Ik heb mijn E36 Compact uit 1995 zonder problemen WA+ kunnen verzekeren, en ook all-risk was geen probleem, alleen vond ik €75 per maand toch echt wel teveel (geen schade vrije jaren nog toen). Wat ik op dit moment betaal, weet ik eigenlijk geeneens. Ik heb hem bij Ohra verzekerd (met een leuke collectiviteitskorting via m'n werk) en daar lopen ook al m'n andere verzekeringen. Er worden daardoor maandelijks maar 2 bedragen afgeschreven, 1 voor de zorgverzekering, en 1 voor de rest (inboedel, WA, rechtsbijstand, auto en nog wat andere dingen). En die laatste groep is ongeveer €50 op het moment.
Wat je moet betalen is natuurlijk heel erg afhankelijk van leeftijd en woonplaats. Toen ik van Nieuwegein naar Gouda verhuisde, ging mijn premie omlaag omdat ik uit de randstad wegging. Dat ik naar een plaats verhuisde waar meer auto-inbraken en diefstallen plaatsvinden, maakte blijkbaar niet uit
Ik ga het ontwerp van de E36 niet verdedigen, of je hem mooi vind, ligt denk ik heel erg aan je leeftijd. Ik ben in 1978 geboren en mijn tienerjaren waren dus vooral in de jaren 90. Er is weleens onderzoek gedaan dat je in puberjaren voor een groot deel je voorkeuren voor bepaalde ontwerpen of kunstuitingen (muziek enzo) zich ontwikkelen. Als ik naar mijn auto-voorkeuren kijk en bepaalde ontwerpen, dan merk ik dat juist de vroege jaren 90 ontwerpen mij heel erg aanspreken. De E36 hoort daarbij, net als de Audi Quatro (de oorspronkelijke), Lancia Delta en nog wat andere ontwerpen. Daarnaast waren de ontwerpen van eind jaren 80, begin jaren 90 de eerste waarbij er bewust rekening gehouden werd met aerodynamica. Dat had bepaalde gevolgen voor het ontwerp, zoals een meer gestroomlijnde neus. Daar moet je van houden.
Wat ik bij de E36 alleen zo jammer vind, is dat hij in Nederland zo'n fout imago heeft gekregen.
Niet dat ik een E46 bijv niet mooi vind, maar het model spreekt mij gewoon minder aan.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier