Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Tuurlijk, maar toen waren de goedkopere modellen ook gewoon prima overklokbaar en de Core i7 2600K is niet het meest high-end model dat gaat de Core i7 990X worden (gewoon socket 1366 dus) één keer raden hoe hoog die prijs wordt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 27-11-2010 18:26 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
ah sorry, ik formuleerde het misschien onduidelijk, ik bedoelde tussen de gewone versie en de unlocked versie;)

opzich is goedkoper natuurlijk altijd wel fijner voor ons de consument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
-The_Mask- schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:25:
Tuurlijk, maar toen waren de goedkopere modellen ook gewoon prima overklokbaar en de Core i7 2600K is niet het meest high-end model dat gaat de Core i7 990X worden (gewoon socket 1366 dus) één keer raden hoe hoog die prijs wordt. ;)
Nee hoor, het top model wordt waarschijnlijk de i7 995X ;)

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/Intel_i7_995X_Extreme-001.jpg

http://nl.hardware.info/n...et-core-i7-995x-processor

[ Voor 17% gewijzigd door drijfhout op 27-11-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:25:
drijfhout schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 23:05:
Nee hoor, het top model wordt waarschijnlijk de i7 995X ;)
Mja de 990x en/of 995x zijn toch nog van de Nehalem architectuur. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Als je spreekt over Sandy bridge gaan de topmodellen gewoon wat later komen op So1356 of So2011

Al zullen de prijzen daarvan ook wel in de zelfde richting gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 28-11-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik had het op HWI gezien, maar denk nog steeds dat de 990X het topmodel gaat zijn bij de launch van SB. Weet het eerlijk gezegd wel zeker. ;)

Eerste nieuws van de Core i7 995X is ook al weer zo'n 2 maanden oud, de 995X gaat denk ik de laatste/snelste CPU zijn op socket 1366 maar de launch hiervan kan nogwel een half jaar duren.

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 28-11-2010 00:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
zal idd nog wel ff duren, ik zal binnen kort mijn 6-core eens proberen :9

Intel Xeon Westmere 2.4GHZ 6-Core CPU / Intel Xeon E5645 ES
kijken hoe ver die kan :)

heb er 2 dus al iemand belang heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 08:24
Hmm, ik heb een i7 950 en deze is gemiddeld 30c Idle en 57c stressed (Prime64 Large FFT's). Volgens mij zou dit voor een stock cooler redelijk normale temperaturen moeten zijn. Echter zit er een Scythe Mugen Rev2B op, waar ik wel wat koelere resultaten van verwacht. De koelpasta die erop zit is Shin - EtsuMicroSi. Doe ik iets verkeerd?

Ik heb overigens de koelpasta nu 2 keer opnieuw aangebracht. De eerste keer was het 4 graden verschil (was de eerste keer dat ik koelpasta aanbracht, dus dat ging niet al te best :P). Na alles grondig gereinigd te hebben met alcohol heb ik een rijstkorreltje koelpasta aangebracht en direct de heatsink van de Mugen erop gedaan. Daarna schroefjes een voor een aangedraait.

Anyways, kort samengevat; Is een temperatuur van 30 graden Idle en 60 graden stressed (Prime64 Large FFT's) normaal met een Mugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: verplaatst

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoe zit het eigenlijk met de lancering van Sandy Bridge moederborden. Duurt toch nog wel een maandje zeker? Hier claimen ze dat ze al ruim op voorraad zijn :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36
Ze worden gelanceerd op 09-01-2011.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja, Sandy Bridge, maar de moederborden. Die komen toch ook pas op z'n vroegst dan? Dus waarom zeggen sommige winkels dat ze ze al hebben...

Anyhows, over de Asus P8P67 Deluxe. Guru3D heeft daar een preview van geplaatst waarin ze het volgende schrijven:
What's going to be big for this motherboard is that it does not have a BIOS anymore, at least not in the traditional way that we know it. This will be one of the first motherboards with the all new EFI BIOS, which is uber-cool really as it will be a completely graphical interface with information, monitors and tweak ability.
Is dit echt een Extensible Firmware Interface, of gewoon een grafische schil om een normale BIOS? Ik dacht dat (U)EFI nog wel even zou duren, maar anders zou het natuurlijk erg mooi zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:49:
Ja, Sandy Bridge, maar de moederborden. Die komen toch ook pas op z'n vroegst dan? Dus waarom zeggen sommige winkels dat ze ze al hebben...
Omdat ze de mobo's ook al hebben. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
fsfikke schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:49:
Is dit echt een Extensible Firmware Interface, of gewoon een grafische schil om een normale BIOS? Ik dacht dat (U)EFI nog wel even zou duren, maar anders zou het natuurlijk erg mooi zijn :9
http://news.softpedia.com...-Pictures-Included-2.jpg/

YouTube: ASUS EFI GUI BIOS for P5Q series Motherboards als ik dat moet geloven is het een idd een schil rondom de bios. Meer: http://nl.hardware.info/n...sandy-bridge-moederborden

Beetje jammer van asus om die schil "EFI" te noemen, omdat EFI wel degelijk iets heel anders is dan enkelt een mooi jasje, in mijn ogen nutteloos je zit geen uren in je bios en of het nou blauw-wit is of een achtergrondje met witte tekst is dat maakt toch geen fluit uit als het maar werkt.

De nieuwe mogelijkheden van EFI zijn dan wel interessant maar dat de bios toegankelijker word vind ik als statement BS als je niet weet hoe het werkt heb je er ook niks te zoeken :X Daar hebben ze mooie fool-proof programmatjes voor als je bijv je pc wilt instellen op een lager energie verbruik.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus nog steeds niet booten naar GPT, das jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

naaitsab schreef op zondag 05 december 2010 @ 18:20:
[...]

http://news.softpedia.com...-Pictures-Included-2.jpg/

YouTube: ASUS EFI GUI BIOS for P5Q series Motherboards als ik dat moet geloven is het een idd een schil rondom de bios. Meer: http://nl.hardware.info/n...sandy-bridge-moederborden

Beetje jammer van asus om die schil "EFI" te noemen, omdat EFI wel degelijk iets heel anders is dan enkelt een mooi jasje, in mijn ogen nutteloos je zit geen uren in je bios en of het nou blauw-wit is of een achtergrondje met witte tekst is dat maakt toch geen fluit uit als het maar werkt.
Waar leidt je uit af dat dit geen volledig EFI bios is :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Help!!!! schreef op zondag 05 december 2010 @ 18:55:
[...]

Waar leidt je uit af dat dit geen volledig EFI bios is :?
Daar het eens om hoe weet je dat het wel een EFI is ;)
Daarom zeg ik het lijkt me op een gimmick van asus omdat er na mijn weten nog geen enkel mobo met EFI voor de mainstream markt verkrijgbaar is.
En het gaat om de p5 series in die fotos en het filmpje de "echte" EFI zou bij sandy bridge mobo's verkrijgbaar worden (p8 series)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar we hadden het ook over de P8 mobo's.
Wat je hier en daar op het net leest lijkt het er toch op dat dit een volwaardige EFI is. Hier nog wat meer pics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zondag 05 december 2010 @ 20:07:
Maar we hadden het ook over de P8 mobo's.
Wat je hier en daar op het net leest lijkt het er toch op dat dit een volwaardige EFI is. Hier nog wat meer pics.
Fancy pantsy hoor. Ik geloof dat ik de oude DOS-stijl wel ga missen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
http://www.thinq.co.uk/20...will-be-dead-three-years/

Nieuwsbericht van een half jaar geleden. :p

Maar het is niet meer dan logisch
Last month, Seagate revealed to THINQ that a UEFI system would be an essential requirement in order for a PC to boot from a drive larger than 2TB
We hebben tegenwoordig al HD's van 2,5 en 3TB.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

naaitsab schreef op zondag 05 december 2010 @ 20:01:
[...]

Daar het eens om hoe weet je dat het wel een EFI is ;)
Daarom zeg ik het lijkt me op een gimmick van asus omdat er na mijn weten nog geen enkel mobo met EFI voor de mainstream markt verkrijgbaar is.
En het gaat om de p5 series in die fotos en het filmpje de "echte" EFI zou bij sandy bridge mobo's verkrijgbaar worden (p8 series)
Sowieso heeft MSI een tijdje terug al een mainstream UEFI board in de markt gehad.

Ook hadden we het toch over (Asus) Sandy bridge moederborden en niet de p5.

Anyway ik volg UEFI en het Het UEFI topic al een heel tijdje en op basis daarvan ben ik er vrij zeker van dat o.a. Asus in hun Sandy Bridge lijn met volwaardige UEFI boarden gaat komen.

http://www.techspot.com/n...uefi-demoed-on-video.html

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 05-12-2010 21:31 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien interessant voor mensen die nog specifieke vragen hebben over Sandy Bridge: http://www.anandtech.com/...ndy-bridge-questions-here

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
Overclock en benchmark core i5 2500k
http://translate.googleus...dlI9M227pGD2w#post2768978

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/3dmark06lnp0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Knip, gezien je andere posts begint dit op spam te lijken.

[ Voor 80% gewijzigd door DaMarcus op 19-12-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Interesant? Types waren al lang bekend.
Releaseprijs en officiële clockspeeds dat is interessant, wat voor nummer de koeler heeft dat boeit toch geen fluit?
Nog 3 weekjes voor de release :)

Zijn er al mensen die alvast ram hebben besteld? ddr3 is nu belachelijk goedkoop :o maar de prijs zal met SB wel weer omhoog schieten.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bouweenpc.nl heeft een geheim document van Intel in handen gekregen. Het gaat over een “product change notification” en heeft te maken met nieuwe labels op koelers. Tot zover heel gewoon, maar verderop in het document staan de processors die de nieuwe labels krijgen. Je raad het al, de Sandy Bridge-processors staan erbij.
Beetje :')

Staat gewoon netjes op de Intel site: http://qdms.intel.com/Por...CNDataBase.aspx?mm=904339

download link pdf

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
Geinig: intels-sandy-bridge-processors-have-a-remote-kill-switch

Kun je met de unlocked K versies ook volledig gebruik maken van het powermanagement van de cpu als je overclocked dmv de multiplier zonder onstabiel te worden? Zodat je idle een zeer laag verbruik hebt. Dat mis ik nu nog wel een beetje met mijn OCed Q9550.

[ Voor 5% gewijzigd door mdcobra op 19-12-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
mdcobra schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:17:
Geinig: intels-sandy-bridge-processors-have-a-remote-kill-switch

Kun je met de unlocked K versies ook volledig gebruik maken van het powermanagement van de cpu als je overclocked dmv de multiplier zonder onstabiel te worden? Zodat je idle een zeer laag verbruik hebt. Dat mis ik nu nog wel een beetje met mijn OCed Q9550.
Wat een onzin "geen internet nodig, wel 3G" nee dat is geen internet wil je zeggen :O
Leuk als je virus ervoor krijgt cpu naar de haaie :X , leuk idee maar heeft 0 meerwaarde voor de gemiddelde gebruiker.

De intel energie beheer(naam even kwijt) werkt hier op een c2d wel gewoon zoals het moet, wellicht moet je even in je mobo handleiding/bios neuzen. En dan even in de gaten houden met everest ofzo.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
naaitsab schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:31:
[...]
De intel energie beheer(naam even kwijt) werkt hier op een c2d wel gewoon zoals het moet, wellicht moet je even in je mobo handleiding/bios neuzen. En dan even in de gaten houden met everest ofzo.
Ja natuurlijk werkt het wel, echter niet goed meer op het moment dat je OC'ed.
Daar gaat het me om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
mdcobra schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:38:
[...]

Ja natuurlijk werkt het wel, echter niet goed meer op het moment dat je OC'ed.
Daar gaat het me om.
Vreemd, ik draai hier op 3.4ghz (stock 3.0ghz heb geen zin om een nieuwe koeler te kopen ivm SB upgrade dus speel het op veilig) moet je eens kijken op ark.intel.com of je cpu het ondersteund zo ja kijk dan eens naar je mobo.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was deze al langsgekomen? Vrij volledige review van de 2500K:

http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=7947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Benches waren al bekend maar nu in een review ipv forumpost ;) .

Vreemd dat de i5-2600K in sommige punten uitblinkt en andere weer marginaal sneller is dan de i5-760 :/
Maarja ik "moet" toch upgraden vanaf een E8400 dus qua snelheid ga ik er altijd op vooruit :+

Ook nog een review van de i7-2600K : klik

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, een beetje vreemd is het wel - je kan niet echt spreken over een 'clean kill' t.o.v. de vorige generatie, terwijl de architectuur wel vrij rigoreus is aangepakt. Althans, zo deed meneer Kanter het klinken. De genoemde prijzen lijken ook niet echt fantastisch. Maar goed, niks staat nog vast wat dat betreft, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Mijn topic gaat dood. Dit topic is gewoon groot, niks aan te doen.

Wie heeft er een review linkje met de SB Core i3 processor? Ik zou graag idle power consumption zien, zonder fratsen als high-end videokaarten.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
Ik snap dit stukje niet echt: http://en.inpai.com.cn/do...t.asp?id=7944&pageid=7676

Moet je nou een speciaal mobo hebben met externe bus frequency generator om te kunnen overclocken?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Furthermore, those wearing tin foil hats will want to know if users have complete control over the feature. Is it enabled by default? If not, could someone else turn it on? Can anyone but the owner of the processor disable it remotely? Those might seem like paranoid questions, but nonetheless Intel needs to guarantee that the answer to all three is a resounding no.
Dat vroeg ik me ook gelijk af. Alsof ik nog meer onzekerheden in mijn hardware wil hebben. Het zou een feature moeten zijn waardoor ik me veiliger voel, maar het omgekeerde is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:37:
Ik snap dit stukje niet echt: http://en.inpai.com.cn/do...t.asp?id=7944&pageid=7676

Moet je nou een speciaal mobo hebben met externe bus frequency generator om te kunnen overclocken?
Hmm, dat stukje is mij ook niet helemaal helder, maar met de K versies zou je (als ik het goed heb) met elk passend moederbord moeten kunnen overklokken.

Naar ik het begrijp zou die "externe generator" chipset dan een tweede optie zijn, voor diegenen die met niet-K versies aan de gang willen. Of natuurlijk zowel de frequentie als de multiplier willen tweaken, door er alsnog een K versie in de socket te doen.

Hoe dan ook betaal je waarschijnlijk meer als je wilt overklokken - ofwel voor een speciale CPU, ofwel voor een speciale chipset.

