Al doe je jarenlang onderzoek, als het de andere man zijn dagelijks werk is en hij de kaarten al maanden kent maak je geen kans met je bevindingen. Trust us.
Al jouw berekeningen en logica snijden trouwens geen hout! ronduit foutief en gebaseerd op foute aannames zonder bekend te zijn met enige vorm van detail!
Voordelen van 4x HD5670 vs 1x HD5870:
- Meer performance. Rekent u maar mee. Een HD4670 heeft 50% de performance van een HD4870. En een HD5870 heeft 200% de performance van een HD5870. In wetenschappelijke notatie:
Performance van HD5870 = 2 * 2 * HD4670 = 4 * HD4670.
Welnu, de performance van de HD5670 is 130% die van de HD4670. Nuwel, als we deze in quad crossfire draaien wordt de performance 300% groter.
Performance van HD5670 in quad crossfire = 4 * 1,3 * HD4670 = 5,2 * HD4670.
U kunt nu gemakkelijk inzien, dat de performance van de HD5670 in quad crossfire die van de HD5870 overstijgt.
Crossfire scaling is bij lange na niet lineair. houdt rekening met 30% of 50% in plaats van 100% performancewinst. En hoe meer kaarten, hoe minder schaling. Een 4de kaart kan in sommige situaties maar 5% extra performance meebrengen ten opzichte van de basis.
Als ik een
MadShrimps artikel er bij pak over 4670 Scaling komen zij niet op zulke mooie percentages als jij.
- Lagere kosten. De laagste prijs van de HD5870 in de pricewatch is 317 euro. De HD5670 kost 75 euro. Ik zal niet doen alsof we niet dat laatste bedrag onvervierdubbeld mogen laten, dus de totale kosten lopen dan op tot 4 * 75 euro = 300 euro. Dit is echter nog minder dan 317 euro. Einde bewijs.
Compleet waar, maar de kosten moet je bekijken in verhouding met de prestaties. Aangezien jouw aanname fout is (prestaties zijn gelijk of beter) kom je verkeerd uit me een Kosten/Performance analyse
- Lager energiegebruik. Een HD5870 heeft twee 6x PCI-Express power connectors van 75 watt elk. Dit betekent dat je pc 150 watt extra zal gaan verstoken. Dit terwijl de HD5670 gewoon de stroom uit het moederbord kan gebruiken omdat het geen PCI-Express connector nodig heeft. Dit rekent ook meteen door in lagere kosten op de lange termijn. Uitgegaan van 30 cent per kilowattuur, en we laten dus toekomstige prijsstijgingen nog buiten beschouwing, en een levensduur van 10 jaar kost de HD5870 nog eens 0,15 kilowatt * 24 uur * 365 dagen * 10 jaar * 30 cent = 3942 euro! Dat is gigantisch!
En die "stroom uit het moederbord" die krijg jij gewoon gratis uit de lucht? Wederom een foute aanname.
- Minder geluid. Omdat de rekenlast verdeeld wordt over 4 kaarten, worden de videochips niet zo heet. Daardoor hoeven de koelventilatoren niet zo hard te draaien als op de HD5870 en maken daarom minder lawaai.
Wacht even, in je eerste stelling ga je er vanuit dat je performance levert, de Redwood kaartjes moeten daarvoor ook op 100% draaien. Tevens zijn kleine fans meestal erg luidruchtig (hogere toeren) De HD5870 is namelijk redelijk stil in vergelijking met andere kaarten.
- Beter voor het milleu. Omdat de HD5870 met een plastic 'shroud' geleverd wordt, dit heb ik zelf opgezocht, kost dit extra olie om te produceren. Dit olie is een zeldzaam goed en raakt binnenkort op. Daarom moeten we er zuinig mee zijn. De HD5670 heeft deze plastic koeler niet. Daarnaast geraakt dit plastic na het leven zich op de vuilnisbult, of moet verbrand worden wat zorgt voor smeltende ijskappen.
Ehr, hallo, en die 4 PCB's die jij hebt (meer memory chips etc.) volgens mij kom je uiteindelijk met meer rommel uit met 4 kaarten dan met 1.
- Oke, ik heb nu 4 keiharde wetenschappelijk onderbouwde argumenten genoemt dus nu mag ook 1 subjectief argument: het is veel vetter om quad crossfire te draaien. Stel je voor: je hebt net een nieuw moederbord van AMD met 4x videokaart sloten. Daar ga je toch niet maar 1 van gebruiken? Dan laat je het onderste helft van je moederbord kompleet onbenut. Dan had je net zo goed voor een micro-ATX kunnen gaan. Nee, dan liever begroet worden door maar liefst vier kaarten wanneer u de zijkant ontschroeft. Die samen de handen in een slaan om jou de beste performance te brengen. Daarnaast zult u niet kunnen ontkennen, die crossfire bridges staan ook nog eens heel vet.
Ik krijg pas een kneiterharde erectie als er vier HD5870's in draaien dan een videokaart die m'n moeder zou gebruiken

Hoop dat ik nu eens af heb kunnen rekenen met dat hardnekkige en domme tegenspreken en sceptisme. Mijn vader sprak eenmaal tegen mij: Iedereen vindt je gek totdat ze doorhebben dat je gelijk hebt.
LooooooooOOOOOOOOOOoooooooooooL
[
Voor 109% gewijzigd door
neliz op 05-01-2010 21:53
]