Ik denk alleen niet dat het rare sprongen zijn, Intel heeft simpelweg geen andere keuze. Kleinere nodes krijgt Intel niet op tijd klaar dus Intel heeft de keuze tussen nu die investering doen en - hopelijk - weer een hoop CPU's verkopen bij een zogenaamde nieuwe generatie (buiten het extra model met 2 kernen extra en een gesoldeerde IHS zal er weinig anders zijn dan bij CL) en een jaar lang niets verkopen. Kosten-baten...
Maar inderdaad, het feit dat Intel dit moet doen is een duidelijke nederlaag voor Intel. Realistische verwachting: Zen2 gaat in veel technische opzichten dominant zijn, we zullen moeten afwachten hoe hoog die CPU's aanvankelijk precies gaan klokken maar in de breedte (multithread performance, performance vs. vermogen, performance vs. prijs) gaat het een geweldige overwinning worden, zelfs al zou Intel eventueel hier en daar nog sterker blijven (single-thread bij maximale overklokking, gaming). Dat is op zichzelf nog niet zo'n ramp voor Intel, wat wel een ramp is voor Intel is dat het ernaar uitziet dat TSMC nog een flink aantal jaren leidt, als die eerste generatie 7 nm. wat teleurstellend zou klokken dan komt het wel goed met de tweede. Ondertussen zal beetje bij beetje de branding verminderen en zal AMD een betere reputatie krijgen.
Ik ben heel erg benieuwd of dat Intel op een gegeven moment een flink deel van de halfgeleidertak gaat afstoten en ook TSMC gaat inhuren. Ze zullen verleid (quick and easy fix) worden om dat te doen. Ik hoop dat Intel het niet doet en dat Intel dat weer in orde krijgt, nadat een flink aantal jaren AMD een voorsprong heeft en meer verkoopt en groeit.

Enkel om een gezonde concurrentie te hebben, niet omdat ik het Intel gun want Intel verdient ellende als geen ander bedrijf op basis van eerdere daden die bekend zijn (lees maar het boek van Ruiz, voormalige AMD-CEO).
Een tweevoudige downgrade.

Voor Intel lijkt de Murphy's law momenteel op te gaan.
Verder gaat de vervanging van silicon voor iets beters een steeds grotere rol spelen.
Er zijn al goede alternatieven bekend (legering van 2 of meer elementen in plaats van silicium) maar het probleem is dat er dan elementen nodig zijn die momenteel te schaars en te duur zijn. De vraag is dan hoeveel extra je kan mijnen en of dat dit mogelijk is in landen die stabiel zijn.
Een nieuwe invasie in een land waarin die materialen voorradig zijn is natuurlijk ook een optie. Dat is cynisch, maar het zou niet de eerste keer zijn.
Ze zijn er inderdaad hevig over aan het discussiëren of dat het niet tijd is om X86 op te volgen met een nieuwe architectuur omdat bepaalde andere architecturen efficiënter zouden zijn bij kleinere nodes. De concensus is dat andere architecturen betere zijn maar het obstakel is de legacy software.
Ik weet niet waarom, daar houdt mijn kennis momenteel op.
Dat is niets nieuws onder de zon, die discussie wordt al minstens 5-10 jaar gevoerd. Uiteraard zal de huidige software niet zomaar gedraaid kunnen worden op die nieuwe architectuur, welke het ook wordt. Je zal het kunnen emuleren maar dan krijg je een flink performance-verlies. Het zal echter wel gebeuren want als je de keuze hebt tussen geen vooruitgang meer maken en wel nog vooruitgang maken maar met dit offer...
Misschien komen er moederborden met zowel een X86-socket als een socket voor de nieuwe architectuur tijdens die overgangsperiode?
[
Voor 35% gewijzigd door
Verwijderd op 29-09-2018 20:55
]