EDIT: Hier nog wat info betreffende de GPU varianten:
The GPUs in Intel’s upcoming desktop processors hardly likely to threaten the market of the fast DirectX 11 graphics cards from NVIDIA and AMD, especially since only the most expensive, overclockable “K” versions of Sandy Bridge will be blessed with 12 shader units. All the rest will only have six. The mobile processor GPUs are more powerful and will all have 12 cores – enough for Apple, as was unofficially reported: in the future, Intel graphics are supposed to replace NVIDIA chips in many MacBooks.
Dat klinkt niet echt heel logisch... Wat heeft een overklokker nou aan extra sterke Intel graphics? Gezien dat ze in notebooks wel 12 shaders stoppen is het haast alsof ze er bij voorbaat vanuit gaan dat de meeste SB desktop systemen diskrete graphics zullen bevatten. Zou er nog een andere reden zijn om in desktop systemen niet de extra graphics te stoppen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Interessant, dit kwam net binnenrollen:
For Intels Sandy Bridge generation MSI will support up to 32GB DDR3-1600 at it's upcoming enthusiast P67A-GD65 motherboard. #news #tech

[ Voor 65% gewijzigd door Jejking op 21-12-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:59:
EDIT: Hier nog wat info betreffende de GPU varianten:
[...]
Dat klinkt niet echt heel logisch... Wat heeft een overklokker nou aan extra sterke Intel graphics? Gezien dat ze in notebooks wel 12 shaders stoppen is het haast alsof ze er bij voorbaat vanuit gaan dat de meeste SB desktop systemen diskrete graphics zullen bevatten. Zou er nog een andere reden zijn om in desktop systemen niet de extra graphics te stoppen?
Huh, de 2500-non-K en de 2600-non-K hebben ook HD200, dus 12 shaders... ?

http://www.heise.de/newst...U-Generation-1141655.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Oh, en een part 2 blijkbaar?
Also, proof of the 32GB DDR3 memory support on MSIs Socket 1155 consumer motherboard is here @http://is.gd/j8MiF #tech #news
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1235.snc4/156773_171604386212514_111253142247639_355572_853090_n.jpg

Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:59:
Dat klinkt niet echt heel logisch... Wat heeft een overklokker nou aan extra sterke Intel graphics?
Dat zie ik ook niet echt, de K-series is gericht op de overclockers(een -i7-2600 is stock namelijk net zo snel)
Kan me niet voorstellen dat er oem's zijn die standaard een hoger geclocte cpu leveren(wellicht alienware maar dat is nou niet echt een algemene pc), dus sloop die hele chip er gewoon uit? scheelt weer tdp->warmte.

Tenzij je de interne gpu kunt gebruiken op de desktop en de dedicated gpu pas bijspringt als deze nodig is(scheelt warmte/herrie/energie in idle situatie) Maar dan zit je weer met het probleem dat je monitor nogsteeds via de dedicated gpu aangesloten zit.

Hebben beiden 1155 chipsets eigenlijk support voor dit? bij 1156 had 1vd chips geen support voor de onboard gpu in de cpu.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

ben nieuwe PC aan het bouwen, en heb de kast en cpu koeler al binnen. Ik heb de megahalems shadow. Misschien moet ik toch maar wachten tot de sandybridge. maar dan hoop ik dat ik extra brackets kan kopen om de megahalems te monteren. Ongelooflijk hoe klein die stock cooler is :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:10
naaitsab schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:44:
[...]

Dat zie ik ook niet echt, de K-series is gericht op de overclockers(een -i7-2600 is stock namelijk net zo snel)
Kan me niet voorstellen dat er oem's zijn die standaard een hoger geclocte cpu leveren(wellicht alienware maar dat is nou niet echt een algemene pc), dus sloop die hele chip er gewoon uit? scheelt weer tdp->warmte.

Tenzij je de interne gpu kunt gebruiken op de desktop en de dedicated gpu pas bijspringt als deze nodig is(scheelt warmte/herrie/energie in idle situatie) Maar dan zit je weer met het probleem dat je monitor nogsteeds via de dedicated gpu aangesloten zit.

Hebben beiden 1155 chipsets eigenlijk support voor dit? bij 1156 had 1vd chips geen support voor de onboard gpu in de cpu.
De VGA zit overal in om Intels productie proces makkelijk te houden. Enkel H67 en H61 kunnen VGA out doen, P67 niet en hier wordt de VGA chip dus ook 100% disabled.. Echter komt er later nog een Z68 die ook VGA support heeft maar ook CPU OC mogelijkheden (bij H6x niet mogelijk). Nu lijkt dit een nutteloze combinatie echter klinkt je "tenzij" speculatie nogal handig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Socket 1155 mobo's online bij Gigabyte
http://www.gigabyte.com/p....aspx?s=42&jid=1&p=2&v=24

[ Voor 3% gewijzigd door Bullus op 22-12-2010 13:01 ]

|2600k|Asus 290|

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Voor zover ik kan zien is he verschil tussen de H67 en P67 chipset alleen de support van de integrated graphics van de Sandy's op de H67 toch?

Godfather Bodybuilding topic reeks

• naaitsab
MrJ schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:39:
Voor zover ik kan zien is he verschil tussen de H67 en P67 chipset alleen de support van de integrated graphics van de Sandy's op de H67 toch?
Niet echt:
Afbeeldingslocatie: http://www.cubeupload.com/files/aed806chipset.jpg
Wikipedia: LGA 1155

Zit nog flink te twijfelen tussen een S1155 setup met gigabyte UD4 of UD5 icm met een i7-2600K met 6 of 8 gig ram ligt eraan wat het gaat kosten dan, of een S2011 setup.

Maar de socket 2011 die in Q3 2011 samen met Sandy Bridge-EN uitkomt heeft wel veel nieuwe functies
Wikipedia: Sandy Bridge (microarchitecture)

if (!coffee) {
Work = false; }

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vraag me af of de huidge CPU koelers ook geschikt zijn voor s1155. Ik kan niet echt wat vinden over de afmetingen van de socket-gaten in het moederbord (voor backplates e.d.). Ik sta op het punt een P6X58D premium te kopen, maar misschien is het wel waard om direct voor een P8P67Deluxe te gaan en een i7-2600K met 6 of 8G. Het nadeel is dat ik de prolimatech megahalems al gekocht heb en ik bang ben dat ik deze niet kan gebruiken voor de s1155 socket.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
De koelergaten voor socket 1155 zijn hetzelfde als bij socket 1156.
Bron: persbericht CoolerMaster
“Om verwarring te voorkomen willen wij jullie bij deze laten weten dat al onze CPU koelers die compatible zijn met socket LGA1156 ook op elk Sandy Bridge (LGA1155) moederbord zullen passen. Socket 1155 en 1156 ondersteunen immers dezelfde mounting. Je hoeft dus geen nieuwe koeler aan te schaffen als je een Sandy Bridge moederbord gaat kopen.”

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

TomasH schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:23:
De koelergaten voor socket 1155 zijn hetzelfde als bij socket 1156.
Bron: persbericht CoolerMaster
“Om verwarring te voorkomen willen wij jullie bij deze laten weten dat al onze CPU koelers die compatible zijn met socket LGA1156 ook op elk Sandy Bridge (LGA1155) moederbord zullen passen. Socket 1155 en 1156 ondersteunen immers dezelfde mounting. Je hoeft dus geen nieuwe koeler aan te schaffen als je een Sandy Bridge moederbord gaat kopen.”
hij gebruikt geen 1156 maar 1366, kun je zien aan de x58 chipsetaanduiding ipv de p55

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
druipgrot schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:30:
[...]
hij gebruikt geen 1156 maar 1366, kun je zien aan de x58 chipsetaanduiding ipv de p55
Dat weet ik ook wel. Bij de meeste 1366-koelers zit ook wel een bracket voor 1156, en dan past het dus wel ;).

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ah volgens mij heb ik dan inderdaad geen problemen met mijn prolimatech. Bedankt voor je info!
MrJ schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:39:
Niet alleen de integrated graphics, maar de H67 architectuur heeft een gelockte memory multiplier, waar de P67 dat niet heeft.

[ Voor 67% gewijzigd door Deathchant op 23-12-2010 14:54 ]

• The Source
Deathchant schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:50:
ah volgens mij heb ik dan inderdaad geen problemen met mijn prolimatech. Bedankt voor je info!

[...]

Niet alleen de integrated graphics, maar de H67 architectuur heeft een gelockte memory multiplier, waar de P67 dat niet heeft.
P67 kan enkel CPU en memory unlocken. Zeer beperkt op een non-K SKU.
H67 kan enkel GPU (VGA) unlocken... dus ook geen Memory OC !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Las zojuist onderstaande op Guru3d:
http://www.guru3d.com/art...ndy-bridge-mobo-preview/6
The launch date for Intel's new processors is still quite a bit away from us, but will the processors be equally as interesting as the motherboard shown in this preview?
Quite a bit away? Ik heb nog geen andere signalen gezien dan dat de launch op CES plaats gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Edmin schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:05:
Las zojuist onderstaande op Guru3d:
http://www.guru3d.com/art...ndy-bridge-mobo-preview/6

[...]

Quite a bit away? Ik heb nog geen andere signalen gezien dan dat de launch op CES plaats gaat vinden.
Jaw intel heeft zelf gemeld dat het 6 of 9 januari wordt en ik las ergens dat de s1155 mobo's al richting europa verscheept worden.
Zoals hier ook vermeld : http://www.fudzilla.com/m...lready-shipping-in-europe
Als ik die prijzen mag geloven zijn de mobo's niet veel duurder dan s1156 spul :D

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is dan ook niet zo gek... ze moeten hetzelfde marktsegment gaan bedienen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ja oké maar een "vuistregel" is toch vaak dat nieuw spul duur is, vaak omdat je de prijs van "oud" spul vergelijkt met nieuw spul, in theorie zouden de prijzen van de launch-1156 en launch-1155 sets niet veel verschillen.

Toch jammer dat s2011 zo lang duurt :( mn e8400 is toch wel aan vervanging toe.
Maar is het waard om te wachten?

Zoveel voordelen heeft/had 1366 niet tov 1156(in mijn budget past: i7-875k vs i7-950) aangezien het zo goed als niks uitmaakt of je 2x pci-e 2.0 x16 of 2x pci-e 2.0 x8 draait icm met SLI of CF(1366 vs 1156) en in veel gevallen is de 875k sneller dan de 950 :+ simpele benchmark tabel klik En ja de 875k is duurder maar totaal is het net zo duur, 1366 mobos zijn nl een stuk duurder.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:14:
Dat is dan ook niet zo gek... ze moeten hetzelfde marktsegment gaan bedienen. ;)
Vandaar dat het zoveel op elkaar lijkt. :p

Maar om nog een kleine nuttige bijdrage te doen. 6 januari is de dag van Sandy Bridge en maandag krijgen de review sites hun samples binnen.

[ Voor 92% gewijzigd door -The_Mask- op 25-12-2010 01:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
naaitsab schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:30:
Ja oké maar een "vuistregel" is toch vaak dat nieuw spul duur is, vaak omdat je de prijs van "oud" spul vergelijkt met nieuw spul, in theorie zouden de prijzen van de launch-1156 en launch-1155 sets niet veel verschillen.

Toch jammer dat s2011 zo lang duurt :( mn e8400 is toch wel aan vervanging toe.
Maar is het waard om te wachten?

Zoveel voordelen heeft/had 1366 niet tov 1156(in mijn budget past: i7-875k vs i7-950) aangezien het zo goed als niks uitmaakt of je 2x pci-e 2.0 x16 of 2x pci-e 2.0 x8 draait icm met SLI of CF(1366 vs 1156) en in veel gevallen is de 875k sneller dan de 950 :+ simpele benchmark tabel klik En ja de 875k is duurder maar totaal is het net zo duur, 1366 mobos zijn nl een stuk duurder.
Als jij van plan bent om een entry level 1366 of 2011 CPU te kopen dan heeft het geen nut. Dan kom je even ver met een 1156/1155 CPU die je overklokt. Wil je absoluut het snelste en ben je bereid er geld voor neer te leggen dan is 2011 voor jou. PCI-E gen3 breekt toch nog niet door totdat het op op de mainstream geintroduceerd wordt. 1155 heeft ook genoeg bandwidth met een NF200 of een Hydra 200 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Vind het raar dat er nog nergens preorders zijn voor sandy bridge cpu's. Over 8 dagen is de launch al.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ik dacht dat intel nooit pre-orders voor chipsets/cpu's deed?
ivm met:
No retailer is allowed to disclose the price until launch date and you can't preorder without a price.
Er is ook officieel geen prijs uitgebracht

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Ik weet niet of je in dit topic ook vragen mag stellen over welke cpu ik moet kopen.
Dus ik vraag het toch even.
Mijn vraag is ik wil over een jaartje gaan upgraden en mijn 2 e5520 procs vervangen door 2 w3680's.
Ik zat eerst te denken aan 2 x x5680's maar toen zag ik die prijs en toen roflde ik.
Is er veel prestatie verschil tussen die 2 want eigenlijk zijn het dezelfde cpu's toch?
Ik heb er ook over nagedacht om te wachten op de nieuwe quad socket 1567 moederborden(maar die prijs daarvan starte bij 25k + dan zou ik mijn zuinige voeding moeten vervangen door 2 x 1100 watt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:28
maarten12100 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:41:
Ik weet niet of je in dit topic ook vragen mag stellen over welke cpu ik moet kopen.
Dus ik vraag het toch even.
Mijn vraag is ik wil over een jaartje gaan upgraden en mijn 2 e5520 procs vervangen door 2 w3680's.
Ik zat eerst te denken aan 2 x x5680's maar toen zag ik die prijs en toen roflde ik.
Is er veel prestatie verschil tussen die 2 want eigenlijk zijn het dezelfde cpu's toch?
Ik heb er ook over nagedacht om te wachten op de nieuwe quad socket 1567 moederborden(maar die prijs daarvan starte bij 25k + dan zou ik mijn zuinige voeding moeten vervangen door 2 x 1100 watt!)
Ik wil over 3 jaar een nieuwe tv kopen. Kan iemand hier helpen?

Het lijkt me handiger om deze vraag over een jaar te stellen, in het juiste topic. Tegen die tijd is alles immers weer anders.

OT: Hardware.info heeft overigens een wel heel erg uitgebreide review van die sandy bridge processoren zeg
http://nl.hardware.info/r...-2300-sandy-bridge-review
48 pagina's :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

maarten12100 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:41:
Modbreak:Dat mag idd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Holy crap zeg wat is die Sandy Bridge goed...

Supergoede performance per watt, extreem goed overklokbaar (met een K CPU), zeer fijn geprijst, goed in games, en echt súpersnel met decoden, én geheugenbandbreedte waarbij je in dual channel resultaten haalt van hedendaagse triple channel setups. :9~

Imho een droom CPU/ platform.

Dat het iets minder te tweaken is, op de MHz nauwkeurig, zal me een biet wezen eerlijk gezegd. :D

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sandy Bridge valt me tegen. En dat valt me weer van mezelf tegen, want eigenlijk wisten we het meeste wel inmiddels. Natuurlijk, de prestaties zijn weer wat verbeterd en zelfs de core i7 980X wordt zo ongeveer overbodig gemaakt. Toch lijkt het geen zinnige upgrade voor iedereen die al een core i7 in bezit heeft. De architectuur zou vrij drastisch gewijzigd zijn, maar dat lijkt me niet te kloppen. Anandtech zei het al in hun review, maar door het aggressieve tijidschema van Intel worden veel componenten gerecycled. Resultaat is bijvoorbeeld dat de 23.976 bug nog steeds aanwezig is, omdat dezelfde PCH Is gebruikt als bij Clarkdale. De prestatiewinst lijkt voor een belangrijk deel voort te komen uit het 32nm productieproces. Hogere stock clocks en goede OC mogelijkheden, en tegelijkertijd lager verbruik onder load zijn prima, maar niet baanbrekend.
Over het gedoe met locked, limited locked en unlocked multipliers is al veel gezegd, maar ik blijf het een gotspe vinden, met name vanwege de beperkingen die Intel je oplegt in de keuze van de chipsets. Een K serie CPU overklokken op een H67 plank? Dat kun je wel zo ongeveer vergeten. Je zal heel nauwkeurig je moederbord moeten uitzoeken bij de eisen die je stelt. En daarbij is uiteraard ook de P67 chipset vrij beperkt gehouden (geen usb3 bijvoorbeeld), hoogst waarschijnlijk om SB-E (socket 2011) niet in de weg te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mja, voor mensen die een nieuwe PC moeten of willen bouwen is er volgens mij maar 1 keuze.

Voor mensen die al een s1366 systeem hebben is het misschien geen "must upgrade", maar als je veel decode e.d. dan is het toch wel een hele lekkere CPU.

Edit; en als je ziet dat 4,2 tot 4,5GHz een eitje is (of schijnt te zijn), en je zou dan opnieuw gaan benchen, denk ik dat de SB toch wel een flinke klap sneller is dan de s1366 CPU's.

Ik zal eens kijken of ik een review kan vinden waarin zowel de s1366 overklokt is als de SB.

Edit:

http://www.bit-tech.net/h...tel-sandy-bridge-review/5 - 4,85GHz

Hier nog een OC result:

http://www.tomshardware.c...core-i5-2500k,2833-9.html - 4,8GHz

:D

Edit:
Q: How does it do Under Liquid Nitrogen?
A: As the Core frequency scaling capability is inversely proportional with respect to the change of temperature when the CPU temperature goes down too low, the overclock capability of the CPU actually reduces dramatically when it reaches below zero degrees. For example, a CPU may do 5.0GHz @ 0C, but only 4.9GHz @ -40C. The ideal temperature for overclocking the Sandybridge processor under the P67 platform is around 15~20 degrees.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=264300

Das wel heel apart... :?

[ Voor 79% gewijzigd door Format-C op 03-01-2011 13:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor eigenaars van zowel een s1366 als s1156 is er oweinig te halen qua upgrade. Daar is het allemaal gewoon te duur voor. Als je twee generaties achter loopt, is het wel interessant. Ik heb alleen bij dit platform nog meer dan bij Lynnfield en afgeleiden het idee dat Intel je in een deadlock neemt qua mogelijkheden. Wil je meer, of behoor je tot de groep power users dan is het waarschijnlijk slim om te wachten tot je weet wat zowel Bulldozer als SB-E geen doen. En dat betekent nog een maand of acht wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb nu nog een Q6600 en ben van plan deze maand de upgrade te maken naar Sandy Bridge (2600k + P8P67 Deluxe) Dan zal je toch wel een vooruitgang gaan merken neem ik aan :P

Maar er zijn nog geen verdere (Europese) prijzen bekend toch? Ik hoop toch dat de 2600k onder de €300,- blijft.

Wel jammer dat Intel tegenwoordig bij elke tik of tok een nieuw socket lanceert.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 03-01-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:31:
Ik heb alleen bij dit platform nog meer dan bij Lynnfield en afgeleiden het idee dat Intel je in een deadlock neemt qua mogelijkheden.
Welke deadlock doel je op in het geval van de Lynnfield?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De introductie van Lynnfield was ook het begin van Intel's manier om marktsegmenten kunstmatig te maken door functionaliteit te beperken. Vóór die tijd kon je een low-end C2D op een high-end X48 plank zetten of een C2Q9950 op een G41 moederbord (http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=G41C-VS). Maar als je een i5 750 wilde kopen, mocht je van Intel ineens geen gebruik meer maken van dual x16 PCIe. Intel had besloten dat i5 750 kopers in het upper midrange segment zaten en geen gebruik mochten maken van high-end features. Het heeft mij persoonlijk heel wat hoofdbrekens gekost voordat ik voor die i7 860 koos, juist vanwege de beperkingen.
Met SB wordt dat alleen maar erger. Voor SB-E staat usb3 geintegreerd in de chipset gepland. Intel kennende zal je met SB tot aan de datum EOL moeten werken met een extra chip op het moederbord om er gebruik van te kunnen maken. PCI-e 3.0 komt ook echt alleen maar voor SB-e.

Vergelijk dat eens met AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Het is natuurlijk de vraag of je dat nodig hebt?
Usb3 zit bij elk knap p67 moederbord wel op(al dan niet via de intel chipset) en voordat dat helemaal ingeburgerd is en je meer dan 2 poorten nodig hebt ben je al een tijdje verder(hub?).

Als je 2 gpu's wilt aansturen is PCI-E x8 snel genoeg x16 is helemaal niet nodig(benchmarks zijn te vinden bij google) Zelfde verhaal voor PCI-E 3.0 het duurt ook nog wel een tijd voordat je daar winst uit haalt, huidige spul draait prima op de bandbreedte van PCI-E 2.0.

Als je elke 2-4 jaar een nieuwe pc koopt kun je prima aan met 1155, wil je toch langer er mee door dan zou 2011 wellicht beter toekomst gericht zijn maar tegen die tijd is er wellicht al usb4 en PCI-E 4 om maar wat te noemen zo blijf je aan de gang.
Nee dat is voor mij geen reden, 1155 is voor een budget van 700 euro een prima socket en icm een 2600k ook nog is lekker snel, heb je meer te besteden en wil je nog sneller dan is 2011 iets voor jouw.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:34:
De introductie van Lynnfield was ook het begin van Intel's manier om marktsegmenten kunstmatig te maken door functionaliteit te beperken. Vóór die tijd kon je een low-end C2D op een high-end X48 plank zetten of een C2Q9950 op een G41 moederbord (http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=G41C-VS). Maar als je een i5 750 wilde kopen, mocht je van Intel ineens geen gebruik meer maken van dual x16 PCIe. Intel had besloten dat i5 750 kopers in het upper midrange segment zaten en geen gebruik mochten maken van high-end features. Het heeft mij persoonlijk heel wat hoofdbrekens gekost voordat ik voor die i7 860 koos, juist vanwege de beperkingen.
Met SB wordt dat alleen maar erger. Voor SB-E staat usb3 geintegreerd in de chipset gepland. Intel kennende zal je met SB tot aan de datum EOL moeten werken met een extra chip op het moederbord om er gebruik van te kunnen maken. PCI-e 3.0 komt ook echt alleen maar voor SB-e.

Vergelijk dat eens met AMD
Dat is ook de enige manier van AMD om hun klanten vast te kunnen houden. AMD heeft denk ik weinig keus. Als mensen een volledige upgrade gaan doen van zowel mobo als CPU, kiezen ze denk ik eerder voor Intel. Het prijsverschil tussen een 1156 setup en een AM3 setup in zijn geheel is niet zo heel erg groot meer. Als ze alleen een snellere AM3 CPU hoeven te kopen, scheelt dat geld, en zullen ze dat misschien eerder doen.

En tja, dat Intel je beperkt met dat dual PCI-E x16 verhaal is waar, maar er zijn in verhouding zeer weinig mensen die dual videokaarten hebben. En zelfs met 1 PCI-E x16 slot zou je genoeg hebben, als je bijvoorbeeld een HD5970 oid zou aanschaffen. Ook is het verschil qua performance tussen 2x8 ipv 2x16 niet zo heel erg groot... Tenminste, nu nog niet.

Dat Intel geen USB3 ondersteunt op hun SB chipset is inderdaad wel heel erg vreemd... En ik denk zélfs dat dit een beetje een foutje van ze is, en dat ze dat zelf ook vinden. Wat chipset betreft zit er total geen vooruitgang in de overgang van de P55 naar P67... Dus inderdaad betaal je de hoofdprijs dus voor een nieuw moederbord zonder extra features tov 1156. En die P67 bordjes zijn nog duur ook zeg!

Ik heb tot 2 weken geleden serieus overwogen een 955BE AMD setup te kopen, en die te gebruiken totdat de Bulldozer er zou zijn, echter zijn de prestatieverschillen tussen AMD en Intel nu wel heel erg groot... Dusdanig groot dat ik denk dat ik de portemonnee binnenkort moet gaan trekken voor Intel... Ik kan me niet voorstellen dat AMD dit kan evenaren. Al hoop ik van wel!!! Maar ik heb iig geen zin om erop te gaan zitten wachten, dus het wordt 1155 voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 03-01-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:36:
Sandy Bridge valt me tegen. En dat valt me weer van mezelf tegen, want eigenlijk wisten we het meeste wel inmiddels. Natuurlijk, de prestaties zijn weer wat verbeterd en zelfs de core i7 980X wordt zo ongeveer overbodig gemaakt. Toch lijkt het geen zinnige upgrade voor iedereen die al een core i7 in bezit heeft. De architectuur zou vrij drastisch gewijzigd zijn, maar dat lijkt me niet te kloppen. Anandtech zei het al in hun review, maar door het aggressieve tijidschema van Intel worden veel componenten gerecycled. Resultaat is bijvoorbeeld dat de 23.976 bug nog steeds aanwezig is, omdat dezelfde PCH Is gebruikt als bij Clarkdale. De prestatiewinst lijkt voor een belangrijk deel voort te komen uit het 32nm productieproces. Hogere stock clocks en goede OC mogelijkheden, en tegelijkertijd lager verbruik onder load zijn prima, maar niet baanbrekend.
Over het gedoe met locked, limited locked en unlocked multipliers is al veel gezegd, maar ik blijf het een gotspe vinden, met name vanwege de beperkingen die Intel je oplegt in de keuze van de chipsets. Een K serie CPU overklokken op een H67 plank? Dat kun je wel zo ongeveer vergeten. Je zal heel nauwkeurig je moederbord moeten uitzoeken bij de eisen die je stelt. En daarbij is uiteraard ook de P67 chipset vrij beperkt gehouden (geen usb3 bijvoorbeeld), hoogst waarschijnlijk om SB-E (socket 2011) niet in de weg te zitten.
Ben het met je eens.
Absoluut een mooie cpu als je nu perse een set nodig hebt. Voor huidige 1155 of 1366 is er veel te weining verbeterd om het een zinvolle upgrade te maken. Alle kunstmatige beperkingen en marktsegmentering irriteert mij eerlijk gezegd. Evenals het feit dat niet gewoon alle poorten SATA 6 zijn en alle USB, USB 3 is.
Wat wel mooi is, is dat UEFI nu doorbreekt en Intel's RST drivers >2.2TB HD's ondersteunt.

Het voordeel is dan weer wel dat ik met i7 920 OC'd en X58 geen echte noodzaak heb om eerder up te graden dan eind 2011 als SB-E er is (of heel misschien bulldozer). Dat betekent dat dit platform een hoop value heeft gehad voor mij. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat AMD over een paar maanden ook weer komt met een nieuw set processoren laat ik maar langs me heen glijden want als ik telkens blijf wachten dan loop ik straks 10 generaties processoren achter :P. Ik heb wel bewust gewacht met het samenstellen van een PC (op basis van een i5 750/760) tot de Sandy Bridge processoren werden gepresenteerd. Ik vind de snelheidswinst toch aanzienlijk als ik door deze http://nl.hardware.info/r...-2300-sandy-bridge-review review heen scan.

Ik wist dat trouwens niet eens dat je bij een i5 processor geen dual PCI-E x16 kon gebruiken. Niet dat ik een dual grafische kaart heb overwogen overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Het kan aan mij liggen maar als een 300 euro kostende i7-2600k in sommige gevallen sneller klik klik 2 en andere gevallen wat langzamer is dan een 900euro kostende 980X dan vind ik het bs om te zeggen dat er geen verbetering is in de snelheid tussen die 2 cpu's als je kijkt naar het prijsvershil 8)7

Dat is net zoiets als de snelste C2Q vergelijken met een instapmodel I3 toen die serie mobo's net uit was, dan zeg je ook jeez die is ook niet veel sneller, nee zat ook wel ff een prijsverschil in.
Prijs<->prestatie moet je naar kijken bij nieuwe producten als je enkel naar de prestaties kijkt hou je jezelf voor de gek maar dat is mijn mening.
Ja het kan altijd sneller maar ik verwacht van bulldozer ook geen "wonderen" tov de huidige amd lijn, net zoals ik bij SB geen "wonderen" verwacht tov de huidige core-i serie.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

naaitsab schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:55:
Als je 2 gpu's wilt aansturen is PCI-E x8 snel genoeg x16 is helemaal niet nodig(benchmarks zijn te vinden bij google) Zelfde verhaal voor PCI-E 3.0 het duurt ook nog wel een tijd voordat je daar winst uit haalt, huidige spul draait prima op de bandbreedte van PCI-E 2.0.
Dat is zo bij de vorige generatie, maar wat gebeurt er eind dit jaar? Niet dat ik daar antwoord op heb, maar ik vind het als klant vervelend dat Intel die beslissing voor mij neemt.
Als je elke 2-4 jaar een nieuwe pc koopt kun je prima aan met 1155, wil je toch langer er mee door dan zou 2011 wellicht beter toekomst gericht zijn maar tegen die tijd is er wellicht al usb4 en PCI-E 4 om maar wat te noemen zo blijf je aan de gang.
Dat is natuurlijk niet waar. Met dit soort technieken weet je al van tevoren dat ze er aan komen. Usb3 is er alweer een tijdje. pci-e3.0 is, en dat geef ik toe, pas recent rond. Maar waarom zit er op deze borden geen Light Peak? Even een quote van Cnet:
One problem: Intel will not support USB 3.0 on its upcoming Sandy Bridge technology, which will eventually be used by all PC makers and Apple in 2011.

Read more: http://news.cnet.com/8301...559-64.html#ixzz19z2yAVA9
USB 3.0 zou als protocol bovenop Light Peak kunnen draaien, maar het zit niet in deze chipset.
naaitsab schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:52:
Het kan aan mij liggen maar als een 300 euro kostende i7-2600k in sommige gevallen sneller klik klik 2 en andere gevallen wat langzamer is dan een 900euro kostende 980X dan vind ik het bs om te zeggen dat er geen verbetering is in de snelheid tussen die 2 cpu's als je kijkt naar het prijsvershil 8)7
Ik ben bang dat je de kritiek van zowel Help!!!! als mij verkeerd interpreteerd. Ja, de snelheidswinst is mooi (al lijkt de IPC nauwelijks verbeterd), maar het platform mist gewoon nog een hoop. Intel heeft zichzelf in een keurslijf gedwongen met de Tick-tock strategie en daardoor een product afgeleverd dat in mijn ogen mooi is, maar niet 'af'. Helaas lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de chipset (buiten de release van de Z68, H67, B63 en whatever) geen update krijgt. Dat ligt niet in de verwachtingen die Intel de afgelopen jaren heeft geschapen.
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:48:

Ik wist dat trouwens niet eens dat je bij een i5 processor geen dual PCI-E x16 kon gebruiken. Niet dat ik een dual grafische kaart heb overwogen overigens.
Niet bij een i5, niet bij een s1156 i7 en nu dus ook niet bij een Core i7 2600.

[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 03-01-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gemis van USB3.0 is jammer en eigenlijk een misser, maar dat is toch makkelijk te verhelpen met een insteek kaartje? Ik bedoel het is geen onoverkoombaar probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En waar gaat die bandbreedte dan vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:52:
Dat is zo bij de vorige generatie, maar wat gebeurt er eind dit jaar? Niet dat ik daar antwoord op heb, maar ik vind het als klant vervelend dat Intel die beslissing voor mij neemt.
True, ik vind het ook niet prettig dat intel alles "dichttimmert" en jammer dat ze niet alles in de chipset implementeert(full sata6 en full usb3)
Dat is natuurlijk niet waar. Met dit soort technieken weet je al van tevoren dat ze er aan komen. Usb3 is er alweer een tijdje. pci-e3.0 is, en dat geef ik toe, pas recent rond. Maar waarom zit er op deze borden geen Light Peak?
Dan is nog steeds de vraag wat kun je met die nieuwe techniek? enige voordeel wat ik kan bedenken zijn snelle usb3 sticks/hdd's maar dan moet je andere medium(school/werk enz) ook over die techniek beschikken anders schiet je er nog niet veel mee op. Ik spreek dan voor mezelf maar gebruik enkel USB voor invoer(muis-tobo-stuur) en opslag(stick) daar is USB2 prima geschikt voor.
USB 3.0 zou als protocol bovenop Light Peak kunnen draaien, maar het zit niet in deze chipset.
Lightpeak hoor ik al jaren over nog nooit wat concreets gezien(bruikbaar voor ons), erg mooie techniek maar Intel doet er niet zo veel aan denk ik, net als sata6 en USB3 gaat het allemaal erg stroef bij intel :|
Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:52:
Ik ben bang dat je de kritiek van zowel Help!!!! als mij verkeerd interpreteerd. Ja, de snelheidswinst is mooi (al lijkt de IPC nauwelijks verbeterd), maar het platform mist gewoon nog een hoop. Intel heeft zichzelf in een keurslijf gedwongen met de Tick-tock strategie en daardoor een product afgeleverd dat in mijn ogen mooi is, maar niet 'af'. Helaas lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de chipset (buiten de release van de Z68, H67, B63 en whatever) geen update krijgt. Dat ligt niet in de verwachtingen die Intel de afgelopen jaren heeft geschapen.
Ja oke dat is waar maar ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik verwachte niet zoiets als een verdubbeling van de prestaties(eerder 15-25%) van SB tov huidige i-serie.

Ik verwacht hetzelfde van de nieuwe amd's, ze zullen ook wel wat sneller zijn maar moeten het meer van de prijs<->prestatie doen net als de SB lijn op dit moment.

[ Voor 26% gewijzigd door naaitsab op 03-01-2011 16:08 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

naaitsab schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:01:
[...]
Lightpeak hoor ik al jaren over nog nooit wat concreets gezien(bruikbaar voor ons), erg mooie techniek maar Intel doet er niet zo veel aan denk ik, net als sata6 en USB3 gaat het allemaal erg stroef bij intel :|

*knip*

Ja oke dat is waar maar ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik verwachte niet zoiets als een verdubbeling van de prestaties(eerder 15-25%) van SB tov huidige i-serie.
Ik verwachtte ook niet beter dan dat (zie mijn eerste post van vandaag ;) ), maar ik hoopte gewoon dat het een 'completer' platform zou zijn. M.u.v. sata-600 heb ik nu het gevoel dat ik naar een chipset uit 2008 zit te kijken, terwijl dit jaar bol staat van de nieuwe technieken.

Light Peak zal nog dit jaar verschijnen. Waarschijnlijk initieel op koper, maar de geruchten gaan dat Apple dit jaar met Light Peak op Mac Pro's zal komen. Op CES hoef je iig geen demo te verwachten, maar er zijn in december nog wel een aantal interviews over geweest. Google er maar eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:58:
En waar gaat die bandbreedte dan vandaan komen?
Zoals ik zeg met een insteek kaartje. Wat eigenlijk niet eens nodig is nu ik zie dat moederbord fabrikanten toch wel USB3.0 aanbieden op hun moederborden. Wat is dan precies het nut van ondersteuning ervan door Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kostenbesparing.
zo'n chippie verbruikt ook weer stroom.. daar zit ook niemand op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je mist het punt. Een insteekkaartje zal je toch ergens op moeten aansluiten. Als dat een PCI-e kaartje is, trekt het dus bandbreedte van de PCI-e bus. Als je kijkt naar de flow chart van de chipset: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mz0k2VNiXcoIME8TKFJhSYLC/medium.png
dan kan dat natuurlijk prima, maar je bezet wel een slot en bandbreedte voor iets dat gewoon ingebakken had moeten zijn. Daarbij heeft zo'n kaartje geen 'powered' usb. Je tablet opladen terwijl je hem synct is er dus niet bij. En het kost je ook nog eens 2 of 3 tientjes extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ik zag hier @tabel dat P67 en H67 geen PCI heeft? lijkt me een typfout want er zit wel degelijk PCI op een P67 mobo

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Ik heb even bij wat winkels gevraagd wanneer ze de nieuwe cpu's kunnen leveren. Dit zijn de antwoorden die ik tot nu toe binnen heb:

Mycom:
bij onze groothandel zijn nog geen gegevens beschikbaar wanneer deze beschikbaar is.
Computerland:
Systemen met de nieuwe Intel Sandy Bridge CPU’s worden momenteel door onze R&D afdeling getest en wij verwachten deze tussen nu en twee weken binnen te krijgen, afhankelijk van de stabiliteit waarmee ze draaien. De losse componenten zullen kort na het arriveren van de kant en klare systemen beschikbaar komen, maar dienen door ons in de winkel gereserveerd te worden (dit kan ook per e-mail of telefonisch afgehandeld worden) of op de website besteld te worden (dit kunt u het gemakkelijkst zelf doen). Het is niet met zekerheid te zeggen wanneer de CPU’s binnen komen. Daarnaast is het goed om na te denken over welk type moederbord u hierbij zoekt, gezien deze ook de juiste socket moeten hebben en deze niet met de vorige generatie compatibel zijn. Mocht u hier nog vragen over hebben dan verneem ik dat graag van u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

naaitsab schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:44:
Ik zag hier @tabel dat P67 en H67 geen PCI heeft? lijkt me een typfout want er zit wel degelijk PCI op een P67 mobo
Gaat volgens mij dan ook ten koste van een PCI-e lane.

Mbv bijvoorbeeld een Asmedia 1083 (x1 PCI Express to 32-bit PCI Bridge).

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 03-01-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:38:
Je mist het punt. Een insteekkaartje zal je toch ergens op moeten aansluiten. Als dat een PCI-e kaartje is, trekt het dus bandbreedte van de PCI-e bus. Als je kijkt naar de flow chart van de chipset: [afbeelding]
dan kan dat natuurlijk prima, maar je bezet wel een slot en bandbreedte voor iets dat gewoon ingebakken had moeten zijn. Daarbij heeft zo'n kaartje geen 'powered' usb. Je tablet opladen terwijl je hem synct is er dus niet bij. En het kost je ook nog eens 2 of 3 tientjes extra.
Ik kan een TomTom of iPod gewoon opladen via USB2.0 welke ik heb aangesloten via PCI. Waarom zou je een apparaat dan niet kunnen voeden via een PCI-e USB3.0 kaartje?

Je hoeft eigenlijk niet eens extra kosten te maken want de moederbord fabrikanten zullen gewoon USB3.0 toevoegen. Je verbruikt daarmee geen PCI-e slot. Dus wat is dan precies het nadeel van het gemis van USB3.0 in de Intel chipset? Ik ben het overigens met je eens dat het ingebakken had moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:49:
[...]

Ik kan een TomTom of iPod gewoon opladen via USB2.0 welke ik heb aangesloten via PCI. Waarom zou je een apparaat dan niet kunnen voeden via een PCI-e USB3.0 kaartje?
Hmm, ik dacht dat dat niet mogelijk was, maar in dat geval zit ik er daar naast.
Je hoeft eigenlijk niet eens extra kosten te maken want de moederbord fabrikanten zullen gewoon USB3.0 toevoegen. Je verbruikt daarmee geen PCI-e slot. Dus wat is dan precies het nadeel van het gemis van USB3.0 in de Intel chipset? Ik ben het overigens met je eens dat het ingebakken had moeten zijn.
Ik had het over insteekkaarten. Jij initieel toch ook?

Maar ook een usb3.0 chip op je moederbord kost extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:53:
[...]

Hmm, ik dacht dat dat niet mogelijk was, maar in dat geval zit ik er daar naast.

[...]

Ik had het over insteekkaarten. Jij initieel toch ook?

Maar ook een usb3.0 chip op je moederbord kost extra geld.
Klopt ik had het eerst ook over inssteek kaarten. Maar bij nader inzien lijkt het me logisch dat moederbord fabrikanten die bij de huidige generatie moederborden al USB3.0 toevoegen dat in toekomst alleen maar meer zullen gaan doen. Ook omdat de consument daar meer voor zal gaan kiezen in de toekomst. De consument zal dus helemaal niet zien dat Intel het is vergeten toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vind de huidige implmentatie minder dan ideaal. Bij alle fabrikanten. Net als sata-600, maar erger nog: hoe vind ik blind de usb3.0 poort achter op mijn kast? Waarom is er nog niet voldoende bandbreedte om alle poorten sata-600 en usb3.0 te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
iedereen die het hier over ''lanes'' heeft zal zo nog even slikken.
Want elke lane van P67 tenopzichte van lynfield/clarkdale Hebben nu 5 gigatransfers per sec. inplaats van 2,5. Dat komt overeen met 1000mb bidiretioneel(heen en terug) extra per lane .

ofwel 8 lanes van P67 kunnen netzoveel data vesturen dan 16 lanes van lynfield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik denk dat je de info verkeerd interpreteert:
http://www.tomshardware.c...crossfire-nf200,2537.html
The LGA 1156 interface’s native support for 16 PCIe 2.0 lanes (running at 5 Gb/s) across a maximum of two devices leaves the P55 chipset’s slow 2.5Gb pathways as the only means for hosting additional devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:10:
Ik vind de huidige implmentatie minder dan ideaal. Bij alle fabrikanten. Net als sata-600, maar erger nog: hoe vind ik blind de usb3.0 poort achter op mijn kast?
Asus, en andere fabrikanten zullen wel iets soortgelijks hebben, levert dan ook een front panel met 2xUSB3.0
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/asus-p8p67-preview/USB3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huh, wat is dat voor vage connector? SATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:22:
huh, wat is dat voor vage connector? SATA?
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/asus-p8p67-preview/Mem.jpg
In die header links gaat die stekker. Staat wel SATA bij 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
weet je wat ik zobizo mooi vind, is dat je de turbocore zelf in kan stellen dus tot 4800mhz als de cpu dat red.
Zodat alle funties zoals Eist c1e ook nog werken. bij de huidige i7's draait hij 4ghz en blijf hij daar ook op.

maar als we allles bij elkaar rekenen dan heeft intel een parreltje in handen (als hij niet te duur wordt).
want een tdp winst van 35wat en dan ook nog per clock 15 20% sneller dan de nehatlem cores.
real impressive.

ik denk dat intel zo zelf verzekert is in de performance van bulldozer dat ze expres de baseclock aan een clock generator gelinkt hebben. en geen losse base controller gebruikt hebben. Maar buiten dat feit om is vanwat ik totnutoe gezien heb dat deze puppies 4800mhz op lucht doen!! dan met name de 25/2600k

[ Voor 27% gewijzigd door jbkappirossi op 03-01-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pricewatch: Asus P8P67 DELUXE zal met zo'n frontpanel worden geleverd.
We'll talk about that a little more on the next pages of course. Bundling wise the Deluxe edition comes with everything need, but also front side USB 3.0 connectivity, a set of USB 3.0 connectors can be led towards the frontpanel with the inclusion of this 3.5" drive bay, very handy and it comes standard with the Deluxe version of the motherboard.
bron: http://www.guru3d.com/art...uxe-motherboard-preview/2
Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=27674

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/FpufhQASBFHNvccl/product_overview.jpg
fsfikke schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:25:
[...]

[afbeelding]
In die header links gaat die stekker. Staat wel SATA bij 8)7 :P
Guru3D schrijft hierover:
The light blue connector just under the lower DIMM slot is for the USB 3.0 frontpanel header, that actually is the new standard USB 3.0 header specified as form factor. Sitting next above it is one of the two NEC USB 3.0 controllers.
bron: http://www.guru3d.com/art...uxe-motherboard-preview/4

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 17:40 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.