Het maakt weinig uit, want het is slechst een semantische kwestie, maar hoe kan je Mantle morsdood noemen als Vulkan een getweakte Mantle is?

OK, Vulkan bestaat uit meer dan Mantle, het is in essentie een fusie tussen allerlei functies van OpenGL (niet OpenGL zelf) en Mantle maar ik zou het om die reden toch springlevend noemen, al valt de adoptie natuurlijk vooralsnog vies tegen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat meer zegt over de passiviteit bij veel developers (ID had hier geen moeite mee en haalde er veel uit!) en mogelijk ook over dat de KG meer de developers moet benaderen (misschien ook een consultancybedrijf hiervoor oprichten wat tegen break even de developers helpt?) dan over Vulkan zelf.
Vulkan heeft meer kans omdat het zowel AMD als Nvidia heeft qua ondersteuning
In theorie is dat inderdaad zo maar het gaat veel verder dan AMD en Nvidia. Het zijn de developers zelf die vroegen aan de Khronos Group om met een opvolger van OpenGL - zoals het toen was - te komen. De codebasis van OpenGL was nogal oud en niet meer echt toegesneden op de huidige grafische kaarten, datzelfde geldt natuurlijk voor DX11 en de voorgangers. Door een toevallig gesprek tussen een prominent lid van de KG en een prominente medewerker van AMD kwam AMD met het aanbod om Mantle te doneren voor dit project, waarschijnlijk omdat AMD inzag dat dit de beste strategie is om Mantle voort te zetten (als onderdeel van Vulkan) en een de kans op een goede adoptie te maximaliseren. Het gaat er natuurlijk om of dat je je doel bereikt, namelijk dat de sterke elementen van de architectuur van AMD beter benut kunnen worden dankzij het closer to the metal zijn van de API.
Verder heeft de KG natuurlijk van veel meer bedrijven steun dan wat ik noemde. Stiekem is het best een invloedrijk clubje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| AMD
Apple Inc.
ARM Holdings
Epic Games
Google
Huawei
Imagination Technologies
Intel Corporation
Nokia
Nvidia
Qualcomm
Samsung Electronics
Sony Interactive Entertainment
VeriSilicon
Adobe
Amazon.com
Blizzard Entertainment Inc.
Codeplay
Huawei Technologies
IBM
LG Electronics
Matrox Graphics
Microsoft Corporation
Mozilla
Nintendo[8]
Oculus VR
Panasonic
Pixar
Red Hat
Renesas Electronics
Synopsys
Texas Instruments
The Qt Company
Unity Technologies
Valve Corporation
VIA Alliance Semiconductor
VMware
Xilinx
China Academy of Telecommunication Research of MIIT
Columbia University
ETRI
Imperial College London
Institute for Information Industry
MIT Lincoln Laboratory
Oregon State University
Seoul National University
Università di Bologna
University of Bristol
University of Toronto |
maar met een overlappende feature set in DX12 is de meerwaarde beperkt op het Windows platform.
Daar ben ik het niet mee eens, aangezien Vulkan alles kan wat DX12 kan (er zijn een paar kleine verschillen - sommige in het voordeel van DX12 en sommige in het voordeel van Vulkan - maar die maken het verschil niet) heeft juist Vulkan meerwaarde t.o.v. DX12 omdat Vulkan cross platform is. Vulkan werkt net zo goed in Windows als DX12 maar als je DX12 gebruikt dan ga je nog de code moeten aanpassen voor andere platforms, meer concreet om het draaiende te krijgen bij Linux en de PlayStation (vooral het laatste is natuurlijk de heikele kwestie, die paar Linux-gamers daar liggen ze niet wakker van). Nu denken wij hier meestal aan de AAA games of bepaalde indies maar laten we niet de spelletjes uit het oog verliezen die zowel op de PC, de consoles als telefoontjes draaien zoals Heartstone. Een groeiende markt, developers zullen om die reden leren om een cross platform API te gebruiken.
Waarom momenteel minder Vulkan wordt gebruikt? Een deel van de verklaring is dat het later uitkwam maar mogelijk speelt ook mee dat MS een betere maar dure support geeft terwijl je bij Vulkan meer zelf moet uitzoeken, mogelijk hebben developers koudwatervrees, ze zijn gewend om met DX te werken en ze moeten leren hoe je met Vulkan werkt. De KG heeft er verstandig aan gedaan om het gebruik van de API zo gelijk mogelijk te maken aan dat van DX waardoor het gemakkelijker is om over te stappen. Het punt is dat het te vroeg is om conclusies te trekken over hoe goed/slecht Vulkan het zal doen, aan de API zelf ligt het niet en we zullen moeten afwachten hoe goed de adoptie wordt, over een paar jaar zal het duidelijk zijn.
De Ryzen serie blijven beroerde overclockers.
Dat is een kwestie van perspectief, er zijn twee elementen die apart besproken moeten worden:
- Ryzen komt al relatief hoog geklokt uit de doos - bij wijze van spreken - waardoor er minder overklokruimte is, zoals Polaris en Vega
- de node die gebruikt wordt: deze node van GF is getweakt voor een laag vermogen, niet voor een hoge klokfrequentie. Je hebt daarom een zeer laag vermogen bij lage en redelijk hoge klokfrequenties tot hoog in de 3 GHz maar je komt helaas ook vroeg de gevreesde powerwall tegen. Vanuit dat perspectief kan je inderdaad stellen dat het beroerde overklokkers zijn. Is dat erg? Over een paar jaar is het een troef, nu is het een lichte handicap. Immers, als je consistent 8 kernen of meer benut voor je software dan wil je juist een laag vermogen hebben per kern maar zolang software slecht multithreadt dan wil je die hogere klokfrequentie hebben. Daarom stelde zelfs Intel een jaar of 2 geleden dat in de toekomst de klokfrequentie zal moeten dalen, om het vermogen per kern in de hand te houden terwijl het aantal kernen toeneemt.
Merk op dat niet alle software gemultithread kan worden (software die de meeste mensen hier niet gebruiken!) maar voor spellen is het geen probleem.
Als ik kijk op winkels als
Silicon Lottery zijn de best overclockende exemplaren die ze bieden tot 4GHz.
Niet echt, het is het beste wat ze garanderen maar hier gaat het om groepen CPU's. Als je kijkt naar de beste individuele samples die als Ryzen worden verkocht dan blijkt 4,2 GHz de harde grens te zijn. Voor Ryzen! Voor Threadripper is 4,2 GHz standaard en is 4,3 GHz de harde bovengrens. Immers heeft AMD de beste 5% samples die aanvankelijk voor Ryzen bestemd waren apart gelegd voor Threadripper. Maar goed, dit alles zegt natuurlijk geen zak over hoe die >10% performanceverbetering tot uiting komt voor Pinnacle Ridge, in het beste geval krijg je >10% klokfrequentie erbij, in het slechtste geval krijg je vooral een lager vermogen en gaat de maximale klokfrequentie er nauwelijks op vooruit. Niemand hier weet het aangezien je een expert moet zijn in CPU-architectuur en transistors om hier iets over te zeggen, hooguit kunnen wij vergelijkbare voorbeelden zoeken waarbij dezelfde architectuur een kleinere node kreeg (grafische kaarten?).
Zeker is dat Zen2 en Zen3 een fors hogere klokfrequentie zullen krijgen. We weten dat omdat Ryzen de eerste iteratie is van een compleet nieuwe subarchitectuur (technisch gezien is X86 de architectuur en zijn Core en Zen slechts een variatie daarop, daarom noem ik het liever een subarchitectuur) is maar we weten het ook en vooral omdat de AMD-medewerkers zelf aangaven dat Ryzen het slechtst mogelijke scenario was van wat er mogelijk is met deze architectuur, daarmee geven ze aan dat er veel laaghangend fruit is wat snel en gemakkelijk geplukt kan worden maar waar ze niet meer aan toekwamen wegens de deadling voor Ryzen. Helaas komt dit echter pas eind 2019. Daarnaast krijgt Zen2 een GF 7 nm. FinFET, alleen dat al zal de klokfrequentie fors verhogen.
Alles wat de 4GHz stabiel weet te halen lijkt een echte gouden chip te zijn. Meeste lijken voor de 4GHz al tegen problemen aan te lopen.
De 4 GHz halen met 1 kern is vrij normaal voor Ryzen, het halen met 4 kernen en dit met minder dan 1,4 V is wat het probleem is. Als je bereid bent om de spanning wat meer te verhogen dan haal je met de meeste samples wel 4,0 GHz, de vraag is alleen of dat je dat wel moet willen, naar mijn mening is het verstandiger om de klokfrequentie op 3,8 GHz te zetten, het performanceverlies is laag maar het vermogen ligt veel lager wat betekent dat je minder stroom verspilt en dat je minder lawaai uit je kast hoort komen, en dat je niet €80-90 hoeft te besteden aan een goede koeler. De sweetspot ligt daarom op ongeveer 3,8 GHz. Als dit voor PR ongeveer 4,2 GHz zou worden, in het ideale geval, dan ben ik straks een happy camper met die CPU. Dat neemt niet weg dat ook ik die 5 GHz erg aantrekkelijk vind maar ook daarvoor geldt dat het vermogen hoog ligt en dat je flink mag koelen, en de temperatuur wordt onaangenaam hoog (>90 graden Celsius). Ik neem mijn verlies met een iets lagere gemiddelde en maximale FPS bij sommige spellen en ik ben blij dat het vermogen laag ligt, de kosten relatief laag zijn, de minima en het gemiddelde dichter bij elkaar liggen, vaak de minima iets hoger liggen (erg belangrijk) en je kan altijd een paar jaar later je CPU verkopen en upgraden terwijl je het moederbord behoudt.
Mijn opvatting: beide CPU's zijn een goede optie. Ofwel koop je de Coffee Lake begin 2017 ofwel koop je de refresh van de 1600(X) of de 1700(X). Hierover gesproken, we zullen bij de introductie van de refresh vast nog lagere prijzen zien zoals Intel en de retailers nu volgens @
The Source de prijzen van Kaby Lake verlagen om die nog verkocht te krijgen. Zelfs dat is dus een optie maar ik denk dat de refresher meer aan te raden is en dat wachten op Coffee Lake zeker verstandiger is dan alsnog Kaby Lake te kopen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 06-10-2017 18:04
]