Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 18:54
Help!!!! schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:33:
[...]

Relaxed hoor. :)

Welk bios draai je?
1053
HTT oftewel HyperThreading ?
Tja ... heb het overwogen maar besloten om de "bespaarde" 100 euro te besteden aan o.a. extra geheugen. Wel zo nuttig met 2 fotografen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 21:46
rossinl schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:55:
[...]

Klopt, officieel wel ja, maar ik had al XS (dacht ik) gelezen dat ze op 1.5V ook prima schijnen te werken. Zal dus wel uit voorzichtigheid zo opgegeven zijn. Want ik ben het met je eens dat een zo laag mogelijk voltage gewenst is i.v.m. slijtage en temperatuur.

Edit: eindelijk een goed plaatje gevonden van Vengeance + Mugen 2 + MSI P67A-GD65 bij de buren! Voor de medegeinteresseerden:
http://nl.hardware.info/f...n-overclocken-sandybridge
Blijkt dus net te passen als je de Mugen verticaal plaatst.

Dat wordt het XMS geheugen annuleren en voor de Vengeance gaan :)
Nvm, niet goed gekeken.

[ Voor 6% gewijzigd door mtsr op 25-01-2011 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

1053 heeft het sleep issue idd niet. Ik draai 1253. Daar moet je c1, c3 en c6 handmatig op enabled zetten in het bios. dan werkt sleep gewoon weer. :)

For Sale: CPU AMD 7700X. Fijne, gebruikte in goede staat verkerende 8 core CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 11:04
rossinl schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:55:
[...]

Klopt, officieel wel ja, maar ik had al XS (dacht ik) gelezen dat ze op 1.5V ook prima schijnen te werken. Zal dus wel uit voorzichtigheid zo opgegeven zijn. Want ik ben het met je eens dat een zo laag mogelijk voltage gewenst is i.v.m. slijtage en temperatuur.

Edit: eindelijk een goed plaatje gevonden van Vengeance + Mugen 2 + MSI P67A-GD65 bij de buren! Voor de medegeinteresseerden:
http://nl.hardware.info/f...n-overclocken-sandybridge
Blijkt dus net te passen als je de Mugen verticaal plaatst.

Dat wordt het XMS geheugen annuleren en voor de Vengeance gaan :)
Het is maar wat je net passen vind. Fysiek past ie er tussen maar waar zit nu de fan? Bovenop en naar beneden blazen op de videokaart of helemaal geen fan op de koeler? Kan je beter een kleinere koeler kopen want zo heb je er ook niet veel aan denk ik. Een goede airflow voor je hele systeem is minstens net zo belangrijk en dat heb je niet met die verticale montage.

[ Voor 6% gewijzigd door luckyjan op 25-01-2011 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:26

rossinl

Audio/Videophile

luckyjan schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:15:
[...]

Het is maar wat je net passen vind. Fysiek past ie er tussen maar waar zit nu de fan? Bovenop en naar beneden blazen op de videokaart of helemaal geen fan op de koeler? Kan je beter een kleinere koeler kopen want zo heb je er ook niet veel aan denk ik. Een goede airflow voor je hele systeem is minstens net zo belangrijk en dat heb je niet met die verticale montage.
Je kan de fan gewoon iets hoger op de Mugen 2 plaatsen aan de kant van het geheugen als het goed is. Bovendien heb ik een Antec P180 kast dus er zuigen al 2 fans lucht door de Mugen heen (achter en boven), Tenslotte kan de fan ook nog aan de onderkant van de Mugen geplaatst worden (bij de PCIe slots). Morgen weet ik hoe alles past.

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:53
Laat maar even weten dan. Moet zelf mijn PC nog in elkaar gaan zetten (CPU moet nog komen) en ik heb ook de Mugen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 00:29
In de Antec P180 series is het geen probleem om de Mugen 2 verticaal te plaatsen omdat deze een outtake heeft aan de bovenkant. Zo staat de mijne dus ook gemonteerd op de Q6600 en dan de CPU fan aan de onderkant van de Mugen 2 geplaatst. Boven de Mugen 2 zit dus outtake voor naar boven en rechts de outtake naar de achterzijde. Dan heb je dus 3 koelers die voor een dikke airflow bij de Mugen 2 zorgen.

Daarbij draaien er ook nog 2 fans aan de voorzijde van de kast, eentje letterlijk direct achter de voorkap en eentje achter de HDD bay. Daarnaast hebben de voeding en graka ook een fan dus lucht vliegt door de kast :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hmdlive.com/images/pc_inside.jpg

Zoals je ziet is in mijn situatie het beter om hem verticaal te plaatsen. Zo zal deze namelijk beter zijn qua airflow. Alle warmte wordt namelijk hierdoor van de warme onderdelen onder mee naar boven gezogen en vervolgens uitgespuugt door zowel de boven als achter outtake.

[ Voor 21% gewijzigd door Sir_Hendro op 26-01-2011 11:40 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik heb de Antec One Hundred met ook een outtake fan bovenaan, dus ik denk dat ik hem ook verticaal plaats. Horizontaal past niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
@sir Hendro

Idd past ie mooi verticaal in jou kast. In het voorbeeld eerder in het topic echt niet. Daar zag je aan de bovenkant de voeding in de weg zitten en aan de onderkant zou de fan bijna tegen de videokaart komen.
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=10440&d=1295704519

[ Voor 17% gewijzigd door luckyjan op 26-01-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Ik plant mijn opmerking maar even hier, nu Uefi met SB een feit wordt. Wordt het niet tijd voor een EFI-faq? Bijv. welk OS hebje nodig, naar wat ik begrijp is Vista sp1 en W7 64bit wat je moet hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heren, het verhaal 'past de koeler wel op mijn moederbord/in mijn kast met of zonder heatspreaders, etc.' zou ik graag willen afsluiten. Het heeft niets meer te maken met de cpu's zelf; en daar gaat het tenslotte over in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Core i7 990x staat sinds een paar dagen in de pricewatch.
Ik krijg 'm volgende week binnen voor mijn nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
ik heb een (misschien dom) vraagje.

ik heb een H67 moederbordje besteld waar een 2600 in komt.
is het mogelijk om tegelijkertijd de IGP (naar tv voor films e.d) en een externe GPU (naar monitor voor games) te gebruiken?
nog mooier zou zijn als de GPU software matig is uit te zetten want dat scheelt weer een hoop lawaai.

heb wel veel hier over gevonden maar het schijnt het alleen recht voor een laptop te zijn.. dat GPU switchen dus..

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:30
Webjunkie schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 07:53:
ik heb een (misschien dom) vraagje.

ik heb een H67 moederbordje besteld waar een 2600 in komt.
is het mogelijk om tegelijkertijd de IGP (naar tv voor films e.d) en een externe GPU (naar monitor voor games) te gebruiken?
nog mooier zou zijn als de GPU software matig is uit te zetten want dat scheelt weer een hoop lawaai.

heb wel veel hier over gevonden maar het schijnt het alleen recht voor een laptop te zijn.. dat GPU switchen dus..
Bij de CES artikelen staat een systeem van lucid wat de gpu switchen mogelijk maakt. Uiteindelijk zal er wel een bord komen waar zo'n implementatie mogelijk is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
oh, da's jammer.
ik had gehoopt dat het met een of andere power save instelling bij elk moederbord mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Elke moderne videokaart van de laatste jaar/jaren nemen niet meer dan 20W tijdens idle en zijn in principe onhoorbaar. Vraag mij af welke videokaart jij dan gebruikt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
hd4850 en die hoor je, tenzij je doof bent natuurlijk ;)

voor een htpc gelden andere stilte regels dan voor een gamebak.
ik vind het opspinnen van de drives in m'n htpc in de woonkamer al storend :X

edit: trouwens, 20 watt extra op een systeem dat 37 watt gebruikt, is nogal wat(t) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Webjunkie op 30-01-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Vraagje over Uefi: hoelang duurt het voordat bij opstart die aan de boot (van Win of linux) begint, dus door de post heen is.... bij mij met ouderwetse bios is dat een getreuzel van 12 sec.

of was de POST het deel totdat je het piepje hoort..

[ Voor 14% gewijzigd door Sjah op 30-01-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:22
Sjah schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:16:
Vraagje over Uefi: hoelang duurt het voordat bij opstart die aan de boot (van Win of linux) begint, dus door de post heen is.... bij mij met ouderwetse bios is dat een getreuzel van 12 sec.

of was de POST het deel totdat je het piepje hoort..
Post is dat gedeelte met zwarte achtergrond en witte letters.

Uefi is niet veel sneller maar dat verschilt per huidige bios, in mijn geval zal het wat sneller zijn omdat ik moet wachten op ahci. Out of the box zit er geen verschil tussen bios en Uefi als ik die filmpjes op youtube bekijk.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Webjunkie schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 22:04:
hd4850 en die hoor je, tenzij je doof bent natuurlijk ;)

voor een htpc gelden andere stilte regels dan voor een gamebak.
ik vind het opspinnen van de drives in m'n htpc in de woonkamer al storend :X

edit: trouwens, 20 watt extra op een systeem dat 37 watt gebruikt, is nogal wat(t) ;)
Die hd4850 fan draait te snel in idle .... even aanpassen en dan hoor je hem een stuk minder, zeker als je hem ook nog koele lucht voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Een kort snel vraagje, ook al heb ik zelf al enige research gedaan.

Ik zit te twijfelen om mijn i5 750, die stabiel draait op 4 ghz, te upgraden naar een i5 2500K. Deze moet dan wel ge- oc't worden. Hopelijk kan ik daarmee toch richting de 5 komen. Is het echt een grote performance increase, als je voornamelijk gamed? Ik kan wel resultaten vinden van games ed, maar de meeste reviews draaien met default clock speeds.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je gamed op lage resolutie en lage instellingen en je graag altijd 300/400 fps wil hebben dan heb je er wel wat aan. Maar game je op hoge resolutie met instellingen liefst zo hoog mogelijk dan schiet je er niks mee op.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

-The_Mask- schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:52:
Als je gamed op lage resolutie en lage instellingen en je graag altijd 300/400 fps wil hebben dan heb je er wel wat aan. Maar game je op hoge resolutie met instellingen liefst zo hoog mogelijk dan schiet je er niks mee op.
Nope, max reso's en settings waar mogelijk. De enige toegevoegde waarde is dan toch de hogere oc-snelheid, aangezien ik verwacht dat de cpu richting de 5 ghz kan en het usb 3 / sata 600 gedoe.
Ook het lagere energie verbruik van de Sandy is natuurlijk leuk meegenomen.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
master_viper schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:42:
[...]

Nope, max reso's en settings waar mogelijk. De enige toegevoegde waarde is dan toch de hogere oc-snelheid, aangezien ik verwacht dat de cpu richting de 5 ghz kan en het usb 3 / sata 600 gedoe.
Ook het lagere energie verbruik van de Sandy is natuurlijk leuk meegenomen.
lmao
overklokken "richting de 5GHz" en "het lagere energie verbruik van de Sandy is natuurlijk leuk meegenomen" gaat niet zo goed samen hoor...
je zou beter eens uitzoeken wat je huidge cpu-belasting is tijdens het gamen
The Mask probeerde duidelijk te maken dat als je videokaart de bottleneck is, een 2500K je niet echt vooruit helpt en je beter richting SLI/crossfire gaat (tenzij je dat al hebt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iemand ook "problemen" met de Sabertooth P67?

Van het weekend alles ingebouwd, aangesloten en opgestart. Als een zonnetje. BIOS vermeldt 1003 te zijn en voor zover ik weet is dat ook de laatste stabiele versie. Goed, de Intel SATA-controller op RAID (want SSD + 4 HDD) gezet in de BIOS en Windows-DVD (Server 2008 x64) erin gegooid.

Installeren, Intel RAID-driver geladen vanaf USB-stick, Windows geinstalleerd op de SSD. Tot zover geen problemen, tenminste denk ik. Daarna was het een crime om sommige devices geinstalleerd te krijgen dus van de site van Asus alle losse drivers op een USB-stick gezet aangezien de bijgeleverde driver-DVD weigert iets te doen. Alle devices gevonden behalve de NIC. Die geinstalleerd vanaf de Intel site en nergens meer issues. Daarna (en ik denk dat het hier fout is gegaan), Intel RST 10 geinstalleerd. Die installeert wel maar de service failt te starten en dus ook de interface niet.

Hierna stond systeem rustig te zoemen dus maar eens begonnen met een kopie-slag. 750GB data van oude systeem gekopieerd naar nieuwe 4HDD-RAID. Allemaal goed gegaan. Systeem stond te idlen en toen ik na een uur terugkwam, alles bevroren. Reset gegeven, systeem start op en na inloggen Windows ging ie allerlei SATA-controllers en USB-controllers installeren. Daarna een verplichte herstart en toen was het einde verhaal met opstarten.

Ergens vermoed ik dat de volledige driver-set van Asus niet spoort met de P67 set; niet in de laatste plaats omdat de NIC niet werd gevonden maar ook omdat elke Asussetup.exe (die op meerdere plekken op de driver-DVD staat) gewoon weigert op te starten.

Any ideas?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Driver genius oid. proberen? Ik had op mn laptop ook altijd gelazer met een driver maar met dat programma kon ik m wel installeren, die asus site is inderdaad een feest om drivers te zoeken, handmatig is soms beter(via intel de intel drivers zoeken enzo)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 08:15:

Van het weekend alles ingebouwd, aangesloten en opgestart. Als een zonnetje. BIOS vermeldt 1003 te zijn en voor zover ik weet is dat ook de laatste stabiele versie. Goed, de Intel SATA-controller op RAID (want SSD + 4 HDD) gezet in de BIOS en Windows-DVD (Server 2008 x64) erin gegooid.

Installeren, Intel RAID-driver geladen vanaf USB-stick, Windows geinstalleerd op de SSD. Tot zover geen problemen, tenminste denk ik. Daarna was het een crime om sommige devices geinstalleerd te krijgen dus van de site van Asus alle losse drivers op een USB-stick gezet aangezien de bijgeleverde driver-DVD weigert iets te doen. Alle devices gevonden behalve de NIC. Die geinstalleerd vanaf de Intel site en nergens meer issues. Daarna (en ik denk dat het hier fout is gegaan), Intel RST 10 geinstalleerd. Die installeert wel maar de service failt te starten en dus ook de interface niet.

Hierna stond systeem rustig te zoemen dus maar eens begonnen met een kopie-slag. 750GB data van oude systeem gekopieerd naar nieuwe 4HDD-RAID. Allemaal goed gegaan. Systeem stond te idlen en toen ik na een uur terugkwam, alles bevroren. Reset gegeven, systeem start op en na inloggen Windows ging ie allerlei SATA-controllers en USB-controllers installeren. Daarna een verplichte herstart en toen was het einde verhaal met opstarten.

Ergens vermoed ik dat de volledige driver-set van Asus niet spoort met de P67 set; niet in de laatste plaats omdat de NIC niet werd gevonden maar ook omdat elke Asussetup.exe (die op meerdere plekken op de driver-DVD staat) gewoon weigert op te starten.

Any ideas?
Check hier anders ff, sowieso best veel goede info te vinden op dit forum. Official support door Gary Key etc:
http://www.hardforum.com/...0dcea378cf60ea9&t=1578865

Nieuwste beta bios released is 1253 echter die heeft ook nog wat hickups. Nieuwste officiele bios is 1204, deze staat ook gewoon op Asus site.

Er zijn helaas nog best veel bug(jes) en incompatibility issues met de nieuwe EFI biossen. Dat was natuurlijk ook wel een beetje te verwachten. Het oude bios bestaat al 25 jaar ofzo en kennen ze door en door.
Denk dat het over een paar weken wel beter is. Maar daar heb jij nu niks aan.... :o

PS:
Had je je CD speler op een SATA6 poort zitten? Dat werkt namelijk niet. Opticals moeten op SATA3 aangesloten worden.

Verder moet je ook deze driver (intel Management Engine Interface drivers) installeren:
http://downloadcenter.int...9691&ProdId=3273&lang=eng

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 31-01-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wow, leesvoer... Daar gaat mijn avond _/-\o_ _/-\o_
PS:
Had je je CD speler op een SATA6 poort zitten? Dat werkt namelijk niet. Opticals moeten op SATA3 aangesloten worden.
WTF? Het is wel zo aangesloten en dat heeft anderhalve dag gewerkt, vanaf installatie tot de "fatale" reset. Zal kabel wel ff ompluggen vanavond.
Verder moet je ook deze driver (intel Management Engine Interface drivers) installeren:
http://downloadcenter.int...9691&ProdId=3273&lang=eng
Die heb ik geinstalleerd maar ook enige GUI erbij start niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PS: Dat van die cd speler weet ik 99% zeker dat ik dat ergens gelezen heb.

Je zou ook eerst even alles zonder RAID kunnen installeren om te kijken of de set stabiel draait.
Die heb ik geinstalleerd maar ook enige GUI erbij start niet op...
Als je wel zag dat ze geinstalleerd werden (start... next... finish enzo), dan zit dat wel goed. Die driver werkt in de achtergrond en heeft verder geen GUI.

[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 31-01-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 08:15:
---------------------------

Any ideas?
Totaal geen problemen juist. Ik heb wel even handmatig het geheugen goed moeten zetten op 2133MHz met de kant en klare profielen in de EFI bios. Profiel 2 in mijn geval. Installatie ging ook als een zonnetje.
De overgebleven drivers welke hij miste heb ik van de meegeleverde cd geïnstalleerd.
Ik had één keer een blauw scherm door een NVidia .sys. Nieuwe drivers gedownload van de website en geen problemen meer.

De NIC werd niet automatisch gevonden door Windows 7 64bit maar wel via de installatie wizard van de meegeleverde cd van Sabertooth P67. Lijkt me ook logisch met zulke nieuwe hardware.
Het loopt echt als een zonnetje bij mij thuis.

Marvel controller staat op disabled bij mij. Misschien dat het helpt.
Weigeren de .exe op te starten van de Asus cd?
Kale installatie van Windows 7 en dan gelijk de cd van Asus installeren zou toch moeten lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe bios is uit voor de Sabertooth P67

Sabertooth P67 1204 BIOS
Improve system stability.

Leuk dat er 27-1-2011 staat want gisteren stond hij er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 17:04

JoSchaap

Had a life, got a modem..

tijdzone's kunnen raar lopen ;) maar meer als 24 uur niet _O-

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:27:
[...]

Marvel controller staat op disabled bij mij. Misschien dat het helpt.
Weigeren de .exe op te starten van de Asus cd?
Kale installatie van Windows 7 en dan gelijk de cd van Asus installeren zou toch moeten lukken.
Marvell enabled want alle SATA-poorten hebben devices aangesloten. En het gaat om Server 2008R2 x64; de kernel-nummering zit tussen Vista & Win7 in en daardoor zegt de Asus-DVD: -O-

Maar ja, genoeg aanknopingspunten.
- flashen van BIOS
- DVD-speler op SATA300 poort prikken
- Intel RST niet gebruiken

Hoop tijd te hebben vanavond en anders staat er een dure presse-papier op het bureau de komende dagen... :z

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 31-01-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:21
Winstwaarschuwing Intel in verband defect aan chip

Wat is dit?

EDIT:

Cougar Point (LGA1155) chipset zou een probleem hebben met de SATA poorten; die zouden over tijd kunnen "degraden". De huidige productie wordt stilgelegd en er komt een silicon fix voor dit issue. Die zou eind-februari op de markt moeten zijn; productie van LGA1155 chipsets zou in april 2011 weer op pijl moeten zijn.

De schade voor Intel wordt geschat op $700mln

Intel press release

[ Voor 55% gewijzigd door Helixes op 31-01-2011 18:03 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 18:02
Defecte chipsets. Dikke shit voor iedereen met SB systeem/laptop. Verklaart een heleboel threads en posts iig.

Ergste is eigenlijk dat de nieuwe revisie pas maart/april goed is voor massaproductie.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:39

Blord

Hello Kitty !

Dat wordt een gigantische omruilacties. Intel heeft zelf toegegeven dat er een fout in de chipset zit.
Maarja met de omzet die Intel draait is dit maar een kleine kostenpost van 700miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 13:36
http://frontpage.fok.nl/n...et-chip-kosten-1-mrd.html

Chipfabrikant Intel heeft maandag slecht nieuws naar buiten gebracht. In de zogeheten chipsets P67 en H67, die bedoeld zijn voor Intel's nieuwe Sandy Bridge-processorreeks (Core i7 2x00) zit een onherstelbare ontwerpfout.

Het defect kan na enige tijd de prestaties van computersystemen negatief beïnvloeden. In het ergste geval kan de complete werking van de SATA-poorten (waarop SSD's, harde schijven en optische drives zijn aangesloten) stoppen. Ook de mobiele versies van de chipset voor laptops hebben de fout.

Softwarematig is het probleem volgens Intel niet op te lossen en dus moeten er revisies komen van de chips. De eerste exemplaren daarvan zouden in februari beschikbaar komen, maar massaproductie wordt niet voor april verwacht.

Intel is op dit moment bezig met het praten met haar klanten (de computerfabrikanten) om te kijken hoe de problemen worden opgelost kunnen worden en hoe de productie kan worden. De ontwerpfout is een aderlating voor de chipfabrikant. Volgens Intel kan de fout hen 1 miljard dollar kosten, er moeten in totaal 8 miljoen chipsets vervangen worden.

De fabrikant heeft overigens ervaring met fouten in hun chips. In 1994 kostte de Pentium FDIV bug Intel naar verluidt 475 miljoen dollar.

pijnlijk....

Iseci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WTF!!!!!!!!!!!
Is dit soms een 1 april grap???
Godverdomme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 13:36
tje je kan zeggen wat je wil maar fok was eerder :P fok = 18:21 tweakers = 18:52

ga je schamen tweakers :)

Iseci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Het blijken alleen de sata 2 poorten te zijn en niet de sata 3 poorten. Mijn asrock fatal1ty bord heeft 2 intel sata 3 poorten en 4 marvel sata 3 poorten. Dus als ik daar alles op aansluit heb ik er geen last van.....
De dvd durf in dan wel in een sata 2 poort te steken ;)

http://www.anandtech.com/...ies-chipset-begins-recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 22:47
luckyjan schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:24:
Het blijken alleen de sata 2 poorten te zijn en niet de sata 3 poorten. Mijn asrock fatal1ty bord heeft 2 intel sata 3 poorten en 4 marvel sata 3 poorten. Dus als ik daar alles op aansluit heb ik er geen last van.....
De dvd durf in dan wel in een sata 2 poort te steken ;)

http://www.anandtech.com/...ies-chipset-begins-recall
Ik zou ook wel genoeg SATA3 poorten hebben, maar ik wil wel mijn bord omruilen tzt. Al was het maar om waarde-vermindering te voorkomen, als ik over 2jaar bijvoorbeeld mijn moederbord wil verkopen wil ik er nog wel iets voor terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

It’s Limited to 3Gbps Ports Only
Interestingly enough the problem doesn’t affect ports 1 & 2 on the 6-series chipset. Remember that Intel has two 6Gbps ports and four 3Gbps ports on P67/H67, only the latter four are impacted by this problem.
If you’re a current Sandy Bridge user and want to be sure you don’t have any problems until you can get replacement hardware, stick to using the 6Gbps ports on your board (which should be the first two ports).

The Fix
The SATA bug exists in hardware and there’s no way to provide a driver or firmware update that can fix it. The fix requires a metal layer change, which will result in a new hardware stepping (resulting in the ~3 week delay before replacement hardware is ready).

Nou, dat wordt de DVD speler alsnog op de Marvel controller aansluiten.
Wat een zooitje zeg. Wat een gigantische blunder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik ben helemaal klaar... Of niet...

Heb alle poorten op mijn Sabertooth in gebruik en zoals ik eerder postte; het random detecteren van een SATA-controller en het niet initialiseren van mijn RAID-set onder Windows, zegt me eigenlijk genoeg... :( :(

Heb leverancier al gemaild; ga morgen ook direct Asus bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:39:
Ik ben helemaal klaar... Of niet...

Heb alle poorten op mijn Sabertooth in gebruik en zoals ik eerder postte; het random detecteren van een SATA-controller en het niet initialiseren van mijn RAID-set onder Windows, zegt me eigenlijk genoeg... :( :(

Heb leverancier al gemaild; ga morgen ook direct Asus bellen.
Toch tijd voor een PCIe RAID-kaartje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47
Wat gaan we concreet merken van deze bug? Het nieuwsbericht is vrij vaag hierover. Wordt de boel alleen trager, of is de data op de disks zelf niet meer veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

fsfikke schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:41:
[...]

Toch tijd voor een PCIe RAID-kaartje :P
Ja, ook best... Heb alleen even niet de $$$ voor een 8-poorts SATA300 RAID10 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

:W

[ Voor 99% gewijzigd door Edmin op 31-01-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hapSnap schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:42:
Wat gaan we concreet merken van deze bug? Het nieuwsbericht is vrij vaag hierover. Wordt de boel alleen trager, of is de data op de disks zelf niet meer veilig?
Je gaat het na drie jaar merken. 5 tot 15% verlies.
Zolang doe ik nooit met een computer.
Maar gewoon de 3Gbs poorten disabled zetten.
Je hebt twee Marvel 6Gbs en twee Intel 6Gbs waar de bug niet van toepassing op is.
Dus eigenlijk niets aan de hand.

Intel expects that over 3 years of use it would see a failure rate of approximately 5 - 15% depending on usage model.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nou ja, het is toch al slow chat maar zat meer te denken aan een Areca voor dat geld...

[ Voor 23% gewijzigd door Edmin op 31-01-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:44:
[...]

Zolang doe ik nooit met een computer.
Maar gewoon de 3Gbs poorten disabled zetten.
Je hebt twee Marvel 6Gbs en twee Intel 6Gbs waar de bug niet van toepassing op is.
Dus eigenlijk niets aan de hand.

Intel expects that over 3 years of use it would see a failure rate of approximately 5 - 15% depending on usage model.
Hoezo niet? Die Marvell poorten zijn lekker wil je zeggen? Als het even kan zet ik die uit. En zoals gezegd krijg je gezeur met 2e hands verkopen.

Ik heb 6 sata poorten nodig en die Intel ICH poorten werken altijd perfect voor mij. Ik zou mijn mobo omruilen als ik dat al gekocht zou hebben.

En ik vind het ook verdacht, zie wel meer mensen met harde schijf problemen zoals MAX3400 maar ik dacht zal wel aan vroege bios/uefi liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omruilen is geen pretje juist. Alles ingebouwd en bekabeld.
Zolang je de poorten niet nodig hebt is het voor mij persoonlijk geen probleem.
Wat zullen de kosten wel niet worden?
Nu is dit mijn hoofd computer.
Dagelijks nodig om remote op de servers in te loggen op mijn werk.

Terugsturen op schijnbaar eigen kosten en dan ook nog eens een week of langer wachten?
Nee, ik hou het hier wel bij.
De DVD speler gaat wel op de Marvel.

Maar jij hebt er 6 nodig?
Dan heb je inderdaad een probleem als je hem al aangeschaft zou hebben.
Dit wordt een dikke winst voor AMD.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:44:
[...]

zoals ik het begrijp heeft over 3 jaar 5-15% last van uitval van de sata2 poorten (gehad).
kan dus betekenen dat volgende week 1 poort het gewoon begeeft.
Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows.

[ Voor 29% gewijzigd door Webjunkie op 31-01-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:55:
Dan heb je inderdaad een probleem als je hem al aangeschaft zou hebben.
Laten we niet te hard van stapel lopen. Het is niet zo alsof de S-ATA poorten op geen enkel Sandy bordje werken. En het lijkt er op dat het een probleem is wat zich pas na enige tijd manifesteert. Dus als je er al last van krijgt is er met een beetje geluk dan al een mogelijkheid om hem te vervangen.
(zou helemaal netjes zijn als ze eerst een nieuw bordje opsturen + een verzendlabel zodat je het oude bordje in die doos op kan laten halen door UPS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

fsfikke schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:34:
[...]
(zou helemaal netjes zijn als ze eerst een nieuw bordje opsturen + een verzendlabel zodat je het oude bordje in die doos op kan laten halen door UPS)
Dat zou inderdaad mooi zijn; WDC en Microsoft hebben inderdaad wel zo'n regeling maar over het algemeen moet je een creditcard hebben als "onderpand" want als je bijvoorbeeld een defect produkt niet terugstuurt, wordt na 2 weken gewoon de nieuwprijs van het vervangende produkt afgeschreven.

Helaas heeft niet iedereen een creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga nu even de bios in om mijn Marvel aan te zetten en de DVD speler erop aan te sluiten.
Vraag me alleen af of ik die 4 3Gbs helemaal uit kan zetten. Gebruiksaanwijzing is nogal beperkt in deze informatie. De andere twee staan wel goed besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:37:
[...]

Dat zou inderdaad mooi zijn; WDC en Microsoft hebben inderdaad wel zo'n regeling maar over het algemeen moet je een creditcard hebben als "onderpand" want als je bijvoorbeeld een defect produkt niet terugstuurt, wordt na 2 weken gewoon de nieuwprijs van het vervangende produkt afgeschreven.

Helaas heeft niet iedereen een creditcard.
Mag hopen dat het zo'n regeling wordt. Zodirekt moet je eerst je board opsturen, gaan ze daar op hun gemak een nieuwe chip op solderen ofzo. Zit je weken zonder PC..... :o :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Help!!!! schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:50:
[...]

Mag hopen dat het zo'n regeling wordt. Zodirekt moet je eerst je board opsturen, gaan ze daar op hun gemak een nieuwe chip op solderen ofzo. Zit je weken zonder PC..... :o :(
Opdonderen; ik wil gewoon een nieuw bord; dat zal ik Asus & mijn leverancier ook vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:51:
[...]

Opdonderen; ik wil gewoon een nieuw bord; dat zal ik Asus & mijn leverancier ook vertellen...
Mja, ik denk niet dat ze elk bord gaan vervangen eerlijk gezegd.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Naluh! schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:01:
[...]

Mja, ik denk niet dat ze elk bord gaan vervangen eerlijk gezegd.
Totdat de verschillende moederbordfabrikanten daar meer informatie over verstrekken kunnen we daar alleen maar wild over speculeren. Maar dat heeft natuurlijk weinig nut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mislukt.
Als ik de Marvel controller aanzet dan ziet hij met geen mogelijkheid meer mijn Revodrive X2! Hij is gewoon compleet verdwenen en niet terug te halen in de bios. Zet ik de Marvel weer uit en snel booten, dan is de Revodrive X2 weer terug. Ik ben teleurgesteld in Sabertooth P67.

De vier poorten alleen kun je ook niet uitzetten want dan zet je ook de 6Gbs uit van Intel. Wouw, wat een fantastisch bord zeg.

Dat wordt dus ook omruilen via Zercom. Wat een gekloot zeg.
Voor de zekerheid maar een backup gemaakt van de bios voor als hij omgeruild wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27

OMD

MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:51:
[...]

wettelijk gezien moet jij opdonderen. Je moet namelijk een bedrijf een redelijk termijn geven om het defecte apparaat te repareren of te vervangen (of met een oplossing te komen). Zij hebben er ook niet om gevraagd, net zo min als jij.

Maar deze maatschappij is tegenwoordig toch alleen maar ikke ikke ikke ikke ikke ikke.

[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 31-01-2011 21:19 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:18:
Mislukt.
Als ik de Marvel controller aanzet dan ziet hij met geen mogelijkheid meer mijn Revodrive X2! Hij is gewoon compleet verdwenen en niet terug te halen in de bios. Zet ik de Marvel weer uit en snel booten, dan is de Revodrive X2 weer terug. Ik ben teleurgesteld in Sabertooth P67.

De vier poorten alleen kun je ook niet uitzetten want dan zet je ook de 6Gbs uit van Intel. Wouw, wat een fantastisch bord zeg.

Dat wordt dus ook omruilen via Zercom. Wat een gekloot zeg.
Dat is denk ik geen specifiek Sandy Bridge probleem. Dat kan je ook hebben met PCIe RAID-kaarten.
Probleem zit hem erin dat de PCIe kaart z'n BIOS probeert te laden en, in dit geval, de Marvell controller ook zijn BIOS wil starten. Dat gaat mis waardoor het moederbord maar een van de twee herkent.

@catfish verderop:
Idd een fout van het mobo, maar dat betekend niet dat het iets te maken heeft met de ontwerpfout die vandaag openbaar is geworden. Dus dat mensen een probleem met hun PCIe controllers hebben (wat nog wat anders is dan een onboard controller) betekend niet dat ze last hebben van een defecte chip.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 31-01-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:20:
[...]

Dat is denk ik geen specifiek Sandy Bridge probleem. Dat kan je ook hebben met PCIe RAID-kaarten.
Probleem zit hem erin dat de PCIe kaart z'n BIOS probeert te laden en, in dit geval, de Marvell controller ook zijn BIOS wil starten. Dat gaat mis waardoor het moederbord maar een van de twee herkent.
Bedankt voor de info. We zijn nu allemaal even impulsief aan het reageren.
Als de borden zijn omgeruild kan hij alleen maar mooier terug in de kast geplaatst worden.
Wachten tot eind februari. Als ze maar koelpasta vergoeden :-) Want de standaard welke op het koelblok zit is niet meer bruikbaar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

OMD schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:19:
[...]

wettelijk gezien moet jij opdonderen. Je moet namelijk een bedrijf een redelijk termijn geven om het defecte apparaat te repareren of te vervangen (of met een oplossing te komen). Zij hebben er ook niet om gevraagd, net zo min als jij.

Maar deze maatschappij is tegenwoordig toch alleen maar ikke ikke ikke ikke ikke ikke.
Pfff... Intel fabriceert iets. Asus neemt dat af in bulk. Ik koop het bij webshop A. Wie moet nou wat repareren en binnen welke termijn?

- Intel is geen NL bedrijf en doet geen zaken met consumenten.
- Asus evenmin en zal de retail-ketens aansturen.
- Mijn webshop is aan handen & voeten gebonden door bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
fsfikke schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:20:
[...]

dat lijkt mij toch een fout van het moederbord, in mijn vorige pc zaten 2 externe controllers en die laden mooi na elkaar hun bios
het lijkt mij toch dat het mobo een signaal geeft aan de externe controller en niet dat de controller lukraak wat begint te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Beste allemaal, ik wil jullie vragen om dit soort zaken verder te bespreken in een [ervaringen] topic, omdat het voor mensen die hier lezen voor technisch nieuws niet interessant is. Voor garantieverhalen hebben we SF in het leven geroepen. Posts na deze modbreak die niet binnen die richtlijnen vallen, zullen worden gewijzigd of verwijderd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:21
Prima, Ed.

Mogen we wel speculeren over hoe en welk onderdeel in het silicium - blijkbaar - aan slijtage onderhevig is?

Het is een 32 nm chipset. Zouden ze dat dan toch nog niet helemaal onder de knie hebben bij Intel?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27

OMD

MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:38:
[...]

Pfff... Intel fabriceert iets. Asus neemt dat af in bulk. Ik koop het bij webshop A. Wie moet nou wat repareren en binnen welke termijn?

- Intel is geen NL bedrijf en doet geen zaken met consumenten.
- Asus evenmin en zal de retail-ketens aansturen.
- Mijn webshop is aan handen & voeten gebonden door bovenstaande.
Intel is op dit moment aan het bespreken met de merken voor een oplossing, zoals ook in het officiele bericht staat vermeld.
The company expects to begin delivering the updated version of the chipset to customers in late February and expects full volume recovery in April. Intel stands behind its products and is committed to product quality. For computer makers and other Intel customers that have bought potentially affected chipsets or systems, Intel will work with its OEM partners to accept the return of the affected chipsets, and plans to support modifications or replacements needed on motherboards or systems
Begrijp trouwens wel de frustratie hoor, zou namelijk ook beetje erg pissed zijn.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Van mijn leverancier heb ik begrepen dat in ieder geval Asus vanmiddag met een (retail) statement gaat komen over wanneer ze nieuwe borden verwachten, hoe de afhandeling van omruilen/defecten wordt opgelost en welke termijn en voorwaarden daaraan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-10 09:27
Helixes schreef op maandag 31 januari 2011 @ 22:28:
Prima, Ed.

Mogen we wel speculeren over hoe en welk onderdeel in het silicium - blijkbaar - aan slijtage onderhevig is?

Het is een 32 nm chipset. Zouden ze dat dan toch nog niet helemaal onder de knie hebben bij Intel?
Nee de chipset is op 65nm gemaakt, dit procede zullen ze prima onder de knie hebben. Het schijnt een ontwerp fout te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:23
Op diverse sites is de volgende tekst te lezen, dus misschien hebben de H67 chipsets geen last van de bug?
Update: Jimmy sent us a chat log with an Intel customer service representative indicating that this recall only affects "some desktop boards based on Intel P67 chipset," that the H67 chipset boards appear to not be affected, but that the company doesn't have a comprehensive list yet. We've certainly seen cases where CSRs don't have all the info in this sort of situation, but still we'd advise waiting a bit before tearing your new mobo out and bringing it back to the store.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mdcobra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:10:
[...]

Nee de chipset is op 65nm gemaakt, dit procede zullen ze prima onder de knie hebben. Het schijnt een ontwerp fout te zijn.
Het lijkt er verdacht veel op dat Intel, nadat ze 90% van de chipset hebben gerecycled uit de 5-serie, wat overmoedig is geworden en minder briljant heeft getest. Kan gebeuren, maar het bijt je behoorlijk in je kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:34

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Knip

[ Voor 85% gewijzigd door DaMarcus op 03-02-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Exclusive: Intel's first LGA 2011 motherboards unveiled

Today we can as the first publication in the world unveil the codenames of Intel's first two own brand LGA 2011 motherboards which are expected to launch in the second half of this year with support for Intel's upcoming high-end consumer desktop platform.

Sadly we don't actually have a lot of details beyond the Intel code names for the two boards at this moment, but we'll be following up with more platform details as we get them. Intel's first two models are currently known as "Silver" and "Thorsby" and as you can see from the roadmap slide below, both models are expected sometime in the second half of this year.

The roadmap is about two months old by now, but the information should be correct. As this is the platform that will replace the current LGA 1366 motherboards and Nehalem based processors, it will initially be exclusive for Intel's Extreme Edition CPUs. This is likely to disappoint a lot of consumers that so far have been hoping for an upgrade solution for their LGA 1366 systems, but it seems like that is less likely now, unless you have US$999 (or more) to blow on a CPU.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NgWe2PuBwksDVwzYfC0hf8nG/full.png

What we do know is that the new boards will use quad channel memory and we're expecting one DIMM per channel on most if not all consumer motherboards. The CPUs for the LGA 2011 platform that targets consumers are currently known as Sandy Bridge-E, a CPU which will also appear as high-end Xeon processors. This will be Intel's first PCI Express 3.0 platform as well, but don't expect to see boards with more than two full x16 PCI Express slots, just like the current LGA 1366 boards, although it would be possible to do boards with up to five slots with eight lanes worth of PCI Express 3.0 bandwidth per slot.

We'd expect to see the first boards from Intel's partners on display at Computex 2011 which starts on the 31st of May this year. However, the platform isn't really expected to launch until a few months later, maybe during IDF San Francisco in September. Some of this will most likely depend on how well AMD's upcoming Bulldozer platform performs in comparison to Intel's current LGA 1155 Sandy Bridge platform and if AMD performs better than Intel is expecting, we might see the Sandy Bridge-E platform pulled forward.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Ik ben erg benieuwd hoe LGA 2011 gaat worden..

Ik denk persoonlijk dat ik mijn X58 i7 920 systeem eind 2012 of begin 2013 ga vervangen voor een ''Hasswell'' gebaseerd systeem, wat dan op 22nm zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

ga denk ik toch maar eens naar een andere kast kijken. word nogal een krappe boel met de nieuwe set-up :')
mbt de Mugen2 revb, er moet idd een hoekje van de backplate gezaagd worden bij het deluxe bord.
Bovendien vond ik de fan zowel omhoog als omlaag niet lekker zitten en heb deze nu op de zijkant geplaatst :)

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/321244.jpg

De i7 2600k geeft overigens een ronde 7.8 in de windows classificeringsindex (out of the box dus zonder OC) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 10:36
JoSchaap schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:45:
ga denk ik toch maar eens naar een andere kast kijken. word nogal een krappe boel met de nieuwe set-up :')
mbt de Mugen2 revb, er moet idd een hoekje van de backplate gezaagd worden bij het deluxe bord.
Bovendien vond ik de fan zowel omhoog als omlaag niet lekker zitten en heb deze nu op de zijkant geplaatst :)

[afbeelding]

De i7 2600k geeft overigens een ronde 7.8 in de windows classificeringsindex (out of the box dus zonder OC) :Y)
hmmm; bij mij een 7.7 (icm Maximus IV Extreme)

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
JoSchaap schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:45:

[afbeelding]

Zoo, wordt het niet tijd voor een stukje kabelmanagement? Ik zie dat er gewoon een doorgang voor achter ja backplate is, toch? Daar kun je zo de kabels voor je moederbord, dvd-drive en gpu achter kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

dat heb ik geprobeerd maar de thermaltake is op dat punt gewoon een zwakke kast.
zie ook mijn review: productreview: Thermaltake V9 Black Edition review door Verwijderd

dat gat zit er wel, maar er zit geen ruimte achter :') dode mus dus. ik heb waar het kon alles samengebonden. maar zodra de 2e hd5830 er is ben ik gedwongen naar een andere kast te gaan zoeken (hdd bay zit dan in de weg) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
JoSchaap schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:39:
dat heb ik geprobeerd maar de thermaltake is op dat punt gewoon een zwakke kast.
zie ook mijn review: productreview: Thermaltake V9 Black Edition review door Verwijderd

dat gat zit er wel, maar er zit geen ruimte achter :') dode mus dus. ik heb waar het kon alles samengebonden. maar zodra de 2e hd5830 er is ben ik gedwongen naar een andere kast te gaan zoeken (hdd bay zit dan in de weg) :)
Ok, dan heb ik niets gezegd. Tof dat je er ook even een review over geschreven hebt, zo maakt de volgende deze vergissing niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
JoSchaap schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:39:

Kan je persoonlijk de Antec 300 aanraden. Prijstechnisch onverslaanbaar, strak design, en ik heb er ook een Mugen 2 in gehad. Voordeel van deze kast is ook dat hij boven achter een grote 140mm uitlaat fan heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Laatst online: 21:26

rossinl

Audio/Videophile

Uit verdere testresultaten van Intel is gebleken dat alleen Sandy Bridge moederborden met de B2 stepping geplaagd lijken te worden door falende SATA-300 poorten. Deze stepping zit op moederborden die verscheept zijn na 9 januari (zie ook http://www.intel.com/Cons...ts/Processors/chipset.htm); als je een "ouder" moederbord hebt is er de mogelijkheid dat je een eerdere stepping hebt en dus geen last hebt van de bug. Gebruik dit scriptje om te kijken of jouw moederbord deze stepping heeft:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-E33PTRITYHCJ.zip

Bron: Hardware.info
Leesvoer (Duits): http://www.heise.de/newst...ung-2-Update-1182613.html

[ Voor 38% gewijzigd door rossinl op 05-02-2011 17:20 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ben van plan een i5 te halen, ligt aan wat de prijzen doen over 2 maanden welke het wordt, een 2500 of 2400, geen 2300 die zit onder de 3Ghz psychologische grens. Of gaan er nog snellere i5's komen binnenkort. Maar goed, dan nog het mobo, is het echt waar dat begin April de gefixte mobo's pas komen? Dan zal de levering pas goed op gang zijn als we half April zitten... Dat vind ik best laat als ik lees dat Intel al eind deze maand met de levering begint (chipset).
Nouja kan ook een foute chipset nemen, met een externe controller, zit ik ook niet mee, de 2 Sata600 poorten zijn tenslotte wel goed en belangrijk Vraag me af wanneer die beschikbaar zijn bij een salland of een mycom.
Ach ik heb geen haast, maar over anderhalve maand wou ik toch wel gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
rossinl schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:06:
Uit verdere testresultaten van Intel is gebleken dat alleen Sandy Bridge moederborden met de B2 stepping geplaagd lijken te worden door falende SATA-300 poorten. Deze stepping zit op moederborden die verscheept zijn na 9 januari (zie ook http://www.intel.com/Cons...ts/Processors/chipset.htm); als je een "ouder" moederbord hebt is er de mogelijkheid dat je een eerdere stepping hebt en dus geen last hebt van de bug. Gebruik dit scriptje om te kijken of jouw moederbord deze stepping heeft:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-E33PTRITYHCJ.zip

Bron: Hardware.info
Leesvoer (Duits): http://www.heise.de/newst...ung-2-Update-1182613.html
Ik weet bijna zeker dat in ALLE sandy bridge moederborden deze fout zit. De launch was 9 januari vandaar dat Intel die datum noemt.Sommige retailers zijn stiekum wat eerder begonnen met het te koop aanbieden.
Op de Intel site zie je dan verder ook casebadges van andere chipsets die niets met Sandy bridge te maken hebben waarbij staat dat die niet geraakt zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/en_US/Assets/Image/badge/chipset-core-badges.png
Sandy bridge heeft een gouden streep op de sticker en is dus wel geraakt.
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/3221/corei7.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door luckyjan op 09-02-2011 21:32 ]

• mtsr
luckyjan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:26:
[...]

Ik weet bijna zeker dat in ALLE sandy bridge moederborden deze fout zit. De launch was 9 januari vandaar dat Intel die datum noemt.Sommige retailers zijn stiekum wat eerder begonnen met het te koop aanbieden.
Op de Intel site zie je dan verder ook casebadges van andere chipsets die niets met Sandy bridge te maken hebben waarbij staat dat die niet geraakt zijn.
[afbeelding]
Sandy bridge heeft een gouden streep op de sticker en is dus wel geraakt.
[afbeelding]
Nope, er zijn voor de launch nog twee eerdere series van de SB chipset uitgeleverd, zij het niet aan consumenten. Het was ook snel bekend dat de fout op SB met de nieuwste versie is geïntroduceerd.

Dat heb ik althans in een van de berichten over de bug gelezen, ik meen op Anandtech.

[ Voor 4% gewijzigd door mtsr op 10-02-2011 07:18 ]

• luckyjan
Ja je hebt helemaal gelijk. Er is blijkbaar ook een A-stepping geweest (staat niet erbij of ze die ergens ook in productie hebben genomen of alleen voor testen/reviewen). De levering aan klanten hebben allemaal iig een B stepping.

http://www.anandtech.com/...els-cougar-point-sata-bug

"To make matters worse, the problem was inserted at the B-stepping of the 6-series chipsets. Earlier steppings (such as what we previewed last summer) didn’t have the problem. Unfortunately for Intel, only B-stepping chipsets shipped to customers. Since the fix involves cutting off voltage to a transistor it will be fixed with a new spin of metal and you’ll get a new associated stepping (presumably C-stepping?)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De reactie van Asus:
http://event.asus.com/2011/SandyBridge/notice/
However, we’re also offering you the option of returning any possibly affected motherboard for a swap or sales return.
Als je er voor kiest het moederbord om te ruilen zal je een nieuw bord krijgen, geen gerepareerde.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 11-02-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 18:48
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:17:
[...]

Waarom zou je wachten? Koop gewoon voor een paar centen (33 euro) een ATi 5450 passief gekoeld. -9 euro want je kunt nu kiezen voor de non-K serie 2500 :). Trouwens als je toch niet gamed is de HD 2000 ook helemaal niet verkeerd volgens mij.
Voor mij hetzelfde verhaal, ik wil graag een 2500K om te kunnen overklokken, de snellere GPU is leuk maar niet echt van de belang voor me. Ik speel zeer zelden een spelletje (af en toe RA2) en de spelletjes die ik speel hebben toch vrijwel geen grafische power nodig. En ik vind het dan zonde van de energie om een losse graka toe te voegen die meer energie verbruikt maar verder niks toevoegd.

Overklokken zorgt uiteraard ook voor een meerverbruik, maar de processorpower gebruik ik dan weer wel. De meerprijs van een 2500k over een 2400 of 2500 is relatief klein, terwijl de toekomstbestendigheid veel groter is. Ik werk nu nog op een Athlon 64 3200+ en die begint te traag te worden, dus met een overklokbare 2500K kan ik er dan weer een jaar of 6 tegen.

Uiteraard kan ik ook tussendoor wel een keer een nieuwe processor kopen voor het geld dat ik bespaar door een simpeler model te kopen, maar daar heb ik tegen die tijd toch geen zin in en dan wacht ik liever tot het echt te traag wordt. Dan weer het nieuwste (net niet) topmodel kopen en weer lekker verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Het omruilprogramma van Asrock:

Na het omruilen 3 jaar garantie (dus 1 jaar extra en de tijd die je nu het moederbord hebt extra).

http://www.asrock.com/news/events/201102ex/index.html

"Q: When will the exchange service be available?

A: ASRock will provide exchange service after new chipsets are received in late February. We will inform customers through www.asrock.com once exchange service is available.

Q: What is the process for exchanging ASRock P67/H67 Series motherboard?

A: ASRock recommends our customers to contact the local dealer where you originally purchased in March. ASRock will provide the Intel® 6 series chipset motherboard with the new B3 stepping chipset as soon as possible in order to reduce any inconvenience to our customers. If the product is not available at that time, please leave the your personal contact details and MB serial number and wait for further notice.

Q: Does ASRock offer any special after service for ASRock P67/H67 Series motherboards?

A: A: To reassure our customers, ASRock will offer a free One Year Warranty Extension from the date of replacement if exchanged before June 30th, 2011.

Affected customers can contact their original point of purchase for replacement and benefit from the extended warranty.

For Example:

In 1-year-warranty territory, customers who purchased ASRock motherboard in January, 2011 and exchanged the flawed board on April 15th, 2011, then the warranty expired date will be extended to April 15th, 2013. If customers purchased ASRock motherboard in January, 2011 but are located in the 2-year-warranty territory, then the warranty expired date will be extended to April 15th, 2014.

Please note that failure to replace the flawed motherboard before June 30th, 2011 will be considered as waiver."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 17:32

zAo

GPLv2 Fanboy

Aangezien ik 4,5 jaar een Mac heb gehad, moet ik mijzelf weer helemaal inlezen in de hardwaremarkt. ;)
Is het nog steeds zo dat een mobile processor (bijv de i5 2400S) niet in desktop boarden past? De sockets zijn namelijk inmiddels wel gelijk (1155).

"Compatible Boards" op de Intel site geeft alleen maar hun eigen boarden.

EDIT:Ik moet toch beter zoeken/kijken. Op de site van een desktop mobo staat de -S versie er gewoon bij.

[ Voor 22% gewijzigd door zAo op 14-02-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Ik heb een vraagje ik heb een I7 X980 als ik bv een spel speel metro2033, Crysis2, Call of Duty - Black Ops of Assassin's Creed Brotherhood dan schommeld mijn CPU usage altijd tussen de 17 a 21 %
en nooit boven de 25% is dit normaal?
Ik heb Turbo on en HT on

alvast bedankt grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

kmichael schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 08:37:
Ik heb een vraagje ik heb een I7 X980 als ik bv een spel speel metro2033, Crysis2, Call of Duty - Black Ops of Assassin's Creed Brotherhood dan schommeld mijn CPU usage altijd tussen de 17 a 21 %
en nooit boven de 25% is dit normaal?
Ik heb Turbo on en HT on

alvast bedankt grtz
Je zit offtopic, alvast bedankt.

Sowieso, geen enkele game zal ooit 6 cores of 12 threads maxen of volgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Iemand enig idee wat de nieuwe i7 1366 cpu's gaan worden?
Als het goed is komen de Q3 2011?
Ik lees hierboven dat iemand benieuwd is hoe de LGA 2011 gaat worden, dus neem aan dat er nog niet veel bekend is verder?

Edit:
Geen nieuwe 1366 cpu's? Ben aan het oriënteren voor een nieuwe pc, en kan niets vinden, dan de Sandy Bridge 1155 chipset met bijbehorende cpu's. Maar kan niets vinden over de toekomst van de chipsets en cpu's.

Edit 2:
Wat stom, ben wat wijzer geworden. Ik had het idee dat de 2011 in deze, dit jaar mee werd bedoeld.
In de zin van 'een' nieuwe chipset in 2011, maar dit gaat dus echt om een socket.

Hier heb er meer over gelezen, maar dat zal wel bekend zijn.

Wikipedia: Sandy Bridge

[ Voor 101% gewijzigd door Luxicon op 02-04-2011 18:56 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-10 09:27
roadmap-sandy-bridge-e-ivy-bridge-und-mehr

Het goede nieuws lijkt te zijn dat er ook redelijk betaalbare Sandy Bridge-E uitvoeringen komen, gepositioneerd naast de 2600K en net erboven. Dit lijkt mij ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel Z68 Chipset Confirmed To Arrive On May 8th

We have got the news that Intel Z68 chipset is confirmed to arrive on May 8th,thought the price is not revealed,it’s said to be quite preferential.
Intel Z8 can be described to combine the advantage of P67/H67,it not only supports Sandy Bridge processors and enable overclocking towards CPU and memory,but also provides the support for RST SSD caching technology,which is known as "Smart Response",so Z68 is supposed to be the best choice for LGA 1155 platform.
According to Intel,although the marketing position of Z68 is higher than that of P67/H67,the price of Z68 will be close to that of P67 in order to make the former integrate into the market quickly.So Z68 is expected to feature considerable cost performance,boosting the development of Sandy Bridge processors.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
_Dé_ onzinnige chipset komt er eindelijk :+

De combo van een igpu(zuinig en stil ivm geen losse gpu nodig) en overclocken(herrie en hitte creëren) is toch compleet nutteloos :z

Zie het al voor me, een htpc met 2600K @4x4.5Ghz met een mugen2 die door een gat in de kast naar buiten steekt :9

RST SSD caching is het enige wat "nieuw" is, al heb ik daar m'n twijfels bij of dat merkbaar verschil levert en niet gewoon marketing praat is.

[ Voor 19% gewijzigd door naaitsab op 11-04-2011 17:26 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Pagina: 1 ... 11 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.