Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.457 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghilas
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geen matches
Ik krijg deze week de X25-m G2, maar:

Is de Postville ook achteraf te trimmen zoals bij de OCZ's? Dit aangezien ik vooral Ubuntu gebruik met weliswaar W7 op dualboot op dezelfde schijf.

Ubuntu zal niet gaan trimmen, dus zou het handig zijn als ik ook om de zoveel tijd handmatig een 'trim'-schoonmaakactie kan houden. Is daar een tooltje voor?

Want TRIM werkt volgens mij op file system niveau, dus trims van W7 voor NTFS zullen de EXT4-partititie van Ubuntu niet meetrimmen...

[ Voor 4% gewijzigd door Aghilas op 15-12-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Valkyre

Kitesurf FTW!

Geen matches
kluyze schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:03:
[...]

Waarom wil je die scheiden? Ivm een verse installatie? Van windows? Hoe veel software weet jij dat een windows herinstallatie overleeft? Veel software gebruikt dingen in het register ed. of gaat delen in een of andere users map steken die jij dan leeg maakt met het herinstalleren van je OS.
Dus de meeste en grootste applicaties zoals bv games gaan toch een herinstallatie nodig hebben. Die paar applicaties die een windows install overleven? Daar moet je dan toch weer snelkoppelingen voor gaan maken op je bureaublad.

Plus zoals jij zegt 30/42GB als je 42GB partitie voor 40GB vol zit 30GB nog half vrij. En je hebt voor de installatie van die ene app nog 3GB nodig. Ga je dan toch apps op de kleine partitie zetten? Lijkt me dat dat een hoop verwarring kan meebrengen. 1 grote partitie is volgens mij veel beter en efficienter dan 2 kleinere.
inderdaad voor het herinstalleren doe ik dat.
Steam/Wow kan je allemaal laten staan. weet zo even niet welke apps nog meer, aangezien ik die niet installeer maar gewoon op D: heb staan ;)
Daarnaast heb ik nog wel een paar HDD's in deze machine zitten voor storage en minder prioriteits apps/games die ik daar maar gewoon laat staan.

Anders zou ik bij een eventuele herinstall eerst de folders moeten gaan kopieren en daar heb ik geen zin in. als het op te lossen is met 2 partities (mits dat niet de performance van de SDD verneukt)

als er niet ondergepationeerd hoeft te worden is de verhouding
30 gig O.S.
50 gig Apps. wat an sich best te doen is in mijn optiek. maar dat zal voor idereen natuurlijk verschillend zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Valkyre op 15-12-2009 17:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Matched: SSD
RegurBellej schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:23:
[...]

Het zou ook niet mijn keuze zijn geweest. Maar het is voor hem natuurlijk wel het overwegen waard.
Ik lees ook dat SLC beter is omdat deze langer mee gaat. Nou zijn SSD's van Intel (80GB) allemaal MLC's.
Is dit een ramp? En om wat voor levensduur gaat dit dan, wat is de definitie van 1 write?
De levensduur is volgens Intel voldoende. Hoe lang de gemiddelde X25-M het in werkelijkheid gaat uithouden zal de praktijk moeten uitwijzen.
Wat is jullie advies?
Ik zou zelf twee drives in raid leuker vinden.

Mijn eigen ervaring met ssd's in raid is tot nu toe overigens erg goed. Ik heb nooit last van drives die uit een array droppen terwijl dat bij harde schijven wel af en toe gebeurt.
eX0duS schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:56:
Zijn er eigenlijk ook server specifieke SSD's verkrijgbaar?
Zou een normale SSD zo beinvloedbaar zijn dat deze meer server geschikt is, bijvoorbeeld door aanpassing van de firmware?
Zou het enig nut hebben om bijvoorbeeld de 64 MB DRAM van een Indilinx te verhogen naar 128 MB, ten behoeve van de snelheid?

Ik ben van mening dat een SSD betrouwbaarder is dan een harde schijf, dus wat dat betreft zouden ze geschikt moeten zijn, maar dat neemt niet weg dat de vraag blijft wat een SSD nou echt server geschikt zou kunnen maken.
De Intel X25-E is een voorbeeld van een server-ssd's. Dell levert server-ssd's van Samsung. Deze ssd's verschillen van consumenten-ssd's door het gebruik van slc-geheugen (sneller en duurzamer) en meer overcapaciteit. De X25-E 64GB heeft evenveel flashgeheugen als de X25-M 80GB, toch mag je er 25 procent minder van gebruiken. De OCZ Vertex EX zou je ook een server-ssd kunnen noemen, hoewel er denk ik niet veel bedrijven zijn die OCZ-producten aan hun servers zullen toevertrouwen. De Vertex EX heeft voor zover ik weet geen extra overcapaciteit ten opzichte van de normale Vertex.

Die overcapaciteit is erg belangrijk om de schrijfprestaties op peil te houden, vooral omdat server-ssd's bij uitstek voor databasetoepassingen geschikt zijn die veel kleine schrijfacties doen. Die veroorzaken veel fragmentatie van het flashgeheugen, waardoor het moeilijker wordt om geheugenblokken leeg te maken.

Voor de prestaties is de overcapaciteit en de controller veel belangrijker dan een beetje cachegeheugen. Ik heb zelf ondervonden dat een Vertex met mlc-geheugen beter presteert dan een Samsung slc-ssd als je de Vertex evenveel overcapaciteit geeft als de Samsung-ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

job

Geen matches
Aghilas schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:06:
Ik krijg deze week de X25-m G2, maar:

Is de Postville ook achteraf te trimmen zoals bij de OCZ's? Dit aangezien ik vooral Ubuntu gebruik met weliswaar W7 op dualboot op dezelfde schijf.
Dat kan met de intel toolbox.
Deze toolbox is alleen in windows te gebruiken, maar aangezien je een dualboot hebt is dat geen probleem.

Daarnaast denk ik dat trim in de toekomst nog wel mogelijk kan zijn onder linux. Het heeft weinig met ubuntu ansich te maken, maar met met de kernel die je gebruikt. Je kan probleemloos je kernel updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Geen matches
De Intel toolbox zal kennis moeten hebben van het bestandssysteem. Het lijkt me sterk dat hij iets kan bakken van een ext4-partitie. Zolang je wat capaciteit vrij houdt op de ntfs-partitie zou ik me er niet al te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Nu online

job

Geen matches
Hmm, daar had ik nog niet eens bij nagedacht.
Het goede nieuws echter is dat intel de linux community meehelpt om trim voorelkaar te krijgen in linux: http://download.intel.com...Optimizer_White_Paper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:12
Er wordt over SSD's constant gezegd dat ze vooral sneller zijn bij veel kleine bestanden, en dat je bij veel grote bestanden net zo goed een conventionele raid-opstelling kunt gebruiken. Hoe weet ik waar die grens ligt?
Als ik straks bijvoorbeeld Adobe Bridge op mijn nieuwe systeem zet. Dan krijg ik een cache-directory met honderden bestanden zo tussen de 200kB en 500kB. Ben ik dan beter uit met die bestanden op een intel-SSD of op een raid10 van 4 F3's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

1 intel SSD zal met 512kb bestanden velen malen sneller zijn als een raid 0 met F3's. zie de crystaldiskmarkscores van de diverse intels op de vorige pagina's. de middelse scores van de 3 zijn van de random 512kb en de onderste van de random 4k.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Geen matches
Moet ik de controller uit Raid mode halen om TRIM te gebruiken? Dit omdat ik misschien een Raid 5 array er naast wil draaien.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
Karp schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:10:
Er wordt over SSD's constant gezegd dat ze vooral sneller zijn bij veel kleine bestanden, en dat je bij veel grote bestanden net zo goed een conventionele raid-opstelling kunt gebruiken. Hoe weet ik waar die grens ligt?
Als ik straks bijvoorbeeld Adobe Bridge op mijn nieuwe systeem zet. Dan krijg ik een cache-directory met honderden bestanden zo tussen de 200kB en 500kB. Ben ik dan beter uit met die bestanden op een intel-SSD of op een raid10 van 4 F3's?
Ze zijn niet sneller bij veel kleine bestanden, ze zijn sneller als ze op veel plekken tegelijk moeten lezen/schrijven. De grootte van de bestanden is daarbij niet zozeer van belang. Games bewaren bjvoorbeeld hun textures, models en audio vaak in 1 groot bestand, echter wordt er wel op heel veel posities binnen dat bestand tegelijk gelezen als je een level opent.
Daar tegenover, als je een complete directory met foto's kopieert is dat een sequentiele bewerking, ondanks dat het veelal kleine bestanden zijn. Ze staan vaak achter elkaar op je schijf, en deze kan ze dus in 1 rits achter elkaar lezen zonder te hoeven zoeken naar de positie van het volgende bestand.

Alles waar je nu je hdd's hoort ratelen (seeken) wordt sneller met een SSD. Alle applicaties willen dus graag op je SSD, alsmede je OS. Vooral media zoals video, audio en foto's profiteren weinig van SSD's omdat je die toch sequentieel leest en ook nog afgespeeld worden met een vaste bitrate.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Da_maniaC schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:32:
Zou iemand mij AUB nog uit de brand kunnen helpen omtrend de 2-3 bovenstaande vragen? :)
De drive aligment betekend niet meer dat je de schijf met een Windows Vista of Windows 7 systeem moet formatteren. In plaats van een offset van 512 Kb wordt er dan een block bvan 4096 KB gemaakt die overeenkomt met de grootte van een cel op je SSD.

Alles gaat goed met Acronis, het enige waar ik eeven op moest letten was de IDE / AHCI setting van de drive omdat Acronis mijn AHCI niet pakt. Als dit onder jouw RAID 0 wel werkt, zou het nu niet anders moeten zijn. Laat een oude Acronis versie niet de drives formatteren. Dit doet ie ok niet als je een partitie + MBR hersteld en de schijven al geformatteerd zijn. In dit topic staat wel ergens beschreven hoe je kan zien hoe een drive aligned is (heb ik nl. zelf geschreven :P )

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
P5ycho schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:45:
[...]

Ze zijn niet sneller bij veel kleine bestanden, ze zijn sneller als ze op veel plekken tegelijk moeten lezen/schrijven. De grootte van de bestanden is daarbij niet zozeer van belang. Games bewaren bjvoorbeeld hun textures, models en audio vaak in 1 groot bestand, echter wordt er wel op heel veel posities binnen dat bestand tegelijk gelezen als je een level opent.
Daar tegenover, als je een complete directory met foto's kopieert is dat een sequentiele bewerking, ondanks dat het veelal kleine bestanden zijn. Ze staan vaak achter elkaar op je schijf, en deze kan ze dus in 1 rits achter elkaar lezen zonder te hoeven zoeken naar de positie van het volgende bestand.

Alles waar je nu je hdd's hoort ratelen (seeken) wordt sneller met een SSD. Alle applicaties willen dus graag op je SSD, alsmede je OS. Vooral media zoals video, audio en foto's profiteren weinig van SSD's omdat je die toch sequentieel leest en ook nog afgespeeld worden met een vaste bitrate.
kleine opmerking: ik denk dat die grote game files met textures, models & audio ook sequentieel in 1 keer binnengetrokken worden in het RAM geheugen hoor.

Wat niet wil zeggen dat zoiets geen zin heeft op een SSD uiteraard. Vanuit steam zit ik binnen de 10 à 15 seconden middenin een COD:MW2 map op maximale graphical settings dankzij men SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 16-12-2009 11:03 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Hmm gisteren besteld en vandaag binnen 80gig Intel SSDSA2M080G2GC 2.5 inch. FW 02HA
maar als ik hem omdraai, zie 2 krassen op het metaal zitten. en nog een aantal kleine krassen. kan nu niet zeggen of het gebruikssporen zijn of niet. bij 1 van de schroefgaten aan de onderkant zie je wel degelijk sporen van iets.
Kan mij moeilijk voorstellen dat het een refurbished model is... is er een manier om te checken wanner ik hem aansluit of hij al in gebruik is geweest?

edit, volgens mij zie ik toch wel degelijk gebruikssporen, vind dat nu niet echt netjes als je voor een product 200 euro betaald..

[ Voor 12% gewijzigd door Valkyre op 16-12-2009 12:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:23
Jouke74 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:34:
[...]

De drive aligment betekend niet meer dat je de schijf met een Windows Vista of Windows 7 systeem moet formatteren. In plaats van een offset van 512 Kb wordt er dan een block bvan 4096 KB gemaakt die overeenkomt met de grootte van een cel op je SSD.
Wordt de partitie aligned of het volume? Of te wel, bereik je dit met partitioneren of met het formateren vanuit Vista/Win7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Gohan-san schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:27:
Hmm gisteren besteld en vandaag binnen 80gig Intel SSDSA2M080G2GC 2.5 inch. FW 02HA
maar als ik hem omdraai, zie 2 krassen op het metaal zitten. en nog een aantal kleine krassen. kan nu niet zeggen of het gebruikssporen zijn of niet. bij 1 van de schroefgaten aan de onderkant zie je wel degelijk sporen van iets.
Kan mij moeilijk voorstellen dat het een refurbished model is... is er een manier om te checken wanner ik hem aansluit of hij al in gebruik is geweest?

edit, volgens mij zie ik toch wel degelijk gebruikssporen, vind dat nu niet echt netjes als je voor een product 200 euro betaald..
De buitenkant van de Intel SSDs zien er sowieso niet mooi uit, bij mij leek het wel een gerecycled stuk ijzer :).
Maar ik neem aan dat je verpakking netjes dicht zat zonder gebruikssporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54

rossinl

Audio/Videophile

Femme schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:26:
[...]
Voor de prestaties is de overcapaciteit en de controller veel belangrijker dan een beetje cachegeheugen. Ik heb zelf ondervonden dat een Vertex met mlc-geheugen beter presteert dan een Samsung slc-ssd als je de Vertex evenveel overcapaciteit geeft als de Samsung-ssd.
Betekent dit dat onderpartitioneren nog steeds nuttig is op een X25-M Postville i.c.m. TRIM op Windows 7? Zorgt onderpartioneren i.c.m. TRIM nog steeds voor een snelheidsverbetering? Of bedoel je alleen bij SSDs die nog geen TRIM ondersteunen?

[ Voor 5% gewijzigd door rossinl op 16-12-2009 13:59 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Superstudent schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:50:
[...]

De buitenkant van de Intel SSDs zien er sowieso niet mooi uit, bij mij leek het wel een gerecycled stuk ijzer :).
Maar ik neem aan dat je verpakking netjes dicht zat zonder gebruikssporen?
Ja dat zeg er wel goed uit, daarom twijfel ik ook een beetje, maar de onderkant ziet er echt zo uit van, we hebben in de shop even wat testjes gedaan om te kijken hoe die dingen presteren. (of gewoon terug gestuurd door een ander ;))
maar zoals je zegt de verpakking (had bulk dus 1 kartonnetje + statisch zakje) ziet er voor de rest wel prima uit. hoop dat ik vanavond tijd heb om het 1 en ander te gaan testen. fresh install van win7. moet even ergens mijn serial op duiken aangezien ik de "temp" versie van MS heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 12-09 20:40

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Als ik mijn 160Gig SSD onderverdeel in 40Gig en 120Gig en op die 40Gig partitie 25Gig aan OS spul heb staan (W7), gebruikt de SSD voor schrijfacties op die partitie dan enkel de 15Gig lege ruimte op die partitie? Of gebruikt hij ook de ongebruikte ruimte in de 120Gig partitie voor snellere schrijfacties op de 40Gig partitie?

(of moet ik dan per-se ruimte onge-alloceerd laten om de SSD meer dan die 15Gig te laten hebben)

[ Voor 12% gewijzigd door Tijgert op 16-12-2009 14:47 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
My-life schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:44:
Wordt de partitie aligned of het volume? Of te wel, bereik je dit met partitioneren of met het formateren vanuit Vista/Win7?
Ik heb eigenlijk de hele schijf met 1 partitie in gebruik waar ik W7 op heb geinstalleerd. Dus bij mij was het formatteren + partitioneren tegelijk. Het gaat om het eerste blok van een partitie, dus partitioneren denk ik. Je kan het natuurlijk gewoon ook even zelf testen. Voordat je het oude systeem uit elkaar haalt, de nieuwe SSD er even insteken en de zaak indelen. Daarna de partities niet meer veranderen. Zie hier: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=48309

[ Voor 34% gewijzigd door Jouke74 op 16-12-2009 15:07 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Jouke74 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:34:
[...]

Alles gaat goed met Acronis, het enige waar ik eeven op moest letten was de IDE / AHCI setting van de drive omdat Acronis mijn AHCI niet pakt. Als dit onder jouw RAID 0 wel werkt, zou het nu niet anders moeten zijn. Laat een oude Acronis versie niet de drives formatteren. Dit doet ie ok niet als je een partitie + MBR hersteld en de schijven al geformatteerd zijn. In dit topic staat wel ergens beschreven hoe je kan zien hoe een drive aligned is (heb ik nl. zelf geschreven :P )
Thanks voor de info! :)

Beetje vreemd dat men eerst persé moet formatteren...
Ik dacht dat de drive toch werd gewiped wanneer je een complete recovery + mbr terug zet?

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 16-12-2009 15:00 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Jouke74 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 14:56:
[...]

Ik heb eigenlijk de hele schijf met 1 partitie in gebruik waar ik W7 op heb geinstalleerd. Dus bij mij was het formatteren + partitioneren tegelijk. Het gaat om het eerste blok van een partitie, dus partitioneren denk ik. Je kan het natuurlijk gewoon ook even zelf testen. Voordat je het oude systeem uit elkaar haalt, de nieuwe SSD er even insteken en de zaak indelen. Daarna de partities niet meer veranderen. Zie hier: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=48309
Dat dacht ik ook ja. Enkel het partitioneren met Vista/Win7 heeft nut voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb helemaal geen kaas van SSD's gegeten maar ik zit na het lezen van enkele posts toch wel erg in dubio betreft mijn volgende investering.

Ik wilde eerst een 1,5 of 2 TB Sata schrijf kopen. Maar nu zit ik te denken aan een gelijkprijzige SSD. Ik werk veel met multimedia op mijn Q6700 @ 4GB. Met wat extra terabytes kan ik er een wat luier schoonmaakbeleid op na houden (media is groot) maar met wat solid state GB's hoef ik minder geduldig te zijn.

Mijn Program Files is ongeveer 30 gig (excl games) en Win7 is ongeveer 15 gig (excl users), dus ik zou voor een 64 gig schijfje moeten gaan maar 32 gig is zoveel goedkoper. Ik kan natuurlijk mijn belangrijke software op de SSD zetten en andere software gewoon oldskool Sata'en.

Zijn er mensen die hier veel grote software (3d of compositing of geheime optie 3) en veel schijfruimte gebruiken en een mening willen geven over hun keus?

Kan ik mijn Windows 7 users directory verplaatsen naar een andere schijf? Alle progjes, van browsers tot zipachtigen, gebruiken het natuurlijk als een soort swap/temp.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 16-12-2009 15:40 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
My-life schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:13:
[...]

Dat dacht ik ook ja. Enkel het partitioneren met Vista/Win7 heeft nut voor zover ik weet.
Partitioneren met Vista of Win 7 geeft inderdaad automatisch een partitie die aligned is.

Formatteren is niet meer dan het zetten van een filesystem op een partitie. Ook een ongeformatteerde partitie die is aangemaakt door Vista of Win 7 is dus automatisch aligned.

Wanneer je schijf dus nog raw is, partitioneer dan met Vista of Win 7, dan zit je altijd goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2chpatt.jpg
Outch, de degradatie hakt er wel in bij mij en het voelt echt langzamer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Femme schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:26:
[...]

De levensduur is volgens Intel voldoende. Hoe lang de gemiddelde X25-M het in werkelijkheid gaat uithouden zal de praktijk moeten uitwijzen.

[...]

Ik zou zelf twee drives in raid leuker vinden.

Mijn eigen ervaring met ssd's in raid is tot nu toe overigens erg goed. Ik heb nooit last van drives die uit een array droppen terwijl dat bij harde schijven wel af en toe gebeurt.
Femme bedankt voor je advies! Ik ga 2x 80 GB SSD van Intel bestellen en in Raid0 zetten.
Hier ga ik me W7 op zetten en daarnaast alle programma's/games.
Ik laat wat extra ruimte vrij +/- 15 tot 20GB. Zijn er nog dingen die ik daarnaast zou kunnen doen, of eens in de zoveel tijd zou moeten doen, m.b.t. de schijven of raid0?
Dit wordt overigens de eerste keer dat ik in een raid opstelling ga werken :P *spannend*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:54:
[...]

Partitioneren met Vista of Win 7 geeft inderdaad automatisch een partitie die aligned is.

Formatteren is niet meer dan het zetten van een filesystem op een partitie. Ook een ongeformatteerde partitie die is aangemaakt door Vista of Win 7 is dus automatisch aligned.

Wanneer je schijf dus nog raw is, partitioneer dan met Vista of Win 7, dan zit je altijd goed.
Mijn schijf is niet meer raw en ik heb ook problemen om er WinXP op te krijgen. Weet jij hoe ik hem weer 'raw' krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een off-topic vraagje: was er een apart levertijden topic voor (intel(postville)) ssd's? zo ja kan deze iemand a.u.b even linken hier ik zou er graag een kijkje nemen, maar ik kan hem niet vinden :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Zie openingspost van dit topic.

Maar omdat het bijna kerst is:

Het Ssd-verkrijgbaarheidsTopic

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
danku ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:51:
[afbeelding]
Outch, de degradatie hakt er wel in bij mij en het voelt echt langzamer aan.
Welke SSD is dit? Zonder die info zegt het namelijk niet zoveel ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:40:
[...]

Welke SSD is dit? Zonder die info zegt het namelijk niet zoveel ;)
Corsair X64; met Indilinx controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Zo te zien heeft ie een corsair x64. Jammer dat ie zo degradeert :(

Vage site trouwens. Kan niet eens de firmware vinden.

Verifieer ook even op welke controller je m hebt / welke sata poort / of je ahci hebt aan staan en je OS (en indien Windows 7 welke driver de ssd gebruikt).

Het simpelste wat je denk ik kan doen is uitloggen/sleep en 15 minuten wachten (of langer). Jammer dat ik niet kan vinden welke firmware Corsair van Indilinx heeft gekregen, dus hoeft niet te werken..

De AS Cleaner zou ook uitkomst kunnen bieden. Maar kan misschien ook erger worden. Je zou voor de zekerheid de bovenstaande gegevens eerst kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gohan-san schreef op woensdag 16 december 2009 @ 14:04:
[...]

Ja dat zeg er wel goed uit, daarom twijfel ik ook een beetje, maar de onderkant ziet er echt zo uit van, we hebben in de shop even wat testjes gedaan om te kijken hoe die dingen presteren. (of gewoon terug gestuurd door een ander ;))
maar zoals je zegt de verpakking (had bulk dus 1 kartonnetje + statisch zakje) ziet er voor de rest wel prima uit. hoop dat ik vanavond tijd heb om het 1 en ander te gaan testen. fresh install van win7. moet even ergens mijn serial op duiken aangezien ik de "temp" versie van MS heb.
¨
Dit heeft mijn 160gb postville ook,maar verder zat het gewoon in een gesloten anti statisch zakje en het doosje zag er ook onaagetast uit.Ik zou me er niet druk om maken verder en gewoon er van genieten verder,die dingen zijn wel rap zeg :)

.Ik heb de nieuwe firmware eropstaan ook,dus ik kan trim gebruiken,maar ik heb de SATA dus in IDE modus staan,ACHI werkt niet goed op mijn mobo(Gigabyte x58 ud5).Trim staat dus uit neem ik aan?,ik gebruik windows 7.

Verder krijg ik HDDerase niet aan de praat op mijn mobo en de SSD,iemand bekend met deze combinatie en HDDerase?

• Tijgert

Tijgert

Geen matches
ACHI werkt niet goed op mijn mobo(Gigabyte x58 ud5).
Waaruit maak je dit op?

Ander vraagje: Klopt het dat de retail X25-M's meer garantie hebben dan de OEM's?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• _H_G_
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:27:
.Ik heb de nieuwe firmware eropstaan ook,dus ik kan trim gebruiken,maar ik heb de SATA dus in IDE modus staan,ACHI werkt niet goed op mijn mobo(Gigabyte x58 ud5).Trim staat dus uit neem ik aan?,ik gebruik windows 7.
Yep, staat dan helaas uit. Ik dacht eerst dat het niet mocht uitmaken (in principe zit het in de IDE specificatie), maar Microsoft heeft het alleen verwerkt in de ahci driver :/

• RegurBellej
Geen matches
Stel je neemt 2x 80 GB van Intel.

Ik zat even te kijken in de pricewatch, nou scheelt het zo'n 30 euro per stuk als je een X-18 versie neemt ipv van de X-25 versie. Wat is het verschil tussen deze 2, behalve de afmetingen? Welke raden jullie aan voor een raid0 set up.

Edit

Vraag me uberhaupt af of de prijzen kloppen van die X18. Informatique staat hierbij boven aan als goedkoopste voor € 169,- terwijl de 2de pas volgt met een prijs van rond de € 290,-, wel een erg groot verschil voor zo'n product.

[ Voor 30% gewijzigd door RegurBellej op 17-12-2009 08:42 ]

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:25
Geen matches
RegurBellej schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:39:
Stel je neemt 2x 80 GB van Intel.

Ik zat even te kijken in de pricewatch, nou scheelt het zo'n 30 euro per stuk als je een X-18 versie neemt ipv van de X-25 versie. Wat is het verschil tussen deze 2, behalve de afmetingen? Welke raden jullie aan voor een raid0 set up.
De X18 is nog steeds een G1 55nm versie, die dus wellicht ook geen TRIM support in de firmware zal krijgen. Door de kleinere formfactor zit er ook een andere connector op die SATA signaal en power op 1 kabel heeft. De X18 kun je dus niet zomaar in een desktop installeren.

In mijn ogen neem je nu best een intel X25 G2 32nm versie, de Postville dus.

• RegurBellej
Geen matches
Topadvies Otherside1982! Daar hebben we wat aan zo op de vroege ochtend :) bedankt!

Verwijderd

Geen matches
Tijgert schreef op donderdag 17 december 2009 @ 02:34:
[...]

Waaruit maak je dit op?

Ander vraagje: Klopt het dat de retail X25-M's meer garantie hebben dan de OEM's?
hoi,nou ik heb het uitgeprobeerd,maar helaas heeft het laatste niet beta bios nog een oud achi bios,waardoor deze traag boot in dezee modus.
IDE gaat als een speer vergeleken met ACHI,en ik zag dat meer mensen daarover al klaagden met die mobo.

Nu is er een beta bios F9E,dat wel dus een verniewd ACHI bios heeft,maar ja het is een beta,daar heb ik het niet zo op persoonlijk
_H_G_ schreef op donderdag 17 december 2009 @ 07:14:
[...]

Yep, staat dan helaas uit. Ik dacht eerst dat het niet mocht uitmaken (in principe zit het in de IDE specificatie), maar Microsoft heeft het alleen verwerkt in de ahci driver :/
bedankt voor de bevestiging,jammer dat het niet werkt met ide :'( .

Dan misschien toch maar eens bekijken of ik het beta bios uit ga proberen en dan wel achi gebruiken

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16
Geen matches
Heeft er iemand al gekeken welke bios-versie er op de recent geleverde intel X25-M's staat? Zijn deze al vanuit de fabriek met de laatste versie voorzien, of kun je nog steeds zelf aan de slag?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Geen matches
SpeedingWilly schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:31:
Heeft er iemand al gekeken welke bios-versie er op de recent geleverde intel X25-M's staat? Zijn deze al vanuit de fabriek met de laatste versie voorzien, of kun je nog steeds zelf aan de slag?
ik heb de mijne gisteren binnen gekregen, en dat was een batch van naar ik dacht November, fw 02HA oid stond dacht ik op de buitenkant. maar ehm is er een tooltje dat ik dit kan verifieren? (gisteren alleen heel snel win7 geinstalleerd voordat ik weer andere plannen, maar zo ver, als ik door de post heen ben is win7 echt super snel opgestart!)

Ik moet nog het een en ander aanpassen qua sata indeling omdat hij nu ook nog in IDE mode staat ipv AHCI. (heb een Asus P5b)

[ Voor 8% gewijzigd door Valkyre op 17-12-2009 11:20 ]

iRacing Profiel

• SpeedingWilly
Geen matches
Gohan-san schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:18:
[...]

ik heb de mijne gisteren binnen gekregen, en dat was een batch van naar ik dacht November, fw 02HA oid stond dacht ik op de buitenkant. maar ehm is er een tooltje dat ik dit kan verifieren?
Volgens mij kun je dat in de apparaat eigenschappen zien in apparaatbeheer. Verder zal het met de tool HWiNFO ook wel te zien zijn ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 17-12-2009 11:31 ]

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
Firmware staat ook gewoon op de SSD zelf.

• Tijgert

Tijgert

Geen matches
hoi,nou ik heb het uitgeprobeerd,maar helaas heeft het laatste niet beta bios nog een oud achi bios,waardoor deze traag boot in dezee modus.
IDE gaat als een speer vergeleken met ACHI,en ik zag dat meer mensen daarover al klaagden met die mobo.
Ik heb een EX58 Extreme en idd is de AHCI modus nogal traag om voorbij het DMI scherm te komen, veel checken en detecteren en zo. Maar dat doe je maar 1x en dan draait het en dat is vele malen beter dan geen Trim hebben.
Ik ga geen nieuwere bios meer proberen omdat mijn rig nu 100% stabiel draait (zie sig), ik dan weer een SLIC21 erin moet zetten en nieuwere biossen regelmatig nieuwe problemen introduceren. Ik ken mijn pappenheimer nu wel :)
Nu is er een beta bios F9E,dat wel dus een verniewd ACHI bios heeft,maar ja het is een beta,daar heb ik het niet zo op persoonlijk
Pas op met Beta's, neem geen onnodige risicos en neem dat maar aan van iemand die dat wel regelmatig deed. En ik WEET wat ik doe!

Nu weer on topic ;)

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
Nu valt dat met deze paar beta bios'en van Gigabyte wel mee, aangezien die AHCI update naar 1.20E het enige wat veranderd is.
Mijn EP45-DS4 draait op F10b zonder problemen met snelle ahci detectie icm een Posville 80GB ;>

Systeem specs

Verwijderd

Geen matches
Tijgert schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:07:
[...]

Ik heb een EX58 Extreme en idd is de AHCI modus nogal traag om voorbij het DMI scherm te komen, veel checken en detecteren en zo. Maar dat doe je maar 1x en dan draait het en dat is vele malen beter dan geen Trim hebben.
Ik ga geen nieuwere bios meer proberen omdat mijn rig nu 100% stabiel draait (zie sig), ik dan weer een SLIC21 erin moet zetten en nieuwere biossen regelmatig nieuwe problemen introduceren. Ik ken mijn pappenheimer nu wel :)

[...]

Pas op met Beta's, neem geen onnodige risicos en neem dat maar aan van iemand die dat wel regelmatig deed. En ik WEET wat ik doe!

Nu weer on topic ;)
bedankt voor het advies :) ,ik heb bijna hetzelfde het systeem is verder echt super stabiel,das voor mij het belangrijkste daarom die twijvel inderdaad om het te proberen.Maar ik zal het eens op ACHI modus nog eens uitproberen.

Trouwens ik had nog wel een vraag,heb jij HDDerase uitgeprobeerd met je x58 en zo ja werkte het en hoe heb je dat gedaan,
Ik weet niet of je een PB kan sturen anders mag dat ook wel,om dit topic nietverder te vervuilen.

Verwijderd

Topicstarter
My-life schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:37:
[...]

Mijn schijf is niet meer raw en ik heb ook problemen om er WinXP op te krijgen. Weet jij hoe ik hem weer 'raw' krijg?
Alle partities verwijderen of, en dat is zeker aan te raden gezien je problemen, HDDErase draaien. Ik heb onlangs de topicstart aangepast met een verhaal over HDDErase (incl. downloadlink voor de enige versie die werkt met de Intel SSD's), dus lees dat even na.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2009 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:30:
[...]

[...]

bedankt voor de bevestiging,jammer dat het niet werkt met ide :'( .

Dan misschien toch maar eens bekijken of ik het beta bios uit ga proberen en dan wel achi gebruiken
Of gewoon de "oude" Intel Toolbox gebruiken onder IDE mode, werkt perfect, maar het helpt wel je systeemherstelpunten naar de digitale hemel (zie mijn laatste edit van de startpost van dit topic). Ik heb Systeemherstel daarom gewoon uitgezet, aangezien ik toch werk met periodiek gemaakte images.

• My-life
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:05:
[...]

Alle partities verwijderen of, en dat is zeker aan te raden gezien je problemen, HDDErase draaien. Ik heb onlangs de topicstart aangepast met een verhaal over HDDErase (incl. downloadlink voor de enige versie die werkt met de Intel SSD's), dus lees dat even na.
Ik heb een Kingston met Intel controller. Zou dat goed gaan? Ik ga het proberen.

[EDIT]
Hij blijft hangen op
code:
1
2
P0 is NONE
P1 is NONE

[ Voor 6% gewijzigd door My-life op 17-12-2009 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
My-life schreef op donderdag 17 december 2009 @ 20:00:
[...]

Ik heb een Kingston met Intel controller. Zou dat goed gaan? Ik ga het proberen.

[EDIT]
Hij blijft hangen op
code:
1
2
P0 is NONE
P1 is NONE
BIOS wel op IDE/Legacy mode zetten! Als je BIOS die mogelijkheden niet heeft, dan gaat het niet lukken. Mocht je nog een oudere PC hebben, dan kan je altijd het schijfje even overzetten naar die PC. De meeste oudere PC's (met een ouder BIOS) vanaf ca. 2004 ondersteunen SATA(1) en staan standaard in IDE/Native mode. Legacy mode is vaak een optie bij dat soort machines.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2009 21:03 ]

• My-life
Geen matches
Dat was ik inderdaad vergeten. Ik ga het nogeens proberen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:49
Geen matches
Ik heb 3 stuks kingston 40 Gb binnen gekregen van Alternate. Heb er inmiddels 1 draaien in mijn eigen systeem. Leessnelheden zijn prima maar heb nog niet helemaal het WOW gevoel bij het opstarten van windows. Het is wel sneller maar kan nog beter denk ik. AHCI staat aan en verder draait het als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

ik heb sinds het gebruik van mijn SSD icm windows 7 last van Hickup's
deze hickups vallen vooral voor bij het bekijken van filmpjes online. (youtube, Dumpert, Hardware.info,..)

eerst dacht ik dat het eigen was aan men browser (chrome), dan ben ik een maand geleden overgeschakeld op Firefox 3. en het probleem blijft bestaan.

het fenomeen valt 5x per uur voor en duurt gemiddeld 6-8 seconden.

ondertussen heb ik het ook gemerkt tijdens normale situaties in windows. maar dan valt het veel minder voor, tijdens het opstarten van games is het ook soms te zien, dat het systeem ettelijke seconden niet reageert en dat de bewegende achtergronden in het menu niet meer bewegen.

specs
win7 Beta build 7600
p5ke Wifi-ap
e8400 3,0GHz
4GB DDRII 800MHz
intel X25m v1 (80Gb) (OS on SSD) (Swapfile on SSD)
2x seagate 7200.11 HDD

ik weet dat ik een deel ongepartitioneerd heb gelaten, maar ik weet niet juist hoeveel, hieronder zullen jullie het vast kunnen uit opmaken.
Afbeeldingslocatie: http://baloo.onlydutch.com/Forum-permanent/tweakers/ssdx25mprop.jpg

wat kunnen alle oorzaken zijn van dit probleem, en welke is het meest waarschijnlijke?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 00:20
MikeVM schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 10:11:
ik heb sinds het gebruik van mijn SSD icm windows 7 last van Hickup's
deze hickups vallen vooral voor bij het bekijken van filmpjes online. (youtube, Dumpert, Hardware.info,..)

eerst dacht ik dat het eigen was aan men browser (chrome), dan ben ik een maand geleden overgeschakeld op Firefox 3. en het probleem blijft bestaan.

het fenomeen valt 5x per uur voor en duurt gemiddeld 6-8 seconden.

ondertussen heb ik het ook gemerkt tijdens normale situaties in windows. maar dan valt het veel minder voor, tijdens het opstarten van games is het ook soms te zien, dat het systeem ettelijke seconden niet reageert en dat de bewegende achtergronden in het menu niet meer bewegen.

specs
win7 Beta build 7600
p5ke Wifi-ap
e8400 3,0GHz
4GB DDRII 800MHz
intel X25m v1 (80Gb) (OS on SSD) (Swapfile on SSD)
2x seagate 7200.11 HDD

ik weet dat ik een deel ongepartitioneerd heb gelaten, maar ik weet niet juist hoeveel, hieronder zullen jullie het vast kunnen uit opmaken.
[afbeelding]

wat kunnen alle oorzaken zijn van dit probleem, en welke is het meest waarschijnlijke?
Lijkt me in ieder geval niks met degradatie van de SSD te maken hebben. Zelfs als ie nog maar de helft van zijn oorspronkelijke snelheid heeft, is de SSD nog sneller dan een gewone harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar ben ik ook benieuwt,ik merk ook verschil in hoe soepel games lopen tussen mijn wd black en de intel ssd,de intel lijkt last te hebben van constante stutter.

Ik ben benieuwt of iemand dit inderdaad heeft kunnen oplossen :) .

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Geen matches
Hmmm... ik heb er ook al last van. Opeens doet het systeem even niks meer. Geen HD activiteit, maar alles staat stil.
Nog geen games getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 20:54:
[...]

BIOS wel op IDE/Legacy mode zetten! Als je BIOS die mogelijkheden niet heeft, dan gaat het niet lukken. Mocht je nog een oudere PC hebben, dan kan je altijd het schijfje even overzetten naar die PC. De meeste oudere PC's (met een ouder BIOS) vanaf ca. 2004 ondersteunen SATA(1) en staan standaard in IDE/Native mode. Legacy mode is vaak een optie bij dat soort machines.
Het is gelukt in mijn eigen pc. HDDErase zag de schijf wel in de andere pc, maar liep vast toen hij de overige controllers ging checken.

Helaas heeft het toch niet geholpen. Ik blijf dezelfde melding krijgen tijdens de WinXP setup, Ïnstallation Failed: D:\I386\asms. Error Message : De parameter is onjuist".
Ik ben er inmiddels wel achter dat het niet aan de SSD ligt |:( . Op een andere HDD krijg ik dezelfde melding. Win7 installeerd zonder problemen.
Ik zal de BIOS eens doorlopen, wellicht staat daar iets vreemds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 22:42

XanderDrake

Build the future!

Mijn kerstwensen zijn gehoord, Intel gaat binnenkort X25-V (value) SSD's introduceren met een grotere capaciteit! De eerstvolgende value SSD van Intel zal beschikken over 80GB, en zal ergens in 2010 uit gaan komen. Ik hoop bij wijze van dat ze daarme januari bedoelen.

Erg fijn, ik vind persoonlijk de 40gb versie (die Kingston verkoopt) ideaal kwa prijs en prestaties, maar om hem als enige schijf te gebruiken in een laptop, dat schiet niet op. Simpelweg te weinig ruimte.
80GB is voor mij waarschijnlijk net voldoende. Ik kan niet wachten :)

Bron

[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 18-12-2009 13:29 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Geen matches
Tijgert schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 12:00:
Hmmm... ik heb er ook al last van. Opeens doet het systeem even niks meer. Geen HD activiteit, maar alles staat stil.
Nog geen games getest...
Ik weet niet of mijn oplossing de juiste is voor jullie, maar bij mij ging mijn HD in standby na 20 minuten of een half uur. Ik heb het opgelost door bij de geavanceerde instellingen onder energiebeheer de harde schijf nooit te laten uitschakelen. Dit stond in windows 7 automatisch ingesteld. Ik heb geen idee of dat ook jullie probleem is, maar het is te proberen of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand benches gezien van 3 Kingston 40GB SSD's in RAID0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Geen matches
Zo, mijn Postville zit erin en alles is geinstalleerd (meer daarover later).

Eerste indruk: WOW. Windows start als een speer, zo snel dat ik Hibernate helemaal niet meer ga gebruiken (ook omdat het een paar problemen opleverde met L4D2), apps starten razendsnel, het bekende verhaal dus. Benchmarks komen redelijk overeen met wat andere mensen laten zien, dus ik ga er verder geen tweaks meer mee uithalen, wel heb ik Indexing uitgezet. Firmware geupdate d.m.v. de CD, ging probleemloos. Was een batch van 21 november, 02HA firmware stond erop, nu 02HD dus.

Helaas, en echt helaas, kom ik erachter dat de bootfiles voor de nieuwe install op de oude C:\ schijf terecht zijn gekomen. Deze partitie had ik willen verwijderen om bij een andere partitie op die HDD aan te sluiten. Heeft iemand een idee wat er gebeurt als ik met GParted die partitie weggooi? Kan ik dan met de Recovery van Windows 7 de boel weer repareren of moet ik weer opnieuw beginnen? Dat zou namelijk zonde zijn, heb alles net weer werkend. Hoor graag tips van iemand :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
-Reca- schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:33:
[...]

Ik weet niet of mijn oplossing de juiste is voor jullie, maar bij mij ging mijn HD in standby na 20 minuten of een half uur. Ik heb het opgelost door bij de geavanceerde instellingen onder energiebeheer de harde schijf nooit te laten uitschakelen. Dit stond in windows 7 automatisch ingesteld. Ik heb geen idee of dat ook jullie probleem is, maar het is te proberen of het helpt.
Dat had ik ook ja,die had ik gevonden inderdaad,ook hier de optie hd´s uit naar 20min uitgezet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Geen matches
-Reca- schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:33:
[...]

bij mij stond ie al ingesteld op 120 minuten, dus ik vrees dat daar het probleem niet zit, ik zal eens proberen zonder swapfile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Geen matches
kon mij hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten. nog wel een vraag in het algemeen.
windows 7 de afgelopen 2 dagen 2x geinstalleerd (AHCI stond nog niet aan), dus aangepast en een verse install.

maar ik moet nog even checken maar volgens mij loopt de firmware nog achter op mijn schijfje, wanneer ik deze upgrade, blijft mijn windows 7 installatie dan in tact? of word het weer formatteren + herinstalleren?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je instalatie blijft in tact,tenminste dat was bij mij wel het geval.
Echter wel kans dat je de firmware in IDE modus moet updaten,bij mij herkende de firmware updater ehm niet wanneer deze in ACHI stond,toen geswitcht naar IDE en toen werd de SSD wel gewoon gezien

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Geen matches
Bij mij ook. Windows geinstalleerd, oeh shit vergeten de FW te updaten, alsnog gedaan, geen centje pijn.
Iemand nog een idee over mijn partitievraag? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Arfman schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:37:
Bij mij ook. Windows geinstalleerd, oeh shit vergeten de FW te updaten, alsnog gedaan, geen centje pijn.
ah gewoon even opnieuwe installeren is toch in 20 min gebeurt ;) lang leve SSD 8)
Edit: en windows 7 natuurlijk *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Valkyre op 18-12-2009 17:30 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Geen matches
Arfman schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:37:
Als je hem repaired met de Windows 7 DVD dan moet het gewoon werken. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Geen matches
MensionXL schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 17:47:
[...]

Als je hem repaired met de Windows 7 DVD dan moet het gewoon werken. ;)
Thanks. Ik ga het vannacht proberen, vermoed dat hij nog wel even staat te ratelen (500GB disk uit 2006 :+), kan mooi vannacht pruttelen en als het dan niet lukt installeer ik de zaak inderdaad opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Geen matches
MikeVM schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:30:
[...]

bij mij stond ie al ingesteld op 120 minuten, dus ik vrees dat daar het probleem niet zit, ik zal eens proberen zonder swapfile.
Zonder swap kan ik je iig niet aanraden.. Ik weet niet of je games speelt, of zwaardere apps gebruikt? Maar ik ben bang dat je toch hier en dan een error krijgt op een gegeven moment.

Ik had mijn swap nl uitgezet, en ik kreeg na een tijdje de ene bug na de andere.

De Swap hoeft niet veel te zijn, maar minimaal 200Mb is wel noodzakelijk denk ik..

[ Voor 19% gewijzigd door Audione0 op 19-12-2009 02:30 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Geen matches
Audione0 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 02:27:
[...]

Zonder swap kan ik je iig niet aanraden.. Ik weet niet of je games speelt, of zwaardere apps gebruikt? Maar ik ben bang dat je toch hier en dan een error krijgt op een gegeven moment.

Ik had mijn swap nl uitgezet, en ik kreeg na een tijdje de ene bug na de andere.

De Swap hoeft niet veel te zijn, maar minimaal 200Mb is wel noodzakelijk denk ik..
tja, of je plaatst gewoon wat geheugen bij. hij gebruikt toch DDRII, dat kost geen drol.
wie weet is het nog eens nuttig ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Geen matches
kan het helpen om de swapfile te veranderen naar een andere schijf, of te verminderen naar 1GB?

ff kijken wat geheugen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 12-09 12:53
MikeVM schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 08:58:
kan het helpen om de swapfile te veranderen naar een andere schijf, of te verminderen naar 1GB?

ff kijken wat geheugen kost.
Ik heb zelf 8GB RAM. Op een forum werd aangeraden om een vaste 300MB Swapfile te maken op de SSD en op een HD een dynamische door Windows beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Geen matches
Nou, de herpartitionering is gelukt, maar ik krijg geen optie om Windows 7 te repairen :?

Dan maar een reinstall .. voor de zekerheid alle andere HDD's uitgeschakeld, voordat ik zometeen weer met een aparte system disk en Windows disk zit, ik wil potdomme zelf bepalen waar die zut komt! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Welke Intel X25 kan je beste halen, want er staan er 3 in de pricewatch van type "Postville"
De G2C1, de G2R5 of de G201 en kun je die verschillen ook ergens lezen?

Ik wil er 2 halen en in Raid0 zetten, nu lees ik erover dat mensen last hebben van Hickups.
Hebben jullie zelf dingen veranderd of verder getweaked, of gewoon "clean" gebruik van de SSD.
Anders is het voor mij een serieus punt om ff te wachten met 400 euro weggooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Geen matches
Als je hier kijkt zie je de verschillen: http://www.intel.com/cd/c...ts/nand/feature/index.htm
De G2C1 is 9,5mm dik en de G201 is 7mm dik. De G2R5 is een G2C1 met installatie benodigdheden B) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Ik heb op de HCC dagen een SSD gekocht van Supertalent:
STT_FTM64GX25H ATA Device met firmware 1819

Tot nu toe zeer tevreden over de snelheid, ondanks redelijk intensief gebruik nog geen teken van degradatie gemerkt. Installatie van Windows7 (temp version) in AHCI mode. Moederbord bios is geupdate naar de laatst beschikbare versie en de drivers zijn geupdate direct na de installatie en daarna is daaraan, net als de bios instellingen, niets meer gewijzigd.

Test zijn gedaan op een Asus M3H-HDMI

Benchmarks:
Atto disk benchmark op 30-11-2009
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/wi7u3r.jpg

Atto disk benchmark vandaag
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/x4q64n.jpg

Crystal Diskmark op 30-11-2009
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/119th5x.jpg

Crystal Diskmark vandaag
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2w5m0x4.jpg

Dit betreft een enkele disk, geen andere harde schijven zijn aangesloten op het moment van testen.
Verder is het ding natuurlijk stil, zuinig en wordt ie niet warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wou T
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Heb hier 2 computers staan (1 van mij, 1 van mijn ouders) en zit te twijfelen om beiden up te graden met een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB (Intel chip). Op die SSDs komen dan Windows 7 x64 + Photoshop CS4 + Office 2010 + Call of Duty MW2 denk ik.

1. Ga ik veel verschil merken in opstarttijd van Windows 7?
2. Ga ik veel verschil merken in het laden van programma's als Windows eenmaal opgestart is?

Ik vraag dit vooral gezien het feit dat het redelijk nieuwe computers zijn met redelijk nieuwe HDs.

Computer 1:
- Core 2 Duo E6600
- Asrock ConRoeXFire-eSATA2
- 4GB geheugen
- Jetway 8800GT 512mb
- Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2

Computer 2:
- Core 2 Duo E8500
- MSI P45 Neo3
- 4GB geheugen
- ATI Radeon HD4850 512mb
- Samsung Spinpoint F1 640gb Sata2

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Laatst online: 09:47

Minkie

Groazers Unite.

Ik beschik nu ook over een Intel SSD, de 160GB variant. Maar nu heb ik nog 2 vraagjes.

1.
Op welke sata controller kan ik hem het best aansluiten?
Ik heb een Gigabyte P55-UD3 moederbord met daarop 8 sata aansluitingen.

6 aansluitingen Controlled by P55 chipset,
en 2 aansluitingen controlled by Gigabyte chipset.

Maakt het nog wat uit op welke ik hem aansluit?

2.
Kan ik de schijf gewoon voorzien van nieuwe firmware als ik windows 7 geinstalleerd heb?

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Nu online

job

Minkie schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:49:
Ik beschik nu ook over een Intel SSD, de 160GB variant. Maar nu heb ik nog 2 vraagjes.
1. Maakt het nog wat uit op welke ik hem aansluit?
Kan je maar op 1 manier achterkomen. Testen testen testen
Ja, de ene controller is wellicht iets rapper dan de andere.. maar ook de andere apparaten die je eraan hangt hebben invloed. Jij hebt jouw configuratie, lekker dagje knutselen dus. :)
2.
Kan ik de schijf gewoon voorzien van nieuwe firmware als ik windows 7 geinstalleerd heb?
In de handleiding die ook op de intel site staat, staat hoe je die firmware upgrade.
Dan zie je ook hoe het moet, wat de invloeden van je os zijn e.d. Gewoon rustig de boel doorlezen.... doe wat er in de handleiding staat.
http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363

Als er in dit topic elke dag dezelfde vragen beantwoord moeten worden jaag je vanzelf de mensen met kennis weg. Doe eens zelf wat onderzoek. Lees de intel site.. zij hebben de meest recente info.

[ Voor 49% gewijzigd door job op 19-12-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wou T schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:26:
Heb hier 2 computers staan (1 van mij, 1 van mijn ouders) en zit te twijfelen om beiden up te graden met een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB (Intel chip). Op die SSDs komen dan Windows 7 x64 + Photoshop CS4 + Office 2010 + Call of Duty MW2 denk ik.

1. Ga ik veel verschil merken in opstarttijd van Windows 7?
2. Ga ik veel verschil merken in het laden van programma's als Windows eenmaal opgestart is?

Ik vraag dit vooral gezien het feit dat het redelijk nieuwe computers zijn met redelijk nieuwe HDs.

Computer 1:
- Core 2 Duo E6600
- Asrock ConRoeXFire-eSATA2
- 4GB geheugen
- Jetway 8800GT 512mb
- Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2

Computer 2:
- Core 2 Duo E8500
- MSI P45 Neo3
- 4GB geheugen
- ATI Radeon HD4850 512mb
- Samsung Spinpoint F1 640gb Sata2
Het ligt er aan welke controller je hebt en aan je mobo hoe snel die opstart,ik merk dat mijn gigabyte x58 ud5 nog best wel traag is met het opstarten.,

Zeker vergeleken met mijn 1810tz subbook,die laatste gaat veel sneller met de ssd,als mijn gigabyte.Verder heb ik een WD black in mijn systeem zitten,die aardig in de buurt komt,van de merkbare prestaties van de postville in mijn systeem.Het zou in theorie een stuk sneller moeten zijn,maar in mijn hoofdsysteem merk ik het verschil niet zo tussen de snelle black en de ssd.Maar ja das maar 1 ervaring.

Ik zit dan ook er over te denken om ehm gewoon in mijn laptop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 16:20
ik heb helaas twee problemen
1) firmware upgraden lukt niet
2) veel te lage Intel X25-M Postville 80 gig scores ( vandaag binnen gekregen van Azerty.nl)
ik heb een Gigabyte ga-ma790fxt-ud5p ( AM 3) moederbord met de AMD Phenom X4 965 cpu

bij het upgraden van de firmware via boot cd krijg ik of de pre production melding van 0953 firmware ( gigabyte controller) of de ssd wordt niet gevonden ( AMD controller) beide controllers gezet op AHCI ook op "ide" lukt niet, krijg dezelfde meldingen als bij AHCI. In windows 7 ultimate word de SSD overigens wel gezien en werkt als een normale hdd,
Mijn tweede probleem vind ik naarder
dit zijn de test k waardes:

---------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0 x64 Beta2 (C) 2007-2009 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
---------------------------------------------------------------

Sequential Read : 125.458 MB/s
Sequential Write : 79.102 MB/s
Random Read 512KB : 108.634 MB/s
Random Write 512KB : 82.214 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 17.438 MB/s [ 4257.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 35.268 MB/s [ 8610.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 19.567 MB/s [ 4777.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 52.689 MB/s [ 12863.6 IOPS]

Test : 1000 MB [B: Used 0.1% (0.1/74.5 GB)]
Date : 2009/12/19 20:38:35
-----------------------------
wat kan ik er aan doen?
de disk is een dag oud en is leeg, nog geen één file op gezet ( wel met testen en weer eraf gehaald)

ik heb een search gedaan maar mijn specifieke geval niet tegen gekomen, ook googlen levert nog geen oplossing . Ik heb zowel de nieuwste AMD chip drivers als die van Gigabyte zelf geprobeerd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Nu online

job

Geen matches
Even een vraagje aan de overige Kingston 40GB gebruikers.
Welke firmware heeft jullie schijf? Ik zie net (kijk voor het eerst) op de doos staan op mijn de 02HA draait. En hdtune bevestigd het.

Deze firmware is de firmware welke intel toen heeft teruggetrokken omdat deze problemen gaf tijdens de upgrade er naar toe. Heb je deze firmware op je kingston staan, wees gerust :) Je kan hem wel gewoon gebruiken. En wees blij want dan heb je een kingston welk trim ondersteund.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 19-12-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Geen matches
Mijn firmware van de Kingston 40GB is ook 02HA. Hoe weet ik nu of ik daadwerkelijk TRIM gebruik? Dat commando via CMD zegt van wel, maar dat zou hij ook zeggen als er geen TRIM ondersteuning in de firmware zou zitten.

Edit: met CrystalMark Disk Info (CDI) kun je zien of TRIM daadwerkelijk ondersteund wordt. Bij mij is dat niet het geval. Dus ondanks dat er 02HA op staat, wordt TRIM niet ondersteund :/

[ Voor 31% gewijzigd door Elektronicanet op 19-12-2009 23:25 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Nu online

job

Dat cmd commando geeft alleen maar aan of het os zelf (win 7 dus) het commando stuurt.
Dat daar nog een driver tussen zit, en een ssd achter heeft dat commando geen weet van.
De enige echte manier om er achter te komen of het werkt is kijken of je prestaties na een format weer de oude worden.

Trim zou moeten werken als je gebruikt maakt van windows 7, drivers die trim ondersteunen (windows ahci drivers) en een schijf die trim ondersteund. Dat crystal info zegt dat jouw schijf geen trim ondersteund zou dus ook door je drivers worden geblokkeerd.

Ik heb mijn kingston op dit moment in een pc zitten die geen ahci ondersteund, kan het niet voor je testen of het ook echt werkt. Tenminste ik heb de ide drivers geinstalleerd staan en kom in het bios geen ahci/ide optie tegen helaas (a8n-e). Of ik heb de afgelopen dagen telkens scheel lopen kijken.

edit:
Ik had vandaag toevallig dat ik mijn hele kingston redelijk vol moest zetten (5gb over). De snelheid met hdtune was dan ook verschrikkelijk. Nu nadat ik de tijdelijke bestanden (gig of 15) weer heb verwijderd is mijn schijf weer lekker snel in hdtune. Het is me niet helemaal duidelijk of trim nou wel of niet in ide mode wordt doorgegeven.
Crystal info zegt dat trim niet aanstaat, maar ik zie toch duidelijk de verbetering in leessnelheid dus er is wat gebeurd.

[ Voor 60% gewijzigd door job op 20-12-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:59
kyrill schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:52:
ik heb helaas twee problemen
1) firmware upgraden lukt niet
2) veel te lage Intel X25-M Postville 80 gig scores ( vandaag binnen gekregen van Azerty.nl)
ik heb een Gigabyte ga-ma790fxt-ud5p ( AM 3) moederbord met de AMD Phenom X4 965 cpu

bij het upgraden van de firmware via boot cd krijg ik of de pre production melding van 0953 firmware ( gigabyte controller) of de ssd wordt niet gevonden ( AMD controller) beide controllers gezet op AHCI ook op "ide" lukt niet, krijg dezelfde meldingen als bij AHCI. In windows 7 ultimate word de SSD overigens wel gezien en werkt als een normale hdd,
Ik heb hetzelfde moederbord als jij en heb de ssd op de AMD controller staan, geïnstalleerd met AHCI en toen werd de ssd niet gevonden door het upgrade progje.
Alles in het bios op ide gezet en de upgrade ging goed.
Het is dus mogelijk, ik zou het nog een keer proberen als ik jou was met alles op ide in het bios.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrill
  • Laatst online: 09-01 16:20
LUKT

de gigabyte heeft 2 controllers en ik heb nu alles op ide gezet ipv ahci en het flashen lukte, thx
ook de super lage waarden zijn weg, maar niet door het flashen maar door de ssd niet aan de gigabyte controller te hangen, maar aan de AMD controller. Ook een nieuwe sata kabel genomen, maar daar kan het toch niet aan liggen? met de oude kabel werd die wel door mobo en windows 7 gezien en werkte in windows ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
  • Laatst online: 10-04 20:09
ik heb me postville aan een raid controller op het moderbord hangen samen met 2 andere raid sets op raid 0. Het mobo is een asus P5q-deluxe
Nu kan ik die 2 raid sets wel naar de areca 1220 verplaatsen. Maar hoe krijg ik win7 zover dat die opstart van de ssd? heb het al geprobeert maar dan krijg ik de "melding no valid bootsystem found"

Moet ik wat veranderen in win 7 of is er een simpele oplossing hiervoor.

Heb ook de ssd geupdate naar de laatste firmware en het schrijven is ook lager geworden.
Dit is de score van o2ha
Sequential Read : 266.881 MB/s
Sequential Write : 112.003 MB/s
Random Read 512KB : 211.498 MB/s
Random Write 512KB : 115.228 MB/s
Random Read 4KB : 21.134 MB/s
Random Write 4KB : 49.716 MB/s
Test Size : 1000 MB Date : 2009/12/07 18:26:34

en dit is met de nieuwe firmware,
--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 261.002 MB/s
Sequential Write : 108.235 MB/s
Random Read 512KB : 202.421 MB/s
Random Write 512KB : 75.118 MB/s
Random Read 4KB : 22.411 MB/s
Random Write 4KB : 33.812 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2009/12/20 11:48:07

dus de oude firmware was sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Ik zat ook te denken om 2 SSD's in raid 0 te pleuren in mijn laptop,
echter na een aantal testjes met mijn huidige Seagate momentum's (serie 7200.3)
kom ik op de volgende resultaten:
Sequential Read : 159.5 MB/s
Sequential Write : 157.9 MB/s
Random Read 512KB : 52.4 MB/s
Random Write 512KB : 68.0 MB/s
Random Read 4KB : 1.1 MB/s
Random Write 4KB : 1.6 MB/s
is het verschil wel groot genoeg in random read/write acties om het echt te merken?
gezien ik vaak spellen speel, maar dan in de trend van Quake Live, en battlefield heroes, wat zich in het systeem geheugen laad vanaf het internet in plaats van vanaf de HDD/SDD
verder gebruik ik mijn laptop nog voor foto/video editing en wat kantoor werkzaamheden.

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb ook maar is een SSD besteld, de Intel Postville 80GB voor in mijn laptop (Acer Aspire 7730G).

Ik heb twee sloten van elk 2.5 Inch. Dus nu ga ik de schijf waar mijn OS: Win Vista opstaat eruit halen, en daar de SSD insteken, en de andere HDD van 500 GB blijft er mooi inzitten, maar nu vraag ik me af, gaat dit nog problemen opleveren? (Ik backup al mijn data zowiezo naar mijn externe HDD, maar toch vraag ik het even). Verder komt op de Postville dan Windows 7 Ultimate die ik ook zojuist heb besteld, dit in combinatie met het Trim commando.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik sneller wil opstarten met de laptop omdat ik geen zin om telkens een paar minuten te wachten, want dat is gewoon verspilde energie/tijd.

Ik wil graag nu nog even mijn laptop testen op zijn snelheid nu (heb al een benchmark gedraait met Crystal Disk Mark) maar ook nog met andere Benchmark software, dus heeft iemand hier tips voor? Welke het beste te gebruiken? Danku.

En dan de vraag die ik eerder al vroeg over eventuele problemen die ik beter voor de tijd kan weten dan tijdens het upgraden.

Danku :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
un1ty schreef op zondag 20 december 2009 @ 18:06:
is het verschil wel groot genoeg in random read/write acties om het echt te merken?
Zo, die random 512K writes zijn best goed voor hdd's :) Da's met write-cache enabled via de raid-driver neem ik aan?

Ik denk niet dat je heel veel gaat merken. Booten en OS zal wel wat sneller gaan reageren, maar of levels inladen gaat helpen.. Ik betwijfel het.

(zou dan voor een enkele 160GB postville of grote vertex gaan. Met een raid durf ik niet te zeggen dat ie, zonder tweaken, aanzienlijk sneller blijft dan je huidige waardes. Kan je nog zo'n hdd er langs draaien om af en toe een image te maken ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Geen matches
_H_G_ schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:17:
[...]

Zo, die random 512K writes zijn best goed voor hdd's :) Da's met write-cache enabled via de raid-driver neem ik aan?

Ik denk niet dat je heel veel gaat merken. Booten en OS zal wel wat sneller gaan reageren, maar of levels inladen gaat helpen.. Ik betwijfel het.

(zou dan voor een enkele 160GB postville of grote vertex gaan. Met een raid durf ik niet te zeggen dat ie, zonder tweaken, aanzienlijk sneller blijft dan je huidige waardes. Kan je nog zo'n hdd er langs draaien om af en toe een image te maken ofzo).
Dat is inderdaad met write cache enabled,
behalve dat is het een 2,5" HDD die op 7200rpm draait, beetje het idee van een langzame velociraptor.
random acces tijden vallen me alleszins mee!
ter backup draai ik een WD MyBook (1TB) dus daarvoor hoef ik het niet te doen.
ik vraag me alleen af wat het verschil zou zijn tussen een raid postville's en deze.
zoals je zei zouden de boottimes inderdaad lager worden, maar of het echt merkbaar word voor de rest weet ik niet, boottimes maak ik bijna nooit mee gezien ik mijn laptop hooguit in standby zet (standby > on = 5,4 sec.)

Update:
na enkele tweaks (lees: clustergrootte gewijzigd en gedefragmenteerd) lukte me zelfs dit te behalen!
Sequential Read : 165.3 MB/s
Sequential Write : 160.1 MB/s
Random Read 512KB : 62.7 MB/s
Random Write 512KB : 81.9 MB/s
Random Read 4KB : 1.4 MB/s
Random Write 4KB : 2.9 MB/s

[ Voor 10% gewijzigd door un1ty op 21-12-2009 09:50 ]

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb dit weekend de OCZ Vertex Turbo 60gb gehaald.. Windows7 64bit erop gezet en het loopt (out of the box) als een speer.. Ik wil er dan ook niet al te veel mee gaan tweaken..

Overigens gechecked voor FW updates. Ik heb 1.4 erop staan maar op internet zie ik niets nieuwers dan 1.0 (voor de Turbo dus he, de normale Vertex FW's werken daar niet op)

Zijn er mee die de deze OCZ ssd's hebben en hun ervaringen/tips kunnen delen?

Ik zal als ik thuis ben een bench neergooien

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:46:
Ik wil graag nu nog even mijn laptop testen op zijn snelheid nu (heb al een benchmark gedraait met Crystal Disk Mark) maar ook nog met andere Benchmark software, dus heeft iemand hier tips voor? Welke het beste te gebruiken?
AS SSD Benchmark blijk een vrij accurate benchie te zijn voor SSD's, met overzichtelijk rapportering.
IOMeter blijft mijn persoonlijke favoriet, omdat deze meer mogelijkheden biedt + nauwkeuriger in te stellen is + cross-platform is.

Wilde schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:41:
Overigens gechecked voor FW updates. Ik heb 1.4 erop staan maar op internet zie ik niets nieuwers dan 1.0 (voor de Turbo dus he, de normale Vertex FW's werken daar niet op)
Dan zit je goed. Zie ook hier.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Dragon op 21-12-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:46:
Zo, ik heb ook maar is een SSD besteld, de Intel Postville 80GB voor in mijn laptop (Acer Aspire 7730G).

Ik heb twee sloten van elk 2.5 Inch. Dus nu ga ik de schijf waar mijn OS: Win Vista opstaat eruit halen, en daar de SSD insteken, en de andere HDD van 500 GB blijft er mooi inzitten, maar nu vraag ik me af, gaat dit nog problemen opleveren? (Ik backup al mijn data zowiezo naar mijn externe HDD, maar toch vraag ik het even). Verder komt op de Postville dan Windows 7 Ultimate die ik ook zojuist heb besteld, dit in combinatie met het Trim commando.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik sneller wil opstarten met de laptop omdat ik geen zin om telkens een paar minuten te wachten, want dat is gewoon verspilde energie/tijd.

Ik wil graag nu nog even mijn laptop testen op zijn snelheid nu (heb al een benchmark gedraait met Crystal Disk Mark) maar ook nog met andere Benchmark software, dus heeft iemand hier tips voor? Welke het beste te gebruiken? Danku.

En dan de vraag die ik eerder al vroeg over eventuele problemen die ik beter voor de tijd kan weten dan tijdens het upgraden.

Danku :).
Neen, dat levert geen enkel probleem op.
Ik heb net hetzelfde gedaan als jij.
In mijn Asus laptop zitten ook twee HD's van elk 500 Gig.
De C heb ik vervangen door een Intel Postville van 80 GB.
Werkt prima en dat was de beste upgrade die kon; De snelheid is nu top.
Ik heb ook windows 7 en gebruik ook Crystal Benchmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
B-BRAIN schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:49:
ik heb me postville aan een raid controller op het moderbord hangen samen met 2 andere raid sets op raid 0. Het mobo is een asus P5q-deluxe
Nu kan ik die 2 raid sets wel naar de areca 1220 verplaatsen. Maar hoe krijg ik win7 zover dat die opstart van de ssd? heb het al geprobeert maar dan krijg ik de "melding no valid bootsystem found"

Moet ik wat veranderen in win 7 of is er een simpele oplossing hiervoor.
als je win 7 installeerd moet je de areca vista drivers laden(voor je het neit al wist)
verder moet ie bootable zijn ,dan moet het werken

niet goed gelezen

zelf ook een 1220

[ Voor 3% gewijzigd door erikdeperik op 21-12-2009 17:17 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04 20:04
Er is een nieuwe SSD Toolbox te downloaden voor de X25-M bij Intel.
Is deze utility noodzakelijk?
Ik wacht nog steeds op een fix van firmware 02HD die bij mij update not complete zei, maar desondanks toch op 02HD is geflashed. :?

[ Voor 93% gewijzigd door LaptopRookie op 22-12-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Geen matches

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote: Toolbox
The Intel SSD Optimizer may take many minutes to complete. While in progress, only 1 GB of space will be left free on your drive. Please avoid/minimize system use at the times you have scheduled the Optimizer to run. Once complete, all free space will be returned.
Er staat nu ook dat het aan te raden is om 1x per week de optimizer te runnen, dus toch wel wat veranderingen . . Hmm, het is duidelijk may take many minutes, want het was gewoon weer in 3 secs gedaan ;)

EDIT: resultaten met de 02HD firmware, na het optimizen dmv de nieuwe toolkit:

Afbeeldingslocatie: http://img682.imageshack.us/img682/4962/crystaldiskmarkssd02hd.png

Lijkt me prima, alleen de random 4k writes blijven wat achter. Ik heb AHCI enabled trouwens . .

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Kan iemand mij zeggen wat DE BESTE aanpak is als je een SSD wilt gebruiken onder Windows 7.

De standaard Windows AHCI driver gebruiken?
Of de nieuwe intel SSD toolbox installeren: http://downloadcenter.int...LineId=3014&FamilyId=3124

[ Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 22-12-2009 11:23 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD