Ik zou graag op een website een klein contact formulier hebben. Eigenlijk meer een soort van formulier waarmee je aan kunt geven dat je er behoefte aan hebt dat er contact met jou gezocht kan worden. Hier kun je dan bijvoorbeeld je naam, e-mail, telefoonnummer en een kort bericht invullen. Op het moment dat je dan op verzend drukt wordt deze informatie bij mij thuis geprint.
Mij lijkt het het meest logisch om met php de informatie weg laten schrijven naar een mySQL database. Deze database laat je dan om de zoveel tijd controleren door Arduino. Mocht er dan nieuwe informatie zijn, dan print hij deze uit.
Wat ik denk nodig te hebben is een Arduino uno, een ethernet shield, een printer(ik dacht persoonlijk aan deze http://www.sparkfun.com/products/10438. Hier is namelijk al een library voor.) en natuurlijk de benodigde voeding.
Ik heb het gevoel dat dit een redelijk ambitieus project is(vooral voor een beginner). Zijn er hier in mijn denkwijze dingen die niet kunnen of makkelijker op een andere manier opgelost zouden kunnen worden? Of misschien dingen waar ik bij voorbaat op moet letten?
Basic TCP/IP is één ding. Dan heb je verbinding, maar dan moet het ding nog de taal praten,
Denk dat je beter een port forward kan doen op je router thuis en dan via PHP aan de server kant een verbinding kan leggen waar je simpelweg wat ascii karakters uit spuugt naar de Arduino.
Wat printer betreft hoef je volgens mij helemaal niet gek te doen. Denk dat je prima een oude Star LC10 matrixprinter kan gebruiken.
Liefst iets wat je serieel kan aansturen, maar je seriele output omzetten naar paralel moet volgens mij ook prima te doen zijn.
Hang een een Arduino aan een pc gebruik de php-serial class en schrijf direct van je webformulier naar je arduino.perpixel schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 01:46:
Ik ben nog helemaal nieuw met het Arduino principe, maar het lijkt me allemaal wel heel leuk om mee te spelen. Ik heb voor mijzelf een soort "projectje" bedacht en ik vroeg me af of dit allemaal mogelijk zou zijn.
Ik zou graag op een website een klein contact formulier hebben. Eigenlijk meer een soort van formulier waarmee je aan kunt geven dat je er behoefte aan hebt dat er contact met jou gezocht kan worden. Hier kun je dan bijvoorbeeld je naam, e-mail, telefoonnummer en een kort bericht invullen. Op het moment dat je dan op verzend drukt wordt deze informatie bij mij thuis geprint.
Mij lijkt het het meest logisch om met php de informatie weg laten schrijven naar een mySQL database. Deze database laat je dan om de zoveel tijd controleren door Arduino. Mocht er dan nieuwe informatie zijn, dan print hij deze uit.
Wat ik denk nodig te hebben is een Arduino uno, een ethernet shield, een printer(ik dacht persoonlijk aan deze http://www.sparkfun.com/products/10438. Hier is namelijk al een library voor.) en natuurlijk de benodigde voeding.
Ik heb het gevoel dat dit een redelijk ambitieus project is(vooral voor een beginner). Zijn er hier in mijn denkwijze dingen die niet kunnen of makkelijker op een andere manier opgelost zouden kunnen worden? Of misschien dingen waar ik bij voorbaat op moet letten?
Of desnoods met een programma data uit een mysql db via serial naar de arduino pushen.
Met de arduino data uit de mysql db lijkt mij vrij omslachtig
Maar tenslotte... 2012... Een print maken om aan call-me-me-back form op PAPIER te krijgen?... Hooguit met als reden “because I can”.
Wil je echt een server draaien, dan moet je het zoeken in ee (veel) krachtiger systeem als de RaspberryPi.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dit zou ook leuk kunnen werken voor bijvoorbeeld een webshop die orders uit zou kunnen printen. Hierdoor krijg je een dan toch een beetje het echte winkel gevoel.
Het is natuurlijk allemaal veel makkelijker gewoon met een computer te doen. Misschien dat het verstandiger is een ander project te gaan zoeken om het te leren. Iets met wat meer "nut"
Verwijderd
vanavond maar eens aan de slag met me nieuwe toy
Je wilt het breadbordje op het breadboardje plakken? 0_o ja onder het tape zitten metalen strookjes dat tape moet ook op het breadbordje blijven zitten. of heb je er een ander iets bij ?Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:25:
nou zojuist het ik mijn starters kitje van iprototype binnen. ziet er allemaal goed uit. de uno kleiner dan ik had verwacht. nu zit hier een bread boardje bij de kit. daaronder zit dubbelzijdig tape en een metalen plaatje. dient het breadbordje daarop geplakt worden?
vanavond maar eens aan de slag met me nieuwe toy
[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 14-02-2012 17:34 ]
Verwijderd
Het kleine breadboard wat je vaak bij die kits gebruikt zul je snel te klein vinden, grotere aanschaffen dus en dan kan het handig zijn om het in een prototype project te gebruiken zodat je makkelijk dingen kunt proberen.
Sinds een aantal weken ben ik in de wereld van Arduino gedoken en ben nu begonnen met m'n eerste (relatief
Op de motor van de garagedeur (Hörmann Supramatic) heb ik een soort break-out board (UAP1) aangesloten. Deze bevat onder andere een rij contactjes waarmee ik de afzonderlijke functies van de motor kan aansturen. Openen, sluiten, gedeeltelijke opening en de verlichting. Dit werkt met een rij contactjes waar ik een draadje in kan steken. Een aantal van deze contacten is gemarkeerd als 0V (ground?). Wanneer ik een draadje in de 0V steek en met andere kant de aansluiting voor verlichting aanraak gaat (verrassend
(niet mijn eigen foto, het gaat om dit ding en de rij contacten rechtsboven: http://www.mikrocontrolle...ent/115623/IMG_2765-2.jpg)
Wanneer ik m'n multimeter aansluit tussen de 0V en een van de andere contacten meet ik 21V.
Wat heb ik nodig om deze contacten met behulp van een Arduino te schakelen? Ik neem aan dat ik een relais nodig heb - maar bij de meeste relais in de webshops waar ik gewoonlijk m'n onderdelen bestel (zoals floris.cc) staat expliciet vermeld dat ze bedoeld zijn om AC mee te schakelen. Na wat zoeken kwam ik erachter dat er inderdaad verschillende relais lijken te zijn voor AC en DC. Is dit relevant bij een simpele toepassing als dit?
Kortom: Wat is de simpelste en netste manier om dit gebeuren aan te kunnen sturen vanaf de Arduino?
schakelt op 5 volt dc en kan tot 150 volt schakelen. Je arduino digitale uitgangen zijn ook 5 volt.
[ Voor 68% gewijzigd door Sandertje03 op 18-02-2012 19:25 . Reden: Url edit ]
| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
Ik heb er van alpine een interface bij gekregen maar deze werkt nog minder dan de helft. Alleen de vol+ en de vol- doen het. De rest doet niets of willekeurig iets.
Ik wil dit gaan oplossen door de knoppen uit te lezen en dan ir uit te sturen naar de radio. De ir codes zal ik uit de huidige interface moeten trekken en dat is probleem (uitdaging) 2. Die komt later wel terug.
Ik weet welke draden er uit de stuurwielbediening komen en welke sluiting maken bij het indrukken van een bepaalde knop. Echter snap ik niet hoe ik deze het beste kan aansluiten op de arduino en dan de knoppen uitlezen. Ik wil ook uitlezen als er meerdere knoppen zijn ingedrukt.
De aansluitingen zijn 6 pinnen. En bij de volgende knoppen worden de volgende pinnen kortgesloten.
Vol+ = pin 4 & 1
Vol - = pin 4 & 6
Ok = pin 4 & 3
Source + = pin 5 & 6
Source - = pin 5 & 3
Scrol 1 = pin 2 & 1
Scrol 2 = pin 2 & 3
Scrol 3 = pin 2 & 6
Hoe kan ik dit aansluiten en programmeren in en op mijn arduino?
Ik wil gebruiken maken van de standaard arduino uno.
| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
Maar als je 21V (waarom gebruiken ze zoveel?) wilt schakelen kan je gewoon een willekeurige transistor zo ongeveer pakken, BC550/BS170 is al prima.
Wat je nog wel even kan doen is in stroomstand meten hoeveel stroom er gaat lopen als je tussen ground en een pin daar meet, dat is wel relevant.
@Sandertje, ik zou het als soort van keypad scanning doen: http://esd.cs.ucr.edu/labs/decode_key/decode_key.html
Oftewel bij jou kan je dan 1, 3 en 6 als inputs op je microcontroller zetten met pull up enabled. Pin 2, 4 en 5 doet je standaard dan ook als inputs, en dan doe je omstebeurt 2, 4 en 5 naar output low. Meet vervolgens welke van 1, 3 en 6 laag zijn en je hebt je antwoord.
[ Voor 38% gewijzigd door Sissors op 18-02-2012 19:33 ]
Maar nu krijg ik het echter niet voor elkaar om verschillende knoppen tegelijk aan te zetten.
Wat doe ik hier fout?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| void setup() { pinMode(LED1, OUTPUT); pinMode(LED2, OUTPUT); pinMode(LED3, OUTPUT); pinMode(LED4, OUTPUT); pinMode(LED5, OUTPUT); pinMode(LED6, OUTPUT); pinMode(LED7, OUTPUT); pinMode(LED8, OUTPUT); pinMode(LED9, OUTPUT); pinMode(Pin1, OUTPUT); pinMode(Pin2, OUTPUT); pinMode(Pin3, OUTPUT); pinMode(Pin4, INPUT); pinMode(Pin5, INPUT); pinMode(Pin6, INPUT); } void loop(){ digitalWrite(Pin1, HIGH); digitalWrite(Pin2, LOW); digitalWrite(Pin3, LOW); But1 = digitalRead(Pin4); But2 = digitalRead(Pin5); But3 = digitalRead(Pin6); digitalWrite(Pin1, LOW); digitalWrite(Pin2, HIGH); digitalWrite(Pin3, LOW); But4 = digitalRead(Pin4); But5 = digitalRead(Pin5); But6 = digitalRead(Pin6); digitalWrite(Pin1, LOW); digitalWrite(Pin2, LOW); digitalWrite(Pin3, HIGH); But7 = digitalRead(Pin4); But8 = digitalRead(Pin5); But9 = digitalRead(Pin6); digitalWrite(LED1, But1); digitalWrite(LED2, But2); digitalWrite(LED3, But3); digitalWrite(LED4, But4); digitalWrite(LED5, But5); digitalWrite(LED6, But6); digitalWrite(LED7, But7); digitalWrite(LED8, But8); digitalWrite(LED9, But9); |
[ Voor 22% gewijzigd door Sandertje03 op 18-02-2012 23:19 . Reden: setup toegevoegt ]
http://www.raspberrypi.org/ - 35 dollar 1 GHz ARM processor. Dat zal wel voldoende zijn.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
gelukkig is hier ook het raspberry pi topic voor.. maar bedankt voor de reclame.coptician schreef op zondag 19 februari 2012 @ 00:39:
Voor de mensen die klagen dat een Arduino niet genoeg kan - de Raspberry Pi komt binnenkort uit.
http://www.raspberrypi.org/ - 35 dollar 1 GHz ARM processor. Dat zal wel voldoende zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Sandertje03 op 19-02-2012 01:26 ]
Maar het is net als zeggen dat als je te weinig rekenkracht hebt, je een hexacore computer kan kopen. Ja het kan, maar je hebt het over compleet verschillende toepassingsgebieden, allebei hebben een markt, en er is niet bijzonder veel overlap (behalve bij de mensen die zo ruk programmeren dat ze een GHz processor nodig hebben om een servo aan te sturen).
@Sandertje, het probleem is dat je alle drie de 'rijen' als output hebt. Dus als je een knop die rij 1 en kolom 1 met elkaar verbind indrukt, tegelijk met knop die rij 2 en kolom 1 verbind indrukt, maak je kortsluiting.
Als je alles in principe als input zet en maar ééntje output maakt zou het moeten werken. En dan met pull ups aan om te zorgen dat ze niet gaan zweven. Oftewel dan krijg je de volgende code (let op: net gemaakt hier in het post schermpje, oftewel kunnen fouten in zitten, en ook omdat ik nog nooit Arduino code heb geschreven
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| void setup() { pinMode(LED1, OUTPUT); pinMode(LED2, OUTPUT); pinMode(LED3, OUTPUT); pinMode(LED4, OUTPUT); pinMode(LED5, OUTPUT); pinMode(LED6, OUTPUT); pinMode(LED7, OUTPUT); pinMode(LED8, OUTPUT); pinMode(LED9, OUTPUT); pinMode(Pin1, INPUT); pinMode(Pin2, INPUT); pinMode(Pin3, INPUT); pinMode(Pin4, INPUT); pinMode(Pin5, INPUT); pinMode(Pin6, INPUT); //Enable pull ups at read pins digitalWrite(Pin4, HIGH); digitalWrite(Pin5, HIGH); digitalWrite(Pin6, HIGH); /*In principe is het netter om ook bij de andere pull ups aan te zetten, anders gaan deze zweven, dus we doen het maar netjes*/ digitalWrite(Pin1, HIGH); digitalWrite(Pin2, HIGH); digitalWrite(Pin3, HIGH); } void loop(){ /*Nu gaan we pin 1 als output low zetten, alle pinnen waarmee hij verbonden is worden laag, de rest blijft hoog getrokken. Als je nu meerdere knoppen indrukt kunnen er meerdere pinnen laag worden, omdat er niks als output high gedefinieerd is.*/ digitalWrite(Pin1, LOW); pinMode(Pin1, OUTPUT); But1 = digitalRead(Pin4); But2 = digitalRead(Pin5); But3 = digitalRead(Pin6); //En weer terugzetten pinMode(Pin1, INPUT); digitalWrite(Pin1, HIGH); |
De rest mag je zelf weer doen
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 19-02-2012 09:37 ]
Nu heb ik nog een vraag, er zit geen MUTE op mijn stuurwielbediening, en deze wil ik toevoegen (zoals origineel) door Vol+ en Vol- tegelijk in te drukken.
Nu is het erg lastig (onmogelijk) om tegelijk de knoppen in te drukken, waardoor de arduino altijd eerst Vol+ of Vol- ziet voordat hij de MUTE activeerd.
Ik heb dit proberen op te lossen met delay er tussen te stoppen en dan nog maals kijken naar de stand van knoppen, maar hij blijft er een Vol+ of Vol- voor gooien. Ook het ophogen van de delay werkt niet.
De gebruikte code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| if (But1 == LOW || But2 == LOW){ delay(150); if(But1 == LOW && But2 == LOW){ Serial.println("Mute"); delay(100);} else if (But1 == LOW && But2 == HIGH){ Serial.println("VOL +"); delay(100);} else if (But1 == HIGH && But2 == LOW){ Serial.println("VOL -"); delay(100);} } |
[ Voor 12% gewijzigd door Sandertje03 op 19-02-2012 17:28 ]
Heb alle vertragingen ertussen uitgehaald, en lees nu de knoppen uit, en kijk dan welke knoppen zijn ingedrukt. Om alles een beetje in het gereel te houden heb ik op het einde een vertraging van 200ms. nu spuugt hij dus als er een knop is ingedrukt om de 200ms een label uit.
nu de uitdaging om IR codes in te leren en deze opnieuw te versturen. Het probleem zit hem niet in het inleren, dit moet wel via google te vinden te zijn. De uitdaging is om de IR codes uit het apparaatje te krijgen...
[ Voor 27% gewijzigd door Sandertje03 op 19-02-2012 20:11 ]
http://utr.phoropter.nl/meuk/serialweathergeiger.txt
Printje telt pulsen van de geigerteller, en meet verder luchtvochtigheid, temperatuur, licht van een LDR en luchtdruk.
Metingen gaan over het algemeen goed, maar soms onstaan er in Cacti waarmee ik alles graph gaten in de grafieken van elke meting.
In de log van Cacti zie ik dan:
1
| 02/20/2012 02:00:04 AM - CMDPHP: Poller[0] Host[1] DS[116] WARNING: Result from CMD not valid. Partial Result: temperature:102844 h |
De een letterlijke uitvoer van het shellscript dat de meting uit de seriele poort plukt is:
1
| temperature:20.68 humidity:35.57 5minutecnt:56 ldr:148 pressure:103110 |
Lijkt er dus op dat achter temperature de luchtdruk komt te staan (zelfde lengte qua waarde) en dat cacti dan gaat zeuren over een rare waarde, temperature mag nl niet meer dan 100 graden zijn
Heb maar even het shellscript aangepast met een extra log om te kijken of dit probleem in mijn script zit of dat de Arduino rotzooi over de seriele poort gooit...
Hele project werkt trouwens met 10m UTP waar prima 5v, aarde, reset en RXD/TXD op 9k6 doorheen loopt. Je kan ook vrolijk via die kabel nieuwe sketches uploaden
De link werkt helaas niet. Heb je een typenummer of naam waar ik op kan zoeken?Sandertje03 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:11:
Zoiets zoek je. conrad.nl
schakelt op 5 volt dc en kan tot 150 volt schakelen. Je arduino digitale uitgangen zijn ook 5 volt.
De enige reden die ik kan bedenken voor de 21V is om lange kabels aan te kunnen sluiten (tien meter en langer) met een drukknop eraan. De handleiding bestaat uit een paar plaatjes die aangeven welke pin wat bedient, verder geen tekst, beschrijving of verklaring.furby-killer schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:22:
Maar als je 21V (waarom gebruiken ze zoveel?) wilt schakelen kan je gewoon een willekeurige transistor zo ongeveer pakken, BC550/BS170 is al prima.
Ik zie alleen nog niet helemaal voor me hoe het zou werken met een transistor. Die sluit ik aan op een pin en de ground van de arduino en vervolgens op een pluspin van de UAP1? De transistor 'verbindt' de pluspin van de UAP1 dus met de ground van de Arduino wanneer ik hem schakel en de ground van de UAP1 doet hij helemaal niks mee?
Zal ik van de week even doenWat je nog wel even kan doen is in stroomstand meten hoeveel stroom er gaat lopen als je tussen ground en een pin daar meet, dat is wel relevant.
moet je bij conrad zoeken op "relais 5 vdc".Longbowh schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:34:
[...]
De link werkt helaas niet. Heb je een typenummer of naam waar ik op kan zoeken?
...
Je moet dan ook ground van de UAP1 aan die van de Arduino kortsluiten. Als je dat niet wil moet je inderdaad een relais gebruiken, of iets met een optocoupler, al zie ik er niet echt nadelen van in om dat te doen.Ik zie alleen nog niet helemaal voor me hoe het zou werken met een transistor. Die sluit ik aan op een pin en de ground van de arduino en vervolgens op een pluspin van de UAP1? De transistor 'verbindt' de pluspin van de UAP1 dus met de ground van de Arduino wanneer ik hem schakel en de ground van de UAP1 doet hij helemaal niks mee?
Als je grounds aan elkaar koppelt dan verbindt hij de pin met de ground van de UAP1 (en ook de arduino dus) als hij een hoog signaal van de arduino krijgt, en anders doet hij niks.
De codes eruit halen is toch lastiger als ik had verwacht. Ik dacht dat het IR codes zouden zijn die uit de interface kwamen, maar nu twijfel ik daar zelfs aan omdat ik hem niet kan aansturen.Sandertje03 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:33:
Ben er al uit.
Heb alle vertragingen ertussen uitgehaald, en lees nu de knoppen uit, en kijk dan welke knoppen zijn ingedrukt. Om alles een beetje in het gereel te houden heb ik op het einde een vertraging van 200ms. nu spuugt hij dus als er een knop is ingedrukt om de 200ms een label uit.
nu de uitdaging om IR codes in te leren en deze opnieuw te versturen. Het probleem zit hem niet in het inleren, dit moet wel via google te vinden te zijn. De uitdaging is om de IR codes uit het apparaatje te krijgen...
Ik blijf wel proberen maar ik zou niet weten hoe ik achter het protocol moet komen met enkel een multimetertje en een arduino. Heb denk veel meer aan een scope o.i.d..
Aan alpine zelf heb ik niets, want die zeggen alleen maar dat die codes bedoelt zijn voor ontwikkelaars van stuurwielbedieninginterface units.
Weet iemand hoe ik achter kan komen wat voor een protocol gebruikt is?
Ik neem dus aan dat jouw ding een IR LED heeft die verstuurd? Je kan in principe die pin die die LED aanstuurt aan je Arduino koppelen en het signaal decoderen. Het zal op iets van een 38kHz carrier zitten, dus je kan in principe wel een decodeer algorithme schrijven.
Als alternatief kan je de IR codes opvangen met een IR ontvanger IC (meeste elektronica zaken die componenten hebben hebben die wel liggen, zulk soort: http://nl.farnell.com/jsp...evNValues%3D2021%2B204197 , als ze enkel 40kHz ontvangers hebben maakt dat weinig uit zover ik weet, zolang het maar rond de 38kHz zit zit je waarschijnlijk goed). Snelle google actie levert dan IR library voor Arduino op: http://www.arcfn.com/2009...rared-remote-library.html
En die kan zowel zenden als ontvangen, en bij ontvangen kan hij automatisch het protocol bepalen.
Er zijn nog wel wat manieren te bedenken om het te doen, maar dan wacht ik eerst of je iets hiermee kan
bedankt voor je hulp, echter is het geen IR. het zijn echt codes die volgens een vreemde bitrate worden verstuurd. een 1 is 500us hoog, en 500us laag. en een 0 is 1000us laag. hier vooraf wordt eerst 8ms een hoog signaal gegeven, en daarnaar een 4,5ms een laag signaal.furby-killer schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:27:
Goede kans dus dat het RC5 is, maar dan moet je nog steeds weten welke codes worden verstuurd, anders ben je niet veel verder.
Ik neem dus aan dat jouw ding een IR LED heeft die verstuurd? Je kan in principe die pin die die LED aanstuurt aan je Arduino koppelen en het signaal decoderen. Het zal op iets van een 38kHz carrier zitten, dus je kan in principe wel een decodeer algorithme schrijven.
Als alternatief kan je de IR codes opvangen met een IR ontvanger IC (meeste elektronica zaken die componenten hebben hebben die wel liggen, zulk soort: http://nl.farnell.com/jsp...evNValues%3D2021%2B204197 , als ze enkel 40kHz ontvangers hebben maakt dat weinig uit zover ik weet, zolang het maar rond de 38kHz zit zit je waarschijnlijk goed). Snelle google actie levert dan IR library voor Arduino op: http://www.arcfn.com/2009...rared-remote-library.html
En die kan zowel zenden als ontvangen, en bij ontvangen kan hij automatisch het protocol bepalen.
Er zijn nog wel wat manieren te bedenken om het te doen, maar dan wacht ik eerst of je iets hiermee kan
beetje vreemd, ik heb dit zelf proberen te maken in arduino maar kreeg het niet zo snel voor mekaar, en aangezien het forum waar ik dit gelezen had uit 2009 komt en mijn radio uit 2011 had ik er niet veel vertrouwen in.
na nog meer gegoogle op andere keyword ben ik op het volgende Forumtopic gekomen.
Hier heb ik direct een arduino code vandaan kunnen halen en moest ik alleen mijn knoppen van de stuurwielbediening koppelen aan de codes.. dit gedaan te hebben heb ik nu bijna alles werkende!!
nu nog beetje spelen met knoppen toekennen en mute maken etc etc.. maar codes werken!
Als je nog andere codes nodig zou hebben moet dat goed te doen zijn om het te decoderen, maar als het al werkt is dat niet meer nodig, dan moet het verder wel lukken
nee klopt, dom van mij om daar standaart vanuit te gaan.furby-killer schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:43:
Maar het is dus helemaal geen IR begrijp ik dan?
Als je nog andere codes nodig zou hebben moet dat goed te doen zijn om het te decoderen, maar als het al werkt is dat niet meer nodig, dan moet het verder wel lukken
met die codes komt het wel goed, ik heb nu 11 codes uit de voorbereide arduino programmering getrokken (nog niet allemaal getest), en heb maar 7 knoppen.
Wat ik nog wel moet weten is hoe ik van een 3 standen schakelaar een scrolwiel functie kan hangen.
Als je van stand 1, naar 2, naar 3 scrollt, moet er "up" uitkomen.
En als je van stand 3, naar 2, naar 1 scrollt moet er "down" uitkomen.
Van stand 1 kun je ook naar 3, en andersom. dus je kunt continue doorscrollen.
Hier wil ik me dit weekend nog in verdiepen, maar als iemand hier al een oplossing voor heeft zou het fijn zijn.
http://hackaday.com/2012/...mode-heres-how-to-use-it/
Ik begrijp in iedergeval nog niet echt wat je bedoelt. Wat heb je, en wat moet hij precies doen?Sandertje03 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:50:
[...]
nee klopt, dom van mij om daar standaart vanuit te gaan.
met die codes komt het wel goed, ik heb nu 11 codes uit de voorbereide arduino programmering getrokken (nog niet allemaal getest), en heb maar 7 knoppen.
Wat ik nog wel moet weten is hoe ik van een 3 standen schakelaar een scrolwiel functie kan hangen.
Als je van stand 1, naar 2, naar 3 scrollt, moet er "up" uitkomen.
En als je van stand 3, naar 2, naar 1 scrollt moet er "down" uitkomen.
Van stand 1 kun je ook naar 3, en andersom. dus je kunt continue doorscrollen.
Hier wil ik me dit weekend nog in verdiepen, maar als iemand hier al een oplossing voor heeft zou het fijn zijn.
Ik heb een scrollwiel met 3 standen. En wou weten welke stand hij op scrollt. Het enige wat ik nog wist is in welke stand het scrollwiel staat.furby-killer schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:29:
[...]
Ik begrijp in iedergeval nog niet echt wat je bedoelt. Wat heb je, en wat moet hij precies doen?
Maar ik heb het inmiddels ook al opgelost:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| if (But7 == LOW && But8 == HIGH && But9 == HIGH) { ScrollState = 1; // Serial.println("Scroll 1"); } if (But7 == HIGH && But8 == LOW && But9 == HIGH) { ScrollState = 2; // Serial.println("Scroll 2"); } if (But7 == HIGH && But8 == HIGH && But9 == LOW) { ScrollState = 3; // Serial.println("Scroll 3"); } if (ScrollState != LastScrollState) { // Serial.println("Scroll detected"); switch (ScrollState) { case 0: break; case 1: if (LastScrollState == 2) { Serial.println("Scroll Up"); trkUpSend(); } else if (LastScrollState == 3) { Serial.println("Scroll Down"); trkDnSend(); } break; case 2: if (LastScrollState == 3) { Serial.println("Scroll Up"); trkUpSend(); } else if (LastScrollState == 1) { Serial.println("Scroll Down"); trkDnSend(); } break; case 3: if (LastScrollState == 1) { Serial.println("Scroll Up"); trkUpSend(); } else if (LastScrollState == 2) { Serial.println("Scroll Down"); trkDnSend(); } break; } } delay(100); LastScrollState = ScrollState; |
http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1
Heb namelijk pas m'n Nano binnen gekregen, maar wil wel een socket om em in te zetten zodat ik em voor meerdere projecten kan gebruiken.
Denk niet dat het gaat passen, volgens mij zijn de arduino pinnen dikker als die van een IC.McKaamos schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 00:24:
Ff een kort vraagje. Kan ik hier in een Arduino Nano kwijt?
http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1
Heb namelijk pas m'n Nano binnen gekregen, maar wil wel een socket om em in te zetten zodat ik em voor meerdere projecten kan gebruiken.
Hier heb je wel de manual van de arduino nano, hierin staat ook de afmetingen van de nano.
Zie hier.
In een breadboardje prikken is trouwens ook niet echt makkelijk te noemen.
Ik heb gisteren ook een Nano gekocht, moet hiervoor ook nog een behuizing hebben.McKaamos schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:59:
Ah, naja, dan ga ik maar gewoon voor wat female headers.
In een breadboardje prikken is trouwens ook niet echt makkelijk te noemen.
Heb wel deze connectoren gekocht.
alvast bedankt
Wat is het voltage van de lamp? gewoon 230V?frenk16 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:15:
Even een simpel vraagje. Ik wil een lamp schakelen met de arduino. Dit wil ik gaan doen met een relais. Wat voor relais heb ik nodig? Lamp is 40 watt
alvast bedankt
problem solved
Zoiets kun je gebruiken lijkt me.frenk16 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:18:
Sorry, was ik even vergeten te melden. Ja het is 230 volt
Bedankt!
Natuurkunde is m'n beste vak alleen VWO is allemaal theoretisch dus ik wist niet precies of er praktijk nog dingen waren, waarop ik moest letten.McKaamos schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:20:
Watt gedeeld door volt is amps.
problem solved
Dezelfde dus als die eerder al had gepost. Dat is inderdaad al een wisselrelais.
Okee bedankt! Ik zag het al bij contactsoort staan maar ik wist niet precies wat dat betekende.Sandertje03 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 18:17:
[...]
Dezelfde dus als die eerder al had gepost. Dat is inderdaad al een wisselrelais.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Helemaal rechtsboven het driehoekje openklappen en "new tab" selecteren.SnowDude schreef op maandag 27 februari 2012 @ 23:27:
Misschien een hele simpele vraag, ik ben net begonnen met een klein arduino projectje en ik wil mijn functies in een andere file opslaan dan mijn main code, mar dan zonder direct een class aan te maken. is dat mogenlijk. Want ik krijg het niet voor elkaar.
De IDE maakt dan een nieuwe file aan in dezelfde folder als je hoofdproject.
Voor het compileren worden alle files in de folder samengevoegd.
Functiedefinities worden ook automatisch toegevoegd zodat je je functies in alle 'tabs' kan gebruiken.
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
Blinkpainkill schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 01:05:
Net een Arduino Uno V3 gekocht, wat is het eerste wat ik moet maken volgens jullie?
My thoughts
Led matrix displaytje ofzo?
Dan hoef ik hem niet te includen zeker?harold65 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:50:
[...]
Helemaal rechtsboven het driehoekje openklappen en "new tab" selecteren.
De IDE maakt dan een nieuwe file aan in dezelfde folder als je hoofdproject.
Voor het compileren worden alle files in de folder samengevoegd.
Functiedefinities worden ook automatisch toegevoegd zodat je je functies in alle 'tabs' kan gebruiken.
Nee, de IDE plakt zelf alle .ino files in je sourcefolder aan elkaar.
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
Nou ik heb het gevonden, ik moet ze wel includen, want anders kan hij de functies en variablen niet vinden. maar ik met een include commando geven bet het bestand tussen dubbele aanhalings tekens. als ik de groter en kleiner dan tekens gebruik gaat het fout.
[ Voor 78% gewijzigd door SnowDude op 28-02-2012 23:21 ]
Verwijderd
FF kijken of ik hier ook geïnteresseerden weg kan "kapen"
Er was al even vraag naar en met een beetje mazzel is er over een paar weken ook een Nederlandstalige forumsectie op het officiële Arduino-forum te vinden.
Inmiddels 1800stuks RGB 5mm leds binnen (helaas clear, maargoed) en 150stuks 74hc595n 8bit shiftregisters.
Eerst maar eens uitvogelen hoe ik de ledjes zo even mogelijk verlicht krijg (verschillende weerstanden er voor parkeren enzo) en dan m'n verdere plan uitwerken
De grootste brain teaser atm is hoe ik de ledjes ga aansluiten en het controlboard net zo groot of kleiner krijg dan de display zelf zodat het in 1 behuizing kan.
Powersupply is geen probleem, heb nog een oude ATX voeding liggen waar ik de 5V rail van kan pakken.
En anders deel ik het systeem op in segmenten en voed ze met 7805's.
YouTube: LEGO plant watering robot
Heerlijke overkill!almightyarjen schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:44:
Ik heb een arduino aangedreven robot van lego gemaakt die de planten water geeft als je op vakantie bent, is begonnen als geintje maar het resultaat is toch wel erg leuk!
YouTube: LEGO plant watering robot
Mooie verzameling lego-onderdelen trouwens, veel tandheugels en enorm lange lopende band
edit: "Projectingenieur procesautomatisering sector water" toepasselijk beroep, maar je kan hieraan al zien dat je een technicus bent
[ Voor 12% gewijzigd door Technicality op 04-03-2012 14:52 ]
Vraag me wel af of het niet handiger/simpeler is om per plant gewoon een aantal slangetjes aan te leggen tot aan de pot(ten) en mbv Arduino de pompjes aansturen. Zo heb je niet perse zo'n geweldig
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik kom net tot de ontdekking dat ik nog niet genoeg shiftregisters heb om m'n plan te volbrengen.
Oh well... Duurt toch nog wel ff, dus heb de tijd nog wel om extra te bestellen. Eerst maar eens de boel verder uitvogelen...
Ik bedoelde eigenlijk dat je niet eens lego nodig hebt. Ik dacht aan: water reservoir, Arduino, pompje, aantal kleppen en slangetjes, meer bedoelde ik nietalmightyarjen schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:13:
Ik heb er inderdaad over zitten denken, over allemaal verschillende slangetjes. Maar omdat er per plant verschillende hoeveelheden water nodig zijn werd dit vrij lastig: je zou dan de uitgang van de pomp moeten schakelen, wat veel elektrische kleppen betekent. dit is erg lastig om te maken met lego. En daarnaast: ik wilde gewoon een echte robot die rondrijdt
Dat er per plant een verschillende hoeveelheid water nodig is, okee. Maar is het zo moeilijk om verschillende kleppen te regelen met een Arduino?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oscar Wilde
Verder moet je ook kijken of je wel voldoende vermogen eruit krijgt, ik denk niet dat meer dan 20% van het vermogen van de PSU op 5V beschikbaar is.
Succes met 7200 LED-pootjes solderen
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
ik ben op zoek naar iemand die wat verstand van arduino's heeft.
mijn programma loopt niet helemaal zoals het moet en kan wel wat hulp gebruiken
in BASIC krijg ik iets zo aan de praat maar arduino heeft een paar eigenaardigheden die ik niet helemaal door heb.
de bedoeling is dat:
elk uur via een RTC een sequenctie gaat draaien (Moderne koekkoeksklok),
deurtje open, als deurtje open is(schakelaar 1 ==high )
dan moeten de motoren 1,2,3 draaien op hun eigen snelheid.
op het moment dat de "draaischijf " schakelaar 5 aanraakt, moet alles stoppen en de deuren dicht gaan totdat de deur schakelaar 2 == high aanzet.
hopelijk heb je genoeg info.
ps motoren gaan via motorshield van adafruit.
de code krijg je per mail.
M.V.G. Jean-Baptiste
Okay, we weten nu wat je graag wilt maken. Maar wat gaat er mis dan? Waar loop je op stuk? En wat is de code die je nu gebruikt.djjeanb schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:52:
beste mensen,
ik ben op zoek naar iemand die wat verstand van arduino's heeft.
mijn programma loopt niet helemaal zoals het moet en kan wel wat hulp gebruiken
M.V.G. Jean-Baptiste
AF_DCMotor motor1(1);
AF_DCMotor motor2(2);
AF_DCMotor motor3(3);
AF_DCMotor motor4(4);
int Pin1 = 13; //pin13
int Pin2 = 2; // pin02
int Pin3 = 15; //a1
int Pin4 = 16; //a2
int Pin5 = 17; //a3
int klok = (100);
int deur = (75);
int schijf = (100);
void setup() {
Serial.begin(9600); // set up Serial library at 9600 bps
Serial.println("Motor test!");
pinMode(Pin1, INPUT);
pinMode(Pin2, INPUT);
pinMode(Pin3, INPUT);
pinMode(Pin4, INPUT);
pinMode(Pin5, INPUT);
// turn on motor
motor1.setSpeed(1);
motor1.run(RELEASE);
motor2.setSpeed(1);
motor2.run(RELEASE);
motor3.setSpeed(1);
motor3.run(RELEASE);
motor4.setSpeed(1);
motor4.run(RELEASE);
}
void eerste(){
loop();}
void Tweede(){
if(digitalRead(Pin4) == HIGH) {
do Derde();
while(1);
}
else{
motor4.run(BACKWARD);
motor4.setSpeed(deur);
delay(300);
loop;
}}
void Derde() {
if(digitalRead(Pin3) == HIGH){
do Vierde();
while(1);
}
else{
motor4.run(RELEASE);
motor1.run(FORWARD);
motor1.setSpeed(klok);
motor2.run(FORWARD);
motor2.setSpeed(klok);
motor3.run(BACKWARD);
motor3.setSpeed(schijf);
delay(300);
loop;}}
void Vierde(){
if(digitalRead(Pin5) == HIGH){
do Vijfde();
while(1);}
else{
motor1.run(FORWARD);
motor1.setSpeed(klok);
motor2.run(FORWARD);
motor2.setSpeed(klok);
motor3.run(BACKWARD);
motor3.setSpeed(schijf);
delay(100);
loop;}}
void Vijfde(){
if(digitalRead(Pin1) == HIGH){
do Zesde();
while(1);}
else
motor3.run(RELEASE);
motor2.run(RELEASE);
motor1.run(RELEASE);
motor4.run(BACKWARD);
motor4.setSpeed(deur);
loop;}
void Zesde(){
motor4.run(RELEASE);
while(loop);
}
void loop(){
if(digitalRead(Pin1) == HIGH){
Tweede();
delay(100);
}}
Nu wil ik hem niet boven op de arduino (mega) zetten, maar los. Maar op de onderkant van het lcd shield zitten zoveel pinnnetjes!
Dit is de pin allocation: Als ik deze 8 draden doorverbind met een draadjes, is het dan okey? http://www.dfrobot.com/wiki/index.php?title=Arduino_LCD_KeyPad_Shield_(SKU:_DFR0009)#Pin_Allocation
Bijna. Het shield heeft ook nog 5V en GND nodig.Dacuuu schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:51:
...
Dit is de pin allocation: Als ik deze 8 draden doorverbind met een draadjes, is het dan okey?

Zo, een 3 kleuren 3x3 LED cube in elkaar geprutst. Nu nog een keertje tijd vinden om hem te programmeren...
Ik heb een programma draaien die elke minuut een get request doet naar een webserver. (De webserver schrijft dan de gegevens weg in een MySQL database.) Maar na een tijdje loopt de ethernet interface gewoon vast en dan moet ik de Arduino echt van de spanning afhalen voordat mijn ethernet interface weer reageerd.
De arduino zelf loopt gewoon door maar onderstaande code springt dan elke keer naar de else loop.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| void SendData() { Serial.println("connecting..."); // if you get a connection, report back via serial: if (client.connect(server, 80)) { Serial.println("connected"); // Make a HTTP request: client.print("GET /updatedb?t1="); client.print(Temp1); client.print(&t2="); client.print(Temp2); client.println(" HTTP/1.0"); client.println(); client.stop(); } else { // you didn't get a connection to the server: Serial.println("connection failed"); } } |
Ik heb wel problemen met de ethernet-pro (volgens mij zelfde netwerkchip). Loopt na ongeveer 1.5 dag vast. Ben er alleen nog niet aan toegekomen om te zoeken waar het probleem zit. Ding zit ook op een minder handige plek in de schuur.SnowDude schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:36:
Zijn hier meer mensen met problemen met het orginele Ethernet shield?
[ Voor 11% gewijzigd door kockie op 14-03-2012 11:26 ]
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Ik zou eens client.flush(); en een client.stop(); proberen in je else loop misschien dat je hem zo kan resettenSnowDude schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:36:
Zijn hier meer mensen met problemen met het orginele Ethernet shield?
Ik heb een programma draaien die elke minuut een get request doet naar een webserver. (De webserver schrijft dan de gegevens weg in een MySQL database.) Maar na een tijdje loopt de ethernet interface gewoon vast en dan moet ik de Arduino echt van de spanning afhalen voordat mijn ethernet interface weer reageerd.
De arduino zelf loopt gewoon door maar onderstaande code springt dan elke keer naar de else loop.
C:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 void SendData() { Serial.println("connecting..."); // if you get a connection, report back via serial: if (client.connect(server, 80)) { Serial.println("connected"); // Make a HTTP request: client.print("GET /updatedb?t1="); client.print(Temp1); client.print(&t2="); client.print(Temp2); client.println(" HTTP/1.0"); client.println(); client.stop(); } else { // you didn't get a connection to the server: Serial.println("connection failed"); } }
Helaas heeft het niet mogen helpen, Het vreemde is ook dat een reset niet genoeg is om het probleem te verhelpen, ik moet echt de power er even afhalen voordat alles weer werkt.
[ Voor 56% gewijzigd door SnowDude op 15-03-2012 11:09 ]
Elk ledje wordt afzonderlijk aan en weer uit gezet om te zien of elk ledje het doet.
Let niet op het gare beeld. Mobieltjes en weinig licht lijken niet echt samen te gaan...
late edit:
Nu iets beter geprogrammeerd en met een daadwerkelijke animatie.
4 waaiertjes in verrschillende richtingen, time-based wisselend.
[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 19-03-2012 22:21 ]
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede website (of pdfje die ik op mijn ipad kan zetten) waarin je goed wordt verteld over hoe je diverse componenten kan verbinden tot een circuit.
De basis van hoe eea werkt weet ik al (ik weet dus wat een transitor is en doet, elco's, diodes, etc) maar nu wil ik dus zelf dingen gaan "verzinnen" aan de hand van een berg componenten die ik voor me heb liggen. Het document mag natuurlijk wel direct met Arduino te maken hebben, want daarmee ga ik toch aan de slag. (ik heb een arduino rev2 en rev3, de rev 2 is de USB gedeeltje stuk dus ik kan daamee niet programmeren, maar wel verder geheel te gebruiken; don't ask waarom dat zo is..... :-) )
Ik heb al eea gedaan via de arduino (lcdje, diverse sensoren, etc), maar dat is allemaal het betere kopieer/jat/google werk. Het zou leuk zijn als ik dus zelf circuits kan ontwerpen, met als doel ook zelf de pcb te gaat etsen, maar dat is nog redelijk ver weg :-)
[ Voor 12% gewijzigd door nhimf op 23-03-2012 10:29 ]
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Dat is een kwestie van datasheets lezen.nhimf schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:26:
De vraag die ik nu ga stellen is niet direct arduino, maar omdat ik eea in combinatie met arduino ga doen, wil ik hem hier toch even stellen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede website (of pdfje die ik op mijn ipad kan zetten) waarin je goed wordt verteld over hoe je diverse componenten kan verbinden tot een circuit.
De basis van hoe eea werkt weet ik al (ik weet dus wat een transitor is en doet, elco's, diodes, etc) maar nu wil ik dus zelf dingen gaan "verzinnen" aan de hand van een berg componenten die ik voor me heb liggen. Het document mag natuurlijk wel direct met Arduino te maken hebben, want daarmee ga ik toch aan de slag. (ik heb een arduino rev2 en rev3, de rev 2 is de USB gedeeltje stuk dus ik kan daamee niet programmeren, maar wel verder geheel te gebruiken; don't ask waarom dat zo is..... :-) )
Ik heb al eea gedaan via de arduino (lcdje, diverse sensoren, etc), maar dat is allemaal het betere kopieer/jat/google werk. Het zou leuk zijn als ik dus zelf circuits kan ontwerpen, met als doel ook zelf de pcb te gaat etsen, maar dat is nog redelijk ver weg :-)
Klinkt eerder als een basis cursus electronica. Als je geen basis kennis electronica hebt dan heb je niets aan data sheets.
Probleem waar ik tegenaanloop is dat in heelveel "cursussen" bepaalde componenten uitvoerig worden besproken en daarna houdt het op.SnowDude schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:03:
[...]
Klinkt eerder als een basis cursus electronica. Als je geen basis kennis electronica hebt dan heb je niets aan data sheets.
De componenten ken ik op zich wel, maar nu het toepassen...
Ik heb recentelijk nog "Getting started with electronics" gelezen en dat is wel een erg goed boekje. Daarin wordt bijv. uitgelegd waarom een diode zo werkt als hij doet (dus wat is P en N materiaal en dat doen veel (online) "cursussen" dus helemaal niet, daar moet je maar aannemen dat het werkt zoals wordt beschreven....). Dit heeft mij wel erg geholpen met begrijpen waarom dingen werken.
Een simpel voorbeeld is dat ik zelf bijv. een (bistabiele) multivibrator wil maken, maar dan zonder een voorbeeld circuit, gewoon puur aan de hand van de componenten die ervoor nodig zijn. (wel met evt hulp van datasheets)
Eigenlijk zoek ik een soort van hulp om op weg te komen, zoals je dat met bijv programmeren soms ook nodig hebt. De gedachtengang die je nodig hebt om dingen uit te denken.
[ Voor 7% gewijzigd door nhimf op 23-03-2012 11:35 ]
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Ik heb zelf electro techniek gedaan, dus heb een redelijke basis, maar waar ik veel hulp aan heb zijn de boeken die elektor aan bied. (Het vroegere elektuur) Het tijdschrift is op momenten wat moeilijk te volgen, maar er zitten ook een hoop beginners artiekelen bij.nhimf schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:33:
Probleem waar ik tegenaanloop is dat in heelveel "cursussen" bepaalde componenten uitvoerig worden besproken en daarna houdt het op.
[...]
Eigenlijk zoek ik een soort van hulp om op weg te komen, zoals je dat met bijv programmeren soms ook nodig hebt. De gedachtengang die je nodig hebt om dingen uit te denken.
The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees
Verwijderd
Zo hadden we vroeger Elex, daar heb ik enorm veel plezier aan gehad, jammer dat dit niet meer bestaat voor beginnende techneuten.
Ik heb nog nooit gewerkt met Arduino, maar ik denk dat ik een leuk excuus heb om er mee te gaan klooien.
Situatie
Ik woon in een appartement en leef op de 1e verdieping. Op de begane grond is mijn in-door parkeerplaats met garagedeur.
Probleem
Ik heb enkele keren gehad dat ik per ongeluk via de draadloze afstandsbediening mijn garagedeur opende en dat ik de deur open vond of zelfs door buren hierop attent moest worden gemaakt. Buren hebben naast mij hun parkeerplaats, dus het is niet alleen voor mijn veiligheid.
Mogelijke oplossing
Ik wil een sensor op mijn garagedeur plakken die aangeeft of de deur open of dicht staat. Een kastje in mijn woonkamer geeft aan of mijn deur open of dicht staat met rood/groen ledje.
Implementatie
Ik dacht zelf om te gaan klooien met 2 Arduino Uno bordjes, 433mhz zender / ontvanger + tilt schakelaar. 1 Arduino met batterij en zender + tilt schakelaar wordt op de garagedeur geplakt. Als deze kantelt gaat de schakelaar aan/uit en zal draadloos een berichtje worden gestuurd naar de ontvanger, die dan een rood/groen lampje laat branden.
Risico: dat het 433mhz signaal niet ~30 meter diagonaal door wat betonnen muren kan verzenden.
- Is dit een realistische oplossing?
- Is er een makkelijkere / goedkopere oplossing?
- Risico's?
Het ergste wat mij kan overkomen is dat ik max 90 euro aan onderdelen verpruts. Het leukste zou zijn om een setup te bouwen die alle gewone en garagedeuren in het pand op deze wijze bewaakt en via een secure website inzichtelijk maakt voor alle bewoners.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 25-03-2012 01:34 ]
Daarnaast, een tiltschakelaar kan, maar denk er even over na hoe je een half-open stand gaat detecteren. Je zou ook een schakelaartje kunnen plaatsen, zo dat die ingedrukt wordt als de deur dicht is.
Uitbereiding: je zou in de ontvanger een buzzertje kunnen stoppen die een piepje geeft bij het openen en sluiten van de deur; dat merk je beter op dan een verandering van een ledje.
Goed punt. Dat kun je ook combineren met detectie of de batterij van de Arduino op de deur niet leeg is. Keep alive van bijvoorbeeld 15 minuten interval.Springuin schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:58:
Q, lijkt me goed mogelijk, met een 433 MHz module zou je die afstand wel moeten kunnen halen. 433MHz komt verder dan 2.4GHz. Ik zou de implementatie iets anders doen, aflevering van de gezonden data is namelijk niet gegarandeerd, dus in plaats van alleen zenden als de status veranderd zou ik (ook) met een regelmatige interval zenden. Als je dan een bericht mist heb je even later alsnog de juiste informatie.
Niet eens bij stil gestaan. Scherp!Daarnaast, een tiltschakelaar kan, maar denk er even over na hoe je een half-open stand gaat detecteren. Je zou ook een schakelaartje kunnen plaatsen, zo dat die ingedrukt wordt als de deur dicht is.
Zou in plaats van tilt schakelaar ook nog IR sensor kunnen doen als niet-mechanische schakelaar. Of Tilt als fail-safe schakelaar.
Beide doen is dus het devies.Uitbereiding: je zou in de ontvanger een buzzertje kunnen stoppen die een piepje geeft bij het openen en sluiten van de deur; dat merk je beter op dan een verandering van een ledje.
Bedankt voor de suggesties.
Nu heb ik alleen het probleem dat ik onvoldoende bereik heb. Dat is met slechts 5 volt vermogen op de zender. Kan ik gewoon een aparte batterij van bijv 9 volt op de zender aansluiten en de 'ground' delen met de batterij of gaat dan de boel stuk? Heb ik een extra circuit nodig?