Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18
-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:45:
Nee, ook niet, maar ik zie dat er in Q1 2010 ook al octocore's waren, zoals de Xeon X7560, de i5 2500K kwam een jaar daarna. Er waren dus al veel krachtigere opties, daarmee was het mogelijk om vier CPU's op één moederbord te plaatsen om 32 core's en 64 threads te krijgen.
Voor rendering vast en zeker. Er zal ook wel ergens een reken cluster hebben gestaan die factor 10000 sneller is voor dat doeleinde. Voor gaming had je er echter helemaal geen profijt van, daar telde voor de 1/2/3 core prestatie.

Zie overigens dat je zelf een 6 core Xeon X5670 hebt draaien. Ik vraag me af of je daarmee anno 2017 wel een 2500K kunt verslaan in gaming. Immers nu threaden de games een heel stuk beter. Vrees alleen dat ik in elke game hogere fps ga halen ivm de GTX 1070 en een 290 heb ik niet liggen.

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2017 17:55 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SG schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:42:
Wat uiters belangrijk voor games is consistente stabile fps. Het zelf zo dat lage consistente fps beter wordt ervaren, dan jojo fps met hoger avarage en hoge pieken. Maar juist de irritante dalen.
Het is mij inziens om fps beter te locken op gewenste fps.
Enkel als je dat kan doen zonder de input lag te laten vermeerderen. Maar inderdaad, consistentie van frame-render-tijd is belangrijk en juist daar blinkt Ryzen in uit, de gemiddelde FPS is iets lager maar het gat tussen de minima en de gemiddeldes is eveneens kleiner. Meer consistent => meer vloeiende gameplay in de ervaring van de gamers. Daarom 'erger' ik me aan al die reviewers die enkel naar de FPS kijken. Ik begrijp waarom ze het doen: het is gemakkelijker scoren, je bent op tijd uit met je video op het moment dat je nog gemakkelijk veel kijkers/lezers kan trekken. Ze zouden echter daarnaast ook eens keer een beetje de diepte in moeten duiken, naar de framerendertijd moeten kijken (traagst gerenderde frames is erg relevant voor GTAV met binnen 2 minuten 3 keer >0,1 S voor de 7700k) en de inputlag moeten meten. Daarnaast zouden ze er ook naar moeten kijken of dat het ooit voorkomt tijdens de gameplay dat de CPU load op 100% zit (bij de 7700k bij sommige spellen het geval). Doe dat alles en de review is nuttig, nu vraag ik me af waarvoor ze het doen.
"X heeft een hogere gemiddelde FPS dan Y dus X is beter." 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Intel accuses Qualcomm of abusing its mobile chip monopoly

It accused Qualcomm of trying to muscle it out "its only remaining rival."
...

Dat uitgerekend Intel nu met deze klacht komt, in het Engels zouden ze zeggen: That is rich.
Een paar jaar geleden kreeg Intel van de Europese Unie een boete van 1 miljard euro (nog steeds niet betaald) omdat het illegaal alles of niets rebates gebruikte en omdat het OEM's onder druk zette om geen systemen met AMD-CPU's te verkopen, in het geval van Compaq (HP) gingen ze zo ver dat ze geen server-CPU's meer verkochten, dit als leverage om af te dwingen dat OEM's het niet in hun hoofd halen om wel systemen met AMD-CPU's te verkopen. Intel gebruikte deze alles of niets kortingen in een tijd waarin de AMD CPU's beter en goedkoper waren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2017 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nooit van gehoord maar schijnt invloedrijke man te zijn bij Intel chipdesign.

François Piednoël Quits Intel

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23

The Chosen One

Zie signature!

Zo ver zo goed weer maar ja eerst maar temps/OC's e.d in de praktijk afwachten.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
In het Netburst tijdperk had je adapter plakkertjes om de socket 771 Xeons op je 775 moederbord te laten werken. Wie weet is er iemand die weer zoiets verzint. ;)

Het is wel een gemiste kans, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:05:
[...]

Enkel als je dat kan doen zonder de input lag te laten vermeerderen. Maar inderdaad, consistentie van frame-render-tijd is belangrijk en juist daar blinkt Ryzen in uit, de gemiddelde FPS is iets lager maar het gat tussen de minima en de gemiddeldes is eveneens kleiner. Meer consistent => meer vloeiende gameplay in de ervaring van de gamers. Daarom 'erger' ik me aan al die reviewers die enkel naar de FPS kijken. Ik begrijp waarom ze het doen: het is gemakkelijker scoren, je bent op tijd uit met je video op het moment dat je nog gemakkelijk veel kijkers/lezers kan trekken. Ze zouden echter daarnaast ook eens keer een beetje de diepte in moeten duiken, naar de framerendertijd moeten kijken (traagst gerenderde frames is erg relevant voor GTAV met binnen 2 minuten 3 keer >0,1 S voor de 7700k) en de inputlag moeten meten. Daarnaast zouden ze er ook naar moeten kijken of dat het ooit voorkomt tijdens de gameplay dat de CPU load op 100% zit (bij de 7700k bij sommige spellen het geval). Doe dat alles en de review is nuttig, nu vraag ik me af waarvoor ze het doen.
"X heeft een hogere gemiddelde FPS dan Y dus X is beter." 8)7
Ik schrijf ook weleens een review (nou ja vooral van games) maar zoiets als FCAT is gewoon te duur. Natuurlijk kun je tegenwoordig de frametimes uitlezen maar dat is eigenlijk niets anders dan de omgekeerde fps en niet volledig accuraat.

Zolang je dat als bron gebruikt kun je net zo goed een variantie test doen op de fps als op de 'frametimes'. Alleen daar zit waarschijnlijk het tweede probleem; niet iedereen is even bedreven in statistiek.

Laatste factor is tijd. Soms moet je kiezen tussen het goed doen of het niet doen, of ergens ertussen in. Ik heb nog aardig wat benchmarks liggen van de G4400 vs de G4560. Maar qua games waren het er maar 3. Heb er voor gekozen om de review maar te laten zitten. Achteraf had ik dan wellicht tot beter een beknopte review kunnen plaatsen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:51:
[...]

Ik schrijf ook weleens een review (nou ja vooral van games) maar zoiets als FCAT is gewoon te duur. Natuurlijk kun je tegenwoordig de frametimes uitlezen maar dat is eigenlijk niets anders dan de omgekeerde fps en niet volledig accuraat.
Dat is niet helemaal waar. Het essentiële verschil tussen FPS en framerendertijd is dat framerendertijd ook betrekking kan hebben op 1 enkele frame terwijl FPS altijd betrekking heeft op minstens tientallen frames. Die pieken in framerendertijd kan je eruit halen met een framerenderplot. Zoek een druk deel van een spel op en speel het een minuut of 5 en maak hier een framerenderplot van zoals ze bij Level1Techs deden. Hier kan je ook zien hoe zij de input lag maten.
YouTube: Ryzen Part 3: Gameplay/Frametimes of GTA V on Ryzen & Intel (3/3)
Linus gebruikte hier eerder een vergelijkbare methode voor, in zijn geval om de input lag van een draadloze muis te achterhalen.

Tijdrovend? Ja, en dat is een prima excuus voor iemand die voor zijn hobby reviews plaatst. Moeilijker en ingewikkelder? Ja. Echter zijn dat geen legitieme redenen om het niet te onderzoeken, het zijn legitieme redenen om er wat later mee te komen maar de professionele reviewers willen het uur waarop een DNA vervalt hun reviews publiceren. Begrijpelijk maar je kan daarnaast ook op de lange termijn dit soort onderzoek doen. Mensen die professioneel reviews doen zouden zich kunnen onderscheiden door wel die extra kwaliteit te bieden zoals o.a. Tomshardware zich bij de gedrukte media onderscheidt voor de reviews. Dat Wendell van Level1Techs dit wel onderzoekt terwijl hij slechts voor zijn hobby een Youtubekanaal heeft terwijl hij voltijds werkt als consultant en de professionele reviewers het nalaten geeft te denken dat er iets niet goed loopt (expertiseniveau of incentives?). Bij de papieren pers zie je ook het probleem en niet enkel bij de leken die er toevallig in zijn gerold zoals een voormalige medewerker van Newegg maar ook bij mensen die er wel voor gestudeerd hebben (PCPerspective, ze doen daar ook regelmatig iets goed maar bij Ryzen maakten ze wel een paar forse fouten door te lang de klokfrequentie van de RAM en problemen met de Nvidia-drivers te negeren).
Zolang je dat als bron gebruikt kun je net zo goed een variantie test doen op de fps als op de 'frametimes'. Alleen daar zit waarschijnlijk het tweede probleem; niet iedereen is even bedreven in statistiek.
Dat sowieso maar als je de variantie op de FPS in kaart brengt, wat ik van harte toejuich, dan detecteer je het niet als frame X een rendertijd van 0,12 seconde heeft en vervolgens in 0,88 seconde 100 frames worden gerenderd. De dip lijkt erg mee te vallen terwijl je in de praktijk zeer duidelijk een forse microstutter merkt.
Zeker niet onverwacht maar gezien de ontwikkelingen met Ryzen had ik het voor mogelijk gehouden dat Intel het deze keer niet zou doen. Als je al een moederbord hebt en slechts de CPU wil upgraden dan heb je een goede reden om toch maar voor Intel te kiezen indien Intel niet de socket wijzigt. Het kan natuurlijk dat Intel een technische reden heeft om de socket te moeten wijzigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:32:
[...]

In het Netburst tijdperk had je adapter plakkertjes om de socket 771 Xeons op je 775 moederbord te laten werken. Wie weet is er iemand die weer zoiets verzint. ;)
Zo simpel is dat tegenwoordig niet meer. Er komt nu heel wat meer bij kijken, wat het simpelweg onmogelijk maakt om het als normaal persoon werkend te krijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Laten we even afwachten wat Intel er zelf over zal gaan communiceren want ik kan me niet voorstellen dat Intel zo arrogant is dat ze het risico nemen dat consumenten dit zullen aangrijpen om over te stappen naar AMD. Als men dan toch moet gaan vervangen dan is de stap naar AMD ineens een stuk kleiner dan een jaar geleden. Zo arrogant zullen ze bij Intel toch niet zijn om dat te laten gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:57
regmaster schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

Laten we even afwachten wat Intel er zelf over zal gaan communiceren want ik kan me niet voorstellen dat Intel zo arrogant is dat ze het risico nemen dat consumenten dit zullen aangrijpen om over te stappen naar AMD. Als men dan toch moet gaan vervangen dan is de stap naar AMD ineens een stuk kleiner dan een jaar geleden. Zo arrogant zullen ze bij Intel toch niet zijn om dat te laten gebeuren?
Ik kan me goed voorstellen dat Coffee lake een andere pin bezetting heeft, daar ze van 4 naar 6 cores gaan. Maar goed na de officiële aankondiging zullen we meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Ik denk het wel hoor :P

Maar wellicht zijn er goede technische redenen om niet backwardscompatible te zijn.

Bijv, als je kijkt dat op X299, alhoewel je dat niet helemaal kunt vergelijken, toch wel wat issues zijn qua mobodesign bij overclocken kan ik me ook voorstellen dat Intel ervoor wil zorgen dat de mobo's dit keer geen vragen oproepen. Het design van 100 en 200 is misschien niet toereikend.

Er kunnen heel wat goede redenen zijn. Maar uitmelkpraktijken is Intel ook erg goed in dus als dat het is ben ik ook niet verbaasd.... >:) :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Wat is het event waar Intel deze CPU's waarschijnlijk officieel aankondigd/onthuld?

[ Voor 12% gewijzigd door The Chosen One op 03-08-2017 12:09 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Laten we even afwachten wat Intel er zelf over zal gaan communiceren
Want het is geloofwaardig dat ASRock hierover liegt? :')
Zo arrogant zullen ze bij Intel toch niet zijn om dat te laten gebeuren?
Ze zijn nog net niet zo arrogant dat ze niet inzien dat ze de prijzen moeten verlagen en meer kernen moeten bieden, uiteindelijk als het eigenlijk al veel te laat is (begin 2018). Zijn ze arrogant genoeg om van socket te veranderen? Ja. Echter, weten we niet wat de reden is, als je iets zou moeten afwachten dan is het dat. In theorie zou het kunnen dat Intel een goede technische reden hiervoor heeft. Verwacht ik dat dat zo is? Nee, Intel heeft al veel te vaak van socket gewijzigd enkel om meer te verkopen. Ik zou het ook erg dom en arrogant vinden als Intel dit doet zonder dat er een technische noodzaak voor is. Het is echter goed voor te stellen dat Intel speculeert dat veel computergebruikers zo erg zijn gehersenspoeld (marketing, jarenlang geen systemen met AMD-CPU's kunnen kopen omdat Intel smeergeld gaf...) dat ze toch wel Intel kopen en dat Intel daarom verwacht dat de extra inkomsten met die nieuwe chipset en socket hen meer geld oplevert dan dat het verlies aan klanten kost. Het zou m.i. een foute inschatting zijn maar het is mogelijk.
Help!!!! schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:21:
Maar uitmelkpraktijken is Intel ook erg goed in dus als dat het is ben ik ook niet verbaasd.... >:) :P
Over uitmelkpraktijken gesproken, heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat wij eindelijk lagere prijzen gaan zien bij onze retailwinkels als gevolg van de sterk gestegen waarde van de € t.o.v. de USD? Die is sinds begin 2017 gezakt van 0,96 naar 0,84 maar ik zie het nog steeds niet tot uiting komen in de prijzen die wij betalen voor onze hardware terwijl bij veel van die hardware USA-bedrijven betrokken zijn.
http://www.xe.com/currenc...?Amount=1&From=USD&To=EUR

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:06:
[...]

Over uitmelkpraktijken gesproken, heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat wij eindelijk lagere prijzen gaan zien bij onze retailwinkels als gevolg van de sterk gestegen waarde van de € t.o.v. de USD? Die is sinds begin 2017 gezakt van 0,96 naar 0,84 maar ik zie het nog steeds niet tot uiting komen in de prijzen die wij betalen voor onze hardware terwijl bij veel van die hardware USA-bedrijven betrokken zijn.
http://www.xe.com/currenc...?Amount=1&From=USD&To=EUR
Je ziet het wel terug in de prijzen. Alleen niet alle prijzen, omdat sommige componenten juist in prijs stijgen door andere redenen of ze blijven nog gelijk doordat een leverancier bijvoorbeeld grote voorraden heeft welke ingekocht waren voor een hogere prijs.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=699807&deliveryCountry=NL
pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed

Hier is de prijsdaling bijvoorbeeld prima zichtbaar, terwijl de prijs in de USA bijvoorbeeld niks is veranderd en gemiddeld nog steeds rond de 190 dollar ligt, al meer dan een half jaar lang.
https://pcpartpicker.com/...e-processor-bx80677i57400

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat vroeg ik me dus af, hoelang het duurt voordat zo'n retailer van zijn oude voorraad die voor een hogere prijs werd ingekocht af is en de prijs de gewijzigde wisselkoers volgt. Aangezien de koers lekker aan het dalen is is het handig om dit te weten, dan kan je een beetje inschatten hoe lang je het best nog wacht voordat je bepaalde hardware koopt. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

X299 Kabylake-X only motherboards are here

The decision to put two architectures on the same socket generated some confusion among potential customers. Motherboard makers need to specifically tell customers that X299 motherboards do not support all features with Kabylake-X CPUs (for instance by covering DIMMs with stickers).

MSI and Gigabyte have brought a solution to this problem by introducing Kabylake-X only motherboards. Unlike most Skylake-X supported boards, these only have four DIMMs and slightly cheaper design.

The Gigabyte X299 AORUS GAMING is an ATX board with four DIMMs and three PCIe slots. It also has two M.2 connectors. With this motherboard, you can only use Intel Core i7-7740X or i5-7640X, but you will never have the option to upgrade to Skylake-X.
https://videocardz.com/71...nly-motherboards-are-here

7(8)7

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

De ASRock X299-ITX/ac ondersteunt dan weer alleen Skylake-X processors vanwege de nood aan meer dan 16 PCIe lanes. Er zullen er zo nog zijn of komen. Bedankt Intel voor die complexe zooi !

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 03-08-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Haha, is toch bijna hilarisch! :9

Ze maken er echt een chaos van. Ik zie geen realistische usercase voor die hele X299 Kabylake X .

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, hier volg ik niets van.
1. Waarom maken ze uberhaupt die moederborden? Hoeveel verwachten ze ervan te verkopen? :?
2. Intel gaf als argument dat mensen zouden kunnen upgraden naar een betere SkylakeX-CPU, dat upgradepad valt nu weg.

Ach ja, het is vermakelijk. :)
Phuncz schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:18:
De ASRock X299-ITX/ac ondersteunt dan weer alleen Skylake-X processors vanwege de nood aan meer dan 16 PCIe lanes. Er zullen er zo nog zijn of komen. Bedankt Intel voor die complexe zooi !
De moederbordfabrikanten zouden er ook voor kunnen kiezen om die 4c-KabylakeX-CPU's niet te ondersteunen voor hun X299-moederborden. Wel zo gemakkelijk en je bewijst de klanten een dienst.
Stiekem had ik hierop gehoopt maar dat was te mooi om waar te zijn.
Help!!!! schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:36:
[...]

Ze maken er echt een chaos van. Ik zie geen realistische usercase voor die hele X299 Kabylake X .
Niet met de huidige lineup. Voor SkylakeX moet je ook ijverig zoeken naar usecases, voor gamers is het niet interessant (de 6900k wint van de 8c-SkylakeX, idem voor 6c die zelfs niet wint van de R5 1600), voor productiviteit wint het nog wel van de Ryzen CPU's maar voor een veel hogere prijs waarmee het enkel interessant is voor mensen die extra salariskosten hebben wanneer de CPU trager is. Die mensen bestaan maar er zijn er niet veel waar dit voor geldt. Bovendien kunnen die mensen waarschijnlijk beter voor Threadripper/Epyc kiezen, AMD lijkt voor (bijna) elk prijspunt meer performance te bieden. Even afwachten of dat Intel met een CPU komt die de 32c Epyc kan verslaan.
Die mensen die en de beste multicoreperformance willen op hun prijspunt en een snelle single core eisen zouden dan nog voor SkylakeX kunnne kiezen. Er zijn softwaretaken die je met slechts 1 kern kan draaien, bijv. als je hardware simuleert (wegens afhankelijkheden uiteraard), iemand die zoiets doet en die tegelijkertijd vaak zoveel mogelijk kernen nodig heeft zou voor SkylakeX kunnen kiezen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 12:13

SG

SG surft naar info hardewaren

Help!!!! schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:36:
[...]

Maar dat is niet iNtel maar de mobo makers die die afsplitsing uitvoeren.
Pure skylakeX mobo zie ik wel zitten ik zal iig mijn stock oude quadcores i920 P2X4-965 niet gan vervangen met een nieuwere quadcore. Dus die kabylakeX is voor mij niet relevant.
Eerst keek ik naar 6 cores of toch piledriver.
Maar met AMD lot of high ipc cores for tha buck is minimaal 8 core geworden.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Dat snap ik maar dat is het gevolg van Intel's weirde keuzes.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:27:

Niet met de huidige lineup. Voor SkylakeX moet je ook ijverig zoeken naar usecases, voor gamers is het niet interessant (de 6900k wint van de 8c-SkylakeX, idem voor 6c die zelfs niet wint van de R5 1600), voor productiviteit wint het nog wel van de Ryzen CPU's maar voor een veel hogere prijs waarmee het enkel interessant is voor mensen die extra salariskosten hebben wanneer de CPU trager is. Die mensen bestaan maar er zijn er niet veel waar dit voor geldt. Bovendien kunnen die mensen waarschijnlijk beter voor Threadripper/Epyc kiezen, AMD lijkt voor (bijna) elk prijspunt meer performance te bieden. Even afwachten of dat Intel met een CPU komt die de 32c Epyc kan verslaan.
Die mensen die en de beste multicoreperformance willen op hun prijspunt en een snelle single core eisen zouden dan nog voor SkylakeX kunnne kiezen. Er zijn softwaretaken die je met slechts 1 kern kan draaien, bijv. als je hardware simuleert (wegens afhankelijkheden uiteraard), iemand die zoiets doet en die tegelijkertijd vaak zoveel mogelijk kernen nodig heeft zou voor SkylakeX kunnen kiezen.
Vergeet ook zaken als merktrouw en imago niet. Lang niet alle aankopen worden rationeel gedaan. Zo waren er genoeg AMD "fanboy's" (haat dat woord) die AMD bleven kopen, zelfs toen Intel x keer beter was. Dat zul je nu ook gaan zien in omgekeerde vorm.

Maar ook genoeg bedrijven die blijven bij wat ze kennen (ook al is de concurrent een paar % sneller of wat goedkoper). Ze kennen de stabiliteit en continuïteit van Intel en zijn niet direct happig daar in te veranderen. Zo zien wij bijv. in het bedrijf waar ik werk ook nog steeds geen vraag naar AMD Epyc bijv. bij IT beslissers / systeembeheerders / Applicatie beheerders waarmee wij praten over toekomstige projecten. En als je AMD dan laat vallen in een gesprek als mogelijke optie voor de toekomst zijn de reacties vaak uit de categorie "AMD hebben we in het verleden slechte ervaringen mee gehad", "Niet al onze software is gecertificeerd voor AMD", "We kijken de kat nog even uit de boom de komende jaren" en meer van dat soort reacties.

Dat is ook een imago "probleem" waar AMD mee af dient te rekenen, wat ze hopelijk gaat lukken met Threadripper en Epyc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Vergeet ook zaken als merktrouw en imago niet. Lang niet alle aankopen worden rationeel gedaan. Zo waren er genoeg AMD "fanboy's" (haat dat woord) die AMD bleven kopen, zelfs toen Intel x keer beter was. Dat zul je nu ook gaan zien in omgekeerde vorm.

Maar ook genoeg bedrijven die blijven bij wat ze kennen (ook al is de concurrent een paar % sneller of wat goedkoper). Ze kennen de stabiliteit en continuïteit van Intel en zijn niet direct happig daar in te veranderen. Zo zien wij bijv. in het bedrijf waar ik werk ook nog steeds geen vraag naar AMD Epyc bijv. bij IT beslissers / systeembeheerders / Applicatie beheerders waarmee wij praten over toekomstige projecten. En als je AMD dan laat vallen in een gesprek als mogelijke optie voor de toekomst zijn de reacties vaak uit de categorie "AMD hebben we in het verleden slechte ervaringen mee gehad", "Niet al onze software is gecertificeerd voor AMD", "We kijken de kat nog even uit de boom de komende jaren" en meer van dat soort reacties.

Dat is ook een imago "probleem" waar AMD mee af dient te rekenen, wat ze hopelijk gaat lukken met Threadripper en Epyc.
Dat klopt maar een deel van de mensen beschikt over meer kennis, is wat gesofisticeerder en zal wel overstappen. Als we ons even beperken tot dit argument. Los hiervan, IT-beheerders kiezen graag voor een ouder platform, of dat het nu Intel of AMD is. Dat is op zichzelf wel een legitieme reden om voor een oudere generatie Xeon te kiezen in plaats van van de nieuwe generatie Xeon of Threadripper/Epyc. Al is het maar de vraag of dat deze ratio wel klopt.
Met alle respect, die werknemer die roept ddat "ze met AMD in het verleden slechte ervaringen hebben gehad" zou ik nog niet de computer van mijn moeder willen laten beheren. Wat is dat nu voor argument? Andere architectuur, andere designers, ander management. Software die nog niet gecertificeerd is valt misschien nog te begrijpen als reden maar ik betwijfel dat dit zo rationeel is gezien de overeenkomstige instructiesets. Tenzij je software gebruikt die sterk leunt op AVX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:00:
[...]
Los hiervan, IT-beheerders kiezen graag voor een ouder platform, of dat het nu Intel of AMD is. Dat is op zichzelf wel een legitieme reden om voor een oudere generatie Xeon te kiezen in plaats van van de nieuwe generatie Xeon of Threadripper/Epyc.
Dat is toch heel wat genuanceerder nu dan vroeger. Veel enterprise omgevingen draaien op een virtualisatie infrastructuur opgebouwd uit meerdere host-systemen en clusters waarop een stapeltje virtual machines draait. Er kan gerust een "general purpose" virtual machine op een compleet nieuw hardware platform draaien dat niet specifiek gecompiled is voor een bepaalde architectuur en indien het nieuwe platform het niet helemaal goed draait, migreert het automatisch of manueel naar een andere host. Dat er niet platform-geoptimaliseerde virtual machines zomaar op gedraaid moeten worden is logisch maar dat zal een degelijke enterprise niet zomaar doen, gooi dat maar eerst eens op de testomgeving.

Sowieso dankzij virtualisatie kan je ook compleet migreren zonder veel downtime als er maar genoeg kennis, budget en mogelijkheden zijn. Als een host issues geeft en je bent hem van plan te vervangen, voorzie je een nieuwe host, migreert alles daar naartoe, neemt de oude host offline en je hebt nog niet eens aan je failover-capaciteit geraakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 05-08-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Met alle respect, die werknemer die roept ddat "ze met AMD in het verleden slechte ervaringen hebben gehad" zou ik nog niet de computer van mijn moeder willen laten beheren. Wat is dat nu voor argument? Andere architectuur, andere designers, ander management. Software die nog niet gecertificeerd is valt misschien nog te begrijpen als reden maar ik betwijfel dat dit zo rationeel is gezien de overeenkomstige instructiesets. Tenzij je software gebruikt die sterk leunt op AVX.
Ik denk dat je dit teveel als Tweaker bekijkt. Als jij een IT beslisser bent die destijds "de boot" in gegaan is voor enkele tienduizenden euro's aan bijv. Opteron servers of workstations die niet gebracht hebben wat ze zouden moeten hebben. Dan vind ik het niet onlogisch dat dit nog steeds in het achterhoofd speelt, ook al zit er een ander management, designers en hebben ze een andere architectuur. Ik vind het dan vrij logisch dat er dan gewacht wordt totdat AMD zich opnieuw in de praktijk bewezen heeft in de markt voordat ze AMD weer meenemen in de overwegingen bij nieuwe aanschaf.

Certificering heeft in de regel ook met support te maken, dat de instructie set overeenkomt is vaak niet echt belangrijk. VMware bijv. moet je hardware op de HCL staan anders hoef je in principe geen support te verwachten bij een probleem (nu twijfel ik er niet over dat VMware Epyc gebaseerde OEM hardware snel zal opnemen in de HCL), maar ditzelfde geldt voor andere software vendoren als die aangeven dat ze op dit moment alleen Intel supporten of alleen optimaliseren voor Intel of zelfs enkel Intel adviseren zal een bedrijf die deze software gebruikt niet snel voor AMD kiezen. Bij dit soort beslissingen kies je in principe altijd de hardware bij de software die je gebruik, de software is dus leidend. AMD zal er wat dat betreft dus werk van moeten maken zo snel mogelijk in de eco-systemen van deze software leveranciers te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Vergeet niet te dat het fijn is om een homogeen serverpark te hebben. Waarom denk je dat bedrijven bijvoorbeeld enkel HP of Dell servers kopen en niet een mengelmoesje van merken? Zelfde eigenlijk voor wat in die HP of Dell zit.
Phuncz schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 08:19:
Veel enterprise omgevingen draaien op een virtualisatie infrastructuur opgebouwd uit meerdere host-systemen en clusters waarop een stapeltje virtual machines draait. Er kan gerust een "general purpose" virtual machine op een compleet nieuw hardware platform draaien dat niet specifiek gecompiled is voor een bepaalde architectuur en indien het nieuwe platform het niet helemaal goed draait, migreert het automatisch of manueel naar een andere host.
Laat ik maar verklappen dat je niet zomaar een vMotion kan doen van een VM op een Intel host naar een AMD host. De uitkomst is dat je VM dan helemaal stuk is. Je kan enkel vMotion doen tussen hosts die beide Intel hebben of beiden AMD.

Je hebt EVC bij VMWare (en Processor Compatibility Mode bij Hyper-V) om voor bovenstaande te compenseren, maar geweldig is het niet. De CPU moet op de lijst staan bij VMWare. Deze technieken onderscheppen de CPUID en je moet dan dingen daar gaan filteren. Die filters leggen beperkingen op aan wat je applicatie kan aanspreken qua CPU features. Hoe groter de verschillen die je wil opvangen hoe erger de beperkingen zijn

Plus dat je na een EVC vMotion ook eigenlijk je VM moet herstarten om alles weer goed te krijgen. Dat gaat een beetje tegen het idee van een live vMotion in.

De algemene regel is dat je ESXi of Hyper-V hosts zoveel mogelijk op elkaar moeten lijken qua CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja klopt, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden dat cross-platform meestal wel moet met downtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Phuncz schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:14:
Ja klopt, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden dat cross-platform meestal wel moet met downtime.
Als de VM het al overleeft. Technieken als EVC en dergelijken klinken leuk op papier, maar in de praktijk wil je ze liever niet inzetten. De kans op nadelige gevolgen is erg groot. Bovendien moeten VM's op een cluster vrijelijke kunnen bewegen tussen hosts. Eventjes een productie VM herstarten overdag is niet gewenst.

Met je serverpark moet je terughoudend zijn. En voor de meeste toepassingen zal je het niet snel merken of Epyc nu een verschil maakt of niet ten opzichte van een Skylake-EP Xeon.
Andere architectuur, andere designers, ander management. Software die nog niet gecertificeerd is valt misschien nog te begrijpen als reden maar ik betwijfel dat dit zo rationeel is gezien de overeenkomstige instructiesets. Tenzij je software gebruikt die sterk leunt op AVX.
VMWare zal best werken op Epyc, maar zolang Epyc niet op de certificatielijst staat zal VMWare je support meldingen niet in behandeling nemen. En dat is bij meer leveranciers zo.

Kijk eens bij Dell en HP wat voor een waslijst aan certificaties hun hardware heeft: VMWare, Red Hat, SUSE, Microsoft Windows etc. etc.. Het duurt even voordat een nieuwe generatie Proliant of Poweredge al die stickertjes heeft en pas dan kan die verkocht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Zouden die ook geschikt zijn voor Extreme Mega-Tasking™?

[ Voor 19% gewijzigd door foppe-jan op 08-08-2017 20:20 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ben benieuwd. Van 2500k naar een 8700k levert wel wat winst op. Maar eerst hardware.info/tweaker reviews. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
i3 8100 3,6GHz quadcore zonder HT
i3 8350K 4GHz quadcore zonder HT
i5 8400 2,8GHz hexacore zonder HT
i5 8600K 3,6GHz hexacore zonder HT
i7 8700 3,2GHz hexacore met HT
i7 8700K 3,7GHz hexacore met HT
Zijn nu bekent, klokfrequentie is basis en all core boost is bij sommigen al stukken hoger dus staar je niet blind op de frequenties.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-10 17:00

Racing_Reporter

Contentmaker

Bron?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
x299 12c+ turbo clock speeds: https://cdn.arstechnica.n...wPjZcrpoFmmLJ-980x186.png

[ Voor 13% gewijzigd door foppe-jan op 09-08-2017 20:59 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 11:21
Gisteravond m'n i7 930 na 7 jaar vervangen voor een i7 7820X. Maakte me wel wat zorgen over de temps gezien hier en daar wat mindere ervaringen rondzwerven. Besloten daarom maar ook gelijk te delidden. Kan dus helaas niet de voor-en-na temps laten zien. Wel even eerste indruk, waarbij ik nog niet veel heb gefinetuned, dus redelijk out of de box. Wel laatse MSI Bios geflashed.
Idle schommelen de acht cores tussen 20c en 25c.
Ook even Prime gedraaid, max was 74c. Via Intel Extreme Tuning Utility ook throttling in de gaten gehouden, maar dat zag er so far gewoon prima uit. Next stop wat OC-en, maar ben nog wat onwennig in die fancy UEFI Bios, ben de ouderwetse legacy Bios gewend om mijn oude X58 moederbord :)
Cinebench gaat wel aardig richting de 1800pnt, dus qua basis ziet het er niet verkeerd uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5eZ2xWwHUAZLtkqwMtLa5e4Y/full.png?nohitcount=1

[ Voor 4% gewijzigd door Illidan op 09-08-2017 09:41 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Dat is HEDT serie. Is niet zelfde. :o

Wel top dat meerdere sites (Anandtech ook) nu duidelijker de turbo's presenteren.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10 10:08
-The_Mask- schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:45:
i3 8100 3,6GHz quadcore zonder HT
i3 8350K 4GHz quadcore zonder HT
i5 8400 2,8GHz hexacore zonder HT
i5 8600K 3,6GHz hexacore zonder HT
i7 8700 3,2GHz hexacore met HT
i7 8700K 3,7GHz hexacore met HT
Zijn nu bekent, klokfrequentie is basis en all core boost is bij sommigen al stukken hoger dus staar je niet blind op de frequenties.
En dan de Pentiums als dualcore met HT, Celerons dualcore zonder HT, gok ik?

Betere line-up dan ze in jaren gehad hebben, wat betreft productonderscheiding. Enige wat er nu opvalt is dat er geen HT quadcore tussen zit, maar de toegevoegde waarde daarvan is verwaarloosbaar, als de i5's goed geprijsd zijn - 2 echte cores extra heb je veel meer aan dan 4 virtuele cores extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:09:
[...]

En dan de Pentiums als dualcore met HT, Celerons dualcore zonder HT, gok ik?
Lijkt mij ook en misschien een prijsverhoging van alles. Pentiums blijven nu ook vrij duur.
Betere line-up dan ze in jaren gehad hebben, wat betreft productonderscheiding.
Eens, voor Kaby Lake was een Pentium weinig interessant en toen Kaby Lake kwam was een i3 niet interessant. Nu krijg je wel allemaal mooie tussenstappen.
Enige wat er nu opvalt is dat er geen HT quadcore tussen zit, maar de toegevoegde waarde daarvan is verwaarloosbaar, als de i5's goed geprijsd zijn - 2 echte cores extra heb je veel meer aan dan 4 virtuele cores extra.
Zou eventueel nog wel kunnen komen als bijvoorbeeld i5.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dingetjes om in de gaten te houden mbt "8th gen desktop": wat zijn de technologische verschillen mbt de 7e "generatie": gaan ze over op mesh arch en andere L2/3, ondanks de prestatienadelen op <10c? Of worden de i5 7400-7600(k) nu de facto omgenoemd naar i3 (maar wel nieuwe socket...), terwijl i5+ na tien jaar opeens >4c mag hebben, en krijgt alles hogere factory clocks mee om het te kunnen verkopen als 'nieuwe generatie want vet veel sneller"?
(En wat gaat dit betekenen voor de concurrentiepositie van de x299 4c, 6c, en 8c CPUs, vooral als ze ringbus blijven houden op de nieuwe i3/5/7s met hun nieuwe socket?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Voor zover ik begrepen heb uit de geruchten uiteraard geen mesh en geen nieuwe cache arch in deze range. Opzich ook niet verwonderlijk daar deze cpu's niet gaan beschikken over de core aantallen waar de nieuwe mesh architectuur echt voordeel oplevert (mesh is een oplossing tegen de dubbele ring bus en die had je alleen bij hoge core counts) en ook de workloads waar deze cpu's voor zijn lijken meer geoptimaliseerd te zijn voor de oude cache layout (o.a. gaming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dus i5-7400 en alles eronder eruit (of rebranden als Pentium), i5-7500 wordt i3-8100, i5-7600k wordt i3-8350k, turbo's ietsje omhoog, de rest nieuw. Ach ja, het is vooruitgang, en minder overpriced. Maar niet socket compatible, want... 6c?

[ Voor 9% gewijzigd door foppe-jan op 11-08-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het lijkt wederom ringbus te zijn. Qua IPC verwacht ik helemaal niks, betere prestaties zullen van de extra, lager geclockte cores komen en misschien een betere IGP, want daar koopt iedereen een i5 of i7 voor. :+

Toch blijft mij wat opvallen hoe die line up uit gaat pakken. De R5 1600X gaat verslagen worden door de i5 8600K. SMT gaat niet echt helpen. Voor gaming gaat de i7 8700K een aardige chip zijn, maar waarschijnlijk wel heel erg duur. Ondertussen staat er nog steeds helemaal niks van Intel tegenover Ryzen 7 haar workstation capaciteiten, die zo effectief het oude HEDT platform van Intel de nek om hebben gedraaid. Je moet ook wel gek zijn als je voor een hexa of octacore nog naar X299 gaat. Zelfs als je quadchannel memory wil, en maar een octacore nodig hebt. dan is er een goedkopere Threadripper voor je, op een beter HEDT platform.

De andere chip waar Intel niks tegenover lijkt te zetten is de R5 1600. De i5 8400 gaat het niet halen, zelfs met een behoorlijke turboclock. Je zal nog steeds een slechte koeler hebben, en de R5 1600 kan je overclocken. Je zal een volle 1GHz all core boost moeten hebben voordat de i5 8400 echt de betere chip zal zijn. Lijkt me niet te gaan gebeuren, want waarom niet de chip gewoon zo verkopen? Vervolgens zal de R5 1500X het op moeten nemen tegen de 8100, de 8350K zal niet gaan lukken. Dat zal ook een aardige chip worden, als de prijs goed is. Ryzen 3 zal vervolgens naar beneden gedrukt worden in prijs, en het op moeten nemen tegen de Pentium chips. De APU's van AMD komen ook, en eigenlijk zouden die de R3's moeten vervangen. Die gaan hun waarde en positie redelijk verliezen denk ik. Het zijn eigenlijk meer chips voor een OEM systeem, maar een GPU mist gewoon waardoor ze hier ook niet echt geschikt voor zijn. :/

Blijft staan dat de beste chips van Ryzen, de R7 1700 en de R5 1600 geen goede tegenhanger lijken te krijgen. Kopt deze ruwe analyse van mij, dan heeft AMD deze ronde gewonnen, en Intel haar antwoord preventief verslagen. Kom dan maar met Zen+ en hopelijk ook 4GHz+ Ryzen chips. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31
@DaniëlWW2 Die quadcore Ryzen's kunnen ook verdwijnen want diezelfde CCX modules met maar 2 cores werkend zitten ook in de octocore threadripper en die verkoopt voor $549 en dat levert wat meer geld op voor AMD dan twee low-end quadcore chips.

De eerstvolgende revisie van Ryzen moet echt wel de 4,8GHz gaan halen en hogere ipc hebben, wil het kunnen concurreren met Coffee Lake anders zit AMD weer in hetzelfde schuitje als toen Haswell uitkwam (vs. FX).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NitroX infinity schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:03:
@DaniëlWW2 Die quadcore Ryzen's kunnen ook verdwijnen want diezelfde CCX modules met maar 2 cores werkend zitten ook in de octocore threadripper en die verkoopt voor $549 en dat levert wat meer geld op voor AMD dan twee low-end quadcore chips.
Threadripper is binned, en die octocore is 3,8GHz out of the box. Dat kan dus niet.
De eerstvolgende revisie van Ryzen moet echt wel de 4,8GHz gaan halen en hogere ipc hebben, wil het kunnen concurreren met Coffee Lake anders zit AMD weer in hetzelfde schuitje als toen Haswell uitkwam (vs. FX).
4,8GHz of iets in die richting hoeft nog niet eens denk ik. Het is maar de vraag of Coffee Lake net zo goed overclocked als Kaby lake. 4GHz zal wel gebroken moeten worden, en IPC gelijk getrokken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:05:
[...]

Threadripper is binned, en die octocore is 3,8GHz out of the box. Dat kan dus niet.

[...]

4,8GHz of iets in die richting hoeft nog niet eens denk ik. Het is maar de vraag of Coffee Lake net zo goed overclocked als Kaby lake. 4GHz zal wel gebroken moeten worden, en IPC gelijk getrokken. :)
Overclockbaarheid zit verwacht ik wel goed, ik moet de eerste non HEDT Intel K CPU nog tegenkomen die niet minimaal overclocked tot de single core boost snelheid gemiddeld genomen. Als deze cpu die lijn doorzet moet 4.7Ghz (single core boost volgens de geruchten) dus normaliter haalbaar zijn. Qua IPC winst verwacht ik de standaard 0-5% (wat lijkt te stroken met de eerste cinebench single resultaten) en de meeste zo niet alle winst zal dus komen uit de 2 extra cores. Qua prijs verwacht ik een prijs rond die van de 7700K nu, veel duurder zal het niet kunnen worden om competitief te blijven.

Cinebench Single: http://www.cpu-monkey.com...nebench_r15_single_core-7

Cinebech Multi lijkt ie rond de 1700 1700X scores uit te komen: http://www.cpu-monkey.com...inebench_r15_multi_core-8

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 11-08-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 12:13

SG

SG surft naar info hardewaren

Dennism schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:11:
Nou ik val daar mogelijk onder. Voor die Zen reveal zou ik gewoon jaar of twee terug piledriver pakken je levert in op TDP en uiteraard extreem op single threaded maar blijft step up tov i920 en kost geen hol.
Ik ben zelf een zware hardware accelerated PPU gamer geweest met 3 PC met die dingen erin GRAW 1&2 in Full PhysX gegamed in LAN en zou gpgpu dat overnemen door Havok FX. Voor ATI & nV . Dat heeft iNtel omzeep geholpen.
Ondanks dat nV ook mijn afkeer heeft is de overname van PhysX een gevolg van iNtel naaistreek tegen
nV & AMD( ATI ) en gamers. zo een bedrijf die accelerated physics omzeep geholpen heeft ga ik uiteraard niet supporten en zo veel lever je er ook niet op in. Ik gebruik mijn CPU lang.
Als je toch voor AMD gaat switch naar korte upgrade cycle i920 en Phenom2X4-965 zijn zo 8 jaar oud
Omschakel naar 2 tot 3 jaar dus 8370 zou goed mogelijk zijn. Zou nextgen piledrive zou Zen er niet gekomennzijn op 14nm ook optie geweest zijn. Loopt AMD flink achter dan kost het ook niet veel dan schakel ik over naar midrange upgrades.
Ik heb gekozen om toch wat langer te wachten.
Ik wachte ten eerste op 14nm voor AMD. Mijn verwachtingen waren meer piledriver iteratie maar dan op 14nm.

Voor de Home server 24/7 ding is TDP uiters belangrijk dus daar zit low TDP quad core met HT intel ding in. Ik sluit iNtel uiteraard niet helemaal uit maar €1000 CPU zal het iig niet worden.
Bedrijfen kiezen niet direct de hardware die kiezen een automatiseerder en die kiest oplossingen voor ieder toepassing. En dan is AMD ook keuze. Bedrijven hebben dus service contract en automatiseerder werkt vaak met A- merk hardware dus is meer wat HP Dell compac aanbied nemen die AMD ook in het assortiment komen die vanzelf bij bedrijven.
Als Dell HP etc AMD aanbied is het automatiseerder die AMD kan uitsluiten en bedrijf die aan automatiseerder eis steld dat het iNtel moet zijn. Die zal je altijd wel hebben maar niet elke bedrijf of automatiseerder is zo.

Er is ook mind set dat service van Dell HP geld voor alle hardware dus duur kopen of goedkoop .
Je kan extra garantie of extended service bijkopen.
De automatiseerder is je primaire service punt voor what ever ze voor je gekozen hebben.

Met naam reken je niet zomaar af maar het is deel dat gefixeerd is op naam.
Een groot marketing budget heeft AMD niet en nu de waan te geven met A-merk prijzen zal ook niet werken.

Enigste wat AMD kan doen is concurerend product voor iets vriendelijk prijsje. En op dat punt zijn ze voor de komende periode op gekomen.

Ik kan als "AMD fan" high-end CPU kopen en binnenkort ook GPU mits niet uitverkocht.
En de iNtel Fan krijgt zijn spul voor ook beter prijs en meer cores .

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

NitroX infinity schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:03:
ThreadRipper heeft geen vier CCX modules, maar twee CCX modules en twee "dummy" modules om de druk van de IHS op de dies te verdelen. Dus octa-core ThreadRipper heeft twee CCX modules met elk vier actieve/werkende cores. EPYC heeft wel vier CCX modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:33:
De andere chip waar Intel niks tegenover lijkt te zetten is de R5 1600. De i5 8400 gaat het niet halen, zelfs met een behoorlijke turboclock. Je zal nog steeds een slechte koeler hebben, en de R5 1600 kan je overclocken. Je zal een volle 1GHz all core boost moeten hebben voordat de i5 8400 echt de betere chip zal zijn. Lijkt me niet te gaan gebeuren, want waarom niet de chip gewoon zo verkopen? Vervolgens zal de R5 1500X het op moeten nemen tegen de 8100, de 8350K zal niet gaan lukken. Dat zal ook een aardige chip worden, als de prijs goed is. Ryzen 3 zal vervolgens naar beneden gedrukt worden in prijs, en het op moeten nemen tegen de Pentium chips. De APU's van AMD komen ook, en eigenlijk zouden die de R3's moeten vervangen. Die gaan hun waarde en positie redelijk verliezen denk ik. Het zijn eigenlijk meer chips voor een OEM systeem, maar een GPU mist gewoon waardoor ze hier ook niet echt geschikt voor zijn. :/

Blijft staan dat de beste chips van Ryzen, de R7 1700 en de R5 1600 geen goede tegenhanger lijken te krijgen. Kopt deze ruwe analyse van mij, dan heeft AMD deze ronde gewonnen. Kom dan maar met Zen+ en hopelijk ook 4GHz+ Ryzen chips. :)
offtopic:
M.i. (gezien de yields, en aangenomen dat ze marktaandeel belangrijker vinden dan marges) is de meest logische reactie alle prijzen 20% omlaag te schroeven, en evt de 1400 en 1200 eruit te gooien in het niet-pro segment. Vind de Ryzen 3 überhaupt een beetje een raar product, zonder APU (zeker de Pro). Vraag is vooral wat ze tegenover de Pentium willen gaan zetten, in het 50-90e segment.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:05:
Aan de overklokbaarheid zie ik weinig veranderen -- daarmee zit het wel snor (en dat moet ook wel, want als ze de i5s van nu letterlijk rebranden naar i3 zou dat te veel mensen opvallen; dat was ook met KL al een probleem). De vraag is vooral wat voor TDP deze refresh krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
SG schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 07:26:

Bedrijfen kiezen niet direct de hardware die kiezen een automatiseerder en die kiest oplossingen voor ieder toepassing. En dan is AMD ook keuze. Bedrijven hebben dus service contract en automatiseerder werkt vaak met A- merk hardware dus is meer wat HP Dell compac aanbied nemen die AMD ook in het assortiment komen die vanzelf bij bedrijven.
Dat is niet direct het geval, ik werk juist bij zo'n "automatiseerder", en het is zeker niet zo dat wij kiezen voor de klant, wij overleggen met de klant, en afgaande op hun wensen en eisen komen wij met een of meerdere aanbiedingen. En als bij de klant een IT beslisser zit die om welke reden dan ook (nog) geen AMD wil dan komt daar ook (nog) geen AMD, ook als wij het wel offreren. Zit daar een IT beslisser die juist AMD wil, dan zal daar uiteindelijk AMD komen. De eind beslissing ligt echter nooit bij ons, maar bij de IT beslisser.
Als Dell HP etc AMD aanbied is het automatiseerder die AMD kan uitsluiten en bedrijf die aan automatiseerder eis steld dat het iNtel moet zijn. Die zal je altijd wel hebben maar niet elke bedrijf of automatiseerder is zo.

Er is ook mind set dat service van Dell HP geld voor alle hardware dus duur kopen of goedkoop .
Je kan extra garantie of extended service bijkopen.
De automatiseerder is je primaire service punt voor what ever ze voor je gekozen hebben.

Met naam reken je niet zomaar af maar het is deel dat gefixeerd is op naam.
Een groot marketing budget heeft AMD niet en nu de waan te geven met A-merk prijzen zal ook niet werken.

Enigste wat AMD kan doen is concurerend product voor iets vriendelijk prijsje. En op dat punt zijn ze voor de komende periode op gekomen.
Uiteraard heb je als automatiseerder wel invloed (doordat je bepaalde merken wel / niet voert e.d.) uitsluiten van AMD zie ik een automatiseerder echter niet snel doen, die hebben daar niet direct belang bij (Intel komt niet langs met zakken geld of iets in die richting ;) )

Echter de eisen en wensen van de klant zijn altijd de lei draad. Daarnaast zijn er nog andere zaken, is het bijv. een uitbreiding op een bestaand platform of een compleet nieuw platform (In een virtualisatie cluster wil je bijv. geen cpu's van verschillende vendoren, dus daar zit je bij een uitbreiding al redelijk vast een de vendor die je nu hebt). Maar ook bijv. software leveranciers, wat zijn de vereisten en aanbevelingen vanuit de software leveranciers waar de klant software van heeft draaien. Als deze bijv. Intel vereisen of aanbevelen omdat ze daarvoor optimaliseren dan moet je als automatiseerder met verdomd goede argumenten komen om die vereisten of aanbevelingen te negeren in je offertes.

Zo simpel als jij het stelt "de automatiseerder" bepaald de hardware is verre van hoe het in de regel gaat ;)
foppe-jan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 08:57:
De vraag is vooral wat voor TDP deze refresh krijgt.
Volgens de geruchten 95W net als de huidige top modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 12-08-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:39:

Volgens de geruchten 95W net als de huidige top modellen.
Sure, maar TDP is sinds x299 niet meer wat het geweest is bij Intel, omdat ze hun clocks nu primair moeten uitkiezen op 'benchmarks winnen' (net zoals AMD met Vega64 -- en in veel mindere mate Vega56) heeft gedaan, waardoor Vega nu inefficient lijkt, terwijl het probleem puur zit in het feit dat hij te hoog geclockt is voor het procedé). Dus wat '95w' in de praktijk gaat betekenen voor de 6c CPUs, is interessant, vanuit een perf/watt perspectief, vanwege wat het voorspelt over de verhoudingen tot 10/7nm er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
foppe-jan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Sure, maar TDP is sinds x299 niet meer wat het geweest is bij Intel, omdat ze hun clocks nu primair moeten uitkiezen op 'benchmarks winnen' (net zoals AMD met Vega64 -- en in veel mindere mate Vega56) heeft gedaan, waardoor Vega nu inefficient lijkt, terwijl het probleem puur zit in het feit dat hij te hoog geclockt is voor het procedé). Dus wat '95w' in de praktijk gaat betekenen voor de 6c CPUs, is interessant, vanuit een perf/watt perspectief, vanwege wat het voorspelt over de verhoudingen tot 10/7nm er is.
Dat valt redelijk mee, ook de X299 cpu's zitten op stock gewoon onder hun opgegeven TDP het gros van de tijd, het enige scenario waar ze iets over hun TDP gaan ( bijv. bij Anand komt de 7900X op 149W, waar zijn TDP 140W is, waar bijv de TR 1950X op 177W zit van zijn 180W TDP) zijn de zwaarste synthetische benchmarks (bijv Prime95) die een load genereren die je normaal gesproken in real world applicaties nooit zal zien.

Zodra je gaat overclocken kan TDP sowieso het raam uit. Geen enkele CPU zal dan binnen TDP blijven. Bij Tom's wordt recent bijv. de TR 1950X gemeld die op 3.9Ghz all core OC bij 1.35V 320-325W verbruikt tijdens een synthetische benchmark. Dit is bij Intel CPU's niet anders.

Om binnen Stock TDP te blijven zie je dat de 8700K volgens geruchten wat lager geclocked gaat zijn bij veel active cores (base clock gaat naar 3.7, all core boost naar 4.3) terwijl de single core boost hoger zal worden (4.7Ghz bij 1 core). Uiteraard zijn dit nog wel geruchten.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 12-08-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Dat valt redelijk mee, ook de X299 cpu's zitten op stock gewoon onder hun opgegeven TDP het gros van de tijd, het enige scenario waar ze iets over hun TDP gaan ( bijv. bij Anand komt de 7900X op 149W, waar zijn TDP 140W is, waar bijv de TR 1950X op 177W zit van zijn 180W TDP) zijn de zwaarste synthetische benchmarks (bijv Prime95) die een load genereren die je normaal gesproken in real world applicaties nooit zal zien.

Zodra je gaat overclocken kan TDP sowieso het raam uit. Geen enkele CPU zal dan binnen TDP blijven. Bij Tom's wordt recent bijv. de TR 1950X gemeld die op 3.9Ghz all core OC bij 1.35V 320-325W verbruikt tijdens een synthetische benchmark. Dit is bij Intel CPU's niet anders.
Sure, maar zie dit bijv: 6900 en 6950 blijven netjes rond 140W, 7820 schiet eroverheen, en 7900 is een drama, ook op stock:
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/image001-png/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9RLzMvNzAwNzc5L29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDAxLnBuZw==
(En waar de 7900 23w/core gebruikt, gebruikt de 1950x ~11w/core, op grofweg vergelijkbare clocks.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

foppe-jan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 08:57:
Aan de overklokbaarheid zie ik weinig veranderen -- daarmee zit het wel snor (en dat moet ook wel, want als ze de i5s van nu letterlijk rebranden naar i3 zou dat te veel mensen opvallen; dat was ook met KL al een probleem). De vraag is vooral wat voor TDP deze refresh krijgt.
Dennism schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:40:
Overclockbaarheid zit verwacht ik wel goed, ik moet de eerste non HEDT Intel K CPU nog tegenkomen die niet minimaal overclocked tot de single core boost snelheid gemiddeld genomen. Als deze cpu die lijn doorzet moet 4.7Ghz (single core boost volgens de geruchten) dus normaliter haalbaar zijn. Qua IPC winst verwacht ik de standaard 0-5% (wat lijkt te stroken met de eerste cinebench single resultaten) en de meeste zo niet alle winst zal dus komen uit de 2 extra cores. Qua prijs verwacht ik een prijs rond die van de 7700K nu, veel duurder zal het niet kunnen worden om competitief te blijven.
Tja, bij de 7700K zie je ook al dat voltage niet echt de limiterende factor is, nee dat zijn temperaturen. Je gaat nu twee extra cores aan hitte introduceren. Het lijkt me redelijk om aan te nemen dat dit niet zonder gevolgen gaat zijn. Ik verwacht ook een groter socket/chips voor de verspreiding van de extra cores, zelfs dan nog.

Dan is er nog TIM/solderen. Tja, gezien X299 en Intel's reactie dat je een 7700K dan maar niet moet overclocken vestig ik weinig hoop op solderen. Die combinatie kan wel eens problematisch gaan worden. Zelfs met een delid.
Cinebench Single: http://www.cpu-monkey.com...nebench_r15_single_core-7

Cinebech Multi lijkt ie rond de 1700 1700X scores uit te komen: http://www.cpu-monkey.com...inebench_r15_multi_core-8
Tja, van die benchmarks word ik wat sceptisch. Ken die site helemaal niet. Het lijkt een vrij standaard vergelijksite, die aan de hand van een test alles bepaald. Verder hoe komen ze aan die gegevens? Het kan, maar ik ben hier wel sceptisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
foppe-jan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:35:
[...]

Sure, maar zie dit bijv: 6900 en 6950 blijven netjes rond 140W, 7820 schiet eroverheen, en 7900 is een drama, ook op stock:
[afbeelding]
(En waar de 7900 23w/core gebruikt, gebruikt de 1950x ~11w/core, op grofweg vergelijkbare clocks.)
`
Maar wat zijn de clock daar dan (ik zie zo snel niet vermeld in de screen welke freq de stock test is voor beide cpu's, base clock zal het niet zijn verwacht ik), ik vind bijv het resultaat daar van de 7900X nog al vreemd, die zit er inderdaad zeer flink boven op stock. Terwijl als je kijkt naar OC de verschillen ineens een stuk kleiner zijn.

Ook zijn de resultaten compleet anders dan dat bijv. Anand heeft bij Prime95 (Non-OC) (TR zit bij Anand ongeveer gelijk, 7900X +-80W lager)

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11697/89809.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Small FFT is anders dan de reguliere test.
6950k is 3-4GHz, prestatiewinst 7900k tov de 6950k varieert met de test. Perf/watt vergelijking zou interessant zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door foppe-jan op 12-08-2017 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
foppe-jan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:19:
Small FFT is anders dan de reguliere test.
6950k is 3-4GHz, prestatiewinst 7900k tov de 6950k varieert met de test.
Dat klopt, maar dan nog zijn de resultaten vreemd, want het zou vreemd zijn dat TR dan op de normale test (Anand) en Small FFT (Toms) hetzelfde verbruik heeft bij dezelfde clocksnelheid, terwijl er bij de Intels zichtbaar een groot verschil in zit.

Ik krijg het vermoeden dat TR een mechanisme heeft om altijd binnen TDP te blijven zolang er geen sprake is van een vaststaande OC (bijv lagere clocks bij small FFT), terwijl Intel (iig bij Skylake-X) dan lijkt te kiezen voor een andere aanpak (Boost behouden en meer verbruiken). Maargoed zonder de exacte kloksnelheiden bij beide grafieken zal dat niet direct duidelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 12-08-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Is solder altijd beter dan TIM dan? Had altijd het idee dat het pas echt veel uitmaakte bij echt extreem OC'en e.d.
Gebruikt intel ook altijd exact hetzelfde spul dan over alle cpu's, lijnen e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
The Chosen One schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:32:
Is solder altijd beter dan TIM dan? Had altijd het idee dat het pas echt veel uitmaakte bij echt extreem OC'en e.d.
Gebruikt intel ook altijd exact hetzelfde spul dan over alle cpu's, lijnen e.d.?
Solder zou in de basis altijd beter moeten zijn, echter kan Solder bij kleine dies wel voor problemen zorgen (Zie http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/ ). Als je Der 8auer mag geloven gebruikt Intel niet dezelfde TIM bij alle generaties, maar wel een redelijk goede TIM die bijv niet zal uitdrogen. Bij normaal gebruik (non-OC) zal TIM v.s. Solder weinig invloed hebben (solder is wel koeler, maar alles blijft binnen de marges die een cpu kan en mag hebben). Bij overklokken heeft TIM echter wel een nadelige invloed en zie je over de gehele linie dat delidded CPU's (waar de TIM vervangen wordt) gemiddeld genomen beter overklokken met lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:36:

Dan is er nog TIM/solderen. Tja, gezien X299 en Intel's reactie dat je een 7700K dan maar niet moet overclocken vestig ik weinig hoop op solderen. Die combinatie kan wel eens problematisch gaan worden. Zelfs met een delid.
Die reactie is een vrij standaard "Wij garanderen niets bij buiten spec draaien en adviseren binnen spec te draaien" die iedere chip fabrikant heeft zodra er overklokken in het spel is. AMD geeft ook zulke waarschuwingen af. Kijk bijv. eens bij deze blog https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system en wat AMD daar onder zet.
Footnotes:

1. Overclocking memory will void any applicable AMD product warranty, even if such overclocking is enabled via AMD hardware and/or software. This may also void warranties offered by the system manufacturer or retailer or motherboard vendor. Users assume all risks and liabilities that may arise out of overclocking memory, including, without limitation, failure of or damage to RAM/hardware, reduced system performance and/or data loss, corruption or vulnerability. GD-112

2. AMD processors, including chipsets, CPUs, APUs and GPUs (collectively and individually "AMD processor"), are intended to be operated only within their associated specifications and factory settings. Operating your AMD processor outside of official AMD specifications or outside of factory settings, including but not limited to the conducting of overclocking using the Ryzen Master overclocking software, may damage your processor, affect the operation of your processor or the security features therein and/or lead to other problems, including but not limited to damage to your system components (including your motherboard and components thereon (e.g., memory)), system instabilities (e.g., data loss and corrupted images), reduction in system performance, shortened processor, system component and/or system life, and in extreme cases, total system failure. It is recommended that you save any important data before using the tool. AMD does not provide support or service for issues or damages related to use of an AMD processor outside of official AMD specifications or outside of factory settings. You may also not receive support or service from your board or system manufacturer. Please make sure you have saved all important data before using this overclocking software.
Tja, van die benchmarks word ik wat sceptisch. Ken die site helemaal niet. Het lijkt een vrij standaard vergelijksite, die aan de hand van een test alles bepaald. Verder hoe komen ze aan die gegevens? Het kan, maar ik ben hier wel sceptisch over.
Voor zover ik het heb kunnen controleren (was ook de eerste keer dat ik op die site gewezen werd op een ander computer forum) kloppen de scores die ik heb kunnen controleren met andere cinebench scores op andere techsites in reviews e.d. De uiteindelijke reviews zullen het uitwijzen, maar op basis van de snelle controle die ik uitgevoerd heb zie ik niet direct vreemde resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:36:
4,7ghz en dan CB single score van 218 lijkt me wel reëel, toch? Multi van 1523 is ook niet raar met die clocks.
Dit linkte ook iemand:
http://wccftech.com/intel...-cpu-benchmarks-leak/amp/

Die 8700k scoort CB multithreaded bijna op het niveau van een 1800x en dat met 6 cores, in real life toepassingen zal er waarschijnlijk niks meer zijn waar die 1800x voordeel geeft.

Ook als je bijvoorbeeld veel cpu renderd, practisch hetzelfde synthetische niveau maar veel snellere cores. Cinebench is een heel gelimiteerd voorbeeld van renderen; Dus in een echte app snellere interactie met de applicatie en snellere pre-render scene setup etc.

Ik had dit soort clocks niet verwacht eigenlijk. Problematisch voor AMD, maar ook voor intel's x299 cpu's waarschijnlijk weer. ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
maratropa schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 00:20:
Ik had dit soort clocks niet verwacht eigenlijk. Problematisch voor AMD, maar ook voor intel's x299 cpu's waarschijnlijk weer. ;)
Tja, innovatie gaat soms zo hard dat producten na 3 maanden al verouderd zijn, hè (zoals de 7820 en lager -- KL-X is nu helemaal lachwekkend)? ;)

Vraag me af wanneer ze uitkomen, want met de officiële aankondiging hiervan zijn 7700k en lager wel ten dode opgeschreven, iig in de zelfbouwmarkt. (Edit: I know, I know -- meer dan 640k 4c/8t whatever Intel vindt dat je mag willen hebben "compleet zinloos is voor gamen in de komende paar jaar, want anders zou Intel wel meer hebben geboden." Maar toch vermoed ik dat 7700k en i5-7x00 kopers enigszins spijt zullen hebben dat ze niet een paar maanden langer hebben gewacht met het kopen van hun i3/i3.5 i5/i7.)

[ Voor 34% gewijzigd door foppe-jan op 13-08-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

!@#$... net me tekst kwijt geraakt... nog een keer..

Lijkt me in realtische scenario's (dus niet de benchmarks met clean installs etc) dat een 4 core game toch wel wat heeft aan een meer dan 4 core CPU.
10-30+ Chrome tabs, combinatie van Battle.net/Steam/Origin/Virusscanner/Team Speak, 2e/3e scherm moeten ook ergens draaien toch? Wanneer de 4 core game ook alle 4 cores wilt gebruiken, niet constant lijkt me.
Niet dat je 100 fps meer hebt ofc maar toch.

[ Voor 8% gewijzigd door The Chosen One op 13-08-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
foppe-jan schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 07:18:
[...]

Tja, innovatie gaat soms zo hard dat producten na 3 maanden al verouderd zijn, hè (zoals de 7820 en lager -- KL-X is nu helemaal lachwekkend)? ;)

Vraag me af wanneer ze uitkomen, want met de officiële aankondiging hiervan zijn 7700k en lager wel ten dode opgeschreven, iig in de zelfbouwmarkt. (Edit: I know, I know -- meer dan 640k 4c/8t whatever Intel vindt dat je mag willen hebben "compleet zinloos is voor gamen in de komende paar jaar, want anders zou Intel wel meer hebben geboden." Maar toch vermoed ik dat 7700k en i5-7x00 kopers enigszins spijt zullen hebben dat ze niet een paar maanden langer hebben gewacht met het kopen van hun i3/i3.5 i5/i7.)
Normaliter is Intel vrij snel verkrijgbaar na de officiële aankondiging en ja, vanaf dat moment verwacht ik inderdaad een flinke daling in KabyLake cpu verkoop, al zullen ze nog steeds wel verkocht worden, alleen al vanwege het feit dat Coffee Lake volgens de geruchten niet in Z170/Z270 mobo's werkt, voor gebruikers met zo'n platform die toch nog willen upgraden qua cpu maar geen compleet nieuw systeem willen bouwen zal de 7700K het maximum blijven.

Of mensen spijt zullen hebben weet ik niet (er zullen er uiteraard een paar zijn), normaliter koop je een systeem omdat je het op dat moment nodig hebt en zeker binnen de hardware wereld weet je dat er vrij snel weer wat nieuws en beters zal zijn. Je kan natuurlijk wel blijven wachten maar op een gegeven moment haal je de trigger over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
binnen de hardware wereld weet je dat er vrij snel weer wat nieuws en beters zal zijn.
Ja, maar het punt hier is dus dat er al jaren niets substantieel nieuwers/beters was, omdat je met een (OC) 2500k/2700k nog steeds prima uit de voeten kunt, terwijl daar nu toch een stuk meer verandert, nu Intel opeens heeft "bedacht" dat 6c prima kan in het consumentensegment, na 8+ "generaties" op 4c. Dus zeker mensen die doorhadden dat upgraden van Sandy niet zoveel nut had, maar die om wat voor reden dan ook toch naar KL waren overgestapt, zullen lijkt me niet direct blij worden dat KL/z270 een doodgeboren kindje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een 8700k met de genoemde clocks maakt qua performance zo'n beetje alles onverkoopbaar :). Als het primair om performance gaat dan zijn Ryzen / TR 8 cores en ook de x299 6 en 8 cores waarschijnlijk niet echt interressant meer, tenzij je bepaalde niche wensen hebt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
foppe-jan schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Ja, maar het punt hier is dus dat er al jaren niets substantieel nieuwers/beters was, omdat je met een (OC) 2500k/2700k nog steeds prima uit de voeten kunt, terwijl daar nu toch een stuk meer verandert, nu Intel opeens heeft "bedacht" dat 6c prima kan in het consumentensegment, na 8+ "generaties" op 4c. Dus zeker mensen die doorhadden dat upgraden van Sandy niet zoveel nut had, maar die om wat voor reden dan ook toch naar KL waren overgestapt, zullen lijkt me niet direct blij worden dat KL/z270 een doodgeboren kindje is.
Ben ik toch niet helemaal met je eens, als je iedere generatie stap voor stap bekijkt is het inderdaad niet substantieel, maar Sandy > Kaby zit toch een 20-25% IPC verschil in, een stuk betere GPU (niet voor iedereen interessant), maar kijk ook bijv. een naar het hele platform dan zie je toch vrij veel vernieuwingen die het platform overall toch echt wel een stuk vernieuwender maken, denk aan flink verbeterde USB connectivity, M.2 NVME, DDR 4 geheugen`en zo zijn er nog wel wat zaken. Vernieuwing / verbetering zit natuurlijk niet enkel in de CPU snelheid. Heb je al die zaken niet nodig kun je natuurlijk inderdaad nog steeds prima bij Sandy blijven, zeker als je geen cpu intensieve taken uitvoert.

Daarnaast weet je bij Intel dat een socket in de regel 1, maximaal 2 generaties mee gaat. En uiteraard zul je mensen hebben die niet blij zijn, maar heel vreemd zijn deze zaken nu ook weer niet net als de stap naar 6 cores dat ook niet direct is, die geruchten zijn ook niet van gisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
Van een tijdje terug, maar destijds niet genoemd, en wel interessant, zij het ideologisch gezien ietwat verwarrend:
https://www.pcgamesn.com/intel/intel-new-stacked-cpu-design

http://www.pcworld.com/ar...sing-different-parts.html
Today’s processors, made using a single continuous slab of silicon, may soon give way to multiple chips interconnected at high speeds, Intel said Tuesday morning.

Intel said its new Embedded Multi-die Interconnect Bridge, or EMIB, technology would let a 22nm chip connect to a 10nm chip and a 14nm chip, all on the same processor.

“For example, we can mix high-performance blocks of silicon and IP together with low-power elements made from different nodes for extreme optimization,” said Intel’s Murthy Renduchintala, who heads the Client, IoT, and Systems Architecture Group.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik had gehoopt dat ze vandaag de complete 8e gen lijn zouden laten zien, maar het enige wat ik heb gezien zijn de nieuwe Kaby Lake refresh laptopprocessoren. 8)7

Is er nou iets bekend over de release date van de desktoplijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@S_Chief Ja die komen september / oktober.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als de easter egg in de live stream klopt dan is het oktober.. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat getuigt weer van veel vertrouwen in je product, voor de release al over de opvolger beginnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:55:
Dat getuigt weer van veel vertrouwen in je product, voor de release al over de opvolger beginnen. :P
Ice Lake stond ook al heel lang in de planning, het maakt weinig uit. Bovendien zal het nog wel eventjes duren voordat je de eerste Ice Lake CPU's kan kopen.

Idem voor AMD. Jij hebt net Ryzen 1, zij denken vermoedelijk aan 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nav : nieuws: Intel bevestigt dat nieuwe Core i5 en i7 niet werken op huidige moede...

Zou het zinvol zijn om te upgraden naar de i7 8700 (niet de K versie) in vergelijking tot mijn huidige i7-3770K cpu? De TDP is wat lager en ik heb na bijna 2 jaar wel zin om weer is wat nieuw te bouwen ;)

Base kloksnelheid is lager maar meer threads en betere specs zouden toch wel moeten helpen :).
Nadeel is dan wel nieuw geheugen + moederboard.. dus wellicht toch beter opteren voor de i7-7700k.

Er zijn natuurlijk nog geen benchmarks maar als ik kijk naar de Intel i7-7700K dan zie ik hier al wel mooie verbeteringen t.o.v. mijn huidige 3770K.

Luxe problemen.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 22-08-2017 11:50 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Workaholic schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:41:
Nav : nieuws: Intel bevestigt dat nieuwe Core i5 en i7 niet werken op huidige moede...

Zou het zinvol zijn om te upgraden naar de i7 8700 (niet de K versie) in vergelijking tot mijn huidige i7-3770K cpu? De TDP is wat lager en ik heb na bijna 2 jaar wel zin om weer is wat nieuw te bouwen ;)

Base kloksnelheid is lager maar meer threads en betere specs zouden toch wel moeten helpen :).
Nadeel is dan wel nieuw geheugen + moederboard.. dus wellicht toch beter opteren voor de i7-7700k.

Er zijn natuurlijk nog geen benchmarks maar als ik kijk naar de Intel i7-7700K dan zie ik hier al wel mooie verbeteringen t.o.v. mijn huidige 3770K.

Luxe problemen.. :P
Als je van een 3770K naar een 7700K gaat moet je ook een nieuw moederbord en geheugen kopen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:42:
[...]

Ice Lake stond ook al heel lang in de planning, het maakt weinig uit. Bovendien zal het nog wel eventjes duren voordat je de eerste Ice Lake CPU's kan kopen.

Idem voor AMD. Jij hebt net Ryzen 1, zij denken vermoedelijk aan 2 en 3.
Maar je begint geen marketing over de opvolger van je huidige line-up, voordat je deze al goed en wel hebt aangekondigd. Dat doet Intel hier. Verder zijn er weer een aantal dingen typisch Intel aan het worden rond Coffee Lake. Je kan al een nieuw moederbord gaan kopen voor de chipset, socket blijft hetzelfde.

Dan zijn er weer de marketing slides met magische prestatiewinsten, net zoals van Haswell naar Skylake, en al helemaal van Skylake naar Kaby Lake. Ik heb nu al 15%, 20% en 30% erbij gezien. Daar word ik ook al sceptisch van. Als laatste de clockspeeds van de gelockte CPU's. Tja, die zijn behoorlijk laag. Turboboosts klinkt allemaal prachtig, totdat je een game opstart en ze uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:55:
Maar je begint geen marketing over de opvolger van je huidige line-up, voordat je deze al goed en wel hebt aangekondigd. Dat doet Intel hier. Verder zijn er weer een aantal dingen typisch Intel aan het worden rond Coffee Lake. Je kan al een nieuw moederbord gaan kopen voor de chipset, socket blijft hetzelfde.
Ik denk niet dat Intel bang hoeft te zijn voor een Osborne effect.

Laten we ons opwinden over de socket. :O Het is eigenlijk standaard bij Intel dat een socket twee generaties meegaat. Een derde zou bonus zijn geweest. Misschien was dat ook gelukt als Coffee Lake geen extra cores kreeg.
Dan zijn er weer de marketing slides met magische prestatiewinsten, net zoals van Haswell naar Skylake, en al helemaal van Skylake naar Kaby Lake. Ik heb nu al 15%, 20% en 30% erbij gezien. Daar word ik ook al sceptisch van. Als laatste de clockspeeds van de gelockte CPU's. Tja, die zijn behoorlijk laag. Turboboosts klinkt allemaal prachtig, totdat je een game opstart en ze uit gaan.
Waarom gaat je turbo uit in een game? Als ik mijn CPU langdurig belast blijft de turbo aanstaan als daar gelegenheid voor is. Laat ik iets compilen dan blaast het ding lekker op zijn all core turbo gedurende proces.

En waarom je zo opwinden over snelheidswinsten? AMD stond ook als een aap met zeven staarten Bulldozer te vergelijken met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand enig idee wanneer de 8e generatie Intel Core processors te koop zal zijn? Oktober zoals de nieuwe laptops, of later?

Heb ik eindelijk weer interesse in Intel processoren en praten ze alleen over de u-series processoren! Nu zijn die wel erg interessant en wil ik heel graag die nitro 5 spin kopen met zo'n processor, maar dat mag van mij effe wachten, want ik wil zsm mijn pc eindelijk bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:36:
Heeft iemand enig idee wanneer de 8e generatie Intel Core processors te koop zal zijn? Oktober zoals de nieuwe laptops, of later?

Heb ik eindelijk weer interesse in Intel processoren en praten ze alleen over de u-series processoren! Nu zijn die wel erg interessant en wil ik heel graag die nitro 5 spin kopen met zo'n processor, maar dat mag van mij effe wachten, want ik wil zsm mijn pc eindelijk bouwen!
Zeker is het nog niet, ik zie geruchten voorbij komen van half september tot ergens in oktober. Rustig afwachten lijkt het bete advies te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Zeker is het nog niet, ik zie geruchten voorbij komen van half september tot ergens in oktober. Rustig afwachten lijkt het bete advies te zijn :)
Wacht ik het nog even af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 16:42
Verschillende bronnen zeggen dat de U series nu in september leverbaar moet zijn en er meer info komt over de desktop series. Beschikbaarheid desktopseries zou oktober moeten zijn.

Nieuwe benchmarks geleaked waar de 8700k vrij gelijk loopt in single thread performance met de 7700k maar in multithread deze en de ryzen 1700 met 2 cores meer zelfs voorbij gaat.

http://wccftech.com/intel...faster-than-8-core-ryzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

futuwes schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:07:
[...]

Verschillende bronnen zeggen dat de U series nu in september leverbaar moet zijn en er meer info komt over de desktop series. Beschikbaarheid desktopseries zou oktober moeten zijn.

Nieuwe benchmarks geleaked waar de 8700k vrij gelijk loopt in single thread performance met de 7700k maar in multithread deze en de ryzen 1700 met 2 cores meer zelfs voorbij gaat.

http://wccftech.com/intel...faster-than-8-core-ryzen/
Het is dan we belangrijk te onthouden dat de 1700 overgeklokt kan worden naar 4ghz, de 1700x waarschijnlijk iets goedkoper zal blijven dan de 8700k en dat dit synthetische benchmarks zijn. Verder is een zen update niet al te ver weg waarschijnlijk, dus dan is het og minder rooskleurig.

Dat gezegd hebbende lijkt de 8700k een beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:46:
Het is dan we belangrijk te onthouden dat de 1700 overgeklokt kan worden naar 4ghz, de 1700x waarschijnlijk iets goedkoper zal blijven dan de 8700k en dat dit synthetische benchmarks zijn. Verder is een zen update niet al te ver weg waarschijnlijk, dus dan is het og minder rooskleurig.

Dat gezegd hebbende lijkt de 8700k een beest!
AMD heeft de slapende reus wakker geschopt lijkt het wel.

Deze benchmarks zijn indrukwekkend, maar ik wacht af tot we benchmarks zien met meer onderbouwing van de bekende review sites. Op deze manier is het wel een spannend jaar qua ontwikkelingen, het is dus nu voor mensen die een nieuwe PC willen bouwen weer wachten om te kijken of ze nu Team Blauw of Team Rood gaan kiezen.
The Intel Core i7-8700K will be the flagship processor of the lineup. It will feature 6 cores and 12 threads. The chip will be compatible with the LGA 1151 socket and rumors are that board makers will extend support of Coffee Lake onto 200-series and even 100-series platforms.
Toch staat in het artikel weer dat er moederbordfabrikanten zijn die wel kennelijk Coffee Lake op 1xx en 2xx bordjes gaan ondersteunen. Dat staat dan haaks op beweringen dat Coffee Lake alleen op 3xx bordjes zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heeft het eigenlijk nog wel zin om een nieuw X99/i7 6800Ksetje over te nemen voor rond de 400 euro? Kom wat power tekort met de i5 6600k met foto editten en ik wil zo lang mogelijk op Windows 7 blijven werken totdat MS stopt met security updates. Ik neem aan dat op X299 en de aankomende Coffee Lake het verplichte gebruiik van het Windows 10 draak OS onvermijdelijk zal zijn. Volledig linux is helaas nog geen optie vanwege games en de software die ik gebruik. Wellicht binnen een jaar of 2 is het op linux zover, maar nu nog een dualboot met 7. Ryzen is geen optie want ik wil een stabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
regmaster schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:17:
Heeft het eigenlijk nog wel zin om een nieuw X99/i7 6800Ksetje over te nemen voor rond de 400 euro?
De prijs is redelijk scherp als dit voor een complete set is van minsten CPU en moederbord. Indien je zo hangt aan Windows 7 is dit een van je weinig opties, alles na Skylake of Broadwell-E vereist Windows 10.

Overigens, Windows 10 is lang zo slecht niet als mensen graag beweren. Je zal uiteindelijk wel een nieuwer OS nodig hebben om je hardware optimaal te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Even een klein schopje. Nieuwe gelekte slide van Intel belooft meer dan 50% betere multithreaded prestaties voor Coffee Lake ten opzichte van Kaby Lake:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/dsjkxp1s4agz.jpg

De Core i7 8700 zal 65% beter presteren in multithreaded toepassingen dan zijn voorganger volgens deze dia. Ook single threaded wordt er tussen de 10-15% winst geboekt valt uit de foto op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
CMD-Snake schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:43:
Even een klein schopje. Nieuwe gelekte slide van Intel belooft meer dan 50% betere multithreaded prestaties voor Coffee Lake ten opzichte van Kaby Lake:
[afbeelding]

De Core i7 8700 zal 65% beter presteren in multithreaded toepassingen dan zijn voorganger volgens deze dia. Ook single threaded wordt er tussen de 10-15% winst geboekt valt uit de foto op te maken.
Nope, dat is al zo'n twee weken oud nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:57
Is ook niet gek met 50% meer cores :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Man man, ik zit ook in dubio. Heb nu een i7 4790k.. Wou naar een i7 7700k met een Rog extreme board. Alleen tja, nu coffeelake in aantocht is... Ik heb alles al behalve Mobo,cpu,ram. Waterkoeling, rads, fans, mods, tubes, case, etc klaar liggen. Plus na de release moet ik weer n maand of 2 a 3 wachten op de Luxe Rog bordjes..

Je broeder van een andere koeler. (Het rijmt zolang je wil dat het rijmt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik zou zeker wachten imho, tenzij je nu een build nodig hebt. 2 Cores meer op +- hetzelfde prijspunt is een mooie stap om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Lijkt me een redelijke no brainer om nog even te wachten 8)7 Ik zou nu nooit meer aan een 7700k beginnen.

Mochten die extreme mobo's idd pas veel later komen, kun je qua mobo natuurlijk ook eerst een goedkope nemen en deze later vervangen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Surpunt schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:01:
Man man, ik zit ook in dubio. Heb nu een i7 4790k.. Wou naar een i7 7700k met een Rog extreme board. Alleen tja, nu coffeelake in aantocht is... Ik heb alles al behalve Mobo,cpu,ram. Waterkoeling, rads, fans, mods, tubes, case, etc klaar liggen. Plus na de release moet ik weer n maand of 2 a 3 wachten op de Luxe Rog bordjes..
Van i7 4790K naar i7 7700K is sowieso een upgrade van niks. Dus de keuze lijkt mij heel simpel, ook omdat de i7 7700K sowieso geen goede koop is. Luxe moederborden heb je trouwens normaal gesproken altijd wel vanaf het begin, budget moederborden komen vaak later.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Oke het klinkt vrij duidelijk allemaal haha. Dan spring ik maar op de hypetrain. Hopelijk is de HS gesoldeerd, anders moet ik alsnog delidden net als ik met mn 4790k gedaan heb en 7700k van plan was.. Bedankt voor de reacties haha!
Hopelijk* is mn build af voor december...

Je broeder van een andere koeler. (Het rijmt zolang je wil dat het rijmt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Surpunt schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:11:
Oke het klinkt vrij duidelijk allemaal haha. Dan spring ik maar op de hypetrain. Hopelijk is de HS gesoldeerd, anders moet ik alsnog delidden net als ik met mn 4790k gedaan heb en 7700k van plan was.. Bedankt voor de reacties haha!
Heb is mn build af voor december.
Solder zou ik niet vanuit gaan, volgens mij soldeert Intel alleen de Xeon range nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een oerdegelijke i5 4670k + GTX 1080. Ik denk dat ik voor beste prijs\prestaties wacht op de 8700k. Een i7 4790k zou een tijdelijke oplossing zijn maar besloten een stevige upgrade te nemen waar ik eventjes weer mee voort kan. Nu een full hd van 2010, 8)7 te upgraden naar een 4k of ultrawide. UW lijkt me beter, anders had ik de TI moeten nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door thecrazygun11 op 04-09-2017 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Wat verwachten we dat de prijzen van de 7de generatie gaan doen op het moment dat de 8ste uitkomt? Gaan die erg dalen? Of stopt de productie en dus ook het aanbod? Zoals bij geheugen bijvoorbeeld veel gebeurd.

Ik wilde tot voor kort een Ryzen gaan kopen. Maar wacht de nieuwe ontwikkeling rond de 8ste generatie nog even af.

ik draai nu nog op een Haswell. Dus wil wel rond de jaarwisseling gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Oude generaties worden uitgefaseerd maar dalen niet echt in prijs. Kijk maar naar de Haswell cpu's die nog in de pricewatch staan. Tweedehands moet je ze wel goedkoper kunnen krijgen maar de meeste mensen zullen hun prijzen niet echt aanpassen en je zult argumenten moeten leveren waarom de cpu's niet waard zijn wat ze er voor vragen.

Pagina: 1 ... 22 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.