Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mijn info bij 4 Nederlandse distributeurs heb ik tot nu toe 16 oktober gezien dat het in duitsland binnenkomt en dan de 19e in Nederland. Nu schijnt er nog een extra batch onderweg te zijn die dan weer op de 23e in NL is.

Zover ik het nu kan beoordelen zijn er eigenlijk maar een handvol geleverd via een paar grote duitse handelaren. De 8400 is wel redelijk goed verkrijgbaar, je kan ook die nemen en dan later upgraden naar een hoger model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tsja, zou mooi zijn als de 8700k de 19e verkrijgbaar is, maar zolang het moederbord van mijn keuze (Strix Z370-G) niet beschikbaar is zal ik iig niet bestellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S_Chief schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:08:
Tsja, zou mooi zijn als de 8700k de 19e verkrijgbaar is, maar zolang het moederbord van mijn keuze (Strix Z370-G) niet beschikbaar is zal ik iig niet bestellen. :+
Die staan ook voor de 23e zover ik kan zien. De mini ATX is wel leverbaar al. De F, E en H zie ik wel op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Verwijderd Je bedoelt de mini ITX denk ik? Micro ATX is alleen de Strix Z370-G tot nu toe.

Goed om te weten iig, thx. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt, excuus had verkeerd gekeken. gaat om de Z370-i mini ITX :)
Bij de andere staat wel ook een datum van vandaag, maar dat schuift elke dag een dag op. Kan best zijn dat er dus wel een batch voor de 23e binnenkomt maar ze nog niet weten welke dag precies. Vaak is het verstandig om bij alternate een pre-order te doen op dit gebied, die krijgen het vaak als eerste binnen via hun eigen distributie tak (wave) en dat komt weer uit duitsland waar altijd de 1e voorraad vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik keek net voor de grap bij de QVL van de MSI Z370 Gaming M5... Daar staan alleen maar trage geheugens bij tot maximaal 3000 Mhz. Kan dit kloppen? Er staat geen enkele 3200 Mhz module bij.

Zie https://www.msi.com/Mothe...370-GAMING-M5#support-mem.

Edit: bij de godlike staan wel 3200 modules aangegeven. Bij de Carbon gaat het ook maar tot 3000.

[ Voor 16% gewijzigd door Cobiwan op 08-10-2017 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55
Sj44k13 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 02:57:
Ik keek net voor de grap bij de QVL van de MSI Z370 Gaming M5... Daar staan alleen maar trage geheugens bij tot maximaal 3000 Mhz. Kan dit kloppen? Er staat geen enkele 3200 Mhz module bij.

Edit: bij de godlike staan wel 3200 modules aangegeven. Bij de Carbon gaat het ook maar tot 3000.
Bordjes zijn natuurlijk pas net uit, kan goed zijn dat de lijst nog gaat groeien. Daarnaast zullen (en kunnen) ze natuurlijk niet alles testen en valideren gezien de enorme hoeveelheid geheugenkits. Daarnaast zijn het natuurlijk geen "trage" geheugenkits, alles boven 2667MT/s is officieel niet eens supported en moest als overclock gezien worden waardoor mogelijk valideren ook langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sj44k13 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 02:57:

Tja, dit platform lijkt nog meer "rushed" te zijn dan AM4. Het verschil is dat Coffee Lake botweg een Skylake is met twee extra cores eraan "gelijmd". Om Intel hun technische termen maar aan te houden. :+

De memory controllers zouden dus in principe elk 3200 setje wel moeten kunnen draaien, dus dat zou het probleem niet zijn. Moederborden kunnen een probleem zijn, maar dat zal opgelost worden met bios updates. Uiteraard er van uit gaande dat er geen catastrofale fout in het moederbord, of de CPU zit. Elke CPU lijn heeft wel een hardware bug. De vraag is hoe erg die is. Meestal is het iets klein en specifieks. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:23
ok systeem zit in elkaar de mini itx van asus is zeker een topper.
ik heb de i3 gedelid zit rond de 38/41 c onder het gamen op 4.0 ghz.
er zitten 2 m.2 aansluitingen op onder het bord en boven'.
onder gebruik ik optane memory de eerste keer dat ik dat gebruik werkt erg goed .
boven gaat de m.2 in een heatsink .
voor de i3 gebruik ik een antec 1200 pro voor de koeling de fans draaien onder de 1000 rpm.
erg stil voor dat geld echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasty82
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 23:44
DaniëlWW2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:20:
[...]

Tja, dit platform lijkt nog meer "rushed" te zijn dan AM4. Het verschil is dat Coffee Lake botweg een Skylake is met twee extra cores eraan "gelijmd". Om Intel hun technische termen maar aan te houden. :+

De memory controllers zouden dus in principe elk 3200 setje wel moeten kunnen draaien, dus dat zou het probleem niet zijn. Moederborden kunnen een probleem zijn, maar dat zal opgelost worden met bios updates. Uiteraard er van uit gaande dat er geen catastrofale fout in het moederbord, of de CPU zit. Elke CPU lijn heeft wel een hardware bug. De vraag is hoe erg die is. Meestal is het iets klein en specifieks. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. :)
Coffee Lake & Z370 kan inderdaad rushed zijn, maar memory performance en support is uitstekend.

Ik draai 3625mhz C15, iets wat op het ryzen platform in de verste verte met dit kitje niet lukte.

https://imgur.com/a/pHsyO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

S_Chief schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:08:
Mailtje van Megekko van het weekend over de status van mijn order:

"1x 209544 Asus ROG STRIX Z370-G GAMING (WI-FI AC) In ons magazijn verwacht: 09-10-2017"

Dus neem aan dat de non wifi ac versie dan ook in t magazijn is :) de 8700k helaas nog geen indicatie van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gilan11 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:33:
Op Coolblue staat dat ze deze week binnen komen. Dat is wel in lijn met 10 oktober.

Edit: elke andere webshop heeft 10+ dagen of onbekend staan :(
Op Reddit krijgen nu heel veel mensen bevestiging dat volgende week hun orders verzonden gaan worden. Kennelijk krijgt Amazon een (flinke) partij binnen. Ook andere grote Amerikaanse elektronica zaken lijken volgende week orders te gaan vervullen.
DaniëlWW2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:20:
Tja, terwijl jij de QVL doorzoekt en daarna nog moet mopperen dat het geheugensetje niet kan draaien op de gewenste snelheid. Ondanks dat je elke week wel de nieuwe BIOS update heb gedraaid blijft het een soort fruitautomaat hoe snel je geheugen vandaag is.

Ga je virtualiseren met KVM en kom je een NTP bug tegen. En als je de boel werkend hebt krijg je bij hoge belasting ineens een segfault foutmelding. Ga je daarna maar teleurgesteld wat benchmarks draaien, maar helaas eentje gebruikt de FMA3 instructie set en je Ryzen CPU loopt muurvast.

Het enige "ernstige" probleem nu met de nieuwe Coffee Lake CPU's lijkt hun voorraad te zijn. Al met al valt het dan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 19:08

SG

SG surft naar info hardewaren

CMD-Snake schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:55:

Tja, terwijl jij de QVL doorzoekt en daarna nog moet mopperen dat het geheugensetje niet kan draaien op de gewenste snelheid. Ondanks dat je elke week wel de nieuwe BIOS update heb gedraaid blijft het een soort fruitautomaat hoe snel je geheugen vandaag is.

Ga je virtualiseren met KVM en kom je een NTP bug tegen. En als je de boel werkend hebt krijg je bij hoge belasting ineens een segfault foutmelding. Ga je daarna maar teleurgesteld wat benchmarks draaien, maar helaas eentje gebruikt de FMA3 instructie set en je Ryzen CPU loopt muurvast.

Het enige "ernstige" probleem nu met de nieuwe Coffee Lake CPU's lijkt hun voorraad te zijn. Al met al valt het dan wel mee.
De CPU zijn nieuw dus als er bugs zijn moeten die nog opduiken zoals bij Skylake en C2000
Geheugen reep productie is jaren lang een op iNtel gerichte Q&A feestje en XMP zijn daar ook op gericht.
En recent is men pas bezig met AMD reepjes. En ik draai liever op stock.

Daarnaast als rock solid platform wilt zul je bij iNtel en AMD niet meteen nieuwste pakken maar half jaar wachten . En ja OC is buiten spect en dat geeft aan dat je wel risiko wilt nemen op onstabiliteit.
CPU OC krijg je meer TDP dan je aan performance wint. Voor koeler core en langere levensduur is een undervolt zoals bij Vega ook mogelijkheid.

iNtel heeft voor mij alleen AVX512 & Optane geheugen voordeel. X299 en i7

Mij lijkt Optane veel belangrijker gezien nondestructive schrijf gedrag , kan bij veel vuldig compileren met visual studio wel relevant zijn.

Eind oktober als ik niet omverval van consumenten 900 serie optane SSD prijzen hak ik knoop door

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
CMD-Snake schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:55:

En dan te bedenken dat de enige reden dat "CL" nu en in deze staat (partners met KL voorraden voor het blok zettend) gereleased is, is dat Intel KL liever onverkoopbaar maakt, dan te wachten tot Q1 zoals gepland. Waarom zou dat toch zijn?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:11: waarom zou je beide op 3.7Ghz wllen testen? [
Vooral omdat jij nu 1 CPU die ruim voorbij de powerwall is vergelijkt met 1 CPU die nog voor de powerwall zit. Ja, ook voor de pak hem beet 4,9 GHz stijgt het vermogen al lekker bij Intel maar dat is nog geen keiharde powerwall, die zit nog wat hoger en bereik je niet eens zonder de CPU te delidden.
Daarnaast hangt het van de use case scenario af of dat je überhaupt zo hoog wil klokken. In principe is het irrationeel om Ryzen zo hoog te klokken tenzij er een of andere unieke omstandigheid is (net boven of net onder de 60 FPS en VSync of iets dergelijks). Twee keer zoveel vermogen voor een paar honderd MHz en een paar FPS is niet echt zinvol. Dat geldt wat mij betreft ook voor 5,1 GHz op CL maar bij CL kom je ook nog wel wat hoger als je delidt en een fatsoenlijke thermische oplossing regelt.
Maar goed, als je realistisch wil vergelijken dan zou ik 3,7 GHz voor Ryizen en rond de 4,4, GHz (afhankelijk van aantal kernen wat wordt gebruikt en welke van de twee je gebruikt, de meeste mensen overklokken niet) voor de 8600k/8700k nemen.

Is CL powerefficiënt? Dat ligt er maar net aan met welke CPU en op welke klokfrequentie je vergelijkt. Ik heb niet het artikel gelezen waarnaar jij verwees en ik weet dus niet of dat ze het wel of niet zo hebben uitgevoerd maar als je de powerefficiëntie wil nagaan dan moet je dat professioneel aanpakken en voor een groot aantal CPU's bij diverse klokfrequenties die heel het zinvolle bereik bevatten (bij een laptop anders dan bij een desktop) ze vergelijken. Dan kan je stellen dat CPU X bij klokfrequentie Y powerefficiënt is. Ryzen is zeer powerefficiënt blij lage tot middelhoge klokfrequenties, tussen 3,5 en 3,6 GHz loopt het vermogen al wat sterker op, boven de 3,7-3,8 GHz loopt het nog sterker op en op 4,0-4,2 GHz loop je tegen een muur op (niet powerefficiënt). KL/CL is aanzienlijk minder powerefficiënt bij lage tot middelhoge klokfrequenties maar die powerwall komt veel later, je kan het aanzienlijk hoger klokken en ergens tussen de 4,0 en de 4,2 GHz zal het meer powerefficiënt worden dan Ryzen. Dat is de kern van mijn bezwaar, het is kolder om generiek op te merken dat een CPU powerefficiënt is tenzij het het hoogst kan klokken en het bij elke klokfrequentie die realistisch gezien wordt gebruikt het laagste vermogen heeft, ik zie graag dat mensen met dit soort zaken veel specifieker zijn. AMD koos vermoedelijk noodgedwongen voor een node die voor powerefficiëntie - en niet voor een hogere klokfrequentie - is ontwikkeld aangezien AMD met 1 CPU op alle markten actief moet zijn en een laag vermogen bij lage tot middelhoge klokfrequenties een harde vereiste is voor laptops en servers. Voor nu geeft dat een lichte handicap, in de toekomst gaat het een troef worden aangezien het er dan geen fuck meer toe doet voor de meeste applicaties hoe hoog de maximale klokfrequentie is - binnen het redelijke - en dan het totale vermogen van doorslaggevend belang gaat worden, maar het zal nog minstens een paar jaar duren voordat we op dat punt aanbelanden (denk aan 12/16 kernen voor $270 en Vulkan en DX12 en misschien het wonder dat zelfs Adobe eens leert hoe je multithreadt).

De 8400 vormt de direct concurrent van de 1600, de 1600X en de refresh van deze CPU's. De 8600k en de 8700k vormen de directe concurrent van de 1700(X) en de refresh van deze CPU's. Voor de 1600 en de 1600X zal AMD de prijs moeten verlagen zo gauw CL fatsoenlijk verkrijgbaar gaat zijn, de refresh van de 1600(X) zal iets beter presteren en mag dus in principe iets duurder zijn. De refresh van de 1700(X) zal het in 'single threaded' (nu ja, soms letterlijk :")) spellen nog steeds afleggen tegen de 8600k en de 8700k dus dan hangt het er maar net van af of dat je de f of het aantal kernen belangrijker vindt.
Als Intel verstandig is dan belooft het dat de volgende twee generaties op hetzelfde moederbord optimaal gebruikt kunnen worden, dan neem je in ieder geval dat motief weg om voor Zen te kiezen. ;)
Maar goed, de eerste tegenzet van Intel is eindelijk gedaan, soort van (pas wanneer CL goed verkrijgbaar gaat zijn), binnenkort is AMD weer aan zet en daar winnen wij allemaal mee. *O*
We mogen van geluk spreken dat in een markt met slechts 1 concurrent de beide bedrijven geen enkele behoefte hebben aan samenwerking en niet stiekem een kartel vormen en zodoende kunstmatig de prijs hoog houden. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:22
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:14:
[...]

De 8400 vormt de direct concurrent van de 1600, de 1600X en de refresh van deze CPU's. De 8600k en de 8700k vormen de directe concurrent van de 1700(X) en de refresh van deze CPU's. Voor de 1600 en de 1600X zal AMD de prijs moeten verlagen zo gauw CL fatsoenlijk verkrijgbaar gaat zijn,
De 1600(X) is net zo snel als de 8600k, dus ik vraag me af hoe je erbij komt dat de prijs van de 1600(X) moet verlagen naar de 8400.
Het verschil tussen de 8700k en 8600k is groter dan tussen 1600(X) en 1700(X), dus ik snap ook niet waarom je 8600k/8700k op 1 hoop gooit en 1600 en 1700 niet.

De 8600k is singlethreaded misschien wel goed, maar daar blijft het dan ook bij vergeleken de 'concurrentie'.
En laat ie singlethreaded nou net ook niet veel meer bieden dan de processor die hij opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:49

The Chosen One

Zie signature!

Nu we toch over RAM praten. Moet ik bij de pricewatch gewoon alleen naar de true latency kijken?

Iemand deed me deze link cadeau; http://www.overclockers.c...g-memory-speed-CAS-vs-MHz
Zit beetje te kijken tussen de 3000 en 3600.

@Verwijderd
Ik zie dat niet direct relevant zijn, daar niemand zijn 8700K op 3.7Ghz zal gaan draaien. Dat het voor de 1800X zo'n beetje de sweetspot is duidelijk. Maar voor een 4.9 OC vs een 4.0 OC is het gewoon best knap, zeker daar Intels vorige generatie op 4 cores meer verbruikt op dezelfde snelheid.

Ik denk genoeg mensen. Sommigen willen gewoon de beste CPU en op papier is dat de 8700k.
Andere kopen hem en OC'en pas veel later.
Ik zit nog te twijfelen tussen 8600/8700 maar ik zou ook pas ergens volgend jaar OC aanzetten als ik een beter scherm heb.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Der 8auer heeft ook weer wat interessante info.

Intel lijkt het productie proces met TIM applicatie met Coffee Lake verder verbetert te hebben. Waardoor delidden eigenlijk alleen nog zin heeft wanneer je liquid metal gaat gebruiken. Het verschil met bijv. Thermal Grizzly Kryonaut (een van de best presterende, zo niet de beste thermal paste) zou nog maar zo'n 3-4 graden zijn. Ook Liquid Metal geeft minder verschil dan voorheen, maar daar zou je nog wel zo'n 15c verschil mee kunnen behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:30:

Intel lijkt het productie proces met TIM applicatie met Coffee Lake verder verbetert te hebben. Waardoor delidden eigenlijk alleen nog zin heeft wanneer je liquid metal gaat gebruiken. Het verschil met bijv. Thermal Grizzly Kryonaut (een van de best presterende, zo niet de beste thermal paste) zou nog maar zo'n 3-4 graden zijn. Ook Liquid Metal geeft minder verschil dan voorheen, maar daar zou je nog wel zo'n 15c verschil mee kunnen behalen.
Dus de verbeterde OCbaarheid van KL heeft minder te maken met procesverbeteringen, en meer met het feit dat ze (eindelijk) minder slechte TIM hebben gebruikt. M.a.w., 14nm++++++ is aan het eind van zijn latijn.

[ Voor 7% gewijzigd door foppe-jan op 08-10-2017 14:01 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat was dan ook keihard nodig. Coffee Lake met Kaby Lake TIM was rampzalig geweest qua overclockbaarheid en temperaturen. Twee extra cores aan hitte erbij had bijna geen enkele koeler getrokken, zeker niet als je exemplaar ook nog eens slecht is en toch al veel te heet werd. Het is nog steeds matig, maar niet rampzalig.

Dit roept wel de vraag op of Intel haar opnieuw verbeterde 14mn, wel zoveel verbeterd is. Maximale overclocks zitten nog steeds rond de 5GHz. Qua verbruik lijkt het ook nauwelijks af te wijken. Maar dat is detailwerk. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:18:
[...]

De 1600(X) is net zo snel als de 8600k, dus ik vraag me af hoe je erbij komt dat de prijs van de 1600(X) moet verlagen naar de 8400.
Omdat het niet net zo snel is als de 8600k aangezien de 8600k met ongeveer dezelfde prestaties per MHz (volgens de meeste mensen iets betere prestaties zelfs maar laten we het voor het gemak maar even gelijk stellen) een veel hogere klokfrequentie kan halen op een dusdanige manier dat je het langdurig veilig kan gebruiken. Wat de base en boost zijn zijn van ondergeschikt belang t.o.v. wat elke sample zal halen. We kunnen lang speculeren wat precies die klokfrequentie is maar het moge duidelijk zijn dat dat minstens hoog in de 4 GHz ligt.
Bovendien ligt stock klokfrequentie ook al hoger dan bij Ryzen: 4,1-4,3 GHz vs. 4.0 GHz.
Het verschil tussen de 8700k en 8600k is groter dan tussen 1600(X) en 1700(X)
Gedeactiveerde HT vs. niet gedeactiveerde HT is een groter verschil dan 1/3de van het aantal kernen? Dat vind ik een krasse stelling. Nogmaals, de base en boost doen er echt niet toe, wat je haalt met die samples die je koopt is wat telt. Immers is conservatief overklokken met zo'n CPU enorm simpel, het moederbord biedt daar zelfs prima opties voor aan (niet zo goed als handmatig als je het goed doet maar goed genoeg voor de meeste mensen).
De 8600k is singlethreaded misschien wel goed, maar daar blijft het dan ook bij vergeleken de 'concurrentie'.
Helaas is het anno 2017 nog steeds zeer belangrijk voor gaming wat de singlethread performance is. Is dat aan het veranderen voor nieuwe spellen? Ja, een beetje. Maar slechts dat, een beetje. Zolang DX11 wordt gebruikt of DX12 of Vulkan niet goed wordt gebruikt blijft dit een probleem en de meeste spellen die we spelen hebben genoeg aan 6 van zulke kernen.

Ik zal zelf voor een Ryzen Zen kiezen om bepaalde redenen maar ik ben realistisch, de 8400 zal door veel mensen als equivalent worden gezien aan de 1600X en de 8600k zal door gamers en anderer mensen die meer performance wensen als een gelijkwaardige optie worden gezien voor de 1700: frequenties vs. aantal kernen.

Die hadden we moeten zien aankomen. :)
Je zou je bijna afvragen of dat Intel met opzet een zooitje maakte van die TIM bij KL zodat ze nog iets konden verbeteren voor een serie die 1 jaar later uitkomt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:59:
[...]

Omdat het niet net zo snel is als de 8600k aangezien de 8600k met ongeveer dezelfde prestaties per MHz (volgens de meeste mensen iets betere prestaties zelfs maar laten we het voor het gemak maar even gelijk stellen) een veel hogere klokfrequentie kan halen op een dusdanige manier dat je het langdurig veilig kan gebruiken. Wat de base en boost zijn zijn van ondergeschikt belang t.o.v. wat elke sample zal halen. We kunnen lang speculeren wat precies die klokfrequentie is maar het moge duidelijk zijn dat dat minstens hoog in de 4 GHz ligt.
Bovendien ligt stock klokfrequentie ook al hoger dan bij Ryzen: 4,1-4,3 GHz vs. 4.0 GHz.

[...]

Gedeactiveerde HT vs. niet gedeactiveerde HT is een groter verschil dan 1/3de van het aantal kernen? Dat vind ik een krasse stelling. Nogmaals, de base en boost doen er echt niet toe, wat je haalt met die samples die je koopt is wat telt. Immers is conservatief overklokken met zo'n CPU enorm simpel, het moederbord biedt daar zelfs prima opties voor aan (niet zo goed als handmatig als je het goed doet maar goed genoeg voor de meeste mensen).
Op basis van benchmarks een schatting.
Intel IPC is 5% beter
Intel HT geeft 30% winst
AMD SMT geeft 40% winst
Intel klokt 25% hoger

Met een gelijk aantal cores is de 8700k dus 25% beter dan de 1600(X) en komt 'gelijk' met de 1700(X) (25% meer cores).

De 8600k klokt misschien 25% hoger dan de 1600(X), maar is (door het gebrek aan HT) toch iets langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:14:
[...]

Op basis van benchmarks een schatting.
Intel IPC is 5% beter
Intel HT geeft 30% winst
AMD SMT geeft 40% winst
Intel klokt 25% hoger

Met een gelijk aantal cores is de 8700k dus 25% beter dan de 1600(X) en komt 'gelijk' met de 1700(X) (25% meer cores).

De 8600k klokt misschien 25% hoger dan de 1600(X), maar is (door het gebrek aan HT) toch iets langzamer.
Die rekensom had ik zelf ook gemaakt, met de kanttekening dat die IPC nogal discutabel is maar het verschil niet maakt en dat de klokfrequentie iets meer dan 25% hoger ligt als je bij de beide CPU's alles eruit perst. Het probleem is dat de meeste software waarvoor mensen zo'n CPU kopen nog niet goed multithreaded is. De 1700-1800X hebbern ongeveer dezelfde waarde als de 8600k voor de meeste gebruikers waarbij gamers mogelijk zelfs ene voorkeur hebben voor de 8600k. Ik ben erg benieuwd wat AMD met de 1800X gaat doen, het zou me niet verbazen als ze de prijs van de 1800X verlagen naar hooguit die van de 8700k. Prijsverlagingen gaan er in ieder geval komen bij AMD, of dat dat is zo gauw CL fatsoenlijk leverbaar is of wanneer de refresh van Ryzen uitkomt weet ik niet maar in februari gaan de prijzen van een aantal Ryzen-CPU's fors lager zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:02:
[...]

Dat was dan ook keihard nodig. Coffee Lake met Kaby Lake TIM was rampzalig geweest qua overclockbaarheid en temperaturen. Twee extra cores aan hitte erbij had bijna geen enkele koeler getrokken, zeker niet als je exemplaar ook nog eens slecht is en toch al veel te heet werd. Het is nog steeds matig, maar niet rampzalig.

Dit roept wel de vraag op of Intel haar opnieuw verbeterde 14mn, wel zoveel verbeterd is. Maximale overclocks zitten nog steeds rond de 5GHz. Qua verbruik lijkt het ook nauwelijks af te wijken. Maar dat is detailwerk. :)
Denk eigenlijk wel dat ze best een flink stuk zijn opgeschoten. Immers, dezelfde overclock met 2 extra cores (in dezelfde powerenvelope toch ?) lijkt me goede prestatie niet slecht.

De grote teleurstelling bij CL is voor mij: geen significante architectuurverbeteringen en geen 8 cores.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
De 8 core variant van Coffee Lake komt mogelijk nog, kwam in het zelfde filmpje van Der 8auer voorbij al gerucht bij de uitleg over 18 extra pinnen voor Coffee Lake en is ook al vaker genoemd als gerucht.
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:14:

Als Intel verstandig is dan belooft het dat de volgende twee generaties op hetzelfde moederbord optimaal gebruikt kunnen worden, dan neem je in ieder geval dat motief weg om voor Zen te kiezen. ;)
Ik zou daar eigenlijk niet op rekenen ;) Ik hou er eigenlijk zelf op rekening mee dat het voor Z370 zeer goed mogelijk is dat deze maar 1 generatie mee gaat, behoudens een mogelijke Coffee Lake "refresh" met de 8 core van de geruchten. Tenzij Intel 14 en 10NM generaties op het zelfde platform gaat laten draaien maar daar ben ik zo zeker nog niet van.

Ik blijf me trouwens ook nog steeds het grote nut van upgradepaden afvragen, zakelijke gebruikers upgraden eigenlijk nooit cpu's, "Henk en Ingrid" ook niet, geen enkele Hardware Enthousiast die ik ken ook niet, blijft er naar mijn mening een vrij kleine niche over. Ik zie het meer als een "Nice to have" dan een "Must have" feature.

Zo vraag ik me bijv. echt af hoeveel mensen bij Ryzen zullen upgraden van Zen 1 naar bijv Zen 2 of zelfs Zen 3 en of dat een significant deel van de markt is, zo kan ik me niet voorstellen dat de moederborden voor die generaties geen features gaan hebben waarvan je zegt die zou ik eigenlijk niet willen hebben, ik blijf daardoor bij mijn oude mobo. Terwijl je bij (Budget) mobo's mogelijk weer na moet gaan of bijv. de VRM's wel geschikt zijn voor overclocks met nieuwere generaties cpu's, of er nog wel bios updates gaan komen voor bijv. compatibiliteit met nieuwe memory modules / snelheden en meer van dat soort kleine zaken.

[ Voor 80% gewijzigd door Dennism op 08-10-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
In het algemeen vind ik upgradebaarheid ook overrated maar in dit geval valt er m.i. toch wel wat voor te zeggen om de volgende redenen:
- Zen2 gaat al op een half zo'n kleine node zijn (of iets minder als je start met de refresh), Zen3 weer kleiner. Dat geeft flinke vooruitgang en ik acht de kans groot dat het aantal kernen ook nog wat omhoog gaat, bijv. met een CCX van 6 en dus 12 kernen voor de R7.
- De interfaces zullen niet gek snel verouderen. M.2 en NVMe is prima voor een flink aantal jaren, PCIe 3.0 zal nog een flink aantal jaren (6?) volstaan als je 1 grafische kaart gebruikt, voor USB zou ik zeker niet mijn moederbord upgraden (wie wel met de huidige stand van zaken?). God weet wat ze bedenken in de komende jaren maar ik denk dat je een fatsoenlijke X370 moederbord nog minstens een jaar of 6 kan gebruiken. Haalt het moederbord het einde van het gebruik van Zen3? Wellicht niet maar je kan dan toch de aankoop van een nieuw moederbord met een paar jaar uitstellen. Het is een bonus, geen halszaak.
Inderdaad, dat is een van de redenen dat ik minder snel een B350-moederbord zou kiezen en toch graag een Taichi oppik als de prijs hier eindelijk eens normaal wordt in vergelijking met de USA (percentage verschil Taichi vs. percentage verschil voor bijv. een Asus X370 moederbord).
Anderzijds is B350 natuurlijk wel spotgoedkoop en daar valt ook wat voor te zeggen.
Help!!!! schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:26:
De grote teleurstelling bij CL is voor mij: geen significante architectuurverbeteringen en geen 8 cores.
Waarom? :?
Intel kan er weinig aan doen dat het vastzit op hun tot in de puntjes verfijnde 14 nm. FinFET, zij moesten net als GF, TSMC, Qualcom...wachten totdat ASML goed uit de voeten kan met UEV. ASML verdient alle lof voor de snelheid waarmee ze zijn overgeschakeld maar Intel kan je dit verwijten. Je kan ze fraude, crimineel gedrag, een vergelijkbare ethiek in vergelijking met een Bond-schurk etc. verwijten maar dat niet. :)
Het is bekend dat UEV prima op schema zit en dat we in 2019 de eerste zeer betaalbare consumenten-CPU's kunnen kopen die met dit proces zijn gemaakt.
Ja, CL is gewoon KL met iets betere TIM en iets meer kernen maar je krijgt wel ruim 50% meer CPU voor iets meer geld (10-15%?). In vergerlijking met wat we van Intel gewend zijn valt het best mee.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Lijkt me logisch.

CL heeft ongeveer nul architectuurverbetering. Van een gigant als intel verwacht ik meer.
Daarnaast heeft AMD in de mainstream de nieuwe maatstaf gezet: 6-8 cores.

Nadat Intel deze markt eindeloos heeft uitgemelkt verwacht ik niet een laffe 6 core, hoe goed die ook is.

Daarnaast verwacht ik dat de 8 core in het mainstream segment, de komende jaren, het nieuwe "4 core" zal zijn.

Zou me niks verbazen als met de rumoured Z390 dan eindelijk alsnog een 8 core komt tezamen met PCIe 4.

Lang verhaal kort: Noblesse oblige.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:32:

Waarom? :?
Intel kan er weinig aan doen dat het vastzit op hun tot in de puntjes verfijnde 14 nm. FinFET, zij moesten net als GF, TSMC, Qualcom...wachten totdat ASML goed uit de voeten kan met UEV. ASML verdient alle lof voor de snelheid waarmee ze zijn overgeschakeld maar Intel kan je dit verwijten. Je kan ze fraude, crimineel gedrag, een vergelijkbare ethiek in vergelijking met een Bond-schurk etc. verwijten maar dat niet. :)
Het is bekend dat UEV prima op schema zit en dat we in 2019 de eerste zeer betaalbare consumenten-CPU's
Uhhh wut, not sure if serious, ASML en "lof voor snelheid" en "prima op schema met EUV" in een post, het moet bijna niet gekker worden.

Je weet hopelijk dat ASML inmiddels 10 jaar achterloopt op de geplande introductie van EUV voor massa productie en dat ASML dit gepland had voor 2007.

Enkele quotes:
The deployment of EUVL for volume manufacturing has been delayed for a decade, though the forecasts for deployment had timelines of 2–5 years. Deployment was targeted in 2007 (5 years after the forecast was made in 2002), in 2009 (5 years after the forecast), in 2012–2013 (3–4 years), in 2013–2015 (2–4 years), in 2016–2017 (2–3 years), and in 2018–2020 (2–4 years after the forecasts). However, deployment could be delayed further.
Twenty EUV units were shipped in 2010–2016, short of the number that would be required for volume manufacturing. By comparison, ASML shipped over 60 NXT 193-nm immersion systems in 2016, and forecasts that 48 EUV units will be shipped in 2019. Six NXE:3100 units were shipped in 2010–2011. Eight NXE:3300B units were shipped in 2013Q3–2015Q1, fewer than the forecast 11 units. Two NXE:3350B units were shipped in late 2015, compared to a forecast six units. Four units were shipped in 2016, compared to a forecast six or seven units from the start of the year.

As of 2016, 12 units were forecast to ship in 2017, and 24 units in 2018. However, the shipment forecast for 2017 was halved at the beginning of the year to six or seven units. The NXE:3350B is planned to be discontinued by 2017, to be replaced by the NXE:3400B. At the time of shipping of the first NXE:3400B, eight NXE:3300B and six NXE:3350B systems were up and working in the field.
Ze zijn nu eindelijk redelijk op weg om mogelijk de 2018/2019 targets te halen, maar daar is eigenlijk ook wel alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Help!!!! schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:01:
CL heeft ongeveer nul architectuurverbetering. Van een gigant als intel verwacht ik meer.

Nadat Intel deze markt eindeloos heeft uitgemelkt verwacht ik niet een laffe 6 core, hoe goed die ook is.
Die laffe 6 core heeft voldoende rekenkracht om de R7 alle hoeken van de kamer te laten zien. Voor zowel gaming als productiviteit is de 8700K de huidige topper. Overigens zit er een mainstream 8 core aan te komen, verwachting is de deze Q3 of Q4 van 2018 er zal zijn.

Een grote verbetering was ook niet nodig nu voor Intel. Skylake en Kaby Lake lagen single threaded mijlen voor op Zen. Meer cores toevoegen was voldoende om weer een voorsprong te krijgen.

Het jarenlang voortborduren op de Core architectuur is logisch, een architectuur maken kost bakken aan geld. Elke generatie die je ermee kan maken is weer een gelegenheid om die kosten eruit te halen. Ook AMD zal de komende generaties proberen om Zen maximaal te benutten. Als ze de kans krijgen om zeven generaties op basis van Ryzen te maken zullen ze het doen. Het enige wat dat kan veranderen is als Intel met iets nieuws komt waardoor Zen de nieuwe Bulldozer is geworden.
Daarnaast verwacht ik dat de 8 core in het mainstream segment, de komende jaren, het nieuwe "4 core" zal zijn.
Zo hard zal het nooit gaan, zelfs niet als we naar enkel games kijken. Voor consumenten software is het schalen boven de vier cores geen prioriteit of we nu 8 cores hebben of een miljoen. Ontwikkelaars zullen er altijd op letten dat ze de R3's en i3's van deze wereld niet buiten spel zetten, die hebben ze hard nodig om hun winstdoelen te halen. De nieuwe Call of Duty gaat niet 100 miljoen dollar winst opleveren door zich enkel op high-end te richten.

De "moar coares" is nu een race, uiteindelijk draait het om wie het hoogste getal weet neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:24:
[...]

Die laffe 6 core heeft voldoende rekenkracht om de R7 alle hoeken van de kamer te laten zien.
Wat ik alleen een rare move vind is de introductie van de Z370 chipset op dit moment. Niemand die nu nog, met het volle verstand, een Kaby Lake/Z270 bord gaat aanschaffen als de opvolger qua cpu sneller en goedkoper is en de nieuwe borden vergelijkbaar in prijs zijn.
Maar wat ik helemaal niet kan plaatsen is de aanstaande Z390 chipset, die nodig is voor de 8 core Coffee Lake cpu's. Als je al in de markt bent voor een high power machine dan wacht je toch op die 8 core met de Z390 i.p.v. je geld te stoppen in slechts een 6 core cpu met een bord dat niets aan de vorige chipset toevoegt? In feite draait Intel niet alleen Kaby Lake de nek om maar in feite ook de 6 core Coffee Lake en de Z370 chipset. Mensen op budget gaan blind voor AMD maar gamers zullen gaan wachten op die 8 core CL cpu voorspel ik. Mogelijk gokt Intel erop dat de mensen die voor de kerst meestal dure spullen kopen toch Intel gaan kopen i.p.v. AMD. Ik raad inmiddels iedereen in mijn omgeving aan om vooral tot Q2 2018 te wachten wat de markt gaat brengen als ze nog niet perse hoeven te upgraden. Dan is er de Ryzen refresh en de 8 core Coffee Lake en dan ben ik heel benieuwd wie er aan het kortste eind trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik koop coffee lake omdat ik na 6 jaar met een 2500k wel eens aan een nieuwe PC toe ben. Dan ga ik niet nog eens een half jaar tot een jaar wachten op een 8 core die ik als gamer toch niet nodig ga hebben. Laat al die game developers eerst maar eens 6 cores benutten voordat we verder kijken naar meer cores. Op dit moment doen 4 cores het ook nog uitstekend namelijk.

En als je nu echt per se meer cores nodig hebt dan is er al de i9.

Alleen kaby lake is een beetje onnodig tenzij je toch wat tientjes wilt besparen op zowel moederboard als CPU. Vergeet niet dat er nu alleen nog maar dure CL mobo's zijn. Dus mensen die wel een i5 of i7 willen maar geen high end board nodig hebben kunnen nog prima uit de voeten met Kaby Lake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
regmaster schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:01:

Maar wat ik helemaal niet kan plaatsen is de aanstaande Z390 chipset, die nodig is voor de 8 core Coffee Lake cpu's. Als je al in de markt bent voor een high power machine dan wacht je toch op die 8 core met de Z390
Het is nog helemaal niet zeker dat de Z390 nodig is voor de 8 core, vooralsnog is de Z390 chipset eigenlijk wat de Z370 had moeten zijn, de hoogste Sku qua chipset in deze serie. Echter doordat Intel deze launch naar voren heeft gehaald hadden ze uiteraard een chipset nodig daar de "echte" 300 series chipsets nog niet klaar waren, dat is een minimaal aangepaste Z270 geworden met als naampje Z370. Het is verder vrij aannemelijk dat als er een Coffee Lake 8 core komt zoals de geruchten aangeven deze ook gewoon op Z370 werkt.

Vooralsnog zijn de volgende zaken verschillend tussen Z370 en wat er bekend is over Z390

Programeerbare Quadcore Audio DSP en Soundwire Digital audo interfac voor verbeterde onboard audio
USB 3.1 Gen2 in de chipset
Wireless AC in de chipset
SDXC 3.0 controller
TB 3.0 (Titan Ridge) met Display port 1.4 (Z370 heeft TB 3.0 met Alpine Ridge chipset zonder vermelding van displayport)
Support voor Extra powerstates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Als jullie moeten kiezen tussen een 8350K review met bijv twee GPUs vergeleken met de prestaties op een i7-7700K (eerdere testresultaten), of een i3-8350K vs i5-8600K review met een enkele GPU, wat zou dan de interessantere content / afweging zijn.

Uiteraard wat concreet nut voor game-pc kopers betreft. Op termijn wil ik wel een completer overzicht, maar om nu tig CPU en GPU combies van nul af aan te laten draaien is praktisch niet te doen.. althans niet op korte termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 09-10-2017 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Foritain schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 00:04:
Als jullie moeten kiezen tussen een 8350K review met bijv twee GPUs vergeleken met een last-gen CPU, of een i3-8350K vs i5-8600K review met een enkele GPU, wat zou dan de interessantere content / afweging zijn.

Uiteraard wat concreet nut voor game-pc kopers betreft. Op termijn wil ik wel een completer overzicht, maar om nu tig CPU en GPU combies van nul af aan te laten draaien is praktisch niet te doen.. althans niet op korte termijn.
Ik zou zelf zeggen i3 vs i5 met een GPU. Een i3 met 3 GPU's waaronder een last gen zou mij niet veel zeggen, tenzij je de correcte low / midrange GPU gaat gebruiken voor zo'n test. Bijv een i3-8350K testen met een GTX1080 / Vega 64 en bijv een GTX980 zou ik niet heel interessant vinden, is het echter met een GTX1060 / 580 (zelfs deze zijn misschien momenteel nog te duur voor zo'n build) / 960 mogelijk wel, maar dan vraag ik me weer af of veel Tweakers dat interessant zullen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 09-10-2017 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Ik zou dan denken aan een 1060 en een 1080 (Ti) ofzo op een i3-8350 t.o.v. eerdere prestaties op een 7700K. Of Vega :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilan11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-05 16:51
Als jullie moeten kiezen tussen een 8350K review met bijv twee GPUs vergeleken met de prestaties op een i7-7700K (eerdere testresultaten), of een i3-8350K vs i5-8600K review met een enkele GPU, wat zou dan de interessantere content / afweging zijn.

De i3 vs i5 test lijkt mij interessanter. Een i3 tegenover een oude i7 testen is wat mij betreft minder zinnig omdat niemand met een 7700k naar een i3 zal 'upgraden'. Ook zullen mensen eerder twijfelen tussen de 8350k en de 8600k dan de 8350k en de 7700k (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

GPU ontwikkelingen gaan zo hard dat het alleen nut heeft om de snelste gpu te pakken. Volgend jaar met volta weer 30-35% erbij. GPU's zijn verder redelijk in te schatten ahv bijvoorbeeld TPU reviews. Bij gebrek daar aan val ik terug op passmark score en dan het percentage daarvan berekenen. Bij GPU gaat dat boven verwachting goed (blijft sub optimaal).

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2017 00:42 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
In essentie is de grote vraag voor een i3 natuurlijk 'is dit niet genoeg' (tov een i5/i7). De suggestie dat je dan meteen een Ti kan pakken om die vraag te beantwoorden is wel logisch, als dat goed gaat is daarna een 1060 pakken weinig zinvol :D Als die tijd vrijkomt is een i5 dan vermoedelijk leuke inhoud.

Mbt upgradepath, naar een CL upgraden voor gaming (en enkel gaming) lijkt mij geen relevante vraag, of je moet op een pre-haswell gaan testen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Foritain schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 00:47:
In essentie is de grote vraag voor een i3 natuurlijk 'is dit niet genoeg' (tov een i5/i7). De suggestie dat je dan meteen een Ti kan pakken om die vraag te beantwoorden is wel logisch, als dat goed gaat is daarna een 1060 pakken weinig zinvol :D Als die tijd vrijkomt is een i5 dan vermoedelijk leuke inhoud.

Mbt upgradepath, naar een CL upgraden voor gaming (en enkel gaming) lijkt mij geen relevante vraag, of je moet op een pre-haswell gaan testen ofzo
Verschil in filosofie. Ik ben van mening dat het niet nuttig is om je pc bij aanschaf te balanceren. Er zijn meerdere redenen om een nieuwe pc zo in elkaar te zetten zodat hij gpu limited is.

1) GPU ontwikkeling gaat harder, is makkelijker te verkopen, makkelijker te upgraden en daardoor minder statisch dan je basis platform (chipset, geheugen, cpu, cpu koeler)
2) Een game die gpu limited draait zal stabielere frame times neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan RB6 Siege. Als je cpu daar 100% draait en er wordt een breakable surface gesloopt dan zakt je fps met 20 a 30 in voor een seconde.

Feitelijk gezien heb ik met mijn 2500K / GTX 1070 wat minder baat bij mijn GTX 1070 omdat ik een FPS cap moet gebruiken om het bovenstaande te voorkomen. Wat die game betreft had ik het net zo goed bij een 1060 kunnen houden. Dan had ik wat minder fps gehad en dus wat minder cpu load en dus geen dips. Maar goed die cpu heb ik dan ook al sinds 2010 dus dat kun je hem niet kwalijk nemen. Qua loads is de pc perfect in balans (80-100% cpu en 80-99% gpu) en dan snap je hopelijk het probleem met balanceren.

Even gechargeerd ga je vervolgens concluderen dat een i3 net zo goed werkt met een GT 710 als een i7 met een GT 710. Dat schiet gezien het bovenstaande idee niet echt op. Dat is geen informatie waarop je een cpu kunt kiezen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg die de pc liever balanceren, die vinden het vast zeer interessant dat een gtx 1060 net zo goed met een i3 samenwerkt. Maar daar schuilt dus een andere filosofie achter (1 die tegen je werkt gezien het bovenstaande voorbeeld).

Persoonlijk zie ik dus liever gegeven een GTX 1080 (dan ga ik er vanuit dat dit main stream performance wordt binnen 2-3 jaar) wat je dan hebt aan die 2 extra cores. Hoe dat in elkaar zit voor een 1060, 1050, 480,580 wordt heel snel irrelevant. Terwijl die cpu nog wel 5 jaar mee kan (hopelijk).

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2017 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
regmaster schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:01:
Wat ik alleen een rare move vind is de introductie van de Z370 chipset op dit moment. Niemand die nu nog, met het volle verstand, een Kaby Lake/Z270 bord gaat aanschaffen als de opvolger qua cpu sneller en goedkoper is en de nieuwe borden vergelijkbaar in prijs zijn.
Maar wat ik helemaal niet kan plaatsen is de aanstaande Z390 chipset, die nodig is voor de 8 core Coffee Lake cpu's. Als je al in de markt bent voor een high power machine dan wacht je toch op die 8 core met de Z390 i.p.v. je geld te stoppen in slechts een 6 core cpu met een bord dat niets aan de vorige chipset toevoegt?
Weet je dat je in de Pricewatch nog altijd nieuwe Haswell CPU's kan kopen? Wat hier gebeurt is wat altijd gebeurt als CPU generaties elkaar afwisselen. Je blijft altijd wel met een restantje zitten.

Mogelijk de Z390 alleen kan werken met de acht core modellen. Overigens als je echt heel high-end wil gaan hoef je nu niet te wachten, je kan dan Skylake-X kopen.
Ik zou het interessanter vinden om te kijken naar de Core i3 8100 en de Core i5 8400. Deze CPU's beloven om de nieuwe budget CPU's te worden. Gezien hun prijs en prestaties zullen deze CPU's behoorlijk vaak aanbevolen worden in hardware topics. Zeker als budget moederborden beschikbaar worden.

Je kan ze koppelen met een 1080 Ti om te kijken wat het uiterste is, maar hoe presteren deze kaarten met iets als een 1050 Ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
zou eerder testen tegen de andere SKUs -- of het de meerprijs tov een 8100, of in vgl met wat je bij de 8400 krijgt, een logische aankoop is. OCen is leuk enzo, maar vanwege de meerprijs voor een degelijke koeler, plus vastzitten aan z370, terwijl je (ooit) ook voor een h- of b-type chipset kunt gaan, maakt zeker de 8350 een nogal dubieuze price/perf propositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 19:08

SG

SG surft naar info hardewaren

sdk1985 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:11:
[...]

Verschil in filosofie. Ik ben van mening dat het niet nuttig is om je pc bij aanschaf te balanceren. Er zijn meerdere redenen om een nieuwe pc zo in elkaar te zetten zodat hij gpu limited is.

1) GPU ontwikkeling gaat harder, is makkelijker te verkopen, makkelijker te upgraden en daardoor minder statisch dan je basis platform (chipset, geheugen, cpu, cpu koeler)
2) Een game die gpu limited draait zal stabielere frame times neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan RB6 Siege. Als je cpu daar 100% draait en er wordt een breakable surface gesloopt dan zakt je fps met 20 a 30 in voor een seconde.
Ja ik schuif ook meer budget naar CPU en mobo. En secondair ook memory.
G-kaart is iets dat binnen 2 a 3 jaar mogelijk al geupgrade wordt.
Daarbij kijk ik ook meer naar de verre future waar upgrade path kwa CPU al lang niet meer relevant is en ik dan ook meer cores prefereer en duurzaamheid en stabiliteit.
Feitelijk gezien heb ik met mijn 2500K / GTX 1070 wat minder baat bij mijn GTX 1070 omdat ik een FPS cap moet gebruiken om het bovenstaande te voorkomen. Wat die game betreft had ik het net zo goed bij een 1060 kunnen houden. Dan had ik wat minder fps gehad en dus wat minder cpu load en dus geen dips. Maar goed die cpu heb ik dan ook al sinds 2010 dus dat kun je hem niet kwalijk nemen. Qua loads is de pc perfect in balans (80-100% cpu en 80-99% gpu) en dan snap je hopelijk het probleem met balanceren.
Mijn P2x4-965 begon ik met 5870 dan R9-290 en nu R9-380
Flinke onbalance
i920 GTX285 GTX580 zou daar een 1060 in kunnen prikken
Even gechargeerd ga je vervolgens concluderen dat een i3 net zo goed werkt met een GT 710 als een i7 met een GT 710. Dat schiet gezien het bovenstaande idee niet echt op. Dat is geen informatie waarop je een cpu kunt kiezen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg die de pc liever balanceren, die vinden het vast zeer interessant dat een gtx 1060 net zo goed met een i3 samenwerkt. Maar daar schuilt dus een andere filosofie achter (1 die tegen je werkt gezien het bovenstaande voorbeeld).

Persoonlijk zie ik dus liever gegeven een GTX 1080 (dan ga ik er vanuit dat dit main stream performance wordt binnen 2-3 jaar) wat je dan hebt aan die 2 extra cores. Hoe dat in elkaar zit voor een 1060, 1050, 480,580 wordt heel snel irrelevant. Terwijl die cpu nog wel 5 jaar mee kan (hopelijk).
Nu met 1440p en 4K zou ik liever ook hoger instappen met Gkaart maar semi native op 720P of 1080P als je niet de renderpower hebt of die ouwe CPU het niet trek is ool mogelijk.
Mijn huidige situatie.
Starcitizen op Phenom met 380 op 720P op 1440 monitor.

Zelf ga ik dus voor high- end CPU in €500 tot onder de €1000 voor langdurige investering
Dus ool future games van 2018 tot 2025
Voor mij is het dan X299 /nV en X399 / Vega

Bij iNtel liever toch ook iets 8 core minimaal 6 core met AVX512
Bij AMD 12core of zelfs 16 core

Als je nu kijkt naar gebenchde games en bench game set van ook oudere games dan is dat relevant voor budged gamers die vaker upgraden waarbij performance van nu geld. En upgrade pad relevanter.
Waarbij online clan base gamers de 1080P prefereren met lower setting voor hoge bunnyhop CQC fps performance.

Online gamen doe ik op d PS4 met ons casual clubje

Voor eind dit jaar Threadripper
Begin next year Zen APU muziek PC
Zomer next year of Mac of wanneer de nextgen Mac mini komt
of X299 PC

Iig krijgt PC hobby weer wat voorrang tov andere hobby's

Wat ik liever zou zien is meer en veel games uit 2017 dus de nieuwste.
Op low tot high end gebalanceerde dus ook met gpu schaling
Lowbudged met lowbudged cpu gpu maar ook mid met mid en high met high.
Dan naast 1080p voor die clanners maar ook 1440p voor singleplayer en 4K.
Maar ook VR

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:32:
[...]

Het is nog helemaal niet zeker dat de Z390 nodig is voor de 8 core, vooralsnog is de Z390 chipset eigenlijk wat de Z370 had moeten zijn, de hoogste Sku qua chipset in deze serie. Echter doordat Intel deze launch naar voren heeft gehaald hadden ze uiteraard een chipset nodig daar de "echte" 300 series chipsets nog niet klaar waren, dat is een minimaal aangepaste Z270 geworden met als naampje Z370. Het is verder vrij aannemelijk dat als er een Coffee Lake 8 core komt zoals de geruchten aangeven deze ook gewoon op Z370 werkt.

Vooralsnog zijn de volgende zaken verschillend tussen Z370 en wat er bekend is over Z390

Programeerbare Quadcore Audio DSP en Soundwire Digital audo interfac voor verbeterde onboard audio
USB 3.1 Gen2 in de chipset
Wireless AC in de chipset
SDXC 3.0 controller
TB 3.0 (Titan Ridge) met Display port 1.4 (Z370 heeft TB 3.0 met Alpine Ridge chipset zonder vermelding van displayport)
Support voor Extra powerstates
Z390 gaat ook PCI-E 4.0 en een snellere USB versie leveren, voor wat dat waard is. Als de 8 core processoren ook PCI-e 4.0 lanes gaan bieden dan zullen deze waarschijnlijk niet gaan werken op een 370 bord. Maar goed, we gaan het afwachten wat Intel gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
regmaster schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 07:54:
[...]

Z390 gaat ook PCI-E 4.0 leveren en een snellere USB versie leveren, voor wat dat waard is. Als de 8 core processoren ook PCI-e 4.0 lanes gaan bieden dan zullen deze waarschijnlijk niet gaan werken op een 370 bord. Maar goed, we gaan het afwachten wat Intel gaat doen.
Heb je daar een bron voor? Dit is namelijk de eerste keer dat ik dit hoor :o

Voor zover de geruchten gaan die ik ken is dit pas met Ice dan wel Tiger Lake aan de orde.
Foritain schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 00:20:
Ik zou dan denken aan een 1060 en een 1080 (Ti) ofzo op een i3-8350 t.o.v. eerdere prestaties op een 7700K. Of Vega :D
Maar dat is toch compleet niet logisch, iemand die vanwege budget een voor een i3 in de markt is zal niet snel daar een 400+ euro kostende videokaart naast zetten. Testen met een Ti is dan leuk voor de "omdat het kan" waarde, maar voor mensen die de reviews lezen om een systeem samen te stellen lijkt me dat veel minder relevant dan een i3 testen met verschillende kaarten in het 200-300 euro segment als je de kant van 1 cpu met meerdere GPU's op wil.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 09-10-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

8600K omdat de i3 8350K botweg een refresh is van de 6700K is zonder HT. Exact dezelfde achitectuur, maar wel 8MB L3 cache in plaats van 6MB voor een i5 quadcore.

Dan de Ti voor controle, maar absoluut de nadruk leggen op de GTX1060, want dat is de kaart die mensen eerder kopen. Laat het verschil maar zien, vooral hoe irrelevant hoge clockspeeds dan worden.
Lijkt me logisch.

Zou me niks verbazen als met de rumoured Z390 dan eindelijk alsnog een 8 core komt tezamen met PCIe 4.

Lang verhaal kort: Noblesse oblige.
Ik denk dat de octacore nog even niet mainstream zal zijn. Dat is al een stapje hoger. De komende jaren zal het nog hexacore blijven, al is het maar omdat Intel deze niet wil verkopen op hun normale platform. Nee, je moet een peperduur HEDT platform kopen voor een octacore, of volgend jaar alweer een nieuw moederbord. Innovatie van Intel hoef je al jaren niet meer te verwachten op CPU gebied. Klein beetje clockspeed hier, of kleine dieschrink daar, en dat is het wel. Kennelijk is het nu geweldig dat Intel er eens twee extra cores aan "gelijmd" heeft. Dat ze dit al hadden kunnen doen met Sandy Bridge is totaal niet relevant.

Dat je zowat de helft van de Z370 bordjes ook nog eens moet mijden omdat de VRM's gewoon bagger zijn, niet in staat om een K serie hexacore CPU goed te overclocken, tja. :/

AMD moet je uberhaupt niet overwegen, is allemaal rotzooi. Er zijn ook totaal geen benchmarks van programma's te vinden waar de R7 gewoon sneller is voor workstation applicaties zoals rendering. Nee, AMD is alleen maar bagger. Je kan er totaal niet op gamen, of workstation taken, nee, allemaal slecht. :O

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-10-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:49:
[...]
Dat je zowat de helft van de Z370 bordjes ook nog eens moet mijden omdat de VRM's gewoon bagger zijn, niet in staat om een K serie hexacore CPU goed te overclocken, tja. :/
Hoe weet je dat? Kun je dat ergens aan zien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Saven schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Hoe weet je dat? Kun je dat ergens aan zien? :P
Hier was ik al op ingegaan. :)
DaniëlWW2 in "Intel Nieuwsdiscussietopic"

Coffee lake is botweg een Skylake met twee cores eraan geplakt, en hoger geclocked. Dan gaat de chip meer gebruiken. Voor gaming oke, het zal nu werken. Maar wat gebeurd er over en paar jaar als games veel meer van je CPU gaan vragen? Dan loopt het verbruik hard op, en loop je tegen stabiliteitsproblemen. Wil je stabiliteit testen met je nieuwe CPU na een overclock? Dan draai je een programa zoals Prime95, en dan loop je met een matig bordje ook al tegen problemen aan.

Om het nog even erger te maken. Veel goedkope moederborden hebben niet eens een VRM temperatuur sensor. Ga je dus over de limiet, dan is er geen automatische shutdown, en kan je je bordje slopen. :|
Je kan ook nog je condensatoren snel slopen, als deze ruim over de 100c gaan. Dat is met name een probleem als je gaat renderen.

Een redelijke 4 phase VRM ontwerp, die van MSI en Asus, kunnen over de 100W leveren. Dan worden ze wel erg heet en heb je ergens airflow nodig om de hitte weg te halen. Een koeler met een ventilator die naar het moederbord toe blaast is dan handig. Een goed voorbeeld is de stock koeler van Ryzen 5 die hier enorm helpt. Ga je echt goed over de 140W heen, dan vraag je wel om problemen. Dan moet je gewoon een 6 phase hebben, of een zeer uitgebreide 4 phase. :)

Het was voor mij ook een beetje een leerproces het afgelopen jaar. Zit zelf met een R7 1700 en een B350 bordje van Gigabyte. Ik vertik het om die CPU naar het extreme te overclocken om deze reden. 3.5GHz en verder ga ik niet. Het is ook een zeer vroege chip, dus hij wil al niet erg goed. Afijn, ik verlies de silicon lottery toch altijd dus. :P

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-10-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Saven schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:33:
[...]

Mailtje van Megekko van het weekend over de status van mijn order:

"1x 209544 Asus ROG STRIX Z370-G GAMING (WI-FI AC) In ons magazijn verwacht: 09-10-2017"

Dus neem aan dat de non wifi ac versie dan ook in t magazijn is :) de 8700k helaas nog geen indicatie van
En, nog updates gekregen? Heb net even gekeken maar hij is nog niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

Uhhh wut, not sure if serious, ASML en "lof voor snelheid" en "prima op schema met EUV" in een post, het moet bijna niet gekker worden.

Je weet hopelijk dat ASML inmiddels 10 jaar achterloopt op de geplande introductie van EUV voor massa productie en dat ASML dit gepland had voor 2007.

Enkele quotes:
De lof had betrekking op de laatste tijd waarin het sneller gaat dan wat werd gepland. Ja, het is later gekomen dan dat ze meer dan 10 jaar geleden verwachtten maar dat geeft ook wel aan dat het bepaald niet gemakkelijk was om het geïmplementeerd te krijgen. Vind van ASML wat je wil, zij hebben met EUV het mogelijk gemaakt dat we weer verder kunnen. Het punt was echter dat je als klant enthousiast kan zijn met 50% meer CPU voor een iets hogere prijs en dat je Intel niet kan verwijten dat ze vast zitten op '14 nm.' , Intel is een rotbedrijf wat veel kan worden verweten waaronder fraude en crimineel gedrag maar dat kan je hen niet verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:48:
[...]

De lof had betrekking op de laatste tijd waarin het sneller gaat dan wat werd gepland. Ja, het is later gekomen dan dat ze meer dan 10 jaar geleden verwachtten maar dat geeft ook wel aan dat het bepaald niet gemakkelijk was om het geïmplementeerd te krijgen. Vind van ASML wat je wil, zij hebben met EUV het mogelijk gemaakt dat we weer verder kunnen. Het punt was echter dat je als klant enthousiast kan zijn met 50% meer CPU voor een iets hogere prijs en dat je Intel niet kan verwijten dat ze vast zitten op '14 nm.' , .
Het hele punt is dat het helemaal niet sneller gaat dan gepland, EUV had volgens de originele planning al in 2007 in massa productie moeten draaien bij o.a. Intel, maar ook zelf nu lopen ze nog achter. Niet voor niets gaat ASML ook dit jaar minder machines leveren dan gepland was dit jaar en is het nog maar zeer de vraag of ze de forecasts van 2018 en 2019 wel gaan halen. Dat is niet omdat het allemaal zo goed gaat en op rolletjes loopt met EUV. Er zijn niet voor niets nog steeds twijfels of het wel gereed gaat zijn voor de 2de generatie 7NM productie processen in 2019, of dat deze nog verder vertraging gaan oplopen. Uiteraard is het mooi dat deze veranderingen er nu eindelijk aan zitten te komen, maar o.a. Intel heeft hier zeker last van gehad en vertraging opgelopen bij hun eigen planningen qua productie processen. Voor zover ik weet had Intel het o.a. willen gebruiken bij hun 10NM processen maar hebben ze hier vanaf moeten zien en voor 10NM vrij laat een andere richting in moeten slaan (naar de geijkte wijze van produceren) wij omdat ASML met EUV wederom vertraging opliep.
Intel is een rotbedrijf wat veel kan worden verweten waaronder fraude en crimineel gedrag maar dat kan je hen niet verwijten
Is het nu echt nodig dit soort oude koeien keer op keer te posten, het begint imho helaas meer en meer op een vast hangende grammofoon plaat te lijken wat niet bijdraagt aan de discussies in het topic en alleen maar voor "topic vervuiling" gaat zorgen. Wat gebeurt is, is gebeurt, dat weet iedereen die er interesse voor heeft inmiddels wel. Tenzij er nieuwe feiten aan het licht komen lijkt het me niet direct zinvol voor de discussies in dit topic (maar ook in andere topics) om dit keer op keer weer te moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haal die oude koeien uit de sloot omdat ik juist Intel eens een keer verdedig.
JIj hebt nu nog steeds niet uitgelegd waarom jij zo teleurgesteld bent over Coffee Lake.
Omdat je 50% meer CPU krijgt voor 10-15% meer geld?
Omdat Intel er niets aan kan doen dat het vast zit op die node aangezien Intel net als alle andere bedrijven afhankelijk is van andere bedrijven?
Het is nu niet zo dat het een verrassing was dat Coffee Lake niets nieuws zou bevatten behalve meer kernen en misschien een iets betere thermische interface voor het contact tussen de PCB en de IHS.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:11:
Ik haal die oude koeien uit de sloot omdat ik juist Intel eens een keer verdedig.
JIj hebt nu nog steeds niet uitgelegd waarom jij zo teleurgesteld bent over Coffee Lake.
Omdat je 50% meer CPU krijgt voor 10-15% meer geld?
Heb je niet een ander voor je? Volgens mij heb ik namelijk nergens gezegd dat ik teleurgesteld ben in Coffee Lake :o Integendeel zelfs, het is juist exact geworden wat je er eigenlijk van te voren van had mogen verwachten.
Omdat Intel er niets aan kan doen dat het vast zit op die node aangezien Intel net als alle andere bedrijven afhankelijk is van andere bedrijven?
Het is nu niet zo dat het een verrassing was dat Coffee Lake niets nieuws zou bevatten behalve meer kernen en misschien een iets betere thermische interface voor het contact tussen de PCB en de IHS.
Dat ben ik met je eens, Coffee Lake is eigenlijk volledig volgens verwachting, niet meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even gekeken in de keten van reacties (het zou handiger zijn als Tweakers daar niet steeds een nieuw venster voor zou laden ;)), het zou kunnen dat ik in de war ben met iemand anders die aangaf teleurgesteld te zijn in deze lineup. Voor een deel is dat misschien wel terecht (octacore, prijs) maar het kwam op mij over alsof de teleurstelling te maken heeft met het feit dat CL in essentie hetzelfde is als KL, dat zagen we toch wel aankomen aangezien het al lang geleden was gelekt dat Intel op een dood spoor zat en geen enkele ruimte meer zag om Core te verbeteren. Zie een van AdoredTV zijn filmpjes over Intel waarbij hij dit goed onderbouwde met bronnen.

Inderdaad, CL is precies wat we hadden kunnen verwachten, inclusief de licht verhoogde prijs voor de *600k en de *700k.
Lijkt me logisch.

Het probleem is waarschijnlijk voor Intel dat die architectuur niet meer verbeterd kan worden omdat die bij Skylake al tot in de puntjes verfijnd was. Intel zou kunnen starten met een nieuwe architectuur zoals AMD dat deed maar daarmee lopen ze wel het risico dat in eerste instantie de prestaties zelfs minder zijn omdat die nieuwe architectuur met meer potentie bij de eerst generatie minder verfijnd is. Als Intel het niet eens heeft geprobeerd dan mag dat Intel worden verweten maar daar hebben wij toch geen zicht op? Misschien had Intel meer kunnen investeren in de laptop/desktop/server-CPU's en had Intel minder middelen moeten verspillen aan een zinloze strijd (dat kon iedere deskundige bij voorbaat aangeven omdat de X86 architectuur op dit vlak nu eenmaal een forse handicap heeft t.o.v. de ARM architectuur) om hun CPU's meer in telefoontjes en tabletjes te krijgen?
Ja, ik heb er een hard hoofd in dat Intel momenteel met deze lineup was gekomen als AMD niet het voortouw had genomen.

Dat ben ik uiteraard met jou eens. Gelukkig kunnen we spreken met onze aankopen, koop uit protest een Zen-CPU of sla een extra generatie over en Intel zal de volgende keer meer leveren. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 07:57:
[...]

Heb je daar een bron voor? Dit is namelijk de eerste keer dat ik dit hoor :o

Voor zover de geruchten gaan die ik ken is dit pas met Ice dan wel Tiger Lake aan de orde.
Een echte 'bron' anders dan het geruchten circuit ook niet. Maar alles is nu zo'n beetje een gerucht want bij Intel komt geen informatie vandaan. De vraag is of de markt zit te wachten op een 'tussen' chipset als de z370 want deze is er alleen maar om de 6 core CL processoren te kunnen faciliteren, een echte andere functie heeft deze chipset eigenlijk niet.
Ik zou zelf deze ook nooit aanschaffen of aanraden maar minimaal wachten op de z390. Eerst eens kijken wat dat straks allemaal gaat kosten en wat AMD gaat doen met de prijzen van o.a Threadripper. Als deze nog een beetje willen zakken en bij elkaar (de 8 core 1900x) in de buurt gaan komen is dat straks ook een no-brainer voor kopers met een wat ruimer budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:49:

Ik denk dat de octacore nog even niet mainstream zal zijn. Dat is al een stapje hoger. De komende jaren zal het nog hexacore blijven, al is het maar omdat Intel deze niet wil verkopen op hun normale platform. Nee, je moet een peperduur HEDT platform kopen voor een octacore, of volgend jaar alweer een nieuw moederbord. Innovatie van Intel hoef je al jaren niet meer te verwachten op CPU gebied. Klein beetje clockspeed hier, of kleine dieschrink daar, en dat is het wel. Kennelijk is het nu geweldig dat Intel er eens twee extra cores aan "gelijmd" heeft. Dat ze dit al hadden kunnen doen met Sandy Bridge is totaal niet relevant.
Het is dan denk ik een definitiekwestie. Mainstream is m.i. het Ryzen platform tm 1800X en het Intel platform tm 8700K. Daarboven zit het HEDT platform en die naam zegt het al, High End Desktop. En daarboven de professionele series: Epyc en Xeon.

Je kunt mainstream natuurlijk wel verder verdelen in hogere en lagere mainstream.

Met de introductie van de 1700 en 1800 is wat mij betreft octacore dus mainstream geworden.

Het zou mij niet verbazen als AMD de octacores nog wat scherper neer gaat zetten. Intel lijkt duidelijk zijn maximale mogelijkheden qua produktietechniek ingezet te hebben, dat is waar ze nu voornamelijk concurrentievoordeel mee behalen.

Mocht er idd begin volgend jaar een kleine refresh komen van Ryzen dan verwacht ik dat deze vrij competitief zal zijn met Intel die dan ook wel met een octacore zal komen omdat er qua clocks weinig rek meer lijkt te zitten en ze toch de upperhand willen houden.

Ik blijf bij mijn voorspelling dat binnen 1 jaar octacores de nieuwe norm zullen zijn voor veel mensen die een (gaming) desktop aanschaffen en dus ook het marktaandeel sterk zal groeien.

Wie weet koop ik zelf wel een 8700K, prima chip, maar verder vind ik Intel gewoon saai. Ze doen het minimale wat nodig is en melken eindeloos uit. Dan geef ik mijn geld eigenlijk liever aan AMD. Je zal zien dat als Intel die 8 core uitbrengt, deze ook niet op de Z370 kan.

Aan de andere kant, als Intel nu wel een lineup meer gespiegeld aan AMD had neergezet dan was dat voor AMD ook niet gunstig.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:41:
aEven quick en dirty waar je op moet letten. (bordjes zijn de Asus Prime Z370-P en de MSI Z370 Krait Gaming)
[afbeelding]

Die blokjes zijn inductoren, en elke phase heeft er altijd eentje. Zowel Intel als AMD bordje hebben twee van deze rijen. Eentje vrijwel altijd met meer, dat is de Vcore VRM, voor je CPU dus. De andere is voor de GPU. Bij Ryzen doet die helemaal niks, want geen GPU. Bij Intel doet die meestal ook helemaal niks, tenzij je de IGP gebruikt. :+

Deze zijn vaak belachelijke overkill. Een phase, of twee voor ze zekerheid is ruim voldoende. Drie of vier is bezopen.

Vcore is veel belangrijker. Onder de heatsink, achter de inductoren zitten de high side en low side mosfets die elkaar extreem snel afwisselen en zo de correcte voltages, ampère wattage leveren. Google is je beste vriend voor meer informatie. ;)

Of deze bijvoorbeeld voor de echte luilakken. :P
http://sinhardware.com/index.php/vrm-articles/82-vrm-guide

Die dingen mogen tegenwoordig maximaal 125 graden worden. De temperatuur is afhankelijk van koeling, en hoeveel ze moeten leveren aan vermogen. Hoe meer, hoe heter. Meer mosfets betekent dus dat elke minder load heeft, en dus koeler blijft. daarna stort hun efficiëntie in en gaat je CPU downclocken, of crashed je PC gewoon ter beveiliging. Maar goed ook, want als je naar de 130+ graden gaat, dan is het dag moederbord. ;)

Als ik dan zoiets als dit zie, dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent...
Hier zou ik denk ik niet eens een 8400 in willen stoppen, een i3 8350K eigenlijk ook niet, hoewel dat net zal gaan als je niet maximaal gaat overclocken.
[afbeelding]

Dan heb je nog Asrock die het net even anders moeten doen. :P
[afbeelding]

Tel je dan kom je op acht inductoren uit voor de Vcore, en zes voor de GPU. Klinkt geweldig hé? Nou, schijn bedriegt. Dat zouden in totaal 14 phases zijn, en er bestaat geen controlechip die 14 phases kan aansturen. Hier is dus of gewerkt met speciale chips, doublers, die een phase splitsen in twee phases, of de phase is dubbel uitgevoerd. Dat laatste is wat hier is gebeurd, als je af mag gaan op andere Asrock bordjes. Doublers zijn ook niet goedkoop, en je ziet deze alleen op erg dure bordjes. Dit bordje heeft dus een 4 phase VRM die dubbel is uitgevoerd qua mosfets en inductors, maar nog steeds een 4 phase. Dit levert enorm veel vermogen, dat is het probleem niet. Het is alleen niet zo goed als een echte 6 phase omdat deze een betere voltagestabiliteit geeft, en dat kan helpen met je overclock stabiel krijgen. :)
Op blokjes tellen zou ik geen moederbord selecteren. Lijkt mee appels peren verhaal. MSI gebruikt al jaren DrMos (dat is geen dokter, maar driver mosfet, 3 in 1 ontwerp). Zitten gewoon control chips in dus het verhaal dat je zonder temperatuur sensor je moederbord opblaast is aldaar niet aan de orde (mocht je dat bedoeld hebben). Het hele idee is dat je er minder nodig hebt en het tellen is dus al sinds circa 2004 erg lastig. Want niet iedereen zit aan DrMos.

Zie deze slides uit de pre-historie:
Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/InsistonDrMOSv10-123427187003-phpapp01/95/insist-on-drmos-v10-6-728.jpg?cb=1234372028
Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/InsistonDrMOSv10-123427187003-phpapp01/95/insist-on-drmos-v10-7-728.jpg?cb=1234372028

Ze hadden ooit ook een 'coole' video maar die is helaas verdwenen.

Zie ook Asrock:
Dual-Stack MOSFET (DSM) is another innovative MOSFETs design by ASRock. The silicon die area is increased by stacking two dies into one MOSFET. The larger the die area, the lower Rds(on). Compared to traditional discrete MOSFET, DSM with larger die area provides extreme lower Rds(on) 1.2 mΩ, so the power supply for the CPU Vcore is more efficient.
Die gebruiken dus geen DrMos 3 in 1. Nadeel is er niet voor je overclock en ook niet in gevaar voor je pc maar wel in het stroomverbruik. Zie https://nl.hardware.info/...offee-lake-stroomverbruik .

[ Voor 63% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:42:
Ja klopt, excuus had verkeerd gekeken. gaat om de Z370-i mini ITX :)
Bij de andere staat wel ook een datum van vandaag, maar dat schuift elke dag een dag op. Kan best zijn dat er dus wel een batch voor de 23e binnenkomt maar ze nog niet weten welke dag precies. Vaak is het verstandig om bij alternate een pre-order te doen op dit gebied, die krijgen het vaak als eerste binnen via hun eigen distributie tak (wave) en dat komt weer uit duitsland waar altijd de 1e voorraad vandaan komt.
Ik lees de laatste tijd iets te veel nare RMA verhalen over Alternate, dus ik denk dat ik pas. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sdk1985 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:08:
[...]

Op blokjes tellen zou ik geen moederbord selecteren. Lijkt mee appels peren verhaal. MSI gebruikt al jaren DrMos (dat is geen dokter, maar driver mosfet, 3 in 1 ontwerp). Zitten gewoon control chips in dus het verhaal dat je zonder temperatuur sensor je moederbord opblaast is aldaar niet aan de orde (mocht je dat bedoeld hebben). Het hele idee is dat je er minder nodig hebt en het tellen is dus al sinds circa 2004 erg lastig. Want niet iedereen zit aan DrMos.

Zie deze slides uit de pre-historie:
[afbeelding]
[afbeelding]

Ze hadden ooit ook een 'coole' video maar die is helaas verdwenen.

Zie ook Asrock:

[...]

Die gebruiken dus geen DrMos 3 in 1. Nadeel is er niet voor je overclock en ook niet in gevaar voor je pc maar wel in het stroomverbruik. Zie https://nl.hardware.info/...offee-lake-stroomverbruik .
MSI slides kunnen niet op tegen de realiteit. Ik ben dus wel bekent met de totale f*ck up van MSI rond AM3+. Jaar na jaar, chipset na chipset, bagger.
https://docs.google.com/s...i98heLTM_SxNGQ/pub?gid=0#

Het heeft er misschien ook wat mee te maken dat alleen absolute high end MSI bordjes DrMos gebruiken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:13:
[...]

MSI slides kunnen niet op tegen de realiteit. Ik ben dus wel bekent met de totale f*ck up van MSI rond AM3+. Jaar na jaar, chipset na chipset, bagger.
https://docs.google.com/s...i98heLTM_SxNGQ/pub?gid=0#

Het heeft er misschien ook wat mee te maken dat alleen absolute high end MSI bordjes DrMos gebruiken. O-)
Een Intel bord is geen AMD bord dat moge duidelijk zijn. De rode lijst daar zijn allemaal budget bordjes zonder heatsink. Dat pas beter bij am3 (wat het van prijs moest hebben en niet van prestatie) dan bij Z370.

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat MSI op alle Z370 borden DrMos gebruikt. Gezien het aantal chips en de goede idle resultaten bij HWI lijkt dat ook het geval te zijn. Op de specs pagina staat het helaas niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eldeegee
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ook ik heb een 8700k bij megekko in de bestelling staan. Ik kreeg deze reactie :

Bij dit product moeten we je vermelden dat het product op voorraad is bij de fabrikant, maar dat onze distribiteur nog geen exacte leverdatum heeft gekregen waarop zij het product aan ons uit kunnen leveren. We kunnen deze exacte leverdatum pas achterhalen nadat de bestelling is geplaatst en wij onze bestelling door hebben gegeven aan onze distribiteurs.

We adviseren je om het product te bestellen, zodat wij het product(en) in bestelling kunnen zetten bij onze distribiteur. We kunnen dit artikel pas in bestelling zetten, nadat je als de klant de order hebt geplaatst via onze website.

Ben bang dat het nog wel even duurt met die 8700k.
Moederbord die ik graag wil ; strix z370-F is al wel op voorraad ;)

[ Voor 4% gewijzigd door eldeegee op 09-10-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

S_Chief schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:11:
[...]

En, nog updates gekregen? Heb net even gekeken maar hij is nog niet op voorraad.
nope nog niet, maar ik zie het vanzelf wel een keer komen

of je t mobo nu of eind van de week bestelt maakt dan ook niet meer uit denk ik toch? en hoe sneller je de 8700k bestelt hoe sneller je m geleverd hebt denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
Saven schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

nope nog niet, maar ik zie het vanzelf wel een keer komen

of je t mobo nu of eind van de week bestelt maakt dan ook niet meer uit denk ik toch? en hoe sneller je de 8700k bestelt hoe sneller je m geleverd hebt denk ik :)
Durf alleen niet te pre orderen bij een winkel dadelijk is die bij een ander eerder leverbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sdk1985 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Een Intel bord is geen AMD bord dat moge duidelijk zijn. De rode lijst daar zijn allemaal budget bordjes zonder heatsink. Dat pas beter bij am3 (wat het van prijs moest hebben en niet van prestatie) dan bij Z370.
Als er bordjes waren die een serieuze VRM's en heatsinks nodig hadden, dan waren het wel de AM3+ bordjes voor Bulldozer etc. Het was ook alleen MSI die zo nodig bagger moesten produceren...
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat MSI op alle Z370 borden DrMos gebruikt. Gezien het aantal chips en de goede idle resultaten bij HWI lijkt dat ook het geval te zijn. Op de specs pagina staat het helaas niet vermeld.
En daar verschillen we dus enorm. Ik geloof dus niet in de marketing onzin of ongefundeerde uitspraken van wie dan ook. Ik geloof in harde data, en een vermogen tot analyse van harde data zonder vooropgestelde concepties.

Ik ben er ondertussen achter was MSI gebruikt. De behoorlijk matige mosfets van Z170/Z270/B350/X370, de PK 616BA en PK 632BA zijn in ieder geval weg voor de wat duurdere bordjes. De setup lijkt als volgt te zijn voor de MSI Z370 Pro carbon en de MSI Z370 Gaming M5:

4 phase, dubbel uitgevoerd, maar geen doublers, en twee phase voor SOC. Krijg je dus 12x NTMFS4C024N and 10x NTMFS4C029N mosfets.
https://www.kitguru.net/c...-ac-motherboard-review/3/
http://www.overclock.net/...n-thread/50#post_26381978

Dan voor de Z370 SLI Plus, Tomahawk en Krait is het ook een mindere setup met wederom 4 phase, dubbel uitgevoerd.
http://www.overclock.net/...n-thread/40#post_26381626

Gigabyte lijkt ondertussen wederom de 4C10N en 4C06N te gebruiken voor vrijwel al hun bordjes, en moeten zich gaan schamen daarvoor. Ze konden er net mee wegkomen op AM4, omdat een Ryzen 7 met 1,42v niet meer dan 100A zal verbruiken. Komt dus neer op 142,5W bij maximaal voltage. Deze mosfets kunnen net 25A per setje leveren voordat ze te heet worden. Als je de mosfets maar koel kan houden, dan gaat dit echt net met een 4 phase. Voor mij ook interesant om te weten, maar het blijft matig. Voor Z370 is dit alleen onacceptabel, want daar kan je voorbij de 100A gaan met een unlockede hexacore.

Dan lijken de high end bordjes van Gigabyte paradoxaal de allerbeste te zijn. Dat zijn dus de Gaming 5 en Gaming 7, de rest is bagger.

Zie ook:
https://www.hardwareluxx....m-liste-1175784.html#z370
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
@DaniëlWW2 HWI heeft een lijstje gemaakt over de huidige Z370 bordjes. Waar ook staat uit hoeveel fases de stroomvoorziening bestaat https://nl.hardware.info/...-intern-stroomvoorzieningat:

Ziet er imo goed uit. Al ga ik meestal voor een ROG bordje, dan zit je altijd goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door kobus71 op 09-10-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

kobus71 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:24:
@DaniëlWW2 HWI heeft een lijstje gemaakt over de huidige Z370 bordjes. Waar ook staat uit hoeveel fases de stroomvoorziening bestaat https://nl.hardware.info/...-intern-stroomvoorzieningat:

Ziet er imo goed uit. Al ga ik meestal voor een ROG bordje, dan zit je altijd goed :)
Daar ben ik al op ingegaan. Dat lijstje is niet volledig, of accuraat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:16
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:06:

Dan lijken de high end bordjes van Gigabyte paradoxaal de allerbeste te zijn. Dat zijn dus de Gaming 5 en Gaming 7, de rest is bagger.
Dus eigenlijk zeg je, op budget bordjes gebruikt men mindere kwaliteit hardware? In de categorie, o echt :+

Als je enigszins serieus met je K-series Coffee Lake aan de slag gaat, in de vorm van flink overclocken moet je geen goedkope bordjes nemen. Dat lijkt me niet meer dan logisch, zo ja dan ben je, om het netjes te verwoorden niet handig bezig. Voor het standaard werk en lichte OC zijn de bordjes allemaal prima geschikt, dus bagger is wel erg kort door de bocht. Die low end 'gaming' bordjes zijn weinig meer dan 13 in een dozijn bordjes met opsmeuk, beetje kenner prikt daar zo doorheen.

In het geval van Gigabyte heb ik in het verleden ook prima stevige OC's gehaald bij Z170 en Z270 op mid-range bordjes, dus ik heb er weinig problemen mee ervaren. Op dit moment neig ik naar de Gaming 5 voor een 8700K. Een van de weinige bordjes die je CPU niet verzuipt met hoge voltages van o.a. je Vcore bij o.a. XMP en turbo mode, zoals ASUS wel doet. OC3D heeft daar een uitgebreid stuk over gewijd in hun 8700K review.

Ik wacht de eerste reacties en ervaringen nog wel even af. Dan maak ik een definitive keuze, het spul is toch nog niet te krijgen nu.
kobus71 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:24:
@DaniëlWW2 HWI heeft een lijstje gemaakt over de huidige Z370 bordjes. Waar ook staat uit hoeveel fases de stroomvoorziening bestahttps://nl.hardware.info/...-intern-stroomvoorzieningat:
Puur het aantal zegt niet persé iets over de kwaliteit ;) Meer een indicator. Je kan wel 18 fases hebben maar als het brandhout componenten zijn schiet je er alsnog niet veel mee op.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Daar ben ik al op ingegaan. Dat lijstje is niet volledig, of accuraat...
volgens mij tellen die gewoon het aantal mosfets en noemen het een dag...... 18 phase voor de MSI Godlike bijv. Volgens mij is dat "gewoon" een 6 phase.

Hardwareluxx die zowel jij en ik al eerder linkten zou op den duur veel betrouwbaarder moeten worden. Maar uiteraard wel pas wanneer meer mensen bordjes hebben en de informatie posten of deze elders gepost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:55:
[...]

volgens mij tellen die gewoon het aantal mosfets en noemen het een dag...... 18 phase voor de MSI Godlike bijv. Volgens mij is dat "gewoon" een 6 phase.

Hardwareluxx die zowel jij en ik al eerder linkten zou op den duur veel betrouwbaarder moeten worden. Maar uiteraard wel pas wanneer meer mensen bordjes hebben en de informatie posten of deze elders gepost worden.
Tellen van inductoren, niet mosfets want die zitten onder een heatsink, heeft natuurlijk wel een bepaalde waarde, namelijk een redelijke inschatting kunnen maken qua ampère capaciteit. Zo kan je als je oplet, en een beetje logisch nadenkt snel achterhalen of een bepaalde combinatie van CPU en moederbord verstandig is. Vervolgens zijn er de berekeningen en echt de hardware achterhalen voor een precieze achterhaling. Volgens mij is er ook geen enkel bordje dat meer dan 6 phase is. Nu is een hoge kwaliteit 6 phase natuurlijk goed, maar je krijgt ze pas bij €200+, en dat is eigenlijk belachelijk.

Hardwareluxx begint trouwens nu wel aardig lopen. Asus en Gigabyte lijken weinig te veranderen, MSI lijkt het wat beter te gaan doen deze ronde qua component in het hogere middensegment. Compenseren ze wel met bagger bij low end en high end...
naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:34:
[...]

Dus eigenlijk zeg je, op budget bordjes gebruikt men mindere kwaliteit hardware? In de categorie, o echt :+

Als je enigszins serieus met je K-series Coffee Lake aan de slag gaat, in de vorm van flink overclocken moet je geen goedkope bordjes nemen. Dat lijkt me niet meer dan logisch, zo ja dan ben je, om het netjes te verwoorden niet handig bezig. Voor het standaard werk en lichte OC zijn de bordjes allemaal prima geschikt, dus bagger is wel erg kort door de bocht. Die low end 'gaming' bordjes zijn weinig meer dan 13 in een dozijn bordjes met opsmeuk, beetje kenner prikt daar zo doorheen.
Maar dat is het punt dus juist. Fabrikanten verkopen bordjes zonder de titulatuur van Z370. Dan verwacht je dat je ermee kan overclocken. Nou, voor een behoorlijk aantal van die bordjes kan je dat wel vergeten, en dat is kwalijk. Overal maar "gaming" opplakken, ledjes en het bordje zelf is bagger, en mensen kopen dit dan omdat ze niet beter weten. Ik heb die fout zelf ook gemaakt begin dit jaar. Ik had eigenlijk liever een Asus Prime X370-Pro gekocht met de kennis van nu. :/
Ik vind dit toch een beetje flauw hoor, er zo een inkoppertje van maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:12:

Hardwareluxx begint trouwens nu wel aardig lopen. Asus en Gigabyte lijken weinig te veranderen, MSI lijkt het wat beter te gaan doen deze ronde qua component in het hogere middensegment. Compenseren ze wel met bagger bij low end en high end...
Welke in de High end dan? Ik meende dat het spul dat ze op de Godlike gebruiken juist wel redelijk high end is qua VRM opstelling. Wat volgens mij het enige echte High end bord dat ze gereleased hebben momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Maar dat is het punt dus juist. Fabrikanten verkopen bordjes zonder de titulatuur van Z370. Dan verwacht je dat je ermee kan overclocken. Nou, voor een behoorlijk aantal van die bordjes kan je dat wel vergeten, en dat is kwalijk. Overal maar "gaming" opplakken, ledjes en het bordje zelf is bagger, en mensen kopen dit dan omdat ze niet beter weten. Ik heb die fout zelf ook gemaakt begin dit jaar. Ik had eigenlijk liever een Asus Prime X370-Pro gekocht met de kennis van nu. :/
Ik vind dit toch een beetje flauw hoor, er zo een inkoppertje van maken. ;)
Als je alles maar als zoete koek slikt dan loop je wel eens een miskoop op. Daarom loont onderzoek doen altijd ;) Er zijn nog niet zo heel veel degelijke i5-8600K reviews qua overclocking vrij gekomen maar ik denk eerder dat de 160-180 euro bordjes daarop gericht zijn. Een hongerige CPU van bijna 400,- kopen en dan een bordje van 120 euro kopen is een recept voor problemen.

Intel had nooit de Z370 los moeten zetten van de non-OC chips. Dus mobo makers hebben weinig keus. Je kan moeilijk enkel de hi-end bordjes, die Z370 waardig zijn op de markt brengen. Dat gaat niet gezien er ook markt is voor de standaard i3 en i5. Dus mijn inziens is dit de schuld van de brakke launch en niet zo zeer de mobo makers. Die doen hun best om er iets van te maken voor de kleinere beurs.

En 'gaming' is een van de meest misbruikte IT hardware termen die er zijn dus die neem ik sowieso met een korrel zout, wat voor product het nou betreft.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:22:
[...]

Welke in de High end dan? Ik meende dat het spul dat ze op de Godlike gebruiken juist wel redelijk high end is qua VRM opstelling. Wat volgens mij het enige echte High end bord dat ze gereleased hebben momenteel.
Over de Godlike komen ook weinig goede dingen naar voren...
https://www.overclock3d.n..._godlike_gaming_review/14

In dit topic word het ook niet goed ontvangen.
www.overclock.net/t/16389...n-thread/60#post_26382243

Het lijkt een beetje op de MSI X370 XPower Gaming Titanium. Dat was ook het duurste bord voor AM4, en eigenlijk ook gewoon slecht voor de prijs.
naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:24:
[...]

Als je alles maar als zoete koek slikt dan loop je wel eens een miskoop op. Daarom loont onderzoek doen altijd ;) Er zijn nog niet zo heel veel degelijke i5-8600K reviews qua overclocking vrij gekomen maar ik denk eerder dat de 120-180 euro bordjes daarop gericht zijn. Een hongerige CPU van bijna 400,- kopen en dan een bordje van 120 euro kopen is een recept voor problemen.
I am stupid, I know. :-(
Early adopter dus €370 betaald voor een R7 1700, en €130 voor een Gaming 3. Twee weken later had ik al €50 kunnen besparen. :'(
Alles van dat bordje is eigenlijk best aardig, op de VRM's na. Ze zijn oke, maar ik ga er echt geen 4GHz mee pushen. :/
Intel had nooit de Z370 los moeten zetten van de non-OC chips. Dus mobo makers hebben weinig keus. Je kan moeilijk enkel de hi-end bordjes, die Z370 waardig zijn op de markt brengen. Dat gaat niet gezien er ook markt is voor de standaard i3 en i5. Dus mijn inziens is dit de schuld van de brakke launch en niet zo zeer de mobo makers. Die doen hun best om er iets van te maken voor de kleinere beurs.

En 'gaming' is een van de meest misbruikte IT hardware termen die er zijn dus die neem ik sowieso met een korrel zout, wat voor product het nou betreft.
Hadden ze ook niet moeten doen, maar ze hebben het gedaan. Neemt niet weg dat er wel een aantal echt slechte bordjes tussen zitten. Slechter nog dan sommige AM4, B350 bordjes. Verder is gaming een marketingnaam waar je spontaan twijfels moet gaan plaatsen aan de kwaliteit van het bordje. Zeker bij MSI, waar je precies hetzelfde bordje of zelfs beter kan krijgen zonder dat er gaming op staat, voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:32:
[...]

I am stupid, I know. :-(
Early adopter dus €370 betaald voor een R7 1700, en €130 voor een Gaming 3. Twee weken later had ik al €50 kunnen besparen. :'(
Alles van dat bordje is eigenlijk best aardig, op de VRM's na. Ze zijn oke, maar ik ga er echt geen 4GHz mee pushen. :/
Was meer algemeen bedoeld ;) Alles wat ik koop qua gear doe ik altijd goed onderzoek naar, soms wat te rigoureus maar dat vind ik onderdeel van de lol.
Hadden ze ook niet moeten doen, maar ze hebben het gedaan. Neemt niet weg dat er wel een aantal echt slechte bordjes tussen zitten. Slechter nog dan sommige AM4, B350 bordjes. Verder is gaming een marketingnaam waar je spontaan twijfels moet gaan plaatsen aan de kwaliteit van het bordje. Zeker bij MSI, waar je precies hetzelfde bordje of zelfs beter kan krijgen zonder dat er gaming op staat, voor minder.
Slecht is ook maar hoe je het ziet. Zo lang je niet gaat overclocken kan je met elk Z370 bordje uit de voeten, welke CL CPU je er ook in steekt, in dat opzicht is het niet slecht. Wil je dingen als 5Ghz op 6-cores en je geheugen op 3Ghz moet je beter zoeken wat je gaat kopen.

Ik vind het jammer dat Gigabyte geen Ultra Durable bordjes heeft nu, die heb ik eigenlijk altijd. Toch goeie componenten zonder al die kermis troep, kansloos "premium" geluid en "Killer gaming" meuk. Enige non-gaming is iets waar ik niet meer dan een i5 in zou willen steken.

Maargoed zoals gezegd neig ik nu naar de Gaming 5, al kan dat veranderen als er goeie reviews uitkomen. Iets wat helaas steeds schaarser lijkt te worden. copy-paste reviews en "we draaien 12 benchmarks en dat is het" onzin krijgt de overhand. Wil toch nog wachten op de aanstaande 960 Pro opvolger voor NVMe opslag dus heb er geen haast mee.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:47:
[...]

Was meer algemeen bedoeld ;) Alles wat ik koop qua gear doe ik altijd goed onderzoek naar, soms wat te rigoureus maar dat vind ik onderdeel van de lol.
Dat ben ik gaan doen, na die f*ck up. Ach, ik heb een groot deel terugverdiend met de doorverkoop van mijn RX580. Les geleerd. En omdat ik soms hopeloos ben, misschien toch volgend jaar X470 en Ryzen 2.
Slecht is ook maar hoe je het ziet. Zo lang je niet gaat overclocken kan je met elk Z370 bordje uit de voeten, welke CL CPU je er ook in steekt, in dat opzicht is het niet slecht. Wil je dingen als 5Ghz op 6-cores en je geheugen op 3Ghz moet je beter zoeken wat je gaat kopen.

Ik vind het jammer dat Gigabyte geen Ultra Durable bordjes heeft nu, die heb ik eigenlijk altijd. Toch goeie componenten zonder al die kermis troep, kansloos "premium" geluid en "Killer gaming" meuk. Enige non-gaming is iets waar ik niet meer dan een i5 in zou willen steken.

Maargoed zoals gezegd neig ik nu naar de Gaming 5, al kan dat veranderen als er goeie reviews uitkomen. Iets wat helaas steeds schaarser lijkt te worden. copy-paste reviews en "we draaien 12 benchmarks en dat is het" onzin krijgt de overhand. Wil toch nog wachten op de aanstaande 960 Pro opvolger voor NVMe opslag dus heb er geen haast mee.
Die gaming 5 lijkt qua VRM's in ieder geval dik in orde te zijn. De Ultra Durable bordjes van gigabyte mis ik ook wel. Met die bordjes was gigabyte gewoon goed bezig. Toen gooide ze het over de gaming marketing boeg omdat ze kennelijk marktaandeel aan het verliezen waren. :/

Overigens moet ik wel opmerken dat er een paar bordjes zijn waar ik een i7 8700K of i5 8600K ook niet in zou stoppen, zelfs zonder een OC. Deze zijn allemaal 3 phase, waar ik me echt afvraag of dat zelfs de 130W+ die een niet OC 8700K trekt wel aankan.
pricewatch: MSI Z370-A PRO
pricewatch: MSI Z370 Gaming Plus
pricewatch: MSI Z370 PC PRO
pricewatch: Gigabyte Z370M-D3H
pricewatch: Asus TUF Z370-PRO GAMING
pricewatch: Asus ROG Strix Z370-H Gaming

Zeker die laatste twee zijn echt smerig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ik denk dat ze weinig meer kunnen doen dan aangeven dat de 8700K en 8600K niet gecertificeerd zijn op dergelijke bordjes. Je moet ergens in snijden als je budget bordjes wil maken. Denk dat de ongeïnformeerde koper flink de dupe gaat worden van Intel's kansloze chipset launch.

Had altijd wel een hoge pet op van Intel sinds C2D maar het X299 debacle en nu weer zo'n stunt beginnen ze wel steeds meer steekjes te laten vallen. Dat in combinatie met AMD die weer enigszins terug van weggeweest is helpt ze niet echt mee.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het was al ingewikkeld dat 200 series bordjes met het juiste socket niet zouden werken, maar als 300 series bordjes ook niet geschikt zijn wordt het wel erg lastig gemaakt voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Heb je iets tegen cosmetische "heat sinks" ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilan11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-05 16:51
eldeegee schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:50:
Ook ik heb een 8700k bij megekko in de bestelling staan. Ik kreeg deze reactie :

Bij dit product moeten we je vermelden dat het product op voorraad is bij de fabrikant, maar dat onze distribiteur nog geen exacte leverdatum heeft gekregen waarop zij het product aan ons uit kunnen leveren. We kunnen deze exacte leverdatum pas achterhalen nadat de bestelling is geplaatst en wij onze bestelling door hebben gegeven aan onze distribiteurs.

We adviseren je om het product te bestellen, zodat wij het product(en) in bestelling kunnen zetten bij onze distribiteur. We kunnen dit artikel pas in bestelling zetten, nadat je als de klant de order hebt geplaatst via onze website.
Niks tegen Megekko (het is een van mijn favo shops) maar dit lijkt mij echt een kul antwoord. Als winkel bestel je die CPU's ook wel als er nog geen orders staan, ze verkopen toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:09:
Ik denk dat ze weinig meer kunnen doen dan aangeven dat de 8700K en 8600K niet gecertificeerd zijn op dergelijke bordjes. Je moet ergens in snijden als je budget bordjes wil maken. Denk dat de ongeïnformeerde koper flink de dupe gaat worden van Intel's kansloze chipset launch.

Had altijd wel een hoge pet op van Intel sinds C2D maar het X299 debacle en nu weer zo'n stunt beginnen ze wel steeds meer steekjes te laten vallen. Dat in combinatie met AMD die weer enigszins terug van weggeweest is helpt ze niet echt mee.
Gecertificeerd zijn de moederborden natuurlijk wel, alle mobo's moeten voldoen aan bepaalde specs zodat alle supported cpu's op stock settings werken, daar is de certificering voor. Er is geen speciale certificering voor overclocken voor zover ik weet daar dit buiten officiële specs valt. Dat is puur iets voor de moederbord fabrikanten om ervoor te zorgen dat dit mogelijk op een chipset die overclocken support en waarin zij zich positief al dan negatief kunnen onderscheiden. Beknibbelt de mobo fabrikant dan op de VRMs, tja dat is een keuze die zij maken. Ze kunnen ook wat ledjes weglaten of besparen op andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:09:
Of je brengt dergelijke bordjes niet uit, of met tenminste een minimale standaard. Dit is niet alleen Intel hun fout. Asrock lijkt de boodschap wel redelijk begrepen te hebben. Helaas beschouwen Gigabyte, Asus en MSI lelijke ledjes, domme namen of overdreven stukken plastic als veel belangrijker dan basale functionaliteit van hun product.
Intel was goed bezig van C2D tot en met Sandy Bridge, omdat AMD een sterke concurrent was. Daarna ging het ook hard achteruit met Intel. Ivy Brigde en Haswell waren nog redelijk, maar Skylake, en Kaby Lake waren diep middelmatig op zijn best qua verbeteringen. Coffee Lake is ook niks meer dan Skylake met wee extra cores eraan "gelijmd".

Nu zien we eigenlijk Intel in paniek. Eerst Ryzen 7 wat Broadwell-E grotendeels overbodig maakte, toen Threadripper waar snel X299 tegenover werd gezet in een totale paniekactie. Aan de ene kant nog steeds features weghalen, waar Intel al jaren mee bezig was, aan de andere kant een wanhopige poging om competitief te zijn, en preventief tegenover AMD. Jammerlijk mislukt, want X399 is gewoon een veel beter platform. Nu met Coffee Lake eigenlijk hetzelfde. Het is reactie op Ryzen, een preventieve reactie op Ryzen 2 en verre van ideaal op een eigen manier.
foppe-jan schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:41:
[...]

Heb je iets tegen cosmetische "heat sinks" ofzo?
Nee, ik heb een probleem met bordjes die voor dergelijke prijzen worden verkocht, en nog steeds maar een 3 phase VRM lijken te hebben. Los van rauwe vermogenlevering, mag je toch wel wat meer verwachten qua stabiliteit dan een 3 phase. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik draai sinds 2010 al 4+ Ghz op de 2500K icm dit bord (tegenwoordig 4.6):

Afbeeldingslocatie: https://images.bit-tech.net/content_images/2011/01/msi-p67a-gd65-review/msi-p67a-gd65-g.jpg

Daar zitten een paar DrMos op. Met een dergelijke overclock praat je over iets van 220W total system power zonder gpu. Tot heden trekt het bord het 7 jaar feilloos. Sterker nog ik heb in 7 jaar 1x een vastloper gehad en dat was een BSOD die ontstond toen ik een usb stick op het systeem aansloot.

Als de (pre)reviews kloppen dan trekt Coffee lake niet perse meer wattage, ook niet op 5 Ghz. Dat het bij AM3/4 anders loopt lijkt me geen reden dit te gaan projecteren op Intel. Met Haswell/Skylake heb ik eigenlijk ook niemand horen klagen (of heb ik wat gemist?).

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gilan11 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:46:
[...]

Niks tegen Megekko (het is een van mijn favo shops) maar dit lijkt mij echt een kul antwoord. Als winkel bestel je die CPU's ook wel als er nog geen orders staan, ze verkopen toch wel.
Als er kleine voorraden beschikbaar zijn die verdeelt moeten worden over verschillende webshops kan het gewoon waar zijn wat ze zeggen. Kan dan zijn dat ze alleen een aantal pre-orders kunnen uitleveren, maar niet allemaal. In zo'n geval is het wie het eerst besteld, die het eerst krijgt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxxrten
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 21:09
@DaniëlWW2 Bedankt voor de technische uitleg over moederborden, zeker het voorbeeldplaatje met de blokjes omcirkeld!
Is dit pricewatch: ASRock Z370M-ITX/ac bordje ok of ook bagger? Ik zie 6 inductoren aan de linkerkant, maar geen blokjes boven. Zitten de phases van de CPU en GPU dan naast elkaar?

Ben van plan om een i5-8400 te gebruiken voor renderen (blender) op een mini ITX. Dus wil wel langere tijd op 3.8 Ghz draaien. Ik zie op http://www.pcgamer.com/in...-new-gaming-cpu-in-years/ dat ik nog wel iets van de uncore clock kan instellen. Ik verbaas me wel over slechts 8% performance winst van de 8700k voor 90 euro meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
Dennism schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:51:
[...]

Gecertificeerd zijn de moederborden natuurlijk wel, alle mobo's moeten voldoen aan bepaalde specs zodat alle supported cpu's op stock settings werken, daar is de certificering voor. Er is geen speciale certificering voor overclocken voor zover ik weet daar dit buiten officiële specs valt. Dat is puur iets voor de moederbord fabrikanten om ervoor te zorgen dat dit mogelijk op een chipset die overclocken support en waarin zij zich positief al dan negatief kunnen onderscheiden. Beknibbelt de mobo fabrikant dan op de VRMs, tja dat is een keuze die zij maken. Ze kunnen ook wat ledjes weglaten of besparen op andere zaken.
Helaas doen ze dat laatste niet. Gezien je doodgegooid wordt met die RGB idiotie lijkt elke serieuze mobo boer daar wel in mee te moeten gaan. Blijkbaar zien ze niet dat er genoeg animo is voor goeie bordjes en die graag die troep inruilen voor betere componenten. Nu zit je per definitie vast aan een, in verhouding overpriced bordje als je een beetje wil overclocken, erg slechte zaak.
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:53:
[...]

Of je brengt dergelijke bordjes niet uit, of met tenminste een minimale standaard. Dit is niet alleen Intel hun fout. Asrock lijkt de boodschap wel redelijk begrepen te hebben. Helaas beschouwen Gigabyte, Asus en MSI lelijke ledjes, domme namen of overdreven stukken plastic als veel belangrijker dan basale functionaliteit van hun product.
Wederom een deeltje markt, er zijn genoeg mensen die 120,- voor een mobo al flink geld vinden, daar hoef je niet mee aan te komen voor een "echt" Z370 bordje van 230+. Linksom of rechtsom zijn deze misbaksels gewoon het resultaat van het ontbreken van de H en B chipsets.

Als bedrijf X weigert rommel te maken geeft dat kudo's voor de kenners maar als je concurrent dat wel doet gaan die er met je "gamer" klanten vandoor.
Intel was goed bezig van C2D tot en met Sandy Bridge, omdat AMD een sterke concurrent was. Daarna ging het ook hard achteruit met Intel. Ivy Brigde en Haswell waren nog redelijk, maar Skylake, en Kaby Lake waren diep middelmatig op zijn best qua verbeteringen. Coffee Lake is ook niks meer dan Skylake met wee extra cores eraan "gelijmd".
De 8700K is zeker geen slechte CPU, in tegendeel het is een dijk van een ding die voor het geld prachtig presteert. Laat 1700 rennen en kan zich matchen met de 1800 gemiddeld gezien. Alleen veel te laat en een belabberde chipset release. Vind het eindelijk een goeie upgrade vanaf mijn 4770K. Jammerlijk dat je zo moeilijk moet doen met mobo's voor VRM en halfbakken BIOS'en die maar wat aankloten met je voltages als je niet dondersgoed uitkijkt.

X299 VRM verhaal is te wijten aan extreme OC en onkunde maar dit is gewoon een ontwerp tekortkoming en zeer ondeugdelijke bezuiniging. Qua BIOS heb ik het idee dat Intel pas vrij laat details heeft vrijgegeven, zowel MSI als Asus en Gigabyte hebben aardig wat opstartproblemen, best bijzonder. Nu is het kijken wie zich het beste oppakt.
Nu zien we eigenlijk Intel in paniek. Eerst Ryzen 7 wat Broadwell-E grotendeels overbodig maakte, toen Threadripper waar snel X299 tegenover werd gezet in een totale paniekactie. Aan de ene kant nog steeds features weghalen, waar Intel al jaren mee bezig was, aan de andere kant een wanhopige poging om competitief te zijn, en preventief tegenover AMD. Jammerlijk mislukt, want X399 is gewoon een veel beter platform. Nu met Coffee Lake eigenlijk hetzelfde. Het is reactie op Ryzen, een preventieve reactie op Ryzen 2 en verre van ideaal op een eigen manier.
Op basis van marktaandeel en financiën heeft Intel weinig te vrezen van AMD, waarom ze nu dit soort idiotie uithalen is me daarom niet duidelijk. Zorgen dat je PR en hardware releases puik zijn en iets spelen met de prijzen en je zit goed. Nu doen ze precies andersom, bizarre PR acties, half afgewerkte releases en de prijs blijft gelijk. Zo maak je het de concurrentie wel erg makkelijk.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mxxrten schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:33:
@DaniëlWW2 Bedankt voor de technische uitleg over moederborden, zeker het voorbeeldplaatje met de blokjes omcirkeld!
Is dit pricewatch: ASRock Z370M-ITX/ac bordje ok of ook bagger? Ik zie 6 inductoren aan de linkerkant, maar geen blokjes boven. Zitten de phases van de CPU en GPU dan naast elkaar?

Ben van plan om een i5-8400 te gebruiken voor renderen (blender) op een mini ITX. Dus wil wel langere tijd op 3.8 Ghz draaien. Ik zie op http://www.pcgamer.com/in...-new-gaming-cpu-in-years/ dat ik nog wel iets van de uncore clock kan instellen. Ik verbaas me wel over slechts 8% performance winst van de 8700k voor 90 euro meer.
Er speelt natuurlijk wel wat meer mee, zoals vandaag langs is gekomen. Voor een aantal bordjes is het snel te achterhalen wat wel, en wat niet goed genoeg zal zijn. Dit is alleen een beetje een twijfelgeval omdat het een ITX is, en die zijn meestal heel anders dan ATX bordjes. Vaak is het noodzakelijk om hogere kwaliteit onderdelen te installeren, omdat er minder ruimte is voor hitte dispensatie, of meer lagere kwaliteit onderdelen. Ik zou het bij dit bordje eigenlijk niet 100% weten wat die wel, en niet aankan. Je wil natuurlijk die 3,8GHz halen, en ook vrij constant.

Ik vermoed dat dit een 3 phase VRM ontwerp zal zijn dat dubbel is uitgevoerd. Dat zou goed genoeg moeten zijn. Ik weet het alleen niet zeker. Aan de andere kant is de heatsink van dit bordje wel heel erg klein, en dat is minder. Hopelijk verschijnen de definitieve specificaties snel hier, dan kan je een beter antwoord krijgen. :)
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1175784.html
naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:52:
Wederom een deeltje markt, er zijn genoeg mensen die 120,- voor een mobo al flink geld vinden, daar hoef je niet mee aan te komen voor een "echt" Z370 bordje van 230+. Linksom of rechtsom zijn deze misbaksels gewoon het resultaat van het ontbreken van de H en B chipsets.

Als bedrijf X weigert rommel te maken geeft dat kudo's voor de kenners maar als je concurrent dat wel doet gaan die er met je "gamer" klanten vandoor.
Gedeeltelijk, maar niet volledig. Het is niet alsof het onmogelijk was een minimale standaard te leveren. Kijk naar wat er allemaal kan bij AM4 voor €120. Niet ideaal, maar heel wat beter dan wat er nu is. Nu krijg je een race naar de bodem. :/
De 8700K is zeker geen slechte CPU, in tegendeel het is een dijk van een ding die voor het geld prachtig presteert. Laat 1700 rennen en kan zich matchen met de 1800 gemiddeld gezien. Alleen veel te laat en een belabberde chipset release. Vind het eindelijk een goeie upgrade vanaf mijn 4770K. Jammerlijk dat je zo moeilijk moet doen met mobo's voor VRM en halfbakken BIOS'en die maar wat aankloten met je voltages als je niet dondersgoed uitkijkt.
Ik heb volgens mij nergens gezegd dat het een slechte CPU is. Ik ben alleen wel realistisch in wat de 8700K eigenlijk is. Dat is op technisch vlak niet bepaald indrukwekkend. Als Intel had gewild, dan hadden ze al hexacores uit kunnen brengen met Sandy Bridge. Sterker nog, die bestaan gewoon, als Sandy Bridge-E. Bij elk nieuw socket had Intel kunnen besluiten een hexacore uit te brengen op mainstream, maar dat deden ze nooit. Dat mag ook wel aangekaart worden.

Verder lijkt het een aardige upgrade van een Haswell te zijn ja, maar wel veel gedoe als je het goed wil doen.
X299 VRM verhaal is te wijten aan extreme OC en onkunde maar dit is gewoon een ontwerp tekortkoming en zeer ondeugdelijke bezuiniging. Qua BIOS heb ik het idee dat Intel pas vrij laat details heeft vrijgegeven, zowel MSI als Asus en Gigabyte hebben aardig wat opstartproblemen, best bijzonder. Nu is het kijken wie zich het beste oppakt.
Het platform stond gewoon voor januari 2018 gepland, en is opeens naar voren gehaald. Dat is ten koste gegaan van bios development. AM4 was ook wat vroeg, en daar was Gigabyte meteen vrij goed bezig, en Asus gooide heel wat in hun C6H. MSI was vrij traag.
Op basis van marktaandeel en financiën heeft Intel weinig te vrezen van AMD, waarom ze nu dit soort idiotie uithalen is me daarom niet duidelijk. Zorgen dat je PR en hardware releases puik zijn en iets spelen met de prijzen en je zit goed. Nu doen ze precies andersom, bizarre PR acties, half afgewerkte releases en de prijs blijft gelijk. Zo maak je het de concurrentie wel erg makkelijk.
Ik denk dat ik het wel weet. Ze verliezen marktaandeel, mindshare en inkomsten. Ryzen was letterlijk dood of de gladiolen voor AMD, het werd gladiolen. Bij Intel moeten ze nu ook wel weten dat AMD alleen maar in zal gaan lopen op Intel. Zen was worst case scenario, een nieuwe achitectuur die nog geoptimaliseerd en getweaked kan worden. Het zal alleen maar beter worden. Ondertussen lijkt Intel nog jaren vast te zitten aan hun eigen ringbus architectuur, en lijken tweaks er ook niet meer te zijn. Dan maar preventief in de aanval, en zwartmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
naaitsab schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:52:

Ben ik niet direct met je eens, ook voor oudere Z chipsets is er genoeg te vinden in die prijsklasse, dit is zeker niet Z370 specifiek, ook heb ik niet direct het gevoel dat het er meer zijn omdat er geen B/H chipset is nog.
Z270 35 tot 150 euro: categorie: Moederborden
Z170, al kunnen daar natuurlijk nu ook betere afgeprijsde opties tussenzitten: categorie: Moederborden

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 09-10-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik zat zelf te kijken naar de MSI z370 Gaming M5 voor mijn toekomstige i7 8700k build. Nou lees ik zojuist dat er Killer Lan op zit en dat dit Killer Lan juist voor slechtere performance zorgt en irritante software heeft. Is het een reden om toch maar voor de MSI Z370 Gaming Pro Carbon te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sj44k13 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:28:
Ik zat zelf te kijken naar de MSI z370 Gaming M5 voor mijn toekomstige i7 8700k build. Nou lees ik zojuist dat er Killer Lan op zit en dat dit Killer Lan juist voor slechtere performance zorgt en irritante software heeft. Is het een reden om toch maar voor de MSI Z370 Gaming Pro Carbon te gaan?
Ik zou het geen reden vinden, ik heb zelf hier ook zo'n Killer NIC in een machine en de prestaties zijn gelijk aan Intel NIC's die je op andere mobo's ziet. De software heb je in principe niet nodig. Ik moet zeggen dat ik niet irritant vond en het werkte perfect toen ik nog wel eens wat torrente, als ik dan een game startte kreeg het game verkeer daadwerkelijk voorrang en deed de software zoals geadverteerd. Ik heb nu alleen de driver geïnstalleerd en de software niet en dat gaat ook prima. Wel is er ooit een brakke driver geweest met een memory leak, maar dat was snel opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasty82
Zijn we nou aan het twijfelen of een willekeurig Z370 board een stock i5-8400 (met multicore enhancement) kan draaien? Beetje vergezocht dat dit niet gaat werken ofniet soms?

(Ter referentie, mijn 8400 wordt niet warmer dan pak 'm beet 37graden bij 1uur max AIDA load. Individuele cores max 46)

En ja ik snap dat vrm Temps los staan van de core Temps, maar stock voltages bij een simpele locked i5 kunnen toch nooit een probleem zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door lasty82 op 09-10-2017 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Natuurlijk kan het gemakkelijk en natuurlijk kun je ook zo op een onduidelijke foto met ook nog eens een heatsink op het VRM nooit zien hoeveel stroom een VRM kan leveren en hoe goed het VRM is. Dat zul je toch echt moeten meten en dat heb ik nog nooit een reviewer zien doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:53:

Nu zien we eigenlijk Intel in paniek. Eerst Ryzen 7 wat Broadwell-E grotendeels overbodig maakte, toen Threadripper waar snel X299 tegenover werd gezet in een totale paniekactie.
Je weet zeker dat je niet op r/AMD post?

Broadwell-E ligt in benchmarks nog altijd voor op R7. De 6900K (en 6950X) zijn sneller dan de 1800X. De twee extra cores van Coffee Lake zijn voldoende om de prestaties van het platform voorbij die van Ryzen te helpen. Ryzen had als voordeel een overkill aan cores, maar dat is niet zo moeilijk op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasty82
Het is goed om een stukje bewustwording te creeren wat betreft verschillen in stroomvoorziening & VRM kwaliteit, maar de paniekzaaierij hier is echt niet nodig. Elke CL processor zal op elk board gewoon op stock snelheden prima functioneren.

Ga je overclocken dan is het niet meer als logisch dat je tegen limieten van de componenten kan aanlopen. Bij goedkope boards is dit nou eenmaal sneller als bij luxere varianten.

En ja; bij een ITX systeem is het beter opletten of je nog wel voldoende airflow in je case hebt.

Wat betreft mijn eigen ervaring;
- een Asrock Z87 ITX setup met 4770K -> heeft ca 1 jaar prima op 4.5ghz gedraaid. Kan me niet voorstellen dat dit board slechter is dan de Z370 variant. En de combo met een CL i5 8400 op stock maakt het echt niet spannend.
- MSI Z170 SLI Plus -> verschrikkelijke VRM aldus hier, maar volgens mij is het ongeveer het meest verkochte budget Z170 board. Heb hier zelf vrolijk met een 6700K & 7700k met een gemiddelde overclock gedraaid. Een 8700K met 20% meer verbruik zal zeker voor een hogere load zorgen, maar ook hier verwacht ik niet dat het board bij een simpele overclock zal gaan smelten. Alles onder de 8700K moet toch echt geen probleem zijn bij gemiddeld gebruik, zelfs met een simpele overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:23
Draai al tijden met een msi mini itx Carbon
Ac en een 7600k op 5.0 GHz nooit problemen gehad goede airflow is belangrijk zeker in mini itx game systemen en ik heb er aardig wat staan met ene kast gaat het beter dan met de ander .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

lasty82 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:15:
Het is goed om een stukje bewustwording te creeren wat betreft verschillen in stroomvoorziening & VRM kwaliteit, maar de paniekzaaierij hier is echt niet nodig. Elke CL processor zal op elk board gewoon op stock snelheden prima functioneren.

[...]
Dit dus.

Als je niet gaat OC-en zou ik met niet al te druk maken over de stroomvoorziening. Met de 91w tdp van de 8700k (wat inclusief IGP is) heb je zelfs aan een gemiddelde 3+1phase stroomvoorziening gewoon voldoende.

Zodra je gaat overclocken zal je verschil merken en kan je met wat pech oververhitte VRM's krijgen op de wat minder overbemeten bordjes. En ook dat zal afhangen van de airflow en heatsinks op de VRM's zelf.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is al vaker voorbij gekomen op GoT dat een i7 CPU op stock speeds wordt gethrottled vanwege de matige VRM van een bordje met de goedkoopste chipset, dus zo vanzelfsprekend is het ook weet niet dat iedere CL CPU op ieder bord vlekkeloos zal werken. En een i5 8600k en 8700k verbruiken wel wat meer stroom dan vorige generaties i5's en i7's dus het is prima mogelijk dat sommige goedkope bordjes qua VRM gewoon niet voldoen voor alle CL CPU's.

Bij de AMD FX en Phenom II kwam dit ook vaak voorbij zonder dat fabrikanten een waarschuwing plaatsten op de website dat er speciale aandacht vereist is voor de koeling van de stroomvoorziening (sommige gaven deze waarschuwing wel degelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:27:
Het is al vaker voorbij gekomen op GoT dat een i7 CPU op stock speeds wordt gethrottled vanwege de matige VRM van een bordje met de goedkoopste chipset, dus zo vanzelfsprekend is het ook weet niet dat iedere CL CPU op ieder bord vlekkeloos zal werken. En een i5 8600k en 8700k verbruiken wel wat meer stroom dan vorige generaties i5's en i7's dus het is prima mogelijk dat sommige goedkope bordjes qua VRM gewoon niet voldoen voor alle CL CPU's.

Bij de AMD FX en Phenom II kwam dit ook vaak voorbij zonder dat fabrikanten een waarschuwing plaatsten op de website dat er speciale aandacht vereist is voor de koeling van de stroomvoorziening (sommige gaven deze waarschuwing wel degelijk).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de omstandigheden waarin dat gebeurde. Voor zover ik weet moeten alle borden aan bepaalde specs voldoen van Intel zodat op stock bij normaal gebruik alle door de chipset ondersteunde cpu's correct werken, volgens mij heeft Intel hier zelfs een eigen stresstest voor. Ik kan me echter wel voorstellen dat bijv. het draaien van 3rd party stresstests die een ongewoon hoge load veroorzaken die je in realworld applicaties niet ziet zoals bijv. Prime95 Small FFT met AVX niet binnen die specs vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dan hebben we het over borden van een euro of zestig dus echt de goedkoopste. Niet de moederborden waar je een i7 inzet.

Een beetje vervelend het kinderachtige gezeur over de stroomvoorziening die al jaren prima in orde is bij intel.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism Op het forum kan ik zo snel even geen voorbeeld vinden van Intel moederborden (AMD voorbeelden zijn er genoeg). Maar bijvoorbeeld deze:
https://nl.hardware.info/...albaar-mini-itx-conclusie

@digifun Wat niet het goedkoopste bord van €60,- is. Maar vaak is het inderdaad een i7 2600k op een cheap h61 bordje ofzo. En je kan het wel gezeur noemen, maar mijn post was gewoon een reactie op:
Elke CL processor zal op elk board gewoon op stock snelheden prima functioneren.
Wat dus gewoon niet vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Haha staat bij central point verwachte levertijd 1 januari 2019 :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasty82
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:51:
@Dennism Op het forum kan ik zo snel even geen voorbeeld vinden van Intel moederborden (AMD voorbeelden zijn er genoeg). Maar bijvoorbeeld deze:

@digifun Wat niet het goedkoopste bord van €60,- is. Maar vaak is het inderdaad een i7 2600k op een cheap h61 bordje ofzo. En je kan het wel gezeur noemen, maar mijn post was gewoon een reactie op:

[...]

Wat dus gewoon niet vanzelfsprekend is.
De discussie ging over de huidige CL borden, de Z370. Ik heb er nog geen een gezien die zo slecht ontworpen is als het door jou aangehaalde B150 board (wat een super budget ding is met de budget-chipset & gaming bling voor de extra prijsverhoging). Kijken we bijvoorbeeld naar de goedkoopste Z370 borden, dan hebben deze allemaal koelblokken op de stroomvoorziening. De genoemde Z370 Asrock en MSI borden waar "twijfels" bij zijn komen daar niet eens in de buurt.

Wel is het waar dat het vaker terugkomt hier op tweakers. In deze thread alleen al tig keer, maar elk zonder bewijs. (en waarschijnlijk ook nog regelmatig door personen die nog niet eens ervaring hebben met dit platform)

Mijn ervaring met CL is dat het een prima platform is. 6 Core voor 189 euro. Out of the box 3.8ghz op alle cores zonder overclock. Beste singlethreaded performance momenteel beschikbaar. Een deels hergebruikt platform wat daardoor al vrij mature is. Uitstekende memory compatibaliteit (-50 euro voor aanschaf geheugen). Integrated GPU. Geen gezeur met platformdrivers (PCI-E/nvme werkt gewoon op volle snelheid out of the box). Echte high-end borden met goede featurers; Dual/triple M.2 slots, dual NICs (hallo "high end" ryzen borden?) En ik heb zelf ook met ryzen getest, dus ik zeg dit echt niet als fanboy. (Ryzen 1500x/1600/1700x zelf getest met X370 Prime-Pro, C6H & Xpower Ti.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:51:
Ik ga niet zeggen dat het de oorzaak is (bordje ziet er ook wel heel slecht uit zonder VRM koeling), maar ze testen deze CPU op dit bordje niet op de CPU stock settings. Kijk je naar hun bios screenshots ( https://content.hwigroup....te-b150n-phoenix-wifi.jpg ) zie je dat alle 4 de cores op 4.2Ghz draaien, de 6700K heeft echter alleen een 1 core 4.2Ghz boost, bij load op 2 of meer cores hoort er op stock settings geen boost te zijn. Zie: https://www.intel.com/con...000005523/processors.html en dan 6th generation even uitvouwen. Daar staat dus ergens een All core sync (of hoe Gigabyte dat noemt) overclock optie aan, iets wat fabrikanten wel vaker default aanzetten om beter in de benchmarks te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 10-10-2017 11:26 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.