Don3k schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:26:
Zo, lamda hadden ze nog niet, wel de brandstoffilter vervangen. Uit de "oude" kwam geen troep en ook erna bleef hij af en toe schokken. Erachter gekomen dat hij bij koude start waarschijnlijk op 3 cylinders draait (uit en aan loopt hij wel op 4 cylinders). Dus waarschijnlijk ontsteking of dme probleem. Zoektocht gaat verder

En alle slangen waren nog goed.
Controleer eens je bougie-kabels of die nog wel allemaal even goed klemmen. Ze moeten best wel strak zitten namelijk. Kans is dat er één van je kabels niet helemaal lekker vast zit. Controleer ook gelijk hoe je bougies eruit zien. Deze moeten droog een beige zijn. Hier is gelijk een referentiekaart hoe ze eruit kunnen zien en wat er dan mis is:
Vandaag heb ik nog weer lekker kunnen sleutelen. Eerst de zomerbanden er weer onder, wat rijdt dat heerlijk zeg... Bandengeluid is een stuk minder, hij voelt weer lekker stug en stuurt weer lekker strak.
Daarna (ik moest hiervoor eerst naar m'n ouders) m'n remmen gedemonteerd om ze schoon te maken en opnieuw in te vetten met kopervet (de bewegende delen in de klauw, niet de blokken en schijven natuurlijk

) Hoewel ik het niet verwacht had verschil te merken, remt hij toch beter. De remmen zijn beter doseerbaar geworden en ik kan met minder kracht hard remmen. Dus dat was sowieso positief. Wat ik bijna eng begon te vinden, was de relatief korte tijd die ik kwijt was om de remmen helemaal de demonteren, schoon te maken en te monteren. Al met al heeft me dat namelijk maar en uurtje gekost voor beide kanten.
Daarna nog 2 slangen vervangen (geen echte uitdaging, aangezien het luchtslangen waren), en een membraanklep. Die laatste was wel een kleine uitdaging, omdat 1 van de 2 boutjes pal naast een koelwater-aansluiting zit, en het een inbusboutje betrof... Die aansluiting zorgde ervoor dat er eigenlijk geen inbussleutel recht in kon... Maar uiteraard overwon mijn doorzettingsvermogen
Binnenkort mag ik al het oefenen op m'n eigen auto in de praktijk gaan brengen op de Transit van m'n ouders. Daar moeten waarschijnlijk de voorste schokdempers van vervangen worden, samen met de fusee-kogels. Die laatsten zitten gelukkig redelijk makelijk en hoeven niet geperst te worden. Het is alleen allemaal wat groter en zwaarder dan ik gewend ben
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier