Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook de grotere updates zullen gewoon via firmwares versprijd worden alleen ik weet gewoon dat samsung er nog niet klaar voor is.

Sowieso werkt de PC studio totaal niet prettig.
Steeds meer mensen zoeken een omweg.

Heb de vraag over de FW net voorgelegd, ik hoop snel op antwoord maar je weet t maar nooit met die russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-08 06:19
dank je wel.
is ook moeilijk info te vinden of er al meer mensen zijn die het geprobeert hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik nam aan dat er een ingebakken (auto?)update service zat in de firmware of de pc-studio. Het is niet echt aannemelijk dat deze manier (met het flashen van je spica) de door samsung aangewezen manier is om updates te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung geeft alleen updates via Samsung pc studio als het echt noodzakelijk is. Anders niet.

Jullie zijn in ieder geval neit de enige met deze fout...
Meerdere gebruikers in het buiteland hebben er last van.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
welke site bezoek jij daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me iets af. Je ziet veel apps die zonder enige gespecificeerde reden internet acces/permission nodig hebben. Dat zal dan wel zijn voor de ads. Als je buiten wi-fi bereik bent en APNdroid zo hebt ingesteld dat 3g/gprs/hdspa en de hele rits onmogelijk zijn, wat doet die app dan? (dit gaat vooral om de apps die enkelweg internet nodig hebben voor de apps, maar hoe andere apps reageren vraag ik me ook af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pda.ru

Heb trouwens antwoord...
Hij denkt dat het aan de OPS file ligt en gaat het morgen opnieuw proberen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Update....

Waarschijnlijk weet ik het probleem.
Het kan namelijk zomaar de OPS file wezen die niet samen gaat met de CSC file.
Het rare is dat er geen CSC file in deze versie I5700XEIJ4 zit.

Wat ik nu dus daar heb voorgesteld is flashen zonder de CSC file.
Hier heb ik nog geen antwoord op terug maar ik denk dat hij dit wel gaat proberen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:07:
Als je buiten wi-fi bereik bent en APNdroid zo hebt ingesteld dat 3g/gprs/hdspa en de hele rits onmogelijk zijn, wat doet die app dan? (dit gaat vooral om de apps die enkelweg internet nodig hebben voor de apps, maar hoe andere apps reageren vraag ik me ook af)
Dan zie je de reclame niet. Zelf onlangs nog getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik heb net een autohouder gekocht bij Halfords. Het ding is eigenlijk bedoeld voor de HTC Polaris/ Touch Cruise / P3650, maar die heeft blijkbaar dezelfde breedte en dikte. Aan de onderkant is een uitsparing waar een usb-stekker voor de Polaris in kan, maar die hebben we voor de Spica niet nodig.
Afbeeldingslocatie: http://www.mobilestunter.com/images/hrhouderpolaris.jpg
Je kan deze op een HR richter zuignap + draagarm of ventilatorklem zetten. Beide kosten bij Halfords € 12,99, maar zijn ergens anders misschien goedkoper te krijgen?
De camera knop gaat aan de rechterkant 'net' langs de houder, en de andere knoppen aan de zijkant steken boven de klemmen uit. Ik moet nog ff de zwanehals van mijn oude telefoon (HTC P3300) terugfixen, dan klik ik hem daar op. Met een beetje mazzel past hij zelfs in die houder, want de P3300 is de voorloper van de Polaris (P3650). De houder die ik bij de P3300 kreeg was alleen één met twee hoeken linksboven en onder, en een klem rechts midden. Ik laat nog weten of die past :)

[ Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 29-12-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
ik heb het voor elkaar.
kan je de rar wel sturen als je wil
ga nu testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stuur maar naar me.
ben benieuwd.

Wat was nu het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 20:07:
[...]

Dan zie je de reclame niet. Zelf onlangs nog getest.
Ge-wel-dig. 8)
IK vraag me af hoe zo'n houder van andere telefoons het doet op die spica, dit zegt namelijk ook iets over het aanbod van passende covers/sleeves/hoesjes. Laat vooral weten hoe het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 22:33:
[...]

Ge-wel-dig. 8)
IK vraag me af hoe zo'n houder van andere telefoons het doet op die spica, dit zegt namelijk ook iets over het aanbod van passende covers/sleeves/hoesjes. Laat vooral weten hoe het gaat!
Er is toch een site waar je de groottes van verschillende telefoons naast elkaar kan zien? Anders natuurlijk wat specificatiepagina's van een heleboel telefoons doorlopen om te kijken welke ongeveer even groot zijn :).
Voor een passend hoesje moet je dan een heel eind kunnen komen, maar welke ook nog ruimte hebben op plekken waar de volumeknop enzo zitten dan dan zal je wel een specifiek Spica hoesje moeten hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gwystyl schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:00:
[...]

Er is toch een site waar je de groottes van verschillende telefoons naast elkaar kan zien? Anders natuurlijk wat specificatiepagina's van een heleboel telefoons doorlopen om te kijken welke ongeveer even groot zijn :).
Voor een passend hoesje moet je dan een heel eind kunnen komen, maar welke ook nog ruimte hebben op plekken waar de volumeknop enzo zitten dan dan zal je wel een specifiek Spica hoesje moeten hebben denk ik.
inderdaad, phonearena heeft daar een hele fijne tool voor, maar om wat uit de praktijk te horen is altijd mooi meegenomen. Veel samsung modellen hebben op dezelfde plek de speaker/volumeknoppen/3.5mm jack. De galaxy, de spica en de jet bijvoorbeeld. IMO de belangrijkste dingen zijn de 3.5mm jack en de call/cancel knoppen. (En die 3.5mm jack valt zelf erdoorheen te hameren bij het gemiddelde hoesje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna 100% zeker CSC hoef je niet tedoen.

Hij loopt op de CSC vast.
Het is getest.
Veranderingen zijn op het eerste gezicht de snelheid.

online vertaal programma google...

Naar mijn mening (ILO alleen op mijn ) чуть быстрее летает (но убеждать никого несобираюсь - решение только за вами) ) Vliegen een beetje sneller (maar te overtuigen iedereen nesobirayus - een besluit alleen voor jou)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
CSC hoef je niet te doen, ook niet aan te raden want daar staan de APN instellingen in, en dan krijg je zxe van Rusland e.d.

Toestel is wel stuk sneller, meer ram geheugen vrij, 82mb.
Zit ook NL taal in !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus toch...

Ik vond het al zo raar waarom hij het niet deed.
Mooi dat er NL in zit... welke talen nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
-Tjechisch
-Deens
Duits (duits,zwitsers,oostenrijk)
Grieks
Engels
Spaans
Fins
Frans
Hongaars
Italiaans
Nederlands
Noors
Polen
Portugees
Roemeens
Russisch
Slowaaks
Zweeds

kun jij toevallig wel aan een NL CSC file komen ? Want nu moet je de APN handmatig gaan invoeren, en is wel makkelijk als ze standaard erin staan na een reset o.i.d

ps, jou firmware doet het niet op je site.( ook niet zonder die csc file )
Ik heb hem nu van een andere site, die is toch anders verpakt.

[ Voor 16% gewijzigd door mregeling op 30-12-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal voor je rondkijken maar ben bang van niet.

Heb je al eens in het i7500 topic gekeken daar heeft namelijk iemand hetzelfde probleem.

In ieder geval mooi dat het is gelukt.

Hoef niet hoor ik heb nu de firmware van een andere site met 3 dingen erin.
Hij is 71,2 MB

Misschien werkt de CSC file van de Galaxy wel op de Galaxy lite.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke telefoon, leuke discussies en informatie op dit forum.

Ik heb deze spica net in bezit, voorlopig tevreden.
Klein vraagje : kan ik een eigen geluid kiezen als toon voor mijn SMS berichten.

Beltoon heb ik reeds klaar gekregen om mijn eigen muziek te gebruiken maar het lukt me helaas niet voor sms.
Ik heb een kort geluidsfragment die ik op mijn sony gebruikte , hij doet het als beltoon maar vind nergens waar ik hem kan instellen als sms toon.
Kan daar wel kiezen maar mijn eigen geluid staat er niet tussen. Heb hem wel tussen de muziekfragmenten staan.

Iemand die even kan helpen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je al gekeken of er apps voor zijn? Misschien dat ringdroid ook sms-compatible is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:15:
[...]

heb je al gekeken of er apps voor zijn? Misschien dat ringdroid ook sms-compatible is...
Ga ik straks snel doen , nu vlug shoppen of oud en nieuw wordt hier gevierd met water en brood

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 11:27
gwystyl schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:12:
Ik heb net een autohouder gekocht bij Halfords. Het ding is eigenlijk bedoeld voor de HTC Polaris/ Touch Cruise / P3650, maar die heeft blijkbaar dezelfde breedte en dikte. Aan de onderkant is een uitsparing waar een usb-stekker voor de Polaris in kan, maar die hebben we voor de Spica niet nodig.
[afbeelding]
Je kan deze op een HR richter zuignap + draagarm of ventilatorklem zetten. Beide kosten bij Halfords € 12,99, maar zijn ergens anders misschien goedkoper te krijgen?
De camera knop gaat aan de rechterkant 'net' langs de houder, en de andere knoppen aan de zijkant steken boven de klemmen uit. Ik moet nog ff de zwanehals van mijn oude telefoon (HTC P3300) terugfixen, dan klik ik hem daar op. Met een beetje mazzel past hij zelfs in die houder, want de P3300 is de voorloper van de Polaris (P3650). De houder die ik bij de P3300 kreeg was alleen één met twee hoeken linksboven en onder, en een klem rechts midden. Ik laat nog weten of die past :)
Ik heb deze houder: http://www.mobilesupplies...r-verstelbare-p-6157.html besteld (14 euro bij mobilesupplies.nl) en vandaag gebruikt i.s.m. Sygic navigatie, werkt prima! Ook nog een micro usb autolader erbij voor 5 euro: http://www.mobilesupplies...-s8000-i8910-p-10592.html

Handig ook dat je hem dan in landscape mode kan zetten, dat vind ik wat prettiger.

And you're all set! autolader werkt niet altijd even super, soms moet ik het stekkertje er even opnieuw indoen voordat hij laad...dus misschien beter om voor die paar extra euro voor een originele samsung autolader te gaan.

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

ok nieuwe firmware is awesome enzo, maar is niemand bang dat hij evt. root-mogelijkheden verliest? Toen ik mijn psp nog gebruikte kon ik ook altijd maar beter wachten tot er een custom firmware uitkwam. Waarom is dit anders?

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik krijg de simkaart er totaal niet in..
Als ik hem helemaal erin duw, schiet hij eruit, en als ik hem dieper erin duw schiet hij terug, ik heb het stuk waar het hoekje uit is, als eerste erin. het goude stukje zit boven.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien het gouden stukje onder proberen?

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Jezus, wat ben ik dom :'(

in de gebruiksaanwijzing staat namelijk dat het goude stukje omhoog moest.

• Jonniii
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 19:15
Boven en onder is natuurlijk maar relatief. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het iemand gelukt om onder linux (ubuntu) de usb debug functie te gebruiken? "adb devices" laat geen attached devices zien (behalve de virtuele). Onder windows ziet ie hem wel.

Verder een mooi apparaat :), ben nu bezig met een applicatie. Helaas moet ik die nu steeds via internet binnenhalen en installeren. Welke radio app gebruiken jullie? In de muziekspeler zie ik zo geen mogelijkheid om stream url's op te slaan.

Edit: Had alleen gezocht op de galaxy spica, blijkbaar werkt het volgende ook voor de spica. Draai adb wel eerst onder root. "adb kill-server" en "sudo adb start-server"
http://groups.google.com/...pers/msg/ae589dcd4ce8810d

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:59:
Is het iemand gelukt om onder linux (ubuntu) de usb debug functie te gebruiken? "adb devices" laat geen attached devices zien (behalve de virtuele). Onder windows ziet ie hem wel.
Dat is een linux probleem, en niet een spica probleem.
Maar laat ik het zo stellen, je bent niet de enige, dus even googlelen.. en als je er niet uitkomt kan je gewoon een eigen topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white-dragon
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06-2010
hallo

ik heb ook pas de i5700

wat mij al gelijk opviel bij het gebruik van het toestel is dat de bleutooth lastig werkt

als ik probeer een verbinding te te maken met een ander toestel of pc geef die een fout melding

als ik dan kijk bij m'n verbinding staat er gekoppeld maar niet verbonden

na herhaaldelijk proberen iets te versturen van en naar dit toestel heb ik het maar opgegeven en ben gaan googlen

en ik kwam hier uit

dus ik hoop dat er iemand is die een duidelijke uitleg kan geven hoe ik het makkelijkst bestanden kan ontvangen en versturen via bleutooth

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Kan met android 1.5 nog niet. Je zal dus moeten wachten op android 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:09:
Kan met android 1.5 nog niet. Je zal dus moeten wachten op android 2.0.
volgens mij niet, er is een bluetooth file transfer app als ik het niet mis heb, ik zoek 'm zo wel even op.
El edito: http://www.androlib.com/a...edieval-blueftp-qAFE.aspx

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:26:
[...]

volgens mij niet, er is een bluetooth file transfer app als ik het niet mis heb, ik zoek 'm zo wel even op.
Die werkt toch niet met deze Samsung modellen ? (i7500 en I5700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoyden schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:27:
[...]

Die werkt toch niet met deze Samsung modellen ? (i7500 en I5700)
Dat weet ik eigenlijk niet, is 'dr iemand die dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 11:28
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:28:
[...]

Dat weet ik eigenlijk niet, is 'dr iemand die dat kan bevestigen?
Het werkt helaas niet, we zullen moeten wachten op 2.0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Het zal me benieuwen wanneer we dat kunnen verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer van die BT app. 2.0 komt ''ergens'' dit jaar uit. Ik hoop nog in Q1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De verwachting is begin dit jaar, maar de support van Samsung is nou niet echt goed te noemen. Ik zou er daarom niet op durven hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny69
  • Laatst online: 17-07-2022
Weet er iemand hoe het komt dat mijn spica niet meer laad via netstroom,wel via usb met de pc.Heb hem nog geen week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronny69 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:09:
Weet er iemand hoe het komt dat mijn spica niet meer laad via netstroom,wel via usb met de pc.Heb hem nog geen week
Adapter is denk ik kapot, aangezien de stroomadapter ook met mini- of micro-usb werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny69
  • Laatst online: 17-07-2022
wou hem misschien eerst eens resetten omdat ik dacht dat het kwam omdat ik power battery had gedownload en verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronny69 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:31:
wou hem misschien eerst eens resetten omdat ik dacht dat het kwam omdat ik power battery had gedownload en verwijderd.
Lijkt me sterk, ik zou het wel proberen als je tijd hebt, maar dan wel eerst even backuppen en misschien een andere adapter proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:53
Hmm ik zit hier ook weer met een lekker probleem. Ik heb geen internetverbinding met mijn telefoon en mijn touchlock is gelocked en vraagt om de login van gmail. Tsja hoe de boel nu te resetten? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Batterij er even uit werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Nope helaas dat werkt niet :(

Hmmm problem solved. Ik heb mezelf gebeld en kon op die manier in het menu komen om zo het patroon uit te schakelen. T kostte even wat moeite maar we zijn weer back in business.

[ Voor 75% gewijzigd door M@rijn op 03-01-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Dat zijn de betere oplossingen.

Ik heb zelf ook iets overigens, ik zat gister in de auto en zette mijn chi(:7).. spica aan. . Na een tijdje had ik geen 3g meer en daarna helemaal geen service. De rest van de rit ook niet meer. Thuis ook niets meer (terwijl ik daar altijd goede ontvangst heb). Na een reboot werkte het wel weer gewoon.
Het was niet in de meest dichtbevolkte gebieden van Nederland maar ik zou overal iig GSM moeten hebben.

I.c.m. Ben.
Waar komt dit door? Ik vond het maar vaag dat ook het gewone bellen ineens niet werkte. Moet ik dan roaming aanzetten o.i.d? Was hij gewoon half gecrashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmensto
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-03-2022
Windows 7 op m'n Android :D

http://tweetphoto.com/7993901

[ Voor 14% gewijzigd door harmensto op 04-01-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Ziet er meer uit als 3.1 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Hmmm sinds dat 'foutje' van gister besloot mijn trilmotortje er ook mee op te houden, m'n foon trilt dus niet meer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Over dat gebrek aan trillen gesproken, zijn er meer mensen waarbij de telefoon niet trilt bij een sms? Als ik gebeld wordt trilt hij wel (staat op stil), en bij een email ook. Maar bij smsjes weigert hij dat te doen. Nu mis ik er nogal wat, en dat is irritant. Ik zet er binnenkort wel een ander sms programma op, maar ik wil dit nu wel eerst even werkend hebben.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@rijn schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:04:
Hmm ik zit hier ook weer met een lekker probleem. Ik heb geen internetverbinding met mijn telefoon en mijn touchlock is gelocked en vraagt om de login van gmail. Tsja hoe de boel nu te resetten? :(
Zou je dit overal en altijd hebben zonder 3g abbo? zo ja, is het te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Ik heb geen 3g abbo, maar had bijv wel wifi verbinding. Met een andere simkaart met 3g en wifi doet ie het ook, na een hard reset vraagt ie ook gewoon weer om een login :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@harmensto: Waarom zou je ooit nog windows willen als je android hebt :S? Waarschijnlijk is het ook VNC dat je gebruikt.

@Jonniii: Ik heb dit in het begin ook eens gehad, verder geen last meer van gehad. IK heb overigens vodafone.

@brinkdinges: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32787471 Bij mij staat de optie er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
M@rijn schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:02:
Ik heb geen 3g abbo, maar had bijv wel wifi verbinding. Met een andere simkaart met 3g en wifi doet ie het ook, na een hard reset vraagt ie ook gewoon weer om een login :S
Met een harde reset bedoel je terug naar fabrieksinstellingen?
Tenminste dat zou je nog kunnen proberen als laatste redmiddel.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 04-01-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@rijn schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:02:
zeer appart. Ik neem aan de je al rond hebt gekeken in de settings om dit te voorkomen, zoja waar ligt het precies aan?

Ik zou het ook erg op prijs stellen als men zijn ervaring met de spica/android zonder data plan kan delen. Ik hoor uit zo veel hoeken dat het niet gaat en geld slurpt, maar anders juist dat het te doen is. Dus ik vraag me af hoe dat nou gaat, android en sim-only abbo/prepaid. (Ik heb deze vraag vast al eerder gesteld, maar er kwam weer niets definitiefs uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Hard reset is idd terug naar fabrieksinstellingen. Ik ben er wel achtergekomen dat het weer terugkwam nadat ik alles terug heb gezet dmv MyBackup. Nu heb ik dus een hard reset gedaan zonder backup en nu doet alles het weer op het trilmotortje na :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:55:
Ik zou het ook erg op prijs stellen als men zijn ervaring met de spica/android zonder data plan kan delen. Ik hoor uit zo veel hoeken dat het niet gaat en geld slurpt, maar anders juist dat het te doen is. Dus ik vraag me af hoe dat nou gaat, android en sim-only abbo/prepaid. (Ik heb deze vraag vast al eerder gesteld, maar er kwam weer niets definitiefs uit)
Tja, wat wil je nou dan exact weten?
Of het kan?? Ja, je kan de dataverbinding heel gemakkelijk uitzetten. En dan thuis of waar dan ook gebruik maken van je draadloze netwerk. Dan kost het je niets.

Of dit beperkte internet bereik (misschien in jouw situatie niet) voor jou voldoende is moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmensto
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:03:
@harmensto: Waarom zou je ooit nog windows willen als je android hebt :S? Waarschijnlijk is het ook VNC dat je gebruikt.
Ik heb Windows 7 virtueel draaien op een server en log daarop in op mijn Android zodat ik overal mijn windows 7 desktop met zijn geinstalleerde applicaties kan benaderen op mijn telefoon en dus ook kan werken zoals ik op kantoor doe. Alleen het scherm is net iets té aan de kleine kant. 3" zal al een stuk beter zijn! :P

edit: Het is Citrix XenDesktop met Receiver, niet VNC

[ Voor 17% gewijzigd door harmensto op 04-01-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op maandag 04 januari 2010 @ 16:01:
[...]
Tja, wat wil je nou dan exact weten?
Of het kan?? Ja, je kan de dataverbinding heel gemakkelijk uitzetten. En dan thuis of waar dan ook gebruik maken van je draadloze netwerk. Dan kost het je niets.

Of dit beperkte internet bereik (misschien in jouw situatie niet) voor jou voldoende is moet je zelf bepalen.
Tja, ik heb geen behoefte aan 3g, (lees; vind het het tientje per maand niet waard), ik zou in eerste instantie dan ook naar een symbian/winmo/propetiary OS toesteel neigen, maar de spica is gewoon enorm goedkoop voor de specs die je krijgt en android lijkt mij sowieso veel fijner. Het enige nadeel is dus de internetconnectie die onherroepelijk geassocieerd wordt met android en de bijpassende apps. Daarom vraag ik het me af hoe anderen hiermee omgaan. Aldus google kan je je telefoon niet eens registreren/opstarten zonder een dataplan, maar dat is hier dus al weer ontkracht. (Hoewel bijna al die berichten ui eind 08 of begin 09 komen)

@harmensto, 3'' te klein? De spica is toch 3.2''?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
[b][message=33210849,noline]brinkdinges: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32787471 Bij mij staat de optie er :)
Bedankt, ik wist niet dat daar ook nog opties zaten:)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brinkdinges schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:08:
[...]
Bedankt, ik wist niet dat daar ook nog opties zaten:)
Die instellings-menuutjes zijn toch wel verdraaid handig, maar het is desalniettemin goed om te weten dat het niet aan het servo-motortje ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook iets overigens, ik zat gister in de auto en zette mijn chi(:7).. spica aan. . Na een tijdje had ik geen 3g meer en daarna helemaal geen service. De rest van de rit ook niet meer. Thuis ook niets meer (terwijl ik daar altijd goede ontvangst heb). Na een reboot werkte het wel weer gewoon.
Het was niet in de meest dichtbevolkte gebieden van Nederland maar ik zou overal iig GSM moeten hebben.

I.c.m. Ben.
Waar komt dit door? Ik vond het maar vaag dat ook het gewone bellen ineens niet werkte. Moet ik dan roaming aanzetten o.i.d? Was hij gewoon half gecrashed?
Dat probleem heb ik ook, had eerst een vodafone abbo en nergens last van, overgestapt naar T Mobile en het gebeurd enkele keren per dag. Nog geen reden voor kunnen vinden..
Enige oplossing tot nu toe blijkt sim kaart er even uit en erin(telefoon start dan automatisch opnieuw op).

Vanmiddag maar eens langs de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Laatst online: 15-09 23:32
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:03:
[...]

Dat probleem heb ik ook, had eerst een vodafone abbo en nergens last van, overgestapt naar T Mobile en het gebeurd enkele keren per dag. Nog geen reden voor kunnen vinden..
Enige oplossing tot nu toe blijkt sim kaart er even uit en erin(telefoon start dan automatisch opnieuw op).

Vanmiddag maar eens langs de winkel.
Ben en T-Mobile zijn hetzelfde netwerk? Misschien dat het daaraan ligt? Just my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om me een Spica te kopen - ik heb al meerdere reviews gelezen en ze zijn altijd vol lof, maar om toch zekerheid te hebben wou ik het nog aan enkele eigenaars vragen. Wat zijn, in het kort, de goede en slechte kanten die jullie aan de Spica ondervonden hebben?
Bedankt!
Robrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:04:
Ik ben van plan om me een Spica te kopen - ik heb al meerdere reviews gelezen en ze zijn altijd vol lof, maar om toch zekerheid te hebben wou ik het nog aan enkele eigenaars vragen. Wat zijn, in het kort, de goede en slechte kanten die jullie aan de Spica ondervonden hebben?
Bedankt!
Robrecht
Waar ik zeer positief over ben is het feit dat het toestel android draait. Ik mis alleen de update naar android 1.6 of 2.0. Android is (net als linux op de n900 dacht ik) makkelijk om te tweaken, applicaties schrijven ervoor gaat ook zeer gemakkelijk. Ook de vele applicaties die al in (of buiten) de market zijn te vinden, kunnen zeer nuttig zijn (zoals Locale en SSH).

De duur van de batterij is zeer goed vind ik voor een smartphone. Het blijft een smartphone, dus langer dan 2 dagen kan je er denk ik niet mee doen. Na 8 uur met gps&autosync aan en beetje surfen zit de batterij op 70%. Het touchscreen werkt ook zeer goed (ik heb geen ervaring met andere telefoons!). Zorg er wel voro dat je een gmail/google apps account hebt voor push.

Enige dat ik mis is zo'n trackball, alhoewel je die niet vaak nodig zal hebben. Youtube hapert soms bij video's met hogere kwaliteit. Browser werkt niet zo snel als bijvoorbeeld een iphone 3gs. Ik zal eens proberen om alles via een eigen proxy te laten lopen die alles comprimeert.

Ik zal wel een keer een uitgebreidere review schrijven en posten. Je kan ook nog zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:04:
Bedankt!
Robrecht
Daar is dus het hele topic al voor bedoeld. Er naar gaan vragen heeft dus geen zin, lees het topic door zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Heb vandaag mn spica ontvangen en moet zeggen dat het toch wel een leuk dingetje is :)
Alleen vind ik dat het touchscreen niet altijd even goed reageerd, soms moet ik een paar keer 'drukken' voordat mn telefoon het doorkrijgt. Ook met ik wat 'lag' soms bij het openen van een ander venster of bij het typen van een email / bericht

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:03:
Tja, ik heb geen behoefte aan 3g, (lees; vind het het tientje per maand niet waard), ik zou in eerste instantie dan ook naar een symbian/winmo/propetiary OS toesteel neigen, maar de spica is gewoon enorm goedkoop voor de specs die je krijgt en android lijkt mij sowieso veel fijner. Het enige nadeel is dus de internetconnectie die onherroepelijk geassocieerd wordt met android en de bijpassende apps.
Waarom zou een android niet zonder internet kunnen en een winmo/blackberry/symbian/iphone wel?
Wat is er zo magisch en anders aan een android telefoon? Het ding werkt probleemloos.
Zonder internet mis je bijna het zelfde als op de andere platforms.
Daarom vraag ik het me af hoe anderen hiermee omgaan. Aldus google kan je je telefoon niet eens registreren/opstarten zonder een dataplan, maar dat is hier dus al weer ontkracht. (Hoewel bijna al die berichten ui eind 08 of begin 09 komen)
Je kan de spica prima opstarten zonder dataverbinding.
Het verplicht koppelen van je gmail account voordat hij het doet is niet van toepassing met de spica.
Die verhalen hoorde ik ook alleen ten tijde van android 1.0, en daar is ook stevige kritiek op gekomen.
Koppelen aan gmail en online zijn heb je alleen nodig voor de synchronisatie, email en browsen.
Je kan prima zonder internet je agenda gebruiken. Hij wordt alleen niet gesynchroniseerd met de google servers

Zaken die niet werken zonder internet:
- gmail (push)
- email imap/pop
- google maps
- synchronisatie contacten
- synchronisatie agenda
- android market
- google latitude
- je browser of andere programma's die waarbij het draait om internet (wapedia bijvoorbeeld).

Wat er overblijft is een telefoon waarmee je kan bellen, sms-en, mms-en. mp3's luisteren, divx/xvid films kijken. Spelletjes spelen. Je kan alle programma's gewoon installeren als je maar aan de apk bestanden kan komen. Anders ga je thuis even via je wifi online en naar de android market.
navigatie-software met de kaarten op je sd geheugen werkt ook prima zonder internet. Niemand verplicht je internet, wat je mist is wat je grotendeels ook mist bij de symbian/winmobiel/symbian/iphone.

De reden voor mij om een android telefoon te kopen is:
- openheid om zelf software te installeren, en niet een apple die software besluit te verbieden.
Staat het niet in google market? Zoek het bijbehorende apk bestand en je kan het via die weg installeren.
- Zelf simpel via usb bestanden op je telefoon zetten.
- veel programma's te vinden. Er is al veel software, en dit wordt alleen maar meer.
- synchronisatie; email, agenda, contacten.. ik kan overal waar internet is bij mijn gegevens.

Waarom perse de spica?
Ik heb de spica gekozen voor de prijs, en ik vond de spica de mooiste android telefoon (wat uiterlijk betreft).

Het enige waar ik jammer vind is dat spica geen veel verkochte telefoon is, het gevolg: rooten staat nu in de kinderschoenen en er is welgeteld 1 custom rom (tethering toegevoegd). Ik hoop dat zodra het ding wereldwijd te verkrijgen is er meer mensen met het ding bezig gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 05-01-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:42:
[...]

Waarom zou een android niet zonder internet kunnen en een winmo/blackberry/symbian/iphone wel?
Wat is er zo magisch en anders aan een android telefoon? Het ding werkt probleemloos.
Zonder internet mis je bijna het zelfde als op de andere platforms.

[...]
Je kan de spica prima opstarten zonder dataverbinding.
Het verplicht koppelen van je gmail account voordat hij het doet is niet van toepassing met de spica.
Die verhalen hoorde ik ook alleen ten tijde van android 1.0, en daar is ook stevige kritiek op gekomen.
Koppelen aan gmail en online zijn heb je alleen nodig voor de synchronisatie.
Je kan prima zonder internet je agenda gebruiken. Hij wordt alleen niet gesynchroniseerd met de google servers

Zaken die niet werken zonder internet:
- gmail (push)
- email imap/pop
- google maps
- synchronisatie contacten
- synchronisatie agenda
- android market
- google latitude
- je browser of andere programma's die wat met internet doen.

Wat er overblijft is een telefoon waarmee je kan bellen, sms-en, mms-en. mp3's luisteren, divx/xvid films kijken. Je kan alle programma's gewoon installeren als je maar aan de apk bestanden kan komen. Anders ga je thuis even via je wifi online en naar de android market.
Gps software met de kaarten op je sd geheugen werkt ook prima zonder internet. Niemand verplicht je internet, wat je mist is wat je grote delen ook mist bij de symbian/winmobiel/symbian/iphone.

[..]
Als ik zo android apps zie hebben die continu internet acces nodig, die zie ik nooit terug bij de iphone, symbian of winmo(voorzover ik hier ervraing mee heb). En het woord Google. Tja, dan denk ik google account, constante synchronisatie met je Gmail account enzo. Een gewoon pseudo-smartphone (feature-phone, kies er een) als de Jet zou eigenlijk al voldoen, maar de spica die evenveel kost, heef ook nog eens android. Te goed om waar te zijn, als het uberhaupt mogelijk is. De hele android community en de open-source-heid (woord van het jaar gevonden?) staat me erg aan. De iphone/touch valt af, apple's ''regime'' over de app-store is mij echt te min. Winmo is te zakelijk gericht voor mijn gevoel bij de symbian heb ik het idee dat er geen community achter staat.

Even ''het lijstje''
Ik zoekt een relatief snelle telefoon om mee te browsen over Wifi.
Apps te vinden online, (bij de Jet alleen java)
Redelijk goed scherm, minstens 3.2''
Ik wil mijn mail wel thuis even kunnen kijken, als het nodig is, maar on-the-road hoeft dat niet.
Goed SMSen, belkwaliteit minstens OK.
Bonus punten voor een non-propetairy OS.
Gps zou een bonus zijn als er een navigatie systeem is die offline werkt en alleen via wifi updatet.
Goede video/music playback.

Dus als het enige wat ik eigenlijk mis is on-the-go mail, google maps, synchronisatie en de market. Wi-fi voldoet dus.

Conclusie: Ik had android verkeerd ingeschat, maar de spica is gewoon zo goed (of beter) als mijn eerste indruk. Bestellen die hap en maar APNdroid erdop zetten.

Enorm bedankt, Job, je bent een held. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:13:
Als ik zo android apps zie hebben die continu internet acces nodig, die zie ik nooit terug bij de iphone, symbian of winmo(voorzover ik hier ervraing mee heb).
Dat zal dan vaak nodig zijn voor advertenties. Meeste programma's doen niets met internet.

voor het geld vind ik de spica zeker goed.
Ik zeg dus niet dat je perse de spica moet kopen, er zijn ook zeker minpunten, kijk het topic maar door.

Maar tot nu toe bevalt het me prima..
Kom je net als ik vanaf een gewone telefoon en stap je over naar een smartphone.. schrik dan niet van het batterij gebruik. Dat is niet alleen een spica ding trouwens, maar daar hebben iphone/winmobiel e.d. net zoveel last van.

edit: zie net dat ik perongeluk gpssoftware zeg, maar daar bedoel ik dus navigatie software mee.
sygic is een goed programma, maar wel redelijk prijzig. goede gratis navigatie software ben ik nog niet tegen gekomen.

Wat je het beste kan doen is je lijstje vergelijken met beschikbare populaire telefoons. Gezochte sofware zoeken hier op got of via de android market (http://www.androlib.com).
Let wel op je kan niet alle software met alle telefoons downloaden, dus soms kom je wel eens wat tegen wat met de spica niet te vinden is.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 05-01-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:41:
[...]
Dat zal dan vaak nodig zijn voor advertenties. Meeste programma's doen niets met internet.

voor het geld vind ik de spica zeker goed.
Ik zeg dus niet dat je perse de spica moet kopen, er zijn ook zeker minpunten, kijk het topic maar door.

Maar tot nu toe bevalt het me prima..
Kom je net als ik vanaf een gewone telefoon en stap je over naar een smartphone.. schrik dan niet van het batterij gebruik. Dat is niet alleen een spica ding trouwens, maar daar hebben iphone/winmobiel e.d. net zoveel last van.

edit: zie net dat ik perongeluk gpssoftware zeg, maar daar bedoel ik dus navigatie software mee.
sygic is een goed programma, maar wel redelijk prijzig. goede gratis navigatie software ben ik nog niet tegen gekomen.

Wat je het beste kan doen is je lijstje vergelijken met beschikbare populaire telefoons. Gezochte sofware zoeken hier op got of via de android market (http://www.androlib.com).
Let wel op je kan niet alle software met alle telefoons downloaden, dus soms kom je wel eens wat tegen wat met de spica niet te vinden is.
Ik snap dat de spica geen god-toestel is. De batterij-duur zal ook wel meevallen, zolang ik 'm 's nachts inplug en als klok/wekker gebruik. (Ik heb een tijdje zo'n mini-mobiel gehad, 450Mah accu, veel erger zal het niet zijn). Als ik in de prijsklasse van de spica kijk en gewenste eigenschappen voor de foon de pricewatch zet, kom ik uit op vier telefoons, de spica, de tattoo, de touch2 en de 5800 van nokia.
De tattoo en touch2 hebben een te klein scherm voor mijn doen. (heb ooit wat met de touch2 gespeeld, beide met een 2.8'' scherm.) De spica kost 30 euro meer dan de xpressmusic maar dan krijg je: Android, een amoled (in ieder geval helderder) scherm, capacitief scherm, een snellere processor (3xx tegen 800mhz) en meer RAM op de koop toe. Het is dus geen moeilijke keuze. Ik zit nou stiekem al heel androlib af te speuren naar apps/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Is het ook mogelijk om een GELUIDJE bij het ontvangen van een email bericht UIT te zetten, zie wel dingen staan over trillen en over het veranderen van het geluid, niet waar het uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Je kan daar bij de beltonen ook kiezen voor "stil".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:33:
De tattoo en touch2 hebben een te klein scherm voor mijn doen. (heb ooit wat met de touch2 gespeeld, beide met een 2.8'' scherm.) De spica kost 30 euro meer dan de xpressmusic maar dan krijg je: Android, een amoled (in ieder geval helderder) scherm, capacitief scherm, een snellere processor (3xx tegen 800mhz) en meer RAM op de koop toe. Het is dus geen moeilijke keuze. Ik zit nou stiekem al heel androlib af te speuren naar apps/ ;)
De spica heeft geen amoled, of het is een andere dan de i7500. Zwart is niet diepzwart. Niettemin is het scherm prima. Er staat een aantal pagina's terug wat verhalen over de specs, en dat samsung zelf ook niet meer spreekt over een amoled. Blijkbaar was het een fout van samsung, en zit er een gewone tft in.
Mattie112 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:49:
Is het ook mogelijk om een GELUIDJE bij het ontvangen van een email bericht UIT te zetten, zie wel dingen staan over trillen en over het veranderen van het geluid, niet waar het uit kan.
Ga naar gmail of email (welke mail het betreft), menu, instellingen, beltoon selecteren, stil.
Is een pagina terug nog genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:33:
[...]
De spica kost 30 euro meer dan de xpressmusic maar dan krijg je: Android, een amoled (in ieder geval helderder) scherm, capacitief scherm, een snellere processor (3xx tegen 800mhz) en meer RAM op de koop toe. Het is dus geen moeilijke keuze. Ik zit nou stiekem al heel androlib af te speuren naar apps/ ;)
Geen AMOLED. Sorry. Wel een goeie batterij (3 dagen haal ik wel). Houdt er wel rekening mee dat het geluid van de spica niet je-van-het is. Ook trek je de koptelefoon er heel makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Jonniii schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:02:
Je kan daar bij de beltonen ook kiezen voor "stil".
Ja bedankt, ik zie een lijst tonen en dan lees ik over het woordje stil heen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Spica zojuist besteld voor 249! Can't wait! ;)

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El_Bandito schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:18:
Spica zojuist besteld voor 249! Can't wait! ;)
Waar heb je hem besteld dan ? Want ik zie hem nergens voor 249 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
GSM Track :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Wat zal minder stroom kosten?
- WIFI
- mobiel internet (gprs, 3g, hspda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmensto
Mattie112 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:43:
Wat zal minder stroom kosten?
- WIFI
- mobiel internet (gprs, 3g, hspda)
Mobiel internet en dan optie 2g only aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Is het al bekend wanneer de Android 2.0 update uitkomt voor Spica en ÓF ie uberhaupt uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Er gaat het gerucht rond over maart of april dit jaar. Maar of dat ook echt zo is?
Samsung is eigenlijk niet verplicht een update voor 2.0 uit te brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
job schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:09:
Er gaat het gerucht rond over maart of april dit jaar. Maar of dat ook echt zo is?
Samsung is eigenlijk niet verplicht een update voor 2.0 uit te brengen..
Het enige dat ik tot nu toe bevestigd heb gezien is dat er een update komt ergens in 2010. Daar kan je dus nog vrij weinig mee. Ik hoop dat iemand voor die tijd een custom rom maakt met 2.0 of 2.1 die wat geoptimaliseerd is.
Met de programma's die ik nu geïnstalleerd heb vind ik de snelheid niet bijzonder groot. Officieel (eerder in deze thread of in de android nieuws thread) zouden achtergrondapplicaties geen of weinig geheugen moeten gebruiken, maar vaak kan je iets niet of lastig afsluiten zonder task manager en loopt het geheugengebruik aardig op (of iig de snelheid loopt terug in de loop van de tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn spica is onderweg! Ik heb hem besteld bij zercom samen met een 8GB micro SHDC kaartje. Ik heb een abbonnement bij tringg genomen en krijg daar de simkaart zaterdag van binnen. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Ik dacht dat er in de doos van de Spica ook een hoesje zat, zoals bij Blackberry? Echter, nu zie ik die niet bij verschillende unboxing-filmpjes. Zal wel erg jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TerugvindSpica :P

Ik heb 'm sinds vanmiddag. Steeds ruzie met het vingerscrollen, maar het ging al beter toen ik het plastic eraf had gehaald.

En Bol.com gemaild, heb 'm vorige week besteld voor 294 en nu kost ie ineens nog maar 279 :/ Ik heb m'n factuur nog niet betaald, ik hoop dat ze 'm aan willen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokuta
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 16:33
Na twee dagen rondzoeken naar een nieuwe telefoon heb ik vanmorgen de Samsung Galaxy Spica gekocht. Bij deze even mijn eerste ervaringen:

Reden van aankoop
Helaas had mijn oude vertrouwde Nokia N82 een bad genomen in Rivella light. Dit bleek toch niet zo goed te zijn voor het interne bordje en de telefoon doet nu dienst als deurstop. Omdat ik de telefoon grotendeels zakelijk gebruik had ik op korte termijn een nieuw beestje nodig, van daar dat wachten op eventuele mooiere, snellere en betere telefoons geen optie was. Mijn tweede telefoon, een HTC TyTn II, was in gebruik door een ander abonnement en even switchen was ook niet mogelijk.

Eisenpakketje
  • Telefoon met capacitief touchscreen. Ervaringen op een iPod Touch waren dusdanig goed dat ik niet terug wilde naar een resistief scherm (HTC Tytn II).
  • Android. De tweaker-kant van mij wilde het nieuwe systeem ontdekken. WinMo was ik een beetje moe en het bedienen van een WinMo telefoon met de vingers was uit ervaring met de TyTn II erg lastig. (priegelig keyboard)
  • Vlotte processor. TyTn II had een 400mhz Qualcomm en die schoot aan alle kanten te kort. Wilde geen herhaling van de problemen, dus liever wat overhead en een kortere batterijduur dan weer een traag apparaat.
  • Prijs onder de 350 Euro. Deze telefoon moet ongeveer 6 maanden meegaan. (daarna functioneert hij nog wel als speeltje), maar ik wilde geen fortuin uitgeven aan een "tijdelijke" telefoon.
Uiterlijk en vormgeving
  • De telefoon ligt lekker in de hand. Eigenlijk is 'ie voor mijn handen nét een fractie te breed, maar hij is dunner als mijn vorige telefoons en voelt niet lomp aan.
  • De knoppen aan de zijkanten steken ver uit. Ze zijn niet, zoals bijvoorbeeld bij een iPod Touch, afgerond, en ik vrees met grote vrezen dat ze achter een draadje in mijn jaszak of iets dergelijks blijven hangen. Ze voelen een beetje "scherp" aan wat het geheel een beetje plastic-ig maakt.
  • De knoppen aan de zijkant voelen bij het indrukken wel strak aan. Ze maken geen grote vrije slag naar binnen voordat ze "klikken". Je kan ze wel heen en weer wiebelen (meer plastic-ig gevoel)
  • De Home en Internet knoppen (doorzichtig) voorop voelen erg losjes en wiebelig aan. Niet dat ze nou spontaan er af zullen vallen, maar ze voelen stukken minder solide aan als de andere knoppen aan de voorkant. Ik weet nog niet of ik er heel erg blij mee ben.
  • Het D-pad heeft veel relief. Qua looks misschien niet alles, maar het is erg makkelijk te bedienen zonder er naar te kijken.
  • De rode accenten: Sja, kwestie van smaak. Zou mensen die hier gevoelig voor zijn wel even willen aanraden om het toestel in de winkel te bekijken.
Scherm
  • Zoals al eerder gezegd, geen AMOLED. Heb hem naast een Galaxy gehouden, het verschil is er wel, maar ik vind het scherm toch zeer helder en de kleuren worden erg goed weergegeven (262k kleuren scherm in tegenstelling tot de 65k van de TyTn II, zelfde als Nokia N82)
  • Moet hem nog eens opnieuw calibreren, maar ik vind het scherm net wat minder gevoelig als ik 'm het liefst zou willen zien. Regelmatig moet ik (nog) twee keer vegen of opnieuw drukken omdat hij mijn aanrakingen niet helemaal registreert (halve veeg enz.).
  • Het scherm is gek op vingerafdrukken, maar door de helderheid heb ik ze nog niet als hinderlijk ervaren. Doordat er geen opstaande randen zijn langs het scherm is het makkelijk afvegen.
Snelheid
  • Menu's leken in eerste instantie wat stotterig te verschijnen, maar na enkele minuten gebruik loopt alles vloeiend.
  • Bij het browsen stottert hij soms een beetje, maar over het algemeen geeft hij complexe websites als tweakers etc prima weer. Het ontbreken van multitouch is me tot nu toe niet tegengevallen.
  • Datatransfer e.d. werkt vlot en vloeiend, meerdere tegelijk, enz enz. is geen probleem.
Android
Tikje offtopic maar vooruit:
  • De Android versie op de Spica is, zoals al eerder gezegd, niet aangepast. Vind het erg positief dat je niet overal Samsung dit Samsung dat terug ziet maar gewoon het rauwe OS tot je beschikking hebt.
  • Misschien onwetendheid: Ontbreken van een filemanager was even wennen, gelukkig makkelijk via de marketplace te downloaden
  • Schokkerige menu's in het begin, dit is na even er mee spelen opgelost. (zie boven)
  • Vanuit de Nokia en de TyTn II was ik gewend dat de "ophangen" knop het huidige programma sloot en terugging naar het homescreen. Op de Spica hamer ik nu continu tevergeefs op de ophangen knop, welke niets doet. Gewenning, natuurlijk, maar zelf zou ik zeggen: Liever twee knoppen die hetzelfde doen dan een loze knop hebben.
  • Bij mij werkte de Facebook applicatie absoluut niet. Kreeg op geen enkele manier verbinding met facebook en liep zelfs vast. Dit is opgelost door versie 1.1.2 van de marketplace te halen (de geinstalleerde versie is 0.2.0 beta(!)).
Algemeen
Over het algemeen ben ik dus erg tevreden over het toestel. Wel denk ik dat het een apparaat is waar je extra voorzichtig mee moet zijn. Niet dat je dit niet moet zijn met een willekeurig ander mobieltje, maar doordat vooral de behuizing wat losjes aanvoelt denk ik dat een beschermhoes geen overbodige luxe is. Persoonlijk ben ik blij dat ik onbeperkt internet heb. Vrijwel alles gaat via internet en dat is misschien wel de kracht en de zwakte van de telefoon (meer het OS dan de telefoon, dat wel): Het is een verzamelplaats van connectiviteit, waar bellen, sms'en, instant messaging, mail, web enzovoorts allemaal samenkomen en eenvoudig te bereiken zijn. Multitasken gaat vlot, hoewel ik nog een beetje moet wennen aan het niet sluiten van applicaties.

Wanneer ik meer dingen tegenkom zal ik ze natuurlijk posten. Ik ga weer verder spelen :).

Edit:
Bij de Spica wordt geen software geleverd voor synchronisatie met de mac. Puur windows xp/vista. De mac herkent het apparaat niet automatisch, maar ergens in dit topic stond beschreven hoe dit wel te regelen was. Hij laadt wel meteen op vanaf de USB poort.

[ Voor 2% gewijzigd door Rokuta op 09-01-2010 17:46 . Reden: Synchronisatie blabla ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 11:28
Rokuta schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 17:44:
• Vanuit de Nokia en de TyTn II was ik gewend dat de "ophangen" knop het huidige programma sloot en terugging naar het homescreen. Op de Spica hamer ik nu continu tevergeefs op de ophangen knop, welke niets doet. Gewenning, natuurlijk, maar zelf zou ik zeggen: Liever twee knoppen die hetzelfde doen dan een loze knop hebben.
Dat probleem had ik ook, en de oplossing: Spare Parts installeren.
Vervolgens kan je bij End button behavior instellen dat hij naar home moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokuta
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 16:33
Dat probleem had ik ook, en de oplossing: Spare Parts installeren.
Vervolgens kan je bij End button behavior instellen dat hij naar home moet gaan.
Super, werkt fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:24:
TerugvindSpica :P

Ik heb 'm sinds vanmiddag. Steeds ruzie met het vingerscrollen, maar het ging al beter toen ik het plastic eraf had gehaald.

En Bol.com gemaild, heb 'm vorige week besteld voor 294 en nu kost ie ineens nog maar 279 :/ Ik heb m'n factuur nog niet betaald, ik hoop dat ze 'm aan willen passen.
Waarom bij Bol kopen? Zoals gezegd, hij is bij meerdere shops voor 249 te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaat945
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

blaaat945

..?

Yeah! Zojuist (net als El_Bandito) de Spica bij GSMTrack besteld. Hopelijk als het een beetje mee zit misschien dinsdag al in huis?!

Wat ik mij verder nog afvraag, wie van jullie Spica bezitters heeft het scherm voorzien van een screen protector?

......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Ik ben ook nog op zoek naar een screen protector. Ik moet ook nog een grotere SD kaart erin.. iemand suggesties? 8/16 GB o.i.d. Heeft het zin om iets sneller dan 2x te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
blaaat945 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:25:
Wat ik mij verder nog afvraag, wie van jullie Spica bezitters heeft het scherm voorzien van een screen protector?
Ik heb op ebay van die cheape dunner sticker achtige dingen gekocht.
Zo'n ding erop plakken is lastiger dan je denkt.. alle luchtbellen er onderweg krijgen is bijna onmogelijk.
Dus koop meer stickers dan je nodig denkt te hebben, dan heb je een paar extra om te oefenen.
Daarnaast denk ik dat 1 zo'n sticker hooguit een week of 2 echt netjes blijft.

De goede screen protectors (invisible shield bijvoorbeeld) zijn er voor de spica nog niet (of heeft er iemand een linkje?), dus tot die tijd houd ik het wel met die stickers vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaat945
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

blaaat945

..?

Oke, jij raadt toch wel aan om er eentje op te plakken? Mijn huidige telefoon is een HTC P3300 en die heeft een opstaand randje, waardoor ik dit niet echt nodig vond om er iets op te plakken. Bij de Spica ligt het scherm gelijk aan de telefoon, zodat de kans op krassen groot er is lijkt mij.

Op Ebay ben ik er al een paar tegen gekomen voor ong. 5 pond... zal zo dadelijk maar een setje bestellen!

......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik gebruik al maanden verschillende touchscreentelefoons waarbij het scherm gelijk ligt aan de rest van de telefoon, maar heb nog nooit een enkel krasje gehad. Wmb zijn die screenprotectors onzinnig, als je gewoon normaal met je spullen omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 11:27
job schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:26:
[...]

Ik heb op ebay van die cheape dunner sticker achtige dingen gekocht.
Zo'n ding erop plakken is lastiger dan je denkt.. alle luchtbellen er onderweg krijgen is bijna onmogelijk.
Dus koop meer stickers dan je nodig denkt te hebben, dan heb je een paar extra om te oefenen.
Daarnaast denk ik dat 1 zo'n sticker hooguit een week of 2 echt netjes blijft.

De goede screen protectors (invisible shield bijvoorbeeld) zijn er voor de spica nog niet (of heeft er iemand een linkje?), dus tot die tijd houd ik het wel met die stickers vol.
Ik heb destijds bij mijn LG Viewty de volgende tip gebruikt: Doop je protective screen eerst in een sopje van afwasmiddel, even uit laten druppen, en breng het dan aan op je telefoon. Dit werkte echt perfect, de bubbels die er dan inzitten veeg je er meteen uit. Ik had maar 1 bubbel aan de rand en die was er in 1 veeg uit...het laagje water zorgt ervoor dat de lucht moeilijk gevangen blijft zitten. Aanrader!

Bij mij zat er overigens al standaard een protective screen op, bij jullie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El_Bandito schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:32:
[...]

Waarom bij Bol kopen? Zoals gezegd, hij is bij meerdere shops voor 249 te koop.
Ik had voor 85 euro aan bonnen van Bol 8) dus ik heb uiteindelijk 208 euro betaald.

Welke app gebruiken jullie om avi's af te spelen? Standaard zit er niets op, of kijk ik er overheen?
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.