The devil is in the details.
Waarom zou de schrijfsnelheid negatief zijn tov een normale hdd? De schrijfsnelheid heeft wat vervelende symptomen maar die ligt dikwijls nog veel hoger als bij een hdd. Ik zie hier bv dikwijls een 4k write van 30-60MBps waar een hdd met moeite 1MBps haalt.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:08:
Beste mensen. Ik heb de gehele topic gelezen.
Kan iemand mij aangeven: wat is het voordeel van een ssdschijf t.o.v. een "normale" hd?
Ik denk: positief: stootbestendigheid, gewicht, snelheid ? t.o.v. "normale" hd?
Negatief: beperkte capaciteit, kostenaspect, schrijfsnelheid, levensduur t.o.v. een "normale" hd of is het gewoon een nieuw soort "trend". De meerwaarde ervan zie ik niet? Zal wel aan mij liggen.
Ja de sequentiële snelheden van bv de Intel X25-M liggen lager met 70-100MBps waar een hdd al snel tot 130MBps kan halen maar dat zijn snelheden die in real-life weinig nodig zijn omdat een OS meer heeft aan snelle random snelheden als sequentiële snelheden.
Een ssd heeft gewoon als voordeel om hoge iops te halen.
Ook de levensduur is tegenwoordig niet meer zo negatief, als je ziet wat voor garantie en MTBF waarden fabrikanten aan een ssd hangen. Die zijn tegenwoordig al net zo hoog als bij een normale hdd. Ook hoor ik bv van mensen als femme (die er toch wat van af weten) dat raid configuraties met ssd's beter stand houden als configuraties met hdd's.
Dan heb je nog juist een nadeel van de kosten per GB, die liggen een stuk hoger als bij een hdd ja. €2/GB tov. 0,6€/GB maar een OS schijf waar de ssd het meeste geschikt is moet helemaal niet zo groot zijn. Veel komen al met 40GB toe en voor €100 is dat ook niet de hoofdprijs van een pc. Een nieuwe HD5850 of een i7 kost meer en geeft dikwijls minder snelheidswinst dan een ssd.
[ Voor 24% gewijzigd door kluyze op 01-04-2010 13:32 ]
Je lijstje nadelen klopt niet echt, zowel de levensduur als de schrijf snelheid horen er niet thuis in mijn opinie. Dan hou je maar weinig nadelen over... Als jij het de moeite niet waard vindt doe je het toch niet? Wat verwacht je nu van ons? Dat we je gaan overtuigen?Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:24:
Wegen de voordelen op tegenover de nadelen?
Voor mij wegen de nadelen zwaarder, is uiteraard persoonlijk?
We do what we must because we can.
Verwijderd
Ik heb het gezien bij een AcerOne met ssdschijf (na intensief gebruik), alleen de tool flashfire kon de afnemende snelheid wat toe laten nemen. Ik hoef niet overtuigd te worden Wil alleen meningen/ervaringen horen.
Misschien hebben anderen, een andere mening dan jij.

Bedankt voor je feedback.erikdeperik schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:47:
[...]
nee want dit loopt via je areca driver
[...]
dat komt door je cache op je areca kaart.
als je een 1000 mb block test zal dit waarschijnlijk lager uit vallen(er vanuit gaande dat je 256 of 512 cache hebt)
100mb
[afbeelding]
vs 1000mb
[afbeelding]
op areca 1220 met 5x seagate 1.5 tb raid 5
Ik zal vanavond eens testen met Crystal bench
Dan vraag ik mij toch echt af hoe jij dit topic door hebt gelezen.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:36:
Qua levensduur klopt het wel denk ik, de ssd heeft maar een maximum aan te verwerken schrijfsnelheden.
Ik heb het gezien bij een AcerOne met ssdschijf (na intensief gebruik), alleen de tool flashfire kon de afnemende snelheid wat toe laten nemen. Ik hoef niet overtuigd te worden Wil alleen meningen/ervaringen horen.
Misschien hebben anderen, een andere mening dan jij.
Het staat namelijk vol met ervaringen. De meeste positief overigens. Het enige nadeel is wat mij betreft gewoon de prijs. Er zijn SSD's te krijgen die meer dan groot genoeg zijn voor je OS en alle toepassingen, maar dan betaal je ook de hoofdprijs.
Tegenwoordig ondersteunen de meeste SSD's gewoon trim waardoor de degradatie van schrijfprestaties erg meevalt of zelfs helemaal voorbij is. Daarnaast zijn de eenvoudige SSD's in netbooks naar mijn mening niet te vergelijken met snellere SSD's.
Verwijderd
nieuwe (electronische) producten op termijn. De ssd is nog niet zolang op de markt, afwachten dus maar en niet te snel oordelen denk ik.

Verwijderd
De 80GB van Intel is uitstekend geschikt voor deze processor en dit besturingsprogramma. Voor zover er twijfels bestaan betreffen die vooral het aankoopbedrag van de ssd. De ssd wordt in vergelijking tot mechanische schijven en andere onderdelen vrij duur gevonden. Als het budget het toelaat kan de ssd een computerervaring geven in de zin van: Dit is zoals computers bedoeld zijn.noteboeki schreef op donderdag 01 april 2010 @ 08:05:
In mijn geval gaat het om een Dell XPS-1645 met een I7 720M, OS W7 Pro.
Langer dan jou bekend is:[b][message=33746269,noline] De ssd is nog niet zolang op de markt
Waarbij sinds vorig jaar de SSD's zijn doorgebroken naar de eindgebruikers-markt. Wat natuurlijk een goed iets isIn 1978 StorageTek developed the first modern type of solid-state drive
Verwijderd
Je hoeft het er niet mee eens te zijn

waarbij respect voor ieders mening verwacht wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 14:22 ]
Sorry, no offence, maar waar baseer je het eigenlijk op?Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:05:
Voor mij is momenteel de keuze eenvoudig: een "normale" hd i.r.t. een ssd in ogenschouw nemend het kostenaspect, de ssd is verhoudingsgewijs duurder dan het gehele netbook, die een levensduur zou hebben van ca. 5 jaar. De meerwaarde qua snelheid etc.is te verwaarlozen, denk ik (mijn mening).
Je hoeft het er niet mee eens te zijn
Natuurlijk verwacht ik ook helemaal niet dat je het met mij eens ben of met iemand anders in dit topic, ieder mag zijn eigen mening hebben. Maar jij komt het topic binnen, vraagt eerst wat nu de voor- en nadelen zijn. Je krijgt uitgeleg waaruit blijkt dat SSD's veel voordelen hebben maar voor thuissituaties relatief nog duur. Vervolgens heb je je oordeel klaar dat de meerwaarde qua snelheid te verwaarlozen is maar dat de SSD net zo duur is als je netbookje en dus niet interessant is.
Nu maakt mij het natuurlijk niet uit of je nu wel een SSD koopt of niet (ergo, liever niet dan wel, hoe meer mensen SSD's kopen hoe duurder ze worden). Wat me wel verbaast is dat je binnen no-time oordeelt over een techniek waar je een half uur geleden nog niets over wist.
Begin maar eens, net als velen die hier rondlopen, met het lezen van de artikelen op Anandtech over SSD's en kom dan terug. Dat is in ieder geval als je wél interesse hebt in de techniek en de potentie erachter.
Een mening hebben mag iedereen, daar gaat het niet om, maar zomaar oordelen over technieken welke je niet goed kent is ook niet echt verstandig.
Waarom zou trim iets met de levensduur doen? Je gaat gewoon op voorhand je cellen wissen die je normaal bij het overschrijven zou moeten wissen. Dus of je trim dat nu eerst doet of tijdens het schrijven maakt kwa levensduur niet uit.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:49:
O.k. toepassing van trim is niet zo bevorderlijk voor de levensduur van ssd's. Is reeds gebleken uit diverse onderzoeken op andere internationale fora. De tijd zal het leren, zoals ervaringen met andere
nieuwe (electronische) producten op termijn. De ssd is nog niet zolang op de markt, afwachten dus maar en niet te snel oordelen denk ik.![]()
Verder zoals ik al eerder zei is een ssd voornamelijk om het os te versnellen. Alle dagdagelijkse taken als starten van word/outlook/firefox ed. aan sneller. Dit voornamelijk omdat de random read van de ssd zo hoog ligt.
Een OS gaan ook niet zo veel writes hebben.
Rekensom:
Stel een ssd van 80GB, per cel mag je 10000 schrijven. Stel dan dat bij 10000 keer 40GB dat er cellen beginnen te falen. Dat is 400000GB of 400TB. Stel je OS gemiddeld 1MBps haalt. En je zit 10u per dag aan je pc? Dat enige vorm van GC of levensduur verlengend algoritme perfect werkt.
1MB/s = 3600MB/h = 36000MB/dag = 35GB/dag ~= 11000dagen voor 400000GB of 32 jaar.
Stel dan nog dat je om 1MB aan data naar je ssd te schrijven dat je 2MB aan cellen beschrijft, dan is dat nog 16 jaar. Neem dan nog de helft van die tijd, 8jaar.
Hoeveel hdd's heb jij nog in je pc zitten die al 8 jaar meegaan?
EDIT:
Ik weet trouwens dat er tegenstrijdigheden in mijn aannames zitten, dat als de algoritmes in de ssd perfect zijn kan je 99999 keer 80GB naar de ssd schrijven voor de eerste cel stuk gaat. Zonder rekening te houden met de reserve capaciteit van de ssd.
[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 01-04-2010 15:04 ]
Wat doe je dan in dit topicVerwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:05:
Voor mij is momenteel de keuze eenvoudig: een "normale" hd i.r.t. een ssd in ogenschouw nemend het kostenaspect, de ssd is verhoudingsgewijs duurder dan het gehele netbook, die een levensduur zou hebben van ca. 5 jaar. De meerwaarde qua snelheid etc.is te verwaarlozen, denk ik (mijn mening).
Je hoeft het er niet mee eens te zijnDit forum is bedoeld voor ventileren van ervaringen/kennis
waarbij respect voor ieders mening verwacht wordt.
Ga lekker naar het conventionele HDD topic
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het verschil is gigantisch.
Mijn Ubuntu 9.10 boot al in een kleine 20 seconden. Daarna is elk programma ' instant ' aanwezig. Daarbij is wat archiefwerk ook heerlijk (tarren, verzamelen van bestanden).
En over degradatie, al gaat ie degraderen in 5 jaar, dan heb ik van de 30 gig misschien nog 29 over.
Alleen al de tijd die ik bespaar met het wachten op booten en starten van outlook verdient mijn SSD met gemak terug in een jaar.
[ Voor 34% gewijzigd door RielN op 01-04-2010 15:16 ]
Ik had mijn Mtron's maar 9maanden gebruikt en nu heb ik al sinds okt 2 Postville's. Als straks de SATA3.0 ssd's komen dan staan de Postville's bij V&A
Verwijderd
Geen problemen. Geheugen geupgrade Os google chrome geinstalleerd.
Loopt als een zonnetje.
Ik denk dat een ssd in een netbook dit niet haalt
kluyze schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:57:
[...]
Hoeveel hdd's heb jij nog in je pc zitten die al 8 jaar meegaan?
EDIT:
Ik weet trouwens dat er tegenstrijdigheden in mijn aannames zitten, dat als de algoritmes in de ssd perfect zijn kan je 99999 keer 80GB naar de ssd schrijven voor de eerste cel stuk gaat. Zonder rekening te houden met de reserve capaciteit van de ssd.
Verwijderd
Discussie op gang brengen: ssd of hd.
Arfman schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:06:
[...]
Wat doe je dan in dit topic
Ga lekker naar het conventionele HDD topic
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 16:00 ]
Ik heb een netbook met een Intel X25M 80 GB SSD en moet zeggen dat ie bloedsnel is, sneller dan z'n grote broer laptop met normale hd. Voor mij is de extra investering het absoluut waard. Ook vanwege de stroombesparing die ik nu bereikt heb.
In twee andere pc's heb ik nu diezelfde SSD geplaatst als OS disk. Voor mij nooit meer een ouderwetse HD!
[ Voor 27% gewijzigd door Crusader op 01-04-2010 16:17 ]
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ik zou zeggen begin eens bij pagina 1 te lezen van dit topic. Dan kom je genoeg discussie tegen over SSD vs HDD. Bottomline is dat een beetje SSD gewoon sneller en veel duurder is dan een HDD. Dan kan je laag of hoog gaan springen maar hier is denk ik iedereen in dit topic het inmiddels wel over eens.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:55:
Enig relativeringsvermogen mag wel verwacht worden van een "tweaker"![]()
[...]
Verwijderd
Verwijderd
Ik denk ik geloof ik meen ik ga ervanuit .Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:52:
Ik heb nog steeds dezelfde 40 gb hd zitten in mijn Hpnotebook.
Geen problemen. Geheugen geupgrade Os google chrome geinstalleerd.
Loopt als een zonnetje.
Ik denk dat een ssd in een netbook dit niet haalt![]()
[...]
Een SSD veegt de vloer aan met elke HDD wat betreft snappyness.
ja. Zeker weten van wel.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:17:
Ik wil al tijden graag een SSD kopen voor in een Dell M4400. Ik heb reeds het topic al doorgelezen maar toch heb ik 1 vraag. Is er al wat bekend over de degradatie van een SSD? Is hij na 3jaar oid evensnel als een normale HDD? Bedankt
Troll is obvious.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:55:
Enig relativeringsvermogen mag wel verwacht worden van een "tweaker"![]()
[...]
Een aantal dingen zijn gewoon feitelijk. SSD is sneller , maakt geen lawaai , gebruikt minder stroom enz.
Dit topic is niet bedoeld om te gaan discussieren over SSD vs. HDD. Daarmee is ook alles gezegd.
Verwijderd
Reacties van mensen die (ondanks de enthousiaste impressies van mede-tweakers) nog aanhikken tegen het aanschafbedrag kunnen achterwege blijven. Ik denk dat tweakers meer gebaat zijn met ervaringen, statistieken, driver-issues, performance en natuurlijk tweaks. Informatie over prijzen is snel achterhaald en niemand zit te wachten op de mededeling dat een bepaalde persoon de prijs per GB nog te hoog vindt. Deze innerlijke afwegingen zeggen meer over het onvermogen van personen om geld neer te leggen, dan over SSD's.
Daarbij, wie niet waagt, blijft altijd maagd.
Ok dan:
Alstublief: http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4
Ik heb dezelfde SSD en merk gelijkaardige responsiveness. Systeem uit hibernate halen is ongeveer even snel als volledig booten. De POST doorlopen neemt eigenlijk het meeste tijd in beslag.
Ik heb het daarnet even getimed en op welgeteld 2 seconden kan ik Outlook, Word & Excel 2007, Firefox 3.6 & Adobe Reader 9 opstarten. Het navigeren naar hun shortcuts op men bureaublad en erop dubbelklikken, neemt daar eigenlijk ook het meeste tijd in beslag,

Photoshop CS4 (64bit) staat op ongeveer 3 seconden paraat.
(Dit alles op een i5 750 met 4GB ram.)
Als je wil, post ik men eigen excel grafiekjes met daarin de (theoretische) benchmarks van men 80GB Intel X25-M, 320GB WD Scorpio Black, 500GB Samsung Spinpoint T166, 160GB Seagate Barracuda 7200.9 & 160GB Seagate Momentus 5400.3. (Die staan al in dalende volgorde - man, was ik verrast door de snelheid van die Scorpio! )
[ Voor 7% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-04-2010 17:06 ]
+1Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:57:
Ik zie liever dat deze topic weer on-topic gaat!
Het is al weer een hele poos geleden dat hier ik nog veel nuttige info heb kunnen opsteken. Vorige delen gingen veel meer over de technische aspecten van de SSD, het exploreren wat de nog niet geweten issues waren, het tweaken van bepaalde systeem-settings om zo veel mogelijk performantie uit die SSD's te halen. Nu is het gewoon een allegaartje van vragen geworden in de trend van "Een OCZ of een Intel" "wat is het verschil tussen een Intel R5 en C1", "Is mijn grafiekje een beetje goed", ...
Waar blijven de interessante post over nieuwe en ongekende ssd-controllers, (er bestaan er meer dan enkel Indilinx Barefoot en Intels). Sinds kort zijn er weer een nieuwe hoop geschikbaar, SF, Toshiba, ... en wat nieuwe spelers: OWC, WD, ... Waar zit die drang om bleeding-edge te zijn, want ooit was dit toch echt wel een vooruitstrevend topic... </Donderdag-avond-bluez>
[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Dragon op 01-04-2010 17:42 ]
na alignen wel wat voortgang:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| riel@laptopriel:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda1 /dev/sda1: Timing cached reads: 7142 MB in 1.99 seconds = 3583.76 MB/sec Timing buffered disk reads: 384 MB in 3.00 seconds = 127.94 MB/sec riel@laptopriel:~$ fdisk -lu /dev/sda kan /dev/sda niet openen riel@laptopriel:~$ sudo fdisk -lu /dev/sda Schijf /dev/sda: 32.0 GB, 32017047552 bytes 32 koppen, 32 sectoren/spoor, 61067 cilinders, totaal 62533296 sectoren Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes Schijf-ID: 0x000a4720 Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem /dev/sda1 * 1024 25167871 12583424 83 Linux /dev/sda2 25167872 59602943 17217536 83 Linux /dev/sda3 59602944 62532607 1464832 82 Linux wisselgeheugen riel@laptopriel:~$ |
Ik vind 120 nog altijd wat langzaam... maar ik heb gerepartitioneerd, toen gewiped, toen ubuntu opnieuw geinstalleerd.
Al je partities zijn nu inderdaad wel goed gealigned, op erase-block (512KiB) en op read-block (4KiB)RielN schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:47:
En af en toe een probleempje:
na alignen wel wat voortgang:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 riel@laptopriel:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda1 /dev/sda1: Timing cached reads: 7142 MB in 1.99 seconds = 3583.76 MB/sec Timing buffered disk reads: 384 MB in 3.00 seconds = 127.94 MB/sec riel@laptopriel:~$ fdisk -lu /dev/sda kan /dev/sda niet openen riel@laptopriel:~$ sudo fdisk -lu /dev/sda Schijf /dev/sda: 32.0 GB, 32017047552 bytes 32 koppen, 32 sectoren/spoor, 61067 cilinders, totaal 62533296 sectoren Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes Schijf-ID: 0x000a4720 Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem /dev/sda1 * 1024 25167871 12583424 83 Linux /dev/sda2 25167872 59602943 17217536 83 Linux /dev/sda3 59602944 62532607 1464832 82 Linux wisselgeheugen riel@laptopriel:~$
Ik vind 120 nog altijd wat langzaam... maar ik heb gerepartitioneerd, toen gewiped, toen ubuntu opnieuw geinstalleerd.
Normaal maak je je schijf eerst volledig leeg, en maak je dan je partities aan en zet je je OS erop. Want het leegmaken van je schijf heeft normaal gezien het gevolg dat je partitie-tabel ook weg is. Dus:
1) ATA-Secure-Erase command sturen naar de drive.
2) Je OS installeren en de ingebakken partitioner gebruiken of zelf je partities aanmaken en dan je OS installeren.
Als check om te zien of je ATA-Secure-Erase command correct verlopen is, kan je proberen om met dd je SSD-sectors rechtstreeks uit te lezen. Bij de OCZ Indilinx-Barefoot drives (waarvan ik gok dat je er eentje hebt) zouden bijna onmiddelijk na het erasen allemaal 0000... moeten weergeven.
Succes ermee!
Verwijderd
Ja graag. Die grafiekjes kunnen interessant zijn. Ook plaatjes van HDTune en CrystalDiskMark en gegevens over de instellingen in bios, tweaks in Windows 7 en drivers worden op prijs gesteld.Buzz_Fuzz schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:02:
Als je wil, post ik men eigen excel grafiekjes met daarin de (theoretische) benchmarks van men 80GB Intel X25-M, 320GB WD Scorpio Black, 500GB Samsung Spinpoint T166, 160GB Seagate Barracuda 7200.9 & 160GB Seagate Momentus 5400.3. (Die staan al in dalende volgorde - man, was ik verrast door de snelheid van die Scorpio! )
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 20:41 ]
Krijg binnenkort de Intel Postville SSD 160GB binnen, maar las wat vervelende berichten over de firmware update voor de TRIM functie...
Is deze firmware nu al veilig op Windows 7 x64? Staat die nieuwe firmware er misschien al op geflashed?
Verwijderd
Gewoon even afwachten tot je hem hebt? Ligt er natuurlijk ook aan hoelang die op voorraad heeft gelegen bij de winkel(s).kipusoep schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:55:
Staat die nieuwe firmware er misschien al op geflashed?

(De Seagate momentus 5400.3 is huilen met de pet op t.o.v. de WD scorpio black
Men crystaldiskmark screen vlak na de aankoop staat hier wel al ergens: Buzz_Fuzz in "Het grote SSD topic ~ Deel 6".
De random 4k's zijn aan de lage kant, maar ik heb ondervonden dat dit, in ieder geval op mijn P7P55D Pro, door de bios setting "geavanceerde C-states" komt. Het probleem is dat juist die C-States nodig zijn voor de Turbo modus van men i5. Zonder C-States enabled krijgt een i5 (20x multiplier) maar maximaal 1 stap extra als Turbo. Met C-States enabled kan dat tot 4 multiplier stappen oplopen.
Er is voor zover ik weet nog geen BIOS update uitgekomen die dit adresseert... Voorlopig kies ik nog voor higher cpu turbo & slower 4k's ....
(andere info: swap staat op 512MB-2GB, gewoon op de SSD. Indexing & defrag staat uit, prefetch ook, superfetch staat nog aan. Ofc flashed & trim enabled op W7, AHCI mode)
[ Voor 6% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-04-2010 21:37 ]
Je loopt een maand of twee/drie achter.kipusoep schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:55:
Krijg binnenkort de Intel Postville SSD 160GB binnen, maar las wat vervelende berichten over de firmware update voor de TRIM functie.
De firmware is voor gebruik altijd veilig geweest. Dat was het probleem ook niet.Is deze firmware nu al veilig op Windows 7 x64? Staat die nieuwe firmware er misschien al op geflashed?
Er was een probleem dat onder vrij specifieke omstandigheden zelf de firmware updaten problemen gaf.
Ten eerste is de update die problemen gaf allaaaaang vervangen. Ten tweede zet intel altijd voordat de schijven de fabriek verlaten de laatste firmware erop.
Waarschijnlijk krijg je dus een ssd met de laatste firmware, krijg je dat (om wat voor reden dan ook) niet, dan kan je deze nu probleemloos updaten.
Verwijderd
Ja.kipusoep schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:55:
Is deze firmware nu al veilig op Windows 7 x64?
Het nummer van de firmware staat op de ssd. Het nummer is ook af te lezen via Windows 7 en verschillende programmaatjes.Staat die nieuwe firmware er misschien al op geflashed?
Uit de veelgestelde vragen over de Intel Toolbox:
Q10: How do I check the firmware version on my Intel® SSD?
A10: Users can look at:
- Look at the firmware Label on the Intel® SSD
- Use Intel® SSD Toolbox, click on view drive information and then go to word 23-26
-> Right click on My Computer -> Click on Hardware -> Click on Device Manager -> Click on Disk Drives -> Double click on your drive -> Click on the Details tab. Your FW Version is listed in the window on right side
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 21:55 . Reden: Nog op zoek naar de link. ]
Verwijderd
Hartelijk dank. De ssd presteert prima. En de Scorpio is inderdaad opvallend snel.
Geadviseerd wordt om eerst informatie te zoeken over de verzendkosten, invoerrechten en btw. Het verschil tussen het bedrag, dat dan overblijft en de kosten voor aankoop in Nederland is de prijs voor het verlies van de afkoelperiode, garantie en service met kans op oplichting, namaak, een inferieure kwaliteit en verlies tijdens transport.iClock schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:32:
Die zou hij voor een grove 50-60 euro goedkoper kunnen vinden dan hier in Nederland, namelijk uit China (als ik me niet vergis).
Tweakers als Femme, bverstee, staaijtech en andere ssd-techneuten haakten al lang geleden af.Shadow_Dragon schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:41:
Het is al weer een hele poos geleden dat hier ik nog veel nuttige info heb kunnen opsteken.
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 22:21 ]
Bij 1 vertex lopen alle pc's compleet vast als ik met de jumper de 1.10 opnieuw probeer te flashen, de andere 2 kan ik wel opnieuw flashen, wipen etc. maar krijg constant read errors met as ssd, atto en crystaldiskmark..
Kan dus al mijn ssd's rma-en..
Mijn normale harde schijven werken goed in mijn systeem ook als raid ingesteld op dezelfde ich10r
[ Voor 12% gewijzigd door Occy74 op 02-04-2010 01:11 ]
Ik heb wel geluk gehad met een SSD: ik struikelde, op de trap, over mijn te lange broekspijpen met mijn laptop in mijn handen. De keus was: wat redden, de laptop of ik? Uiteindelijk lag ik met mijn rug op de trap, en de laptop ging met een fiere boog de grond op. Het was een Dell Latitude, en raakte de grond recht op de hoek linksonder. Daar zit de SSD ...
De body is gebroken, zowel de onderkant als het scherm (beetje ducktape doet wonderen), maar de SSD geeft geen krimp, en dat was een 'full hit'. Ik geloof dat dat ook wel een van de voordelen is. Een ongelukje zit blijkbaar in een klein hoekje.
Weet je dit heeeeeeel zeker ?? Mijn nForce4 SLI chipset flipt namelijk ook als ik 4 Vertexen van 60 GB eraan koppel in RAID 0Occy74 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 22:54:
Dat tref ik weer, 3x vertex 30gb alledrie op dezelfde dag verrot.. Geverifieerd op 2 andere pc's..![]()
![]()
Bij 1 vertex lopen alle pc's compleet vast als ik met de jumper de 1.10 opnieuw probeer te flashen, de andere 2 kan ik wel opnieuw flashen, wipen etc. maar krijg constant read errors met as ssd, atto en crystaldiskmark..
Mijn normale harde schijven werken goed in mijn systeem ook als raid ingesteld op dezelfde ich10r

In Mei gaan we eens lekker testen i.c.m. de nieuwe Areca 1880
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb al met de originele xp cd een reparatie uitgevoerd maar dat heeft dus ook niks uitgemaakt.
Iemand nog tips... Anders moet ik waarschijnlijk toch echt aan geloven...
Schone installatie voelt imho beter aan dan een vorige installatie poortenDoeEensGek schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:39:
Ben toch overstag gegaan en heb inmiddels de Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB. Heb met behulp van [url="http://http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?54509-CLONE-amp-RESTORE-IMAGE-MY-FOOL-PROOF-VIDEO-GUIDE&highlight=clone"]deze[/url] guide een clone gemaakt van mijn oude xp (eerst helemaal opgeschoond). Na de guide te hebben gevolgd en uitgevoerd stond er inderdaad windows op de andere schijf, maar nu krijg ik tijdens het opstarten een error. Boot nagekeken, oude schijf losgekoppeld. Maar hij wil windows niet opstarten. Ik heb bij mijn moederbord een speciaal stukje software die ervoor zorgt dat ik voor het bios/boot scherm etc. een scherm krijg waarin ik een internet browser heb. (linux based). Zeg maar om snel wat optezoeken. Nu is het gekke dit werkt wel en dit gebruikt de harde schijf. Dus waarschijnlijk zit ik met xp die iets niet wil... Net voor het laad scherm stopt hij en geeft hij aan dat windows niet geladen kan worden...
Heb al met de originele xp cd een reparatie uitgevoerd maar dat heeft dus ook niks uitgemaakt.
Iemand nog tips... Anders moet ik waarschijnlijk toch echt aan geloven...
Doe gewoon een schone installatie
[ Voor 19% gewijzigd door kluyze op 02-04-2010 10:51 ]
Hoe kan ik controleren of ik de juiste AHCI/SATA/IDE drivers gebruik (t.b.v. trim support)? Kan ik de laatste Windows 7 drivers voor mijn mainboard van NVidia installeren of gebruik ik beter de standaard Windows driver?
In Windows 7 zou je je niet meer druk moeten maken om alignment maar als ik in diskpart kijk zie ik het volgende:
DISKPART> list partition Partition ### Type Size Offset ------------- ---------------- ------- ------- Partition 1 Primary 100 MB 1024 KB Partition 2 Primary 74 GB 101 MB
Dat ziet er toch een beetje vreemd uit (101 MB) of niet?
Deze stond nog gewoon op ide en na het clonen heb ik hem in beide geprobeert zonder succes.kluyze schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:50:
Na of tijdens het overzetten de controller op ahci gezet?
Welke drivers je gebruikt kan je controleren in apparaatbeheer.PeterPan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:04:
Hoe kan ik controleren of ik de juiste AHCI/SATA/IDE drivers gebruik (t.b.v. trim support)? Kan ik de laatste Windows 7 drivers voor mijn mainboard van NVidia installeren of gebruik ik beter de standaard Windows driver?
In Windows 7 zou je je niet meer druk moeten maken om alignment maar als ik in diskpart kijk zie ik het volgende:
DISKPART> list partition Partition ### Type Size Offset ------------- ---------------- ------- ------- Partition 1 Primary 100 MB 1024 KB Partition 2 Primary 74 GB 101 MB
Dat ziet er toch een beetje vreemd uit (101 MB) of niet?
Die alignment klopt exact.. 1024KB, dat is wat je moet hebben.
W7 maakt altijd een kleine partitie, deels om daar wat tools neer te zetten.. en zorgt daarmee meteen voor een juiste alignment.
Niet druk om maken dus, gewoon gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door job op 02-04-2010 11:16 ]
atapi.sys + ataport.sys versie 6.1.7600.16385 (21-02-2006, lijkt me wat oud).
Of kan ik beter de laatste Windows 7 drivers van mijn mainboard of van Nvidia downloaden (de laatste versie is van eind 2009)
Nvidia drivers kan je altijd installeren, maar daar krijg je geen trim mee.
Peterpan, als ik jou was zou ik het topic eens goed doorlezen, de zoekfunctie gebruiken.
Wat je vraagt is hier al tig keer gevraagd.
Verwijderd
Ik heb de volgende instellingen: sata port 1 & 2: 2 x HDD in nvidia Raid 0 opstelling, sata port 3 X25-m met fresh install van win7 en geen nieuwe nvidia chipset drivers geinstalleerd, sata4 cdrom, sata 5 hdd en sata 6 esata hdd. Op paginaatje 53 is te lezen dat het MaxxMark met een vergelijkbaar systeem wel is gelukt om trim en de toolbox aan de praat te krijgen.
Het gaat bij mij al mis bij stap 1. In apparaatbeheer heb ik onder ide ata/atapi controllers alleen "ata channel 0, ata channel 1 en standard dual channel pci ide controller" staan; alles door win7 voorzien van mircosoft standaard drivers. Alleen staan hier mijn schijven niet onder, want die zijn immers sata en geen ide. Mijn ide-controller wordt dus helemaal niet gebruikt. Mijn schijven staan onder het tabje "storage controllers". Dus volgens mij moet ik bij "storage controllers" een andere driver zien te regelen, en niet bij "ide ata/atapi controllers"?
Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling dat ik onder "storage controllers" de drivers van de tweede "nvidia nforce serial ata controller" (want die beheert port 3 en 4, waar m'n x25-m op zit), vervang door een standaard microsoft driver (welke?).
En daar gaat het volgens mij bij mij mis, want ik kan geen geschikte standaard microsoft driver vinden als ik de driver handmatig wil wijzigen. Er zijn wel microsoft drivers, maar dat zijn volgens mij niet de goede. Dat zijn namelijk:
- iSCSI initiator
- Multi path bus driver
- VHD HBA
- Storage miniport driver
Wie helpt mij verder?
Volgens mij werkt trim nu iig niet; ik heb het op de volgende manier getest:
- de disable deltenotify staat op 0 => Win7 geeft dus trim commando's
- Crystaldisk geeft aan dat de X25-m trim heeft => de SSD is dus (zoals verwacht) geschikt voor trim
- echter, als ik een groot bestand (bv 600 mb) naar de SSD kopieer, en die vervolgens verwijder, zie ik na het verwijderen niet het hdd lampje even lang branden als bij het "naar de ssd toe kopieren". Dat geeft volgens mij aan dat trim dus niet functioneert.
Waarschijnlijk klopt er setting nog niet, of zie je wat over het hoofd.. wellicht heb je 2 sata controllers..PeterPan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:40:
AHCI staat aan (in de BIOS).
Wellicht kijk je naar het verkeerde apparaat in apparaatbeheer. zoek het uit..
Trim in win 7 is easy... benodigdheden: schijf met trim, ahci in bios aan, dvd erin en installeren maar.. klaar.
[ Voor 44% gewijzigd door job op 02-04-2010 13:40 ]
update: ben ze nu voor de 3e keer in weer een ander systeem aan het testen en nu doen ze het alledrie perfect, opnieuw flashen vanaf 1.10 naar 1.5, wipen, trimmen, benchmarken, alles gaat goed..Occy74 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 22:54:
Dat tref ik weer, 3x vertex 30gb alledrie op dezelfde dag verrot.. Geverifieerd op 2 andere pc's..![]()
![]()
Hoe kan het in vredesnaam dan op 2 andere systemen op dezelfde manier fout gaan?
Welke chipset hebben die andere systemen?Occy74 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 14:05:
[...]
update: ben ze nu voor de 3e keer in weer een ander systeem aan het testen en nu doen ze het alledrie perfect, opnieuw flashen vanaf 1.10 naar 1.5, wipen, trimmen, benchmarken, alles gaat goed..
Hoe kan het in vredesnaam dan op 2 andere systemen op dezelfde manier fout gaan?
Kan mogelijk aan mainboard / chipset combi
Mijn eigen systeem waar ze in horen:DaRkMaNFX schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 14:23:
[...]
Welke chipset hebben die andere systemen?
Kan mogelijk aan mainboard / chipset combi
Rampage II Extreme X58 ICH10R
Core i7 920 (stock), 3x 2GB Corsair 13333
Testsysteem 1 waar het ook fout ging:
Asus P5S-MX SE (SiS chipset)
Intel P4 2.93, 2x 2GB DDR2-800 Kingston
Testsysteem 2 waar het nu goed op gaat:
Asus P5DG1 (Intel ICH6)
Intel P4 2.93, 2x512MB Infineon DDR400
http://www.anandtech.com/...ster-than-x25m-g2-for-250
Raar dat het eerste systeem (ICH10R chipset) deze niet wou herkennen of uitlezen.Occy74 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:15:
[...]
Mijn eigen systeem waar ze in horen:
Rampage II Extreme X58 ICH10R
Core i7 920 (stock), 3x 2GB Corsair 13333
Testsysteem 1 waar het ook fout ging:
Asus P5S-MX SE (SiS chipset)
Intel P4 2.93, 2x 2GB DDR2-800 Kingston
Testsysteem 2 waar het nu goed op gaat:
Asus P5DG1 (Intel ICH6)
Intel P4 2.93, 2x512MB Infineon DDR400
Was je RAID modus nog aan? Of heb je die al op ACHI geplaatst
Alle manieren geprobeerd, raid, ahci en ideDaRkMaNFX schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:13:
[...]
Raar dat het eerste systeem (ICH10R chipset) deze niet wou herkennen of uitlezen.
Was je RAID modus nog aan? Of heb je die al op ACHI geplaatst
Zal vanavond mijn bios maar eens herflashen en sata kabels vervangen.. hopelijk dat dat iets helpt..
Verwijderd
Met deze informatie is het alleen mogelijk om de post door te lezen. Er zijn niet genoeg gegevens om verder te zoeken. Voor gericht advies is onder andere informatie over het merk en modelnummer van het moederbord en de andere onderdelen en de naam van het besturingsprogramma vereist. In de startpost wordt aangeraden om de ssd op de eerste sata-poort aan te sluiten.Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:26:
Ik heb toch nog een vraag over TRIM support bij een Nforce 780i chipset.
Hij zit op sata1 en wordt ook herkend op sata 1 maar na een install van windows blijft hij schijf 2 en dus ook geen C.

Iemand enig idee of tips?
Edit; het gekke is ook dat als ik de hdd loskoppel hij de intel ziet herkent maar de windows die erop stond links laat liggen en aangeeft dat hij niets kan opstarten. Hij is weer leeg en was dus van plan hem zonder hdd hem te laten installeren... hopelijk wil dat werken.
Edit 2: Heb hem alleen aangesloten en xp erop geinstalleerd. Vervolgens na het starten was het idd goed gelukt. Maar zodra ik de hdd erbij zet is de ssd weer schijf 1 en de hdd schijf 0... Al start hij wel normaal vanaf de ssd...
[ Voor 42% gewijzigd door DoeEensGek op 02-04-2010 22:31 ]
Verwijderd
Ik dacht al wel voldoende details te hebben gegeven, maar bij deze nog wat meer:
- Besturingssysteem: windows 7 64 bit ultimate
- Moederbord: XFX 780i sli
- Geheugen: OCZ 8 Gb @ 1033 MHz (combinatie van 2 Titanium en 2 Blade reepjes)
- CPU: Intel core2 Quad Q9300 @ 3,44 GHz
- SATA1: Seagate Barracuda 7200.10 250-GB Hard Drive; raid 0
- SATA2: Seagate Barracuda 7200.10 250-GB Hard Drive; raid 0
- SATA3: Intel® SSDSA2MH080G2R5 (Retail, X25-M G2 Postville, MLC-Chips, 34nm)
- SATA4: Samsung super writemaster DVD-R
- SATA5: Western Digital WD1600AAJS 160GB
- SATA6: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1 TB
Ik ben nu backups aan het maken van de raid0 en moed aan het verzamelen om hem los te koppen en uit te schakelen, zodat de ssd op poort 1 getest kan worden. Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is, aangezien MaxxMark de ssd ook op poort 3 had zitten. Ik heb bovendien wel reeds een keer raid uitgezet in het bios; dat maakte niks uit in windows 7 op de ssd; daar wordt alles nog steeds als scsi herkend.
Het voornaamste probleem dat ik nu heb is dat ik, zoals her en der op internet te vinden is, graag de "standaard microsoft driver" voor mijn sata poort 3 wil installeren. MaxxMark kreeg dat eerst ook niet voor elkaar (zie pagina 53 van deze topic en eerder), maar op een gegeven moment is hem dat wel gelukt en ik ben heel benieuwd hoe precies!!
MaxxMark schreef:
Wat ik nu wil weten is welke driver je precies handmatig moet kiezen!!Ik heb trouwens net geprobeerd de nforce sata driver te uninstallen. Helaas bleek na de herstart dat Windows zelf weer de nvidia nforce sata driver te pakken
Edit:
Na handmatig de driver te hebben gekozen ziet de Intel tool de SDD nu wél!
Verwijderd
Dat komt omdat je je OS niet op je SSD maar weer op je oude HDD hebt geinstalleertDoeEensGek schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:01:
Ik zit met een probleem. Ik heb nu gekozen om nieuw te instaleren maar, ik krijg met geen mogelijk heid mijn schijf als schijf 0 in computerbeheer....
Hij zit op sata1 en wordt ook herkend op sata 1 maar na een install van windows blijft hij schijf 2 en dus ook geen C.
[afbeelding]
Edit; het gekke is ook dat als ik de hdd loskoppel hij de intel ziet herkent maar de windows die erop stond links laat liggen en aangeeft dat hij niets kan opstarten. Hij is weer leeg en was dus van plan hem zonder hdd hem te laten installeren... hopelijk wil dat werken.
In schijfbeheer kun je hem ook niet omzetten naar schijf 0.DoeEensGek schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:01:
Ik zit met een probleem. Ik heb nu gekozen om nieuw te instaleren maar, ik krijg met geen mogelijk heid mijn schijf als schijf 0 in computerbeheer....
Waarom XP ? en geen Windows 7 ?
Omzetten naar schijf 0 doe je met installeren, dus goede schijf (SSD) kiesen tijdens installatie.
AMD X4 620
Asrock M3A785GXH/128M (AMD 785G + SB710 Chipsets)
4GB Geheugen
Ik haal de volgende snelheden:

Dit moet volgens mij toch sneller kunnen? Ik heb een clean install gedaan met AHCI aan in de bios. Voor de rest nog geen drivers (behalve dan de out-of-the-box) e.d. geinstalleerd.
update: een update naar de laatste firmware heeft weinig invloed op de snelheid
[ Voor 11% gewijzigd door kavorka op 02-04-2010 20:20 ]
Heb zonet mijn bios eens opnieuw geflashed en de sata kabels vervangen en hoera

Raid 0 opnieuw ingesteld, Win7 image teruggezet met Acronis en de resultaten zijn beter dan ik ooit heb gehad, het is net alsof ik 3 nieuwe drives heb gekregen.
Erg vaag maar je hoort mij niet klagen

Verwijderd
Ik heb niet bepaald het gevoel dat de prijzen van SSD flink aan het zakken zijn namelijk. Maar een lage opstarttijd van Windows en speciaal applicaties als Office, Outlook, Dreamweaver, e.d. zou ik erg graag willen. Ik heb mijn default tekst editor al omgezet voor .rtf naar Wordpad, omdat ik moeite heb met de 2 seconden die het duurt om mijn planningsbestand in Word te openen (3kb rtf file). Die open ik 50x per dag en ik zou eigenlijk dat bestand gewoon altijd open moeten hebben staan.
Maar ik overweeg nu een SSD upgrade met minimaal 60GB en Trim voor maximaal 100euro. Ik ben alleen bang een miskoop te gaan doen doordat deze goedkope SSD-kaarten juist een slechte prijs-kwaliteit verhouding hebben.
Verwijderd
Dit geeft het idee, dat er nog een opstartpartitie op de harde schijf zit. Deze partitie kan waarschijnlijk weggehaald worden door de bestanden van de harde schijf in een backup op te slaan en de harde schijf te formatteren.DoeEensGek schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:01:
Edit 2: Heb hem alleen aangesloten en xp erop geinstalleerd. Vervolgens na het starten was het idd goed gelukt. Maar zodra ik de hdd erbij zet is de ssd weer schijf 1 en de hdd schijf 0... Al start hij wel normaal vanaf de ssd...
Een andere mogelijkheid is, dat het moederbord een sata-poort 0 heeft en dat de ssd op sata-poort 1 zit. Dat kan nagekeken worden op het moederbord en in het bios. Wat is het modelnummer en het merk van het moederbord?
Hier is een link naar een gratis probeerversie van Windows 7 om zelf de snelheid van Windows 7 te ervaren.
Heb windows 7 al op de laptop maar geen cd/dvd ervan. Allemaal leuk maar heb voor mijn desktop toch liever xp.Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:45:
[...]
Dit geeft het idee, dat er nog een opstartpartitie op de harde schijf zit. Deze partitie kan waarschijnlijk weggehaald worden door de bestanden van de harde schijf in een backup op te slaan en de harde schijf te formatteren.
Een andere mogelijkheid is, dat het moederbord een sata-poort 0 heeft en dat de ssd op sata-poort 1 zit. Dat kan nagekeken worden op het moederbord en in het bios. Wat is het modelnummer en het merk van het moederbord?
Hier is een link naar een gratis probeerversie van Windows 7 om zelf de snelheid van Windows 7 te ervaren.
Maar over de mobo, een asus p5ql pro model. Hij geeft aan sata 1,2,3etc te hebben geen 0. bij het booten is ook te zien dat de ssd op 1 staat en de hdd op 2.
Waar heb jij voor € 100 een 60GB SSD dan? Volgens mij is je nu iets wil voor € 100, dan zit je vast aan de Intel V serie van 40 GB. deze presteert erg goed met leesacties dus, daar ga je geen spijt van krijgenVerwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:27:
Is het een goed idee voor gebruikers die maximaal €100,- willen investeren om te upgraden naar SSD? Of kan ik dan nog beter een jaar wachten, zodat ik gewoon een nieuwe computer met SSD koop, die dan ook wat goedkoper zijn.
Ik heb niet bepaald het gevoel dat de prijzen van SSD flink aan het zakken zijn namelijk. Maar een lage opstarttijd van Windows en speciaal applicaties als Office, Outlook, Dreamweaver, e.d. zou ik erg graag willen. Ik heb mijn default tekst editor al omgezet voor .rtf naar Wordpad, omdat ik moeite heb met de 2 seconden die het duurt om mijn planningsbestand in Word te openen (3kb rtf file). Die open ik 50x per dag en ik zou eigenlijk dat bestand gewoon altijd open moeten hebben staan.
Maar ik overweeg nu een SSD upgrade met minimaal 60GB en Trim voor maximaal 100euro. Ik ben alleen bang een miskoop te gaan doen doordat deze goedkope SSD-kaarten juist een slechte prijs-kwaliteit verhouding hebben.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Heeft weinig met SSDs te maken, maar je zou eens kunnen kijken naar je boot.iniDoeEensGek schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 00:51:
Heb windows 7 al op de laptop maar geen cd/dvd ervan. Allemaal leuk maar heb voor mijn desktop toch liever xp.
Maar over de mobo, een asus p5ql pro model. Hij geeft aan sata 1,2,3etc te hebben geen 0. bij het booten is ook te zien dat de ssd op 1 staat en de hdd op 2.
Link: http://downloadcenter.int...44&DwnldID=18455&lang=eng
Heeft ook al weinig met SSDs te maken. Heb je ook wel gezocht?Blue-Tiger schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 09:59:
Ben van plan in de nabije toekomst m'n X32 te vervangen door een Postville van 80 GB, omdat de 32 GB al gauw vol zit (bootschijf: Win7 + overige sw). Nou heb ik de Windows 7 (Ultimate 64-bits UK) als Upgrade versie geïnstalleerd, en ik vroeg mij af of ik deze als clean install op de nieuwe SSD kan zetten. Ik heb geen belang bij behoud van data, aangezien er nog niets op staat wat van belang is. Tia
Denk dat het vooral door zulke vragen komtVerwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 22:04:
Tweakers als Femme, bverstee, staaijtech en andere ssd-techneuten haakten al lang geleden af.
Verwijderd
Ik dacht dat deze heel slecht presteerde ten opzichte van andere SSD's? Of ben ik in de war met de Kingston SSDNow V 40GB? Op tomshardware.com zag ik namelijk weer een artikel dat hun Kingston SSD's in principe gewoon Intel's zijn in een ander jasje. (interview met Kingston)StefanvanGelder schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 07:51:
[...]
Waar heb jij voor € 100 een 60GB SSD dan? Volgens mij is je nu iets wil voor € 100, dan zit je vast aan de Intel V serie van 40 GB. deze presteert erg goed met leesacties dus, daar ga je geen spijt van krijgenMisschien alleen dat hij je te klein is, maar dan moet je zelf beoordelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2010 14:08 ]
Verwijderd
Nee hoor, normale snelheid voor een Vkavorka schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:57:
KNIP
Dit moet volgens mij toch sneller kunnen? Ik heb een clean install gedaan met AHCI aan in de bios. Voor de rest nog geen drivers (behalve dan de out-of-the-box) e.d. geinstalleerd.
update: een update naar de laatste firmware heeft weinig invloed op de snelheid
Verwijderd
Je oude HDD formatteren en je probleem is opgelost.DoeEensGek schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 00:51:
[...]
Heb windows 7 al op de laptop maar geen cd/dvd ervan. Allemaal leuk maar heb voor mijn desktop toch liever xp.
Ik heb vandaag mijn Intel Postville 80GB ontvangen van een medetweakers welke ik heb overgekocht.
Direct met HDTune even de healthstatus gekeken en ik schrok me een hoedje.
Bij een full error scan zijn wel alle vakjes groen, of komt dit omdat hij de bad sectors geblokkerd heeft en nu overslaat?(05) Reallocated Sector Count 100 100 0 1 warning
Discription: Number of damaged sectors which have been replaced: 1
The drive has damaged sectors.
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, heb verder geen informatie kunnen vinden over Reallocated sector count op een SSD.
EDIT
word dus een RMA'tjeAttribute Name:
Reallocated Sectors Count
Attribute ID:
05
Description:
Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks this sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area).
This process is also known as remapping and "reallocated" sectors are called remaps. This is why, on a modern hard disks, you can not see "bad blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. However, the more sectors that are reallocated, the more a sudden decrease (up to 10% and more) can be noticed in the disk read/write speed.
Critical:
Yes
Hard drives that support this attribute:
Samsung, Seagate, IBM (Hitachi), Fujitsu, Maxtor, WD (Western Digital)
[ Voor 40% gewijzigd door srdevil op 03-04-2010 16:57 ]
Ik had van mijn 4 SSD's in RAID0 een image gemaakt en deze onlangs terug gezet.
In minder als een half uur was dat klaar ! Dat vind ik toch wel snel. 320 GB uitgelezen van een RAID5 en naar RAID0 gezet op minder als een half uur. (exacte tijd weet ik niet, maar ik ben een half uur niet bij de pc geweest en toen was het klaar)
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Er is maar 1 sector reallocated, dat is wel redelijk normaal voor een hardeschijf. Ik zou pas zorgen maken als er te veel van die sectoren zijn, zolang het er maar 1 is en 1 blijft hoef je geen zorgen te maken.srdevil schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:43:
Beste medetweakers,
Ik heb vandaag mijn Intel Postville 80GB ontvangen van een medetweakers welke ik heb overgekocht.
Direct met HDTune even de healthstatus gekeken en ik schrok me een hoedje.
[...]
Bij een full error scan zijn wel alle vakjes groen, of komt dit omdat hij de bad sectors geblokkerd heeft en nu overslaat?
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, heb verder geen informatie kunnen vinden over Reallocated sector count op een SSD.
EDIT
[...]
word dus een RMA'tje
Ik heb bij mijn hardeschijven echt nog nooit een Reallocated Sector gehad, wel eens spinup retry en een hardeschijf die altijd een error gaf, maar dat was een bug in HDTune..THE_FIREFOX schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:09:
[...]
Er is maar 1 sector reallocated, dat is wel redelijk normaal voor een hardeschijf.
Maar als er een flashcel kapot is, is het dan niet te verwachten dat omliggende cellen ook de geest gaan geven omdat er vermoedelijk een beschadiging/stofje in die cellen zit?
Ik heb 2 reallocated sectors na ongeveer een half jaar gebruik. Heb 1.2 TB beschreven op de SSD, ik maak me nog niet echt heel druk. Vraag me wel af wat de status is bij de rest van de gebruikers hier, kunnen jullie daar iets over posten?srdevil schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:19:
[...]
Ik heb bij mijn hardeschijven echt nog nooit een Reallocated Sector gehad, wel eens spinup retry en een hardeschijf die altijd een error gaf, maar dat was een bug in HDTune..
Maar als er een flashcel kapot is, is het dan niet te verwachten dat omliggende cellen ook de geest gaan geven omdat er vermoedelijk een beschadiging/stofje in die cellen zit?
(80GB Postville)
Intel (en vele andere SSD fabrikanten) garantie geld enkel voor de originele koper !
http://www.channelregister.co.uk/2010/02/11/intel_warranty/
[ Voor 4% gewijzigd door mauricedb op 03-04-2010 23:47 ]
Tuurlijk vallen er SSDs uit. 2% is vrij normaal voor elektronica. Ik heb niet echt de indruk dat de uitval á la xbox360 is ofzo
Voor normaal gebruik: gebruiken die hap! (Met Intel Postville 80/160GB als King. Veel andere kanditaten, maar moet je ff de draad doorlezen).
edit: zeker niet om over andere SSDs kwaad te spreken. M'n vertex 60GB presteert nog geweldig
[ Voor 16% gewijzigd door _H_G_ op 04-04-2010 01:09 ]
Je bent niet in de war. Dat is hardwarematig dezelfde schijf.Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 14:07:
[...]
Ik dacht dat deze heel slecht presteerde ten opzichte van andere SSD's? Of ben ik in de war met de Kingston SSDNow V 40GB?
En slecht presteren.. tja.. de leessnelheid is prima... wellicht iets lager.
De schrijfsnelheid is inderdaad flink lager dan concurrenten, maar dat is a. niet zo belangrijk, en b. dat zie je terug in de prijs.
Je kan natuurlijk altijd de intel posteville 80GB variant kopen, maar die is natuurlijk wel veel duurder.
Okee, bedankt voor de uitleg. Dan ga ik denk ik aankomende week de SSDSA2MH080G2R5 bestellen, inclusief bracket. Blijft een smak geld, die 200,- maar ik vind het vrij irritant worden dat het laden van bepaalde programma's en games niet echt snel gaat. Dat moet met zo'n SSD toch wel opgelost zijn_H_G_ schreef op zondag 04 april 2010 @ 01:04:
Theoretisch wel. Zelfs met hele kleine bestanden moet een hele page beschreven worden. Bij een Intel 80GB zijn de pages 4KB geloof ik. Maar in de praktijk kan je je gewoon aan het advies van Intel houden: met 20GB/dag moet ie het 5 jaar uit houden.
Tuurlijk vallen er SSDs uit. 2% is vrij normaal voor elektronica. Ik heb niet echt de indruk dat de uitval á la xbox360 is ofzoAls er een flashchip mocht uitvallen dan merk je dat meteen aan de SMART waardes en benchmarks.
Voor normaal gebruik: gebruiken die hap! (Met Intel Postville 80/160GB als King. Veel andere kanditaten, maar moet je ff de draad doorlezen).
edit: zeker niet om over andere SSDs kwaad te spreken. M'n vertex 60GB presteert nog geweldigEn benchmarks van bepaalde Kingstons en sandforce-controller SSDs zien er ook geweldig uit. Gewoon een advies als je een no-nosense value ssd zoekt.
Nouja ik heb dus xp nieuw op de ssd geïnstalleerd en ben nu bezig met die compleet te maken met behulp van de oude en zal daarna de oude inderdaad formatteren.Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:02:
[...]
Je oude HDD formatteren en je probleem is opgelost.
Verwijderd
Voor de rest ben ik nog erg tevreden met de capaciteit van mijn huidige computer. Ben alleen angstig of 40GB genoeg zal zijn, want €180,- is me echt een rib uit m'n lijf.
Als ik bij SMART naar me Re-allocated sector count kijk staat er 9!
Betekend dit dat de SSD het binnen enige tijd richting de eeuwige jachtvelden gaat of is dit niet zo'n ramp (Begint alvast met backuppen
Het betreft trouwens een postville 160GB (waarvan ik er maar 149 te zien krijg)
Ik zou persoonlijk ook voor de 80GB gaan, want 40GB is alleen handig als je de schijf puur voor os schijf en office gebruikt. Zet je wat extra op zoals games, dan zal het te snel voor zitten.knights16 schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:16:
Spaar even door voor 80 gb.. ik twijfelde over 40 of 80, ben enorm blij datik de 80 heb genomen.
Van de 80GB is bij mij 33GB bezet (Windows 7, Office + Borderlands + Battlefield 2 en AOM
Verwijderd
Na wat moed te hebben verzameld heb ik de volgorde van de schijven toch helemaal omgegooid, inclusief de stripe-set. Je had gelijkIn de startpost wordt aangeraden om de ssd op de eerste sata-poort aan te sluiten.
- SSD moet op SATA poort 1. Als je dat doet, verschijnt er bij het aanpassen van de drivers voor deze poort in windows 7 de mogelijkheid om te kiezen voor de "Standard Dual Channel PCI IDE controller". Dit zijn de juiste MS-drivers die je moet gebruiken. Als je de SSD op poort 3 aansluit zoals ik eerst had gedaan, verschijnt deze driveroptie niet!
- Als je eerst een raid 0 op sata 1 en 2 had staan, kan je die (in dezelfde volgorde) probleemloos op sata 3 en 4 aansluiten. Dan natuurlijk wel even in je bios aanpassen dat sata 1 en 2 geen raid meer zijn, en sata 3 en 4 juist wel. De stripe-set wordt automatisch herkend door het moederbord; je hoeft niets te rebuilden.
De SSD toolbox van intel (v1.3) werkt nu probleemloos bij mij; ik ga er daarom vanuit dat trim nu ook werkt.
ThnX!!
Het volgende; ik heb een kingston 40gig ssd en 2x 160gig samsung hdds in raid 0. Dit is aangesloten op een Asus P5K pro ich9r raidchip. Is het nu nog mogelijk om Trim te activeren op mijn kingston SSD? Aangezien als ik in de bios de instellingen op AHCI zet, hij mijn raid 0 niet meer ziet ( Staat nu op Raid, kan ook IDE kiezen)
Ik weet dat de kingston geen Trim ondersteund officeel, maar wel met custom firmware. Merk namelijk dat me SSD in snelheid zwaar is afgenomen.
Hopelijk kan iemand mij hier informatie over geven. =)
Heeft niets met een custom firmware te maken.sjaak88 schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:28:
Ik weet dat de kingston geen Trim ondersteund officeel, maar wel met custom firmware. Merk namelijk dat me SSD in snelheid zwaar is afgenomen.
De firmware waarmee het ding geleverd is heeft al trim ondersteuning, deze staat echter uit en dit moet je eigenlijk alleen maar te activeren met hdat. Upgraden naar de laatste firmware kan ook (waarna je ook trim moet activeren), maar dat is de gewone intel firmware.
Hetgeen wat aangepast is, is de update tool.
[ Voor 3% gewijzigd door job op 04-04-2010 16:32 ]
Dit topic is gesloten.
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD