Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:29
Steve van Hardware Unboxed / Techspot heeft wat snelle desktop benchmarks gedraaid pre en post patch op Windows 10 met een Coffee Lake 8700K en het lijkt er inderdaad op dat Gamers, mensen die renderen en mensen redelijk standaard office workloads draaien ook onder Windows weinig te vrezen hebben. In ieder geval met de laatste generatie, hij gaat nog met een grotere roundup komen met meer (en dus ook oudere) CPU geeft hij aan. Het enige resultaat dat echt verslechtering laat zijn 4K Write storage benchmarks, maar dat is niet direct iets waar de gemiddelde gebruiker erg veel last van zal hebben daar die niet hele dagen 4k writes aan het uitvoeren zijn ;) Een boel andere tests laten zelf winsten zien, al zit dat vaak binnen de margin of error.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 04-01-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het gezien, een verwaarloosbaar klein verschil op 1 uitzondering na die er niet toe doet voor de meeste gebruikers. Ik vind het te vroeg om conclusies te trekken (even afwachten of dat dit wel het eindresultaat is bij Windows) maar het lijkt erop dat de ergste ellende beperkt blijft tot servers en andere zakelijke toepassingen die de meeste mensen thuis niet uit laten voeren. Nog steeds een reden voor een feestje bij AMD (Epyc), je ziet op die AWS-pagina dat de klanten nogal pissed zijn (een van hen eiste zelfs een schadevergoeding) aangezien hun klanten nogal pissed zijn. Dat kan alleen maar helpen om twijfelaars over de streep te trekken.
CMD-Snake schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:52:
[...]

Het is wel allemaal gepland. Als je Azure VM's had stond het al op je overzicht pagina. Ook AWS gaat op korte termijn alle herstarten. Dat zat er dik in.
Correct, de update was al een weekje of 2 beschikbaar voor de servers. Dat vind ik het meest interessante aan die AWS-webpagina, je ziet duidelijk dat Amazon op zijn minst sinds mid-december op de hoogte was. Het lijkt erop dat MS en Linux hen daarvoor al had ingelicht.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:01:
Correct, de update was al een weekje of 2 beschikbaar voor de servers. Dat vind ik het meest interessante aan die AWS-webpagina, je ziet duidelijk dat Amazon op zijn minst sinds mid-december op de hoogte was. Het lijkt erop dat MS en Linux hen daarvoor al had ingelicht.
Bij dit soort grote zaken werken alle tech bedrijven samen, dat moet wel. Voor platformen als Azure en AWS heeft het heel wat voeten in de aarde om alle VM's en hosts te patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Dennism schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:58:
Voor Spectre hebben ze in ieder geval al wel deels patches (1 van de 2 CVE's bij esxi 5.5)

https://www.vmware.com/se...ories/VMSA-2018-0002.html
Deze hadden we nog niet, maar heb ze inmiddels vandaag wel doorgevoerd.
Ging vrij vlot trouwens.
Wel prettig om te weten dat ze geen last hebben van CVE-2017-5754 en dat de andere 2 (Spectres) hiermee zijn verholpen. (zie onder)

This advisory documents remediation for known variants of the Bounds-Check Bypass (CVE-2017-5753) and Branch Target Injection (CVE-2017-5715) issues due to speculative execution disclosed today by Google Project Zero. These issues may result in information disclosure from one Virtual Machine to another Virtual Machine that is running on the same host.

A third issue due to speculative execution, Rogue Data Cache Load (CVE-2017-5754), was disclosed along the other two issues. It does not affect ESXi, Workstation, and Fusion because ESXi does not run untrusted user mode code, and Workstation and Fusion rely on the protection that the underlying operating system provides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:52:
[...]

Het is wel allemaal gepland. Als je Azure VM's had stond het al op je overzicht pagina. Ook AWS gaat op korte termijn alle herstarten. Dat zat er dik in.
Akkoord, maar je had tijd tot 10 Januari, en plots op 3 Januari staat er op die overzicht pagina dat ze meteen beginnen met automatische reboots en dat ze geen idee hebben wanneer jouw VM aan de beurt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
De CL CPUs in OEM PCs halen hun 'turbo boost' snelheden niet voor meer dan uiterlijk 100s (meestal <=15s), en dit zoals Intel het bedoelt:

[ Voor 63% gewijzigd door foppe-jan op 05-01-2018 11:16 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

foppe-jan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:10:
De CL CPUs in OEM PCs halen hun 'turbo boost' snelheden niet voor meer dan uiterlijk 100s (meestal <=15s), en dit zoals Intel het bedoelt:
[video]
* DaniëlWW2 moppert iets over dat hij dit al voorspeld had. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11
Dus, tip voor reviewers; test non-K Coffee Lake cpu's op non-Z moederborden met stock koeling. Dan kun je ook niemand teleurstellen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Weinig nieuws onder de zon though, een crap koeler op een crap moederbord in een machine van een crap OEM met ook nog eens extra veilige settings geconfigureerd door de OEM in kwestie in plaats van de maximum binnen spec settings. Vrij logisch dit, ik zie eigenlijk de nieuwswaarde niet eens. Zelfde kritiek trouwens als op zijn vorige filmpje, wanneer gaat ie nu zelf eens testen uitvoeren. Het bij elkaar zoeken van lappen tekst en dan conclusies gaan trekken op basis van de resultaten van 1 OEM (met een al slechte reputatie) machine is nu niet echt heel zinvol, zorg dan dat je 5-6 OEM machines hebt en een paar zelfbouw machines om nu echt de verschillen tussen de OEMs en zelfbouw te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:29:
Weinig nieuws onder de zon though, een crap koeler op een crap moederbord in een machine van een crap OEM met ook nog eens extra veilige settings geconfigureerd door de OEM in kwestie in plaats van de maximum binnen spec settings. Vrij logisch dit, ik zie eigenlijk de nieuwswaarde niet eens. Zelfde kritiek trouwens als op zijn vorige filmpje, wanneer gaat ie nu zelf eens testen uitvoeren. Het bij elkaar zoeken van lappen tekst en dan conclusies gaan trekken op basis van de resultaten van 1 OEM (met een al slechte reputatie) machine is nu niet echt heel zinvol, zorg dan dat je 5-6 OEM machines hebt en een paar zelfbouw machines om nu echt de verschillen tussen de OEMs en zelfbouw te testen.
De nieuwswaarde lijkt me vrij simpel:
bij KL kon Intel binnen TDP (ook bij OEMs) veel makkelijker de bovengrens halen (of zelfs te single-core turbos), bij CL (met tot 2 cores en tot 4 threads meer) is alleen de ondergrens haalbaar, en gaat hij voor die max 100s dus boven TDP spec. Dit is een uiterst relevant verschil met de gang van zaken tot dusver.

Wat betreft 'zelf testen': ik zie de meerwaarde daar totaal niet van in, nog los van het feit dat die eis in de praktijk neerkomt op censuur totdat hij een paar duizend euro per jaar uitgeeft aan testsystemen. De 'review-industrie' kan wat mij betreft wel een metareviewer gebruiken, want veel te veel van die lui zijn alleen maar entertainers in ruil voor sponsorschappen, vlieg/hoteltickets, enz..

Daarnaast: we leven in een bureaucratische wereld, en Intel wordt bestuurd door advocaten en accountants -- bureaucraten pur sang. Intel zal er dus alles aan doen om legalistisch dicht te timmeren wat ze doen, wat ook betekent dat een goede lezer uit de omissies en spin kan afleiden wat er werkelijk aan de hand is. Dat dit vereist dat je 'lappen tekst' doorleest is daar een onontkoombaar gevolg van.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Voor wat betreft Spectre en Meltdown, de gevreesde performance impact lijkt een storm in een glas water te worden. Azure, AWS en Google zeggen na het toepassen van de patch geen merkbare verslechtering te constateren. Bron
[video]
Je vergeet alleen een belangrijke factor, op goedkope moederborden. De goedkoopste Z370 bordjes kunnen niet continu het maximale vermogen leveren wat nodig is. Daarom klokt de CPU terug. Op de betere borden gebeurt dit niet.

Op Reddit is Adored al flink onderuit gehaald hiervoor voor zijn cherrypicking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
foppe-jan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:10:
[...]

bij KL kon Intel binnen TDP (ook bij OEMs) veel makkelijker de bovengrens halen (of zelfs te single-core turbos), bij CL (met tot 2 cores en tot 4 threads meer) is alleen de ondergrens haalbaar, en gaat hij voor die max 100s dus boven TDP spec. Dit is een uiterst relevant verschil met de gang van zaken tot dusver.

Wat betreft 'zelf testen': ik zie de meerwaarde daar totaal niet van in, nog los van het feit dat die eis in de praktijk neerkomt op censuur totdat hij een paar duizend euro per jaar uitgeeft aan testsystemen. De 'review-industrie' kan wat mij betreft wel een metareviewer gebruiken, want veel te veel van die lui zijn alleen maar entertainers in ruil voor sponsorschappen, vlieg/hoteltickets, enz..

Daarnaast: we leven in een bureaucratische wereld, en Intel wordt bestuurd door advocaten en accountants -- bureaucraten pur sang. Intel zal er dus alles aan doen om legalistisch dicht te timmeren wat ze doen, wat ook betekent dat een goede lezer uit de omissies en spin kan afleiden wat er werkelijk aan de hand is. Dat dit vereist dat je 'lappen tekst' doorleest is daar een onontkoombaar gevolg van.
Dat is natuurlijk zeer lastig te concluderen na 1 test van een op het oog uiterst matig systeem (o.a. qua koeling, moederbord en geheugen) van 1 OEM die ook nog eens als uiterst matig bekend staat. Een sample size van 1 is natuurlijk niet echt representatief. Daarom zeg ik dus meer testen, zet er eens wat systemen naast van de genormeerde OEMs (HP, Dell en Lenovo bijv.), misschien wat boutique systemen en wat zelfbouw systemen dan kun je pas een enigzins duidelijk beeld scheppen. Om te reviewen hoef je natuurlijk niet direct zelf te kopen, je kan ook gewoon hardware lenen zoals de meeste reviewers doen, bijv een foritain, pclinde of zelf Tweakers / HWI lenen voor zover ik weet het grootste gedeelte van de review hardware (of zelfs krijgen in bepaalde gevallen, al zie ik zelf liever lenen of als het moet zelf kopen om geen schijn van partijdigheid te krijgen).

Verder is natuurlijk "alleen de ondergrens" ook wat overdreven, 3.6-3.7Ghz continu is nog steeds ruim boven de 3.2 baseclock (3.7 zit exact in het middel tussen de gespecificeerde singlecore boost en baseclock). Al zie je ook aan de reacties in de review die hij aanhaalt dat deze clocks mogelijk (door andere redenen dan de CPU) daar Intel in een reactie al aangeeft dat een terugval naar 4.1/4.2 logischer zou zijn. Het is dus maar zeer de vraag of er in dit geval daadwerkelijk iets "mis" is met de CPU of dat gewoon de door Medion in elkaar gezette hardware eigenlijk niet voldoet. En het is uiteraard belangrijk dat uit te zoeken, maar imho kan je op 1 review totaal geen conclusies trekken anders dan dat dit geteste system niet heel lekker lijkt te presteren. Maar of dat een uitzondering is, of juist de regel blijft te zijn wordt totaal niet duidelijk, terwijl Jim wel dat soort conclusies al probeert te trekken.

Verder zijn daarnaast juist vanwege de vaak grote verschillen tussen OEM systemen qua kwaliteit, maar ook instellingen die de OEMs zelf kunnen doen dit helemaal niet de juiste systemen om CPU's te testen of om conclusies te trekken over bepaalde CPU's. Dat wil je juist doen op een platform waarbij je zeker weet dat de prestaties van de CPU niet beïnvloed worden door keuzes van een systeembouwer. Je kan dan hooguit concluderen dat een OEM bepaalde keuzes maakt (of juist niet) en dat die keuzes in die range van die OEM op die wijze de prestaties beïnvloeden.

Verder heb ik niets tegen een lap test, ik mag ze zelfs vaak graag lezen ;) Maar gaat het mij er meer om hoe Jim zaken gaan correleren uit die lap tekst op basis van een enkele test om dan een zo breed mogelijke conclusie te trekken die op dit moment amper te onderbouwen lijkt zonder meer data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:55:
Je vergeet alleen een belangrijke factor, op goedkope moederborden. De goedkoopste Z370 bordjes kunnen niet continu het maximale vermogen leveren wat nodig is. Daarom klokt de CPU terug. Op de betere borden gebeurt dit niet.
Dat is het hele punt. :F
Intel garandeert base clockspeeds, heeft een mechanisme voor turboclocks dat AdoredTV allemaal uitlegt. Dit doet hij door middel van pure "voodoomagie", namelijk de officiële Intel spec sheet doornemen om te achterhalen hoe het nu precies werkt. Al die OEM's houden zich aan Intel specs, omdat ze anders garantie verliezen. Het resultaat is dat je maximaal 100 seconden in de hoogste turbomodus zit met een OEM systeem, daarna gaat die terugclocken. Maximaal, want het kan dus ook een paar seconden zijn.

Verder maak je ook weer pijnlijk duidelijk dat je zelf ook niet hebt gekeken, net zoals al die mensen op r/Intel die volslagen onzin uitkwamen. De andere helft die dus wel heeft gekeken, heeft er weinig goeds over te zeggen, en terecht...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik denk dat het punt wat hij wil maken het volgende is. Als ik een i7 8700k koop dan verwacht ik ook i7 8700k performance, ik zou het als consument niet leuk vinden als er 20% verschil zit tussen de cpu's afhankelijk van het systeem waar ze inzitten. Als de ene cpu het niet kan halen en een andere wel dan zie ik liever een i7 8650k en een i7 8700k, dan is het minder een loterij wat ik krijg.
Als er verschil moet zijn dan wil ik dat zelf kunnen beinvloeden middels een overclock.

Die 20% is even uit de lucht gegrepen, weet niet wat het gemeten verschil was?

Ben het eens dat een van de grotere techsites dit eens goed onderzoekt met zoals je aangeeft systemen van meerdere OEM's.

Een goed punt wat hij maakt en dat gebeurt niet alleen in de tech wereld is dat iedereen elkaar gewoon nablaat voor de views en verder geen eigen onderzoek verder meer doet; of onderzoek wat niks voorsteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Intel geeft sinds Coffee Lake niet meer kloksnelheden van één of meerdere core's belast. Kloksnelheid is veel meer dynamisch geworden afhankelijk van het verbruik en koeling. Enige wat ze nog opgeven is de basis en maximale turbo frequentie. In geval van een i7 8700K is dat dus 3,7GHz basis en 4,7GHz max turbo. Deze frequenties kloppen gewoon en moeten altijd haalbaar zijn en dat zijn ze ook.

Zelfde zie je bij elke moderne CPU. Ook bij AMD waar de Ryzen 7 1800X ook niet continue op 4,1GHz zal draaien, ook dit is weer afhankelijk van de temperatuur en het verbruik. Bij een high-end ARM SOC in een telefoon is het ook niet anders. Een Qualcomm Snapdragon 835 kan zijn maximale kloksnelheid van 2,45GHz ook maar relatief kort volhouden. Zo werken moderne CPU's nu eenmaal. Zo krijg je ook maximale prestaties uit je CPU.

Wil je niet de maximale prestaties dan klok je hem toch lekker onder, elke CPU ook een Snapdragon 835 kun je onder klokken. Dan kan die wel continue de maximale kloksnelheid leveren, maar dit gaat dan wel ten koste van de prestaties.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:22:
[...]

Dat is het hele punt. :F
Intel garandeert base clockspeeds, heeft een mechanisme voor turboclocks dat AdoredTV allemaal uitlegt. Dit doet hij door middel van pure "voodoomagie", namelijk de officiële Intel spec sheet doornemen om te achterhalen hoe het nu precies werkt. Al die OEM's houden zich aan Intel specs, omdat ze anders garantie verliezen. Het resultaat is dat je maximaal 100 seconden in de hoogste turbomodus zit met een OEM systeem, daarna gaat die terugclocken. Maximaal, want het kan dus ook een paar seconden zijn.
Intel maakt het mogelijk op de CPU, maar Intel kan niet compenseren voor slechte hardware om hun CPU heen. Als je moederbord niet goed de stroom continu kan voorzien of je koeling niet adequaat is dan kan Intel daar weinig aan doen.

OEMs gebruiken soms ook behoorlijk slechte hardware kwalitatief, goedkope merkloze moederborden of voedingen van merk onbekend. Zeker in de goedkoopste PC'tjes wordt op zoveel mogelijk bezuinigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:23:
Ik denk dat het punt wat hij wil maken het volgende is. Als ik een i7 8700k koop dan verwacht ik ook i7 8700k performance, ik zou het als consument niet leuk vinden als er 20% verschil zit tussen de cpu's afhankelijk van het systeem waar ze inzitten. Als de ene cpu het niet kan halen en een andere wel dan zie ik liever een i7 8650k en een i7 8700k, dan is het minder een loterij wat ik krijg.
Als er verschil moet zijn dan wil ik dat zelf kunnen beinvloeden middels een overclock.

Die 20% is even uit de lucht gegrepen, weet niet wat het gemeten verschil was?
Dat klopt uiteraard, maar is dat een probleem van de CPU (en alleen van de CPU) of van het gehele systeem inclusief bepaalde settings die OEM kunnen en mogen customizen. Dat is namelijk waar ik grotendeels over val. Op basis van 1 systeem (dat niet lekker oogt qua bouwkwaliteit en componenten) gaat Jim zeer brede conclusies trekken over een bepaalde cpu c.q. cpu familie, zonder te controleren of deze cpu in andere opstellingen mogelijk andere waardes behaald (en het dus helemaal geen CPU only issue is). Als hij nu als conclusie zou hebben dat deze Medion PC niet echt optimaal zou zijn, was ik dat volledig met hem eens. Maar voor je brede conclusies kan trekken over een specifieke CPU SKU is er imho toch een stuk meer informatie en tests nodig.

Verschil was trouwens volgens mij zo'n 10%-12% tussen de Medion score en de score die Intel aangaf die zij zouden verwachten (1389 uit mijn hoofd).
Een goed punt wat hij maakt en dat gebeurt niet alleen in de tech wereld is dat iedereen elkaar gewoon nablaat voor de views en verder geen eigen onderzoek verder meer doet; of onderzoek wat niks voorsteld.
Dat klopt, maar het is dan wel jammer dat hij zelf ook maar weinig onderzoek doet maar wel zeer brede conclusies gaat trekken uit 1 voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:22:
[...]

Dat klopt uiteraard, maar is dat een probleem van de CPU (en alleen van de CPU) of van het gehele systeem inclusief bepaalde settings die OEM kunnen en mogen customizen. Dat is namelijk waar ik grotendeels over val. Op basis van 1 systeem (dat niet lekker oogt qua bouwkwaliteit en componenten) gaat Jim zeer brede conclusies trekken over een bepaalde cpu c.q. cpu familie, zonder te controleren of deze cpu in andere opstellingen mogelijk andere waardes behaald (en het dus helemaal geen CPU only issue is). Als hij nu als conclusie zou hebben dat deze Medion PC niet echt optimaal zou zijn, was ik dat volledig met hem eens. Maar voor je brede conclusies kan trekken over een specifieke CPU SKU is er imho toch een stuk meer informatie en tests nodig.

Verschil was trouwens volgens mij zo'n 10%-12% tussen de Medion score en de score die Intel aangaf die zij zouden verwachten (1389 uit mijn hoofd).

[...]

Dat klopt, maar het is dan wel jammer dat hij zelf ook maar weinig onderzoek doet maar wel zeer brede conclusies gaat trekken uit 1 voorbeeld ;)
Denk dat we allemaal wel weten ondertussen dat Medion niet fantastisch is (als ik het positief breng :P).

Volgende artikel is wel interessant:
http://www.nag.co.za/2017...ersus-intels-turbo-boost/

De laatste tabel laat zien wat er gebeurt met clock snelheden als er een shit koeler op een cpu zit. In dit geval zijn vooral de Ryzen resultaten interessant, Coffee Lake zal waarschijnlijk op een vergelijkbare manier reageren.

Het is mij alleen niet duidelijk wat er precies bij Coffee Lake gebeurt, loopt hij tegen een thermal limit aan, dan ligt imho de schuld bij Medion, of komt het echt door de configuratie die een cpu/bord meekrijgt. Dat is interessant om te weten, indien je een budget bord koopt en hier een i7 8700k op gooit, krijg je dan nog wel de performance die wij in reviews zien?

Mee eens dat hij een conclussie trekt uit 1 review, vandaar ook dat er meer onderzoek naar gedaan mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:15:
[...]

Intel maakt het mogelijk op de CPU, maar Intel kan niet compenseren voor slechte hardware om hun CPU heen. Als je moederbord niet goed de stroom continu kan voorzien of je koeling niet adequaat is dan kan Intel daar weinig aan doen.

OEMs gebruiken soms ook behoorlijk slechte hardware kwalitatief, goedkope merkloze moederborden of voedingen van merk onbekend. Zeker in de goedkoopste PC'tjes wordt op zoveel mogelijk bezuinigd.
En wederom nee.
Intel stelt een TDP specificatie van 65W voor de 8700. Met die specificatie moet de base clock voor alle cores worden behaald en een korte periode de maximale boostclock op een core. Turbo is verdeeld in een aantal powerstages, en Intel heeft een algoritme dat instelbaar is, wanneer een CPU in een bepaald powerstage stapt, en wanneer de CPU terugclocked. Om binnen officiële specs te blijven mag de CPU maximaal 100 seconden in dat hogere stadium zitten. Elke OEM zal zich aan deze standaard houden. Dat de Medion PC die werd getest al naar een paar seconden terugclockte, dat heeft te maken met variaties in silicon kwaliteit en koeling. Er werd vrijwel meteen een waarde overschreden, dus terugclocken.

Z370 bordjes die je in de winkel koopt zijn aangepast door de fabrikant, om de TDP limiet te negeren. Daarom boosten ze maximaal, tenzij je echt een crap chip hebt. De all core boostclock is dus helemaal niet gegarandeerd. Intel garandeert deze ook helemaal niet. Intel garandeert alleen de single core boostclock, en dan dus maximaal 100 seconden. Blijkt dat bij tenminste deze OEM PC veel minder te zijn. De CPU haalt de maximale clock wel, dus Intel heeft technisch gezien gelijk. Dit is alleen wel misleiding omdat die boostclock nauwelijks word vastgehouden.

Dit zei ik allemaal ook in september ook al, en toen werd er ook niet naar me geluisterd. Het heeft ook niks te maken met "hoe CPU's nu eenmaal werken, of goedkope OEM" PC's. Nee, dit is een Intel specificatie voor die chips.

Dit doet AMD ook met XFR. Het probleem met XFR is dat de X suffix chips van Ryzen, nauwelijks ruimte hebben voor een boost omdat ze tegen de limieten van de Samsung/GF 14nm node aanlopen. Voor de R5 1600 werkt het beter, maar daar is de XFR ruimte beperkt, waardoor je er alsnog weinig aan hebt. Met Ryzen 2 gaan AMD hier waarschijnlijk meer mee te koop lopen doen, let maar op. Ik zal er dan ook niks van geloven, net zoals bij Coffee Lake. Ik hou voor Ryzen ook steevast de base clock aan als indicator voor prestaties, om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:33:
Intel stelt een TDP specificatie van 65W voor de 8700. Met die specificatie moet de base clock voor alle cores worden behaald en een korte periode de maximale boostclock op een core. Turbo is verdeeld in een aantal powerstages, en Intel heeft een algoritme dat instelbaar is, wanneer een CPU in een bepaald powerstage stapt, en wanneer de CPU terugclocked. Om binnen officiële specs te blijven mag de CPU maximaal 100 seconden in dat hogere stadium zitten. Elke OEM zal zich aan deze standaard houden. Dat de Medion PC die werd getest al naar een paar seconden terugclockte, dat heeft te maken met variaties in silicon kwaliteit en koeling. Er werd vrijwel meteen een waarde overschreden, dus terugclocken.
Maar het is eerder het probleem van deze bewuste Medion PC dan eentje van Intel. Adored heeft meer last van dit probleem, hij kan hooguit een ding zeer beperkt testen en verbind er dan meteen grootse conclusies aan. Het bewijs is flinterdun en zegt hooguit iets over deze bewuste Medion PC dan over de Coffee Lake CPU's in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:48:
[...]

Maar het is eerder het probleem van deze bewuste Medion PC dan eentje van Intel. Adored heeft meer last van dit probleem, hij kan hooguit een ding zeer beperkt testen en verbind er dan meteen grootse conclusies aan. Het bewijs is flinterdun en zegt hooguit iets over deze bewuste Medion PC dan over de Coffee Lake CPU's in het algemeen.
De documentatie van Intel hoe een Intel CPU werkt is flinterdun als bewijs? Dat is namelijk zijn bron. Het artikel over de Medion PC is de aanleiding dat hij dit onderwerp wederom aansnijd, niet de bron of de onderbouwing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@CMD-Snake
Inderdaad, AdoredTV haalde die informatie uit de whitepaper van Intel, het heeft niets met de prebuild te maken maar met de CPU, of beter gezegd de beslissingen van Intel omtrent deze CPU. Je zal dit bij elke prebuild gaan zien en je zal het ook bij veel zelfgebouwde PC's zien, afhankelijk van welk moederbord ze gebruiken. Alsjeblieft, kijk eerst naar de video voordat je een mening vormt. Dat is wel zo bevorderlijk voor een discussie. Ik zal het nog gemakkelijk maken voor jou ook, vanaf 11m24s zie je die whitepaper.
Ik had het gisteren gezien.
Een samenvatting voor wie het niet heeft gezien.

De basis van deze video is een artikel van Computerbase, zij hadden bij een prebuild van Medion/Aldi die een 8700 bevat vastgesteld dat de Cinebench-score opvallend laag uitviel. Een beetje onderzoek wees uit dat de CPU bij een iets langere load een aanzienlijk lagere klokfrequentie heeft dan de boost, gemiddeld rond 3,6 GHz (gemakkelijk te berekenen aangezien het bijna lineair schaalt). Wat is er aan de hand? De TDP blijkt overeen te komen met het vermogen bij de base-frequentie, daar waar bij eerdere generaties de TDP overeenkwam met een vermogen wat ruim boven de base-frequentie ligt. Afhankelijk van het moederbord en de koeling kan de CPU 10-100 seconden lang een boost krijgen bij veel moederborden en bij alle OEM's (want stock-settings, zij nemen geen risico extra RMA's, telefoontjes en klachten te krijgen ;)).
Idem voor de 8400. Het principe hierbij is dat ze willen voorkomen dat er te veel hitte opstapelt, bij 10-100 seconden een boost is er weinig aan de hand, die extra warmte voer je daarna weer af, maar zit je te lang op die boost dan stapelt de warmte zich op en krijg je problemen.

Kortom, de 8700 blijkt voor productiviteit minder te presteren dan de 1600 en voor gaming zal het verschil ook niet groot zijn, het hangt maar net af hoe snel je RAM is en hoe de CPU-load van het spel is.
Intel speelde het marketingtechnisch slim door de 8700k en de 8600k op te sturen maar de 8700 en 8400 niet op te sturen. Hadden ze de 8700 en 8400 opgestuurd dan hadden reviewers collectief geroepen: "neem maar de 1600(X), die kost aanzienlijk minder, zeker inclusief moederbord, en presteert ongeveer hetzelfde". Door de 8700k die unlocked is en niet gebonden is aan een TDP van 65 W op te sturen ontstond het beeld dat de 8700 en de 8400 beter zijn dan dat ze zijn, reviewers hebben zich laten misleiden door de boostfrequenties van 4,0-4,6 GHz aangezien bij eerdere generaties de TDP niet overeenkwam met het vermogen bij de base-frequentie maar fors daarboven zat. De reviewers keken naar de boostfrequenties en veronderstelden dat die boostfrequenties langdurig gehaald zouden worden. AdoredTV wees hier op de dag van de launch al op voor de 8400, het viel hem op dat de base-frequentie zoveel lager ligt, dat maakte hem argwanend.
Goed journalistiek werk, misschien kan Hilbert Hagedoorn - ik was te gemakszuchtig of te haastig om Doom ook met Vulkan te testen en ik geef achteraf niet toe dat dit een blunder was - daar wat van leren?

Is het een conjob? Naar mijn mening is dit een lie by omission aangezien voor eerdere generaties de boost-frequentie meer indicatief was voor de TDP dan de base-frequentie en Intel dus wist wat het verwachtingspatroon was bij de reviewers. Om fair te zijn, de reviewers hadden beter kunnen en moeten weten aangezien de node nagenoeg hetzelfde is als die voor Kaby Lake wordt gebruikt, de architectuur niet of nauwelijks is verbeterd sinds Skylake en er 50% meer kernen op zitten. Als de TDP dan hetzelfde is terwijl je 50% meer kernen hebt dan zou je moeten bedenken dat het logisch is om eens te onderzoeken wat het vermogen is bij verschillende frequenties en wat de gelockte varianten in de praktijk halen. De reviewers verdienen dus zeker ook een veeg uit de pan, net als bij Ryzen toen ze wekenlang weigerden om met hogere RAM-klokfrequenties te testen totdat veel minder bekende mensen hadden aangetoond dat er aanzienlijke verschillen zijn en de druk daardoor groot werd.

Het eerste deel van de video is waarschijnlijk minder interessant voor wie AdoredTV niet volgt. Hij had bij de launch van Coffee Lake direct in de gaten dat een aantal reviewers (HardwareCanucks, GamersNexus, JayzTwoCents en nog een) de CPU's overklokt testten. Dat was gemakkelijk af te leiden. Nagenoeg dezelfde prestatie bij dezelfde klokfrequentie dus 1,5 als multiplier voor het verschil in aantal kernen en als tweede multiplier klokfrequentie waarmee getest / klokfrequentie KL. Een aantal van hen werd pissed omdat hij hierop wees en binnen een paar dagen bleek dat inderdaad die CPU's overklokt werden getest omdat de moederborden aan automatische overklokking doen en dit by default aan staat.

Concreet, de 8600k en de 8700k bieden een superieure performance, voor nu, voor de hoofdprijs. De 8400 en de 8700 laat je beter links liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie precies wil weten hoe het zit met de gevonden kwetsbaarheden, hier kan je de wetenschappelijke artikelen hierover downloaden.
https://meltdownattack.com/

No worries, het is niet een of ander zeer gespecialiseerder natuurkunde-artikel waar geen touw aan vast te knopen is, hoewel je wellicht niet alles begrijpt is het zeker aardig te volgen. ;)
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:24:
[...]

* DaniëlWW2 moppert iets over dat hij dit al voorspeld had. O-)
Misschien kan jij het van die prutsers overnemen? ;)
1,5 keer zoveel kernen, nagenoeg dezelfde architectuur en toch dezelfde TPD bij dezelfde boostfrequenties, ja, dat viel wel te voorspellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Misschien kan jij het van die prutsers overnemen? ;)
1,5 keer zoveel kernen, nagenoeg dezelfde architectuur en toch dezelfde TPD bij dezelfde boostfrequenties, ja, dat viel wel te voorspellen.
Je vergeet de lichte verbetering in efficiëntie. Het is niet veel, maar er is een verschil tussen 14nm+ en 14nm++. Komt in de praktijk neer op een maar procent, maar er is een verschil. ;)
Maar nee, 65W TDP behouden met twee extra cores, en dan ook nog een hoge turboclock zat er nooit in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:39:
[...]

Je vergeet de lichte verbetering in efficiëntie. Het is niet veel, maar er is een verschil tussen 14nm+ en 14nm++. Komt in de praktijk neer op een maar procent, maar er is een verschil. ;)
Een paar procent? Op basis van de cijfers die ik heb gezien niet meer dan 1 procent. Maar inderdaad, niet bepaald belangrijk in het grotere plaatje. :)
De grootste verbetering voor de niet-gelockte varianten is dat ze minder slechte TIM gebruikten. Innovatie, mensen! 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:41:
[...]

Een paar procent? Op basis van de cijfers die ik heb gezien niet meer dan 1 procent. Maar inderdaad, niet bepaald belangrijk in het grotere plaatje. :)
De grootste verbetering voor de niet-gelockte varianten is dat ze minder slechte TIM gebruikten. Innovatie, mensen! 8)7
Nee het is wel een paar procent. Een 7700K @5GHz zat zo rond de 140W. Een 8700K @5GHz blijft onder de 200W. Natuurlijk is de oncore niet veranderd die ook wat verbruikt, maar het is ook weer niet 1%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
CMD-Snake schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:55:
Voor wat betreft Spectre en Meltdown, de gevreesde performance impact lijkt een storm in een glas water te worden. Azure, AWS en Google zeggen na het toepassen van de patch geen merkbare verslechtering te constateren. Bron
Kom op nou, je bent toch niet gisteren geboren? Die persberichten zijn geschreven met 1 doel: het geruststellen van huidige en toekomstige klanten dat ze niet gaan betalen voor dingen die ze niet gebruiken / betalen voor dingen die niet kunnen worden geleverd, en om class actions (vanwege het niet nakomen van contract) te vermijden. Secundair omdat ze Intel (publiek) niet te erg willen schofferen. Maar dat het geen consequenties gaat hebben voor de gebruikers betekent niet dat ze niet te maken hebben met meer overhead, en dus lagere marges. Wat voor consequenties dat verder gaat hebben (o.a. omdat ze producten hebben afgenomen die minder goed presteren dan beloofd) zal de tijd leren, al is de kans groot dat ze dat niet aan de grote klok zullen hangen.

Azure persbericht:
The majority of Azure customers should not see a noticeable performance impact with this update. We’ve worked to optimize the CPU and disk I/O path and are not seeing noticeable performance impact after the fix has been applied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:44:
[...]

Nee het is wel een paar procent. Een 7700K @5GHz zat zo rond de 140W. Een 8700K @5GHz blijft onder de 200W. Natuurlijk is de oncore niet veranderd die ook wat verbruikt, maar het is ook weer niet 1%. :)
Zou dat niet kunnen komen doordat de 8700k beter de hitte kwijt kan doordat minder slechte TIM wordt gebruikt? Dus dat de hitte ervoor zorgt dat bij de 7700k de spanning wat meer moet toenemen om de frequentie te verhogen?
Niet zo belangrijk in de context (of dat het nu 1% of 5% is...) , maar ik vraag het me wel af.

Wat trouwens veelzeggend is: bij AMD wordt er nu flauw geroepen: "waarom die refresh?". Dit terwijl je waarschijnlijk 10-15% verbetering krijgt qua node en efficiëntie.
Bij Intel werd geroepen dat ze de node verbeterden zonder enige commentaar te geven (op de kleine grootte van de verbetering en dat ze nu pas 2 kernen extra geven en eens minder slechte TIM gebruiken) en was er een hallelujah-stemming omdat ze 2 kernen meer gaven.
AMD haalt met deze refresh een minstens zo'n grote verbetering als Intel tussen Skylake en Kaby Lake maar krijgt alweer de kat uit de zak bij veel mensen.
Misschien dik ik het een beetje aan maar je merkt wel duidelijk dat er twee standaarden worden gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:50:
[...]

Zou dat niet kunnen komen doordat de 8700k beter de hitte kwijt kan doordat minder slechte TIM wordt gebruikt? Dus dat de hitte ervoor zorgt dat bij de 7700k de spanning wat meer moet toenemen om de frequentie te verhogen?
Niet zo belangrijk in de context (of dat het nu 1% of 5% is...) , maar ik vraag het me wel af.
Nee, die betere TIM zorgt ervoor dat de 8700K überhaupt de 5GHz kan halen. :P
Verder heeft Intel wel wat dingen onder de kap gedaan om totaal verbruik wat te verminderen. Is ook wel nodig omdat alle "ringbus" chips niet bijzonder goed schalen met extra cores.
Wat trouwens veelzeggend is: bij AMD wordt er nu flauw geroepen: "waarom die refresh?". Dit terwijl je waarschijnlijk 10-15% verbetering krijgt qua node en efficiëntie.
Bij Intel werd geroepen dat ze de node verbeterden zonder enige commentaar te geven (op de kleine grootte van de verbetering en dat ze nu pas 2 kernen extra geven en eens minder slechte TIM gebruiken) en was er een hallelujah-stemming omdat ze 2 kernen meer gaven.
AMD haalt met deze refresh een minstens zo'n grote verbetering als Intel tussen Skylake en Kaby Lake maar krijgt alweer de kat uit de zak bij veel mensen.
Misschien dik ik het een beetje aan maar je merkt wel duidelijk dat er twee standaarden worden gehanteerd.
Laat AMD nu gewoon voor het AMD topic. Wacht gewoon op CES en wat AMD aankondigt. Zinloos om er al te veel over te speculeren, helemaal hier in het verkeerde topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:27:

Kortom, de 8700 blijkt voor productiviteit minder te presteren dan de 1600 en voor gaming zal het verschil ook niet groot zijn, het hangt maar net af hoe snel je RAM is en hoe de CPU-load van het spel is.
Intel speelde het marketingtechnisch slim door de 8700k en de 8600k op te sturen maar de 8700 en 8400 niet op te sturen. Hadden ze de 8700 en 8400 opgestuurd dan hadden reviewers collectief geroepen: "neem maar de 1600(X), die kost aanzienlijk minder, zeker inclusief moederbord, en presteert ongeveer hetzelfde". Door de 8700k die unlocked is en niet gebonden is aan een TDP van 65 W op te sturen ontstond het beeld dat de 8700 en de 8400 beter zijn dan dat ze zijn, reviewers hebben zich laten misleiden door de boostfrequenties van 4,0-4,6 GHz aangezien bij eerdere generaties de TDP niet overeenkwam met het vermogen bij de base-frequentie maar fors daarboven zat. De reviewers keken naar de boostfrequenties en veronderstelden dat die boostfrequenties langdurig gehaald zouden worden. AdoredTV wees hier op de dag van de launch al op voor de 8400, het viel hem op dat de base-frequentie zoveel lager ligt, dat maakte hem argwanend.

Is het een conjob? Naar mijn mening is dit een lie by omission aangezien voor eerdere generaties de boost-frequentie meer indicatief was voor de TDP dan de base-frequentie en Intel dus wist wat het verwachtingspatroon was bij de reviewers. Om fair te zijn, de reviewers hadden beter kunnen en moeten weten aangezien de node nagenoeg hetzelfde is als die voor Kaby Lake wordt gebruikt, de architectuur niet of nauwelijks is verbeterd sinds Skylake en er 50% meer kernen op zitten. Als de TDP dan hetzelfde is terwijl je 50% meer kernen hebt dan zou je moeten bedenken dat het logisch is om eens te onderzoeken wat het vermogen is bij verschillende frequenties en wat de gelockte varianten in de praktijk halen. De reviewers verdienen dus zeker ook een veeg uit de pan, net als bij Ryzen toen ze wekenlang weigerden om met hogere RAM-klokfrequenties te testen totdat veel minder bekende mensen hadden aangetoond dat er aanzienlijke verschillen zijn en de druk daardoor groot werd.

Het eerste deel van de video is waarschijnlijk minder interessant voor wie AdoredTV niet volgt. Hij had bij de launch van Coffee Lake direct in de gaten dat een aantal reviewers (HardwareCanucks, GamersNexus, JayzTwoCents en nog een) de CPU's overklokt testten. Dat was gemakkelijk af te leiden. Nagenoeg dezelfde prestatie bij dezelfde klokfrequentie dus 1,5 als multiplier voor het verschil in aantal kernen en als tweede multiplier klokfrequentie waarmee getest / klokfrequentie KL. Een aantal van hen werd pissed omdat hij hierop wees en binnen een paar dagen bleek dat inderdaad die CPU's overklokt werden getest omdat de moederborden aan automatische overklokking doen en dit by default aan staat.

Concreet, de 8600k en de 8700k bieden een superieure performance, voor nu, voor de hoofdprijs. De 8400 en de 8700 laat je beter links liggen.
Waar blijkt dat uit dan? Waar kan ik de vergelijking vinden tussen een OEM Ryzen 1600 systeem en een OEM met een 8700 met vergelijkbare verdere hardware zodat we appels met appels vergelijken (Het liefst van de zelfde OEM en in dezelfde product range als het kan) die dit bewijst? Of ga je nu ook dit ene resultaat van een Medion PC als "Benchmark" nemen en dit afzetten tegen een zelfbouw Ryzen met 3200Mhz ram e.d. Als ik namelijk kijk naar de Computerbase test van een Ryzen 1600 machine van Medion presteert de Ryzen machine in iedere productiviteitsbenchmark minder dan dit Intel Medion system (al vind ik beide Medion systemen van twijfelachtige kwaliteit).

Verder zie ik die marketing niet, redelijk wat reviewers hadden juist de 8700K en de 8400 bij launch, en eigenlijk al die reviews zijn lovend over de 8400, maar goed ik gaf dat destijds ook al aan, en zal het nu nog eens vragen: Waar zijn dan al die reviews die laten zien dat de 8400 zijn boost clocks niet haalt. De enige die ik daar tot nu toe over gehoord heb is Jim, en die heeft hem niet eens getest. Maar zoals altijd sta ik gewoon open voor linkjes naar feitelijke data :) Dat Jim argwanend is is uiteraard leuk, maar laat hem eens met feiten komen hierover, ik kan ze namelijk echt niet vinden in dit geval.

Verder moeten we natuurlijk wel appels met appels blijven vergelijken, wil je cpu's testen om de CPU te beoordelen zorg je ervoor dat je test met overige hardware en instellingen die niet de limiterende factor gaan zijn. Dat doe je niet door naar benchmarks van een OEM machine van twijfelachtige kwaliteit te kijken en daar verregaande comclusies uit te trekken of voorspellingen over te maken.

Wil je de performance weten van een specifieke machine dan test je die specifieke machine, maar houd er dan inderdaad wel rekening mee dat doordat OEM's zich aan specs houden dat de performance vaak wat minder is dan die van een zelfbouw systeem (of in sommige gevallen van een boutique shop), want OEM's zullen bepaalde zaken omtrent TDP niet uitzetten of buiten spec zetten wat bij zelfbouw mobo's wel gebeurt, maar ook bijv. kiezen voor DDR4-2400 of DDR4-2666 en geen DDR4-3200 voor bijv. Ryzen, terwijl Ryzen daar wel baat bij heeft, echter is het niet officieel supported door AMD. En zo kan het inderdaad best zijn dat in een bepaalde OEM machine een i5 8400 of een i7 8700 niet 24/7 de maximale boost aantikt, maar in zijn algemeenheid over de CPU valt dat niet te zeggen (de beschikbare test resultaten die enkel de CPU reviewen laten eerder anders zien). Of dat een OEM Ryzen 1600 machine minder presteert dan dat je verwacht had omdat alle reviews tegenwoordig veelal met niet supported DDR4-3200 worden gedaan i.p.v. DDR4-2666.

@Sp3ci3s8472 had ook nog een bedenking over "8700" performance, maar daar kan je natuurlijk iedere CPU voor in de plaats zetten, want wat is eigenlijk "i7 8700" performance of bijv "Ryzen 1600" performance.

Zouden we daar de performance binnen (maximale) fabrieksspecificaties als leidraad / baseline moeten nemen en alles daarboven als "bonus" moeten zien vergelijkbaar met overklokken en dus eigenlijk de complete wijze van CPU testen aanpassen, of moeten we de maximale CPU prestaties als leidraad nemen ook wanneer deze eigenlijk buiten spec zijn, denk aan getest op moederborden zonder TDP beperkingen, met DDR4-3200 ram ipv DDR4-2666 en dat soort zaken en alles dat minder is als "negatief" moeten zien zoals nu eigenlijk in CPU reviews gebeurt. Opzich ook een leuke overpeinzing.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 05-01-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
foppe-jan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:49:
Kom op nou, je bent toch niet gisteren geboren? Die persberichten zijn geschreven met 1 doel: het geruststellen van huidige en toekomstige klanten dat ze niet gaan betalen voor dingen die ze niet gebruiken / betalen voor dingen die niet kunnen worden geleverd, en om class actions (vanwege het niet nakomen van contract) te vermijden. Secundair omdat ze Intel (publiek) niet te erg willen schofferen. Maar dat het geen consequenties gaat hebben voor de gebruikers betekent niet dat ze niet te maken hebben met meer overhead, en dus lagere marges. Wat voor consequenties dat verder gaat hebben (o.a. omdat ze producten hebben afgenomen die minder goed presteren dan beloofd) zal de tijd leren, al is de kans groot dat ze dat niet aan de grote klok zullen hangen.
Er zijn al meer benchmarks gedaan, je droomscenario lijkt niet uitkomen. De soep lijkt hier niet zo heet gegeten te worden.
Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 17:32:
De enige die ik daar tot nu toe over gehoord heb is Jim, en die heeft hem niet eens getest. Maar zoals altijd sta ik gewoon open voor linkjes naar feitelijke data :) Dat Jim argwanend is is uiteraard leuk, maar laat hem eens met feiten komen hierover, ik kan ze namelijk echt niet vinden in dit geval.
Het grote probleem van AdoredTV is dat hij zelf niets zelf test. Hij zoekt wat op internet en daarna heb je zo'n filmpje met grootste conclusies. Alle Coffee Lake CPU's zijn waardeloos omdat er een Medion PC is die ondermaats presteert.

Voor een dergelijke conclusie zal je op grotere schaal moeten testen met een betere opstelling. Dat een Medion PC matig in elkaar zit laat zich raden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:55:
Laat AMD nu gewoon voor het AMD topic. Wacht gewoon op CES en wat AMD aankondigt. Zinloos om er al te veel over te speculeren, helemaal hier in het verkeerde topic. ;)
Hierover speculeren moeten we hier ook niet doen maar AMD heeft zelf al aangekondigd dat de performance met minstens 10% verbetert. De CPU-tak blijkt de laatste 2-3 jaar best wel betrouwbaar en zelfs een beetje conservatief te zijn met hun beloftes dus die 10% is het minimum. Het maximum vormt uit de oppvlaktevermindering. Vandaar 10-16% qua performance-verbetering, geheel losstaand van andere dingen die ze kunnen doen (IF). Maar inderdaad, dat hoort in de AMD-draad thuis.
CMD-Snake schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 18:18:
Het grote probleem van AdoredTV is dat hij zelf niets zelf test.
Hij benchmarkt zelf weinig omdat hij het moet doen met de hardware die hij zelf heeft. Hij krijgt weinig hardware opgestuurd voor reviews. Nu kunnen we discussiëren over de redenen waarom dat zo is maar dat is nogal offtopic en bovendien irrelevant.
Het is echter een foute stelling dat je niet resultaten van anderen hun testen mag gebruiken, dat mag wel, zolang je niet de resultaten van verschillende testen mengt. Sterker nog, in het medische onderzoek wordt niets zoveel gebruikt voor het schrijven van artikelen als meta-analyses (niet per se enkel omdat het methedologisch verantwoord is maar dat doet er nu weinig toe).
Jij bent nu op hem aan het schieten maar leg liever uit waarom jij van mening bent dat zijn conclusie niet klopt, dat heb jij namelijk nog niet gedaan.
Die Medion-PC presteert gewoon volgens de stock-settings, dat heeft hij prima onderbouwd op basis van de resultaten van Computerbase && de informatie uit de whitepaper van Intel zelf. Dat mag je rustig als standaard nemen voor OEM met de kanttekening dat de beste OEM de boost langer volhoudt. Een boost van 10 seconden of een boost van 40 seconden of zelfs 60 seconden, echt relevant is het niet. Bij een Cinebench-'test' ga je het verschil merken, bij zware (voor de CPU) gaming, stevige videotranscoding of een zware compilatie is het verschil verwaarloosbaar. Veel belangrijker is dat de 8700, in ieder geval in het slechtste geval, niet boven de base-frequentie uitkomt als het vermogen maximaal 65 W mag zijn. Nu pak ik nog even Ryzen erbij, ook om antwoord te geven op Dennis die lijkt te vinden dat je die Medion-PC niet als uitgangspunt mag nemen.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/f6f90b7c98aa4d2dbceed2244826758b.png
Op de rest van Dennis zijn reactie reageer ik later nog wel, dit neem ik alvast even mee. Kijk naar de klokfrequentie van 6 kernen bij 65 W, zet dit af tegen de 3,2 GHz die je bij de 8700 haalt, in ieder geval als je de loterij verliest.
Ryzen heeft een zeer laag vermogen in vergelijking met Coffee Lake.
Nu een grote vraag die hier volgens mij nog niet is gesteld. Waarom heeft Intel niet gewoon een hogere TDP gebruikt? Dus een hoger vermogen doorgegeven aan de OEM's zodat ze hun systeempje daarop kunnen aanpassen.

edit
Zoals @Sp3ci3s8472 aangeeft, daarnaast speelt ook mee dat bij Ryzen de warmte netjes kan worden afgevoerd met een koeler die ongeveer gelijk presteert met een Hyper212 Evo terwijl je bij Intel een waardeloze koeler krijgt. Dus ja, die 1600 wint overklokt naar 3.7-3,8 GHz zeker wel van de 8700 die in zo'n OEM-bak zit en dan zit het vermogen nog onder 65 W terwijl die 8700 daarboven komt. :)

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je de test van computerbase pakt, dan zie je overduidelijk dat de temperatuur hoog is. Ga je kijken naar het plaatje van wat er eigenlijk in die kast zit, dan zie je een bedroevend klein koelblok op een 8700k zitten. Dit is blijkbaar de stock koeler.

Zie ook de unboxing:

De score van computerbase komt overeen met de eerste leaks die we hebben gezien van de 8700k, dit was een OEM hp systeem.
Nu zijn dit maar 2 voorbeelden; maar het lijkt mij niet gek om te stellen dat een Cinebench score van 1200 heel normaal is voor een OEM systeem met een 8700k. Hoger gaat ze gewoon niet lukken, omdat de stock koeling enorm zuigt. De stock koeling van AMD zit in een hele andere klasse, je kan er van uit gaan dat een OEM die de stock koeling van AMD gebruikt ook echt de daadwerkelijke snelheden zal halen met wellicht XFR. Nu hebben niet alle AMD cpu's een stock koeling natuurlijk :P.

Computerbase Medion review:
https://www.computerbase....7015-aldi-gaming-pc-test/
HP Omen leak:
https://arstechnica.com/g...fee-lake-benchmarks-leak/

Wat een goede test zou zijn is een OEM systeem pakken, daar een Noctua DH15 op gooien of iets dergelijks en de tests nog een keer draaien. Blijven de scores hetzelfde dan weet je dat het door de OEM is ingesteld. Lopen de scores op dan is het tijd om te zeuren over de Intel stock koeling :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Maar het is toch gewoon waar wat Jim zegt? Ik bedoel de meeste pc’s zijn OEM en dan meestal van merken als Medion, omdat deze niet heel duur zijn. Er zijn maar relatief weinig mensen die hun pc zelf douwen en dan ook nog eens kwaliteits spullen koopt.
Je kan OEM natuurlijk niet vergelijken met bv een duur en goed Asus bord en een 280mm rad waterkoeler erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Enchantress
Ja. Zeker bij deze CPU's kopen de OEM's het leeuwendeel op en die combineren het zelden met een goed moederbord. HP, Acer, Dell, Lenovo... het maakt weinig verschil. Er zijn uitzonderingen maar dat zijn relatief kleine jongens in die OEM-markt.
Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:29:
Weinig nieuws onder de zon though, een crap koeler op een crap moederbord in een machine van een crap OEM met ook nog eens extra veilige settings geconfigureerd door de OEM in kwestie in plaats van de maximum binnen spec settings.
Ik heb zelf een OEM uit 2009 (door omstandigheden, no way dat ik ooit nog een OEM koop). Die haalt gewoon langdurig (bijv. een volledige Cinebench-run, singlethreaded uiteraard) de boost.
I5-750, base op 2,6-2,7, boost op 3,3. Helaas niet all cores maar wel voor 1 kern. Dus nee, dat was zeker niet altijd zo dat een OEM niet boven de base gaat.
Ik denk echter dat dat niet zo zeer het punt is. Natuurlijk verwachten we niet beter van OEM's, in het algemeen, het lijkt mij meer relevant dat de meeste van die CPU's via de OEM''s worden verkocht en niet voor zelfbouw-PC's worden gebruikt.
foppe-jan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:10:
[...]

Het bekende verhaal dat het vermogen van Intel fors hoger ligt dan dat van Ryzen terwijl de stockkoelr van AMD gewoon prima is (in essentie een aangepaste Hyper 212 Evo), in combinatie met de strenge TDP-eisen die Intel zichzelf oplegt of die OEM's eisen vervalt het voordeel van deze CPU's dat ze in theorie hoger zouden kunnen klokken aangezien dat in de prakijk niet langer dan 10-100 seconden wordt gehaald, wnaneer het gaat om een OEM-systeem. Intel wordt nu voor OEM's nog overeind gehouden door die crappy geïntegreerde graphics. AMD kan dit binnenkort uitgebreid leveren voor 4 kernen maar nog niet voor 6, helaas. Hopelijk bij de volgende ronde wel (Zen2).

De vraag die nog niet beantwoord is: hoe pakt dit uit als je zelf een systeem bouwt. Welke vrijheden geven Intel en de moederbordbedrijven je om het een en ander te tunen, met inachtname van de maximale klokfrequentie die Intel je gunt (we weten immers dat deze CPU's fors hoger kunnen klokken dan de boost-frequentie, waarschijnlijk niet zo hoog als de 8700k maar zeker wel hoog in de 4 GHz). Staan de moederbordbedrijven toe dat de 65 W langdurig wordt overschreden indien de temperatuur niet uit de hand loopt? Staat Intel dit toe?
De meerwaarde is er dus naar mijn mening wel maar verder ben ik het volstrekt met jou eens. Hij HOEFT niet zelf te testen om een meta-analyse te kunnen uitvoeren, het is kolder om te stellen dat een meta-analyse niet mogelijk en niet betrouwbaar is, het is hartstikke betrouwbaar indien je het goed uitvoert. Misschien nog wel meer betrouwbaar dan wanneer je zelf een paar systeempjes test.
Het afdoen van meta-analyse als onbetrouwbaar is het gevolg van onvoldoende inzicht in wat een meta-analyse is en van onvoldoende kennis van statistiek en hoeveel deze manier van onderzoek doen wordt gebruikt bij peer-reviewed onderzoek. Dat is de positieve interpretatie, de negatieve interpretatie is dat diezelfde mensen het wel begrijpen en dat ze hem de mond willen snoeren. Ik ben het zeker met je eens dat de meeste van die mensen primair entertainers zijn wiens onafhankelijkheid en objectiviteit onder druk komen te staan door de financiële belangen (de sponsors te vriend moeten houden). Jij zegt het niet expliciet maar volgens mij komt jouw laatste zin daar wel op neer. Hierbij gaat het niet noodzakelijk om kwade wil, je kan heel erg gemakkelijk minder kritisch worden en een bias ontwikkelen zonder dat je jezelf er bewust van bent. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Het is menselijk.
Overigens is er niets mis met die entertainment maar iemand zoals AdoredTV vervult een andere rol die ook belangrijk is. Onze voorlichting, of gebrek daaraan, beïnvloedt onze aankoopbeslissingen waarmee wij de industrie sturen. De reviewers hebben een belangrijke voorantwoordelijkheid, velen van hen nemen die onvoldoende serieus.
Inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Enchantress schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:33:
Maar het is toch gewoon waar wat Jim zegt? Ik bedoel de meeste pc’s zijn OEM en dan meestal van merken als Medion, omdat deze niet heel duur zijn. Er zijn maar relatief weinig mensen die hun pc zelf douwen en dan ook nog eens kwaliteits spullen koopt.
Je kan OEM natuurlijk niet vergelijken met bv een duur en goed Asus bord en een 280mm rad waterkoeler erop.
Maar dat maakt het punt van Jim nog niet volledig "waar", kijk als Jim concludeert dat een Medion systeem zoals daar gebouwd niet optimaal is voor een 8700 ben ik het in de basis met hem eens. Alleen wat Jim doet is concluderen dat een bepaalde CPU "slecht" is uitgaande van 1 test resultaat in 1 op zijn best middelmatig OEM systeem (koeling / geheugen en mobo ziet er in dat systeem allemaal niet echt goed uit bijv). Terwijl je een cpu helemaal niet kan beoordelen (imho) op de ware prestaties in een OEM systeem setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:09:
[...]

Maar dat maakt het punt van Jim nog niet volledig "waar", kijk als Jim concludeert dat een Medion systeem zoals daar gebouwd niet optimaal is voor een 8700 ben ik het in de basis met hem eens. Alleen wat Jim doet is concluderen dat een bepaalde CPU "slecht" is uitgaande van 1 test resultaat...
Dat lijkt me niet de kern van wat hij stelt. Hij stelt dat de 8700 in de praktijk bij lange na niet in de buurt komt van de boost-klokfrequentie en veel dichter eindigt bij de base-frequentie doordat het vermogen niet langdurig boven de 65 W mag uitkomen. Vervolgens wijst hij erop dat Intel enkel de niet-gelockte CPU's opstuurde naar de reviewers en dat bij de vorige generaties een ander systeem voor base/boost/TDP werd gebruikt Intel dan nu en dat hiermee mensen zand in de ogen werd gestrooid. Ik parafraseer het nu maar dat is ongeveer de chain of thought. Hij is van mening dat Intel bij de 8700 en de 8400 niet een correct beeld heeft gegeven van de performance die de doorsnee gebruiker realistisch gezien zal krijgen. Daarom spreekt hij van "Con job" (dat en omdat hij graag een beetje provoceert omdat dat leuke goede discussies oproept).

Verder is het nu eenmaal zo dat deze CPU maar weinig door zelfbouwers gebruikt zal worden, en zelfs in het geval van zelfbouwers weten wij niet wat er wel en niet mogelijk is. Het is goed mogelijk dat die moederborden (ik heb natuurlijk niet over de Z370-moederborden, die zijn niet echt bedoeld voor de 8400 en mogelijk ook niet voor de 8700) weigeren om langdurig meer dan 65 W te geven, ondanks dat de temperaturen prima zijn, het is goed mogelijk dat Intel weigert om die CPU langdurig meer dan 65 te laten trekken. We zullen nog even moeten afwachten wat in het geval van zelfbouw mogelijk is. Als jullie iemand kennen die zo'n systeem heeft, ik lees graag welk moederbord zij hebben en wat zij wel en niet hebben kunnen instellen.
We hebben het hier immers over gesloten CPU's, Joost weet wat wel en niet wordt toegestaan.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:00:
Wat een goede test zou zijn is een OEM systeem pakken, daar een Noctua DH15 op gooien of iets dergelijks en de tests nog een keer draaien. Blijven de scores hetzelfde dan weet je dat het door de OEM is ingesteld. Lopen de scores op dan is het tijd om te zeuren over de Intel stock koeling :+.
Ja, die test hadden ze echt moeten doen. :)
Misschien gaat Intel de volgende ronde eindelijk eens fatsoenlijke stock-koelers leveren? Ze hebben de TIM al wat verbeterd als reactie op AMD die netjes de IHS soldeert. De volgende ronde ook de de stockkoeler? Tegenwoordig lijkt AMD te leiden en lijkt Intel te volgen. Zie hoe Intel haastig sterk vervroegd (3-6 maanden) SLX en CL uitbracht en hoe Intel de TIM verbeterde. :)
Volgens een AMD-medewerker zou Intel die TIM gebruiken in plaats van netjes te solderen om meer onderscheid te hebben tussen de desktop-CPU's en de Xeon-CPU's.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 17:32:
Als ik namelijk kijk naar de Computerbase test van een Ryzen 1600 machine van Medion presteert de Ryzen machine in iedere productiviteitsbenchmark minder dan dit Intel Medion system (al vind ik beide Medion systemen van twijfelachtige kwaliteit).
Het verschil tussen ons is dat jij stock met stock vergelijkt terwijl ik de 1600 overklokt vergelijk met deze Medion PC aangezien wij allemaal weten dat je die 1600 kan overklokken op 0,1 GHz onder die 1600X, heel mischien 0,2 GHz onder de 1600X als je pech hebt. In dit geval is een niet stock vs. stock vergelijking eerlijk naar mijn stellige overtuiging omdat je bij de 8700 enkel stock hebt terwijl je bij de 1600 kan overklokken. Hierover zullen de meningen verschillen maar in ieder geval neem ik de 1600X als uitgangspunt voor de 1600, met dien verstande dat de 1600X gemiddeld iets beter zal kunnen presteren als je naar het vermogen kijkt of als je naar de maximale performance kijkt wanneer het vermogen extreem hoog mag worden. Bedenk hierbij ook dat de 1600X slechts op 3,6 GHz all core overklokt @stock en dat zo gauw je van de stock-settings afwijkt je eveneens die single core turbo en XFR verliest. Dat vergelijken met een 1600 op 3,7-3,8 GHz, wat elke 1600 haalt, is best wel eerlijk.
Verder zie ik die marketing niet, redelijk wat reviewers hadden juist de 8700K en de 8400 bij launch, en eigenlijk al die reviews zijn lovend over de 8400, maar goed ik gaf dat destijds ook al aan, en zal het nu nog eens vragen: Waar zijn dan al die reviews die laten zien dat de 8400 zijn boost clocks niet haalt.
Ja, op de beste moederborden zal het wel lukken maar hoeveel mensen gaan zo'n 8400 op zo'n high-end moederbord zetten? Zelfs voor zelfbouw is dat niet realistisch, dat zal jij vast met mij eens zijn. Je gaat niet €50 bezuinigen op een CPU en dan een moederbord van €200 kopen wat net zo veel kost als die CPU. Algemene regel, als je bij zelfbouw meer besteedt aan het moederbord dan aan de CPU dan ben je in het algemeen niet goed bezig.
Heel misschien kan je een uitzondering maken voor Ryzen als je het upgradepad voor ogen houdt?

Ik vind de kritiek op Jim onterecht maar daar heb ik al genoeg over gezegd. Hij roeit met de riemen die hij heeft en meta-analyses zijn een geschikt middel om mee te werken. Het is de verantwoordelijkheid van zijn collega's om adequaat te omschrijven hoe ze hebben getest.
Verder moeten we natuurlijk wel appels met appels blijven vergelijken
Absoluut maar het moeten wel appels zijn die in de natuur voorkomen, geen geidealiseerde appels. Bij een 8700 hoort niet een duur moederbord wat een zeer goede VRM heeft etc. , bovendien zal je die veel meer in een OEM-bakje tegenkomen. Hier zit een groot voordeel van de concurrent, het vermogen is zeer laag: 65 W met alle 6 de kernen op 3,8 GHz of heel dicht ertegen (afgerond naar boven), geen probleem. Met een stock-koeler die voldoende warmte opneemt en ook lucht blaast over het moederbord.
Begrijp me niet verkeerd, mijn voorkeur gaat uit naar een beter moederbord en een torenkoeler maar als budgetoplossing werkt dit prima en daar is dit segment van de CPU's - 1600, 1600X, 8400 - op gericht.
Je kan van alles aanmerken op die OEM van Medion maar de CPU en de stockkoeler komen van Intel en het moederbord, de voeding en de RAM hebben voor zo ver ik het weet dezelfde kwaliteit als wat je typisch in een OEM vindt. Terzijde, ik zou niet aanraden om €1300 voor deze bak te betalen, die prijs is te hoog en ik denk dat iedereen hier het erover eens is dat je voor hetzelfde geld een beter systeem kan bouwen. Dat neemt niet weg dat ik het met jou eens ben dat je ideaal gesproken een grotere samplesize moet hebben maar het is niet realistisch om te stellen dat je geen recht hebt om als analist te fungeren als je geen beschikking hebt over die middelen. Nu stel ik niet dat jij dat stelt.
Laten we wel wezen, AdoredTV doet niet aan entertainment en hij woont in Zweden, niet in de USA. Dat beperkt je mogelijkheden om spul van sponsors te krijgen. Zijn enige mogelijkheid zou zijn om flink wat tweedehands hardware te kopen, hiermee systemen te bouwen, te testen en weer spul te verkopen. Succes daarmee. ;)
Wil je de performance weten van een specifieke machine dan test je die specifieke machine, maar houd er dan inderdaad wel rekening mee dat doordat OEM's zich aan specs houden dat de performance vaak wat minder is dan die van een zelfbouw systeem (of in sommige gevallen van een boutique shop), want OEM's zullen bepaalde zaken omtrent TDP niet uitzetten of buiten spec zetten wat bij zelfbouw mobo's wel gebeurt
Hiermee val ik in herhaling (vorige reactie), dat zullen we nog moeten afwachten. We weten momenteel niet wat de gehanteerde grenzen bij de gesloten CPU en de moederborden zijn. We weten dat er een autooverclockingfeature bestaat, zelfs voor de gesloten Intel-CPU's maar staat Intel het toe dat zo'n CPU uren achter elkaar 100 Watt trekt wanneer de temperaturen niet te hoog zijn? Weet jij het?
Belangrijker, hoeveel zelfbouwers kiezen voor deze CPU. Het komt voor maar kiezen zelfbouwers niet meer voor de 8600k en de 8700k? Hoe vaak hebben wij het hier niet gehad over jongens die daar zelfs voor kiezen als ze al weten dat ze niet gaan overklokken? :')
maar ook bijv. kiezen voor DDR4-2400 of DDR4-2666 en geen DDR4-3200 voor bijv. Ryzen
Die geef ik je, de RAM is 2400 MT/s, maar laten we wel wezen, bij Intel is het voordeel van snellere RAM heel erg klein in vergelijking met Ryzen. Geen IF en een monolitihische CPU en zo.
@Sp3ci3s8472 had ook nog een bedenking over "8700" performance, maar daar kan je natuurlijk iedere CPU voor in de plaats zetten, want wat is eigenlijk "i7 8700" performance of bijv "Ryzen 1600" performance.
Voor de 8700 is dat simpel voor de CPU, voor de RAM kan je discussiëren maar het is duidelijk dat het niet heel erg logisch is om 3600 MT/s RAM te combineren met die CPU, 2400, 2600, 3000, 3200 MT/s, dat is allemaal voor discussie vatbaar, denk ik. Bij Ryzen is het voor de CPU eveneens simpel: 3,8 GHz. Gezien de gevoeligheid voor RAM en de prijzen is m.i. 3200 MT/s voor een 1600 heel erg logisch en mag dat als stock worden beschouwd, ook al zijn er ook nog veel mensen die lager geklokt RAM kiezen.
Opzich ook een leuke overpeinzing.
Zeker, jij snijdt een interessante discussie aan. Over AdoredTV zijn wij het niet eens maar een fundamentele discussie over hoe je CPU's met elkaar moet vergelijken, dat is zeer interessant, verschillende meningen hierover zijn goed te verdedigen.

PS
Ik kap af en toe een zin in jouw citaat af om duidelijker te maken waarop ik precies reageer.
Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:59:
Verder is natuurlijk "alleen de ondergrens" ook wat overdreven, 3.6-3.7Ghz continu is nog steeds ruim boven de 3.2 baseclock (3.7 zit exact in het middel tussen de gespecificeerde singlecore boost en baseclock).=
Die 3,6-3,7 GHz was [b]gemiddeld bij een belachelijk korte test die totaal ongeschikt is de performance bij een langdurige load vast te stellen. De CPU begon met een boost gedurende de eerste 10 seconden en zakte daarna terug in de buurt van de base. Die 3,6-3,7 GHz werd niet gehaald voor het grootste deel van dat Cinebench-testje.
Ook weer zo'n puntje waarop die reviewers wat mij betreft veel meer bekritiseerd zouden moeten worden. Ze draaien nog steeds gemakszuchtig een paar korte testjes van een minuutje en leiden hieruit de performance af in plaats van dat ze ook standaard testen uitvoeren die minstens een half uur duren.
Ga maar eens een uur lang code compileren, een uur lang transcoding op de CPU doen of een uur lang gamen met 100% CPU load. Dat levert veel interessantere en meer relevante data op. Dat doen ze echter niet omdat ze gemakkelijk snel willen scoren, ze krijgen er niet meer voor betaald als ze het grondiger doen en oh wee als ze de deadline niet halen wanneer mensen het meest klikken...
Het ligt niet alleen aan de reviewers maar de goede reviewers nemen wel hun verantwoordelijkheid en het is goed als er mensen zoals Jim zijn die hierop wijzen.
Denk in het bijzonder aan een vergelijking tussen 16 kernen Threadripper en 16 kernen SkylakeX. Wat maakt het uit wat de performance is als je een testje van 1 minuut draait? Ik wil weten wat het presteert als je een uur lang 100% CPU-load hebt. Ik wil weten of dat het hoge vermogen, vooral bij SkylakeX dan geen probleem wordt en de CPU niet throttlet. Een analoog verhaal voor grafische kaarten en gaming waar we het al vaker over hebben gehad, het testen gebeurt nog erg amateuristisch (enkel FPS, sinds kort ook voor 1% en 0,1%, vaak ook nog eens enkel met ingame-benchmarks die soms weinig representatief zijn).

De beste stuurlui staan aan wal? Ja, maar wij hebben niet al die hardware tot onze beschikking, anders zouden velen van ons het zelf wel testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:16:
[...]

Dat lijkt me niet de kern van wat hij stelt. Hij stelt dat de 8700 in de praktijk bij lange na niet in de buurt komt van de boost-klokfrequentie en veel dichter eindigt bij de base-frequentie doordat het vermogen niet langdurig boven de 65 W mag uitkomen. Vervolgens wijst hij erop dat Intel enkel de niet-gelockte CPU's opstuurde naar de reviewers en dat bij de vorige generaties een ander systeem voor base/boost/TDP werd gebruikt Intel dan nu en dat hiermee mensen zand in de ogen werd gestrooid. Ik parafraseer het nu maar dat is ongeveer de chain of thought.
Maar goed, dat eerste is al niet direct waar, hij stelt dat inderdaad, maar komt alleen met deze medion resultaten en wat theorie en daar zitten zeker zinnige punten tussen, maar conclusies over een CPU kun je er niet uit trekken. Ten eerste omdat je maar systeem als meetpunt hebt en ook tussen OEM configs zitten verschillen in hoe ze bepaalde zaken afstellen en daar hebben ze ook gewoon vrijheden voor al zullen OEMs in de regel niet buiten spec gaan, deze medion lijkt bijv. erg conservatief afgesteld. Maar kijk je bijv. een rond op de diverse forums naar gebruikers ervaringen dan kom je totaal geen meldingen tegen waarbij de i7 8700 niet in de buurt komt van de boost frequenties, voor zover ik kan nagaan halen "al" (in ieder geval de grote meerderheid van) die cpu's gewoon netjes hun boost clocks.

Dat hij er op wijst dat Intel alleen de unlocked varianten opstuurde is gewoon niet waar, genoeg day 1 / week 1 reviews te vinden met o.a. de 8400, de 8700 komt niet echt voor inderdaad. En in geen enkele van de 8400 reviews zie ik dat die cpu's de boost clocks niet haalt, nu is het niet onmogelijk dat er exemplaren zijn die dat niet halen, maar gezien de reviews zou ik zeker niet verwachten dat dit een meerderheid van de cpu's is.

Dat laatste klopt ook niet direct, er is eigenlijk niets veranderd in de werking van base/boost/TDP (Coffee Lake heeft dezelfde Turbo boost 2.0 als bijv. Kaby Lake, op Skylake-X hebben ze wel een nieuwere versie, Turbo Boost 3.0), Intel is alleen dezelfde informatie gaan geven als dat bijv. AMD doet. Dat hadden ze van mij niet hoeven doen, je kan de waarden namelijk gewoon nog steeds uitlezen, al zijn dat wel waarden die OEMs / mobo bouwers in theorie aan kunnen passen (al zullen ze dat niet veel doen verwacht ik).

Verder moet Jim uiteraard gewoon doorgaan met analyseren, maar het mag van mij wel in sommige gevallen wat minder kort door de bocht. Kijk bijv. naar zijn commentaar op de i7 8700K reviews met het Multicore enchancement verhaal. Daar had ie een veel betere dataset en had hij ook gewoon gelijk zijn conclusie te trekken. Hier gaat het me allemaal net even wat te snel zonder een dataset die groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:47:

Die 3,6-3,7 GHz was [b]gemiddeld bij een belachelijk korte test die totaal ongeschikt is de performance bij een langdurige load vast te stellen. De CPU begon met een boost gedurende de eerste 10 seconden en zakte daarna terug in de buurt van de base. Die 3,6-3,7 GHz werd niet gehaald voor het grootste deel van dat Cinebench-testje.
Ik pak deze er even snel tussen uit, want dat klopt gewoon niet volgens de review.

De cpu boostte 15 seconden op 4.3 Ghz en zakte daarna voor de rest van de test naar 3.6-3.7Ghz
Im Ergebnis fällt der Takt des Prozessors im Medion Erazer X67015 nach ca. 15 Sekunden von 4,3 GHz auf 3,6 bis 3,7 GHz zurück
Kijk je verder in de review geeft Intel aan dat zelfs de daling naar 3.6/3.7 voor hun deels onverwacht is, Intels eigen verwachtingen zouden zijn dat de CPU in die test van 4.3 naar 4.2/4.1 terug zou moeten vallen en dat de terug val naar 3.6/3.7 mogelijk te wijten is aan de powerconfiguratie van de OEM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het gaat niet om die Aldi PC of dat het een OEM PC is. Dat is een symptoom van het probleem. Het gaat erom dat Intel opeens een heel ander systeem voor turboclocks hanteert. Intel garandeert die all core boost helemaal niet, op geen enkele wijze. Als ze dat deden, dan verkochte ze bijvoorbeeld de 8400 wel als 3,8GHz base. Intel garandeert dat je maximaal 100 seconden de maximale turboclock kan behalen met je CPU, met een core. Dat is alles dat ze garanderen. Stellen dat all core torbo altijd zal werken, zelfs met lagere clocks, dat is hier de onzinnige aanname, niet andersom.

Die all core turbo werkt op een Z370 bordje, omdat deze allemaal de Intel TDP specificatie van 65W negeren. Anders halen ze nooit die all core turbo. Hoe weet je dit? Heel simpel, je zoekt verbruik op. No way dat een 8700 of 8400 onder de 65W TDP blijft bij zware loads. Bijvoorbeeld Toms Hardware:
http://www.tomshardware.c...-i5-8400-cpu,5281-10.html

Bij de Witcher 3, een game die wel wat van je CPU wil vragen, maar zeker geen full load, zit je al tegen de 65W verbruik. Nu is dat niet exact gelijk met TDP, maar het komt in de buurt. Prime 95 is ver over de 65W. De 8400 kan hier alleen all core boost vasthouden, als het moederbord de Intel specificatie negeert. Natuurlijk is Prime 95 extreem, maar elk programma dat 100% load op alle CPU cores gooit, of zelfs 70%, zal die 65W TDP limiet breken.

Dat lijken alle Z370 bordjes dus te doen, en met reden. Het kan gewoon op zelfs de meest crappy Z370 bordjes want ze kunnen allemaal meer dan 100W leveren aan de CPU. Als je koeling dan ook in orde is, een AIO bijvoorbeeld, dan kan je permanent 3,8GHz halen. Dit verkoopt natuurlijk ook heel goed voor zowel Intel als de moederbord fabrikanten.

Wat gebeurd er dan als je een 8700 of 8400 in een H370, B360 of zeker een H310 bordje gaat stoppen, in maart-april, als ze er eindelijk zijn? Dat is een heel goede vraag. Deze bordjes zullen ontworpen worden voor een TDP van 95W of 65W, en niks meer. Zeker voor H310 zal het zeer twijfelachtig zijn of je zomaar TDP kan breken met Turboboost 2.0. Voor H370 en B360 ook omdat er geen reden voor is. De reviews staan er al. Verder wil je een H370 bordje reviewen? Hier kijk eens, we bieden je twee Z370 bordjes aan, kijk wat shiny. Dan komt er weer een waardeloze review met "look shiny" en veranderd er niks.

Verder zal elk OEM bordje zich aan de officiële specificatie van Intel houden. Dat betekent dan een 8400 of een 8700 maximaal 65W TDP mag verbruiken, daarboven zal het algoritme van Turboboost 2.0 meteen ingrijpen en de CPU downclocken. Dat zie je gebeuren bij die Aldi PC, en dat zal gebeuren bij elke OEM PC. Die zullen dus nooit een 8400 krijgen die 3,8GHz all core boost doet, nooit...

En dat is misleiding, en niks minder dan dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:06:
[...]

Maar goed, dat eerste is al niet direct waar, hij stelt dat inderdaad, maar komt alleen met deze medion resultaten en wat theorie en daar zitten zeker zinnige punten tussen, maar conclusies over een CPU kun je er niet uit trekken. Ten eerste omdat je maar systeem als meetpunt hebt en ook tussen OEM configs zitten verschillen in hoe ze bepaalde zaken afstellen en daar hebben ze ook gewoon vrijheden voor al zullen OEMs in de regel niet buiten spec gaan, deze medion lijkt bijv. erg conservatief afgesteld. Maar kijk je bijv. een rond op de diverse forums naar gebruikers ervaringen dan kom je totaal geen meldingen tegen waarbij de i7 8700 niet in de buurt komt van de boost frequenties, voor zover ik kan nagaan halen "al" (in ieder geval de grote meerderheid van) die cpu's gewoon netjes hun boost clocks.
Ik kan niet bevestigen of ontkennen dat dat zo is, veronderstellende dat dat klopt dan hebben mensen een punt met cherrypicken. Anderzijds kan je je afvragen of dat je van minimum gegarandeerde performance moet kunnen uitgaan, maar dat is een lastig te beantwoorden vraag aangezien die verantwoordelijkheid niet enkel bij Intel - die een te rooskleurig beeld schetst - ligt maar ook bij de OEM's en de klanten ligt, die klanten moeten fatsoenlijk hun huiswerk maken voordat ze een PC kopen. Maar ja, wij weten dat dat weinig realistisch is bij de meeste mensen die een prebuild-PC kopen.
Ik kan me voorstellen dat Jim een ongunstig voorbeeld neemt omdat dat de minimum gegarandeerde performance is en omdat het daarnaast ook nog afhangt van de loterij, als je toevallig een iets betere (of beter gezegd minder slechte) OEM hebt maar een slechtere sample...
Een lastige discussie?

Hoe dan ook, als je appels met appels met appels vergelijkt dan moet je geen Z370 moederbord koppelen aan een 8700 moederbord (zoals de 1600 meestal niet gekoppeld wordt aan een X370 moederbord, al is dat bij de 1600 wel meer te verantwoorden gezien het upgradepad). Ook mag je de stockkoeler als uitgangspunt nemen aangezien die meestal wordt gebruikt voor de 1600. Dan vallen de kosten voor de OEM fors hoger uit zonder dat de performance beter is. Niet ideaal, lijkt mij. Zitten klanten te wachten op een 8700 met slechts geïntegreerde Intel-graphics. -slik-
Prijstechnisch gezien kan je dan als OEM beter doorpakken en een 8600k/8700k koppelen aan een Z370 moederbord of een 8700/8600 koppelen aan een budget-moederbord.
Dat hij er op wijst dat Intel alleen de unlocked varianten opstuurde is gewoon niet waar, genoeg day 1 / week 1 reviews te vinden met o.a. de 8400, de 8700 komt niet echt voor inderdaad. En in geen enkele van de 8400 reviews zie ik dat die cpu's de boost clocks niet haalt, nu is het niet onmogelijk dat er exemplaren zijn die dat niet halen, maar gezien de reviews zou ik zeker niet verwachten dat dit een meerderheid van de cpu's is.
Ik weet niet zeker of dat hij ook stelde dat er te weinig 8400 werden opgestuurd, wel gaf hij aan dat hij in retrospectie beter had ingezoomd op de 8700. Hindsight always is 20/20.
Dat laatste klopt ook niet direct, er is eigenlijk niets veranderd in de werking van base/boost/TDP (Coffee Lake heeft dezelfde Turbo boost 2.0 als bijv. Kaby Lake, op Skylake-X hebben ze wel een nieuwere versie, Turbo Boost 3.0), Intel is alleen dezelfde informatie gaan geven als dat bijv. AMD doet. Dat hadden ze van mij niet hoeven doen, je kan de waarden namelijk gewoon nog steeds uitlezen, al zijn dat wel waarden die OEMs / mobo bouwers in theorie aan kunnen passen (al zullen ze dat niet veel doen verwacht ik).
Laat ik het maar even heel erg concreet maken.
De 7700 heeft met 4 kernen een TDP van 65 W en een base/boost van 3,6/4,2/4,1/4,0 GHz.
De 8700 heeft met 6 kernen een TDP van 65 W en een base/boost van 3,2/4,6/4,5/4,4/4,3 GHz.
1,5 keer zoveel kernen, nagenoeg dezelfde node, nagenoeg hetzelfde vermogen per kern bij dezelfde klokfrequentie.

Twee mogelijkheden: de TDP is het vermogen bij de base of de TDP is het vermogen bij de boost.
Voor het gemak begin ik met de aanname dat de node exact hetzelfde is, we weten dat er tot 5% verschil in vermogen kan zijn en dat bij Cinebench het verschil in punten ongeveer 1% bedraag bij dezelfde klokfrequentie waarbij het de vraag is of dat die schaal lineair is. Later kunnen we een correctie van 1-5% toepassen.
Aanname, de TDP is het vermogen bij de base.
We weten dat de 8700 65W trekt bij 3,2 GHz., in het slechtste geval, bij een goede sample kan het 3,3 of 3,4 GHz. zijn, misschien zelfs wel 3,5 GHz. maar ik neem het slechtst mogelijke geval want dat is gegarandeerd.
2/3de van de kernen voor de 7700.
Nu is de vraag welke klokfrequentie bij de 7700 overeenkomt met hetzelfde vermogen en de base en boost van de 8700 met de aannames die ik heb gemaakt. We weten dat voor KL en CL tussen 4,0 en 5,0 GHz het vermogen met ongeveer 50% stijgt voor een 25% hogere klokfrequentie. Bij een klokfrequentie van 3,2-3,6 Ghz. stijgt het vermogen minder sterk in functie van de klokfrequentie (en dus de spanning) dan tussen 4,0 en 5,0 GHz, dat is een feit. De vraag is hoe sterk het vermogen precies stijgt, we weten dat het ergens tussen 1 en 2 zal liggen. Ik geef Intel al het voordeel van de twijfel, ik ga ervan uit dat het vermogen met een factor 2 stijgt in functie van de klokfrequentie vanaf 3,2 GHz aangezien dit de berekening het gunstigst maakt voor Intel, dan zou een base van 3,2 GHz overeenkomen met een base van 3,9 GHz bij de 7700 terwijl de base 3,6 GHz. bedraagt. Immers 2/3de van de kernen dus 3/2de van het vermogen per kern beschikbaar dus sqrt(3/2)*klokfrequentie om hetzelfde vermogen te halen als het vermogen met 2*x stijgt bij een stijging met x van de klokfrequentie. We weten dat bij die klokfrequentie (3,2-3,9 GHz) het vermogen minder sterk stijgt dan met x^2 bij een stijging van de klokfrequentie met x dus de base zou bij de 7700 zelfs hoger moeten liggen als Intel hetzelfde systeem gebruikt. Helaas weten we niet hoe sterk het vermogen stijgt in dat frequentiedomein maar we weten zeker dat de factor onder de x^2 ligt. Analoog voor de boost, hierbij neem ik de all-core-boost (vanaf 4 kernen is die identiek voor de 8700), dus 4,3 GHz: sqrt(3/2)*4,3 GHz = 5,3 GHz.
Als de base en de boost voor hetzelfde vermogen zijn bepaald, bij dezelfde omstandigheden (slechtst mogelijke sample die wordt verkocht) dan zou in theorie dus in het gunstigste geval voor Intel de 7700 bij respectievelijk 3,9 en 5,3 GHz. hetzelfde vermogen moeten worden getrokken als bij de 8700 bij respecitevelijk 3,2 en 4,3 GHz.
Aangezien bij de 7700 de boost fors lager ligt en de base aanzienlijk lager ligt dan wat theoretisch overeen zou komen met de 8700 bij hetzelfde vermogen weten we dat Intel niet hetzelfde systeem gebruikt en dat de base en de boost gerelateerd aan de TDP te hoog liggen bij de 8700 in vergelijking met de 7700.

Of de simpele benadering, met 1,5 keer zoveel kernen kan je niet dezelfde boost gebruiken als je hetzelfde systeem hanteert, laat staan een hogere boost, en niet slechts een 8/9de lagere base hanteren. Niet met maximaal 5% verschil in vermogen tussen bij een full load per kern tussen de 8700 en de 7700.
Je hoeft geen berekening te maken om vast te stellen dat dat niet klopt. Die 1-5% vooruitgang in het vermogen tussen KL en CL gaat niet het verschil maken, daarom laat ik die correctiefactor weg. Daar is o.a. de kritiek (valse marketing) op gericht. Daarnaast kan je in twijfel trekken of dat het 100% in de haak is om wel de 8600k en de 8700k naar de reviewers te sturenmaarn iet de 8700.
Verder moet Jim uiteraard gewoon doorgaan met analyseren, maar het mag van mij wel in sommige gevallen wat minder kort door de bocht. Kijk bijv. naar zijn commentaar op de i7 8700K reviews met het Multicore enchancement verhaal. Daar had ie een veel betere dataset en had hij ook gewoon gelijk zijn conclusie te trekken. Hier gaat het me allemaal net even wat te snel zonder een dataset die groot genoeg is.
Dat is voor ons moeilijk vast te stellen. Ik heb het eerder met hem hierover gehad (naar aanleiding van een andere video, ik heb een paar discussies met hem gevoerd), het verschil tussen wat hij in een video presenteert en wat hij aan voorbereidend werk doet is soms best wel groot, je moet nogal knippen als je wil voorkomen dat de video erg lang wordt en dat mensen afhaken. Dat wil niet zeggen dat jij geen gelijk hebt, het punt is dat we niet vast kunnen stellen dat hij slechts die beperkte dataset gebruikte omdat hij die beperkte dataset presenteerde. Persoonlijk had ik sowieso geen moeite met zijn conclusie. De samplesize was klein maar big deal, je wist dat het verschil in de node zeer klein is (dat bleek al uit de cinebenchscores die ongeveer lineair schalen met de klokfrequenties) dus je kon met een zeer eenvoudige berekening aantonen dat 4 reviewers de CPU overklokt hadden getest.
Maar goed, ik denk dat hij voor zichzelf de functie ziet weggelegd dat hij mensen (reviewers en kijkers) wil stimuleren om kritisch te denken, dat bewerkstelligt hij door de knuppel in het hoenderhok te gooien. Mijn ervaring is dat hij gemakkelijk te benaderen is op diverse plaatsen (ook een aantal fora), je kan gemakkelijk kritische kanttekeningen plaatsen en dan hoor je wel het hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@DaniëlWW2

Ik zie ook niemand roepen dat Intel die boost clocks garandeerd, sterker nog het is jaren bekend dat die nooit gegarandeerd zijn geweest voor zover ik weet. Bij eerdere generaties specificeerden ze wel de mogelijke bins, maar wel met dezelfde kanttekening als nu, dat het afhankelijk is van de situatie of ze gehaald kunnen worden, ook daar waren ze dus altijd dynamisch, maar door het lagere aantal cores in principe wel makkelijker te behalen in bepaalde situaties wanneer er strak op de spec gereguleerd wordt.

En dat zul je ook zeker zien bij OEM systemen geen twijfel over mogelijk en dat geef ik hierboven ook al aan. H of B bordjes minder verwacht ik, want die moeten in principe allemaal de 95W TDP Sku's ook ondersteunen. Dus daar zit wel headroom als het goed is (mogelijk geen prime95 headroom, maar goed, dat is sowieso onzinnig behalve als stresstest), is die headroom er niet door beknibbeling van de mobo fabrikant dan tja..

Maar specificaties die niet geadverteerd worden of met een duidelijke kanttekening dat ze niet gegarandeerd zijn vallen imho nooit onder misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:42:
Het gaat niet om die Aldi PC of dat het een OEM PC is. Dat is een symptoom van het probleem. Het gaat erom dat Intel opeens een heel ander systeem voor turboclocks hanteert.
Hier heb ik me net aan gewaagd door het concreet te maken met een berekening en hierbij het meest gunstige scenario te kiezen voor Intel. Hopelijk heb ik geen blunder gemaakt, zo wel dan lees het vast wel.
Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:17:
[...]

Ik pak deze er even snel tussen uit, want dat klopt gewoon niet volgens de review.

De cpu boostte 15 seconden op 4.3 Ghz en zakte daarna voor de rest van de test naar 3.6-3.7Ghz
15/10, het maakt weinig uit voor het grotere geheel (dat je niets hebt aan zo'n korte boost buiten desktop-applicaties, voor het serieuze werk waarvoor je 6 kernen nodig hebt is het zo goed als nutteloos, het maakt enkel je browser wat sneller, Windows wat responsiever en je moet wat minder lang wachten bij korte taakjes, leuk en aardig maar dat gaat ook prima met een quadcore-CPU), daarom had ik dit net niet geverifieerd. Het principe is hetzelfde. Ik meen mij te herinneren dat Jim sprak van 10 seconden maar mogelijk vergis ik me, het was in ieder geval ruim onder de 20, dat weet ik zeker.

edit:
Nog eens gecontroleerd, zoals ik dacht heeft Jim het goed uitgelegd en maakte ik van de 15 seconden 10 seconden, de verwarring komt doordat 10 het minimum is en deze PC met 15 seconden net boven het minimum kwam.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
een redelijk uitgewerkte anecdote: biosupdate lijkt ook enig verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:13:
@DaniëlWW2

Ik zie ook niemand roepen dat Intel die boost clocks garandeerd, sterker nog het is jaren bekend dat die nooit gegarandeerd zijn geweest voor zover ik weet. Bij eerdere generaties specificeerden ze wel de mogelijke bins, maar wel met dezelfde kanttekening als nu, dat het afhankelijk is van de situatie of ze gehaald kunnen worden, ook daar waren ze dus altijd dynamisch, maar door het lagere aantal cores in principe wel makkelijker te behalen in bepaalde situaties wanneer er strak op de spec gereguleerd wordt.
Dan zou ik maar eens terugzoeken richting september/oktober. Toen kwam ik hier ook al mee, en toen had ik geen idee waar ik het over had...
En dat zul je ook zeker zien bij OEM systemen geen twijfel over mogelijk en dat geef ik hierboven ook al aan. H of B bordjes minder verwacht ik, want die moeten in principe allemaal de 95W TDP Sku's ook ondersteunen. Dus daar zit wel headroom als het goed is (mogelijk geen prime95 headroom, maar goed, dat is sowieso onzinnig behalve als stresstest), is die headroom er niet door beknibbeling van de mobo fabrikant dan tja..

Maar specificaties die niet geadverteerd worden of met een duidelijke kanttekening dat ze niet gegarandeerd zijn vallen imho nooit onder misleiding.
Dit valt wel onder misleiding omdat mensen denken dat een 8400 altijd wel 3,8GHz zal halen, of een 8700 altijd 4,3GHz zal halen. Juridisch misschien niet, maar voor de persoon die een 8400 of 8700 koopt zeer zeker wel. Het kan heel goed zijn dat met een OEM PC of een H370/B360/H310 bordje, deze chips terugclocken naar base clocks bij zware loads. Dat is dus respectievelijk 2,8GHz en 3,2GHz. Dan worden beide chips verslagen door respectievelijk de R5 1600 en R5 1600X. Zeker de 8700 is dan gewoon slecht gezien het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wat ik Jim trouwens wel even goed vind uitleggen is hoe Intel het TDP vaststelt, een real world worst case scenario qua load, net wat minder dan Prime95 om het zo even te zeggen. Dat zullen veel mensen niet weten. Daar zul je bij normaal gebruik dus altijd headroom hebben voor een boost, zal dat altijd 3.8 of 4.3 zijn, nee zeker niet, maar een terugval naar baseclock zul je ook niet snel zien, tenzij je continu worst case scenario's aan het draaien bent, maar dan koop je met deze pc's sowieso niet het goede :P

@DaniëlWW2

Mogelijk dat ik het even mis, maar die waardes (3.8 en 4.3) worden helemaal niet geadverteerd door Intel en kom je eigenlijk alleen tegen op techforums. Ik zie dan ook niet hoe "Henk en/of Ingrid" dan zouden denken dat de CPU die ze kopen die waardes gegarandeerd zouden halen. Die zien als ze er al op letten (waar ik bij zeer veel mensen sterk mijn twijfels over heb, maar dat terzijde) maar 2 waardes, 2.8/4.0 en 3.2/4.6 de rest zijn on-officiële waarden die je als het goed is in de winkels niet tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
Het punt is niet of dat Intel wel of niet liegt over de base en boost die gehaald kunnen worden, waar ook kanttekeningen bij te plaatsen zijn aangezien die boost slechts gedurende 10-100 seconden kan worden gehaald in veel OEM-bakjes en in combinatie met veel moederborden terwijl in het recente verleden die boost voor een onbeperkt lange tijdsduur (bij wijze van spreken) kon worden vastgehouden, het punt is dat Intel veel hogere vermogens als ijkpunt heeft genomen voor de base en boost dan dat vroeger het geval was zoals ik hier aantoonde.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:08:
De 7700 heeft met 4 kernen een TDP van 65 W en een base/boost van 3,6/4,2/4,1/4,0 GHz.
De 8700 heeft met 6 kernen een TDP van 65 W en een base/boost van 3,2/4,6/4,5/4,4/4,3 GHz.
1,5 keer zoveel kernen, nagenoeg dezelfde node, nagenoeg hetzelfde vermogen per kern bij dezelfde klokfrequentie.

Twee mogelijkheden: de TDP is het vermogen bij de base of de TDP is het vermogen bij de boost.
Voor het gemak begin ik met de aanname dat de node exact hetzelfde is, we weten dat er tot 5% verschil in vermogen kan zijn en dat bij Cinebench het verschil in punten ongeveer 1% bedraag bij dezelfde klokfrequentie waarbij het de vraag is of dat die schaal lineair is. Later kunnen we een correctie van 1-5% toepassen.
We weten dat de 8700 65W trekt bij 3,2 GHz., in het slechtste geval, bij een goede sample kan het 3,3 of 3,4 GHz. zijn, misschien zelfs wel 3,5 GHz. maar ik neem het slechtst mogelijke geval want dat is gegarandeerd.
Nu is de vraag welke klokfrequentie bij de 7700 overeenkomt met hetzelfde vermogen en de base en boost van de 8700 met de aannames die ik heb gemaakt. We weten dat voor KL en CL tussen 4,0 en 5,0 GHz het vermogen met ongeveer 50% stijgt voor een 25% hogere klokfrequentie. Bij een klokfrequentie van 3,2-3,6 Ghz. stijgt het vermogen minder sterk in functie van de klokfrequentie (en dus de spanning) dan tussen 4,0 en 5,0 GHz, dat is een feit. De vraag is hoe sterk het vermogen precies stijgt, we weten dat het ergens tussen 1 en 2 zal liggen. Ik geef Intel al het voordeel van de twijfel, ik ga ervan uit dat het vermogen met een factor 2 stijgt in functie van de klokfrequentie vanaf 3,2 GHz aangezien dit de berekening het gunstigst maakt voor Intel, dan zou een base van 3,2 GHz overeenkomen met een base van 3,9 GHz bij de 7700 terwijl de base 3,6 GHz. bedraagt. Immers 2/3de van de kernen dus 3/2de van het vermogen per kern beschikbaar dus sqrt(3/2)*klokfrequentie om hetzelfde vermogen te halen als het vermogen met 2*x stijgt bij een stijging met x van de klokfrequentie. We weten dat bij die klokfrequentie (3,2-3,9 GHz) het vermogen minder sterk stijgt dan met x^2 bij een stijging van de klokfrequentie met x dus de base zou bij de 7700 zelfs hoger moeten liggen als Intel hetzelfde systeem gebruikt. Helaas weten we niet hoe sterk het vermogen stijgt in dat frequentiedomein maar we weten zeker dat de factor onder de x^2 ligt. Analoog voor de boost, hierbij neem ik de all-core-boost (vanaf 4 kernen is die identiek voor de 8700), dus 4,3 GHz: sqrt(3/2)*4,3 GHz = 5,3 GHz.
Als de base en de boost voor hetzelfde vermogen zijn bepaald, bij dezelfde omstandigheden (slechtst mogelijke sample die wordt verkocht) dan zou in theorie dus in het gunstigste geval voor Intel de 7700 bij respectievelijk 3,9 en 5,3 GHz. hetzelfde vermogen moeten worden getrokken als bij de 8700 bij respecitevelijk 3,2 en 4,3 GHz.
Aangezien bij de 7700 de boost fors lager ligt en de base aanzienlijk lager ligt dan wat theoretisch overeen zou komen met de 8700 bij hetzelfde vermogen weten we dat Intel niet hetzelfde systeem gebruikt en dat de base en de boost gerelateerd aan de TDP te hoog liggen bij de 8700 in vergelijking met de 7700.
Nu weet ik toevallig uit ervaring dat een i5-750 in een simpel OEM-bakje (nieuwprijs toen €700, merk Acer, niets bijzonders dus) de boost gedurende uren volhoudt als je een load hebt die zolang duurt en de ventilatorgaten niet dichtzitten met hardgeworden stof.
Ja, die all core boost wordt niet geadverteerd. Dat verandert niets aan mijn uitleg hierboven, je kan ook de single core boost nemen en je komt op dezelfde conclusie uit.

Harde leugens? Nee. Intel let wel op, juridische gedoe en zo. Wel misleiding (zoals Daniël het verwoordt) en daarmee lies by omission.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:39:
@DaniëlWW2

Mogelijk dat ik het even mis, maar die waardes (3.8 en 4.3) worden helemaal niet geadverteerd door Intel en kom je eigenlijk alleen tegen op techforums. Ik zie dan ook niet hoe "Henk en/of Ingrid" dan zouden denken dat de CPU die ze kopen die waardes gegarandeerd zouden halen. Die zien als ze er al op letten (waar ik bij zeer veel mensen sterk mijn twijfels over heb, maar dat terzijde) maar 2 waardes, 2.8/4.0 en 3.2/4.6 de rest zijn on-officiële waarden die je als het goed is in de winkels niet tegenkomt.
Willekeurig een reviewsite opzoeken, of deze informatie krijgen op een techforum omdat de meeste forumleden ook niet kritisch zijn op deze methodiek van Intel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:40:
@Dennism
Het punt is niet of dat Intel wel of niet liegt over de base en boost die gehaald kunnen worden, waar ook kanttekeningen bij te plaatsen zijn aangezien die boost slechts gedurende 10-100 seconden kan worden gehaald in veel OEM-bakjes en in combinatie met veel moederborden, het punt is dat Intel veel hogere vermogens als ijkpunt heeft genomen voor de base en boost dan dat vroeger het geval was zoals ik hier aantoonde.
Volgens mij is dat niet zo als het werkt, in ieder geval bij de laatste generaties (degenen met TB 2.0) de generaties daarvoor durf ik niet te zeggen.

Uit mijn hoof werkt het zo bij Turboboost 2.0 (bij 100% intel specs, dus geen mobo fabrikant trucjes e.d.)

1. Je hebt de TDP, 2. je hebt de max 100 seconden boost.

de 100 seconden boost is even uit mijn hoofd 1.25x TDP, na die 100 seconden val je terug tot op max het opgegeven TDP. Draai je dan een zeer zware load kan dat base clock zijn. Draai je een lichte load kan dat bijv. 4.6 Ghz zijn en verder alles tussen die 4.6Ghz en 3.2Ghz in afhankelijk van de load, het verbruik en mogelijk de thermals.

Wat je zou kunnen zeggen is dat Intel mogelijk een te laag basis TDP heeft gekozen voor de 8700 en 8400 en dat deze best wat hoger had mogen zijn.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:44:
[...]

Willekeurig een reviewsite opzoeken, of deze informatie krijgen op een techforum omdat de meeste forumleden ook niet kritisch zijn op deze methodiek van Intel...
Dat ben ik dan wel met je eens, review sites zouden eigenlijk de door Intel niet geadverteerde bins duidelijk moeten benoemen met de kanttekening niet gegarandeerd en afhankelijk van het verbruik en de koeling wanneer ze dat nu niet doen of ze gewoon weg moeten laten en het dynamische turbo duidelijk uitleggen. Een beetje het "your mileage may vary" verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 05-01-2018 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:50:
Dat ben ik dan wel met je eens, review sites zouden eigenlijk de door Intel niet geadverteerde bins moeten benoemen met de kanttekening niet gegarandeerd en afhankelijk van het verbruik en de koeling.
En dat is dus precies waar AdoredTV zo hard tegen ageert. Ze testen dit niet, ze weten meestal niet eens dat dit een mogelijkheid is. Ik zag in september meteen dat er iets niet klopte met de waarden van de 8400 en 8700. Die halen geen hoge boostclocks met een 65W TDP. Daar had meteen een belletje moeten gaan rinkelen bij de reviewers. In plaats daarvan maakte er een aantal er echt een potje van als het ging om benchmarken. MCE bijvoorbeeld. De reactie? Laten we de boodschapper lekker aan gaan vallen en belachelijk maken op Twitter. Ze konden later alsnog nu woorden inslikken, want een aantal moesten het opnieuw testen nadat er een sh*tstorm uitbrak, en terecht...

Dat is de mentaliteit van de gemiddelde reviewer, en dat gaat onderhand naar incompetentie. Ze krijgen bakken met moederborden, CPU, GPU's RAM etc, maar doen er niks mee. Oh gooi deze GTX1080Ti maar op de plank naast de vijf anderen. Ondertussen hadden ze een maand nodig om te achterhalen dat Ryzen opvallend goed presteerde met snellere RAM. Dat highend Nvidia GPU's, Ryzen CPU's en DX12 titels nog wel eens onderpresteren duurde nog veel langer, en daar hebben ze bijna helemaal geen aandacht aan besteed. Het is ook gewoon dieptreurig dat je als lezer, de reviewers moet controleren op overduidelijk stupide testmethodiek.

Er staan bij mij ook maar een paar reviewsites niet op de "vermijd" lijst. Dat zijn Anandtech, Toms Hardware, Techspot/Hardware Unboxed, Level1techs en DigitalFoundry. De rest negeer ik. Zeker GamersNexus is echt bagger. Daar kwam een keertje naar buiten dat ze benchruns van 30 seconden doen. :')

Ik plaats veel meer vertrouwen in willekeurige YT kanalen waar je gewoon gameplay laten zien met MSI afterburner enabled. Zo laag zijn de gemiddelde reviews gezonken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:50:
Wat je zou kunnen zeggen is dat Intel mogelijk een te laag basis TDP heeft gekozen voor de 8700 en 8400 en dat deze best wat hoger had mogen zijn.
Ja. Ik ben er niet gecharmeerd van dat Intel hiermee schuift, ik zie graag dat ze voor elke generatie de basisfrequentie laten overeenkomen met de TDP, als ze dat wijzigen dan moeten ze dat m.i. duidelijk aankondigen: "for this generation we our TDP is exactly at the base frequency while in the previous generations the TDP was for a higher clock frequency than the base frequency". Nu denk ik dat het voor de OEM's niet uitmaakt maar voor de klanten is het wel prettig als ze begrijpen dat ze bij een OEM met een 8700 mogen rekenen op een gemiddelde klokfrequentie van pak hem beet 3,2-3,6 GHz. , afhankelijk van hoeveel geluk ze hebben met hun sample. Ik denk dat die 3,6 al best hoog geschat is, het gaat immers nu niet om een Cinebench-testje van 1 minuut, het gaat om langdurige loads waarbij je enkel af en toe 10-100 seconden een boost hebt en tussendoor aan de 65 W gebonden bent. Het hangt dan van de kast af of hoe vaak die boost in gang kan schieten.
Bedenk hierbij dat het verschil in kosten tussen zo'n bak en een equivalente Ryzen-bak minstens €100 bedraagt. Goed, je krijgt er geïntegreerde graphics bij maar tenzij je daar genoegen mee neemt of iets exotisch met virtuele machines met PCIe-passthrough doet heb je daar niets aan. Tenzij je wakker ligt van het beetje verschil in vermogen tussen dat en een discrete grafische kaart bij desktop-applicaties.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

SG

SG surft naar info hardewaren

Doet mij denken aan vroeger bij auto met vacuum klokje meer vacuum hoe lager de deel last hoe zuiniger.
Het is dus niet de bedoeling dat cpu max TDP boven spec moet halen.
Het groen feature " you shall not pass " x TDP.

Daarnaast iNtel core bussness is OEM markt. Dus die cijferneuker sletten die overheersen in de retail waar groene ondergeshikt is aan ultieme performance en TDP ver boven spect gepushed worden. Is voor iNtel de minderheid.

Gross van OEM klanditie zijn niet zo into cpu markt. Er wordt oud PC vervangen van 5 tot 10 jaar oud.
Dus zo een goedkoop gebouwde OEM PC is dan ook een grote stap vooruit. En dan nog overkill voor wat men nodig heeft.

De ene consument vind TDP niet zo belangrijk de ander wel.
Bedrijven is belangrijk dat de TDP meevalt want vaak is de load licht en is zuinigheid belangrijker voor het office PC tje. Dit is groot deel van de
OEM markt. Een solutie voor automatiseerder die office bak nodig heeft voor veredelde typemachine PC gebruik.

Gross wat hier pages lang liggen te dicusieren op niveau waar 99% van intel OEM maar ook groot deel van retail audience niet zo diep op in gaan . Is verre van representatief.

Upgrade path als je 80% OEM is. Dan heeft platform wat CPU goed ondersteund voorrang zo ook nieuwe features die met nieuwe chipset mee komen. Zo ook kosten besparing op mobo dus enorme TDP reserves hebben is not done. Denk dat voor OEM juist belangrijk is dat CPU zuinig is dus akknijpt ook al wilt het wel verder.

Vind je performance belangrijk dan vallen de meeste OEM producten af en zul je zelf mobo en koeling matchen met over reserves. En als OC en dus overmaat aan TDP moet aan kunnen ben je vooral niet groen bezig. Kom je in OC klasse componenten.

Al pas ik ook OC hardware toe in mijn stock build. Maakt het stiller en feature rijker. Zoals betere sound chip. Mobo met hogere quality build en componenten. Ben niet zo groen maar excesive TDP hoeft voor mij ook niet. En ik cijferneuk niet wordt pas wakker bij 25% ++ of factor 2x bij gelijke TDP.
Dan is Dieshrink gewenst.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 01:25:
[...]

Ja. Ik ben er niet gecharmeerd van dat Intel hiermee schuift, ik zie graag dat ze voor elke generatie de basisfrequentie laten overeenkomen met de TDP, als ze dat wijzigen dan moeten ze dat m.i. duidelijk aankondigen: "for this generation we our TDP is exactly at the base frequency while in the previous generations the TDP was for a higher clock frequency than the base frequency".
Het issue is, daar schuiven ze technisch gezien niet mee. Voor alle generaties op ARK (op dit moment Coffee Lake tot Haswell) hanteren ze de volgende definitie:
Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload
Daar we de inhoud van die specifieke workload niet kennen, is het lastig dit exact te verifieren, maar het kan inderdaad zijn dat de vorige generatie hier nog wat meer headroom had dan dat een 8700 op 3.2 Ghz zou hebben. Je ziet Intel namelijk vaak 2 TDP ranges adverteren, 1 voor de Non-K Sku's en 1 voor de K Sku's bij de standaard desktop ranges.Maar wat ze adverteren is telkens het zelfde, had de vorige generatie dus meer headroom dan Coffee Lake, dan was dat een bonus, en niet iets dat Intel expliciet adverteerde of garandeerde.
Nu denk ik dat het voor de OEM's niet uitmaakt maar voor de klanten is het wel prettig als ze begrijpen dat ze bij een OEM met een 8700 mogen rekenen op een gemiddelde klokfrequentie van pak hem beet 3,2-3,6 GHz. , afhankelijk van hoeveel geluk ze hebben met hun sample. Ik denk dat die 3,6 al best hoog geschat is, het gaat immers nu niet om een Cinebench-testje van 1 minuut, het gaat om langdurige loads waarbij je enkel af en toe 10-100 seconden een boost hebt en tussendoor aan de 65 W gebonden bent. Het hangt dan van de kast af of hoe vaak die boost in gang kan schieten.
Ik denk dat je hier redelijk tot te conservatief bent, de Computerbase test geeft hier best veel informatie. Daar zie je een boost naar 4.3Ghz en na 15 seconden een terugval naar 3.7-3.6Ghz, wat het laagst gemeten is tijdens de test. Je kan dan dus zien dat 3.6-3.7Ghz tijdens een redelijk zware workload als Cinebench dus overeenkomt met 65W verbruik. Mits de thermals dus in orde zijn zou je op die machine dus 24/7 Cinebench runs moeten kunnen draaien op 3.6-3.7Ghz want dat past voor die workload binnen het 65W TDP. Voor alle workloads die lichter zijn dan Cinebench (en dat zijn er nogal wat) kun je dus hogere boostclocks verwachten mits de thermals in orde zijn. Voor alle workloads die zwaarder zijn dan Cinebench moet je rekenen op wat lagere boost clocks op die machine.

Kijk je nu naar die Computerbase machine:

Afbeeldingslocatie: https://pics.computerbase.de/8/0/7/6/7/7-630.889884671.jpg

Kijk je naar bijv. een paar HP machines:

https://www.cclonline.com...VLCn-2fYq1Tq71A-3d-3d.jpg (groot plaatje)

https://content.hwigroup....sk-600-g1-sff-f3w65ea.jpg (groot plaatje)

Dan zie je al gelijk dat behalve de orde en netheid / bouwkwaliteit je ook in deze modellen een betere CPU koeling vind. Vandaar dat ik ook eerder al aangaf dat de ene OEM machine de andere niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
Even tussendoor, waarom typen zoveel mensen tegenwoordig iNtel i.p.v. Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Dennism Wederom, het gaat niet om de koeling, maar hoe Turboboost 2.0 werkt. Ik zat gisteren op mijn werk en heb er net nog eens naar gekeken. Wat me meteen opviel is dat het draaien van Prime 95 resulteerde in clockspeeds van 3,1GHz, en dan niet eens alle cores. Dan blijft die net onder de 65W TDP. Dat is hier het punt.

Al verving je de koeler in die PC van Computerbase.de met een custom loop, de resultaten zullen hetzelfde zijn. Natuurlijk is Prime 95 een uitzonderlijk zwaar programma, maar dat is geen excuus voor de CPU om onder de base clock te zakken. Dat gebeurd hier dus. 100% load op alle cores zou alsnog een baseclock van 3,2GHz moeten geven, op alle cores...

Dan is er nog de vraag hoe deze chip presteert. Is dit een gemiddelde chip of is dit een slecht, of juist eentje die bovengemiddeld presteert? Dat is een vraag waar een antwoord op zou kunnen komen als je heel veel chips test langs statistisch verantwoorde standaarden. Dat is een probleem, want dit kost heel veel geld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foppe-jan
De consequenties voor mmo servers van Epic games https://www.epicgames.com...services-stability-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:52:
@Dennism Wederom, het gaat niet om de koeling, maar hoe Turboboost 2.0 werkt. Ik zat gisteren op mijn werk en heb er net nog eens naar gekeken. Wat me meteen opviel is dat het draaien van Prime 95 resulteerde in clockspeeds van 3,1GHz, en dan niet eens alle cores. Dan blijft die net onder de 65W TDP. Dat is hier het punt.

Al verving je de koeler in die PC van Computerbase.de met een custom loop, de resultaten zullen hetzelfde zijn. Natuurlijk is Prime 95 een uitzonderlijk zwaar programma, maar dat is geen excuus voor de CPU om onder de base clock te zakken. Dat gebeurd hier dus. 100% load op alle cores zou alsnog een baseclock van 3,2GHz moeten geven, op alle cores...

Dan is er nog de vraag hoe deze chip presteert. Is dit een gemiddelde chip of is dit een slecht, of juist eentje die bovengemiddeld presteert? Dat is een vraag waar een antwoord op zou kunnen komen als je heel veel chips test langs statistisch verantwoorde standaarden. Dat is een probleem, want dit kost heel veel geld...
Dat klopt toch ook gewoon met Intels definitie? Zowel op Ark als in de specsheets "near worst case commercially available workload", Prime95 (zeker de AVX versie zoals gebruikt door Computerbase) gaat verder dan dat, dus kan het zijn dat je onder base clock kan zakken. Prime95 is eigenlijk gewoon niet geschikt voor testen als deze.

Je kan ook niet zeggen dat het niet om koeling gaat. Turbo boost 2.0 is namelijk afhankelijk van een aantal zaken. Je ziet dat ook in het filmpje van Jim, een aantal van die zaken is te configueren door de OEM. waaronder de PL1 waarde. Die moet voor een 8700 om binnen spec te draaien op 65W staan, of lager wanneer een OEM besluit een koelsysteem te gebruiken dat minder dan 65W kan koelen.

Verder moet je om te boosten aan 3 zaken voldoen binnen spec.

1. Je mag kort boosten (de max 100 seconden) op 1,25x TDP
2. Afhankelijk van de workload kan de CPU hoger draaien dan baseclock zolang deze onder of op de 65W blijft (of lager als een OEM PL1 heeft aangepast). Bij de 8700 is dit tussen de 4.6 en 3.2Ghz.
3. Bij 1 en 2 moet de temperatuur binnen de marges blijven.

Kijk je dan dus naar de computerbase test zie je dat bij een zware realworld workload (Cinebench) de boost nooit onder de 3.6Ghz komt. Dit moet dit systeem dus ook 24/7 kunnen draaien, want hij blijft binnen het door Medion gestelde TDP (wat de standaard 65W TDP lijkt te zijn). Dit uiteraard zoals de koeling afdoende is, ga je 24/7 zo'n test draaien en blijkt bijv. de airflow niet afdoende te zijn waardoor de temperatuur oploopt tot buiten de marges dan kan het zijn dat de boost toch verder zakt. Voor een korte test zal de koeling inderdaad minder belangrijk zijn, maar bij dagelijks zwaar gebruik zal je toch een goede airflow en koeler willen in een OEM systeem, net zo goed als je dat in een zelfbouw systeem wil zodat je niet op den duur gaat inleveren in boost omdat bijv. je kast volledig verstopt zit met stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Het issue is, daar schuiven ze technisch gezien niet mee. Voor alle generaties op ARK (op dit moment Coffee Lake tot Haswell) hanteren ze de volgende definitie:

[...]

Daar we de inhoud van die specifieke workload niet kennen, is het lastig dit exact te verifieren, maar het kan inderdaad zijn dat de vorige generatie hier nog wat meer headroom had dan dat een 8700 op 3.2 Ghz zou hebben. Je ziet Intel namelijk vaak 2 TDP ranges adverteren, 1 voor de Non-K Sku's en 1 voor de K Sku's bij de standaard desktop ranges.Maar wat ze adverteren is telkens het zelfde, had de vorige generatie dus meer headroom dan Coffee Lake, dan was dat een bonus, en niet iets dat Intel expliciet adverteerde of garandeerde.
Ik ben het niet oneens met je maar ik denk dat onze duiding verschilt.
Ze leveren nog steeds wat ze beloven maar de mensen verwachtten een bepaalde bonus die ze niet krijgen, iets wat Intel naar mijn vermoeden ook wel begreep.

Ik heb hier bewezen dat de relatie tussen vermogen en base/boost is veranderd, in die richting dat je nu een hoger vermogen hebt bij de base- en boostfrequenties.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:08:

Of de simpele benadering, met 1,5 keer zoveel kernen kan je niet dezelfde boost gebruiken als je hetzelfde systeem hanteert, laat staan een hogere boost, en niet slechts een 8/9de lagere base hanteren. Niet met maximaal 5% verschil in vermogen tussen bij een full load per kern tussen de 8700 en de 7700.
Je hoeft geen berekening te maken om vast te stellen dat dat niet klopt. Die 1-5% vooruitgang in het vermogen tussen KL en CL gaat niet het verschil maken, daarom laat ik die correctiefactor weg. Daar is o.a. de kritiek (valse marketing) op gericht. Daarnaast kan je in twijfel trekken of dat het 100% in de haak is om wel de 8600k en de 8700k naar de reviewers te sturenmaarn iet de 8700.
Dat wil inderdaad niet zeggen dat ze hun eigen definitie niet meer volgen. Er zijn twee mogelijkheden: ofwel heeft Intel geschoven met die workload waardoor de defintiie op dezelfde manier en indezelfde mate wordt gevolgd, ofwel is die workload niet gewijzigd en heeft Intel de definitie in een andere mate gevolgd. Een feit is in ieder geval dat het vermogen van 65 W voor KL (en dus ook voor SL) bij een fors hogere klokfrequentie dan de base-frequentie werd gehaald terwijl die voor CL precies op de base-frequentie wordt gehaald. Uiteraard bij de slechtste samples van de CPU's, dit is hopelijk een overbodige toevoeging.
Wat mij niet lekker ligt is dat Intel überhaupt gaat schuiven. Dat ze nog steeds leveren wat ze adverteren vind ik hierbij niet belangrijk aangezien ze exact hetzelfde hebben geadverteerd maar een bonus die inmiddels als vanzelfsprekend werd ervaren na vele generaties van hun CPU's niet meer wordt geleverd.
Mag dat? Ja. Maar het is wel nogal intransparant, daar heb ik moeite mee omdat het verwachtingspatroon X is maar Y wordt geleverd. Dit zorgt ervoor dat de reviewers positiever oordelen dan dat het geval zou zijn wanneer ze weten dat in een crappy OEM-bak de CPU throttlet op 3,7 GHz of lager.
Ik speculeer dat Intel besefte dat het hogere vermogen (in vergelijking met de concurrent, tot 3,8 GHz.) een zwakte is van Core en dat Intel dit als probleem zag omdat OEM’s een obsessie hebben met een laag vermogen.
Waarom eigenlijk?

In het kort, ik ben het met jou eens dat Intel waarmaakte wat ze adverteerde, alleen waar jij je lijkt te richten op dit gegeven richt ik mij op het feit dat ze in het verleden wel die bonus gaven terwijl ze die nu niet meer geven en dat ze hier niet over hebben gecommuniceerd.
Ik denk dat je hier redelijk tot te conservatief bent, de Computerbase test geeft hier best veel informatie. Daar zie je een boost naar 4.3Ghz en na 15 seconden een terugval naar 3.7-3.6Ghz, wat het laagst gemeten is tijdens de test. Je kan dan dus zien dat 3.6-3.7Ghz tijdens een redelijk zware workload als Cinebench dus overeenkomt met 65W verbruik. Mits de thermals dus in orde zijn zou je op die machine dus 24/7 Cinebench runs moeten kunnen draaien op 3.6-3.7Ghz want dat past voor die workload binnen het 65W TDP.
Het punt is dat we het niet weten omdat het niet is getest. In de eerste plaats natuurlijk heel dat turbo-verhaal, staat Intel wel toe dat je langdurig 100 W uit de CPU trekt door langdurig >4 GHz te klokken? Zelfs als de koeling en zo top zijn. Het is mogelijk dat het systeem voldoende warmte kan afvoeren om die 3,7 GHz vast te houden, het is ook mogelijk dat dat niet zo is doordat de OEM zich te traag aanpast aan het feit dat er nu bijna 50% meer warmte in het systeem wordt gepompt bij dezelfde klokfrequentie in vergelijking met KL en SL.

Ik had graag gezien dat Computerbase ook een test van minstens een half uur non stop 100% load had gedaan.
Een algemene klacht van mij bij reviewers, in het bijzonder bij de CPU's die veel (>10) kernen hebben. Hoe meer kernen hoe relevanter het wordt aangezien bij meer kernen meer het vermogen de bovengrens vormt en de maximale klokfrequentie steeds minder belangrijk wordt.Toch zie je al die reviewers, op een enkele uitzondering na, enkel kortdurende testjes draaien. Zo’n CB-testje geeft nuttige informatie maar het zegt werkelijk niets over welke klokfrequentie wordt vastgehouden zo gauw langdurig warmte in het systeem wordt gepompt. Leuk dat SLX 4,6 GHz of zo haalt en 18 kernen heeft maar welke klokfrequentie houdt het vast bij zo’n langdurige load? Dat is veel nuttiger bij zo’n review. Ik speculeer dat dat de reviewers te weinig hierop testen omdat het meer tijd kost en omdat ze allemaal 1 seconde na de deadline hun spul willen hebben geupload om geen kliks te missen. Begrijpelijk maar wel problematisch.
Voor alle workloads die lichter zijn dan Cinebench (en dat zijn er nogal wat) kun je dus hogere boostclocks verwachten mits de thermals in orde zijn. Voor alle workloads die zwaarder zijn dan Cinebench moet je rekenen op wat lagere boost clocks op die machine.
Ja.
Dan zie je al gelijk dat behalve de orde en netheid / bouwkwaliteit je ook in deze modellen een betere CPU koeling vind. Vandaar dat ik ook eerder al aangaf dat de ene OEM machine de andere niet is.
Zonder enige twijfel. Echter is het mogelijk dat de klant op basis van de best case scenario’s (moederbord van €200, goede kast, goede koeling) denkt dat die 8700 beter is dan de 1600, ook wanneer het in een Medion OEM-bakje zit. Ik heb graag dat de klanten weten dat in zo’n geval de 1600 wel eens de betere keuze zou kunnen zijn (die haalt immers 3,8 GHz met 65 W), het zal niet bij alle taken winnen (als er veel data over de IF moet of als een programma veel beter is geoptimaliseerd voor Intel) maar het prijsverschil van €150 (het moederbord is ook duurder) maakt in zo’n geval de keuze gemakkelijk. Nu is het de vraag of dat die klanten die een Medion kopen überhaupt zoiets meekrijgen, waarschijnlijk niet direct uit de bronnen die hier informatie over geven maar ik kan me wel voorstellen dat ze eventjes googlen of dat ze advies vragen aan iemand die wel dit soort informatie meekrijgt. Het doet er toe of dat reviewers wel of niet een genuanceerd beeld schetsen en de diverse scenario’s aangeven (slechte OEM-bak vs. goede OEM-bak of zelfbouw, verschil tussen base en boost...). Nu gaat het mij niet om AMD vs. Intel, het gaat mij erom dat klanten de beste aankoopkeuze maken zodat bedrijven gestimuleerd om betere hardware te leveren of de prijs te verlagen wanneer de hardware minder goed is dan die van de concurrent (wel het liefst zonder Aziaten uit te buiten, op een discutabele wijze materiaal in te kopen, het milieu te verkloten etc. , als de prijs daardoor hoger is, prima).

[ Voor 204% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:15:
Even tussendoor, waarom typen zoveel mensen tegenwoordig iNtel i.p.v. Intel?
Verwijzing naar bepaald gedrag wat Apple vertoont? >:)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:52:
Ook daarom mogen we in onze handjes wrijven dat er een luis in de pels van de reviewers is (AdoredTV), want enkel als velen van hen hun werk goed doen komen wij erachter. Niemand van de reviewers of ons gewone mensen heeft veel samples, je hebt dus veel mensen nodig die het met 1 of 2 samples testen. Die reviewers schoppen tegen hem (op een uitzondering na zoals Steve van HardwareUnboxed en Paul van Paul's Hardware) omdat hij hun werk lastiger maakt maar het kan enkel de kwaliteit van hun werk verbeteren. :)
Dennism schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:39:
Mogelijk dat ik het even mis, maar die waardes (3.8 en 4.3) worden helemaal niet geadverteerd door Intel en kom je eigenlijk alleen tegen op techforums.
FYI, op Wikipedia staat het ook al een tijdje vermeld, juist daar kijken Henk en Ingrid waarschijnlijk. ;)
SG schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 07:10:

Upgrade path als je 80% OEM is. Dan heeft platform wat CPU goed ondersteund voorrang zo ook nieuwe features die met nieuwe chipset mee komen. Zo ook kosten besparing op mobo dus enorme TDP reserves hebben is not done. Denk dat voor OEM juist belangrijk is dat CPU zuinig is dus akknijpt ook al wilt het wel verder.
Blijkbaar niet want de OEM's laten nog steeds Ryzen links liggen, ook bij de desktop. Er zijn een paar modellen beschikbaar maar het is zeker niet zo dat de OEM's nu liever Ryzen kiezen dan Intel, ondanks dat het vermogen van Ryzen lager ligt en de features en chipset prima zijn. Er zijn meerdere verklaringen mogelijk: geïntegreerde graphics, naamsbekendheid...

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat is nog best significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
Oke kijk deze SSD resultaten na de windows update + bios update....

https://www.techspot.com/...rmance-windows/page3.html

Zoals ik al zei een paar dagen geleden, up to 40% prestatie verlaging.

[ Voor 18% gewijzigd door Enchantress op 07-01-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Enchantress schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:24:
Oke kijk deze SSD resultaten na de windows update + bios update....

https://www.techspot.com/...rmance-windows/page3.html

Zoals ik al zei een paar dagen geleden, up to 40% prestatie verlaging.
Wederom 4K. Dat is meer serverdomein dan normaal gebruik. ;)
Voor de hyperscalers is dit echt een enorm probleem. Ze kunnen wel met mooie PR verhaaltjes komen naar hun klanten, maar ze voelen dit wel...

Overigens lijken redelijk wat games dus 3 a 4% te verliezen in de belachelijke GTX1080Ti overkill test. Daar gaat de helft van de magische en oh zo relevante IPC voordelen van Intel over Ryzen. Met een meer toegespitste build is er nog steeds geen praktisch verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-01-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:40:
Overigens lijken redelijk wat games dus 3 a 4% te verliezen in de belachelijke GTX1080Ti overkill test. Daar gaat de helft van de magische en oh zo relevante IPC voordelen van Intel over Ryzen. Met een meer toegespitste build is er nog steeds geen praktisch verschil.
Post patch wat benchmarkjes gedaan op mijn workstation pc, ik heb 2% gewonnen. *O* ;)
Maar eens zien hoe dit zich vertaald naar de echte wereld. De tools waarmee ze dit gemeten hebben zijn synthetische, die hameren op maar een paar bepaalde onderdelen. Er zal ongetwijfeld wat verlies zijn, maar er zijn maar weinig applicaties die non-stop syscalls spammen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foppe-jan
CMD-Snake schreef op maandag 8 januari 2018 @ 06:58:
Maar eens zien hoe dit zich vertaald naar de echte wereld. De tools waarmee ze dit gemeten hebben zijn synthetische, die hameren op maar een paar bepaalde onderdelen. Er zal ongetwijfeld wat verlies zijn, maar er zijn maar weinig applicaties die non-stop syscalls spammen.
Vergeef me dat ik het vraag, maar het wordt me uit je cookiecutter response simpelweg niet duidelijk: heb je de post überhaupt wel gelezen?
Red Hat Meltdown and Spectre Patch Performance Impacts

To classify performance impacts of its Meltdown and Spectre patches, Red Hat introduced four basic categories of applications after it tested on Haswell, Broadwell, and Skylake generation servers. Here are the four buckets:

Measurable: 8-19% – Highly cached random memory, with buffered I/O, OLTP database workloads, and benchmarks with high kernel-to-user space transitions are impacted between 8-19%. Examples include OLTP Workloads (tpc), sysbench, pgbench, netperf (< 256 byte), and fio (random I/O to NvME).

Modest: 3-7% – Database analytics, Decision Support System (DSS), and Java VMs are impacted less than the “Measurable” category. These applications may have significant sequential disk or network traffic, but kernel/device drivers are able to aggregate requests to moderate level of kernel-to-user transitions. Examples include SPECjbb2005, Queries/Hour and overall analytic timing (sec).

Small: 2-5% – HPC (High Performance Computing) CPU-intensive workloads are affected the least with only 2-5% performance impact because jobs run mostly in user space and are scheduled using cpu-pinning or numa-control. Examples include Linpack NxN on x86 and SPECcpu2006.

Minimal: Linux accelerator technologies that generally bypass the kernel in favor of user direct access are the least affected, with less than 2% overhead measured. Examples tested include DPDK (VsPERF at 64 byte) and OpenOnload (STAC-N). Userspace accesses to VDSO like get-time-of-day are not impacted. We expect similar minimal impact for other offloads.

[ Voor 4% gewijzigd door foppe-jan op 08-01-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
foppe-jan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:09:
Vergeef me dat ik het vraag, maar het wordt me uit je cookiecutter response simpelweg niet duidelijk: heb je de post überhaupt wel gelezen?
Ik heb de post gelezen. Maar er worden commando's gebruikt om zaken te testen die heel zwaar gaan leunen op maar een paar specifieke onderdelen van een systeem. Een echte applicatie is doorgaans meer divers in wat die doet op een systeem. Dat schrijven ze namelijk in het artikel ook als opmerking erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CMD-Snake schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Ik heb de post gelezen. Maar er worden commando's gebruikt om zaken te testen die heel zwaar gaan leunen op maar een paar specifieke onderdelen van een systeem. Een echte applicatie is doorgaans meer divers in wat die doet op een systeem. Dat schrijven ze namelijk in het artikel ook als opmerking erbij.
Wellicht, toch ga ik op een aantal (databases) server 8-19% performance verliezen. Als ik in mijn beroep om mij heen kijk dan wordt Red Hat en CentOS (community versie van Red Hat) best veel gebruikt voor database servers. Op een machine die Red Hat draait zie je doorgaans ook maar een product draaien omdat het vooral servers zijn. Red Hat zie je nauwelijks bij consumenten, CentOS daarentegen wel iets meer.
Ik denk dat Red Hat, zeker met de stack aan producten die ze bieden deze inschatting heel goed kan maken, m.i. beter dan andere Linux distributies.

Alleen jammer dat de dingen die ze getest hebben niet direct de dingen zijn die ze leveren. Ik had graag dingen zoals Fuse en EAP gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 08-01-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:00:
Als ik in mijn beroep om mij heen kijk dan wordt Red Hat en CentOS (community versie van Red Hat) best veel gebruikt voor database servers. Op een machine die Red Hat draait zie je doorgaans ook maar een product draaien omdat het vooral servers zijn. Red Hat zie je nauwelijks bij consumenten, CentOS daarentegen wel iets meer.
Ik denk dat Red Hat, zeker met de stack aan producten die ze bieden deze inschatting heel goed kan maken, m.i. beter dan andere Linux distributies.
Ik ben zelf ook Red Hat beheerder, ik ken het OS dus wel. ;)

Ik moet nog de nieuwe patches eens in een testomgeving neerzetten om wat databases te benchmarken met wat load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
Prachtig. Artikel uit 1995, waarin wordt verwezen naar een ander paper uit 1992: “Prefetching may fetch otherwise inaccesible instructions in Virtual 8086 mode.”

(h/t catsay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:57
is het zo dat coffeelake gerushed is als antwoord op zen en dat ze daarom nu voor tpd van de baseclock uitgaan? ze hadden ook kunnen kiezen voor een lagere baseclock maar dan waren de zen cpus natuurlijk sneller, vies spelletje van intel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Intel's TDP is meer een grove verzamelcategorie voor een groep chips dan een specifieke meetwaarde voor 1 specifieke chip, het is vrij zinloos om hier gedetailleerde discussies over te voeren.

Voorbeeld: het is voor denk ik iedereen wel duidelijk dat een Core i3-6100 (dual core Skylake op 3.7 GHz met HD530 GPU en hyperthreading) op full load een pak meer gaat verbruiken als een Celeron G3900 (dual core Skylake op 2.8 GHz met HD510 en uitgeschakelde hyperthreading), maar toch hebben ze allebei een 51W TDP sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vlizzjeffrey schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 04:01:
is het zo dat coffeelake gerushed is als antwoord op zen en dat ze daarom nu voor tpd van de baseclock uitgaan? ze hadden ook kunnen kiezen voor een lagere baseclock maar dan waren de zen cpus natuurlijk sneller, vies spelletje van intel weer.
Nee zo krijg je de maximale prestaties uit een bepaald max verbruik en temperatuur. Dat is normaal voor een moderne CPU. Vroeger hadden we dat niet en werd het maximale verbruik ook niet zo bewerkt. Hierdoor kon je minder prestaties halen zonder over een bepaald verbruik te gaan.

Ook videokaarten worden tegenwoordig erg beperkt in het maximale verbruik. En daar moet je echt blij mee zijn anders gingen videokaarten als een GTX 1080 Ti en Vega 64 over de 400W heen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat voor een CPU toch wel iets anders liggen, zeker in die zone van frequentie en vermogen. Nu is het begrensd op 65W, voor een desktop had je toch ook kunnen kiezen om het tot laag in de 4 GHz. te laten boosten en een hoger vermogen voor lief te nemen. 65W vs. 100W, het verschil is nogal klein in vergelijking met het vermogen van een kaart zoals de 1080 Ti of de Vega56. Hoe dan ook communiceerde Intel hier niet helder over, bij vorige generaties mocht je een klokfrequentie verwachten die dichter bij boost ligt bij een aanhoudende load, als de boost niet werd gehaald. Nu mag je bij een aanhoudende load de base of dichter bij de base verwachten, in ieder geval bij OEM-bakjes. Intel had duidelijk kunnen uitleggen dat de doorsnee hexacore CL bij 3,2 GHz 65W nodig heeft of iets vergelijkbaars. Sowieso had Intel ook de gebruikers de optie kunnen geven om dit tot op zekere hoogte in te stellen. Heel dat locken van de klokfrequentie is een gedrocht maar laat het dan de gebruiker instellen t/m de boost die Intel de gebruikers gunt.

Ik vind het niet onterecht om Intel ervan te verdenken dat ze hier niet helder over communiceerden omdat ze betere cijfers wilden laten zien dan wat de R5 1600(X) levert. AMD heeft die 65W duidelijk niet gebaseerd op de base.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/f6f90b7c98aa4d2dbceed2244826758b.png
Hiermee zie je weer eens wat voor een gedrocht die TDP is, de reviewers zouden van Intel en AMD moeten eisen dat ze gewoon het vermogen geven bij een aantal klokfrequenties, dan kan je tenmisnte fatsoenlijk vergelijken.
Andere mogelijke motieven van Intel: OEM's hebben graag 65 W of minder (kosten voor voeding, kast, koeling...) en Intel was niet bereid om een betere stockkoeler te geven.

De reviewers mag je ook rustig verwijten dat zij niet betere duiding hebben gegeven. Het vermogen van KL was bekend, dat CL ongeveer (<5% verschil) hetzelfde vermogen zou hebben per kern bij dezelfde klokfrequentie was ook wel bekend, als ze een beetje hadden gerekend dan hadden ze geweten dat CL een aanzienlijk lagere klokfrequentie zou halen bij 65 W dan KL en dat er dus iets is verzwegen door Intel m.b.t. die TDP aangezien die hetzelfde is gebleven en de klokfrequenties tussen de 8700 en de 7700 te weinig verschillen in relatie tot het verschil in aantal kernen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De prestaties en het verbruik zijn bekend, wat de daar bij behorende klokfrequentie is dan in principe irrelevant. Of het nu een 1GHz quadcore CPU is die 100W verbruikt of een 4GHz quadcore CPU die 100W verbruikt is maakt niet uit. De prestaties blijven hetzelfde ongeacht de achterliggende architectuur.

Het probleem is dat de meeste reviews best wel slecht zijn en dat geeft een scheef beeld. Maar dat is dan weer niet iets wat te maken heeft met de fabrikant van het product.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
dit plaatje is trouwens ook niet echt veelzeggend zonder duiding, wat voor load is dat bijv. Gaming? Cinebench? Prime95? Er zit namelijk nog een verschil tussen verbruik bij een gaming workload of dat je Prime95 met AVX aan het draaien bent ;)

En dat is voor Boostclocks ook van belang, zo kan bijv. bij een "100%" load in een game of in Cinebench de boostclock een stuk hoger zijn dan bij 100% load in Prime95 omdat zowel het verbruik als de temperatuur bij een 100% load in een game een stuk lager kan zijn dan bij 100% load in Cinebench of 100% load in Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:05:
[...]

dit plaatje is trouwens ook niet echt veelzeggend zonder duiding, wat voor load is dat bijv. Gaming? Cinebench? Prime95? Er zit namelijk nog een verschil tussen verbruik bij een gaming workload of dat je Prime95 met AVX aan het draaien bent ;)

En dat is voor Boostclocks ook van belang, zo kan bijv. bij een "100%" load in een game of in Cinebench de boostclock een stuk hoger zijn dan bij 100% load in Prime95 omdat zowel het verbruik als de temperatuur bij een 100% load in een game een stuk lager kan zijn dan bij 100% load in Cinebench of 100% load in Prime95.
En daarmee kom je dus weer bij misleiding...
Intel adverteert boostclocks en houdt bewust de details vaag. Weinig mensen die werkelijk de documentatie van hun processor op gaan zoeken. Nee, de meeste zullen denken dat je die boostclock wel kan halen.

Elke goede reviewer had zich ook meteen moeten afvragen hoe een 8400 of 8700 met een TDP van 65W, de geadverteerde boostclocks kon halen, zeker met verschillende workloads. Ik ben er geen eentje tegengekomen die deze vraag stelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:17:
[...]

Intel adverteert boostclocks en houdt bewust de details vaag. Weinig mensen die werkelijk de documentatie van hun processor op gaan zoeken. Nee, de meeste zullen denken dat je die boostclock wel kan halen.

Elke goede reviewer had zich ook meteen moeten afvragen hoe een 8400 of 8700 met een TDP van 65W, de geadverteerde boostclocks kon halen, zeker met verschillende workloads. Ik ben er geen eentje tegengekomen die deze vraag stelde...
Volgens mij adverteren Intel en AMD zo'n beetje hetzelfde als ik de website van beiden bekijk (Intel ARK en bij AMD de specifications pagina hier https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-1700x), een single core boost (uit mijn hoofd 1-2 cores voor AMD) en een baseclock.

Die single core boost is geen issue, want die blijft altijd binnen TDP voor zowel de 65W als de 95W Sku's, de base clock is ook geen issue. Meer adverteren ze beide niet, dat je de tussenliggende bins ziet opduiken in reviews of andere tech kanalen betekent natuurlijk niet dat deze geadverteerd dan wel gegarandeerd worden, ook toen Intel deze tussenliggende bins nog wel publiceerde werden deze namelijk ook niet gegarandeerd, maar altijd voorzien van dezelfde kanttekening als nu ook het geval is. Dat het afhangt van de workload, het daarbij samenhangende verbruik en eventuele thermals of deze gehaald kunnen worden. Het wel publiceren van die bins was natuurlijk een handige leidraad, dat ben ik zeker eens met de community, maar garanties heb je er voor zover ik weet nooit aan kunnen ontlenen.

Dan kun je zeggen dat ze beide "misleidend" bezig zijn, maar ik zie het niet echt. Beide zijn er vrij duidelijk in hoe hun turbo boosts werken en dat deze dynamisch zijn. Dat mensen dan conclusies gaan verbinden aan mogelijk slechte of onvolledige reviews is begrijpelijk, maar geen misleiding vanuit de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Nogmaals dat doen ze niet, ze noemen nog maar twee waardes omdat de rest afhankelijk is van de omstandigheden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:33:
De prestaties en het verbruik zijn bekend, wat de daar bij behorende klokfrequentie is dan in principe irrelevant. Of het nu een 1GHz quadcore CPU is die 100W verbruikt of een 4GHz quadcore CPU die 100W verbruikt is maakt niet uit. De prestaties blijven hetzelfde ongeacht de achterliggende architectuur.
Ik plaats een kanttekening bij het bekend zijn van de prestaties omdat je niet weet welke klokfrequentie de CPU kan vasthouden, dat geldt uiteraard zowel voor Intel als voor AMD (welk vermogen de CPU heeft bij welke klokfrequenties hebben de consumenten en reviewers zelf moeten uitzoeken). Waar sommige mensen zich nu aan 'ergeren' bij Intel is dat Intel daarmee is gaan schuiven tussen KL en CL: 50% meer kernen maar de base is slechts 0,4 GHz (iets meer dan 10%) omlaag gegaan en de boost is zelfs verhoogd als je de 7700 en de 8700 vergelijkt. Dit terwijl het verschil in vermogen <5% bedraagt per kern bij dezelfde klokfrequentie. Dan weet je dat het vermogen van 65W bij KL voor een aanzienlijk hogere klokfrequentie dan de base (3,6 GHz) werd gehaald als bij de 8700 65W in het slechtste geval wordt gehaald bij de base (3,2 GHz). Consistentie bij je eigen systeem (bepaling TDP) zou prettig zijn, ook al kan elk weldenkend mens zelf beredeneren dat het vermogen van de TDP bij CL wordt gehaald bij een klokfrequentie die veel dichter bij de base ligt dan dat voor KL het geval was.
Het probleem is dat de meeste reviews best wel slecht zijn en dat geeft een scheef beeld. Maar dat is dan weer niet iets wat te maken heeft met de fabrikant van het product.
Dat ben ik volstrekt met je eens.
Dennism schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:05:
[...]

Dat is waar, het geeft vooral aan hoe het vermogen schaalt met de klokfrequentie. Het is best mogelijk dat bij een slecht exemplaar van de CPU slechts de base wordt gehaald met de 65 W. Bij AMD is dat gelukkig niet zo relevant omdat je zelf de klokfrequentie kan instellen. Hiermee komen we uit wat wat Mask aanhaalt, dat de reviewers hun werk slecht doen. Reviewers zouden voor diverse loads bij alle CPU's het vermogen moeten meten bij diverse klokfrequenties. Dit is belangrijker bij Intel dan bij AMD aangezien Intel de CPU's lockt. Bij AMD stijgen de stroomkosten, niet echt een probleem, bij Intel kan je de pech hebben dat de OEM of het moederbord niet meer toestaat terwijl het wel geleverd zou kunnen worden.
Ik negeerde de eerste week alle reviews omdat ik op voorhand weinig vertrouwen had en we toch wel ongeveer wisten wat het zou presteren, geef en neem een paar %. Helaas bleek dat niet onterecht te zijn. De vraag is dan nog in welke mate dat komt doordat het die reviewers aan kwaliteiten ontbreekt (de reviews bij Ryzen wijzen erop dat dat sowieso een probleem is, ze begrepen niet dat je niet mag concluderen dat de klokfrequentie van de RAM er weinig toe doet omdat dat bij Intel het geval was 8)7) of doordat ze een bepaalde bias hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:03:
en de boost is zelfs verhoogd als je de 7700 en de 8700 vergelijkt.
Dat de geadverteerde boost verhoogt is zegt niet zoveel, die is single core en zal dus ten allen tijden makkelijk binnen TDP blijven. Zo vreemd is die verhoging dus niet, en een 50% verhoging van het aantal cores maakt natuurlijk voor het verbruik bij een single core boost niet veel uit.
Hiermee komen we uit wat wat Mask aanhaalt, dat de reviewers hun werk slecht doen. Reviewers zouden voor diverse loads bij alle CPU's het vermogen moeten meten bij diverse klokfrequenties.
Dat veel reviews niet top zijn hebben we natuurlijk al vaker geconstateerd, maar je kan natuurlijk van reviewers ook niet alles verwachten. Als ze alles tot in den treuren moeten gaan testen zal dat denk ik de review kwaliteit ook niet veel verbeteren omdat het gewoon veel tijd kost en eigenlijk alleen wat zegt over die exacte workload die je op dat moment test. Potentiële klanten zullen zichzelf imho ook gewoon moeten voorlichten via andere bronnen als ze echt van alle details op de hoogte willen zijn. Je kan gewoon naar mijn mening niet alles testen, zeker ook omdat dezelfde CPU in andere hardware anders kan presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Dat de geadverteerde boost verhoogt is zegt niet zoveel, die is single core en zal dus ten allen tijden makkelijk binnen TDP blijven.
Dat is duidelijk, ik val over het niet evenredig verlagen van de base. 50% meer kernen en toch slechts 0.4/3,5 lagere boost, dat hoort niet met bijna dezelfde node en dezelfde architectuur. Intel probeerde het beeld te laten ontstaan dat het beter zou presteren dan dat het geval is, het is geen toeval dat ze net schuiven met die base/TDP op het moment dat hun CPU <<5% vooruitgang heeft gemaakt. Bij Cinebench werd hooguit 1% verschil gevonden bij dezelfde klokfrequentie. Het grootste verschil: prijsverlaging voor alle segmenten en minder gore troep onder de IHS, dat is overwegend Coffee Lake t.o.v. Kaby Lake.
Dat veel reviews niet top zijn hebben we natuurlijk al vaker geconstateerd, maar je kan natuurlijk van reviewers ook niet alles verwachten. Als ze alles tot in den treuren moeten gaan testen zal dat denk ik de review kwaliteit ook niet veel verbeteren omdat het gewoon veel tijd kost en eigenlijk alleen wat zegt over die exacte workload die je op dat moment test.
Heel erg veel werk is het toch ook weer niet om voor elk soort CPU dat 1 keer te testen. Ze hoeven dat uiteraard niet voor alle modellen doen, wel voor elke generatie 1 CPU. Als je de 8700k goed hebt getest dan weet je ook wel redelijk goed hoe het zit met de 8700, 8600k, 8600, 8400 en zelfs de octacore (8800) en de quadcores. Dat schaalt evenredig met het aantal kernen met enkel een klein verschil door HT en binning.
Neem 1 spel wat een zeer hoge CPU-load geeft (BF1 op een drukke server?) en 2 synthetische test en test het voor pak hem beet 6 goed verdeelde klokfrequenties: 3,2 GH, 3,6 GHz, 4,0 GHz, 4,4 GHz, 4,8 GHz en 5,2. Je weet dan prima hoe de vork in de steel zit. Verder vind ik dat je het rustig een aanfluiting mag noemen dat de reviewers er niet op hebben gewezen dat die base wel heel erg weinig wijzigde bij een 50% toename van de kernen (65 W bij zowel de quadcore KL als de hexacore CL) en nagenoeg dezelfde node.
Ik haalde het net al aan, bij Ryzen zakten ze gigantisch door de mand. Iedereen die een basiscursus computerarchitectuur heeft gehad zou moeten begrijpen dat je niet mag aannemen dat de RAM-klokfrequentie onbelangrijk is voor architectuur B omdat dat voor architectuur A geldt. Zelfs ik wist dat op dat moment al, toch weigerden de meeste reviewers om het te testen tot het moment dat ze bestookt werden met boze reacties van lezers en kijkers die hadden opgevangen van gewone mensen die het testten dat de RAM-klokfrequentie enorm belangrijk is voor Ryzen. Dat is amateurwerk, ik kan echt niet anders concluderen.
Ik denk dat een deel van het probleem is dat de meeste reviewers geen goede technische achtergrond hebben maar dat is niet de enige reden, de baas van PCPerspective heeft wel computerwetenschappen gestudeerd en hij beweerde ook dat de klokfrequentie van de RAM er niet toe doet. Het heeft blijkbaar ook te maken met dat mensen gemakklijk zichzelf voor de gek houden op basis van een verwachtingspatroon nadat Intel 5-10 jaar lang een monopolie heeft gehad.
Een ander voorbeeld is dat niemand van die reviewers begreep dat het ook wel eens verschil zou kunnen maken of dat je Nvidia-kaarten of AMD-kaarten gebruikt wanneer je Ryzen met Intel vergelijkt. Dat zou je toch echt als reviewers zelf kunnen bedenken.

Bij de grafische kaarten op zichzelf ging het ook verkeerd. Hoe lang duurde het wel niet voordat de reviewers eens DX12 en Vulkan goed gingen testen? Hoe lang duurde het voordat een van hen ging experimenteren met ondervolten? Tom's Hardware deed het maar bij de Youtube-reviewers, niemand tot een paar maanden geleden.
Ja, de klant zelf heeft de grootste verantwoordelijkheid maar je mag gewoon beter verwachten van mensen die linksom of rechtsom betaald worden om te reviewen. Je kan niet alles testen maar je kan het zeker veel grondiger en vooral wetenschappelijker aanpakken dan dat ze nu doen. Het is geen abstracte wiskunde of M-theorie wat we van hen vragen, we vragen slechts voldoende simpele vergelijkende testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Dat is duidelijk, ik val over het niet evenredig verlagen van de base. 50% meer kernen en toch slechts 0.4/3,5 lagere boost, dat hoort niet met bijna dezelfde node en dezelfde architectuur. Intel probeerde het beeld te laten ontstaan dat het beter zou presteren dan dat het geval is, het is geen toeval dat ze net schuiven met die base/TDP op het moment dat hun CPU <<5% vooruitgang heeft gemaakt. Bij Cinebench werd hooguit 1% verschil gevonden bij dezelfde klokfrequentie. Het grootste verschil: prijsverlaging voor alle segmenten en minder gore troep onder de IHS, dat is overwegend Coffee Lake t.o.v. Kaby Lake.
Ik denk dat je dit argument trouwens beter de andere kant op kan maken. Al is het natuurlijk maar 1 geteste Sku in 1 OEM machine. Maar het lijkt er eerder op dat bijv. Kaby Lake op bepaalde Sku's eigenlijk een te lage baseclock heeft gehad in plaats van dat bijv de Coffee Lake 8700 een te hoge baseclock heeft daar bij KL er eigenlijk altijd een bepaalde headroom was en het bij Coffee Lake in ieder geval bij deze Sku redelijk lijkt te kloppen met Intels eigen definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Intel niet langer de grootste in halfgeleider land:

Samsung topples Intel as semiconductor top dog, but lead 'literally built on sand'

Voor het eerst sinds 1992. Wow.

Intel bestaat bij de gratie van z'n fabs. Alles staat in het teken om die te "voeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 01:39:
Intel niet langer de grootste in halfgeleider land:

Samsung topples Intel as semiconductor top dog, but lead 'literally built on sand'

Voor het eerst sinds 1992. Wow.

Intel bestaat bij de gratie van z'n fabs. Alles staat in het teken om die te "voeren".
Daarnaast lijken GF, IBM en Samsung een soort van blok te vormen; GF wat de 14 nm. node van Samsung mag gebruiken en GF wat van IBM de basis heeft gekocht voor hun 7 nm. node. Ondertussen lijkt die GF 7 nm. node het goed te doen terwijl Intel lijkt te worstelen met hun 10 nm. node, ook volgens hun eigen zeggen, de eerste generatie 10 nm. zou minder goed presteren dan hun huidige sterk geoptimaliseerde 14 nm. node. Laten we veronderstellen dat Intel alsnog snel veel vooruitgang maakt met nun 10 nm. node en dat die gelijk uitkomt met en hetzelfde presteert als de GF 7 nm. node, dan wordt het een kwestie welk bedrijf de betere CPU-architectuur heeft. AMD kwam net met een nieuwe architectuur die volledig is aangepast aan de vereisten van deze tijd: modulair, schaalbaar, laag vermogen, enorm goede power-gating, zeer goede SMT, veel cache. Intel gebruikt nog steeds een architectuur die eind jaren 0 in gebruik werd genomen. Het is sterk verfijnd maar daar zit ook een probleem, het kan schijnbaar niet verder worden verfijnd. Ondertussen kan AMD waarschijnlijk nog van alles optimaliseren. Intel zal nog eventjes de dominante marktpositie vasthouden, zelfs als Zen2 op alle punten beter blijkt te zijn. Intel kan nog even parasiteren op hun branding maar hoe lang houdt dat stand? Uiteindelijk zal ook Intel een multi-die CPU moeten maken (yields, kosten, vermogen, trend naar meer kernen) en hoe later Intel daarmee start hoe meer achterstand ze moeten inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:21:
[...]

Ik denk dat je dit argument trouwens beter de andere kant op kan maken. Al is het natuurlijk maar 1 geteste Sku in 1 OEM machine. Maar het lijkt er eerder op dat bijv. Kaby Lake op bepaalde Sku's eigenlijk een te lage baseclock heeft gehad in plaats van dat bijv de Coffee Lake 8700 een te hoge baseclock heeft daar bij KL er eigenlijk altijd een bepaalde headroom was en het bij Coffee Lake in ieder geval bij deze Sku redelijk lijkt te kloppen met Intels eigen definitie.
Mogelijk, hoe dan ook ontbreekt het blijkbaar aan interne consistentie, dat is best wel slecht voor 'officiële' specificaties die je als bedrijf geeft. Nu stel ik niet dat het gemakkelijk is om dat perfect op te zetten (welke load kies je?) maar het moet toch wel met aanzienlijk minder variatie kunnen dan dat Intel nu doet. Als je in ieder geval dezelfde load aanhoudt (een goede CPU torture test die perfect schaalt met de klokfrequentie en het aantal kernen) dan zou het behoorlijk consistent moeten zijn voor een groot aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
EaS schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 01:39:
Maar hoe wordt Intel dan benadeeld? Intel bakt voornamelijk voor zichzelf in hun fabs. Zolang ze voldoende hebben aan hun eigen productiecapaciteiten is er toch geen noodzaak tot uitbreiding? Nutteloze fabs bijbouwen is een dure onderneming.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:40:
Het is sterk verfijnd maar daar zit ook een probleem, het kan schijnbaar niet verder worden verfijnd. Ondertussen kan AMD waarschijnlijk nog van alles optimaliseren. Intel zal nog eventjes de dominante marktpositie vasthouden, zelfs als Zen2 op alle punten beter blijkt te zijn. Intel kan nog even parasiteren op hun branding maar hoe lang houdt dat stand?
Intel maakt al sinds jaar en dag monolithische chips en schijnt daar best bedreven in te zijn. Helaas worden er nooit yield getallen vrijgegeven, maar hun yields schijnen vrij goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:22:
Intel maakt al sinds jaar en dag monolithische chips en schijnt daar best bedreven in te zijn. Helaas worden er nooit yield getallen vrijgegeven, maar hun yields schijnen vrij goed te zijn.
Het maakt weinig uit hoe hoog hun yields precies zij, het is gegarandeerd fors lager dan wat je haalt met multi-die CPU's. Ook zullen ze gegarandeerd een hoger vermogen houden op een vegelijkbare node. Intel heeft simpelweg geen andere keuze dan over te stappen op een multi-die CPU, in ieder geval voor het grootste deel van de markt. Je kan eventueel voor een luxesegment nog multidie vasthouden als de gebruikers bereid zijn om daar fors extra voor te betalen en het hen niet interesseert dat het vermogen aanzienlijk hoger is maar voor het grootste deel van de markt is het niet mogelijk.
Intel parasiteert nu op het feit dat ze een kleinere node hebben en dat ze meer naamsbekendheid hebben. Het voordeel van de node lijkt Intel volgend jaar al kwijt te zijn. Het duurt minstens een paar jaar voordat Intel die omschakeling kan maken tenzij zij ook een paar jaar geleden al gepland hadden om uiteindelijk die overgang te maken. Hoe later ze instappen hoe groter de achterstand op AMD en GF zal zijn die inmiddels aardig wat ervaring hebben opgebouwd met dit proces. Kortom, goede kansen voor AMD om verder in te kopen in de komende paar jaar, ik durf behoorlijk veel in te zetten op dat AMD volgende jaar het marktaandeel (CPU) verder vergroot t.o.v. januari 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
Misschien niet de juiste plek, maar ik ben wil nieuwe PC kopen met coffee lake. Alleen begreep ik dat er nog een "nieuwe" 300 series chipset zou komen met usb 3.1 ingebouwd klopt dat ? Of is de Z390 nog de enige die komt (buget chipsets niet mee gerekend). Google word ik nog niet echt wijzer behalve dat Q1 verschillende nieuwe cpu's uitkomen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Cyrus The Virus schreef op maandag 22 januari 2018 @ 06:44:
Misschien niet de juiste plek, maar ik ben wil nieuwe PC kopen met coffee lake. Alleen begreep ik dat er nog een "nieuwe" 300 series chipset zou komen met usb 3.1 ingebouwd klopt dat ? Of is de Z390 nog de enige die komt (buget chipsets niet mee gerekend). Google word ik nog niet echt wijzer behalve dat Q1 verschillende nieuwe cpu's uitkomen.
Z390 zal de highend chipset zijn die nog komt, de andere chipsets zullen de meer budget H en B reeks betreffen en ik verwacht de zakelijke Q reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
https://be.hardware.info/...oor-q4-2018-gepland-staat

Deze had ik nog gevonden week 7 18 intel 300 series chipset is dat dan alleen de budget H en B series ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foppe-jan
Linus vertrouwt Intels bedoelingen niet, en stelt publiek de vraag waarom Intel code op een bepaalde manier heeft geschreven, deels opt-in terwijl het op zijn best opt-out zou moeten zijn, deels ogenschijnlijk niet geschreven om de momenteel bekende gaten te dichten:
The patches do things like add the garbage MSR writes to the kernel entry/exit points. That's insane. That says "we're trying to protect the kernel". We already have retpoline there, with less overhead.

So somebody isn't telling the truth here. Somebody is pushing complete garbage for unclear reasons. Sorry for having to point that out.

If this was about flushing the BTB at actual context switches between different users, I'd believe you. But that's not at all what the patches do.

As it is, the patches are COMPLETE AND UTTER GARBAGE.

They do literally insane things. They do things that do not make sense. That makes all your arguments questionable and suspicious. The patches do things that are not sane.

WHAT THE F*CK IS GOING ON?

And that's actually ignoring the much _worse_ issue, namely that the whole hardware interface is literally mis-designed by morons.

It's mis-designed for two major reasons:

- the "the interface implies Intel will never fix it" reason.

See the difference between IBRS_ALL and RDCL_NO. One implies Intel will fix something. The other does not.

Do you really think that is acceptable?

- the "there is no performance indicator".

The whole point of having cpuid and flags from the microarchitecture is that we can use those to make decisions.

But since we already know that the IBRS overhead is <i>huge</i> on existing hardware, all those hardware capability bits are just complete and utter garbage. Nobody sane will use them, since the cost is too damn high. So you end up having to look at "which CPU stepping is this" anyway.
De engineer van Intel op wie hij reageert, reageert daar op een heel curieuze manier op:
I think we could probably live without the IBRS frobbing in our own syscall/interrupt paths, as long as we're prepared to live with the very hypothetical holes that still exist on Skylake.
Hoezo specifiek SkyLake, en wat is er precies 'very hypothetical' aan een gat dat specifiek SkyLake zou treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

foppe-jan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:26:
Linus vertrouwt Intels bedoelingen niet, en stelt publiek de vraag waarom Intel code op een bepaalde manier heeft geschreven, deels opt-in terwijl het op zijn best opt-out zou moeten zijn, deels ogenschijnlijk niet geschreven om de momenteel bekende gaten te dichten:

[...]

De engineer van Intel op wie hij reageert, reageert daar op een heel curieuze manier op:

[...]

Hoezo specifiek SkyLake, en wat is er precies 'very hypothetical' aan een gat dat specifiek SkyLake zou treffen?
Eh, is dit ergens ook vertaalt in iets begrijpelijks voor de wat minder ingewijden onder ons? Ik snap niet zo veel van wat ie zegt...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Eh, is dit ergens ook vertaalt in iets begrijpelijks voor de wat minder ingewijden onder ons? Ik snap niet zo veel van wat ie zegt...
Op r/AMD een beetje. Komt er ongeveer op neer dat Intel haar spectre fix bestaat uit een opt in die door andere software geïmplementeerd moet worden. Linus vermoedt dat dit te maken heeft met prestatieverlies die een absolute fix met zich mee zou brengen. Vanwege het verlies in prestaties zou Intel volgens Linus die fix niet goed implementeren omdat Intel er dan slecht vanaf komt in benchmarks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ah, de eeuwige oude discussie tussen software en hardware engineers :) "patch it in hardware" "no you patch it in software", etc.

Uiteindelijk maakt het niks uit, het gaat allemaal om relatieve performance tov de concurrentie. Waar de fix ook plaatsvindt, als de Intel+Linux fix sneller is dan de Intel+Windows fix, de POWER+Linux fix of de AMD+Linux fix, dan is dat alsnog de winnaar. Intel is geen vijand, het is de grootste Linux contributeur en hun business is meer en meer afhankelijk van goede performance onder Linux (tov ARM vooral), het heeft nul strategische waarde om suboptimale patching door te voeren, ook al zullen de software devs altijd klagen dat zij het vuile werk moeten opknappen.

Nu is de vraag: na alle patches voor ARM, AMD en Intel cpu's op zowel Linux, Windows en OS X, waar staan we nu qua performance?

Overigens ook interessant om te lezen: de impact van Spectre en Meltdown op IBM's POWER chips, en Oracle's SPARC gebakjes.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 22-01-2018 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Het betreft trouwens een ex-intel engineer die jarenlang aan de linux kernel heeft gewerkt vanuit Intel, hij is nu echter al enige tijd in dienst van Amazon.

Verder gaat dat volgens mij over de implementatie van retpoline v.s. de Intel fix. Schijnbaar is Skylake (en hoger) na toepassing van Retpoline (https://support.google.com/faqs/answer/7625886 een fix van Google voor spectre V2 met schijnbaar een zeer lage performance impact) hypothetisch mogelijk nog steeds kwetsbaar, iets wat de IBRS patch van Intel voorkomt, echter die patch komt met een hogere performance impact dan googles retpoline oplossing en schijnt een stuk minder elegant te zijn om het maar even netter dan linus uit te drukken.

[ Voor 40% gewijzigd door Dennism op 22-01-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mooi stukje geschiedenis over Intel en de afkomst van de 8008

https://web.archive.org/w...leBasic&articleId=9111341

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:12:
[...]

Het betreft trouwens een ex-intel engineer die jarenlang aan de linux kernel heeft gewerkt vanuit Intel, hij is nu echter al enige tijd in dienst van Amazon.

Verder gaat dat volgens mij over de implementatie van retpoline v.s. de Intel fix. Schijnbaar is Skylake (en hoger) na toepassing van Retpoline (https://support.google.com/faqs/answer/7625886 een fix van Google voor spectre V2 met schijnbaar een zeer lage performance impact) hypothetisch mogelijk nog steeds kwetsbaar, iets wat de IBRS patch van Intel voorkomt, echter die patch komt met een hogere performance impact dan googles retpoline oplossing en schijnt een stuk minder elegant te zijn om het maar even netter dan linus uit te drukken.
Blijkbaar:
On Skylake+ the problem is slightly different, and an *underflow* of the RSB may cause errant branch predictions to occur. So there it's not so much overwrite, as *filling* the RSB to attempt to prevent it getting empty. This is only a partial solution for Skylake+ since there are many other conditions which may result in the RSB becoming empty. The full solution on Skylake+ is to use IBRS, which will prevent the problem even when the RSB becomes empty. With IBRS, the RSB-stuffing will not be required on context switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Deze afbeelding kwam ik nog tegen geen idee of die nog correct is:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/UA65lFIZhgY71mFv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Op r/AMD een beetje. Komt er ongeveer op neer dat Intel haar spectre fix bestaat uit een opt in die door andere software geïmplementeerd moet worden. Linus vermoedt dat dit te maken heeft met prestatieverlies die een absolute fix met zich mee zou brengen. Vanwege het verlies in prestaties zou Intel volgens Linus die fix niet goed implementeren omdat Intel er dan slecht vanaf komt in benchmarks. :)
Niet slim van Intel als je het mij vraagt.
Als ze zoiets compleet kunnen fixen en dat niet doen omdat er dan prestatie verlies optreed, en dan maar 'half' te werk gaan. Ook daar komen ze op ten duur achter lijkt me. zo maken ze steeds meer problemen voor hun zelf.
Pagina: 1 ... 33 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.