Dennism schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:11:
Vergeet ook zaken als merktrouw en imago niet. Lang niet alle aankopen worden rationeel gedaan. Zo waren er genoeg AMD "fanboy's" (haat dat woord) die AMD bleven kopen, zelfs toen Intel x keer beter was. Dat zul je nu ook gaan zien in omgekeerde vorm.
Nou ik val daar mogelijk onder. Voor die Zen reveal zou ik gewoon jaar of twee terug piledriver pakken je levert in op TDP en uiteraard extreem op single threaded maar blijft step up tov i920 en kost geen hol.
Ik ben zelf een zware hardware accelerated PPU gamer geweest met 3 PC met die dingen erin GRAW 1&2 in Full PhysX gegamed in LAN en zou gpgpu dat overnemen door Havok FX. Voor ATI & nV . Dat heeft iNtel omzeep geholpen.
Ondanks dat nV ook mijn afkeer heeft is de overname van PhysX een gevolg van iNtel naaistreek tegen
nV & AMD( ATI ) en gamers. zo een bedrijf die accelerated physics omzeep geholpen heeft ga ik uiteraard niet supporten en zo veel lever je er ook niet op in. Ik gebruik mijn CPU lang.
Als je toch voor AMD gaat switch naar korte upgrade cycle i920 en Phenom2X4-965 zijn zo 8 jaar oud
Omschakel naar 2 tot 3 jaar dus 8370 zou goed mogelijk zijn. Zou nextgen piledrive zou Zen er niet gekomennzijn op 14nm ook optie geweest zijn. Loopt AMD flink achter dan kost het ook niet veel dan schakel ik over naar midrange upgrades.
Ik heb gekozen om toch wat langer te wachten.
Ik wachte ten eerste op 14nm voor AMD. Mijn verwachtingen waren meer piledriver iteratie maar dan op 14nm.
Voor de Home server 24/7 ding is TDP uiters belangrijk dus daar zit low TDP quad core met HT intel ding in. Ik sluit iNtel uiteraard niet helemaal uit maar €1000 CPU zal het iig niet worden.
Maar ook genoeg bedrijven die blijven bij wat ze kennen (ook al is de concurrent een paar % sneller of wat goedkoper). Ze kennen de stabiliteit en continuïteit van Intel en zijn niet direct happig daar in te veranderen. Zo zien wij bijv. in het bedrijf waar ik werk ook nog steeds geen vraag naar AMD Epyc bijv. bij IT beslissers / systeembeheerders / Applicatie beheerders waarmee wij praten over toekomstige projecten. En als je AMD dan laat vallen in een gesprek als mogelijke optie voor de toekomst zijn de reacties vaak uit de categorie "AMD hebben we in het verleden slechte ervaringen mee gehad", "Niet al onze software is gecertificeerd voor AMD", "We kijken de kat nog even uit de boom de komende jaren" en meer van dat soort reacties.
Bedrijfen kiezen niet direct de hardware die kiezen een automatiseerder en die kiest oplossingen voor ieder toepassing. En dan is AMD ook keuze. Bedrijven hebben dus service contract en automatiseerder werkt vaak met A- merk hardware dus is meer wat HP Dell compac aanbied nemen die AMD ook in het assortiment komen die vanzelf bij bedrijven.
Dat is ook een imago "probleem" waar AMD mee af dient te rekenen, wat ze hopelijk gaat lukken met Threadripper en Epyc.
Als Dell HP etc AMD aanbied is het automatiseerder die AMD kan uitsluiten en bedrijf die aan automatiseerder eis steld dat het iNtel moet zijn. Die zal je altijd wel hebben maar niet elke bedrijf of automatiseerder is zo.
Er is ook mind set dat service van Dell HP geld voor alle hardware dus duur kopen of goedkoop .
Je kan extra garantie of extended service bijkopen.
De automatiseerder is je primaire service punt voor what ever ze voor je gekozen hebben.
Met naam reken je niet zomaar af maar het is deel dat gefixeerd is op naam.
Een groot marketing budget heeft AMD niet en nu de waan te geven met A-merk prijzen zal ook niet werken.
Enigste wat AMD kan doen is concurerend product voor iets vriendelijk prijsje. En op dat punt zijn ze voor de komende periode op gekomen.
Ik kan als "AMD fan" high-end CPU kopen en binnenkort ook GPU mits niet uitverkocht.
En de iNtel Fan krijgt zijn spul voor ook beter prijs en meer cores .
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K