Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, elke poort (4 stuks) kun je apart definiëren. dus serieel, I2C of bitbang. lees de datasheet maar eens.
en de hub module, heeft dus 1 usb aan de ft4232, 1 aan de pennen, en 2 uitgangen. ik had hiervoor een nieuw topic geopend want het 4232 level is 3.3V en het arduino level 5V (zie mijn andere topic). mijn vraag voor dit forum komt eigenlijk voort omdat ik 2 seriele poorten en 1 usb poort nodig heb voor een project. en omdat ik dan nog 2 poorten (of channels) over heb, en ook nog eens 2 usb poorten. is het natuurlijk handig (en goedkoper) om die ft4232 als soort hub te gebruiken. en ook als eventueel testkastje. maar wat betreft de communicatie ben ik al er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydream
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 09:24
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:14:
[...]

25 leds voor 1 euro is niet duur. je zult er maar 6 nodig hebben
en het moeten kopen bij een elektronica/onderdelen winkel.
Je hebt gelijk. Ik had het bericht verkeerd geïnterpreteerd. Ik zag het als 25 leds voor 1 Euro per stuk, wat ik nogal prijzig vond.

Even in darkest of time, there will always be light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch Lion schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:05:
[...]

Volgens mij is de enige manier om die hub te gebruiken om hem via de USB poort aan te sturen. (Correct me if im wrong)
Het antwoord is ja en nee. Dit is gewoon een super-HUB waar je eindeloos mee kunt experimenteren.

Ja, je stuurt hem aan via de USB poort. Wat eruit gaat zijn 2 USB poorten, 1 USB op de pinnen en 4
vrij te programmeren poorten (I2C, Serieel, Bitbang) op de pinnen. Hij is vrij nieuw, en alleen via 1
leverancier te krijgen. voor 40,- ex. btw krijg je een heel luxe speeltje.

Wat ik eigenlijk bedoelde, welke type communicatie kan ik het beste gebruiken om de Arduino aan
te sluiten op die HUB. Mijn Arduino hoeft alleen maar ruwe data door te geven naar de PC.

Ik had voor een project nodig, 2 seriele poorten en 1 usb-poort voor audio in/output. Dit zelfbouwprojectje
had ik uit allemaal losse componenten op print gebouwd. Helaas teveel storingen, RFI etc. Hiervoor zocht ik dus de oplossing (bij toeval) in de FT-MOD-4232HUB. En deze gaf me veel meer mogenlijkheden.
Ik bouw dus het project opnieuw in een mooie kast. Tevens heb ik nog extra aanslutingen voor een I2C en een bitbang. Dit heb ik nodig voor een 2de (bijbehorend) project met de Arduino. Wat de USB van de Arduino betreft, die wil ik alleen gebruiken voor het inschieten van de software (toch maar 1-malig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Mijn laatste Arduino projectje, homemade Ambilight met 96 RGB leds. Ik maak gebruik van een 3 meter lange rgb led strip die wordt aangestuurd door Arduino. Met een klein c++ appje capture ik met 60fps het beeld en bereken de gemiddelde kleur per segment en naar het Arduino bordje gestuurd. Het uiteindelijk effect is boven verwachting en lijkt een soort extensie van de tv te zijn :)

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09
Echt super cool! Hoe capture jij het signaal? Wat voor interface gebruik je daarvoor?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enervate
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 00:24
Ziet er erg mooi uit, ben ook wel benieuwd hoe je dat signaal captured en verwerkt (is dat niet heel veel data?). 96 PWM signalen lijkt me ook niet heel simpel, welke µC/andere IC's gebruik je hier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
Het is eigenlijk heel simpel, ik gebruik een digitaal adresseerbare led strip (gebaseerd op de LPD8806, full-color PWM) dus dat maakt de aansturing extreem simpel. Het capture werk wordt door de pc gedaan, het werkt dus ook alleen icm pc en niet met externe sources (dan zou het een veel complexer en duurder verhaal worden). In mijn geval is dat prima aangezien ik vrijwel uitsluitend mijn pc gebruik als input source.
Het capturen en berekenen van de rgb waarden kost zo'n 8% van één core op 60fps. Uiteindelijk stuurt de app via de usb poort de kant en klare data naar Arduino.

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enervate
Ok, dat is een stuk simpeler dan 1080p video op een 8bits microcontroller proberen te analyseren :)

Ik kreeg net een idee: ambilight voor elke TV: een doosje waar je je input in prikt (wss HDMI) en waar weer HDMI uit komt voor naar je TV, met een aansluiting voor LED strips die apart voor verschillende maten TV verkrijgbaar zijn. Intern wat hardware om het signaal te analyseren, output stabiel te houden en LEDs aan te sturen, moet niet te veel hoeven kosten om te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enervate schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:53:
Ok, dat is een stuk simpeler dan 1080p video op een 8bits microcontroller proberen te analyseren :)

Ik kreeg net een idee: ambilight voor elke TV: een doosje waar je je input in prikt (wss HDMI) en waar weer HDMI uit komt voor naar je TV, met een aansluiting voor LED strips die apart voor verschillende maten TV verkrijgbaar zijn. Intern wat hardware om het signaal te analyseren, output stabiel te houden en LEDs aan te sturen, moet niet te veel hoeven kosten om te ontwikkelen.
daar denk je iets te simpel over imho ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:46
hm ik heb hier een ds1302 RTC (eentje van Niels @ samenkopen).. Deze werkt over het algemeen goed.
Ik update op een LCD de huidige tijd elke seconden.. Echter na een random tijd blijft de tijd gewoon hangen en telt hij niet meer..

Iemand al zo een probleem gehad?
http://arduino.cc/playground/Main/DS1302 is de code wat ik gebruik

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelvosje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:05
xerix schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:27:
Het capturen en berekenen van de rgb waarden kost zo'n 8% van één core op 60fps. Uiteindelijk stuurt de app via de usb poort de kant en klare data naar Arduino.
Ik weet niet hoe jij de kleuren berekent. Ga je echt 100% van alle pixels op het scherm af? Of pak je bijv. 20% van de totale hoeveelheid pixels op het scherm?
Ook vraag ik me af wat er zou gebeuren als jouw app maar 30 fps zou meten ipv 60 fps. Zou dit als vertraging zichtbaar zijn met je LEDs? Zoja. Wat als je de nieuwste frame liniear interpoleert met de vorige frame? Zou dit dan niet een snelheids boost geven?

Het zijn maar ideeën. Misschien wordt het hier sneller door :) Of juist onnauwkeuriger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enervate
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:58:
hm ik heb hier een ds1302 RTC (eentje van Niels @ samenkopen).. Deze werkt over het algemeen goed.
Ik update op een LCD de huidige tijd elke seconden.. Echter na een random tijd blijft de tijd gewoon hangen en telt hij niet meer..

Iemand al zo een probleem gehad?
http://arduino.cc/playground/Main/DS1302 is de code wat ik gebruik
Ik neem aan dat dat niet de enige code is die je gebruikt aangezien je ook nog een display aanstuurt. Kan je de code van je main en evt. zelfgemaakte functies posten?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:59:
daar denk je iets te simpel over imho ;)
Je hebt een chip nodig die TMDS (het video gedeelte van HDMI) can decoderen naar iets dat bruikbaar is voor een µC, of je moet een SOC gaan gebruiken die dat kan en dan ook meteen leds aanstuurt. Met een FPGA moet het ook lukken maar ik heb weinig idee van hoe duur die zijn. En dan moet je dat ding nog zo programmeren dat ie zo'n TMDS signaal goed verwerkt. In principe is het een simpeler systeem dan een raspberry Pi.

Voor mij is het (nog) niet te doen, maar mij lijkt dat er vast mensen zijn die dit redelijk makkelijk kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door Enervate op 21-08-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
dat gaat bij voorbaat niet lukken. HDMI maakt gebruik van HDCP, waarmee er een encryptie op het signaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
michelvosje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet hoe jij de kleuren berekent. Ga je echt 100% van alle pixels op het scherm af? Of pak je bijv. 20% van de totale hoeveelheid pixels op het scherm?
Ook vraag ik me af wat er zou gebeuren als jouw app maar 30 fps zou meten ipv 60 fps. Zou dit als vertraging zichtbaar zijn met je LEDs? Zoja. Wat als je de nieuwste frame liniear interpoleert met de vorige frame? Zou dit dan niet een snelheids boost geven?

Het zijn maar ideeën. Misschien wordt het hier sneller door :) Of juist onnauwkeuriger :P
Nee ik pak alleen de randen omdat de leds ook alleen hierop moeten reageren. En het verschil tussen 30fps en 60 is niet echt te zien. Qua performance en algoritme in de capture app valt er nog wel het een en ander te optimaliseren, maar vind dat niet echt de moeite want in de praktijk maakt het voor mij niet uit of de app nou 8 of 2% cpu gebruikt.

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xerix schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:43:
Mijn laatste Arduino projectje, homemade Ambilight met 96 RGB leds. Ik maak gebruik van een 3 meter lange rgb led strip die wordt aangestuurd door Arduino. Met een klein c++ appje capture ik met 60fps het beeld en bereken de gemiddelde kleur per segment en naar het Arduino bordje gestuurd. Het uiteindelijk effect is boven verwachting en lijkt een soort extensie van de tv te zijn :)
Heel veel respect voor dit 'simpele' stukje werk. Ik heb zelf
geen flatscreen (heb nog beeldbuisbak). Maar als ik er 1 ga
kopen weet ik in ieder geval wat ik ga bouwen. Hier kan geen
ambilight tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xerix schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:27:
Het is eigenlijk heel simpel, ik gebruik een digitaal adresseerbare led strip (gebaseerd op de LPD8806, full-color PWM) dus dat maakt de aansturing extreem simpel. Het capture werk wordt door de pc gedaan, het werkt dus ook alleen icm pc en niet met externe sources (dan zou het een veel complexer en duurder verhaal worden). In mijn geval is dat prima aangezien ik vrijwel uitsluitend mijn pc gebruik als input source.
Owkee, wist niet dat deze ledstrip al bestond, wordt me nu duidelijk. Je gebruikt een pc,
zou dit ook niet kunnen worden gedaan met een embed dingetje met ARM processor?
Is ook net nieuw op de markt, en vrij compact. Ben het model zo vergeten.

Maar dan zou je mooi een compact geheel kunnen maken.
Een schema en onderdelenlijst zou handig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bedoel je mbed met LPC1768? Of raspberry?

Anyway beide komen nog geen eens in de buurt van de rekenkracht die je nodig hebt als je het buiten je PC om wilt doen, dan moet je HDMI decoderen, en heb je of een speciaal IC nodig, of iets van een FPGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Zo, mijn weerstationprint op basis van Arduino maar eens van het dak gehaald. Er kwamen al maanden geen getelde pulsen van de geigerteller binnen, bij het openmaken werd duidelijk waarom:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8287/7857653916_7d25b93601.jpg
Humidity... by JulietMikeBravo, on Flickr

Rest van de print bleef lekker functioneren maar het HV gedeelte is kaduuk. De meeste aantasting zat bij de kroonsteen voor 5V en aarde, tussen de polen was het lekker elektrolyse met als gevolg een verkloot eilandje voor de plus. Rest van de aangetaste soldeerpunten lijken goed te zijn. Nu uitzoeken welke componenten kapot zijn, ik vermoed de 555 en/of de HV en standaard tor.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Voor een projectje (MPD remote) wil ik wat knopjes aan de 'Duino hangen en het indrukken daarvan dmv een interrupt afhandelen. Nou zegt mijn boerenverstand me dat ik dat op één interrupt zou moeten kunnen doen door een aantal pins via knopjes aan D2 (interrupt 0) te knopen en dan in de interrupt functie uitlezen welke van de pins er hoog/laag is. Ik loop alleen even vast op hoe ik de knopjes moet instellen en of ze dan hoog of laag zouden moeten zijn.. Wie heeft er raad?

Als dit eenmaal werkt, mag ik nog een routine schrijven om de reacties van MPD op mijn commando's (soms alleen 'OK', soms een hele berg info) af te handelen. Niet zo heel moeilijk, maar wel een k*lerewerk! :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:29
Als je elk knopje met een enkele pin wil verbinden om signaal te leveren op zijn eigen pin *en* de gezamelijke pin, dient er een diode per knopje te worden geplaatst. Maar als het goed is, kan je een serie pinnen ook bij veranderingen een enkel interrupt laten aanroepen. Hoe, kijk ff in de docs :)

edit: mijn herinnering bracht me hier: http://code.google.com/p/arduino-pinchangeint/

[ Voor 12% gewijzigd door wheez50 op 26-08-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als ik de data pins op pinMode(INPUT_PULLUP) zet, dan moet ik ze toch aan de GND hangen om het één of ander te registreren? En als ik dan in plaats van de GND, de D2 gebruik met pinMode(INPUT) (dus pulldown) dan zou ik toch een interrupt moeten kunnen triggeren en dan uitlezen welke van de datapins LOW is?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:31:
Als ik de data pins op pinMode(INPUT_PULLUP) zet, dan moet ik ze toch aan de GND hangen om het één of ander te registreren? En als ik dan in plaats van de GND, de D2 gebruik met pinMode(INPUT) (dus pulldown) dan zou ik toch een interrupt moeten kunnen triggeren en dan uitlezen welke van de datapins LOW is?
Hier even een korte beschrijving met plaatje over pull-ups.http://www.dwengo.org/nl/node/231

Een pull-up helpt de ingang 'hoog' te houden. Dit om
te voorkomen dat je een 'zwevend' spanningsnivo krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:11:
[...]

Hier even een korte beschrijving met plaatje over pull-ups.http://www.dwengo.org/nl/node/231

Een pull-up helpt de ingang 'hoog' te houden. Dit om
te voorkomen dat je een 'zwevend' spanningsnivo krijgt.
Ja, ik snap het idee van pull up/down weerstanden. Maar als je de ene input hoog houdt en de andere laag, zou je die dus met elkaar kunnen verbinden en zo tegelijkertijd een interrupt triggeren én een van de datapins omlaag trekken. Zie mijn code hieronder, dit werkt als een zonnetje met alleen een pulldown van D2 (interrupt 0) naar GND en buttons van D4 t/m D13 naar D2. Als ik nu op een button druk, krijg ik de corresponderende string uit buttonCommand[] op de serial monitor te zien :) D3 heb ik bewust niet meegenomen, die kan ik eventueel voor een tweede interrupt functie gebruiken (om zo het aantal beschikbare buttons te verdubbelen)

Arduino:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
String inputString = "";         // a string to hold incoming data
String buttonCommand[] = {"previous", "next", "pause", "stop", "seekcur -10", "seekcur +10", "random", "repeat"}; // hier de commando's voor MPD
volatile boolean deBounce = false;

void setup() {

for (int inPin = 4; inPin <= 13; inPin++) {
    pinMode(inPin, INPUT_PULLUP);
  }
  // initialize serial:
  Serial.begin(38400);
  Serial.println("Hello world");
  // reserve 200 bytes for the inputString:
  inputString.reserve(200);
  attachInterrupt(0, buttonPressed, RISING);
}

void loop() {
  // hier nog een update functie maken
  delay(100);
  deBounce = false; // er mag weer gedrukt worden
}

void serialEvent() {
  Serial.print("OK ");
  inputString = "";
  while (Serial.available()) {
    // get the new byte:
    char inChar = (char)Serial.read(); 
    // add it to the inputString:
    inputString += inChar;
    // if the incoming character is a newline, set a flag
    // so the main loop can do something about it:
  }
  Serial.println(inputString);
}

void buttonPressed() {
  if (!deBounce) {
    deBounce = true; // zolang deze true is, geen nieuwe buttons uitvoeren
    for (int inPin = 4; inPin <= 13; inPin++) {
      if(!digitalRead(inPin)) {
        Serial.println(buttonCommand[inPin - 4]);
      }
    }
  }
}

En ja, ik weet dat mijn debounce-oplossing geen schoonheidsprijs verdient, maar het werkt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 28-08-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Jazzper schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:40:
Ik zit al tijdje te loeren op dat Arduino-gebeuren. Het is dat ik krap in tijd zit momenteel anders was ik al lang aan het prutsen. Nou zag ik net op Facebook van DealExtreme hun nieuwste Arduino setje bestaande uit maar liefst 37 sensoren:

[afbeelding]

https://www.dealextreme.c...r-module-kit-black-142834
das een boel Arduino. Interessant?
De 16e besteld en gister binnen gekregen. Zit ook nog eens in een mooie bewaardoos :D
Dit weekend maar eens experimenteren met deze sensoren.

Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/uploaded/arduino%20sensor%20kit.jpg

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik hoop dat je een flink breadboard hebt.. Ziet er uit alsof je hier uren lol mee kan beleven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Demoniac schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:21:
Ik hoop dat je een flink breadboard hebt.. Ziet er uit alsof je hier uren lol mee kan beleven :D
Aan ruimte gelukkig geen probleem :9

Voor de kleinere projecten gebruik ik mij UNO + Breadboard plankje, ideaal ding om alles bij elkaar te houden.

Voor de grotere projecten, heb ik een wat groter breadboard. Voor mijn non-arduino projecten heb ik er een mooie breadboard power supply er op zitten, die netjes 3.3V of 5V op mijn plankje zet :D

Dit is mijn experiment kit.
Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/uploaded/arduino%20set.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Gaaf, wat voor dingen bouw je allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ik bouw nog niet zo veel. Ben bezig met een aantal Arduino boeken om alle ins & outs onder de knie te krijgen (lees: alle inputs en outputs).

Eerst komende project gaat een klein robot autootje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel de winter zoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Zo vandaag een beetje lopen knutselen aan mijn zelfbouw aquarium controller. Het is op basis van een Arduino en heb mij projectje heel orgineel AquaDuino genoemd.

De basis controller is op basis van een Arduino Mega met Ethernet Shield en verder een DS1307 RTC, een BMP085 barometer (beide I2C) en twee DS18S20 digitale temperatuurs sensoren.

Verder gebruik ik een 3 tal 4 kanaals relais bordjes (ebay) om de 12 stopcontacten onafhankelijk aan te sturen.

Aquarium
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7y0U3LDPuJzSH2ZGd1LnW7II/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/h8po5lYf5mHmDnpbFtNkxRw8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lfR5zNTQc4LGjfPz6HxArv2d/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3xTRgibtGupDrTkJp4Nprx8n/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V6Xo3siPjJc9BwVnxp2IbZpi/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/adjJjUnuHoS9RXBib5cUBNUP/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IodRysxuRkwXEF3vv8F7TG57/thumb.jpg

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en bedien je nu je aquarium cq lees je data uit via internet / je telefoon, hoe werkt het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 00:47:
en bedien je nu je aquarium cq lees je data uit via internet / je telefoon, hoe werkt het ?
De arduino werkt samen met mijn linux server, op de server draaien apache en MySQL en de arduino doet een GET request met alle relevante gegevens naar een PHP script. Het script schrijft de data weg in een MySQL db en via een andere website kan ik de huidige status uitlezen en de geschiedenis terug lezen. De server alarmeert mij ook per mail als er waardes boven of onder bepaalde levels komen. Verder staan alle instellingen ook in de database en deze worden ook uitgelezen door de controller, hierdoor kan ik via de website alles instellen. een vriend van me is webdesigner en programmeur, en die gaat voor mij meerder style sheets maken zodat ik een apparte ipad en iphone interface krijg.

De Arduino bestuurt nu voornamelijk de verwarming en koeling. Vooral dat laatste is erg belangrijk want er hangt nu bijna 150 watt aan TL (T5) verlichting boven en dat zorgt toch voor behoorlijk wat warmte. Mijn koel systeem is gebaseerd op verdamping, er zitten twee fans in de kap en die blazen lucht over het water oppervlakte. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat er water ujit mijn bak verloren gaat, dit wordt gecompenseerd door een paar nivo schakelaars en een tweede reservoir met een pompje.

Verder moet ik nog bepalen wat voor dimbare verlichting ik ga gebruiken, ik kan naar dimbare VSA's gaan voor de T5 buizen, maar mijn hart gaat eigenlijk uit naar een LED oplossing. Daarna wil ik de dimmers via meerdere PWM outputs aansluiten, om zo de zons op komst en zon ondergang te simuleren. De software hiervoor heb ik al in de arduino zitten, maar ik moet de hardware nog ontwerpen, maar daarvoor wil ik eerst de nieuwe verlichting hebben.

Koralen zijn in het wild gevoelig voor de maanstand, ze zullen bijvoorbeeld alltijd hun eitjes en sperma loslaten bij volle maan, dit wil ik gaan simuleren door de helderheid van de nachtverlichting te regelen zodat deze in de pas loopt met de maanstanden. Ook de getijden zijn natuurlijk afhankelijk van de maan stand, en ik ga via mijn stroomings pompen ook het getij simuleren.

Ook komen er twee extra modi, een voor het voeren, in dit geval wordt de stroming voor een aantal minuten verminderd zodat het voer niet compleet wordt rond gepomt. En er komt een onderhouds modus, ik ververs regelmatig wat water en in dat geval komen verwarming en een aantal pompen droog te liggen, deze zullen dan dus niet ingeschakeld mogen worden. Ook moet het bijvul systeem dan wordt uitgeschakeld, om dat het bijvul reservoir is gevuld met zoet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Laatst online: 21-04 10:19
Hoi mensen,
Ik heb even geleden ook een Arduino gekocht bij iPrototype (Starterkit Pro). Ik ben aan de slag gegaan maar ik liep eigenlijk meteen al vast bij het maken van een LED die aan/uit togglet met zo'n pcb-button. De LED gaat namelijk compleet random aan of weer uit als ik het knopje indruk en niet gewoon netjes aan-uit-aan-uit etc. Ik heb een hoop geprobeerd, waaronder debouncen met een delay, maar ook met het meegeleverde debounce scriptje, maar het mag allemaal niet baten. Ook krijg ik het niet voor elkaar een servo heen en weer te laten draaien met een druk op de knop.
Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Het random aan- uitgaan heeft idd met de debounce te maken.
Het enige wat ik me kan bedenken met de simpele blink-a-led schakeling en het gebruik van het meegeleverde debounce script is dat je misschien de schakelaar verkeerd heb aangesloten (klinkt maf, maar de push button in de i-prototype kit is 4 pins, waarvan er maar 2 pinnen gebruikt worden) of misschien is je bordje niet helemaal goed.

Post anders even de gebruikte code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
#include <Servo.h>

Servo myservo;
int target_angle;

const int buttonPin = 2;
int in = 0;
int old_in = 0;
int state = 0;
int old_state = 0;

void setup() {
  // put your setup code here, to run once:  
  myservo.attach(9);

pinMode(buttonPin, INPUT);
}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
  in = digitalRead(buttonPin);

if (in == HIGH && old_in == LOW) {   
    state = 1 - state;   
    delay(20); //debounce
  }

if (state != old_state) {
    if (state == 1) {
      target_angle = 180; //turn servo to one far end
    }
    if (state == 0) {
      target_angle = 0; //turn servo to the other far end
    }
  }

myservo.write(target_angle);

old_state = state;
  old_in = in;
}

Voor het draaien van de servo naar 0 en 180 graden bij een knopdruk. Overigens maakt de computer bij het drukken ook het "ontkoppel"-geluid. (Alsof de arduino reset of crasht ofzo)

[ Voor 10% gewijzigd door NinjaTuna op 04-09-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Heb je wel een pull-up of down weerstand achter de schakelaar gekoppeld ?
Anders heb je inderdaad een sluiting en reset je USB inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
probeer eens

pinMode(buttonPin, INPUT);

te veranderen in

pinMode(buttonPin, INPUT_PULLUP);

je zal dan de interne pullup weerstand gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Er zit een 10K ohm weerstand achter de button. De interne pullup zal ik nu wel eens proberen.

edit: nee dat werkte ook niet, het apparaat ontkoppelt nog steeds als de servo 180 graden bereikt heeft, de servo draait daarna terug naar 90 (of zoiets in ieder geval, dat zal de middenstand zijn) en dan ontkoppelt hij weer.

Afbeeldingslocatie: http://ninjatuna.tk/Jing/ServoTest.jpg
plaatje voor de liefhebber

Enig idee of mijn Arduino misschien gaar is?

[ Voor 105% gewijzigd door NinjaTuna op 04-09-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb jouw setup nagebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/uploaded/2012-09-04%2022.09.48.jpg

Heb je code er in gezet en hij werkt bij mij, zonder uitval.
Wat me wel opvalt is, dat als ie op 180 graden is, dat ik de servo wel blijft trillen en dat ie soms na het los laten weer terug gaat naar 0 graden. Lijkt er op dat de debounce in het script niet helemaal goed gaat.

Hoe het bij jou reageert lijkt er inderdaad meer op dat het sluiting is, dit kan inderdaad in je UNO zitten of in je servo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Ik heb hier nog een quirk:
Video
kan ik geen eigen mp4 bestanden embedden?
De leds gaan meestal netjes op een rijtje aan en uit, maar tussendoor gaan er soms random een paar aan en uit (zie vooral het einde).

Hier mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
/*
  Blink an array of LED's in succession
*/

//initialize used pins
int pins[] = {2, 4, 7, 8, 12};

void setup() {
  for (int i = 0; i < sizeof(pins) - 1; i++) {
    int pin = pins[i];

pinMode(pin, OUTPUT);
  }
}
void loop() {
  for (int i = 0; i < (sizeof(pins) - 1); i++) {
    int pin = pins[i];

digitalWrite(pin, HIGH);
    delay(100);
    digitalWrite(pin, LOW);
  }

for (int i = (sizeof(pins) - 1); i > 0; i--) {
    int pin = pins[i];

digitalWrite(pin, HIGH);
    delay(100);
    digitalWrite(pin, LOW);
  }  
}

[ Voor 4% gewijzigd door NinjaTuna op 05-09-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
@Luppie
Ik heb zelf een andere micro - een PIC16C57C - en ook een andere servo.
Laatst was ik daar weer mee bezig maar dat trillen wat jij opmerkt is volgens mij dat je die servo buiten zn bereik tegen zn 'nokken' aanstuurt.
Je hebt ook continue rotatie servo's, als die gaat trillen dan is er iets anders aan de hand maar met een 'gewone' die van 0 tot 180 draait en uit mn hoofd wordt aangestuurd met de getallen 250 tot 1250 (bij mij dan)
Kom je buiten die 250-1250 range dan wil die servo bijvoorbeeld naar 190 graden en dat gaat hem dus niet lukken met als gevolg hevige trillingen.
Ook is het mij toen opgevallen dat die getallen niet bindend zijn, de servo waar ik mee bezig was, en die ik gelukkig 'perfekt' posities kon laten innemen, had een range van 125-1175 ofzoiets.
Dus dat is even zoeken soms.
Overigens sloop je wel zo'n servo als die te lang tegen zn nok blijft drukken.

Verwijderd

SnowDude schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:08:
[...]
De arduino werkt samen met mijn linux server..
mooi project ! _/-\o_

• SnowDude
Thanx!

Ik heb nu ook een Arduino Uno met Adafruit TFT touch shield als i2c device aan de mega hangen. Hierdoor heb ik naast het aquarium een realtime display en kan via de touch interface elke input overrulen. :9

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-08 22:19

xehbit

Nu ik ook zelf bezig ben met het Adruino bordje heb ik eigenlijk 20 uitgangen nodig. Hier voor heb ik een oplossing gevonden op deze pagina: http://arduino.cc/en/Tutorial/ShiftOut

Daar doen ze ook met een 2e shift register. Maar is het ook mogelijk om een 3e toe te voegen hieraan zodat ik totaal 24 uitgangen heb ?

• Sissors
  • Niet online
Yep kan je allemaal achter elkaar gooien. Bedenk wel dat het er niet sneller op wordt.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Of je kan een 74F675A nemen, is een 16 bit shift out. (of denk ik dan te simpel.)

• xehbit

xehbit

En hoe erg word die vertraging ongeveer, is het te merken bij 3 bit shift out?
Verder kwam ik ook het volgende filmpje tegen op youtube: http://www.youtu.be/DMP1BQHCg6k

Is dat dan wel sneller of heb je dan het zelfde effect als 4x 8 bits ?

• Sissors
  • Niet online
Exact hetzelfde effect, maakt niet uit of je 1 IC koopt of meerdere aan elkaar knoopt.

Of de vertraging te merken is? Ligt eraan wat je ermee doet. Als jij een LEDje aan of uit wilt zetten kan je er duizenden achter elkaar vastmaken voordat je iets gaat merken. Bij andere dingen loop je echter veel eerder tegen snelheidsbeperkingen aan.

• xehbit

xehbit

Oke, ik ben van plan om een MIDI file dingen af te laten spelen over een electromagneet (relais) en een metaal buisje te raken. Zodat er eigenlijk een melodie uit komt. En wil het graag met 20 verschillende tonen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb een simpel LCD schermpje, Maar hoe simpeler iets is,
hoe moeilijker het kan zijn. Ik heb het over het LCD schermpje
van Saintsmart met het I2C board LCD2004. Alleen ik krijg de
bitjes niet op een rij en door de libraries zie ik het bos niet meer.
Wie kan mij vertellen waar ik de juiste library kan downloaden?
Of dat iemand dit al voor elkaar heeft en mij de .h en .cpp kan
mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is het touchpad, of een touchpad. Ik heb het over de SainSmart IIC/I2C/TWI 1602 Serial LCD Module Display For Arduino MEGA2560 UNO R3

http://www.sainsmart.com/...uino-mega2560-uno-r3.html

Ik heb al 5 verschillende liquidcrystal libraries geprobeerd maar nog niet de goeie gehad.
En die moet er wel zijn want er zijn 10-tallen verkocht en die werken (denk ik).

Het lijkt net alsof de bitjes in verkeerde volgorde staan. Hiermee bedoel ik
de aansluitingen tussen de 8574 en het lcd-scherm. Voor de goede orde:
P0=RS, P1=RW, P2=E, P4=D4, P5=D5, P6=D6, P7=D7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:00
Ik heb een vraag omtrent mijn project dat ik door middel van Arduino wil voltooien:

Voor mijn werk willen we een tijd register + access control doen met behulp van NFC/RFID waarbij de registratie via het net werk gaat. Een LCD display geeft eventuele status weer op de "module"

Zelf zat ik dus aan:
- Arduino met ethernet board in 1 (http://iprototype.nl/prod...o/boards/arduino-ethernet)
- NFC shield van seedstudio (http://iprototype.nl/products/arduino/shields/NFC-shield)
- LCD display I2C (http://iprototype.nl/prod...ts/led-lcd/lcd16x2-I2C-BL)

Ik houd dan (net) genoeg pinouts over om een relais, twee leds aan te sluiten en een schakelaar.

Uiteraard komt er een bypass zodat de machines in geval van nood door kunnen werken zonder de module, echter is wel de bedoeling dat dit liever nooit voorkomt.

Werking is in feite simpel maar moet uiteraard goed werken:
1. werknemer meld zich aan door middel van zijn RFID kaart
2. module controleert de kaart met server en als OK is dan schakelt de relais.
3. werknemer meld zich weer af door middel van zijn RFID kaart.
4. module schakelt de relais weer uit,

Het server gedeelte, is het probleem niet. Dat is even erbuiten gelaten....

Mijn vraag is of dit in zijn geheel robuust en stabiel werkt? De machines welk geschakelt wordt mogen niet door een onnodige fout in dit "module" stil komen te liggen.

Zou er ook andere oplossingen zijn? Kant en klaar heb ik zoiets niet govonden of tegen absurd prijzen en doen nog niet 100% op deze manier.
In totaal komen er tientallen van deze modules op verschillende plekken, Registratie moet dus via het net werk gebeuren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazsie schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:59:
Ik heb een vraag omtrent mijn project dat ik door middel van Arduino wil voltooien:
ik zou deze bordjes niet in een bedrijfsmatige omgeving toepassen .. leuk hobby spul, maar om 24/24 te laten draaien binnen een bedrijfsproces ?
( deze opmerking is gebaseerd op 'gevoel'.. niet op praktijkervaring met deze bordjes.)

hier staat ook nog eea

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar ik zelf een beetje tegenaan hik bij het inzetten van een Arduino is hoe je de kabeltjes aan de Arduino bevestigt. Als je aan het testen bent is het natuurlijk makkelijk om even een kabeltje in een van de plugjes te steken, maar als je het nu ergens vast wil inzetten vind ik dat een beetje houtje-touwtje.
Ik zou dan graag iets hebben waar ik draadjes in vast kan schroeven zodat de verbinding zeker is.

Hoe lossen jullie dat op?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

Maasluip schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:42:
Waar ik zelf een beetje tegenaan hik bij het inzetten van een Arduino is hoe je de kabeltjes aan de Arduino bevestigt. Als je aan het testen bent is het natuurlijk makkelijk om even een kabeltje in een van de plugjes te steken, maar als je het nu ergens vast wil inzetten vind ik dat een beetje houtje-touwtje.
Ik zou dan graag iets hebben waar ik draadjes in vast kan schroeven zodat de verbinding zeker is.

Daar kun je bijvoorbeeld een Shield als deze voor gebruiken: http://iprototype.nl/products/arduino/shields/proto-screw
Je kunt ook kiezen voor een shield met stekkertjes met vergrendeling.

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Of het Arduino Wing Shield is misschien ook een mooie optie. Schroefbevestiging met nog steeds toegang tot het arduino bordje. Tevens ook goed geschikt voor bovenop andere shields waarvan de headers niet 1 op 1 naar boven zijn gebracht.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_1uSuqk4teiU/Sqif2MP2c2I/AAAAAAAAALA/PUiSpznM-BY/s320/Wings+Front+Angle.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bij mij vliegen ook nogal eens de kabeltjes uit de pinnen maar er zijn er ook met mooie stekkertjes.
Kost alleen wat meer, maar een stuk minder als die schroefconnectoren denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2W3jDl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:21
Maasluip schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:42:

Ik vind deze erg netjes, kun je'm nog op een DIN rail klikken ook

Afbeeldingslocatie: http://ruggedcircuits.com/assets/images/AD050_05.gif

http://ruggedcircuits.com/html/aussie_shield.html

[ Voor 5% gewijzigd door reddo op 18-09-2012 19:43 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bedankt voor de opties. Het lijkt wel alsof er in de laatste 4 maanden duizend verschillende soorten shields bij zijn gekomen.
Een beetje jammer dat ze allemaal buiten de afmetingen van de arduino zelf vallen (moet er weer een aparte behuizing voor komen), maar het is natuurlijk een afweging hoe je zo'n ding ontwerpt.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:43
Is er hier iemand die op zn Arduino een soort "kernel" heeft draaien (RTOS) ?
Ik heb namelijk wat digitale sensoren die onderweg zijn maar in vergelijking tot de rest van de hardware zijn die nogal "traag" dus ik wil het volgende uitwerken:
1. Arduino "vraagt" aan chip wat de luchtvochtigheid is
2. Arduino loopt de code in de void loop() verder af
3. Arduino blijft de code doorlopen tot de chip een seintje geeft dat hij de gevraagde waarde heeft bemachtigd.
4. Arduino laad deze waarde in het RAM om te tonen op de webinterface dmv een ethernet shield.

Als ik alles achter elkaar laat uitvoeren wordt het geheel nogal traag denk ik, enkel de temperatuur en luchtvochtigheid bemachtigen kost "al" 300-500ms per cycle

if (!coffee) {
Work = false; }

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Ik vind 300-500ms voor luchtvochtigheid/temperatuur meten erg lang. Wat voor sensor gebruik je? Als je een temp/luchtvochtigheidssensor hebt die je met het I2C protocol uit kunt lezen zou dat weinig vertraging op moeten leveren.

• Sissors
  • Niet online
Sowieso je kan een RTOS gebruiken daarvoor, maar wat is er mis met gewoon een interrupt genereren als het klaar is?

• naaitsab
SHT11
Komt namelijk ook een LCD schermpje bij, Ethernet-shield met webui (buttons en temperatuur), 4-kanaals relais(bediening ala LED). Vooral de LCD gaat denk ik niet zo fijn zijn met lag.

Zal het eerst eens proberen als de spullen uit china binnen komen, of het werkbaar is.

if (!coffee) {
Work = false; }

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Volgens de datasheet duurt het uitlezen van de sensor 20/80/320ms in 8/12/14 bit mode. Heb je echt de 14 bit mode nodig voor de nauwkeurigheid? Door de sensor in 12 bit mode te gebruiken is het probleem meteen verholpen.

• Sissors
  • Niet online
Als de lag geen probleem is met RTOS, is het ook geen probleem met interrupts in principe.

Blijkbaar weer zon stelletje lolbroeken die niet gewoon een standaard interface kunnen maken maar een zelfverzonnen communicatie protocol zo nodig moeten gebruiken. Anyway je kan ook in de tijd dat je uC idle is controleren of die data pin al laag is getrokken, en als dat het geval is de data uitlezen.

[ Voor 63% gewijzigd door Sissors op 19-09-2012 10:14 ]

• naaitsab
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:05:
Volgens de datasheet duurt het uitlezen van de sensor 20/80/320ms in 8/12/14 bit mode. Heb je echt de 14 bit mode nodig voor de nauwkeurigheid? Door de sensor in 12 bit mode te gebruiken is het probleem meteen verholpen.
14bit is inderdaad een beetje over de top, het is een thuis projectje geen industrieel systeem, 12bits/80ms moet geen probleem opleveren. Ik zat met die 8 seconden te stoeien }:|
furby-killer schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:08:
Als de lag geen probleem is met RTOS, is het ook geen probleem met interrupts in principe.

Blijkbaar weer zon stelletje lolbroeken die niet gewoon een standaard interface kunnen maken maar een zelfverzonnen communicatie protocol zo nodig moeten gebruiken. Anyway je kan ook in de tijd dat je uC idle is controleren of die data pin al laag is getrokken, en als dat het geval is de data uitlezen.
Interupts wil ik zo veel mogelijk voorkomen (corrupte HTTP en LCD weergave om wat te noemen) vandaar dat ik liever met RTOS werk dat is even wat netter.

Senserion maken echt knappe sensoren dat zijn geen stelletje lolbroeken hoor :o
Ik moet nog even precies kijken hoe die sensor zich gedraagt maar daarvoor moet ik eerst met precisie solderen aan de slag, die chip is kleiner dan je kleine teen nagel :|

if (!coffee) {
Work = false; }

• Sissors
  • Niet online
Je RTOS werkt ook gewoon met interrupts (om de 1-10ms een ticker interrupt, waarnaar je RTOS gaat kijken welk proces nu bezig mag). Als je het met RTOS kan doen, kan je het ook met interrupts doen. Waarschijnlijk wel een goed idee interrupts uit te schakelen tijdens bepaalde handelingen.

En het zou best kunnen dat ze leuke sensortjes maken, maar als ze nog geen eens een normale I2C of SPI interface kunnen maken zijn het voor mij lolbroeken.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb een leuk 'straight forward' projectje gevonden om de arduino in te zetten als osciloscoop. Heb 2 arduino bordjes, dus kan met de 1 de ander meten in het geval van troubleshooten.

Heb het geheel helemaal werken, maar na 4 sec. klapt ie er uit. Op de project pagina ook al een melding gemaakt, maar ben bang dat het project ondertussen dood is, omdat er gem. 1x per maand iemand wel een vraag stelt, maar dat er nooit op wordt geantwoord.

Dit is de foutmelding die ik krijg:
ArrayIndexOutOfBoundsException?: 3

In the logscreen I get the following messages:

ControlP5? 1.5.1 infos, comments, questions at http://www.sojamo.de/libraries/controlP5 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/pause" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/logic" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/save" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/pause" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/logic" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/save" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/pause" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/logic" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/save" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/pause" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/logic" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/save" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/pause" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/logic" already exists. overwriting reference of existing controller. 17-sep-2012 9:30:01 controlP5.ControlP5? checkName WARNING: Controller with name "/save" already exists. overwriting reference of existing controller. WARNING: RXTX Version mismatch

Jar version = RXTX-2.2pre1 native lib Version = RXTX-2.2pre2

Exception in thread "Animation Thread" java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException?: 4

at SimpleSerialArduinoscope?.draw(SimpleSerialArduinoscope?.java:127) at processing.core.PApplet.handleDraw(Unknown Source) at processing.core.PApplet.run(Unknown Source) at java.lang.Thread.run(Thread.java:662)
Zelf heb ik geen idee waar ik moet zoeken en/of hoe ik dit kan oplossen. Iemand hier misschien een idee ?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien een leuke aanvulling op de TS: http://shieldlist.org/ Een site met alle beschikbare shields. En als het niet alle zijn kun je ze laten toevoegen.

• Sissors
  • Niet online
Zo net mijn eerste Arduino gekocht. Was tijd om versie twee van de automatische keukenverlichting te maken. Versie 1 had IR sensor om beweging te detecteren, wat prima werkte, behalve dat hij ook als de CV aansloeg op de radiator triggerde. Dus nu versie 2 met ultrasoon rangefinders.

Nu heb ik daarvoor nauwlijks rekenkracht nodig, dus een Arduino is meer dan zat, en wil ik makkelijk de metingen van de rangefinders kunnen zien voor debuggen, en dan is een virtuele com poort toch makkelijker dan het via JTAG debugger te moeten uitzoeken. En het is minder van het standaard gekloot met registers handmatig zetten. Erg handig om te kunnen als het nodig is, maar om een LED strip te dimmen heb je niet veel snelheid nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 20-09-2012 14:00 ]

• Mattie112
  • Laatst online: 16:06
Ik zit zelf te denken om een arduino(of kloon) te kopen om een robot iets te maken. Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer!

Voor een "simpel" robotje is een gewone arduino genoeg of heb je al snel veel profijt van de extra aansluitingen op de arduino mega?

Ik zit ook even met het besturen in mijn maag, ik wil het graag draadloos doen maar wat is daarvoor de beste optie:

een wifi-shield is erg duur dus ik zou voor een bluetooth of "RF (433mhz)" optie kunnen gaan. Alleen hoe koppel je dat dan aan je pc? Moet je dan een 2e arduino hebben met het RF-shield die de output weer via usb naar je pc zend?

Als iemand toevallig nog een mooie kit weet te vinden (evt incl motoren//wielen e.d.) dan houd ik me aanbevolen !

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• kitao
ik weet wel een leuke kit voor je.
zelf nog niet aan toegekomen maar is wel speciaal voor robotje
je kan kiezen voor basicstamp of arduino
de meeste hier bevelen arduino aan

arduino:
http://www.parallax.com/S...earch=boe-bot+for+arduino
basicstamp:
http://www.parallax.com/go/BoeBot

te bestellen in nl en belgie via antratek
http://www.antratek.nl/Arduino-Robot-Kit.html
http://www.antratek.nl/BoE_Bot.html

niet echt goedkoop helaas

o ja, het besturen ervan wordt in de handleiding helemaal uitgelegd, die is gratis en kan je alvast inzien:
http://www.parallax.com/P.../35000-BOEShield-v1.2.pdf
http://learn.parallax.com/ShieldRobot

en dit zijn maar een paar voorbeelden

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 20-09-2012 18:50 . Reden: o ja ]

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 10:00
Ik ben bezig met een RF verzender/ontvanger + rgb strip. Dit is een simpele rgb strip (http://www.ladyada.net/products/rgbledstrip/)

Ik gebruik VirtualWire om gegevens te verzenden/ontvangen. Werkt allemaal prima, tot ik de rgb led strip wil aansturen. Ik weet dat virtualwire timer1 gebruikt. Ik kan dus pwm pinnen 5, 6, 11 en 3 nog gebruiken. Ik heb de strip nu op 3, 5 en 6. Maar als ik nu de leds op 50% laat werken gaan ze merkbaar pulseren. Ik heb de timer0 en timer2 frequenties op elkaar afgestemd op 976.5625Hz en ik heb 244.140625Hz ook geprobeerd, niks schijnt te helpen. (http://arduino.cc/playground/Main/TimerPWMCheatsheet)

Na een paar uur googlen kom ik er nog steeds niet uit. Wie weet hoe dit kan, en hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Om de een of andere reden loopt de arduino vast als ik wat javascript wil laden:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
          client.println("<script type=\"text/javascript\">");
          client.println("window.onload = startInterval;");
          client.println("function startInterval()");
          client.println("}");
          client.println("setInterval(\"refreshDiv();\",1000);");
          client.println("}");

client.println("function refreshDiv()");
          client.println("{");
          client.println("document.getElementById('temp').innerHTML = Date();");
          client.println("}");
          client.println("</script>");

Dit moet in de browser dus het volgende geven:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<script type="text/javascript">
window.onload = startInterval;
function startInterval()
{
setInterval("refreshDiv();",1000); //probleem regel
}

function refreshDiv()
{
document.getElementById('temp').innerHTML = Date(); //probleem regel
}
</script>

Maar om de een of andere reden gaat de Arduino op tilt (print niks op de serial output) en de browser toont geen pagina maar een "duurt te lang om te antwoorden" foutmelding, het lijkt dus wel of de arduino vastloopt op dit stuk code, als ik echter de 'setInterval' en 'document.getElementById' weg comment start de boel gewoon door en doet de serial het ook zoals het hoort.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Matti
Bij toeval kwam ik deze site net tegen :
http://www.robotshop.com/...keywords=arduino%20robots
Misschien nog meer bomen toegevoegd aan het bos en hoe draadloos te besturen heb ik ook geen antwoord op maar ik vond het toch een te goeie site om die zonder te delen voorbij te laten gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Rmg

naaitsab schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:34:
[...]

Interupts wil ik zo veel mogelijk voorkomen (corrupte HTTP en LCD weergave om wat te noemen) vandaar dat ik liever met RTOS werk dat is even wat netter.
Interrupts gewoon kort houden dan ;) Je kan best tussendoor een bit toggelen zodat je weet dat je na het updaten je sensor moet uitlezen. De basis van een simpele scheduler is zo gelegd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
naaitsab schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:32:
Om de een of andere reden loopt de arduino vast als ik wat javascript wil laden:
Blijkbaar kan een Uno mijn gewenste hoeveelheid HTML code niet "renderen" :X
Zal van de week eens kijken hoeveel ram er over is maar volgens mij is dat voldoende en gewoon een limitatie van de ethernet libary/shield.
Heb al geprobeerd om de pagina vanaf een SD kaart te laden, dat werkt prima maar dan werkt het aansturen van de code niet meer, aka knop LED1 indrukken resulteert in een stuk uitgevoerde Arduino code.
Rmg schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:59:
Interrupts gewoon kort houden dan ;) Je kan best tussendoor een bit toggelen zodat je weet dat je na het updaten je sensor moet uitlezen. De basis van een simpele scheduler is zo gelegd. O-)
Hoe had je dat in gedachte dan? gewoon simpelweg met
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if (tempDone == false)
{
RunEthernetCode();
}
GetTempStatus();
if (tempDone == false)
{
RunLCDCode();
}
GetTempStatus();
....

Zoiets? Of begrijp ik je verkeerd :p

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:12:
[...]

.... Ik heb het over de SainSmart IIC/I2C/TWI 1602 Serial LCD Module Display For Arduino MEGA2560 UNO R3

http://www.sainsmart.com/...uino-mega2560-uno-r3.html

Het lijkt net alsof de bitjes in verkeerde volgorde staan. Hiermee bedoel ik
de aansluitingen tussen de 8574 en het lcd-scherm. Voor de goede orde:
P0=RS, P1=RW, P2=E, P4=D4, P5=D5, P6=D6, P7=D7
Vanavond ff de tijd genomen om nog eens te kijken en wat blijkt...
De bitjes stonden inderdaad in de verkeerde volgorde. Die maar
omgedraaid in de .cpp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:21
naaitsab schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:32:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
          client.println("<script type=\"text/javascript\">");
          client.println("window.onload = startInterval;");
          client.println("function startInterval()");
          client.println("}");
          client.println("setInterval(\"refreshDiv();\",1000);");
          client.println("}");

client.println("function refreshDiv()");
          client.println("{");
          client.println("document.getElementById('temp').innerHTML = Date();");
          client.println("}");
          client.println("</script>");
Heb je in regel 4 niet gewoon de } verkeerd staan? Moet zijn: {

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Star65 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:26:
Heb je in regel 4 niet gewoon de } verkeerd staan? Moet zijn: {
Zie mijn post hierboven ;)
Die heb ik verder inderdaad over het hoofd gezien maar was niet de reden van de freeze.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
kitao schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:45:
ik weet wel een leuke kit voor je.
zelf nog niet aan toegekomen maar is wel speciaal voor robotje
je kan kiezen voor basicstamp of arduino
de meeste hier bevelen arduino aan

arduino:
http://www.parallax.com/S...earch=boe-bot+for+arduino
basicstamp:

te bestellen in nl en belgie via antratek
http://www.antratek.nl/Arduino-Robot-Kit.html
http://www.antratek.nl/BoE_Bot.html

niet echt goedkoop helaas

o ja, het besturen ervan wordt in de handleiding helemaal uitgelegd, die is gratis en kan je alvast inzien:
http://www.parallax.com/P.../35000-BOEShield-v1.2.pdf
http://learn.parallax.com/ShieldRobot

en dit zijn maar een paar voorbeelden
kitao schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:58:
@Matti
Bij toeval kwam ik deze site net tegen :
http://www.robotshop.com/...keywords=arduino%20robots
Misschien nog meer bomen toegevoegd aan het bos en hoe draadloos te besturen heb ik ook geen antwoord op maar ik vond het toch een te goeie site om die zonder te delen voorbij te laten gaan. :)
Bedankt voor de info :) Het voegt zeker meer bomen toe aan het bos :p

Misschien moet ik mijn idee verduidelijken. De achterliggende opdracht is voor de minor "sensor technologie" welke ik op dit moment volg. maw we moeten "iets" doen met sensoren. De meeste doen iets simpels met een kant en klare sensor maar wij (mijn groep) wil echt iets leuks doen :9~
Dus vandaar een robot: alleen ook weer niet zomaar een robot het "moet" een soort van interactie hebben.

We kwamen dus uiteindelijk op dit idee:

Een dam (ja het spel) robot. Hoe zien we dit: op de pc heb je een virtueel dambord en op de tafel ligt een écht dambord. Wat je ook doet in het spel de robot doet dit in het echt na. Waarschijnlijk gaat het wel een wat groter bord worden dan een "standaard" bord aangezien de robot moet kunnen rijden zonder de stenen aan te raken.

Als idee voor het verplaatsen van de stenen wilde we kijken naar een elektromagneet icm metalen stenen. Een grijp-arm constructie kan natuurlijk ook maar ik denk dat dit een stukje lastiger is.

Met betrekking tot de sensoren moeten we even kijken wat mogelijk is. In elk geval een afstandmeter iets (ultrasound?) en iets wat kan detecteren of het vakje leeg is of dat er een steen ligt (reflectie meten?).

Om een lang verhaal kort te maken: het is dus uiteindelijk voor school. Binnen de school zelf is er weinig (lees: geen) kennis mbt arduino en hebben ze ook geen spullen. We moeten het grootste gedeelte (waarschijnlijk alles) dus zelf aanschaffen. Daarom moet het niet té duur zijn, het moet wel leuk blijven.

Een arduino, ja ach dat zijn "vaste" kosten en de motoren kunnen we miss wel uit een oude video recorder ofzo slopen:p Maarja welke arduino en hoe we ze gaan laten communiceren (wifi shield is gewoon 70 euro!!!) dat is nog allemaal de vraag.

De opdracht wordt als het goed is aankomende week goed- (of af-) gekeurd dus dan hoop ik meer duidelijkheid te hebben.

Mocht iemand tips hebben dus van "goedkope" starter kits dan is dat heel erg welkom!

edit:

die robot kit van parallax is gewoon veel te duur: 130 dollar en dan moet je ook nog zelf een arduino kopen.
Zit toch echt te hopen op iets goedkopers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mogge,
Ik heb dit speciaal voor je opgezocht.
Klik op de links en je komt vast wel iets betaalbaars tegen.
Succes ermee :)
Mr_gadget in "[Robotica] Keuze platform voor doolhof robotauto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
thx, dat topic was me nog niet opgevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Moet het trouwens perse een wagentje zijn ?
Voor een dambord lijkt me een robotarm geschikter.
Misschien kun je een elektrische hijskraan modificeren die bestuurd wordt via je arduino ?
Een elektromagneet als grijper, geschakeld met een relais zet de stenen dan precies neer waar je wil.
http://baby.marktplaza.nl...AN-PLAYMOBIL-18554903.htm
Als je het dambord verhoogt en de poten van de kraan eronder schuift dan heb je ook meer bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 20:11
Hoeveel tijd heb je er voor? want onderschat de tijd die nodig is voor een (werkende :+ ) damrobot vooral niet. Verder wel een tof idee. Heb zelf ook ooit een soortgelijke opdracht gedaan voor school, alleen was de insteek iets anders. (Ook een virtueel dambord vs fysiek dambord over een netwerk lijntje), alleen was dit uiteindelijk versimpelt naar een boter, kaas en eieren spel omdat het zo belachelijk veel vakjes waren in de tijd die voor het project stond :X , principe bleef verder gelijk.
Wij hadden gekozen om het met licht te doen. (plexiglas bord met rgb's onder ieder vak + een lichtsensor. De zetten van tegenstander waren zichtbaar dmv een opgelicht vakje, en de zetten van het bord werden uitgelezen via de lichtsensors (CNY70's) :)
*De damstenen waren overigens van lasergesneden mat-plexiglas, zodat het vakje eronder (en de steen zelf dus) rood kon worden om aan te geven dat er geslagen was :P

[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-09-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
@kitao

Nee, het hoeft niet persee een wagentje te zijn alleen naar ons idee is dat wel de beste oplossing. Je kan relatief "simpel" een wagentje naar de goede positie laten rijden (het bord is een "grid" zegmaar) als hij om zn as kan draaien en mocht het dambord idee om wat voor reden dan ook niet door kunnen/mogen gaan dan kunnen we met een wagentje "snel" wat anders verzinnen (bijv een robot).

@COD
De tijd 2 periode (half jaar) voor het hele project. Denk dat er effectief een week of 10 over blijft voor echt het werken met arduino.

Een boter-kaas-eieren spel is ook een idee mocht de tijd de kort zijn, thx voor de suggestie.
Denk niet dat we dat dan met led'jes gaan doen aangezien we dan wel erg veel moeten aanpassen aan het dambord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 20:19
Je kan natuurlijk ook een X-Y tafel maken met een electro magneet en magneetjes onder de damstukken. Dan beweeg je naar het stuk -> magneet aan -> verplaatsen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja kan ook, maar dan zit je aan een bepaalde grootte van een bord vast, het leuke van een rijdend iets is dat je er alle kanten mee op kan :)

Zit me ook nog af te vragen: hoeveel motoren? 4 wielen en 2 motoren moet genoeg zijn om om zijn as te draaien toch?

edit:

heb een beetje zitten kijken, 2 motoren moet genoeg zijn maarja dit brengt me weer bij de volgende vraag:

servo of DC motor?

Als ik het goed begrijp kan je beide NIET direct op je arduino aansluiten en moet je voor een DC motor een "motor shield" hebben en voor een servo (bijv) het BOE shield (http://www.parallax.com/BOEShield).

Klopt dat?

[ Voor 41% gewijzigd door Mattie112 op 23-09-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een servo kan je direkt op je micro-zetten, daar heb je geen shield voor nodig volgens mij. Het sturen gaat dan door het ene wiel harder te laten draaien dan de ander.
Dus 2 wielen met ieder een continue roterende servo, een microbordje, en een zwenkwieltje is dan volgens mij voldoende.
De servo sluit je aan op de voeding en de arduino geeft het stuursignaal voor het aantal rpm.
Hier een voorbeeld van zo'n wiel
http://www.robotgear.com.au/Product.aspx/Details/547

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 23-09-2012 16:01 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ah ok ik vat hem.

Een servo is eigenlijk hetzelfde als een PWM fan? Je sluit 2 draden aan op EEN stroombron (los of via arduino) en 1 (of 2?) draden sluit je aan op je bordje en dan geef je eigenlijk alleen een "puls" als dat ding moet gaan draaien.

En een DC motor heeft gewoon alleen 2x stroom en die kan je dus (behalve voltage veranderen) niet "besturen". En aangezien je die dus direct op je bord aan wil sluiten moet je een shield gebruiken omdat er anders te veel stroom door je arduino gaat lopen.

Dan lijkt mij een servo makkelijker om te gebruiken :)

Zit me alleen nog af te vragen of het dan interesant is om het "Bord Of Education" shield aan te schaffen.
Deze heeft (zoals ik het opvat) 4 headers voor een servo. Dat is natuurlijk makkelijker dan te klooien met 3 losse kabels.

We moeten ook een (waars bluetooth) wireless shield hebben maar die shields kan je gewoon "onbeperkt" op elkaar zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Mattie,
Ik ben zelf iemand die geen gebruik maakt van een Arduino en ik ken de taal ervan ook niet. Al een paar jaar heb ik thuis een b.o.e. (board of education) van parralax.Toen je vroeg om een kitje wist ik niet dat het budgetgebonden was dus vandaar dat ik de boe-bot for arduino naar voren schoof. Misschien kan je dat het beste laten voor wat het is, op dit hele forum ben ik na 2-3 mnd nog niemand tegengekomen met een basicstamp en dat komt wrs door de prijs, de populariteit en het verschil in programmeertaal dus beter begin je meteen met arduino.

Nou ga ik er wel van uit dat een servo overal hetzelfde principe heeft en ik heb dat pas uitvoerig getest. Wel met een standaardservo overigens, die draait niet 360 graden maar 180. Zo'n servo heeft drie draden, 1 voor plus, min en stuursignaal met een voeding van max 6Volt.

Zoiets heb jij nodig voor de aandrijving en merk op dat je diverse documenten erover vrij kunt downloaden.
http://www.parallax.com/P...00-00008-CRServo-v2.2.pdf
http://www.parallax.com/tabid/535/Default.aspx
Als je 'what's a microcontroller' download dan vind je in hfdst4 uitleg over het gebruik van een standaardservo.
Als je nog helemaal moet starten met een micro-bot dan is dit misschien handig om even snel door te bladeren om een indruk te krijgen : http://www.parallax.com/p...d/edu/WebRoboticsv3.0.pdf

Zulk soort instructies zijn er vast ook voor arduino te krijgen maar zoals gezegd, daar houd ik me niet mee bezig en dan moet ik gaan zoeken waar dat staat terwijl ik bovenstaande blindelings weet te vinden.
Als ik wat tegenkom laat ik je weten. :)

ok, dat duurde niet lang.
google maar eens op arduino robot tutorial.
dit was de 1e die ik tegenkwam :
http://letsmakerobots.com/node/2164
http://www.robotshop.com/arduino-5min-tutorial-1.html
succes ermee :)

en deze site heb ik van een andere tweaker, een uno voor 13 euro
dus wat let je, koop er éen en begin ermee
http://www.dealextreme.co...-development-board-120464
hmm, dit blijkt overigens een kloon te zijn volgens de reacties.
niet van echt te onderscheiden :|

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 24-09-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Thx voor alle info ga zeker even die pdf'jes doorlezen :)

Alleen wat ik bedoel is het BOE SHIELD voor arduino (http://www.parallax.com/BOEShield) hier zit verder geen chip op en voor zover ik het begrijp moet je dit gewoon aansturen met je arduino. Het enige is dat er handige headers zijn voor (bijv) een servo en dat er een klein breadbordje op zit.

Denk idd datik niet voor een vast pakket ga. We moeten toch even kijken wat voor maat robot het gaat worden en van (bijv) lego kan je vrij makkelijk een platform iets maken :)

Morgen gaan we even een afspraak maken met de docent om de opdracht te laten goedkeuren en dan weten we ook of er evt budget vanuit school is.

en @ arduino klonen: ja geen idee of dat verstandig is. Als het gewoon op dezelfde manier werkt zou ik denken waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat eerste klopt wel denk ik, zo lees ik het ook. Daarnaast beweren ze dat veel handige sensors zoals ping en compas etc ook makkelijker aan te sluiten zijn, natuurlijk worden zij dan wel de leverancier dus dan zou ik dat ook adverteren. O-)
Voordeel, een grote winkel met onderdelen, een compleet robotplatform, een goede handleiding en een behoorlijk groot forum voor evt. vragen waar ik af en toe ook eens aan meedoe.
Althans, ik heb nu 3 van hun handleidingen doorgenomen in de praktijk en 1x een fout ontdekt die eigenlijk weinig voorstelde, voor de rest werkte het zoals omschreven.
Nadeel, het hele setje kost 130 dollar en daar kun je wel euro's van maken want hier komt er ook nog eens verz. kosten bij.

En als ik me niet vergis heb je die connectoren voor een servo niet eens nodig. Je sluit zwart en rood aan op een 4.5V batterij en wit zet je op een pin die het stuursignaal geeft.
Maar dat moet ik eigenlijk zelf nog eens uitproberen eigenlijk.

Over arduino klonen : tja ik las de reacties en ze zijn zover ik gezien heb allemaal heel positief maar zou me ook niet verbazen als er ineens een hele pinsetje gewoon afbreekt met die chinese namaakspullen.
Maar goed, de vaste bezoekers in dit topic kunnen je daar vast veel meer over vertellen.
In ieder geval zou ik, als ik een uno zou bestellen dit gewoon bij antratek doen met garantie wat dan slechts een tientje meer kost voor een originele.

En geen dank, het is juist fijn als mijn post ook eens gewaardeerd wordt. :)

en iets persoonlijks, mag ik vragen welke opleiding je volgt ?

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 25-09-2012 00:28 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ik denk dat we gewoon eerst voor "losse" zooi gaan. Mocht het gewoon voor geen meter werken kunnen we altijd nog een BOE shield kopen.

Ik denk inderdaad dat voor die paar euro het beter is om gewoon een originele uno te kopen. Aangezien ik in Leiden op school zit denk ik om het te halen bij iPrototype. Die zitten ook in leiden dus dat scheelt weer een paar euro.

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/82069-knipsel.png

Een frameachtig iets gaan we in eerste instantie wel zelf maken met lego oid. Ze verkopen daar ook los van die dingen dus mocht het compleet mislukken kunnen we dat ook kopen :p

Voor de wielen moeten we nog even kijken waar we dit vandaan gaan halen en ook de sensoren moeten we later beslissen nadat we het echt uitgedacht hebben.

Ik doe de opleiding informatica (HBO) op de hogeschool leiden (4e jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Mattie112 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:31:

Een frameachtig iets gaan we in eerste instantie wel zelf maken met lego oid. Ze verkopen daar ook los van die dingen dus mocht het compleet mislukken kunnen we dat ook kopen :p
Ik heb zelf een complete kit gekocht bij DealExtreme:
Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/uploaded/2012-09-11%2010.46.20.jpg

Ik heb nu gezien, dat je een frame ook heel eenvoudig zelf kan maken met 2 stukken plexiglas met een aantal spacers er tussen. In een aantal boeken heb ik al wat templates (stencils) gezien, die je zo kan overtrekken op plexiglas en met een figuurzaag uitzagen.

Als je wilt kan ik wel proberen van deze kit een kopie of een scan te maken, dan kan je hem zo hergebruiken voor je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Iemand ervaring met GET op een ethernet shield?
LED's aan of uit schakelen is niet zon probleem ("SET") maar ik wil dat de browser temperatuur van de Arduino haalt maar ik kan nergens een beetje knap voorbeeld en/of documentatie vinden.

Het HTML (incl afbeeldingen, css en evt php) bestand staat extern gehost op een pc ivm geheugen limiet van de shield en de Uno, dus de standaard manier van 'client.println("Temp = " + CalculateTemp());' gaat niet meer werken.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 10:00
Je stuurt een request naar je arduino met een bepaalde tekst die je arduino herkent. Dit heb je al geschreven voor je "SET". Maar ipv dat je nu een led aan/uit zet, stuur je een response terug naar je server. Je leest deze response uit met php en zet het ergens in je html.

Dus in php:

Roep url van je arduino op
Lees de response uit en zet dit in een variabele
Laat de variabele terug komen in je html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Luppie
Deze bedoel je inclusief een arduino uno, met een sensorshield en zonder verzendkosten voor 61 euro ??
http://www.dealextreme.co...r-car-kits-128715?item=36
Hoe bevalt dat, ik bedoel ben je tevreden met de geleverde waar en hebben ze op tijd geleverd ?
Zo ja, dan ga ik daar misschien ook maar eens rondneuzen.
Tnx voor de tip alvast. :)

ps Mattie, zo te zien kan je beter nog even wachten met bestellen :P

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 25-09-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb zelf deze : http://www.dealextreme.co...led-robot-car-kits-146418
Is alleen niet meer leverbaar, maar op zich is het wel bijna hetzelfde.

De arduino, shield en motordriver zijn wel klonen, maar de kwaliteit is goed.
Enige nadeel is dat er geen documentatie bij zit, dus de leercurve is wel heel stijl. Ben nu bezig om de motorshield (LN298) aan te sturen, zodat hij in ieder geval kan rijden. Daarna ga ik eens aan de slag met sensoren er op aan te sluiten om hem wat slimmer te maken.

Levertijd was +/- 1 maand.

Pagina: 1 ... 16 ... 96 Laatste