaakt (door gnd en 5v toe te voegen)

Een arduino uno zelf is gewoon makkelijker om dingen uit te proberen mbhv shields. Ik heb gewone losse onderdelen zoals 1307 rtc, ds18b20 tems sensors ook bij de electroverzendboer vandaan. Daar maak ik dan bv een rtc shield mee, en heb ook andere shields wel uit china vandaan, de chinezen solderen nog altijd netter als ik, en voor minder geld...
Op deze manier kan ik snel onderdelen combineren om een project uit te werken qia software, werkt het en wil ik het daadwerkelijk bouwen, dan komt de pook te voorschijn, en worden de printkes gemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door LoneWolf op 16-06-2012 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Kan eigenlijk niks incompatibel zijn aan arduino, bevat helemaal niks wat roet in eten kan gooien, arduino is niks meer dan usb naar serial(ftdi of atmega) en atmega als hoofd chip, verder doet het printje niks dan pinnen naar buiten leiden.

Die "service" is gewoon wettelijk verplicht en is dus geen service maar gewoon handeling, enige wat niet wettelijk is en eventuweel onder "service" valt is dat je het kapotte onderdeel niet op hoefde te sturen, maar dat hoeft bij veel andere winkels ook niet. Heb al paar keer gehad dat er verkeerd onderdeel geleverd werd en mocht ik gewoon houden, laatst nog 8 BNC connector verkeerd geleverd gekregen en mocht die ook houden en kreeg netjes dezelfde dag nog de juiste opgestuurd, en dan gaat het niet om spullen de stuk zijn. En voor die prijzen die hun rekenen voor componenten kunnen ze je er wel paar opsturen en verdienen ze er nog aan. :D

Edit/
DS13xx zijn dure chips, kan beter andere RTC gebruiken, voor kleine 75cent heb je een 100% pin compatibele RTC bij mouser. Snap niet dat men steeds grijpt naar ds, komt denk dat dat arduino community achter paar standaard library aanlopen en er amper nieuwe bijkomen. Laat me raden je gebruikt de time date library?

edit/
De MCP7940N kost je 6.10 euro per 10, komt nog 19% bwt bij. Of 76 cent per stuk, plus btw.

Edit/
Heb de datasheet eens vergeleken en de MCP7940N lijkt ook geheel software compatibel te zijn, geheugen adressen zijn hetzelfde voor het opvragen van tijd en datum, kan de arduino ds library waarschijnlijk gewoon gebruiken. Alleen heeft de MCP7940N het overige geheugen wat vrij is van de 64k waar de RTC's over beschikken in gebruik voor twee alarm, dat heeft de ds1307 niet. Kan wel het geheugen gebruiken van de ds1307 voor iets anders, is gewoon benaderbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2012 12:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Tja die "wettelijk verplichte" garantie is bij sommige gewoon ver te zoeken. En als je daarvoor eerst aangetekend je defecte onderdeel moet terugsturen, dan wordt iets van 10 a 20 euro al gauw duur.

Ik noem het goede service als ze zonder het onderdeel eerst terug te willen gewoon direct een nieuwe sturen.

En die chinezen vergeten nog wel eens bv een chip te programmeren, zoals de atmega8 op de arduino uno klonen.... Dan zit je met een niet werkend board. Voor 90% van de kopers een groot probleem, omdat de arduino ws de 1e kennismaking met dat soort boards is en die hebben niet ff een avr/iscp programmer liggen.
(ik ook niet )

jij gaat geheel uit van iemand die er veel kennis van heeft, zoals met je aversie tegen de 1307 en time library.

De vraag voor aanschaf van de arduino werd gesteld in 1e instantie door iemand die er mee wil beginnen, die zal daar aan dat soort adviezen weinig hebben.

Als je eenmaal weet hoe alles werkt en zelf eea kan programmeren, dan kan je wel erder gaan kijken en mbhv datasheets zelf uitvogelen hoe je iets maakt of ergens zelf een library voor schrijven.

Het was mijn bedoeling om iemand te helpen, niet iemand het bos in te sturen met ingewikkelde zaken zoals keuze voor welke chip te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Meeste ebay verkopers sturen je dan gelijk nieuwe op en mag je de andere houden, laatst nog kennis die ph probe had besteld op ebay, kreeg er eentje met korter draad dan die in de advertentie stond, mocht de oude gewoon houden. Die gasten doen vaak alles voor goede verkoopcijfers, uiteraard wel bij grote verkoper met veel reviews bestellen dan zit je eigenlijk altijd goed mocht er iets fout gaan.

En bij arduino kan er net zo hard iets fout gaan, geen enkele garantie dat die het wel doet. Kan 100 bordje in china bestellen en doen ze het allemaal, en koopt er eentje bij arduino en die doet het niet, zegt totaal niks als het gaat om menselijke fouten of productie fouten.

ik koop elke maand meerder keren spullen in china en gaat altijd goed, is altijd met veel zorg ingepakt en verzending klopt altijd tot nu toe.

Edit/
Nee te dure kitjes aansmeren help iemand op weg, ja geld uit de portemonnee toveren. :D Stuur hem dan naar goede winkel waar de onderdelen uit de kit ook te koop zijn voor stuk minder. Of beter koop gericht wat je nodig heb, die kinderachtige testjes uit zo kit ben je zo op uitgekeken, en kan je ook voor fractie van de kosten zelf uitvoeren. Boekjes die er soms bijzitten zou ik nog niet gratis weggeven, er zijn vele beter artikelen gratis te vinden op het internet. Ook hele beginners boekjes worden gratis aangeboden, legaal uiteraard.

Wel raar dat je zegt prijs bewust te zijn en dan deze dure winkels adviseren. :?

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2012 16:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor een eerste kan het wel handiger zijn om bij een wat betrouwbaardere winkel te kopen. Simpelweg omdat de Chinezen wel relatief vaker bijvoorbeeld slechte soldeerverbindingen hebben, dat is niet heel handig bij je eerste Arduino.

Maar verder is de service van de gemiddelde ebay winkel een stuk beter dan de service bij de gemiddelde gewone winkel. Er wordt eigenlijk maar op twee punten geconcureerd tussen ebay winkels: prijs en rating. En dan sturen ze dus gewoon liever direct een nieuwe op als jij zegt dat het niet goed werkt, dan dat hun rating minder wordt. IIG zolang je het over kleine dingen hebt, als je iets van een paar honderd euro koopt willen ze waarschijnlijk wel de oude terug hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik had het eerste instantie niet over China, dat is later erbij gekomen als optie. Ging dat er veel al steeds zelfde naam word genoemd, en er tig andere winkel zijn die arduino verkopen tegen dezelfde prijs. En dat lone wolf rede opgaf dat die prijs bewust was, toen kwam china naar voren als je echt om euro verlegen zit is dat nog het goedkoopste. Ik heb mijn arduino en clones ook gewoon bij Nederlandse webwinkels gehaald.

Wellicht optie om gewoon lijst te maken met arduino winkels, zet die in de startpost, krijgt elke winkel even veel aandacht en moeten ze zichzelf op prijs en aanbod onderscheiden. Niet omdat gebruikers steeds zelfde advies geven. En even voor de duidelijkheid ik heb hier ook geen enkel belang bij, behalve dat me mede leden niet steeds zelfde winkel advies krijgen.

En ik deel je mening over ebay, zeker de grote verkopers doen het heel erg goed en geven hele goede service en hun zijn het niet wettelijk verplicht dat is pas echt service, immers vallen hun niet onder EU wetgeving en voeren wij het zelf in.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Ik adviseer geen dure winkes, je lijkt dat niet (willen?) te begrijpen, heb dat al eerder uitgelegd, gaf alleen aan dat conrad, waar desbetreffende persoon die een arduino wou kopen over begon, te duur was, iproto was op dat moment de goedkoopste optie, aangezien je daar ook geen verzendkosten betaalde op dat moment, met wat ik al aangaf, het voordeel, van vandaag bestellen, morgen thuis, en gewoon een originele arduino.

Dat scheelde ruim 5 euro, verder was de winkel die jij noemde over het algemeen duurder als hun, en je betaalde er (op dat moment) 5 euro meer verzendkosten....
Dus wie adviseert er te dure winkels ?

Ik reken verzendkosten nog altijd mee of een winkel goedkoper is als een andere.... Zo kan ik het ook.... 10ct per artikel goedkoper zijn en dan de verzendkosten gewoon wat hoger....

Over kopen in china:
Is mijn bordje uit china stuk binnegekomen, dan duurt het weer 14 dagen voor ik een nieuwe heb. Bij een nederlandse firma heb ik de nieuwe de dag er na in principe....... Dat is zeker als je begint met zo iets gewoon prettig.

En ebay verkopers doen wel veel voor hun rating, maar zodra het de 20 dollar/euro,passeert willen ze allemaal dat je spul eerst terugstuurd is mijn ervaring... Nou dat kost net zoveel als product zelf, als het al niet meer is, en dus niet gouw interessant.

Overigens adviseer ik niemand een kit hoor ? Weet niet waar je dat vandaan haalt, en heb zelf aangegeven dat ik shields ook gewoon uit china haal, bv via DX.
Losse onderdelen bestel ik meestal in de states of duitsland,, of via ebay indien dat nog wat meer voordeel bied. 10 stuks ds1307 voor 4,95 bv.

Verder is het vaak een kwestie van beetje rondkijken, en combineren. Want als je ergens bestelt en een onderdeel is daar duurder, is het dan wel,goedkoper het ergens anders te bestellen, want dan betaal je ook ws. dubbele verzendkosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb uiteindelijk mijn Arduino Uno ook niet gehaald bij Conrad. Niet alleen was deze duur, de versie had een andere layout met embedded chip. Ik heb liever een Arduino variant waar de chip op een voetje zit (zoals ik dus nu heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

4Real schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:29:
Op mijn arduino heb ik een webserver draaien waar ik commando's naar toe stuur. Deze commando's worden geïnterpreteerd en actie wordt er op ondernomen. Als ik bijvoorbeeld: http://192.168.1.25/lightswitch/lampa/turnon in de browser aanroep dan gaat er een lamp aan. Dit werkt echt geweldig. Het verzoek kost de arduino 150ms om uit te voeren en dan komt hij weer terug in zijn oorspronkelijke loop waar hij op de volgende opdracht wacht.

Tot hier nog helemaal geen probleem, maar nu heb ik een webpagina gemaakt waar ik d.m.v. jquery de pagina's aanroep, zodat als ik op een knop druk de lamp aan of uit gaat. Maar nu duurt de handeling ineens 1150ms, precies 1 seconde meer.

Na een tijdje debuggen kom ik er achter dat het mis gaat bij het stoppen van de EthernetClient in de Arduino. Schijnbaar blijft de verbinding nog open staan, want dit is het stuk waar het op mis gaat.
code:
1
2
while (status() != SnSR::CLOSED && millis() - start < 1000)
    delay(1);

In de jquery pagina staat de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$("#turnon").click(function(event)
    {
        $.ajax({
            url: 'http://192.168.1.25/lightswitch/grolsch/turnon',
            type: 'GET',
            success: function(res) {
                alert(res.responseText);
            },
            error: function (xhr, status) {
                alert(xhr.responseText);
            }
        });
    });

De alert van de error wordt ook alleen maar getoond, maar ik weet niet waarom hij dat doet. Firebug laat zien dat hij de pagina netjes in 140ms binnen haalt. Dus ik zou verwachten dat het dan goed zit, maar er blijft iets achter volgens mij.

Als ik in de browser op F5 blijf rammen (directe aanvraag dus) dan gaat het elke keer goed, maar bij jquery gaat het vaak mis. Heeft iemand hier ook problemen mee? :?
Ik heb een zelfde soort opstelling en heb het zo opgelost:

Direct na de bodytag heb ik dit staan:

code:
1
<iframe name="hiddencontent" id="hiddencontent" style="visibility: hidden"></iframe>

En dan op een button voor aan bijvoorbeeld het volgende:

code:
1
<div style="cursor:pointer;" onclick='new function() { frames["hiddencontent"].window.location = "http://192.168.178.15/?1"; };' class="buttonaan" target="rightside"> AAN </div>

Hopelijk heb je er wat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Laatst online: 26-08 20:08
4Real schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:29:
...
...
Als de alert in de error methode van de Ajax request weergegeven wordt, betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat de http response code anders is dan 200, een 404 bijvoorbeeld. Je moet even in de documentatie van jQuery duiken om erachter te komen waardoor de error methode nog meer aangeroepen wordt. Sommige frameworks ondersteunen bijvoorbeeld ook dat als de server een json met daarin success:false terug geeft, de error methode aangeroepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gisteren wat Arduino spul besteld en vannochtend binnen.. 8)
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/1429/ilpm.jpg
en de eerste 'sketch' werkte gelijk.. blink :*)

tip : http://iprototype.nl/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Laatst online: 26-08 18:25
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:26:
gisteren wat Arduino spul besteld en vannochtend binnen.. 8)
[afbeelding]
en de eerste 'sketch' werkte gelijk.. blink :*)

tip : http://iprototype.nl/ ;)
Wat is dat blauwe ding met dat metaal er boven op wat er rechts op de foto staat?

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuperSjoerd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:59:
[...]

Wat is dat blauwe ding met dat metaal er boven op wat er rechts op de foto staat?
ik denk dat je die 5 positie schakelaar bedoeld.
( http://iprototype.nl/prod...hes/5-way-selector-switch )
degelijk schakelaartje wel.. 8)

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/7366/testingj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/2567/testing2s.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Laatst online: 26-08 18:25
die bedoelde ik ja, thnx

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:51
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:35:
[...]

[afbeelding]
Is dat het grafische SPI display van iProtoype?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SanderPS3 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:15:
[...]

Is dat het grafische SPI display van iProtoype?
idd [ nu wil ik dit ook nog is voor elkaar krijgen ]

'Host your Arduino sketches on the cloud and use our next-gen compiler to build and debug your sketches from your browser.'
coming soon : codebender

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 18:37
Dw1-nl schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:10:
[...]
Als ik nu op dwain.nl/thuis op Lamp 1 aan of uit klik doet deze een request via jQuery naar de Uno en deze zet de desbetreffende lamp aan of uit en bevestigd dit in de return en mijn webserver vangt dit op en schakelt tussen aan en uit. Natuurlijk word er ook nog eventueel gebruik gemaakt van de standaard afstandsbediening van het Klikaan Klikuit systeem daarom heb ik ook een 443Mhz ontvanger gekocht zo ga ik controleren of ik door middel van de afstandsbediening de lamp schakel en dit via de Uno naar mijn webserver sturen.
Ziet er al heel leuk uit!
Ik ben onlangs begonnen met ongeveer hetzelfde icm arduino.

Momenteel lees ik een 3-fasen KWh meter uit via een S0 uitgang. Deze pulsjes worden geteld en zo kan ik realtime het verbruik laten weergeven alsook grafieken genereren.

Nu de technische kant:
Ik doe vanuit mijn Arduino een HTTP GET (of POST) request naar mijn webserver en plaats deze waarden in een MySQL database via een PHP script.

Op zich werkt dit best goed en betrouwbaar (afgaand van mijn database entries). Toch verzend ik geen ACK ofzo terug naar de Arduino, dus als er iets fout loopt ben ik voor die periode mijn data kwijt.
Op de planning staat nog logging naar een onboard SD kaartje, die ik dan vanaf mijn webserver terug zou kunnen uitlezen om weggeschreven data te verifieren.
Op welke manier verstuur/controleer jij je data naar en van je server? Serieel of via ethernet?
Input van ander tweakers is uiteraard ook heel erg welkom!

PS: dit weekend begin ik met de aansturing van mijn algemene verlichting. De Arduino kan dan de status (aan/uit) uitlezen en aansturen vanaf een webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:21
Ik heb net een Arduinio UNO gekocht in een kit om wat te klooien en te leren, met het doel een besturing te maken voor een zonneboiler voor warm water, vloerverwarming + logger van alle data, incl kWh en gasmeter (daar komt in de toekemst nog een ethernet shield voor om het via de PC te kunnen monitoren, soort SCADA systeem wil ik er van maken)

Arduino doet alleen niet wat ie moet doen helaas, sommige schakelingen werken absoluut niet, waarden die ik uitlees vliegen op en neer als ik in de buurt van het bord kom met m'n vingers en functies werken wel/niet of omgekeerd.... Heb maar ff een mailtje gestuurd naar de leverancier, volgens mij is er iets niet helemaal goed...

Ach, kan ik me in ieder geval verdiepen in de programmatuur, heb neuwelijks ervagin met programmeren dus een leuke uitdaging.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien neem je wat teveel dingen tegelijk? Ik weet niet hoe ervaren je met programmeren bent, maar voor zo'n hoeveelheid zaken die je wilt monitoren zou ik eerst beginnen met alle zaken apart te programmeren en troubleshooten.

Welke sensoren doen raar als je er te dicht bij komt? Draden zitten wel goed en maken geen kortsluiting of zijn niet goed geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe zit het met de voeding? Alles via de Arduino voeding of ook nog een andere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:21

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

reddo schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:36:
waarden die ik uitlees vliegen op en neer als ik in de buurt van het bord kom met m'n vingers en functies werken wel/niet of omgekeerd....
Klinkt alsof je last hebt van storing. Maak je wel gebruik van pull-up danwel down weerstanden? Staat uitgelegd in YouTube: Tutorial 03 for Arduino: Electrical Engineering Basics. Vanaf 06:36 zie je goed wat er mis kan gaan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:21
Ik ga eerst de besturing doen, zonder monitoring; Eerst 2 temperaturen (top collector en top boiler), 1 pomp (curculatiepomp collector/boiler). Later nog een extra pomp voor de vloerverwarming met magnetische 3-weg klep om te wisselen tussen CV of boiler gestuurd ahv de temperatuur in de boiler. Als dat gaat gaan we verder met kWh/Gasmeterlezen en trending.

Draden zitten goed. Het is zelfs zo gek dat als ik met m'n hand in de buurt van een terminal kom als er een prg in zit waarmee bijvoorbeeld een led op pin13 worst aangestuurd hij aan gaat.... erg vaag.

Had er een prog in met een lichtsensor op een AI en die uitlezen op de PC. Waarde vloog heen en weer als ik maar in de buurt van de arduino kwam (en dan niet de lichtinval veranderde natuurlijk...)

Nu ben ik niet helemaal Noob, was in een verleden nog bevoegd om aan spul tot 1000V te werken en heb ook veel met besturingen en programmeurs gewerkt en cursussen basis PLC en regeltechniek gedaan. Tevens veel inbedrijfstellingen gedaan van machines met besturingen dus op zich zou het wel moeten gaan lukken.... Anders heb ik nog een collega achter de hand die de hele dag programmeert in C...

En yep, pulldowns waar nodig. Die tutorials van hem had ik al gevonden :)

Voeding van de simpele dingen met alleen een LED lopen gewoon via de USB. Nog geen zwaardere dingen er aan gehangen.

[ Voor 14% gewijzigd door reddo op 14-07-2012 23:29 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09
SnowDude schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:36:
Zijn hier meer mensen met problemen met het orginele Ethernet shield?

Ik heb een programma draaien die elke minuut een get request doet naar een webserver. (De webserver schrijft dan de gegevens weg in een MySQL database.) Maar na een tijdje loopt de ethernet interface gewoon vast en dan moet ik de Arduino echt van de spanning afhalen voordat mijn ethernet interface weer reageerd.

De arduino zelf loopt gewoon door maar onderstaande code springt dan elke keer naar de else loop.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
void SendData() {
    Serial.println("connecting...");

// if you get a connection, report back via serial:
    if (client.connect(server, 80)) {
        Serial.println("connected");
        // Make a HTTP request:
        client.print("GET /updatedb?t1=");
        client.print(Temp1);
        client.print(&t2=");
        client.print(Temp2);
        client.println(" HTTP/1.0");
        client.println();
        client.stop();
    } 
    else {
        //  you didn't get a connection to the server:
        Serial.println("connection failed");
    }
}
Heb eindelijk het probleem gevonden.

In mijn code deed ik een http request, en de server gaf een lege HTML pagina terug. De denk fout die ik maakte was dat een lege html pagina, niet gelijk is aan helemaal geen data. Hierdoor liep de buffer van de w5100 chip langzaam vol, en daardoor liep hij vast. De oplossing is na dat je de Request doet, moet je even wachten (ik doe 100ms) zodat de response van de server in de buffer staat, en doe dan een client.flush waardoor de buffer weer leeg is.

Mijn programma loopt sindsien al 2 weken zonder problemen. :)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik wil als hobby proberen om een kleinschalig arduino "domotica" systeempje te bouwen met de volgende onderdelen:

Uno
Temperatuur/luchtvochtigheids sensor
LCD (evt met lichtsensor voor backlight)
230V relais (5v schakelbaar)
Ethernetshield om via een website/interface de boel uit te kunnen lezen en de relais handmatig te kunnen schakelen.

Nu is mijn kennis van C redelijk basic dus ik vroeg me af of er ergens leesvoer is wat een beetje op dit systeem is afgesteld al dan online of een boek. Het meeste wat ik tegenkom gaat niet verder dan wat ledjes en schakelaartjes aansluiten of meer richting robotica.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik zit al tijdje te loeren op dat Arduino-gebeuren. Het is dat ik krap in tijd zit momenteel anders was ik al lang aan het prutsen. Nou zag ik net op Facebook van DealExtreme hun nieuwste Arduino setje bestaande uit maar liefst 37 sensoren:

Afbeeldingslocatie: https://www.dealextreme.com/productimages/sku_142834_1.jpg

https://www.dealextreme.c...r-module-kit-black-142834
das een boel Arduino. Interessant?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Dat is echt een mooi setje als je wat wilt gaan spelen met de arduino. :9~
Als ik weer wat tijd heb bestel ik em misschien wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
naaitsab schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:15:
Ik wil als hobby proberen om een kleinschalig arduino "domotica" systeempje te bouwen met de volgende onderdelen:

Uno
Temperatuur/luchtvochtigheids sensor
LCD (evt met lichtsensor voor backlight)
230V relais (5v schakelbaar)
Ethernetshield om via een website/interface de boel uit te kunnen lezen en de relais handmatig te kunnen schakelen.

Nu is mijn kennis van C redelijk basic dus ik vroeg me af of er ergens leesvoer is wat een beetje op dit systeem is afgesteld al dan online of een boek. Het meeste wat ik tegenkom gaat niet verder dan wat ledjes en schakelaartjes aansluiten of meer richting robotica.
Ik doe een zelfde soort project, alleen niet om mijn huis te automatiseren, maar mijn aquarium. Ik gebruik onder andere een aantal DS1820 temperatuur sensoren, een DS1307 RTC een BMP085 I2C Barometer.
Mijn ervaring met C was ook niet echt groot, maar door gewoon wat te spelen met de voorbeelden, en een beetje de Arduino playground door te spitten (http://arduino.cc/playground/) kom ik toch heel ver. Hoewel ik zeker weet dat een ervaren programmeur een aantal dinge anders en beter zou aanpakken. Nadeel is wel dat ik een aantal delen regelmatig helemaal overnieuw heb moeten schrijven, maar ook daar leer je van.

Het enige dat ik echt heb moeten leren is hoe de Arduino omgaat met Array's, pointers en strings.

Mijn ervaring is trouwens dat als je een ethernetshield en een LCD met een library als u8glib tegelijk gebruikt, dat je dan redelijk snel tegen de geheugen grens aan loopt. Daarom, en natuurlijk om de extra poorten ben ik overgestapt naar een Mega.

Voor mijn relais gebruik ik 2 van deze bordjes: http://www.ebay.nl/itm/Ne...es_ET&hash=item3f18870f8b
Kosten bijna niets en ze werken goed. Ze zijn alleen inverted, pin high is relais verbroken, pin low is relais gesloten.

En om het echt fancy te maken gebruik ik tegenwoordig een Adafruit color touch LCD, deze hangt niet direct aan de mega, maar draait als shield op mijn Uno, en die is gekoppeld als I2C slave device aan de Mega.

Ik gebruik mijn Linux server voor de datalogging, ik doe vanuit de arduino een GET request naar mijn apache php server, en die schrijft mijn logging weg naar een MySQL database. Hierdoor is mijn website veel flexibeler en uitgebreider.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat vinden jullie trouwens van de nieuwe (goedkopere) Leonardo? Ik vind het een beetje jammer dat ze de formfactor zo laten lijken op de Uno's, waardoor een hoop mensen zullen verwachten dat de shields gewoon uitwisselbaar zijn. Zie ook de comments: http://www.sparkfun.com/products/11286

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Roamor schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:11:
Wat vinden jullie trouwens van de nieuwe (goedkopere) Leonardo? Ik vind het een beetje jammer dat ze de formfactor zo laten lijken op de Uno's, waardoor een hoop mensen zullen verwachten dat de shields gewoon uitwisselbaar zijn. Zie ook de comments: http://www.sparkfun.com/products/11286
De meeste shields zijn ook gewoon uitwisselbaar, alle Arduino shields die met de Mega werken, werken ook gewoon op de Leonardo. Alleen niet Arduino shields die SPI gebruiken door de gewone headers kunnen voor problemen zorgen, maar die werken ook niet op de mega! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:40:
Ik zit al tijdje te loeren op dat Arduino-gebeuren. Het is dat ik krap in tijd zit momenteel anders was ik al lang aan het prutsen. Nou zag ik net op Facebook van DealExtreme hun nieuwste Arduino setje bestaande uit maar liefst 37 sensoren:

[afbeelding]

denk het wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Ik heb onlangs een arduino-ethernet gekocht. Het ding heeft alleen geen USB port maar enkel een serial-header. (plaatje)
Kan ik nu gewoon de 9pins rs232 D'Sub connector van een usb -> serial converter hier op aansluiten? (nou ja, via een tegenconnector dan :) )

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

elTigro schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:50:
Ik heb onlangs een arduino-ethernet gekocht. Het ding heeft alleen geen USB port maar enkel een serial-header. (plaatje)
Kan ik nu gewoon de 9pins rs232 D'Sub connector van een usb -> serial converter hier op aansluiten? (nou ja, via een tegenconnector dan :) )
Als je je eigen linkje volgt en doorleest:

Programming
It is possible to program the Arduino Ethernet board in two ways: through the 6 pin serial programming header, or with an external ISP programmer.

The 6-pin serial programming header is compatible with FTDI USB cables and the Sparkfun and Adafruit FTDI-style basic USB-to-serial breakout boards including the Arduino USB-Serial connector. It features support for automatic reset, allowing sketches to be uploaded without pressing the reset button on the board. When plugged into a FTDI-style USB adapter, the Arduino Ethernet is powered off the adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Die had ik gelezen ja, maar ik weet dus niet zo goed wat een FTDI-style basic usb to serial breakout board is. Is dat een standaard usb to serial converter of is dat echt een protocol aangeboden door dat FTDI bedrijf?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat zou ik niet doen, rs232 gebruikt 12 volt, dan sloop je hem. Je moet een usb -> ttl adapter hebben. Weet even niet of dat op 5volt of 3.3 volt nodig is. Deze past precies op de connectoren op het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Laatst online: 13:16
He mensen, vraagje.. jullie weten dat vast wel.
Ik ben helaas tot nu toe met de arduino niet verder gekomen als een ledje laten knipperen omdat ik gewoon simpelweg geen idee had om iets te maken.

Nu heb ik iets gevonden...

Mijn auto heeft stuurbediening, hiermee wil ik mijn car pc bedienen.
Nu heb ik een interface gekocht die op de communicatie lijn mee kan luisteren : http://www.reslers.de/IBUS/index.html

Dit zou plug and play moetten zijn want er zijn al programma's geschreven om met deze interface van de stuurbediening een toetsenbord macro uit te sturen.. dit werkt heel leuk in notepad bv maar niet in de frontend van mijn Car-pc ( Centrafuse ) omdat deze geen send keys ondersteund. ( met een echt toetsenbord kan ik dus bv met de letter 'n' naar het volgende nummer gaan. dit werkt!)

Nu heb ik al uitgezocht hoe de interface werkt, deze ontvangt een signaal vanaf de bus lijn van de auto en zet deze om naar een hexadecimale output.

Als ik dus bijvoorbeeld Volume up indruk op mijn stuur, komt er uit de interface via een serial naar usb verbinding de volgende code :<50><04><68><32><11><1F>

Klopt precies volgens dit lijstje van een website :

50 04 68 32 11 1F(Vol+)
50 04 68 32 10 1E(Vol-)
50 04 68 3B 08 0F (Prev)
50 04 68 3B 01 06(Next)

Dus mn Arduino Uno moet een hexadecimale code inlezen en zich vervolgens als een HID toetsenbord gaan gedragen en bv bij code 50 04 68 32 11 1F de toets N uitsturen..

Kan dit ? Zoja kan iemand me een tip geven waar te beginnen ?
Dit moet volgens mij heel simpel zijn maargoed

Alvast bedankt mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kan prima. Je zal een buffertje moeten maken waarbij je kijkt of de eerste 3(constante) bytes aankomen, gebeurd dit, dan wacht je nog 3 bytes en kijk je wat er moet gebeuren. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Ja.. hier was ik al bang voor..

Geen id waar ik moet beginnen met zoiets .. Crap..
Hoop te leren nog :(

Zou je mij mischien willen helpen met de code ...?
Of een linkje waar ook zoiets gebruikt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en aangezien ik niet precies weet hoe hier de verhoudingen liggen wil ik me eerst verontschuldigen.
Het is namelijk zo dat ik met micro's bezig ben maar dat is (helaas) geen arduino maar een parallax.
Dit komt omdat ik geheel zelfstandig met elektronica ben begonnen zonder 'medegebruikers' van werk of school en parallax was dus mijn keus ongeveer 3 jaar geleden.
Nu is dit uiteraard een arduino-topic dus mocht het zo zijn dat mijn post ongewenst is dan heb ik daar begrip voor en zal dit verder laten rusten. Ook is het geen bezwaar natuurlijk als iemand me verwijst naar een ander beter passend topic. :)

ok, laat ik mijn post dan maar afmaken ook.
De vraag is namelijk of jullie dit met arduino achtergrond ook herkennen want ik zag wel dat de programmeer-taal heel anders is maar niet onoverkomelijk verschillend.

Deze schakeling heb ik opgebouwd :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6J4eAl.png

Met als opdracht om identiek als bij p12 een extra led bij te zetten op p14 die dan omgekeerd werkt aan p12.
dus p12=1 dan p14=0
Ik heb daarvoor dit programmaatje gebruikt :
' {$STAMP BS2}
' {$PBASIC 2.5}

DEBUG CLS
INPUT 7
OUTPUT 12
OUTPUT 14
DO
OUT12=IN7
OUT14=IN7
TOGGLE 14
DEBUG HOME, "THE STATE OF p7 IS ", BIN IN7,CR,CR
DEBUG "THE STATE OF p12 IS ", BIN OUT12,CR,CR
DEBUG "THE STATE OF p14 IS ", BIN OUT14,CR,CR
LOOP
Nadeel ervan is dat door de opdracht toggle 14 deze pen als die laag moet zijn zwak zichtbaar knippert omdat p14 eerst gelijk wordt gezet aan p7 en dan pas inverteert en ook al doorloopt dit programma slechts in milliseconden toch is het gek genoeg wel te zien.
Daar moet ik dus nog wat anders op verzinnen maar ken lang niet alle pbasic-commando's om dit even snel te regelen.

Nou, ik hoop dat jullie deze toevoeging toch leuk vonden maar nog meer wat ik eigenlijk wilde vragen is of dit korte programmaatje voor jullie als arduino-gebruikers makkelijk te volgen is of is dit vergelijken zoals de engelse taal met de duitse bijvoorbeeld ?

Overigens, de debug commando's hebben geen invloed op de werking, dit is enkel nodig om op je scherm te laten zien wat de status is van de diverse pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 19:46
Na aanleiding van vorige project waarmee ik met bluetooth 8 relais kon schakelen. Heb ik een versie 2 gemaakt.
4 leds bestuurd door 4 toggle knoppen en een klein stukje RGB strip met 3 sliders. Dit is weer met bluetooth aangestuurd van af een Galaxy Siii.

YouTube: Leds aangestuurd door Galaxy s 3

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stef110 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:43:
Na aanleiding van vorige project waarmee ik met bluetooth 8 relais kon schakelen. Heb ik een versie 2 gemaakt.
4 leds bestuurd door 4 toggle knoppen en een klein stukje RGB strip met 3 sliders. Dit is weer met bluetooth aangestuurd van af een Galaxy Siii.

YouTube: Leds aangestuurd door Galaxy s 3

stef
COOL ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb net de hoorn van een servo eraf gehaald, deze op de 90 graden gezet, er met het schroefje een splitpennetje op de as gezet en er een kartonnen kaartje erachter bevestigd die dan een gradenboog doorloopt van 0 tot 180 in stapjes van 15 graden per keer.
Nu nog een programmaatje erbij verzinnen die dit doorloopt.
o ja, en een usb-scoopje erbij aansluiten die dat dan in beeld brengt.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcT2n45G6bUpnrzy_akQP9_AoaSKft1GSh-1EDnNIRnm1DX9aJiF

leuke video trouwens, ik hoor ineens overal dat ze met een ipod een quadcopter kunnen gaan besturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
kitao schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 05:03:
leuke video trouwens, ik hoor ineens overal dat ze met een ipod een quadcopter kunnen gaan besturen
Dat is er al vrij lang:
YouTube: Parrot AR.Drone Quadricopter Controlled by iPhone, iPad, or iPod touch

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dit programma heb ik zelf geschreven om een servo in stappen van 15 graden na iedere 1.5 seconden een boog van 180 graden te doorlopen in een eindeloze loep.
Dit geldt trouwens niet voor iedere servo, de waardes kunnen verschillen per type en zelfs onderling bij dezelfde types.
Het is geen hightech maar wie weet het begin van een zelfgebouwde RC-Quadcopter als ik de lotto win :/

http://www.parallax.com/S...d=ProductName,ProductName

' What's a Microcontroller - ServoCenter.bs2
' Doorloop gradenboog

'min=180
'max=1130

'0=230
'90=650
'180 =1070
'stappen van 70 komt overeen met 15 graden (1070-230)/12 = 70

' {$STAMP BS2}
' {$PBASIC 2.5}

counter VAR Word
duration VAR Word

DEBUG "Program Running!", CR
DO
FOR duration = 230 TO 1070 STEP 70
FOR counter = 1 TO 75
PULSOUT 14, duration
PAUSE 20
NEXT
NEXT
LOOP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Nu online
Goede middag, ik heb dit topic ook op sk gezet, verwacht daar eigenlijk minder reacties dan hier.Ik zou wat willen experimenteren met de arduino uno r3 in combinatie met een display, arcade buttons, relais en wat leds. Ik ben compleet onbekend met deze materie en vind het leuk om wat te knutselen.

Als ik de volgende onderdelen bestel, heb ik hier dan genoeg aan:

- Arduino Uno r3 (http://samenkopen.net/action_product/363919/231961)
- Arduino LCD1602 LCD keypad module (kan direct op breadboard worden aangesloten?) (http://samenkopen.net/action_product/363919/226391)
- Breadboard (http://samenkopen.net/action_product/363919/92660)
- Relais module, 4 relais uitbreidingskaart (kan deze direct op breadboard / uno worden aangesloten?) (http://samenkopen.net/action_product/363919/914652)
- Bread draadjes met stekertje (http://samenkopen.net/action_product/363919/203615)
- 25 x green 6000mcd 3mm LED (http://samenkopen.net/action_product/363919/956719)
- 100 x plastic LED clip voor 3mm LEDs (http://samenkopen.net/action_product/363919/632157)
- 25 x Blue 4000mcd 3mm LED (http://samenkopen.net/action_product/363919/490332)
- 25 x Red 2000mcd 3mm LED (http://samenkopen.net/action_product/363919/848889)
- 25 x White 6000mcd 3mm LED (http://samenkopen.net/action_product/363919/846289)
- 50 x 82 Ohm weerstanden voor de leds ()5-3,3) / 0,02 = 85 Ohm) (http://samenkopen.net/action_product/363919/749532)
- Schakelaar single line switch (http://samenkopen.net/action_product/363919/129630)
- Voeding 2A 12V adapter (http://samenkopen.net/action_product/363919/101031)

Kunnen deze onderdelen worden aangesloten op de uno en mis ik dan verder niks qua bedrading etc?

Alvast bedankt voor alle hulp / tips =)
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:35:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Waar heb jij die arcade knoppen besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik zou het zo niet doen in ieder geval als ik nog helemaal onbekend was met de materie om dan in 1 keer zoveel leds te kopen. Ok, het hangt ervan af waar je woont en of er een elektronicazaak in de buurt is en voor de prijs hoef je het ook niet te laten maar wat wil je gaan doen met 100 leds met clips ?

Ook lijkt de voeding me iets aan de hoge kant, volgens Antratek is dit de voeding die gebruikt wordt voor zowel arduino als parallax; de laatste heb ik in huis.
7,5V voeding (#ACDC7508)
ACDC7508 is een gestabiliseerde netadapter van 7,5V / 0,8A en is o.a. geschikt voor alle Parallax boards, Arduino Uno en Arduino Mega.
http://www.antratek.nl/Power-supplies.html
Zou zonde zijn als met die 12 volt/2A het hele bord begint te roken toch ?

Je schrijft er niet bij of je ook onbekend bent met de uno maar ervan uitgaande dat dit wel zo is zou ik toch eerst even wat voorbeelden gaan bekijken en testen voordat je 100 leds met relais aan elkaar gaat knopen.
Zelf ben ik ook van plan om een arduino naast de parallax erbij te nemen en begin dan gewoon weer opnieuw met de onderdelen die ik al heb van parallax en ga dan gewoon een boek erbij pakken zoals Getting started with Arduino die vast ook wel ergens te downloaden is of kijk anders op Arduino Playground :
http://arduino.cc/playground/

Dus wat ik wil zeggen eigenlijk, kijk eerst wat je wil maken in grove lijnen en bepaal dan ongeveer wat je nodig hebt, want zoals ik het nu inschat blijf je waarschijnlijk met 80 ongebruikte leds zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Nu online
kitao schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 03:25:
Ik zou het zo niet doen in ieder geval als ik nog helemaal onbekend was met de materie om dan in 1 keer zoveel leds te kopen. Ok, het hangt ervan af waar je woont en of er een elektronicazaak in de buurt is en voor de prijs hoef je het ook niet te laten maar wat wil je gaan doen met 100 leds met clips ?

Ook lijkt de voeding me iets aan de hoge kant, volgens Antratek is dit de voeding die gebruikt wordt voor zowel arduino als parallax; de laatste heb ik in huis.

[...]

http://www.antratek.nl/Power-supplies.html
Zou zonde zijn als met die 12 volt/2A het hele bord begint te roken toch ?

Je schrijft er niet bij of je ook onbekend bent met de uno maar ervan uitgaande dat dit wel zo is zou ik toch eerst even wat voorbeelden gaan bekijken en testen voordat je 100 leds met relais aan elkaar gaat knopen.
Zelf ben ik ook van plan om een arduino naast de parallax erbij te nemen en begin dan gewoon weer opnieuw met de onderdelen die ik al heb van parallax en ga dan gewoon een boek erbij pakken zoals Getting started with Arduino die vast ook wel ergens te downloaden is of kijk anders op Arduino Playground :
http://arduino.cc/playground/

Dus wat ik wil zeggen eigenlijk, kijk eerst wat je wil maken in grove lijnen en bepaal dan ongeveer wat je nodig hebt, want zoals ik het nu inschat blijf je waarschijnlijk met 80 ongebruikte leds zitten.
Bedankt voor je verhaal. 100 Leds is inderdaad wat veel maar 25 stuks is de minimale afname Doordat je 25 LEDS koopt voor een euro vind ik het zelf niet zo erg dat je dan een bulk over hebt. Ik zou nog wel i.p.v. 4 maar 3 kleuren kunnen nemen.

Qua voeding heb je gelijk, ik zou er ook voor kunnen kiezen om die voeding nog even te laten voor wat het is, in principe is alles toch te bekrachtigen middels USB?

Het idee was om ook voorbeelden van internet na te gaan bouwen. De onderdelen die ik heb uitgekozen, lcd, leds en drukknoppen vind ik genoeg om wat mee te stoeien, mocht ik dan later wat missen kan ik dat altijd nog bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb er ook niet erg veel ervaring mee hoor, ok ik heb die micro dan al 3 jaar maar die heeft ook ruim een jaar in de kast gezeten en ik heb braaf de voorbeeldjes gevolgd gewoon om te kijken hoe het werkt. Voorbeelden met lichtorgels ben ik nog niet tegengekomen. Ik vind dat ook niet erg, of ik nu 2 leds ziet knipperen of 20, zolang ik weet wie wat aanstuurt ben ik tevreden en zolang ik het principe begrijp vind ik het alleen maar mooi als dit met minimale componenten bereikt kan worden.
Maar goed, dat anderen er iets moois mee willen maken zoals lichteffecten op de muziek is ook te begrijpen natuurlijk en best leuk om te maken.
Zelf ben ik nu alles aan het herhalen om binnenkort hopelijk een robotje te bouwen zoals de boe-bot die ook voor arduino is gemaakt :

Over de voeding, ik weet dat niet zeker hoeveel de usb kan leveren, bij mij doet het board niks zonder externe voeding, dit is of een 9 volt batterij of die 7.5 volt adapter. Ik heb wel gelezen dat de arduino ook op de usb kan draaien maar met hele displays en relais kan dit zomaar niet genoeg zijn. Probeer ook een voorbeeld te vinden waar leds icm weerstanden en de uno worden gebruikt. Bij mij is de weerstandwaarde vaak 470 ohm met een led in serie op gnd terwijl de pin 5 volt afgeeft.
De led brandt dan prima terwijl bij 82 ohm jij natuurlijk veel meer stroom gebruikt.

Verder heb ik na zitten denken wat nu eigenlijk beter is, braaf de voorbeeldjes volgen of zelf inventief te gaan experimenteren.
Ik ben van het voorzichtige type maar dit hoeft niet voor iedereen de beste aanpak te zijn. Zo kan ik me voorstellen dat iemand denkt, ach die micro kost 'maar' 20 euro als die kapot gaat koop ik gewoon een nieuwe maar die luxe heb ik helaas niet, bovendien was mijn parallaxkitje met alles erbij al 150 euro (zie link) en wat ik helemaal niet wil is als de usb op de lap opblaast dus ik ben allang blij dat deze niet als voeding wordt gebruikt.
Maar er zijn vast genoeg anderen hier die dat peikfijn kunnen uitleggen aangaande de belastbaarheid enzo, soms duurt het enkel een tijdje voor je hier antwoord krijgt.
In ieder geval veel bouwplezier en vooral, kies je eigen manier van aanpak dan hou je er de meeste plezier in.
:)

(voordeel was wel dat ik meteen genoeg had voor vrijwel het hele jaar dus ik heb er niet veel meer bij hoeven kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 08:42
Heb laatst een 4x4 RGB matrix gemaakt die wordt aangestuurd door 3x TLC5940. En de laatste tijd beetje bezig geweest met dmx ontvangers enzo (Scrapdmx van GoT). en ik dacht om de 2 projecten samen te voegen tot een 16 kanaals RGB dimmer via dmx. Het was even zoeken voor een goede library die geen gebruik maakt van de timers die de TLC nodig heeft.

Vanavond zal ik foto's en meer informatie posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
nog een projectje met bluetooth en android:

YouTube: tracked platform controlled by angle of mobile phone

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FElektronica%2FRC%2F20120802_171218.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

stef

[ Voor 29% gewijzigd door stef110 op 02-08-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cverkooyen schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:25:
Alvast bedankt voor alle hulp / tips =)
Waar heb jij die arcade knoppen besteld?
http://iprototype.nl/products/kits/tactile-button-assortment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 08:42
4x4 RGB led project.

overzicht leds.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7274/7700054978_76004db272_z.jpg
DSC_4518 by tollygul, on Flickr

overzicht 3x TLC5940 drivers voor elk kleur 1 en de 16 kanalen sturen rechtstreeks 16 leds aan.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7274/7700053642_d9f3bfc144_z.jpg
DSC_4519 by tollygul, on Flickr

dradenbende :) (en ja ik had 2 draden verkeerd, opsporen duurde halfuur.)
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8142/7700052520_737a17e201_z.jpg
DSC_4523 by tollygul, on Flickr

Op een breadboard samen met arduino pro mini328 en een FT232RL printje als Open elec dmx512 zender ICM Freestyler.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8144/7700049308_8ea88a5263_z.jpg
DSC_4526 by tollygul, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zo, van ebay haal je voor €18 een Arduino Mega en voor €10 een Ethernetshield (probably clones, niet genuine), inclusief verzenden. Ze claimen overigens dat deze ethernetshields wél werken met de mega, blijkbaar in tegenstelling tot eerdere varianten. Het is wel erg verleidelijk zo het te bestellen, gewoon om ff mee te spelen/testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
MaChOmIdGeT schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 00:08:
He mensen, vraagje.. jullie weten dat vast wel.
Ik ben helaas tot nu toe met de arduino niet verder gekomen als een ledje laten knipperen omdat ik gewoon simpelweg geen idee had om iets te maken.

Nu heb ik iets gevonden...

Mijn auto heeft stuurbediening, hiermee wil ik mijn car pc bedienen.
Nu heb ik een interface gekocht die op de communicatie lijn mee kan luisteren : http://www.reslers.de/IBUS/index.html

Dit zou plug and play moetten zijn want er zijn al programma's geschreven om met deze interface van de stuurbediening een toetsenbord macro uit te sturen.. dit werkt heel leuk in notepad bv maar niet in de frontend van mijn Car-pc ( Centrafuse ) omdat deze geen send keys ondersteund. ( met een echt toetsenbord kan ik dus bv met de letter 'n' naar het volgende nummer gaan. dit werkt!)

Nu heb ik al uitgezocht hoe de interface werkt, deze ontvangt een signaal vanaf de bus lijn van de auto en zet deze om naar een hexadecimale output.

Als ik dus bijvoorbeeld Volume up indruk op mijn stuur, komt er uit de interface via een serial naar usb verbinding de volgende code :<50><04><68><32><11><1F>

Klopt precies volgens dit lijstje van een website :

50 04 68 32 11 1F(Vol+)
50 04 68 32 10 1E(Vol-)
50 04 68 3B 08 0F (Prev)
50 04 68 3B 01 06(Next)

Dus mn Arduino Uno moet een hexadecimale code inlezen en zich vervolgens als een HID toetsenbord gaan gedragen en bv bij code 50 04 68 32 11 1F de toets N uitsturen..

Kan dit ? Zoja kan iemand me een tip geven waar te beginnen ?
Dit moet volgens mij heel simpel zijn maargoed

Alvast bedankt mensen
Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je arduino moet dus een USB HID keyboard emuleren? Google levert wel wat resultaten op, lukt het daar niet mee? De leonardo zou USB HID keyboard moeten kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Klopt, maar hoe 'herken' ik het hexdecimale getal en koppel ik dit aan een keyboard shortcut..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
hallo arduino experts!

ik vroeg me wat af of het volgende mogelijk is met een arduino:

-rgb led aansturen, continue, mee knipperen met muziek en kleur veranderen.
-een soort media speler met jack input en eigen geheugen intern.
-accu spanning monitoren.
-een relais aan sturen dmv een knop om te wisselen accu en netspanning.
een afstandbediening als inputdevice.

weet iemand of dit kan? hoe maakt nog even niet uit aangezien als ik bevestigd krijg dat dit kan ik me eerst verder in zal moeten lezen. het zal trouwens in een kratradio ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Laatst online: 17:48
nelsch schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:54:
hallo arduino experts!

ik vroeg me wat af of het volgende mogelijk is met een arduino:

1-rgb led aansturen, continue, mee knipperen met muziek en kleur veranderen.
2-een soort media speler met jack input en eigen geheugen intern.
3-accu spanning monitoren.
4-een relais aan sturen dmv een knop om te wisselen accu en netspanning.
een afstandbediening als inputdevice.

weet iemand of dit kan? hoe maakt nog even niet uit aangezien als ik bevestigd krijg dat dit kan ik me eerst verder in zal moeten lezen. het zal trouwens in een kratradio ingebouwd worden.
1- ja, 2 - niet makkelijk, 3 - ja, 4 - ja.

1, 3 en 4 zelfs tegelijkertijd. Voor 2 is het misschien slimmer naar een raspberry pi te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
wheez50 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 23:51:
[...]

1- ja, 2 - niet makkelijk, 3 - ja, 4 - ja.

1, 3 en 4 zelfs tegelijkertijd. Voor 2 is het misschien slimmer naar een raspberry pi te kijken.
danku voor uw reactie, ik ga van de week op vakantie, maar naar mn vakantie word dit iets om in te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

http://iprototype.nl/products/arduino/shields/usb-host
Heeft iemand enig idee of dit ding compatible is met de ADK 2012 en AOA 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydream
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 09:24
cverkooyen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 06:55:
[...]

Bedankt voor je verhaal. 100 Leds is inderdaad wat veel maar 25 stuks is de minimale afname Doordat je 25 LEDS koopt voor een euro vind ik het zelf niet zo erg dat je dan een bulk over hebt. Ik zou nog wel i.p.v. 4 maar 3 kleuren kunnen nemen.
Ik heb geen idee of je nu specifiek deze LEDs wilt, maar iPrototype heeft al LEDs voor 15 cent of 52 cent voor de fellere variant.

Even in darkest of time, there will always be light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
MaChOmIdGeT schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:26:
Klopt, maar hoe 'herken' ik het hexdecimale getal en koppel ik dit aan een keyboard shortcut..
In het verleden ben ik bezig geweest om op een AVR een USB keyboard te emuleren. De Hex codes vind je in dit document: http://www.usb.org/developers/devclass_docs/Hut1_11.pdf (pagina 53)

Ik had destijds een USB keyboard gemaakt gebaseerd op dit voorbeeld: http://www.obdev.at/products/vusb/prjdetail.php?pid=5 Het nadeel van deze usb library was dat multimedia toetsen niet ondersteund werden. Ik weet niet of de leonardo dit wel ondersteund. Ik zou daarom beginnen met het testen van wat letters ipv meteen multimedia toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MaChOmIdGeT schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:26:
Kan je niet gewoon je arduino aan het gedeelte koppelen dat serieel die hex codes verstuurt? Dan verbind je hem gewoon met de UART en lees je dat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik heb een arduino en ik wil eigenlijk om de seconde dingen checken & controleren
dit kan ik doen door
code:
1
2
3
4
5
6
long int interval = -1;

if(interval==-1 || lastinit + 1000 < millis()){
//do stuff
interval=millis();
}

Nu om de 50dagen wordt milis gerest naar 0, dus dan gaat boven bestaande code op zijn gat vallen,

Wat is hier de courante oplossing voor? vanboven een extra check met
code:
1
2
3
4
if(millis() < lastinit){
// millis is gerest
lastinit = 0;
}

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
De nette methode is het gebruik van een timer met een interrupt.
De eerste hit op google als je zoekt op arduino+timer+interrupt: http://popdevelop.com/201...nterrupts-on-the-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amanoo schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:50:
http://iprototype.nl/products/arduino/shields/usb-host
Heeft iemand enig idee of dit ding compatible is met de ADK 2012 en AOA 2.0?
Kijk hier eens naar: http://www.circuitsathome.com/
Het sparkfun usb host shield is gebasseerd op die ze daar hebben ontwikkelt en verkopen. Als je er dan toch een koopt koop dan die van hun. De support is namelijk veel beter dan sparkfun want ze ontwikkelen er ook zelf aan door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Net mijn TFT touch shield van adafruit binnen! Vanavond maar weer lekker knutselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydream
Gister heb ik gezegd wat foto's van de aangekochte onderdelen hier te posten. Die foto's blijf ik jullie schuldig,
Wel heb ik alvast een voorproefje van het platform. Dat wil zegen; het is nog niet af, doordat één van de gaatjes waar een schroef doorheen moet te klein is gemaakt in de fabriek. Hier zal ik morgen, als ik wat meer tijd heb (hopelijk ) het gaatje wat groter boren of veilen. Als ik het platform in elkaar heb gezet volgen ook de andere onderdelen.

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120808/thumb/IMG_4918_t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120808/thumb/IMG_4919_t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120808/thumb/IMG_4920_t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120808/thumb/IMG_4921_t.jpg

Het lukt me hier niet goed er thumbnails van te maken door middel van eerste een url= tag, dan een img tag en dan weer een /url tag; maar deze linkjes werken ook. Ze linken door naar de afbeelding op volledige grootte. Had op de PC hier .JPG staan en na het overzetten stond er .jpg. Daar was ik niet van uit gegaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Skydream op 18-08-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Probeer Imgur eens als je die nog niet kent, daar kun je meteen op large thumbnail of small square klikken.

Hmm, ik wou een link plaatsen naar imgur.com maar die site is (alweer) in onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk om te zien en lezen dat de arduino nog 'leeft onder de tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydream
Zoals belooft, de overige foto's. Morgen moet ik eens beginnen met het uitzoeken hoe de elektronica bedraad moet worden. Daar heb ik eerlijk gezegd nog geen idee van, maar hopelijk helpt het Arduino Cookbook me een beetje verder en anders is er vast wel iets over te vinden op internet.

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4941.jpg Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4950.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4958.jpg Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4962.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4987.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4988.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_4996.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_5004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ilumeo.com/_extern/_twkrs/20120809/t/IMG_5016.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Skydream op 18-08-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat de beste manier is om de Arduino 2560 te koppelen met de FT4232?
Ik heb de FT-MOD-4232HUB, en ja, het makkelijkst is via de USB-poort.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Jazzper schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:40:

[afbeelding]

Heb hem ondertussen ook besteld. Ben wel nieuw met Arduino, maar denk juist daarom, dat het een leuke beginnersset is om met divers inputs te experimenteren.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Bedankt voor de tip, heb m als pdf binnengehaald eens kijken of ik er wat aan heb :)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skydream schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:01:
[...]

Ik heb geen idee of je nu specifiek deze LEDs wilt, maar iPrototype heeft al LEDs voor 15 cent of 52 cent voor de fellere variant.
25 leds voor 1 euro is niet duur. je zult er maar 6 nodig hebben
en het moeten kopen bij een elektronica/onderdelen winkel.

heb zelf nu een goedkoop adres voor de female headers met lange
pennen, extreme-robots.nl. bij de elektronicawinkel had ik voor 4,50
36 pennen. voor datzelfde geld heb ik nu 144 pennen (blokjes van8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 18:45
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:38:
Weet iemand wat de beste manier is om de Arduino 2560 te koppelen met de FT4232?
Ik heb de FT-MOD-4232HUB, en ja, het makkelijkst is via de USB-poort.
Volgens mij is de enige manier om die hub te gebruiken om hem via de USB poort aan te sturen. (Correct me if im wrong)

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Pagina: 1 ... 15 ... 96 Laatste