Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:17

bouvrie

Interior demolisher

Ik verwacht 0% prijsdaling voor de 8700k wanneer de 9800k en 9900k uitkomen. Zelf zou ik voor de 8700 kiezen, die HT is wel fijn en zoveel lager is de boost niet dan wat je het gaat kunnen overklokken (dat beetje extra levert minder extra performance op doordat niet alles die hogere klokfrequentie kan bijhouden, simpel gezegd). Zen2 gaat overigens allicht wel de prijzen van de 8700k en 9800k en 9900k verlagen.
Het is jammer dat de Threadripper in feite achterloopt op gaming gebied, of eigenlijk dat de games de potentie van een dergelijke processor nog niet echt ondersteunen. Als ik de 8700k zou kopen en ik ga gamen op 1440p 144hz dan zal de 1080ti de bottleneck worden lijkt mij. Overigens ben ik niet zo thuis in overklokken, kan daar veel worden uitgeperst bij de 8700k? Ik ga nu een beetje off topic wellicht...

Anyhow, Ik w8 de 2080's benchmarks af en zal dan de keuze maken. Ik denk dat de 8700k eigenlijk al vast staat. Tegen de tijd dat de benchmarks van de 2080's er zijn zal k nog 1x een topic openen ter verificatie voor het systeem. Je blijft bezig hé... ;-) Thanks!

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Intel Reaffirms Interest in Adaptive Sync Technology

Chris Hook, head of Discrete Graphics and Visual Technologies Marketing at Intel has confirmed to a Redditor via Twitter that Intel still has an interest in Adaptive Sync technology. This means that the Windows switchable graphics feature that allows an Nvidia GPU's frame buffer to copied to an AMD APU to enable AMD FreeSync technology on a compatible display connected to the APU, could have far-reaching implications if Intel enables Adaptive Sync technology on their CPUs.
Afbeeldingslocatie: https://images.hardocp.com/images/news/15356644078q79et983q_1_1_l.png

Goed nieuws dus :P. Hopelijk de doodsteek voor G-Sync!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Chris Hook: "I'm a huge fan of Adaptive sync"--> Nieuws: Intel kiest voor freesync.

Het is wel de uitspraak van slechts een persoon. Niet dat het mij echt kan interesseren, gimmicks als freesync of g-sync kan ik prima zonder leven. Ik snap dan ook niet de haat voor g-sync, niemand dwingt je om zo'n scherm te kopen.

Toch vraag ik mij wel af of Intel nu consumenten GPU's gaat maken of dat dit enkel datacenter kaarten gaan worden die moeten concurreren met Quadro's en dergelijken. Dat laatste zou ik logischer vinden voor Intel om te doen dan om een derde partij te willen worden op de consumentenmarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door CMD-Snake op 31-08-2018 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Gaat niet gebeuren voorlopig want het zit nog niet op een snelle losse GPU. Verder is dat helemaal niet goed nieuws tenzij Nvidia Free sync gaat ondersteunen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gekke Jantje op 31-08-2018 10:41 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gekke Jantje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:40:
[...]

Gaat niet gebeuren voorlopig want het zit nog niet op een snelle losse GPU. Verder is dat helemaal niet goed nieuws tenzij Nvidia Free sync gaat ondersteunen.
Volgens mij mis je het punt. Intel heeft een gigantisch marktaandeel als het aankomt op GPU's (meer dan Nvidia of AMD) dit zou betekenen dat iedere Nvidia user zo meteen ook Freesync kan krijgen mits ze een Intel of AMD IGP hebben.

Waarom is het niet goed? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Volgens mij mis je het punt. Intel heeft een gigantisch marktaandeel als het aankomt op GPU's (meer dan Nvidia of AMD) dit zou betekenen dat iedere Nvidia user zo meteen ook Freesync kan krijgen mits ze een Intel of AMD IGP hebben.

Waarom is het niet goed? 8)7 8)7
Omdat heel veel mensen Nvidia kaarten gebruiken, die moet je niet in eens gaan uitsluiten want voor die enorme groep moet de sync techniek blijven bestaan, lijkt me vrij logisch ook. Op intel valt bijna niet te gamen veel dektop gamers hebben een losse GPU, al zijn er natuur wel veel huis tuin en keuken PC's met een IGPU maar voor die groep is de sync techniek sowieso minder belangrijk.

Waarom is het dan goed om G sync dood te wensen? 8)7

Ik zit er iig niet aan te denken om voor de Sync techniek in eens mijn Nvidia GPU niet meer te gebruiken en de hd 630 in te schakelen. Het heeft ook geen voordeel of nadeel voor intel en AMD gebruikers want die hebben de techniek al, dus waarom zou je een hele grote groep in eens uitluiten, slaat werkelijk nergens op.

[ Voor 19% gewijzigd door Gekke Jantje op 31-08-2018 11:10 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gekke Jantje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Omdat heel veel mensen Nvidia kaarten gebruiken, die moet je niet in eens gaan uitsluiten want voor die enorme groep moet de sync techniek blijven bestaan, lijkt me vrij logisch ook. Op intel vl bijna niet te gamen veel dektop gamers hebben een losse GPU, al zijn er natuur wel veel huis tuin en keuken PC's met een IGPU maar voor die groep is de sync techniek sowieso minder belangrijk.
Hoeveel van die groep mensen betaal 150-250 euro extra voor een G-Sync scherm.

Je snapt het niet. Je kan het beeldscherm aansluiten op je Intel IGP en de graphics laten renderen door je Nvidia GPU. Als je het nieuws een beetje had gevolgd dan had je kunnen lezen dat dit mogelijk is met AMD GPU's ivm een Nvidia GPU.
Dit werkt voor Intel op dezelfde manier, het is dat Intel nog geen Adaptive Sync ondersteunt.

Lees anders eerst even dit voor je reageerd.
https://tweakers.net/nieu...force-gtx-videokaart.html

Indien Intel Adaptive Sync ondersteunde kan dit ook met Intel. Ik heb namelijk ooit AMD/Nvidia kaart voor renderen en Intel voor output gehad.
Dat is overigens wat elke laptop automatisch doet om stroom te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:13:
[...]

Hoeveel van die groep mensen betaal 150-250 euro extra voor een G-Sync scherm.

Je snapt het niet. Je kan het beeldscherm aansluiten op je Intel IGP en de graphics laten renderen door je Nvidia GPU. Als je het nieuws een beetje had gevolgd dan had je kunnen lezen dat dit mogelijk is met AMD GPU's ivm een Nvidia GPU.
Dit werkt voor Intel op dezelfde manier, het is dat Intel nog geen Adaptive Sync ondersteunt.

Lees anders eerst even dit voor je reageerd.
https://tweakers.net/nieu...force-gtx-videokaart.html

Indien Intel Adaptive Sync ondersteunde kan dit ook met Intel. Ik heb namelijk ooit AMD/Nvidia kaart voor renderen en Intel voor output gehad.
Dat is overigens wat elke laptop automatisch doet om stroom te besparen.
Maar zo werkt het dus nog niet, maar dit had je er dan even bij moeten vermelden dat zo iets misschien in de toekomst mogelijk is. Nu ook kan ik niet via mijn 630 het beeld aansturen terwijl de GTX 1080 Ti al het werk verricht. Daar naast is het eerder een hack dan een standaard feature. Dan moet je eerst een Redeon kaart in de PC doen om Free sync te activeren. Dat is niet even een standaard oplossing wat de gemiddelde Nvidia gebruiker weet of gaat toepassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gekke Jantje op 31-08-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ik snap de haat voor G-sync echt niet. Het grote verschil is dat Nvidia een standaard hard afdwingt. Een scherm mag pas een G-sync scherm zijn als het daaraan voldoet. Freesync heeft geen echt keurmerk. Met Freesyc heb je daarom dus ook goede en slechte schermen qua implementatie. Bij G-sync is elk scherm even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Voordat ik een monitor koopt lees ik in de reviews wel hoe goed de functionaliteit incl. free / g sync is.

Zie geen meerwaarde voor een overpriced lock in systeem.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CMD-Snake schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:41:
Ik snap de haat voor G-sync echt niet. Het grote verschil is dat Nvidia een standaard hard afdwingt. Een scherm mag pas een G-sync scherm zijn als het daaraan voldoet. Freesync heeft geen echt keurmerk. Met Freesyc heb je daarom dus ook goede en slechte schermen qua implementatie. Bij G-sync is elk scherm even goed.
Een hele simpele reden, vendor lockin. Daarnaast is het als techniek gewoon best mooi. Alleen jammer dat de scaler chip misschien niet de allerbeste is.
Als ik een monitor koop wil ik niet aan een fabrikant gebonden zijn. Als ik 200 euro voor een monitor met G-Sync neerleg dan wil ik ook dat G-Sync werkt met andere videokaarten. Zeker niet als ik een vergelijkbaar scherm kan kopen voor 200 euro minder of een beter scherm voor dezelfde prijs.

Ik doe langer met een scherm dan met een videokaart, dus liever geen vendor lockin of andere vieze praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Een hele simpele reden, vendor lockin. Daarnaast is het als techniek gewoon best mooi. Alleen jammer dat de scaler chip misschien niet de allerbeste is.
Als ik een monitor koop wil ik niet aan een fabrikant gebonden zijn. Als ik 200 euro voor een monitor met G-Sync neerleg dan wil ik ook dat G-Sync werkt met andere videokaarten. Zeker niet als ik een vergelijkbaar scherm kan kopen voor 200 euro minder of een beter scherm voor dezelfde prijs.

Ik doe langer met een scherm dan met een videokaart, dus liever geen vendor lockin of andere vieze praktijken.
Eigenlijk ook wel interessante invalshoek.

Indien Gsync ook met AMD zou werken en ik moet dan meer voor de monitor betalen omdat nvidia licentiekosten rekent. Dan zou ik dat er wel voor over hebben mits Gsync als oplossing ook beter werkt dan freesync of meer functionaliteit heeft.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik zag net een Geekbench van de i7 9700K in combinatie met een Z370 moederbord voorbij komen op Twitter.

Link: http://browser.geekbench.com/v4/cpu/9677297

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DmGgFwsW0AEqRur.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door RobinNL op 02-09-2018 18:18 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Als ik dit als geloofwaardig mag aannemen dan lijkt de 9700k toch een stukje sneller te zijn dan de 8700k, dat beloofd.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het klokt gewoon wat hoger zonder te overklokken, het zal bij dezelfde klokfrequentie weinig verschil maken tenzij Intel een konijn uit een hoge hoed tovert. Aangezien de klokfrequentie al vrij instelbaar was...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2018 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.zdnet.com/art...bout-intel-security-bugs/

Torvalds "loves speculative execution. CPUs must do this." But, Torvalds is annoyed that "people didn't think about the problems of taking shortcuts with speculative execution. We knew speculative work that wasn't used had to be thrown away." It wasn't. That problem is now baked in most modern processors. The long-term fix is a new generation of Intel CPUs.

This ticked Torvalds off. Linux, programmers and the other operating system developers, had to scramble to fix the hardware vendors' problems. Torvalds said, "It's not fair. When we screw up, it's fair, we have to fix it. But it feels less fair when we have to fix someone's else's problems."

Earlier at the conference, Greg Kroah-Hartman, the stable Linux kernel maintainer, went into more detail about why fixing the first Spectre class bugs was such a problem for Linux developers in particular.

The problems were know about in July of 2017, Kroah-Hartman explained, but "it wasn't until October 25 of last year that the kernel community heard rumors of the flaw. That's a long time, and we only heard rumors because another very large operating system vendor told Intel to get off their tails and tell us about it."

Then, Kroah-Hartman continued, "When we get a kernel security bug, it goes to the Linux kernel security team, we drag in the right people, we work with the distributions getting everyone on the same page and push out patches" Not this time. "Intel siloed SUSE, they siloed Red Hat, they siloed Canonical. They never told Oracle, and they wouldn't let us talk to each other."

Torvalds added that with the "security issues kept under wraps, we couldn't do our usual open methods. This made fixing the bugs much more painful than it should be." "It really wasn't working," continued Kroah-Hartman, so we "yelled at [Intel] and pleaded, and we finally got them to allow us to talk to each other the last week of December. All of our Christmas vacations were ruined. Intel messed up."

Worse still, Kroah-Hartman said, "Debian wasn't allowed to be part of the disclosure, so most of the world was caught with their pants down, and that's not good."

Voor wie het niet weet, Debian is met afstand het meest gebruikte systeem van Linux aangezien Ubuntu en Mint ook gebaseerd zijn op Debian.

Since then, Torvalds said, "Intel has gotten much better." But, even now, "I don't know what the hardware bug schedule is."

Still, when the next Spectre variant showed up, Foreshadow, the Linux kernel developers were notified ahead of time. Because of this, the Linux community could use their battle-tested open methods to patch this bug promptly.

offtopic:
For all the pain this has caused, there's also been one good, unexpected result. Kroah-Hartman explained that Linux and Windows programmers are working together on CPU security bugs.

"We now have this wonderful back channel. We're talking to each other and we're fixing bugs for each other," he said. Who would have thought even five years ago we'd see this?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2018 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Inhakend op dat laatste stukje dan zal
That's a long time, and we only heard rumors because another very large operating system vendor told Intel to get off their tails and tell us about it."
ook wel slaan op Microsoft?

Niet gek, want MS draait tegenwoordig ook van alles op Linux.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie had verwacht dat MS het ooit zou opnemen voor de Linux-concurrent(en) en dat MS-programmeurs Linux-programmeurs zouden helpen en andersom? Een gekke wereld. :)
Achter de schermen had MS in de afgelopen jaren naar het schijnt ook al wat geholpen met kernels.
En ondertussen lijkt Valve de Linux-gemeenschap flink te hebben gesteund om spellen en andere grafische veeleisende programma's goed speelbaar te maken op Linux. Er zijn geen bewijzen van, het wordt vermoed door veel mensen dat Valve een hand heeft gehad in DXVK (DirectX naar Vulkan translatie). Het wordt vermoed dat het motief van Valve is dat het wil voorkomen dat het in een walled garden terecht komt nu MS steeds meer een walled garden lijkt te proberen maken van Windows (UWP, afgesloten versies van Windows 10 waarbij je enkel nog UWP-programma's mag installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:41
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:48:
. Het wordt vermoed dat het motief van Valve is dat het wil voorkomen dat het in een walled garden terecht komt nu MS steeds meer een walled garden lijkt te proberen maken van Windows (UWP, afgesloten versies van Windows 10 waarbij je enkel nog UWP-programma's mag installeren).
Ik verwacht dat het motief van Valve eerder is om het in hun eigen Steam garden te houden zodat ze zelf lekker die 30% kunnen blijven afromen in plaats van dat dit naar MS (of andere partij) gaat. Ik vermoed eigenlijk niet dat er een bepaald nobel streven achter zit ;) maar dat het gewoon over geld gaat dat ze anders mogelijk zouden gaan mislopen. Zeker nu je ziet dat redelijk wat AAA publishers er mee bezig zijn of er aan denken nieuwe titels niet meer via Steam aan te bieden, maar via eigen launchers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:48:
Het wordt vermoed dat het motief van Valve is dat het wil voorkomen dat het in een walled garden terecht komt nu MS steeds meer een walled garden lijkt te proberen maken van Windows (UWP, afgesloten versies van Windows 10 waarbij je enkel nog UWP-programma's mag installeren).
Win32 zal echt niet verdwijnen op de korte termijn. Zelfs op de lange termijn niet, daarvoor is er te veel legacy.

Voordat je heel hard gaat huilen over UWP, het heeft ook zijn voordelen. Store applicaties draaien middels App-V techniek in hun eigen afgesloten sandbox. Zo is de applicatie een stuk beter geïsoleerd van het OS, wat de veiligheid van het systeem ten goede komt. Win32 applicaties kunnen in principe overal bijkomen.

Zo slecht is Windows 10S ook niet. Je kan altijd upgraden naar de volledige featureset.

Valve probeert al jaren aan Linux gaming te trekken met wisselend succes. Hun eigen SteamOS heeft maar weinig voet aan de grond gekregen met de Steam consoles die het had moeten opleveren. Nu proberen ze dan een eigen Wine versie te maken. Het idee is zeker leuk, maar het is de vraag hoever ze komen. Je kan zelf beta testen, maar het is behoorlijk instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:43:
[...]

Ik verwacht dat het motief van Valve eerder is om het in hun eigen Steam garden te houden zodat ze zelf lekker die 30% kunnen blijven afromen in plaats van dat dit naar MS (of andere partij) gaat.
Naar verluidt zouden ze een marge van 10% hanteren en MS en Sony een marge van 25% voor hun consoles.
Disclaimer, ik heb zelf wat issues met Valve gezien hun gebrekkige klantenservice. Hun werk achter de schermen om spellen op Linux goed draaiende te krijgen kan ik natuurlijk wel waarderen, ongeacht wat de motieven zijn.
Ik vermoed eigenlijk niet dat er een bepaald nobel streven achter zit ;)
Dat sowieso niet!
maar dat het gewoon over geld gaat dat ze anders mogelijk zouden gaan mislopen. Zeker nu je ziet dat redelijk wat AAA publishers er mee bezig zijn of er aan denken nieuwe titels niet meer via Steam aan te bieden, maar via eigen launchers.
Hoe zou Steam op Linux het meer aantrekkelijk maken voor die developers om de spellen via Steam te verkopen? :?
Linux heeft een marktaandeel van 2-3%, dat is verwaarloosbaar klein. Daarom vermoed ik dat het vooral als een goede ontsnappingsroute wordt gezien (ook als pressiemiddel richting MS) dan dat het als een extra markt wordt gezien.
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:45:
[...]

Win32 zal echt niet verdwijnen op de korte termijn. Zelfs op de lange termijn niet, daarvoor is er te veel legacy.
Het zal inderdaad niet meevallen voor MS om Wind32 te bannen. Zelf weet ik ook niet of dat MS een closed garden wil maken om de Apple-kant uit te gaan (hoge marges via hun winkeltje) of dat MS het doet voor de n00b-gebruikers die bang zijn voor virussen, niet elke 1-2 jaar hun systeem opnieuw willen installeren, met 1 klik op de knop een programma willen kunnen installeren (Linux/smartphone-stijl) etc. Het laatste zou ook een grote rol kunnen spelen. Misschien is het MS om beide te doen? We zulllen het de komende jaren wel gaan zien. In tegenstelling tot wat jij denkt heb ik niet de stelling ingenomen wat MS haar agenda is met UWP, ik heb slechts aangegeven wat er wordt vermoed in de Linux-gemeenschap!
Je kan zelf beta testen, maar het is behoorlijk instabiel.
Ik zou het graag testen maar het ontbreekt mij momenteel aan data-opslag om dat te doen, ik heb 500 GB beschikbaar voor 1 Windows-partitie (hoofdzakelijk voor gaming) en 1 Linux partitie (die ik meestal draai).
Wanneer er een tweede SSD bij komt ga ik het uitproberen. Andere mensen die het hebben uitgeprobreerd hebben er goede ervaringen mee. Ik vermoed dat degenen onder jullie die niet Linux gebruiken of niet gamen onderschatten hoeveel spellen al native draaien op Linux. Zo staat bijvoorbeeld ook Rise of the Tomb Raider in het lijstje. In mijn bibliotheek is iets minder dan de helft van de spellen ook native op Linux (35-40).

Ik moet er niet aan denken om W10s of ChromeOS te draaien maar ieder wat hij wil. :)
Ik zou het ook niet kunnen draaien voor wat ik ermee moet doen (ik heb teveel software nodig die niet op W10s verkrijgbaar is...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel to outsource 14nm chip production due to tight supply

[ Voor 45% gewijzigd door Help!!!! op 10-09-2018 18:12 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

De 300-series desktop chipsets dus, die nu (door Intel zelf) gebakken worden op 14nm (de voorgangers worden nog vervaardigd in het 22nm procedé). Interessant. Zal dan toch of het 16nm of het 12nm proces moeten gaan worden bij TSMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardig wat problemen voor Intel helaas. Kunnen ze wel bij TSMC? Die hebben ook niet oneindig veel beschikbaar.

Misschien kunnen ze wel naar GF.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2018 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De ironie als ze naar GF gaan :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is waarschijnlijk een gevolg van het falen van Intel 10nm. Intel bracht altijd elke 24 maanden een nieuw productieproces uit en upgrade dan de machines van twee generaties terug. Dus toen Intel 14nm introduceerde, kwam de capaciteit van 32nm machines die geüpgraded zijn voor 14nm. Vervolgens ging de 22nm capaciteit over naar de productie van chipsets.

Intel lijkt nu 22nm voor chipsets te willen vervangen voor 14nm exemplaren zoals jaren geleden is gepland, maar dat kan niet omdat alle 14nm capaciteit nodig is voor de CPU's. Het antwoord lijkt dan om naar TSMC te stappen. Een absolute vernedering voor Intel. Datzelfde Intel trok het bestaansrecht van TSMC jaren geleden nog in twijfel en nu hebben ze de vrijgekomen capaciteit van TSMC nodig omdat die wel succesvol overschakelen naar een kleiner productieproces.

Dit doet pijn bij Intel omdat Intel uiteindelijk een chipfabrikant is met een eigen ontwerpafdeling om producten te hebben voor productie. Nu wacht de ontwerpafdeling al jaren op de productie van 10nm. Ondertussen is de ontwikkeling van chipsets zo klem komen te zitten dat ze naar een concurrent moeten voor productie. Het zou verklaren waarom de B360, H370 en H310 chipsets zo vertraagd waren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:39:

Intel lijkt nu 22nm voor chipsets te willen vervangen voor 14nm exemplaren zoals jaren geleden is gepland, maar dat kan niet omdat alle 14nm capaciteit nodig is voor de CPU's. Het antwoord lijkt dan om naar TSMC te stappen. Een absolute vernedering voor Intel. Datzelfde Intel trok het bestaansrecht van TSMC jaren geleden nog in twijfel en nu hebben ze de vrijgekomen capaciteit van TSMC nodig omdat die wel succesvol overschakelen naar een kleiner productieproces.

Dit doet pijn bij Intel omdat Intel uiteindelijk een chipfabrikant is met een eigen ontwerpafdeling om producten te hebben voor productie. Nu wacht de ontwerpafdeling al jaren op de productie van 10nm. Ondertussen is de ontwikkeling van chipsets zo klem komen te zitten dat ze naar een concurrent moeten voor productie. Het zou verklaren waarom de B360, H370 en H310 chipsets zo vertraagd waren.
Volgens mij Intel echter niet de enige die het bestaansrecht van TSMC in twijfel trok, maar was het een veel algemenere gedachte binnen de industrie dat TSMC een "Go big or go home" strategie moest volgen, wat ze gedaan hebben spreekt voor zich uiteraard :P

Verder vraag ik me toch wel af hoe makkelijk dit allemaal kan. Ik heb altijd begrepen dat een chip ontworpen voor procedé A, laten we zeggen Intel 14nm niet zo makkelijk ook op een ander procedé gefabriceerd kan worden, laten we zeggen TSMC 16 of 12nm zonder aanpassingen te doen waardoor uitbesteden ook niet direct super makkelijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:40:
[...]

Volgens mij Intel echter niet de enige die het bestaansrecht van TSMC in twijfel trok, maar was het een veel algemenere gedachte binnen de industrie dat TSMC een "Go big or go home" strategie moest volgen, wat ze gedaan hebben spreekt voor zich uiteraard :P

Verder vraag ik me toch wel af hoe makkelijk dit allemaal kan. Ik heb altijd begrepen dat een chip ontworpen voor procedé A, laten we zeggen Intel 14nm niet zo makkelijk ook op een ander procedé gefabriceerd kan worden, laten we zeggen TSMC 16 of 12nm zonder aanpassingen te doen waardoor uitbesteden ook niet direct super makkelijk zou moeten zijn.
Ze zullen de chips moeten herontwerpen. Intel schijnt zeer strenge ontwerpregels te hanteren en dat kunnen ze alleen omdat je chips ontwerpen voor hun eigen productieproces. Als ze naar TSMC 16nm overstappen dan veranderen de afmetingen van de transistoren, de dichtheid van die transistoren alsmede zaken zoals SRAM. Moeten ze dus alle opnieuw inpassen en opnieuw bedraden. Als Intel dus naar TSMC stapt, dan is de nood hoog want het kost tientallen miljoenen per chip. Komt er nog eens bij dat Intel CPU's vergeleken met Zen nog relatief veel zaken niet op de CPU zelf heeft zitten en dat Intel alleen al voor 1151v2 de Z390, Z370, Q370, H370, H310 en B360 chipsets heeft. Een aantal zullen dan naar TSMC moeten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:43:
[...]

Ze zullen de chips moeten herontwerpen. Intel schijnt zeer strenge ontwerpregels te hanteren en dat kunnen ze alleen omdat je chips ontwerpen voor hun eigen productieproces. Als ze naar TSMC 16nm overstappen dan veranderen de afmetingen van de transistoren, de dichtheid van die transistoren alsmede zaken zoals SRAM. Moeten ze dus alle opnieuw inpassen en opnieuw bedraden. Als Intel dus naar TSMC stapt, dan is de nood hoog want het kost tientallen miljoenen per chip. Komt er nog eens bij dat Intel CPU's vergeleken met Zen nog relatief veel zaken niet op de CPU zelf heeft zitten en dat Intel alleen al voor 1151v2 de Z390, Z370, Q370, H370, H310 en B360 chipsets heeft. Een aantal zullen dan naar TSMC moeten.
Dat dacht ik inderdaad dus ook al, Z370 is trouwens nog 22nm, die zie ik ze niet zo snel meer omzetten naar een andere node. Ik las gister ook nog dat ze mogelijk alleen voor de H310 naar TSMC zouden gaan, maar dat zou me imho dan weer wat weinig zijn, ik kan me niet echt voorstellen dat die chipset nu zo veel verkocht zou zijn dat het de investering waard zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:10:
[...]

Dat dacht ik inderdaad dus ook al, Z370 is trouwens nog 22nm, die zie ik ze niet zo snel meer omzetten naar een andere node. Ik las gister ook nog dat ze mogelijk alleen voor de H310 naar TSMC zouden gaan, maar dat zou me imho dan weer wat weinig zijn, ik kan me niet echt voorstellen dat die chipset nu zo veel verkocht zou zijn dat het de investering waard zou zijn.
Welke chipset denk jij dat alle OEM's in hun Intel systemen stoppen? Z370? :+

Er lijkt trouwens wel meer aanleiding om te denken dat Intel echt capaciteitsproblemen heeft met 14nm. De i5 8400 is gewoon in prijs aan het stijgen, en hoe. Dat doen CPU's over het algemeen niet na bijna een jaar. De 2600X is nu iets goedkoper, en de 2600 is helemaal los.

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:04:
[...]

Er lijkt trouwens wel meer aanleiding om te denken dat Intel echt capaciteitsproblemen heeft met 14nm. De i5 8400 is gewoon in prijs aan het stijgen, en hoe. Dat doen CPU's over het algemeen niet na bijna een jaar. De 2600X is nu iets goedkoper, en de 2600 is helemaal los.
momenteel is de 2600x in de pricewatch nog een hele euro duurder, als je kijkt naar boxed en leverbaar

maar poeh, €215 voor een chip die op €180 is gelaunched en zelfs op €160 heeft gestaan...

Komisch trouwens dat sommige modelnummers overnieuw populair zijn, na de C2D e8400 hebben we nu de i5 8400, en de R5 2600 doet me denken aan mijn oude athlon XP 2600+

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

vectormatic schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:24:
[...]

momenteel is de 2600x in de pricewatch nog een hele euro duurder, als je kijkt naar boxed en leverbaar

maar poeh, €215 voor een chip die op €180 is gelaunched en zelfs op €160 heeft gestaan...

Komisch trouwens dat sommige modelnummers overnieuw populair zijn, na de C2D e8400 hebben we nu de i5 8400, en de R5 2600 doet me denken aan mijn oude athlon XP 2600+
Uh. :P
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:04:
[...]

Mogelijk nu wel, gezien de tekorten ;) Maar de laatste generaties zie ik voornamelijk de Qxxx en de midrange chipsets in de OEM bakken die bij ons voorbij komen.

Verder zeker gelijk, er zijn al een tijdje zaken die er op lijken te wijzen dat er capaciteitsissues zijn. die 8400 is inderdaad een mooi voorbeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 11-09-2018 16:43 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Levertijd van die eerste 3 zijn nou niet echt super te noemen bij de 8400 :p.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:46:
[...]

Levertijd van die eerste 3 zijn nou niet echt super te noemen bij de 8400 :p.
Dat is mijn punt. ;)

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik zou zweren dat toen ik keek, een shop em voor 215 had met een groen vrachtwagentje, zo snel kan het kennelijk gaan 8)7 (of ik ben gewoon scheel)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 10:50
Hier nog niet voorbij gekomen dacht ik:
https://videocardz.com/77...ew-posted-ahead-of-launch

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ondertussen komen er steeds meer signalen dat Intel echt met serieuze problemen met hun productiecapaciteit kampt. Er zijn problemen met de desktop, HEDT en serverchips, en nu lijken er ook tekorten te zijn voor Whiskey Lake waardoor die lijn waarschijnlijk pas naar laat H1/2019 gepushed zal worden. Intel lijkt dit feestseizoen dus te gaan missen.
https://www.tomshardware....ge-9000-series,37746.html
https://www.tomshardware....e-whiskey-lake,37777.html

Het valt ook allemaal samen als je kijkt naar Intel hun traditionele productieschema. De 22nm capaciteit staat op het moment vrijwel niks te doen terwijl Intel wacht op 10nm. Ondertussen gaan de laatste 22nm producten, de chipsets ook over op 14nm. Intel zit met een duivels dillema. Stoppen we nu miljarden in het ombouwen van 22nm naar extra 14nm capaciteit of wachten we? Bouw je nu om dat moet je over een jaar weer beginnen omdat 10nm er dan hopelijk voor Intel wel is. 10nm is dan ook nog eens een veel complexer productieproces waardoor je een andere samenstelling van machines nodig hebt.

Terwijl ze met dit dillema zitten en noodgedwongen wachten op 10nm moet Intel veel grotere 14nm chips produceren dat ze ooit hadden gedacht door de concurrentie van AMD en het falen van 10nm. Waar 6c en 8c ongetwijfeld gepland stonden voor 10nm, moeten ze nu op 14nm. Dat eet ook flink wat capaciteit op.

Voor AMD haar ultieme kans om echt door te breken in de OEM markt. Intel faalt nu namelijk in het leveren van afdoende chips waardoor de OEM's naar alternatieven moeten gaan kijken om hun productielijnen draaiende te houden en zelf geen omzet te verliezen. Als je dat een jaar geleden had gezegd dat Intel in deze positie zou komen, dan was je voor gek verklaard. :P

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit verbaast me ergens ook niet - tenzij je aanneemt dat Intel's engineers op magische wijze significant slimmer zijn dan die van de concurrentie (ietwat onlogisch gezien het feit dat ze allemaal in dezelfde talent pool vissen, en bovendien iedereen zo weg te plukken is), is fabdevelopment grotendeels kwestie van geld. Uiteraard zal elk bedrijf roepen dat hun unieke kennis alle achterstanden/voorsprongen verklaart, maar ik ben ietwat sceptisch dat zelfs een Intel structureel decennia lang voor kan lopen, zeker in een halfgeleider business waar het elke generatie weer 'nieuwe ronde, nieuwe kansen' is.

Jarenlang deed was Intel de gigant met de grootste investeringen in fabs en liep dan ook logischerwijs 2-3 generaties voor, maar TSMC en Samsung zijn een jaar of tien geleden begonnen met grootschalige kapitaal injecties om hun investerings programma enorm op te voeren, en dat werpt nu eindelijk zijn vruchten af. Global Foundries bleef qua investeringen achter, en dat kost ze nu ook de kop.

Ik ben een paar jaar terug in de jaarcijfers van TSMC gedoken en verbaasde me toen al close de investeringsbudgetten toen waren tov Intel. Op de lange termijn kom je dan ook langszij, en er is altijd wel 1 struikelpartij (TSMC destijds met 28nm had er ook een uitglijder van jewelste), en nu gebeurt het bij Intel - en die hebben nu geen ruime voorsprong meer om het op te vangen.

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:57:
Ik ben een paar jaar terug in de jaarcijfers van TSMC gedoken en verbaasde me toen al close de investeringsbudgetten toen waren tov Intel. Op de lange termijn kom je dan ook langszij, en er is altijd wel 1 struikelpartij (TSMC destijds met 28nm had er ook een uitglijder van jewelste), en nu gebeurt het bij Intel - en die hebben nu geen ruime voorsprong meer om het op te vangen.
Inderdaad, het is geen verrassing dat TSMC nu eens Intel verslaat gezien de budgetten. Anderzijds heeft AMD aangetoond dat je ook met een veel kleiner budget hard kan toeslaan als je met een slimme vondst komt.
Met de kanttekening dat dit in de semiconductor-industrie waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn omdat daar wel de budgetten allesbepalend zijn en dat Intel nog steeds veel meer mogelijkheden heeft in de breedte ondanks dat AMD heel erg leuk terugkomt voor de CPU's..
Ook niets nieuws in de techniek: 'de wet van de remmende voorsprong'. in dit concrete geval was het zo dat Intel jarenlang weigerde om het aantal kernen uit te breiden ondanks dat de kosten per kern fors daalden en de aanschafprijs per kern licht steeg, dat schepte voor AMD een gat in de markt en maakte het mogelijk voor de klanten van AMD om ook bij desktop-CPU's een wat hogere latency (iets tragere cache en IF)) voor lief te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Dreamvoid Ik ben niet verrast hoor. TSMC is al jaren bezig met gigantische investeringen om maar te overleven en dan moeten de budgetten voor R&D ook zeker omhoog. Verder heeft niemand een monopoly op inteligentie of ontwikkelingen. Voor zover mensen hier nog aan twijfelen kan ik ze ook aanraden om geschiedenis te gaan sturen. :P

Het was trouwens 20nm, niet 28nm waar TSMC problemen had. Nauwelijks snellere node dan 28nm maar de transistoren waren net klein genoeg om double patterning te forceren. Kosten verdubbelde dus bijna voor weinig reële prestatiewinst. In het bijzonder was Nvidia er publiekelijk niet erg blij mee. TSMC heeft daar enig geluk gehad dat Apple steeds zwaarder in de clinch lag met Samsung en TSMC 20nm capaciteit af ging nemen om onafhankelijk van Samsung te zijn. Sindsdien is Apple een lead customer van TSMC nodes en koopt Apple vroeg in de levensduur van een node al flink wat wafers. :)

Maar ik heb er nog eentje gevonden over Intel haar productieproblemen. Dit is een spreekwoordelijke "trap in de ballen" voor Intel zeg. HPE lijkt de productieproblemen dusdanig in te schatten dat ze bezig zijn om de vraag naar bepaalde Skylake-SP SKU's weg te sturen en daarbij raden ze het zelfs aan om naar AMD Epyc over te stappen. Auw...
https://www.semiaccurate....ctly-recommends-amd-epyc/

Afbeeldingslocatie: https://www.semiaccurate.com/assets/uploads/2018/09/HPE_Xeon_supply_page_1-617x766.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.semiaccurate.com/assets/uploads/2018/09/HPE_Xeon_supply_page_2-617x657.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.semiaccurate.com/assets/uploads/2018/09/HPE_Xeon_supply_page_3-617x638.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-09-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het grote intel kan in haar belangrijkste markt niet voldoende leveren.

Tenzij er ineens een veel grotere vraag naar Intel dan normaal is of redelijkerwijs verwacht is het toch wel bijzonderlijk pijnlijk dit.

[ Voor 60% gewijzigd door Help!!!! op 14-09-2018 13:24 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Wacht de feiten nu maar eerst af. Gewoon lachwekkend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

*weg*

[ Voor 92% gewijzigd door Bolletje op 16-09-2018 20:22 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
*weg*

[ Voor 87% gewijzigd door Bolletje op 16-09-2018 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog eens even de prijzen opgezocht:
- 8400 vanaf ongeveer €229 waar het fatsoenlijk leverbaar is (op papier)
- 8600k vanaf ongeveer €275
- 8700 vanaf ongeveer €350 maar je gaat lang mogen wachten alvorens je die krijgt opgestuurd
- de 8700k vanaf ongeveer €410

Voor het rode/groene kamp:
- 2600 vanaf ongeveer €165
- 2600X vanaf ongeveer €215
- 2700 vanaf ongeveer €278
- 2700X vanaf ongeveer €319

Aangezien ik ik ben heb ik ook bij AMD iets te klagen: het prijsverschil tussen de 2600 en 2600X is veel te groot en ook bij de 2700X zou dat wat lager moeten zijn. De retail hanteert duidelijk een aanzienlijk hogere winstmarge bij de 2600X dan bij de 2600 want het verschil in aankoopprijs is ongeveer €30 maar dat is voor de AMD draad dus als iemand daarop wil regaren dan stel ik voor om dat in die draad te doen met een citaat van deze reactie en dan zal ik daar reageren. ;)
Hier wil ik het punt maken dat die AMD CPU's er toch erg aantrekkelijk uitzien in vergelijking met de Intel modellen. Om fair te zijn, je wil dan mogelijk wel een aftermarket-koeler gebruiken. maar ook dan scheelt het nog gemakkelijk €30.
Gekke Jantje schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:45:
Wacht de feiten nu maar eerst af. Gewoon lachwekkend dit.
De feiten zijn dat HP hier aangeeft dat er forse leveringsproblemen zijn en dat van week tot week het aanbod sterk varieert. Hoe lang die problemen aanhouden is niet bekend maar we mogen rustig aannemen dat HP niet zulke adviezen (zou geven als ze zouden verwachten dat dit over een paar weken is opgelost.
Uit die hogere prijzen blijkt overigens ook heel erg duidelijk dat er leveringsproblemen zijn, eenieder die de wet van vraag en aanbod begrijpt...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Afwachten dus, zoals gewoonlijk maken jullie gelijk al vaste conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij negeert de feiten Jantje. Dat er momenteel leveringsproblemen zijn is objectief vaststelbaar. Ik heb geen enkele conclusie getrokken naar aanleiding van die leveringsproblemen, ik zou het op prijs stellen als jij geen woorden in mijn mond probeert te leggen die ik niet heb gebruikt. Voor andere lezers, alles boven dat citaat voegde ik pas toe nadat Jantje reageerde.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
dubbel.

[ Voor 96% gewijzigd door Gekke Jantje op 17-09-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Ach de rest leest wel terug wat er werd gezegt. Intel gaat het redelijk zwaar krijgen, te weinig productie enzv. Dat soort zaken is eerst goed afwachten. Kijk er gewoon een wat nuchterder tegen aan. En dat er wat problemen zijn ontken ik ook niet.

Edit

Intel geeft nu zelf ook aan grote kortingen te geven op hun Xeon CPU's aan wie Epyc overweegt.

Edit 2

Hier onder.

Ik post enkel nieuws over intel, staat helemaal los van onze vorige discussie waar je onderuit probeert te komen met prietpraat. Jullie maken al feiten zonder te weten hoe dat in de toekomst gaat zijn voor intel,, iets wat hier wel vaker gebeurt.

Enige wat een feit is dat intel probleempjes heeft met de productie. Ander feitje is dat nog niemand kan weten hoe dit op intel inslaat, wat intel er wel of niet aan kan doen. Als intel bij TSMC gaat bakken kan het tekort net zo goed tijdelijk zijn en heeft intel helemaal geen grote problemen.

[ Voor 71% gewijzigd door Gekke Jantje op 17-09-2018 15:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de laatste keer, Jantje. Intel heeft nu al problemen met de productie. Dat weten we! Dat wordt namelijk aangegeven door een van de grootste OEM's. Dat hoeven we dus niet af te wachten. Dat ze kortingen geven voor server-CPU's zegt natuurlijk helemaal niets over de voorraad desktop-CPU's. Dat zegt wel veel over hoe interessant Epyc is voor veel bedrijven.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:48
Hoop dat het nog goedkomt, amd moet wel een concurrent hebben anders kunnen ze straks hetzelfde flikken wat intel 8 jaar heeft geflikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Volgens twee bronnen aan VideoCardz zullen de 9600K, 9700K en 9900K op 19 oktober lanceren.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 03:09
Prijzen van de 8700k beginnen wel de pan uit te lopen nu zeg... Coolblue etc. biedt hem nu aan voor €499,-, gisteren was dit nog €429, en een aantal andere winkels beginnen er ook €499,- voor te vragen.

Wilde een nieuwe build gaan doen met de 9700k, met de gedachte dat die begin oktober gelanceerd zal worden, maar als deze pas op 19 oktober komt (en dan waarschijnlijk nog wel een paar weken voordat hij "echt" goed beschikbaar is, vooral nu Intel schijnbaar te weinig productiecapaciteit heeft) vind ik toch wat te lang wachten. Misschien dan toch maar alvast die 8700k kopen voordat de prijzen nog erger gaan oplopen, of toch kijken naar een Ryzen 2700x.

[ Voor 10% gewijzigd door bjorntju op 19-09-2018 16:24 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hij is toch nog gewoon goed verkrijgbaar voor E425 bij bijv. Megekko of Azerty :?

pricewatch: Intel Core i7-8700K Boxed

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 19-09-2018 16:38 ]

PC Specs

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met de nadruk op nog, omdat hun en vooral Azerty extra heeft ingekocht. Neemt niet weg dat het een half jaar geleden zo'n 100 euro minder was.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• bjorntju
Help!!!! schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:37:
Hij is toch nog gewoon goed verkrijgbaar voor E425 bij bijv. Megekko of Azerty :?

pricewatch: Intel Core i7-8700K Boxed
Ik zei ook "beginnen te vragen". Coolblue was gisteren nog 429, Paradigit een aantal dagen geleden ook nog. Nu zijn ze inmiddels €499 geworden samen met nog een aantal andere webshops. Het is een kwestie van tijd voordat andere webshops dat er ook voor gaan vragen, zie ook de prijsgrafiek in de pricewatch, de laatste twee weken is de gemiddelde prijs erg gaan stijgen. Waar je hem voorheen voor zo rond de 330 kon krijgen, is dat nu al €100 meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bjorntju schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:20:
Prijzen van de 8700k beginnen wel de pan uit te lopen nu zeg... Coolblue etc. biedt hem nu aan voor €499,-, gisteren was dit nog €429, en een aantal andere winkels beginnen er ook €499,- voor te vragen.

Wilde een nieuwe build gaan doen met de 9700k, met de gedachte dat die begin oktober gelanceerd zal worden, maar als deze pas op 19 oktober komt (en dan waarschijnlijk nog wel een paar weken voordat hij "echt" goed beschikbaar is, vooral nu Intel schijnbaar te weinig productiecapaciteit heeft) vind ik toch wat te lang wachten. Misschien dan toch maar alvast die 8700k kopen voordat de prijzen nog erger gaan oplopen, of toch kijken naar een Ryzen 2700x.
De 2700X is een prima alternatief voor de 8700k, je hebt voor gaming bij 1080p gemiddeld een 6% lagere FPS, bij 1440p 1-2%, bij 4k is het verschil verwaarsloosbaar klein. Je bespaart echte wel aardig wat kosten. Zelf wacht ik echter op Zen2 voor de hogere SCP en voor de extra kernen.

• bjorntju
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:57:
[...]

De 2700X is een prima alternatief voor de 8700k, je hebt voor gaming bij 1080p gemiddeld een 6% lagere FPS, bij 1440p 1-2%, bij 4k is het verschil verwaarsloosbaar klein. Je bespaart echte wel aardig wat kosten. Zelf wacht ik echter op Zen2 voor de hogere SCP en voor de extra kernen.
Ja daarom, game zelf op een 1440P ultrawide scherm, en heb ook nog een 4K TV, dan is de GPU veel sneller gebottleneckt waardoor de processor niet zo heel veel uitmaakt.

Als de 8700k een paar tientjes duurder was prima, maar als de prijzen straks echt naar rond de 450/500 euro gaan, dan is mij dat prijsverschil echt niet waard.

Zen 2 duurt mij alleen nog wat te lang, maar mocht die qua prestaties een grote verbetering geven, dan kan ik die altijd nog kopen en de 2700X verkopen. Voordeel van het AM4 platform is dat je zeker weet dat voor de komende twee generaties je gewoon je moederbord kan blijven gebruiken.

Ik kan evt. ook nog kijken naar de i5 8600k, in games presteert die ongeveer hetzelfde als de 8700k volgens mij, maar is wel een stuk goedkoper zo rond de €280, maar misschien dat die wat minder future proof is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Intel gaat terug naar 22nm wegens problemen met de huldige productie.

https://www.tomshardware....shortage-h310c,37819.html

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Hmmm, had ik toch eerder moeten upgraden...

Heb een Deskmini 110 icm i5-6500 en wilde maar eens gaan overstappen naar een Deskmini 310 cm een i5-8400/8500 maar nu die prijzen zo zijn gestegen zie ik daar toch maar van af... Dit compacte kastje beperkt de mogelijkheden met andere cpus (van AMD) ook.

Gelukkig was het nog geen noodzaak, meer dat het nu wel een beetje de moeite waard begon te zijn. Ben benieuwd hoe lang deze problemen zullen blijven spelen en hoe hoog de prijzen zullen gaan worden

Verwijderd

bjorntju schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:37:
Zen 2 duurt mij alleen nog wat te lang, maar mocht die qua prestaties een grote verbetering geven, dan kan ik die altijd nog kopen en de 2700X verkopen. Voordeel van het AM4 platform is dat je zeker weet dat voor de komende twee generaties je gewoon je moederbord kan blijven gebruiken.
Ja, alleen zal de waarde van de 2700X dan wel dalen, die zou dan best wel eens kunnen uitkomen op €150 of minder als de 3600(X) 8 kernen heeft. Het is niet zeker maar het wordt verwacht dat Zen2 6 kernen per CCX heeft in welk geval de 3700(X) 10 of 12 kernen heeft (afhankelijk van hoeveel defecten er zijn bij de productie) en de 3600(X) 8 of 10 kernen heeft. Voor het gemak veronderstel ik dat AMD consistent is met de naamgeving van de modellen.
Ik kan evt. ook nog kijken naar de i5 8600k, in games presteert die ongeveer hetzelfde als de 8700k volgens mij, maar is wel een stuk goedkoper zo rond de €280, maar misschien dat die wat minder future proof is...
Jij zou ook kunnen overwegen om nu de 2600 te kiezen (goede koeler combineren met deze CPU) en dan te upgraden naar Zen2/Zen3. Deze kost nu €169 bij Azerty. Het verschil tussen de 2600 enerzijds (met een goede koeler en 4,0 GHz. all core overklokt) en de 2700X en 8600k is niet zo heel erg groot maar het scheelt wel aardig aan kosten en je hebt dat upgradepad. Ik verwacht een relatief minder grote waardedaling van deze CPU nadat Zen2 komt. Stel dat die na Zen2 zo'n €100 waard is als je die tweedehands verkoopt dan heb je slechts €70 verlies. Het zou mij verbazen als de 2700X over een jaar meer dan €150 waard is, simpelweg omdat AMD ongeveer die prijzen voor die modellen vasthoudt en er extra kernen bij komen terwijl in alle opzichten de performance verbetert. Vergelijk het maar met de 1700X die ongeveer een jaar geleden >€350 kostte maar nu voor €199 nieuw gekocht kan worden. Hoe hoger je gaat hoe forser de prijsdaling. Zelf heb ik geen probleem met nog even te wachten maar als ik in jouw schoenen zou staan dan zou dit waarschijnlijk mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Hoeven consumenten ook niet over te stappen naar Epic, wat werd aanbevolen. Ik zie dit als positief niews voor intel.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:12:
[...]

:?
Wat heeft het een met het ander te maken?
Verder gaat het niet om gewone consumenten die Epyc (niet Epic) gebruiken en is er best een grote markt voor Epyc, het marktaandeel voor AMD in dat segment gaat sterk groeien nadat Rome2 uitkomt. Niet elk bedrijf wat nu Xeon gebruikt zal overstappen naar Epyc (gemengde systemen...) maar een hoop bedrijven zullen het wel doen omdat AMD vanaf Rome gedurende een paar jaar in veel opzichten de betere server-CPU's zal gaan hebben volgens de verwachtingen van analisten.
Waarom haal jij altijd intel en Nvdia er bij, of AMD aks het over de ander gaat?, Nu spreek je mij er op aan of vraag je waarom ik dat doe, wat overigens totaal oftopic is. Beetje hypocriet. Kijk als je voorkeur hebt maakt dat niet uit, maar laat een ander dan ook zoals jouzelf kunnen reageren en wees dan niet verbaast

[ Voor 57% gewijzigd door Gekke Jantje op 22-09-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekke Jantje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:12:
[...]

Hoeven consumenten ook niet over te stappen naar Epic, wat werd aanbevolen. Ik zie dit als positief niews voor intel.
Dit gaat over chipsets dus zie de connectie niet naar Epyc toe?
Overigens is het niet iets positiefs, terug gaan in die size is nooit goed en je kan eruit halen dat ze niet genoeg productie capaciteit hebben qua 14nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:44:
[...]

Dit gaat over chipsets dus zie de connectie niet naar Epyc toe?
Overigens is het niet iets positiefs, terug gaan in die size is nooit goed en je kan eruit halen dat ze niet genoeg productie capaciteit hebben qua 14nm.
Theoretisch houdt Intel door de H310 terug naar 22nm te schuiven meer 14nm capaciteit over om Xeons te maken.

Maar het is wel een bekentenis van intel dat ze in ieder geval niet vooruit kunnen of willen, ze willen niet investeren in meer 14nm fabs, ze kunnen niet door 10nm. Ze staan tegen de muur en moeten nu de staart van hun colonne terug naar achter duwen om niet klem te komen zitten

Als ze hiermee inderdaad meer Xeons kunnen bakken "hoeft" de klant inderdaad minder snel naar Epyc, maar als AMD zeer binnenkort met 7nm chips uitkomt terwijl intel nog op 14nm zit gaan ze toch wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Juist, want consumenten kopen Epyc :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

:?
Wat heeft het een met het ander te maken?
Verder gaat het niet om gewone consumenten die Epyc (niet Epic) gebruiken en is er best een grote markt voor Epyc, het marktaandeel voor AMD in dat segment gaat sterk groeien nadat Rome2 uitkomt. Niet elk bedrijf wat nu Xeon gebruikt zal overstappen naar Epyc (gemengde systemen...) maar een hoop bedrijven zullen het wel doen omdat AMD vanaf Rome gedurende een paar jaar in veel opzichten de betere server-CPU's zal gaan hebben volgens de verwachtingen van analisten.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:26:
[...]

Juist, want consumenten kopen Epyc :+.
Ik ben benieuwd wat die consumenten voor load hebben dat Epyc nuttig voor hen is. :+

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2018 23:15 ]

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 19:41
Oei ik was aan het kijken naar een i5 of i7 processor voor een nieuwe pc maar bij alternate en informatuque zijn levertijden onbekend en erg schaars ...

Dit had ik nooit verwacht en is wel uniek te noemen ...helaas niet positief voor het moment ..

.ik voorzie misbruik van de situatie .....

Verwijderd

@Gandalf68
Gelukkig is er nog een groot CPU-bedrijf wat prima CPU's verkoopt. ;)
[...]

[...]

[small]Waarom haal jij altijd intel en Nvdia er bij, of AMD aks het over de ander gaat?
Ga jij nog onze vraag beantwoorden wat dit
te maken heeft met dat
[...]

?

Verder, wil jij eens ophouden met in een eerdere reactie van jou te reageren op een reactie van mij op diezelfde eerdere reactie van jou? Jij doet dat consistent.

Ik reageerde op jouw reactie waarin jij AMD aanhaalde! Althans, ik speculeer dat jij Epyc bedoelde want ik zou niet weten wat Epic ermee te maken heeft.
Als iemand niet eens weet hoe hij zo'n korte naam schrijft dan betwijfel ik dat hij zich ooit heeft verdiept in wat Epyc precies is. Je komt immers vele malen die naam tegen als je wat artikels leest over de architectuur, performance etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2018 13:59 ]

• Gekke Jantje
Ach lees maar wat beter terug, intel, Epyc, iets met niet voldoende kunnen leveren door productie problemen. Intel blijft nu bij 22nm.

[ Voor 74% gewijzigd door Gekke Jantje op 22-09-2018 14:36 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15

KneoK

Not in a million lightyears

Gandalf68 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:47:
Oei ik was aan het kijken naar een i5 of i7 processor voor een nieuwe pc maar bij alternate en informatuque zijn levertijden onbekend en erg schaars ...

Dit had ik nooit verwacht en is wel uniek te noemen ...helaas niet positief voor het moment ..

.ik voorzie misbruik van de situatie .....
Ik was eindelijk klaar om mijn 2600k achter me te laten, maar toen zag ik de huidige prijzen van de 8700K. Echt bizar, die gaat al richting de 500 Euro. Bij Cooblue was de 8086K gisteren echter nog steeds 40 Euro goedkoper, 459 Euro, dus ik heb nu een heel decadente processor gekocht :9

Fijn dat compatibiliteit van coolers de afgelopen 7 jaar gewoon gebleven is, ik kon mijn Mugen 4 zonder problemen overzetten. De processor draait nu op 5,2GHz met 1,37 vCore, een half uurtje Prime 95 geeft zo'n 82 graden op de heetste core.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
Prijzen Intel Coffee Lake-processors schieten de lucht in door tekorten
Uit gesprekken die Hardware.Info had met diverse Intel-partners, blijkt dat het er slecht uitziet voor de verkrijgbaarheid van de nieuwe generatie desktopprocessors, die aangevoerd zullen worden door de 8-core Core i9 9900K. Naar verluidt zijn de voorraden nog veel kleiner dan bij de release van de 8000-serie, die maandenlang te kampen had met leverproblemen. Waarschijnlijk zal de verkrijgbaarheid in de eerste maanden dan ook wederom erg slecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dat is de volgende nagel aan deze kist...

Echt wat een jaar is dit voor Intel zeg. We hebben nu al:
-Meltdown en Spectre waar die tweede maar blijft komen en komen.
-10nm.
-CEO moet opstappen.
-14nm productieproblemen waardoor chips zijn uitgesteld, veel duurder zijn geworden of OEM's nu zelfs de concurrent gaan aanraden bij gebrek aan product van Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af wat er mis gaat bij Intel op het moment.
Als ik het zo zie hadden ze ZEN nooit zien aankomen/verwacht, hebben ze 10nm procedé onderschat, en nooit verwacht dat er plots allerlei beveiligingslekken ontdekt werden.

Zo zie je maar dat de hoeveelheid geld/budget niets zegt.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als het echt misgaat kan Intel altijd nog aankloppen bij Washington voor een rescue package.

Toch vind ik de 10nm problemen vaag, het is ook nl niet zo dat ze oplossingen voor hun problemen aan het vinden zijn.
Lijkt me dan meer dat ze iets op 10nm proberen te doen wat niet lukt dan dat het aan de mogelijke grootte van de transistor zelf ligt.
Ergo een nieuw transistorontwerp wat op 10 plaatsen "verbeterd" is maar van 1 of 2 van die factoren afhangt om het werkbaar te maken en dat ze die maar niet voor elkaar krijgen, omdat de physica waarvan ze ingecalculeerd hadden dat dat zo zou werken eigenlijk niet kan, en ze dus eigenlijk het hele ontwerp zouden moeten weggooien.

Anders zouden we imho wel al wat werkende producten gehad moeten hebben, weliswaar wat kleiner.

How do you save a random generator ?

• Dennism
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:53:
Ik vraag me af wat er mis gaat bij Intel op het moment.
Als ik het zo zie hadden ze ZEN nooit zien aankomen/verwacht, hebben ze 10nm procedé onderschat, en nooit verwacht dat er plots allerlei beveiligingslekken ontdekt werden.

Zo zie je maar dat de hoeveelheid geld/budget niets zegt.
Dat ze die beveiliging lekken nooit verwacht hebben lijkt me vrij logisch, anders zouden ze er waarschijnlijk niet ingezeten hebben. Al is dat meer een issue van een gehele industrie dan van Intel. Iedere fabrikant wordt daar in meer of mindere mate getroffen, Intel uiteraard wel het hardst.

10nm is natuurlijk een enorm probleem, ik denk dat ze Zen wel verwacht hadden en ook wel zien aankomen (ik bedoel als wij al consumenten al zaken te weten komen ruim voor lancering, reken er maar op dat Intel dat ook wel geweten heeft), maar dat ze verwacht hadden dat varkentje wel even te wassen met een 10nm line-up en dat valt nu in het water.

@enchion Ze hebben natuurlijk wel werkend product, maar veel soeps is het niet. https://ark.intel.com/pro...r-4M-Cache-up-to-3_20-GHz

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 22-09-2018 18:49 ]

• enchion
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:45:
[...]

Dat ze die beveiliging lekken nooit verwacht hebben lijkt me vrij logisch, anders zouden ze er waarschijnlijk niet ingezeten hebben. Al is dat meer een issue van een gehele industrie dan van Intel. Iedere fabrikant wordt daar in meer of mindere mate getroffen, Intel uiteraard wel het hardst.

10nm is natuurlijk een enorm probleem, ik denk dat ze Zen wel verwacht hadden en ook wel zien aankomen (ik bedoel als wij al consumenten al zaken te weten komen ruim voor lancering, reken er maar op dat Intel dat ook wel geweten heeft), maar dat ze verwacht hadden dat varkentje wel even te wassen met een 10nm line-up en dat valt nu in het water.

@enchion Ze hebben natuurlijk wel werkend product, maar veel soeps is het niet. https://ark.intel.com/pro...r-4M-Cache-up-to-3_20-GHz
Maar dat product is al van bijna 3 kwart jaar geleden, en dan ook nog eens een product dat superslecht presteert, voordat de massaproductie voor die chip begon is waarschijnlijk al een jaar geleden.

Het probleem is niet dat 10nm een probleem heeft, elke node heeft problemen, het werkelijke probleem dat Intel heeft is dat ze het niet kunnen oplossen.

Maw Intel probeert een design te gebruiken dat eigenlijk niet werkt op 10nm. (ligt dus niet aan de afmeting opzich)

• Dennism
enchion schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:08:
[...]

Maar dat product is al van bijna 3 kwart jaar geleden, en dan ook nog eens een product dat superslecht presteert, voordat de massaproductie voor die chip begon is waarschijnlijk al een jaar geleden.

Het probleem is niet dat 10nm een probleem heeft, elke node heeft problemen, het werkelijke probleem dat Intel heeft is dat ze het niet kunnen oplossen.

Maw Intel probeert een design te gebruiken dat eigenlijk niet werkt op 10nm. (ligt dus niet aan de afmeting opzich)
Wat de problemen exact zijn zullen niet veel mensen weten, tenzij je Charlie $1000 wil betalen ;)

Maar dat het substantiële problemen zijn is uiteraard wel duidelijk. Geruchten gaat nu dat ze ergens in 2019 (grote kans eind 2019) met een iets aangepaste versie van 10nm zouden moeten komen die wel naar behoren zou moeten werken.

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik dit niet had verwacht bij Intel. Een theorie die hier is gegeven is dat Intel vast zit doordat de 10 nm. node niet wil lukken en ze nu niet meer de 14 nm. node willen uitbreiden. Ik vraag me af of dat er nog iets anders speelt: is het mogelijk dat Intel meer CPU's is gaan verkopen ondanks het gedaalde marktaandeel van Intel (Ryzen) doordat Intel nu veel meer waarde levert per $? Meer kernen voor dezelfde prijs...
Mosterd na de maaltijd? @hwinfo _O-
Het is altijd grappig dat ze het 1-2 weken later posten nadat we het met zijn allen al hadden opgemerkt. No offense.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2018 20:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:13:
Ik moet zeggen dat ik dit niet had verwacht bij Intel. Een theorie die hier is gegeven is dat Intel vast zit doordat de 10 nm. node niet wil lukken en ze nu niet meer de 14 nm. node willen uitbreiden. Ik vraag me af of dat er nog iets anders speelt: is het mogelijk dat Intel meer CPU's is gaan verkopen ondanks het gedaalde marktaandeel van Intel (Ryzen) doordat Intel nu veel meer waarde levert per $? Meer kernen voor dezelfde prijs...

[...]

Mosterd na de maaltijd? @hwinfo _O-
Het is altijd grappig dat ze het 1-2 weken later posten nadat we het met zijn allen al hadden opgemerkt. No offense.
Zijn er cijfers van de beschikbare 14nm productie bij sky-lake en van nu?
Als de beschikbare productie namelijk sterk is afgenomen kan je concluderen dat er niet speciafiek meer vraag is naar Intel CPU’s maar gewoon een tekort aan productie.

• Dennism
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:13:
Het punt lijkt een aantal zaken te zijn:

1. Voor zover ik weet ik de totale CPU markt nog steeds groeiende, het zal dus niet onlogisch zijn dan Intel inderdaad meer CPU's verkoopt in haar totaliteit.
2. Er zijn meer 14nm producten bijgekomen. De chipsets zijn van 22nm naar 14nm gekomen, de huidige generaties op 14nm, dan komen er nieuwe generaties aan op zowel de consumenten als de zakelijke markt (9000 series en Cascadelake) en dan lijkt ook de order van Apple voor de modems voor nieuwe iPhones groter uit te vallen (voor zowel ik weet omdat Apple minder afhankelijk wil zijn van Qualcom) en dan zal Intel nog een stuk meer producten hebben op 14nm die ik hier niet eens noem.
3. De problemen met 10nm waardoor Intel nieuwe producten op 14nm moet uitbrengen die eigenlijk al op 10nm hadden moeten zitten.

En dan zijn er vast nog wel wat zaken die invloed hebben. Ik las trouwens wel op Reddit dat Intel vanaf begin september een nieuwe faciliteit in Vietnam heeft waar 14nm eind product vandaan kan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 22-09-2018 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:56:
[...]

Het punt lijkt een aantal zaken te zijn:

1. Voor zover ik weet ik de totale CPU markt nog steeds groeiende, het zal dus niet onlogisch zijn dan Intel inderdaad meer CPU's verkoopt in haar totaliteit.
De interessante vraag is of dat Intel's betere aanbod - gedwongen door AMD - die verkoop ook heeft aangezwengeld. Immers kreeg je 18-19 maanden geleden slechts 4 kernen voor <= €350, nu krijg je je 8 kernen voor dezelfde prijs, of 6 bij Intel. Dat is veel meer waar voor je geld, ik kan me voorstellen dat dat ook de groei heeft aangezwengeld. Waarom je quadcore CPU van 2011 upgraden naar een quadcore CPU van 2017? Maar met die extra kernen wordt het ineens erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:25:
[...]

Zijn er cijfers van de beschikbare 14nm productie bij sky-lake en van nu?
Ik ken ze niet (buiten wat cijfers van Mindfactory), er zijn wel marktaandeelcijfers bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:43:
[...]

Ik ken ze niet (buiten wat cijfers van Mindfactory), er zijn wel marktaandeelcijfers bekend.
Cijfers van mindfactory zeggen denk ik niet zoveel over de totaal aanwezige productie capaciteit van Intel op 14nm.
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:42:
[...]

De interessante vraag is of dat Intel's betere aanbod - gedwongen door AMD - die verkoop ook heeft aangezwengeld. Immers kreeg je 18-19 maanden geleden slechts 4 kernen voor <= €350, nu krijg je je 8 kernen voor dezelfde prijs, of 6 bij Intel. Dat is veel meer waar voor je geld, ik kan me voorstellen dat dat ook de groei heeft aangezwengeld. Waarom je quadcore CPU van 2011 upgraden naar een quadcore CPU van 2017? Maar met die extra kernen wordt het ineens erg interessant.
Hier eigenlijk geen idee om eerlijk te zijn. Ik heb eigenlijk het idee dat het grootste gedeelte van de vraag in de zakelijke markt ziet, en niet direct in de consumenten (desktop)markt (volgens mij groeit deze wel weer na een paar jaar van stevige dalingen in verkopen, maar nog niet te veel uit mijn hoofd). De consumenten markt zal er echter wel onder te lijden hebben bij een productie te kort denk ik, want Intel zal liever zoveel mogelijk Xeons produceren en liever wat low end spul laten schieten dan omgekeerd verwacht ik.

[ Voor 63% gewijzigd door Dennism op 23-09-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
Ook in de zakelijke markt heeft AMD de waarde/$ sterk verbeterd, immers moest Intel met AMD mee, tot op zekere hoogte. Meer kernen, snellere kernen, meer PCI-lanes...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:31:
@Dennism
Ook in de zakelijke markt heeft AMD de waarde/$ sterk verbeterd, immers moest Intel met AMD mee, tot op zekere hoogte. Meer kernen, snellere kernen, meer PCI-lanes...
Dat valt tot op heden redelijk mee, die veranderingen moeten imho nog komen (wanneer ze 10nm op orde krijgen), aantal PCI lanes is een paar lanes, aantal cores is volgens mij met slechts 4 cores toegenomen tussen Broadwell en Skylake, ook was Skylake natuurlijk allang in ontwikkeling voordat Zen kwam. Ik verwacht eigenlijk niet dat AMD veel invloed heeft gehad op het huidige aanbod van Intel op de zakelijke markt, behoudens de Xeon-W lineup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Vergeet niet dat bij intel een hoop PCI lanes door het moederbord (chipset) worden geleverd, voor PCI, USB, M2 Nvme enzv. Een te kort aan PCI lanes heb je niet zo snel bij intel, of je moet meer dan 2 grafische kaarten willen gebruiken met een Coffee Lake bijvoorbeeld. Er werd mij nog wijs gemaakt dat ik PCI lanes te kort zou komen als ik 2x M2 pcie4xlanes Nvme SSD's zou gebruiken, dat ik dan voor de GPU lanes zou moeten inleveren. Iets wat ook helemaal niet klopt. tegelijktijdig gebruik ik 4 USB poorten, 2 SATA poorten en 2xM2 Nvme SSD's en een GPU die netjes op 16 keer blijft werken en dan heb ik nog een hoop aan PCI lanes over ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Ik vraag me vooral af hoe lang het duurt voor ook AMD geen processors meer heeft nu de vraag zo sterk toeneemt (er van uitgaande dat de totale markt ongeveer hetzelfde blijft en niet iedereen wacht tot Intels weer beschikbaar zijn).
Misschien een paar 2700X inslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:06:
Ik vraag me vooral af hoe lang het duurt voor ook AMD geen processors meer heeft nu de vraag zo sterk toeneemt (er van uitgaande dat de totale markt ongeveer hetzelfde blijft en niet iedereen wacht tot Intels weer beschikbaar zijn).
Misschien een paar 2700X inslaan :)
Niet, GF kan die productie prima aan en desnoods kan TSMC ook Ryzen-CPU's gaan maken (met een leuke bonus in performance). Het zou pas een probleem worden als de vraag zo snel stijgt dat AMD niet op tijd die mask kan laten maken om het aan TSMC over te laten (met de vraag of dat ze wel of niet al een ontwerp (nieuwe 'bedrading' etc.) klaar hebben liggen voor het geval dat TSMC ze ook gaat maken...). AMD had op een flinke groei gerekend, dat was het plan. ;)
Zen2 wordt door TSMC gemaakt, die gaan helemaal geen probleem hebben met de vraag, zelfs Intel is klein in vergelijking met TSMC wat betreft productie.
Een hoop mensen die Intel kiezen zullen bij Intel blijven en de hogere prijs slikken (dat deden ze toch al) of wachten totdat de prijs daalt. Wat voor AMD vooral een grote impact zou hebben, als die OEM's het assortiment uitbreiden. Er zijn signalen dat dat het komende jaar gaat gebeuren.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2018 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Coffee Lake krijgt mogelijk een refresh in 2019, Ice Lake is waarschijnlijk uitgesteld naar 2020.

Gerucht: Intel Ice Lake voor mainstream volgens slides uitgesteld tot 2020

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1200/037749_9ac5527a-afb2-4558-9131-6e4a79aad2cc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoeveelste chip word dat op 14nm voor Intel? Hoe is het mogelijk dat zo’n gigantisch bedrijf ineens zoveel problemen/pech heeft. Als Intel pas in 2020 met 10nm komt komt AMD met 5nm als het goed is? TSMC gaat in 2019 massa productie leveren op 5nm. nieuws: TSMC verwacht eind 2019 massaproductie van 5nm-chips te starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deze mag hier ook wel even worden geplaatst.
https://www.kitguru.net/c...tions/?PageSpeed=noscript
Het marktaandeel van Intel bij OEM's zou wel eens sterk kunnen gaan dalen, het totale marktaandeel zou kunnen dalen van 90% naar 70%.
https://www.kitguru.net/c...tions/?PageSpeed=noscript
OEMs enlist the help of AMD amid Intel shortage, boosting market share predictions
Considering the sizeable prediction of a 30 percent adoption increase, the analyst believe this will see AMD triple its market share, going from today’s 10 percent to 30 percent by the second half of next year.

“Fubon’s report that Intel will undersupply the PC market between 4Q18 and 2Q19 leaves us with higher conviction that AMD will report improving revenue, pricing and margins near term, and that is positioned to take share in the high end PC MPU and server market long term,” Lipacis said in a note to clients with the title “INTC Supply Constraints = Multi-Fold Benefits to AMD.”

Voor wie denkt dat dit offtopic is, deze markt is een duopolie dus automatisch gaat het nieuws over het ene bedrijf ook over het andere bedrijf. Idem bij grafische kaarten totdat Intel met een fatsoenlijke kaart komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
RobinNL schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:54:
Coffee Lake krijgt mogelijk een refresh in 2019, Ice Lake is waarschijnlijk uitgesteld naar 2020.

Gerucht: Intel Ice Lake voor mainstream volgens slides uitgesteld tot 2020

[Afbeelding]
En gezien de cadansen (en yieldproblemen) betekent dat hoogstwaarschijnlijk niet voor mid 2021 een server CPU gebaseerd op 10nm..

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:38:
De hoeveelste chip word dat op 14nm voor Intel? Hoe is het mogelijk dat zo’n gigantisch bedrijf ineens zoveel problemen/pech heeft. Als Intel pas in 2020 met 10nm komt komt AMD met 5nm als het goed is? TSMC gaat in 2019 massa productie leveren op 5nm. nieuws: TSMC verwacht eind 2019 massaproductie van 5nm-chips te starten
Ik denk niet dat AMD in 2020 al op 5nm zit. Nee, dat is waarschijnlijk pas in 2021. ;)
TSMC haar primaire producten voor nieuwe productieprocessen zijn meestal kleine ARM CPU's voor smartphones. Later volgen de GPU's en nu ook de CPU's van AMD. Die x86 chips zullen alleen groter zijn dan een ARM voor een mobieltje, dus slechtere yields en dan kan je beter wachten tot de yields verbeteren voordat je grotere chips gaat produceren op een nieuw productieproces. :)

Verder komt nu de vierde generatie van "Skylake refresh" eraan en is het de vijfde generatie 14nm. Er was ook nog zoiets als Broadwell. Is misschien maar beter om die generatie te vergeten. :P

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-09-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:44:
[...]

Verder komt nu de vierde generatie van "Skylake refresh" eraan en is het de vijfde generatie 14nm. Er was ook nog zoiets als Broadwell. Is misschien maar beter om die generatie te vergeten. :P
*kuch* Broadwell-E *kuch*

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• enchion
  • Niet online
foppe-jan schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:22:
[...]

En gezien de cadansen (en yieldproblemen) betekent dat hoogstwaarschijnlijk niet voor mid 2021 een server CPU gebaseerd op 10nm..
Ik denk zelfs erger, 10nm gaat er eigenlijk-relatief helemaal niet komen.

Op het moment dat 10nm grootschalig komt zal intel op z`n roadmap voor ongeveer een jaar daarna 7nm hebben staan. En omdat AMD & TSMC dan al een jaar 7nm heeft zullen de schaal/snelheids-voordelen ruimschoots bekend zijn en dus zal niemand die processors willen kopen.

Maw 10nm gaat dus ook nog eens een paperlaunch worden, er is geen vraag dus gaat intel ook geen grote productie opstarten ervoor. (tenzij ze echt snel failliet willen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
enchion schreef op woensdag 26 september 2018 @ 01:45:
[...]

Op het moment dat 10nm grootschalig komt zal intel op z`n roadmap voor ongeveer een jaar daarna 7nm hebben staan. En omdat AMD & TSMC dan al een jaar 7nm heeft zullen de schaal/snelheids-voordelen ruimschoots bekend zijn en dus zal niemand die processors willen kopen.

Maw 10nm gaat dus ook nog eens een paperlaunch worden, er is geen vraag dus gaat intel ook geen grote productie opstarten ervoor. (tenzij ze echt snel failliet willen)
Dat is natuurlijk maar de vraag, de "XXnm" nummers zijn grotendeels marketing. Intel is daar altijd redelijk conservatief in geweest, terwijl partijen als TSMC en (voorheen) Glofo en samsung vaak was overdrijven om zich beter voor te doen dan dat ze zijn.

Zo is op papier Intels 10nm technisch gezien zeer vergelijkbaar met de 7nm van TSMC (en de 7nm die Glofo op papier had). Of en wat daar aan veranderd in het , volgens de geruchten, iets aangepaste 10nm proces om 10nm te repareren zal de vraag zijn, maar simpelweg zeggen dat 10nm minder is dan 7nm vanwege het nummertje kan niet, dan trap je toch echt in de marketing :) Ik heb de exacte waarden volgens de ASML rekenmethode even niet bij de hand, maar uit mijn hoofd zaten Intel 10nm en TSMC's en GF's 7nm allemaal op 8.x werkelijke nm

Verwijderd

Kan je na minstens 2 aanpassingen die de node groter maken niet stellen dat de 7 nm van TSMC duidelijk beter is? Met de kanttekening dat Intel hun node exclusief kan gebruiken voor CPU's terwijl TSMC de node zo moet maken dat het ook nog voor andere toepassingen kan worden gebruikt. Intel zette agressief in op die 10 nm. node, te agressief achteraf gezien aangezien het niet haalbaar bleek te zijn, zelfs na de eerste aanpassing, op grote schaal. Wat Intel aanvankelijk op papier had voor die 10 nm. van hen is niet relevant, het gaat erom wat het uiteindelijk gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nieuws: Compal: tekorten Intel 14nm-processors houden aan tot half 2019

"Volgens hem heeft Intel geen duidelijkheid gegeven wanneer de tekorten voorbij zijn. De Compal-ceo verklaart volgens DigiTimes dat de tekorten een negatieve invloed hebben op de leveringen van laptops in de lucratieve eindejaarsperiode. Compal maakt onder andere laptops voor Acer, Apple, Dell, HP en Lenovo."

[ Voor 45% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2018 10:26 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

enchion schreef op woensdag 26 september 2018 @ 01:45:
[...]

dat gaat er allemaal wel van uit dat ze bij Intel 7nm wel probleemloos online krijgen...

14nm was in het begin al enigszins problematisch (genoeg om met een haswell refresh te komen), 10nm is nu een regelrechte ramp, wie zegt dat ze 7nm ineens wel voor elkaar hebben?

Overigens lijkt coffee lake-R mij de 6e gen op 14nm (broadwell, skylake, kaby-lake, kaby-lake-R, Cofee-lake, Cofee-lake-R)

Pagina: 1 ... 38 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.