Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps dat moet specs zijn (iPad en rijden is niet 100 %)

Dus grafisch zijn de oude mini's beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 07:09
Welnee joh, omdat hij meer geheugen inneemt??? De specs van de nieuwe zijn vele maanden beter. Check maar eens de geekbench ook. De intel HD 3000 is nagenoeg gelijk aan de GF320m (op basis van 3dmarks), de Radeon 2x keer zo snel. Op notebooktech kun je de grafische chips vergelijken in een mooie sheet.

De I5 blaast die C2D zo opzij hoor ;-)

Uiteindelijk zijn het allemaal cijfertjes maar check:
http://browse.geekbench.ca/geekbench2/search?q=macmini+2520M (de jouwe)
http://browse.geekbench.ca/geekbench2/search?q=macmini+P8600 (Die van je broer)

Komt enigzins overeen met dit bericht: http://www.macminicolo.net/macmini2011 onderaan de benchmark verschillen tussen de laatste modellen.

[ Voor 13% gewijzigd door lennartb op 29-07-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:50
De 2,5ghz i5 mini is binnen :-)

Ik zal de mini installeren, normaal gesproken geen probleem. Echter krijg ik wil hij me Magic Mouse en Wireless keybord niet direct herkennen, iemand bekend met dit probleem?

edit; ik was weer te vroeg, een keer rebooten en hij wou wel connecten. Van het weekend even een gebruikers review schrijven over de mini..

edit2: Eerste bevinden, de mac mini laat zelfs met de standaard HDD mijn oude mini en zonder geheugen upgrade de 2010 voorganger in de achteruit kijk spiegel! >:)

[ Voor 44% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-07-2011 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lennartb schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:22:
Welnee joh, omdat hij meer geheugen inneemt??? De specs van de nieuwe zijn vele maanden beter. Check maar eens de geekbench ook. De intel HD 3000 is nagenoeg gelijk aan de GF320m (op basis van 3dmarks), de Radeon 2x keer zo snel. Op notebooktech kun je de grafische chips vergelijken in een mooie sheet.

De I5 blaast die C2D zo opzij hoor ;-)

Uiteindelijk zijn het allemaal cijfertjes maar check:
http://browse.geekbench.ca/geekbench2/search?q=macmini+2520M (de jouwe)
http://browse.geekbench.ca/geekbench2/search?q=macmini+P8600 (Die van je broer)

Komt enigzins overeen met dit bericht: http://www.macminicolo.net/macmini2011 onderaan de benchmark verschillen tussen de laatste modellen.
Helder :p ik voelde me al raar worden anders :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:31:
Mijn broer heeft een 2010 mini en hij beweerde dat zijn grafische kaart ook 1/8 van het ram gebruikte,als hij dan 8 GB RAM steekt is er 1GB voor de grafische kaart,dan zijn de SP'ers van mijn 2,5 i5 met radeon wel minder.
Ik heb beide gehad, ik had ook mijn 2010 versie geupgrade, maar deze kan nog niet tippen aan de 2011 versie wat betreft snelheid. En dan heb ik nu nog de standaard 2011 2,5ghz i5 versie.

Ik heb nu net mijn Mini geinstalleerd, en ik kom iets tegen wat ik niet kan oplossen. Om de x aantal minuten, soms 1 soms 2 / 3 word mijn beeld 1 seconde zwart, en dan komt mn beeld weer terug. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Dit doet me mini al vanaf het moment eerste moment, ik heb de HDMI ingang op mijn tv al getest, maar ander apparatuur heeft er geen last van.

edit; het lijkt gefixed door wat instellingen te veranderen met de kleur weergave :-)

[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-07-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 01:57:
voor 50 euro heb je 8 gb, reken maar dat het meer dan het dubbele kost bij de Mac winkel
Het achtvoudige zelfs, de update van 2 naar 4GB kost 100 euro, en van 2 naar 8GB 300 euro.
Zou Apple mijn 2GB terug willen kopen? Als het ze 100 euro retail waard is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik ben al sinds gister een beetje aan het veranderen van instellingen, maar mijn beeld blijft om de zoveel minuten even zwart worden voor 2 seconden en dan gaat het weer goed.

Het is wel iets beter geworden met de laatste instelling verandering, monitor kleur op default zetten. Echter het probleem komt nog steeds voor. Iemand een idee, ik word er nu wel een beetje gek van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Wat voor scherm gebruik je en welke verbinding?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb een Philips Full HD tv en gebruik als verbinding een HDMI kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

bouwfraude schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:49:
[...]

Het achtvoudige zelfs, de update van 2 naar 4GB kost 100 euro, en van 2 naar 8GB 300 euro.
Zou Apple mijn 2GB terug willen kopen? Als het ze 100 euro retail waard is :+
Haha, ik wil mijn Mac ook wel geheugenloos kopen als ze me de korting geven die ze anders extra vragen voor die hoeveelheid RAM :+

Het is echt dom om een Mac met extra geheugen te bestellen vanuit de Apple Store.
Hoewel het niet altijd piece of cake is 100% gegarandeerd compatibel geheugen te kopen voor je Mac kan je ook nog altijd RAM bij een Apple Premium Reseller ofzo kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Chris5488 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 23:56:
[...]
Hoewel het niet altijd piece of cake is 100% gegarandeerd compatibel geheugen te kopen voor je Mac kan je ook nog altijd RAM bij een Apple Premium Reseller ofzo kopen.
Sinds intel de geheugen controllers maakt is het volgens mij wat minder kritisch.
Apple heeft een handleiding:
http://support.apple.com/kb/HT4432?viewlocale=en_US
http://support.apple.com/kb/HT4805
(Ook te vinden via het Over deze Mac menu)

[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 31-07-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou wel lekker zijn als Apple de mini verkoopt zonder geheugen en hdd en dan met een stevige korting, ik opteer direct. :)

De nieuwe mini kan ook 16GB aan, helaas is dat nu nog behoorlijk onbetaalbaar...wie weet in de toekomst?

Drie vragen aan de nieuwe bezitters van een 2,3/2,5GHz model mini:

-Zijn beide sata-poorten van het type sata 600?
-Wat is het energieverbruik bij normaal gebruik (toevallig een energiemeter in huis?)
-Wat scoort Xbench bij een volledige test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
Lekker kingston valueram halen. Verkopen ze ook bij een aantal apr's (iamstore) het aanbod 8gb modules is nihil. Ze zijn in de states erg gecharmeerd van de crucial so-dimms. Op macrumors is een topic waar iemand 2 disks heeft ingebouwd. Check http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1201731

@marnix, ik zou als ik jou was eerst ff uitsluiten dat het je mac niet is voordat je alle instellingen van je tv aanpast. Heb je op een ander scherm hetzelfde?

Gisteren de disk vervangen door een 7200rpm, die had ik nog. Echt prima te doen in deze mac. Moet alles nog even opnieuw installeren maar de disk wordt prima herkent en internet recovery gestart. Super dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

De prijs van de sata adapter voor de tweede disk is 50 euro omgerekend incl verzendkosten, iemand een idee of dat hier goedkoper kan?

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Laatst online: 09:21
Vervalt de garantie eigenlijk als je een tweede HD in de mini plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
waarom zou je een mac mini kopen om enkel een mediacenter te hebben? Dan is een time capsule of airportextreme met externe hd toch veel goedkoper als je bv je laptop snel aan je tv hangt en zo media streamt? Of zie ik iets verkeerd. Zou hier graag wat meningen over willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

blubbers schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:34:
waarom zou je een mac mini kopen om enkel een mediacenter te hebben? Dan is een time capsule of airportextreme met externe hd toch veel goedkoper als je bv je laptop snel aan je tv hangt en zo media streamt? Of zie ik iets verkeerd. Zou hier graag wat meningen over willen. :)
Ik heb bewust gekozen voor een Mac Mini onder de TV omdat ik juist geen zin heb in losse kabels, programma's opstarten en ander gedoe. De mini draait XBMC en download automatisch alle nieuwe dingen voor me. Hoef er niet meer naar om te kijken en staat altijd klaar (ja hij gaat wel in slaap maar dat is maar 5 seconden wachten).

Overigens kan jouw oplossing natuurlijk ook. Een Mac Mini is absoluut geen noodzaak. Maar ik wilde iets nets en stand-alone onder de TV dat lekker compact en stil is. De Mini voldeed hieraan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
En dan heb je een toetsenbord en muis er ook aan hangen ofwat? Zit jij dan in de bank met muis je mac te bedienen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Apple magic mouse en Apple wireless keyboard er bij en je kan lekker achterover hangen in de bank ;), zelfs nog een apple remote er bij om in mijn geval PLEX te besturen. Ideaal.

@lennartb

Ja ik zit wat in de instellingen van mijn mini te kijken, maar nog zonder succes. Heb de macstore ook al even gebeld of hun misschien wat wisten, maar dan komt het op een kabel probleem. eeerrrmmmm nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ik zit zo'n 3m van m'n 32" samsung tv. Ik vindt dat niet fijn werken, echt computeren, films kijken is ideaal. Het lijkt wel te klein zo'n 32". Hebben jullie dan grotere tv's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb zelf een 37", en ik zit ook ongeveer 3m van mijn TV. En nee ideaal is het niet, maar niet zo storend voor mij dat ik het daarom laat. Maar als ik echt even goed bezig moet met iets, dan klik ik me mac mini zo los en heb nog een 22" computer beeldscherm staan, dan sluit ik de mini daar op aan.

Maar ik gebruik het ook als download bak, weinig stroom nodig, en in slaapstand blijft de mini gewoon down/uploaden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

blubbers schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:19:
En dan heb je een toetsenbord en muis er ook aan hangen ofwat? Zit jij dan in de bank met muis je mac te bedienen? :p
Enkel een remote. Als ik moet beheren log ik vanaf m'n iMac in en neem ik het systeem over zodat ik m'n muis en keyboard kan gebruiken :)

En wij hebben een 37inch TV maar hiervoor had ik een 19inch TV, en zelfs dat ging op zich wel. Niet optimaal maar als je niet anders hebt...

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 31-07-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirMemeAlot schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:55:
Maar ik gebruik het ook als download bak, weinig stroom nodig, en in slaapstand blijft de mini gewoon down/uploaden :-)
Que? Hoe kom je aan die info? Heb je dit getest? Als ik mijn mini laat slapen, dan stoppen de downloads gewoon hoor, alles gaat dan uit.

Ik zet hem daarom meestal gewoon automatisch uit, door naar de geschatte downloadtijd te kijken en dan in terminal $at xxxx kill -9 [pid] en daarna gelijk $sudo shutdown -h xxxx [enter] waarbij de tijd is aangeduid als xxxx uiteraard, de tijd neem ik een flink stuk ruimer, kan nog fluctueren natuurlijk. Dan lekker pitten en terwijl ik daarmee bezig ben, gaat hij ook plat :)

Lekker duur btw, die extra hdd kabel- tijd voor een IA imo, even massaal die kabel in huis halen, lijkt mij dat je voor een dergelijk item niet meer dan twee tientjes max. hoeft neer te leggen (dat is nog een Apple prijs imo), of is hij ingelegd met diamantjes en gouddraad?

Die benchmarksite die hierboven werd aangegeven, met die mooie grafiek- ik vraag mij wel af wat dan de configs zijn van die mini's, ik neem aan helemaal basic. En waren het 'system' scores, of alleen cpu-scores?
Het lijkt mij dat een mini 2009 met raid0 ssd en 8GB mem, toch wel in de buurt komt van/evenaart/voorbij gaat m.b.t. een i5 instap mini met 2GB mem en een 5400rpm, qua scores (system-bench gesproken uiteraard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 22:47
sebastius schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:17:
[...]

Enkel een remote. Als ik moet beheren log ik vanaf m'n iMac in en neem ik het systeem over zodat ik m'n muis en keyboard kan gebruiken :)

En wij hebben een 37inch TV maar hiervoor had ik een 19inch TV, en zelfs dat ging op zich wel. Niet optimaal maar als je niet anders hebt...
Iets soortgelijks ga ik dus ook doen, alleen met dat verschil dat ik een bluetooth keyboard op de apple mini wil 'aansluiten' en dan het beeld van de apple mini via airdisplay naar mn iPad laat 'mirorren'.
Zo zie ik mezelf dan aan tafel zitten met de ipad in een dock al typend op de bluetooth keyboard. Lijkt t net of ik op de iPad zit te typen maar eigenlijk zit ik dan op de mini te typen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:17

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik zit te denken om over te stappen op een nieuwe Mini (zal om de 2.5GHZ i5 gaan). Iets wat ik niet echt duidelijk terug kan vinden of het mogelijk is om vga schermen aan te sluiten op de nieuwe serie minis, werkt de mini displayport naar vga verloop hier nog op, of is het analoge deel helemaal gedumpt (hoop van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 01:53:
-Wat is het energieverbruik bij normaal gebruik (toevallig een energiemeter in huis?)
Idle 13 Watt na een tijdje niks doen.
Muziekje op de achtergrond 16 Watt.
Wat heen en weer scrollen richting 20. youtube filmpje 25 Watt.
Maar je voelt het ook wel aan de omkasting, als het verbruik laag is is het ding lauw

Nu met de browser open is het al een tijdje rond de 23 na verkleinen 16 Watt.
Safari lijkt zuiniger dan Firefox :)
(geen betrouwbare meting hoor, er reutelt ook iets op de achtergrond)

Je kan het ook voelen aan de omkasting, als de computer weinig doet is deze lauw.

Bij compileren gaat het richting de 48 Watt en het fannetje begint te blazen.
(mac mini mid 2011 2.3 GHz i5, 8GB)

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 31-07-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
sebastius schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:17:
[...]

Kan je met je remote ook in mappen scrollen etc? Want in lion zit geen front row meer toch? Dan lijkt het me toch moeilijk om met remote naar een map te gaan en een film kiezen etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
dj_dysaster schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:45:
Ik zit te denken om over te stappen op een nieuwe Mini (zal om de 2.5GHZ i5 gaan). Iets wat ik niet echt duidelijk terug kan vinden of het mogelijk is om vga schermen aan te sluiten op de nieuwe serie minis, werkt de mini displayport naar vga verloop hier nog op, of is het analoge deel helemaal gedumpt (hoop van niet).
http://www.dealextreme.co...emale-adapter-1080p-27603

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dj_dysaster schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:45:
Gaat gewoon werken. De bestaande adapters staan ook in de lijst van accessoires voor de nieuwe Mini, onderaan deze pagina.

[ Voor 48% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31-07-2011 16:47 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
thunderbolt is toch altijd compatible met mini-displayport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 31 juli 2011 @ 16:42:
thunderbolt is toch altijd compatible met mini-displayport?
Je hebt gelijk, ik had er even overheen gelezen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Thunderbolt is, dacht ik toch, een combinatie van mini displayport en de nieuwe methode van apple voor schermen en bestandenoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op zondag 31 juli 2011 @ 16:19:
[...]

Idle 13 watt na een tijdje niks doen.
Muziekje op de achtergrond 16 watt.
Wat heen en weer scrollen richting 20. youtube filmpje 25 watt.
Maar je voelt het ook wel aan de omkasting, als het verbruik laag is is het ding lauw

Nu met de browser open is het al een tijdje rond de 23 watt na verkleinen 16 watt.
Safari lijkt zuiniger dan Firefox :)
(geen betrouwbare meting hoor, er reutelt ook iets op de achtergrond)

Je kan het ook voelen aan de omkasting, als de computer weinig doet is deze lauw.
Bedankt!

Dat is dus niet veranderd t.o.v. de oude mini. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

blubbers schreef op zondag 31 juli 2011 @ 16:36:
[...]

Kan je met je remote ook in mappen scrollen etc? Want in lion zit geen front row meer toch? Dan lijkt het me toch moeilijk om met remote naar een map te gaan en een film kiezen etc etc?
Niet nodig, ik gebruik de library mode van XBMC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Niemand is nog met zn nieuwe mini het probleem tegen gekomen dat het beeld om de 5 minuten enkele seconden zwart word?

Ik heb mijn mini op mijn philips 37" Full hd tv aangesloten met HDMI kabel, ik heb meerdere kabels getest en de ingangen van mijn tv getest met andere apparaten. En de conclusie is dat de kabels en de poorten goed zijn.

Ik kan niks bijzonders vinden in de instellingen van de mac.

[ Voor 54% gewijzigd door SirMemeAlot op 31-07-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickV.
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik wil een mac mini kopen. Zit alleen te twijfelen tussen de 2.3/2.5/2.7 vqriant. Ik ga sowieso upgraden naar 8GB wanneer dat nodig is. Ik programmeervwat op mijn computer (+compilen, maar geen hele grote projecten). Ikk zit te denken aan de 2.3 versie van 599. Scheelt toch weer 50% met de duurste. En schijnbaar is een update van het geheugen al een goede verbetering van de snelheid.

Heb al gezocht op internet, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik weet dst in de 2.3 ghz slechts 2GB zit, maar upgraden naar 8GB met non apple geheugen is niet zo prijzig.

Wat is jullie mening?

[ Voor 98% gewijzigd door RickV. op 31-07-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:50
De 2,3Ghz heeft een grafische chip van Intel met gedeeld videogeheugen. De 2,5Ghz en 2,7Ghz hebben een AMD Radeon met eigen videogeheugen. Ik zou dus minimaal voor de 2.5Ghz gaan.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Voor simpel progwerk is geen Radeon nodig hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

SirMemeAlot schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:51:
...
Ik kan niks bijzonders vinden in de instellingen van de mac.
Ik zou recovery mode gebruiken en hem resetten. Als dat ook niet helpt terugsturen en een nieuwe eisen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ik heb een oudere mac mini.

ik wilde er graag snow leopard op etten, maar dat "mocht"niet vanwege te weinig geheugen.

is dit op een of andere manier te omzeilen?

de hardeschijf is niet zo groot, en ik heb gehoord dat snow leopard installatie kleiner is dan leopard, omdat snow leopard alles is aangepast op native intel, en dus geen powerpc zaken meer heeft, wat dus veel opslagruimte scheelt.

en die extra ruimte leek me wel handig. ik wilde er iig niet al te veel geld aan uitgeven omdat hete en oude macminis is, dus een ander hd erin was eigenlijk al "te duur", dus je begrijpt dat ik een andere oplossing zoek dan meer geheugen (laten) installaren. heeft iemand een idee hoe is toch snow leopard kan installeren op die mini met te weinig geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
RickV. schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:42:
Ik wil een mac mini kopen. Zit alleen te twijfelen tussen de 2.3/2.5/2.7 vqriant. Ik ga sowieso upgraden naar 8GB wanneer dat nodig is. Ik programmeervwat op mijn computer (+compilen, maar geen hele grote projecten). Ikk zit te denken aan de 2.3 versie van 599. Scheelt toch weer 50% met de duurste. En schijnbaar is een update van het geheugen al een goede verbetering van de snelheid.

Heb al gezocht op internet, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik weet dst in de 2.3 ghz slechts 2GB zit, maar upgraden naar 8GB met non apple geheugen is niet zo prijzig.

Wat is jullie mening?
Als je het geld hebt de 2.5/2.7 anders lekker voor de 2.3 gaan. Volgens benchmarks is de intel 3000 bijna gelijk aan de geforce 320m uit de 2010 versie. Ruim voldoende dus voor alles behalve zware games ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
GekkePrutser schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:37:
[...]

Ja maar je kan wel VNC gebruiken. Dat is ook handiger want Air Display heeft geen toetsenbord (het is immers bedoeld als extra scherm, niet als toegang op afstand).

Als de ingebouwde VNC niet werkt, zijn er ook alternatieven die je kan installeren, zoals osxvnc.
Okay, ik heb de mac mini een paar dagen om te testen. Opzich valt me de snelheid -voor wat ik ermee wil doen- reuze mee.

Nu heeft deze mini standaard geen wifi en bluetooth aan boord. Wifi is niet erg, ik heb kabels. Maar ik wil wel graag een bluetooth keyboard gebruiken. Wat voor bluetooth dongle (ofwatdanook) kan ik het beste kopen voor de mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deBennie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:38:
[...]
Okay, ik heb de mac mini een paar dagen om te testen. Opzich valt me de snelheid -voor wat ik ermee wil doen- reuze mee.

Nu heeft deze mini standaard geen wifi en bluetooth aan boord. Wifi is niet erg, ik heb kabels. Maar ik wil wel graag een bluetooth keyboard gebruiken. Wat voor bluetooth dongle (ofwatdanook) kan ik het beste kopen voor de mini?
Op wat voor mini werk je dan? De houten versie uit Steve's garage, versie 1980? :')

Afbeeldingslocatie: http://img804.imageshack.us/img804/9121/applet.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
De 1.42GHz power pc g4 versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:54:
[...]

Op wat voor mini werk je dan? De houten versie uit Steve's garage, versie 1980? :')

[afbeelding]
Zal wel een leuke case mod zijn om dáár de huidige mini in na te bouwen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
engelbertus schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 00:46:
ik heb een oudere mac mini.

ik wilde er graag snow leopard op etten, maar dat "mocht"niet vanwege te weinig geheugen.

is dit op een of andere manier te omzeilen?
Wat voor een mini is het precies?

Aangezien Snow Leopard 1 GB vereist, heb je waarschijnlijk 512MB (of zelfs 256MB) en in dat geval zou ik het eigenlijk gewoon upgraden. Tegenwoordig is geheugen zo goedkoop dat er voor een euro of 20, 2GB in hebt zitten.

Er is dacht ik wel een manier om de installer te hacken zodat deze het toestaat om ook met minder geheugen te draaien, maar het minimum is niet voor niets 1GB. 512 zal erg krap zijn voor Snow Leopard en ik neem aan dat je ook nog iets met die computer wil gaan doen (als in meer apps draaien dan alleen het OS zelf).

Dus bespaar jezelf het geklooi met installers aanpassen en tergend langzame performance omdat hij enorm veel naar disk zal moeten gaan swappen en geef gewoon die 2 tientjes uit om je mini nieuw leven in te blazen. Met genoeg geheugen zijn het geen slechte machientjes als je weinig eisen hebt. Let wel op dat je het goede type geheugen uitzoekt, dat hangt van het precieze model af.

Edit: Het is toch wel een intel model en geen G4 PowerPC? Dan kan je het sowieso vergeten. Leopard is het nieuwste wat daar op kan. Als het een intel is dan kan hij tenminste tot 2GB, zelfs de eerste intel mini's met Core Solo / Core Duo konden dat aan. Helaas zijn die weer niet Lion geschikt, maar als je een nieuwer model hebt met Core 2 Duo kan je zelfs gelijk door naar Lion.
deBennie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:38:
[...]
Ik gebruik op mijn mini (2009 model, heb ik een keer per ongeluk gesloopt zodat hij nu ook geen wifi & BT meer heeft O-) ), wel eens een Sitecom ultra-mini bluetooth stickje en dat werd zonder meer herkend. Helaas heb ik het typenummer niet meer. Als je een weekje geduld hebt dan zal ik het voor je opzoeken, want dan heb ik hem weer bij de hand (en dan heb ik de G4 mini ook weer dus dan kan ik het zelfs daar op uitproberen).

Ik heb ook wel eens een ander stickje (merkloos) geprobeerd en dat werkte ook gewoon dus volgens mij is de bluetooth ondersteuning vrij breed.

[ Voor 36% gewijzigd door GekkePrutser op 02-08-2011 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Het is niet de bedoeling om hulp te vragen met je warez.

[ Voor 94% gewijzigd door Hoedje op 03-08-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
de gegevens van de mac mini zijn: modelaanduidin: mac mini 1.1
intel core duo 1.66 512 MB ram (2 x 256 ) en 60 GB harddisk.

het verschil tussen leopard en snow leopard is toch niet heel groot, en eigenlijk toch voornamelijk dat er geen powerpc zooi meer in zit zodat het veel overhead en diskruimte schellt, sneller installeert. en zefs iets sneller werkt.

bij de mac zat oorspronkelijk OSX 10.4.7
toen ik hem overnam zat er 10.5 op en ik heb hem toen opnieuw geinstalleerd met 10.6. dat via een externe DVD drive, ik weet niet meer waarom het niet meteen via de ingebouwde drive ging.

ik gebruik de mac mini nu vooral om te internetten en om mijn iphone te syncen en zo. de mac mini is erg zuinig in standby en zo weer wakker ( in tegenstelling tot een windows vista laptop) dus voor de snelle dingen ff opzoeken is de mini handiger en groter scherm. ik denk dus niet dat de 512 MB met snow leopard voor mij te traag gaat worden, eerder dat snow leopard me nog wat meer kan bieden.

de mac mini is dus min of meer wel end of life hier maar het leek me toch nog een mooie laatste upgrade er snow leopard op te zetten. als ik hem dan alsnog weer helemaal "up to date" moet maken wordt het een beetje dat de lak duurder word dan de brief zeg maar. dus vandaar dat ik me afvroeg of ik die beperkende maatregel van apple zou kunnen omzeilen. ik heb dus ook gen andere mac of zo, zodat ik evt via die mac snow leopard op de harddisk van de mini kan installeren oid.

ik zat dus aan snow leopard te denken, omdat dat wat extra diskruimte oplevert en een wt sneller systeem dacht ik.
lion zal inderdaad ook wel 2GB nodig gaan hebben, en de vraag is of dat dan wel sneller loopt op die 1.66 core duo, dus vandaar dat ik had bedacht dat snow leopard goed genoeg zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 02-08-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
deBennie schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 07:54:
[...]
Okay thx! :)

Ik heb 4 MAC OS X tiger .DMG bestanden gedownload, die staan nu op mijn windows bak.
Hoe krijg ik die op cd-rom zodat ik de mini opnieuw kan installeren? :)
Je weet dat je ook Leopard kan installeren? Mits er 512MB (of liever 1GB) in zit. Voordeel daarvan is dat het wat nieuwer is dan Tiger dus meer support voor apps en het ziet er veel meer uit als Snow Leopard/Lion met onder andere de nieuwe dock. Leopard is het nieuwste OS dat er nog op kan (ook met hacks in de installer krijg je Snow Leopard en Lion er niet meer op omdat ze de PowerPC code helemaal uit gehaald hebben).

Je kan DMG's naar disk branden met de Disk Utility (onder Utilities). Sleep de DMG naar Disk Utility (terwijl die al open staat) en druk op de Burn knop.

Maar: Je hebt hier wel een Mac voor nodig. Ik ken geen manier om DMG's te branden zonder een Mac, omdat DMG een mac-specifiek formaat is. Volgens mij is er geen Windows software die dat ondersteunt.
engelbertus schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:29:
de gegevens van de mac mini zijn: modelaanduidin: mac mini 1.1
intel core duo 1.66 512 MB ram (2 x 256 ) en 60 GB harddisk.

het verschil tussen leopard en snow leopard is toch niet heel groot, en eigenlijk toch voornamelijk dat er geen powerpc zooi meer in zit zodat het veel overhead en diskruimte schellt, sneller installeert. en zefs iets sneller werkt.

bij de mac zat oorspronkelijk OSX 10.4.7
toen ik hem overnam zat er 10.5 op en ik heb hem toen opnieuw geinstalleerd met 10.6. dat via een externe DVD drive, ik weet niet meer waarom het niet meteen via de ingebouwde drive ging.

ik gebruik de mac mini nu vooral om te internetten en om mijn iphone te syncen en zo. de mac mini is erg zuinig in standby en zo weer wakker ( in tegenstelling tot een windows vista laptop) dus voor de snelle dingen ff opzoeken is de mini handiger en groter scherm. ik denk dus niet dat de 512 MB met snow leopard voor mij te traag gaat worden, eerder dat snow leopard me nog wat meer kan bieden.

de mac mini is dus min of meer wel end of life hier maar het leek me toch nog een mooie laatste upgrade er snow leopard op te zetten. als ik hem dan alsnog weer helemaal "up to date" moet maken wordt het een beetje dat de lak duurder word dan de brief zeg maar. dus vandaar dat ik me afvroeg of ik die beperkende maatregel van apple zou kunnen omzeilen. ik heb dus ook gen andere mac of zo, zodat ik evt via die mac snow leopard op de harddisk van de mini kan installeren oid.

ik zat dus aan snow leopard te denken, omdat dat wat extra diskruimte oplevert en een wt sneller systeem dacht ik.
lion zal inderdaad ook wel 2GB nodig gaan hebben, en de vraag is of dat dan wel sneller loopt op die 1.66 core duo, dus vandaar dat ik had bedacht dat snow leopard goed genoeg zou zijn.
Bedankt voor de informatie! Op die Core Duo kan sowieso geen Lion, omdat het geen Core 2 Duo is, al schijnt dat door de beperking te omzeilen ook te kunnen. Maar door het ontbreken van 64-bit ondersteuning in de processor krijg je waarschijnlijk wel problemen.

Ik heb zelf nooit de installer gehackt (tenminste, niet die van Snow Leopard O-) ) maar het is te doen, dat weet ik. Je hebt er wel een bestaande Mac voor nodig want je moet een plist file editten en dan de disk image opnieuw branden. Ik zou even op google kijken. Hier is de procedure voor 10.5, ik denk dat het op 10.6 ongeveer net zo gaat, maar ik kan daar niets over vinden op Google. Maar ik neem aan dat het nog steeds kan.

Niettemin ben je voor 22 euro plus verzendkosten wel klaar voor een kitje van 2x 1GB DDR2 667Mhz SO-DIMM laptop geheugen, dus op zich lijkt dat me echt handiger. Alhoewel ik nu zie dat het geen gecertificeerd Mac geheugen is (sommige fabrikanten boden dat vroeger aan maar ik zie het er nu niet meer bij staan in de pricewatch). Dus het is niet helemaal gegarandeerd dat het werkt. Dus als je het toch wil upgraden zou ik even bij de leverancier navragen of het echt op de Mac Mini werkt en of je het terug kan sturen als het niet werkt.

Deze mini's zullen tweedehands ook nog best wat waard zijn, ik schat zo'n 200 euro, Macs zijn tweedehands vaak nog veel waard. Dus op zich is het niet een enorme uitgave ten opzichte van wat hij nog waard is.

Of Snow Leopard echt sneller is met 512 MB vraag ik me af, maar je kan het inderdaad proberen. Je kan altijd weer terug naar Leopard natuurlijk. Er zijn wel tooltjes zoals XSlimmer (wel payware, helaas) die ook onder Leopard de PowerPC code verwijderen dus die diskruimte kan je daarmee al opruimen zonder helemaal naar Snow Leopard te gaan.

[ Voor 68% gewijzigd door GekkePrutser op 02-08-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
GekkePrutser schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:34:

Je weet dat je ook Leopard kan installeren? Mits er 512MB (of liever 1GB) in zit. Voordeel daarvan is dat het wat nieuwer is dan Tiger dus meer support voor apps en het ziet er veel meer uit als Snow Leopard/Lion met onder andere de nieuwe dock. Leopard is het nieuwste OS dat er nog op kan (ook met hacks in de installer krijg je Snow Leopard en Lion er niet meer op omdat ze de PowerPC code helemaal uit gehaald hebben).

Je kan DMG's naar disk branden met de Disk Utility (onder Utilities). Sleep de DMG naar Disk Utility (terwijl die al open staat) en druk op de Burn knop.

Maar: Je hebt hier wel een Mac voor nodig. Ik ken geen manier om DMG's te branden zonder een Mac, omdat DMG een mac-specifiek formaat is. Volgens mij is er geen Windows software die dat ondersteunt.
Op dit moment draait 10.5.8 op de mini, en ik wil het eigenlijk opnieuw installeren. Maar op de plek waar ik zoek kan ik geen 10.5 vinden, heb nu dan eindelijk een tiger gevonden en wil die dan upgraden naar 10.5.8. Tenminste, ik ga ervan uit dat ik makkelijker een 10.5.8 upgrade kan vinden...

Het toeval wil dat ik op mijn werk een mac heb dus ik heb inmiddels de 4 .dmg Tiger bestanden op 4 aparte cd's heb gebrand. Nu nog even op zoek naar de 10.5.8 upgrade. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
deBennie schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:58:
[...]
Op dit moment draait 10.5.8 op de mini, en ik wil het eigenlijk opnieuw installeren. Maar op de plek waar ik zoek kan ik geen 10.5 vinden, heb nu dan eindelijk een tiger gevonden en wil die dan upgraden naar 10.5.8. Tenminste, ik ga ervan uit dat ik makkelijker een 10.5.8 upgrade kan vinden...

Het toeval wil dat ik op mijn werk een mac heb dus ik heb inmiddels de 4 .dmg Tiger bestanden op 4 aparte cd's heb gebrand. Nu nog even op zoek naar de 10.5.8 upgrade. :)
Je kan geen 10.5.8 update installeren op Tiger. Je zal toch eerst een Leopard install over Tiger heen moeten gooien (naar 10.5.0) voordat je naar 10.5.8 kan.

Nou zijn er wel sommige installatie DVD's van Leopard waar al updates in zitten (bijv. 10.5.4) aangezien die gemaakt zijn in de tijd dat Leopard al een tijdje uit was. Vooral bij DVD's die bij nieuwe Macs zaten zie je dat wel. Maar die werken dan alleen op de Mac waar ze bij zaten.

Maar het blijft zo dat je toch altijd een volledige Leopard DVD nodig hebt voor je van Tiger naar Leopard kan. Zodra je op Leopard zit (welke versie dan ook) kan je altijd gewoon updaten naar 10.5.8 via de Software Updater. Leopard kostte destijds €129, vandaar dat je niet zomaar kan updaten vanaf Tiger ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 02-08-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Dus ik moet op zoek naar een 10.5.0? En dan updaten naar 10.5.8?

En nog een vraagje, bij het geheel opnieuw opstarten moet ik altijd eerst inloggen. Standaard staat in dat inlog bij 'naam' de naam van mn oom ingevuld (wachtwoord moet ik zelf invoeren) terwijl ik bij 'accounts' het admin account andere logingegevens heb gegeven.
Bij het opstarten haal ik dus de naam van mn oom weg, voer de nieuwe inloggegevens in en ik ben ingelogd.

Staat die naam van mn oom ergens in een soort-van cache ofzo? Bij 'accounts' kom ik de naam in ieder geval niet meer tegen...

[ Voor 79% gewijzigd door deBennie op 02-08-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 22:14
Hier een zeer tevreden Mac Mini gebruiker. Ik heb voor 599 euro de 'instap' Mac mini gekocht, model 2011. De compatibiliteit is zeer goed, stuk beter dan mijn Acer of IBM laptop. Ik had geen behoefte aan OSX, ik wilde een stille PC voor Windows & zonder gedoe. Hieronder kort mijn ervaringen.
  • Ik heb mijn oude SSD van mijn oude PC met Athlon 3800+ met Windows 7 Home erin geschroefd en dat werkte direct. EFI werd probleemloos opgepakt, dus ik hoef niets te herinstalleren. Bootcamp drivers eroverheen en klaar. Inzetten van de SSD was 10 minuten werk, met behulp van overduidelijke foto's van deze site. In een ander filmpje zag ik een drama actie, maar misschien was dat de een ouder model.
    De oude HD houd ik voor firmware updates via OSX
  • Ik heb 8GB Corsair geheugen gekocht voor 45 euro bij Informatique en dat draait direct als een zonnetje.
  • Hij is nu met SSD mooi stil. Ik ben vrij gevoelig voor geluid (mijn oude PC was 100% passief, dus stiller) en dat is de reden dat ik Mac Mini heb gekocht. Aan de HD (Hitachi 5K500) stoorde ik me een beetje, maar met SSD is het alleen een zeer zacht geruis en dat is niet storend omdat het constant is. Mijn oude PC was 100% passief gekoeld met SSD, maar hier ben ook ook tevreden mee. De Mac Mini is 20x zo klein en licht.
  • Ik speel geen spelletjes, maar kijk wel Full HD en gebruik veel virtuele PCs. Nu werkt Full HD ook prima in een Virtuele PC (VMWare Workstation), dus best of both worlds.
  • Twee digitale monitoren aansluiten gaat prima. Ik heb twee monitoren met DVI aansluiting, 1 via de HDMI en 1 via de Thunderbolt (met omzetter). Probleemloos.
  • Als ik meer schermruimte nodig heb, kan ik er een Dell 27" 2560x1400 op aansluiten met een direct displayport kabel. Dat heb ik nog niet getest, maar anderen wel.
  • Het enige dat ik mis is een seriele aansluiting (ik ben netwerk/Cisco specialist), maar dat gaat op mijn laptops ook altijd via een converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
deBennie schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:24:
Dus ik moet op zoek naar een 10.5.0? En dan updaten naar 10.5.8?

En nog een vraagje, bij het geheel opnieuw opstarten moet ik altijd eerst inloggen. Standaard staat in dat inlog bij 'naam' de naam van mn oom ingevuld (wachtwoord moet ik zelf invoeren) terwijl ik bij 'accounts' het admin account andere logingegevens heb gegeven.
Bij het opstarten haal ik dus de naam van mn oom weg, voer de nieuwe inloggegevens in en ik ben ingelogd.

Staat die naam van mn oom ergens in een soort-van cache ofzo? Bij 'accounts' kom ik de naam in ieder geval niet meer tegen...
Ja, je moet een Leopard installatie disk hebben. Of dat 10.5.0 is of hoger maakt niet zoveel uit, maar je moet een complete installatie kunnen doen, dus een updater naar 10.5.8 (die je overigens bij Apple gratis kan downloaden) is niet genoeg.

Ik denk dat het account van je oom nog ingesteld staat als autologon. Onder System Preferences -> Accounts -> Login Options heb je een vinkje 'Automatically log in as...' en ik denk dat daar het account van je oom nog staat. Stel die in op het nieuwe account, of zet het uit en het zou moeten werken. Je kan ook proberen om de 'Display login window as:' op List of Users te zetten ipv naam en paswoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
GekkePrutser schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:09:
[...]

Ja, je moet een Leopard installatie disk hebben. Of dat 10.5.0 is of hoger maakt niet zoveel uit, maar je moet een complete installatie kunnen doen, dus een updater naar 10.5.8 (die je overigens bij Apple gratis kan downloaden) is niet genoeg.

Ik denk dat het account van je oom nog ingesteld staat als autologon. Onder System Preferences -> Accounts -> Login Options heb je een vinkje 'Automatically log in as...' en ik denk dat daar het account van je oom nog staat. Stel die in op het nieuwe account, of zet het uit en het zou moeten werken. Je kan ook proberen om de 'Display login window as:' op List of Users te zetten ipv naam en paswoord.
Veel dank voor je hulp!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• concat74
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 19:16
Vraagje voor alle geheugenuitbreiders. Ik heb een mac mini instapmodel (2Gb) wat is de snelheidswinst als ik hier 4 of 8 Gb is stop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Behoorlijk, vooral als je je mac mini voor langere tijd aan laat staan of met meerdere programma's tegelijk werkt. Ik zou persoonlijk altijd voor de 8 gb gaan, ondanks dat je het misschien niet allemaal gebruikt. Het scheelt namelijk 10/15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

concat74 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 13:00:
Vraagje voor alle geheugenuitbreiders. Ik heb een mac mini instapmodel (2Gb) wat is de snelheidswinst als ik hier 4 of 8 Gb is stop?
Je kunt beter in termen van "soepeler draaien" denken, dan in termen van "snelheidswinst."
Je systeem wordt er niet veel sneller van, tenzij je constant beachballs ervaart en het oplossen hiervan als "snelheid" ziet...dan begrijp ik je uitgangspunt.
Je Mac functioneert er beter door, voor een langere periode dan nu waarschijnlijk het geval is, hoe meer threads jij opent/oproept, des te meer geheugen je Mac nodig heeft.
Het is ook een samenspel tussen meerdere factoren, cpu+mem+hdd/ssd.
Als twee factoren poepgoed zijn, maar je hebt alleen 1GB mem bijv. dan werkt het totaal maar op 66-70% vd kracht, terwijl als je nu 8GB (wat ik je absoluut aanraadt, daar niet van!) erin stopt met je i5, maar je blijft op 5400rpm werken (al zijn de moderne 5400-schijven beter dan vroeger, hogere density op de platters/advanced format, verticaal schrijven ipv horizontaal etc.) dan wordt je systeem wel sneller, maar het ultieme bereik je pas als je alle hoofdonderdelen naar de max. stuwt.

Ik zeg: doen en gelijk 8, sla 4 maar over, scheelt je 10-15 euro ofzo. MacOS is mem-hungry. Zelfs met 8GB erin merk ik dat hij nog gewoon vol komt en slecht met het inactive memory omgaat. :')
Maar denk ook eens aan een ssd, als volgende stap. Dan praat je meer over snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• concat74
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 19:16
Thanks voor de snelle reacties toch maar eens bestellen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Johncheese002 heeft helemaal gelijk, je merkt met een SSD erin echte snelheidswinst! Maar met geheugen is het meer het openen van meer programma's wat soepeler loopt.

Ik wil ook heel graag een SSD in mijn Mini 2,5ghz i5 doen, ik wacht alleen tot dat de Sata logic board connectors volop te koop zijn(tegen een normale prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Ik heb de 2GB vervangen door 8GB Corsair en het scheelt vooral in soepelheid met 2GB was het geheugen snel vol zeker tijdens het installeren van een port.
4 of 8GB scheelde 17 euro volgens de pricewatch. De SSD kan nog wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 13:38:
[...]
Ik zeg: doen en gelijk 8, sla 4 maar over, scheelt je 10-15 euro ofzo. MacOS is mem-hungry. Zelfs met 8GB erin merk ik dat hij nog gewoon vol komt en slecht met het inactive memory omgaat. :')
Je weet dat Mac OS X anders omgaat met geheugen toch? 8GB gealloceerd betekent niet dat het gebruikt wordt. Al stop je er 16GB in, een deel wordt direct gereserveerd door Mac OS X.

http://support.apple.com/kb/ht1342

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 03-08-2011 15:06 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 09:55
4GB lijkt me toch voor de meeste gebruikers ruim voldoende. Ga je werken met Xcode of Photoshop en wil je daarnaast nog andere apps open hebben, dan is 8GB waarschijnlijk een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Even snel een berichtje omdat een apart onderwerp aanmaken hiervoor overbodig is:

In een oude macfan stond een Mac thuisserver artikel. Daar stond in dat bepaalde (oudere) Macs harde schijven tot X Gb ondersteunden; deed je er een grotere HDD in dan werd maar X Gb gebruikt. Kan iemand vertellen welke series dat zijn?

Mvg,
Koen :)

Edit: Laat maar, heb het al gevonden. Mac's voor 2002 en sommige G4's kunnen slechts 128Gb aan hardeschijf ruimte gebruiken. Ook al hang je er een schijf van 300Gb in; hij zal slechts 128Gb herkennen.

[ Voor 23% gewijzigd door kmsch op 04-08-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

4 GB is ook voldoende, zelfs 2 GB voldoet, maar waarom zou je niet gelijk voor de max gaan als het zo goedkoop is? Als het 100 Euro of meer per reepje zou kosten dan had je gelijk gehad, maar hier hebben we het over een paar tientjes extra, als je dat niet kan opbrengen kun je beter geen Apple kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Bovendien, mocht je in de toekomst toch willen meer geheugen willen, heb je kans dat het dan weer duurder is omdat het inmiddels niet meer heel courant geheugen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Mijn eerste ervaringen met iphoto, wat een dom, lomp en traag programma.
Mapje foto's geïmporteerd van de externe schijf. Alle 8GB werkgeheugen vol en strandballen.

iPhoto zit in de prullenbak. Picasa geïnstalleerd dat werkt hetzelfde als de windows/linux versie.
Finder is ook niet betrouwbaar met het kopiëren van een grote map, breekt zomaar ergens
halfverwege af zonder melding.
Via de Terminal met ditto ging het wel goed.

Na 30 jaar computer ervaring herken ik een zuigende app wel.
De interne harddisk is niet heel erg vlot maar om alle foto's in een database te stoppen en de mapnamen te verprutsen is een ontwerpkeuze.

[ Voor 63% gewijzigd door bouwfraude op 04-08-2011 13:23 . Reden: update. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

bouwfraude schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:02:
Mijn eerste ervaringen met iphoto, wat een dom, lomp en traag programma.
Mapje foto's geïmporteerd van de externe schijf. Alle 8GB werkgeheugen vol en strandballen.
Bijzonder, mijn ervaringen met iPhoto zijn fantastisch. Maar ik draai het op een iets krachtiger machine met een normale harddisk. Ik vind iPhoto voor thuisgebruik een van de betere programma's. Maar ik kan me voorstellen dat bij het importeren het wel even wat gelazer oplevert, maar dat ligt meer aan de harddisk dan de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Iemand al een goedkopere oplossing gevonden voor het plaatsen van een tweede harde schijf? En dan bedoel ik natuurlijk met de sata logic board connector. Wil me mini echt graag de laatste update geven :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

SirMemeAlot schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:16:
Iemand al een goedkopere oplossing gevonden voor het plaatsen van een tweede harde schijf? En dan bedoel ik natuurlijk met de sata logic board connector. Wil me mini echt graag de laatste update geven :-).
Ja ik zit hier ook met smart op te wachten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik denk dat er vrij veel mensen met ons hier op wachten ;),

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar welke SSD in de mac mini nou het beste presteert?

Ik twijfel zelf tussen de OCZ vertes 3 en de corsair, ze komen bij mij zo goed als het zelfde over maar lees of hoor hier nog weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

bouwfraude schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:02:

iPhoto zit in de prullenbak. Picasa geïnstalleerd dat werkt hetzelfde als de windows/linux versie.

Na 30 jaar computer ervaring herken ik een zuigende app wel.
De interne harddisk is niet heel erg vlot maar om alle foto's in een database te stoppen en de mapnamen te verprutsen is een ontwerpkeuze.
Eh Picasa werkt ook met een database? Net zoals andere pro-software zoals Lightroom en Aperture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ik probeer een CD met daarop een .dmg bestand te booten op mijn Mac Mini (1.42gHz met 10.5.8 erop). Alleen ik heb een windows keyboard.
Welke toets moet ik ingedrukt houden om de mini van CD te laten booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

deBennie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:34:
Ik probeer een CD met daarop een .dmg bestand te booten op mijn Mac Mini (1.42gHz met 10.5.8 erop). Alleen ik heb een windows keyboard.
Welke toets moet ik ingedrukt houden om de mini van CD te laten booten?
De ALT knop of Windows toets + R. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
En op welk moment moet ik die toest of toetscombinatie ingedrukt houden? :)

Okay, als ik de ALT toets ingedrukt hou dan zie ik 3 dingen, in het midden zie ik een harde schijf, links een soort-van refresh knop en rechts een knop naar rechts.
Ik zie -denk ik- de CD er niet bij staan. Betekent dit dat hij de CD niet als bootable ziet?

[ Voor 63% gewijzigd door deBennie op 05-08-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

deBennie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:47:
En op welk moment moet ik die toest of toetscombinatie ingedrukt houden? :)

Okay, als ik de ALT toets ingedrukt hou dan zie ik 3 dingen, in het midden zie ik een harde schijf, links een soort-van refresh knop en rechts een knop naar rechts.
Ik zie -denk ik- de CD er niet bij staan. Betekent dit dat hij de CD niet als bootable ziet?
Ik denk dat je wat meer google moet gebruiken en dat je stelling juist is...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ik zoek me rot op google maar vind niet direct het antwoord op mn vragen. Wel vind ik via google bv dat een .dmg bestand op een CD al bootable is. Maar blijkbaar niet want mijn mac mini 'ziet' de cd niet en geeft 'm niet weer in dat menutje wat ik krijg na het indrukken van de 'ALT'-toets...

Iemand een idee hoe ik een .dmg bootable op een cd krijg? Ik heb namelijk Tiger in 4 dmg bestanden....

Sorry, ik ben een enorme n00b op apple gebied, maar wil wel graag verder met Apple ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Zet de DMG op een USB stick, kun je ook proberen en pakt ie wel andere CD's? Allemaal dingen die je kunt proberen (en googlen.. ;)) en als een .dmg niet bootable is (wat ik ook wel eens gehad hebt) dan wordt ie op een CD ook niet bootable. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ok, die USB stick ga ik proberen.
De .dmg kan ik op mn mac mini wel gewoon openen, dan geeft ie de Tiger installatie aan en moet ik de computer herstarten. Doe ik dat, dan herstart de computer gewoon naar de mac en niet naar de Tiger installatie.
Dus ik denk dat de cd niet bootable is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
Je kunt toch ook de inhoud van de DMG branden? Dus mounten en branden?

Een dmg (als DMG bestand) op CD en dan booten lukt mij ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Euhh, dit is mijn eerste ervaring met een mac. Mounten en branden, ik wil het heel graag maar zou niet weten hoe. Ik ga het even uitzoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

deBennie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:43:
Euhh, dit is mijn eerste ervaring met een mac. Mounten en branden, ik wil het heel graag maar zou niet weten hoe. Ik ga het even uitzoeken. :)
Ah, ja de DMG moet wel uitgepakt zijn. Zie het als een ISO die je op een CD/DVD zet. (Dus niet het ISO bestand, maar helemaal uitgepakt).

Hier kun je gebruik maken van Disk Utility in OS X. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb net een kabeltje gevonden die mogelijk geschikt is voor de mac mini, ik heb echter nog wel mijn twijfels.
Kan iemand bevestigen of deze kabel goed genoeg is?

APPLE MACBOOK A1181 SATA HARD DRIVE CONNECTOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ein-de-lijk gelukt. De DMG eerst mounten en daarna een image van maken (geeft een .cdr) en die .cdr als master branden. Uiteindelijk heb ik de OS X kunnen installeren.

Afbeeldingslocatie: http://images.instagram.com/media/2011/08/05/b93122db33484385822cff88d00b659c_7.jpg

Ik heb nu de keyboard en muis via bluetooth met de mac mini gepaired en het beeld van de mac mini via airdisplay gemirrord met de iPad. Nu kan ik eindelijk mn windows laptop de deur uit doen B)

Thx in ieder geval voor alle info en hulp! d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door deBennie op 05-08-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat is het voordeel van die iPad als scherm voor de Mac Mini gebruiken boven een gewoon scherm? Of wat is het voordeel van de Mac Mini als engine voor de iPad gebruiken boven gewoon de iPad gebruiken? Wel cool dat het kan, maar ik zie het nut nog niet helemaal... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Fiber schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:14:
Wat is het voordeel van die iPad als scherm voor de Mac Mini gebruiken boven een gewoon scherm? Of wat is het voordeel van de Mac Mini als engine voor de iPad gebruiken boven gewoon de iPad gebruiken? Wel cool dat het kan, maar ik zie het nut nog niet helemaal... O-)
Mwa, de situatie is als volgt, ik heb/had een windows laptop, maar die is bijna kapot (beeld trilt). Ik moet dagelijks 2 a 3 keer een bestand aanpassen en FTP-en en daarbij een ander bestand van een NAS halen en FTP-en. Daar komen naast het FTP-en wat copy-paste en multi-task acties bij kijken. Ik heb het geprobeerd met de iPad, heb daar een aantal programma's voor gekocht maar dat blijkt dus niet fijn te werken. Tot nu toe deed ik dat dus thuis met de laptop.

Maar nu mn laptop kapot aan het gaan is ben ik gaan kijken naar een vervanger voor de laptop. Hoofdzakelijk zal ik die vervanger dus voor die 2 a 3 keer FTP/aanpas-acties nodig hebben, en voor het benaderen en instellen van mn thuisnetwerk en NAS. Het surfen/mailen etc doe ik voornamelijk op de bank met de iPad. Het iPad (en dus apple-) gebeuren bevalt me goed dus een Mac lijkt me prima. Alleen vind ik de iMacs nieuw wat aan de dure kant -vooral voor wat ik ermee ga doen- (vind ze wel erg mooi) en wil ik zo'n iMac niet blijvend op mn eettafel hebben staan (waar overigens ruimte zat voor is). Ook wil ik zo'n iMac niet op een studeerkamer of zolder zetten. Een Macbook zag ik ook niet zitten en aangezien ik toch al een iPad heb zat ik te denken aan een combinatie van iPad met een Mac Mini. De Mac Mini kan dan in mn tv kast (zodat de Mac Mini aan mn tv is aangesloten mocht ie niet verbinden met de iPad) en bij momenten dat ik zo'n FTP actie moet doen kan ik de muis en keyboard erbij pakken en even aan tafel zitten. De muis en keyboard maken het aanpassen en FTP-en een stuk makkelijker.

Daarom dus eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Iemand eigenlijk al ervaring met de combo Mac Mini en de nieuwe Thunderbolt Display? Of kun je dan net zo goed gelijk een iMac kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Nitai schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:37:
[...]
Eh Picasa werkt ook met een database? Net zoals andere pro-software zoals Lightroom en Aperture.
Vast wel maar Picasa stopt niet al je foto's in een bestand van meer dan 50GB.
Als de mac in rook op gaat zou ik mijn foto's wel terug willen.
Lightroom kan mij ook niet bekoren. Ik hou niet van software die traag is by Design.

@Fiber
Een goed scherm gaat langer mee dan een computer.
Maar de iMac heeft wel voordelen van een vlottere schijf etc.

[ Voor 12% gewijzigd door bouwfraude op 05-08-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Laatst online: 21-04 10:40
SirMemeAlot schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:46:
Ik heb net een kabeltje gevonden die mogelijk geschikt is voor de mac mini, ik heb echter nog wel mijn twijfels.
Kan iemand bevestigen of deze kabel goed genoeg is?

APPLE MACBOOK A1181 SATA HARD DRIVE CONNECTOR
Wat ik tegen kwam was dit:

Link

Link

Het probleem is dat deze kabeltjes nog even op zich laten wachten, qua voorradigheid. De vraag was er eerst niet, en nu ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Fiber schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:49:
Iemand eigenlijk al ervaring met de combo Mac Mini en de nieuwe Thunderbolt Display? Of kun je dan net zo goed gelijk een iMac kopen?
Imac natuurlijk :) meer power, zelfde prijs, alles in een en keyboard/muis inbegrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 05-08-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deBennie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:06:
Ik zoek me rot op google maar vind niet direct het antwoord op mn vragen. Wel vind ik via google bv dat een .dmg bestand op een CD al bootable is. Maar blijkbaar niet want mijn mac mini 'ziet' de cd niet en geeft 'm niet weer in dat menutje wat ik krijg na het indrukken van de 'ALT'-toets...

Iemand een idee hoe ik een .dmg bootable op een cd krijg? Ik heb namelijk Tiger in 4 dmg bestanden....

Sorry, ik ben een enorme n00b op apple gebied, maar wil wel graag verder met Apple ;)
Voor de CD moet je toch de "C" of "D" vasthouden en niet de ALT-key? Die laat bij mij alleen de aangesloten drive's zien en WiFi.

By the way; vet gedaan met je blauw tand tobo, muis en dan je iPad als display, werkt het een beetje flex?
Hoever is je bereik en draint je accu van je iPad niet snel leeg?
Dit zou ook ideaal zijn, om in de tuin werken...zonder weer een apart Macbook te hoeven hebben.
Kun je je tobo en magische muis ook pairen met je iPad? (I.v.m. het bereik -> en dan deze signalen weer in je totale WiFi signaal meegeven naar de mini bijv.?)
Fiber schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:14:
Meerdere locatie's in- en om mijn huis, daar zou ik het voor gebruiken, zolang ik nog geen MBA/MBP heb.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:18:

By the way; vet gedaan met je blauw tand tobo, muis en dan je iPad als display, werkt het een beetje flex?
Hoever is je bereik en draint je accu van je iPad niet snel leeg?
Dit zou ook ideaal zijn, om in de tuin werken...zonder weer een apart Macbook te hoeven hebben.
Kun je je tobo en magische muis ook pairen met je iPad? (I.v.m. het bereik -> en dan deze signalen weer in je totale WiFi signaal meegeven naar de mini bijv.?)
De keyboard is wel te pairen met de iPad, de muis niet (wel met een gejailbreakte iPad). De accu gaat niet sneller leeg dan bij het surfen, de keyboard en muis zijn immers niet met de iPad gepaird maar met de Mac Mini.
Het ligt aan de applicatie, vnc geeft volgens mij een iets vloeiender beeld dan airdisplay, maar het werkt voor wat ik doe helemaal top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

bouwfraude schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:29:
[...]

Vast wel maar Picasa stopt niet al je foto's in een bestand van meer dan 50GB.
Als de mac in rook op gaat zou ik mijn foto's wel terug willen.
Lightroom kan mij ook niet bekoren. Ik hou niet van software die traag is by Design.
Ooit van backups gehoord? Een database kun je backuppen. Je iPhoto library kun je backuppen met alle bewerkte foto's, history, tags, faces, albums etc. Hell, ik heb ook een backup van m'n Picasa data op m'n Windows machine. Je oorspronkelijke foto's kun je na de import veilig wegzetten. Hoef je daar ook geen bewerkingen op uit te voeren. Eerlijk, ik zie alleen voordelen...

Het idee is dat je in Picasa, iPhoto, Lightroom een bepaalde workflow hanteert. Een fotootje opzoeken aan de hand van folders is erg Spartaans qua gebruikersvriendelijkheid. De metadata van je data zorgt ervoor dat je echt snel kunt werken met je data, of dat nu foto's, video, documenten of muziek zijn / is. Als je het importeren van data gelijk stelt aan de performance van een applicatie, dan vraag ik me af waar die 30 jaar computerervaring uit bestaat nofi :P Trouwens wat is in hemelsnaam software traag by design/ontwerp? Bedoel je een slecht ontwerp? Slechte performance? Verkeerd omgaan met resources?

Importeren van data kost altijd performance, of het nu een kleine database is of een Oracle database. Verder moet je zelf weten wat je gebruikt. Als je blij bent met Picasa, prima, maar begrijp dan ook dat er qua ui en werking weinig verschil zit tussen iPhoto en Picasa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deBennie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:47:
[...]
De keyboard is wel te pairen met de iPad, de muis niet (wel met een gejailbreakte iPad). De accu gaat niet sneller leeg dan bij het surfen, de keyboard en muis zijn immers niet met de iPad gepaird maar met de Mac Mini.
Het ligt aan de applicatie, vnc geeft volgens mij een iets vloeiender beeld dan airdisplay, maar het werkt voor wat ik doe helemaal top! :)
Aha, check. Ik heb (nog) geen iPad, maar vroeg mij af of je naast Airdisplay ook dingen hebt zoals Teamviewer, NX-client en gewoon remote-VNC etc. Het lijkt mij dat je dan nog meer controle hebt over je mini?
De werkbaarheid zit hem idd vooral in je verbinding..als die redelijk tot goed is, zit je snor.
Al blijft er waarschijnlijk altijd wel enige 'lag' merkbaar. Zelfs met NX-server+client op een Gbit-LAN merkte ik soms een kleine delay tussen de Mac en Ubuntu, terwijl de machine naast elkaar stonden letterlijk en qua verbinding.

Gevonden (wie weet heb je er wat aan): http://www.teamviewer.com/nl/download/mobile.aspx
En voor NX (nog) niet, maar wel een "soort-van" oplossing via de browser: http://www.nomachine.com/ar/view.php?ar_id=AR02H00556
En VNC (niet te vergeten): http://www.realvnc.com/products/ios/index.html

Iemand nog meer op de hoogte van andere soortgelijke tooling, buiten deze drie?
Kun je ook gewoon native op je iPad je Mac (desktop) screen etc. sharen, via System Preferences eigenlijk?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
sergev schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:04:
[...]

Wat ik tegen kwam was dit:

Link

Link

Het probleem is dat deze kabeltjes nog even op zich laten wachten, qua voorradigheid. De vraag was er eerst niet, en nu ineens wel.
Beetje jammer dat deze kabels dan weer zo duur moeten zijn, deze kabels moeten toch ergens goedkoper te krijgen zijn.

Ik ben heel benieuwd welke SSD jullie adviseren voor de mac mini 2011, met welke haal je de beste snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:06:
[...]
Beetje jammer dat deze kabels dan weer zo duur moeten zijn, deze kabels moeten toch ergens goedkoper te krijgen zijn.
Kwestie van tijd, als de chinese productie op gang is zullen ze vast wel opduiken bij dealextreme of ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Nitai schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 20:11:
[...]
:P Trouwens wat is in hemelsnaam software traag by design/ontwerp? Bedoel je een slecht ontwerp? Slechte performance? Verkeerd omgaan met resources?
iPhoto dus en het feit dat je faces niet uit kan zetten. traagheid bij Design is bloatware, iets waar Adobe ook last van heeft.

Picasa laat mijn foto's lekkerder zien, het ook een kwestie van wennen, maar ik ga mijn workflow niet aanpassen omdat Steve dat wil.

Ik heb een backup van mijn foto's op een NAS en een externe schijf, die ik met mijn Mac niet beschrijven kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 12:16
Het voordeel van Mini + Thunderbolt Display is dat je geen nieuw scherm hoeft te kopen als je voor een andere computer gaat ;)

Je krijgt bij een iMac dan weer veel meer waar voor je geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Laatst online: 21-04 10:40
SirMemeAlot schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:06:
[...]

Als je vergelijkt met een optical bay caddy die je in de vorige generatie nodig had is de prijs helemaal niet verkeerd. Ongeveer dezelfde prijs als bijv. de newmodeUS caddy. Er zullen indd vast chinese alternatieven komen, het is alleen de vraag of je daarop wilt/kunt wachten.

Zo zit ik zelf te kijken naar een nieuwe Mini, waarop ik dit kabeltje gewoon dezelfde dag ook bestel. Of een alternatief als die dan voorhanden is. Ik was eerst al bang dat er geen mogelijkheid was om een 2e hdd in een mini 2011 te plaatsen. (Kleine ssd+grote hdd) Ben al lang blij dat het nog steeds (tegen een redelijke prijs) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Thunderbolt schermen worden nog niet uitgeleverd

39

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.