Mooie cherry-picking daar. Even wat andere images:sdk1985 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:26:
Even los van de discussie. Laatste nieuws: Intel haalt de i9 van stal: Review.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Mooie cherry-picking daar. Even wat andere images:sdk1985 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:26:
Even los van de discussie. Laatste nieuws: Intel haalt de i9 van stal: Review.

Allemaal logisch toch?Phuncz schreef op zondag 18 juni 2017 @ 07:26:
[...]
Mooie cherry-picking daar. Even wat andere images:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 18-06-2017 14:18 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
http://www.anandtech.com/...20x-and-i7-7800x-tested/7When we started testing for this review, the main instructions we were given was that when changing between Skylake-X and Kaby Lake-X processors, be sure to remove AC power and hold the reset BIOS button for 30 seconds. This comes down to an issue with supporting both sets of CPUs at once: Skylake-X features some form of integrated voltage regulator (somewhat like the FIVR on Broadwell), whereas Kaby Lake-X is more motherboard controlled. As a result, some of the voltages going in to the CPU, if configured incorrectly, can cause damage. This is where I say I broke a CPU: our Kaby Lake-X Core i7 died on the test bed. We are told that in the future there should be a way to switch between the two without having this issue, but there are some other issues as well.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat kan toch ook niet anders? Voor hogere Mhz heb je meer volt nodig, verbruik doet bij benadering 2v * frequentie. Dus als je zowel meer volt als frequentie hebt dan kun je niet 28.5% hogere clock halen met 28.5% meer verbruik. Met een nieuw procede (of architectuur) kun je meer Mhz halen met minder volt, dan kan het wel. Maar we wisten al dat dit niet het geval was, dus lijkt me dat je daar je verwachting op bijstelt.Werelds schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:49:
Wat is er zo netjes aan?
Ik vind het eerlijk gezegd vies tegen vallen - met name het verbruik is gewoon waardeloos.
Of je nu met de voorganger of met de concurrent vergelijkt, de 7900X komt gewoon slecht uit de bus.
- 28,5% hogere kloksnelheid (turbo) dan 6950X; en 60% hoger verbruik.
- 12,5% hogere kloksnelheid (turbo) dan 1800X; en 33% hoger verbruik.
In beide gevallen liggen de prestaties rond hetgeen je van de hogere kloksnelheid (en in geval van MT tests / 1800X, core count) zou verwachten, het verbruik is echter buitensporig hoog. Dat er geen IPC verbeteringen gingen komen wisten we al, het is en blijft immers Skylake.
Wel leuk dat we zover zijn gekomen dat +- 240W afvoeren als problematisch wordt ondervonden. Om even wat nostalgie erbij te pakken; idle verbruik in 2008 (hele systeem, maar toch)Nee, dan kun je naar mijn mening beter geld besparen en een 2e hands 6950X of een nieuwe 1800X halen - hoef je een stuk minder hitte af te voeren en met een beetje slim kiezen ben je zelfs met een 2e hands 6950X goedkoper uit. Je moet al heel specifiek het L2 cache nodig hebben (en geen last hebben van het L3) wil dit het waard zijn.

Eerlijk gezegd vindt ik dat ze een behoorlijke prijs/pestatie stijging hebben gedaan. De 6950X kost momenteel nog altijd meer dan 1500 euro: pricewatch: Intel Core i7-6950X (Boxed) . De pricewatch: Intel Core i9-7900X (Boxed) zit nu al op 989. Met andere woorden voor 500 euro minder krijg je meer performance. Een significante verbetering me dunkt.Werelds schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:49:
Het is jammer, ik had gehoopt dat ze iets meer konden bieden voor het geld, maar het is wat mij betreft nog niet genoeg. Op naar volgend jaar, dan zullen we wel zien wie van de twee fabrikanten meer vooruit kan vanaf waar ze nu zijn. AMD heeft al geclaimed dat ze weten waar ze "easy wins" kunnen halen voor de volgende generatie. De grote vraag is of Intel iets groters gepland heeft dan normaal voor Cannonlake of dat dat alléén een shrink wordt.
Dat is wel heel slecht inderdaad!DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:44:
Zoiets als dit is al helemaal indicatief voor de staat van x299 op het moment.
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 22-06-2017 01:23 ]
Hoe is het indicatief? De reviewer volgt een instructie die gegeven is niet goed op en de CPU gaat dan kapot. Dat is niet direct de schuld van Intel dan lijkt mij.DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:44:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Niet dus. Je moet eens even wat verder kijken dan alleen de plaatjessdk1985 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 01:06:
Dat kan toch ook niet anders? Voor hogere Mhz heb je meer volt nodig, verbruik doet bij benadering 2v * frequentie. Dus als je zowel meer volt als frequentie hebt dan kun je niet 28.5% hogere clock halen met 28.5% meer verbruik. Met een nieuw procede (of architectuur) kun je meer Mhz halen met minder volt, dan kan het wel. Maar we wisten al dat dit niet het geval was, dus lijkt me dat je daar je verwachting op bijstelt.
Tuurlijk, als je van 100% kierewiet naar 50% kierewiet zakt met je prijs gaat die verhouding omhoog.Eerlijk gezegd vindt ik dat ze een behoorlijke prijs/pestatie stijging hebben gedaan. De 6950X kost momenteel nog altijd meer dan 1500 euro: pricewatch: Intel Core i7-6950X (Boxed) . De pricewatch: Intel Core i9-7900X (Boxed) zit nu al op 989. Met andere woorden voor 500 euro minder krijg je meer performance. Een significante verbetering me dunkt.
Tja, Kaby Lake-X is dan ook een nep product. Het is gewoon 1151 Kaby Lake met meer pinnetjes, de echte Kaby Lake X is nog niet klaar, die zou volgend jaar pas komen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:44:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 22-06-2017 12:37 ]
Waarom blijft iedereen dit zeggen?maratropa schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:22:
Vooral als je geld verdient met de pc dan is die 7900x uit de doos echt een top cpu zonder singlecore zwakte, ik hoop dat amd daar iets tegenover kan zetten.
Dat is dus niet zo. Zelfs zonder OC kun je al tegen thermal throttling aan lopen onder bepaalde workloads - met name als je iets met AVX-512 wil doen (zo'n beetje het enige waarvoor je zou upgraden vanaf Haswell-E/Broadwell-E) genereert het ding bijzonder veel hitte die dus slecht afgevoerd kan wordentim/hitte/verbruik lijkt niet ideaal maar als je niet oc'd is het prima, en hij loopt natuurlijk al op hoge clocks.
As mentioned, we had to use Alphacool's Eiszeit Chiller 2000 to achieve usable overclocking results. More conventional thermal solutions just wouldn't cut it. All-in-ones like Corsair's H100i and Enermax's LiqTech 240 hit their limits at stock frequencies under Prime95. The custom loop threw in the towel at 4.6 GHz.
Dat de CPU warm wordt is te verwachten. Het zijn 10 cores op 1,25V+ en 4,5 GHz. Maar dan mag Intel wel iets minder gierig zijn en het ding gewoon solderen in plaats van goedkoop, slecht TIM te gebruiken. Maar goed, die 4,5 GHz was oorspronkelijk waarschijnlijk niet de bedoeling, dus de keuze voor TIM vs soldeer was al lang gemaakt.To illustrate our point, we plotted the temperature for all of the Core i9-7900X’s cores at stock settings running Prime95 or LuxRender. A good custom water-cooling loop does fairly well, which shouldn't come as a surprise. However, no other thermal solution will be able to keep up. Even the motherboard manufacturers we spoke to agree, telling us about their all-in-one liquid coolers running out of headroom as soon as they ran Prime95 without limiting AVX.
Voor consumenten/semi-pro cpu's in dit soort segment ben je denk ik veel te rationeel bezig. Het probleem zal meer zijn dat wanneer je een 1800X aanschaft je niet kan patsen dat je de snelste cpu in elk scenario hebt (met name de games is een achilleshiel). Pak je voor 999 euro deze 10-core die standaard naar 4.5 Ghz boost dan is dat probleem in ieder geval opgelost. Betaal je per performance natuurlijk wel veel meer voor. Maar dan heb je in ieder geval de langste snelste.
[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 22-06-2017 15:57 ]
Eerste quote gaat wel over stock; althans het stukje dat ik dik gedrukt heb. En over custom loops die al bij 4.6 de draad kwijt raken.maratropa schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:39:
@Werelds hehe
Eerste quote is met OC dus das wel een andere situatie. Maar bij die 2de "running out of room" op stock is wat anders dan throttlen of echte problemen? Ik lees niet dat op stock prime95 + avx automatisch throttlen betekent?
Maar sowieso niet echt heul fraai idd.
Xeons hebben vaak standaard een lagere allcore turbo onder AVX loads.
Zeker, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat Skylake-X helemaal niet "netjes" presteert. Het is allemaal heel erg rommelig en zeer zeker niet wat we van Intel gewend zijn. Ze hebben dan wel de snelste, maar ze voelen ook overduidelijk de druk van AMD, wat toch wel een goed teken is voor zowel ons als consument, als AMD als fabrikant.sdk1985 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:56:
[...]
Voor consumenten/semi-pro cpu's in dit soort segment ben je denk ik veel te rationeel bezig. Het probleem zal meer zijn dat wanneer je een 1800X aanschaft je niet kan patsen dat je de snelste cpu in elk scenario hebt (met name de games is een achilleshiel). Pak je voor 999 euro deze 10-core die standaard naar 4.5 Ghz boost dan is dat probleem in ieder geval opgelost. Betaal je per performance natuurlijk wel veel meer voor.
Maar dan heb je in ieder geval de langste snelste.
De afgelopen jaren kon Intel op zijn eigen trommel slaan en daarmee het tempo dicteren. Nu zie je ze inderdaad duidelijk reageren (dat zag je al met de HT Pentium).Werelds schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:23:
[...]
Zeker, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat Skylake-X helemaal niet "netjes" presteert. Het is allemaal heel erg rommelig en zeer zeker niet wat we van Intel gewend zijn. Ze hebben dan wel de snelste, maar ze voelen ook overduidelijk de druk van AMD, wat toch wel een goed teken is voor zowel ons als consument, als AMD als fabrikant.
Mja heb ik tijdens Ivy bridge al geopperd dat het Intel puur te doen was om het overclock potentieel te beperken om een 'fout' als de 2500K te voorkomen (die ging veel te hard). Het niet solderen zal nu standaard zijn in de fabrieken en terug draaien zal niet gebeuren tenzij het echt nodig is.Wel heb ik iets tegen het niet solderen. Ik blijf er bij dat dat gewoon erg gierig van Intel is op zo'n high-end product. Dat valt in dezelfde klasse onzin als Nvidia's problemen met G80 en RSX of ATI's problemen met 3450/3470 en 780G. Het mag met dit soort producten gewoon niet nodig zijn dat je ze sloopt om ze naar behoren te laten presteren (delidden) of dat je ze moet "bakken" om slecht materiaalgebruik te herstellen zoals bij de genoemde GPU's en chipset.
Broadwell-E was echter wel gewoon nog gesoldeerd, terwijl de "normale" desktop processors al lang met TIM werktensdk1985 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:51:
Het niet solderen zal nu standaard zijn in de fabrieken en terug draaien zal niet gebeuren tenzij het echt nodig is.
ECT Prometeia Mach 2 GT modded
Wait whut?db87 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 00:22:
Grote problemen met X299 moederborden voor overklokkers:
[video]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wauw, dat is toch wel erg matig zeg!db87 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 00:22:
[video]
der8auer 8 hours ago
inb4 my email inbox is full of mainboard vendor mails
Benieuwd hoe dit zit / afloopt.Jon Gerow 6 hours ago
If you used the SuperFlower PSU in the video with the crystal connectors, that's part of your problem. Those "universal 9-pin connectors" have less conductors than most other modular PSUs because the same connector that's used for EPS12V, PCIe, etc. has to also support +5V and +3.3V for Molex and SATA and then there's an "LED pin" which, when grounded to a ground pin, turns on the interface's LED. A horribly bad design. This is why the wires would be so hot.
I suggest checking the voltage at the PSU and then at the motherboard's EPS12V to see what the drop looks like under load. If the voltage is significantly lower than +12V, the board is going to have to pull more current than it normally would. I then suggest using that AX1500i you have on the shelf behind you and see if you end up with the same results since that modular cable for the EPS12V is four +12V pins and four grounds. -- jonny
[ Voor 63% gewijzigd door Help!!!! op 29-06-2017 08:57 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
[ Voor 20% gewijzigd door foppe-jan op 29-06-2017 12:05 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
db87 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 00:22:
[video]
Slechte VRM koeling is al jaren een probleem als er geen airflow is, bij CPU's die wel wat stroom lusten. En overgeklokte CPU's zoals de hexacore's en octocore's op socket 2011, 2011-3 en 2066 kunnen echt veel gebruiken. Tussen de 300W en 400W is gewoon mogelijk afhankelijk van de CPU en overklok.DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 01:00:
[...]
Wait whut?
De crappy heatsinks die ervoor zorgen dat je CPU trottled bij een overclock, dat is al niet best. Verklaard ook een aantal reviews denk ik waar over te lage prestaties en trottling werd geklaagd.
Een 8 pins EPS connector is gewoon genoeg voor alle Skylake X CPU's, alleen niet als je er een flinke overklok op gooit, maar dat is niet anders dus met andere high-end CPU's. Meer dan 250W door een 8 pins EPS connector is gewoon niet verstandig voor 24/7 gebruik. Als je dus een flinke overklok er op gooit en je gaat naar de 300W tot zelfs 400W dan wil je echt minimaal één extra 4 pins ATX12V stekker, maar bij flinke overkloks gewoon liever een tweede 8 pins EPS connector. Maar dit is bij andere high-end CPU's welke flink worden overgeklokt niet anders. Ook bij Threadripper zal het niks anders zijn. Ook daar zul je moederborden met een enkele 8 pins EPS connector zien, terwijl je bij overklokken toch wel wat beters nodig hebt, ook al zal Threadripper niet zo goed overklokken als Skylake X en daarmee het verbruik waarschijnlijk ook lager liggen.Dat een acht pin CPU connector niet afdoende is voor de CPU zelf, dat is echt een behoorlijke f*ck up.
Dat klopt, noemde het ook in mijn review productreview: Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart review door -The_Mask-Help!!!! schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:46:
[...]
Maar deze comment van JonnyGuru is dan ook wel weer erg interessant:
[...]
Benieuwd hoe dit zit / afloopt.
De modulaire EPS kabel heeft aan de kant van de voeding dus maar drie 12V pinnen in plaats van vier. Dat is een nadeel, deze connector kan minder stroom aan, maar ook zonder deze connector is het gewoon zo dat je niet bij zulke high-end CPU's maar één 8 pins EPS wil als je flink gaat overklokken. Maar dit is dus zoals gezegd niet een socket 2066 probleem, maar geld voor alle high-end platformen.Dan de 4+4 pins EPS kabel, dit is een kabel met vier verschillende draaddiktes, zo vind je hier 16, 18, 20 en 22 AWG draden. Wat Super Flower hier waarschijnlijk heeft gedaan is dat ze drie 12V en drie ground 16 AWG draden in het begin van de kabel hebben en dat één 12V en één ground 16 AWG wordt gesplit in een 18 en 20 AWG 12V draad en een 18 en 20 AWG ground draad. De draden zijn namelijk niet aan beide kanten van de kabel gelijk en de kabel helemaal kapot snijden voor het controleren leek mij nogal overdreven. Overigens zitten er dan ook nog twee 22 AWG draden in de kabel, waarschijnlijk geven die de actuele spanning door aan de voeding, gemeten vanaf de connector op het moederbord. Al met al is dit dus niet de meest elegante en ideale oplossing.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat is het punt niet. Het punt is dat je dit zou moeten weten als fabrikant als je enige tijd hebt om borden voor het platform te ontwerpen en produceren. Nu kan je erop wachten dat er snel revisies uit worden gebracht, en de originele versies voldoen nu niet aan veilige specificaties. Weet je dit vervolgens niet en ga je overclocken, dan kan dit uitlopen op kabels in de fik omdat het plastic smelt. Dit zijn ook geen goedkope bordjes wat het nog erger maakt. Verder hoe weet je of AMD dezelfde fout zal maken? Gewoon forceren dat er meer dan een acht pin moet zijn voor de CPU, als dit nodig is, zou het al oplossen. Geen gegeven dat het zo gaat, maar dat lijkt mij een vrij logische oplossing.-The_Mask- schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:25:
Slechte VRM koeling is al jaren een probleem als er geen airflow is, bij CPU's die wel wat stroom lusten. En overgeklokte CPU's zoals de hexacore's en octocore's op socket 2011, 2011-3 en 2066 kunnen echt veel gebruiken. Tussen de 300W en 400W is gewoon mogelijk afhankelijk van de CPU en overklok.
Een 8 pins EPS connector is gewoon genoeg voor alle Skylake X CPU's, alleen niet als je er een flinke overklok op gooit, maar dat is niet anders dus met andere high-end CPU's. Meer dan 250W door een 8 pins EPS connector is gewoon niet verstandig voor 24/7 gebruik. Als je dus een flinke overklok er op gooit en je gaat naar de 300W tot zelfs 400W dan wil je echt minimaal één extra 4 pins ATX12V stekker, maar bij flinke overkloks gewoon liever een tweede 8 pins EPS connector. Maar dit is bij andere high-end CPU's welke flink worden overgeklokt niet anders. Ook bij Threadripper zal het niks anders zijn. Ook daar zul je moederborden met een enkele 8 pins EPS connector zien, terwijl je bij overklokken toch wel wat beters nodig hebt, ook al zal Threadripper niet zo goed overklokken als Skylake X en daarmee het verbruik waarschijnlijk ook lager liggen.
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 29-06-2017 17:52 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Punt is wel dat het stroomverbruik van deze SkyLake-X een stuk hoger ligt dan van de vorige gen (grotendeels vanwege de veel hogere base/turbo clocks, die nodig waren ivm concurrentiepositie-benchmarks), en dan moeten de echt 'grote' CPUs natuurlijk nog komen. De kans dat de mobobouwers hier achter waren gekomen voor release zou een stuk hoger zijn als Intel de lancering niet had vervroegd, al was het maar ivm het tegen die tijd wel beschikbaar zijn van 18c-Xeons om mee te testen.-The_Mask- schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:51:
Daarnaast is dit geen fout van Intel, maar een keuze van de moederbord fabrikanten. Ze kiezen er al jaren voor om op niet goedkopere 2011, 2011-3 en nu dus ook 2066 moederborden geen tweede EPS connector te plaatsen. Dat terwijl het toch echt wel nodig is als je een flinke overklok doet bij de high-end exemplaren. Bij socket 2066 is dit niet anders, maar pas nu is het ineens een probleem?
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
https://nl.hardware.info/...ling-next-generation-coreIn 2006 kwam Intel voor het laatst met een volledig nieuwe architectuur. Met Intel Core is toen veel veranderd en alle huidige architecturen als Skylake en Kaby Lake zijn nog gebaseerd op de verre basis daarvan. Intel hadeen vacature openstaan om de next generation core te gaan ontwikkelen, wat natuurlijk direct verklapt waar het bedrijf mee bezig is.
De core IP design engineer werd gezocht om weer een verandering teweeg te kunnen brengen zoals in 2011. Met een dergelijke iteratie kunnen grotere stappen gezet worden dan met de wat kleinere veranderingen die met tussentijdse architecturen komen. Denk hierbij aan wat AMD op dit moment doet met Zen. Intel zou eraan denken om een aantal weinig gebruikte onderdelen van de huidige architectuur weg te laten, waarvoor emulatie een goede oplossing moet zijn. Het energieverbruik kan hierbij afnemen en extra ontstane ruimte kan voor andere doelen ingezet worden, voor betere prestaties.
Vermoedelijk laat dit alles nog even op zich wachten, want zoals in eerdere geruchten ook al voorbijkwam, wordt eerst de huidige planning afgewerkt alvorens next generation core zich laat zien. Eerst komen Coffee Lake, Cannonlake, Icelake en Tigerlake nog, waarmee we volgens de huidige schema's zoet zijn tot 2020.
AMD Nieuwsdiscussie
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
Ik ben het met je eens dat een quadcore CPU momenteel geen langdurige investering is maar dat was toch al een tijd duidelijk? Bij Kaby Lake kon Intel slechts de klokfrequentie verhogen (waarom ze dan niet de IHS soldeerden is een raadsel) en dat Intel voor de volgende 'generatie' geen idee meer had wat te doen was ook duidelijk. Intel kan niets anders dan meer kernen bieden voor dezelfde prijs als het voorlopig niets kan verbeteren aan de architectuur. AMD kan echter wel nog wat inlopen qua klokfrequentie, al is het maar omdat er een nieuwe node gebruikt zal worden. Intel zal hetzelfde doen, de vraag is welk bedrijf de betere node heeft: GF of Intel. Aangezien Ryzen slechts de eerste Zen-generatie is zit er in de architectuur wellicht ook nog wat ruimte (optimalisatie) om de klokfrequentie te verhogen zonder iets op te offeren.-The_Mask- schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:59:
Vacature Intel wijst op ontwikkeling 'next generation core'
[...]
https://nl.hardware.info/...ling-next-generation-core
Daarmee zien we dus een nieuwe architectuur in waarschijnlijk 2021 op zijn vroegst, misschien zelfs 2022 bij Intel. Tot die tijd zal de performance per thread dus niet veel gaan verbeteren. Daarmee is ook het bewijs dat een hexacore of octocore CPU een best wel logische keuze is voor een gamesysteem en een quadcore CPU niet meer als je een tijd met de CPU wil doen. De enige ruimte die games immers gaan krijgen om aan meer CPU kracht te komen is door ondersteuning van meer threads en meer core's. IPC performance zal de komende vier jaar bij Intel en AMD relatief beperkt blijven en ook qua kloksnelheid valt er maar weinig te winnen.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Gek genoeg, en niet enkel de gamers die hun eerste PC kopen/bouwen, ook onder de mensen die er iets meer over zouden moeten zijn er veel mensen die denken dat een quadcore nog wel volstaat voor de komende 6 jaar of hoe lang je er ook mee wil doen. Ik zou voor de grap eens een enquête willen zien waarbij wordt gepeild of dat mensen nog steeds denken dat AMD-CPU's oventjes zijn.-The_Mask- schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:10:
Voor velen is het niet duidelijk en die zijn nog steeds in de veronderstelling dat een quadcore een goede keuze is voor een game systeem.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2017 16:50 ]
AMD Nieuwsdiscussie
ik neem aan omdat ze een prijsverhoging niet denken te kunnen verkopen, en/of omdat ze veel meer marge willen dan 80-90$ voor de 4560 zou opleveren.mitsumark schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:19:
Waarom minder pentiums gaan maken met het vraag/aanbod idee als je ook gewoon de prijs op 80-90 dollar kan zetten?
[ Voor 91% gewijzigd door foppe-jan op 10-07-2017 21:22 ]
Dit doen ze feitelijk al, de G4600 is nu de overgebleven Pentium (eigenlijk een G4560 met HD630 ipv HD610 GPU) en die zit qua prijs veel dichter bij de i3-7100.mitsumark schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:19:
Waarom minder pentiums gaan maken met het vraag/aanbod idee als je ook gewoon de prijs op 80-90 dollar kan zetten?
Intel gaat die i3 dumpen via OEM's, let maar op. Niemand die een beetje geïnformeerd was kocht al een i3. Het was Pentium G4560 of een FX als je cores nodig had. Ryzen 3 gaat die markt helemaal overnemen voor de geïnformeerde consument. Gewoon een quadcore zonder SMT, unlocked, en vergelijkbare prestaties met een lager geclockte i5. Gaat heel pijnlijk worden voor Intel, ware het niet dat Intel nog op OEM's kan dumpen.Twam schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:07:
Dan zullen ze zich momenteel helemaal achter de oren krabben over wat ze voor volgende generatie moeten, gezien de geruchten en educated guesses over Ryzen 3. Een i3 7100 5% hoger klokken en voor 120,- in de markt zetten, met daaronder een non-HT Pentium op 60-65,- lijkt me nogal een gok, helemaal als ze de Celeron-serie ook nog willen handhaven.
Met een echte (en overclockbare) quad-core op hetzelfde prijspeil komen ze helemaal nooit meer van die i3's af, vrees ik, terwijl het proefballonnetje van een HT Pentium niet snel vergeten zal worden ("Ja, maar de vorige Pentium had het wel! Afzetterij!").
En zo werd Cannonlake toch nog spannend
Verreweg de meeste moderne mosfets kunnen gewoon 125c worden, dus 95c is niet erg. Je moet pas op gaan letten als ze bij de 120c komen na een tijdje. Kunnen ze ook aan, maar het geeft wel aan dat je tegen een limiet aanloopt en extra airflow gewenst is. 125c+ en dan stort de efficiëntie in, bij 130c zullen de meeste mosfets zichzelf uitschakelen en dan gaat je CPU gewoon uit.djunicron schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:16:
Oh wow, hier dus ook al nieuws gevonden over de X299 ellende...
Kennis had van het weekend z'n Asus bordje binnen:
pricewatch: Asus Prime X299-Deluxe
Daarbij een 7800X (voor nu) en wow, met z'n X62 Kraken is het ding voor geen meter onder controle te houden. CPU 80 graden en hoger stock (gelimiteerde vcore, stock auto => te heet en throttling) en na onderzoek VRM's die 90+ graden worden (!!!) Nu dus maar twee fans erop gericht om het te verhelpen, zodat ze met ~78C in benchmarks wel in orde blijven. Hij heeft er een Corsair RM650x voeding bij zitten, maar het is ook nog maar de vraag aan de voltages te zien of dat genoeg is.
Aantal 4K videos verwerkt is momenteel nog 0... Tenminste, hij is maar op z'n Broadwell-E verder gegaan vandaag.
Zou dit nog met EUFI updates te verhelpen zijn? Ik neem toch aan dat Asus op een bord van €400 wel de moeite heeft genomen passende componenten te gebruiken? En als deze high end AIO al meer nét aan voldoende is, dan had dit met een aircooler om de VRM's wat meer te koelen ook geen succes geworden. (Heb een X299 mountkit voor m'n reserve Dark Rock Pro 3 besteld zodat hij dat kan gaan proberen)
Hoe groot is de markt van losse (retail) chips eigenlijk in de low-end (de Pentium-Core i3 prijs range)? Ik neem aan dat het vooral HTPC's zijn en wat NAS/storage servers, maar hoeveel dat er zijn tov het totaal aan desktop chips is moeilijk om cijfers van te krijgen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:40:
[...]
Intel gaat die i3 dumpen via OEM's, let maar op. Niemand die een beetje geïnformeerd was kocht al een i3. Het was Pentium G4560 of een FX als je cores nodig had. Ryzen 3 gaat die markt helemaal overnemen voor de geïnformeerde consument. Gewoon een quadcore zonder SMT, unlocked, en vergelijkbare prestaties met een lager geclockte i5. Gaat heel pijnlijk worden voor Intel, ware het niet dat Intel nog op OEM's kan dumpen.
Verwijderd
Voor een groot deel omdat het oppervlakte te klein is volgens derBauer. Kras.db87 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 00:22:
[video]
Die zagen we aankomen, nietwaar?-The_Mask- schreef op maandag 10 juli 2017 @ 18:16:Intel Pentium G4560 Cannibalizing Core i3 Sales, Company Effectively Kills it
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2017 13:58 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 12-07-2017 15:57 ]
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 12-07-2017 18:14 ]
Ik zie deze nu pas, maar het is gewoon een vacature voor "New College Graduates", met andere woorden, mensen met Electrical Engineering/Computer Engineering Masters, vers van de Amerikaanse topuniversiteiten. Dit is dus gewoon voor junior/medior Engineers, niet zoals AMD indertijd Jim Keller weer binnenhaalde als hoofd architect om Zen te ontwikkelen. Dit soort vacatures hebben dergelijke bedrijven bijna continue lopen; er is altijd wat verloop en je wil ook gewoon jonge talentvolle nieuwe mensen kunnen binnenhalen en opleiden. En ja, natuurlijk zal je aan een "next generation core" gaan werken, want de "current generation" is al in productie!-The_Mask- schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:59:
Vacature Intel wijst op ontwikkeling 'next generation core'
[...]
https://nl.hardware.info/...ling-next-generation-core
Daarmee zien we dus een nieuwe architectuur in waarschijnlijk 2021 op zijn vroegst, misschien zelfs 2022 bij Intel. Tot die tijd zal de performance per thread dus niet veel gaan verbeteren. Daarmee is ook het bewijs dat een hexacore of octocore CPU een best wel logische keuze is voor een gamesysteem en een quadcore CPU niet meer als je een tijd met de CPU wil doen. De enige ruimte die games immers gaan krijgen om aan meer CPU kracht te komen is door ondersteuning van meer threads en meer core's. IPC performance zal de komende vier jaar bij Intel en AMD relatief beperkt blijven en ook qua kloksnelheid valt er maar weinig te winnen.
Please do not contact me telepathically.
Ja het is zo vreemd wat Intel dit jaar allemaal doet en er is totaal geen reden voor. Ze hadden geen haast met LGA2066 hoeven maken. Prijsverlaging van LGA2011-3 had al prima geweest voor die enkele maanden. LGA2066 stond immers sowieso dit jaar al op de planning. Konden ze de huidige Kaby Lake X CPU's ook gewoon weg laten. Coffee Lake komt immers ook dit jaar en brengt hexacore's naar het mainstream platform en ook dat stond al heel lang op de roadmap. Die hexacore's moeten zich prima kunnen meten met AMD's hexacore's en octocore's op socket AM4. Dan hadden de moederbord fabrikanten ook meer tijd gehad. Alles wat we nu zien had dus voorkomen kunnen worden door een simpele prijsverlaging van LGA2011-3 en de rest valt dan allemaal net wel op zijn plaats.Phuncz schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:10:
Intel is in 2017 een bedrijf in paniek dat gechallenged wordt waar de centen zitten en niet meer weet hoe het moet concurreren. Misschien wel hoe het goede producten moet maken, maar duidelijk liggen de problemen bij "de details". Heel goed dat er eens wat oprechte en goede concurrentie is, dat volgt hopelijk met betere prijzen als Intel (en de consument...) doorheeft dat ze niet oude wijn in nieuwe zakken kunnen verkopen.
[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 12-07-2017 18:52 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Inderdaad en ik vermoed dat Intel dit ook weet, maar de aandeelhouders hier de oorzaak van zijn. Die zien hun investeringm minder waard worden en vragen onmiddellijke reactie om het aandeel hoog te houden. Ik kan moeilijk geloven dat Intel met de nodige vooruitzichten en planning de beslissing nam om ineens gekke dingen te doen.-The_Mask- schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:49:
[...]
Ja het is zo vreemd wat Intel dit jaar allemaal doet en er is totaal geen reden voor. Ze hadden geen haast met LGA2066 hoeven maken. Prijsverlaging van LGA2011-3 had al prima geweest voor die enkele maanden. LGA2066 stond immers sowieso dit jaar al op de planning. Konden ze de huidige Kaby Lake X CPU's ook gewoon weg laten. Coffee Lake komt immers ook dit jaar en brengt hexacore's naar het mainstream platform en ook dat stond al heel lang op de roadmap. Die hexacore's moeten zich prima kunnen meten met AMD's hexacore's en octocore's op socket AM4. Dan hadden de moederbord fabrikanten ook meer tijd gehad. Alles wat we nu zien had dus voorkomen kunnen worden door een simpele prijsverlaging van LGA2011-3 en de rest valt dan allemaal net wel op zijn plaats.
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2017 23:09 ]
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
[ Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2017 15:39 ]
Hangt er natuurlijk puur vanaf wat je eisen zijn. In principe blijven die dingen het gewoon doen. Mijn E8400 uit 2009 kan ook nog aardig wat games afspelen. Had ik toen, een veel duurdere, quadcore genomen dan had ik nu wellicht wat meer frames gehad (toen won de dualcore het, zelfs in supreme commander). Echter is dat totaal irrelevant omdat de G4560 van 60 euro ook sneller is dan de quadcore tegenhanger uit die tijd. Met het geld dat toen is bespaard kan nu een flink snellere cpu worden aangeschaft.Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:45:
[...]
Gek genoeg, en niet enkel de gamers die hun eerste PC kopen/bouwen, ook onder de mensen die er iets meer over zouden moeten zijn er veel mensen die denken dat een quadcore nog wel volstaat voor de komende 6 jaar of hoe lang je er ook mee wil doen. Ik zou voor de grap eens een enquête willen zien waarbij wordt gepeild of dat mensen nog steeds denken dat AMD-CPU's oventjes zijn.
Wie per se een Intel CPU wil kopen, wacht even de volgende generatie af. Voor SkylakeX verkopen ze 'al' een hexacore voor ongeveer dezelfde prijs als de 7700k, alleen is dat moederbord erg duur (>=250 euro?), begin 2018 kan je waarschijnlijk voor dat bedrag of minder een hexacore kopen voor de 'nieuwe' generatie. Of koop nu een 1700 voor minder geld.
4 cores: 142 FPS
3 cores: 139 FPS
2 cores: 138 FPS (soms ook eventjes kort naar 141)
1 core: 70 FPS
4.4 Ghz: 142 fps @ 80% cpu usage
3.0 Ghz: 115 fps @ 60% cpu usage
2.0 Ghz: 79 fps @ 42% cpu usage (en dan daalt de gpu dus ook naar 55% usage)
[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2017 16:13 ]
Maar je koopt niet enkel een processor, maar ook moederbord, CPU cooler en RAM.sdk1985 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:57:
[...]
Met andere woorden; het blijft het zinnigste om de cpu te kopen die voor je huidige gebruik de beste performance oplevert in plaats van te gokken op een toekomst die al dan niet uit gaat komen. Immers in die toekomst koop je uiteindelijk toch wel weer een nieuw systeem, het blijft je hobby. Als het mee zit heb je bovendien over die 6 jaar weer net even wat meer geld.
[ Voor 75% gewijzigd door Phuncz op 13-07-2017 16:48 ]
Verwijderd
Ik denk dat wij dicht bij een omslagpunt zitten en dit hebben wij al eerder meegemaakt bij de overgang van de dual core naar de quadcore.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2017 17:32 ]
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2017 17:41 ]
Een extra punt dat hierbij vaak vergeten wordt is dat Intel je ook dwingt een aftermarket koeler te kopen, terwijl de concurrent een prima koeler meeleverd. Dit is nog erger dan een Zx70 prijs premium, welke alleen relevant is voor overklokkers. Een koeler kost toch minstens 20 euro, en gaat vaak richting de 30 euro. Stel Intel verkoopt een hexacore voor 210 euro (de prijs van een 1600, en 7500), dan betaal je nog steeds 30 euro meer. Je mist dan ook nog eens de overklokmogelijkheden, waarvoor je ongetwijfeld weer 30 euro extra voor zowel het moederbord als de CPU moet betalen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:18:
Geloven jullie nu echt dat de hexacores van Intel, prijstechnisch interessante i5's gaan zijn? Echt?
Ik geloof er namelijk helemaal niks van dat Intel een Ryzen 1600X concurrent neer gaat zetten voor een vergelijkbare prijs, zeker niet voor het gehele platform.
Ten eerste mag je onderhand twijfels plaatsen of er wel een IPC winst gaat zijn, gezien Skylake en Kaby Lake. Ten tweede zal een hexacore heter worden en minder overclockruimte hebben dan een quadcore. Een goede 7700k, delid kan 5ghz halen, voor een hexacore zou ik er niet op rekenen, bij lange na niet.
Ten derde zal je een Z370 bordje moeten kopen als je wil overclocken, voor een premium. Ten vierde zie ik Intel ook een flinke opslag rekenen voor een paar procent extra prestaties. Dus een i5 hexacore voor €300+, een i7 met HT zal al helemaal een opslag kosten. Ten vijfde weten we niet eens of alle hexacores wel unlocked zullen zijn.
Hebben we het nog niet gehad over de problematische TIM rotzooi of Intel haar paniekmodus aangezien Coffee Lake ook naar voren gehaald lijkt te worden. Nee, hoge verwachten voor de volgende generatie van Intel heb ik niet, en onderhand is dat ook niet heel erg vreemd meer...
Civ VI laadde in eerste instantie de maps single threaded in. In een latere patch is multithreading toegevoegd. Dus dat geeft, afhankelijk van wanneer je hebt getest, mogelijk een flink vertekend beeld. De ingebouwde benchmarktool voor turntimes zal een interessantere score opleveren. Als je die plaatst dan reageer ik wel even met de G4560 scores, die heb ik ergens liggen in de vorm van een screenshot.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:18:
Ik kan me nog CiV 6 herinneren qua loadtimes. Mijn i5 750 had maar iets van 4 minuten nodig om een map te kopen, mijn Ryzen 7 iets van 20 seconden.
Welke games zijn dat, heb je een linkje? Moet nog steeds een systeem bouwen voor een maatje maar de laatste keer dat ik keek kon ik haast geen games vinden waarbij de 1600(X) beter presteerde.Zijn er recent al een aantal games zijn uitgebracht waar een R5 1600X @3.6ghz gewoon sneller was dan een i5 7600k @3,8ghz, hebben we het nog niet over BF1. Maar hier wil ik het eigenlijk niet over hebben. Nee iets heel anders staat mij tegen.
Toen dit speelde zat de E8400 op iets van 150 euro en de Q9550 boven de 400 euro, dus dat klopt niet. Daarnaast ging het geopperde scenario ging uit van 6 jaar. De e8400 stamt uit 2008 en de e6750 uit 2006, die tijd zijn ze dus al voorbij. Die dingen konden respetievelijk 3 en 5 jaar geleden echt met pensioen.mitsumark schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:58:
@sdk1985 We leven niet meer in 2012.
De E8400 kan al jaren 'niks' nieuws meer draaien en een 100 euro duurdere Q9550 heeft het wel degelijk veel langer volgehouden om speelbare performance neer te zetten.
Ik merkte zelfs bij een oude game als CoD black ops 2 al een behoorlijk performance verschil tussen een E6750 en een lager geklokte Q6600.
Heb je het over games? Die heb ik dan gemist, graag een linkje.Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden waarbij een 2600k (veel) sneller is dan een 2 generaties nieuwere 4670k (en soms zelfs sneller dan een 6600k), de extra 100 euro voor 4 threads was het dus zeker waard t.o.v. de 2500k.
[ Voor 54% gewijzigd door sdk1985 op 15-07-2017 21:27 ]
Dat was al maanden geleden, en getest zonder een tussenkomende patch tussen beide. Mijn i5 750 deed er echt voor eeuwig over, Ryzen 1700 was zeer snel. Het is ook niet alsof alle cores nu volledig belast worden, verre van. Dit is het maximale want het fluctueert tussen dit, en lage loads op 4 threads, en dan weer even dit. Dit was late game en het laden is klaar voordat Sean Bean uitgesproken is. Goed genoeg.sdk1985 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:07:
[...]
Civ VI laadde in eerste instantie de maps single threaded in. In een latere patch is multithreading toegevoegd. De ingebouwde benchmarktool voor turntimes zal een interessantere score opleveren. Als je die plaatst dan reageer ik wel even met de G4560 scores, die heb ik ergens liggen in de vorm van een screenshot.
Ik heb dit volgens mij echt al eens eerder gepost, maar nog maar een keertje dan.Welke games zijn dat, heb je een linkje? Moet nog steeds een systeem bouwen voor een maatje maar de laatste keer dat ik keek kon ik haast geen games vinden waarbij de 1600(X) beter presteerde.
Heel tof dat je er serieus op in gaat. Toch zijn er een paar dingen waardoor ik niet met je verhaal mee kan. Maar met wat medewerking gaan we daar best uit komen...DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:56:
[...]
Dat was al maanden geleden, en getest zonder een tussenkomende patch tussen beide. Mijn i5 750 deed er echt voor eeuwig over, Ryzen 1700 was zeer snel. Het is ook niet alsof alle cores nu volledig belast worden, verre van. Dit is het maximale want het fluctueert tussen dit, en lage loads op 4 threads, en dan weer even dit. Dit was late game en het laden is klaar voordat Sean Bean uitgesproken is. Goed genoeg.![]()
[afbeelding]
Overigens lijkt het feit dat ik eindelijk mijn RAM sneller kan draaien ook te helpen. Er waren opeens een aantal frames bij in de game die ik laadde.
De turntime bench draaide ik ook nog even, iets minder dan 20 seconden tussen turns wat ook goed is. Tweemaal gedraaid en dit was het iets slechtere resultaat.
[afbeelding]
De verdeling over de cores blijf ook zeer constant. Het zakt zo laag als 10%, of gaar naar 45%, maar het blijft grotendeels evenwichtig verdeeld. Deze game is dan ook zeer multithreaded. Verder zit er een 7950 naast, dus minder dan optimaal vanuit graphics. Settings zijn alsnog bijna alles op het hoogst, dus DX12 laat ook wel wat zien. Ik vraag me wel af wat een Vega GPU hier zou doen qua CPU load. Ik denk heel wat meer, en net zo verdeeld, maar dan zal je ook enorme framewinst moeten zien, en stabiele frames.
[...]
Ik heb dit volgens mij echt al eens eerder gepost, maar nog maar een keertje dan.
Na aanleiding van de terechte Toms Hardware sh*tstorm toen ze alleen maar Intel CPU's aanraden dook hij eens in de eigen nummers van Toms Hardware. Een Ryzen 1600X bleek dus wel sneller te zijn in een aantal titels, of het maakt zeer weinig uit. In zeer oude games is Intel beter, maar in recente zoals Civ 6 of Deus Ex dus niet. BF1 getallen vertrouw ik niet, want er is de zeer vervelende neiging om die game in de SP te benchen, terwijl je dat eigenlijk moet doen op een 64p MP map.
Kan je dus veel beter een R5 1600 kopen, deze overclocken en je geld besparen. Zeker vanaf een 2500k is het een uiterst logische upgrade.
YouTube: Is Toms Hardware Biased Towards Intel?
Verwijderd
De SkylakeX? Nee! Te duur. Intel kan een premie rekenen voor het feit dat het een hogere SCP haalt maar die premie is veel te hoog; niet enkel de CPU maar ook het moederbord. Geen deal!DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:18:
Geloven jullie nu echt dat de hexacores van Intel, prijstechnisch interessante i5's gaan zijn? Echt?
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2017 22:59 ]
[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 18-07-2017 10:02 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dat lijkt me eerder een wijze les rondom Acer. Vaker slechte ervaringen gehoord, zeker rond die tijd. Staat vast iets leuks op V&A voor je om de 'rommel' te vervangen.Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:45:
@DaniëlWW2
Over die i5-750, ik heb de pech op mijn systeem een RAID te hebben. Regelmatig crasht mijn systeem door een bug in de driver van Intel. Aangezien het om OEM crap (Acer) gaat is het erg lastig om te weten welke BIOS je kan gebruiken voor het moederbord aangezien je er het raden naar hebt welk moederbord erin zit, de enige manier om dat te achterhalen is door van alles te verwijderen van het moederbord, het moederbord eruit te halen en eens goed te speuren naar aanwijzingen op het moederbord zelf.
Aangezien bij zo'n OEM crap de BIOS flink is dichtgetimmerd is het voor zo ver ik het kan vinden ook niet mogelijk om die RAID uit te schakelen.
iaStorV.sys
bug check code 0x00009086
Crash adres: ntoskrnl.exe+75bc0
De laatste crashes: 1 juli en 14 juli. Het gebeurt op de gekste momenten: de laatste twee keer terwijl ik met Google Maps bezig was in de browser (Joost mag wegen waarom die meuk van Intel wordt aangeroepen).
Een groter probleem, als ik de computer aan zet dan heb ik een 20% kans of zo op een weigering om te starten. Vroeger drukte je op enter, begon het bootproces opnieuw en startte het meestal wel. Tegenwoordig is het bij Windows zo dat het dan weigert verder te gaan, moet je de PC uitzetten en daarna opnieuw aanzetten. Ik heb geleerd ermee te leven aangezien ik gemiddeld minder dan 2 keer per maand een crashs krijg tijdens het draaien van mijn computer maar het is toch best absurd.![]()
Het punt hier: en dan zeggen ze dat Intel zo geweldig stabiel is, Laat me niet lachen.
[...]
Verwijderd
Mogelijk, mijn indruk is dat Intel in eerste instantie een buggy driver leverde en dat Acer het vervolgens naliet om dat netjes te updaten.sdk1985 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:53:
[...]
Dat lijkt me eerder een wijze les rondom Acer.
Ik kan het proberen maar hoe weet ik of dat die drivers compatibel zijn met de hardware die ik heb? Kan Intel netjes die hardware detecteren? Ik ben er huiverig voor dat ik het erger zou kunnen maken (lees: weigering om te booten omdat er een probleem wordt gedetecteerd) terwijl er prima te leven is met hoe het nu is (hinderlijk maar niet problematisch). Het probleem is dat de BIOS dusdanig is dat ik niet echt gemakkelijk achterhaal wat het precies is (versie driver, model RAID, model en merk moederbord...) wat erin zit (in theorie kan ik de computer afbreken maar aangezien ik er maar 1 heb en die ook voor muziek en video gebruik als enig apparaat vind ik dat niet zo handig) en dat die BIOS nogal locked down is. Als ze nu op zijn minst zouden toestaan om die RAID uit te zetten...Overigens kun je ook vanaf de Intel website de nieuwste drivers wel downloaden, je hoeft gelukkig niet op Acer te wachten.
Ik kan jou een foto laten zien maar of dat jij daar iets mee kan...Mits ze geen heel bijzonder custom bord hebben gebruikt.

Verwijderd
Correct maar dit is een nogal hardnekkig gerucht, het is niet de eerste keer dat dit gerucht opduikt, vele maanden geleden werd het al gemeld maar toen was het nog minder concreet (nog niet de informatie dat het om een 6c/6t CPU zou gaan wat volgens mij iedereen wel ziet aankomen als Intel een hexacore als i5 verkoopt). Het ligt m.i. nogal voor de hand dat Intel dit doet, wat kunnen ze anders? Ze speculeren dat de enthusiast gamers die niet comfortabel zijn met slechts 4 kernen omdat het simpelweg niet meer volstaat voor alle spellen (als je geen 100% load wil hebben-The_Mask- schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:42:
Ik heb de video niet bekeken, maar volgens mij is het geen bevestiging, maar een gerucht.
https://www.cpchardware.com/coffee-lake-approche/
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 00:04 ]
Als de 8600K een hexacore wordt, zou ik niet opkijken dat hij zo'n 15% aan single-core performance verliest t.o.v. de 7600k. Dit verschil zie je ook tussen de 7700K en 7800X. Er blijft dan vrij weinig over van de slechts 25% snellere single-core die een 7600k t.o.v. een Ryzen 1600 heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:58:
[...]
Correct maar dit is een nogal hardnekkig gerucht, het is niet de eerste keer dat dit gerucht opduikt, vele maanden geleden werd het al gemeld maar toen was het nog minder concreet (nog niet de informatie dat het om een 6c/6t CPU zou gaan wat volgens mij iedereen wel ziet aankomen als Intel een hexacore als i5 verkoopt). Het ligt m.i. nogal voor de hand dat Intel dit doet, wat kunnen ze anders? Ze speculeren dat de enthusiast gamers die niet comfortabel zijn met slechts 4 kernen omdat het simpelweg niet meer volstaat voor alle spellen (als je geen 100% load wil hebben) wel genoegen nemen met 6 kernen zonder hyperthreading. Intel moet toch iets tegenover die 1600(X) zetten, een hexacore zonder hyperthreading voor ongeveer $250 ligt m.i. erg voor de hand. Veel minder threads maar wel een hogere single core performance, voor gamers mogelijk een redelijk goede tradeoff waarbij het verschil waarschijnlijk erg klein is en mogelijk lichtjes in het voordeel van Intel is, voor een hogere prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door lactaxative op 19-07-2017 09:24 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 19-07-2017 09:44 ]
PC Specs
Nah, gewoon Skylake/Kaby Lake IPC. Skylake X is een andere architectuur die gewoon niet geschikt is voor gaming.lactaxative schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:21:
[...]
Als de 8600K een hexacore wordt, zou ik niet opkijken dat hij zo'n 15% aan single-core performance verliest t.o.v. de 7600k. Dit verschil zie je ook tussen de 7700K en 7800X. Er blijft dan vrij weinig over van de slechts 25% snellere single-core die een 7600k t.o.v. een Ryzen 1600 heeft.
Met 'gratis' overklokken en een degelijke koeler, evenals een lagere prijs dan de $250 die jij voorstelt, heeft AMD m.i. weinig te vrezen van een 6-core i5.
edit: puur op het technische gebied, de algemene merkvoorkeur is waarschijnlijk, net als nu, belangrijker.
Als ik het nu teruglees, kom ik inderdaad tot de conclusie dat de genoemde 3.6 GHz niet de turbo maar de base is. Je komt dan op 10% hogere kloksnelheid, en zo'n 10% hogere IPC. Als we er voor het gemak van uitgaan dat een 7600k cpu/koeler/b250 setje en gelijkwaardig 8600k setje gelijkgeprijsd zal zijn op zo'n 320 euro, kun je de vergelijking trekken met een R5 1600 setje van zo'n 280 euro. In principe betaal je dan 15% meer voor 21% meer single-core performance. Dat is een deal die menig gamer (waarvan het gros toch al een Intel voorkeur heeft) wel zal prefereren. Je kunt het verschil natuurlijk op het Ryzen systeem deels wel overbruggen met een lichte overklok(maar dat zal het gros niet doen), en al je cores zijn multithreaded.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:11:
[...]
Nah, gewoon Skylake/Kaby Lake IPC. Skylake X is een andere architectuur die gewoon niet geschikt is voor gaming.
De 8600k zal met de huidige clocks dus gemiddeld iets sneller zijn dan de 1600X, maar zal SMT missen. Qua minima zou de 1600X alsnog kunnen winnen gezien Ryzen haar goede minimale framerate prestaties. De 8400 als die op 2,80ghz geclocked blijft gaat de R5 1600 niet matchen, en dat zou nogal een fout zijn van Intel want dat is de gouden chip van Ryzen. Goed overclockbaar, goede stock koeler, goedkoop in aanschaf goedkope en goede bordjes. Qua OC verwacht ik 4,5ghz max voor een hexacore vanwege extra hitteproductie, en delidden natuurlijk want tandpasta voor thermal paste.
[ Voor 6% gewijzigd door lactaxative op 19-07-2017 11:38 ]
Uh het setje is CPU, moederbord, RAM en koeler voor de meeste X en alle de K CPU's. Voor de 1600X die ook op 3,6ghz loopt zit je al tegen de €500 dan, Intel gaat niet goedkoper zijn, eerder duurder als de CPU's net zo duur zijn vanwege het moederbord.lactaxative schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:36:
[...]
Als ik het nu teruglees, kom ik inderdaad tot de conclusie dat de genoemde 3.6 GHz niet de turbo maar de base is. Je komt dan op 10% hogere kloksnelheid, en zo'n 10% hogere IPC. Als we er voor het gemak van uitgaan dat een 7600k cpu/koeler/b250 setje en gelijkwaardig 8600k setje gelijkgeprijsd zal zijn op zo'n 320 euro, kun je de vergelijking trekken met een R5 1600 setje van zo'n 280 euro. In principe betaal je dan 15% meer voor 21% meer single-core performance. Dat is een deal die menig gamer (waarvan het gros toch al een Intel voorkeur heeft) wel zal prefereren. Je kunt het verschil natuurlijk op het Ryzen systeem deels wel overbruggen met een lichte overklok(maar dat zal het gros niet doen), en al je cores zijn multithreaded.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7600K Boxed | € 229,53 | € 229,53 |
| 1 | MSI Z270 PC Mate | € 122,50 | € 122,50 |
| 1 | be quiet! Pure Rock Slim | € 23,- | € 23,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 135,95 | € 135,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 510,98 | |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 242,95 | € 242,95 |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 90,- | € 90,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 491,90 | |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 213,95 | € 213,95 |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 90,- | € 90,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 439,90 | |
Helemaal niet. i7 = i5 met HT. AMD haar SMT implementatie is beter dan die van Intel dus als het daar op gaat hangen dan heeft AMD het voordeel. Hebben we het nog niet over de prijs gehad voor Intel haar inferieure SMT implementatie. Zal €300+ gaan zijn voor een CPU die hetzelfde doet als een 1600X. Dan gaat het om overclocken. De 7700k is al niet gegarandeerd om 5ghz te halen, na een delid. De uitzonderlijke chips gaan 5ghz+. Nu met een hexacore zie ik de 5ghz halen heel erg moeilijk worden tenzij je een serieuze VRM setup hebt op je bordje, serieuze koeling, delid etc. Dat gaat allemaal in de kosten lopen. Zal de 8600k sneller zijn, yup, maar tegen welke prijs? Ik zou er geen €100 extra voor willen betalen. Komt AMD ook nog eens met Zen 2 volgend jaar en dan zal de IPC en waarschijnlijk de clocks wel omhoog gaan.De forse meerprijs voor overklokken vind ik bij i5's nooit zo interessant, voor dat geld zou ik liever een i7 pakken.
edit: misschien verandert dit wel als aangetoond wordt dat meer dan 6 fysieke cores nauwelijks nut heeft. /edit
Het ligt wel voor de hand dat een 6-core 8700k met HT significant beter zal zijn dan R5, echter zit hier natuurlijk een fors prijskaartje aan, waarvan ik wel durf te twijfelen of dit het waard is.
Uh, dit heb ik helemaal nergens gezegd.Vasthouden aan de huidige kloksnelheden van de 7400 en 7500 lijkt me inderdaad een domme keuze. De single-core van een 7400 is praktisch gelijk aan de gelijkgeprijsde 1500X, en de single-core winst van een 7500 t.o.v. een gelijkgeprijsde 1600 is eveneens minimaal (~10%).
Ram kost bij allebei gewoon evenveel, dus is niet zo relevant.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:40:
[...]
Uh het setje is CPU, moederbord, RAM en koeler voor de meeste X en alle de K CPU's. Voor de 1600X die ook op 3,6ghz loopt zit je al tegen de €500 dan, Intel gaat niet goedkoper zijn, eerder duurder als de CPU's net zo duur zijn vanwege het moederbord.
Een 1600 tegenover een 8400 zetten vind ik oneerlijk, gezien het prijsniveau van een 1600 set hetzelfde kost als een 7500 set. Deze zal dan op zo'n 3.2 GHz lopen, waarvan je nog steeds kunt zeggen dat de 1600 op single-core performance niet onderdoet.Ter vergelijking even drie vrij basale setjes.![]()
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5-7600K Boxed € 229,53 € 229,53 1 MSI Z270 PC Mate € 122,50 € 122,50 1 be quiet! Pure Rock Slim € 23,- € 23,- 1 Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 € 135,95 € 135,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 510,98
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler € 242,95 € 242,95 1 MSI B350 PC Mate € 90,- € 90,- 1 be quiet! Pure Rock Slim € 23,- € 23,- 1 Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 € 135,95 € 135,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 491,90
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler € 213,95 € 213,95 1 MSI B350 PC Mate € 90,- € 90,- 1 Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 € 135,95 € 135,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 439,90
De 7600k is tientallen euro's in prijs gedaald en alsnog duurder dan de 1600X voor de gehele set. Dat is niet goed. Een 8600k zal gewoon €250+ zijn en dan legt die het ruim af tegenover de 1600X qua prijs. Hebben we het nog niet over de R5 1600 gehad die bijna net zo goed overclocked als de 1600X, en al €70 goedkoper is dan een afgeprijsde 7600k. De R5 1600 tegenover een 2,8ghz hexacore van Intel is dan een verloren zaak. De Ryzen zal sneller zijn, en is overclockbaar.
Mijn punt ging er meer over dat een HT 6-core (8700k) vermoedelijk weer significant beter is dan een R5 1600, terwijl je dat van een 7700K in veel mindere mate kunt stellen. Het prijskaartje is het m.i. inderdaad niet waard, maar budgets verschillen.Helemaal niet. i7 = i5 met HT. AMD haar SMT implementatie is beter dan die van Intel dus als het daar op gaat hangen dan heeft AMD het voordeel. Hebben we het nog niet over de prijs gehad voor Intel haar inferieure SMT implementatie. Zal €300+ gaan zijn voor een CPU die hetzelfde doet als een 1600X. Dan gaat het om overclocken. De 7700k is al niet gegarandeerd om 5ghz te halen, na een delid. De uitzonderlijke chips gaan 5ghz+. Nu met een hexacore zie ik de 5ghz halen heel erg moeilijk worden tenzij je een serieuze VRM setup hebt op je bordje, serieuze koeling, delid etc. Dat gaat allemaal in de kosten lopen. Zal de 8600k sneller zijn, yup, maar tegen welke prijs? Ik zou er geen €100 extra voor willen betalen. Komt AMD ook nog eens met Zen 2 volgend jaar en dan zal de IPC en waarschijnlijk de clocks wel omhoog gaan.
Mooi, zijn we het prima eens.Blijven deze clocks zo dan kan je moeilijk ontkomen aan het feit dat Intel haar Ryzen antwoord niet al te best is, hoogstens een inhaalslag waarna AMD eroverheen kan gaan met Zen2. Ze zullen de prestatiekroon qua hexacores overnemen, voor een aantal maanden, maar op prijs/kwaliteit zal de R5 1600 de winnaar blijven totdat deze vervangen word door Zen2.
Dan heb ik onderstaande quote verkeerd begrepen.Uh, dit heb ik helemaal nergens gezegd.
De 8400 als die op 2,80ghz geclocked blijft gaat de R5 1600 niet matchen, en dat zou nogal een fout zijn van Intel want dat is de gouden chip van Ryzen.
Ik doe het niet, nee dat doet Intel.lactaxative schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:01:
Een 1600 tegenover een 8400 zetten vind ik oneerlijk, gezien het prijsniveau van een 1600 set hetzelfde kost als een 7500 set. Deze zal dan op zo'n 3.2 GHz lopen, waarvan je nog steeds kunt zeggen dat de 1600 op single-core performance niet onderdoet.
Ja, maar ook ruim €100 duurder, als het niet alweer een €370 CPU zal zijn. Sneller zeker zijn maar tegen welke prijs als er ook nog eens een duurder moederbord bij moet. Kan je voor een klein beetje winst opgeven, een veel betere GPU kopen waar je meer aan hebt. Het is ook niet alsof bij een gebalanceerd systeem tussen de GPU en de resolutie je een verschil ziet tussen een R5 1600 en een 7700k. Of dat nu GTX1060/RX580 en 1080p is, of zeker een GTX1080 en 1440p. Ze ontlopen elkaar nauwelijks en dan is de keuze qua CPU wel heel erg makkelijk.[...]
Mijn punt ging er meer over dat een HT 6-core (8700k) vermoedelijk weer significant beter is dan een R5 1600, terwijl je dat van een 7700K in veel mindere mate kunt stellen. Het prijskaartje is het m.i. inderdaad niet waard, maar budgets verschillen.
Yup, en dat is voor Intel juist niet goed, want R5 1600 is de gouden chip van Ryzen, en daar moet iets tegenover gezet worden door Intel als ze deze willen verslaan.Mooi, zijn we het prima eens.
Ja. De 7400 is namelijk een 3ghz CPU, de 7500 een 3,4ghz CPU. De 8400 zou 2,8ghz zijn. Nee, geef absoluut niks om turbo boosts want die gaan meestal toch uit als je een serieus CPU intensieve game speelt. Beetje zinloos in de vergelijking zo.Dan heb ik onderstaande quote verkeerd begrepen.
Dit begrijp ik niet. Hoe doet Intel dit? AMD heeft zijn processoren later geintroduceerd en qua prijzen hangt de lineup ook niet samen. Onderstaand wat je bijvoorbeeld in de realiteit zou kopen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:18:
[...]
Ik doe het niet, nee dat doet Intel.
De line-up is ongeveer zo:
1400/7400
1500X/7500
1600/7600
1600X/7600k
1700/7700
1700X/7700k.
| 1 | Intel Core i5-7500 Boxed | € 199,10 | € 199,10 |
| 1 | ASRock B250M-HDV | € 67,- | € 67,- |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 122,95 | € 122,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 412,05 | |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 213,95 | € 213,95 |
| 1 | Asus Prime B350M-A | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 122,95 | € 122,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 409,85 | |
Dat is hoe AMD haar line-up heeft gepositioneerd tegenover Intel. Qua prijzen komt het ook niet helemaal overheen, en dat wil AMD ook helemaal niet want die willen marktaandeel winnen. Ondertussen zakken de Intel prijzen wel waardoor de line-up wat verward raakt. Verder zelfs als Intel de 8400 onder de R5 1600 plaats qua prijs, dan zal de R5 1600 alsnog de tegenhanger blijven want AMD laat de prijs dan ook zakken. Pas als er een 8500/8600 hexacore blijkt te zijn zal dit de tegenhanger zijn voor de 1600.lactaxative schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:51:
[...]
Dit begrijp ik niet. Hoe doet Intel dit? AMD heeft zijn processoren later geintroduceerd en qua prijzen hangt de lineup ook niet samen. Onderstaand wat je bijvoorbeeld in de realiteit zou kopen.
Het is gewoon de nieuwe 2500k, en de logische vervanger van de 2500k. De 1600 zit precies op een sweet spot qua prijs en prestaties.Verder hebben we een behoorlijk andere manier van redeneren, echter komen we wel allebei op een R5 1600 uit.
Dat is nogal een boute uitspraak. Kan je dat ergens mee onderbouwen? Intel heeft al veel langer SMT in hun core design zitten, dus vanuit dat perspectief zou het veel logischer zijn dat dat al veel verder doorontwikkeld is dan dat van AMD, die het bij Zen pas voor het eerst toepassen. Ik vraag me af op welke informatie/benchmarks je dit op baseert, dan heb ik namelijk wel interesse om dat te bestuderen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:40:
AMD haar SMT implementatie is beter dan die van Intel dus als het daar op gaat hangen dan heeft AMD het voordeel. Hebben we het nog niet over de prijs gehad voor Intel haar inferieure SMT implementatie.
Squee schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:17:
[...]
Dat is nogal een boute uitspraak. Kan je dat ergens mee onderbouwen? Intel heeft al veel langer SMT in hun core design zitten, dus vanuit dat perspectief zou het veel logischer zijn dat dat al veel verder doorontwikkeld is dan dat van AMD, die het bij Zen pas voor het eerst toepassen. Ik vraag me af op welke informatie/benchmarks je dit op baseert, dan heb ik namelijk wel interesse om dat te bestuderen.
Ik ben weinig overtuigd. Het enige wat ik hier zie in deze resultaten is, ja, je kan relatief meer performance uit SMT halen op een EPYC, maar dat komt vooral omdat je baseline single thread performance slechter is. Dat is niet zo gek, je hebt gewoon meer headroom over. Dat zegt weinig over hoe goed je SMT implementatie is, zoals ze bij Anandtech zelf ook al opmerken onderaan;
Je kan in mijn optiek alleen spreken van een "betere SMT implementatie" als ze of qua single thread performance al redelijk gelijk lagen en dan een grotere winst boeken, of dat ze effectief meer absolute performance uit hun core weten te persen met SMT aan. Een manier om daar naar kijken is om de 2-way SMT scores te berekenen en vergelijken;The EPYC 7601 improved by even more: it gets a 28% boost on average. There are many possible explanations for this, but two are the most likely. In the situation where AMD's single threaded IPC is very low because it is waiting on the high latency of a further away L3-cache (>8 MB), a second thread makes sure that the CPU resources can be put to better use (like compression, the network sim). Secondly, we saw that AMD core is capable of extracting more memory bandwidth in lightly threaded scenarios. This might help in the benchmarks that stress the DRAM (like video encoding, quantum sim).
| Subtest | EPYC 7601 @3.2 | Xeon 8176 @ 3.8 | 2-way SMT EPYC delta | 1-way SMT EPYC delta |
| 400.perlbench | 53.2 | 60.7 | -12.4% | -26.4% |
|---|---|---|---|---|
| 401.bzip2 | 47.8 | 44.5 | 7.3% | -2.6% |
| 403.gcc | 49.5 | 42.1 | 17.7% | 29.6% |
| 429.mcf | 48.6 | 74.1 | -34.4% | -21.9% |
| 445.gobmk | 54.6 | 50.0 | 9.1% | -7.6% |
| 456.hmmer | 43.6 | 55.4 | -21.2% | -21.2% |
| 458.sjeng | 54.4 | 52.4 | 3.8% | -14.1% |
| 462.libquantum | 115.1 | 82.5 | 39.4% | -2.7% |
| 464.h264ref | 62.8 | 84.3 | -25.5% | -25.5% |
| 471.omnetpp | 30.9 | 43.4 | -28.8% | -36.8% |
| 473.astar | 43.2 | 51.4 | -15.9% | -22.7% |
| 483.xalancbmk | 40.4 | 90.5 | -55.3% | -51.5% |
Ja en nee
[ Voor 4% gewijzigd door Squee op 19-07-2017 17:50 . Reden: Text wat verduidelijkt ]
Eerlijk gezegd staan op de MSI en Asrock website ook geen recente drivers meer. Intel heeft inderdaad een software tool. De raid zelf zit vermoedelijk in de bios aangemeld dus wat dat betreft lijkt het me niet waarschijnlijk dat je niet meer kunt booten. Ook al zou dat zo zijn dan kun je vanaf een ander OS altijd nog je raid uitlezen, zo lang hij maar in de bios aangemeld blijft. Maar wellicht kun je daar beter een apart topic voor maken.Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:54:
[...]
Mogelijk, mijn indruk is dat Intel in eerste instantie een buggy driver leverde en dat Acer het vervolgens naliet om dat netjes te updaten.
Een les om geen OEM te kopen? Los hiervan ben ik te kritisch om dat ooit nog te doen, met merken, performance, wat ik niet wil hebben (omdat ik er niet voor wil betalen omdat ik het niet gebruik) en andere functionaliteit (ik wil voor de volgende computer een stil systeem bouwen: voeding met 0-rpm mode, een stille kast die goed genoeg ventileert, een mooie tower-koeler).
Het wel mee met die 'rommel' hoor. Op die ene bug na werkt het zoals het hoort. De i5-750 haalt netjes de boost op alle kernen (naar het schijnt is er ook een versie van de BIOS waarbij dit problemen gaf), er zit een HD 7850 in, de kast is groot genoeg dat de hitte geen probleem is en de 450 W voeding (brons maar ja, mogelijk van een bedenkelijke kwaliteit) heeft het in ieder geval niet laten afweten voor zo ver ik het kan vaststellen (ja, dat zegt niet alles). Er zijn ook wat klachtjes: teveel lawaai en de casefan gaat eens in de zoveel tijd (als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt) op vol vermogen aan, in het begin schrik je je dood wanneer je dat hoort.
Dat had beter getuned kunnen worden. Maar het is bruikbaar en het wordt straks mijn backupcomputer, daar is het betrouwbaar genoeg voor. Natuurlijk is het wel tijd voor een upgrade. Het feit dat de PC nog steeds zonder problemen werkt na 7 jaar intensief gebruik is niet slecht.
Ik ga ergens in 2017 of 2018 (prijzen RAM en SSD en wisselkoersveranderingen, even zien hoe het uitpakt, helaas zijn er in Nederland niet of zelden aanbiedingen voor dergelijke hardware) een Ryzen systeem samenstellen met een AMD-kaart. Ik denk aan een ASRock Taichi als de prijs normaliseert (in Nederland nog veel te hoog in vergelijking met andere moederborden als je vergelijkt met de prijzen in de USA) of anders desnoods een Gigabyte Gaming 5.
Ik wil spelen met het virtueel draaien van Windows in Linux met hardware passthrough, deze modellen krijgen de beste support hiervoor: niet enkel de PCIe maar ook USB en hopelijk ook de S/PDIF maar dat moet ik nog opzoeken.
[...]
Ik kan het proberen maar hoe weet ik of dat die drivers compatibel zijn met de hardware die ik heb? Kan Intel netjes die hardware detecteren? Ik ben er huiverig voor dat ik het erger zou kunnen maken (lees: weigering om te booten omdat er een probleem wordt gedetecteerd) terwijl er prima te leven is met hoe het nu is (hinderlijk maar niet problematisch). Het probleem is dat de BIOS dusdanig is dat ik niet echt gemakkelijk achterhaal wat het precies is (versie driver, model RAID, model en merk moederbord...) wat erin zit (in theorie kan ik de computer afbreken maar aangezien ik er maar 1 heb en die ook voor muziek en video gebruik als enig apparaat vind ik dat niet zo handig) en dat die BIOS nogal locked down is. Als ze nu op zijn minst zouden toestaan om die RAID uit te zetten...
[...]
Ik kan jou een foto laten zien maar of dat jij daar iets mee kan...
[afbeelding]
Nogal generiek zoals je zou verwachten, en slechts aan de voorzijde gefotografeerd. [small]Ik vind dat groen nogal lelijk, tegenwoordig zien moederborden er gelukkig heel wat mooier uit./small]
In de gebruiksaanwijzingen staan geen details waar je iets aan hebt.
http://pdfstream.manualso...e80-a3fc-443b1832df4d.pdf
Verwijderd
Dat er nieuwe moederborden zouden komen wisten we een week geleden al, lijkt mij. Die kunnen 10 kernen nog niet eens goed aan, laat staan als Intel straks met 18 kernen komt.Help!!!! schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:35:
Pff, X299 is imo wel een slechte launch hoor. Zeker ook als er weer nieuwe speciale boards voor de 12/18 cores zouden komen omdat de huidige qua stroomvoorziening het eigenlijk niet redden.
ASUS past X299-moederbord aan na kritiek op stroomvoorziening
Doordat Intel alles naar voren ging halen hadden mobo fabrikanten gewoon te weinig tijd om de designs te vervolmaken.
Toch eerder 6%? Kaby Lake heefft dezelfde prestaties bij dezelfde klokfrequentie als Skylake en gemiddeld wordt het verschil tussen Skylake en Ryzen op 6% geschat, herinner ik mij. Het valt te verwachten dat Coffee Lake niet of nauwelijks meer presteert dan Skylake bij dezelfde klokfrequentie.lactaxative schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:36:
[...]
Als ik het nu teruglees, kom ik inderdaad tot de conclusie dat de genoemde 3.6 GHz niet de turbo maar de base is. Je komt dan op 10% hogere kloksnelheid, en zo'n 10% hogere IPC.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 22:31 ]
Verwijderd
Misschien maar ik weet niet of dat de mensen hier ermee gaan kunnen helpen.sdk1985 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:52:
[...]
Eerlijk gezegd staan op de MSI en Asrock website ook geen recente drivers meer. Intel heeft inderdaad een software tool. De raid zelf zit vermoedelijk in de bios aangemeld dus wat dat betreft lijkt het me niet waarschijnlijk dat je niet meer kunt booten. Ook al zou dat zo zijn dan kun je vanaf een ander OS altijd nog je raid uitlezen, zo lang hij maar in de bios aangemeld blijft. Maar wellicht kun je daar beter een apart topic voor maken.
De 2500K was uniek in zijn soort omdat hij een gigantische sprong in prestaties met zich mee bracht. Kort voor de launch werd hier op tweakers nog een artikel gepubliceerd waarin werd gesteld dat cpu's niet sneller meer hoefden te worden en dat sandy bridge niks zou betekenen voor gaming. Na de launch bleek dat het tegenovergesteldewaar was. Daarnaast bleken die dingen ook nog eens van de 3.3 Ghz naar 4.8 Ghz over te clocken op alle cores en op lucht (!).DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:08:
[...]
[...]
Het is gewoon de nieuwe 2500k, en de logische vervanger van de 2500k. De 1600 zit precies op een sweet spot qua prijs en prestaties.
AMD Nieuwsdiscussie
Welke cpu's zouden dat mogen zijn? De oudere generaties als de i7 965 deden het overclocked vs overclocked circa 45% minder.-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:36:
Een i5 2500K en Ryzen 5 1600 zijn wel degelijk goed vergelijkbaar, beide een grote stap voorwaarts in het hogemidden segment. Ook toen had je al gewoon veel snellere CPU's.
Hexacores en Hexacores voor dual socket om tot 12 cores en 24 threads te komen. Met een standaard frequentie tot 3,73GHz en overklokbaar tot iets van 4,5GHz.sdk1985 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 01:08:
[...]
Welke cpu's zouden dat mogen zijn? De oudere generaties als de i7 965 deden het overclocked vs overclocked circa 45% minder.
AMD Nieuwsdiscussie
PC Specs
Je doelt op de Xeon W3690? Die kwam namelijk een maand na de 2500K op de markt-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:40:
[...]
Hexacores en Hexacores voor dual socket om tot 12 cores en 24 threads te komen. Met een standaard frequentie tot 3,73GHz en overklokbaar tot iets van 4,5GHz.
[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 20-07-2017 17:13 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Oke we hebben het dus over de pricewatch: Intel Xeon W3670 Boxed. Als ik http://cpu.userbenchmark....Core-i5-2500K/m14124vs619 erbij pak (verder geen reviews te vinden) dan zou die op single core en quadcore 20% trager uitkomen bij max overclock. Dus er was helemaal geen veel snellere cpu dan de 2500K, in ieder geval niet voor gaming.-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:05:
Nee die bedoelde ik niet, maar je had al hexacore's in 2010. Dat weinig mensen interesse hadden in high-end maakt weinig verschil, dat zal nu niet heel anders zijn. Weinig mensen geven 1000 euro of meer uit aan een CPU. Waar het omging was dat beide een grote stap in het hoge middensegment zijn en daarom wel degelijk vergelijkbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2017 17:46 ]
[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 20-07-2017 17:48 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Tja, als jij een goede verklaring en oplossing hebt waarom mijn gloednieuwe RX580 echt gigantisch fluctueert in GPU load, frametimes etc dan kunnen we hierover beginnen. De graphics benchmark in DX12 draaien, wat lijkt op 15 a 20 frames onderpresteren en fluctuaties tussen de 80 en 40% GPU load lijken mij niet bepaald representatief.sdk1985 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:31:
Hoop dat je deze week die Civ test nog even uitvoerd ben wel benieuwd hoe dat schaalt op 8/6/4/2 cores.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq