Het klopt wat je zegt, AP runes zijn niet ALTIJD weggooid geld. Echter, AP runes voor een tarric of een soraka, zou ik toch overwegen in te ruilen voor mr/level en armor/level. Om je weer even een rekensommetje te geven:
Stel je hebt 1000 HP (ik gebruik even ronde getallen, want dat rekent makkelijker). En je hebt 25% magic en physical resist. Dat betekend dat ik effectief 1250 damage kan incasseren (in Engelse termen ook wel effective hit points of EHP genoemd). Want elke aanval die 100 damage doet voor reduction, doet nog maar 75. Nu kan het 2 kanten op gaan:
Als ik AP stack, kan ik meer healen. Stel mijn heal doet 75 HP restoren. dat betekend dat ik per aanval, even veel heal, als ik kwijt raak (eens hoop ik tot zo ver?), als ik verder niets meer doe voor mijn armor/mr betekend dit dat ik hardere klappen ga krijgen. Stel dat iemand mij een klap geeft van 150 damage, dat betekend dat ik minimaal 75 AP moet hebben (en dan ga ik ervan uit dat de AP ratio 1:1 is, wat in de praktijk vaak echter niet zo is). Dus dat betekend dat je eigenlijk een Needlessly Large Rod zou moeten kopen (even kijkende PUUR naar de AP stat), dus 1600 gold in game, of best heel veel IP wanneer dit vertaald word naar AP runes).
Als ik nu de armor en mr runes zou hebben, betekend het, dat de klap die mij 150 damage zou doen, nog steeds 75 damage doet na de nieuwe reduction. Mijn heal heeft zo grotere "returns" omdat ik ook minder hoef te healen, want ik krijg minder damage. Dit betekend voor elke punt AP die ik daarna heb, effectief 2 HP meer krijg per heal (ik heal 75 HP, mijn reductions zorgen ervoor dat ik 75 per klan krijg nu ipv 150, dus mijn heal is verdubbeld in effectiviteit, omdat ik niet hoef te AP stacken of heal spammen).
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Echter, als je kijkt naar je teammates, dan is AP stacken niet zo'n heel slecht idee, omdat je er niet vanuit mag gaan dat ze, net zoals jij, mr en armor per level runes hebben.
Echter wil ik er op aandringen toch de armor/mr per level runes te nemen, omdat je als een Soraka of Sona, toch heel erg squishy bent, en in teamfights gefocussed gaat worden. En een dode healer, doet helaas niet zoveel. Hoe langer jij in leven blijft, hoe nuttiger je kan zijn.
Even een vlugge edit voor de mensen hieronder:
Als je een mage speelt, is het ook echt bewezen (zijn verschillende threads met mathcraft en statistieken te vinden op zowel de EU als US forums), dat Magic pen gewoon VEEL meer voor je damage output doet, dan AP stacken. Simpel weg omdat AP ratios in heel veel gevallen niet mooi 1:1 zijn en je ook nog eens te maken hebt met Magic Resists. Ik probeer niemand te verplichten om Magicpen te nemen, maar overweeg het op z'n minst. Ik weet dat een Needlessly Large Rod leuker lijkt door zijn 80 AP, maar een Haunting Guise is echt minstens zo goed (hoera, meer math: met een redelijke AP ratio geeft een Rod je misschien 60 extra damage op een spel, na reduction blijft er misschien nog 30 damage over, je hebt net 1600 gold uitgegeven, om 30 extra damage met een spell te doen (uitgaande van 100 damage en 50% resist, doet je spell nu 80 damage), Haunting Guise geeft 20 AP en 20 Magic Pen (HP bonus even daar gelaten), door de Magic pen (even uitgaande van 50% aan het voorbeeld hierboven) blijft er nu nog maar 25% resist over (uitgaande van 100 + 20 damage over 25% resist, blijft er nu 80 damage over).
Dus met een goedkoper item doe je: Even veel extra damage, je krijgt meer stats die in de long run ook erg goed zijn (je kan blijven AP stacken, maar door magic resist gooi je dus een deel gold weg) en als je nu AP items koopt, krijg je veel meer rendement.
De reden dat ik hier nogal "fel" op ben (behalve dat ik wil helpen je game te verbeteren

), in game kan je gewoon lekker expirimenteren met verschillende item builds, echter, expirimenteren met Runes, is een hele kostbare zaak. Ik raad ook bijzonder sterk aan om voor Red Runes ALTIJD Magic Pen/Armor Pen te nemen, en voor Quints ook (als je genoeg vertrouwen hebt in je eigen kunnen btw, want 100HP van de Flat HP Quints is ook erg de moeite waard, maar late game een stuk minder waardevol dan de 10 extra penetration die je kan krijgen met runes).
[
Voor 30% gewijzigd door
Nazanir op 07-01-2011 12:45
]