Ook ik heb de Vigor 2130n aangeschaft, en wil graag mijn eerste bevindingen delen.
Ik heb de router enkel aangeschaft omdat deze IPv6 ondersteund.
Daarnaast vindt ik vele andere features leuk, zoals de 3G backup, Gigabit poorten, NAS, en ik moest toch nog upgraden naar een N router, maar dat waren bijzaken.
Mijn ervaringen tot dusver:
Ik ben niet teleurgesteld.
Integendeel.
Ja, er zijn nog wat kleine dingetjes, maar die zijn oplosbaar, en zeker voor een tweaker :-)
Zo ben ik aangenaam verrast door het op Linux gebaseerde OS, dat zeer goed is aan te passen.
Voor mensen die net als ik IPv6 willen doen, hier enige hints:
De 1.2 firmware is geschreven voor de 2130 (zonder wireless).
Met de komst van de 2130n is de firmware aangepast, en is de switch en wifi op een nieuwe virtuele LAN interface gezet.
So far so good.
Maar de IPv6 routing is daarbij vergeten.
Dat zou niet zo'n probleem zijn als ze in de WebInterface het veld dat daarvoor veranderd moet worden niet gedisabled hadden

.
Dit zijn de tweaks om een IPv6 tunnel erkend te krijgen:
-Inloggen op de router (telnet/ssh)
-cd /www
-vi v6_general.htm
-Wijzig de regel: f.if_prefix.disabled = true; in f.if_prefix.disabled = false;
-Nu kun je de lan interface waar je een IPv6 subnet op getermineerd wilt hebben wijzigen via de webinterface.
IPv6 is nu easy met deze router.
Maak een account aan bij Freenet6.
Daarvoor moet je eerst forum lid worden bij gogo6.com, en dan kun je een account aanmaken bij freenet6 voor je router.
Ik gebruik tspc, en dan is het enige wat je in de Draytec hoeft in te vullen de usercode en wachtwoord.
Eventueel kun je de tsp server wijzigen in amsterdam.freenet6.net als je een static subnet wilt.
Maar nu het belangrijkste:
-Wijzig de if_prefix van de waarde eth0 (switch) in br-lan (LAN interface)
Nu zal je router een /56 subnet netjes termineren op je LAN interface, en krijgen alle clients in je netwerk, ook de wifi clients, via rtadvd netjes een IPv6 adres.
Als je al een keer een foute config hebt aangemaakt, dan staat die in de volgende files, en moet je ook daar "eth0" in "br-lan" veranderen:
-vi /etc/tsp/tspc.conf
-vi /etc/tsp/tsprtadvd.conf
-vi /etc/config/tspc
IPv6 is nog nooit zo simpel geweest.
Toch nog enkele kanttekeningen:
-Indien je gebruik maakt van TSPC, dan kun je geen IPv6 nameservers opgeven, omdat Draytec er van uitgaat dat je provider dan toch geen IPv6 nameservers heeft (anders zou je static IPv6 gebruiken en geen tunnel)
Als je een nameserver op je eigen netwerk hebt die IPv6 doet, kun je die dus niet opnemen. Hiervoor staat een feature request uit bij Draytek. Het is wel in te stellen middels telnet/ssh, maar ik zou dit ook graag in de WebIF zien.
-De Ipv6 firewall is basic. Je kunt enkel filteren op adressen, subnetten en poorten, maar bv niet op interfaces.
Er is geen werkende standaard config meegegeven, dus het is veel uitzoeken om een hele nieuwe config te maken.
kortom:
Positief:
* IPv6 (made easy)
* Linux OS
* Gigabit
* 3G backup
* Vervangbare antennes
Negatief:
* Nog enkele bugs en missing features in de WebIF (maar die is te tweaken :-))
* Onduidelijk welke nameservers worden geadverteerd
* Nog geen Wii wifi ondersteuning (heb zelf geen Wii, maar lees dit op tweakers)
* Veel lampjes, net een kerstboom.
Volgende review ga ik wellicht iets verder in op de DNS capaciteiten en de IPv6 firewall rules.