Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.565 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 22:23

Therapy777

Metal!

Matched: SSD
(Ik heb dit ook in het AMD deel gepost maar krijg daar niet echt respons)

Ik heb voor de zekerheid ook maar eens dat progje over mijn Intel X-25 80GB SSD laten lopen en dit is mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_fhBpSNhcQF0/S8WCHkRS8II/AAAAAAAAAj4/J44ls3VjQtQ/SSD.png

Is dit wat? Let wel dat ik 'm al ruim twee maanden in gebruik heb en hij al half vol staat op dit moment.

Ik heb 'm in AHCI geinstalleerd onder windows 7. De firmware versie is 02HA. Ik heb verder niks gedaan.
Ik heb geen idee hoe ik kan controleren of TRIM aan staat... wil ik wel graag weten.

Reacties en tips voor verbetering? :) Ik zoek trouwens ook nog manieren om mijn PC sneller op te laten starten. Hij blijft zo lang in het hardware detectie scherm hangen...

Check mn sig voor de rest van mijn systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02-2024
Geen matches
Roeligan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:19:
Is Vista64, geen idee of dat verschil maakt?
Je kan maar proberen.
Als de register key ook bestaat in Vista x64.
Is het best mogelijk dat dit een goeie oplossing is voor jouw probleem.

[ Voor 2% gewijzigd door DaRkMaNFX op 15-04-2010 13:24 . Reden: Leesbaar maken / comma's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:14
Therapy777 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:21:
Ik heb voor de zekerheid ook maar eens dat progje over mijn Intel X-25 80GB SSD laten lopen en dit is mijn resultaat:
...
Is dit wat? Let wel dat ik 'm al ruim twee maanden in gebruik heb en hij al half vol staat op dit moment.

Ik heb 'm in AHCI geinstalleerd onder windows 7. De firmware versie is 02HA. Ik heb verder niks gedaan.
Ik heb geen idee hoe ik kan controleren of TRIM aan staat... wil ik wel graag weten.

Reacties en tips voor verbetering? :) Ik zoek trouwens ook nog manieren om mijn PC sneller op te laten starten. Hij blijft zo lang in het hardware detectie scherm hangen...
Is het een postville of is hij van de eerste generatie?

Wat hardwaredetectie betreft moet je in je bios zijn denk ik, maar ik vermoed dat dat niet ssd-gerelateerd is. Waarop hangt ie precies? Ik heb bijvoorbeeld op mijn moederbord de SATA 3.0 uitgezet, aangezien ik dat toch niet heb, en de monitoring van de processorfan, omdat die Mugen 2 idle zo traag draait dat het moederbord een error gaf.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Geen matches
't is volgens mij een postville:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=233283

Hmm ja ik kan denk ik ook SATA3 uitzetten. Fan monitoring denk ik ook wel, gezien mijn CPU fan aan een controller hangt.

Anyways hij blijft vooral lang hangen in het scherm waar je op DEL moet drukken om in je bios te komen. Ik heb al gezocht of er ergens een optie is dat je de tijd kan instellen dat dit scherm blijft staan voor hij daadwerkelijk gaat opstarten maar tot dusver nog niks gevonden.

Daarna gaat hij eerst IDE en dan AHCI afspeuren voor hardware maar ik gok dat ik daar weinig aan kan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Geen matches
OT: is het niet onderhand tijd voor een Deel 7? :+

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Geen matches
Hoe lang duurt een Win7 install bij jullie? Ik heb net mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, mijn 2 Postville overgezet en nieuwe raid0 array gemaakt. De installatie duurde zolang dat ik even zweet op mijn voorhoofd kreeg. Ging XP proberen en deze was binnen een half uur klaar. Dus niks mis met mijn systeem. Nogmaals Win7 erin en dit keer ging ik wat andere dingen doen. Uiteindelijk na ong 45min was het klaar. Alleen was ik zo stom om alles door te klikken, heb mijn array dus niet ondergepartitioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:49
Geen matches
Therapy777 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:21:

Reacties en tips voor verbetering? :)
Typisch de specs van een gedegradeerde Postville (edit: wat nog steeds retesnel reageert, maar de 512k writes kunnen sneller). Zou eerst de firmware eens updaten (zorg voor de zekerheid wel dat je je belangrijke data hebt. Je weet maar nooit. Of ff een image maken ofzo). Daarna nieuwe toolkit downloaden en Optimizer een keer draaien.

Of dan ook goed blijft.. Je moet ook wel een driver gebruiken die trim doorstuurt (de standaard AHCI driver en niet de AMD variant). Of gewoon Optimizer schedulen dat ie om de 1-4 weken een keertje draait.

[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 15-04-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Geen matches
Thanks. Weet je ook waar ik een nieuwe toolkit en Optimizer kan vinden? Ik ben echt een leek op softwaregebied :') en hoe weet ik welke AHCI drivers ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
Therapy777 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:59:
Thanks. Weet je ook waar ik een nieuwe toolkit en Optimizer kan vinden? Ik ben echt een leek op softwaregebied :') en hoe weet ik welke AHCI drivers ik nu heb?
Google + Intel SSD Optimer = http://www.intel.com/go/ssdtoolbox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 18:18
Geen matches
Therapy777 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:59:
Zoek de AHCI controller op in apparaatbeheer (rechtermuisknop op mijn computer > beheer > apparaatbeheer). Bij mij staat hij onder IDE ATA/ATAPI controllers. Rechtermuisknop op eigenschappen > Drivers, hier staat wie de driver provider is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 14:54
Geen matches
330d schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:01:
Hoe lang duurt een Win7 install bij jullie? Ik heb net mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, mijn 2 Postville overgezet en nieuwe raid0 array gemaakt. De installatie duurde zolang dat ik even zweet op mijn voorhoofd kreeg. Ging XP proberen en deze was binnen een half uur klaar. Dus niks mis met mijn systeem. Nogmaals Win7 erin en dit keer ging ik wat andere dingen doen. Uiteindelijk na ong 45min was het klaar. Alleen was ik zo stom om alles door te klikken, heb mijn array dus niet ondergepartitioneerd.
Bij mij was die toch wel redelijk rap. Heb geen stopwatch erbij gehouden, maar als ik 20 minuten zeg, dan zit ik er denk ik niet ver naast. Tussen de 15-20 minuten ongeveer gok ik. Heb 80GB Postville, nu een week in bezit, 70% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
mauricedb schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:43:
[...]

Bij mij was die toch wel redelijk rap. Heb geen stopwatch erbij gehouden, maar als ik 20 minuten zeg, dan zit ik er denk ik niet ver naast. Tussen de 15-20 minuten ongeveer gok ik. Heb 80GB Postville, nu een week in bezit, 70% vol.
Dat snap ik dus niet, half jaartje geleden had ik ook even 'voor de gein' win7 op de postvilles gezet, duurde zeker niet langer dan half uurtje. Maar toen had ik de array niet gedelete, dit keer wel. Ligt het misschien daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik wil ook de overstap naar SSD voor mijn OS gaan maken, dus als iemand zijn Postville SSD wil verkopen, dan hou ik me graag aanbevolen. Indien niemand zijn SSD kwijt wil, dan koop ik volgende week bij MyCom Rotterdam een Intel Postville X25-V 40GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Sinds vandaag Win7 X64 op mijn nieuwe i7 930, ICH10R

Toch maar even een bench gedraaid voor mijn 2 Postville's 80GB.

XP Pro 32bit, Core2Duo E6600, ICH9R

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/23ua59v.jpg

In Win7
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 535.603 MB/s
Sequential Write : 169.563 MB/s
Random Read 512KB : 290.739 MB/s
Random Write 512KB : 158.744 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 19.892 MB/s [ 4856.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 122.171 MB/s [ 29826.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 265.730 MB/s [ 64875.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 139.348 MB/s [ 34020.6 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 13.6% (20.3/149.0 GB)] (x5)
Date : 2010/04/16 2:24:50

Beetje vreemde verschillen. In XP bijna alle writes zijn hoger, juist bij seq read is in Win7 even 100MB/s sneller 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door 330d op 16-04-2010 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Geen matches
330d schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:01:
Het kan liggen aan het feit dat je je floppy drive in je bios aan staan hebt, terwijl deze fysiek niet aanwezig is. Zet deze in de bios uit en probeer het nogmaals. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Overigens heb ik ook een SSD gerelateerde vraag.

Ik heb nu een enkele Kingston SSDnow 40 GB. Van deze drive maak ik om de zoveel tijd een Ghost image.

Stel ik koop er een identiek exemplaar bij voor een raid 0 configuratie, kan ik dan zonder problemen de Ghost image terugzetten? Daarbij in het achterhoofd houden om 10% van de totale ruimte (in dit geval dan 7 a 8 GB) niet te gebruiken, dus ondergepartioneerd te laten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jawel, maar: voor RAID zijn drivers nodig. Je zult eerst moeten zorgen dat deze al in het image zitten. Ook zal de eerste SSD een TRIM of wipe nodig hebben als deze nu niet ondergepartitioneerd is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wat bedoel je met "deze zullen in de image moeten zitten"?

Ik gebruik een hardwarematige raid. Maw, de RAID optie aangevinkt in de bios en ik kan via CTRL I in het raid menu komen. Ik heb nu 1 ssd en een raid 0 configuratie van 2 HD's er bij.

Er zijn nog 2 winkels die de Kingston SSD-now 40GB verkopen, en voor ~90 euro. Ik zie 2 voordelen:
- Meer ruimte voor toekomstig gebruik Windows 7 (dan 80GB)
- Dubbele leessnelheid

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

xingchen schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:33:
[...]

Zoek de AHCI controller op in apparaatbeheer (rechtermuisknop op mijn computer > beheer > apparaatbeheer). Bij mij staat hij onder IDE ATA/ATAPI controllers. Rechtermuisknop op eigenschappen > Drivers, hier staat wie de driver provider is.
Thanks (Darkman ook)
_H_G_ schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:02:
[...]

Typisch de specs van een gedegradeerde Postville (edit: wat nog steeds retesnel reageert, maar de 512k writes kunnen sneller). Zou eerst de firmware eens updaten (zorg voor de zekerheid wel dat je je belangrijke data hebt. Je weet maar nooit. Of ff een image maken ofzo). Daarna nieuwe toolkit downloaden en Optimizer een keer draaien.

Of dan ook goed blijft.. Je moet ook wel een driver gebruiken die trim doorstuurt (de standaard AHCI driver en niet de AMD variant). Of gewoon Optimizer schedulen dat ie om de 1-4 weken een keertje draait.
Ik kom in het bestandsbeheer deze dingen tegen:
(1) AMD SATA controller: Driver provider: AMD, Digital Designer: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

(2) Standard AHCI 1.0 Serial ATA controller: Driver provider: Microsoft, Digital Designer: Microsoft Windows

Ik neem aan dat het die laatste is en dat, gezien het een windows driver is, het de goede is? Dan moet ik alleen nog ff die toolbox regelen :) Ohja en een firmware update maar dat lukte vorige keer niet :s had een CD gebrand om te booten maar het update progje kon de SSD niet vinden...

[ Voor 51% gewijzigd door Therapy777 op 16-04-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Waarschijnlijk probeer je de firmware te updaten met je controller op AHCI? Als je even naar IDE schakelt en dan boot van de CD zal het waarschijnlijk wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Geen matches
Snowwie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:41:
Wat bedoel je met "deze zullen in de image moeten zitten"?
Je zult de drivers moeten installeren voordat je de ghost (de image) aanmaakt en overzet. Anders snapt Windows niets van de RAID waar hij op terecht gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een losse Intel Postville 80Gb die ik in een draaiend systeem een sanitary erase wil geven.
Kan dat ook als ik die ssd in een e-sata dock (Sharkoon Quickport) gebruik, of moet 'ie fysiek aan een SATA controller hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:12
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:58:
Ik heb een losse Intel Postville 80Gb die ik in een draaiend systeem een sanitary erase wil geven.
Kan dat ook als ik die ssd in een e-sata dock (Sharkoon Quickport) gebruik, of moet 'ie fysiek aan een SATA controller hangen
een esata dock hangt ook aan een sata controller....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Snowwie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 03:19:
[...]

Het kan liggen aan het feit dat je je floppy drive in je bios aan staan hebt, terwijl deze fysiek niet aanwezig is. Zet deze in de bios uit en probeer het nogmaals. :)
Het klopt inderdaad, floppy stond aan in bios, en in win7 zag ik icoontje, erop klikken werkt uiteraard niet.
Ik dacht bijna dat het door een nieuwe array kwam die nog geformatteerd moest worden. Had gisteravond de boel opniew geinstalleerd, dit maar wel ondergepartitioneerd en was in 20min klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Milmoor schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:54:
[...]

Je zult de drivers moeten installeren voordat je de ghost (de image) aanmaakt en overzet. Anders snapt Windows niets van de RAID waar hij op terecht gekomen is.
Dat begrijp ik even niet. Ik heb nu 1 SSD + 2 HD's in raid 0 in mijn huidige configuratie. Toen ik voorheen de 2 HD's in Raid 0 had (met de XP installatie) waren er ook geen Windows drivers nodig. Enkel de Raid drivers die ik op diskette heb, en tijdens het installeren toevoeg via F6. Ik kan de Raid menu via CTRL+i benaderen en zo een Raid array aanleggen (of uit elkaar halen). Als ik vervolgens de Norton Recovery Disk er bij pak zou hij deze volume gewoon als 1 moeten zien en Windows zonder problemen terug moeten zetten.
330d schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:41:
Het klopt inderdaad, floppy stond aan in bios, en in win7 zag ik icoontje, erop klikken werkt uiteraard niet.
Ik dacht bijna dat het door een nieuwe array kwam die nog geformatteerd moest worden. Had gisteravond de boel opniew geinstalleerd, dit maar wel ondergepartitioneerd en was in 20min klaar :)
Mooi dat het geholpen heeft. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Snowwie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 23:24:
[...]

Dat begrijp ik even niet. Ik heb nu 1 SSD + 2 HD's in raid 0 in mijn huidige configuratie. Toen ik voorheen de 2 HD's in Raid 0 had (met de XP installatie) waren er ook geen Windows drivers nodig. Enkel de Raid drivers die ik op diskette heb, en tijdens het installeren toevoeg via F6. Ik kan de Raid menu via CTRL+i benaderen en zo een Raid array aanleggen (of uit elkaar halen). Als ik vervolgens de Norton Recovery Disk er bij pak zou hij deze volume gewoon als 1 moeten zien en Windows zonder problemen terug moeten zetten.
Mee eens. Ik wist niet dat je al een RAID had, dat stond er niet bij. Daarmee is mijn opmerking voor jou overbodig. Als je bij installatie de diskette gebruikt worden daarmee de drivers geinstalleerd en blijven aanwezig. Zou je een image overzetten waarbij je nooit RAID drivers geinstalleerd hebt, dan snapt Windows niets van de RAID.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 17-04-2010 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Hey ik had een vraag/probleempje,

Sindskort heb ik een 160gb Postville met Windows 7. Nu heb ik in iTunes last van glitches: heel af en toe een onderbreking van het geluid. Dit alleen als ik mp3's afspeel vanaf de ssd (maakt niet uit welke), als ik iets afspeel van de hdd dan heb ik dat niet. Toch wel ook glitches vanaf hdd, alleen niet zo vaak geloof ik. In WMP gaat het wel goed.

Ben toch benieuwd waar het aan ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door Digital-DNA op 17-04-2010 10:06 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Digital-DNA schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 09:52:

Sindskort heb ik een 160gb Postville met Windows 7. Nu heb ik in iTunes last van glitches: heel af en toe een onderbreking van het geluid. Dit alleen als ik mp3's afspeel vanaf de ssd (maakt niet uit welke), als ik iets afspeel van de hdd dan heb ik dat niet. Toch wel ook glitches vanaf hdd, alleen niet zo vaak geloof ik. In WMP gaat het wel goed.

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem (met hdd dan, met ssd moet ik nog even testen). Ik hoor zo afentoe ook echt de hhd opspinnen waarna de muziek weer verdergaat. Mogelijk iets van een driver probleem?
Ik heb een intel p45 en ich10r, drivers van intel geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Geen matches
Vandaag mn Postville 80 ontvangen, geinstalleerd naast 2 Barracudas in raid 0, als startup/win disk.
Bios staat op raid, AHCI staat aan voor zover ik weet, zelfde voor Trim.

Met CrystalMark meerdere keren getest, toch vallen de 4k reads behoorlijk tegen, ik heb geen idee waarom. Toolbox al geprobeerd, geen verschil.

Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/6885/scorev.png

Iemand enig idee?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Dit zijn gewoon hele nette resultaten hoor, mijne (ook een Intel Postville) komen nagenoeg overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Geen matches
Beetje jammer. Heb een X25-M bij Norrod gekocht en had al bijna hem opgehangen met ducktape. Maar uiteindelijk toch terug gegaan. Moest wel even 12.50 betalen..

Verder ben ik erg opgelaten over de snelheids verbetering. Echt blijf me erover verbazen. Booten in 13 seconde. Photoshop 6 :)
Had bijna nog een gekocht. Maar 200 euro is veel geld (tja ik blijf toch Nederlander xD )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:10
Ik ben aan het denken een SSD in mijn Samsung R510 notebook te schroeven.

Paar kleine vraagjes:
- Windows 7 heeft inmiddels het TRIM commando toch? Is onder partioneren dan nog aan te raden of heeft het geen nut?
- Weet iemand het verschil tussen onderstaande modellen? Buiten de retail en oem versie.
Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5
Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1

Alvast bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:50:
Dit zijn gewoon hele nette resultaten hoor, mijne (ook een Intel Postville) komen nagenoeg overeen.
Als ik scores vergelijk in dit topic, van ook Postvilles, dan zijn de meeste 4k read/writes een stuk hoger, dit is waar ik ook op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Ik heb vandaag mijn hardeschijf caddy binnengekregen voor in mijn laptop. Ik heb er als test nu een gewone hardeschijf in zitten. Als ik nu bestanden kopieer vanaf mijn interne schijf naar de caddy dan gaat dit met 30 MB/s maximaal. Is dit te doen, als ik zometeen de interne schijf verwissel met een SSD? Of is dit veel te langzaam om deze schijf te gebruiken als opslag..

[ Voor 14% gewijzigd door WWJD op 17-04-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S_tef schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:18:
Ik ben aan het denken een SSD in mijn Samsung R510 notebook te schroeven.

Paar kleine vraagjes:
- Windows 7 heeft inmiddels het TRIM commando toch? Is onder partioneren dan nog aan te raden of heeft het geen nut?
- Weet iemand het verschil tussen onderstaande modellen? Buiten de retail en oem versie.
Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5
Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1

Alvast bedankt :).
Onderpartitionering en onderbenutting kunnen misschien blijven helpen om de snelheid hoog te houden.

De R5 is de C1 met een stalen plaatje in het doosje voor de montage van de C1 in een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digital-DNA schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 09:52:

glitches is zeer herkenbaar met mijn intel ssd,om die reden heb ik de ssd al niet meer in mijn hoofdpc zitten ,maar in mijn minilaptop,omdat ik gewoon tijdens het gamen last had van glitches en continu aanhoudend hakkelen van games.is dat ook herkenbaar toevallig en mijn pc maakt ook gebruik van de ich10r chipset.Misschie dat daar het verband ligt?

Ik heb de nieuwste firmware erop zitten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 23:46:
[...]

glitches is zeer herkenbaar met mijn intel ssd,om die reden heb ik de ssd al niet meer in mijn hoofdpc zitten ,maar in mijn minilaptop,omdat ik gewoon tijdens het gamen last had van glitches en continu aanhoudend hakkelen van games.is dat ook herkenbaar toevallig en mijn pc maakt ook gebruik van de ich10r chipset.Misschie dat daar het verband ligt?

Ik heb de nieuwste firmware erop zitten natuurlijk.
Ik kan dus net zo goed de R5 pakken, omdat hier iets "meer" bij zit? Of zit dat eraan vast waardoor ik hem niet in mijn laptop kan schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb dus inderdaad een R5 en deze past prima in mijn Acer 1810tz,sterker nog als die nog wat dikker was dan had het niet eens gepast in de 1810tz.Dat is wat ik er over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17
Geen matches
master_viper schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:23:
Vandaag mn Postville 80 ontvangen, geinstalleerd naast 2 Barracudas in raid 0, als startup/win disk.
Bios staat op raid, AHCI staat aan voor zover ik weet, zelfde voor Trim.

Met CrystalMark meerdere keren getest, toch vallen de 4k reads behoorlijk tegen, ik heb geen idee waarom. Toolbox al geprobeerd, geen verschil.

[afbeelding]

Iemand enig idee?
Ik had dezelfde scores toen ik de energiebesparingsfuncties van mijn processor aan had staan. Ik zou proberen wat de scores zijn als je C1E uitzet in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Geen matches
S_tef schreef op zondag 18 april 2010 @ 03:03:
[...]

Ik kan dus net zo goed de R5 pakken, omdat hier iets "meer" bij zit? Of zit dat eraan vast waardoor ik hem niet in mijn laptop kan schroeven?
Je kunt net zo goed de R5 pakken. Die kun je in je laptop schroeven. Houd je gewoon een bracket over waarmee je hem in een 3,5" bay kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
Twistedmark schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:03:
[...]

Ik had dezelfde scores toen ik de energiebesparingsfuncties van mijn processor aan had staan. Ik zou proberen wat de scores zijn als je C1E uitzet in de bios.
Voordat je C1E gaat gebruiken, check dan even mijn post, want ik heb er een hoop ellende door gehad.

DPC latency ineens zeer hoog (haperend geluid!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Geen matches
Twistedmark schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:03:
[...]

Inderdaad, het ligt hieraan. Al snap ik niet precies waarom, en ik laat deze functie liever ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S_tef schreef op zondag 18 april 2010 @ 03:03:
[...]

Het metalen plaatje zit los in het doosje. De ssd kan er aan vast geschroefd worden. Het metalen plaatje is een inbouwbracket voor de montage van een schijf van 2,5 inch in een plaats voor een schijf van 3,5 inch. Precies zoals Hann1Bal het uitlegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
Lees net dat de huidige intel ahci driver (rapid storage technology 9.6) wel gewoon trim support heeft. Gelijk maar even weer getest.

MS Driver
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/7519/crystaldiskmark1342010.png

Intel Driver
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/6308/crystaldiskmark1842010i.png

Als je rekening houdt met de variantie zou ik zo zeggen dat het qua prestatie niet zo veel uitmaakt. Mijn ssd wordt in ieder geval niet meer als removable media aangemerkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb zojuist een 2e Kingston SSDnow 40GB besteld. Deze ga ik met mijn huidige Kingston in een raid 0 configuratie zetten. Op die manier is het nog wat sneller en heb ik met 80GB ook meer ruimte en ben ik beter voorbereid op de dag dat ik definitief Windows 7 ga gebruiken. :)

Benchmarks komen later wel.
Het zal mijn benieuwen of ik een complete Ghost image van de nu aanwezige enkele Kingston SSD kan terugzetten op een raid0 array van 2 van die dingen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Geen matches
Pfff m'n vertexen zijn niet 1.3 zie nu maar 1370.. Dat wordt dus updaten naar 1.10, dan naar 1.3, dan naar 1.4 en DAN naar 1.5.. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Geen matches
Roeligan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:19:
Is Vista64, geen idee of dat verschil maakt?
Ik heb ook problemen gehad Vista installatie, ik heb toen alle USB's losgekoppeld en gedisabled in de BIOS. Installatie ging toen goed. Misschien helpt het ook bij jou.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb een 40GB SSD Postville gekocht. Is het eenvoudig om alles over te zetten? Of moet ik mijn Windows opnieuw installeren? En TRIM, gaat dan dan automatisch met Windows 7?

En ik kan hem gewoon met een sata-kabel aansluiten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
chronoz schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:37:
Ik heb een 40GB SSD Postville gekocht. Is het eenvoudig om alles over te zetten? Of moet ik mijn Windows opnieuw installeren? En TRIM, gaat dan dan automatisch met Windows 7?

En ik kan hem gewoon met een sata-kabel aansluiten neem ik aan?
Je zou gewoon een image kunnen overzetten ja. Ik zou voor de zekerheid de alignment wel even checken daarna.
Ik zou zelf gewoon voor een fresh install gaan :). Trim gaat automatisch met windows 7. Gebruikt dan wel de windows ahci drivers of de nieuwste drivers van intel (rapid storage 9.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:10
Ik ben ook aan het kijken naar een SSD'tje, maar had ik alleen ff een vraagje:

wat is het verschil tussen deze 2:

Intel X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line - Vast station - 80 GB - intern - 2.5" - SATA-300 Met product code SSDSA2MH080G2C1
Klik

en

Intel X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line - Vast station - 80 GB - intern - 2.5" - SATA-300 Met product code SSDSA2MH080G2R5
Klik

en de
Intel X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line - Vast station - 80 GB - intern - 2.5" - SATA-300 Met product code SSDSA2MH080G201
Klik

En hoe zit je eigenlijk met 80GB als bootschijf, uit mijn ervaring staat deze meestal wel aardig vol.

Of heeft iemand anders nog andere kandidaten?

[ Voor 30% gewijzigd door Rickz op 19-04-2010 08:55 ]

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geen matches
Volgens mij is het enige verschil tussen die twee dat de R5 versie inclusief bracket en schroeven wordt geleverd voor inbouw in een 3,5" plek.

Over vol gesproken: Mijn huidige 250 GB schijf is nu met een kleine 60 GB gevuld en daar staan dan nog de nodige ISO's en VM's bij op.

[ Voor 32% gewijzigd door MegaTronics op 19-04-2010 08:47 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Volgens mij moet dlm gewoon even zoeken :) De vraag over de verschillende uitvoeringen is eergisteren zelfs nog gesteld (en verder minstens 10 keer gevraagd en beantwoord in deze draad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Geen matches
Heb het ff na gezocht, en als ik het goed begrijp is het dus gewoon de accesoires die je er bij krijgt? zolang de voorlaatste 2 letter/cijfers maar G2 is? waarom is is de G2R5 zwart en de andere 2 zilver dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
dlm schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:41:
Heb het ff na gezocht, en als ik het goed begrijp is het dus gewoon de accesoires die je er bij krijgt? zolang de voorlaatste 2 letter/cijfers maar G2 is? waarom is is de G2R5 zwart en de andere 2 zilver dan?
Wederom: je zoekt even op "G2R5 zwart" (AND): G2 zijn allen zilver. Hier en daar staat het gewoon verkeerd vermeld en/of een plaatje van een zwarte G1 er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geen matches
Ik heb ook zojuist een Intel Postville besteld en hoop hem zeer snel binnen te hebben. ik heb alleen nog een vraag over de alignment. Als ik een schone installatie doe vanaf de Windows 7 DVD en dan vanuit daar met diskpart de partitie aanmaak, is deze dan ook gealigned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
windows 7 / vista zetten hem standaard op 1024kb dus volgens mij hoef je niet te diskparten..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 19-04-2010 15:55 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Allignment en verschillende versie's staan gewoon in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Hahaha mag ik even een "suuuuukkel" van jullie?

Ik wil in mijn CULV laptop een vertex stoppen maar dacht dat hij niet ging passen, dus ik wil de behuizing er af halen. Blijken al die schroeven dus erg slecht te zijn en muurvast te zitten. Ik uiteindelijk de boor er bij gehaald en alle 8 de schroeven doorgeboord! Keihard de warrenty zitten voiden..

Blijkt de vertex met behuizing toch gewoon te passen..

Doh..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 19-04-2010 21:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Laatst online: 12-09 12:27
Geen matches
maratropa schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:55:
Hahaha mag ik even een "suuuuukkel" van jullie?

Ik wil in mijn CULV laptop een vertex stoppen maar dacht dat hij niet ging passen, dus ik wil de behuizing er af halen. Blijken al die schroeven dus erg slecht te zijn en muurvast te zitten. Ik uiteindelijk de boor er bij gehaald en alle 8 de schroeven doorgeboord! Keihard de warrenty zitten voiden..

Blijkt de vertex met behuizing toch gewoon te passen..

Doh..
Je bent gaan boren zonder eerst even te passen? Dan verdien je "suuuuukkel" niet eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Pepehv schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:48:
[...]

Je bent gaan boren zonder eerst even te passen? Dan verdien je "suuuuukkel" niet eens ;)
Nou ik heb wel met mijn *ahum* timmermans oog gekeken en besloten dat de vertex te dik zou zijn :)

Maar serieus die schroeven, zo zacht als boter. Ik leg de schuld bij OCZ 8)

En met wat plakband er om zie je het nauwelijks.. O-)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Dit is wel grappig: ik dacht altijd dat SSD's iets van de laatste 3 a 4 jaren zijn, maar na even zoeken op het forum blijkt de term al genoemd te zijn in 2000:

shadax in "wat zijn dit voor gevalletjes?"

:)

Niet dat het toen nog veel voorstelde, maar toch .. ;)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Ok, ik behoor nu ook tot de ssd fam :P vanmiddag toch de postville 80GB maar gehaald. Maar na windows installeren (kleine 20min) en steam erop gezet heb ik nog maar 30GB vrij. Vrij weinig al zeg ik het zelf, maar zal het er wel mee moeten redden.

Heb alle documenten folders (mijn documenten, mijn muziek, downloads enz) maar op een andere schijf geplaatst, net zoals de temp/tmp folder. Helpt weer een beetje met het schoonhouden van de SSD :)

Had ik alleen een vraagje, ik hoor mensen over AHCI drivers e.d maar die moest je dus installeren bij het installeren van windows? daar heb ik geen enkele driver voor gebruikt namelijk? kan ik deze nog na de tijd installeren? (dacht dat ik deze nodig had voor TRIM ofniet?)

Verder erg tevreden over het schijfje!

[ Voor 15% gewijzigd door Rickz op 20-04-2010 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je niet eerder Steam naar de andere schijf moven ...? Inclusief games etc? Ik heb dat namelijk wel zo gedaan zodat ik mijn SSD 'schoon' hou. Documenten heb ik juist wel op de SSD aangezien een SSD minder snel stuk gaat bij een eventuele val/beschadiging dan een HDD. Muziek en Downloads zet ik op de HDD.

Gewoon even een tip, ligt eraan wat je belangrijker vind, games/muziek/downloads of je documenten/fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 03:22:
Zou je niet eerder Steam naar de andere schijf moven ...? Inclusief games etc? Ik heb dat namelijk wel zo gedaan zodat ik mijn SSD 'schoon' hou. Documenten heb ik juist wel op de SSD aangezien een SSD minder snel stuk gaat bij een eventuele val/beschadiging dan een HDD. Muziek en Downloads zet ik op de HDD.

Gewoon even een tip, ligt eraan wat je belangrijker vind, games/muziek/downloads of je documenten/fotos.
Koop jij een SSD om belangrijke documenten op te slaan of koop je een SSD om snelheid en repsonsiviteit van je pc te verhogen? Wat ben je met al je documenten op je SSD? Het is net in HD intensieve zaken waar je het meeste voordeel uit je SSD haalt. Games zou ik dus zeker op je SSD zetten. Da's toch net de hele point van de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geen matches
In mijn huidige laptop configuratie heb ik van de 2 x 250 GB er ongeveer 50 Gb in gebruik. Dat past ruim op de bestelde 80 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
Geen matches
dlm schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 01:11:
Had ik alleen een vraagje, ik hoor mensen over AHCI drivers e.d maar die moest je dus installeren bij het installeren van windows? daar heb ik geen enkele driver voor gebruikt namelijk? kan ik deze nog na de tijd installeren? (dacht dat ik deze nodig had voor TRIM ofniet?)
Windows 7 heeft standaard ingebakken AHCI drivers met trim support, hoef je verder niets voor te doen en andere versies zijn ook gewoon nadien te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
dlm schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 01:11:
net zoals de temp/tmp folder. Helpt weer een beetje met het schoonhouden van de SSD :)
Je temp files op een normale HD plaatsen is natuurlijk weer vragen om problemen. Temp files kun je het gewoon het allerbeste in een ramdisk plaatsen. :)

Als je trouwens 2 SSD's in raid zet, is het dan verstandig om ze te verspreiden over de sata kanalen?

Ik bedoel dus, 1 SSD op sata 1 en de andere op sata 3 (ipv op 1 en 2)?

[ Voor 20% gewijzigd door Snowwie op 20-04-2010 13:00 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
xingchen schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:56:
[...]

Je zou gewoon een image kunnen overzetten ja. Ik zou voor de zekerheid de alignment wel even checken daarna.
Ik zou zelf gewoon voor een fresh install gaan :). Trim gaat automatisch met windows 7. Gebruikt dan wel de windows ahci drivers of de nieuwste drivers van intel (rapid storage 9.6).
Bij Windows 7 gaat alignment toch automatisch goed bij 1 grote NTFS partitie?
Heeft het ook zin af te wijken van de standaard clustergrootte van 4096 bytes?
En het omzetten van mijn OS naar SSD zonder herinstall (kost me echt te veel werk), zijn daar goede howto's of tools voor? Jij zegt dat ik op moeten passen met alignment, maar ik dacht dat Windows 7 hier al verstandig mee om ging dus... dat krijg ik via IRC Freenode ook te horen. Excuses voor de hoeveelheid vragen, maar stond niet in de topicstart.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/kf5pnn.jpg
Hoe zijn deze resultaten voor een Postville 40GB?

[ Voor 5% gewijzigd door chronoz op 20-04-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:41
Snowwie schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:45:
Dit is wel grappig: ik dacht altijd dat SSD's iets van de laatste 3 a 4 jaren zijn, maar na even zoeken op het forum blijkt de term al genoemd te zijn in 2000:

shadax in "wat zijn dit voor gevalletjes?"

:)

Niet dat het toen nog veel voorstelde, maar toch .. ;)
Ze waren er een stukje eerder al. In mijn 286 (ja, ik ben oud), had ik een 2.88 megabyte SSD (die zat gewoon op de floppycontroller). Supersnel MS-DOS 3.3 opstarten!

Zal rond '87-'89 geweest zijn, toen waren die dingen dus al bereikbaar voor de normale consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
chronoz schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:37:
[...]
Bij Windows 7 gaat alignment toch automatisch goed bij 1 grote NTFS partitie?
Heeft het ook zin af te wijken van de standaard clustergrootte van 4096 bytes?
En het omzetten van mijn OS naar SSD zonder herinstall (kost me echt te veel werk), zijn daar goede howto's of tools voor? Jij zegt dat ik op moeten passen met alignment, maar ik dacht dat Windows 7 hier al verstandig mee om ging dus... dat krijg ik via IRC Freenode ook te horen. Excuses voor de hoeveelheid vragen, maar stond niet in de topicstart.

[afbeelding]
Hoe zijn deze resultaten voor een Postville 40GB?
Ik zou de standaardclustergrootte gewoon zo laten. Alignment gaat bij windows 7 inderdaad automatisch maar sommige imagesoftware wil dat nog wel eens verprutsen als de hd's niet exact dezelfde grootte zijn. Check anders gewoon eerst je alignment na het overzetten:

Typ in "run" box: msinfo32, ga dan naar Components > Storage > Disks

En kijk dan naar "partition starting offset". Hier staat dan een waarde in bytes aangegeven. Als je dit deelt door 4096 en er kom een heel getal uit, dan is je alignment goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmenlob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-08 16:01
Ik heb sinds vandaag ook een SSD namelijk een postville x-25M 80gb
Nou zie ik hier over het forum allemaal benchmarks voorbij komen die een stuk beter zijn als die van mij.
Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/8854/benchy.jpg

Dit zijn die van mij.
Ik heb geprobeert de toolbox te gebruiken maar die geeft "error connecting to drive"
Ik heb hem al aangesloten op sata aansluiting 1.
Ik heb de nieuwste firmware er zojuist op gezet.
Na mijn weten ondersteund mijn moederbord geen ahci. Bij mijn moederbord heb ik alleen de keuze tussen IDE en RAID. Deze staat op dit moment op IDE.
Ik draai windows 7 ultimate 64-bit.

Mijn systeem is alsvolgt:

Mobo: MSI P6N SLI platinum, nforce 650i chipset
core 2 duo e6750
ram: pc6400 ddr2 4x1gb

Dit moet toch sneller kunnen? wat kan ik hier aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:44

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Die score kan wel kloppen omdat:
1) De ssd in IDE mode draait
2) De ssds relatief niet optimaal werken met een Nforce chipset , vergeleken met moederborden met een recente Intel chipset.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Geen matches
Heb je ook de nForce IDE drivers geinstalleerd ? Zoja verwijder die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Geen matches
xingchen schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:50:
[...]

Check anders gewoon eerst je alignment na het overzetten:

En kijk dan naar "partition starting offset". Hier staat dan een waarde in bytes aangegeven. Als je dit deelt door 4096 en er kom een heel getal uit, dan is je alignment goed.

Wat grappig, bij mij is ie dus niet automatisch aligned. Bij mij staat er 32256 bytes, als ik dat deel door 4096, dan kom ik uit op 7,875.

Maar ik heb gelukkig nergens last van, mijn laptop kan naar mijn gevoel niet sneller. :)

nvm, niet goed genoeg gekeken, mijn sectorgrootte is ook niet 4096, maar 512. Dan komt ie wel rond uit.

[ Voor 7% gewijzigd door RnB op 20-04-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Geen matches
xingchen schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:50:
[...]

Ik zou de standaardclustergrootte gewoon zo laten. Alignment gaat bij windows 7 inderdaad automatisch maar sommige imagesoftware wil dat nog wel eens verprutsen als de hd's niet exact dezelfde grootte zijn. Check anders gewoon eerst je alignment na het overzetten:

1 048 576 / 4096 = 256
Merci! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Geen matches
Eindelijk een scan kunnen draaien op mn HTPC:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1694238.png

Is een OCZ Solid2 30GB op een 780G bordje met een Athlon X2 250 en 2GB RAM met win7 Pro 64.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mijn raid 0 array van 2 Kingston SSDnows 40 GB is ook gereed. Wat ook interessant is om te zeggen is dat het mogelijk is om een Ghost image van een single drive terug te zetten op een raid (0) array. :)

Kom ik nu tot de volgende scores: De 1e benchmark is nog van een enkele Kingston SSD (van 10 april), de tweede is van zonet, met 2 Kingstons in raid 0.

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GB_05-04-2010.png

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GBx2_21-04-2010.png

Wat valt op? Voor mij ten eerste de schrijfsnelheden. Ik had verwacht dat deze gewoon 40mb per seconde zouden blijven. Verder valt op naarmate de te lezen bestanden kleiner worden de snelheden ook afnemen. Zowel bij het lezen als bij het schrijven. De seq. 4k leessnelheid is denk ik ook iets lager omdat het zoeken naar de bestanden bij 2 ssd's net een fractie langer duurt dan bij een enkele. Bij grotere bestanden hoeft er niet zoveel gezocht te worden.

Althans dit zijn mijn bevindingen, ik hoor graag ook jullie mening.

Ik heb trouwens het idee dat je met 2 Kingston 40GB SSDnows in raid0 meer hebt dan 1 Intel Postville 80GB. Zowel qua snelheid als qua prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 21-04-2010 04:42 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Snowwie schreef op woensdag 21 april 2010 @ 04:35:
De seq. 4k leessnelheid is denk ik ook iets lager omdat het zoeken naar de bestanden bij 2 ssd's net een fractie langer duurt dan bij een enkele. Bij grotere bestanden hoeft er niet zoveel gezocht te worden.
Lijkt me toch ergens anders aan te liggen. Bij Femme's vertex-raid test bleek zelfs dat de toeganssnelheid in raid iets beter was. Verder kan je vergelijken met Anand's reviews van x25-v in raid.

Wellicht heb je je eerste ssd niet leeggemaakt (secure erase) en je ssds niet ongepartitioneerd.

Als je Anand's scores had, zou je iid gelijk hebben: x25-v raid beter dan x25-m. Maar je scores zijn overal minder, bevalve seq. read. De meeste gebruikers zullen een verschil daar niet merken. Dat lijkt me ook de conclusie: een raid x25-v KAN beter zijn, maar een x25-m blijft de beste no-nonsense oplossing.

edit: ook blijft natuurlijk de vraag hoe de prestaties blijven. Anand poogt dat te simuleren en weten we niet in hoeverre zijn "random garbage" data overeenkomt met de werkelijkheid. Je ziet hier vaak screenshots van gedegradeerde x25-m die nog maar 50-60MB (256k random) writes doen. De X25-V doet de helft. De x-25m kan je herstellen met TRIM of iig de Optimizer. Beide is geen optie met een raid.

[ Voor 17% gewijzigd door _H_G_ op 21-04-2010 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmenlob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-08 16:01
Snowwie schreef op woensdag 21 april 2010 @ 04:35:
Mijn raid 0 array van 2 Kingston SSDnows 40 GB is ook gereed. Wat ook interessant is om te zeggen is dat het mogelijk is om een Ghost image van een single drive terug te zetten op een raid (0) array. :)

Kom ik nu tot de volgende scores: De 1e benchmark is nog van een enkele Kingston SSD (van 10 april), de tweede is van zonet, met 2 Kingstons in raid 0.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat valt op? Voor mij ten eerste de schrijfsnelheden. Ik had verwacht dat deze gewoon 40mb per seconde zouden blijven. Verder valt op naarmate de te lezen bestanden kleiner worden de snelheden ook afnemen. Zowel bij het lezen als bij het schrijven. De seq. 4k leessnelheid is denk ik ook iets lager omdat het zoeken naar de bestanden bij 2 ssd's net een fractie langer duurt dan bij een enkele. Bij grotere bestanden hoeft er niet zoveel gezocht te worden.

Althans dit zijn mijn bevindingen, ik hoor graag ook jullie mening.

Ik heb trouwens het idee dat je met 2 Kingston 40GB SSDnows in raid0 meer hebt dan 1 Intel Postville 80GB. Zowel qua snelheid als qua prijs.
Ik ben vrij nieuw in de SSD maar dit ziet er wel interessant uit.
Nou heb ik alleen 1 vraag, ondersteunt die kingston nou TRIM of niet?
Kan ik dan beter 2 x een postville x-25V of 2 van die kingstons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
Ik ben vrij nieuw in de SSD maar dit ziet er wel interessant uit.
Nou heb ik alleen 1 vraag, ondersteunt die kingston nou TRIM of niet?
Kan ik dan beter 2 x een postville x-25V of 2 van die kingstons?
Hier een link voor een duidelijk uitleg
Kingston Boosts Speed, Adds TRIM Support to Entry-Level SSD Line
http://www.kingston.com/press/2010/flash/02a.asp

Ga je in RAID draaien of niet?
IMHO ben je beter af met 1 x Postville 80GB van Intel

[ Voor 24% gewijzigd door DaRkMaNFX op 21-04-2010 10:19 . Reden: Add link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
_H_G_ schreef op woensdag 21 april 2010 @ 07:22:
Wellicht heb je je eerste ssd niet leeggemaakt (secure erase) en je ssds niet ongepartitioneerd.
Nee, dat klopt, enkel volledig geformatteerd.

Wel ondergepartioneerd; Bij het aanmaken van de array had ik 80GB tot m'n beschikking, hier heb ik vervolgens 72 van gepakt. In deze raid toolbox kun je niet zien of er daadwerkelijk 4GB per ssd niet wordt gebruikt. Het zou een beetje lullig zijn als de ene ssd de volledige 40GB levert en de andere maar 32.
_H_G_ schreef op woensdag 21 april 2010 @ 07:22:
De x-25m kan je herstellen met TRIM of iig de Optimizer. Beide is geen optie met een raid.
Je kunt natuurlijk, wel ietwat omslachtig, om de zoveel tijd je SSD's een secure wipe geven en dan je Windows installatie via Ghost weer terugzetten. Het is niet eens zoveel werk. Maar hoe lang behoudt je dan de optimale snelheid voordat ze een nieuwe wipe nodig zijn? 80GB is niet zoveel meer tegenwoordig.
DaRkMaNFX schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:18:
Hier een link voor een duidelijk uitleg
Kingston Boosts Speed, Adds TRIM Support to Entry-Level SSD Line
http://www.kingston.com/press/2010/flash/02a.asp
Ik denk dat ik dit artikel maar even moet doornemen. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Snowwie op 21-04-2010 15:27 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Geen matches
Als je de 40GB flashed naar Intel firmware zeker wel. Bij die van Kingston weet ik het niet. Links staan in dit topic. Je had het zelf al gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 21-04-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ja maar jammer genoeg gaat het niet werken omdat de ssd's hier in een raid opstelling staat. :(

Daar zit elke ssd raid array mee; geen trim. :/

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 21-04-2010 15:30 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Snowwie schreef op woensdag 21 april 2010 @ 15:28:
Daar zit elke ssd raid array mee; geen trim. :/
Femme heeft ook wel eens een artikelt geschreven met feitelijke data, waaruit de relatie bleek tussen de degradatie en unused space: dat een 20%-unused ssd nooit zover kan zakken als een 10%-unused ssd. Mijn gevoel zegt dat op een gegeven moment toch alle pages een keer beschreven zijn, maar de feiten logen er niet om. Er zal wel iets in de firmware zitten waardoor die ruimte anders behandeld wordt.

Denk dus dat je betere scores gaat krijgen als ze beide secure erased zijn. Formatteren heeft geloof ik juist een averechts effect (je gaat alles vullen met 00 i.p.v. FF).

Of je laat het zo. Het zal wel retesnel aanvoelen :) Waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
Ik denk dat ik dit artikel maar even moet doornemen. :)
Ben je dat niet beter af met direct Intel SSD-V 40GB te kopen?
Het prijsverschil lijkt mij niet zo groot te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
DaRkMaNFX schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:00:
Ben je dat niet beter af met direct Intel SSD-V 40GB te kopen?
Het prijsverschil lijkt mij niet zo groot te zijn
Wellicht wel, maar ik had de 1e ssd al een aantal maanden.

Oke, hoop werk gehad, maar toch met resultaat. Wat heb ik gedaan:

- Via de Raid tool de Raid array uit elkaar gehaald.
- In de bios RAID->IDE gezet en Enhanced naar Compatible
- Opstartdiskette gemaakt met hdderase.exe (Floppy FTW :P )
- Beide SSD's erased (na wat nodige herstarts)
- Via de Raid tool de Raid array opnieuw aangemaakt, deze keer 15% ondergepartioneerd.
- Via de Windows Setup de Raid array geformatteerd (en de setup vervolgens afgebroken).
- Norton Ghost Recovery dvd gestart + Raid drivers apart laden
- Image terugzetten
- Bios instellingen weer terugzetten

Al met al toch nog wel veel omslachtigheid, maar de resultaten zijn er wel naar:

Hieronder de benchmark van gisteren en daaronder die van nu:
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GBx2_21-04-2010.png

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GBx2_21-04-2010-2.png

* Snowwie danst even een rondje rondom de tafel :)

[ Voor 63% gewijzigd door Snowwie op 21-04-2010 17:19 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Net m'n ssdtje in mn laptop geschroeft met een schone Windows 7 Ultimate x64 installatie :).
Geen slechte resultaten dacht ik zo...?
Afbeeldingslocatie: http://www.whos.nl/tmp/crystaldiskmark-20100421.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:08

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Man, wat wordt dit topic groot. Is er eigenlijk een (gewenste) limiet aan het aantal posts?

Ontopic:
Ik kan wereldwijd maar weinig vinden over de KingSpec ssd's die je ondermeer op eBay op de kop kunt tikken.
Wil er wel eentje testen (32GB SATA), interesse in een review?

Prijs is 78 euro voor 32GB meen ik, incl. verzendkosten, dus €2,44/GB.
Zit een JMicron controller in, maar in reviews over de PATA ssd's van KingSpec komen ze goed uit de bus, zonder hickups.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 22-04-2010 09:52 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Al googelend kom ik weinig verder, dus even een appeal aan die hier aanwezige kennis. Ik sta voor de keuze om een upgrade te doen aan mijn bootsschijf. Een SSD voor snelle responsiviteit in windows en lekker vlot laden van games is iets wat ik wel graag wil :-)

Nu is mijn budget hiervoor eigenlijk wel gelimiteerd op de 200 euro. Dat geeft dus ruimte voor een 80GB postville of 2 40GB postville's in RAID0 op de intel chip van mijn moederbord (ICH10) (daily incremental backups). Zijn er zaken hier bekend die die keuze makkelijker kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
lredev schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:07:
Al googelend kom ik weinig verder, dus even een appeal aan die hier aanwezige kennis. Ik sta voor de keuze om een upgrade te doen aan mijn bootsschijf. Een SSD voor snelle responsiviteit in windows en lekker vlot laden van games is iets wat ik wel graag wil :-)

Nu is mijn budget hiervoor eigenlijk wel gelimiteerd op de 200 euro. Dat geeft dus ruimte voor een 80GB postville of 2 40GB postville's in RAID0 op de intel chip van mijn moederbord (ICH10) (daily incremental backups). Zijn er zaken hier bekend die die keuze makkelijker kunnen maken?
Ja, bekende: de meeste raid-controllers ondersteunen TRIM nog niet. Dus ga voor de 80GB dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Idd, zelfs de intel chips ondersteunen alleen trim voor een SSD NAAST een Raid, niet in een raid.

Je geeft dan een kleine prestatieverbetering (zie het excellente benchwerk hierboven) op voor een hoop gemak.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Geen matches
bverstee schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:14:
[...]

Ja, bekende: de meeste raid-controllers ondersteunen TRIM nog niet. Dus ga voor de 80GB dan.
Ik dacht dat deze driver ook op mijn bordje zou werken, maar die is dus echt voor intel mobo's 8)7 Beetje jammer.

Mijn install van win 7 is nu 40 GB groot en behalve photoshop staan alle programma's / spellen die ik wil erop. Dus ik houd nog wel een beetje ruimte voor onderpartitioneren, naar wat ik begrepen heb, zou dit ook een boel kunnen helpen.. (femme ergens in de reactie op de FP)

Wat ik zo tussen de regels door las in de voorgaande pagina's hebben een aantal mensen hier dat ook gedaan, maar ik zie nog niet echt de ervaringen daarmee terug.. Maar goed, kan ook zijn dat het vannacht al te laat was en ik maar weinig opmerkzaamheid over had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

** Gekke vraag : Heeft er iemand ervaring met PATA SSD's :?

Ze bestaan, maar lijkt net of niemand ze koopt : Zelfs voor een oude laptop of iets in die richting niet !!
Ik heb namelijk nog 1 PATA poort over in mijn HTPC en zou die best wel aan een SSD willen besteden :)

De SATA poorten zijn voor storage bedoeld !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:24:
** Gekke vraag : Heeft er iemand ervaring met PATA SSD's :?

Ze bestaan, maar lijkt net of niemand ze koopt : Zelfs voor een oude laptop of iets in die richting niet !!
Ik heb namelijk nog 1 PATA poort over in mijn HTPC en zou die best wel aan een SSD willen besteden :)

De SATA poorten zijn voor storage bedoeld !!
Ik las juist veel reviews over PATA ssd's: google maar eens op die KingSpec pata ssd's van 32gb.

Gebruikers daarvan zijn zeer tevreden. Niet raar natuurlijk: de laptops waar het om gaat hebben in die reviews vaak een kleine (40/60GB) PATA harddisk en het betreft vaak laptops met een Pentium Mobile (geen Core 2).
De performance in XP springt omhoog met een PATA ssd.

Ook hier geldt: de sequentiële snelheid is minder belangrijk dan de access tijd bij deze toepassing.
Nadeel na verloop van tijd met die min of meer 'exotische' PATA ssd's en XP is natuurlijk dat TRIM zelden pf niet ondersteund zal worden. Als je dat wilt kom je bij de SATA ssd's uit. De performance van PATA ssd's zou dus wel eens kunnen dalen na verloop van tijd, zeker als je het over gebruik in laptops hebt waar ook veel data op de ssd geschreven zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

OCZ heeft onlangs de Vertex 2 SSD serie geintroduceerd.
Weet iemand wat nu precies het verschil is tussen de Vertex2 non-Pro en Vertex2 Pro?
De Pro staat nog niet eens op de site van OCZ gespecificeerd! Deze is bijna 2 keer zo duur als de non-pro versie. *Slik*

Hoeveel IOPS verschil (aligned)?
Verschil sequential r/w scores?
Verschil random 4K r/w scores?

[ Voor 3% gewijzigd door PaulX op 22-04-2010 12:31 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Oh als ie 2x zo veel kost zal het wel een SLC variant zijn niet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:28:
Oh als ie 2x zo veel kost zal het wel een SLC variant zijn niet?
Uh, nee: nieuws: OCZ kondigt Colossus LT-, Vertex 2- en Agility 2-ssd's aan
OCZ heeft bij de Vertex 2- en Agility 2-schijven gekozen voor nieuwe controllers. Terwijl de eerste modellen waren gebaseerd op Indilinx-hardware, maken de nieuwste edities gebruik van een sata-controller uit de stal van SandForce. In samenwerking met de gebruikte mlc-chips zou dit bij beide schijven garant moeten staan voor leesnelheden tot 285MB/s en schrijfsnelheden tot 275MB/s. Net als de Indilinx-controller biedt het model van SandForce ondersteuning voor het trim-commando. Bij de 4k-random-writes wordt duidelijk waarom de Vertex 2 het paradepaardje van OCZ is: met 50.000 iops is hij vijf keer sneller dan de Agility 2. Beide schijven hebben een 2,5"-behuizing en worden leverbaar in capaciteiten van 50, 100 en 200GB.
Staat gewoon op onze Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Geen matches
beide zijn MLC. Enkel de Vertex 2 EX zal hoogstwaarschijnlijk SLC NAND gaan bevatten.
bverstee geeft dan wel aan dat verdere details gewoon op tweakers staat zoals ge-'quote' hierboven,
maar daarin is het mij niet duidelijk om welk type het precies gaat! Ja Vertex 2, maar welke?
Geloof me, dat artikel was me niet onbekend.

[ Voor 51% gewijzigd door PaulX op 22-04-2010 12:44 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
PaulX schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:34:
beide zijn MLC. Enkel de Vertex 2 EX zal hoogstwaarschijnlijk SLC NAND gaan bevatten.
bverstee geeft dan wel aan dat verdere details gewoon op tweakers staat zoals ge-'quote' hierboven,
maar daarin is het mij niet duidelijk om welk type het precies gaat! Ja Vertex 2, maar welke?
Geloof me, dat artikel was me niet onbekend.
Sorry, het gaat je natuurlijk om het verschil tussen Pro en non-Pro.

Ik vind veel reviews over de Pro:
http://www.anandtech.com/show/2899
http://www.pcper.com/article.php?aid=856
http://www.techspot.com/review/242-ocz-vertex2-pro-ssd/

Zit nu op mn werk, dus uitgebreid lezen gaat niet.
Staat er in die reviews niets over de verschillen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Geen matches
bverstee schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:14:
[...]

Had onderpartitioneren nu hetzelfde effect als trim, of is er nog steeds grotere degradatie t.o.v. TRIM?
Pagina: 1 ... 31 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD