De hamvraag is hoeveel woningen er via de coax infrastructuur (groepsversterkers, eindversterkers, multitaps en coax bekabeling) in een coax segment (ook wel wijk genoemd) zijn aangesloten. En het aantal aansluitingen per coax segment zal ook verschillen. De hedendaagse capaciteitsbeperkingen zullen er ongetwijfeld toe leiden dat nieuw aan te leggen coax segmenten standaard minder aansluitingen krijgen dan vroeger het geval was.
Uit een experiment met een andere Ziggo klant in mijn dorp bleek in ieder geval dat er toch behoorlijk wat aansluitingen in ons coax segment moeten zitten aangezien hij een aantal wijken verderop woont en ik met behulp van wat analyse software precies kon aangeven op welke momenten hij voluit ging dow
nloaden en weer stopte.
Verder zijn er zoveel frequenties beschikbaar, dat daar makkelijk 8 downstreams uit te plukken zouden moeten zijn.
Je vergeet dat er niet alleen Internet downstreams via die coax kabel worden doorgegeven, maar ook digitale RTV Transport Streams, VOD Transport Streams en analoge RTV kanalen. Ziggo heeft een blok van 16 frequenties in het volledige frequentie plan opgenomen die gebruikt worden voor doorgifte kabel Internet downstreams.
In mijn coax segment worden momenteel van die 16 beschikbare frequenties er 12 daadwerkelijk gebruikt. Dat zorgt voor een totaal beschikbare capaciteit van 12 * 50 = 600 Mbps voor alle data van alle Internet en telefonie klanten in mijn coax segment. Wanneer Ziggo de laatste 4 nog onbenutte frequenties voor Internet downstreams ook in gebruik neemt, dan neemt die totale capaciteit dus toe tot 800 Mbps.
Ik kan mij voorstellen dat er meerdere mensen een frequentie hebben, maar alle 8 "overboekt" is toch wel erg apart imho.
Het is nu eenmaal een kenmerk van het EuroDOCSIS systeem dat de baschikbare capaciteit gedeeld moet worden. Je hebt geen eigen lijntje naar de centrale liggen. De data pakketjes die voor jouw kabelmodem bestemd zijn worden gewoon net als het RTV signaal gebroadcast in het coax segment en komen dus bij alle aangeslotenen langs. Jouw kabel filtert de pakketjes uit de Internet downstreams die aan het kabel modem geadresseerd zijn en negeert de overige pakketjes bestemd voor de kabelmodems van de andere aangesloten klanten in dat coax segment.
Als je dan wat gaat rekenen wordt duidelijk dat er al snel sprake is overboeking van de capaciteit. Laten we bijvoorbeeld eens uitgaan van 32 kabel Internet klanten in een coax segment. Voor het gemak nemen we verder aan dat alle klanten bij Ziggo alleen kunnen kiezen voor de 40 Mbps abonnementssnelheid. Wanneer al die klanten gelijktijdig o
nline zijn en hun maximale abonnementssnelheid zouden willen benutten om bestanden te dow
nloaden, dan zou de gevraagde capaciteit gelijk zijn aan 1280 Mbps (32 * 40 Mbps) terwijl de coax infrastructuur maar 800 Mbps kan verzenden naar de kabel Internet klanten in dat coax segment. Daarbij vergeten we dan maar even dat er maximaal 8 Internet downstreams voor geconfigureerd kunnen worden in de huidige kabelmodems zodat niet vrijelijk van alle 16 Internet downstreams gebruik kan worden gemaakt door ieder kabelmodem.
Gelukkig voor Ziggo zullen niet alle klanten tegelijkertijd gebruik maken van hun maximale abonnementssnelheid, maar ik kan me voorstellen dat sommige klanten de pech hebben dat ze meerdere notoire dow
nloaders in hun coax segment hebben die een groot deel van de beschikbare capaciteit in beslag nemen. Juist voor de zware dow
nloaders zijn die zeer hoge snelheden van 120 Mbps interessant waardoor de kans toeneemt dat ze ook daadwerkelijk gebruik van willen maken van die snelheid en daarmee dus het bureneffect versterken.
Overigens, volgens mij zoekt je modem gewoon 8 nieuwe frequenties uit als je deze een tijdje hebt uitgehad en dan weer aanzet. Misschien biedt dat verschil?
Het kabel modem zoekt niet uit, maar het CMTS wijst toe op basis van allerlei parameters waaronder de gevraagde capaciteit om tot een optimale verdeling te komen.