Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.
En weet iemand waar je goedkoop het origineel kan vinden ? Vriend van mij weigerde dat te kopen omdat het geen online functie bevat, nu wil hij wel. Je hebt toch origineel nodig om de uitbreiding te gebruiken ?
I don't hate you, I nothing you
Over het algemeen heb je inderdaad het origineel nodig voor een uitbreiding, enkele uitzonderingen daar gelaten.ipazza schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:59:
Inderdaad, ik neem hem denk ook mee. Maar komt hij donderdag nou uit of ook al in de winkels ?
En weet iemand waar je goedkoop het origineel kan vinden ? Vriend van mij weigerde dat te kopen omdat het geen online functie bevat, nu wil hij wel. Je hebt toch origineel nodig om de uitbreiding te gebruiken ?
Ik heb hem voor 30,- besteld @ bol.com. Prima prijs, uiteraard is die goedkoper te vinden. Maar ik heb geen zin om veel moeite te doen voor een paar euro's
Hij komt 25 februari uit als ik het goed heb en dat betekend dus dat ie vanaf 25 februari in de winkels ligt.
Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.
Hopelijk komt de uitbreiding deze week bij mij binnen
http://www.eugames.nl/con...04-add-on-dvd-rom-pc.html
[ Voor 31% gewijzigd door NaN op 22-02-2010 18:15 ]
Je zou kunnen kijken of iemand het goedkoop op marktplaats aanbied als je geen problemen met een 2e handse hebt.ipazza schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:59:
Inderdaad, ik neem hem denk ook mee. Maar komt hij donderdag nou uit of ook al in de winkels ?
At dawn on the fifth day look to the east
La la la la la la la la la
Klinkt goed, zeker als je beschaving groot werd duurde het saven ERG langCubic X schreef op maandag 22 februari 2010 @ 17:24:
Zo he, vanmiddag gespeeld en daardoor patch 1.2 moeten installeren. Wat saved het spel nu snel zegEerst duurde saven wel +/- 40-60 seconden, nu misschien 10 seconden
.
Hopelijk komt de uitbreiding deze week bij mij binnen![]()
.
Het begint nu toch wel te kriebelen, Anno 1404 was al verzonden zei bol.com, dus waarschijnlijk ga ik vanavond ff dat installeren + patsen!
Is de enige oplossing om traderoutes in te stellen? Want alleen met taxes kom je er niet.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
hier zat ik ook vaak mee te prutten. Probeer je inwonersaantal goed af te stemmen met de goederen die je verzameld. Om te beginnen is overproductie niet goed. Je kunt het beste net uitkomen dan teveel binnenhalen. Dergelijke fabrieken kosten namelijk ook veel geld om te runnen.Outerspace schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:28:
Ik ben ondertussen ook begonnen aan deze game, heb het meeste moeite om mijn balance goed te houden. Ik merk dat ik namelijk telkens veel geld kwijt raak, maar dat er bijna niks bij komt.
Is de enige oplossing om traderoutes in te stellen? Want alleen met taxes kom je er niet.
Wat ik altijd probeerde was gewoon zo min mogelijk te kopen, en zo min mogelijk te verkopen. Als je productie teveel werd kan je altijd nog een fabriek slopen waardoor je weer munten uitspaard.

ik heb eigenlijk standaard overproductie van alles, en eigenlijk ook standaard een negatief inkomen. Echter verkoop ik zo veel mogelijk troep via alle havens, in ieder geval alles wat ik over heb. Dat brengt zoveel geld binnen dat je binnen no time een x miljoen geld hebt.SpoTs schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:31:
[...]
hier zat ik ook vaak mee te prutten. Probeer je inwonersaantal goed af te stemmen met de goederen die je verzameld. Om te beginnen is overproductie niet goed. Je kunt het beste net uitkomen dan teveel binnenhalen. Dergelijke fabrieken kosten namelijk ook veel geld om te runnen.
Wat ik altijd probeerde was gewoon zo min mogelijk te kopen, en zo min mogelijk te verkopen. Als je productie teveel werd kan je altijd nog een fabriek slopen waardoor je weer munten uitspaard.
edit: lol net te laat zie hierboven
[ Voor 6% gewijzigd door ipazza op 23-02-2010 12:35 ]
Ik speel ook nog wel eens AoE3, en een "snel" (Voor mij dan) potje kan je in 30 minuten wel doen, maar soms ben je lekker bezig en ben je zo een uur of 2+ verder, en soms heb je daar de tijd niet voor
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Vraag ik me ook af. Denk dat ze de eco/build fase hebben versneld dat je niet 5 uur bezig bent met opbouwen.Nakebod schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:34:
Misschien een stomme vraag, kan het zo snel niet vinden, maar kan je de Anno 1404: Venice multiplayer ook pauzeren/opslaan en later verder gaan?
Ik speel ook nog wel eens AoE3, en een "snel" (Voor mij dan) potje kan je in 30 minuten wel doen, maar soms ben je lekker bezig en ben je zo een uur of 2+ verder, en soms heb je daar de tijd niet voor
Zie het al helemaal voor me met de ervaringen die ik heb met COH, SUPCOM zodra de tegenstanders zien dat je beter bent quitten ze. Huppakee 5 uur werk kwijt
Hoop zo dat er een online-save functie in zit want dan kan je tenminste epische CO-OP games gaan spelen zonder dat je 12 uur achter elkaar moet gamen.
Lekker met je vrienden samenspelen, of Co-op missies doenipazza schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:37:
[...]
Vraag ik me ook af. Denk dat ze de eco/build fase hebben versneld dat je niet 5 uur bezig bent met opbouwen.
Zie het al helemaal voor me met de ervaringen die ik heb met COH, SUPCOM zodra de tegenstanders zien dat je beter bent quitten ze. Huppakee 5 uur werk kwijt.
Hoop zo dat er een online-save functie in zit want dan kan je tenminste epische CO-OP games gaan spelen zonder dat je 12 uur achter elkaar moet gamen.
Nou maar hopen dat de mijne ook op tijd binnen is.Jaguar645 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:24:
krijg net bericht dat mijn Ano 1404: Venice verstuurd is. Kunnen de multiplayer potjes als vanouds weer het hele weekend duren
Anders kan ik van het weekend alleen maar kijken naar jouw anno

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free
Mag ik vragen waar je hem besteld hebt?Jaguar645 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:24:
krijg net bericht dat mijn Ano 1404: Venice verstuurd is. Kunnen de multiplayer potjes als vanouds weer het hele weekend duren
De onderstaande bestelling is verzonden...
Titel : Anno 1404 Venice - uitbreiding (PC)

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96
Maak het dan even nuttig en vertel bij welke shop je hem besteld hebt. Dit voegt niet echt iets toe.
En ik heb net een telefonische bevestiging gehad dat gcshop hem ook vandaag nog de deur uit doet.
Ik ben er benieuwd hoe het co-op gedeelte zal spelen. Wel slim gedaan van ze, multiplayer beloven in een patch en het dan toch in een uitbereiding stoppen
[ Voor 81% gewijzigd door skip-5 op 23-02-2010 17:02 ]
Ja dat was ik ook van plan, de 26ste is al een mini lanparty geplanned puur om te annoën (wtfSpoTs schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:19:
[...]
Lekker met je vrienden samenspelen, of Co-op missies doenhet hoeft toch niet altijd hostile

Can't wait! Vandaag ook uit het werk snel even langs de winkel om het origineel in te slaan, verslavend als vanoudsSpoTs schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:48:
Zo mensen, a.s. donderdag komt de expension uit! Gaan jullie die aanschaffen? ik zeker weten, lekker lannen/MP'en met een maat van mij. Good times i tell you!
In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3
meh was weer 2.00 vannacht.. Anno is TE verslavend.. en de tijd gaat TE snelGoUdViS schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 00:07:
[...]
Can't wait! Vandaag ook uit het werk snel even langs de winkel om het origineel in te slaan, verslavend als vanouds. Helaas vanavond maar kort kunnen spelen dat hoop ik echter morgenavond wel goed te maken.
Verwijderd
(zit op werk en kan het zelf niet checken)
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:45:
hmm, is die expansion ook interessant voor een solo-speler?
(zit op werk en kan het zelf niet checken)
Features:
- Build two new Venetian ship types: the small and big tradesman.
- The rich Anno 1404 environment gets complemented with a new Venetian setting offering new possibilities of interaction:
- Develop secret cabinets, infiltrate your enemies and sabotage their expansion
- Take control over enemy cities thanks to your influence in the cities’ council board
- Play Anno 1404 online in a multiplayer mode:
- Choose to play versus or coop to defeat the AI by combining your techniques
- Up to 8 players
- Up to 60 new items and 300 new quests with two new types: trading race and ship boarding
- Discover and exploit a new type of island, the Volcano island
- New scenarios to face new challenges with new achievements, medals and crests
Update: Net Venice bij de lokale Bart smit gehaald in Woerden!
dat word fijn vanavond
[ Voor 37% gewijzigd door Dakreal op 24-02-2010 13:44 ]
Waarschijnlijk morgen dus weer lekker ouderwets anno spelen
in mijn eigen scenario..
ben nog ff bezig en ga over een paar daagie's online zette als: easy game with extra's!
Wat is dat "Gold Ship" eigenlijk? heb gelezen dat er een achievement voor is. Dat is het eigenlijk welVale vista schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:06:
gold ship gister gespot...
in mijn eigen scenario..
ben nog ff bezig en ga over een paar daagie's online zette als: easy game with extra's!
En nee, het spel vind ik niet echt easy.
12game.com, toen het nog maar 14.99 wasSpoTs schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:01:
[...]
Maak het dan even nuttig en vertel bij welke shop je hem besteld hebt. Dit voegt niet echt iets toe.
Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96
Verwijderd
idd ik had precies hetzelfde, nu ook het complete pakket gekocht
Zeker omdat je uit dezelfde pot met resources zit te graaien. "hey waar is al dat hout nou heen?"
Ik vindt het wel een (klein) nadeel dat je geen wachtwoord op je multiplayer potje kunt zetten.
je kunt ook gewoon 2 volken besturen he, dus ieder z'n eigen volk en dan gewoon alliance + trade treaty.skip-5 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:22:
Gister ook even een potje geprobeerd, maar het is wel raar om met z'n 2en 1 stad te besturen.
Zeker omdat je uit dezelfde pot met resources zit te graaien. "hey waar is al dat hout nou heen?"
Ik vindt het wel een (klein) nadeel dat je geen wachtwoord op je multiplayer potje kunt zetten.
Het is inderdaad jammer/apart dat je geen wachtwoord erop kunt zetten. Echter als je samenspeelt heb je vast wel skype aan, dus is dat prima af te vangen.
Ik was gewoon wel verbaasd dat het in 1x werkte de dag voor de officiele release...

Anders gewoon bij bol.com
[ Voor 13% gewijzigd door movo. op 25-02-2010 10:41 ]
Ow het werkte ook zeker wel... helemaal omdat we uiteindelijk ik meer in het noorden bezig was en skip in het zuidenSpoTs schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:33:
[...]
je kunt ook gewoon 2 volken besturen he, dus ieder z'n eigen volk en dan gewoon alliance + trade treaty.
Het is inderdaad jammer/apart dat je geen wachtwoord erop kunt zetten. Echter als je samenspeelt heb je vast wel skype aan, dus is dat prima af te vangen.
Ik was gewoon wel verbaasd dat het in 1x werkte de dag voor de officiele release...
Alleen je kunt het zo te zien met 4 man in 1 team doen... ik denk dat ik dan gek zou worden....
Het lijkt me wel optimaal, maar je moet goede afspraken hebben kwa resource verdeling.Jaguar645 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:59:
[...]
Ow het werkte ook zeker wel... helemaal omdat we uiteindelijk ik meer in het noorden bezig was en skip in het zuidenHet heeft ook wel wat zo vind ik, tenminste echte co-op
Skype/Voice is wel een must trouwens...
Alleen je kunt het zo te zien met 4 man in 1 team doen... ik denk dat ik dan gek zou worden....
Ik denk dat je op deze manier het snelste kunt groeien aangezien je bepaalde taken kunt toewijzen en uiteindelijk gewoon eigen eilanden om te managen.
Toch vind ik het leuker om een eigen beschaving te besturen, zelf alles inrichten naar eigen smaak
Even kijken hoe het met online zit, anders zal ik de TS updaten vanwege online gameplay (elkaars nicknames enzo
Lijkt me leuk, helaas kunnen we niet ontzettend veel aangezien de potjes UUUUUREN kunnen durenCubic X schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:48:
Als het goed is komt vandaag mijn Anno 1404: Venice binnen! Hij is gisteren verzonden (GCShop).
Even kijken hoe het met online zit, anders zal ik de TS updaten vanwege online gameplay (elkaars nicknames enzo)
.
Zijn er verder nog leuke toevoegingen? Zoals nieuwe gebouwen, nieuwe behoeftes (nieuwe gewassen bijvoorbeeld?), ect?SpoTs schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:03:
[...]
Lijkt me leuk, helaas kunnen we niet ontzettend veel aangezien de potjes UUUUUREN kunnen durenGisteren met Goudvis waren we binnen no-time 4.5 uur verder.
Edit: ah, ja dus
[ Voor 5% gewijzigd door Cubic X op 25-02-2010 12:06 ]
Er is sowieso 1 nieuwe Neutral powah!Cubic X schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:04:
[...]
Zijn er verder nog leuke toevoegingen? Zoals nieuwe gebouwen, nieuwe behoeftes (nieuwe gewassen bijvoorbeeld?), ect?
Edit: ah, ja dus. Ben erg benieuwd
De rest moet je toch echt ff zelf zoeken ingame ;-)
[ Voor 65% gewijzigd door Astratuner op 25-02-2010 13:09 ]
Die is er zeker, ik weet alleen nog niet hoe het laden werkt ;-) dat heb ik nog niet kunnen testenvinpower schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:57:
Is er nou een save functie voor multiplayer? Dat is mij nog steeds niet duidelijk.
Je heb beide nodig. venice is zelf ook maar 900mb, dus daar redt je het niet mee.Astratuner schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:04:
Is het noodzakelijk dat Anno 1404 nog op je systeem staat of is dit een stand alone uitbreiding?
Eerst eten en dan er dan vanavond aan beginnen (waarschijnlijk weer tot diep in de nacht
Ja dat is wel zuur iddCubic X schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:00:
Mijn Anno 1404: Venice is vanmiddag binnengekomen.
Eerst eten en dan er dan vanavond aan beginnen (waarschijnlijk weer tot diep in de nacht![]()
)
.

€ 19,99 Op werkdagen voor 21:30 uur besteld, morgen in huis.
Anno 1404 -Ubisoft
€ 29,99 Op werkdagen voor 21:30 uur besteld, morgen in huis.
Zo, zijn we meteen klaar. Al eerder een tijd anno 1404 gespeeld, het heeft mij overtuigd tot aankoop over te gaan ;-) Morgen weer lekker bouwen \o/
[ Voor 10% gewijzigd door BakkerM op 25-02-2010 20:40 ]
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Verwijderd
Iemand zin om morgen te spelen/proberen?
Verwijderd
Had trouwens het originele spel bij de Intertoys gehaald (20 euro) en de addon bij Free record shop (ook 20 euro)
Er zit geen Key bij Anno 1404, alleen bij Venice.Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:20:
Gister Anno 1404 geïnstalleerd.. krijg ik te zien CD key in use.. maar kon wel spelen.. Venetië erover gedonderd en ff gespeeld maar moet wel ff wennen sinds 1701.. moet nu 2 steden bij gaan houden als ik het goed heb? Word nog leuk op de LAN met mensen die het al moeilijk vonden
Had trouwens het originele spel bij de Intertoys gehaald (20 euro) en de addon bij Free record shop (ook 20 euro)
Gisteren niet echt kunnen spelen, ben wat huiverig om het spel voor 45 minuten op te starten. Aangezien het zo leuk is is 45 minuten te kort om ff lekker bezig te zijn
Verwijderd
SpoTs schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:37:
[...]
Er zit geen Key bij Anno 1404, alleen bij Venice.
Gisteren niet echt kunnen spelen, ben wat huiverig om het spel voor 45 minuten op te starten. Aangezien het zo leuk is is 45 minuten te kort om ff lekker bezig te zijnDit weekend gaat er iig veel geAnno'd worden!
Hmm, ik had in het Anno 1404 doosje geen key, alleen in mijn Anno 1404: Venice.Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:42:
[...]
Ik kreeg toch echt een doosje + boekje met key .. en heb die ook echt moeten invoeren
Ik kon ook gewoon online spelen, dus geen probleempjes daar.
Hoe pakken jullie het aan bij de start? Ik probeer eigenlijk zo snel mogelijk een aantal productie eilanden te starten en een aantal traderoutes op te zetten.
Ik persoonlijk had er meer van verwacht, maar desondanks valt het niet tegen want het is toch wel weer erg verslavend
Vandaag multiplayer maar eens proberen
Overigens lijkt het wel alsof Venetië wat zwaarder is voor je pc dan het origineel, mijn framerate is toch zeker 3-4 fps lager (niks veranderd aan het systeem zelf).
En hij is binnen, in minder dan 17 uurBakkerM schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:39:
Anno 1404: Venice - Ubisoft
€ 19,99 Op werkdagen voor 21:30 uur besteld, morgen in huis.
Anno 1404 -Ubisoft
€ 29,99 Op werkdagen voor 21:30 uur besteld, morgen in huis.
Zo, zijn we meteen klaar. Al eerder een tijd anno 1404 gespeeld, het heeft mij overtuigd tot aankoop over te gaan ;-) Morgen weer lekker bouwen \o/
*sluit zich het hele weekend op*
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Verwijderd
Werkte in ieder geval bij anno 1404 zonder uitbreiding.
Komt dat doordat:
- Ik win7 heb ( meen dat dat nog niet helemaal opgelost was?)
-.. venice niet zo legaal is
anyone?
Ga eens even weg met warez, dank u!fender89 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:11:
heb even Venice gedownload en geïnstalleerd. Ik kan echter niet de multiplayer optie selecteren ( wel LAN, maar niet internet)
Komt dat doordat:
-.. venice niet zo legaal is( anno 1404 heb ik overigens wel legaal )
anyone?
Er zijn wel degelijk vulkaan eilanden in singleplayer. ben er iig al 1 tegengekomen op mijn eerste map. wel vulkanen aan zetten natuurlijk als je continuos game gaat maken.Cubic X schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:34:
Zo, gisteravond om 19:00 uur begonnen met spelen en opgehouden tegen 23:00 uur. Eerste indruk van Venetië: mwaah, in de singleplayer merk je weinig verschil eigenlijk tegenover het originele deel. In de singleplayer zitten ook geen nieuwe eilanden zoals Vulkaaneilanden? (paar keer random kaart gepakt, nergens een vulkaan te bekennen). Daarnaast zijn er ook niet echt veel nieuwe bouwopties te bekennen. Het enige wat opviel was die nieuwe ruilhandelgast (naam alweer kwijt
).
Ik persoonlijk had er meer van verwacht, maar desondanks valt het niet tegen want het is toch wel weer erg verslavend![]()
.
Vandaag multiplayer maar eens proberen.
Overigens lijkt het wel alsof Venetië wat zwaarder is voor je pc dan het origineel, mijn framerate is toch zeker 3-4 fps lager (niks veranderd aan het systeem zelf).
Heb ondertussen al 2 nieuwe scenarios uitgespeeld en de eerste was wat saai (1 ster vendetta), maar die van de corsairs (2 sterren Scourge of the seas ofzoiets) is wel super vet. Nu ben ik die van archipelago bezig en heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n kleine eilanden gezien.
http://i48.tinypic.com/4ugdmx.jpg
Je zegt het probleem zelf alfender89 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:11:
heb even Venice gedownload en geïnstalleerd. Ik kan echter niet de multiplayer optie selecteren ( wel LAN, maar niet internet)
Komt dat doordat:
-.. venice niet zo legaal is( anno 1404 heb ik overigens wel legaal )
anyone?
[ Voor 13% gewijzigd door Hogader op 26-02-2010 14:20 ]
Lol volgens mij kun je daar niet eens iets opmaken heheHogader schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:19:
[...]
Er zijn wel degelijk vulkaan eilanden in singleplayer. ben er iig al 1 tegengekomen op mijn eerste map. wel vulkanen aan zetten natuurlijk als je continuos game gaat maken.
Heb ondertussen al 2 nieuwe scenarios uitgespeeld en de eerste was wat saai (1 ster vendetta), maar die van de corsairs (2 sterren Scourge of the seas ofzoiets) is wel super vet. Nu ben ik die van archipelago bezig en heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n kleine eilanden gezien.
http://i48.tinypic.com/4ugdmx.jpg
Ik maak met continuous games altijd Large islands, dan kun je tenminste gewoon lekker bouwen
Ja met continuous game bepaal ik het vaak zelf, net waar ik zin in heb. Maar dit is juist een nieuw scenario. Je moet dus 500 noblemen halen op allemaal van zulke eilanden. Zo is er maar 1 plek voor steen en 1 plek voor ijzer. Je wordt dus flink gedwonen slim te bouwen anders ga je het niet redden.SpoTs schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:24:
[...]
Lol volgens mij kun je daar niet eens iets opmaken hehe
Ik maak met continuous games altijd Large islands, dan kun je tenminste gewoon lekker bouwen
Dat maakt het gelijk leuk in mijn ogen
Heh, wel leuk idd! Maar ik moet eerst het spel nog eens 100% onder de knie krijgen ipv de 60% die ik nu bezitHogader schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:03:
[...]
Ja met continuous game bepaal ik het vaak zelf, net waar ik zin in heb. Maar dit is juist een nieuw scenario. Je moet dus 500 noblemen halen op allemaal van zulke eilanden. Zo is er maar 1 plek voor steen en 1 plek voor ijzer. Je wordt dus flink gedwonen slim te bouwen anders ga je het niet redden.
Dat maakt het gelijk leuk in mijn ogen
Welk gedeelte bedoelen jullie want ik draai Windows 7 en kan alles van het online gedeelteBosmonster schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:26:
[...]
Ja dat bedoelde ik eigenlijk, maar dat is nog niet opgelost dus helaas..
Er zit wel een CD key bij Anno 1404 maar je hoeft het origineel niet meer te activeren. Gewoon gelijk een paar keer patchen met de autopatcher en vooral geen Cd key invullen en nu in dit geval de addon gelijk installeren en die activeren, mocht dat nodig zijn.SpoTs schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:37:
[...]
Er zit geen Key bij Anno 1404, alleen bij Venice.
Gisteren niet echt kunnen spelen, ben wat huiverig om het spel voor 45 minuten op te starten. Aangezien het zo leuk is is 45 minuten te kort om ff lekker bezig te zijnDit weekend gaat er iig veel geAnno'd worden!
Stel, ik maak één tradingroute van Stad 1 naar Stad 2. Stad 1 heeft ropes en Stad 2 niet, dus ik wil dat Stad 1 automatisch ropes naar Stad 2 brengt. Moet ik dan gewoon op het plusje klikken bij Stad 1 en op de ropes klikken? En wat wordt er bedoeld met het minnetje?
Dat vond ik in het begin ook wat lastig, maar hier komt het: maak een nieuwe route aan. Deze kan je nog een naam geven, wat later in de game zeker handig is voor het overzicht.Kees Kluskens schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:49:
Ik snap na een paar uren spelen het spel eindelijk voor een groot gedeelte. Een ding wat ik nog steeds niet snap is die trading routes. Kan iemand mij uitleggen hoe deze werken?
Stel, ik maak één tradingroute van Stad 1 naar Stad 2. Stad 1 heeft ropes en Stad 2 niet, dus ik wil dat Stad 1 automatisch ropes naar Stad 2 brengt. Moet ik dan gewoon op het plusje klikken bij Stad 1 en op de ropes klikken? En wat wordt er bedoeld met het minnetje?
Dan voeg je 2 warehouses (eilandend) toe, 1 waarvan je het product wil ophalen en 1 waar je het wil afleveren. Dit kunnen er natuurlijk ook meer zijn, je kan zoveel toevoegen wat je wil.
Bij het warehouse (eiland) waar je het product wil ophalen, druk je op het groene plusje en selecteer je het product. En de hoeveelheid.
En bij het warehouse waar je het wil afleveren selecteer je het rode minnetje en dan weer het product wat daar uitgeladen moet worden.
Onderaan nog even een schip toevoegen en klaar!
Je kan ook meerdere eilanden toevoegen en meerdere schepen. Let ook op de volgorde waarin je de warehouses selecteerd. Dit voor als je meerdere eilanden selecteerd, dan kan je de route bepalen!
Edit:
Ik wilde toch nog even mijn haven met jullie delen
Het heeft natuurlijk geen echt praktisch nut, maar het ziet er wel leuk uit en het lijkt wel een echte haven! Alhoewel hij zo wel aardig beschermd is tegen aanvallen. (Niet dat die er echt zijn in mijn continous game, maar goed!)

Klikbaar!
Meerdere Harbor's Office, Pieren aan de rechterkant en natuurlijk repaircranes en defense towers!
Boten kunnen via beide kanten binnenkomen en varen daadwerkelijk door de 'geul' langs het Historic Warehouse
[ Voor 17% gewijzigd door Contagio op 27-02-2010 01:33 . Reden: Toevoeging haven ]
Nee, bij een warehouse waar je een grondstof ophaald kan je hem niet gelijk afleveren (minnen).Kees Kluskens schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 07:44:
Dankje voor de uitleg! Ik ga het zometeen spelen, maar wat ik nog van de vorige keer weet dat als ik bij het eerste warehouse iets selecteer door op het plusje te klikken, dan staat die grondstof er niet meer als ik op het minnetje klik.
De route voor een basis route ziet er zo uit: Warehouse 1 heeft alleen maar groene plusjes (ophalen) en Warehouse 2 heeft alleen maar rode minnetjes (afleveren).
Wacht, ik ga een plaatje voor je maken. Dat doet misschien wonderen.
Ik heb er in het begin ook zo een last mee gehad, maar het is heel simpel!
Oke, hier 2 voorbeelden van een trade route. (Klikbaar!)

Hierboven zien we dus een basis-route.
Er worden dus books en meat opgehaald bij eiland 1, Brooklyn, linksboven.
En dit wordt afgeleverd bij warehouse 2, New-Amsterdam, rechtboven-midden.
Dit wordt gedaan door 1 schip (zie onder)

Deze route is wat ingewikkelder.
Bij Warehouse1, rechts, worden pig hides, veel wood en bread opgehaald. Zie de plussen.
Bij Warehouse 2, links, worden de pig hides en een deel wood afgeleverd en leather jerkins opgehaald.
Bij Warehouse 3, boven, worden de leather jerkins, de rest van het wood en het bread afgeleverd.
Ziezo! Rondje gemaakt. En dit wordt ook gedaan door 1 schip.
Zo kan je verschillende aanpassingen maken aan je routes. Meerdere schepen bijvoorbeeld, als het niet snel genoeg gaat. Of nog meer eilanden toevoegen als je je schip nog meer verschillende grondstoffen wil laten vervoeren.
Nu nog even wat tips: een paar plaatjes van het super efficiënt neerzetten van verschillende farms.

Hierboven zien we cider- en hemp farms. (en linksboven de bier-lijn)
Deze lay-out is geschikt voor alle farms met 4 velden van 4x3 blokjes. 1 small Warehouse support 4 farms. Het karretje hoeft maar 1 blokje weg te lopen dus een small Warehouse is genoeg.
Goedkoop, niet zo mooi als de grotere helaas

Hierboven zien we spice- en goat farms.
De spice farms (en alle farms met 5 velden, 4x3 blokjes) zijn per 4 aangelegd rond 1 Warehouse. In dit geval is dat een Oriental Warehouse, maar ook hier volstaat een small Warehouse.
De goat farms zijn óók per 4 aangelegd rond 1 Warehouse. De onderste combinatie heeft nog maar 2 goat farms, dus misschien is het daar beter te zien hoe het is opgebouwd.
Noria's kunnen rondom of daar waar ruimte is geplaats worden.
Nog een laatste:

Waar het mij in het plaatje hierboven om gaat, zijn de zogenaamde processing plants. Dus de gebouwen die de final products maken, zoals brood, tools, etc.
1 small Warehouse werkt samen met 8 processing plants. Kijk goed hoe de wegen zijn neergezet, daaromheen passen dan 8 plants.
In mijn plaatje heb ik dan 2 van deze constructies gemaakt.
Ook hier geldt weer dat het karretje maar 1 blokje weg onderweg is naar een plant en dus volstaat een small Warehouse. Ook is de afstand van de plants naar het Warehouse zelf zodanig klein dat er geen vertraging zit in het ophalen van grondstoffen.
Kijk voor nog meer informatie op de Anno 1404 wikia
Succes!
[ Voor 66% gewijzigd door Contagio op 27-02-2010 17:19 . Reden: toevoeging plaatjes + uitleg ]
Verwijderd
Wat ik me verder afvroeg is, hoe doen jullie het met producitie van bijv. hout en steen? Bouwen jullie op elk eiland een houthakkershut of alleen op een centraal eiland en vervoer je het vanaf daar? Ofwel, maken jullie zoveel mogelijk zelfvoorzienende eilanden of zoveel mogelijk centrale productie en het dan transporteren?
Dat is inderdaad een lastig onderdeel van het spel, ja.Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:45:
Wat ik jammer vind met die routes is dat je niet kunt zeggen van "haal goed z op bij warehouse A op totdat het niveau op warehouse B hoger is dan 30 van goed z". Dat kan toch niet? Nu is het zo dat als je even niet goed oplet je op een eiland een grote voorraad krijgt van een bepaald goed (wat ik eigenlijk niet wil). Hoe lossen jullie dat op? Nu is de enige oplossing door die routes steeds in de gaten te houden wat erg veel tijd kost. (zeker als je wat meer routers krijgt)
Wat ik me verder afvroeg is, hoe doen jullie het met producitie van bijv. hout en steen? Bouwen jullie op elk eiland een houthakkershut of alleen op een centraal eiland en vervoer je het vanaf daar? Ofwel, maken jullie zoveel mogelijk zelfvoorzienende eilanden of zoveel mogelijk centrale productie en het dan transporteren?
De sleutel is om een beetje uit te vogelen hoeveel gebouwen, die grondstoffen verwerken en final products maken, je nodig hebt om je eigen bevolking te voorzien. Te weinig is natuurlijk nooit goed.
Wat je kan doen met een overschot is natuurlijk verkopen
In je warehouse instellen dat je een bepaald product/grondstof verkoopt, dit kan je ook nog beperken zodat je genoeg overhoudt voor je eigen bevolking. (d.m.v. de sliders bij de aantallen)
Als je echt een enorm overschot creeërd moet je jezelf afvragen of je niet wat gebouwen op de slaapstand moet zetten of weg moet halen.
Een HELE handige tool hiervoor is de Production calculator , die ook al in de OP besproken wordt.
En als ik echt een overschotje heb, wil ik nog wel eens een boot helemaal volladen en verkopen bij de free trader of andere spelers.
Mijn ervaringen hierboven zijn wel van een continous game met niet al te moeilijke tegenstanders.
En geloof me, van hout, steen, tools, mozaiek en glas kan je nooit veel hebben als je late-game een Moskee of Cathedral/Historic Warehouse wil neerzetten.
Hout en steen probeer ik tijdens en na mid-game zoveel mogelijk op 1 eiland te concentreren. Dit omdat je dan handig gebruik kan maken van die 'perks' noem ik ze maar, die je kan kopen bij de Free Trader.
Zoals 25% increased productivity bij bijvoorbeeld houthakken.
Vanuit hier kan je dan ook makkelijk met een Large Tradingship in één keer een voorraad hout/steen/tools vervoeren naar een eiland waar je wat wilt bouwen. Dit omdat de late-game gebouwen aardig wat grondstoffen kosten om te bouwen.
[ Voor 14% gewijzigd door Contagio op 27-02-2010 17:18 ]
Wat ik vaak doe is mijn productie schepen, nadat ze hebben afgeleverd bij hoofdeiland ze langs de handelaar te sturen om daar de overgebleven rommel af te leveren. Vooral als je structureel overproductie hebt kan dit leuke inkomsten opleveren. Denk wel dat de route vna de schepen dan iets langer is.Contagio schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:14:
[...]
Dat is inderdaad een lastig onderdeel van het spel, ja.
De sleutel is om een beetje uit te vogelen hoeveel gebouwen, die grondstoffen verwerken en final products maken, je nodig hebt om je eigen bevolking te voorzien. Te weinig is natuurlijk nooit goed.
Wat je kan doen met een overschot is natuurlijk verkopen
In je warehouse instellen dat je een bepaald product/grondstof verkoopt, dit kan je ook nog beperken zodat je genoeg overhoudt voor je eigen bevolking. (d.m.v. de sliders bij de aantallen)
Als je echt een enorm overschot creeërd moet je jezelf afvragen of je niet wat gebouwen op de slaapstand moet zetten of weg moet halen.
Een HELE handige tool hiervoor is de Production calculator , die ook al in de OP besproken wordt.
Ook een prima oplossing!Wat ik vaak doe is mijn productie schepen, nadat ze hebben afgeleverd bij hoofdeiland ze langs de handelaar te sturen om daar de overgebleven rommel af te leveren. Vooral als je structureel overproductie hebt kan dit leuke inkomsten opleveren. Denk wel dat de route vna de schepen dan iets langer is.
Verwijderd
Op een gegeven moment wist ik 3 keer een 'wooden spoon' te bemachttigen, waardoor ik veel meer marzipan kon maken (productie +75%).
Totaal had ik iets meer dan 23000 Envoys (verdeeld over twee eilanden) en had maar 6 keer een confectioner's workshop nodig om alle Envoys van marzipan te voorzien (in plaats van 10 die je nodig hebt zonder de perks).
Voordeel van deze perks is ook dat je veel ruimte bespaart want je hebt minder gebouwen nodig (die ook weer allemaal onderhoudskosten hebben), in mijn geval hoefde ik maar:
-12x almond plantages te bouwen ipv 20,
-6x sugar-mills ipv 10
-12x sugar cane plantages ipv 20
- 6x confectioner's workshop ipv 10
Ook had ik nog overproductie, die ik automatsisch verkocht doormiddel van de welbekende 'driepunts-routes', zoals Hogader ook al aangeeft.
Als je op deze manier je overproductie weet te verkopen verdien je en veel goud stukken en veel honour (ik geloof iets van +445 honour om de zoveel tijd).
Met meerdere perks per product tikt dit lekker aan op je vooraad goud (en honour).
Zodra ik 1200 Noblemen heb bouw ik drie Hisotric Warehouses op een eiland (als die zijn voltooid sloop ik alle warehouses aan de kust van dat eiland), op die manier heb ik dan een flinke buffer op 't eiland (900+ ton) voor m'n goederen.
Op datzelfde eiland bouw ik meestal ongeveer 5x houthakker, 3x steengroeve, 2x kolenproductie, 2x ore-mine, 2x ironmelter en 4x tool-workshop.
Vanuit dat eiland verscheep ik de goederen die ik nodig heb voor de bouw van nieuwe gebouwen op andere eilanden (ook hier kun je desgewenst weer perks inzetten).
Gebruik ook de Production Calculator om te weten te komen hoeveel gebouwen je minimaal nodig hebt om je bevolking tevreden te houden.
Succes!!!
De resources begrijp ik ook niet echt. Verbruiken de villagers goederen of is het produceren van die goederen al genoeg? Ik kan nameljik nergens zien hoeveel mijn mensen van welk resource gebruiken. Ik probeer nu alles simpelweg op peil te houden.
Verwijderd
Een connectie tussen warehouse -> warehouse is niet nodig.mister_S schreef op zondag 28 februari 2010 @ 00:42:
Ik ben pas begonnen met dit spel, het vergt wel wat wennen. Na het lezen van dit topic viel me iets op. Als ik het goed begrijp hoeven warehouses helemaal geen connectie met elkaar te hebben? Ik trok weggetjes tussen bijna alles. Is dit niet nodig? Een warhouse met daaromheen farms volstaat?
De resources begrijp ik ook niet echt. Verbruiken de villagers goederen of is het produceren van die goederen al genoeg? Ik kan nameljik nergens zien hoeveel mijn mensen van welk resource gebruiken. Ik probeer nu alles simpelweg op peil te houden.
Het is niet noodzakelijk om een weg tussen je warehouse en je productie-gebouw te plaatsen.
Om het ff simpel te houden: je hebt 2 soorten productie-gebouwen:
-halffabrikaat (tussenproduct)
-eindfabrikaat (eindproduct)
Tussenprodukten zijn de goederen waar je bevolking op zich niets mee kan, tenzij je ze verwerkt (tot eindproduct).
Voorbeeld:
Aan hennep (tussenproduct) heb je opzich niets, tenzij je het verwerkt tot een eindproduct (ropeyard of weaver's hut).
Een gebouw wat een tussenproduct maakt hoeft niet perse verbonden te zijn met een warehouse, maar moet dan wel binnen de radius vallen van het gebouw wat het eindpruct maakt.
Zie afbeelding hieronder:

Zoals je ziet valt de hemp plantation (=tussenproduct) binnen de radius van de ropeyard (=eindproduct).
Hier is geen verbinding tussen warehouse -> hemp plantation (tussenproduct) maar wel een verbinding tussen warehouse -> ropeyard (eindproduct).
De tussenproducten worden dan rechtstreeks geleverd aan het gebouw die ze verwerkt tot eindproduct

Zolang je dan zorgt dat de gebouwen die eindproducten maken verbonden zijn met een warehouse, is er niets aan de hand.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zowel het gebouw met het tussenproduct als het gebouw met het eindproduct te verbinden met je warehouse, maar dat hangt af van je speelstijl.
Een warehouse met daarom heen (bijvoorbeeld) ciderfarms zal geen problemen opleveren (omdat cider een eindproduct is), alleen moet er dan wel een weg zijn tussen je warehouse en het gebouw.
De bevolking van je stad gebruikt alleen eindproducten (cider, fish, linen garments, bread, beer, leather jerkins, meat etc. etc.) maar geen tussenproducten (hemp, crop, herb, cattle, animal hides, coal, salt etc. etc.)
Zorg wel dat je bevolking aan deze goederen kan komen (of produceer ze op hetzelfde eiland waar je bevolking is of zorg dat de producten daar komen door middel van trading routes)
Succes!!!
Verwijderd
Hoe werkt zo'n route precies dan?Hogader schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:56:
[...]
Wat ik vaak doe is mijn productie schepen, nadat ze hebben afgeleverd bij hoofdeiland ze langs de handelaar te sturen om daar de overgebleven rommel af te leveren. Vooral als je structureel overproductie hebt kan dit leuke inkomsten opleveren. Denk wel dat de route vna de schepen dan iets langer is.
Klopt het dat je dan bijv. een goed naar eiland A verscheept, maar op eiland A zijn de warehouses vol, en het schip vaart langs de handelaar om alles wat nog in het schip ligt af te geven?
Bedankt voor de handige tips trouwens! Jeetje, wat hebben jullie veel ervaring met dit spel zeg! Ik bouw helemaal niet zo gestructureerd als hier uitgelegd wordt. Overigens, hebben jullie ook speciale eilanden met alleen huizen of alleen productie of mengen jullie huizen en productie meestal wel op een eiland?
Verwijderd
Yep dat is precies hoe zo'n trade-route werkt:Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 08:05:
[...]
Hoe werkt zo'n route precies dan?
Klopt het dat je dan bijv. een goed naar eiland A verscheept, maar op eiland A zijn de warehouses vol, en het schip vaart langs de handelaar om alles wat nog in het schip ligt af te geven?
Bedankt voor de handige tips trouwens! Jeetje, wat hebben jullie veel ervaring met dit spel zeg! Ik bouw helemaal niet zo gestructureerd als hier uitgelegd wordt. Overigens, hebben jullie ook speciale eilanden met alleen huizen of alleen productie of mengen jullie huizen en productie meestal wel op een eiland?

Bij het eiland Wijnproductie (1) wordt wijn opgehaald, vervolgens vaart het schip naar het eiland Bevolking (2)
om daar de wijn af te leveren, tot slot vaart het schip naar Kingsport (3) om alle wijn die eventueel nog in het schip zit, daar te verkopen.
Daarna gaat het schip weer naar Wijnproductie enz. enz.
Let er wel op dat je de goede volgorde aanhoudt bij je tradingroutes, je wilt voorkomen dat het schip eerst wijn ophaald, om die vervolgens te verkopen in Kingsport en dan met een leebg ruim aankomt op het eiland met je bevolking.
Je kunt aan die blauwe lijn zien welke kant de trading-route oploopt (linksom/rechtom).
Verstandig is om bevolking en productie eilanden gescheiden te houden.

Ik had verwacht dat je echt steden kon bouwen in Venetiaanse stijl, dus met riviertjes maken, gondels door de straten, venetiaanse huizen, ect. NIKS van dat alles, de uitbreiding voegt gewoon een domme nieuwe handelaar toe in Venetiaanse stijl. Ook die vulkaaneilanden stellen geen ruk voor. Dit alles had ook in patch 1.3 gestopt kunnen worden

De multiplayer is eigenlijk de enige noemenswaardige toevoeging, maar ik hou zelf meer van singleplayer Anno. Maar om voor een multiplayer een uitbreiding uit te geven? Had het dan een optionele patch gemaakt tegen betaling van 5 euro ofzo, dan was het nog redelijk.
Kortom: erg teleurgesteld in de uitbreiding en het was, wat mij betreft, die 18 euro niet waard.
Die enquete die je krijgt na een aantal uur spelen voorspeld ook niet veel goeds, fantasy anno? Komop man, ik wil gewoon in deze stijl (tussen 1400 en 1700) verder alleen iets complexer (micro-economie enzo). Geen romeinse, griekse of future nederzettingen

Als je je multiplayer game een beetje tweaked kan een vulkaan eiland nog best handig zijn. Als je zorgt dat eiland weinig grondstoffen hebben (iron/coal/steen/enz) dan is dat vulkaan eiland superhandig.
Maar goed, de multiplayer heeft een vette functie dat je samen 1 player bent, is wel vet. Ik ben er nog wel even zoet mee.
Een paar vragen:
* Wat is het nut van de progressie van je village naar city enzovoorts? Ben ik nou blind of verandert er niets? Misschien heeft het geen nut in de campain?
* Is het wel slim om in de campain alles op orde te brengen en te groeien, of is het beter als ik me puur op de objectives richt?
* Wat is het nut van de nomads?
1. je kan meer bewoners kwijt op het eiland --> meer inkomsten --> Honour bij vergroten naar diverse mijlpalen
2. je kan meer verschillende gebouwen maken (uiteindelijk ook de kathedraal bijvoorbeeld)
Bij de nomands geldt eigenlijk hetzelfde. Deze tak is minder uitgebreid en minder noodzakelijk.
Verwijderd
-Progressie van village naar city heeft op zich geen 'waarde', het geeft puur aan dat er van een bewonersgroep (peasents, citizens, patricians, noblemen, nomads en envoys) een x aantal in je stad woont.mister_S schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:43:
Ik ben nog steeds bezig met de campain, het is best een goed spel. Ik moet wel even een switch maken in gedachten, een simcity speler moet wel even wennen hier. Soms is het behoorlijk vaag wat er precies gebeurt, de informatie voorziening is een stuk beperkter dan ik gewend ben van andere building games.
Een paar vragen:
* Wat is het nut van de progressie van je village naar city enzovoorts? Ben ik nou blind of verandert er niets? Misschien heeft het geen nut in de campain?
* Is het wel slim om in de campain alles op orde te brengen en te groeien, of is het beter als ik me puur op de objectives richt?
* Wat is het nut van de nomads?
-In de campain het het wel verstandig om te groeien (voor je cashflow) maar focus je meer op de objectives.
-Nomads hebben zeker nut (vooral in een Sandbox game), als de nomands 'promoveren' naar Envoys, kunnen er meer citizens promoveren naar patricians (hoe meer envoys, hoe meer patrician-licences).
Je hebt ook (uit m'n hoofd) 440 nomads nodig (en rank 3 bij Al Zahir) om quartz te kunnen minen (quartz heb je nodig om glas te maken, die je weer nodig hebt om een printing house te kunnen maken, in latere stadia van de game zul je veel glas nodig hebben, ook om patricians te promoveren naar noblemen en om bepaalde productiegebouwen te kunnen bouwen).
iemand een idee ?
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Verwijderd
De torture device (pillory) kost ook wat grondstoffen (8x hout, 1x glas) en goustukken (800).theezeefje schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:15:
Heb ik eindelijk een torture device unlocked, weet ik niet hoe ik hem moet plaatsen
iemand een idee ?
Als je beide hebt, moet het geen probleem zijn lijkt me.

huj, ik had die heul nie staan in mn lijsieVerwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:39:
[...]
De torture device (pillory) kost ook wat grondstoffen (8x hout, 1x glas) en goustukken (800).
Als je beide hebt, moet het geen probleem zijn lijkt me.
[afbeelding]
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....