MAX3400 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:32:
[...]
Ik vind van wel... Laten we even de vergelijking trekken met motorfietsen; de gemiddelde motorrijder heeft de vuistregel "bij dreigend gevaar gas bij geven" want ze kunnen toch niet vol in de remmen of uitwijken met die 2 wieltjes.
Fout: de gemiddelde motor remt zich vrolijk onderuit. Vaak nog voordat het obstakel of de gevaarlijke situatie bereikt is.
Tegenwoordig hebben veel motoren trouwens ABS, dus hard remmen is goed mogelijk, maar de meesten durven het niet. Ook weten de meesten niet wat die motor allemaal kan, vandaar dat ze zichzelf onderuit remmen bij (dreigend) gevaar.
Dus met mijn 300+ pk hou ik dezelfde regel erbij; zeker in het goede toerengebied is de sprint van 80 naar 120 om bijvoorbeeld een vrachtauto in te halen zo gebeurd maar ook voor mezelf ruimte zoeken/maken in de spits om normaal in te kunnen voegen, is een eitje.
Op zich heb je daar geen 300Pk voor nodig, tenzij je haast hebt. Ik heb nooit veel meer dan 115Pk gehad (wel gereden) maar je kunt er prima mee uit de voeten. Maar ja, als je wilt dat alles snel gaat, is het nodig ja. Maar dat het nodig is als feit, is grote onzin.
Ik ben geen brave borst, en ze hebben van mij op de zaak een aparte map met de snelheidsovertredingen. Ik ben dus geen moraalridder oid. Tegenwoordig weer wel, want het is nutteloos om steeds maar te hard te rijden. Kijk aan het eind van de week of maand op je boordcomputer en je ziet dat het niets uitmaakt. Tenzij je op een traject rijdt waar het niet druk is. Buiten de randstad bv. Het kost je alleen een sloot meer brandstof en je schiet er geen reet mee op. Je moet nl veel te vaak afremmen als je boven de 140 rijdt op de snelweg. En dat afremmen brengt je gemiddelde snelheid veel meer omlaag als dat hard wegtrekken en inhalen met 160. Dat compenseert nauwelijks. Ergo: het is dus nutteloos. De enige motivatie kan de pret zijn. Ik kan me daar iets bij voorstellen, alleen de struikrovers van Spee zijn notoire pretbedervers. Ik heb de strijd dus opgegeven en ga lekker op de cruise control verder.
Waar de gemiddelde lease-bak of niet doorrijdt of niet tussen durft, kan ik zonder enige problemen de volledige invoegstrook doortrappen/pakken en dan netjes met 85 tussen 2 vrachtauto's invoegen.
Ik pak al 29 jaar de volledige invoegstrook zonder problemen en zonder mensen te snijden oid. Dus als je daar 300pk voor nodig hebt, mankeert er iets aan je rijvaardigheid.
Je hebt het steeds over dingen die niets met motorvermogen te maken hebben maar met de doorgaans beroerde rijvaardigheid van de gemiddelde weggebruiker. En daarbij denk ik niet dat het uitmaakt of het een leasebak is (heb je daar iets tegen en hoe herken je ze?), een allochtoon, een petje/NewKid Turbo of aow-er. In iedere groep zit een categorie die vreselijk slecht autorijdt.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.