Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

-The_Mask- schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:36:
[...]

Ze krijgen ook de maximaal mogelijke snelheid, die van USB 3.1 Gen 1 is maximaal 5 Gbit/s, alleen USB 3.1 Gen 2 kan 10 Gbit/s. Dat er een USB Type-C header op het moederbord komt naast de normale grote header lijkt mij ook logisch. Er komen immers steeds meer behuizingen met USB Type-C, als moederborden dan niet zo'n header erop zetten kun je er niks mee.

USB-C is alleen maar de vorm van de connector. Kan USB 2.0 (480Mbit/s), 3.1 Gen 1 (5 Gbit/s) en 3.1 Gen 2 (10 Gbit/s) zijn.
Er zijn mensen die dat snappen maar ik denk het merendeel niet. Dat is het punt wat HWI m.i. maakt.

De connector is backwards compatible. Gebruik gewoon Gen2 als je die connector er op zet.

Verder heeft Anand, geloof als enige, weer een handig tabelletje neergezet en wat nuttige info:

Turbo Modes

One of the interesting things to come out of our briefings with Intel was the fact that Intel made a very clear change in policy when it comes to press disclosure. When the question was asked about per-core turbo values for each of the CPUs, Intel made a clear statement first, then a secondary one when quizzed further:

“Intel will no longer provide this information”

"We are only including processor frequencies for base and single-core Turbo in our materials going forward - the reasoning is that turbo frequencies are opportunistic given their dependency on system configuration and workloads"

This change in policy is somewhat concerning and completely unnecessary. The information itself could be easily obtained by actually having the processors and probing the required P-states (assuming the motherboard manufacturer does not play silly tricks), so this comes across as Intel withholding information for arbitrary reasons.

Nonetheless, we were able to obtain the per-core turbo ratios for each of the new processors for our motherboard. Given Intel's statement above, it seems to suggest that each motherboard might have different values for these, with no Intel guidelines given.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NROGUiJNqHKa192d0BSv5IvZ/full.png

For the most part, there is nothing out of the ordinary here. Intel uses the base frequency as a guaranteed base under abnormal environmental circumstances and heavy code (AVX2), although in most circumstances even the all-core turbo ratio will be higher than the base frequency.

The odd-one-out is actually the Core i5-8400. It is being shipped with a low base frequency, at 2.8 GHz, but the all-core turbo ratio is 3.8 GHz. Shipping with such a low base frequency is perhaps masking the performance of this part: it should be, on paper at least, only a whisker or two behind the Core i5-8600K.

It is noticeable that the two Core i7 parts both have an all-core turbo of 4.3 GHz, which is only ever matched by the single threaded turbo of the Core i5-8600K. Not only is moving up from the Core i5 to the Core i7 doubling the threads, but the frequency gain is another addition in performance. The Core i5-8600K has a tray price of $257, while the Core i7-8700 is at $303. Overclocking is lost but the threads are doubled, the available turbo frequencies are improved, the cache goes up, and the TDP goes down.

[ Voor 65% gewijzigd door Help!!!! op 05-10-2017 20:07 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:00:
[...]

Er zijn mensen die dat snappen maar ik denk het merendeel niet. Dat is het punt wat HWI m.i. maakt.

De connector is backwards compatible. Gebruik gewoon Gen2 als je die connector er op zet.
Nee ze hebben geen enkel punt. Het nieuwsbericht slaat gewoon nergens op. USB-C is gewoon de vorm van de connector en staat los van de maximale bandbreedte, daarom vermelden de fabrikanten ook duidelijk wat de maximale bandbreedte is en/of welke type USB er wordt gebruikt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Saven schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:08:
[...]

[...]

Even een beetje crosspost/offtopic :+ Ik heb een 8700K en een Asus STRIX Z270G Gaming (WI-FI AC) besteld (pre-order) als onderdeel voor een nieuwe build. Neem een AMD R9 290 videokaart meer uit mn oude build.

een 550w voeding (Corsair RM550x) besteld voor de nieuwe build, neem aan dat dit genoeg is :$ de m2-ssd en hdd's trekken bijna niks volgens mij
Waar heb je besteld? Megekko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

-The_Mask- schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:13:
[...]

Nee ze hebben geen enkel punt. Het nieuwsbericht slaat gewoon nergens op. USB-C is gewoon de vorm van de connector en staat los van de maximale bandbreedte, daarom vermelden de fabrikanten ook duidelijk wat de maximale bandbreedte is en/of welke type USB er wordt gebruikt.
Dat vind jij en dat mag. Veel plezier ermee.

Ander interessant punt uit Anands review:

https://www.anandtech.com...d-8400-initial-numbers/17

Waarom zouden de mainstream Ryzens hier duidelijk minder tijd onder 30 en 60FPS doorbrengen dan de meeste mainstream Intels en m.n. de 8700K .... :?

[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 05-10-2017 20:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

Nee dat vind ik niet, dat is een feit. Welk punt zouden ze dan hebben? Zeg dan ook gewoon waarom ze een punt hebben, je draait er nu steeds omheen.

Enige wat ik zie is een schrijver die niet weet dat USB 3.0 tegenwoordig USB 3.1 Gen 1 genoemd wordt en niet weet dat USB-C alleen maar de vorm van een connector is. Zeg maar een typisch HWI artikel waar de schrijver niet weet waar die over schrijft.

Mijn telefoon heeft ook een USB-C aansluiting en dat is USB 2.0.

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 05-10-2017 20:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

M.i. heb ik je al uitgelegd waarom ik dat vind. Jij heb ook een punt dat het handig kan zijn omdat er meer apparaten komen die deze connector gebruiken.

Echter ik vind: Lever gewoon ook de max snelheid als je deze connector plaatst. Zonder de kleine lettertjes goed te lezen kan het zeker de gemiddelde consument makkelijk laten denken ook de hoogst mogelijke snelheid te krijgen. Daarom is het bericht van HWI gewoon nuttig.

Ook prima als je plaatjes wilt posten met dingen die ik al lang weet maar die voor mij beside the point zijn.

Vind dat je vaak nuttige, interessante en leerzame bijdragen hebt, waarvoor dank, echter tegelijkertijd lijkt jouw leven niet compleet zonder dat je het laatste woord danwel 'gelijk' hebt en dat gekoppeld aan je vaak hautaine stijl is af en toe beetje vermoeiend.

Dit is mijn laatste response op dit onderwerp.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

S_Chief schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

Waar heb je besteld? Megekko?
Jep, why?

Naar eigen zeggen zouden ze volgende week eea al geleverd krijgen, maar ben benieuwd wat die toezegging van een bedrijf dat wil verkopen waard is :P Als het al is zal het wss wel pas vrijdag oid zij.

[ Voor 7% gewijzigd door Saven op 05-10-2017 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Waarom zouden de mainstream Ryzens hier duidelijk minder tijd onder 30 en 60FPS doorbrengen dan de meeste mainstream Intels en m.n. de 8700K .... :?
Ik vermoed de ruimere L2 cache, en de victim cache opzet van de L3 bij Zen. Dat zou in theorie beter in staat moeten zijn om pieken op te vangen, en zou dus iets consistenter moeten zijn. Wel interesant dat Ryzen nog steeds een voordeel heeft in de stabiliteit van minimale framerates. Dat blijft toch wel een van de beste kanten van Ryzen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Saven schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:56:
[...]

Jep, why?

Naar eigen zeggen zouden ze volgende week eea al geleverd krijgen, maar ben benieuwd wat die toezegging van een bedrijf dat wil verkopen waard is :P Als het al is zal het wss wel pas vrijdag oid zij.
Wil zelf ook de mATX en 8700k, vandaar. Denk dat ik ga wachten totdat alles op voorraad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:54
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe lang hun Benchmark is, maar ik weet niet direct of ik +-1 seconde en 0.22 seconde nu daadwerkelijk "duidelijk minder" kan vinden. Dat is meer een "Blink and you miss it" scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:48:
M.i. heb ik je al uitgelegd waarom ik dat vind. Jij heb ook een punt dat het handig kan zijn omdat er meer apparaten komen die deze connector gebruiken.

Echter ik vind: Lever gewoon ook de max snelheid als je deze connector plaatst.
Ze leveren dus zoals eerder gezegd ook gewoon de max. De controller levert max 5Gbit/s en daarom krijg je dat ook. Ik ga toch ook niet zeggen dat een i5 8400 HT, unlocked multiplier en hogere kloksnelheid moet hebben omdat de CPU dan in principe allemaal heeft ingebouwd. Het is immers hetzelfde stukje silicon als de i7 8700K.

Waarom een i5 8400 en i7 8700K bestaat is omdat ze verschillende markt segmenten bedienen. USB 3.1 Gen 2 controller zal ook gewoon duurder zijn en duurder om te implementeren. Niet iedereen zit er op te wachten dat het goedkoopste moederbord meer dan 500 euro gaat kosten.

Immers als je geen USB 3.1 Gen 1 meer wil, moet je allemaal duurdere USB 3.1 Gen 2 controllers implementeren. Dan kom je natuurlijk weer PCI Express lanes te kort en moet je werken met PCI Express multiplexers. Dan ga je dus ook allemaal PCI Express x16 sloten willen, ook weer PCI Express multiplexers nodig. Duurste audio oplossing, je wil immers het beste. Duurste netwerkchip, één 10Gbit exemplaar natuurlijk, aangesloten via PCI Express multiplexer.

Daarmee krijg je dus een 500 euro moederbord. Ik zou nooit 500 euro voor een moederbord willen betalen. Daarom ben ik blij dat niet elke fabrikant dit doet maar ook moederborden maakt met mindere specs, waar de meeste mensen ook meer dan genoeg aan hebben en stukken goedkoper zijn.
Zonder de kleine lettertjes goed te lezen kan het zeker de gemiddelde consument makkelijk laten denken ook de hoogst mogelijke snelheid te krijgen. Daarom is het bericht van HWI gewoon nuttig.
Maar het zijn geen kleine letters, het wordt zeer duidelijk vermeld. Elk PCI Express 3.0 x16 slot wordt ook niet verbonden met 16 PCI Express lanes. Moet HWI dan ook daar maar een bericht over schrijven?
Z370-moederborden: PCI Express 3.0 x16 blijkt vaak geen 16 PCI Express 3.0 lanes te hebben
Of om het bij USB te houden:
Z370-moederborden: Niet elke USB-A aansluiting blijkt USB 3.1 Gen 2 te zijn
Vind dat je vaak nuttige, interessante en leerzame bijdragen hebt, waarvoor dank, echter tegelijkertijd lijkt jouw leven niet compleet zonder dat je het laatste woord danwel 'gelijk' hebt en dat gekoppeld aan je vaak hautaine stijl is af en toe beetje vermoeiend.
Nee maar dit is is zo duidelijk slecht, is gewoon triest dat zoiets verschijnt op de tweede grootste hardware website van Nederland. Hoe kunnen ze daar nu niet eens het weten dat USB-C alleen maar de vorm van een connector is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekker, waarom is de FPS bij de 8400 hoger dan bij de 8700k bij GTAV @1080p? :?

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph11859/91858.png

Gek dat dit soort dingen nooit worden vermeld met die mensen hun obsessie voor gem. en max.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph11859/91859.png
Geef mij maar een zo'n constant mogelijke framerendertijd wanneer het gemiddelde niet veel lager ligt. Juist een sterke wijziging in de framerendertijd doet het spel als niet soepel ervaren.

Bij Rise of the Tomb Raider is de start voor de 8700k dramatisch slecht.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph11859/91846.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph11859/91847.png
Er is iets vreemds aan de hand, ik verwacht dat het een en ander nog verbetert met software-updates. Het is een interessante graadmeter, als diezelfde reviewers die de gamingperformance van Ryzen slecht noemden toen de R7 uitkwam nu roepen dat je het wat tijd moet geven omdat het een nieuw platform is dan zijn er twee mogelijkheden: ze hebben geleerd van hun fouten of ze hebben een sterke bias.

Dit soort fouten tijdens de lancering van deze CPU's staaft het vermoeden dat dit een rushjob (het uitbrengen voordat het klaar is) is van Intel, gericht op het afremmen van de sterke groei van het marktaandeel van AMD CPU's.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Tot nu toe werd de Type-C header praktisch alleen toegepast op borden waar hij verbonden was met een USB 3.1-controllerchip (gen 2 dus). Bij de Z370-generatie is het niet meer vanzelfsprekend dat een interne Type-C header altijd USB 3.1 Gen2 betekent, en dat is goed om te weten als je in de markt bent voor zo'n moederbord. Vandaar dat dit als nieuws wordt gemeld. Bovendien laten ASUS en MSI die header gewoon weg als er geen tweede USB 3.1 Gen2-controller aanwezig is, dus er is ook nog eens een duidelijk verschil tussen fabrikanten.

Het is hoe dan ook nog een redelijk theoretisch verhaal: er zijn welgeteld 7 kasten die een Type-C header gebruiken, waarvan drie stuks 800+ euro.

Overigens leef ik niet in de waan dat ik jij ooit zult vinden dat HWI iets goed doet, dus vooral ter informatie voor anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, ik ga voor de nieuwe 8600k in combinatie met de MSI Z370 SLI PLUS, nu staat het meest populaire en betaalbare geheugen kitje de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 niet op de de lijst van ondersteunend geheugen. Lijkt me toch onzin? moet gewoon werken neem ik aan? Ik hoef niet per se op 3000 mhz te draaien maar 2666 mhz moet wel lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:18:
[...]

Gekker, waarom is de FPS bij de 8400 hoger dan bij de 8700k bij GTAV @1080p? :?

[afbeelding]
Ik ga uit van optimalisatie, dat zou namelijk theoretisch niet kunnen gebeuren tenzij de 8700K daar niet boost en op baseclock blijft hangen. Het is een populair spel, dus logisch dat het benchmark suites zit. Maar volgens mij is het nooit een goed geoptimaliseerde titel geweest.
Er is iets vreemds aan de hand, ik verwacht dat het een en ander nog verbetert met software-updates. Het is een interessante graadmeter, als diezelfde reviewers die de gamingperformance van Ryzen slecht noemden toen de R7 uitkwam nu roepen dat je het wat tijd moet geven omdat het een nieuw platform is dan zijn er twee mogelijkheden: ze hebben geleerd van hun fouten of ze hebben een sterke bias.

Dit soort fouten tijdens de lancering van deze CPU's staaft het vermoeden dat dit een rushjob (het uitbrengen voordat het klaar is) is van Intel, gericht op het afremmen van de sterke groei van het marktaandeel van AMD CPU's.
optimalisaties en updates zullen er zeker komen. Maar als je dit een rushjob wil noemen dan was o.a. Ryzen zelf ook een rush job (wat het mogelijk ook was gezien de issues aan de start) overall zie je hier veel minder issues dan bij de Ryzen Launch. Maar er lijkt zeker nog wel wat te winnen voor bepaalde mobo fabrikanten en zelfs tussen ranges van dezelfde fabrikant.

Zie bijv onderstaande waar een aantal mobo's getest worden (alle Z370 mobo's zijn met een 8700K op stock)
Afbeeldingslocatie: https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/10/11-1.png
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:44:
Vraagje, ik ga voor de nieuwe 8600k in combinatie met de MSI Z370 SLI PLUS, nu staat het meest populaire en betaalbare geheugen kitje de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 niet op de de lijst van ondersteunend geheugen. Lijkt me toch onzin? moet gewoon werken neem ik aan? Ik hoef niet per se op 3000 mhz te draaien maar 2666 mhz moet wel lukken toch?
9 van de 10 keer wel, maar er is altijd een kleine mogelijkheid dat je tegen een issue aanloopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 05-10-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:54:
optimalisaties en updates zullen er zeker komen. Maar als je dit een rushjob wil noemen dan was o.a. Ryzen zelf ook een rush job (wat het mogelijk ook was gezien de issues aan de start) overall zie je hier veel minder issues dan bij de Ryzen Launch.
Daar ben ik niet van overtuigd (eerste oppervlakkige indruk), zo dramatisch was de FPS bij Ryzen volgens mij toch ook weer niet als dat het bij Rise of the Tomb Raider is voor de 8700k, zeker als je het relateert aan de klokfrequentie en je rekening houdt met DX12 en AMD-kaarten. Er waren wat problemen maar al met al vind ik dat die enorm werden overdreven. Je kon een hoop RAM in het begin niet sneller dan rond de 2600 MT/s draaien op de meeste modellen AM4-moederborden (AS Rock Tai Chi had al direct een paar latjes rond de 3000 en 3200 MT/s draaien). Big deal, je wist dat dit in X maanden tijd (minder dan 1 jaar) wel opgelost zou worden en je kon in de lijstjes opzoeken welke RAM je moest kopen om direct een goede klokfrequentie te hebben (Corsair Vengeance draaide meestal direct op 3000 MT/s), nietwaar?
Een paar spellen moesten geoptimaliseerd worden en wat code van moederborden moest worden verbeterd omdat AMD belachelijk weinig tijd gaf aan de AIC-partners. Verder natuurlijk de Linux-bug maar dat is een edge-case. Oh ja, de UEFI-opties moesten wat worden verbeterd.

Belangrijker dan dat is dat Ryzen een compleet nieuwe architectuur was en dat het dan ook nog eens een multidie-CPU is. Hoeveel verschil is er tussen Coffee Lake en Kaby Lake qua architectuur? Ik noem het een rush job omdat ik er niet aan twijfel dat deze probleempjes er niet zouden zijn als Intel een paar maanden lang de developers had laten spelen met deze CPU voordat het die zou verkopen. Bedenk dat Intel sowieso de komende maanden nagenoeg geen samples gaat verkopen, dit is een van de ergste paper launches in jaren, nog erger dan bij Vega en Fury. Voor de mindshare en om AMD een hak te zetten zoals AdoredTV dat vandaag aangaf in zijn laatste filmpje.

Misschien pakt het al met al goed uit voor Intel dat ze dit doen en dan hebben ze de juiste beslissing genomen maar qua PR is dit geen goede start voor Coffee Lake en bijna niemand gaat de komende maanden een Kaby Lake kopen nu Coffee Lake een paper launch heeft gehad. Echter zullen ook sommige mensen die anders een Ryzen hadden gekocht wachten totdat Coffee Lake wel verkrijgbaar is en daar is het Intel waarschijnlijk om te doen.

Ryzen was trouwens ook een rush job, we weten hoe dat komt (financiële nood, ongeduldige aandeelhouders, gretige klanten). Ja, dat komt wel goed voor het platform wanneer de software voor de moederborden verbetert etc. maar er valt wat voor te zeggen om te kiezen voor een ijzersterke PR bij het begin van de launch (door er voor te zorgen dat het wel direct goed is geoptimaliseerd) en het geslikt dat Intel een paar maanden langer marktaandeel verliest. De positie van Intel is anders dan die van AMD. AMD had niets te verliezen en enkel te winnen, Intel kan nog teren op een bepaalde reputatie.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:44:
Ik zou het risico met een gerust hart nemen als jij denkt dat dit geheugen voor jou een goede keuze is, dit geheugen wordt dermate veel gebruikt dat ze hier wel binnen een redelijke tijd voor optimaliseren. Het zit ongeveer als volgt: de moederbordverkopers testen diverse latjes op hun moederborden en als die goed genoeg draaien bij bepaalde instellingen die ze in hun software stoppen en deze software zit in de laatste 'BIOS' dan zetten ze het latje op de lijst. Dat het er niet op staat wil waarschijnlijk zeggen dat ze deze latjes nog onvoldoende hebben getest maar dat komt binnenkort wel, in het ergste geval moet je zelf een beetje experimenteren met de parameters in plaats van dat je lui kan zijn en het moederbord automatisch waardes kies waarvan zo goed als zeker is dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TomasH schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Tot nu toe werd de Type-C header praktisch alleen toegepast op borden waar hij verbonden was met een USB 3.1-controllerchip (gen 2 dus).
In het artikel wordt daar met geen woord over gesproken. Daar is de schrijver schijnbaar in veronderstelling dat USB-C staat voor USB 3.1 Gen 2 die hij vervolgens ook nog eens USB 3.1 noemt. Is tegenwoordig gewoon USB 3.1 Gen 2.

Daarnaast hoeveel moederborden hadden hiervoor überhaubt een USB-C header? Dat waren er waarschijnlijk bijzonder weinig en waarschijnlijk alleen de duurste. Echter zal USB-C een normale standaard worden en dus ook op mainstream en uiteindelijk zelfs budget moederborden komen. Echter vanzelfsprekend zal dit niet altijd op de snelst beschikbare snelheid gaan. Dus nu USB 3.1 Gen 2, straks USB 3.2 en ver daarna USB 4.0.
Het is hoe dan ook nog een redelijk theoretisch verhaal: er zijn welgeteld 7 kasten die een Type-C header gebruiken, waarvan drie stuks 800+ euro.
Eén moet de eerste stap zetten. Vorige generatie was alleen de allerduurste moederborden en behuizingen. Echter is USB-C niet bedoeld als extreme high-end aansluiting, maar zal die ook de mainstream markt moeten bedienen. Dat zie je nu dus eerst bij de meer mainstream moederborden en straks ook bij de goedkopere behuizingen.
Overigens leef ik niet in de waan dat ik jij ooit zult vinden dat HWI iets goed doet, dus vooral ter informatie voor anderen :)
Ik kan mij anders prima herinneren dat voordat je bij HWI ging werken ook meer dan genoeg kritiek had op de artikelen van HWI. Daarnaast weet je volgens mij ook prima wat er niet goed is aan bijvoorbeeld de videokaart, CPU en voedingsreviews.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:00:
[...]

Daar ben ik niet van overtuigd (eerste oppervlakkige indruk), zo dramatisch was de FPS bij Ryzen volgens mij toch ook weer niet als dat het bij Rise of the Tomb Raider is voor de 8700k, zeker als je het relateert aan de klokfrequentie en je rekening houdt met DX12 en AMD-kaarten. Er waren wat problemen maar al met al vind ik dat die enorm werden overdreven. Een paar spellen die geoptimaliseerd moesten worden en wat code van moederborden die moest worden verbeterd omdat AMD belachelijke weinig tijd gaf aan de AIC-partners.
Belangrijker dan dat is dat Ryzen een compleet nieuwe architectuur was en dat het dan ook nog eens een multidie-CPU is. Hoeveel verschil is er tussen Coffee Lake en Kaby Lake qua architectuur? Ik noem het een rush job omdat ik er niet aan twijfel dat deze probleempjes er niet zouden zijn als Intel een paar maanden lang de developers had laten spelen met deze CPU voordat het die zou verkopen.
Dus als AMD partners weinig tijd geeft is het prima, maar als Intel een paar dev's van een antieke game mogelijk geen samples heeft gestuurd (wat volledig een aanname is) is het ineens een rush job.....
Ryzen heeft bijv. een paar maand memory issues gehad (en zelfs nu nog komen ze voor, al is het een stuk minder frequent, wat imho een stuk hinderlijker is dan wat FPS missen in een paar games). Als je dat argument nu over deze launch maakt moet je dat argument ook over de Ryzen launch maken, daar had AMD mobo fabrikanten dan ook best een maand of 2-3 kunnen geven om te launchen zonder geheugen issues ;)
Bedenk dat Intel sowieso de komende maanden nagenoeg geen samples gaat verkopen, dit is een van de ergste paper launches in jaren, nog erger dan bij Vega en Fury. Voor de mindshare en om AMD een hak te zetten zoals AdoredTV dat vandaag aangaf in zijn laatste filmpje.
Daar ben ik nog wel benieuwd naar, de laatste geruchten die ik hoor uit het kanaal is dat er met een week of 2 een paar duizend cpu's beschikbaar moeten komen in NL. Als dat zo is, is dat totaal niet te vergelijken met Vega, die iig bij mijn vaste leverancier nog steeds niet fatsoenlijk leverbaar is. Nog steeds niet top daar Intel normaal altijd een redelijke voorraad heeft wereldwijd bij Launch, echter dit keer lijkt het meer USA te zijn. Zo schijnt bijv. Amazon een redelijke voorraad hebben gehad en Newegg mogelijk ook (gezien de comments op een WoW forum die daar cpu's hebben weten te kopen).

PR issues zie ik trouwens zo ook nog niet direct, de meeste reviews (nog niet veel ivm tijdsgebrek) geven mij iig de indruk overwegend positief te zijn. Ik zit bijv, nu even naar Hardware Unboxed te kijken en die gehele conclusie daar is enkel positief, en Steve is toch niet echt iemand die altijd even positief is over Intel (en terecht ook).

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 05-10-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:20:
[...]

Dus als AMD partners weinig tijd geeft is het prima, maar als Intel een paar dev's van een antieke game mogelijk geen samples heeft gestuurd (wat volledig een aanname is) is het ineens een rush job.....
:?
Ryzen was trouwens ook een rush job, we weten hoe dat komt (financiële nood, ongeduldige aandeelhouders, gretige klanten).
...
Ik was er toch echt duidelijk over dat Ryzen eveneens een rush job was. Ik was ook duidelijk over waarom ik het voor AMD begrijpelijk vond en het voor Intel onverstandig vind. AMD kon niet anders gezien de financiële problemen en AMD had niets te verliezen, Intel heeft wel veel te verliezen door een slechte start te maken, zeker na het debacle met SkylakeX en Kaby Lake X. Daar zit het verschil. Ik vind het simpelweg zakelijk gezien een onverstandige zet van Intel, misschien zie ik dat goed, misschien zie ik dat verkeerd.
Daar ben ik nog wel benieuwd naar, de laatste geruchten die ik hoor uit het kanaal is dat er met een week of 2 een paar duizend cpu's beschikbaar moeten komen in NL. Als dat zo is, is dat totaal niet te vergelijken met Vega, die iig bij mijn vaste leverancier nog steeds niet fatsoenlijk leverbaar is. Nog steeds niet top daar Intel normaal altijd een redelijke voorraad.
Ik weet het niet, ik ga af op wat Jim zei. Hij noemde het de mother of all paper launches. Hij baseerde dit op een aantal artikeltjes, ik zal binnenkort eens de bronnen bekijken, ik had het filmpje nog maar net gezien. We zullen het wel zien in de komende maanden. Voor Vega moest je simpelweg niet wachten totdat een Nederlands webshopje ze eindelijk eens mocht kopen bij de groothandel, Asten had er geen enkel probleem mee om er 5-10 te kopen in de eerste week dat de beide kaarten uitkwamen. Dat zegt weinig over het paper launch karakter aangezien hij zo'n enthusiast is maar het was dus wel te krijgen. Dat zal waarschijnlijk ook voor Coffee Lake gelden als het inderdaad een gruwelijke paper launch is, je moet de webshops in de grotere landen in de gaten houden en er direct 1 bestellen zo gauw die uitkomt, de Nederlandse webshopjes vissen sowieso achter het net als er zo'n grote schaarste is. Vraag aan @The Source waarom dat is. ;)

"meer USA" wijst trouwens sterk op een paper launch. Je mag er ook "meer UK" en "meer Duitsland" van maken. Blijkbaar doet de grootte van de populatie er nog toe in deze geglobaliseerde wereld en zijn webshops en webshopjes nog steeds erg natie-gebonden. :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:33:
[...]

[...]

Ik was er toch echt duidelijk over dat Ryzen eveneens een rush job was. Ik was ook duidelijk over waarom ik het voor AMD begrijpelijk vond en het voor Intel onverstandig vind. AMD kon niet anders gezien de financiële problemen en AMD had niets te verliezen, Intel heeft wel veel te verliezen door een slechte start te maken, zeker na het debacle met SkylakeX en Kaby Lake X. Daar zit het verschil. Ik vind het simpelweg zakelijk gezien een onverstandige zet van Intel, misschien zie ik dat goed, misschien zie ik dat verkeerd.
Dan heb je dat er vast later in ge-edit, toen ik op het Quote knopje drukte stond dat er nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:36:
[...]

Dan heb je dat er vast later in ge-edit, toen ik op het Quote knopje drukte stond dat er nog niet ;)
Uiterlijk 8 minten voordat jij jouw reactie plaatste. Ik denk dat ik daarna nog wat meer had gewijzigd (details) en dat dat er dus al wat langer stond. Ik had voorzien dat mensen verkeerd zouden afleiden dat ik van mening zou zijn dat Ryzen geen rush job was en daarom maar alvast aangegeven dat Ryzen eveneens een rush job was en gekaderd waarom ik dat voor AMD wel een begrijpelijke beslissing vond en voor Intel niet. Terzijde, dat AMD in 1 seconde tijd een octacore betaalbaar maakte helpt natuurlijk ook.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:37:
[...]

Uiterlijk 8 minten voordat jij jouw reactie plaatste. Ik denk dat ik daarna nog wat meer had gewijzigd (details) en dat dat er dus al wat langer stond.
Dat zou kunnen heb denk ik rond 5 over 11, 10 over 11 op quote gedrukt, toen werd ik ff een game ingesleurd en daarna de reactie afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:41:
[...]

Dat zou kunnen heb denk ik rond 5 over 11, 10 over 11 op quote gedrukt, toen werd ik ff een game ingesleurd en daarna de reactie afgemaakt.
Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Maar goed we zullen het wel gaan zien de komende weken. Er lijkt in ieder geval voor zover ik kan zien een grote belangstelling te zijn, dus ben het zeker met je eens dat het handig zou zijn als Intel z.s.m. wat meer voorraad kan opleveren.

Want het niet hebben van een fatsoenlijke voorraad, hoewel op launchdag niet super erg, kan voor een langere periode wel voor slechte PR zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik moet zeggen dat de Intel Core i3-8100 er ook extreem interessant uit ziet. Qua prestaties tussen de Core i5-7400 en i5-7500 in, maar dan niet €169 of €189, maar €129! Volstaat nog steeds uitstekend voor 90% van de gamesystemen, alleen als je voor een GTX 1080 of krachtiger gaat hoef je pas te gaan kijken naar iets krachtigers. Nu alleen nog goedkope moederborden!

Check ook deze review (Duits): Intel Coffee Lake im Test: Core i7-8700K, i5-8400, i3-8350K und -8100 vs. Ryzen

De reden dat de Intel Core i3-8100 en i3-8350K direct leverbaar zijn en de i5's en i7's nog niet is ook vrij logisch: De quad-core die wordt ook in de mobile Kaby Lake Refresh producten gebruikt. Deze is dus al een paar maanden in massaproductie. De i5's en i7's zijn echter het eerste product met de hexa-core die, dus de productie moet waarschijnlijk nog opgeschaald worden.

Wel teleurstellend dat er nog geen betaalbare B350 en H370 chipsets beschikbaar zijn. Het goedkoopste moederbord (Gigabyte Z370 HD3) is nu €129, even duur als de i3-8100 processor.

[ Voor 41% gewijzigd door Balance op 06-10-2017 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:50
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:33:
[...]

[...]

[...]

Ik weet het niet, ik ga af op wat Jim zei. Hij noemde het de mother of all paper launches. Hij baseerde dit op een aantal artikeltjes, ik zal binnenkort eens de bronnen bekijken, ik had het filmpje nog maar net gezien. We zullen het wel zien in de komende maanden. Voor Vega moest je simpelweg niet wachten totdat een Nederlands webshopje ze eindelijk eens mocht kopen bij de groothandel, Asten had er geen enkel probleem mee om er 5-10 te kopen in de eerste week dat de beide kaarten uitkwamen. Dat zegt weinig over het paper launch karakter aangezien hij zo'n enthusiast is maar het was dus wel te krijgen. Dat zal waarschijnlijk ook voor Coffee Lake gelden als het inderdaad een gruwelijke paper launch is, je moet de webshops in de grotere landen in de gaten houden en er direct 1 bestellen zo gauw die uitkomt, de Nederlandse webshopjes vissen sowieso achter het net als er zo'n grote schaarste is. Vraag aan @The Source waarom dat is. ;)

"meer USA" wijst trouwens sterk op een paper launch. Je mag er ook "meer UK" en "meer Duitsland" van maken. Blijkbaar doet de grootte van de populatie er nog toe in deze geglobaliseerde wereld en zijn webshops en webshopjes nog steeds erg natie-gebonden. :?
Geen paper launch, echter is er bijzonder weinig beschikbaar. Ik ken de aantallen die nu in de markt liggen en het lijkt op een slechte AMD vega launch. In de komende weken / maanden zal de stock situatie verbeteren echter blijven de aantallen dit jaar laag, dit komt omdat Intel nog veel KBL heeft liggen die er uit moeten. In deze ramp-up phase is er altijd weinig beschikbaar maar deze launch is 4 maanden naar voren gehaald dus productie is nog kleiner. Nu is er enkel het high-end Z370 platform dus wellicht dat na de ramp-up phase de aantallen 'net' genoeg zijn om het high-end segment te kunnen voorzien. Intel zal ook verschillende acties op Z270 en KBL draaien dus de prijsgap in de markt zal groter zijn en daarbij zal niet iedereen voor een 6-core gaan, voor de meeste mensen is een KBL 4-core ruim voldoende. Geoptimaliseerde software duurt nog ff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28
Saven schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:08:
[...]

[...]

Even een beetje crosspost/offtopic :+ Ik heb een 8700K en een Asus STRIX Z270G Gaming (WI-FI AC) besteld (pre-order) als onderdeel voor een nieuwe build. Neem een AMD R9 290 videokaart meer uit mn oude build.

een 550w voeding (Corsair RM550x) besteld voor de nieuwe build, neem aan dat dit genoeg is :$ de m2-ssd en hdd's trekken bijna niks volgens mij
Euhm als je een Z270 board gebruikt gaat je nieuwe 8700K niet werken, je hebt Z370 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarAlpha
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:36
Zou het nog verstandig zijn om 2e hands een i7 4790k aan te schaffen omdat ik niet teveel uit wil geven en ik kom van een i5 4440 af, inpricipe speel ik alleen maar games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
henrikelzinga schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:43:
Zou het nog verstandig zijn om 2e hands een i7 4790k aan te schaffen omdat ik niet teveel uit wil geven en ik kom van een i5 4440 af, inpricipe speel ik alleen maar games
Als de prijs goed is waarom niet, zeker als je een bord hebt dat een deftige overklok uit die i7 kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarAlpha
Dennism schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:50:
[...]

Als de prijs goed is waarom niet, zeker als je een bord hebt dat een deftige overklok uit die i7 kan halen.
Juist, het gaat om een z97 plankje van asus weet even niet zo snel welke, samen met een corsair h100i en 16 gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
henrikelzinga schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:56:
[...]

Juist, het gaat om een z97 plankje van asus weet even niet zo snel welke, samen met een corsair h100i en 16 gb ram
Dan ben je in principe voorzien en zou je die overweging zeker kunnen maken als de prijs goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarAlpha
Dennism schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:57:
[...]

Dan ben je in principe voorzien en zou je die overweging zeker kunnen maken als de prijs goed is.
Ik kan dit setje voor 400 euro overkopen, klinkt dat reeël?
En ben zou ik dan nog een beetje futureproof zijn of kan ik ook beter wachten tot coffee lake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
henrikelzinga schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:00:
[...]

Ik kan dit setje voor 400 euro overkopen, klinkt dat reeël?
En ben zou ik dan nog een beetje futureproof zijn of kan ik ook beter wachten tot coffee lake?
Ik ben niet heel erg op de hoogste van 2de hands prijzen, dan kan een ander je denk ik beter vertellen.

Future proof is het uiteraard niet. Het is een platform uit 2014 uit mijn hoofd. waar de 4970K de hoogste Sku voor is. Aan verder upgraden hoef je dus eigenlijk niet te denken (hoogstens wat geheugen), ook zul je geen zaken hebben als NVME support e.d wat dat betreft is het wel een redelijk dood spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bedenk dat Intel sowieso de komende maanden nagenoeg geen samples gaat verkopen, dit is een van de ergste paper launches in jaren, nog erger dan bij Vega en Fury. Voor de mindshare en om AMD een hak te zetten zoals AdoredTV dat vandaag aangaf in zijn laatste filmpje.
*knip* Dat is nergens voor nodig

Het is jammer van de voorraden die zo sterk wisselen, maar het doet weinig af aan de resultaten die Coffee Lake neerzet. Voorlopig zijn de nieuwe i5 en i7 de CPU om te kopen. Zeker de i5 8400 en 8600K zullen zeer aantrekkelijk zijn om een goede gaming PC mee te bouwen. Ook voor "productiviteit" leent deze nieuwe lijn Intel CPU's zich erg goed. Het is knap hoe de i7 ondanks dat deze twee core en vier threads minder heeft de R7 serie meestal het nakijken geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door DaMarcus op 06-10-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

Generation Kill schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:10:
[...]

Euhm als je een Z270 board gebruikt gaat je nieuwe 8700K niet werken, je hebt Z370 nodig.
typo fixed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 16:42
Azerty heeft de 8400 op stock zie ik net voor wie interesse heeft.
Ikzelf heb net men (voorlopige) 8700 aangekregen. Nu nog wachten op PostNL voor al de rest!

Die 8700k + moederborden benchmark hierboven is wel interessant.
Toch redelijk grote verschillen tussen het eerste en laatste Z370 bord.
Ligt dat puur aan het bord of meer aan BIOS optimalisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Alternate heeft de i7-8700 direct leverbaar staan voor de geïnteresseerden:

Linkje:
https://www.alternate.be/...duct/1380848?event=search

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 06:49:
[...]

[mbr]*knip* Dat is nergens voor nodig[/]

Het is jammer van de voorraden die zo sterk wisselen, maar het doet weinig af aan de resultaten die Coffee Lake neerzet. Voorlopig zijn de nieuwe i5 en i7 de CPU om te kopen. Zeker de i5 8400 en 8600K zullen zeer aantrekkelijk zijn om een goede gaming PC mee te bouwen. Ook voor "productiviteit" leent deze nieuwe lijn Intel CPU's zich erg goed. Het is knap hoe de i7 ondanks dat deze twee core en vier threads minder heeft de R7 serie meestal het nakijken geeft.
Het is niet zo zeer knap als logisch; allcore zit de 8700k 1000mhz hoger op elke core dan bijv de 1700x, daar heb je bijna al al het gebrek aan cores mee goedgemaakt, met als voordeel dat doordat het overgrote deel van de software beperkt multithreaded is de 8700k eigenlijk nergens meer verliest.

Wat wel interessant is, is dat intel ook een beetje z'n eigen glazen ingooit; de i5 6 cores zijn zo goed dat je minder snel een 8700k aan kan raden...

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 06-10-2017 11:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

The Source schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:09:
[...]

Geen paper launch, echter is er bijzonder weinig beschikbaar. Ik ken de aantallen die nu in de markt liggen en het lijkt op een slechte AMD vega launch. In de komende weken / maanden zal de stock situatie verbeteren echter blijven de aantallen dit jaar laag, dit komt omdat Intel nog veel KBL heeft liggen die er uit moeten. In deze ramp-up phase is er altijd weinig beschikbaar maar deze launch is 4 maanden naar voren gehaald dus productie is nog kleiner. Nu is er enkel het high-end Z370 platform dus wellicht dat na de ramp-up phase de aantallen 'net' genoeg zijn om het high-end segment te kunnen voorzien. Intel zal ook verschillende acties op Z270 en KBL draaien dus de prijsgap in de markt zal groter zijn en daarbij zal niet iedereen voor een 6-core gaan, voor de meeste mensen is een KBL 4-core ruim voldoende. Geoptimaliseerde software duurt nog ff...
Slechter dan Vega? Wauw. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bpyt0T7WRJU0BTP6K3HQh8r7/medium.jpg
Van het weekend proberen
Als de i7 beter te krijgen is dan gaat die erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Tof man! Gefeliciteerd!

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
maratropa schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:10:
[...]
Wat wel interessant is, is dat intel ook een beetje z'n eigen glazen ingooit; de i5 6 cores zijn zo goed dat je minder snel een 8700k aan kan raden...
Dat is altijd zo geweest, hetgeen je met een i7 koopt is meer de extra tijd dat ie bruikbaar is.
Die 30% performance winst kun je op het moment dat je hem koopt maar beperkt inzetten (zeker voor gaming).

Zo is een i7 2600k nog bruikbaar terwijl dit 5 jaar geleden overkill was, een i5-2500k is inmiddels wel aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Ja, maar dat vind ik van die i3 dus ook al... i3 core = oude i5 en i5 = oude i7...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

mitsumark schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Dat is altijd zo geweest, hetgeen je met een i7 koopt is meer de extra tijd dat ie bruikbaar is.
Die 30% performance winst kun je op het moment dat je hem koopt maar beperkt inzetten (zeker voor gaming).

Zo is een i7 2600k nog bruikbaar terwijl dit 5 jaar geleden overkill was, een i5-2500k is inmiddels wel aan vervanging toe.
Vriend van me gaat van 8400 upgraden naar een 8400 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

In de tijd van Sandy Bridge gold het idd ook, maar daarna hadden we een bijna stilstand. Waarbij tot enkele dagen geleden de snelste i5 eigenlijk niet meer een CPU was voor een goed game systeem omdat die op zijn teentjes begon te lopen direct van de start.

Nu heb je voor een kleine 200 euro weer een CPU waar je ook echt een tijd mee vooruit moet kunnen, doordat je iets van 50% meer prestaties krijgt bij Intel dan de generatie daarvoor. Zo'n stap is lang geleden, maar wel broodnodig.

pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 14:29
Heeft iemand een idee wanneer de goedkopere mobo's ongeveer uit gaan komen? Ik vind het echt bizar dat ik net zo veel geld neer moet leggen voor mijn moederbord als mijn processor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DeBers schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:35:
Heeft iemand een idee wanneer de goedkopere mobo's ongeveer uit gaan komen? Ik vind het echt bizar dat ik net zo veel geld neer moet leggen voor mijn moederbord als mijn processor..
Gezien je opmerking ga ik uit van de aanschaf van een i3. Het antwoord is dan 2018...

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-10-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:23
Ik zou even oppassen met de 8400 hype. Het lijkt erop dat bij sommige reviews iets met de clocks/turbo's niet goed gaat en daardoor de 8400 relatief veel beter uit de bus komt dan bijvoorbeeld de 8700K. In de eerste gelekte benchmarks kwam de 8700K veel beter uit de bus.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 06-10-2017 15:28 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 14:29
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:36:
[...]

Gezien je opmerking ga ik uit van de aanschaf van een i3. Het antwoord is dan 2018...
Ik wilde eigenlijk voor de Intel Core i5-8600K Boxed gaan. Maar ook dan is het antwoord 2018 denk ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
De i5 8400 is in ieder geval op voorraad

https://www.megekko.nl/pr...t-1151/Intel-Core-i5-8400

Jammer genoeg de i5 8600k niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:52

The Chosen One

Zie signature!

Vraag het hier ook maar ff;

Ik weet dat het effect van hyperthreading erg beperkt als daar is in games maar wordt er nog wat mee gedaan op dit moment voor komende games?

Brengt DX12 of Vulcan hier nog opties voor?

Heb nog steeds een i5 2500k en stel dat ik weer zo lang niet upgrade dan is die meerprijs (8600/8700) verwaarloosbaar gezien zo'n periode.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
In het verleden was dat ook al zo. De Core i5's waren altijd al de sweetspot, zelfs bij de laatste generatie. Nu heeft de i5 dan de achterstand op de R5 serie weggewerkt, alhoewel ook de Core i5 7600K een sterke CPU was voor toepassingen die niet zo goed multithreaded waren. De R5 serie won vooral op de prijs, maar gezien de 8400 en 8600K prestaties is de meerprijs van Intel wel te rechtvaardigen.
The Chosen One schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:46:
Ik weet dat het effect van hyperthreading erg beperkt als daar is in games maar wordt er nog wat mee gedaan op dit moment voor komende games?
Het effect van hyperthreading en SMT is altijd wisselend. Hyperthreading werkt door onbenutte delen van een core in te zetten om simultaan nog een thread uit te voeren. Dat is wel afhankelijk van een aantal factoren of het mogelijk is. Daarom is de winst soms wisselend.

We zullen voor de komende paar jaar nog games zien die vooral goed schalen tot vier cores en na vier cores minder grote winst zullen boeken. De populaire game engines zullen ook eerst bijgewerkt moeten worden om beter om te gaan met meer dan vier cores.
DX12 kan beter de load verdelen of meer cores, maar op hogere core aantallen is de winst niet significant hoger.

Hoe goed Vulkan het gaat doen, geen idee. Nu is het hip, maar een paar jaar geleden hadden we ineens Mantle van AMD welke ook een stille dood is gestorven.
Heb nog steeds een i5 2500k en stel dat ik weer zo lang niet upgrade dan is die meerprijs (8600/8700) verwaarloosbaar gezien zo'n periode.
Ik zou nu de stap maken dan naar een Coffee Lake CPU. Daar sleep je denk ik ook flink wat jaren uit. Het blijken ook goede CPU's te zijn voor overclocken, wat potentieel ze nog langer bruikbaar maakt.

[ Voor 52% gewijzigd door CMD-Snake op 06-10-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:23
Vraag het hier ook maar ff;

De scaling van 6 naar 8 threads bestaat onderhand al niet, laat staan dat het dan nut heeft van 6 naar 12 te gaan. Enige punt is dat destijds het verschil met de i7 ook pak hem beet 100 euro was en als je zo lang met je cpu doet dan maakt die 100 euro eigenlijk ook niet meer uit. Voorlopig lijkt alleen de i5 vaak beter te clocken en presteren. Dus het is nog even afwachten tot duidelijk wordt wat daar aan de hand is.

Kan zijn dat HT nadelig werkt op games. Destijds in bijvoorbeeld PlanetSide 2 pakte games de eerste 4 threads. Echter daarmee beperkte de game zich effectief tot 2 fysieke cores. Uitzetten van HT scheelde daardoor tientallen procenten. Wellicht is er nu ook zo iets aan de hand. Stel je pakt 8 threads dan heb je effectief een 4-core bij de i7 en gewoon een 6-core bij de i5. AFAIK heeft Windows het destijds opgelost.

Andere verklaring is dat de EIST turbo zijn werk niet doet.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 06-10-2017 15:54 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:09:
[...]

We mogen zeker verwachten dat de Coffee Lake CPU's in de eerste maanden aanzienlijk duurder gaan zijn dan de MRSP? Misschien zijn Intel en de retailers daar ook wel blij mee aangezien je op die manier een groter verschil in prijs krijgt tussen de in het begin duurdere Coffee Lake en de afgeprijsde Kaby Lake?
CMD-Snake schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:47:
Hoe goed Vulkan het gaat doen, geen idee. Nu is het hip, maar een paar jaar geleden hadden we ineens Mantle van AMD welke ook een stille dood is gestorven.
Vulkan is een voortzetting van Mantle!~
DX12 kan je zien als een fusie van DX11 en Mantle. MS heeft zelfs een pagina van de Vulkan-gebruikershandleiding 1 op 1 gekopiëerd.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBBu9COWwAAPzZB.jpg:large

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Upgraden zal ook voor 99% gebeuren, 5 'generaties' geskipped dus mag ook wel. :+
Maar ja 8600k of 8700k is de vraag. Op het moment is zoals je zegt is het meestal een beetje -2% tot +2% (wat ik gisten ergens zag) voor verschil. Maar 4-6/7 jaar met dezelfde CPU dan zegt zo'n stemmetje in me.... maar stel dat... O-)

En !@#%... had nog wat anders getyped maar dat raakte ik kwijt. Geen zin in 2 keer typen.... :'(

Als een game als Star Citizen nou gebruik zou maken van alle cores en hyperthreading is de keuze snel gemaakt. ;)
(volgens mij wel veel cores, HT niks bekend?, weet niet hoe devs daar uberhaupt mee omgaan met deveveloping, je hoort er echt nooit wat van)
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:23:
DX12 kan je zien als een fusie van DX11 en Mantle. MS heeft zelfs een pagina van de Vulkan-gebruikershandleiding 1 op 1 gekopiëerd.
[afbeelding]
Zit er in DX12 nog tools of opties om het voor dev's makkelijk/beter te maken om HT te gebruiken gamewise of is dat sowieso iets dat niet gaat gebeuren? Of kan het wel ECHT goed nut hebben? Vast een kwestie teveel werk, te weinig nut?

[ Voor 26% gewijzigd door The Chosen One op 06-10-2017 16:27 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Chosen One schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:25:
[...]

Upgraden zal ook voor 99% gebeuren, 5 'generaties' geskipped dus mag ook wel. :+
Een i5-750 en een HD 7850 hier. Oh boy, kan ik een upgrade gebruiken. :)
Wel een SSD die overkill (850) is maar die gaat mee in de nieuwe machine.
Waarschijnlijk een refresh van Ryzen (februari/maart) en Vega-56.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DeBers schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:33:
[...]

Ik wilde eigenlijk voor de Intel Core i5-8600K Boxed gaan. Maar ook dan is het antwoord 2018 denk ik toch?
Z370 is dit jaar, H370 etc volgend jaar pas. Er duiken nu ook goedkopere bordjes op, maar of je er nu mee wil gaan overclocken is een tweede...

Coffee Lake verbruikt ook gewoon meer dan Kaby Lake als je echt loads gaat trekken, zoals iedereen met een beetje logisch redeneervermogen je kan vertellen. Ga je overclocken en trek je zwaardere loads, dan zie ik het op zijn zachts gezegd krap worden met een aantal van de entry Z370 bordjes...

Waar ik mij zorgen om maak is dat volgens Toms een 8700K in staat is om 160W te trekken zonder OC. Een 8600K zal niet veel minder zijn. Een 7700K @4,9GHz draait 140W, dat is dus met 100 ampère, en de typische 1,4v, want voltage x ampère = wattage. Dit vind ik al erg veel voor een 4 phase VRM, maar het kan nog net. Meer dan dit zou ik echt willen afraden. Dan moet je dus naar een 6 phase VRM, of een dubbel uitgevoerde 4 phase en die kosten wat meer.

Ik heb even snel gekeken naar de bordjes, en ik zou Gigabyte in ieder geval als de pest vermijden. Die gooien zelfs hun toch al matige 4 phase VRM op bordjes die €185 kosten. Gigabyte, ik was een beetje een fan van ze, maar ze vallen hier echt keihard door de mand voor mij. Bij AM4 ook al, waar ik het enige Gigabyte bord heb wat eigenlijk niet matig tot slecht is. Asus haar 4 phase VRM is beter dan Gigabyte, maar ik zou wederom heel wat van Asus mijden, want die vinden meer dan een 4 phase ook te duur. Bij Asus moet je minstens een pricewatch: Asus PRIME Z370-A kopen voor een beetje VRM.

MSI haar twee goedkope bordjes zou ik nog meer vermijden als de pest dan Gigabyte. Echt, 3 phase op een Z370 chipset. :')
Vanaf €170 lijkt het heel wat fatsoenlijker te zijn met bordjes zoals:
pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS
pricewatch: MSI Z370 Krait Gaming

Dit lijken echte 6 phase bordjes te zijn, en deze VRM gaat door tot de €200+ Gaming Pro AC. Het moet in ieder geval voldoende zijn voor een OC 8600K.

De enige Asrock in de Pricewatch lijkt zijn zaakjes ook op orde te hebben. Ik vermoed een 4 phase, die dubbel is uitgevoerd en dan alsnog ruim voldoende is. :)
pricewatch: ASRock Z370 Extreme4
[...]

Maar ja 8600k of 8700k is de vraag. Op het moment is zoals je zegt is het meestal een beetje -2% tot +2% (wat ik gisten ergens zag) voor verschil. Maar 4-6/7 jaar met dezelfde CPU dan zegt zo'n stemmetje in me.... maar stel dat... O-)

En !@#%... had nog wat anders getyped maar dat raakte ik kwijt. Geen zin in 2 keer typen.... :'(

Als een game als Star Citizen nou gebruik zou maken van alle cores en hyperthreading is de keuze snel gemaakt. ;)
(volgens mij wel veel cores, HT niks bekend?, weet niet hoe devs daar uberhaupt mee omgaan met deveveloping, je hoort er echt nooit wat van)

Zit er in DX12 nog tools of opties om het voor dev's makkelijk/beter te maken om HT te gebruiken gamewise of is dat sowieso iets dat niet gaat gebeuren? Of kan het wel ECHT goed nut hebben? Vast een kwestie teveel werk, te weinig nut?
Star Citizen is in ieder geval Vulkan API based, en ik kan me echt niet voorstellen dat die game geen gebruik kan make van meer dan 6 threads. De afgelopen jaren zijn er al heel wat games uitgekomen die meer kunnen aanspreken.

Of het zinvol is, is een tweede. AMD hun SMT implementatie is beter dan Intel's HT, maar of je hier veel aan hebt de komende jaren betwijfel ik. Ik zou dus eerder neigen naar de 8600K. Je kan natuurlijk ook even wachten en kijken of AMD de prijzen laat zakken, en dan zeer goedkoop een R5 1600 kopen, en deze overclocken. Het is niet alsof dit nu langzaam is, verre van. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-10-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:50
[...]

We mogen zeker verwachten dat de Coffee Lake CPU's in de eerste maanden aanzienlijk duurder gaan zijn dan de MRSP? Misschien zijn Intel en de retailers daar ook wel blij mee aangezien je op die manier een groter verschil in prijs krijgt tussen de in het begin duurdere Coffee Lake en de afgeprijsde Kaby Lake?
Vanuit Intel is de CPU agressief geprijsd maar 25$ tov een 7700K meen ik. Misschien ook wel nodig om te winnen van AMD. Ik verwacht niet dat resellers veel marge erop gooien aangezien dat eerder bij GPUs zal gebeuren dan CPU's... maar kan het fout hebben, zou me iig verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

@@DaniëlWW2

Oh nee absoluut niet, ik heb al vaak zat de 1600(x) postief vermeld maar ik heb geen problemen om wat meer te betalen voor iets waar ik veel gebruik van maak en nog vele jaren mee van plan ben om te doen.
Zolang ik er ook wat voor terug krijg ofc en binnen een bepaalde grens. :)

Eens kijken of ik iemand bij SC team kan lastig vallen over HT use/usage.
Gaan we maar weer ff moederbord hunten.

ps. op plaats reactie drukken is handig.

[ Voor 14% gewijzigd door The Chosen One op 06-10-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik zelf moeten opzoeken maar het principe bij zowel Vulkan als DX12 de developer meer controle heeft over hoe de CPU en de GPU worden gebruikt, waaronder het verdelen van de load over de diverse kernen. Het voordeel is dat de developer alles uit de hardware kan halen, het nadeel is dat AMD en Nvidia veel minder kunnen verbeteren via de drivers (ik denk dat het wel kan als ze toegang hebben tot de code van het spel maar dat ze er liever niet aan beginnen). Omdat je met Vulkan en DX12 meer controle krijgt over hoe de CPU en de GPU aan het werk worden gezet (welke delen van die hardware wanneer welke opdrachten krijgen) wordt gesteld dat het closer to the metal is. Als de developer zijn werk goed doet dan draait het spel als een trein (zie Doom), als de developer het verprutst dan krijg je gruwelijk slechte performance en gaan Nvidia en AMD er waarschijnlijk weinig of niets aan verbeteren. In het beste geval leren developers om hun verantwoordelijkheid te nemen en wordt goed de nieuwe standaard (momenteel zijn het de drivers van AMD en Nvidia die hen redden, meestal maken de developers er een zooitje van volgens een anonieme Nvidia-ingenieur die uitlegde dat ze een hoop hacks in de drivers hebben die per spel aan en uit worden geschakeld), in het slechtste geval krijgen we een hoop spellen die een slechte performance hebben. ik speculeer dat we het eerste zullen zien (omdat ze wel moeten) maar na een periode waarin er een hoop problematisch functionerende spellen uitkomen (growing pains).

Hyperthreading (en SMT) zorgt ervoor dat de CPU-kernen (ALU) meer effectief worden benut, waar zonder HT/SMT die regelmatig langer aan het wachten zijn op instructies en data om nieuw werk uit te voeren (noem het maar duimen draaien) zorgt die extra thread ervoor dat die minder lang hoeft te wachten op nieuw werk, dat zorgt ervoor dat je ongeveer 25% meer uit de kernen kan halen. De CPU haalt instructies en data die voor die instructies is vereist uit het RAM-geheugen. Als een kern van een CPU twee threads heeft dan kan de CPU schakelen tussen de twee threads zonder dat het hoeft te wachten op de aanvoer van nieuwe data uit het RAM-geheugen. De datatransfer tussen andere hardware en de CPU is een zeer traag proces in vergelijking met hoe snel de CPU die instructies kan uitvoeren. Een medewerker van Arstechnica heeft hier in 2002 een goed artikel over geschreven: https://arstechnica.com/features/2002/10/hyperthreading/3/

Wat de winst is van de HT/SMT hangt af van de software. Ik denk dat je mag verwachten dat HT een voordeel geeft voor een deel van de spellen en dat dit voordeel groter zal worden in de toekomst. Of dat je er 100 euro extra voor moet betalen, ik zou dat voor deze generatie van Intel niet aanraden, voor de quadcore in 2017 was dit een ander verhaal. Ik denk dat je nu beter die 100 euro op je bankrekening houdt en misschien wat eerder bepaalde hardware upgradet in de toekomst. Of kies voor de refresh van Ryzen die in februari te koop is (GF 12 nm. FinFET, ongeveer 15% kleiner dan de GF 14 nm. FinFET en volgens AMD >10% performanceverbetering). Dan zit je in het midden, een iets lagere single core performance maar wel meer kernen. De vraag is natuurlijk wel hoe lang het gaat duren voordat de programmeurs meer dan 6 kernen aan het werk houden en hoe lang jij als gebruiker met de CPU wil doen voordat jij weer upgradet. Met een Ryzen-CPU kan je ook uitstekend gamen, alleen zal je minder dicht in de buurt van de gedroomde 160 FPS of zo komen, maar of dat je dat uberhaupt nodig hebt hangt af van je reactievermogen, hoe competitief je online gamet, wat je montior en overige hardware is. Staar je daar dus niet blind op. Nu kan iemand inbrengen dat toekomstige grafische kaarten meer CPU nodig hebben, dat is waar maar tegelijkertijd heb je een beweging richting meer kernen die benut worden en de load die over meer kernen wordt verdeeld. Welke van de twee zwaarder weegt valt niet te voorspellen, in het verleden bij de overgang naar de dual core en de quadcore bleek het laatste zwaarder te wegen.

PS
Het is interessant dat HT slechts pak hem beet 5% extra die-oppervlakte kost (dus ongeveer 5% extra kosten. dat schaalt bijna lineair). Het kan dat dit percentage inmiddels iets anders is maar het geeft een goed idee van de ordegrootte. Ga er maar vanuit dat alle CPU's die Intel verkoopt HT bevatten, bij sommige CPU's zal het defect zijn maar dat geldt slechts voor een zeer kleine minderheid. Wellicht geeft de Ryzen-lineup een idee hierover aangezien AMD enkel voor de laagste twee segmenten geen SMT aanbiedt, waarschijnlijk om zodoende de CPU's te verkopen die verder goed werken maar toevallig een defecte SMT hebben, omdat het nu eenmaal gebeurt dat er bij het bakken defecten optreden. Het is voor Intel waarschijnlijk gemakkelijker en minder duur om op alle CPU's HT te zetten (5% extra kosten) en die via software uit te schakelen of eventueel zelfs uit te schakelen door het een overload te geven (stroompje) dan dat het is om twee aparte productieprocessen te hebben, 1 met en 1 zonder HT. Daarom dat AMD die vanuit een underdog-positie komt voor bijna alle Ryzen-segmenten HT aanbiedt. In de praktijk komen sowieso de meeste segmenten van dezelfde generatie van dezelfde 'lopende band', op basis van binning en hoe de plakken worden gesneden wordt bepaald in welk segment de sample wordt gestopt. AMD koos er bijvoorbeeld voor om de 5% beste samples opzij te leggen voor TR (zolang ze 4 goede aaneensluitende kernen hebben) en de rest werd verdeeld over de Ryzen-segmenten. Als er 6 goede aaneensluitende kernen zijn dan worden ze verkocht als 1600 of 1600X, afhankelijk van welke spanning ze nodig hebben om een bepaalde klokfrequentie te halen etc.
Bij Intel werkt het net zo, alleen lockt Intel de klokfrequentie en schakelt Intel de HT uit zodat ze een flinke premie kunnen vragen voor de samples waarbij dit niet is uitgeschakeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ja, dat weet ik dat AMD de code van Mantle geschonken heeft aan de ontwikkelaar van Vulkan. Maar Mantle zelf is morsdood.

Vulkan heeft meer kans omdat het zowel AMD als Nvidia heeft qua ondersteuning, maar met een overlappende feature set in DX12 is de meerwaarde beperkt op het Windows platform.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:30:
Je kan natuurlijk ook even wachten en kijken of AMD de prijzen laat zakken, en dan zeer goedkoop een R5 1600 kopen, en deze overclocken. Het is niet alsof dit nu langzaam is, verre van. ;)
De Ryzen serie blijven beroerde overclockers. Als ik kijk op winkels als Silicon Lottery zijn de best overclockende exemplaren die ze bieden tot 4GHz. Alles wat de 4GHz stabiel weet te halen lijkt een echte gouden chip te zijn. Meeste lijken voor de 4GHz al tegen problemen aan te lopen.

Het Intel aanbod bij Silicon Lottery begint vanaf 4,5GHz overclocked en loopt door tot iets onder de 5GHz voor hun huidige Skylake-X aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Het is niet waar dat games niks met hyper threading doen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een dualcore met twee threads en vier threads is in elke beetje moderne game eigenlijk wel zichtbaar. Wel zit er een max aan het aantal threads dat nuttig gebruikt wordt, maar bij moderne games ligt dat zeker wel boven de vier threads.

Battlefield 1 is een mooi voorbeeld waar de minimale eis een i5 6600K, terwijl een i7 4790 aanbevolen wordt. Een CPU met een lagere single thread performance. Je wil die 8 threads echter vooral hebben in de zware multiplayer maps met veel tegenstanders. Dan zie je pas dat een i5 6600K krap wordt. De lichtere maps met minder tegenstanders geven geen probleem, zelfde geld voor de single player.

Zie je dat terug in veel reviews? Nee, omdat reviews vaak niet goed testen. Echter BF1 spelers kunnen het wel bevestigen.

https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12

Goed voorbeeld, op full HD Ultra settings komt de i5 8400 hier bovenaan. Een CPU die qua prestaties te vergelijken is met de i5 6600K (vergelijkbare frequentie, zelfde IPC). EA noemt het dus de CPU die je minimaal nodig hebt, HWI noemt het de beste CPU voor Battlefield 1 op full HD Ultra settings.

Wil je dus zien of een CPU wel wat doet met hyper threading en wat voor CPU nuttig is voor een game moet je kijken naar de zwaarste momenten.

Immers wat heb je liever? Een CPU die de hoogste framerate haalt als je naar de lucht staart in de kleinste map zonder tegenstanders. Of een CPU die de beste prestaties levert op de zwaarste momenten in volle actie. Die op zo'n moment nog een perfect stabiele framerate haalt, terwijl de rest dat niet meer doet.

Helaas bestaan die reviews niet waardoor het lastig is te zien hoeveel threads wel nuttig zijn op dit moment, maar dat het er meer dan vier zijn is wel duidelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:20
Ik heb nu sinds vandaag de i3 8350K draaien omdat ik verwacht dat het nog even kan duren voor de 8600K / 8700K. ik had nou eenmaal mijn pc verkocht en verwacht dat het net zoals voorgaande jaren meteen op voorraad was heck ik had mijn 7700K al 3 weken eerder uit duitsland voordat die officieel uit was door een slordige shop. Wel humor draai nu 5Ghz 1.25V 4 cores (86 graden prime95 met luchtkoeler) met de preset en iets de de voltage terug gedraaid. Van het weekend kijken of die maybe naar de 5.1/5.2 kan.

Hero!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mvY18QWDz7x6Jm1OEViwtg09/full.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door FNale op 06-10-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Ja, dat weet ik dat AMD de code van Mantle geschonken heeft aan de ontwikkelaar van Vulkan. Maar Mantle zelf is morsdood.
Het maakt weinig uit, want het is slechst een semantische kwestie, maar hoe kan je Mantle morsdood noemen als Vulkan een getweakte Mantle is? :?
OK, Vulkan bestaat uit meer dan Mantle, het is in essentie een fusie tussen allerlei functies van OpenGL (niet OpenGL zelf) en Mantle maar ik zou het om die reden toch springlevend noemen, al valt de adoptie natuurlijk vooralsnog vies tegen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat meer zegt over de passiviteit bij veel developers (ID had hier geen moeite mee en haalde er veel uit!) en mogelijk ook over dat de KG meer de developers moet benaderen (misschien ook een consultancybedrijf hiervoor oprichten wat tegen break even de developers helpt?) dan over Vulkan zelf.
Vulkan heeft meer kans omdat het zowel AMD als Nvidia heeft qua ondersteuning
In theorie is dat inderdaad zo maar het gaat veel verder dan AMD en Nvidia. Het zijn de developers zelf die vroegen aan de Khronos Group om met een opvolger van OpenGL - zoals het toen was - te komen. De codebasis van OpenGL was nogal oud en niet meer echt toegesneden op de huidige grafische kaarten, datzelfde geldt natuurlijk voor DX11 en de voorgangers. Door een toevallig gesprek tussen een prominent lid van de KG en een prominente medewerker van AMD kwam AMD met het aanbod om Mantle te doneren voor dit project, waarschijnlijk omdat AMD inzag dat dit de beste strategie is om Mantle voort te zetten (als onderdeel van Vulkan) en een de kans op een goede adoptie te maximaliseren. Het gaat er natuurlijk om of dat je je doel bereikt, namelijk dat de sterke elementen van de architectuur van AMD beter benut kunnen worden dankzij het closer to the metal zijn van de API.
Verder heeft de KG natuurlijk van veel meer bedrijven steun dan wat ik noemde. Stiekem is het best een invloedrijk clubje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
AMD
Apple Inc.
ARM Holdings
Epic Games
Google
Huawei
Imagination Technologies
Intel Corporation
Nokia
Nvidia
Qualcomm
Samsung Electronics
Sony Interactive Entertainment
VeriSilicon
Adobe
Amazon.com
Blizzard Entertainment Inc.
Codeplay
Huawei Technologies
IBM
LG Electronics
Matrox Graphics
Microsoft Corporation
Mozilla
Nintendo[8]
Oculus VR
Panasonic
Pixar
Red Hat
Renesas Electronics
Synopsys
Texas Instruments
The Qt Company
Unity Technologies
Valve Corporation
VIA Alliance Semiconductor
VMware
Xilinx
China Academy of Telecommunication Research of MIIT
Columbia University
ETRI
Imperial College London
Institute for Information Industry
MIT Lincoln Laboratory
Oregon State University
Seoul National University
Università di Bologna
University of Bristol
University of Toronto
maar met een overlappende feature set in DX12 is de meerwaarde beperkt op het Windows platform.
Daar ben ik het niet mee eens, aangezien Vulkan alles kan wat DX12 kan (er zijn een paar kleine verschillen - sommige in het voordeel van DX12 en sommige in het voordeel van Vulkan - maar die maken het verschil niet) heeft juist Vulkan meerwaarde t.o.v. DX12 omdat Vulkan cross platform is. Vulkan werkt net zo goed in Windows als DX12 maar als je DX12 gebruikt dan ga je nog de code moeten aanpassen voor andere platforms, meer concreet om het draaiende te krijgen bij Linux en de PlayStation (vooral het laatste is natuurlijk de heikele kwestie, die paar Linux-gamers daar liggen ze niet wakker van). Nu denken wij hier meestal aan de AAA games of bepaalde indies maar laten we niet de spelletjes uit het oog verliezen die zowel op de PC, de consoles als telefoontjes draaien zoals Heartstone. Een groeiende markt, developers zullen om die reden leren om een cross platform API te gebruiken.

Waarom momenteel minder Vulkan wordt gebruikt? Een deel van de verklaring is dat het later uitkwam maar mogelijk speelt ook mee dat MS een betere maar dure support geeft terwijl je bij Vulkan meer zelf moet uitzoeken, mogelijk hebben developers koudwatervrees, ze zijn gewend om met DX te werken en ze moeten leren hoe je met Vulkan werkt. De KG heeft er verstandig aan gedaan om het gebruik van de API zo gelijk mogelijk te maken aan dat van DX waardoor het gemakkelijker is om over te stappen. Het punt is dat het te vroeg is om conclusies te trekken over hoe goed/slecht Vulkan het zal doen, aan de API zelf ligt het niet en we zullen moeten afwachten hoe goed de adoptie wordt, over een paar jaar zal het duidelijk zijn.
De Ryzen serie blijven beroerde overclockers.
Dat is een kwestie van perspectief, er zijn twee elementen die apart besproken moeten worden:
- Ryzen komt al relatief hoog geklokt uit de doos - bij wijze van spreken - waardoor er minder overklokruimte is, zoals Polaris en Vega
- de node die gebruikt wordt: deze node van GF is getweakt voor een laag vermogen, niet voor een hoge klokfrequentie. Je hebt daarom een zeer laag vermogen bij lage en redelijk hoge klokfrequenties tot hoog in de 3 GHz maar je komt helaas ook vroeg de gevreesde powerwall tegen. Vanuit dat perspectief kan je inderdaad stellen dat het beroerde overklokkers zijn. Is dat erg? Over een paar jaar is het een troef, nu is het een lichte handicap. Immers, als je consistent 8 kernen of meer benut voor je software dan wil je juist een laag vermogen hebben per kern maar zolang software slecht multithreadt dan wil je die hogere klokfrequentie hebben. Daarom stelde zelfs Intel een jaar of 2 geleden dat in de toekomst de klokfrequentie zal moeten dalen, om het vermogen per kern in de hand te houden terwijl het aantal kernen toeneemt.
Merk op dat niet alle software gemultithread kan worden (software die de meeste mensen hier niet gebruiken!) maar voor spellen is het geen probleem.
Als ik kijk op winkels als Silicon Lottery zijn de best overclockende exemplaren die ze bieden tot 4GHz.
Niet echt, het is het beste wat ze garanderen maar hier gaat het om groepen CPU's. Als je kijkt naar de beste individuele samples die als Ryzen worden verkocht dan blijkt 4,2 GHz de harde grens te zijn. Voor Ryzen! Voor Threadripper is 4,2 GHz standaard en is 4,3 GHz de harde bovengrens. Immers heeft AMD de beste 5% samples die aanvankelijk voor Ryzen bestemd waren apart gelegd voor Threadripper. Maar goed, dit alles zegt natuurlijk geen zak over hoe die >10% performanceverbetering tot uiting komt voor Pinnacle Ridge, in het beste geval krijg je >10% klokfrequentie erbij, in het slechtste geval krijg je vooral een lager vermogen en gaat de maximale klokfrequentie er nauwelijks op vooruit. Niemand hier weet het aangezien je een expert moet zijn in CPU-architectuur en transistors om hier iets over te zeggen, hooguit kunnen wij vergelijkbare voorbeelden zoeken waarbij dezelfde architectuur een kleinere node kreeg (grafische kaarten?).
Zeker is dat Zen2 en Zen3 een fors hogere klokfrequentie zullen krijgen. We weten dat omdat Ryzen de eerste iteratie is van een compleet nieuwe subarchitectuur (technisch gezien is X86 de architectuur en zijn Core en Zen slechts een variatie daarop, daarom noem ik het liever een subarchitectuur) is maar we weten het ook en vooral omdat de AMD-medewerkers zelf aangaven dat Ryzen het slechtst mogelijke scenario was van wat er mogelijk is met deze architectuur, daarmee geven ze aan dat er veel laaghangend fruit is wat snel en gemakkelijk geplukt kan worden maar waar ze niet meer aan toekwamen wegens de deadling voor Ryzen. Helaas komt dit echter pas eind 2019. Daarnaast krijgt Zen2 een GF 7 nm. FinFET, alleen dat al zal de klokfrequentie fors verhogen.
Alles wat de 4GHz stabiel weet te halen lijkt een echte gouden chip te zijn. Meeste lijken voor de 4GHz al tegen problemen aan te lopen.
De 4 GHz halen met 1 kern is vrij normaal voor Ryzen, het halen met 4 kernen en dit met minder dan 1,4 V is wat het probleem is. Als je bereid bent om de spanning wat meer te verhogen dan haal je met de meeste samples wel 4,0 GHz, de vraag is alleen of dat je dat wel moet willen, naar mijn mening is het verstandiger om de klokfrequentie op 3,8 GHz te zetten, het performanceverlies is laag maar het vermogen ligt veel lager wat betekent dat je minder stroom verspilt en dat je minder lawaai uit je kast hoort komen, en dat je niet €80-90 hoeft te besteden aan een goede koeler. De sweetspot ligt daarom op ongeveer 3,8 GHz. Als dit voor PR ongeveer 4,2 GHz zou worden, in het ideale geval, dan ben ik straks een happy camper met die CPU. Dat neemt niet weg dat ook ik die 5 GHz erg aantrekkelijk vind maar ook daarvoor geldt dat het vermogen hoog ligt en dat je flink mag koelen, en de temperatuur wordt onaangenaam hoog (>90 graden Celsius). Ik neem mijn verlies met een iets lagere gemiddelde en maximale FPS bij sommige spellen en ik ben blij dat het vermogen laag ligt, de kosten relatief laag zijn, de minima en het gemiddelde dichter bij elkaar liggen, vaak de minima iets hoger liggen (erg belangrijk) en je kan altijd een paar jaar later je CPU verkopen en upgraden terwijl je het moederbord behoudt.

Mijn opvatting: beide CPU's zijn een goede optie. Ofwel koop je de Coffee Lake begin 2017 ofwel koop je de refresh van de 1600(X) of de 1700(X). Hierover gesproken, we zullen bij de introductie van de refresh vast nog lagere prijzen zien zoals Intel en de retailers nu volgens @The Source de prijzen van Kaby Lake verlagen om die nog verkocht te krijgen. Zelfs dat is dus een optie maar ik denk dat de refresher meer aan te raden is en dat wachten op Coffee Lake zeker verstandiger is dan alsnog Kaby Lake te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
-The_Mask- schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:37:
[...]
Battlefield 1 is een mooi voorbeeld waar de minimale eis een i5 6600K, terwijl een i7 4790 aanbevolen wordt. Een CPU met een lagere single thread performance. Je wil die 8 threads echter vooral hebben in de zware multiplayer maps met veel tegenstanders. Dan zie je pas dat een i5 6600K krap wordt. De lichtere maps met minder tegenstanders geven geen probleem, zelfde geld voor de single player.
Je verhaal wordt volledig bevestigd door de resultaten op die pagina - het is verstandig om je niet dood te staren op fps. Als je op dezelfde pagina even naar beneden scrolt naar de frametimes (weergegeven als 99p min FPS), zie je duidelijk dat de i5 7600K meer moeite heeft om een vloeiende spelervaring te bieden dan de i7 7700K en ook de nieuwe i5 8400 strandt daaronder. De i5 8600K en i7 8700K doen dat wel uitstekend.

Overigens, als je de i5 8400 gelijkstelt aan de i5 6600K, dan vergeet je wel dat de 8400 twee cores extra heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Crap, ik bedoelde de i3 8100 eigenlijk.

Hoe dan ook, op zware momenten zien de resultaten er heel anders uit dan op lichte momenten. En reviews die naar de zware momenten kijken heb ik nog niet gezien.

[ Voor 68% gewijzigd door -The_Mask- op 06-10-2017 18:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomasH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:56:
[...]

Je verhaal wordt volledig bevestigd door de resultaten op die pagina - het is verstandig om je niet dood te staren op fps. Als je op dezelfde pagina even naar beneden scrolt naar de frametimes (weergegeven als 99p min FPS), zie je duidelijk dat de i5 7600K meer moeite heeft om een vloeiende spelervaring te bieden dan de i7 7700K en ook de nieuwe i5 8400 strandt daaronder. De i5 8600K en i7 8700K doen dat wel uitstekend.

Overigens, als je de i5 8400 gelijkstelt aan de i5 6600K, dan vergeet je wel dat de 8400 twee cores extra heeft.
Correct maar voor Coffee Lake verandert de 'vergelijking' zoals de Americanen het zouden verwoorden aangezien je dan 6 kernen hebt en de non-HT hexa-core het waarschijnlijk wel redt in dergelijke situaties, voor de komende paar jaar in ieder geval. :)
Maar inderdaad, een hogere gemiddelde en maximale FPS zegt geen zak over de microstutter die je al dan niet hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Z370 is dit jaar, H370 etc volgend jaar pas. Er duiken nu ook goedkopere bordjes op, maar of je er nu mee wil gaan overclocken is een tweede...

Coffee Lake verbruikt ook gewoon meer dan Kaby Lake als je echt loads gaat trekken, zoals iedereen met een beetje logisch redeneervermogen je kan vertellen. Ga je overclocken en trek je zwaardere loads, dan zie ik het op zijn zachts gezegd krap worden met een aantal van de entry Z370 bordjes...

Waar ik mij zorgen om maak is dat volgens Toms een 8700K in staat is om 160W te trekken zonder OC. Een 8600K zal niet veel minder zijn. Een 7700K @4,9GHz draait 140W, dat is dus met 100 ampère, en de typische 1,4v, want voltage x ampère = wattage. Dit vind ik al erg veel voor een 4 phase VRM, maar het kan nog net. Meer dan dit zou ik echt willen afraden. Dan moet je dus naar een 6 phase VRM, of een dubbel uitgevoerde 4 phase en die kosten wat meer.

Ik heb even snel gekeken naar de bordjes, en ik zou Gigabyte in ieder geval als de pest vermijden. Die gooien zelfs hun toch al matige 4 phase VRM op bordjes die €185 kosten. Gigabyte, ik was een beetje een fan van ze, maar ze vallen hier echt keihard door de mand voor mij. Bij AM4 ook al, waar ik het enige Gigabyte bord heb wat eigenlijk niet matig tot slecht is. Asus haar 4 phase VRM is beter dan Gigabyte, maar ik zou wederom heel wat van Asus mijden, want die vinden meer dan een 4 phase ook te duur. Bij Asus moet je minstens een pricewatch: Asus PRIME Z370-A kopen voor een beetje VRM.

MSI haar twee goedkope bordjes zou ik nog meer vermijden als de pest dan Gigabyte. Echt, 3 phase op een Z370 chipset. :')
Vanaf €170 lijkt het heel wat fatsoenlijker te zijn met bordjes zoals:

Dit lijken echte 6 phase bordjes te zijn, en deze VRM gaat door tot de €200+ Gaming Pro AC. Het moet in ieder geval voldoende zijn voor een OC 8600K.

De enige Asrock in de Pricewatch lijkt zijn zaakjes ook op orde te hebben. Ik vermoed een 4 phase, die dubbel is uitgevoerd en dan alsnog ruim voldoende is. :)

[...]

Star Citizen is in ieder geval Vulkan API based, en ik kan me echt niet voorstellen dat die game geen gebruik kan make van meer dan 6 threads. De afgelopen jaren zijn er al heel wat games uitgekomen die meer kunnen aanspreken.

Of het zinvol is, is een tweede. AMD hun SMT implementatie is beter dan Intel's HT, maar of je hier veel aan hebt de komende jaren betwijfel ik. Ik zou dus eerder neigen naar de 8600K. Je kan natuurlijk ook even wachten en kijken of AMD de prijzen laat zakken, en dan zeer goedkoop een R5 1600 kopen, en deze overclocken. Het is niet alsof dit nu langzaam is, verre van. ;)
Waar kan je dat van die phases eigenlijk vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sj44k13 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:45:
[...]

Waar kan je dat van die phases eigenlijk vinden?
Er bestaat voor zover ik weet nu nog geen lijstje. Je kan het wel grotendeels zien op de moederborden zelf. En als je ook wat achtergrondinformatie hebt dan kom je aardig ver. Nu weet ik behoorlijk goed hoe het bij AM4 is geregeld, en de moederbord fabrikanten gebruiken dezelfde hardware ook voor Intel. Eigenlijk andersom, ook voor AMD was ze voor Intel gebruiken. Dat zijn chipjes die ze in de miljoenen kopen, en die gaan ze echt niet per generatie, of platform uitwisselen. :)

Even quick en dirty waar je op moet letten. (bordjes zijn de Asus Prime Z370-P en de MSI Z370 Krait Gaming)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a8mDzWZeSTvVCa06IAg3eMQH/thumb.jpg

Die blokjes zijn inductoren, en elke phase heeft er altijd eentje. Zowel Intel als AMD bordje hebben twee van deze rijen. Eentje vrijwel altijd met meer, dat is de Vcore VRM, voor je CPU dus. De andere is voor de GPU. Bij Ryzen doet die helemaal niks, want geen GPU. Bij Intel doet die meestal ook helemaal niks, tenzij je de IGP gebruikt. :+

Deze zijn vaak belachelijke overkill. Een phase, of twee voor ze zekerheid is ruim voldoende. Drie of vier is bezopen.

Vcore is veel belangrijker. Onder de heatsink, achter de inductoren zitten de high side en low side mosfets die elkaar extreem snel afwisselen en zo de correcte voltages, ampère wattage leveren. Google is je beste vriend voor meer informatie. ;)

Of deze bijvoorbeeld voor de echte luilakken. :P
http://sinhardware.com/index.php/vrm-articles/82-vrm-guide

Die dingen mogen tegenwoordig maximaal 125 graden worden. De temperatuur is afhankelijk van koeling, en hoeveel ze moeten leveren aan vermogen. Hoe meer, hoe heter. Meer mosfets betekent dus dat elke minder load heeft, en dus koeler blijft. daarna stort hun efficiëntie in en gaat je CPU downclocken, of crashed je PC gewoon ter beveiliging. Maar goed ook, want als je naar de 130+ graden gaat, dan is het dag moederbord. ;)

Als ik dan zoiets als dit zie, dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent...
Hier zou ik denk ik niet eens een 8400 in willen stoppen, een i3 8350K eigenlijk ook niet, hoewel dat net zal gaan als je niet maximaal gaat overclocken.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001676615.png

Dan heb je nog Asrock die het net even anders moeten doen. :P
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001676655.png

Tel je dan kom je op acht inductoren uit voor de Vcore, en zes voor de GPU. Klinkt geweldig hé? Nou, schijn bedriegt. Dat zouden in totaal 14 phases zijn, en er bestaat geen controlechip die 14 phases kan aansturen. Hier is dus of gewerkt met speciale chips, doublers, die een phase splitsen in twee phases, of de phase is dubbel uitgevoerd. Dat laatste is wat hier is gebeurd, als je af mag gaan op andere Asrock bordjes. Doublers zijn ook niet goedkoop, en je ziet deze alleen op erg dure bordjes. Dit bordje heeft dus een 4 phase VRM die dubbel is uitgevoerd qua mosfets en inductors, maar nog steeds een 4 phase. Dit levert enorm veel vermogen, dat is het probleem niet. Het is alleen niet zo goed als een echte 6 phase omdat deze een betere voltagestabiliteit geeft, en dat kan helpen met je overclock stabiel krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In februari zal de prijs sowieso een stuk lager zijn aangezien dan de refresh (PR) komt. Je kan dan kiezen tussen een refresh die ongeveer hetzelfde kost als Ryzen net na de launch of Ryzen voor een lager bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@DaniëlWW2 bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:41:
[...]

Er bestaat voor zover ik weet nu nog geen lijstje. Je kan het wel grotendeels zien op de moederborden zelf. En als je ook wat achtergrondinformatie hebt dan kom je aardig ver. Nu weet ik behoorlijk goed hoe het bij AM4 is geregeld, en de moederbord fabrikanten gebruiken dezelfde hardware ook voor Intel. Eigenlijk andersom, ook voor AMD was ze voor Intel gebruiken. Dat zijn chipjes die ze in de miljoenen kopen, en die gaan ze echt niet per generatie, of platform uitwisselen. :)

Even quick en dirty waar je op moet letten. (bordjes zijn de Asus Prime Z370-P en de MSI Z370 Krait Gaming)
[afbeelding]

Die blokjes zijn inductoren, en elke phase heeft er altijd eentje. Zowel Intel als AMD bordje hebben twee van deze rijen. Eentje vrijwel altijd met meer, dat is de Vcore VRM, voor je CPU dus. De andere is voor de GPU. Bij Ryzen doet die helemaal niks, want geen GPU. Bij Intel doet die meestal ook helemaal niks, tenzij je de IGP gebruikt. :+

Deze zijn vaak belachelijke overkill. Een phase, of twee voor ze zekerheid is ruim voldoende. Drie of vier is bezopen.

Vcore is veel belangrijker. Onder de heatsink, achter de inductoren zitten de high side en low side mosfets die elkaar extreem snel afwisselen en zo de correcte voltages, ampère wattage leveren. Google is je beste vriend voor meer informatie. ;)

Of deze bijvoorbeeld voor de echte luilakken. :P
http://sinhardware.com/index.php/vrm-articles/82-vrm-guide

Die dingen mogen tegenwoordig maximaal 125 graden worden. De temperatuur is afhankelijk van koeling, en hoeveel ze moeten leveren aan vermogen. Hoe meer, hoe heter. Meer mosfets betekent dus dat elke minder load heeft, en dus koeler blijft. daarna stort hun efficiëntie in en gaat je CPU downclocken, of crashed je PC gewoon ter beveiliging. Maar goed ook, want als je naar de 130+ graden gaat, dan is het dag moederbord. ;)

Als ik dan zoiets als dit zie, dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent...
Hier zou ik denk ik niet eens een 8400 in willen stoppen, een i3 8350K eigenlijk ook niet, hoewel dat net zal gaan als je niet maximaal gaat overclocken.
[afbeelding]

Dan heb je nog Asrock die het net even anders moeten doen. :P
[afbeelding]

Tel je dan kom je op acht inductoren uit voor de Vcore, en zes voor de GPU. Klinkt geweldig hé? Nou, schijn bedriegt. Dat zouden in totaal 14 phases zijn, en er bestaat geen controlechip die 14 phases kan aansturen. Hier is dus of gewerkt met speciale chips, doublers, die een phase splitsen in twee phases, of de phase is dubbel uitgevoerd. Dat laatste is wat hier is gebeurd, als je af mag gaan op andere Asrock bordjes. Doublers zijn ook niet goedkoop, en je ziet deze alleen op erg dure bordjes. Dit bordje heeft dus een 4 phase VRM die dubbel is uitgevoerd qua mosfets en inductors, maar nog steeds een 4 phase. Dit levert enorm veel vermogen, dat is het probleem niet. Het is alleen niet zo goed als een echte 6 phase omdat deze een betere voltagestabiliteit geeft, en dat kan helpen met je overclock stabiel krijgen. :)
De AM4 Taichi (X370) heeft toch wel 6 fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
een 8700k voor 800 pond op ocuk.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:41:

Zowel Intel als AMD bordje hebben twee van deze rijen. Eentje vrijwel altijd met meer, dat is de Vcore VRM, voor je CPU dus. De andere is voor de GPU. Bij Ryzen doet die helemaal niks, want geen GPU. Bij Intel doet die meestal ook helemaal niks, tenzij je de IGP gebruikt. :+
Is dit wel zo dat deze niets doen bij AMD? Ik meende dat een deel van die VRM's voor de CPU VCC is en een deel voor de rest van de CPU, daar valt uiteraard de GPU ook onder als er een iGPU aanwezig is, maar ook bijv. de memory controller, PCIE controller en andere on-die zaken wanneer aanwezig. Zie bijv. deze lijst van Hardwareluxx https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:12:
[...]

Is dit wel zo dat deze niets doen bij AMD? Ik meende dat een deel van die VRM's voor de CPU VCC is en een deel voor de rest van de CPU, daar valt uiteraard de GPU ook onder als er een iGPU aanwezig is, maar ook bijv. de memory controller, PCIE controller en andere on-die zaken wanneer aanwezig. Zie bijv. deze lijst van Hardwareluxx https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
Bijna niets dan. Je hebt er echt niet veel voor nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:14:
[...]

Bijna niets dan. Je hebt er echt niet veel voor nodig. ;)
Veel zal het inderdaad niet zijn, maar als het niets geweest was hadden ze er w.s. ook niet op gezeten ;) Het is geen duur spul, maar zeker bij de budget mobo's waar iedere besparing er een zou ik in ieder geval niet snel overbodige componenten verwachten.

Tenzij ze natuurlijk bij het design al rekening hebben gehouden met de apu's al lijkt me dat ook niet altijd even handig, zeker bij een budget range. Al lijkt dat ook zeker niet in alle gevallen zo te zijn, want redelijk wat AM4 mobo's hebben niet eens video uitgangen voor zover ik me herinner.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 06-10-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 13:12
CMD-Snake schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:47:
Het grote verschil hier is dat Mantle exclusief is voor Windows en exclusief voor GPU's met GCN architectuur (Radeon HD 7000 series en nieuwer, A8 en A10 APU series).

Vulkan is platform en hardware agnostisch. Werkt op Windows, Linux, Android; met intel en Nvidia hardware. Zou theoretisch ook op console kunnen werken, moesten Sony/Microsoft/Nintendo dit toelaten.

Eén API voor alle versies van een game, vs een API voor een gelimiteerde portie van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:25:
[...]

Veel zal het inderdaad niet zijn, maar als het niets geweest was hadden ze er w.s. ook niet op gezeten ;) Het is geen duur spul, maar zeker bij de budget mobo's waar iedere besparing er een zou ik in ieder geval niet snel overbodige componenten verwachten.

Tenzij ze natuurlijk bij het design al rekening hebben gehouden met de apu's al lijkt me dat ook niet altijd even handig, zeker bij een budget range. Al lijkt dat ook zeker niet in alle gevallen zo te zijn, want redelijk wat AM4 mobo's hebben niet eens video uitgangen voor zover ik me herinner.
Elk AM4 bordje heeft ondersteuning voor Ryzen en Raven Ridge, dus ook video uitgangen. Dat is voor zover ik weet ook een eis van AMD. Zelfs de absolute high end heeft Raven Ridge ondersteuning op het bordje zitten. Verder zijn in ieder geval de komende twee generaties van Zen op AM4. Ik vermoed dat Zen+ volgend jaar ook wel eens meer kan gaan verbruiken dan Ryzen nu doet. 4GHz base, en dan richting de 4,5GHz OC zie ik wel gebeuren voor de hoogst gepositioneerde SKU's, en dan draaien de rollen weer om. Daar lijkt ook al rekening mee gehouden te zijn door AMD met het AM4 socket. Ik wel vermoed wel dat veel B350 bordjes het ook niet leuk gaan vinden, dergelijke clocks en Zen+. Met een hexacore gaat het misschien nog een beetje, een octacore denk ik niet. Ach, er komt toch een B450 en X470 dus nieuwe ronde, nieuwe kansen, om weer een serie aan moederborden te zien die grote moeite zullen hebben met de chips. 8)7

Maar terug naar Intel hier. Eigenlijk verbaast het me hoeveel de 8700K verbruikt. Ik had iets minder verwacht dan dit. Dat bijvoorbeeld de 8700K van Tom Hardware last lijkt te hebben van trottling vanwege de TIM verbaast me echt niks. Het was bijna een inkoppertje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agumy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 09:13
Ik ga voor een i5-8600K processor als deze op voorraad is. Ik wil deze lichtelijk gaan overklokken. Welke Moederbord merk of type adviseren jullie? Prijs rond 150-200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:10:
[...]

Elk AM4 bordje heeft ondersteuning voor Ryzen en Raven Ridge, dus ook video uitgangen. Dat is voor zover ik weet ook een eis van AMD. Zelfs de absolute high end heeft Raven Ridge ondersteuning op het bordje zitten.
Mogelijk dat ik het mis heb, maar het eerste bordje dat ik pak (de hier door CHBF boven genoemde Taichi) lijkt al geen video uitgangen te hebben ;) Zie http://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/#Specification

Deze moet ik trouwens ook wel om lachen: http://www.asrock.com/mb/AMD/A320M/index.asp

"*A-Series APU (Bristol Ridge) is supported by connecting external graphics card." < Beste Asrock, daar kopen mensen w.s. inderdaad wel een APU voor.......
Maar terug naar Intel hier. Eigenlijk verbaast het me hoeveel de 8700K verbruikt. Ik had iets minder verwacht dan dit. Dat bijvoorbeeld de 8700K van Tom Hardware last lijkt te hebben van trottling vanwege de TIM verbaast me echt niks. Het was bijna een inkoppertje.
Het verbruik is eigenlijk juist vrij laag bij normale workloads, het enige waar ie echt veel verbruikt is Prime 95 FFT's + AVX, maar dat is een test die ook het uiterste van iig Intel cpu's vergt qua verbruik en ook een test die je eigenlijk nooit gedraaid ziet worden, vaker zie je Prime95 Small FFT's zonder AVX daar deze uit mijn hoofd een eerlijker beeld geeft omdat AMD voor zover ik begrijp geen AVX implementatie heeft zoals Intel deze heeft.

Bij Anand zie je bijv. onder full load dat de 8700K op 4.3 Ghz iets minder/net zoveel verbruikt dan de 7700K op 4.5Ghz. Hetzelfde zie je bij Tom's ook bij de normale workloads die ze testen (Autocad en Gaming).Je ziet bijv. dat een 8700K op 4.9 Ghz minder verbruikt dan een 7700K op 4.9Ghz in beide tests. Ik vind het eigenlijk zelfs wel knap dat een 8700K op 4.9Ghz maar +-10W meer verbruikt dan een 1800X op 4.0Ghz in een gaming benchmark.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 07-10-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:46:
Bij Anand zie je bijv. onder full load dat de 8700K op 4.3 Ghz iets minder/net zoveel verbruikt dan de 7700K op 4.5Ghz. Hetzelfde zie je bij Tom's ook bij de normale workloads die ze testen (Autocad en Gaming).Je ziet bijv. dat een 8700K op 4.9 Ghz minder verbruikt dan een 7700K op 4.9Ghz in beide tests. Ik vind het eigenlijk zelfs wel knap dat een 8700K op 4.9Ghz maar +-10W meer verbruikt dan een 1800X op 4.0Ghz in een gaming benchmark.
6 kernen vs. 8 kernen en voor de 1800X ruim voorbij het begin van de powerwall. Vergelijk beide CPU's op 3,7 GHz en je hebt een ander beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anandtech: Price and Availability Watch: Core i7-8700K, Core i5-8600K and Core i3-8350K

Mooi artikel met ook overzicht historische launchprices x7xxK en x6xxK.

[ Voor 46% gewijzigd door Help!!!! op 07-10-2017 08:09 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 03:17:
[...]

6 kernen vs. 8 kernen en voor de 1800X ruim voorbij het begin van de powerwall. Vergelijk beide CPU's op 3,7 GHz en je hebt een ander beeld.
Het verschil in dezelfde tests tussen beide cpu's op stock is ook +- 10W in dezelfde test, dus daar lijkt maar weinig verschil in te zitten wanneer de 1800X op 3.7 draait (of is die 3.6 all core). maar waarom zou je beide op 3.7Ghz wllen testen? Ik zie dat niet direct relevant zijn, daar niemand zijn 8700K op 3.7Ghz zal gaan draaien. Dat het voor de 1800X zo'n beetje de sweetspot is duidelijk. Maar voor een 4.9 OC vs een 4.0 OC is het gewoon best knap, zeker daar Intels vorige generatie op 4 cores meer verbruikt op dezelfde snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 07-10-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:46:
[...]

Mogelijk dat ik het mis heb, maar het eerste bordje dat ik pak (de hier door CHBF boven genoemde Taichi) lijkt al geen video uitgangen te hebben ;) Zie http://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/#Specification

Deze moet ik trouwens ook wel om lachen: http://www.asrock.com/mb/AMD/A320M/index.asp

"*A-Series APU (Bristol Ridge) is supported by connecting external graphics card." < Beste Asrock, daar kopen mensen w.s. inderdaad wel een APU voor.......
Stupid Asrock verpest het weer he. :-( :P
Het verbruik is eigenlijk juist vrij laag bij normale workloads, het enige waar ie echt veel verbruikt is Prime 95 FFT's + AVX, maar dat is een test die ook het uiterste van iig Intel cpu's vergt qua verbruik en ook een test die je eigenlijk nooit gedraaid ziet worden, vaker zie je Prime95 Small FFT's zonder AVX daar deze uit mijn hoofd een eerlijker beeld geeft omdat AMD voor zover ik begrijp geen AVX implementatie heeft zoals Intel deze heeft.
Zen ondersteunt ook gewoon AVX en AVX2 dus dat is het probleem niet. Bij AVX2 loopt Zen alleen wel tegen een bottleneck aan qua floating point units. Intel FPU's kunnen native 256 bit instructies zoals AVX2 draaien, terwijl AMD twee FPU's moet gebruiken voor 256bit, omdat Zen FPU's alleen maar 256bit ondersteunen. Neemt niet weg dat 125W+ voor een R7 1800X ook niet mis is. Het zijn zuinige chips, en 4GHz is zwaar voor elke Ryzen. Meestal is dat gewoon 1,42v, en dit zijn acht cores/zestien threads. Er zit simpelweg niet veel meer in die 14nm node. Absolute beste chips doen 4,1, 4,2 of soms 4,3GHz met threadripper. Er zit dus ook nog heel wat in als ze naar 12nm gaan en een paar honderd MHz winnen. Maar dat zien we volgend jaar wel.
Wel appels met appels vergelijken. ;)
Je kan alleen full load met full load vergelijken, dus niet gaming. Gedeelte van de chip die uit staat, en de load beter verdeeld over alle cores scheelt ook verbruik. Bij de Witcher 3, een zware game die gewoon in staat is loads goed te verdelen over zestien threads is het verschil twee watt. Dat is bijna te verwaarlozen. Verder loopt het verbruik ook gewoon op tussen 4,3GHz en 4,5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:43:

Wel appels met appels vergelijken. ;)
Je kan alleen full load met full load vergelijken, dus niet gaming. Gedeelte van de chip die uit staat, en de load beter verdeeld over alle cores scheelt ook verbruik. Bij de Witcher 3, een zware game die gewoon in staat is loads goed te verdelen over zestien threads is het verschil twee watt. Dat is bijna te verwaarlozen. Verder loopt het verbruik ook gewoon op tussen 4,3GHz en 4,5GHz.
Ik denk dat dit juist (net als bijv. het verbruik meten bij gaming, content creation of bijv iets als CAD) juist wel een goede vergelijking is en veelal nuttiger dan een maximum verbruik test in een scenario wat de gemiddelde gebruiker nooit zal draaien, want wat gaat de gemiddelde gebruiker met een systeem met deze CPU's doen, niet heel de dag Prime95 AVX draaien ;) Deze gaat gamen, wat office werk draaien, misschien wat photoshoppen of videorenderen en youtube kijken ;)

Nu vind ik zelf verbruik eigenlijk totaal niet interessant (behalve om te bekijken wat voor koeling maximaal nodig gaat zijn), maar als ik als consument verbruik belangrijk zou vinden, zou ik het belangrijker vinden wat het verbruik is tijdens loads die ik daadwerkelijk zou dagelijks zal draaien (voor mij zou dat zijn gaming, office gebruik en wat homelab zaken met VM's). Synthetische load als Prime95 of een soortgelijke tool gebruik je even bij het initieel tunen en het testen van je 24/7 OC stabiliteit en daarna eigenlijk nooit meer (tenzij je in de hardcore OC scene zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar ze zijn vrijwel gelijkwaardig, clock voor clock, maar als de extra cores ook gaan werken, dan loopt de 8700K weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:01:
Maar ze zijn vrijwel gelijkwaardig, clock voor clock, maar als de extra cores ook gaan werken, dan loopt de 8700K weg. ;)
Uiteraard, stel dat je een 7700K vol laad met VM's of een 8700K vol laad met VM's dan lijkt het mij zeker dat de 8700K wat meer zal verbruiken. Echter zal dat verschil alsnog een stuk kleiner zijn dan een test met Prime95 FFTs + AVX zoals die van Toms.

Als ik bijv. kijk naar mijn huidige CPU in deze machine, als ik die stress met Prime95 Small FFT's (geen AVX) zit ie zo op 85c (laatste keer dat ik testte), draai ik hem op 100% load met VM's komt de temperatuur niet boven de 65c uit, nogal een verschil (exacte wattages kan ik zo niet meten helaas maar reken maar dat daar gezien het temp verschil ook een aardig verschil in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:51:
de architectuur van AMD beter benut kunnen worden dankzij het closer to the metal zijn van de API.
Verder heeft de KG natuurlijk van veel meer bedrijven steun dan wat ik noemde. Stiekem is het best een invloedrijk clubje.
Datzelfde clubje sponsort nog 100 andere API's als het ware in de hoop dat eentje wat wordt. Als een API het niet haalt dan valt voor deze bedrijven de schade mee. Het is weinig zeggend. De lijst met games die Vulkan gebruikt is een fractie van die lijst.
Niet echt, het is het beste wat ze garanderen maar hier gaat het om groepen CPU's. Als je kijkt naar de beste individuele samples die als Ryzen worden verkocht dan blijkt 4,2 GHz de harde grens te zijn. Voor Ryzen! Voor Threadripper is 4,2 GHz standaard en is 4,3 GHz de harde bovengrens. Immers heeft AMD de beste 5% samples die aanvankelijk voor Ryzen bestemd waren apart gelegd voor Threadripper.

[...]

De 4 GHz halen met 1 kern is vrij normaal voor Ryzen, het halen met 4 kernen en dit met minder dan 1,4 V is wat het probleem is. Als je bereid bent om de spanning wat meer te verhogen dan haal je met de meeste samples wel 4,0 GHz, de vraag is alleen of dat je dat wel moet willen, naar mijn mening is het verstandiger om de klokfrequentie op 3,8 GHz te zetten, het performanceverlies is laag maar het vermogen ligt veel lager wat betekent dat je minder stroom verspilt en dat je minder lawaai uit je kast hoort komen, en dat je niet €80-90 hoeft te besteden aan een goede koeler. De sweetspot ligt daarom op ongeveer 3,8 GHz.
Voor een Intel processor begint het leven pas boven de 4GHz. Single core boost (of favored cores in het geval van Skylake-X) loopt vrijwel altijd op tot net iets onder de 5GHz. En Intel processoren lijken allemaal wel in staat om te overclocken tot de 4,5GHz zonder stabiliteitsproblemen.

De laatste serie Broadwell-EP's zijn kennelijk zo goed gelukt dat je die 4,5GHz haast gegarandeerd krijgt en dan hebben we het ook over de 6900K en 6950X. Ook modellen als de 7820X laten zich vrij eenvoudig kietelen naar 4,5GHz.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:10:
Maar terug naar Intel hier. Eigenlijk verbaast het me hoeveel de 8700K verbruikt. Ik had iets minder verwacht dan dit. Dat bijvoorbeeld de 8700K van Tom Hardware last lijkt te hebben van trottling vanwege de TIM verbaast me echt niks. Het was bijna een inkoppertje. :P
De 8700K lijkt nergens last te hebben van hitte. Tot nu toe weten reviewers allemaal die dingen op te kunnen jagen tot rond de 5GHz met een goede luchtkoeler erop. En zelfs dan vallen de temperaturen mee. Of je zit te cherrypicken op de AVX/AVX2 temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Ik heb tot nu alleen 1 dag ervaring van de i3 8350K die stock op 4Ghz loopt het lijkt erop dat de processor een soort harde OC wall hebben.

40x naar 46x (4600) perfect stabiel geen verhogingen niks voor nodig
40x naar 50x (5000) 1.25V vcore nodig.
40x naar 51x (5100) kan het voltage verhogen naar 1.45 maar op geen manier stabiel te krijgen.
Ziet er nu uit als een wall maybe nog even 5050Mhz proberen.

Het is natuurlijk nog een work in progress ik ga nu meer kijk of ik nog kan tweaken in de opties.
Wel een leuke cpu dus gezien de IPC 0% is het eigenlijk voor 180 euro op de performance van een i5 7600K @ 5Ghz zitten. (wat ze niet vaak halen)

Misschien nog een delid doen maar betwijfel het of het nut heeft buiten de temps maar die zijn nog prima.

[ Voor 15% gewijzigd door FNale op 07-10-2017 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Van 40 naar 50 met wat extra vcore lijkt me goede deal hoor !

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Ik zag iemand posten dat er geen lijstje is met het aantal fasen op de Z370 bordjes? Volgens mij hebben onze vrienden van hardware.info een mooie roundup gemaakt inclusief stroomvoorziening...

https://nl.hardware.info/...-intern-stroomvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtmeneer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-02-2023
Heey,
Bedankt hiervoor. Echt een hoop interessante inforrmatie.

Gegroet _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Lijkt erop dat deze shop de 8700K op voorraad heeft.

Edit. NVM leveren alleen in oosterijk.
https://www.pgv.at/shop/I...eizhals&utm_term=CPU52890

[ Voor 8% gewijzigd door FNale op 07-10-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Deze zal ook steeds verder worden aangevuld als het goed is qua VRM specs: https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1175784.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@baddon schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:34:
Ik zag iemand posten dat er geen lijstje is met het aantal fasen op de Z370 bordjes? Volgens mij hebben onze vrienden van hardware.info een mooie roundup gemaakt inclusief stroomvoorziening...

https://nl.hardware.info/...-intern-stroomvoorziening
Dus er is wel een lijstje, maar niet volledig, of helemaal accuraat. Deze zou ik dus vermijden als de pest...
pricewatch: MSI Z370-A PRO
pricewatch: MSI Z370 Gaming Plus
pricewatch: MSI Z370 PC PRO
pricewatch: Gigabyte Z370M-D3H
pricewatch: Asus TUF Z370-PRO GAMING
pricewatch: Asus ROG Strix Z370-H Gaming

Dan alle gigabytes met 4 phase ook mijden als je een 8600K of 8700K wil. Zijn dus:
pricewatch: Gigabyte Z370-HD3
pricewatch: Gigabyte Z370-HD3P
pricewatch: Gigabyte Z370 Aorus Gaming 3
pricewatch: Gigabyte Aorus Ultra Gaming
pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI

Over de Asus 4 phase ben ik ook sceptisch met een hexacore overclock. Dat zijn:
pricewatch: Asus PRIME Z370-P
pricewatch: Asus TUF Z370-PLUS GAMING

Wel aan te raden zijn:
pricewatch: MSI Z370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: MSI Z370 Gaming M5
pricewatch: MSI Z370I Gaming Pro Carbon AC
pricewatch: Asus ROG Strix Z370-G Gaming
pricewatch: Asus PRIME Z370-A

En alles boven de €200.

Conclusie, de meeste borden zijn sh*t, onacceptabel en zouden geen Z370 mogen heten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:00
Zijn er eigenlijk mensen met toevallig een 6700K of 7700K (evt overgeclockt) die vaker CSGO spelen? Ik heb momenteel nog een i5 4670k @4.4ghz maar merk dat vooral in drukke deathmatch servers a 24 personen de fps net onder de 200 tikt. Maar lees zoveel verschillende verhalen over mensen met de nieuwste i7's die toch niet veel meer fps halen in CSGO omdat het zo'n oude engine is, aangezien ik zo'n 90-95% van mijn tijd csgo speel zou dit de belangrijkste reden van upgraden zijn.

Aangezien er dit soort games niet echt benchmarks zijn is het vaak maar op wat de gek je vertelt, ik zou iig dan willen upgraden richting een 8700k en deze naar de 5ghz tillen.

[ Voor 15% gewijzigd door Scrtz op 07-10-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Wanneer komen de 8700k's beschikbaar?

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Julian-Intel schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:28:
Wanneer komen de 8700k's beschikbaar?
Op Reddit hebben meerdere mensen bericht gehad van winkels dat rond 10 oktober een nieuwe partij beschikbaar is waarmee winkels de openstaande orders gaan vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilan11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-05 16:51
CMD-Snake schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:48:
[...]

Op Reddit hebben meerdere mensen bericht gehad van winkels dat rond 10 oktober een nieuwe partij beschikbaar is waarmee winkels de openstaande orders gaan vervullen.
Op Coolblue staat dat ze deze week binnen komen. Dat is wel in lijn met 10 oktober.

Edit: elke andere webshop heeft 10+ dagen of onbekend staan :(

[ Voor 8% gewijzigd door Gilan11 op 07-10-2017 20:42 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.