sdk1985 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:11:
[...]
Verschil in filosofie. Ik ben van mening dat het niet nuttig is om je pc bij aanschaf te balanceren. Er zijn meerdere redenen om een nieuwe pc zo in elkaar te zetten zodat hij gpu limited is.
1) GPU ontwikkeling gaat harder, is makkelijker te verkopen, makkelijker te upgraden en daardoor minder statisch dan je basis platform (chipset, geheugen, cpu, cpu koeler)
2) Een game die gpu limited draait zal stabielere frame times neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan RB6 Siege. Als je cpu daar 100% draait en er wordt een breakable surface gesloopt dan zakt je fps met 20 a 30 in voor een seconde.
Ja ik schuif ook meer budget naar CPU en mobo. En secondair ook memory.
G-kaart is iets dat binnen 2 a 3 jaar mogelijk al geupgrade wordt.
Daarbij kijk ik ook meer naar de verre future waar upgrade path kwa CPU al lang niet meer relevant is en ik dan ook meer cores prefereer en duurzaamheid en stabiliteit.
Feitelijk gezien heb ik met mijn 2500K / GTX 1070 wat minder baat bij mijn GTX 1070 omdat ik een FPS cap moet gebruiken om het bovenstaande te voorkomen. Wat die game betreft had ik het net zo goed bij een 1060 kunnen houden. Dan had ik wat minder fps gehad en dus wat minder cpu load en dus geen dips. Maar goed die cpu heb ik dan ook al sinds 2010 dus dat kun je hem niet kwalijk nemen. Qua loads is de pc perfect in balans (80-100% cpu en 80-99% gpu) en dan snap je hopelijk het probleem met balanceren.
Mijn P2x4-965 begon ik met 5870 dan R9-290 en nu R9-380
Flinke onbalance
i920 GTX285 GTX580 zou daar een 1060 in kunnen prikken
Even gechargeerd ga je vervolgens concluderen dat een i3 net zo goed werkt met een GT 710 als een i7 met een GT 710. Dat schiet gezien het bovenstaande idee niet echt op. Dat is geen informatie waarop je een cpu kunt kiezen.
Natuurlijk zijn er ook genoeg die de pc liever balanceren, die vinden het vast zeer interessant dat een gtx 1060 net zo goed met een i3 samenwerkt. Maar daar schuilt dus een andere filosofie achter (1 die tegen je werkt gezien het bovenstaande voorbeeld).
Persoonlijk zie ik dus liever gegeven een GTX 1080 (dan ga ik er vanuit dat dit main stream performance wordt binnen 2-3 jaar) wat je dan hebt aan die 2 extra cores. Hoe dat in elkaar zit voor een 1060, 1050, 480,580 wordt heel snel irrelevant. Terwijl die cpu nog wel 5 jaar mee kan (hopelijk).
Nu met 1440p en 4K zou ik liever ook hoger instappen met Gkaart maar semi native op 720P of 1080P als je niet de renderpower hebt of die ouwe CPU het niet trek is ool mogelijk.
Mijn huidige situatie.
Starcitizen op Phenom met 380 op 720P op 1440 monitor.
Zelf ga ik dus voor high- end CPU in €500 tot onder de €1000 voor langdurige investering
Dus ool future games van 2018 tot 2025
Voor mij is het dan X299 /nV en X399 / Vega
Bij iNtel liever toch ook iets 8 core minimaal 6 core met AVX512
Bij AMD 12core of zelfs 16 core
Als je nu kijkt naar gebenchde games en bench game set van ook oudere games dan is dat relevant voor budged gamers die vaker upgraden waarbij performance van nu geld. En upgrade pad relevanter.
Waarbij online clan base gamers de 1080P prefereren met lower setting voor hoge bunnyhop CQC fps performance.
Online gamen doe ik op d PS4 met ons casual clubje
Voor eind dit jaar Threadripper
Begin next year Zen APU muziek PC
Zomer next year of Mac of wanneer de nextgen Mac mini komt
of X299 PC
Iig krijgt PC hobby weer wat voorrang tov andere hobby's
Wat ik liever zou zien is meer en veel games uit 2017 dus de nieuwste.
Op low tot high end gebalanceerde dus ook met gpu schaling
Lowbudged met lowbudged cpu gpu maar ook mid met mid en high met high.
Dan naast 1080p voor die clanners maar ook 1440p voor singleplayer en 4K.
Maar ook VR
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K