Don3k schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:20:
Net uitgelezen. Was een melding over klopsensor, reset, gestart, weer uitgelezen. Niks gevonden verder. Wel kregen we geen gegevens van de injection duration en ignition timing, wat waarschijnlijk duid op een defecte nokkenassensor. Nu houd hij met koude start enorm in. Kan dit de oorzaak zijn? Na 10min gereden te hebben, contact uit, contact aan, rijd hij normaal verder (wel soms met hoge stationair toerental). Stappenmotor is al vervangen.
Tja, als je nokkenassensor niet werkt, dan kan de motor ook niet lekker lopen. Die sensor wordt gebruikt om te bepalen wanneer er precies brandstof e.d. ingespoten moet worden. Zonder die sensor moet de computer "gokken" aan de hand van de gegevens van de krukassensor, die een stuk minder nauwkeurig is. Maar een beetje garage moet die sensoren zo kunnen testen.
Ik verbaas me een beetje over de storingen die je hebt. De M42 of M44 (ik weet niet precies welke er bij jou in ligt, maar dat maakt ook verder niet echt zijn) is een bijzonder betrouwbare motor. Iets minder dan de M43, maar er is maar heel weinig wat er eigenlijk mee mis kan gaan, vooral omdat hij betrekkelijk simpel van opzet is. Die hele motor heeft maar iets van 5 sensoren die betrokken zijn bij het motormanagment.
Met zoveel problemen, controleer eens of er niet een weerstand zit het motorblok en de carrosserie. Ik ga bijna denken aan een massa-probleem namelijk. De (elektrische) weerstand tussen motorblok en carrosserie moet nagenoeg 0 zijn.
Ik heb gisteren m'n radiateur vervangen en hopelijk ben ik daarmee ook van m'n koelvloeistof verbruik af. Maar wat zit dat ding simpel vast zeg. Gewoon 2 kunststof klemmen bovenop en verder alleen de slangen. Het meeste tijd kostte het aftappen en daarna weer vullen, het vervangen zelf was misschien 10 minuten werk.

De komende tijd moet ik alleen de koelslangen even goed in de gaten houden, bij elk beetje teken dat ze gaan lekken, worden deze namelijk direct vervangen.
Helaas is ook mijn terughoudendheid voor goedkope onderdelen weer eens bevestigd. De pasvorm van de nieuwe radiateur was toch niet helemaal lekker. De kap die er achterop moet, paste maar met moeite.
Komende woensdag mag hij weer voor de keuring naar de garage (en verse olie). Ik ben benieuwd of er nog puntjes boven water komen. Ik kan zelf in ieder geval niks vinden (geen speling in de ophanging, remmen zijn goed, verlichting werkt allemaal, etc), hooguit dat ik een opmerking over m'n banden krijg, maar die worden sowieso zo snel mogelijk gewisseld, want ik ben het rolgeluid van die winterbanden nu inmiddels wel behoorlijk zat (los van dat ik m'n 17" er weer onder wil hebben).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier