Had het zelfde probleem. Slechts met alleen de desktop open, een notepad en diskdefrag op de achtergrond en dan plotsklaps een 'driver recovery'. Probleem is dan ook dat na een dergelijk recovery, de klok niet meer terug gaat naar 157 Mhz en de GPU load op 100% blijft staan. Ik heb van alles geprobeerd power management te herstellen, maar dat lukt niet. Alleen een reboot hielp.
Het artikel van Tom's hardware bracht me echter op een idee:
"Let’s recall: without Aero turned on, the DWM is deactivated, so there’s also no more 2D acceleration, either (this applies equally to Windows 7 as it does to Vista). Because we ran into this error repeatedly on test systems with Radeon HD 5750s and Radeon HD 5870 installed (in two different test configurations), we forcibly deactivated Aero across the board. After this evasive maneuver, these errors no longer appeared. Interestingly, the exact same situation (and remedy) also presented itself to us on a notebook PC with GeForce graphics. Whether this is just a massive coincidence or an indication of a conflict among DWM, drivers, and 2D hardware graphics acceleration, only time will tell."
Na alles wat ik tot dusverre heb gezien, zit het probleem idd in het switchen tussen 2.xD en 3D (en de bijbehorende clocks en voltages). Het switch te vaak en te snel heen en terug.
Ik gebruik Vista64 Premium met een Sapphire 5870 Vapor-X en heb n.a.v. Tom's artikel de DWM service toch maar eens voor de grap uitgezet. Alles draait nu in classic mode, geen fancy windootjes meer, maar ook geen enkele crash meer gehad (geen streepjes behang meer gezien tijdens games en ook geen recovery op de desktop). Ik heb daarnaast ook nog het voltage en de core clock iets opgeschroefd van 2D.
Het gedrag van de kaart is nu echt compleet anders. Klok blijft laag bij flash en youtube en switcht nu niet meer de hele tijd tussen een hoge en lage klok. Met enige regelmaat zie ik nu een klok van 400 of 600 en voorheen vrijwel nooit.
Gepost op
http://forums.amd.com/gam...TVAR_FORUMVIEWTMP=Linear:
1) install 10.1 driver
2) restore factory defaults (op het hoogste niveau)
3) Disable Vista aero completely and use classic GUI mode
4) Disable service DWM or set to manual. Just make sure it does not run.
5) Disable HDMI audio driver (wellicht niet noodzakelijk, maar voor de zekerheid ook maar even gedaan)
6) In addition, I've raised the low 2D clock and voltage a bit and I also lowered 3d clock a bit:
"<Profile>
<Caste name="Graphics">
<Groups>
<Group name="Overdrive5">
<Feature name="TimeUnlocked" />
<Feature name="OverclockEnabled">
<Property name="OverclockEnabledProperty" value="True" />
</Feature>
<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="
22000" />
<Property name="Want_1" value="60000" />
<Property name="Want_2" value="
85000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="30000" />
<Property name="Want_1" value="90000" />
<Property name="Want_2" value="
120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="
1063" />
<Property name="Want_1" value="1063" />
<Property name="Want_2" value="1163" />
</Feature>
220 Mhz seems to be the magic spot using CCC (voor mijn 5870). If I increase it by a few extra Mhz, the cards power management seems to kick in and a lot of clock/voltage switching starts. I've settled for 220 and it has proven to be stable at that clock. Right now, it's more stable with Vista64 than ever before. At one time I thought, now it would crash because a windows could not be drawn, but it didn't. Before, this would have certainly lead to a 'driver recovery'.
I also played some games of course just to see if the stripes/hangs were gone, and up until now I haven't seen a single one. Too early to say if all errors have gone, but the Vista desktop and overall system stability is way better now."
Draai er nu 3 dagen mee en heb geen enkele crash meer gehad. Geen streepjesbehang meer gehad, geen driver recoveries meer gezien en Vista desktop voelt een stuk sneller aan. Windootjes bewegen sneller en GUI is voelbaar sneller en meer ' snappy'. Het plotsklap bevrieven van de desktop met bijbehorende recovery is tot dusverre geen enkele keer meer gebeurt
Gelukkig is ATI nu ook bekend met het probleem en heeft gezegd dat er binnen ~ 2 weken een hotfix uitkomt voor dit probleem, maar wellicht kun je bovenstaande ook eens proberen en kijken of het ook helpt.
Mvg,
Mark
-------------------------
ASUS P5K
C2Q 9300 @ default clock
6Gb DDR2 PC5300
X-Fi Music
Sapphire Radeon HD 5870 VaporX @ (almost) default clock
Vista x64 SP2 Home Premium