Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dat zag je al een tijdje bij Intel, bijvoorbeeld met de overhaaste launch van SkylakeX, de bash-slides richting AMD ("lijm", "gebrek aan support"...) die enkel de reputatie van Intel beschadigden (in het reviewwereldje, de meeste gewone klanten krijgen er natuurlijk niets over mee) en het onvoorbereid aankondigen van 18 kernen om AMD te 1-uppen terwijl het duidelijk was dat Intel niet meer dan 10 kernen had voorbereid (ik had minstens 12 verwacht gezien de omstandigheden maar zelfs dat was Intel niet van plan). Het is nogal zot maar sinds Ryzen is AMD leidend en het grotere en veel rijkere Intel volgend. Ik kan me voorstellen dat Intel nu bang is dat de singlecoreperformance voor Intel kleiner wordt en dan wordt het qua marketing nogal lastig om nog te overtuigen dat je Intel moet kiezen terwijl AMD meer kernen en SMT geeft waar Intel evenveel/minder kernen (8700k vs. 1700) en geen HT geeft.Enchantress schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:49:
[...]
Niet slim van Intel als je het mij vraagt.
Als ze zoiets compleet kunnen fixen en dat niet doen omdat er dan prestatie verlies optreed, en dan maar 'half' te werk gaan. Ook daar komen ze op ten duur achter lijkt me. zo maken ze steeds meer problemen voor hun zelf.
Anyway, Daniël geeft in zijn reactie aan waarom ik tot nu toe alle post-'fix' performancevergelijkingen heb genegeerd, eerst maar eens afwachten totdat het volledig wordt gefixd, daarna zien we het wel weer verder.
Ondertussen heb ik nog meer mijn browser moeten dichttimmeren (adblocker, NoScript...) omdat Intel weigert om oudere generaties CPU's te patchen. #NeverIntelAgain
Linus heeft gelijk, Intel zou dit voor alle CPU's die deze bug bevatten moeten patchen, t/m oudere generaties dan de i5-750 en dergelijke patches zouden opt-out moeten zijn, niet opt-in! In het belang van de leken die geen besef hebben van waar ze voor kiezen. Als mensen die weten wat ze doen met enige moeite ervoor kiezen om het uit te schakelen, prima, dat moeten zij weten. De leken moet je beschermen tegen hun gebrek aan kennis, het lijkt me dat de klant dat mag verwachten. Het lijkt me ook duidelijk waarom Intel dat niet doet, omdat het geen tragere performance wil.foppe-jan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:26:
Linus vertrouwt Intels bedoelingen niet, en stelt publiek de vraag waarom Intel code op een bepaalde manier heeft geschreven, deels opt-in terwijl het op zijn best opt-out zou moeten zijn, deels ogenschijnlijk niet geschreven om de momenteel bekende gaten te dichten:
[...]
De engineer van Intel op wie hij reageert, reageert daar op een heel curieuze manier op:
[...]
Hoezo specifiek SkyLake, en wat is er precies 'very hypothetical' aan een gat dat specifiek SkyLake zou treffen?
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 22:16 ]