Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 11:10

Maduth

Probeersel

Zaterdag ga ik hem halen maar vraag me af of ik voor de 2 gig of 4gig moet gaan.

Die Blu-ray Drive is wel een interessante oplossing, als ik het een keer nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:10
Als ik het goed lees kunnen in de 2,5 i5 core versie 2 harde schijven, dat maakt het wel intressant!

Een kleine 64 gb crucial er inzetten met een opslag harde schijf van 750 GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het dilemma voor mij is compleet, wilde er net een gaan kopen als vervanging voor mijn huidige. Ik heb thuis geen DVD speler en gebruik mijn Mac mini daarvoor.

Ga je nu dus een Mac kopen met nieuwe hardware of voor het vorige model met 150 euro korting maar MET dvd speler...

Waarom halen ze dat ding er uit..!

[ Voor 6% gewijzigd door ViNyL op 21-07-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

SirMemeAlot schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:54:
Als ik het goed lees kunnen in de 2,5 i5 core versie 2 harde schijven, dat maakt het wel intressant!

Een kleine 64 gb crucial er inzetten met een opslag harde schijf van 750 GB!
Maar de mounting zooi zit er dan niet bij vermoed ik. En de vraag is of ze in navolging van de iMac ook met de connector hebben zitten ehm...innoveren.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Shark.Bait schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 16:02:
[...]

Maar de mounting zooi zit er dan niet bij vermoed ik. En de vraag is of ze in navolging van de iMac ook met de connector hebben zitten ehm...innoveren.
ff afwachten tot dat de eerste filmpjes op youtube komen hoe we dat kunnen oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ViNyL schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:57:
Het dilemma voor mij is compleet, wilde er net een gaan kopen als vervanging voor mijn huidige. Ik heb thuis geen DVD speler en gebruik mijn Mac mini daarvoor.

Ga je nu dus een Mac kopen met nieuwe hardware of voor het vorige model met 150 euro korting maar MET dvd speler...

Waarom halen ze dat ding er uit..!
Gewoon die nieuwe, nooit investeren in oude techniek, tenzij prijsonwaardig.
Bij de Aldi staat er dacht ik een soort hybride DVD-brander/speler te koop, met ruimte voor een 2,5" schijf.
Voor net geen 50 euro, zonder hdd- aansluitbaar op de usb.
Plemp je daar een Samsung M8 in van 1TB, de perfect mediaplayer is geboren, een ssd in je mini voor de snelheid. Idee?
Een korting van 150 euro op 699 tov een nieuwe twv 599, is imo een behoorlijke wassen neus!
Een zelfde korting op 599 en dan een ingebouwde superdrive, dan zou ik deze nemen (de oude.) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Hmm vindt het toch weer een geknooi. Moet je weer van alles extra aansluiten. En wat doe ik er mee? MKV kijken, af en toe DVD en uitzendinggemist.nl :)

Maar aan de andere kant, hoe vaak gebruik ik nog een DVD. Het performance verschil tussen de core2duo en de i5 is ook behoorlijk, dus wel weer een pre voor de nieuwe, maar zoals ik al zei voor mij echt niet nodig.

Het zal vast in lijn met hun nieuwe strategie zijn met het online aanbieden van content maar ik vindt het een gemis..

[ Voor 21% gewijzigd door ViNyL op 21-07-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:29
Ik ga de nieuwe 2.7 i7 met AMD Radeon bestellen. :)
Perfect voor aan m'n 27" LED Cinema Display en mooie toevoeging aan m'n 13" MacBook Pro van de zaak.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 11:28

J.apiooo

FWN

Bosmonster schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:48:
Voor XCode had ik er denk ik wel alleen 4GB in genomen. 2GB wordt wat krap voor de IDE.
Bedankt voor de tip. Had vooraf al even gecheckt, 4GB geheugen kost max €50,- (Apple vraagt veel te veel voor geheugen upgrades vind ik!). Mocht geheugen de bottleneck worden in XCode dan is dat makkelijk te doen verwacht ik. Ben benieuwd. Morgen komt 'ie al, snel geleverd door Apple.

[ Voor 4% gewijzigd door J.apiooo op 21-07-2011 20:23 ]

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 09:55
edit: nevermind }:O

[ Voor 93% gewijzigd door sroebert op 22-07-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:22

Puck

W32.Deadcode.A

Weet iemand of je bij de nieuwe Mac mini je garantie verliest als je zelf het geheugen verwisselt? Ik heb nog 2x2 GB liggen welke geschikt is. En hoe zit dit met de harddisk? Weet ook niet hoe dit bij de vorige versies van de mini geregeld is. Bij mijn MacBook Pro mag ik mijn geheugen en harde schijf gewoon zelf upgraden.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:29
Geheugen kun je gewoon met behoud van garantie vervangen. Hardeschijf niet.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan073
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09-2017
Was vanavond ff bij A-Mac in Den Bosch. Daar hebben ze een instapmodel van de mini staan (2.3GHz model) maar daar zit wel 4GB RAM in.
Dus om hem fatsoenlijk te kunnen showen is 2GB RAM blijkbaar niet genoeg?

Overigens stond er ook een oudere build van Lion op dan die uit de App store.

Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Zo, net thuis gekomen met de nieuwe Mac Mini, het instapmodel

Kom van een Power Mac dual 2,7Ghz af en dit is toch wel een verademing zeg..in de loop van de dagen zal ik vast wel een flamewar starten over hoe fijn ik de nieuwe mini vind. :)

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

DeVins schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:01:
Zo, net thuis gekomen met de nieuwe Mac Mini, het instapmodel

Kom van een Power Mac dual 2,7Ghz af en dit is toch wel een verademing zeg..in de loop van de dagen zal ik vast wel een flamewar starten over hoe fijn ik de nieuwe mini vind. :)
Of niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk al uit naar de review... :9~ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
iwan073 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 00:26:
Was vanavond ff bij A-Mac in Den Bosch. Daar hebben ze een instapmodel van de mini staan (2.3GHz model) maar daar zit wel 4GB RAM in.
Dus om hem fatsoenlijk te kunnen showen is 2GB RAM blijkbaar niet genoeg?
Je wil natuurlijk wel kunnen showen dat met Garage Band, Mail, iPhoto, iTunes en Safari tegelijk open je een beetje fatsoenlijke performance houdt. Dat is met 2 GB (onder SL in elk geval) in mijn ervaring toch wat lastig, mijn systeem ging enorm vooruit met 4 GB erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik ben echt zo benieuwd naar reviews, en naar de mogelijkheid van twee harde schijven in de mini!

Iemand?? Iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik zit ook sterk te overwegen een mac mini te kopen maar twijfel nu nog of ik een 2e handse of nieuwe koop. het wordt mijn 1e mac en het liefste zou ik normaal gesproken een mac book kopen maar daar heb ik het geld niet voor. Nu heb ik een 2e hands mac mini op het oog met een core duo (1.66GHz), 1gb en 60gb hd voor zo'n 150 euro.Ik zou er dan alleen even een beeldscherm op aan moeten sluiten en een extra hardeschijf (heb ik nog liggen).

Is zo'n mini nu al erg oud of niet want ik vind het lastig er info over te vinden. Heb iig begrepen dat je sowieso voor een intel chipset moet gaan en een duo ook handig is. Krijg ik hier bijv de nieuwste Lion op? Het enige wat ik erop doe is internetten en briefjes typen vandaar dat ik niet zo'n nieuwste nodig heb. Later wil ik wel graag (via bijv zo'n apple tv misschien) mijn mediastreamen.

En is er nog iets waar ik op moet letten specifiek voor de mini :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Het verschil tussen die tweede hands mini en een nieuwe mini is wel behoorlijk groot, wat betreft snelheid. Ik heb de mac mini van 2009 in bezit gehad, en heb nu de mini van 2010 in bezit en ik moet zeggen beide zijn wat betreft specificaties goed om mee te internetten, e-mails versturen.

Al moet ik er wel bijzeggen dat beide van mijn een iets snellere harde schijf en iets meer geheugen hadden dan de standaard versie. Maar een maat van mij had zelfs nog de 1,8ghz mini, en had de mini op zn tv aangesloten en kon er zelfs nog 720/1080P Films mee kijken.

Persoonlijk zou ik kijken of ik een mini kan vinden voor een kleine meer prijs dan de tweede hands mini die je nu op het oog hebt die iets sneller is. Want de mini die je nu op het oog heeft zal niet bijster snel meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waypoint schreef op zondag 24 juli 2011 @ 00:07:
Is zo'n mini nu al erg oud of niet want ik vind het lastig er info over te vinden. Heb iig begrepen dat je sowieso voor een intel chipset moet gaan en een duo ook handig is. Krijg ik hier bijv de nieuwste Lion op? Het enige wat ik erop doe is internetten en briefjes typen vandaar dat ik niet zo'n nieuwste nodig heb. Later wil ik wel graag (via bijv zo'n apple tv misschien) mijn mediastreamen.

En is er nog iets waar ik op moet letten specifiek voor de mini :)
Op een Core Duo kan geen Lion! Dat kan pas vanaf een Core 2 Duo. En die 1.66 is inderdaad een oude Core Duo, heb er zelf ook een gehad, maar destijds verkocht. Lijkt me geen goed plan als je Lion wil draaien (en dat is wel aan te raden, ook vanuit beveiligings oogpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

bedankt voor de nuttige replies! toch blijf ik het lastig vinden als apple leek, dus ik ga mij maar eens meer inlezen (verschil tussen lion en leopard etc heb ik geen idee van maar staat ongetwijfeld hier op got). gaat mij er voornamelijk om dat ik een instap model wil ook om apple te proberen maar aan de andere kant ik ook nog zit te twijfelen tussen een mbp 13' en een mini (2e hands of nieuw). een nieuwe mini a 600 plus een scherm is ook al 700.. voor 300 meer heb ik dan een mbp die natuurlijk mobiel is. dat staat wel haaks op mijn oorspronkelijke plan om voor zo'n 200 euro een leukee 2e hands mini te kopen en een schermpje.

voor wensen waar in principe alleen een basic internet/ brieftyp machine al aan voldoet 800 of 1000euro neerleggen vind ik wel erg veel! vandaar mijn keuze voor 2e hands, maar dan loop je er weer tegen aan dat een 5j oude pc zijn beste tijd wel heeft gehad waarschijnlijk.

[edit]met een Core 2 Duo zou ik dan wel een poosje vooruit moeten kunnen toch? Voor zo'n 300 euro staan die wel te koop, scheelt toch weer zo'n 300 euro. Of is dat een domme zet :) ?

[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 24-07-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou op zijn minst een late 2009 model kopen, daar kun je zonder worries 8GB ram in kwijt, beschikt over een 9400M gpu, min. 2GHz en zet er dan voor het geld dat je uitspaart een ssd in.

Anderzijds vind ik 599 voor een i5 met HD3000 igp ook niet echt duur, Apple is wat dat betreft weer terug op haar oude prijsniveau. Ik zou hier voor gaan, als ik nu een mini zou kopen. Dan maar even doorsparen.
Maar ook hier zou ik 8GB in knallen en daarna een ssd. Dit omdat MacOS een 'hungry' OS is (in tegenstelling tot wat sommigen beweren) en gewoon lekker draait, met 8GB (zoals het moet, kan ik beter zeggen)- ik spreek uit ervaring. Ik vraag mij af of een i5 daar performance-wise veel verandering in heeft gebracht, maar het lijkt mij logischerwijs van niet, omdat effectiviteit/task-management/structuur van het OS nog steeds hetzelfde is. Ik heb Lion nog niet uitgetest, maar de systeemeisen zijn omhoog gegaan voor deze update, dus ik neem aan dat je de rest zelf wel in kunt vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga mij deze week ook gaan aansluiten aan het mini-clubje...de superdrive zal zeker geen gemis zijn en moest ik dan toch eens iets willen doen met een dvd of cd dan zal het via remote disc gaan.
Ik heb van hieruit de raad gekregen om voor de 2,5 i5 te gaan,maar mss geef ik toch wat extra's uit voor de server versie,want als ik de i5 zou upgraden naar de i7 en dan nog een grotere hdd wil kom ik net zo duur uit,kan ik beter voor de server gaan dan heb ik 2x500GB dan heb ik dus 1 TB aan opslag dat zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ervan af wat je ermee wilt doen...ik zou dan voor de i5 gaan en voor het verschil in prijs tussen de i5 en i7 een ssd erin knallen, ik weet niet of 2x 7200rpm zo zaligmakend is qua geluid en resonantie...in je audio/tv kast of op je bureau :')

Het is ook een mooi device om naar te kijken, stijlvol- die zou ik niet wegbergen omwille vd geluidsoverlast, een mini is juist zo fijn omdat hij ook helemaal stil kan zijn (met ssd heb je nog wel het fan geluid, maar dit is verwaarloosbaar, dit valt zelfs 's nachts niet op met volledige stilte. Dankzij de ssd blijft het zaakje redelijk koel, met 2x 7200 rpm zal je veel warmte ontwikkelen, al is het apparaat er waarschijnlijk wel op gebouwd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja daar heb je dan ook weer een punt,zou het echt luidruchtig zijn?want ik heb mijn digitale tv decoder ook omgeruild naar een nieuwer model omdat het geluid van de HDD te erg werd.
Ik wil de mini gewoon gebruiken om itunes te beluisteren,foto's te bekijken,via plex mss wat filmpjes en als god het toelaat via iTunes wat films huren,meer gaat er niet opgebeuren denk ik,want om te internetten ed hebben we elk onze macbook + er staan hier ook nog 2 iMac's dus het gaat gewoon een mediabakje worden aan de tv :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de originele 5400rpm schijf, weinig geluid en trilling (bijna nul), met een 7200rpm schijf wel meer geluid (zoem) en trilling, ik heb er een hekel aan dus ik heb een stuk schuimrubber (camping-mat) op maat gesneden, iets groter dan de mini en eronder geplaatst, dat hielp een stuk (beetje geëxperimenteerd ook met de formaten, kleine/grote stukken etc. maar iets groter was het beste.)

Nu zit er gewoon ssd in en de stilte viel gelijk op :)
Geen hdd meer in mijn mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was dus het beste punt om de server te laten voor wat het is,maar de hdd vervangen kan je niet zelf zeker bij de mini?Ben eens benieuwd of mijn APR een mini op maat wil maken :p

echt supertip van je ;) stom da ik zelf niet aan geluidsoverlast heb gedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Een harde schijf er zelf inzetten moet wel lukken, het is echter wel wat gepruts.

Wat betreft geluidsoverlast vind ik het zelf best mee vallen, heb ook zelf een 7200 rpm schijf in mijn mini gezet, en heb er weinig tot geen last van moet ik zeggen. Maar is het nou waar dat je in de iets duurdere versie ook twee harde schijven kan plaatsen, want dan is het interessant om een SSD en een hdd er in te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indd dat kan,maar als je het door apple zelf laat doen word het wel een kostelijke grap,en de server zelf heeft 2 x 7200 rpm en dat ga je wel horen tov maar 1 enkele 5400 rpm.
En de vraag blijft dan of je niet weer zo een speciale kabels nodig hebt zoals bij de iMac.

@Johncheese:jij denkt dus ook dat de i5 zal voldoen voor mij?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Nu twee dagen de mini als PC-tje bij de TV en het een en ander al getest. Persoonlijk ben ik voor het instapmodel gegaan want de taken zijn simpel:

1. Films kijken
2. Itunes
3. Imovie/Iphoto
4. Interpretten (echt internet/werk doe ik op me laptop)
5. Downloaden

Tot nu toe werkt alles prima, deel Itunes met de laptop en dat geldt dus ook voor Iphoto. Tevens speelt hij 1080P af en kan ik daar dus ook echt van genieten (zonder haperingen e.d.).

Aanrader is natuurlijk om Plex te installeren, ziet het er allemaal net wat netter uit.

Als je via de HTCP forum kijkt, scheelt de prijs nog geen eens zoveel dus de mini is zeker een goede concurrent voor de windows gestuurde HTPC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 14:12
Voor de mensen die zelf een hdd en geheugen willen vervangen:
http://www.ifixit.com/Tea...-Mid-2011-Teardown/6131/1

Een paar benchmarks van de 2011 modellen vind je hier:
http://www.appleinsider.c...fast_as_predecessors.html

Of kijk op http://browse.geekbench.ca/ en zoek op mini ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 25-07-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 05:58:
Indd dat kan,maar als je het door apple zelf laat doen word het wel een kostelijke grap,en de server zelf heeft 2 x 7200 rpm en dat ga je wel horen tov maar 1 enkele 5400 rpm.
En de vraag blijft dan of je niet weer zo een speciale kabels nodig hebt zoals bij de iMac.

@Johncheese:jij denkt dus ook dat de i5 zal voldoen voor mij?
Ik draai hier zelf een C2D late 2009 op 2,26GHz met 8GB en 2x Kingston V+100 96GB en kan hier alles mee...met 4GB ook nog prima, 2GB ook nog- maar dan moet je niet te vaak in hibernate en 120 tabs daarna moeten openen in Safari, want dan maak je kennis met de eeuwige beachball ;)

Als ik zelf nu een mac mini zou kopen, dan zou ik zeker voor de i5 gaan, de i7 is ook mooi, vergelijk de prijzen van de losse cpu's in de pricewatch zou ik zeggen, om te kijken wat het je waard is.

Zelf zou ik nog graag een Sandy-bridge bak bouwen, om mijn Linux-pc om te zetten naar i5 vanaf AMD X4 620 en ik kies dan zeker voor 2500K van Intel, dat is dacht ik i5?
Mijn ervaring is, dat extra overkill op je cpu (tegenwoordig met de krachtige cpu's) zich maar zelden terugbetaald, tenzij je zwaar aan de AVCHD-rendering gaat of wat dan ook, echt voor een pittige design-klus met BlackHawk Thunderbolt HD-camera op hdmi/SDI-input etc. bezig bent, maar dan heb je studio-apparatuur >10K euro thuis staan, dan is het een no-brainer om 200 euri meer uit te geven (of gelijk een MacPro te kopen, lijkt mij dan.)

Voor SoHo-HDvideo editing, HTPC, internet (200 pagina's open tegelijk bijv.), 1080p kijken op twee schermen etc.- neem lekker de i5 en haal voor die 200 euro+een beetje extra gewoon extra mem (8GB voor ca. 60-65 euro, Corsair is erg goed) en een ssd, kijk voor het type even in het "ssd in je apple" topic, ik weet niet wat voor sata-poorten erin zitten, ik vermoed sata-600, dan zou ik niet snel voor de Kinston V+100 gaan (sata-300, verder helemaal top, maar als je nog sneller kunt...), maar voor een Crucial M4 128 GB bijv. en deze idd lekker naast je aanwezige 500GB hdd plaatsen, dan ben je een zeer happy Mac gebruiker denk ik! ;)

De 5400rpm schijven van nu, zijn ook wel verbeterd tov een paar jaar geleden, dus om het geluidsniveau laag te houden, zou ik dan niet heel snel opteren voor een 7200rpm, als je toch al een ssd erin hebt zitten en pas veranderen, op het moment dat het echt nodig blijkt. Ik dacht dat je geheugen makkelijk zelf kon vervangen in de nieuwe mini (draai-systeem-deksel) hdd was meer tricky zag ik op YouTube, ik weet ook niet of in de normale mini nu ook 2x hdd past, lijkt mij van wel, maar eerst bewijs.

Apple heeft een vrij slimme warmte-afvoer in de mini's zitten (in de 2009 dan), een soort schuin vlak met open fan, die zowel van het hdd-gedeelte als de cpu de wamte afvoert. Het kan ook zijn, omwille van prijs-differentatie, dat in de nieuwe mini's de mogelijkheid 'ontnomen' is, om een 2e hdd te plaatsen, door een aangebracht obstakel in de vorm van een aangepast chassis/frame tov de server-variant. Dit zou ik wel graag willen zien, dus ik wacht met smart op de eerste reviews en YT-filmpjes, waar men een tweede hdd inbouwt in een i5 mini. Voorheen zat er de dvd-drive in, dus kon je de mogelijkheid zelf creëren, nu weet je het niet 100% zeker imo. Vwb de garantie; als jij je originele hdd bewaart of een ssd bijplaatst en je hebt een linker+rechterhand, ipv twee linkerhanden en je schiet niet uit met je schroevendraaier (ofwel: gaat netjes en geduldig te werk, YT-filmpje op een andere pc erbij, voor instructie bijv.) dan zou ik het gewoon zelf doen.
(Is ook hobby!) sorry voor de lange post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor deze nuttige info,ik ga straks eens zien voor zo een i5 ding :p,voor de ssd ga ik echt wel wachten tot ik het eens gezien heb op YouTube en dan wil ik wel eens lekker tweaken :P.
Dat RAM geheugen koop ik ook beter niet bij mijn APR neem ik aan?want dan schuiven we er indd dadelijk 8 gig in.

Echt waar,mensen,mede mini-lovers....hartelijk bedankt voor de tips.

P.S.:ik heb op de iMac de screensaver van iTunes met al die hoedjes,nu zag ik dat je door op een hoedje te klikken het desbetreffende album kan starten,ik wil dat wel eens zien op mijn 50" dat moet wel fijn zijn voor tijdens feestjes,kan iedereen zijn nummer kiezen.

Sorry voor het edelen van dit binnenpretje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:20:
Dat RAM geheugen koop ik ook beter niet bij mijn APR neem ik aan?want dan schuiven we er indd dadelijk 8 gig in.
Veel succes (en plezier) en idd dat dram zou ik gewoon bij MyCom om de hoek halen bijv. ik denk dat je de deze nodig hebt: http://tweakers.net/price...ir-cmso8gx3m2a1333c9.html voor 53 euro een prikkie, 8GB! ;) Als het dan niet werkt, kun je het ook gewoon retourneren, zonder uitleg (blister kun je opentrekken, zonder beschadigen tegenwoordig.)

Edit: er past dus een tweede hdd in, zie ik net op http://www.ifixit.com/Tea...-Mid-2011-Teardown/6131/2 alleen heb je een extra sata-naar-logic-board-cable nodig, oops ik dacht het wel, een extra hindernis, ontstaan door het gebrek aan de dvd-drive.
Volgende vraag is natuurlijk: hoe kom je aan die specifieke cable, met de goede zif-cable lengte? (Ebay binnenkort?)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Johncheese002

Nog maar even wachten op de youtube filmpjes dus, zodra ik weet dat er een tweede in kan koop ik het instap model :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Waypoint schreef op zondag 24 juli 2011 @ 10:12:
met een Core 2 Duo zou ik dan wel een poosje vooruit moeten kunnen toch? Voor zo'n 300 euro staan die wel te koop, scheelt toch weer zo'n 300 euro. Of is dat een domme zet :) ?
Wat je ook doet, ik zou altijd voor een SSD oplossing gaan. Is de beste investering ooit geweest voor mijn MBP.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirMemeAlot schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:58:
@Johncheese002

Nog maar even wachten op de youtube filmpjes dus, zodra ik weet dat er een tweede in kan koop ik het instap model :-)
Als je een origineel hebt, kun je kijken wat voor zif-socket erop zit en dan namaken wellicht?
Het logic board ziet er niet altijd complex uit, het lijkt wel een linea-recta verloop van sata naar zif.
Tenzij het echt een eigen design is, denk ik dat de eerste verloopjes binnen een maand (tegen veel $$$) op ebay zullen verschijnen "made in China" Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/6395/smilechinese.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik ergens controleren of dit geheugen goed is voor de mini?
http://www.corsair.com/cmso8gx3m2a1333c9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:36:
Kan ik ergens controleren of dit geheugen goed is voor de mini?
http://www.corsair.com/cmso8gx3m2a1333c9.html
Thuis, in je mac mini! ;)
Gewoon erin wrotten en als het niet goed is, retouren.
Volgens mij is die compatibel en cas9 is ook goed (lager vind je niet snel dacht ik, voor 1333MHz en die MHz moet je hebben voor Mac mini >2010 models, als ik het goed begrepen heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaan we proberen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 08:23
Zo... gisteren dan toch besloten een nieuwe Mac mini te kopen voor in de slaapkamer. In de woonkamer heb ik al een Apple TV. Of misschien dat ik toch die 2 apparaten switch.

In ieder geval dus eerst op de slaapkamer, hang hem aan een tv en we gaan hem puur als download bak gebruiken om films te kijken.

Gisteren in de Mediamarkt geweest, hadden ze hem nog niet... wisten niet wanneer Apple zou leveren. iFactors gebeld, hadden hem ook niet, zelfde verhaal. Tja, dan maar online bij Apple besteld. Hij gaat morgen of overmorgen geleverd worden. Ben benieuwd.

Wel alvast een wireless keyboard en een magic mouse gekocht in de MM. Na een paar Apple TV's, vele iPhones en een iPad 2 in huis te hebben (gehad) nu dan eindelijk een echt volwaardig systeem van Apple dus eindelijk de stap naar OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 07:09
Zojuist een Mac mini opgehaald in Amsterdam. Ben benieuwd, mijn eerste mac. Gekozen voor het instappertje (599).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb half belgie afgebeld voor mijn mini,het instapmodel hadden ze wel,maar ik wou de iets zwaardere en die was nergens te vinden,nu heb ik normaal morgen of vrijdag mijn mini :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 16:57
Ik kan een MAC mini van mn oom overnemen.
Het gaat om een:
1.42ghz/265mb/80gig hardeschijf/radeon9200/56K
Een power pc G4.

Het serienummer eindigt op RHU.

Nu wil ik het apparaat graag via air display met mn iPad kunnen bedienen.
Ik ben niet thuis in de mac's, maar ik heb het goed als deze MAC mini standaard geen WIFI heeft?

Wat moet ik hebben zodat ik de MAC mini via air display met mn iPad kan bedienen?

Er draait nu OS X 10.5.8 op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
dat ding is uber traag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Haha, uhhh ja een PowerPC wordt al zo'n, wat is het, 4 jaar niet meer gemaakt. Ik heb een mini uit 2007/2008 en die heeft al moeite met een beetje fatsoenlijke video-bitrate. Bovendien is het hooguit wifi b/g wat je ook liever niet hebt voor een beetje stabiel en groot netwerk binnen.

[ Voor 24% gewijzigd door vgroenewold op 27-07-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Maar zit er standaard WIFI op of moet ik daar iets voor kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ik moet zeggen dat genuanceerd niet het eerste woord was dat in me opkwam. er wordt wel heel erg gehamerd op het ontbreken van de optische drive. van het ontbreken van USB3 snap ik de ophef nog enigzins, maar ik zie in mijn omgeving nauwelijks nog mensen gebruik maken van optische media. er zullen vast nog legitieme redenen zijn om een DVD drive te blijven gebruiken, maar om de nieuwe mini daarop af te rekenen vind ik zwakjes.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik vind de ophef ook wel wat overdreven, echter hebben ze wel een punt. Veel mensen gebruiken deze computer als Media Center, dan zou het toch makkelijk zijn als Apple eens begon met Bluray te ondersteunen.

Ook als ik hun review moet geloven is het nog lastiger om een nieuwe HDD/SSD er in te plaatsen, is dit waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nerpissad schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:29:
[...]
Ik moet zeggen dat genuanceerd niet het eerste woord was dat in me opkwam. er wordt wel heel erg gehamerd op het ontbreken van de optische drive. van het ontbreken van USB3 snap ik de ophef nog enigzins, maar ik zie in mijn omgeving nauwelijks nog mensen gebruik maken van optische media. er zullen vast nog legitieme redenen zijn om een DVD drive te blijven gebruiken, maar om de nieuwe mini daarop af te rekenen vind ik zwakjes.
Ja, en dat terwijl hij zelfs met externe superdrive erbij nog goedkoper is dan de 2010 versie... Dus als je per se een drive wil is dat ook gewoon mogelijk. Ik vond het ook jammer dat ze de halve review daarover door moesten zeuren. Ik wacht wel op Anandtech of een andere dergelijke site met uitgebreide reviews.

Persoonlijk had ik ook graag USB 3.0 gezien aangezien de externe HD's daarvoor ruim aanwezig zijn en voor normale prijzen (wat ik van de eerste generatie thunderbolt HD's niet bepaald verwacht tegen de tijd dat die ooit eens uitkomen).

Maar aan de andere kant komt er vast wel een bedrijf die een Thunderbolt -> USB 3.0 adapter gaat maken, lijkt me prima mogelijk aangezien Thunderbolt gewoon een soort PCI bus is.
deBennie schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:24:
Maar zit er standaard WIFI op of moet ik daar iets voor kopen?
Sommige 1.42 Ghz G4's hadden wel standaard wifi, anderen niet. Dus ik zou hem gewoon even aan zetten en dan kijken of het er op zit. Bron, en meer specificaties van dit model

Air Display lijkt me trouwens niet het handigste want dat werkt als tweede monitor (terwijl je hier juist gewoon het scherm wil overnemen). Bovendien ondersteunt de Air Display server geen PowerPC dus dat gaat niet werken.

Je kan gewoon Remote Desktop Sharing aanvinken in het Sharing paneel van System Preferences (of hoe dat ook allemaal in het Nederlands heet). En dan met een VNC client verbinden. Mits je op Leopard draait, want in Tiger heette het 'Apple Remote Desktop' als ik het me goed herinner.

Let wel op dat de G4's soms problemen hadden als er geen extern scherm aangesloten zit, dan krijg je een vervormd scherm via VNC. Dus als dat gebeurt dan is dat waarschijnlijk het probleem.

Verder zijn die G4's best nog aardige boxjes, ik heb er nog een bij mijn moeder thuis staan (een 1.33) voor als ik daar ben en even mijn mail wil lezen of iets op moet zoeken op internet. Best nog te gebruiken, alleen Flash video wil niet meer (of je moet van diashows houden ;) )omdat de flash player waarschijnlijk te zwaar is geworden. En veel software doet het niet meer op PowerPC, maar vaak kan je met oudere versies nog een eind komen (Skype is hier een voorbeeld van).

Het nieuwste OS dat op de G4's draait is OS X Leopard 10.5, maar je zal in dit geval wel het geheugen uit willen breiden denk ik, want 256MB is niet veel. Er kan max. 1GB in. Met 256MB kan je het beter bij 10.4 Tiger houden.

[ Voor 48% gewijzigd door GekkePrutser op 27-07-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirMemeAlot schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:32:
Ik vind de ophef ook wel wat overdreven, echter hebben ze wel een punt. Veel mensen gebruiken deze computer als Media Center, dan zou het toch makkelijk zijn als Apple eens begon met Bluray te ondersteunen.

Ook als ik hun review moet geloven is het nog lastiger om een nieuwe HDD/SSD er in te plaatsen, is dit waar?
Deze teardown is daar heel duidelijk in:
http://www.ifixit.com/Tea...-Mid-2011-Teardown/6131/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Vrijwel identiek met het vervangen van een HDD in de mac mini 2010 :-)

Nu alleen nog even vinden waar we een SATA hard drive-to-logic board cable kunnen kopen, en dan kunnen we twee HDD's kwijt in de mac mini. Dat maakt het toch een stuk interessanter :-)

P.S. deze zijn gewoon te koop bij Mac, uiteraard weer tegen die extreme Apple prijzen, maar er zal binnenkort vast wel een third party komen met deze kabels. Ik weet in ieder geval genoeg en zal binnenkort de nieuwe gen aanschaffen.

Is het groot verschil in snelheid met het instap model en de duurdere versie?

[ Voor 37% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-07-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
GekkePrutser schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:43:
Sommige 1.42 Ghz G4's hadden wel standaard wifi, anderen niet. Dus ik zou hem gewoon even aan zetten en dan kijken of het er op zit. Bron, en meer specificaties van dit model

Air Display lijkt me trouwens niet het handigste want dat werkt als tweede monitor (terwijl je hier juist gewoon het scherm wil overnemen). Bovendien ondersteunt de Air Display server geen PowerPC dus dat gaat niet werken.

Je kan gewoon Remote Desktop Sharing aanvinken in het Sharing paneel van System Preferences (of hoe dat ook allemaal in het Nederlands heet). En dan met een VNC client verbinden. Mits je op Leopard draait, want in Tiger heette het 'Apple Remote Desktop' als ik het me goed herinner.

Let wel op dat de G4's soms problemen hadden als er geen extern scherm aangesloten zit, dan krijg je een vervormd scherm via VNC. Dus als dat gebeurt dan is dat waarschijnlijk het probleem.

Verder zijn die G4's best nog aardige boxjes, ik heb er nog een bij mijn moeder thuis staan (een 1.33) voor als ik daar ben en even mijn mail wil lezen of iets op moet zoeken op internet. Best nog te gebruiken, alleen Flash video wil niet meer (of je moet van diashows houden ;) )omdat de flash player waarschijnlijk te zwaar is geworden. En veel software doet het niet meer op PowerPC, maar vaak kan je met oudere versies nog een eind komen (Skype is hier een voorbeeld van).

Het nieuwste OS dat op de G4's draait is OS X Leopard 10.5, maar je zal in dit geval wel het geheugen uit willen breiden denk ik, want 256MB is niet veel. Er kan max. 1GB in. Met 256MB kan je het beter bij 10.4 Tiger houden.
Thx voor je antwoord. :)

De mac mini die ik kan overnemen heeft 1 gb aan boord, verder een 230hb harde schijf.
Ik wil de mini gebruiken voor een paar dingen: zo nu en dan een HTML bestand aanpassen en FTP-en, soms een flash folder bekijken, mn NAS en sabnzb+ aansturen en heeeeel soms een word document openen (in pages) en thats it. :)

Ik lees op de avatron site dat 10.5.8 minimaal is required:
MAC OS X: Air Display requires 10.5.8 (Leopard) or 10.6 (Snow Leopard) or later, on an Intel CPU. Both 32-Bit & 64-Bit systems are supported. We recommend 10.6.5 or later.
http://avatron.com/apps/air-display

Mn oom heeft de mac mini aangehad, hij heeft geen standaard wifi aan boord. Als ik het goed heb moet ik dan een airport extreme aanschaffen. Waar moet ik qua aanschaf (2dehands) aan denken?

--edit-- ik heb het net met mn PC laptop getest, je kunt air display ook via bekabeld (dus zonder wifi) gebruiken. In dat geval is de airport extreme ook niet nodig. :)

[ Voor 3% gewijzigd door deBennie op 27-07-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
Ik vond mijn powerbook (met vergelijkbare cpu) 4 jaar geleden al traag. Kan je nagaan hoe traag dat tegenwoordig moet aanvoelen.

Ik zou je aanraden om een core2duo mini op marktplaats te scoren. Of hooguit een paar tientjes voor die g4 geven.

[ Voor 31% gewijzigd door lowfi op 27-07-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
deBennie schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:09:
[...

Ik lees op de avatron site dat 10.5.8 minimaal is required:
[...]
Ja, en een Intel processor (staat ook in je quote). Het G4 model is een PowerPC.

Maar je zegt ook dat je het bekabeld getest hebt en het wel werkte? Edit: oh dat was op je PC.

Ik zou het in elk geval even op die mini proberen voor je hem koopt, want volgens mij gaat Air Display echt niet werken, ze zijn er duidelijk over dat het Intel only is.

Verder weet ik niet wat je er voor moet betalen maar ik zou er inderdaad ook niet veel voor over hebben (ging er eigenlijk vanuit dat je hem gratis kon krijgen). Een tweedehands Intel modelletje (liefst met Core 2 Duo ivm Lion) geeft je veel meer mogelijkheden en ook snelheid. Wat lowfi zegt dus.

[ Voor 38% gewijzigd door GekkePrutser op 27-07-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Snotver, inderdaad, air display is intel only....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Vandaag een OZC Vertex 2 60GB ingebouwd in m'n Mac Mini (Mid 2011) 2.3 GHz :) werkt prima, moet alleen nog geheugen upgrade doen. Ik heb eerst een Time Machine backup gemaakt van de Mini hdd en deze via een externe schijf op de SSD kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
Lachen zeg, merk je nog wat verschil? Die 500gb is niet erg snel merk ik (heb ook de 2.3ghz)

Morgen komt er 8gb geheugen, kijken of dat het geratel wat minder maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 500GB is gewoon 5400 RPM,

Wat het natuurlijk verliest van een veel snellere SSD. Alleen heeft die dan geen 500GB - of je betaalt meer voor je opslag dan voor je mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
deBennie schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 20:17:
Snotver, inderdaad, air display is intel only....
Ja maar je kan wel VNC gebruiken. Dat is ook handiger want Air Display heeft geen toetsenbord (het is immers bedoeld als extra scherm, niet als toegang op afstand).

Als de ingebouwde VNC niet werkt, zijn er ook alternatieven die je kan installeren, zoals osxvnc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn mini heeft gisteren zijn domiciel verranderd.Hij hangt dus aan de tv,en wacht nog op zijn RAM-upgrade,ik heb de mini via s/p dif (optisch) op mijn reciver aangesloten,dan in het menu geluids uitvoer op optisch gezet en dat werkt,alleen denk ik dat ik niet altijd geluid heb,gelijk bv bij het leegmaken van de vuilbak ed,kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
GekkePrutser schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:37:
[...]

Ja maar je kan wel VNC gebruiken. Dat is ook handiger want Air Display heeft geen toetsenbord (het is immers bedoeld als extra scherm, niet als toegang op afstand).

Als de ingebouwde VNC niet werkt, zijn er ook alternatieven die je kan installeren, zoals osxvnc.
Ah thx, okay, er is dus nog een uitweg ;)

Ik ga eens kijken wat de opties zijn, wat het me allemaal gaat kosten en wat het me oplevert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11-2022

mafti

Kopyright Liberation Front

Ik ga voor de mini met 4gb en aparte gpu denk ik.
Doel:
Mooie look and feel in de huiskamer.
Mediacenter
Via Remote desktop maar eens kijken om ipad apps te maken.
Eventueel games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 06:02:
Mijn mini heeft gisteren zijn domiciel verranderd.Hij hangt dus aan de tv,en wacht nog op zijn RAM-upgrade,ik heb de mini via s/p dif (optisch) op mijn reciver aangesloten,dan in het menu geluids uitvoer op optisch gezet en dat werkt,alleen denk ik dat ik niet altijd geluid heb,gelijk bv bij het leegmaken van de vuilbak ed,kan dit?
Normaal gesproken gaan de systeemgeluiden mee, maar je kunt even bij de geluidsvoorkeuren kijken of je systeemgeluiden ook over de optische uitgang gaan (en niet bijvoorbeeld via HDMI mocht jouw mini dat ondersteunen). Het ís namelijk mogelijk om je systeemgeluiden uit een ander apparaat te laten komen (als je ze irritant vindt ;))

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

mafti schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:12:
Ik ga voor de mini met 4gb en aparte gpu denk ik.
Doel:
Mooie look and feel in de huiskamer.
Mediacenter
Via Remote desktop maar eens kijken om ipad apps te maken.
Eventueel games
Zelf heb ik de standaard met 2g en die werkt prima (al game ik er niet op), daar is een mini in mijn ogen niet geschikt voor (voor de huidige games dan wel te verstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartelijk bedankt,ik ga dat straks eens proberen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hi, de vorige Mac Mini is nu redelijk scherp geprijsd bij A-Mac nml €549,- voor de 2.4 Ghz versie met 2 GB ram en de 320M videokaart. Als ik op deze videokaart zoek vind ik vrij weinig aanvullende info in het forum.. Is deze mini goed genoeg om als mediacenter te fungeren? Nu nog vnml 720p downloads maar zal in de toekomst 1080p worden (zo'n hoog mogelijke bitrate offcourse ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

voor die 50 euro verschil kun je beter de nieuwe halen

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Dank, ik begreep (vanuit de Macbook Air thread) dat deze videokaart niet zo goed was voor HD video... Maar ik kan het mis hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

D-Ed schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:08:
Hi, de vorige Mac Mini is nu redelijk scherp geprijsd bij A-Mac nml €549,- voor de 2.4 Ghz versie met 2 GB ram en de 320M videokaart. Als ik op deze videokaart zoek vind ik vrij weinig aanvullende info in het forum.. Is deze mini goed genoeg om als mediacenter te fungeren? Nu nog vnml 720p downloads maar zal in de toekomst 1080p worden (zo'n hoog mogelijke bitrate offcourse ;) )
Scherp? Mijn nieuwste gen Mini basismodel kostte 517 :) (onderwijskorting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik ga morgen een nieuwe Mac mini halen, heb vandaag mn 2010 model verkocht.

Ik weet inmiddels al dat een tweede harde schijf plaatsen mogelijk is. Echter ben ik wel nieuwschierig is er een speciale bracket die ik er in moet plaatsen om twee harde schijven in te plaatsen? En kan ik beter voor het instap model gaan of de duurdere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Vandaag het instapmodel besteld. Ter vervanging van mijn oude 2007 Mac Mini omdat ik ook meer server functionaliteit wil. :) Nu de oude nog proberen te verkopen! :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

SirMemeAlot schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:59:
Ik ga morgen een nieuwe Mac mini halen, heb vandaag mn 2010 model verkocht.

Ik weet inmiddels al dat een tweede harde schijf plaatsen mogelijk is. Echter ben ik wel nieuwschierig is er een speciale bracket die ik er in moet plaatsen om twee harde schijven in te plaatsen? En kan ik beter voor het instap model gaan of de duurdere variant.
Je hebt een speciale kabel nodig die nog niet los te koop is, ik zoek er ook eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Is dit niet de kabel die we nodig hebben? En we kunnen de ssd/hdd niet zo los laten hangen in de mini denk ik, we hebben ook een bracket nodig om deze hdd's in de plaatsen?

http://www.welovemacs.com/9227579.html

P.S. even ter bevestiging, er zit een sata-600 aansluiting in de mini toch?

[ Voor 15% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-07-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
Yup, volgens ifixit is het sata 3

Die kabel lijkt wel de juiste te zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door lennartb op 28-07-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Beetje jammer dat die kabel 40 euro kost, misschien dat een third party binnenkort nog met een goedkopere versie komt.

Als ik deze SSD als hoofdschijf er in zet, kan ik dus wel de maximale snelheid halen van deze schijf.
Corsair CSSD-F60GB3-BK 60GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:57:
[...]

Scherp? Mijn nieuwste gen Mini basismodel kostte 517 :) (onderwijskorting)
We zijn natuurlijk niet allemaal student meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dan laat je de mini toch bestellen door iemand die wel een student is :P

Maar kan iemand bevestigen dat ik geen snelheid zal verliezen met deze ssd: Corsair CSSD-F60GB3-BK 60GB

Ik had gelezen, en als ik de specificaties zie dat dit samen met nog 1 of 2 de betere keus is wat betreft SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En nog maar een fraai Engadget linkje... (LOL)
...
So with that, I end on a rather hopeless note. The optical drive, so far as Apple is concerned, is dead.
...
http://www.engadget.com/2...optical-drive-for-better/

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/07/macmini-zipped.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 28-07-2011 16:29 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Pff Iemand bij Engadget is wel op zijn edele delen getrapt hoor. Eerst die zeur-review en nu dit weer.

Ja, er zit geen ODD meer in, get over it :S Hij is nog steeds goedkoper met externe dan het vorige model die het wel had. En hij is een hele klap sneller, thunderbolt, echte GPU optie(!)... Onzin om het ding dan zo enorm af te kraken.

En wat is nou het probleem met een externe drive op een desktop apparaat (waar je toch niet mee loopt te sjouwen). Voordeel dat je dan hebt is dat je hem netjes weg kan bergen als je hem niet gebruikt.

Edit: Ik denk ook dat Apple hem niet te interessant wilde maken ten opzichte van de iMac, en dan heb ik liever dat ze het met zoiets doen (wat je achteraf nog toe kan voegen), dan door bijvoorbeeld het weglaten van een discrete GPU. Dus wat dat betreft heb je qua mogelijkheden juist een veelzijdige machine nu.

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 28-07-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Inderdaad, maar het is wel leuk om te lezen. Ook de reacties eronder...

johnny’s apple care 49 minutes ago
Stop your wine'n - and your reminiscing, get a girlfriend - the future is friendly

Mirko Tomic 51 minutes ago
I have not used my optical drive for two years or maybe more.

Rick Lyon 30 minutes ago in reply to Mirko Tomic
What's an optical drive? Is that where I plug in my optical mouse?

Michael Balchaitis 53 minutes ago
I sure there were a lot of people that got all weepy and scared when someone made a computer without a floppy drive. Deal with it people. it's called progress. Don't be scared of progress.

SicMX 20 minutes ago in reply to Michael Balchaitis
Exactly. One would think a writer for a techblog would realize this?

Joe Wang 1 hour ago
So what is the big deal here? It's not like Apple doesn't people there is no ODD in Mac Mini. If you want ODD and use ODD, buy something else or an external ODD! It's not like you have no other choices!

Dit is de toekomst, de Air was de eerste, nu de Mini, binnenkort de iMac en de MBP en uiteindelijk de Pro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het probleem van het ontbreken van een optische drive is dat je ook OSX en xcode niet meer op dvd erbij krijgt. Wat lastig is met herinstalleren. Bij mijn hp laptop kreeg je een externe dvddrive er extra gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

bouwfraude schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 20:20:
Het probleem van het ontbreken van een optische drive is dat je ook OSX en xcode niet meer op dvd erbij krijgt. Wat lastig is met herinstalleren. Bij mijn hp laptop kreeg je een externe dvddrive er extra gratis bij.
Lastig met herinstalleren? Option+R bij het opstarten en je komt in de recoverymodus :) Xcode staat in de appstore. Niks aan de hand dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

In het afgelopen jaar heb ik 3! keer m'n externe cd drive moeten gebruiken bij m'n air, 1 cd voor bootcamp drivers 1 cd met windows en 1 office installatie cd. Ik denk dat er met mij zoveel meer mensen haast geen cd's meer gebruiken. Vind het wel een goede vooruitgang, wil ook een nieuwe Mac mini kopen voor HTPC doeleinde, heb ik een cd dan klik ik m;n externe drive er wel in. 1 drive die je op al je mac's aansluit.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Kan iemand bevestigen dat ik deze SSD kan kopen en in mijn Mini kan plaatsen zonder dat ik er problemen mee krijg(snelheid)?

Ik wil de ssd vanavond graag bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

SirMemeAlot schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:48:
Kan iemand bevestigen dat ik deze SSD kan kopen en in mijn Mini kan plaatsen zonder dat ik er problemen mee krijg(snelheid)?

Ik wil de ssd vanavond graag bestellen.
Welk model mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 20:27:
[...]
Lastig met herinstalleren? Option+R bij het opstarten en je komt in de recoverymodus :) Xcode staat in de appstore. Niks aan de hand dus!
Xcode had ik al gevonden maar werkt option+R ook als ik er een SSD inzet of de harddisk de geest geeft?
De standaard harddisk voelt wat slakjes.

Tijdens het installeren van Xcode liep de 2GB werkgeheugen aardig vol en Apple mag iets beter zijn installers testen er zitten een hoop schoonheidsfoutjes in die je bij Ubuntu toch niet tegenkomt.
Blaten dat iTunes actief is en afgesloten moet worden, hangen tegen het einde van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

2 GB geheugen is ook niet heel veel, gelukkig is dat bij de Mac Mini heel eenvoudig en goedkoop zelf te upgraden. Een SSD er in zetten is iets lastiger maar ook goed te doen en hoeft ook niet heel duur te zijn. Wellicht kun je zelfs de oude HDD laten zitten voor opslag, maar ik geloof dat dat nog niet helemaal uitgevogeld is. Bij de nieuwe MacBook Air werkt de recovery ook bij een nieuwe lege SSD, er zit een ROM in die dat regelt. Ik neem aan dat dat bij de Mac Mini en alle komende Macs hetzelfde zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik weet dat er een SSD in de nieuwe mini's kunnen, maar hebben ze een sata 600 aansluiting of een sata 300 aansluiting.

Welk model van nieuwe gen twijfel ik nog over, of het instap model, of een duurdere, want die videokaart is wel aantrekkelijk :9~

Ik vroeg me ook af, als ik het instap model koop zet ik er 8gb in, of zul je veel meer dan 4gb niet/weinig merken? Ik kijk er alleen 1080P films mee en als ik het duurdere model koop waarschijnlijk ook wat gamen :-)

[ Voor 21% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-07-2011 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Meer geheugen is altijd welkom. Kleine tip, niet bij Apple kopen maar los in een online winkel, dat scheelt je een hoop geld. Zelf ga ik voor de snelle versie met het oog op de toekomst. De intel 3000 is geen krachtpatser.

Edit:
Ik doelde op het kopen van geheugen bij Apple :)

[ Voor 12% gewijzigd door Fietsbel op 29-07-2011 02:14 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik zou morgen naar Maxme gaan, is de mac mini daar duurder dan 799 euro? Je krijgt daar ook nog studentenkorting.

Heb ik dan nog een winkel over het hoofd gezien?

Edit; Haha ja dat snap ik, Apple heeft helaas nog steeds de extreem overdreven prijzen voor kleine handelingen, voor 50 euro heb je 8 gb, reken maar dat het meer dan het dubbele kost bij de Mac winkel

[ Voor 38% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-07-2011 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
SirMemeAlot schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 01:42:
[...]

Ik weet dat er een SSD in de nieuwe mini's kunnen, maar hebben ze een sata 600 aansluiting of een sata 300 aansluiting.

Welk model van nieuwe gen twijfel ik nog over, of het instap model, of een duurdere, want die videokaart is wel aantrekkelijk :9~

Ik vroeg me ook af, als ik het instap model koop zet ik er 8gb in, of zul je veel meer dan 4gb niet/weinig merken? Ik kijk er alleen 1080P films mee en als ik het duurdere model koop waarschijnlijk ook wat gamen :-)
Gaat gewoon werken :-) Ze hebben een sata 600 aansluiting. Los daarvan gaat de corsair het prima doen op een sata 300 bus hoor. Geen probleem.
Meer geheugen is altijd welkom. Kleine tip, niet bij Apple kopen maar los in een online winkel, dat scheelt je een hoop geld. Zelf ga ik voor de snelle versie met het oog op de toekomst. De intel 3000 is geen krachtpatser.
Klopt maar in de benchmarks komt hij nagenoeg overeen met de geforce 320m uit de mini 2010. Prima voor huis tuin en keukengebruik dus. De radeon is 2 keer zo snel. Ik heb ook een tijd getwijfeld hoor ;-)

Qua geheugen, die intel 3000 snoept er al 288mb vanaf, blijft niet veel over. Gisteren 2 x 4 er ingestopt (60 euro bij simmcity) en een mooiere upgrade voor 60 euro kun je je niet wensen. Overigens als ik er al 4 in zou hebben zou ik het lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
lennartb schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 09:37:
[...]

Gaat gewoon werken :-) Ze hebben een sata 600 aansluiting. Los daarvan gaat de corsair het prima doen op een sata 300 bus hoor. Geen probleem.

[...]

Klopt maar in de benchmarks komt hij nagenoeg overeen met de geforce 320m uit de mini 2010. Prima voor huis tuin en keukengebruik dus. De radeon is 2 keer zo snel. Ik heb ook een tijd getwijfeld hoor ;-)

Qua geheugen, die intel 3000 snoept er al 288mb vanaf, blijft niet veel over. Gisteren 2 x 4 er ingestopt (60 euro bij simmcity) en een mooiere upgrade voor 60 euro kun je je niet wensen. Overigens als ik er al 4 in zou hebben zou ik het lekker laten zitten.
Top, dan ga ik zo de versie met de AMD radeon halen. Ik krijg 50 euro studentenkorting en ik ga het geheugen dan niet vervangen, dan heb ik voor 100 euro meer dus de duurdere versie.

Alleen een SSDtje er in pluggen zodra ik weet waar we goedkoop een extra SATA kabel kunnen krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 01:07:
Bij de nieuwe MacBook Air werkt de recovery ook bij een nieuwe lege SSD, er zit een ROM in die dat regelt. Ik neem aan dat dat bij de Mac Mini en alle komende Macs hetzelfde zal zijn.
Daar lijkt het wel een beetje op, als ik in de recovery mode met df kijk in de terminal zie ik wel een extra drive van 4GB dacht eerst dat het een partitie was maar hij heeft een ander nummer.

[ Voor 0% gewijzigd door bouwfraude op 29-07-2011 13:15 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
bouwfraude schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:11:
[...]

Daar lijkt het wel een beetje op, als ik in de recovery mode met df kijk in de terminal zie ik wel een extra drive van 4GB dacht eerst dat het een partitie was maar hij heeft een ander nummer.
Kom het hierzo ook tegen:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1200253

Also worth pointing out, is that I literally just swapped the drive for an empty SSD and booted into Internet Recovery (cmd+R). Half an hour later I had Lion on the SSD magically (!!!).

Dus de recovery blijft mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

lennartb schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:16:
[...]

Also worth pointing out, is that I literally just swapped the drive for an empty SSD and booted into Internet Recovery (cmd+R). Half an hour later I had Lion on the SSD magically (!!!).

[...]
Best wel geniaal eigenlijk! Zo is een clean install helemaal een eitje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn broer heeft een 2010 mini en hij beweerde dat zijn grafische kaart ook 1/8 van het ram gebruikte,als hij dan 8 GB RAM steekt is er 1GB voor de grafische kaart,dan zijn de SP'ers van mijn 2,5 i5 met radeon wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:31:
Mijn broer heeft een 2010 mini en hij beweerde dat zijn grafische kaart ook 1/8 van het ram gebruikte,als hij dan 8 GB RAM steekt is er 1GB voor de grafische kaart,dan zijn de SP'ers van mijn 2,5 i5 met radeon wel minder.
Klopt, de GF320m (uit de mini 2010) heeft 256 shared geheugen. De radeon heeft 256mb op de kaart zelf, overigens kan de mini 2010 max 8gb adresseren waardoor er ongetwijfeld nog wat ingenomen wordt door het systeem..

Wat zijn sp'ers btw?
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.