Mijn ervaring als gebruiker met de Lijbrandt aansluiting en producten op een rijtje
< voor wie het eerder gelezen heeft, het bevat diverse aanpassingen, aanvullingen en updates >
Internet :
De upload snelheid is niet gelijk aan de downloadsnelheid. De downloadsnelheid ligt rond de beloofde snelheid, de uploadsnelheid op circa 3/4 van de beloofde snelheid (volgens Speedtest). Torrents en ander downloads gaan prima en lekker snel. Behalve natuurlijk als de andere kant van je verbinding geen snel internet aansluting is. Over het surfen over het web ben ik ietsjes minder te spreken. Misschien ligt het hier ook aan de internetsnelheid van de andere partij (en de tussenverbindingen) maar soms lijkt het trager dan mijn oude asdl verbinding. Het verschilt echter per site en per dag dus ik kan mijn vinger er niet precies op leggen. Waarom je geen ethernet-kabel krijgt voor je internet verbinding maar wel eentje van 15 meter voor je IPRTV aansluiting is mij een raadsel (zal kostenplaatje zijn). De coax kabel van de internet verbinding van UPC kan je namelijk niet gebruiken als verbinding (tenzij je heel erg technisch bent).
De nieuwsgroepen heb ik niet uitgeprobeerd maar daarvoor moet je adres news.lijbrandt.nl gebruiken.
Telefoon :
Officieel weet ik nog steeds mij nieuwe nummer niet. Naar iemand bellen die een telefoon met een display heeft is de oplossing om er achter te komen (of je mobieltje gebruiken). Niet iedereen is zo slim om het op die manier op te lossen. Volgens mijn moeder klink het beter dan de oude asdl aansluiting. Die vond ze zacht klinken. Van andere personen geen klachten gekregen.
Het porteren van het oude telefoonnummer naar Lijbrandt kan als je inlogt in het "mijn lijbrandt" gedeelte op de Lijbrandt site. Dat heb ik niet uitgeprobeerd want ik vind mijn nieuwe nummer leuker dan mijn oude nummer. Er is mij tot nu toe geen leentoestel aangeboden. Onduidelijk is of en hoe je daar aan zou kunnen komen (en ik heb geen zin om de helpdesk te bellen). Omdat ik slechte één vaste telefoon heb is als tijdeljke oplossing *21* gebruiken zodat de oude lijn naar de nieuwe lijn doorverbonden wordt. Dat kost mij geld, dat laten doorverbinden, maar zo kan ik tenminste wel op beide nummers gebeld worden en mis ik geen gesprek. Ik heb inmiddels een draadloze telefoon aangeschaft en dat werkt ook goed.
Op de modem zit een klikverbindingaansluiting voor de telefoonverbinding. Heb je geen klikstekkertje aan die kant van je telefoonsnoer (lees in de meterkast) dan wordt het of de hele kabel vervangen of met tang aan de slag gaan om zelf een klikstekkertje op de snoer te plaatsen.
Ze beloven wel dat je al je oude apparatuur kunt gebruiken maar niet dat je alle oude verbindingen kunt gebruiken!
TV : analoog signaal :
In de folder werden 39 analoge zenders beloofd. In oktober had ik er maar 35 (of 38 als je de drie dubbele nederlandse zenders meetelt). In decemeber werden het er gelukkig al 37 (of 39 als de twee dubbele nederlandse zenders meerekent)
De wijzigingen ten opzichte van de beloofde analoge zenders:
BBC 1 en BBC 2 zijn BBC World Nieuws en BBC Entertainment geworden
FAN (gestopt) en Het gesprek (failliet) zijn vervangen door Schlager TV en Arte
In plaat van Mercurius en GPTV heb ik nog steeds een twee keer nederland 1 en nederland 2 (komt hopelijk in januari)
Tja, wat moet je hier van zeggen. De vervangende zenders zijn drie keer niets (voor mij). Ik kan ook niet zeggen dat ik nu een veel beter beeld heb dan bij UPC. Al scheelt dit ook weer per zender en per programma. Leuk dat er een analoog signaal is zodat je programa's kunt opnemen op je video of harddiskrecorder (kan namelijk niet via IPRTV) of als je een tweede televisie wilt aansluiten, maar wie geen IPRTV box heeft zit met een aangeboden televisiepakket dat, naar mijn idee, minder is dan dat van UPC. Het signaal zit dan wel standaard "gratis" op de modem, het is goed om te kijken of de aangeboden zenders aan je behoefte voorziet voordat je besluit om over te stappen. Of dat de niet gratis IPRTV zenders een optie is. Uiteraard kan je ook alleen internet en/of telefoon afnemen van Lijbrandt en het televisie signaal van een andere provider (bv gewoon van UPC).
TV : digitaal signaal :
Geen idee. Settopbox is stuk en het gaat maximaal een week duren voor er een nieuwe komt zeiden ze. In de praktijk werd het echter twee weken. Dat kan leuk worden als je het analoog signaal niet hebt aangesloten. Gaat het kastje stuk zit je twee weken zonder televisie (en radio). Of mis je een aantal zenders als je het wel aangesloten hebt (waar je wel voor betaald).
In de handleiding wordt gezegd dat het in het tweede poort van links moet worden aangesloten. Dit was verwarrend voor mij (zeker omdat de boel niet werkte). De tweede ingang is of telefoon 2 (T2) maar daar past het stekkertje natuurlijk niet in of ethernet 3 (E3). In de praktijk moet het ethernet 2 (E2) zijn (tweede ethernetpoort van links). Ik kreeg een foldertje hoe je alles moet aansluiten circa een week nadat ik alles al aangesloten had, waarin via plaatjes precies stond hoe alles aangesloten moest worden. Leuk maar mostert na de maaltijd (voor mij).
Leuk dat ik ongevraagd een Settopbox met een HDMI aansluiting kreeg. Nadeel is dat ik mijn harddiskrecorder nu dus niet kan doorlussen om op te nemen (ik kan natuurlijk wel de analoge signaal gebruiken om de analoge zenders opnemen). Maar goed als de beloofde Settopbox met PVR functie (harddiskrecorder functie) er komt is dan ook weer opgelost (al gaat dat je waarschijnlijk weer 50 euro kosten) en zou je theoretisch alle zenders moeten kunnen opnemen die in het digitale pakket zitten (ook terwijl je naar een andere zender kijkt).
Handig dat je hiervoor een ethernet-kabel van 15 meter meegeleverd krijgt (in tegenstelling tot bij het internet). De afstandsbediening (inclusief meegeleverde batterijen) heb ik ook nauwelijks kunnen proberen, maar die voelt vooral heel licht. Even uitzoeken welke code bij jouw televisie hoort en dan kan je hem als hoofdafstandsbediening gebruiken.
Als je de beloofde tijdelijk gratis voetbal kanalen wilt hebben moet je zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld door de helpdesk te bellen of mogelijk door de instellingen in "mijn lijbrandt" te veranderen (niet uitgeprobeerd). Je krijgt het dus niet automatisch. Nou ben ik geen voetbalfan dus was dat voor mij geen probleem dat ik het niet heb, maar het voelt niet goed dat je iets wat ze beloven niet vanzelf krijgt.
Van andere tweakers in een andere tread op dit forum heb ik vernomen dat Leeuwarden een KPN gebied is waardoor Lijbrandt het digitale signaal via KPN verbindingen laat lopen. Hierdoor zou het digitale signaal gecoprimeerd uit de modem komen (in plaats van het beloofde ongecomprimeerde Glashart signaal). Dit zou het nodige kwaliteitsverlies opleveren en geeft volgens de kenners een slecht beeld (het analoge signaal zou zelfs beter zijn). Ik heb de nieuwe settopbox nog niet kunnen aansluiten dus daar kan ik (nog) niet over oordelen maar wie hoopt op een loepzuiver beeld is bij deze gewaarschuwd. Zie voor meer info
[Almeernet] Glasvezel in heel Almere en verder.
Radio:
Niet uitgeprobeerd dus daar kan ik geen oordeel over geven. Ik vind luisteren via het internet handiger.
Service desk :
Gebeld vanwege de kapotte Settopdesk. Als het goed is gratis bellen (want van een Lijbrandt abbonnee naar een Lijbrant abbonnee) dus dat is mooi meegenomen. Alleen als de telefoonverbinding stuk is, of de hele modem en je dan met je mobieltje moet bellen kan het een dure grap worden. Na het keuze menu volgt een irritant en hard wachtmuziekje. Ik heb iets van tien minuten zitten wachten waarna een aardige mevrouw eerst zelf achter het probleem probeerde te komen. Toen dat niet lukte heeft ze er hulp bijgehaald van een expert. Na nog een testje zou ze overleggen en terugbellen. Ik werd vervolgens echt gelukkig snel teruggebeld (maar een paar minuten). Nieuw kastje word opgestuurd. Duurt maximaal een week zeiden ze, maar het werd twee weken.
Handleidingen :
De ervaren internetters download de handleidingen van de website en komt er, ondanks de foutjes die erin staan, vast wel uit. De niet ervaren gebruiker kan waarschijnlijk beter een handige jongen/neefje/buurman optrommelen of een monteur bestellen. Ik heb mijn halve huis verbouwd omdat ik nog oude aansluitingen heb (telefoonstekker met vier pinnen) en omdat ik zo veel mogelijk kabels door de oude al bestaande pcv buizen wilde hebben lopen, in plaats van allemaal losse kabels dwars door de kamer. Dit zal natuurlijk per huis verschillen maar het heeft mij een hoop tijd, geld en moeite gekost. Het resultaat mag er echter zijn. Dat de off-line installatie handleiding pas circa een week na de aansluiting komt is niet handig en niet praktisch. Zal ongetwijfeld een hoop telefoontje naar de service desk opleveren.
Algemeen :
Voor mij was het internet deel het belangrijkste en daar ben ik over het algemeen wel tevreden over. Ik hoop dat er op tv gebied nog wat veranderd (deels al gebeurd). Dat de beloofde BBC 1 en BBC 2 er niet op het analoge signaal zitten (wel op het digitale) is voor mij een hele dikke tegenvaller, want het was een van de redenen om Lijbrandt als provider te nemen (ik had mijn huiswerk gedaan). Of de beloofde zenderpakket wel op het digitale settopbox zit kan ik nog niet zeggen (want settopbox stuk). Dus kan ik ook nog niet controleren of de beloofde tijdelijke zenders (gemist en voetbal) er op zitten. Als de kenners gelijk hebben dat we een gecomprimeerd digitaal televisie signaal krijgen (kan ik dus ook nog niet controleren), wordt weer een belofte uit de folder niet waargemaakt en dat is weer een teleurstelling
Kortom het voelt als een zesje. Een voldoende maar er is een duidelijk tegenvallend gevoel aanwezig. Als de nieuwe settopbox is geïnstalleerd (en het ook doet) en/of het analoge zenderpakket veranderd kan het natuurlijk misschien nog een zeven worden maar het voldoet (nog) niet gestelde verwachtingen (= de beloftes uit de folder).
Als ik van tevoren had geweten dat ik maanden moest wachten op een aansluiting en bovenstaande als resultaat kreeg was ik misschien niet overgestapt. Ik zit er nu echter een jaar aan vast. Laten we hopen dat ik na dat jaar geen redenen meer heb om naar een andere provider over te stappen, anders is het bye bye Lijbrandt.
Mijn advies :
Laat de glasvezel installeren tot in je meterkast en besluit pas later of je wel of niet een glasvezelprovider neemt. Het je al een inschrijfformulier opgestuurd bel dan naar Lijbrandt (of ga langs de Glashart winkel) en geef aan dat je er van afziet of dat je een uitgestelde aansluiting wilt (kan tot maximaal een jaar na opleverring van de aansluiting, maar hou daarbij wel rekening met de aanbiedings termijnen van gratis settopbox en dergelijke). Op die manier kan je nog even de kat uit de boom kijken (of de kinderziektes voorkomen).