Edmin schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:34:
De introductie van Lynnfield was ook het begin van Intel's manier om marktsegmenten kunstmatig te maken door functionaliteit te beperken. Vóór die tijd kon je een low-end C2D op een high-end X48 plank zetten of een C2Q9950 op een G41 moederbord (
http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=G41C-VS). Maar als je een i5 750 wilde kopen, mocht je van Intel ineens geen gebruik meer maken van dual x16 PCIe. Intel had besloten dat i5 750 kopers in het upper midrange segment zaten en geen gebruik mochten maken van high-end features. Het heeft mij persoonlijk heel wat hoofdbrekens gekost voordat ik voor die i7 860 koos, juist vanwege de beperkingen.
Met SB wordt dat alleen maar erger. Voor SB-E staat usb3 geintegreerd in de chipset gepland. Intel kennende zal je met SB tot aan de datum EOL moeten werken met een extra chip op het moederbord om er gebruik van te kunnen maken. PCI-e 3.0 komt ook echt alleen maar voor SB-e.
Vergelijk dat eens met AMD
Dat is ook de enige manier van AMD om hun klanten vast te kunnen houden. AMD heeft denk ik weinig keus. Als mensen een volledige upgrade gaan doen van zowel mobo als CPU, kiezen ze denk ik eerder voor Intel. Het prijsverschil tussen een 1156 setup en een AM3 setup in zijn geheel is niet zo heel erg groot meer. Als ze alleen een snellere AM3 CPU hoeven te kopen, scheelt dat geld, en zullen ze dat misschien eerder doen.
En tja, dat Intel je beperkt met dat dual PCI-E x16 verhaal is waar, maar er zijn in verhouding zeer weinig mensen die dual videokaarten hebben. En zelfs met 1 PCI-E x16 slot zou je genoeg hebben, als je bijvoorbeeld een HD5970 oid zou aanschaffen. Ook is het verschil qua performance tussen 2x8 ipv 2x16 niet zo heel erg groot... Tenminste, nu nog niet.
Dat Intel geen USB3 ondersteunt op hun SB chipset is inderdaad wel heel erg vreemd... En ik denk zélfs dat dit een beetje een foutje van ze is, en dat ze dat zelf ook vinden. Wat chipset betreft zit er total geen vooruitgang in de overgang van de P55 naar P67... Dus inderdaad betaal je de hoofdprijs dus voor een nieuw moederbord zonder extra features tov 1156.
En die P67 bordjes zijn nog duur ook zeg!
Ik heb tot 2 weken geleden serieus overwogen een 955BE AMD setup te kopen, en die te gebruiken totdat de Bulldozer er zou zijn, echter zijn de prestatieverschillen tussen AMD en Intel nu wel heel erg groot... Dusdanig groot dat ik denk dat ik de portemonnee binnenkort moet gaan trekken voor Intel... Ik kan me niet voorstellen dat AMD dit kan evenaren. Al hoop ik van wel!!! Maar ik heb iig geen zin om erop te gaan zitten wachten, dus het wordt 1155 voor mij.
[
Voor 12% gewijzigd door
Format-C op 03-01-2011 15:17
]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV