Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 19:31
Anoniem: 362344 schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:54:
Je hebt voor een nieuwe mac mini So-dimm DDR3 204 Pins PC3-8500 1066 mhz nodig.
NIET gebufferd.

Curcial, Kingston en Corsair goede en betrouwbaare merken voor Apple. Bij Kingston moet je er wel op letten dat je KTA geheugen neemt. Er is ook goedkoper geheugen maar dat doet het niet of slechter in een Mac.
Voor nog geen 120 euro leg je er ook 8 gb in (2 x 4GB).. Dus dat is misschien ook het overwegen waard ;)

2x2GB zal overigens in de meeste gevallen wel voldoen :)
Dat KTA verhaal is kul, ik heb zelf namelijk gewoon de goedkoopste 2x4GB modules van Kingston in mijn nieuwe mini gepropt en dat zijn de ValueRam series, trouwens het is memory dus het doet het wel of niet in je machine en niet slechter dan een ander. KTA memory wil alleen maar zeggen dat het doro Kingston is getest op Mac en dus Apple certified is.

Bij een collega gaan er binnenkort 2x 2gb corsair in welke het prima doen.

Trouwens hier nog iemand geintresseerd in 2x 1GB modules die ik nu over heb? 20 euro setje.

[ Voor 4% gewijzigd door SpoekGTi op 22-11-2010 15:02 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 06:04

Hokkie

Hello

SpoekGTi schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:01:
[...]

Trouwens hier nog iemand geintresseerd in 2x 1GB modules die ik nu over heb? 20 euro setje.
V&A is misschien handiger.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

[...]

Dat KTA verhaal is kul, ik heb zelf namelijk gewoon de goedkoopste 2x4GB modules van Kingston in mijn nieuwe mini gepropt en dat zijn de ValueRam series, trouwens het is memory dus het doet het wel of niet in je machine en niet slechter dan een ander. KTA memory wil alleen maar zeggen dat het doro Kingston is getest op Mac en dus Apple certified is.

Kull is het niet.. Dat dat het bij jou perefect doet is erg fijn voor je en heeft je wat geld bespaard.. Maar dat neemt niet weg dat het niet bij iedereen werkt.
Zo ook bij mij werkte het niet.
Een aantal mensen in mijn omgeving met macbook (pro) en iMac hebben ook problemen met het valu ram van Kingston.
Met slechter bedoelde ik: sommige krijgen maar half beeld, anderen horen een pieptoon,terwijl dat toch echt een teken is dat er iets mis is met het geheugen en bij anderen start de Mac niet op..
Problemen zijn opgelost als het oude geheugen word terug gezet, daarom gebruikte ik de term ''slechter''

corsair en Curcial werken perfect net als het KTA geheugen van Kingston..
Je kan natuurlijk altijd de poging wagen er goedkoper RAM in te zetten en als dat niet werkt terug te sturen.., is je eigen keuze :)
Ik ga me alleen niet hard maken voor valu ram van kingston terwijl ik daar niet achter sta om diverse redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324429

[...]

En zelfs KTA (achtig) geheugen kan falen.
Had een setje Corsair speciaal voor Apple voor mijn MBP en dat wilde niks doen. RMA naar Corsair en een set ValueRam terug gekregen en dat werkte wel perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256899

Ik ga inderdaad geen risico lopen en ga er dus het beste in stoppen: 8 GB Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:41
Om even kort offtopic in te haken m.b.t. het werkgeheugen. De MacBook (Pro), 2009 versie, stonden/staan bekend om hun problemen qua werkgeheugen... zelfs met KTA serie van Kingston, maar ook diverse andere merken! Het lag niet zo zeer aan de setjes werkgeheugen zelf, maar aan een combinatie van hardware/software. Er was geen duidelijk antwoord, maar Apple was er destijds wel mee bezig om het te onderzoeken.

Dit is mij zelf ook 2x overkomen met twee verschillende MacBooks. Uiteindelijk heb ik gewoon de setjes bij Kingston omgeruild voor nieuwe en deze werkte wel zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

Heb ook gewoon valueram van kingston in late 2009 mini. Werkt beter dsn het samsung wat erin zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 21:56
Heb nu sinds een paar maanden een MacBook Pro, een iMac (voor mijn vrouw) en en Mac Mini Server.
Heb het fileshare gedeelte van de server up and running, de rest heb ik nu nog niet nodig.

Ik wil mijn Mac mini ook als mediacenter gaan gebruiken. Ik heb daar Plex al voor geïnstalleerd, maar het volgende:

Ik vindt de scherpte van het beeld zwaar tegenvallen. De Mac mini is aangesloten op een Onkyo TX SR707, die vervolgens het signaal doorstuurt naar een samsung LE37B650. Heb een aantal pagina's terug al iets gelezen over font smoothing, maar vindt de scherpte nog steeds niet top. Hebben jullie nog tips of ideeën?

Ik wil de Mac Mini in ieder geval op mijn versterker aangesloten houden en niet rechtstreeks naar mijn tv. Anders moet ik elke keer van bron switchen op twee apparaten.

Kan ik met de Remote van Apple trouwens Plex bedienen? Weet niet meer zeker of ik dit nou gelezen heb.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
pietertie schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:20:
Kan ik met de Remote van Apple trouwens Plex bedienen? Weet niet meer zeker of ik dit nou gelezen heb.
Ja, dat kan, is geen enkel probleem.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

pietertie schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:20:
Ik wil de Mac Mini in ieder geval op mijn versterker aangesloten houden en niet rechtstreeks naar mijn tv. Anders moet ik elke keer van bron switchen op twee apparaten.

Heb je wel eens geprobeerd hem voor de test rechtstreeks aan te sluiten @ TV?
Dan is de scherpte wel OK?
Ik heb mijn Mac Mini rechtstreeks op mijn Samsung TV aangesloten en is wel gewoon scherp...

En je hebt overigens ook een Plex-app in de AppStore staan, die werkt ook goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Tha BasZ schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:24:
[...]

Heb je wel eens geprobeerd hem voor de test rechtstreeks aan te sluiten @ TV?
Dan is de scherpte wel OK?
Ik heb mijn Mac Mini rechtstreeks op mijn Samsung TV aangesloten en is wel gewoon scherp...

En je hebt overigens ook een Plex-app in de AppStore staan, die werkt ook goed!
Heb de mini rechtstreeks aangesloten op mijn tv (overigens gisteren nieuwste firmware op gezet), maar hou hetzelfde resultaat.

Na de nieuwe firmware en de instellingen van mijn versterker iets te hebben aangepast, lijkt het wat beter te zijn, maar teksten blijven een wazig geheel vertonen.
Zijn er nog instellingen die ik op de mini kan veranderen? Ben nog niet zo bekend met OS X.

off-topic:
Wanneer ik via mijn macbook (pro) het bureaublad van de mini deel, dan is het ook een wazig geheel. Herkennen jullie dit?

Edit:
Zou het iets te maken kunnen hebben met de kwaliteit HDMI kabels? Gebruik nu kabels welke ik via ibood heb gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door pietertie op 13-02-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Dat zou niet uit moeten maken. Het kan wel zijn dat de resoluties net niet overeenkomen. Is het een full-HD tv of HD ready? Of doet de TV aan overscannen (waarbij in feite ook het beeld vergroot wordt, compleet onzinnig met digitale bronnen 8)7 ) ?
Je moet zorgen dat de resolutie precies overeenkomt met de resolutie van het paneel van je tv, en je moet zorgen dat de TV niets gaat veranderen aan dat beeld. Als er op wat voor manier ook iets wordt vergroot of verkleind (in het bijzonder als het een klein verschil is) dan wordt tekst en dergelijke een stuk waziger.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Het is een full-HD tv. Heb alles nagelopen, maar alles staat op 1080p. De zoomfunctie staat op volledig scherm. De underscan functie van de mini staat op uit.
Kan ik/moet ik instellingen wijzigen op mijn versterker?
Of zou de grafische kaart van mijn mini niet optimaal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Elke tv is weer anders, maar soms heeft een tv een hdmi ingang die speciaal voor pc's is gemaakt, of een optie waarin de tv in pc mode gaat. Als je op Full-HD resolutie zit, valt er dan ook niets van je scherm weg (menu's ofzo)? En worden er geen "beeldverbeter" functies toegepast (zoals noise reduction)?
Je zou ook even een monitor testbeeld app kunnen zoeken, dan kun je van dichtbij bekijken of elke pixel ook echt scherp wordt weergegeven. Deze is online, maar die heeft geen beeld om te testen of je scherm niet iets weglaat.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326943

Soms herkent een mac een monitor niet als LCD en wordt de anti-aliasing niet goed ingesteld.

dmv het volgende cli commando zet je de anti-aliasing op de LCD instelling

defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2

Herstart je Mac om de wijziging te activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Anoniem: 326943 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 02:28:
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2
Krijg je hier een bevestiging van in Terminal? Wanneer ik het intyp krijg ik gewoon de volgende regel te zien. Had het al wel geprobeerd, maar zag niet veel verschil. Zal binnenkort is een keer een HDMI kabel naar een andere poort van mijn tv trekken. Is kijken wat dat oplevert.
In ieder geval vast bedankt voor de hulp.

Verder vindt ik de mini trouwens een TOP-apparaat. Ik verbaas me vooral over de snelheid van het apparaatje. Ga nog wel een keer upgraden naar 8 gigabyte, maar dat komt t.z.t. wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127808

Even een korte vraag, ik kon het antwoordt helaas niet op google vinden.

Is het mogelijk om met een mac mini via de minidisplayport 2 schermen aan te sluiten met een hdmi kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Anoniem: 127808 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:04:

Is het mogelijk om met een mac mini via de minidisplayport 2 schermen aan te sluiten met een hdmi kabel?
Ik denk het niet omdat HDMI het signaal voor één scherm bevat.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26
Ik heb nu 2 maanden mijn Mac Mini up and running beneden in de huiskamer en ik ben helemaal tevreden, wat een top apparaat.

Voor mediacenter gebruik ik Plex, wat echt perfect werkt samen met de iPhone/iPad en verder heb ik afgelopen week Couchpotato en Sick Beard i.c.m SABNZB+ ingesteld. Verder nog als muziekspeler met mijn receiver.

Normaal gebruik van OSX via een groot scherm vindt ik niet ideaal, maar gelukkig werkt het delen van het scherm binnen OSX echt geweldig.

Heb nog steeds de standaard 2GB, misschien binnenkort maar eens upgraden.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 22:03
Ik ben ook van plan een mac mini aan te schaffen ter aanvulling van mijn macbook air 13 inch 2010. Zit alleen nog te dubben of ik hem nu aanschaf of na de update (god weet hoe lang dat nog duurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345908

Anoniem: 127808 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:04:

Laats heb ik dit om handen gehad.2Hd-Ready plasma's(met zelfde resolutie en zelfde merk) op de Mac-Mini.Heb eerst de ene plasma via HDMI en de andere via minidisplayport aan de Mac-Mini gekoppelt.Helaas kreeg ik dit na alle instellingen zowel plasma's als Mac-Mini niet goed voor elkaar om de resoluties op alle twee de plasma's gelijk te krijgen.MAAR,heb toen HDMI-switch gekocht en de Mac-Mini op de ingangspoort HDMI switch aangesloten en uitgang1 naar plasma1 en uitgang2 na juist.Resultaat is identiek beeld op alle bij en ik erg blij.Het enigste nadeel is dat het geluid niet tegelijkertijd kan worden weergegeven en je moet kiezen op de Mac-Mini via welke plasma je het geluid wil horen.Misschien dat andere Tweaker hier nog een oplossing voor heeft.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

zAo

GPLv2 Fanboy

Anoniem: 345908 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:44:
[...]

Laats heb ik dit om handen gehad.2Hd-Ready plasma's(met zelfde resolutie en zelfde merk) op de Mac-Mini.Heb eerst de ene plasma via HDMI en de andere via minidisplayport aan de Mac-Mini gekoppelt.Helaas kreeg ik dit na alle instellingen zowel plasma's als Mac-Mini niet goed voor elkaar om de resoluties op alle twee de plasma's gelijk te krijgen.MAAR,heb toen HDMI-switch gekocht en de Mac-Mini op de ingangspoort HDMI switch aangesloten en uitgang1 naar plasma1 en uitgang2 na juist.Resultaat is identiek beeld op alle bij en ik erg blij.Het enigste nadeel is dat het geluid niet tegelijkertijd kan worden weergegeven en je moet kiezen op de Mac-Mini via welke plasma je het geluid wil horen.Misschien dat andere Tweaker hier nog een oplossing voor heeft.?
Dat kan hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20
Met de upgrade van de MacBook Pro's kan de Mac mini natuurlijk niet achterblijven. Hierin zullen ook de i5/i7 processoren in komen lijkt me!
Zodra hij uitkomt, neem ik er zeker één.. kan ie mooi aan m'n 27" Cinema Display.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824

Vandaag m'n Core Solo verkocht en wil direct eigenlijk een Unibody. Maar ondanks dat het niet meer ver weg lijkt te zijn (de upgrade), is er weinig nieuws rondom de Mini. Twijfel, twijfel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Mac mini vind ik altijd beetje geval apart en volgens mij besteedt Apple er ook niet zo heel veel aandacht aan :P Ik zou er dus ook niet op rekenen dat er binnen de komende paar maanden er een update voor zal zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Laatst online: 13-06 22:03
Rivanov schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 11:55:
Met de upgrade van de MacBook Pro's kan de Mac mini natuurlijk niet achterblijven. Hierin zullen ook de i5/i7 processoren in komen lijkt me!
Zodra hij uitkomt, neem ik er zeker één.. kan ie mooi aan m'n 27" Cinema Display.
Ik zit ook te wachten op de upgrade van de mac mini. Zal hem voornamelijk gebruiken als mediacenter en download client. Hoewel de huidige mac mini hier ook wel voor geschikt is is het toch vervelend als je er nu 1 koopt en volgende week een nieuw model uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20
Precies. Heb m'n iMac verkocht en een 27" Cinema Display gekocht waar nu m'n MacBook Pro aanhangt. Zodra de nieuwe Mac mini uitkomt, schaf ik die mooi aan om 'm als 'thuis-computer' te gebruiken waar ik vervolgens alle privé dingen op ga doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 01-03-2011 17:36 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:16:
Mac mini vind ik altijd beetje geval apart en volgens mij besteedt Apple er ook niet zo heel veel aandacht aan :P Ik zou er dus ook niet op rekenen dat er binnen de komende paar maanden er een update voor zal zijn.
Dit is in het verleden ook altijd waar gebleken idd. Het heeft nooit de prioriteit gehad omdat het niet het belangrijkste product is.
Dus: iPad 2 > Macbook > iMac > Mac Pro > Mac Mini....? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 19:41
Ik heb recentelijk een nieuwe mac mini gekocht, de mac mini vind ik nog niet echt snel genoeg. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom Apple er standaard 5400 RPM harde schijven in doen. Maar dit terzijde, ik wil zelf een snellere en grotere harde schijf er in doen. Maar ik had gelezen dat de schijf 9,5mm(hoogte) mag zijn. Ik heb zelf Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm deze harde schijf op het oog, maar deze schijf heeft een hoogte van 9,7MM gaat die een probleem opleveren?

Ook ga ik er meer geheugen in gooien. Alleen kan ik niet precies vinden wat er precies wel in past, ik lees hier en daar Kingston, corsair. Ik weet ook dat het DDR3 moet zijn, maar zijn er verder nog specificaties waar ik op moet letten? En zijn er nog meer hardware matige verbeteringen die ik er in zou kunnen bouwen?

Edit; ik lees overigens op tweakers dat de schijf ook 9,5mm is, maar op afuture staat 9,7mm. Ik denk dat tweakers meer accuraat hier in is?

[ Voor 8% gewijzigd door SirMemeAlot op 03-03-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 108824 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 07:52:
[...]
Dit is in het verleden ook altijd waar gebleken idd. Het heeft nooit de prioriteit gehad omdat het niet het belangrijkste product is.
Dus: iPad 2 > Macbook > iMac > Mac Pro > Mac Mini....? ;)
Daar zit ook nog wat meer achter denk ik: Ze willen hem niet al te interessant maken omdat hij gewoon minder duur is. Een klant die een Mac Mini koopt, loopt niet met een iMac weg. Scheelt toch weer bijna een factor 2 in omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Even iets in de groep gooien. Ik heb de mid 2010 mini met de standaard 2GB geheugen.
Als ik de mini als muziekserver gebruik en hij staat een paar uurtjes te draaien, dan gaat er vaak 20 tot 30 seconden voorbij voordat hij nog wil reageren op muis, toetsenbord of remote via iPhone.
Is niet heel erg ofzo, hooguit irritant als ik de muziek snel uit probeer te zetten als de telefoon gaat.
Iemand enig idee of dit komt omdat er te weinig geheugen in zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je gebruikt gewoon iTunes? Lijkt mij niet normaal. Open activity monitor eens op zo'n moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Muthas schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:36:
Je gebruikt gewoon iTunes? Lijkt mij niet normaal. Open activity monitor eens op zo'n moment.
Ja, ik gebruik iTunes. En de muziek gaat gewoon goed, het is alleen alsof je 'm ff flink wakker moet schudden. Ik zal van het weekend de activity monitor eens aanzetten en kijken of die wat te melden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Marc P schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:49:
[...]Ja, ik gebruik iTunes. En de muziek gaat gewoon goed, het is alleen alsof je 'm ff flink wakker moet schudden. Ik zal van het weekend de activity monitor eens aanzetten en kijken of die wat te melden heeft.
Misschien heeft hij dan de HD in slaap gezet. Kan je uitzetten onder de Energy Saving options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb precies het zelfde dat ik mijn Mac mini langzamer vind dan mijn oude Mac mini (najaar 2009) Dit komt o.a. omdat ik een andere harde schijf er in gezet had. Dit scheelt een hoop, ook had ik in dat model 4gb geheugen en in deze maar 2gb.

Iemand enige idee of harde schijf en geheugen het enige is wat je kan veranderen voor meer snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:23

breinonline

Are you afraid to be known?

SirMemeAlot schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:43:
Ik heb precies het zelfde dat ik mijn Mac mini langzamer vind dan mijn oude Mac mini (najaar 2009) Dit komt o.a. omdat ik een andere harde schijf er in gezet had. Dit scheelt een hoop, ook had ik in dat model 4gb geheugen en in deze maar 2gb.

Iemand enige idee of harde schijf en geheugen het enige is wat je kan veranderen voor meer snelheid?
Nee hoor, je kan als je wilt je processor ook nog vervangen. Maar dat gaat wel wat ver. Wil je snelheid, dan moet je er een SSD inzetten en meer geheugen scheelt absoluut.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Kan je er ook sneller geheugen inzetten in plaats van de standaard Mac geheugenn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

MaNdM

1000-dingen-doekje

Sinds eind december vorig jaar heb ik er een MacMini bij genomen met als doel de ze te gebruiken als mediacenter. Voor deze rol heb ik er Plex op gezet en tot daar werkt het allemaal perfect.

Er is alleen één klein dingetje dat niet lekker gaat en ik snap eigenlijk niet goed waar het hem in zit.

Probleemschets:
De MacMini hangt via de HDMI-aansluiting aan de TV, een Philips Aurea 42PFL9900D. Als ik deze combinatie aanzet dan gebeurt het vaak dat ik op de TV geen beeld krijg. Dit blijft zwart, maar ik krijg niet de melding dat er geen signaal is.

Schakel ik om naar de HDMI-poort van de decoder (Humax 5050C) en zet ik deze decoder aan, dan schakelt het beeld opeens wel in en krijg ik gewoon de zenders te zien.

Schakel ik daarna weer terug naar de MacMini dan werkt het ook daar gewoon zoals het moet.

Vraag:
Iemand enig idee waar hem dit in zit?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb sinds gisteren het Unibody model. In de doos zat een DVI>HDMI verloopstukje. Ik had nog een DVI>HDMI kabel. Nu heb ik dus de DVI>HDMI kabel dmv dit verloopstukje verbonden aan de TV (aan beide einde dus HDMI) en het werkt. Als ik echter een HDMI<>HDMI kabel gebruik, dan knippert de TV in 2 resoluties.
Heb naar de instellingen gekeken van de TV en Mini, maar kan niets vinden. Kabel los- en weer vastgemaakt, TV & Mini aan- en weer uitgezet, maar het werkt niet....

Op zich werkt het allemaal nu wel en DVI of HDMI maakt volgens mij niets uit (beide bijna hetzelfde), maar ik vraag me wel af waarom het niet werkt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

Nitai

Live the life you love.

MaNdM schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:31:
Sinds eind december vorig jaar heb ik er een MacMini bij genomen met als doel de ze te gebruiken als mediacenter. Voor deze rol heb ik er Plex op gezet en tot daar werkt het allemaal perfect.

Er is alleen één klein dingetje dat niet lekker gaat en ik snap eigenlijk niet goed waar het hem in zit.

Probleemschets:
De MacMini hangt via de HDMI-aansluiting aan de TV, een Philips Aurea 42PFL9900D. Als ik deze combinatie aanzet dan gebeurt het vaak dat ik op de TV geen beeld krijg. Dit blijft zwart, maar ik krijg niet de melding dat er geen signaal is.

Schakel ik om naar de HDMI-poort van de decoder (Humax 5050C) en zet ik deze decoder aan, dan schakelt het beeld opeens wel in en krijg ik gewoon de zenders te zien.

Schakel ik daarna weer terug naar de MacMini dan werkt het ook daar gewoon zoals het moet.

Vraag:
Zet je de Mini aan met een koude start, of haal je hem uit Sleep mode?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Weet niemand of ik ook sneller geheugen in mijn Mac mini plaatsen dan de standaard geheugen die Apple er in plaatst kan doen? Ik ben nu al een tijd op zoek naar mogelijkheden om mijn mac mini te versnellen, en ik ben daar o.a. bezig om er een nieuwe harde schijf in te zetten.

Ook wil ik het geheugen van 2 naar 4GB upgraden en hopelijk sneller geheugen, mits dat vrij weinig zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

SirMemeAlot schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 23:55:
Ook wil ik het geheugen van 2 naar 4GB upgraden en hopelijk sneller geheugen, mits dat vrij weinig zin heeft.
Dan zou ik het meteen doen, een geheugen met een iets sneller CAS zal je vermoedelijk niet merken. Dat is echt geneuzel in de marge. Een 7200rpm schijf of nog veel beter een SSD, dat ga je wel merken. De uitbreiding van 2 naar 4GB trouwens ook aangezien het minder zal hoeven te swappen via de harddisk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De hoeveelheid geheugen is nu de bottleneck, dus 2GB extra maakt je Mac direct een stuk sneller. Dat effect is veel groter dan alleen een snellere disk. Met 4GB haal je ook het maximale uit een snellere harddisk of een SSD.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Zou dit geheugen er ook in passen? Kingston KTA-MB1066K2/8G 8GB Dual Channel DDR3 (SODIMM)-kit, aangezien deze kit maar 30 euro duurder is dan de 4GB variant.

En zal 8GB ook merkbaar meer effect hebben dan 4GB geheugen?

[ Voor 25% gewijzigd door SirMemeAlot op 09-03-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 18:30
Ik schrok mij zonet terpletter toen ik keek voor de processor van de Mac Mini. Ter vermelding dit is dan de Mac Mini met de standaard 2GB RAM en 320GB HDD (zonder btw)

Mac mini 2.4GHz Intel Core 2 Duo € 579,00
Mac mini 2.66GHz Intel Core 2 Duo € 769,00

Kan iemand mij het bizarre prijsverschil uitleggen voor de in mijn ogen marginale snelheid winst tegenover de gestelde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Jeffrey88 schreef op zondag 13 maart 2011 @ 01:43:
Kan iemand mij het bizarre prijsverschil uitleggen voor de in mijn ogen marginale snelheid winst tegenover de gestelde prijs.
Nee.

Het is een prijsstelling en geen realistische. Gewoon de 2.4 kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nitai schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:24:
[...]

Zet je de Mini aan met een koude start, of haal je hem uit Sleep mode?
Het is geen koude start maar hij staat al aan. Met Caffeine hou ik hem wakker. Als ik het met een koude start doe helpt dat overigens niet.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Twee systeempjes in elkaar geflanst:

iMac systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston KTA-MB1333/4G€ 40,57€ 40,57
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 143,60€ 143,60
1Apple iMac 21,5" 3.06GHz (mid 2010)€ 1.129,41€ 1.129,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.313,58

Mac Mini systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1LG Flatron E2360V-PN€ 154,32€ 154,32
1Apple Wireless Keyboard (Najaar 2009)€ 49,-€ 49,-
1Apple Magic Mouse€ 63,13€ 63,13
1Kingston KTA-MB1066K2/8G€ 80,24€ 80,24
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 143,60€ 143,60
1Apple Mac Mini 2.4GHz (Zomer 2010)€ 674,14€ 674,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.164,43

Verschil van ongeveer € 150,-
Welke heeft de voorkeur om samen te stellen, iMac of Mac Mini?
Zal met name gebruikt worden voor MS Office, internet, e-mail en sporadisch AutoCad Viewer, HTML en CSS. Ben geen Photoshopper, heel af toe kleine bewerkingen.

Cross-post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Mini Poeper schreef op maandag 14 maart 2011 @ 12:55:
Twee systeempjes in elkaar geflanst:

Verschil van ongeveer € 150,-
Welke heeft de voorkeur om samen te stellen, iMac of Mac Mini?
Zal met name gebruikt worden voor MS Office, internet, e-mail en sporadisch AutoCad Viewer, HTML en CSS. Ben geen Photoshopper, heel af toe kleine bewerkingen.
De iMac is meer waar voor je geld. Core i-serie, discrete GPU, snellere processor. Belangrijk als je ook een keer een spelletje wil spelen. Voor autocad zal het ook wel uitmaken.

Maar bij de Mac Mini kan je weer zelf een scherm kiezen. Ik zal zelf nooit voor de iMac kunnen gaan omdat ik een enorme hekel heb aan glanzende schermen. Bij een laptop/iPad is dat nog wel te doen maar bij zo'n grote lap glas is het erg moeilijk hem zo te positioneren dat je geen last hebt van reflecties.

Een ander voordeel van de mini is ook dat je je scherm voor andere dingen kan gebruiken, ik gebruik de mijne bijvoorbeeld op de Xbox. Mac Mini op DVI, Xbox op VGA. Met de 27" schijnt dit ook te kunnen (gebruiken als extern scherm) maar je hebt het over de 21.5" versie en die heeft die optie niet. Ik vind het ook erg handig dat ik mijn scherm apart van de Mac Mini uit kan zetten.

De kans is trouwens groot (volgens MacRumors) dat de iMac en wellicht de Mac Mini binnenkort een update en dan waarschijnlijk Sandy Bridge krijgen, dus misschien is het wel interessant om even te wachten als je hem niet per se direct nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 18:30
Ik ben niet heel erg thuis in de technische wereld.
Ik las dat een Sandy Bridge 2,3GHz is tegenover de 2.4GHz Intel Core 2 Duo.

Natuurlijk moet je niet alleen afgaan op de cijfers zo als ze nu staan, maar hoe zijn de prestaties tegenover Core 2 Duo ? Is het een merkbaar verschil of praten we hier over een minimale update ?

(of ben ik nu heel slecht geïnformeerd)

[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey88 op 14-03-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

GekkePrutser schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:36:
[...]

De iMac is meer waar voor je geld. Core i-serie, discrete GPU, snellere processor. Belangrijk als je ook een keer een spelletje wil spelen. Voor autocad zal het ook wel uitmaken.

Maar bij de Mac Mini kan je weer zelf een scherm kiezen. Ik zal zelf nooit voor de iMac kunnen gaan omdat ik een enorme hekel heb aan glanzende schermen. Bij een laptop/iPad is dat nog wel te doen maar bij zo'n grote lap glas is het erg moeilijk hem zo te positioneren dat je geen last hebt van reflecties.

Een ander voordeel van de mini is ook dat je je scherm voor andere dingen kan gebruiken, ik gebruik de mijne bijvoorbeeld op de Xbox. Mac Mini op DVI, Xbox op VGA. Met de 27" schijnt dit ook te kunnen (gebruiken als extern scherm) maar je hebt het over de 21.5" versie en die heeft die optie niet. Ik vind het ook erg handig dat ik mijn scherm apart van de Mac Mini uit kan zetten.

De kans is trouwens groot (volgens MacRumors) dat de iMac en wellicht de Mac Mini binnenkort een update en dan waarschijnlijk Sandy Bridge krijgen, dus misschien is het wel interessant om even te wachten als je hem niet per se direct nodig hebt.
Mee eens.
En een scherm kan immers nu of in de toekomst ook een 55" LCD zijn....

Als je echt helemaal nieuw bent met de MAC kan je misschien ook eens naar een tweedehands Mini kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Jeffrey88 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:09:
Ik ben niet heel erg thuis in de technische wereld.
Ik las dat een Sandy Bridge 2,3GHz is tegenover de 2.4GHz Intel Core 2 Duo.

Natuurlijk moet je niet alleen afgaan op de cijfers zo als ze nu staan, maar hoe zijn de prestaties tegenover Core 2 Duo ? Is het een merkbaar verschil of praten we hier over een minimale update ?

(of ben ik nu heel slecht geïnformeerd)
Sandy Bridge is efficienter per Ghz, en heeft wat extra functies. i5 en i7's hebben bijvoorbeeld de Turbo Boost functie, waarbij ze tijdelijk een enkele kern hoger kunnen klokken. Dit geldt helaas alleen niet voor de i3. Verder bieden ze nog wat andere extra functies zoals QuickSync, die versnelling biedt voor het omzetten van videomateriaal. Die worden nu nog niet veel gebruikt door Apple software maar in de toekomst wellicht wel.

Als je kijkt naar de MacBook Pro 13" bijvoorbeeld die ook van Core 2 Duo naar Sandy Bridge ging, is die er een hoop aan opgeschoten volgens de reviews, terwijl hij wel in kloksnelheid omlaag ging. Zie hier ook wat benchmarks. Ik denk dat de Mini er ook wel flink wat mee op zal schieten. De iMac wat minder, omdat die al een eerdere serie Core i-processoren bevatte.

Maar het is nog maar afwachten wanneer Apple de iMac en de Mac Mini gaat updaten, en hoe die er dan precies uit gaan zien. Apple maakt nooit iets van tevoren bekend. Maar de heersende mening is wel dat het niet meer zo lang zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 11:10

Maduth

Probeersel

Beste Maccers,

Wanneer verwachten jullie een update mbt de mini? Volgens een link (hier eerder genoemd), moet je momenteel wachten maar benieuwd over wat voor termijn we praten? Ik wil een mac mini aanschaffen ipv een HTCP om films te kijken en te interpretten om mijn TV.

Trouwens, gebruikt iemand hier een mini icm een Denon receiver? De denon is nml mijn spil in mijn complete audio/tv setup.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Maduth schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:31:
Wanneer verwachten jullie een update mbt de mini? Volgens een link (hier eerder genoemd), moet je momenteel wachten maar benieuwd over wat voor termijn we praten? Ik wil een mac mini aanschaffen ipv een HTCP om films te kijken en te interpretten om mijn TV.
Volgens de MacRumors Buyer's Guide zal er snel een update komen. Ik geloof dat ook wel, want een update naar het Sandy Bridge platform zit er wel aan te komen. Net als voor de iMac, maar die heeft het niet zo heel erg nodig want die zat al op de Core i-serie.

Ik gok zelf zo ergens in de volgende 2 maanden. Intel gaat ook stoppen met de Core 2 Duo's maken, 29 April was de laatste orderdatum dacht ik en daarna hangt het ervan af hoeveel voorraden ze nog hebben natuurlijk. Maar PC bouwers hebben zelden grote voorraden omdat de componentprijs vaak zakt en ze dan met te dure voorraden zitten. Aan de andere kant maakt Apple veel meer marge dan Dell bijvoorbeeld dus ze kunnen het zich nog wel eens veroorloven er bij in te schieten.

Edit: Dit hadden we trouwens een paar dagen geleden ook al besproken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
MaNdM schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:31:

Probleemschets:

Vraag:
Zet eerst de TV aan en op de juiste HDMI poort, wacht even totdat hij klaar is met signaal zoeken (dat hij zegt dat er geen signaal is), en zet daarna de Mac Mini aan.

Ik heb dit probleem ook met mijn Windows media center PC.. en ik denk dat het meer aan de Philips TV ligt dan aan je Mac Mini (ik heb ook een Philips, weliswaar een goedkopere :) ).

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 21-03-2011 20:06 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
Ik zoek een oplossing voor een probleem. Probleem is als volgt. Ik wil vanaf mijn NAS (Synology DS110j) mkv's kunnen streamen naar de iPad zonder tussenkomst van een PC. Kort maar krachtig is de vraag dat of dit te doen is met een Mac Mini ertussen (2e hands MAC Mini)?

De Synology is namelijk niet krachtig genoeg om real time mkv's te kunnen encoderen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:42
@rimave

dat denk ik niet aangezien de iPad ook geen full hd films kan streamen. weet ik niet zeker hoor. mkv's gaat je sowiezo niet lukken omdat Apple het liefst gebruik maakt van H.264 codecs in MP4 formaat. dus tenzij dat je een nieuwe koopt en die upgrade naar lion straks heb je er momenteel nog niet zo veel aan. streamen naar andere apparaten gaat wel, maar de iPad enzo zijn een beetje kieskeurig met wat je ze voorschoteld via een andere computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43

4POX

Everybody is wired

Ik dacht om een tweedehands Mac Mini te zoeken.

De snelste Mac Mini is 40 % trager dan de traagste Macbook Pro. Mac Mini's houden zeer hun waarde vast. Dus ik kan beter wachten op een refresh dan te zoeken naar een tweedehands model. Dus de factor tijd is de enigste constantie waar ik nu op mag wachten.

Ik werk nu op een Mac Mini early 2006 met een SSD en een core2duo 2,16 Ghz. De enige bottleneck die deze machine heeft is dat die maximaal 2 GB intern geheugen ondersteunt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:16

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik vind het verschil verwaarloosbaar, maargoed thats just me. Beiden dualcore..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Deze jongens is nu echt overtuigd en gaat dus w8-en op de nieuwe MacMini om als mediaplayer/living room PC te installeren. :).

Waarom ik dit vertel? Geen idee maar tis reclame momenteel op tv :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02
rimave schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 08:27:
Ik zoek een oplossing voor een probleem. Probleem is als volgt. Ik wil vanaf mijn NAS (Synology DS110j) mkv's kunnen streamen naar de iPad zonder tussenkomst van een PC. Kort maar krachtig is de vraag dat of dit te doen is met een Mac Mini ertussen (2e hands MAC Mini)?

De Synology is namelijk niet krachtig genoeg om real time mkv's te kunnen encoderen.
iPad jailbreaken en xbmc erop knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

4POX schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:08:
Ik dacht om een tweedehands Mac Mini te zoeken.

De snelste Mac Mini is 40 % trager dan de traagste Macbook Pro. Mac Mini's houden zeer hun waarde vast. Dus ik kan beter wachten op een refresh dan te zoeken naar een tweedehands model. Dus de factor tijd is de enigste constantie waar ik nu op mag wachten.

Ik werk nu op een Mac Mini early 2006 met een SSD en een core2duo 2,16 Ghz. De enige bottleneck die deze machine heeft is dat die maximaal 2 GB intern geheugen ondersteunt.
Er zit een core duo in, geen core2duo. Dat maakt een flink verschil qua prestaties, vergeet dat niet. Verder klopt je redenering wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ook iets om rekening mee te houden (als je het belangrijk vindt): Core Duo is nog een 32-bit cpu, Core 2 Duo is 64-bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5310/5552753286_84b784c658.jpg

Ik heb wel een core2duo 64 bit processor.

De oude Mac Mini's hebben een processor socket. Ebay staat vol met processoren. Dat is de rekensom snel gemaakt. Nu kan die wel 1080P materiaal afspelen. De originele core solo 1.5 Ghz verzoop daarin.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-06 14:34
Slim; de 2,16 C2D is de snelste verkrijgbaar voor het socket van de mini (model 2006), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

autoreverse schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:19:
Slim; de 2,16 C2D is de snelste verkrijgbaar voor het socket van de mini (model 2006), toch?
Neen. Er is nog één processor een tikkeltje sneller. Maar die was meteen ook een stuk duurder.

Het is voor mij een perfecte mac. Alleen wil ik zo graag meer geheugen. De SSD functioneert nu als een swapbuffer.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Mac Mini Late 2006:
1.66 GHz (T2300) or 1.83 GHz (T2400) Intel Core Duo

In dieze range processors:

Intel® Core™ Duo Processor T2600 (2M Cache, 2.16 GHz, 667 MHz FSB)

en erna komt de:

Intel® Core™ Duo Processor T2700 (2M Cache, 2.33 GHz, 667 MHz FSB)

[ Voor 24% gewijzigd door Tha BasZ op 23-03-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een harde schijf in de mac mini van 2010.

Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht, en er 10 minuten geleden ingezet samen met 8 GB aan geheugen. Echter nu ik net OS X er op wou zetten, kon ik tijdens de installatie niet de harde schijf selecteren om OS X er op te zetten. Moet ik eerst OS X er op zetten voor dat ik de schijf in de mac mini plaats? of heb ik ergens een kabeltje nog niet goed gemonteerd en dat de mac mini de nieuwe harde schijf daarom niet herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

SirMemeAlot schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 18:48:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een harde schijf in de mac mini van 2010.

Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht, en er 10 minuten geleden ingezet samen met 8 GB aan geheugen. Echter nu ik net OS X er op wou zetten, kon ik tijdens de installatie niet de harde schijf selecteren om OS X er op te zetten. Moet ik eerst OS X er op zetten voor dat ik de schijf in de mac mini plaats? of heb ik ergens een kabeltje nog niet goed gemonteerd en dat de mac mini de nieuwe harde schijf daarom niet herkent?
Het kan zijn dat het bestandsysteem niet goed is. Na het selecteren van de installatietaal kan je boven in de menubalk Disk Utility starten. Formateer de disk als HFS+ en als het goed is moet de installatie dan ook lukken. Zo niet, dan kan het inderdaad iets hardwarematigs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dank voor de snelle reactie!

Ik zal het even testen, ik heb inmiddels al gecontroleerd of alle connectors goed zijn aangesloten, en dat is het geval. Nu jou manier even testen!

edit; zonde dat ik vanmiddag de hele middag hier aan gespendeerd heb door alles twee keer in elkaar te moeten zetten ;) Ik had inderdaad via schijfhulp de schijf even een andere structuur moeten geven. Thanks!!

[ Voor 37% gewijzigd door SirMemeAlot op 25-03-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Heeft iemand ook ervaring met het vervangen van de CPU van de mac mini? al zag ik wel dat de mac mini 2010 socket P heeft en er in deze klasse weinig snellere CPU's zijn helaas.

Maar toch ben ik wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring in het vervangen van CPU's en dan expliciet in de mac mini. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Intel® Core™2 Duo Processor P8800 (3M Cache, 2.66 GHz, 1066 MHz FSB)
Intel® Core™2 Duo Processor P8700 (3M Cache, 2.53 GHz, 1066 MHz FSB)
Intel® Core™2 Duo Processor P8600 (3M Cache, 2.40 GHz, 1066 MHz FSB)
Intel® Core™2 Duo Processor P8400 (3M Cache, 2.26 GHz, 1066 MHz FSB)

Waarvoor zou je uberhaupt een CPU-upgrade doen?

Weet niet welke je nu hebt?
De "standaard" 2.4 Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb nu inderdaad de standaard 2,4Ghz, en ik wou dit gaan veranderen als er ook daadwerkelijk wat snelheid mee te winnen is. Maar dit zal niet het geval zijn met bovenstaande processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tha BasZ schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:13:
Intel® Core™2 Duo Processor P8800 (3M Cache, 2.66 GHz, 1066 MHz FSB)
Intel® Core™2 Duo Processor P8700 (3M Cache, 2.53 GHz, 1066 MHz FSB)
Intel® Core™2 Duo Processor P8600 (3M Cache, 2.40 GHz, 1066 MHz FSB)
Intel® Core™2 Duo Processor P8400 (3M Cache, 2.26 GHz, 1066 MHz FSB)

Waarvoor zou je uberhaupt een CPU-upgrade doen?

Weet niet welke je nu hebt?
De "standaard" 2.4 Ghz?
De laatste jaren soldeert Apple de processor op het moederbord vast. Hou daar rekening mee.

(Ik geloof dat er op dit forum mensen zijn die met een gasoven de processor wel kunnen verwisselen ;) )

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Weet iemand ook of de onderdelen in de mac mini 2010 los te koop zijn(bijv de fan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 13:25

Step

step@tweakers.net#

SirMemeAlot schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:44:
Weet iemand ook of de onderdelen in de mac mini 2010 los te koop zijn(bijv de fan)?
Check het eens op ifixit?

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Hier kan ik helaas niet een fan van de mac mini 2,4ghz vinden. Ik heb ook op Macsales.com niks kunnen vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170251

GekkePrutser schreef op maandag 21 maart 2011 @ 18:01:
[...]

Volgens de MacRumors Buyer's Guide zal er snel een update komen. Ik geloof dat ook wel, want een update naar het Sandy Bridge platform zit er wel aan te komen. Net als voor de iMac, maar die heeft het niet zo heel erg nodig want die zat al op de Core i-serie.

Ik gok zelf zo ergens in de volgende 2 maanden. Intel gaat ook stoppen met de Core 2 Duo's maken, 29 April was de laatste orderdatum dacht ik en daarna hangt het ervan af hoeveel voorraden ze nog hebben natuurlijk. Maar PC bouwers hebben zelden grote voorraden omdat de componentprijs vaak zakt en ze dan met te dure voorraden zitten. Aan de andere kant maakt Apple veel meer marge dan Dell bijvoorbeeld dus ze kunnen het zich nog wel eens veroorloven er bij in te schieten.

Edit: Dit hadden we trouwens een paar dagen geleden ook al besproken ;)
Zal dat niet rond de release van Lion komen?

En raar dan dat er op de Apple site nog staat 'De nieuwe Mac Mini'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ik hoop dat het niet te lang duurt voordat er een nieuwe mac mini uitkomt. na een ipad gekocht te hebben en ook toe te zijn aan vervanging voor mijn vaio wil ik een mac mini als livingroom systeem. aangesloten op mijn lcd, 720p. :)

is er verder nog geen nieuws dat jullie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
dawg schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 23:13:
ik hoop dat het niet te lang duurt voordat er een nieuwe mac mini uitkomt. na een ipad gekocht te hebben en ook toe te zijn aan vervanging voor mijn vaio wil ik een mac mini als livingroom systeem. aangesloten op mijn lcd, 720p. :)

is er verder nog geen nieuws dat jullie weten?
Niet zo zeer nieuws, maar ik denk dat je wel beter kan wachten als het niet te snel nodig is :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

SanderPS3 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 23:18:
[...]

Niet zo zeer nieuws, maar ik denk dat je wel beter kan wachten als het niet te snel nodig is :)
nou, mijn vaio begint nogal herrie te maken tijdens het koelen, terwijl het koelen niet zo goed meer werkt want hij wordt erg heet tegenwoordig.

ik heb ook een ipad gekocht vlak na de aankondiging van de ipad2, met de pricedrop, ik hecht niet heel veel waarde aan het nieuwste en snelste wat beschikbaar is :)

en ik weet eerlijk gezegd niet of ik me kan beheersen en wacht tot of mijn vaio de geest geeft of de nieuwe mac mini uitkomt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295641

Macrumors.com buyguide ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

toch niet gewacht, laptop had teveel kuren, dus een mac mini gekocht, met wireless keyboard en de magic mouse. geniaal die muis, met een aanraakgevoelige bovenkant :)

ben erg tevreden over de snelheid van mac os, goede aankoop. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:35
Ik zit ook echt te wachten op een update, vond de Mac Mini altijd een mooie (en vooral niet zo belachelijk dure) opvolger van mijn windows machine, maar als ik nu naar de productpagina ga upgrade ik meteen alles omdat het anders zo'n traag bakkie wordt, en dan kom ik altijd op 1100+ euro uit :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:47

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Muchachooo schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:19:
Ik zit ook echt te wachten op een update, vond de Mac Mini altijd een mooie (en vooral niet zo belachelijk dure) opvolger van mijn windows machine, maar als ik nu naar de productpagina ga upgrade ik meteen alles omdat het anders zo'n traag bakkie wordt, en dan kom ik altijd op 1100+ euro uit :N
je zou ook eens wat selectiever kunnen 'upgraden' i.p.v. simpelweg van alle onderdelen de snelste en duurste opties te kiezen?
2.66 Ghz i.p.v. 2.4 Ghz is misschien de moeite niet waard omdat je dat niet tot nauwelijks gaat merken.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26
Je hebt aan de standaard versie ook al genoeg, als je later nog het geheugen upgrade kan je heel goed aan het werk. Voor OSX heb je, itt Windows, niet perse de meest machtige machine nodig om het goed te kunnen draaien.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:35
Nerpissad schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:25:
[...]

je zou ook eens wat selectiever kunnen 'upgraden' i.p.v. simpelweg van alle onderdelen de snelste en duurste opties te kiezen?
2.66 Ghz i.p.v. 2.4 Ghz is misschien de moeite niet waard omdat je dat niet tot nauwelijks gaat merken.
Mijn punt is ook meer dat hij een beetje wegvalt tegen de rest van de Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Mooi spul dat Apple, lekker snel en stabiel.
Toch twijfel ik nog steeds tussen de keuze OS X of Windows 7...

In plaats van een Mac Mini zijn er ook andere alternatieven mogelijk: -klik-
In ogenschouw dient de upgrade meegenomen te worden van de Mini die eraan zit te komen.

Tja... biedt OS X mij meer voordelen t.o.v. W7?

Ontopic: ik ben heel benieuwd naar de specificaties van de Mini '11

[ Voor 7% gewijzigd door Mini Poeper op 22-04-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56
Wie heeft ervaring met een SSD in zijn Mac Mini (ik heb een late 2009 model)

merk, uitvoering minimale grootte. Ben gewoon benieuwd naar de ervaringen! En ja ik heb het SSD voor je mac topic ook al doorgestruind!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Nerpissad schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:25:
[...]

Het vervangen van een Harde schijf en/of geheugen is ook zelf te doen. Stuk goedkoper en best te doen ;)

En zoals je zegt, het upgraden van de CPU is de moeite niet waard! Gooi een SSD er in of een Seagate momentus XT 500GB schijf en dat ga je echt merken in combi met meer geheugen.

@kRiZzZiZ

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb een seagate momentus XT 500GB in mijn mac mini van 2010 gezet. Maar het past wel, je moet alleen denken dat de hoogte maximaal 9,5 MM is.

Je kan met behulp van ifixit.com/youtube e.d. wel zien hoe je het moet vervangen.

Kan je alleen zeggen dat je de snelheid zeker wel merkt!! -klik-

[ Voor 23% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-04-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

kRiZzZiZ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:39:
Wie heeft ervaring met een SSD in zijn Mac Mini (ik heb een late 2009 model)

merk, uitvoering minimale grootte. Ben gewoon benieuwd naar de ervaringen! En ja ik heb het SSD voor je mac topic ook al doorgestruind!
breinonline in "Het SSD in je Apple topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Dit topic ook maar weer leven in blazen aangezien het gerucht gaat dat de nieuwe Imacs komen en dus (hopelijk) ook de mini's. Wat hard nodig is ivm mijn komende aanschaf als HTCP :+

Bron: http://www.9to5mac.com/63...-sandy-bridge-processors/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Is er ook al wat bekend over prijs en hardware?

Ik ben erg benieuwd, ik heb nu het 2010 model nog staan, maar het is toch verleidelijk om deze te verkopen en voor ene kleine meer prijs de nieuwe Mini te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepmk95
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
ik hoop op dezelfde start prijs en dan in plaats van een dual core een i3 Sandybridge ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je op de frontpage had gekeken, had je gezien dat de iMac's inmiddels uit zijn. Geen Mac Mini update.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik ben eerlijk gezegd niet een hele grote Apple fan, behalve van de mac mini's. Maar dit betekent dus dat er ook de komende weken niet een bericht kan komen met een nieuwe mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepmk95
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:40:
Als je op de frontpage had gekeken, had je gezien dat de iMac's inmiddels uit zijn. Geen Mac Mini update.
ja maar omdat ze vandaag niet zijn aangekondigd wil het nog niet zeggen dat ze nooit worden aangekondigd, en als ze worden aangekondigd zou ik dat graag willen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
joepmk95 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:49:
[...]

ja maar omdat ze vandaag niet zijn aangekondigd wil het nog niet zeggen dat ze nooit worden aangekondigd, en als ze worden aangekondigd zou ik dat graag willen zien
Ik reageerde ook op de kick van Maduth en de reacties die daar op volgden.

Overigens lopen de specs van de afgelopen 3 modellen redelijk gelijk op met de 13" MacBook Pro die steeds vlak daarvoor werd uitgebracht. Dus je wens zou zomaar uit kunnen komen (en meer) :)
MacBook Pro 13"Mac Mini
Late 2008:
C2D 2.0 of 2.4 GHz
Early 2009:
C2D 2.0 of 2.26 GHz
Mid 2009:
C2D 2.26 of 2.53 GHz
Late 2009:
C2D 2.26, 2.53 of 2.66 GHz
Mid 2010:
C2D 2.4 of 2.66 GHz
Mid 2010:
C2D 2.4 of 2.66 GHz
Early 2011:
Core i5 of i7
Mid 2011?:
?

[ Voor 30% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 03-05-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Vandaag niks maar wie weet binnen enkele weken? Volgens macrumors.com lopen de Imac en Macmini redelijk gelijk op het gebied van updates ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
De laatste update was inderdaad gelijk. Daarvoor zat er een paar keer een paar maanden tot een half jaar tussen.

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.