Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 05:58:
Indd dat kan,maar als je het door apple zelf laat doen word het wel een kostelijke grap,en de server zelf heeft 2 x 7200 rpm en dat ga je wel horen tov maar 1 enkele 5400 rpm.
En de vraag blijft dan of je niet weer zo een speciale kabels nodig hebt zoals bij de iMac.
@Johncheese:jij denkt dus ook dat de i5 zal voldoen voor mij?
Ik draai hier zelf een C2D late 2009 op 2,26GHz met 8GB en 2x Kingston V+100 96GB en kan hier alles mee...met 4GB ook nog prima, 2GB ook nog- maar dan moet je niet te vaak in hibernate en 120 tabs daarna moeten openen in Safari, want dan maak je kennis met de eeuwige beachball
Als ik zelf nu een mac mini zou kopen, dan zou ik zeker voor de i5 gaan, de i7 is ook mooi, vergelijk de prijzen van de losse cpu's in de pricewatch zou ik zeggen, om te kijken wat het je waard is.
Zelf zou ik nog graag een Sandy-bridge bak bouwen, om mijn Linux-pc om te zetten naar i5 vanaf AMD X4 620 en ik kies dan zeker voor 2500K van Intel, dat is dacht ik i5?
Mijn ervaring is, dat extra overkill op je cpu (tegenwoordig met de krachtige cpu's) zich maar zelden terugbetaald, tenzij je zwaar aan de AVCHD-rendering gaat of wat dan ook, echt voor een pittige design-klus met BlackHawk Thunderbolt HD-camera op hdmi/SDI-input etc. bezig bent, maar dan heb je studio-apparatuur >10K euro thuis staan, dan is het een no-brainer om 200 euri meer uit te geven (of gelijk een MacPro te kopen, lijkt mij dan.)
Voor SoHo-HDvideo editing, HTPC, internet (200 pagina's open tegelijk bijv.), 1080p kijken op twee schermen etc.- neem lekker de i5 en haal voor die 200 euro+een beetje extra gewoon extra mem (8GB voor ca. 60-65 euro, Corsair is erg goed) en een ssd, kijk voor het type even in het "ssd in je apple" topic, ik weet niet wat voor sata-poorten erin zitten, ik vermoed sata-600, dan zou ik niet snel voor de Kinston V+100 gaan (sata-300, verder helemaal top, maar als je nog sneller kunt...), maar voor een Crucial M4 128 GB bijv. en deze idd lekker naast je aanwezige 500GB hdd plaatsen, dan ben je een zeer happy Mac gebruiker denk ik!
De 5400rpm schijven van nu, zijn ook wel verbeterd tov een paar jaar geleden, dus om het geluidsniveau laag te houden, zou ik dan niet heel snel opteren voor een 7200rpm, als je toch al een ssd erin hebt zitten en pas veranderen, op het moment dat het echt nodig blijkt. Ik dacht dat je geheugen makkelijk zelf kon vervangen in de nieuwe mini (draai-systeem-deksel) hdd was meer tricky zag ik op YouTube, ik weet ook niet of in de normale mini nu ook 2x hdd past, lijkt mij van wel, maar eerst bewijs.
Apple heeft een vrij slimme warmte-afvoer in de mini's zitten (in de 2009 dan), een soort schuin vlak met open fan, die zowel van het hdd-gedeelte als de cpu de wamte afvoert. Het kan ook zijn, omwille van prijs-differentatie, dat in de nieuwe mini's de mogelijkheid 'ontnomen' is, om een 2e hdd te plaatsen, door een aangebracht obstakel in de vorm van een aangepast chassis/frame tov de server-variant. Dit zou ik wel graag willen zien, dus ik wacht met smart op de eerste reviews en YT-filmpjes, waar men een tweede hdd inbouwt in een i5 mini. Voorheen zat er de dvd-drive in, dus kon je de mogelijkheid zelf creëren, nu weet je het niet 100% zeker imo. Vwb de garantie; als jij je originele hdd bewaart of een ssd bijplaatst en je hebt een linker+rechterhand, ipv twee linkerhanden en je schiet niet uit met je schroevendraaier (ofwel: gaat netjes en geduldig te werk, YT-filmpje op een andere pc erbij, voor instructie bijv.) dan zou ik het gewoon zelf doen.
(Is ook hobby!)
sorry voor de lange post